ازدواج موقت، آری یا خیر؟

تب‌های اولیه

88 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

♥♥♥ تــــــــرگل ♥♥♥;754902 نوشت:
اگه زنش راضی نباشه
اگه مرد راضی نبشه به شما نفقه بده ، زنها دیگه نفقه نمیگیرن؟!
رضایت زن باید در راستای رضای الهی باشه ، نه از روی احساسات

علــی;754931 نوشت:
شاید به اندازه یک کتاب قطور فقط در موضوع ازدواج موقت و تعدد زوجات از مراجع کنونی و حتی فقهای گذشته استفتا و مطلب جمع کرده ام و بارها روایات و احادیث در ابواب مختلف این موضوعات را مطالعه کرده ام و ...!
اتفاقا همین بحثی که شما می گویید الان یک روایت جالبی به خاطرم آمد که احتمالا تا کنون هم نشنیده اید در مورد اطلاع همسر از ازدواج موقت یا همان متعه که برای شما هم قرار می دهم تا مستفیض شوید از سیره بزرگان

علــی;754931 نوشت:
پی‌نوشت: این حدیث می‌تواند متنبه کننده کسانی باشد که می‌گویند: زنان زمان ما حساس شده‌اند و آن زمان حساسیتی نبوده و لذا الآن قضیه فرق می‌کند و باید حکم متفاوتی ارائه شود یا اینگونه امور اخلاقی نیست و ... که دیدیم در حدیث امام صادق محمد بن مسلم را از متعه نهی هم نکرد با اینکه همسر مطلع شدو این واکنش را نشان داد و امام می دانست و ...(حال و حوصله تحلیل و توضیح اضافه ندارم خودتون فکر کنید متوجه می شوید!)

سلام علیکم
باعرض ادب و احترام
این مطلبی است که شما درپست زیر در یکی از تاپیک ها نقل فرمودید و نتیجه گیری هم فرمودید!

http://www.askdin.com/showthread.php?t=45033&p=608800&viewfull=1#post608800

نقل قول:
رجمه: محمد بن مسلم میگوید: خدمت امام صادق علیه‌السلام در خیمه‌اش وارد شدم در حالی که او با زنی صحبت می‌کرد. کمی این و آن پا کردم. پس امام گفت: نزدیک بیا. این ام‌اسماعیل است (همسر ایشان) و من یقین دارم که این مکان، مکانی است که خدا حج اول او را تباه کرد!قصد احرام (برای حج) را داشتم و گفتم که برایم در آن خیمه آب قرار دهید و کنیز آب را برد و آنجا گذاشت. با آن کنیز بودم... و سپس به او گفتم که سرت را بشوی و خوب خشک کن که خانم (ام‌اسماعیل) متوجه نشود و زمانی که قصد احرام داشتی، بدنت را بشوی و سرت را نشوی، که خانم به تو شک نکند. (توضیح: در غسل برخلاف وضوء، موالات لازم نیست و می‌توان بخشی را شست و شستن بخشی دیگر را با تاخیر انجام داد) آن کنیز (پس از شستن سر و خشک کردن آن) داخل خیمه خانم شد تا چیزی بردارد. خانم سر او را لمس کرد و آب به دستش چسبید!! پس سرش را تراشید و بر آن کوبید، پس به او گفتم که این مکانی است که خدا در آن حج تو را تباه کرد.»
البته از این حدیث 2 نکته را می توان برداشت کرد که قابل توجه است: نکته ی اول اینکه امام(ع) از همان ابتدا نمی خواستند حساسیت زائی بکنند و توجه همسر اولشان به این مسأله جلب شود که این نکته می تواند قابل توجه آقایان باشد. اما نکته ی بعد آنکه بعد از آنکه همسر امام(ع) متوجه این امر شد و سر کنیز را تراشید؛ امام(ع) نیز با قاطعیت با او برخورد کردند.

یازهرا(س)

[="Purple"]

Reza-D;754938 نوشت:
اگه مرد راضی نباشه به شما نفقه بده ، زنها دیگه نفقه نمیگیرن؟!

واقعا که چه قیاسی ... از همین مشخصه ... نیازی به ادامه بحث نیست![/]

Reza-D;754913 نوشت:
استاد عزیز ، انتقاد من به نتیجه گیری شما بود. تمام حرفهای شما درسته و هیچ مرد عاقلی با این حرفها مخالف نیست. پست اول بنده رو هم خوندید که عرض کردم همسر خودم مطلقه بودن ولی من در قید و بند این چیزا نبودم. کل عمرم هم هیچوقت عقد موقت نکردم. پس با شما کاملاً هم عقیده هستم. اما وقتی شما میفرمایید نباید به زن ظلم کرد ، این موضوع برای خانمها مشتبه میشه که هر مردی که بخواد زن دوم بگیره یا بخواد عقدموقت کنه ، فی نفسه به زنها ظلم کرده. یا وقتی میفرمایید شرایطی داره ، خانمها این شرایط رو طبق عقیدهء خودشون تفسیر میکنن ، نه طبق اونچه که دین گفته. برای همین از شما انتظار دارم همونطور که اشتباهات مردها در بحث عقدموقت رو میفرمایید ، اشتباهات خانمها رو هم بفرمایید. به اونها بفرمایید که اگر مردی نیاز جنسی داشت و دید با یک زن تامین نمیشه ، اگر بره عقدموقت کنه نه ظلم کرده نه نامرده. اینه انتظار من از شما

سلام بر شما
جنس زن حساسيت و لطافت است و حسادت به اين جنس و برخي از صنف ها مثل علما چسبيده است بنابراين بايد مراقب اين لطافت زن هم بود
بنابراين مــــــــــــردي كه حتي همسرش به دليل بيماري هم اجازه مي دهد نبايد تو بوق كرنا كند. مؤمن زيرك و محتاط و كتوم است. مرد عادل در ازدواج دوم هم همين طور است بايد آسيب ها را با ظرافت به حداقل برساند .
برادران بزرگواري كه با بنده بحث مي كنند يادشون رفته بنده روان شناس هستم. فلسفه ازدواج موقت آرايش ابرو است و نبايد چشم كور شود. خداوند تبارك و تعالي عقل هم به داده و نگفته همان طور آك بند به من تحويل بدهيد.
بنابراين كنترل آسيب ها خيلي مهم است
بنده خدايي ازدواج دوم كرده بود خب همسرش اهل زندگي ( نه به سر و وضع خود در منزل رسيدگي مي كرد و نه تربيت فرزند و...) نبود و ايشان پيوسته با ايشان مدارا مي كرد وقتي رفت همسر دوم گرفت تازه شروع كرد كه من براي تو هر كاري خواستي مي كنم برخي تا سيل رو سرشان نياييد به خود نمي آيند.
وقتي ازدواج دوم كرد به او گفتم خب طبيعي است همسر اولت حسادت كند مشاجرات و حتي توهين كند ولي همان خدايي كه اين حكم براي تو تجويز كرده فوت و فنش را هم به تو داده. برايش كم نگذار، سر به سرش بگذار، هديه به او بده، الان بيشتر بگو دوستت دارم و عادلانه برخورد كن....بالاخره تو شوهرش هستي .....مي پذيرد چون تو كمالاتي داري.

