جمع بندی کیفیت نماز حاجت و استغاثه به حضرت زهرا (س)

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
کیفیت نماز حاجت و استغاثه به حضرت زهرا (س)

:Sham: با سلام و خدا قوت خدمت شما عزیزان
1- آیا در مورد نماز حاجت استغاثه به حضرت زهرا (س) آنچه روایت شده سندیت دارد؟!
2- پس از اتمام نماز ذکر های گفته شده باید بصورت دقیق در سجده و بطور کامل بیان شود؟

صمیمانه سپاسگزارم!
مرجع: آیت الله مکارم

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد تذکره

تقرب به درگاه الهی نیازمند توسل جستن به انسان هایی است که مقام و آبرویی نزد خدای متعال دارند.
نزدیکی فاطمه زهرا (سلام الله علیها) به خدا تا آنجا است که رضایت او رضایت خداست و خشم او غضب خداست.
بنابراین باید از «باغ قرب » او میوه بر گرفت که خداوند این نعمت بزرگ را به شیعیان ارزانی داشته است. به همین جهت کمتر دعای توسلی است که نام زهرا(سلام الله علیها) در آن به میان نیامده باشد.
در کنار دعاهایی که در آنها به عموم اهل بیت توسل شده دعاهایی یافت می شود که فقط توسل به فاطمه(سلام الله علیها) است. مانند آنچه در روایت وارد شده که به هنگام داشتن حاجت، دو رکعت نماز بجای آور آنگاه سه بار الله اکبر بگوی و سپس تسبیح حضرت زهرا(سلام الله علیها) را انجام بده بعد به سجده برو و صد بار بگوی «یا مولاتی یا فاطمة اغیثینی » سپس طرف راست صورت را بر زمین بنه و همین جمله را صد بار دیگر بخوان و بعد طرف چپ صورت را بر زمین بگذار و صد بار دیگر آن را تکرار کن در آخر پیشانی خویش بر سجده گذار و جمله یاد شده را صد بار دیگر انجام بده و سپس حاجتت را بخواه.(1)

پی نوشت :
1. مستدرک الوسائل،ج 6،ص 312.

با سلام

در روايتى از امام صادق(ع) آمده است كه هرگاه حاجت مهمّى داشته باشى به گونه اى كه از نظر روحى در فشار شديد باشى، دو ركعت نماز بخوان و پس از نماز، سه بار تكبير و سپس تسبيح حضرت زهرا(س) را بگو، آنگاه به سجده برو و صد مرتبه بگو:

«يا مَوْلاتى فاطِمَةُ اَغيثينى» سپس سمت راست صورت را بر زمين بگذار و همين جمله را صد بار بگو، بار ديگر به سجده برو و همين جمله را چهارصد و ده مرتبه بگو، (مجموعاً 410بار مى شود) سپس حاجت خود را از خداوند بخواه كه ان شاءاللّه برآورده مى سازد. و حضرت زهراى مرضيّه(س) ان شاءاللّه در پيشگاه خداوند براى برآمدن آن حاجت، شفاعت خواهد نمود

در اصول کافی آمده هر کس بر تسبیح حضرت زهرا (س) مداومت داشته باشد شقی نمی شود. و از ارتباط امام صادق (ع) نقل است که ذکر تسبیح مادر ما فاطمه، معادل هزار رکعت نماز است.

جمع بندی
پرسش :
آیا در مورد نماز حاجت استغاثه به حضرت زهرا (سلام الله علیها) آنچه روایت شده سندیت دارد؟! آیا پس از اتمام نماز ذکر های گفته شده باید بصورت دقیق در سجده و بطور کامل بیان شود؟
پاسخ :
در کنار دعاهایی که در آنها به عموم اهل بیت (علیهم السلام) توسل شده دعاهایی یافت می شود که فقط توسل به فاطمه(سلام الله علیها) است که در کتاب معتبری چون مستدرک الوسائل ذکر شده است. مانند آنچه در روایت وارد شده که به هنگام داشتن حاجت، دو رکعت نماز بجای آور آنگاه سه بار الله اکبر بگوی و سپس تسبیح حضرت زهرا(سلام الله علیها) را انجام بده بعد به سجده برو و صد بار بگو «یا مولاتی یا فاطمة اغیثینی » سپس طرف راست صورت را بر زمین قرار بده و همین جمله را صد بار دیگر بخوان و بعد طرف چپ صورت را بر زمین بگذار و صد بار دیگر آن را تکرار کن در آخر پیشانی خویش بر سجده گذار و جمله یاد شده را صد بار دیگر انجام بده و سپس حاجتت را بخواه.(1)
اعداد ارواح و حروف اشباح هستند، و تعداد هر ذکر مانند دندانه‌های یک کلید است، اگر آن دندانه‌ها کم یا زیاد شوند در باز نمی شود، و زیادی بر تعداد ذکر اسراف و کم کردن از تعداد ذکر اخلال است.
پس باید اذکار به همان تعدادی که دستور آن داده شده است، گفته شوند، بدون یک عدد زیادی یا کم، مثلا تسبیحات حضرت فاطمه زهرا باید به همان تعداد وارد شده در روایت (34 الله اکبر، 33 الحمدلله، 33 سبحان الله) گفته شود. نکته مهم این است که مبادا دقت در رعایت کردن تعداد اذکار سبب وسواس یا مانع حضور قلب شود.

پی نوشت :
1. مستدرک الوسائل،ج 6،ص 312.

موضوع قفل شده است