مصبـــــاح الــــهدی *** نکات مهم اخلاقی و عرفانی از استاد دولابی

تب‌های اولیه

165 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

سخنان مرحوم اسماعیل دولابی در مورد استغفار
خداوند متعال دو پناهگاه محکم در این امّت گذاشته است،یکی وجود پیامبر خود (ص) که رحمه للعالمین است و هم اکنون در دل مؤمنین وجود دارد.دیگری استغفار است.مادامی که امّت توبه و استغفار دارد،بلای عمومی که بر امت های گذشته نازل می شد ، در این امت نازل نمی شود.
امیرالمؤمنین (ع) فرمود : عجبت لمن یقنط و معه الاستغفار : در شگفتم از کسی که یأس پیشه می کند،در حالی که استغفار همراه اوست.
هر وقت غصه دار شدید،برای خودتان و برای همۀ مؤمنین و مؤمنات،از زنده ها و مرده ها و آنهایی که بعدآً خواهند آمد،استغفار کنید.غصه دار که می شوید،گویا بدنتان چین می خورد و استغفار که می کنید،این چین ها باز می شود.
توبه و استغفار راه را صاف می کند،نباید آن را ترک کرد.پیامبر اکرم (ص) روزی هفتاد بار استغفار می کردند.
هر روز عصر هفتاد بار استغفار را ترک مکن.عموماً عصر و دم غروب شیعیان را غم می گیرد و با استغفار برطرف می شود . با این استغفار دل پاک می شود و شیطان به دل پاک راه ندارد.
مؤمن بسیار توبه کند و خدا به همین خاطر او را دوست دارد. ( ان الله یحب التّوابین ) هر چه اتاق تمیزتر شود،آشغال های ریزتر به چشم می آیند.دل مؤمن با استغفار پاک می شود،آنگاه گناه های ظریف تر دیده می شود و لذا مجدداً استغفار می کند .
توابین کسانی هستند که دائم خانۀ دل را تمیز می کنند ، لذا اگر یک آشغال ریز هم در آن باشد ، پیداست و نمود می کند و از همان هم توبه می کنند،چون هر چه پاک تر می شوند،گناهان جدیدتری بر آنها مکشوف می شود. و الا اگر خانۀ دل کثیف باشد،چیزهای بد هم نمودی ندارند.لذا اگر بعضی رفقا خیلی حساسند و زود از چیزی محزون می شوند ، به جهت تمیزی و پاکی روح آنهاست .در اعمال مسجد کوفه است که : اللهم انت انت و انا انا ، انت العواد بالمغفره و انا العواد بالذنوب : خدایا تو تویی و من منم ، تو بسیار بازگشت کننده به بخشیدن هستی و من بسیار بازگشت کننده به گناهانم.مؤمن ، پر گناه و پر توبه است .
من کل معصیهٍ و طاعهٍ استغفرالله : از هر گناه و طاعتی که انجام داده ام،از خدا طلب مغفرت می کنم .پس عبد از همۀ کارهای خودش ،چه خوب و چه بد،استغفار کرد و جنبۀ انتساب فعل به خودش منتفی شد و تنها کارهای خدا باقی ماند.آن وقت دید که کلُّ مِن عِندِ الله : همۀ کارها از جانب خداست.
عبد مولا را که می بیند،شکر می کند و خودش را که می بیند ، استغفار می کند .
افراد معصیت کار که توبه می کنند،مهمان تازه وارد خدایند و خدا آنها را دوست دارد.
غفاریت خدا یعنی این که هیچ گناهی برای خلقش قائل نیست و به گناه خلقش توجهی ندارد . کسی که بعضی را ببخشد و بعضی را نبخشد ، غفار نیست . پس تنها باور خودت شرط است.البته وقتی این را باور کردی ، به خودت می گویی در دیزی باز است،ولی حیای گربه کجا رفته است؟ آن وقت ادب می کنی و و از گناه پرهیز می کنی.
غفاریت و غفوریت خدا گناهی برای خلق باقی نگذاشت.استغفارهای ما برای این است که خودمان باور کنیم بخشیده شده ایم.
اینکه فرموده اند روزی هفتاد بار استغفار کن ، تکرار برای باور است .یعنی آن قدر تکرار کن تا باور کنی خدا تو را بخشیده است.
خداوند می گوید اصلاً من گناه تو را ننوشتم که آن را ببخشم ؛ ملائکه نوشته بودند که آن را هم با استغفار پاک کردی .
استغفار عامّۀ مردم برا ی گناه دوست است.گناه دوست گناه خود آدم است.استغفار خصّیصین استغفار از غیر خداست.غیر خدا را دیدن و از غیر خدا گفتن،پوشاندن خداست و ظلم است و باید از آن استغفار کرد تا غیر او را ندید و جز از او نگفت.
معنای استغفرالله ربی و اتوبُ إِلیه این است که خودت به خودت می گویی خلق را بیامرز و ببخش.بالاترها برای زیردستان باید استغفار کنند و الّا کار خودشان گیر پیدا می کند.استغفار پیامبر (ص) برای امت و استغفار ملائکه برای مؤمنین مصداق همین حقیقت است.اگر می خواهی بخشیده شوی،خلق را ببخش.
بیشتر حزن و اندوه دوستان خدا مال گناهان خلق است و برای رفع آن باید برای آنها استغفار کنند . وَ استغفر لِذَنبِکَ و للمؤمنینَ و المؤمنات : و برای گناه خودت و مردان و زنان مؤمن طلب بخشش کن .

