خواستگارانی از یک صنف و گروه خاص

تب‌های اولیه

17 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
خواستگارانی از یک صنف و گروه خاص

با نام و یاد دوست

سلام

یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود

لذا با توجه به اهمیت موضوع، سوال ایشان با حفظ امانت جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم سایت در این تاپیک درج می شود:

نقل قول:

عرض سلام و ادب و وقت بخیر
من دختری 23 سالمه و فرزند اول خانواده هستم.
اکثر خواسگارانم طلبه (در سطوح مختلف حتی قضاوت) یا کارمند سپاه هستند.
پدرم با این دو مورد از خواستگارانم مشکل دارد و میگوید دختر به این دو نمیدهم!
از طرفی خودم هم علاقه ای به این دو مورد ندارم.
بعضی وقت ها با خودم میگویم شاید قسمت این باشد که همسر من جزو این دو دسته قرار بگیرد.
آیا میتوانم نگرش خودم و پدرم را عوض کنم؟چگونه؟!
با تشکر

با تشکر

در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید :Gol:

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد حامی

سلام و درود بر شما
از اين كه سؤال تان را با اين مركز در ميان گذاشته ايد متشكرم
مردي از حكيمي پرسيد از اين جا تا شهر بالا پياده چند ساعت راه است. مرد گفت من راه رفتن شما را نديده ام كمي راه برو تا پاسخ شما را بده.
خب بنده از منش و روش و منطق شما خبر ندارم
نيز نمي دانم پدرتان چه استدلال هاي( ذهني يا حسي) براي خود دارند.
ولي در كل ابتدا خودتان بايد درباره اين صنف اطلاعاتي داشته باشيد. از منابع دست اول اطلاعات تان را كسب كنيد نه هر كسي. اگر كسي مدتي از شبكه هاي مختلف ماهواره اي اخبار و سم پاشي ها را دنبال كند و غربال شناختي نداشته باشد واقعا او را بي راهه مي برند. برخي در شبكه هاي ماهواره اي مي گفتند رهبري زن را انسان نمي داند ولي اگر فرد منصفي برود سخنراني هاي ايشان درباره مقام زن را مطالعه كند هر چيزي را قبول نمي كند.
اگر خودتان دلتان يك دله شده انگاه با پدرتان صحبت كنيد و سخنانشان را خوب خوب بشنويد و براي سخنانشان دليل قانع كننده بياوريد.
از سماجت و اصرار بي دليل اجتناب كنيد. گاهي واقعا شبهه يا سوء تفاهم است گاهي هم سوءتفاهم نيست به دلايل شرايط خاص زندگي اين صنف از سويي و شناخت روحيات دخترش اعتقاد دارند كه شما نمي توانيد زندگي موفقي داشته باشيد

