جمع بندی آیا اينها واقعا نظريات ملا احمد نراقي اين عالم رباني در مورد زنان است؟؟

تب‌های اولیه

85 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

سلام برشما دوست عزيز و ممنون به خاطر مطلب مفيدتون :Gol:

من فكر ميكنم براي رسيدن به نتيجه بايد بحث در دو قسمت مجزا مطرح و از هم تفكيك بشه

دو مساله مطرح است :

[="DarkRed"]1_ برخي احاديث و اشعاري كه در كتاب اومده (چون برخي از توصيه هاي نويسنده از اونها نشات گرفته و اين خيلي مهمه كه اين احاديث از لحاظ سند چقدر معتبرن و موافق با نظر اسلام در مورد جايگاه زن )[/]

نازنين مريم;49587 نوشت:
زنان را در غرفه ها جاي مدهيد و خط نوشتن به ايشان نياموزيد . و ايشان را پنبه رشتن ياد دهيد و سوره نور تعليم دهيد .(

[="DarkGreen"]امام علي (ع) : سوره يوسف را به زنان تعليم ندهيد و برايشان نخوانيد كه به فتنه مي افتند و سوره نور را به ايشان ياد دهيد كه مشتمل است بر مواعظ و نصايح .[/]

(آيا به راستي يعني مرد تريبت كننده زن است و مرد بايد مثل كودكان مراقب او باشد حتي تو خوندن سوره هاي قرآن براي زن محدوديت قائل شود از ترس افتادن در فساد :Ghamgin:)

آيا اين احاديث واقعي است و داراي سندي محكم ؟!

نازنين مريم;49587 نوشت:
چو زن راه بازار گيرد بزن***و گرنه تو در خانه بنشين چو زن
ز بيگانگان چشم زن دور باد***چو بيرون شد از خانه در گور باد
چو در روي بيگانه خنديد زن***دگر مرد گو لاف مردي بزن!

نازنين مريم;79165 نوشت:
زن و اژدها هر دو در خاک به ***جهان پاک از این هر دو ناپاک به
عزیزان را کند کید زنان خوار ***به کید زن مبادا کس گرفتار

آيا اين اشعار مال خود ملا احمد نراقي است و جزو اعتقادات ايشان ؟!!! من فكر نميكنم در تعارض اين اشعار با تفكر اسلامي شكي وجود داشته باشه

([="Indigo"]من در پست ابتدايي تمام اين سوالارو مطرح كردم ولي جوابي در رابطه با احايث و اشعار دريافت نكردم و فقط در مورد مفسده دار بودن يا نبودن حضور زن صحبت هايي شنيدم .) [/]

[="DarkRed"]2_جلوگيري از حضور زنان در جامعه توسط مردان كه توصيه شده است به صورت كلي .
[/]
با توجه به اينكه فساد در اخرالزمان بيشتر ميشه و شاهد برخي مشكلات در جامعه هستيم پس حتما مطابق برخي نظرات بايد اين سخت گيري ها شدت گرفته بشه !!:Gig:

ولي با توجه به احاديثي كه ملا احمد نراقي ذكر كردند ميشه فهميد ايشون فقط به داشتن مفسده اكتفا نكرده اند چون وقتي گفته ميشه :

نازنين مريم;49587 نوشت:
2_اصحاب پيامبر سوراخهاي ديوار خانه خود را مسدود ساخته بودند كه زنان ايشان مردان را نبينند.

نازنين مريم;49587 نوشت:
_پس زنان خود را از ديدن نامحرم محافظت كند و ايشان را از رفتن به كوچه و بازار منع نمايد.

آيا به صورت كلي همه زنان با حضور در بيرون قرار بود دچار فساد شوند ؟! فكر كنم اين بيشتر نشان از شكاك بودن مردان در اون زمان بوده ؟! آيا همه زنان از سوراخ ديوار خونه با نگاه كردن به بيرون دچار فساد ميشدند :Gig: تشخيص اين به عهده چه كسيه مرد ؟!

خيلي از احاديث اخلاقي ميتونه چراغ راه و راهنمايي براي زن باشه كه او با ميل قلبي و با توجه به سخنان ائمه سعي در رعايت اموريو داشته باشه .

آيا از احاديث و البته بيانات امام علي (ع) حرمت حضور زن در جامعه برداشت ميشه ؟!! يا توصيه است و استحباب و اينكه افضل اينه كه اينگونه باشد ؟(با در نظر گرفتن نبودن مفسده و به صورت كلي )

حال اگر در صورت عدم فساد حكم جنبه استحباب داشته باشد و خداوند امري را براي زن آزاد گذاشته باشد همانطور كه مراجع حكم به حرمت حضور زن در جامعه به صورت كلي ندادند پسنديده است كه مردي مطلقا مانع حضور زن در اجتماع شود يعني در واقع بستن راه و ممانعت از حلال در زندگي يك زن .

من احساس ميكنم انسان بايد مراقب باشه از هيچ طرف سقوط نكنه نه سختي گيري بيش از حد به زنان با بيان برخي احاديث نه آزادي مطلق و ايجاد كننده فساد .

سوالات من در مورد مطالب كتاب معراج السعاده به اين دليل بوده و هست كه (جداي از مطالب زيباي كتاب در باقي زمينه ها )اين مطالب انسانو ياد فيلمايي ميندازه كه در مورد اسلام گاهي درست ميكنن كه مردان زنارو زنداني ميكردن معتقدن زن نبايد تحصيل كنه و در واقع اسارت يك زنو نشون ميدن :Ghamgin:

گفته ميشه اين صحبت ها مال زمان خود ملا احمد نراقي است ولي آيا احاديثي كه به صورت كلي گفته به زنان خط نوشتن نياموزيد و يا سوره يوسف ياد ندهيد و ..در صورت اينكه معتقد به صحت اين احاديث باشيم فقط براي زمان ملا احمد نراقي است ؟ در اون زمان زنان بايد انقدر محدود ميشدند و از اين حقوق محروم ؟! تشخيص وضعيت به عهده مردان بوده ؟!

[="DarkGreen"]من در تمامي گفته هام در اين پست و پستهاي مشابه و هيچ دوره اي از زندگيم در پي شبه افكني و بهانه تراشي نبودم و نيستم ولي مطرح شدن سوال براي فرد و در پي جواب بودن سوال فكر نميكنم عيب باشه البته واقعيتش تا زماني كه دوست گرامي ياقوت احمر پستي نزده بودند ديگه در پي جواب نبودم چون زماني كه مطرح شد با وجود اينكه خيلي از كارشناسان بحثو مطالعه كردن به جز يك كارشناس سعي نكردند منو راهنمايي كنند از دوست گرامي ني نوا هم تشكر ميكنم كه اين ارزشو قائل شدن براي رسيدن من به پاسخ مطالب خودشونو بيان كنن :Gol: [/]

با سلام وتشكر از دوستان گرامي

يك سوال :

اصلا كاري به مذهب نداريم ، بعنوان يك فرد محقق داريم اوضاع جوامعي كه بزعم خودشان آزادي و حقوق زنان را رعايت ميكنند بررسي ميكنيم آيا قبول داريد از زماني كه زن وارد اجتماع شد فساد نيز زياد شد .

جواب مختصر و مفيد لطفا

سلام بر شما دوست عزيز :Gol:

چندين نكته هست كه اصلا مورد توجه شما قرار نگرفته :

اول اينكه چرا

خیر البریه;79350 نوشت:
اصلا كاري به مذهب نداريم ،

اتفاقا من با توجه به مذهب و دين و نظرات مراجع دارم ميگم [="DarkRed"]ممانعت از حضور زن و فعاليت اون در اجتماع به صورت كلي نظر اسلام نيست[/] كدوم مرجعي حضور زن در جامعرو حروم كرده ؟! اگر حرام بوده پس مقام معظم رهبری نباید از حضور فعال زنان در عرصه ها حمایت میکردند

دوم اينكه :

خیر البریه;79350 نوشت:
بعنوان يك فرد محقق داريم اوضاع جوامعي كه بزعم خودشان آزادي و حقوق زنان را رعايت ميكنند بررسي ميكنيم

يه محقق واقعي فقط به بررسي يه فاكتور نميپردازه و همه جانبه تحقيق ميكنه و نقش عوامل مختلفو در نظر بگيره شما نقش تهاجم فرهنگي , تريبت نادرست خانواده ها , بي تقوايي در مردان , [="DarkRed"]حجاب نامناسب برخي بانوان [/] همرو خلاصه كرديد در:

خیر البریه;79350 نوشت:
زماني كه زن وارد اجتماع شد فساد نيز زياد شد

اگر زني تمام حجاب خود را رعايت كرده چه اشكالي داره بره دانشگاه و درس بخونه ؟! اون دختر چند سال ديگه ميخواد يه بچرو تريبت كنه بايد خودش رشد كرده باشه ؟!

مردان اونجايي بايد غيرت به خرج بدن و نميدن كه الان شاهديم همسرانشون مثل كالايي خودشو داره به ديگران عرضه ميكنه اون مرده كه بايد يه فكري به حال دختر يا همسرش بكنه ولي متاسفانه شاهديم خود آقا پسر هم لباسش جوري زنندست كه صداي خانوما دراومده حتما نقش تمامي فسادها بر ميگرده به زنان !!!

توصيه هايي كه در خیلی احاديث اومده و جنبه استحبابي قضيه خيلي خوبه رعايت بشه كه اگه زني ضرورت نداره كمتر از منزل خارج بشه ولي آيا ميشه گفت حتی بدون مفسده چنيني حلالي اصلا نباشه ؟! و مرد اونو از طرف خودش حروم كنه ؟!

خواهشا شما مطالب مربوط به بقيه كشورهارو

خیر البریه;79350 نوشت:
اوضاع جوامعي كه بزعم خودشان آزادي و حقوق زنان را رعايت ميكنند بررسي ميكنيم

با مطالب خلط نكنيد هيچكس اعتقاد ندارد كار غرب درست است ولي يعني شما هم معتقديد بايد از طرف ديگر پشت بام بيفتيم !!!!

سخت گيري هاي زياد باعث ميشه اگر روزنه اي در جايي باز شد همونطور كه در كشورمون شاهد بوديم و شعاري مبني بر آزادي و حقوق زنان برسه همه به سوي اون هجوم ببرن و مورد استقبال قرار بگيره .

آيا وقتي خدا گفته زن فقط نياز است گردي صورتشو بپوشونه ميشه با اين استدلال كه چه بهتره اصلا مردا گردي صورتم نبينن زنارو مجبور به پوشيه زدن كرد !! اين يعني كلا حذف وظايف مردان پس خيلي خوبه مردان هم بر روي تقوا و معنويتشون بيشتر كار كنن تا نياز به اين نباشه كسي تو خونه زنداني باشه و زني مجبور بشه درس نخونه و در جامعه حضور پيدا نكنه

[="rgb(139, 0, 0)"]خیر الامور اوسطها.[/]

بهتره به اسلام برگرديم و حلال خدا برايمان حلال و حرام خدا برايمان حرام باشد و مستحبات هم تبليغ و فرهنگ سازي شود تا بانوان خود با رضايت قلبي سعي كنند به برخي احاديث عمل كنند .