منبع : مصباح الهدی ، ص ۲۶۶-۲۶۴

به زور افراد را به عبادت وادار کردن فایده ای ندارد.
به زور افراد را به عبادت و عمل به احکام وادار کردن فایده ای ندارد.این کار مثل این است که از بازار میوه های خوب بخرید و به درخت چنار و نارون بچسبانید.چندروز که گذشت،میوه ها می گندد و خشک می شود و می ریزد.باید با محبت و با عمل و نه با زبان،اشخاص را به دین خدا جذب کرد تا خودشان درخت میوه شوند و میوه های احکام و عبادت از درونشان سربرآورد.
آنقدر که گناه کردی و خدا به تو گفت عیب ندارد و اینقدر که مثلاً نماز صبحت قضا شد و به خودت گفتی عیب ندارد،خوب برای گناهان و خطاهای دیگران هم بگو عیب ندارد و آنها را از خودت نران.
منبع : مصباح الهدی،ص۳۹۷-۳۹۵

✴️ مرحوم حاج اسماعیل دولابی :

✅ با تکرار کردن کارهای خوب ، عادت حاصل می شود.

بعد عادت به عبادت منجر می شود.

عبادت هم معرفت ایجاد می کند.

بعد ملکات فاضله در فرد به وجود می آید و نهایتا به ولایت منجر می شود

✴️ مرحوم حاج اسماعیل دولابی :

✅ با تکرار کردن کارهای خوب ، عادت حاصل می شود.

بسم الله ...
اقْرَأْ كَتَابَكَ کتابت را خودت بخوان. این آیه را بخوان، کیف کن، ببین خدا با تو چه کار کرده است! خطاب به خود بنده می گوید، به دیگری نمی گوید، به هرکس تک تک می گوید. می گوید: بنده من خجالت نکش، چرا می لرزی، چرا می ترسی، تو خودت امین هستی، نامه ی اعمالت را حسابرسی کن!
كَفَى بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا. هیچ حسابرسی برایت نمی گذارم. اگر عیبی هم در نامه ی اعمالت وجود دارد، خودت می توانی پاکش کنی تا خیالت راحت شود.
او تو را امین دانسته و گفته: بنده ی من! اگر تو به من مؤمن نبودی، من به تو مؤمن بودم. خودم خلقت کرده بودم...
حاج محمد اسماعیل دولابی

مرحوم حاج محمّد اسماعیل دولابی :

اگر غلام خانه‌زادی پس از سال‌ها بر سر سفره صاحب خود نشستن و خوردن، روزی غصه‌دار شود و بگوید فردا چه بخورم؟ این توهین به صاحبش است و با این غصه خوردن صاحبش را اذیت می‌کند. بعد از عمری روزی خدا را خوردن، جا ندارد برای روزی فردایمان غصه‌دار و نگران باشیم.