با سلام

خواستگاری وظیفه والدین و فرزند در این راستا

اسلام به دختر و اولیای دختر می‏گوید: شما هم نباید به مال و جمال پسر دلبستگی پیدا کنید و دین و حسن خلق را از یاد ببرید، که اگر چنین بیندیشید، خداوند شما را به خودتان واگذار می‏کند؛ یعنی لطف و رحمت و دستگیری خود را از شما باز می‏گیرد، همان طور که در مورد پسر هم گفتیم.
شرایطی که در احادیث و اخبار برای شوهر نقل شده، عبارت است از: دین و امانت و حسن خلق و عفت و اندکی مال، چنانکه در بیان دلیل خواهیم گفت. پیداست که از میان این شرایط، دین (اگر به معنی اسلام باشد) شرط صحت است و بقیه شرط کمال؛ یعنی ازدواج مسلمان با غیر مسلمان صحیح نیست. ولی مثلا نسبت به حسن خلق و عفت، اسلام می‏گوید: برای دختر بهتر است که شوهری عفیف و نیکو خلق انتخاب کند و اگر چنین پسری به خواستگاری او آمد، او را رد نکند و به او جواب منفی ندهد و در انتظبر شوهر ثروتمند و خوش جمال ننشیند، که اگر چنین کند، همان بلایی به سرش می‏آید که در باره پسر گفتیم، و اگر فاسق یا میگسار به خواستگاری او آمد حتما او را رد کند و به او جواب منفی دهد.
اسلام به پدر دختر می‏گوید: اگر دختر خود را به ازدواج شرابخوار درآوری، قطع رحم کرده‏ای و چنان است که دخترت را برای زنا دادن فرستاده باشی. زیرا شرابخوار از هیچ گناهی پروا ندارد و پرده حیا و عصمت میان خود و خالق خود را بریده است. و باز امام حسن مجتبی (علیه السلام) به مردی که درباره ازدواج دخترش با آن حضرت مشورت می‏کند، می‏فرماید: دخترت را به مرد با تقوا بده، زیرا او اگر دخترت را دوست داشته باشد، گرامی اش می‏دارد و اگر از دخترت خوشش نیاید، به او ستم نمی‏کند و آزارش نمی‏دهد.
در پایان این بحث باید بگوییم: هر گاه دختر یا پسری به مال یا جمال و یا شؤون مادی خویش دلبستگی داشته باشد و ضوابط اسلامی را در عدم دلبستگی به امور دنیوی رعایت نکند، بدانید که او همسر هوی و هوس خویش است نه همسر شما، او می‏خواهد با مال و ثروت ازدواج کند نه با انسان. دلیل

ان رسول الله صلی الله علیه و آله قال: اذا جائکم من ترضون خلقه و دینه فزوجوه ان لا تفعلوه تکن فتنه فی الارض و فساد کبیر.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هر گاه کسی که اخلاق و دینش مورد رضایت شماست، به خواستگاری نزد شما آمد، همسرش دهید. اگر به او زن ندهید در روی زمین فتنه و فساد بزرگی پیدا می‏شود.

سلام. چند وقت پیش توی نت میخوندم که یه همایشی با حضور روحانیون برگزار شده (دقیقا نمیدونم کی اما شاید خیلی قبل) که علت یابی کنیم چرا قشر مدهبی و مومن جامعه از قشر دیگه ( که بنظرم نمبشه اسمشون رو غیر مذهبی گذاشت) شادی و نشاطشون خیلی کمتره. البته درسته که این امر عمومیت نداره ولی خوب تجربه من از خواستگارهایی که توی این قشر داشتم اینه که یه مقدار خشک تر هستند.

البته شما باید دربازه طرفتون، هر کی که باشه درست و حسابی تحقیق بکنید و باهاشون خیلی صحبت کنید بصرف اینکه از فلان قشر و نوع هستند بهیچ وجه جواب رد یا قبول ندید.

yalda solimani;778918 نوشت:
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هر گاه کسی که اخلاق و دینش مورد رضایت شماست، به خواستگاری نزد شما آمد، همسرش دهید. اگر به او زن ندهید در روی زمین فتنه و فساد بزرگی پیدا می‏شود.

حقیقت اینه که متاسفانه الان وضع یه طوری هست که تا معمولا ( برای همه صدق نمیکنه) یک یا دو سال بعد ازدواج که دختر و پسر روی واقعی شون رو نشون دادن و معلوم میشه چند مرده حلاج اند.

من کم طلاق تو سپاهی و حافظ قرآن و روحانی ندیدم.

nobelist;778937 نوشت:
ولی خوب تجربه من از خواستگارهایی که توی این قشر داشتم اینه که یه مقدار خشک تر هستند.

سلام
خب تا وقتي محرم نشده اند اين طور هستند
يعني اسلام دست و بالشون رو بسته
....
تصور عموم
تصوری که عموم مردم از طلبه ها دارند، تصویر کسانی است که بیش تر اهل دقت و فکر هستند تا خنده و شوخی. ...بخوانيد : اينجا

حامی;778943 نوشت:
خب تا وقتي محرم نشده اند اين طور هستند
يعني اسلام دست و بالشون رو بسته

ولی به نظر من اینطور نیست. ادم وقتی 6 جلسه 2 ساعته با یکی حرف میزنه تقریبا دستش میاد که وضع چه جوری هست.

