جمع بندی نهی از منکر یکی از اعضای خانه

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
نهی از منکر یکی از اعضای خانه

باسلام و خسته نباشید
بنده برادری دارم که اغلب نماز نمیخواند و موجب آزار والدین است؛ اما من خبردارم که استمناء میکند و با نامحرم چت میکند.
به موبایلش پیام ارسال کردم و نظر 2 مرجع تقلید را در مورد چت با نامحرم که خودش از یکی از آنها قطعا تقلید میکرد فرستادم؛ در پایان هم نوشتم که دیگه این کارو نکنه.

اما شب که تلوزیون آهنگ نا مناسب گذاشته بود بنده قطع کردم، کنترل را از دستم چنگ زد و گفت به تو هیچ ربطی نداره و لا اکراه فی الدین و ... که معلوم بود داشت نسبت به پیامی که به موبایلش فرستادم واکنش نشان میدهد. من هم گفتم اگه مردی اون کارهایی که گفتم نکن رو بکن. بعد اونم گفت تو هیچ غلطی نمیتونی بکنی و ...:Narahat:

آیا جایز است به پدر خود بگویم با نامحرم چت میکند و استمناء میکند؟ البته احتمال اینکه پدرم بتواند به وی زن دهد یا او را هدایت کند خیلی ضعیف است اما بر هرحال چت با نامحرم در محضر اعضای خانواده (حد اقل من میبینم که پنجره چت در موبایل یا کامپیوترش بازه) و استمناء کردنش از این مخفی هم، مخفی تر خواهد و هر دو قباحت بیشتری خواهد گرفت.

البته طبق نظرر آیت الله وحید حفظه الله : غيبت كردن از گناهكار به قصد بازداشتن او از آن گناه ، در صورتى كه به غير آن بازداشتن او ممكن نباشد. [جایز است]

تکلیف من چیست؟

مرجع تقلیدم: آیت الله العظمی وحید خراسانی


با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد شفا

user;771351 نوشت:
باسلام و خسته نباشید
بنده برادری دارم که اغلب نماز نمیخواند و موجب آزار والدین است؛ اما من خبردارم که استمناء میکند و با نامحرم چت میکند.
به موبایلش پیام ارسال کردم و نظر 2 مرجع تقلید را در مورد چت با نامحرم که خودش از یکی از آنها قطعا تقلید میکرد فرستادم؛ در پایان هم نوشتم که دیگه این کارو نکنه.

اما شب که تلوزیون آهنگ نا مناسب گذاشته بود بنده قطع کردم، کنترل را از دستم چنگ زد و گفت به تو هیچ ربطی نداره و لا اکراه فی الدین و ... که معلوم بود داشت نسبت به پیامی که به موبایلش فرستادم واکنش نشان میدهد. من هم گفتم اگه مردی اون کارهایی که گفتم نکن رو بکن. بعد اونم گفت تو هیچ غلطی نمیتونی بکنی و ...:Narahat:

آیا جایز است به پدر خود بگویم با نامحرم چت میکند و استمناء میکند؟ البته احتمال اینکه پدرم بتواند به وی زن دهد یا او را هدایت کند خیلی ضعیف است اما بر هرحال چت با نامحرم در محضر اعضای خانواده (حد اقل من میبینم که پنجره چت در موبایل یا کامپیوترش بازه) و استمناء کردنش از این مخفی هم، مخفی تر خواهد و هر دو قباحت بیشتری خواهد گرفت.

البته طبق نظرر آیت الله وحید حفظه الله : غيبت كردن از گناهكار به قصد بازداشتن او از آن گناه ، در صورتى كه به غير آن بازداشتن او ممكن نباشد. [جایز است]

تکلیف من چیست؟

مرجع تقلیدم: آیت الله العظمی وحید خراسانی

سلام علیکم

طبق نظر آیت الله وحید خراسانی:

اگر می دانید ،نهی از منکر در ایشان تاثیری ندارد و کار خودش را ادامه می دهد ، وظیفه ای ندارید.