دوستی خداوند

مرحوم دولابی می‌فرمود:

دستگاه خداوند از دستگاه حضرت یوسف کمتر نیست . یکی از هم زندانی های یوسف خوابی را جعل کرد و تعبیرش را از یوسف پرسید . وقتی یوسف تعبیر کرد آن زندانی گفت دروغ گفتم و خواب را از خودم ساخته بودم. یوسف گفت : قضی الامر . یعنی کار از کار گذشت و آن چه گفتم واقع خواهد شد .

ما هم چند بار دروغی به خدا گفتیم دوستت داریم . بعد که ابتلائات و تبعات دوستی ظاهر شد گفتیم خدایا دروغ گفتیم. خداوند فرمود : قضی الامر. یعنی کار از کار گذشت و به جمع دوستان ما ملحق شدی .

برگرفته از سایت بوی سیب

حاج محمّد اسماعیل دولابی :

❣ آهنگرها یک گیره دارند و وقتی خواهند روی یک تکه کار کنند ، آن را در گیره میگذارند.

خدا هم همین طور است.

اگر بخواهد روی کسی کار بکند ، او را در گیره مشکلات میگذارد و بعد روی او کار می کند ، گرفتاری ها نشانه عشق خداوند است.

سخنان عارف بزرگ،محمد اسماعیل دولابی درباره نماز

وضویی بگیریم که همیشه در وضو باشیم و نمازی بخوانیم که انگار همیشه در نماز هستیم.خوشا آنان که دائم در نمازند.

اسرار وضو این است:با شستن صورت که مربوط به خداست،وجه را از توجه به غیر خدا شستن.با شستن دست راست به اصحاب یمین رسیدگی کردن.باشستن دست چپ خواسته های دنیوی اصحاب شمال را برای اینکه مزاحم ما نشوند سیر کردن.با مسح سر به فرشتگان و با مسح پای راست به حیوانات حلال گوشت و گیاهان معدنی قابل خوردن و با مسح پای چپ به حیوانات حرام گوشت و گیاهان و مواد طبیعی سمی رسیدگی کردن.

در وقت وضو چنان وضو بگیر که گویا او در حال وضو دادن توست،برای حضور قلب در نماز،باید در وضو گرفتن دقت
کرد.

عارف بالله مرحوم حاج محمّد اسماعیل دولابی :

محبّت آب است و همه ی خلق تشنه اند ؛ منتها آب ها با هم فرق دارند.
از آب گل آلود تا نازل ترین آب ، همه آبند و هر یک از خلایق یکی از درجات آب است.
از محب پول و مقام و دنیا گرفته تا محب خدا و اولیای خدا ، همه تشنه ی آبند.

تمام اعضای بدن و حتی فکر انسان مغلوب دل اوست.

دل ، سلطان بدن است.
دل هر جا رفت ، فکر و دست و پا هم همان جا می روند.

عارف باللّه مرحوم حاج محمّد اسماعیل دولابی :

اهل محبّت با دل کار می کنند.

دل را در اختیار خوبان بگذاری ، خلاص می شوی.

کار محبّت سوز و ساز است ؛ می سوزاند و می سازد.

♻️ راه محبّت ، فقر و مرض و تهمت و... دارد.

حضرت علی (علیه السلام) فرمودند:

هر کس ما اهل بیت را دوست بدارد ، باید پوستینی برای فقر آماده سازد.