[="Navy"]دوست گرامی من چند سوال داشتم ولی از رسیدن به جواب اونا صرف نظر کردم چون فکر میکنم این بحث بدین مفصلی و بنیادی با پست زدن خیلی نیاز به وقت گذاشتن داره و متاسفانه شرایطم به گونه ای نیست که بتونم پیگیر مطالب بشم . فقط تنها سوالم در مورد دو حدیثی است که ذکر شده و اشعار مطرح شده در کتاب اگه در این زمینه نظرتونو بگید خوشحال میشم .[/]

سلام و درود:Gol:
وقت همه دوستان بخیر:Gol:
آرزوی سلامتی برای همه دوستان از خداوند منان دارم:Gol:

خیر البریه;79350 نوشت:

آيا قبول داريد از زماني كه زن وارد اجتماع شد فساد نيز زياد شد .

ابتدا نظر شما رو به دو نکته جلب می کنم!

اولاً اینکه ما داعیه دار و پرچمداران اسلام و تشیع هستیم ولی در فساد مدیریتی از کشورهای غربی و شرقی گوی سبقت را ربوده ایم :Labkhand: :Labkhand: :Labkhand:

در آمار طلاق که در میان کشور ها سرآمدیم:Labkhand:

در آمار فساد شاید در زمینه ی فساد جنسی موفق بودیم و خیلی اختلاف داریم با جوامع غربی (البته تو شهر های بزرگ تو زمینه ی فساد جنسی می تونیم با غربی رقابت کنیم:Cheshmak:) ولی در سایر زمینه ها همانطور که مستحضرید از غربی ها و شرقی ها تو فساد جلوتریم!!:Cheshmak:

توی همین اجتماع جامعه ی اسلامی که ما بهش می نازیم وقتی تشریف می برید به بازار برای خرید چند تا حرف راست می شنوید و چند تا دروغ:Nishkhand:

وقتی تشریف می برید ادارات کارها بر اساس ضابطه پیش می ره یا رشوه و رابطه :Nishkhand:

در زمینه ی امنیت راستی وضع ما که داعیه عدالت علی و اسلام تشیع چطوره!!
ببینم ما جز امن ترین کشور های جهان هستیم یا چند تا کشور غربی که دادگاهاشون بی استفاده موندن و قاضی ها مگس می پروند:Nishkhand:

سئوال اساسی این است ما حق اسلام و حق تشیع رو ادا کردیم:Ghamgin: والله نکردیم :Ghamgin:

فساد وقتی در جامعه زیاد شد که فرهنگ اسلامی کم رنگ شد :Labkhand: آموزه های دینی محجور واقع شدند!!:Labkhand:

فساد وقتی در جامعه زیاد شد که قرآن را در مجالس خاص مثل سوگواری از دست دادن عزیزان به صورت نمادین استفاده کردیم و در مجالس شادی مانند جشن ها و عروسی ها هرگز صدایی از آن به گوش نرسید:Ghamgin: و به دستورات آن عمل نکردیم:Labkhand:


چرا خانم ها را متهم کنیم !! چرا خانم ها را خانه نشین کنیم!!

آیا این فساد ها با خانه نشین کردن خانم ها و محدود و محصور کردنشان حل می شود:Labkhand:

بدترین کار این این است که دیگران را مقصر بدانیم !! همیشه اگر دقت کرده باشید ! به دنبال مقصریم و هیچگاه خود را مقصر نمی دانیم!!

آقایان به دستورات و آموزه های دینی عمل نمی کنند به رسالتی که در مورد تشیع دارند عمل نمی کنند !! بعد حضور خانم ها در اجتماع را بهانه قرار می دهند:Labkhand:

اینم یه شعر نو از قضاوت به برای اون ها که طبعشون شاعرانه است:Gol: :Cheshmak:

چه فرق می کند ایراد ازآقایان باشد یاخانم ها!
این آخرین فرصت است !
رسالتی دارم محجور !!
که برای انجامش!!
دنبال مقصر می گردم !!!


شاد باشید:Gol:

یا علی

با سلام به دوستان
من یک توضیحی در مورد این بحثتون ارائه میدم تا دقیقمعیار برای شرکت زن در اجتماع مشخص بشه:
يكي از اهداف و وظايف اصلي نظام اسلامي اجراي عدالت و احقاق حقوق همه مردم و آحاد جامعه است. زنان نيز به عنوان نيمي از افراد جامعه مانند مردان داراي حقوق مسلمي از جمله حضور در عرصه هاي اجتماعي هستند كه نمي توان از آن چشم پوشي نمود زيرا :

اولا: با بررسي آيات و روايات متعدد مشخص مي گردد كه تأكيد كتاب و سنت بر حضور پاك و بدون گناه مردان و زنان در صحنه هاي اجتماعي در قالب اشتغال و يا تأمين ديگر نيازهاي مشروع فردي و اجتماعي است و از اين جهت فرقي بين زن و مرد نيست
(ر.ك: نقش جنسيت در اشتغال و ديدگاه، ابوالفضل گائيني، اسلام و فيمينيسم (مجموع مقالات) نشر معارف اسفند 1379)

ثانيا: همچنان كه در مقدمه قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، تحت عنوان «زن در قانون اساسي» آمده، «در ايجاد بنيادهاي اجتماعي اسلامي، نيروهاي انساني كه تاكنون در خدمت استثمار همه جانبه خارجي بودند، هويت اصلي و حقوق انساني خود را باز مي يابند و در اين بازيابي طبيعي است كه زنان به دليل ستم بيشتري كه تاكنون از نظام طاغوتي متحمل شده اند استيفاي حقوق آنان بيشتر خواهد بود»

اما بايد به يك واقعيت ديگر نيز اذعان نمود و آن وجود برخي جريانهايي است كه سعي دارند با افراط يا تفريط هاي خود در اجراي سالم اين روند اخلال و آن را به انحراف بكشانند و تأكيد بيش از حد بر اشتغال زنان يكي از اين مسائل است زيرا با اينكه نظام اسلامي با اشتغال زنان در چارچوب موازين و مقررات شرعي و قانوني موافق و در عمل نيز در حال اجراي آن است. اما احقاق اين حقوق، نبايد به جايگاه مهم و كليدي زن درعرصه اجتماع و خانواده و شخصيت او آسيب برساند و آن را از ساير حقوق و وظايف فردي و اجتماعي خويش محروم سازد و يا اينكه به حقوق و مسؤوليت هاي ساير آحاد جامعه (مردان) خلل وارد آورد.

متأسفانه برخي گرايشها بدون در نظر گرفتن اين مسائل مهم و اولويتهاي جامعه خصوصا در مقطع كوني كه براي بسياري از مردان به عنوان مسئول تأمين اقتصاد و معيشت خانواده امكان اشتغال فراهم نيست _ به دليلي بيش از اندازه بر مسأله اشتغال زنان دامن مي زنند: مهمترين اين دلايل عبارتند از:

1 _ بهره برداري از ويژگيها و شخصيت روحي و رواني زنان در جهت منافع خويش و سود جوئي در پرداخت حقوق كمتر،كار بيشتر.
2 _ تضعيف نهاد خانواده و زمينه سازي براي تهاجم فرهنگي بيگانگان.
3 _ نا كار آمد نشان دادن نظام اسلامي در حل مسأله اشتغال و ...

تأكيد بيش از حد بر حضور زنان در موقعيت هاي اجتماعي مختلف و عدم توجه جدي به شرايط و مقرراتي كه اين مسأله حتما بايد با آن همراه باشد، سبب گرديده كه متأسفانه در بسياري موارد بسياري زنان و دختران جوان دانسته و نادانسته گرفتار معضلات و مشكلات متعددي گرديده و در اين روند نه تنها به حقوق مسلم خود دست پيدا نكرده اند بلكه به شخصيت و ارزشي انساني آنان نيز خدشه وارد شده است.

از اين رو همواره زنان و دختران جامعه اسلامي ما بايد به اين نكته مهم توجه داشته باشند كه بعضي از قيود و محدوديتهايي كه در احكام و روايات در مورد زنان وارد شده است به منظور پاسداشت حريم عفاف و سلامت جامعه و از همه مهمتر حفظ كرامت و شخصيت واقعي زن متناسب با رسالت همسري و مادري مي باشد. و تجربه جهان غرب در آزاديهاي نامحدود براي ارتباط زنان و مردان در جامعه (به اعتراف انديشمندان جامعه غرب) تجربه بسيار تلخي است كه زمينه انحطاط خانواده و بدنبال آن سقوط جامعه در منجلاب شهوات را فراهم نمود، كه از اين رهگذر بيشترين ضرر و زيان نسيب زنان جامعه شد و در نتيجه كرامت و شخصيت زن به پايين ترين حد خود تنزل نمود.

بنابراين مي توان گفت در صورتي كه مرد به تنهايي مي تواند زندگي خود و فرزندانش را به خوبي تأمين كند و زن نيز از تخصص خاصي برخوردار نيست كه جامعه به تخصص آن نيازمند باشد، بهتر آن است كه مسؤوليت بزرگ فرزند پروري و تربيت فرزندان و همسرداري را به عهده بگيرد و با فراهم كردن محيط آرام خانه و تقويت كانون خانواده فرزندان صالح، سالم و رشد يافته اي را براي جامعه تربيت كند كه اين بزرگترين خدمت به جامعه است و مهمترين مسؤوليت يك زن در خانه است و اگر زن بتواند به خوبي از پس اين مسؤوليت مهم و حياتي بر آيد بزرگترين خدمت را به خود، خانواده و جامعه كرده است. زيرا بيشترين و مهمترين تأثير در تربيت و پرورش فرزندان را مادران ايفا مي كنند و برخي از روانشناسان معتقدند قسمت اعظم تربيت فرزند را مادر به عهده دارد.
امام خميني نيز فرموده اند «مرد از دامن زن به معراج مي رود» در عين حال اين بدان معني نيست كه زن در صحنه هاي اجتماعي به خصوص در مواردي كه از تخصص بالايي برخوردار است يا موفقيت هاي خاصي كه ضرورت پيدا مي كند وارد نشود مشروط بر آن كه حدود شرعي و اخلاقي مورد توجه و رعايت قرار گيرد.

نازنين مريم;79276 نوشت:
سلام برشما دوست عزيز و ممنون به خاطر مطلب مفيدتون :gol:

من فكر ميكنم براي رسيدن به نتيجه بايد بحث در دو قسمت مجزا مطرح و از هم تفكيك بشه

دو مساله مطرح است :

1_ برخي احاديث و اشعاري كه در كتاب اومده (چون برخي از توصيه هاي نويسنده از اونها نشات گرفته و اين خيلي مهمه كه اين احاديث از لحاظ سند چقدر معتبرن و موافق با نظر اسلام در مورد جايگاه زن )

امام علي (ع) : سوره يوسف را به زنان تعليم ندهيد و برايشان نخوانيد كه به فتنه مي افتند و سوره نور را به ايشان ياد دهيد كه مشتمل است بر مواعظ و نصايح .

(آيا به راستي يعني مرد تريبت كننده زن است و مرد بايد مثل كودكان مراقب او باشد حتي تو خوندن سوره هاي قرآن براي زن محدوديت قائل شود از ترس افتادن در فساد :ghamgin:)

آيا اين احاديث واقعي است و داراي سندي محكم ؟!

آيا اين اشعار مال خود ملا احمد نراقي است و جزو اعتقادات ايشان ؟!!! من فكر نميكنم در تعارض اين اشعار با تفكر اسلامي شكي وجود داشته باشه

(من در پست ابتدايي تمام اين سوالارو مطرح كردم ولي جوابي در رابطه با احايث و اشعار دريافت نكردم و فقط در مورد مفسده دار بودن يا نبودن حضور زن صحبت هايي شنيدم .)

