عقیقه خام تقسیم شود یا پخته؟

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
عقیقه خام تقسیم شود یا پخته؟

[=&amp] [=&amp]عقیقه خام تقسیم شود یا پخته؟

[/]

[=&amp]در عقيقه بين اينكه گوشت يا پخته آن را تقسيم كند يا پخته شود و جمعى از مؤمنين دعوت به آن شوند و كمتر از ده نفر نباشند و اگر زيادتر باشند افضل است مخيّر است[/]‌[=&amp] و ميهمانها از آن مى‌خورند و براى فرزند دعا مى‌كنند و پختن آن بر اساس آنچه كه متعارف است، اشكالى ندارد. و گاهى گفته مى‌شود: افضل آن است كه با آب و نمك پخته شود ولى اين غير معلوم است.[/]
پی نوشت:

تحریر الوسیله،احکام ولادت ،مساله10[/]

برچسب: 

با سلام

گوشت عقیقه را می توان خام بین مؤمنین تقسیم کرد و می توان پخت و تقسیم کرد و همچنین می توان پخت و مؤمنین را دعوت کرد تا مصرف کنند و حداقل دعوت شدگان دَه نفر باشند. [و اگر خواستند گوشت را پخته یا خام تقسیم کنند، باز هم حداقل بین دَه نفر تقسیم کنند.] البته اگر بیش از دَه نفر باشند، افضل است.دعوت شدگان یا کسانی که گوشت عقیقه بین آنها تقسیم می شود، فقط مؤمنین و اهل ولایت باشند.

مستحب است کسانی که گوشت عقیقه را مصرف می کنند، پس از آن برای کودک دعا کنند.

مکروه است که استخوانهای عقیقه شکسته شود، بلکه بهتر است آنها را از یکدیگر از سر مفاصل جدا کنند؛ به گونه ای که استخوانها نشکند.

شرط نیست که حتما پدر کودک برای او عقیقه کند، بلکه اگر دیگران نیز مثل مادر طفل یا پدر بزرگ یا عموی او برای او عقیقه کنند، خوب است.

yalda solimani;762130 نوشت:
با سلام

گوشت عقیقه را می توان خام بین مؤمنین تقسیم کرد و می توان پخت و تقسیم کرد و همچنین می توان پخت و مؤمنین را دعوت کرد تا مصرف کنند و حداقل دعوت شدگان دَه نفر باشند. [و اگر خواستند گوشت را پخته یا خام تقسیم کنند، باز هم حداقل بین دَه نفر تقسیم کنند.] البته اگر بیش از دَه نفر باشند، افضل است.

دعوت شدگان یا کسانی که گوشت عقیقه بین آنها تقسیم می شود، فقط مؤمنین و اهل ولایت باشند.

مستحب است کسانی که گوشت عقیقه را مصرف می کنند، پس از آن برای کودک دعا کنند.

مکروه است که استخوانهای عقیقه شکسته شود، بلکه بهتر است آنها را از یکدیگر از سر مفاصل جدا کنند؛ به گونه ای که استخوانها نشکند.

شرط نیست که حتما پدر کودک برای او عقیقه کند، بلکه اگر دیگران نیز مثل مادر طفل یا پدر بزرگ یا عموی او برای او عقیقه کنند، خوب است.

ظاهرا این مساله اتفاقی نیست وهمه قبول ندارند :

و عمّار گفت از امام عليه السّلام پرسيدند: پس از ذبح عقيقه آيا ميتوان استخوانهايش را شكست؟ فرمود: آرى بشكنند و گوشتش را قطعه قطعه كنند و هر كار خواستى ميتوانى با آن براى تقسيم انجام دهى.

ظاهرا این استحباب هم برای ولی بچه است و نه برای هرکسی؟

شفا;762040 نوشت:
عقیقه خام تقسیم شود یا پخته؟

در عقيقه بين اينكه گوشت يا پخته آن را تقسيم كند يا پخته شود و جمعى از مؤمنين دعوت به آن شوند و كمتر از ده نفر نباشند و اگر زيادتر باشند افضل است مخيّر است‌ و ميهمانها از آن مى‌خورند و براى فرزند دعا مى‌كنند و پختن آن بر اساس آنچه كه متعارف است، اشكالى ندارد. و گاهى گفته مى‌شود: افضل آن است كه با آب و نمك پخته شود ولى اين غير معلوم است.
پی نوشت:

تحریر الوسیله،احکام ولادت ،مساله10

سلام. ممنون از مطلب .
ایا برای دفن استخوانهای گوسفند قربانی شده سند معتبری است ؟ ایا این کار اشکالی دارد ؟ کلا باید استخوانها را دفن کرد یا برای مصرف حیوانات ریخت ؟ اخه من شنیده ام که نباید استخوانهای گوسفند عقیقه شده را شکست . اگر لطف کنید توضیح بدهید .ممنون

محدثه83;762198 نوشت:
ظاهرا این مساله اتفاقی نیست وهمه قبول ندارند :

با سلام
خیلی ببخشید شما موکل همه هستین که میفرمایید همه قبول ندارند نظر خودتون را بفرمایید چکار به دیگران دارید ضمنا به گفته شما اگر همه قبول ندارند همه هم می تونند نقل قول کنند موفق باشید.

shamim313;762276 نوشت:
سلام. ممنون از مطلب .
ایا برای دفن استخوانهای گوسفند قربانی شده سند معتبری است ؟ ایا این کار اشکالی دارد ؟ کلا باید استخوانها را دفن کرد یا برای مصرف حیوانات ریخت ؟ اخه من شنیده ام که نباید استخوانهای گوسفند عقیقه شده را شکست . اگر لطف کنید توضیح بدهید .ممنون

سلام علیکم

در رابطه با دفن کردن استخوان یا نشکستن استخوان از مراجع فعلی نظر خاصی نداریم،
اگر چه در کتاب حدائق الناضرة در ج25 ،ص65 به این مساله اشاره کرده اند وکراهت را از بعض اصحاب حکایت می کنند.

محدثه83;762198 نوشت:
ظاهرا این مساله اتفاقی نیست وهمه قبول ندارند :

و عمّار گفت از امام عليه السّلام پرسيدند: پس از ذبح عقيقه آيا ميتوان استخوانهايش را شكست؟ فرمود: آرى بشكنند و گوشتش را قطعه قطعه كنند و هر كار خواستى ميتوانى با آن براى تقسيم انجام دهى.

ظاهرا این استحباب هم برای ولی بچه است و نه برای هرکسی؟

سلام علیکم

استفتاء تلفنی از دفتر رهبری:

نیازی به اذن ولی برای عقیقه کردن نیست.

موضوع قفل شده است