[="Navy"]


[/]

۲ جمله از مرحوم حاج محمّد اسماعیل دولابی:

1⃣ هر مصنوعی صانعش را نشان می ‎دهد.

به هر چیزی نگاه کنی ، سازندهٔ آن را یاد می ‎کنی.

قالی را می‎بینی ، می ‎گویی عجب قالی‎بافی داشته است.

⭕️ ساختمان را می‎بینی ، می ‎گویی عجب معماری داشته است.

خودت را چه ؟

اگر خودت را هم جلوی آیینه نگاه کنی ، یاد خدا می ‎افتی؟؟

============

2⃣ اعمال هر كس به اندازه معرفتش قیمت دارد .

خلوص عمل ، بسته به میزان معرفت است.

اعمالی كه از محبّت سرچشمه می گیرد ، خلوص اش بیشتر است.

✅ مرحوم حاج محمّد اسماعیل دولابی :

خداوند
❄️ یک تار و
❄️ یک تور و
❄️ یک تیر دارد ؛

❤️ با تار و تور و تیرِ خود ، آدمها را جذب می کند.️

تار خدا قرآن است.
نغمه های قرآن آسمانی است.
خیلی ‌ها از این طریق قرآن جذب می شوند.

خیلی ها را با تور جذب خودش می کند ،
مثل مراسم اعتکاف
و مراسم ماه رمضان و شب قدر.

تیر خدا همان بارهای مشکلات است.
غالب آدم ها را از این طریق جذب خودش می کند.
اولیای خداوند برای مشکلات لحظه شماری می کردند.

شد دلم آسوده چون تیرم زدی
ای سرت گردم چرا دیرم زدی؟

حاج محمد اسماعیل دولابی

❣هر روز هفتاد بار استغفار را ترک مکن.

عموما عصر و دم غروب شیعیان را غم می گیرد.

و با استغفار برطرف می شود.

با این استغفار دل پاک می شود

و شیطان به دل راه ندارد.

✴️ مرحوم حاج محمّد اسماعیل دولابی :

✅شخصی را سراغ دارم که بیش از #چهل_سال در #طلب امام زمان (عج )بود،
#بعد از چهل سال #ریاضت وعبادت به محضر منور حضرت مهدی صلوات الله علیه #مشرف شد.

وقتی خدمت آقا رسید از حضرت گلایه عاشقانه کرد:

《شما که سر انجام مرا به محضر پذیرفتید،ای کاش یک مقدار زودتر مرا می پذیرفتید که من این همه غصه نمی خوردم وعذاب نمی کشیدم؟》

حضرت فرمودند
⚜اگر زودتر ما را می دیدید از ما نان وسبزی می خواستی!
حالا که چهل سال زحمت کشیده ای می فهمی که چه بخواهی....⚜

#مرحوم_دولابی

✅شخصی را سراغ دارم که بیش از #چهل_سال در #طلب امام زمان (عج )بود،
#بعد از چهل سال #ریاضت وعبادت به محضر منور حضرت مهدی صلوات الله علیه #مشرف شد.

صلح با خدا را خیلی بزرگ بشمارید، چون تمام کره ی خاکی به دنبال صلح هستند. آن صلحی که آنها می گویند می خواهند اسلحه ها زمین گذاشته شود، نمی شود. امّا دیدید من و شما چطور اسلحه را زمین گذاشتیم. یعنی خیال می کردیم چیزهایی که از خدا می خواهیم؛ برایمان خوب است و به ما نداده است. صلح با خدا، یعنی تسلیم اراده ی الهی شدن و به داده و نداده راضی بودن.
خوب است مسائل را کمی حمل به صحّت کنیم. بگوییم این را نمی دانیم، شاید خوب است و ما نمی دانیم. این ابتدای صلح با خداست...
حاج محمد اسماعیل دولابی

✅ مرحوم حاج محمّد اسماعیل دولابی :

✴️ مرحوم حاج اسماعیل دولابی :

✅ با تکرار کردن کارهای خوب ، عادت حاصل می شود.