2_جلوگيري از حضور زنان در جامعه توسط مردان كه توصيه شده است به صورت كلي .

با توجه به اينكه فساد در اخرالزمان بيشتر ميشه و شاهد برخي مشكلات در جامعه هستيم پس حتما مطابق برخي نظرات بايد اين سخت گيري ها شدت گرفته بشه !!:gig:

ولي با توجه به احاديثي كه ملا احمد نراقي ذكر كردند ميشه فهميد ايشون فقط به داشتن مفسده اكتفا نكرده اند چون وقتي گفته ميشه :

آيا به صورت كلي همه زنان با حضور در بيرون قرار بود دچار فساد شوند ؟! فكر كنم اين بيشتر نشان از شكاك بودن مردان در اون زمان بوده ؟! آيا همه زنان از سوراخ ديوار خونه با نگاه كردن به بيرون دچار فساد ميشدند :gig: تشخيص اين به عهده چه كسيه مرد ؟!

خيلي از احاديث اخلاقي ميتونه چراغ راه و راهنمايي براي زن باشه كه او با ميل قلبي و با توجه به سخنان ائمه سعي در رعايت اموريو داشته باشه .

آيا از احاديث و البته بيانات امام علي (ع) حرمت حضور زن در جامعه برداشت ميشه ؟!! يا توصيه است و استحباب و اينكه افضل اينه كه اينگونه باشد ؟(با در نظر گرفتن نبودن مفسده و به صورت كلي )

حال اگر در صورت عدم فساد حكم جنبه استحباب داشته باشد و خداوند امري را براي زن آزاد گذاشته باشد همانطور كه مراجع حكم به حرمت حضور زن در جامعه به صورت كلي ندادند پسنديده است كه مردي مطلقا مانع حضور زن در اجتماع شود يعني در واقع بستن راه و ممانعت از حلال در زندگي يك زن .

من احساس ميكنم انسان بايد مراقب باشه از هيچ طرف سقوط نكنه نه سختي گيري بيش از حد به زنان با بيان برخي احاديث نه آزادي مطلق و ايجاد كننده فساد .

سوالات من در مورد مطالب كتاب معراج السعاده به اين دليل بوده و هست كه (جداي از مطالب زيباي كتاب در باقي زمينه ها )اين مطالب انسانو ياد فيلمايي ميندازه كه در مورد اسلام گاهي درست ميكنن كه مردان زنارو زنداني ميكردن معتقدن زن نبايد تحصيل كنه و در واقع اسارت يك زنو نشون ميدن :ghamgin:

گفته ميشه اين صحبت ها مال زمان خود ملا احمد نراقي است ولي آيا احاديثي كه به صورت كلي گفته به زنان خط نوشتن نياموزيد و يا سوره يوسف ياد ندهيد و ..در صورت اينكه معتقد به صحت اين احاديث باشيم فقط براي زمان ملا احمد نراقي است ؟ در اون زمان زنان بايد انقدر محدود ميشدند و از اين حقوق محروم ؟! تشخيص وضعيت به عهده مردان بوده ؟!

من در تمامي گفته هام در اين پست و پستهاي مشابه و هيچ دوره اي از زندگيم در پي شبه افكني و بهانه تراشي نبودم و نيستم ولي مطرح شدن سوال براي فرد و در پي جواب بودن سوال فكر نميكنم عيب باشه البته واقعيتش تا زماني كه دوست گرامي ياقوت احمر پستي نزده بودند ديگه در پي جواب نبودم چون زماني كه مطرح شد با وجود اينكه خيلي از كارشناسان بحثو مطالعه كردن به جز يك كارشناس سعي نكردند منو راهنمايي كنند از دوست گرامي ني نوا هم تشكر ميكنم كه اين ارزشو قائل شدن براي رسيدن من به پاسخ مطالب خودشونو بيان كنن :gol:

تشکر ویژه از متن و مطالب زیبای شما دارم موفق باشید

خیر البریه;79350 نوشت:
با سلام وتشكر از دوستان گرامي

يك سوال :

اصلا كاري به مذهب نداريم ، بعنوان يك فرد محقق داريم اوضاع جوامعي كه بزعم خودشان آزادي و حقوق زنان را رعايت ميكنند بررسي ميكنيم آيا قبول داريد از زماني كه زن وارد اجتماع شد فساد نيز زياد شد .

جواب مختصر و مفيد لطفا

با سلام و تشکر

بله بنده به عنوان یک زن کاملا قبول دارم .

ضمن اینکه باید عرض کنم فسادی که با ورود زن به جامعه بر اجتماع وارد شده فقط فساد جنسی نیست :Labkhand:

حضور زنان در اجتماع و همچنین تساوی حقوق زن و مرد خسارت های بزرگ و غیر قابل جبران دیگه ای هم به جامعه و علی الخصوص به شخصیت و اقتدار مردان وارد کرده که انشاالله در روزهای آتی یک مقاله ی مفصل در این مورد تو سایت میذارم .

موفق و پیروز باشید .

سلام به همه دوستان مخصوصا کارشناس بزرگوار :Gol:

حرفهای کارشناس محترم کاملا منطقی و درست است و خوشحالم که ایشون لطف کردند و مارو از نظرات ارزشمندشون بهره مند ساختند .

من با همه نوع افراط و تفریط مخالفم دفاع من از حضور زنان در جامعه این نیست که مطلقا این طرز تفکرو نفی کنم که جایگاه زن در خانه و انجام وظایف مادری مهمتر از برخی حضور هایی در جامعه است که بدون ضرورت انجام میکیرد

[="Indigo"]همانطور که در این تاپیک ( http://www.askdin.com/showthread.php?t=7497&page=4 ) به انتقاد از برخی شرایط ایجاد شده در جامعه و مساله اشتغال بانوان پرداختم .[/]

ولی

به نظر من مشکل بسیاری از مسلمانان اینه که با [="DarkRed"]انواع و اقسام افراط ها و تفریط ها در تفکر و رفتارشون باعث بروز مشکلات میشوند و گاهی نا خواسته به سیمای زیبای اسلام هم صدمه میزنند .[/]

دین اسلام دینی کامل است و جامع[="DarkRed"] نه خواستار خانه نشینی مطلق زن است[/] که متاسفانه عده ای بر این نظر تاکید دارند و فساد را در جامعه تقصیر زنان می اندازند ( این به نظر من یعنی سبقت گرفتن از اسلام و احکام اسلامی ) [="DarkRed"]نه نظر گروهی را دارد که معتقد به آزادی مطلق و حضور بیش از اندازه زنان در جامعه هستند [/]و کارهای مخصوص زنان و خانه داری و تریبت فرزندرا بی ارزش میدانند .

اعتدال در همه کارها توجه به اسلام ناب و اعمال نکردن نظریات شخصی با عنوان اسلام من فکر میکنم راه حل تمامی مشکلات است .

نقل قول:

اتفاقا من با توجه به مذهب و دين و نظرات مراجع دارم ميگم ممانعت از حضور زن و فعاليت اون در اجتماع به صورت كلي نظر اسلام نيست كدوم مرجعي حضور زن در جامعرو حروم كرده ؟! اگر حرام بوده پس مقام معظم رهبری نباید از حضور فعال زنان در عرصه ها حمایت میکردند


با سلام

خواهر گرامی اگر بخواهیم از نظر مذهب بررسی کنیم که مشکل شما زیادترمیشود !

کافیست نگاهی کوتاه به آیات واخباری بیندازیم که وظیفه یک زن مسلمان را بخوبی بیان نموده است :



وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلاةَ وَآَتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا (33) وَاذْكُرْنَ مَا يُتْلَى فِي بُيُوتِكُنَّ مِنْ آَيَاتِ اللَّهِ وَالْحِكْمَةِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ لَطِيفًا خَبِيرًا (احزاب34)

خلاصه اینکه خدای متعال میفرماید که شما زنان پیامبر که در صورت رعایت تقوا، الگوی زنان مسلمان هستید در خانه خود بنشینید و قرآن بخوانید و حکمت بیاموزید نه مثل زن جاهلیت برای خودنمایی در اجتماع ظاهر شوید.

نهاية الشيخ: روى يونس بن

ظبيان، عن أبي عبد الله عليه السلام أنه قال: خير مساجد نسائكم البيوت .

البته بر عمیق اندیشان ظاهر است که ثمره همین تبرج و خودنمایی زن جاهلی ، آخرش منتهی به زنده بگورکردن دختران شد !!!!!

موضوع دیگر اگر از نظر فقهی بخواهیم به همه مسائل نگاه کنیم هر مرد شرعا مجاز به گرفتن 4 زن دائم وبی شمارزن موقت است اما همه موضوعات را نمیتوان با این اصل سنجید زیرا وظیفه مکلفین نیز درجاده فقه وعلائم اخلاق معین میشود.

بله واجب وحرام داریم ومستحب ومکروه ومباح.

سلام بر شما دوست گرامی :Gol:

من متاسفانه هیچ استدلالی در رابطه با اینکه[="DarkRed"] آیا میشود زنان را به صورت مطلق امر به خانه نشینی کرد [/]که موضوع بحث است نمیبینم .

فقط شما ایه ای را مطرح کرده اید که در مورد [="DarkRed"]زنان پیغمبر[/] است و به مهمترین نکته در ایه :

خیر البریه;79712 نوشت:
مثل زن جاهلیت ب[="DarkRed"]رای خودنمایی[/] در اجتماع ظاهر شوید.

توجه نکردید و گویا شما هدف همه زنان را در جامعه با توجه به ایه ای که در قران امده و مساله مهمی را در مورد هدف از بیرون رفتن در ان بیان شده میخواهید خودنمایی معرفی کرده و این شرایط را به به همه زنان تعمیم دهید !!

من دفاع کننده از زنی نیستم که [="DarkRed"]برای خودنمایی[/] در جامعه حاضر میشود و توجیه گر این رفتار اشتباه .

استدلال هایی که دارید میکنید برای کسی است که ا[="DarkRed"]عتقاد ندارد[/] که حضور کمتر زن در جامعه از نظر اسلام [="DarkRed"]مستحب[/] است بحث سر اجبار زن است به صورت مطلق از ناحیه ی مرد .

نظر اسلام را مراجع مشخص میکنند [="DarkRed"]اجرای مستحبات نباید به اجبار فرد دیگری باشد و در آخر هم اون اجبار به اسم اسلام تمام شود[/] مستحبات را خود فرد با رغبت انجام میدهد .

کاش برخی مردان در رابطه با مستحبات مربوط به خود هم چنین پافشاری میکردند .

نقل قول:

من متاسفانه هیچ استدلالی در رابطه با اینکه آیا میشود زنان را به صورت مطلق امر به خانه نشینی کرد که موضوع بحث است نمیبینم .


با سلام

متاسفانه دنیای امروز بعلت دورشدن از حقیقت ، در تعیین جایگاه و وظیفه زن دچار انحراف شده است ، اگر در تورات واناجیل و قرآن واخبار دقیق شوید خدای متعال برحسب مقتضیات خلقت زن ، وظیفه او را معین کرده است .

حال اگر عده ای افراطی بیایند و از دستور خداوند سوء استفاده بکنند آیا تقصیر مذهب است ؟

آیا روح لطیف وجسم ضعیف یک زن بجز برای پرورش وتربیت فرزندان مفید برای آینده در کنار همسری مهربان و غیور ، درخواست دیگری دارد ؟

یا بعکس اگر تفریط باعث بی بندو باری زن شود ، آیا خداوند مقصر است ؟

بنابراین ممکن است که در بادی امر شعارهای جذابی تحت عنوان آزادی وتساوی زن و مرد و حقوق بشر

برای انحراف زنان داده شود اما در نهایت بزرگترین ضربه را همین زن خواهد خورد همچنانکه تجربه تاریخ شاهد آنست.