كسي را مي شناسم كه الان پير است و چون همسرش بچه دار نمي شد بعد از سال ها زن دوم گرفت. او پيوسته سال هاي متمادي بين دو شهر مي رفت و مي آمد.
الان سال ها است هر دو همسرش در يك شهر هستند و او مقيد بود كه 24 ساعت با اين همسرش باشد 24 ساعت با آن.
الان كه آلزايمر هم دارد فرزندش او را بعد از 24 ساعت منزل همسر اولش مي برد و هر دو همسرش هم دوستش دارند


Reza-D;754929 نوشت:
در هر حال وقتی زنی بخواد به شوهرش فشار بیاره ، از اهرم مهریه استفاده میکنه. دیگه مرگ و زندگی و این حرفها ، شاخ و برگ دادنه

اگر آقایان طبق دستور اسلام همان اول مهریه را تقدیمم نمایند،این اهرم را از میان برخواهند داشت.
Reza-D;754929 نوشت:
پس من این صحبت رو به عنوان دلیل سوم مطرح کردم ، اما شما جوری جلوه دادید که منظور من این بوده که هر زنی مهریش رو بخواد هدفش ..... خواهد بود!!!

بنده عرض کردم در جامعه ی ما اگر زنی مطالبه مهریه کنه به یکی از این دو نحو در موردش قضاوت میشه:
1- زندگی با شوهرش براش غیر قابل تحمل شده و میخواد به این نحو شوهرشو وادار کنه که طلاقش بده.
2- زیر سرش بلند شده و میخواد شوهرشو به طلاق وادار کنه.
که هر دو برداشت ظلم به زن هست و شما لطف فرمودید و برداشت سوم را هم مطرح فرمودید که آن هم از انحاء دیگر ظلم به زن بود.
من هم متاسفم.

Reza-D;754929 نوشت:
خانمها مهریه رو ابتدای ازدواج ثبت میکنن و درصورتی که قصد مطالبه داشته باشن ، میرن و مطالبه میکنن. دیگه چه دلیلی داره که براش تاپیک بزنن؟!

آقایان هم بدون ثبت کردن این حق را دارند و وقتی در عقد نامه شرطی ذکر نمیشه که مرد رو محدود کنه یعنی آزاد هست که از نهایت حقش استفاده کنه.نیازی هم نیست که برن و مطالبه کنن.ولی خانم ها رو عرض کردم که چه طور و با چه فضاحتی باید برن دنبال حقشون.
Reza-D;754929 نوشت:
چند خانم مهریه دارن که میتونن مطالبه کنن؟
پاسخ: همه


مثل اینکه قصد ندارید بپذیرید که مهریه حق زن هست و باید تقدیمش شود نه اینکه مطالبه کند.

Reza-D;754929 نوشت:
چند خانم مهریه دارن که میتونن مطالبه کنن؟
پاسخ: همه

چند نفر از مردها زن دوم یا زن عقدموقت دارن؟
پاسخ: کمتر از چند درصد!!!


سفسطه نفرمایید لطفا.
باید بفرمایید: چند نفر از خانم ها مهریه دارن و میتونن مطالبه کنن.پاسخ:همه
در مقابل چند نفر از مردها حق زن دوم یا عقد موقت دارن؟پاسخ:همه.

[="Tahoma"]

یارب;754941 نوشت:
سلام علیکم
باعرض ادب و احترام
این مطلبی است که شما درپست زیر در یکی از تاپیک ها نقل فرمودید و نتیجه گیری هم فرمودید!!!

سلام
این مطلب را قبل از ارسال شما چند بار ویرایش کردم اما نمی دانم چرا خوب ویرایش نمی شد و مجددا همان مطلب قرار می گرفت!! (مجددا بعدا تصحیح خواهم کرد)
گفتیم اینکه زنان حساس شده اند دلیل نمی شود که الآن قضیه فرق می‌کند و باید حکم متفاوتی ارائه شود! در همان زمان هم زنان حساسیت داشته اند (که تاکنون چندین روایت اورده شده که زنان آن زمان هم حساسیت داشته اند و خوششان نمی آمده از تعدد زوجات و متعه ) و اتفاقا روایات فراوانی در مذمت این حساسیت وارد شده است و حکم امروز با آن روز هیچ تفاوتی ندارد!
اما اینکه حکم امروز یا آن روز چیست این است که به صرف وجود احتمال اینکه ممکن است همسر مطلع شود یا ... نمی شود گفت عمل غیر اخلاقی است و مرد هم نیازی نیست به همسر خود اطلاع دهد از ازدواج موقت (همین روایت محمد بن مسلم) اما ایشان به احتمال اینکه همسر متوجه می شود و حساسیت ایجاد می شود متعه را ترک نکرد و دلیل بر غیر اخلاقی بودن عمل نمی شود،بلکه خود حساسیت زن غیر اخلاقی است با توجه به روایات فراوان مذمت غیرت و ... و روایت امام معصوم هم موید همین است که امام این عمل را ترک نکرد اما بنا هم بر ایجاد حساسیت نداشت.