پس بر حسب نظر شما همه اول باید بهم محرم بشن بعد از اخلاق هم سر در بیارن.:Moteajeb!::moteajeb::Motehayer:
یه تجربه ایی که من دارم اینه که این قشر معمولا نمیرن سراغ دخترهایی که از همون قشر ( طلبه اند یا روحانی) میرن دنبال دختر معمولی خوب. اینو چندین و چند بار مشاهده کردم.

[="Tahoma"][="DarkGreen"]

nobelist;778948 نوشت:
پس بر حسب نظر شما همه اول باید بهم محرم بشن بعد از اخلاق هم سر در بیارن.

سلام
خب اخلاق مجموعه اي از صفات پايدار است مانند راستگويي، وفاداري، رازداري، امانت داري، همت بالا، غيرت، خوش رويي و... . غالبا اين صفات را بايد از كانال هاي تحقيقي مختلف به دست آورد يكي از آنها گفتگوي دو نفره است.
بنده گفتم صنف مذهبي و مقيد خوش و بش و شوخي نمي كنند با نامحرم.

nobelist;778948 نوشت:
یه تجربه ایی که من دارم اینه که این قشر معمولا نمیرن سراغ دخترهایی که از همون قشر ( طلبه اند یا روحانی) میرن دنبال دختر معمولی خوب. اینو چندین و چند بار مشاهده کردم.

خب ممكن است در محدوده تجارب شما يا محدوده زندگي شما اين صادق باشد ولي از نظر علمي و روش تحقيق براي چنين ادعايي بايد كار آماري كرد.
بله برخي براي اساس ايده هاي شخصي و نگرش خود تمايل دارند همسرشان از خانواده غير روحاني باشند و طلبه جوان هم مانند جوان هاي ديگر ممكن است براي گزينش همسر خود ميل و ذوق و دليل خاص خودش را داشته باشد.[/]

[="Tahoma"][="DarkGreen"]

nobelist;778938 نوشت:
من کم طلاق تو سپاهی و حافظ قرآن و روحانی ندیدم.

شما هر چه تجربه داشته باشيد به نظرم تجربه شما به گرد تجربه بنده نرسه به خصوص اين كه در اختلافات و طلاق بنده و همكارنم محل رجوع هستيم.
طلاق بين طلاب و سپاهيان نسبت به طلاق سرسام آور جامعه [HL]نمي در برابر يم ا[/HL]ست.[/]

[="Tahoma"][="DarkGreen"]البته طلاق منفورترين حلال است. هميشه اين طور نيست كه يكي از زوجين اعتياد داشته باشد يا بد اخلاق باشد يا عياش باشد و...
موردي براي مشاوره داشتم اخلاق و شخصيت مرد و زن به هم نمي خورد. و فرزندشان اذيت مي شد چون مشاجرات بين آنها زياد بود بعد از جلسات متعدد مشاوره به اين نتيجه رسيدند كه طلاق بهتر است روزي كه براي طلاق اقدام كردند صبح زود با هم رفته بودند سنگك گرفته بودند صبحانه را خورده بودند و بعد براي طلاق اقدام كردند.
...
از نظر مشاوران خانواده هم معمولا خانواده ها آشفته فرزندانشان بزهكارتر و مشكل دارتر از فرزندان طلاق هستند.
[/]