نازنين مريم;79374 نوشت:
اگر زني تمام حجاب خود را رعايت كرده چه اشكالي داره بره دانشگاه و درس بخونه ؟! اون دختر چند سال ديگه ميخواد يه بچرو تريبت كنه بايد خودش رشد كرده باشه ؟!

سلام بر مریم بانوی عزیز :Gol:

گاها پست هاتون رو مطالعه کرم و متوجه این شدم که دنبال حقیقت هستید نه شبهه افکنی و بهانه تراشی :Mohabbat:

با سوالاتی که در پست قبلی تون در باب احادیث گوناگون در مورد زنان مطرح کردین موافقم و بنده هم دوست دارم به پاسخش برسم :hamdel: ( ولی فکر کنم به صورت تاپیک جداگانه باشه بهتره . چون اینجا بیانات ملااحمد نراقی میخواد بررسی بشه نه احادیث .)

ولی یک سوال برام پیش اومده ؟

مگه دانشگاه درس زندگی و بچه داری و همسرداری رو به خانمها آموزش میده ؟؟؟!!!

بنده که در اطرافم هرچی مشاهده می کنم می بینم برعکسه اکثراً هر خانمی که وارد دانشگاه میشه طغیان و سرکشیش نسبت به همسر بیشتر میشه ! (به جز استثنائات که بسیار اندکند)

امروز اکثر خانمها بچه داری ، همسرداری و ایجاد زندگی آرام رو برای همسر و فرزندانشون رو در شان خودشون نمی دونن و اگه تو خونه بشینن احساس عقب موندگی میکنن !!!

واقعا این احساسات در خانمهای ما از کجا نشات گرفته ؟

خانمی که مهندسی ، حسابداری ، حتی رشته های پزشکی و معلمی و ... فراگرفته چند درصد مطالبی که یاد میگیرن در مورد همسرداری و فرزندپروری و خانه داریست ؟؟؟

موفق باشید :Gol:

به قول جناب مهدی نصیری که بنده لقب "بزرگترین زمان شناس و متفکر روزگار ما" رو به ایشون میدم :

از نظر آموزه‌هاي اسلامي، مقدس‌ترين جايگاه براي زن مسلمان خانه و خانواده است و زن به ميزاني که مستور و محجوب باشد، ارزش والاتري مي‌يابد و بيشتر مرضي خداوند است
اما اکنون ما شيعيان و محبان حضرت فاطمه زهرا(س) در کار بيرون کشاندن زن از کانون خانواده و همدوشي او با مردان و حضور همه جانبه و مختلط او با مردان در دانشگاه و اداره و خيابان و ورزشگاه و مجلس و دولت هستيم و اين منکر آشکار را معروف مي‌پنداريم
و با ادله‌اي واهي، آن را رسالت اسلامي و شيعي خويش مي‌پنداريم و البته چون کبک هم سر در برف مي‌کنيم و مفاسد حضور همه جانبه بانوان در همه عرصه‌هاي سياسي و اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي را که عبارت است از بي‌بند و باري و فساد و طلاق و فرار از ازدواج و... را ناديده مي‌گيريم و از سير روزافزون اين مفاسد، لرزه بر انداممان نمي‌افتد.

برگرفته از مقاله ی : نشانه هاي بحران

ماه بانو;79970 نوشت:
مگه دانشگاه درس زندگی و بچه داری و همسرداری رو به خانمها آموزش میده ؟؟؟!!!

ماه بانو;79970 نوشت:
خانمی که مهندسی ، حسابداری ، حتی رشته های پزشکی و معلمی و ... فراگرفته چند درصد مطالبی که یاد میگیرن در مورد همسرداری و فرزندپروری و خانه داریست ؟؟؟

سلام:Gol:
به نظر بنده یه خانم تحصیلکرده و با فرهنگ خیلی خیلی بهتر میتونه وظایف همسر داری و مادریش رو انجام بده. علم به سرعت در حال پیشرفته و این فاصله ای که بین مادران و فرزندان میفته خیلی خطر ساز میشه و مضره!!!
و لازم نیست که حتما تو رشته ای درس بخونه که همسرداری و خانه داری و بچه داری یادش بدن.

چه اشکالی داره مادری که تربیت نسل بعدی رو بر دوشش داره از سطح سواد و فرهنگ بالایی برخوردار باشه؟! ذهن بازتری برای مسائل مختلفی که در زندگی پیش میاد داشته باشه؟!!

حالا چون برخی (یا اکثر) دخترا جایگاه و منزلت و ارزش خودشونو حفظ نکردن نباید صورت مسأله (اگر زني تمام حجاب خود را رعايت كرده چه اشكالي داره بره دانشگاه و درس بخونه؟!) رو پاک کنیم!

باید دنبال راهکار بود.... که متأسفانه کیه که راهکار درست بده؟ و کیه که به این راهکارا عمل کنه؟!!!

سلام به همه دوستان :Gol:

دوست گرامی خیر البریه گویا من وشما منظور هم را متوجه نمیشویم

خیر البریه;79959 نوشت:
حال اگر عده ای افراطی بیایند و از دستور خداوند سوء استفاده بکنند آیا تقصیر مذهب است ؟

[="DarkRed"]مگه کسی گفت تقصیر مذهبه ؟![/] تقصیر مذهب نیست ولی اگر این افراط ها گسترش یابد اونم با نام اسلام باعث مخدوش شدن چهره اسلام به مرور زمان میشود رفتار مسلمانان و شیعیان خیلی مهمه پس باید مراقب رفتارهای خودشون باشن .

خیر البریه;79959 نوشت:
یا بعکس اگر تفریط باعث بی بندو باری زن شود ، آیا خداوند مقصر است ؟

[="DarkRed"]مگه کسی گفت خدا مقصره ؟! [/]من واقعا موندم این سوالای شما از کجای مطالب برداشت شده و به ذهنتون اومده مگه کسی مدعی چنین چیزی شده ؟!:Gig: :Gig:

خیر البریه;79959 نوشت:
شعارهای جذابی تحت عنوان آزادی وتساوی زن و مرد و حقوق بشر

برای انحراف زنان داده شود

من هر چقدر هم تاکید کنم گویا شما همان مطالب اولیرو بیان میکنید مگه کسی گفت شعارهای مساوات و آزادی و .. مطلقا خوبه ؟!:Gig:

خیلی فاصله است بین اینکه من می گویم نباید همه زنان را زندانی و امر به خانه نشینی کرد اونم با شدت و تندی که نمونشو تو این کتاب دیدم با اینکه به جایی برسیم که همه زنان ارزشو در بیرون امدن و .. ببینندو فراموش شدن جایگاه مادری و همسری (یعنی ایجاد یک فرهنگ اشتباه ) چرا ما باید همیشه از یک طرف با زیاده روی سقوط کنم واقعا چرا ؟!!

[="DarkRed"]گویا ما نمیتونیم با فرهنگ سازی بعضی مشکلاتو اصلاح کنیم فکر میکنیم زور و فشار تنها راهه اونم برای همه زنان حتی اگه در این میان ظلمی شود !!![/]

ماه بانو;79970 نوشت:
با سوالاتی که در پست قبلی تون در باب احادیث گوناگون در مورد زنان مطرح کردین موافقم و بنده هم دوست دارم به پاسخش برسم ( ولی فکر کنم به صورت تاپیک جداگانه باشه بهتره . چون اینجا بیانات ملااحمد نراقی میخواد بررسی بشه نه احادیث .)

چون این احادیث مستنداتی است که ملا احمد نراقی بهش اشاره کردند تو این تاپیک اوردم .

ماه بانو;79970 نوشت:
مگه دانشگاه درس زندگی و بچه داری و همسرداری رو به خانمها آموزش میده ؟؟؟!!!

خیلی خوبه از این رشته ها هم تو دانشگاه گذاشته بشه کاش به جای اینکه گفته بشه زنا تو خونه بمونن یه کم رشته هایی که با روحیات زنان سازگاره بیشتر بشه و با فرهنگ سازی زنان را به سوی اون رشته ها سوق بدن .

به نظر بنده زنی که در اجتماع است از نظر اجتماعی رشد میکنه دیدش از یک فضای بسته و محدود منزل بیرون میاد و بهنر میتونه فرزندیو تربیت کنه که اون فرزند هم قراره بعدها وارد جامعه بشه یک زن در صورت شناخت اجتماع و در اجتماع بودن بهتر میتونه فرزندشو در امور مختلف راهنمایی کنه .

ماه بانو;79970 نوشت:
بنده که در اطرافم هرچی مشاهده می کنم می بینم برعکسه اکثراً هر خانمی که وارد دانشگاه میشه طغیان و سرکشیش نسبت به همسر بیشتر میشه ! (به جز استثنائات که بسیار اندکند)

نکته اول اینه که [="DarkRed"]نمیشود با بیان مصادیق اشتباه در جامعه حق همه زنان را گرفت و چشم پوشی کرد از اینکه بسیاری از زنان هم با حضور در جامعه رشد کرده اند و در زندگی خانوادگی هم مشکلی ندارند . [/]

به خاطر ناتوانی در مدیریت جامعه و اینکه با ضعف فرهنگی نتونستیم جلوی تهاجم فرهنگیو بگیریم و جامعرو اصلاح کنیم یعنی کلا باید از این طرف ازادی های زن برداشته بشه تا مثلا به حساب خودمون مشکل حل کرده باشیم !!

یعنی [="DarkRed"]بدون ریشه یابی دقیق مشکل و اینکه به چه علت برخی مشکلات پیش اومده فقط بخوایم یه طرف قضیرو که زنان هستن کلا حذف کنیم و بگیم مشکل از زنان است !!!!![/]

همین سخت گیری زیاد خودش یه عاملیه که شعارهای فریبنده و زیبا مثل حقوق زنان و مساوات و .. طرفدار پیدا کنه

ماه بانو;79970 نوشت:
واقعا این احساسات در خانمهای ما از کجا نشات گرفته ؟

احساس اشتباه خانومها به دلیل اینه که وقتی شعارهای زیبا میاد در مقابلش ما هم اسلامو درست تبلیغ نمیکنیم یعنی ما ناتوانیم از اینکه جوری اسلامو تبلیغ کنیم که [="DarkRed"]زنان خود با تمایل قلبی ارزش را در کارهایی بدانند که اسلام گفته[/] و چون ناتوانیم گویا راه اجبارو در برخی شرایط میخواهیم انتخاب کنیم در حالیکه اولا این کار اثر معکوس دارد و دلزدگی از اسلامو در پی دارد و ثانیا با این کار موقعیت زنان شایسته و محجبه که توانایی بالای دارند و در کنار درس و تحصیل در خانواده هم موفق هستند را از اونها میگیریم

من دید منفی ندارم ولی وقتی برخی مطالبو میخونم احساس میکنم که این موضوع گه به صفحه صدم هم برسه بازم دوستان مطالبیو بیان میکنند که هیچ شکی در اون نیست و گویا اصل مطلب که

[="DarkRed"]اجبار زنان به صورت مطلق به خانه نشینی درست است یا خیر ؟ [/]

کلا فرامشو شده و من هیچ مطلبی در مورد این سوال ندیدم .