یارب;754901 نوشت:
فرض کنید آقایی ازدواج کند چونکه خانم نمیتواند از او تمکین کند ممکن است اینجا مرد به سمت گناه رود یا به زن ظلم کند یا حتی درمواردی ممکن است خدایی نکرده کار به کتک کاری و غیره هم برسد(که کم نداریم از این موارد) که تمام اینها باعث میشود پایه های خانواده بلرزد و فروبپاشد، اما اگر اینجا فرض مردی رفت و زنی را صیغه کرد دیگر به آرامش روحی اش دست پیدا میکند ،درنتیجه با زنش دیگر بد رفتاری نمیکند و درنتیجه زندگی برثبات خودش میماند!
این اولین اعتراض من هست. در توضیحی که شما دادید و کم و بیش عقیدهء برخی خانمها هم هست ، اونچه که مهم هست ، باز هم زنان هستن نه مردان. یعنی در این تعریف گفته نشده چون مرد نیاز دارد ، بلکه گفته شده چون ممکن است به زن ظلم کند یا او را کتک بزند بهتر است برود صیغه کنید!

یارب;754901 نوشت:
اما فرض کنید آقایی زندگی خیلی خوبی دارد، همسری دارد که از هرنظر تحت ولایتش است و تمکین میکند و هیچ مشکلی هم ندارد اما میداند اگر برود همسر دیگری بگیرد خانم ظرفیت ندارد و زندگی اولش از هم فرو میپاشد و آینده فرزندانش به خطر می افتد، اینجا هرچند شرعا میتواند برود اما آیا اخلاقا این کار صحیح است؟
اگر بحث ظرفیت نداشتن همسر اول باشه ، صحبت از اخلاق درست نیست. چون مطرح کردن اخلاق زمانی موضوعیت داره که کسی بخواد کاری غیراخلاقی انجام بده. در اینجا اگر مردی از حق خودش بگذره ، ایثار کرده ، نه رعایت اخلاق

یارب;754901 نوشت:
یا میتواند مخفیانه برود اما اگر بیاید عمدا همسرش را در جریان بگذارد آیا صحیح است؟
مشکل همینجاست!
اگر مردی ازدواج موقت کنه و به همسرش نگه ، از نظر شما کار درست رو انجام داده ، اما از نظر خانمها میشه یک مرد خائن و پنهان کار
یعنی از نظر اکثر خانمها جرم چنین مردی دوتاست. یکی اینکه صیغه کرده ، دوم اینکه پنهانی اینکار رو کرده

یارب;754901 نوشت:
خانم ازدواج میکند ،به شوهرش میگوید من شرعا فقط وظیفه دارم تمکین کنم و تمام! حالا شما برایم مستخدم بگیر، اگر کاری هم کردم یا فرزندم را شیر دادم پولش را هم بده،مرد هم بگوید باشد برایت مستخدم میگیرم ،نفقه و پول کار و بچه شیر دادنت را هم میدهم و میروم سه زن دائم و ده تا هم صیغه میکنم!! حال فکر کنید هرکدام از آن زنهای دائم باز فقط بخواهند فقط طبق حلال و حرام رفتار کنند نه اخلاقیات ! آنوقت آقا باید سه تا مستخدم بگیرد، سه تا نفقه بدهد، اگر هم زنش کاری کرد پولش را حساب کند!
هر مرد عاقلی اگر بدونه قوانین ازدواجی که پیش رو داره این چنینه ، اصلاً ازدواج نمیکنه. خود من هم علاوه بر دلایل دیگه ، یکی از دلایلی که تا سن تقریباً 33 سالگی ازدواج نکردم همین قوانین اسلام بود که فقط به درد مردهای پولدار میخوره

بله ، اگر مردی پولدار باشه ، نفقه و مهریه تمام این زنها رو میده و از زندگیش لذت میبره. این هم پاسخ اینکه میگن اسلام طرفدار مستضعفینه!

یارب;754901 نوشت:
از آنطرف هم زن در یک زندگی خشک و بی روح به سر ببرد که فقط وظیفه اش تمکین است!
مغلطه میفرمایید! خیلی زنها هستن که مایلن شوهرشون پول خرجشون کنه و نیازی به چیز دیگه ای ندارن. ضمناً این تمکین که میفرمایید بارها درموردش صحبت کردم و کسی هم نتونسته پاسخ بده. تمکین زن کلاه گشادیه که سر ما مردها گذاشتن! تمکین فقط در دو چیزه. روابط جنسی ، بیرون رفتن از خانه

میل جنسی که یک میل دو طرفه ست و بکار بردن کلمهء تمکین درموردش مسخره ست!
مثل اینه که به زن بگیم شما

حق داری کنار شوهرت غذا بخوری
و به مرد بگیم تو
وظیفه داری با زنت غذا بخوری!!!
بعد هم بر سر زن منت بذاریم که ببین چه وظیفهء سختی برای شوهرت تعیین کردیم!

تمکین در بیرون رفتن هم اگر زن یه رفتار نرمال و طبیعی داشته باشه ، مگر اینکه مردی مریض باشه که بخواد اون رو به زور توی خونه نگه داره
اما برای یک مرد نرمال ، اینکه زن توی خونه حبس بشه چه نفعی داره؟!

پس این تمکین جکی بیش نیست

یارب;754901 نوشت:
زندگی اساس و بنای معنویش انجام تمام اخلاقیات در کنار حلال هاست
این رو قبول دارم :Gol:

یارب;754901 نوشت:
از آنطرف هم مردی اگر واقعا نیازی به متعه ندارد برای حفظ آرامش و امنیت همسرش از این کار بگذرد و با نیت الهی با تمام وجود به همسر و فرزندانش بپردازد
بر من لعنت اگر جایی از حرفهام منکر این صحبت شما شده باشم. اگر نمونه ای پیدا کردید جایزه دارید

یارب;754901 نوشت:
اصلا فرض زنی سه ساعت هم نشست گریه کرد و به شوهرش گفت نرو زنی را صیغه کن! آیا اگر مرد بخواه برود نمیتواند؟ اگر رفت و صیغه کرد صیغه اش باطل است؟ قطعا نه! مرد اگر بخواهد برود عملا کاری از دست زن ساخته نیست !
بحث توانستن نیست. اگر به این باشه یه مرد میتونه شراب هم بخوره و زنش هم نمیتونه مانعش بشه. این مثالتون به نظرم مثال بجایی نبود. بحث ما بر سر اینه که چرا یک خانم باید بشینه و گریه کنه؟ چرا باید زندگی رو به شوهرش زهر مار کنه؟

ضمناً زور فقط در زور بازو نیست. این روزها که دیگه مردها جرات ندارن به زنها بگن بالای چشمت ابرو. مطمئن باشید اگر مردی این کار رو کنه ، خانم نمیره بشینه یه گوشه گریه کنه ، بلکه چنان زلزله ای راه میندازه که زمین و زمان رو روی سر شوهر خراب میکنه

[=arial narrow]امام باقر عليه السلام : غيرت زنان [از]حسادت است و حسادت ريشه كفر است. زنان هرگاه غيرت و رشك ورزند خشم گيرند و چون خشم گيرند به كفر گرايند، مگر زنان مسلمان. الكافي : 5/505/4

برای همیشه;754961 نوشت:
اگر آقایان طبق دستور اسلام همان اول مهریه را تقدیمم نمایند،این اهرم را از میان برخواهند داشت
فقط میخواید پاسخ بدید بدون اینکه کوچکترین توجهی به حرفهاتون داشته باشید
طلبکار باید بگه چه موقع طلب رو میخوام ، نه اینکه بدهکار بگه الان بدهیت رو بگیر!!!