البته بنده نمي خواهم كسي را تشويق كنم با چه صنفي ازدواج كنند.
در اصناف ديگر هم افراد بسيار مقيدتر از بسياري از طلاب و سپاهيان داريم.
نبايد به ظاهر افراد مذهبي اكتفا كرد. برخي افراد مذهبي ريش دارند ولي شيطان آنجا لانه دارد.
اللهياري روحاني اي است كه به نام شيعه در شبكه هاي ماهواره اي برنامه دارد. گاهي خوب از اهل بيت هم دفاع مي كند ولي شخصيتش حساب و كتابي ندارد و رفتارش و مناظراتش با اخلاق اسلامي از زمين تا آسمان فاصله دارد. ايشان از هركس خوشش نياييد به او نسبت زنازاده مي دهد.
در حالي شهيد بهشتي در رهپيمايي بر ضد شاه مردم را متوقف كرد و به آنها گفت شما حق نداريد به ايشان نسبت زنازاده بدهيد و اين با اخلاق اسلامي منافات دارد و حد براي اين تهمت در نظر گفته شده است.
اين روحاني ادعاي ولايت پذيري از ائمه دارد ولي اساسا بويي از سبك مناظرات امام صادق و شاگردانش عليهم الاف و التحيه و الثنا نبرده است.
به اهل سنت هم كه برادران ما هستند خيلي راحت توهين مي كند. مسلمانان بايد مراقب مكر استعمارگران باشند كه افرادي علم مي شوند از بين اهل تسنن و شيعه براي آشفته كردن اتحاد.
....
بنابراين بايد دقت كرد در گزينش. مراقب باشيد افراط و تفريط با اسلام ناب فاصله دارد.

حامی;778961 نوشت:
اللهياري روحاني اي است كه به نام شيعه در شبكه هاي ماهواره اي برنامه دارد. گاهي خوب از اهل بيت هم دفاع مي كند ولي شخصيتش حساب و كتابي ندارد و رفتارش و مناظراتش با اخلاق اسلامي از زمين تا آسمان فاصله دارد. ايشان از هركس خوشش نياييد به او نسبت زنازاده مي دهد.

سلام استاد گرامی

الهیاری دست پرورده انگلیسه!
اون از انجمن حجتیه است، کلا با سنی و شیعه مشکل داره! هم به سنی فحش میده هم به شیعه!
امثال اونو ساختن تا اتحاد بین شیعه و سنی را از بین ببرند

[="Tahoma"][="Black"]سلام
شاید به خاطر شرایط سخت زندگیشون باشه
اکثر سپاهی ها ماموریت دارند (چند روزه یا حتی چند ماهه)
زندگی با طلبه هم شرایط خاص خودش رو داره
[/]

سلام

خیلی ها آرزوشونه با طلبه ازدواج کنن!

بالاخره ازدواج با فرد متدین و مقید بهتر از ازدواج باهر کس دیگه ای ست

بله میتوانید نگرش رو عوض کنید

شما اگه فردا سنتون بالا رفت و خواستگاری نبود چی ؟؟؟؟

باید دلیل نگرش پدرتون رو بدونید

شاید از دلیلی ناراحته
من یک مثال بزنم

ممکنه بدی از پاسدار یا یک روحانی دیده

اما شما براش جا بندازین

همه ادم ها بد نیستند ایا همه انگشت ها یکسان هستند و یک سایز ؟؟؟

در بین ادم ها معمولی هم خوب هست و بد هم هست

بر میگرده به شیوه صحیح تربیت خونواده ان فرد

ان اقای پاسدار و اقای روحانی مثل ما فرد معمولی هست
...................

این هم بگم خواهرم خانم یک زن پاسدار شدن یا روحانی شدن باید یک سری کارها مثل حجاب را مراعات کرد نمیشه ازاد ازاد باشین

بلاخره از شما انتظار میره بخواین یا نخواین مردم

.............................................................................................

انشالله با خبر خوش تغییر نگرش و ازدواجتون ما را هم خوشحال کنید موفق باشید
......................................

این هم بگم شاید خیلی ها میگن ازدواج با کسی که وضعیت مالی خوبی داره و ...... عالیه

اما من نصیحت میکنم من نمیگم همه بد هستند

اما بیشتر دوستانی که من داشتم وضع مالیشون عالی عالی بودن بیشتر اوقات در حال خیانت به خانم هاشون بودن یا بد کاری های دیگه

یا قبلش این کاره بودن .............

زندگی فقط پول نیست یا روابط .......... بلکه احساس و خوشی هست که در کنار هم داشته باشید

چون ادم ها بعد از مدتی ممکنه پول و... براش عادی بشه اما مهربونی نه هرگز ایمان نه

لا اقل اگه همسرت با اطمینان باشه اگه بره تو جمع بد میگی من ازش مطمینم خودش خراب نمیکنه خیالت راحته

موضوع قفل شده است