ماه بانو;79971 نوشت:
از نظر آموزه‌هاي اسلامي، مقدس‌ترين جايگاه براي زن مسلمان خانه و خانواده است

[="DarkRed"]من برای چندمین بار با فونت درشت و رنگ قرمز اعلام میکنم در این مساله شکی نیست که نظر استحبابی اسلام چیست و چه خوب است که با فرهنگ سازی این اعتقاد رو به خانم ها منتقل کنیم نه با زور [/]

ماه بانو;79971 نوشت:
و با ادله‌اي واهي، آن را رسالت اسلامي و شيعي خويش مي‌پنداريم و البته چون کبک هم سر در برف مي‌کنيم و مفاسد حضور همه جانبه بانوان در همه عرصه‌هاي سياسي و اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي را که عبارت است از بي‌بند و باري و فساد و طلاق و فرار از ازدواج و... را ناديده مي‌گيريم و از سير روزافزون اين مفاسد، لرزه بر انداممان نمي‌افتد.

فساد آنجایی ایجاد میشود که زن با حجاب نامناسب در جامعه حضور می یابد (من حمایت کننده از این زنان نیستم و باز هم میگم حساب این زنانو از باقی بانوان جدا میدونم ), فساد آنجایی شکل میگیره که زن مطلقا بدون دلیل وارد جامعه بشه , فساد آنجایی ایجاد میشود که مردان هم اموزه های دینو کنار میگذارند و فساد اونجایی ایجاد میشه که نمیتونیم با وجود حضور زنان اونو مدیریت کنیم و ......

نازنين مريم;80072 نوشت:
سلام به همه دوستان :Gol:

فساد آنجایی ایجاد میشود که زن با حجاب نامناسب در جامعه حضور می یابد (من حمایت کننده از این زنان نیستم و باز هم میگم حساب این زنانو از باقی بانوان جدا میدونم ), فساد آنجایی شکل میگیره که زن مطلقا بدون دلیل وارد جامعه بشه , فساد آنجایی ایجاد میشود که مردان هم اموزه های دینو کنار میگذارند و فساد اونجایی ایجاد میشه که نمیتونیم با وجود حضور زنان اونو مدیریت کنیم و ......

با سلام و تشکر

نازنین مریم جان برای این بخش پاسخ گویی تون می تونین به مباحث این تاپیک مراجعه کنید

روابط دوجنس مخالف بله يا خير ؟؟؟؟

خصوصا در صفحه سوم و چهارم بیشتر روی ضرورت حضور زن در جامعه بحث شده .

امیدوارم موفق باشید :Gol:

ماه بانو;80088 نوشت:
با سلام و تشکر

نازنین مریم جان برای این بخش پاسخ گویی تون می تونین به مباحث این تاپیک مراجعه کنید

روابط دوجنس مخالف بله يا خير ؟؟؟؟

خصوصا در صفحه سوم و چهارم بیشتر روی ضرورت حضور زن در جامعه بحث شده .

امیدوارم موفق باشید

سلام بر شما :Gol:

ماه بانوی گرامی ممنون به خاطر لینکی که قرار دادید .

من نظرمو به عنوان پست اخر تو این تاپیک مینویسم چون اولا در تاپیک مربوط به روابط زنان و مردان در مرود مساله حضور زنان بحث شده است و در مرود احادیث و اشعاری هم که در کتاب امده فکر نمیکنم بدون نظر کارشناسان ما بتونیم به نتیجه برسیم .

من موافق این هستم که بهتر است زنان از حضور بیش از حد در جامعه خودداری کنند ولی مخالف اینکه به اجبار از همه زنان چنین حقی گرفته شود . بحث ضرورت حضور زنان در جامعه هم بحث مفصلیست بستگی داره این ضرورتو یه مردی بخواد تعریف کنه که مخالف حضور زنان در جامعست یا زنی که به شدت علاقه به علم اموزی و فعالیت اجتماعی داره و ....

در تاپیک مربوط به روابط دو جنس مخالف بله یا خیر هم خداروشکر کارشناسی نگفته باید از حضور زنان در جامعه جلوگیری کرد به صورت مطلق

سجاد;79975 نوشت:
اولا کسی نگفت که زن هیچ وقت نباید به بیرون از منزل بیاید.

نظر من این است :

تنهاترین سردار;80148 نوشت:
نه لازمه زن رو زندانی کنیم و نه باید آزادی کامل به این رابطه داد چرا که میدانیم خطر فساد بسیار بالا میره

[="DarkRed"]فقط و فقط رعایت اعتدال [/]

موفق باشید و در پناه ایزد منان:Gol:

ماه بانو;79546 نوشت:

ضمن اینکه باید عرض کنم فسادی که با ورود زن به جامعه بر اجتماع وارد شده فقط فساد جنسی نیست :Labkhand:

حضور زنان در اجتماع و همچنین تساوی حقوق زن و مرد خسارت های بزرگ و غیر قابل جبران دیگه ای هم به جامعه و علی الخصوص به شخصیت و اقتدار مردان وارد کرده که انشاالله در روزهای آتی یک مقاله ی مفصل در این مورد تو سایت میذارم .

موفق و پیروز باشید .

با سلام خدمت تمامی کاربران محترم و بزرگوار

خوب بحمدالله مقاله ای رو که قول داده بودم در سایت گذاشتم

اسم مقاله هست : "مردان در محاق زنان"

برای خوندن مقاله به تاپیک مقابل رجوع کنید : اسلام و مدرنيته (فهم مدرنيته از جدي ترين مباحث امروز )


آقایون حتما این مقاله رو مطالعه کنند .

موفق و سربلند باشید :Gol:

[quote=زینب سادات;80035](اگر زني تمام حجاب خود را رعايت كرده چه اشكالي داره بره دانشگاه و درس بخونه؟!) [/quote]



من بفسه مخالف حضور زن در جامعه با شرايطش نيستم. اما
خانم محجبه اي كه مسئول شركت او را در اتاق سه در چهاري هم كار مي كند و سال ها بايد همكار شود چه بايد كرد؟
تنها حجاب زن همه چيز را درست نمي كند اينو تجارب مشاوره اي بنده ميگه به زودي در داستان هاي واقعي نمونه اي بيان مي كنم.
مي گويند فردي دعا خواند براي محفوظ ماندن از سگ ولي سگ پاچه او را گرفت حكيمي به او گفت دعاي تو مشكلي نداشته است سگ سواد ندارد. برخي از زنان دعا مي خوانند(حجاب) اما نمي دانند سگان( مردان بالهوس) سوادي معنوي و تزكيه اي ندارد.
قرآن فرموده تعاونوا علي البر و تقوا
مرد و زن بايد همديگر را در خويشتن داري كمك كنند.
وقتي در بيمارستان سپاه مرد از زن اكو مي گيرد
وقتي حتي بسياري از زنان حتي متدين خودشان مي گويند مردان متخصص داندان پزشك و زايمان بهتر از زنان اند .
چه بايد كرد.
خداوند نفقه زن را به عهده مرد گذاشت و بر او واجب كرده است اين زن است كه بايد بسنجد در اينجا اصل عفاف حفظ مي شود يا نه اگر نه شرع ابتدا براي او ورود ممنوع زده است.
حكايت
روزي مهماني داشتيم مي خواست از خانه خارج شود ولي نتوانست موتور سيكلتش را از خانه بيرون ببرد چون يك ماشين 206 دقيق جلوي درب پارك شده بود رفتم موسسه پيام نور كنار منزل مان بگويم آيا اين ماشين از آنها است.
خانمي رفت يكي يكي كلاس ها را زد و پرسيد اين ماشين از چه كسي است من رفتم دم در مشغول صحبت با مهمانمان بوديم كه يك خانم ( نه يك فرشته اي) آمد و گفت ببخشيد اشتباهي پارك كردم مهمان ما كه سر وضع آن خانم را ديد با تعجب پرسيد اين جا آيشگاه عروس است گفتم نه اينجا پيام تاريكي (نور) است. يه چيزي تو مايه دانشگاه (آزاد آزاد).
اعتراف
دشمنان ما در كارشان موفق بوده اند
-امروز در كشور اسلامي ما براي آيت الله فاطمي نيا هم مجري خانم مي گذارند و براي كارشناس حوزوي خانم مرد.
-امروز در پارك ها يك مرد سبيل درشت مي گذارند و يك خانم
- مع الاسف
امروز بسياري كارشناسان ديني ما هم در اين موج دست پا مي زنند امروز مجري بيشتر از كارشناس به مرد خوراك مي دهد.
اين جمله مي نويسم چكيده يك كتاب قطور در باب رابطه زن و مرد است:
حضرت يوسف كي ح ض ر ت ي و س ف با آن مقامش مي گويد ما ابرء نفسي ان النفس الاماره بالسوء


جايي كه عقاب پر بريزد
از پشه لاغري چه خيزد.

راستي امروز به بركت فعاليت دشمنان و خواب بودن ما
زنان با صداي....حمدشان در رسانه ها تصحيح مي كنند ( خداوند قبول كنه)
به زودي در احكام روحانيون استفتايي در اين باره مي آيد

چند سي دي مناسب
از رحيم پور ازغدي در اين باره

زنان و مردان و آيين عشق ورزي(3 دي وي دي)
زن ( دو دي وي دي)

زینب سادات;80035 نوشت:
سلام:gol:
به نظر بنده یه خانم تحصیلکرده و با فرهنگ خیلی خیلی بهتر میتونه وظایف همسر داری و مادریش رو انجام بده. علم به سرعت در حال پیشرفته و این فاصله ای که بین مادران و فرزندان میفته خیلی خطر ساز میشه و مضره!!!
و لازم نیست که حتما تو رشته ای درس بخونه که همسرداری و خانه داری و بچه داری یادش بدن.

چه اشکالی داره مادری که تربیت نسل بعدی رو بر دوشش داره از سطح سواد و فرهنگ بالایی برخوردار باشه؟! ذهن بازتری برای مسائل مختلفی که در زندگی پیش میاد داشته باشه؟!!

حالا چون برخی (یا اکثر) دخترا جایگاه و منزلت و ارزش خودشونو حفظ نکردن نباید صورت مسأله (اگر زني تمام حجاب خود را رعايت كرده چه اشكالي داره بره دانشگاه و درس بخونه؟!) رو پاک کنیم!

باید دنبال راهکار بود.... که متأسفانه کیه که راهکار درست بده؟ و کیه که به این راهکارا عمل کنه؟!!!


سلام به زینب سادات پر تلاش
بنده هم با شما موافقم که خانم های تحصیل کرده توان بیشتری در تربیت فرزند دارند اما در اینجا یک سوال مطرح است:

این حرف در عمل هم صدق می کند؟

یعنی خانم های تحصیل کرده قابلیت دارند، حال آیا در میدان عمل هم این قابلیت را به کار می گیرند و یا به کار گیری تحصیل خود را دنبال می کنند و یا ... ؟
خانمی فعال و با مدرک و تحصیلات، می فرمود بنده در فلان کار و فلان حرکت علمی و ... فعالیت دارم و منصفانه باید عرض کنم که بسیار خوب هم پیش می رفتند، اما به نظر شما ایشان با این همه مشغله کی به خودسازی و تربیت فرزند و همسر داری می رسند؟؟!!
ما منکر قابلیت ها و توانایی ها نیستیم اما تقسیم ایفای نقش در جامعه، چه می شود؟؟؟!!!

باور کنید در جامعه ما استعداد ها و تواناییها بر اثر تحریک غرب و یا عدم مدیریت صحیح و یا .... به هدر می رود و کار زمین مانده ی زیادی باقی مانده.