برای همیشه;754961 نوشت:
بنده عرض کردم در جامعه ی ما اگر زنی مطالبه مهریه کنه به یکی از این دو نحو در موردش قضاوت میشه:
1- زندگی با شوهرش براش غیر قابل تحمل شده و میخواد به این نحو شوهرشو وادار کنه که طلاقش بده.
2- زیر سرش بلند شده و میخواد شوهرشو به طلاق وادار کنه.
که هر دو برداشت ظلم به زن هست و شما لطف فرمودید و برداشت سوم را هم مطرح فرمودید که آن هم از انحاء دیگر ظلم به زن بود
چه ربطی به حرف من داشت؟! ظلم به زن بود یا نبود ، آیا تغییری در تحریف شما ایجاد میشه؟

برای همیشه;754961 نوشت:
آقایان هم بدون ثبت کردن این حق را دارند و وقتی در عقد نامه شرطی ذکر نمیشه که مرد رو محدود کنه یعنی آزاد هست که از نهایت حقش استفاده کنه.نیازی هم نیست که برن و مطالبه کنن.ولی خانم ها رو عرض کردم که چه طور و با چه فضاحتی باید برن دنبال حقشون
برای خودتون نبرید و بدوزید! عرض کردم که با مظلوم نمایی نمیتونید اصل موضوعات رو تغییر بدید. اولی رو گل و بلبل جلوه ندید و دومی رو به قول خودتون فضاحت بار!!
یعنی اگر مردی بره زن دوم بگیره ، زن اولش خیابان ها رو براش گل کاری میکنه و به اهل محل شیرینی و شربت میده؟!
یا زندگی رو برای شوهر جهنم میکنه؟

برای همیشه;754961 نوشت:
مثل اینکه قصد ندارید بپذیرید که مهریه حق زن هست و باید تقدیمش شود نه اینکه مطالبه کند
من مهریه رو رد نکرده بودم که حالا شما بخواین اون رو به من بپذیرونید! یک بار نظرم رو درمورد مهریه نوشتم ، یک بار هم نقل قول مجدد کردم. نیازی به توضیح دوباره نمی بینم. خیلی مایل بودید ، میتونید پست قبلی رو مطالعه کنید

برای همیشه;754961 نوشت:
سفسطه نفرمایید لطفا
سفسطه اون هم در حضور شما؟! :Nishkhand:

برای همیشه;754961 نوشت:
باید بفرمایید: چند نفر از خانم ها مهریه دارن و میتونن مطالبه کنن.پاسخ:همه
در مقابل چند نفر از مردها حق زن دوم یا عقد موقت دارن؟پاسخ:همه.
نه دیگه! قیاس نادرستی میفرمایید
وقتی منِ مرد قبول میکنم برای زنم مهریه تعیین کنم ، یعنی حقش رو محترم شمردم. در نتیجه:

چند درصد از آقایون حق زنشون رو محترم میشمرن؟
پاسخ: همه

اما اگر مردی ابتدای ازدواج به زن آیندش بگه من قصد دارم بعد از ازدواج با شما ، باز هم ازدواج کنم ، خودتون خوب میدونید چه اتفاقی میفته. در نتیجه

چند درصد از خانمها حق شوهرشون رو محترم میشمرن؟
پاسخ: تعداد بسیار اندک

Reza-D;754968 نوشت:
این اولین اعتراض من هست. در توضیحی که شما دادید و کم و بیش عقیدهء برخی خانمها هم هست ، اونچه که مهم هست ، باز هم زنان هستن نه مردان. یعنی در این تعریف گفته نشده چون مرد نیاز دارد ، بلکه گفته شده چون ممکن است به زن ظلم کند یا او را کتک بزند بهتر است برود صیغه کنید!

تمام اینها به خاطر نیازی است که برآورده نشده است! یک بار دیگر مطلب بنده را بخوانید! بنده این مطلب را از بعد زندگی زنان بررسی کردم! یعنی حتی وقتی مردی نیازش برآورده نشود میتواند آثارمنفیش برزندگی زن هم حاکم شود !پس اگر خداوند حکمی را صادر کرده فقط به نفع مردان نبوده بلکه به نفع هردوی آنان بوده است!!

Reza-D;754968 نوشت:
مردی از حق خودش بگذره ، ایثار کرده ، نه رعایت اخلاق

ایثار هم جزو همان اخلاقیات است بزرگوار!!

Reza-D;754968 نوشت:
مغلطه میفرمایید! خیلی زنها هستن که مایلن شوهرشون پول خرجشون کنه و نیازی به چیز دیگه ای ندارن

محال است کسی زن باشد ،مشکل روحی و غیره هم نداشته باشد و نیاز عاطفی نداشته باشد!!! تمام موراد دیگری هم که در ادامه مطلبتان فرموده بودید اگر بدون برآوردن نیازهای عاطفی زن باشد زن از نظر روحی به شدت ضعیف و بیمار میشود و مشکلات زیادی برایشان به وجود میآید

Reza-D;754968 نوشت:
هر مرد عاقلی اگر بدونه قوانین ازدواجی که پیش رو داره این چنینه ، اصلاً ازدواج نمیکنه. خود من هم علاوه بر دلایل دیگه ، یکی از دلایلی که تا سن تقریباً 33 سالگی ازدواج نکردم همین قوانین اسلام بود که فقط به درد مردهای پولدار میخوره

بله ، اگر مردی پولدار باشه ، نفقه و مهریه تمام این زنها رو میده و از زندگیش لذت میبره. این هم پاسخ اینکه میگن اسلام طرفدار مستضعفینه!