بعد عادت به عبادت منجر می شود.

عبادت هم معرفت ایجاد می کند.

بعد ملکات فاضله در فرد به وجود می آید و نهایتا به ولایت منجر می شود

✴️ مرحوم حاج اسماعیل دولابی :

✅ با تکرار کردن کارهای خوب ، عادت حاصل می شود.

✅زیارتت، نمازت، ذکرت و عبادتت را تا زیارت بعد، نماز بعد، ذکر بعد و عبادت بعد #حفظ_کن.

کار بد، حرف بد، دعوا و جدال و… نکن و آن را #سالم_به_بعدی_برسان.

اگر این کار را بکنی، #دائمی می شود؛

دائم در زیارت و نماز و ذکر و عبادت خواهی بود.

#مرحوم_دولابی

مرحوم حاج اسماعیل دولابی :

❤️ زیاد سجده کردن بر تربت امام حسین علیه السلام ، اخلاق را عوض می کند.

✅میگویند پسری درخانه خیلی شلوغ کاری کرده بود.
همه اوضاع رابهم ریخته بود.
وقتی پدر وارد شد، مادر شکایت اورا به پدر کرد.
پدر که خسته بود ، شلاق رابرداشت ، پسر دید امروز اوضاع خیلی بیریخت است، همه ی درها بسته است، وقتی پدر شلاق را بالا برد ، پسر دید کجا فرار کند؟
راه فراری ندارد!
خودش را به سینه پدر چسباند.
شلاق هم در دست پدر شل شد وافتاد.

✅تا می گویم شما آدم خوبی هستید، شما می گویید خوبی از خودتان است و خودتان خوبید.

مرحوم دولابی:

هر وقت دیدی راهی نداری!

پشت در بنشین،

خدا در را باز می کند.

_______

✅ مرحوم حاج اسماعیل دولابی :

✅چه خوب است که انسان جز از خدا سخن نگوید.

✴️ مرحوم میرزا اسماعیل دولابی :

[=times new roman,times,serif]ظاهرا می گوییم آقا می آیدِ ولی در حقیقت ما به خدمت حضرت می رویم. ما به پشت دیوار دنیا رفتیم و گم شدیم. باید از پشت دیوار بیرون بیاییم تا ببینیم که حضرت از از همان ابتدا حاضر بودند.
منبع: مهدی طیّب، مصباح الهدی (سخنان مرحوم حاج اسماعیل دولابی رضوان الله تعالی علیه)، مبحث امام زمان علیه السّلام.

شیخ اسماعیل دولابی

می گویند پسری در خانه ، خیلی شلوغ کاری کرده بود . همه اوضاع را بهم ریخته بود .

وقتی پدر وارد شد ، مادر شکایت او را به پدرش کرد . پدر که خستگی داشت و شلاق را برداشت ،

پسر دید اوضاع خیلی بی ریخت است ، همه ی درها هم بسته است.
وقتی پدر شلاق را بالا برد ، پسر دید کجا فرار کند؟ راه فراری ندارد! خودش را به سینه پدر چسباند . شلاق هم از دست پدر شل شد و افتاد.
شما هم هر وقت دیدید که اوضاع بی ریخت است ، به سوی خدا فرار کنید.
هر کجا که متوحش شدید ، راه فرار به سوی خداست.

لبت را کنترل کن.

ولو به تو سخت می گذرد، گله و شکوه نکن و از خدا خوبی بگو.

حتّی به دروغ از خدا تعریف کن و این کار را ادامه بده تا کم کم بر تو معلوم شود که به راست ی خدا خوب خدایی است و آن وقت هم که به خیال خودت به دروغ از خدا تعریف می کردی، فی الواقع راست می گفتی و خدا خوب خدایی بود.

#میرزا_محمد_اسماعیل_دولابی :

موضوع قفل شده است