عرفان;162553 نوشت:
ما منکر قابلیت ها و توانایی ها نیستیم اما تقسیم ایفای نقش در جامعه، چه می شود؟؟؟!!!

سلام بر استاد عرفان مهربون :Gol:
یادش بخیر این تاپیک ، ممنون از شما استاد که زنده ش کردین.انشالله که به نتیجه برسه...

استاد تكيه و توجه من بیشتر روي موضوع تحصيل خانوما بود نه کار و اشتغالشون.
تو اين تاپيك بيشتر بحث سر حداقل ها بود نه اينكه زني زندگيش و تمركزش بشه فقط تحصيل!

با او
سلام و ادب؛

چون بحث از حقوق خانم ها و تحصیل و حضور خانم ها در جامعه است، چند جمله در این باره از استاد شهید مطهری نقل می کنم و در پایان کتابی از آیت الله جوادی آملی معرّفی می کنم؛

توصیه می کنم دوستانی که این موضوع برایشان مهم است، این چند پاراگرافی که به حسب خلاصه بنده از یکی دو کتاب استاد شهید مطهری نقل کرده ام را بخوانند:

[=B Mitra]«اسلام هرگز نمی خواهد زن، بی کار و بی عار بنشیند و وجودی عاطل و باطل بار آید.»

استاد در ادامه عاطل و باطل نبودن حضور خانم ها در خانواده و جامعه را تبیین نموده و به حضور خانم ها در جامعه و امور اجتماعی اشاره کرده و فرموده اند:

[=B Mitra]«از مجموع روايات استفاده مى‏شود كه براى زنان رواست كه براى مجالس عزا يا براى انجام حقوق مردم يا تشييع جنازه بيرون روند و در اين مجامع شركت كنند، همچنانكه فاطمه عليها السلام و همچنين زنان ائمه اطهار در مثل اين موارد شركت‏ مى‏كرده‏اند. پس جمع بين روايات حكم مى‏كند كه روايات منع را حمل بر كراهت كنيم.
[=B Mitra]پيغمبر اكرم زنان را اجازه مى‏داد كه به خاطر حاجتى كه دارند بيرون روند و كار خويش را انجام دهند. سوده، دختر زمعه، همسر رسول خدا، زنى بلندبالا بود. يك شب با اجازه رسول خدا از خانه به خاطر كارى بيرون آمد. با اينكه شب بود عمربن الخطاب سوده را به خاطر بلندبالايى‏اش شناخت. عمر در اين جهت تعصب شديدى داشت و همواره به پيغمبر توصيه مى‏كرد اجازه ندهد زنانش بيرون روند. عمر با لحن خشنى به سوده گفت: تو خيال كردى كه ما تو را نشناختيم؟! خير شناختيم. پس از اين در بيرون آمدن خود دقت بيشترى بكن. سوده از همان جا مراجعت كرد و ماجرا را به عرض رسول خدا رساند درحالى كه رسول خدا مشغول شام خوردن بود و استخوانى در دستش بود. طولى نكشيد كه حالت وحى بر آن حضرت عارض شد. پس از بازگشت به حالت عادى فرمود: انَّهُ قَدْ اذِنَ لَكُنَّ أَنْ تَخْرُجْنَ لِحَوائِجِكُنَّ. اجازه داده شد به شما كه اگر حاجتى داريد بيرون رويد. آنچنانكه مجموعاً از تواريخ و نقلهاى حديثى برمى‏آيد، درميان صحابه رسول خدا عمربن الخطاب- همچنانكه مقتضاى طبيعتهايى خشك و خشن از طراز اوست- در مورد زنان فوق العاده سختگير و طرفدار خانه نشينى كلى آنها بوده است.»

و جالب است که گاهی پرداختن به امور علمی یا کار برای خانم ها را منافی با کارهای خانه و تربیت فرزند معرفی می کنند، در حالی که ما در سیره ی حضرت زهرا(س) می بینیم که ایشان هم اشتغالات و کلاس های علمی داشته اند، هم به نحو اتمّ به امور خانه و تربیت فرزندان می پرداخته اند، و در عین حال هم در خانه کار می کرده اند(آسیاب و...) و هم زمانی که حضرت علی به سفر می رفتند، کارهای خارج از منزل را هم ایشان انجام میداده اند(رک:داستان راستان-شهید مطهری) و هم برای نماز و حضور در اجتماع و دفاع از پیغمبر و خطابه و ... به جامعه و مسجد و خیابان می آمده اند. پس جمع میان همه ی این امور ممکن است.
و همچنین استاد مطهری در بخشی از کتابشان که می خواهند وجوب پوشاندن وجه و کفّین را برای خانم ها ردّ کنند می گویند:

[=B Mitra]«مسأله پوشش برحسب اينكه پوشانيدن وجه و كفين واجب باشد يا نباشد دو فلسفه كاملًا متفاوت پيدا مى‏كند. اگر پوشش وجه و كفين را لازم بدانيم درحقيقت طرفدار فلسفه پرده نشينى زن و ممنوعيت او از هر نوع كارى جز در محيط خاص خانه و يا محيطهاى صددرصد اختصاصى زنان هستيم.
[=B Mitra]ولى اگر پوشيدن ساير بدن را لازم بدانيم و هر نوع عمل محرك و تهييج آميز را حرام بشماريم و بر مردان نيز نظر از روى لذت و ريبه را حرام بدانيم اما تنها پوشيدن گردى چهره و پوشيدن دستها تا مچ را واجب ندانيم آنهم به شرط اينكه خالى از هر نوع آرايش جالب توجه و محرك و مهيّج باشد بلكه ساده و عادى باشد، آن وقت مسأله صورت ديگرى پيدا مى‏كند و طرفدار فلسفه ديگرى هستيم و آن فلسفه اين است كه لزومى ندارد زن الزاماً به درون خانه رانده شود و پرده نشين باشد بلكه صرفاً بايد اين فلسفه رعايت گردد كه هر نوع لذت جنسى اختصاص داشته باشد به محيط خانواده، و كانون اجتماع بايد پاك و منزّه باشد و هيچ گونه كامجويى خواه بصرى و خواه لمسى و خواه سمعى نبايد در خارج از كادر همسرى صورت بگيرد. بنابراين زن مى‏تواند هر نوع كار از كارهاى اجتماعى را عهده‏دار شود.»

و در ادامه ایشان در تایید اینکه پوشاندن وجه و کفّین مرز محبوسیت خانمها به خانه است و لذا واجب نیست و موجب حرج است ضمن توضیحاتی، اشاره به فعالیت های اجتماعی خانم ها از جمله خرید و فروش و رانندگی و تدریس و تعلیم و... کرده و می فرمایند:

[=B Mitra]«مقصود ما اين است كه اگر پوشيدن چهره و دو دست مخصوصاً چهره واجب باشد خودبه خود شعاع فعاليت زن به اندرون خانه و اجتماعات خاص زنان محدود مى‏شود ولى اگر پوشيدن گردى چهره واجب نباشد اين محدوديت خود به خود لازم نمى‏آيد. اگر احياناً محدوديتى پيدا شود از جهت خاص استثنائى خواهد بود.
[=B Mitra]به هر حال با لازم نبودن پوشيدن گردى چهره، حكم شرعى برخى از كارها از نظر حرمت يا جواز روشن مى‏گردد. بسيارى از كارهاست كه از نظر فقهى و شرعى اولًا و بالذات بر زن حرام نيست ولى اگر پوشش وجه و كفين را لازم بشماريم ثانياً و بالعرض بر زن حرام است، يعنى از آن جهت حرام است كه مستلزم بازگذاشتن چهره و دو دست مى‏شود. بنابراين جواز و عدم جواز آن كارها براى زن بستگى بدين دارد كه پوشش وجه و كفين واجب باشد يا نباشد. ما ذيلًا چند نمونه از اين كارها را مطرح مى‏كنيم:
[=B Mitra]1. آيا براى زن رانندگى جايز است؟.
[=B Mitra]مى‏دانيم كه مسأله رانندگى بخصوص، حكمى ندارد، بايد ديد آن زن مى‏تواند وظايف ديگر خود را در حين رانندگى اجرا كند يا نه؟ اگر پوشش وجه و كفين واجب باشد بايد گفت زن نمى‏تواند رانندگى كند.
[=B Mitra]2. آيا كار فروشندگى در خارج از منزل براى زن جايز است يا نه؟
[=B Mitra]3. آيا كار ادارى براى زن جايز است يا نه؟.
[=B Mitra]4. آيا زن حق دارد عهده‏دار تدريس- ولو براى مردان- بشود يا نه؟ و آيا حق دارد كه در كلاسى كه مرد تدريس مى‏كند متعلّم باشد يا نه؟.
[=B Mitra]اگر بگوييم پوشش وجه و كفين لازم نيست و مرد هم درصورتى كه نظر ريبه و تلذذ نداشته باشد مى‏تواند به وجه و كفين نگاه كند، نتيجه اين است كه مانعى ندارد؛ والّا جايز نيست. خلاصه اينكه وجه و كفين مرز محبوسيت و عدم محبوسيت زن است و ايرادهايى كه مخالفين پوشش مى‏گيرند درصورتى است كه حجاب وجه و كفين را لازم بدانيم. ولى اگر پوشيدن وجه و كفين را واجب ندانيم، در پوشش ساير قسمتهاى بدن هيچ گونه اشكالتراشى نمى‏توان كرد، بلكه اشكال بر طرف مخالف وارد است.» کتاب مساله ی حجاب-استاد مطهری

اما در آخر توصیه می کنم در موضوع حقوق و شأن بانوان در اسلام، کتاب زن در آینه ی جلال و جمال آیت الله جوادی آملی(حفظه الله) را که بنده فایل متن کتاب را در کتابخانه ی سایت گذاشته ام مطالعه کنند. بنظر بنده بهتر و جامع تر و دقیق تر و متعادل تر از این کتاب، در باب حقوق و شأن بانوان د راسلام نوشته نشده است. در این کتاب نظرات بسیار دقیقی در باب امورتکوینی و تشریعی خانم ها مطرح شده و نظرات متفاوتی در باب عدم کمبود توانایی فکری خانم ها نسبت به آقایان و عدم منع ابتدایی خانم ها حتی از مرجعیت فقهی و نظراتی در باب قضاوت خانم ها مطرح شده است.

لینک دانلود کتابِ زن در آینه ی جلال و جمال، از کتابخانه ی سایت:

پیوسته متعالی
یاحق

با نام و یاد دوست



نازنين مريم;49587 نوشت:
در قسمت هايي از كتاب در بخش غيرت و حميت آمده:

1_پس زنان خود را از ديدن نامحرم محافظت كند و ايشان را از رفتن به كوچه و بازار منع نمايد.

2_اصحاب پيامبر سوراخهاي ديوار خانه خود را مسدود ساخته بودند كه زنان ايشان مردان را نبينند.

3_آنچه شنيده اي كه در عهد پيغمبر زنان به مساجد حاضر ميشدند و حضرت ايشان را اذن ميداد مخصوص زنان ان عصر بوده است كه آن حضرت علم به احوال ايشان داشت و ميدانست كه فسادي بر آن مترتب نميگردد.ولي ر اين زمان منع زنان از حضور در مساجد و رفتن به مشاهد لازم و واجب است .چه جاي كوچه و بازار و حمام ها و مجامع لهو و لعب مگر زنان عجوزه كه از حد فساد گذشته اند.