اما برای یک زن ابدا چنین زندگی لذت بخش نیست! زیرا به شدت سرد و بی روح است! حتی برای مردان هم زیبا نیست زیرا هردو به گرما و محبت زندگی نیاز دارند! مردان هم سرشار از عواطف و احساسند و هرگز مردی تنها به خاطر نیازهای غریزیش ازدواج نمیکند ،هردو به تشکیل خانواده با تمام ابعاد و زیباییهایش نیاز دارند

Reza-D;754968 نوشت:
بحث ما بر سر اینه که چرا یک خانم باید بشینه و گریه کنه؟ چرا باید زندگی رو به شوهرش زهر مار کنه؟

دلایل زیادی دارد! هنوز رشد معنوی نکرده است و نمیتواند برخودخواهی و حسادتش غلبه کند، فکر میکند با این کار همسرش را از دست میدهد، از آبرویش میترسد،میترسد شوهرش بعد از یک مدت طلاقش دهد، و غیره

یازهرا(س)

نامه کتبی امام زمان درباره استحباب ازدواج موقت! آیا می پذیرند؟!

این المدخر لتجدید الفرائض و السنن . ترجمه : کجا است آن کسی که برای تجدید و احیاء زنده کردن فرائض و سنن آئین اسلام که محو و فراموش شده ذخیره شده است؟

در وسایل الشیعه نامه ای به امام زمان نوشته شده است که نامه و جواب به این شرح است:

أَحْمَدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ الطَّبْرِسِيُّ فِي الْإِحْتِجَاجِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ الْحِمْيَرِيِ‏ أَنَّهُ كَتَبَ إِلَى صَاحِبِ الزَّمَانِ ع يَسْأَلُهُ عَنِ الرَّجُلِ مِمَّنْ يَقُولُ بِالْحَقِّ وَ يَرَى الْمُتْعَةَ وَ يَقُولُ بِالرَّجْعَةِ إِلَّا أَنَّ لَهُ أَهْلًا مُوَافِقَةً لَهُ فِي جَمِيعِ أُمُورِهِ وَ قَدْ عَاهَدَهَا أَنْ لَا يَتَزَوَّجَ عَلَيْهَا وَ لَا يَتَمَتَّعَ‏ وَ لَا يَتَسَرَّى وَ قَدْ فَعَلَ هَذَا مُنْذُ تِسْعَ‏ عَشْرَةَ سَنَةً وَ وَفَى بِقَوْلِهِ فَرُبَّمَا غَابَ عَنْ مَنْزِلِهِ الْأَشْهُرَ فَلَا يَتَمَتَّعُ وَ لَا تَتَحَرَّكُ نَفْسُهُ أَيْضاً لِذَلِكَ وَ يَرَى أَنَّ وُقُوفَ مَنْ مَعَهُ مِنْ أَخٍ وَ وَلَدٍ وَ غُلَامٍ وَ وَكِيلٍ وَ حَاشِيَةٍ مِمَّا يُقَلِّلُهُ فِي أَعْيُنِهِمْ وَ يُحِبُّ الْمُقَامَ عَلَى مَا هُوَ عَلَيْهِ مَحَبَّةً لِأَهْلِهِ وَ مَيْلًا إِلَيْهَا وَ صِيَانَةً لَهَا وَ لِنَفْسِهِ لَا لِتَحْرِيمِ الْمُتْعَةِ بَلْ يَدِينُ اللَّهَ بِهَا فَهَلْ عَلَيْهِ فِي تَرْكِ ذَلِكَ مَأْثَمٌ أَمْ لَا [HL]الْجَوَابُ يُسْتَحَبُ‏ لَهُ أَنْ يُطِيعَ اللَّهَ تَعَالَى بِالْمُتْعَةِ لِيَزُولَ عَنْهُ الْحَلْفُ فِي الْمَعْصِيَةِ وَ لَوْ مَرَّةً وَاحِدَةً.[/HL]
وسائل الشيعة، ج‏21، ص: 17

محمدبن عبداللَّه حميرى از امام زمان عليه السلام كتباً درباره مردى سوال كرد كه معتقد به حقّ است و متعه را مى‏پذيرد و به رجعت اعتقاد دارد. تنها براى او خانواده ‏اى است كه با او در همه كارهايش توافق دارد (همسرش همه جوره باهاش میسازه) و اين مرد با آن خانمش عهد كرده كه با داشتن او زنى نگيرد و متعه نكند و كنيز نيز نگيرد و نوزده سال است كه چنين كرده و به گفته‏ اش وفادار بوده است و چه بسا از منزلش ماه‏ها به سفر مى‏رود ولى متعه نمى‏ كند و خودش هم به اين سو تمايلى ندارد (به متعه زیاد تمایل ندارد) و نظرش اين است كه باخبر شدن برادر، فرزند، غلام، وكيل و اطرافيانش از اين كار او را در چشم آنان كوچك مى‏سازد (ترس از عرف و دید مردم دارد) و اين مرد از روى محبتى كه به خانمش دارد و ميل و كششى كه نسبت به او دارد و براى حفظ او و خودش دوست مى‏ دارد كه بر همين حالت پايدار باشد(یعنی نمی خواهد زنش از دست ناراحت بشه و زنش رو دوست داره) نه اينكه متعه را حرام بداند بلكه متعه را پذيرفته آيا بر اين مرد در ترك متعه گناهى است يا نه؟

[HL]جواب کتبی امام زمان روحی فداه: «براى او مستحب است كه با متعه كردن از خداوند اطاعت كند تا سوگند در معصيت خدا از او برطرف گردد گرچه يك بار هم كه شده متعه كند.»

[/HL]

از امام زمان پرسیدند که طرف همسری داره همه جوره باهش راه میاد و سازگاره نوزده ساله ازدواج کرده اما با خانمش عهد کرده که ازدواج موقت نداشته باشه این مرد برای اینکه مردم زیاد از متعه خوششون نمیاد و همسرش هم متعه را دوست نداره اینکار رو انجام نمی ده اما اصلا متعه را حرام هم نمی داند اما نمی خواهد همسرش ناراحت شود و می خواهد همسرش حفظ شود حالا سوال پرسیده که حکم متعه کردن با این شرایط چیه؟
اگه به حامی بگی میگه ازدواج موقت نکن!!!! اخلاقی نیست!!!!!
اما پاسخ را ببینید که چه زیبا پاسخ داد شده!
يُسْتَحَبُ‏ لَهُ أَنْ يُطِيعَ اللَّهَ تَعَالَى بِالْمُتْعَةِ
مستحب است برای آن مرد که خدا را با متعه کردن اطاعت کند

یکبار دیگه این نامه را بخوانید و تامل کنید!