پی نوشت:
منهاج الصالحین،ج2،الامر بالمعروف والنهی عن المنکر،شرایط نهی از منکر شرط دوم

با سلام

پرسشگر محترم؛ ما در ادامه مطالبی را تقدیم تان خواهیم کرد تا شناختی صحیح نسبت به این گونه روابط و آسیب های آن پیدا کنید و این شناخت باعث جهت دهی صحیح به رفتارهایتان گردد؛ چرا که رفتارهای ما تابع اندیشه های ماست و اگر اندیشه های صحیح در وجود ما شکل بگیرد، رفتارهایمان نیز صحیح خواهد شد. ما تنها می توانیم حکمت تحریم این روابط و آسیب ها و پیامدهای منفی آن را برایتان رونمایی کنیم، بقیه راه با شماست چرا که ما صاحب اراده و اختیار شما نیستیم. اگر فردی اینها را قبول نکند، تنها خود متضرر می گردد. اکنون به توضیحات زیر که حکمت تحریم و پیامدهای منفی روابط دختر و پسر نامحرم پیش از ازدواج را نشان می دهد، توجه کنید :
در ابتدا دو موقعيت فرضي و احتمالي را مثال مي زنم و واكنش يك انسان سالم، بهنجار و عاقل را در آن موقعيت ها بيان مي كنم :
فرض كنيد ماده اي بسيار زيبا و خوشرنگ در طبيعت وجود دارد، كه دانشمندان به اين نتيجه رسيدند برخي اوقات و به دليل فعل و انفعالاتي كه در آن صورت مي گيرد نوري را از خود ساطع مي كند كه به محض برخورد به چشم، باعث نابينايي فرد مي گردد و راهي هم براي جلوگيري از آن كشف نشده است. انسان عاقل هيچ گاه به سمت اين ماده نمي رود. چرا؟ چون با امكان نابينا شدن مواجه است و با نرفتن به سمت آن ماده، مي خواهد جلوي كور شدن خود را بگيرد.
فرض كنيد مي خواهيد به مغازه اي برويد كه دو مسير براي رفتن به آنجا وجود دارد. هنگامي كه مي خواهيد وارد يكي از آن دو مسير شويد، افرادي به شما مي گويند، شيري از باغ وحش فرار كرده و در مسيري كه شما قصد عبور از آن را داريد، آزاد است و هر كسي از آن جا رد شود، امكان دريده شدن و كشته شدنش وجود دارد. عكس العمل انسان عاقل در اينجا چيست؟ حتي اگر احتمال اين را بدهد كه آن افراد يك درصد به او راست گفته باشند، براي حفظ جان، مسير خود را تغيير مي دهد، چون با امكان كشته شدن توسط شير، مواجه است.
يكي از دلايلي كه دين، انسان را از روابط بي چارچوب و خارج از شرع با جنس مخالف نهي مي كند، امكان آلوده شدن به گناه است. به دليل غريزه جنسي و كشش خدادادي كه بين جنس زن و مرد وجود دارد (كه براي شكل گيري ازدواج هم لازم است)، هيچ انسان سالم و عاقلي نمي تواند بگويد من در رابطه با جنس مخالف (رابطه دوستانه و عاطفي) به گناه آلوده نمي شوم؛ اين امكان گناه، بدون شك وجود دارد. مكاتبات فراواني با ما مي شود كه دختر و پسر (حتي به قصد ازدواج و شناخت بیشتر و آماده شدن شرایط) با هم رابطه پيدا كرده اند و به خود مطمئن بوده اند و مي خواستند كه شرعي هم عمل كنند ولي لغزيده اند و علاوه بر صدمات روحي حاصل از اين رابطه ها، به وادي گناهان بزرگ نيز كشيده شده اند و حالا پشيمانند. آدمي از يك لحظه بعد خود با خبر نيست، آن هم در رابطه با اين موضوع كه به طور طبيعي جاذبه و كشش فراواني دارد و يكي از مهمترين لغزش گاه هاي انسان است. حتماً داستان آن زاهد (مقدس اردبیلی) را شنيده ايد كه به او گفتند اگر با يك دختر تنها باشي چكار مي كني؟ گفت : پناه مي برم به خدا. در ضمن، علاوه بر اينكه احتمال آلوده شدن و لغزش از طرف خود فرد وجود دارد، امكاني ديگر از طرف فرد مقابل هم هست. اگر طرف مقابل اقدام به كاري گناه آلود كند، طرف ديگر نيز درگير خواهد شد. حتي اگر كسي بگويد من مقابله مي كنم و جلوگيري مي كنم!؛ چون به هر حال اتفاق رخ داده و در ذهن فرد هميشه باقي مي ماند و اين اتفاق را هم خود فرد با اقدام به اين نوع رابطه ايجاد كرده است. پس امكان آلوده شدن به گناه در روابط دختر و پسر بسيار بالا و دو طرفه هم هست. گفتنی است در عصر حاضر، بسیاری از این دوستی ها از رابطه های پیامکی و تلفنی یا چت در اینترنت، آغاز می گردد و به روابط حضوری نیز کشیده می شود. فراوانی تجارب تلخ دراین نوع روابط (مورد سوء استفاده واقع شدن، از بین رفتن باکرگی دختر، باردار شدن دختر، درگیر بیماری های آمیزشی شدن، آبرو ریزی، عذاب وجدان شدید، افسردگی، خودکشی و ...) به قدری است که آینده تاریک آن کاملاً واضح و مشخص است.
انسان عاقل و ديندار وقتي این آسیب ها را می بیند و با امکان گناه كه فضاي روح و فطرتش را آلوده مي كند، مواجه مي شود، هيچ گاه به سمت آن نمي رود. در مورد مسائل مادي (كه دو مثال در بالا آورديم) نوع بشر بسيار حساس تر است، و اگر موردي باشد كه به جسم يا مال او آسيب بزند، از آن سریعاً حذر مي كند، چون اگر به آن ها بي توجهي كند، اثرات منفي اش را فوري مي بيند و حس مي كند؛ اما در مورد آسيب هاي معنوي چون مشهود نيست، برخي افراد يا آن ها را قبول نمي كنند و يا مي خواهند با توجيهات مختلف از آن ها عبور كنند. اما اين توجيهات (كه موافق با هواي نفس و در جهت كسب لذت هاي نامشروع است) مانع اثرات مخرب رفتارهاي اشتباه ما نخواهد بود و به تدريج و در طي زمان، نتايج منفي اعمال غير شرعي خود را هم در اين دنيا و هم در دنياي ابدي خواهند دید.

user;771351 نوشت:
البته طبق نظرر آیت الله وحید حفظه الله : غيبت كردن از گناهكار به قصد بازداشتن او از آن گناه ، در صورتى كه به غير آن بازداشتن او ممكن نباشد. [جایز است]

باسلام و تشکر
خوب من اگرم به پدرم از این جریان بگویم و پدرم به او گوشزد کند حد اقلش اینه که درخانه جلو ما نمیکنه یعنی گناه دارای قباحت میشه و به دلیل اینکه چون پیش ما نمیکنه، انجام گناهش کمتر میشه.
البته من به این قضیه یقین ندارم
آیا واجب است اینکارو کنم؟

user;772784 نوشت:
باسلام و تشکر
خوب من اگرم به پدرم از این جریان بگویم و پدرم به او گوشزد کند حد اقلش اینه که درخانه جلو ما نمیکنه یعنی گناه دارای قباحت میشه و به دلیل اینکه چون پیش ما نمیکنه، انجام گناهش کمتر میشه.
البته من به این قضیه یقین ندارم
آیا واجب است اینکارو کنم؟

سلام علیکم

اگر احتمال تاثیر به همین مقدار را هم می دهید باید به همین مقدار نهی از منکر انجام دهید.

موضوع قفل شده است