4_در جايي ديگر بعد از توضيحاتي ميفرمايند :اگر هيچ نباشد نظر به مرد نامحرم مي افتد و صداي ايشان را ميشنوند و اين منافي طريقه عفت و خارج از شيوه غيرت است.

5_بعد يه شعر زيبا در ادامه مطلب آوردن!!

چو زن راه بازار گيرد بزنو گرنه تو در خانه بنشين چو زن
ز بيگانگان چشم زن دور بادچو بيرون شد از خانه در گور باد
چو در روي بيگانه خنديد زندگر مرد گو لاف مردي بزن!

حضرت پيغمبر فرمودند : زنان را در غرفه ها جاي مدهيد و خط نوشتن به ايشان نياموزيد . و ايشان را پنبه رشتن ياد دهيد و سوره نور تعليم دهيد .(يعني اين حديث واقعيه!!!)

بعد جالب اينجاي سخنان اين بزرگواره كه ميفرمايد حضرت پيغمبر نقل ميكنند:بعضي از انواع غيرت است كه خدا و رسول انرا دشمن دارند و آن اين است كه مرد بي جهت بر اهل خود غيرت نمايد .


در ابتدا اجازه بفرماييد يك مقدمه در خصوص برداشت از روايات عرض كنيم و آن اينكه در بررسي روايات جداي از بررسي سند آنها يكي از فاكتورهاي مهم در فهم درست و دقيق مطلب و اساسا تشخيص درست يا غلط بودن يك روايت ، عرضه روايت به قرآن كريم و نيز سيره ي صحيح معصومين عليهم السلام است .
همچنين آگاهي از فضاي صدور روايت عامل مهم ديگر است ؛ يعني بايد ببينيم روايت در چه فضايي صادر شده است و جو عمومي يا حاكم بر جامعه چه جوي بوده است .
نكته ديگر ، تمييز گذاشتن ميان سخن معصومين عليهم السلام و بزرگان دين است ، مسلما آنچه براي ما تكليف آور است سخنان معصومين عليهم السلام است كه هم موجب تكليف مي شود و هم بدون چون و چرا بايد پذيرفت و مورد عمل قرار داد .
ادامه ...

طارق;162732 نوشت:
حالت وحى بر آن حضرت عارض شد. پس از بازگشت به حالت عادى فرمود: انَّهُ قَدْ اذِنَ لَكُنَّ أَنْ تَخْرُجْنَ لِحَوائِجِكُنَّ. اجازه داده شد به شما كه اگر حاجتى داريد بيرون رويد.

;356930 نوشت:
پس زنان خود را از ديدن نامحرم محافظت كند و ايشان را از رفتن به كوچه و بازار منع نمايد.

روايتي كه جناب طارق ازقول استاد مطهري نقل كردند (1) در تقابل با روايتي است كه جناب نراقي در خصوص منع زنان از رفتن به كوچه و بازار بيان نمودند .
ما مدعي نيستيم كه چنين رواياتي جعلي است بلكه آنچه فقها در تعارض چنين رواياتي بيان مي كنند ، كراهت است نه حرمت .
وانگهي در بياني ديگر كه از مرحوم نراقي آمده است :
;356930 نوشت:
آنچه شنيده اي كه در عهد پيغمبر زنان به مساجد حاضر ميشدند و حضرت ايشان را اذن ميداد مخصوص زنان ان عصر بوده است كه آن حضرت علم به احوال ايشان داشت و ميدانست كه فسادي بر آن مترتب نميگردد.

قول و فعل و تقرير پيامبر (ص) حجت است پس چگونه پيامبر (ص) عملي را بدون بيان علت آن يا اختصاص داشتنش به عصر خاصي و بدون توضيح ،اذن مي فرمايند در حالي كه براي زمان ديگري مجاز نيست با توجه و عنايت به حجت بودن قول و فعل تقرير پيامبر (ص) ؟!
بله برخي امور رخصت است مانند اينكه در ضمن وصيت هاى پيامبر صلى الله عليه و آله به على عليه السلام آمده است كه : يا على نماز جمعه و جماعت و اذان و اقامه براى زنان واجب نيست .(2)
اين محروميت ها در حد
رخصت است نه عزيمت (3)، يعنى الزام از زن گرفته شده نه اين كه حق شركت در جمعه و جماعات را ندارد.
لذا آنچه مرحوم نراقي از پيامبر (ص) نقل فرمودند با توجه به وصيت پيامبر اكرم (ص) به امام علي (ع) اتفاقا دليل بر رخصت است يعني با عنايت به اينكه حضور در جماعت و جمعه بر زن واجب نيست و مع ذلك پيامبر (ص) اجازه حضور زنان را در جماعت و جمعه مي فرمودندظاهرا دليل بر رخصت حضور زنان در جمعه و جماعات است نه دليل بر اذن در شرايط صدر اسلام .

(1)- مجموعه آثاراستادشهيدمطهري، ج 19، ص: 542
(2)- بحارالانوار، ج 81، باب 35، ص 115
(3)- به بايدها و نبايدها عزيمت مى گويند، يعنى بايد اطاعت نمايد. اما رخصت آن است كه از عملى وجوب برداشته شده ، بدون اين كه تحريم شده باشد. اگر گفته مى شود نماز جمعه بر زن نيست يعنى واجب نيست كه حتما حضور پيدا كند اما نه اين كه اگر حضور پيدا كرد مقبول نيست ، يا صحيح نيست ، يا فضيلت ندارد.( ر.ك: زن در آيينه جمال و جلال ، ص 312)

هدی;356930 نوشت:
ولي ر اين زمان منع زنان از حضور در مساجد و رفتن به مشاهد لازم و واجب است .چه جاي كوچه و بازار و حمام ها و مجامع لهو و لعب مگر زنان عجوزه كه از حد فساد گذشته اند.

بر اين نقل نيز نقد هايي وارد است :
اولا حضور در كوچه و بازار و حمام ، معادل مجامع و مجالس لهو و لعب نيست . حتي در برخي زمانها كه امكانات رفاهي كم بوده ، ايجاب مي كرده كه مثلا زنان از حمامهاي خارج از خانه و عمومي استفاده كنند لذا اين منع علي الاطلاق به هيچ وجه نمي تواند صحيح باشد همچنين تهيه مايحتاج ضروري جزء موارد مورد نياز است و نمي تواند شامل منع مطلق قرار گيرد .
ثانيا حضور در مجامع لهو ولعب حتي براي زنان ازكارافتاده هم جايز نيست آنچه براي قواعد(= زنان باز نسشته و از كار افتاده اي كه بسيار پير و فرتوت هستند ) جايز دانسته شده ، باز تر بودن شرايط حجاب است نه حضور در مجامع لهو و لعب .

;356930 نوشت:
حضرت پيغمبر فرمودند : زنان را در غرفه ها جاي مدهيد و خط نوشتن به ايشان نياموزيد . و ايشان را پنبه رشتن ياد دهيد و سوره نور تعليم دهيد .

يا مثلا در روايتي از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم داريم كه :
طَلَبُ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ و مُسلِمَةٍ؛ تحصيلِ دانش بر هر مرد و زن مسلمانى واجب است.(1)
سوره مباركه نور نيز غالبا شامل مفاهيم مرتبط با عفت و پاكدامني عمومي ميان زن و مرد است و البته به دليل اشتمال بر آيه 31 اين سوره توصيه بيشتري بر آموزش آن به زنان شده است و اين بدان معنا نيست كه زنان از يادگيري سور ديگر محروم شوند و يا مردان ملزم به فراگيري و عمل به آيات اين سوره مباركه نباشند .

(1)- تنبيه الخواطر ، ص176 ، ح2

نازنين مريم;49587 نوشت:
چو زن راه بازار گيرد بزنو گرنه تو در خانه بنشين چو زن
ز بيگانگان چشم زن دور بادچو بيرون شد از خانه در گور باد
چو در روي بيگانه خنديد زندگر مرد گو لاف مردي بزن!
هیچ مسلمانی نمیتواند کتمان کند که "زن در اسلام مدریت خانه را برعهده دارد و مرد مدیریت بیرونی و اجتماعی را" و این شعر کاملا اسلامی است. ان شا الله درک ما بالارود باخواندن احادیث معصومین س

سلام :Gol:

تشکر از کارشناس گرامی بابت پاسخگویی و توضیحاتی , که بیانگر چهره واقعی اسلام است , اسلام حقیقی که به دور از هر گونه افراط و تفریط است .

نقل قول:
قول و فعل و تقرير پيامبر (ص) حجت است پس چگونه پيامبر (ص) عملي را بدون بيان علت آن يا اختصاص داشتنش به عصر خاصي و بدون توضيح ،اذن مي فرمايند در حالي كه براي زمان ديگري مجاز نيست با توجه و عنايت به حجت بودن قول و فعل تقرير پيامبر (ص) ؟!
بله برخي امور رخصت است مانند اينكه

در ضمن وصيت هاى پيامبر صلى الله عليه و آله به على عليه السلام آمده است كه : يا على نماز جمعه و جماعت و اذان و اقامه براى زنان واجب نيست .(2)
اين محروميت ها در حد

رخصت است نه عزيمت

(3)، يعنى الزام از زن گرفته شده نه اين كه حق شركت در جمعه و جماعات را ندارد

.

نقل قول:
بر اين نقل نيز نقد هايي وارد است :
اولا حضور در كوچه و بازار و حمام ، معادل مجامع و مجالس لهو و لعب نيست . حتي در برخي زمانها كه امكانات رفاهي كم بوده ، ايجاب مي كرده كه مثلا زنان از حمامهاي خارج از خانه و عمومي استفاده كنند لذا اين منع علي الاطلاق به هيچ وجه نمي تواند صحيح باشد همچنين تهيه مايحتاج ضروري جزء موارد مورد نياز است و نمي تواند شامل منع مطلق قرار گيرد .

نقل قول:
يا مثلا در روايتي از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم داريم كه :

طَلَبُ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ و مُسلِمَةٍ؛

تحصيلِ دانش بر هر مرد و زن مسلمانى واجب است.(1)
سوره مباركه نور نيز غالبا شامل مفاهيم مرتبط با عفت و پاكدامني عمومي ميان زن و مرد است و البته به دليل اشتمال بر آيه 31 اين سوره توصيه بيشتري بر آموزش آن به زنان شده است و اين بدان معنا نيست كه زنان از يادگيري سور ديگر محروم شوند و يا مردان ملزم به فراگيري و عمل به آيات اين سوره مباركه نباشند .

نازنين مريم;49587 نوشت:
در قسمت هايي از كتاب در بخش غيرت و حميت آمده:

1_پس زنان خود را از ديدن نامحرم محافظت كند و ايشان را از رفتن به كوچه و بازار منع نمايد.

2_اصحاب پيامبر سوراخهاي ديوار خانه خود را مسدود ساخته بودند كه زنان ايشان مردان را نبينند.

3_آنچه شنيده اي كه در عهد پيغمبر زنان به مساجد حاضر ميشدند و حضرت ايشان را اذن ميداد مخصوص زنان ان عصر بوده است كه آن حضرت علم به احوال ايشان داشت و ميدانست كه فسادي بر آن مترتب نميگردد.ولي ر اين زمان منع زنان از حضور در مساجد و رفتن به مشاهد لازم و واجب است .چه جاي كوچه و بازار و حمام ها و مجامع لهو و لعب مگر زنان عجوزه كه از حد فساد گذشته اند.