یارب;754981 نوشت:
بنده این مطلب را از بعد زندگی زنان بررسی کردم
کلام شما اینقدر محترمانه و پرباره که حرفی برای آدم نمیذاره
من تسلیمم :Nishkhand:
برام جالبه که شمایی که این حق آقایون رو قبول دارید ، خیلی بهتر از مخالفین میتونید امثال من رو قانع کنید

ولی انصافاً صحبت های من رو بخونید ببینید آیا من جایی گفتم که مرد بدون توجه به شخصیت و احساسات زنش و هر وقت دل خواست بره صیغه یا ازدواج مجدد کنه؟!
ممنون میشم این پست بنده رو مطالعه بفرمایید:
http://www.askdin.com/showthread.php?t=52453&p=754689&viewfull=1#post754689

یارب;754981 نوشت:
دلایل زیادی دارد! هنوز رشد معنوی نکرده است و نمیتواند برخودخواهی و حسادتش غلبه کند، فکر میکند با این کار همسرش را از دست میدهد، از آبرویش میترسد،میترسد شوهرش بعد از یک مدت طلاقش دهد، و غیره
یازهرا(س)

وقتي رشد اخلاقي نيست و از نظر اخلاقي بسياري از خانم ها در اين زمينه پختگي كافي را به دست نياورده اند و در اين امتحان نمي توانند سربلندبيرون بياييند نبايد امتحان سخت از آنها گرفت. يعني بايد اين حساسيت ها را در زندگي لحاظ كرد كه زندگي تلخ نشود
چه طوري؟ شيوه هاي مختلفي دارد
يك نمونه
يكي از اساتيد فقه مي گفت: با يكي از دوستانم سر و سري داشتيم و با هم اتاق و هم كاسه بوديم. وقتي ايشان از دنيا رفتند متوجه شدند خانم ديگري هم عزادار است و آنجا فهميدند اين دو زن داشته است. تعجب من از دوستم بود كه خيلي رازدار بود و به ما هم چيزي نگفته بود.
يكي از دليل هايي كه خانم ها سرناسازگاري مي گذارند اين است كه خانم هاي نامرد ديگر :Nishkhand: روي اين آتش بنزين مي ريزند و آتيش بيار معركه مي شوند. اگر خود زن عاقل باشد و نگذارد ديگران بفهمند زندگي راحت تري خواهد داشت. منظور از اين سخنان تشويق مردان به ازدواج دوم نيست. بلكه هدفم اين است كه اگر ازدواج دومي صورت گرفت چگونه سازگاري را بالا ببرند و فتنه ها را كم كنند.
مشكل اين جا است كه خانم هاي زيادي به جاي اصلاح روابط اين زنان را تشويق به ناسازگاري، بردن آبرو و گذاشتن مهريه براي اجرا و.... مي كنند

علــی;754986 نوشت:
جواب کتبی امام زمان روحی فداه: «براى او مستحب است كه با متعه كردن از خداوند اطاعت كند تا سوگند در معصيت خدا از او برطرف گردد گرچه يك بار هم كه شده متعه كند.»

از امام زمان پرسیدند که طرف همسری داره همه جوره باهش راه میاد و سازگاره نوزده ساله ازدواج کرده اما با خانمش عهد کرده که ازدواج موقت نداشته باشه این مرد برای اینکه مردم زیاد از متعه خوششون نمیاد و همسرش هم متعه را دوست نداره اینکار رو انجام نمی ده اما اصلا متعه را حرام هم نمی داند اما نمی خواهد همسرش ناراحت شود و می خواهد همسرش حفظ شود حالا سوال پرسیده که حکم متعه کردن با این شرایط چیه؟
اگه به حامی بگی میگه ازدواج موقت نکن!!!! اخلاقی نیست!!!!!
اما پاسخ را ببینید که چه زیبا پاسخ داد شده!
يُسْتَحَبُ‏ لَهُ أَنْ يُطِيعَ اللَّهَ تَعَالَى بِالْمُتْعَةِ
مستحب است برای آن مرد که خدا را با متعه کردن اطاعت کند

یکبار دیگه این نامه را بخوانید و تامل کنید!

گفته بود
من از حال حسين در اضطرابم
تو از عباس مي گويي برايم
ازدواج موقت حكم اسلامي است بدون شك و شبهه
سخن اصلي بنده اين است كه افرادي كه دغدغه دارند اين واجب فراموش شده:Nishkhand: را انجام دهند كاري نكنند كه زندگي خودشان و ديگري لطمه بخورد.
استفاده نادرست منظورم است
آب ارچه همه زلال خیزد
از خوردن پر ملال خیزد

حامی;754992 نوشت:
وقتي رشد اخلاقي نيست و از نظر اخلاقي بسياري از خانم ها در اين زمينه پختگي كافي را به دست نياورده اند و در اين امتحان نمي توانند سربلندبيرون بياييند نبايد امتحان سخت از آنها گرفت. يعني بايد اين حساسيت ها را در زندگي لحاظ كرد كه زندگي تلخ نشود

سلام علیکم
بله و این حدیث به همین موضوع نیز اشاره دارد که ایجاد حساسیت نکنند وقتی میدانند خانمی ظرفیتش را ندارد! یعنی اگر قرار است چنین موضوعی پیش بیاید و همسرشان را هم میشناسندبه گونه ای رفتا کنند که هم از حقشان استفاده کنند هم زن را حساس نکنند!

نقل قول:
رجمه: محمد بن مسلم میگوید: خدمت امام صادق علیه‌السلام در خیمه‌اش وارد شدم در حالی که او با زنی صحبت می‌کرد. کمی این و آن پا کردم. پس امام گفت: نزدیک بیا. این ام‌اسماعیل است (همسر ایشان) و من یقین دارم که این مکان، مکانی است که خدا حج اول او را تباه کرد!قصد احرام (برای حج) را داشتم و گفتم که برایم در آن خیمه آب قرار دهید و کنیز آب را برد و آنجا گذاشت. با آن کنیز بودم... و سپس به او گفتم که سرت را بشوی و خوب خشک کن که خانم (ام‌اسماعیل) متوجه نشود و زمانی که قصد احرام داشتی، بدنت را بشوی و سرت را نشوی، که خانم به تو شک نکند. (توضیح: در غسل برخلاف وضوء، موالات لازم نیست و می‌توان بخشی را شست و شستن بخشی دیگر را با تاخیر انجام داد) آن کنیز (پس از شستن سر و خشک کردن آن) داخل خیمه خانم شد تا چیزی بردارد. خانم سر او را لمس کرد و آب به دستش چسبید!! پس سرش را تراشید و بر آن کوبید، پس به او گفتم که این مکانی است که خدا در آن حج تو را تباه کرد.»
البته از این حدیث 2 نکته را می توان برداشت کرد که قابل توجه است: نکته ی اول اینکه امام(ع) از همان ابتدا نمی خواستند حساسیت زائی بکنند و توجه همسر اولشان به این مسأله جلب شود که این نکته می تواند قابل توجه آقایان باشد. اما نکته ی بعد آنکه بعد از آنکه همسر امام(ع) متوجه این امر شد و سر کنیز را تراشید؛ امام(ع) نیز با قاطعیت با او برخورد کردند.

اگر( همه زن و مرد) کامل مطابق اسلام و دین عمل مینمودند در هیچ زندگی هیچ مشکلی وجود نداشت!

یازهرا(س)

حامی;754831 نوشت:
امام حسين(ع) به خاطر دين و ناموسش اضطراب ها كشيدند
اشك سكينه ها هنگام جدايي علي الدوام ريخته شد
حضرت يعقوب در فراغ پسرش گريه كردند تا نابينا شدند
اون وقت چه كشيدند حضرت زينب!

انا لله و انا الیه راجعون
بسیار عالی جواب دادید.نباید افراد کارهای ناپسند خود را به نام دین بزنند .
به خصوص در این زمینه ازدواج موقت مسائلی که شما فرمودید بسیار رایج است و باید اطلاع رسانی شود و جلوی آسیب ها گرفته شود

حامی;754992 نوشت:
وقتي رشد اخلاقي نيست و از نظر اخلاقي بسياري از خانم ها در اين زمينه پختگي كافي را به دست نياورده اند و در اين امتحان نمي توانند سربلندبيرون بياييند نبايد امتحان سخت از آنها گرفت. يعني بايد اين حساسيت ها را در زندگي لحاظ كرد كه زندگي تلخ نشود
چه طوري؟ شيوه هاي مختلفي دارد
يك نمونه
يكي از اساتيد فقه مي گفت: با يكي از دوستانم سر و سري داشتيم و با هم اتاق و هم كاسه بوديم. وقتي ايشان از دنيا رفتند متوجه شدند خانم ديگري هم عزادار است و آنجا فهميدند اين دو زن داشته است. تعجب من از دوستم بود كه خيلي رازدار بود و به ما هم چيزي نگفته بود.
يكي از دليل هايي كه خانم ها سرناسازگاري مي گذارند اين است كه خانم هاي نامرد ديگر روي اين آتش بنزين مي ريزند و آتيش بيار معركه مي شوند. اگر خود زن عاقل باشد و نگذارد ديگران بفهمند زندگي راحت تري خواهد داشت. منظور از اين سخنان تشويق مردان به ازدواج دوم نيست. بلكه هدفم اين است كه اگر ازدواج دومي صورت گرفت چگونه سازگاري را بالا ببرند و فتنه ها را كم كنند.
مشكل اين جا است كه خانم هاي زيادي به جاي اصلاح روابط اين زنان را تشويق به ناسازگاري، بردن آبرو و گذاشتن مهريه براي اجرا و.... مي كنند

گفتيم كه
آنجايي كه اخلاق و شرع هم اجازه مي دهند مردي ازدواج موقت يا دوم كند اساس كار بايد با ظرافت باشد نه با برخورد چكشي و داد و فرياد و خودمحوري.
دقت كنيد

بي شك دروغ گناه بزرگي است از نظر اسلام

فهرست مندرجات
۱ - تعریف دروغ
۲ - دروغ از منظر قرآن کریم
۳ - دروغ از منظر روایات
۴ - علل دروغگویی
۴.۱ - حسد
۴.۲ - شیطان
۴.۳ - گناه
۴.۴ - مکر زنانه
۴.۵ - حفظ موقعیت اجتماعی
۴.۶ - جلب منافع و دفع مضرات

۵ - آثار دروغ
۵.۱ - بی‌اعتباری دروغگو
۵.۲ - از بین رفتن ایمان
۵.۳ - بی‌آبرویی
۵.۴ - بدبینی مردم
۵.۵ - فقر
۵.۶ - فراموشی
۵.۷ - پرده دری و بی‌شرمی

۶ - مجوزات دروغ
۶.۱ - حفظ جان و مال و عرض مسلمانان
۶.۲ - اصلاح ذات البین
۶.۳ - جنگ و امور سری
۶.۴ - وعده شوهر به همسر
۶.۵ - بعث و زجر در تربیت اولاد

۷ - درمان دروغ

۸ - پانویس
۹ - منبع

ولي با اين حال اسلام براي دفع (پيشگيري) و رفع(‌درمان) كدورت ها و حساسيت ها براي دفع مفسده يا ايجاد آشتي بين دو همسر به مرد اجازه مي دهد دروغ بگويد
در واقع اينجا تبدل موضوع شده است. وقتي موضوع(دروغ ) تغيير كرده حرمت هم برطرف مي شود
در اين امر نكات روان شناختي زيادي وجود دارد
اسلامي كه به مرد مي گويد به زنت بگو دوستت دارم
اسلامي كه به پدر مي گويد در دادن هديه دختر را مقدم بر پسر كن
اسلامي كه به پدر مي گويد در ابراز محبت طوري برخورد كن كه حسادت برانگيز نشود
.
.
.
[HL]محال است كه ظرافت هاي در ازدواج دوم و موقت را ناديده بگيرد و بگويد گور پدر همسرت برو كارت را بكن كه ثواب دارد. (ثواب به قيمت كباب كردن ديگري؟!)
ظرافت ها اگر رعايت شود در كنار عدالت، مشكلات تا حد زيادي رفع مي شود)[/HL]
اين كه استاد اخلاقي دروغ به زن را [HL]در شرايطي خاص [/HL]جايز مي داند براساس روايات اسلامي به خاطر آرامش روان زن است نه براي فريب خوردن حق او. توجه نكردن به بافت و سياق سخنراني زير بر خلاف امانت در نقل قول است بله «چم» زن را به دست آوردن براي دلگرم كردن به زندگي است نه براي حق خوري و ظلم به زن ( دقت شود)

حامی;754999 نوشت:

ازدواج موقت حكم اسلامي است بدون شك و شبهه
سخن اصلي بنده اين است كه افرادي كه دغدغه دارند اين واجب فراموش شده را انجام دهند كاري نكنند كه زندگي خودشان و ديگري لطمه بخورد.