4_در جايي ديگر بعد از توضيحاتي ميفرمايند :اگر هيچ نباشد نظر به مرد نامحرم مي افتد و صداي ايشان را ميشنوند و اين منافي طريقه عفت و خارج از شيوه غيرت است.

5_بعد يه شعر زيبا در ادامه مطلب آوردن!!


سلام
این مطالب در حد توصیه است نه امر لازم و واجب و به حسب آن زمان چه بسا صحیح بوده است چراکه زنان ساده و بی آلایش بودند
و چه بسا زود فریفته می شده اند یا تحت تاثیر قرار می گرفته اند
شکی نیست که ارتباط با مردان در زنان موثر است لذا برای حفظ صفای نفس بهتر است از آنها دوری کنند
و البته اگر با وجود این توصیه های غلیظ به این حد از بی غیرتیها رسیده ایم جای تعجب است
والله الموفق

این مطالب در حد توصیه است نه امر لازم و واجب

جمله ارزشمندی است که جناب حامد در بالانوشتن. اما باید دانست که چه چیز بهتر از توصیه ی معصومین س؟ و رستگاری جز با اطاعت از نصایح حضراتشان ممکن نخواهد بود

سوالاتي از بيانات مرحوم نراقي
پرسش:
علامه مولى احمد بن محمد مهدى نراقى، معروف به فاضل نراقى نويسنده كتاب زيباي معراج السعاده هستند كه بسيار كتاب كاربردي و خوبي است اما چند جمله اي در بخش حميت و غيرت در اين كتاب وجود دارد كه براي من سوال برانگيز است مانند"1_پس زنان خود را از ديدن نامحرم محافظت كند و ايشان را از رفتن به كوچه و بازار منع نمايد.
2_اصحاب پيامبر سوراخهاي ديوار خانه خود را مسدود ساخته بودند كه زنان ايشان مردان را نبينند.
3_آنچه شنيده اي كه در عهد پيغمبر زنان به مساجد حاضر ميشدند و حضرت ايشان را اذن ميداد مخصوص زنان ان عصر بوده است كه آن حضرت علم به احوال ايشان داشت و ميدانست كه فسادي بر آن مترتب نميگردد.ولي ر اين زمان منع زنان از حضور در مساجد و رفتن به مشاهد لازم و واجب است .چه جاي كوچه و بازار و حمام ها و مجامع لهو و لعب مگر زنان عجوزه كه از حد فساد گذشته اند." و يا آورده اند :" حضرت پيغمبر فرمودند : زنان را در غرفه ها جاي مدهيد و خط نوشتن به ايشان نياموزيد . و ايشان را پنبه رشتن ياد دهيد و سوره نور تعليم دهيد"
آيا اين بيانات از نظر شرع اسلام صحيحند ؟

پاسخ :
در ابتدا اجازه بفرماييد يك مقدمه در خصوص برداشت از روايات عرض كنيم و آن اينكه در بررسي روايات جداي از بررسي سند آنها يكي از فاكتورهاي مهم در فهم درست و دقيق مطلب و اساسا تشخيص درست يا غلط بودن يك روايت ، عرضه روايت به قرآن كريم و نيز سيره ي صحيح معصومين عليهم السلام است .
همچنين آگاهي از فضاي صدور روايت عامل مهم ديگر است ؛ يعني بايد ببينيم روايت در چه فضايي صادر شده است و جو عمومي يا حاكم بر جامعه چه جوي بوده است .
نكته ديگر ، تمييز گذاشتن ميان سخن معصومين عليهم السلام و بزرگان دين است ، مسلما آنچه براي ما تكليف آور است سخنان معصومين عليهم السلام است كه هم موجب تكليف مي شود و هم بدون چون و چرا بايد پذيرفت و مورد عمل قرار داد .هر چند سخنان بزرگان دين را نيز ارج مي نهيم و تا جايي كه با خطوط اصلي قرآن و سنت هماهنگ باشد نيز بدانها ملزم خواهيم بود و همچنين بايد اين نكته ي مهم را نيز مد نظر قرار داد كه كتبي مانند معراج السعاده ، كتابي براي ارائه ي راهكارهايي جهت سلوك الي الله است و در راه سلوك ، ممكن است مطلبي بر فردي – براي ادامه طريق و سلوكش- واجب باشد در حالي كه براي كساني ديگر ، چنين وجوبي را در بر نداشته باشد و اين نكته ي مهمي است كه بايد بدان توجه كافي مبذول نمود . بهر حال ما در پاسخ به سوال فوق ، وضعيت عامه ي مردم را مد نظر قرار مي دهيم .

استاد مطهري درمجموعه آثار مطلبي از رسول خدا ( صلي الله عليه و آله و سلم ) نقل مي كنند كه در بررسي اذن يا عدم اذن خروج زن از منزل مي تواند راهگشا باشد : «از مجموع روايات استفاده مى ‏شود كه براى زنان رواست كه براى مجالس عزا يا براى انجام حقوق مردم يا تشييع جنازه بيرون روند و در اين مجامع شركت كنند، همچنانكه فاطمه عليها السلام و همچنين زنان ائمه اطهار در مثل اين موارد شركت‏ مى‏ كرده ‏اند. پس جمع بين روايات حكم مى‏ كند كه روايات منع را حمل بر كراهت كنيم.

پيغمبر اكرم زنان را اجازه مى ‏داد كه به خاطر حاجتى كه دارند بيرون روند و كار خويش را انجام دهند. سوده، دختر زمعه، همسر رسول خدا، زنى بلندبالا بود. يك شب با اجازه رسول خدا از خانه به خاطر كارى بيرون آمد. با اينكه شب بود عمربن الخطاب سوده را به خاطر بلندبالايى‏اش شناخت. عمر در اين جهت تعصب شديدى داشت و همواره به پيغمبر توصيه مى ‏كرد اجازه ندهد زنانش بيرون روند. عمر با لحن خشنى به سوده گفت: تو خيال كردى كه ما تو را نشناختيم؟! خير شناختيم. پس از اين ، در بيرون آمدن خود دقت بيشترى بكن. سوده از همان جا مراجعت كرد و ماجرا را به عرض رسول خدا رساند درحالى كه رسول خدا مشغول شام خوردن بود و استخوانى در دستش بود. طولى نكشيد كه حالت وحى بر آن حضرت عارض شد. پس از بازگشت به حالت عادى فرمود: انَّهُ قَدْ اذِنَ لَكُنَّ أَنْ تَخْرُجْنَ لِحَوائِجِكُنَّ. اجازه داده شد به شما كه اگر حاجتى داريد بيرون رويد. » (1) لذا مي بينيم كه ظاهرا اين نقل با بياني كه از مرحوم نراقي شد در تقابل است :" پس زنان خود را از ديدن نامحرم محافظت كند و ايشان را از رفتن به كوچه و بازار منع نمايد." ما مدعي نيستيم كه چنين رواياتي جعلي است بلكه آنچه فقها در تعارض چنين رواياتي بيان مي كنند ، كراهت است نه حرمت .

همچنين در پاسخ به مطلب ديگري كه نقل فرموديد :" آنچه شنيده اي كه در عهد پيغمبر زنان به مساجد حاضر ميشدند و حضرت ايشان را اذن ميداد مخصوص زنان ان عصر بوده است كه آن حضرت علم به احوال ايشان داشت و ميدانست كه فسادي بر آن مترتب نميگردد." عرض مي شود كه قول و فعل و تقرير پيامبر (ص) حجت است پس چگونه پيامبر (ص) عملي را بدون بيان علت آن يا اختصاص داشتنش به عصر خاصي و بدون توضيح ،اذن مي فرمايند در حالي كه براي زمان ديگري مجاز نيست با توجه و عنايت به حجت بودن قول و فعل تقرير پيامبر (ص) ؟!
بله برخي امور رخصت است مانند اينكه در ضمن وصيت هاى پيامبر صلى الله عليه و آله به على عليه السلام آمده است كه : يا على نماز جمعه و جماعت و اذان و اقامه براى زنان واجب نيست .(2)
اين محروميت ها در حد رخصت است نه عزيمت (3) يعنى الزام از زن گرفته شده نه اين كه حق شركت در جمعه و جماعات را ندارد.
لذا آنچه مرحوم نراقي از پيامبر (ص) نقل فرمودند با توجه به وصيت پيامبر اكرم (ص) به امام علي (ع) اتفاقا دليل بر رخصت است يعني با عنايت به اينكه حضور در جماعت و جمعه بر زن واجب نيست و مع ذلك پيامبر (ص) اجازه حضور زنان را در جماعت و جمعه مي فرمودندظاهرا دليل بر رخصت حضور زنان در جمعه و جماعات است نه دليل بر اذن در شرايط صدر اسلام .

وانگهي بر اين مطلب نيز نقدهايي وارد است :" ولي در اين زمان منع زنان از حضور در مساجد و رفتن به مشاهد لازم و واجب است .چه جاي كوچه و بازار و حمام ها و مجامع لهو و لعب مگر زنان عجوزه كه از حد فساد گذشته اند."

اولا حضور در كوچه و بازار و حمام ، معادل مجامع و مجالس لهو و لعب نيست . حتي در برخي زمانها كه امكانات رفاهي كم بوده ، ايجاب مي كرده كه مثلا زنان از حمامهاي خارج از خانه و عمومي استفاده كنند لذا اين منع علي الاطلاق به هيچ وجه نمي تواند صحيح باشد همچنين تهيه مايحتاج ضروري جزء موارد مورد نياز است و نمي تواند شامل منع مطلق قرار گيرد .
ثانيا حضور در مجامع لهو ولعب حتي براي زنان ازكارافتاده هم جايز نيست آنچه براي قواعد(= زنان باز نسشته و از كار افتاده اي كه بسيار پير و فرتوت هستند ) جايز دانسته شده ، باز تر بودن شرايط حجاب است نه حضور در مجامع لهو و لعب .

همچنين در خصوص اين نقل نيز روايات معارض با آن داريم :" حضرت پيغمبر فرمودند : زنان را در غرفه ها جاي مدهيد و خط نوشتن به ايشان نياموزيد . و ايشان را پنبه رشتن ياد دهيد و سوره نور تعليم دهيد ." در روايتي از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم داريم كه :
طَلَبُ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ و مُسلِمَةٍ؛ تحصيلِ دانش بر هر مرد و زن مسلمانى واجب است.(4)
سوره مباركه نور نيز غالبا شامل مفاهيم مرتبط با عفت و پاكدامني عمومي ميان زن و مرد است و البته به دليل اشتمال بر آيه 31 اين سوره توصيه بيشتري بر آموزش آن به زنان شده است و اين بدان معنا نيست كه زنان از يادگيري سور ديگر محروم شوند و يا مردان ملزم به فراگيري و عمل به آيات اين سوره مباركه نباشند .

(1)- مجموعه آثاراستادشهيد مطهري، ج 19، ص 542
(2)- بحارالانوار، ج 81، باب 35، ص 115
(3)- به بايدها و نبايدها عزيمت مى گويند، يعنى بايد اطاعت نمايد. اما رخصت آن است كه از عملى وجوب برداشته شده ، بدون اين كه تحريم شده باشد. اگر گفته مى شود نماز جمعه بر زن نيست يعنى واجب نيست كه حتما حضور پيدا كند اما نه اين كه اگر حضور پيدا كرد مقبول نيست ، يا صحيح نيست ، يا فضيلت ندارد.( ر.ك: زن در آيينه جمال و جلال ، ص 312)
(4)- تنبيه الخواطر ، ص176 ، ح2

موضوع قفل شده است