ما جایی نشنیدیم نفس عمل ازدواج موقت واجب باشد.

ازدواج موقت آری !!!:Khandidan!:

حامی;755021 نوشت:
اين كه استاد اخلاقي دروغ به زن را در شرايطي خاص جايز مي داند براساس روايات اسلامي به خاطر آرامش روان زن است نه براي فريب خوردن حق او. توجه نكردن به بافت و سياق سخنراني زير بر خلاف امانت در نقل قول است بله «چم» زن را به دست آوردن براي دلگرم كردن به زندگي است نه براي حق خوري و ظلم به زن ( دقت شود)

با سلام

کسی که مشکل مالی دارد ، اگر امروز نزول بگیرد ، شاید مشکلش حل شود ، اما همین مشکل ، یک سال دیگر که باید اصل پول نزول و سود نجومی ان را پس دهد ، چندین برابر میشود.
برای همین همیشه باید راه حل های کلان و همراه با اینده نگری ، برای حل مسائل زندگی شخصی و مشترک ، در نظر گرفت.
مردی که به همسرش دروغ میگه به این خاطر که مثلا از کدورت ها و اختلافها و ناراحتی ها جلوگیری کنه ، درسته که در اون لحظه ممکنه مشکلش حل بشه ، اما ایا همین مشکل چند وقت دیگه بصورت بزرگتر نمود پیدا نمیکنه؟ ایا مردی که همیشه از این راهکار دروغ گفتن ، در جاهایی که طبق این فایل ویدویویی اجازه داده شده ، استفاده کنه ، ایا کم کم باعث نمیشه اعتماد همسرش به او از بین بره و مرد در نزد زن یک فرد دروغگو و غیر قابل اعتماد تصویر بشه؟

همونطور که مرد میتونه برای دفع و رفع کدورتها از ابزار دروغ گفتن استفاده کنه ، احتمالا زن هم باید بتونه از این ابزار دروغ در برابر همسرش استفاده کنه ، و من به عنوان یک مرد ، وقتی تصور میکنم همسرم حتی در کوچکترین مسائل قرار باشه به من دروغ بگه ، و این عمل رو چندین بار تکرار کنه ، واقعا به من حس بد و زدگی دست میده.

من مخالف هستم بنظرن ازدواج دائم بهتره،چون نمیتونم احساس و عاطفه رو بین همدیگه برقرار کنیم

[="Tahoma"][="DarkGreen"]

ابوالبرکات;755163 نوشت:
ما جایی نشنیدیم نفس عمل ازدواج موقت واجب باشد.

سلام
واجب نيست
منظور بنده كنايه به اين افراد است كه از بين مسائل اسلامي تأكيد ويژه به اين امر دارند[/]

حامی;754999 نوشت:
افرادي كه دغدغه دارند اين واجب فراموش شده را انجام دهند كاري نكنند كه زندگي خودشان و ديگري لطمه بخورد.

سلام و احترام
تا الان مستحب بود الان واجب شد!
خدایا من معذرت میخوام
حامی;755195 نوشت:
منظور بنده كنايه به اين افراد است كه از بين مسائل اسلامي تأكيد ويژه به اين امر دارند

همه ی افراد کنایه فهم نیستند. مخصوصا افرادی که این حکم استحباب را گرفته اند و چشمشان جای دیگری را نمی بیند.

خدایا ممنونم در سرزمینی زندگی می کنم که اینقد آدم هاش به دنبال واجب های فراموش شده هستند
:Doaa:
ممنون
مثلا واجب فراموش شده همسر دوم:ok:
و
[SPOILER] و واجب فراموش شده پرداخت مهریه به همسر ، همون سر عقد:Nishkhand:
[SPOILER] دندونای اینم بشمر بیکار نمونی
:Graphic (30):
[/SPOILER]
[/SPOILER]

مولکول 68;755180 نوشت:
ایا مردی که همیشه از این راهکار دروغ گفتن ، در جاهایی که طبق این فایل ویدویویی اجازه داده شده ، استفاده کنه ، ایا کم کم باعث نمیشه اعتماد همسرش به او از بین بره و مرد در نزد زن یک فرد دروغگو و غیر قابل اعتماد تصویر بشه؟

همونطور که مرد میتونه برای دفع و رفع کدورتها از ابزار دروغ گفتن استفاده کنه ، احتمالا زن هم باید بتونه از این ابزار دروغ در برابر همسرش استفاده کنه ، و من به عنوان یک مرد ، وقتی تصور میکنم همسرم حتی در کوچکترین مسائل قرار باشه به من دروغ بگه ، و این عمل رو چندین بار تکرار کنه ، واقعا به من حس بد و زدگی دست میده.

سلام خب ايشان دارند با طنز و شوخي مطب را بيان مي كنند و كمي پياز داغش را زياد مي كنند قبل و بعد كلام ايشان را هم بايد شنيد و با توجه به كل سخنراني اصل كلام را بيان بگيرم
پليدي دروغ امري مسلم است
واگر جايي دروغ مجاز شود كه گفته شود براي دفع مفسده و اصلاح است. نه فريب.
مثلا اگر مردي به زني متلك بگويد و زن بداند الان در خيابان به شوهرش بگويد كه اين مرد چنين گفت و احتمال بدهد شوهرش خونريزي به پا كند آيا اين جا دروغ گفتن اشكال دارد؟ مسلما نه. و زن اينجا خيانت نكرده است دفع مفسده كرده است

حامی;755207 نوشت:
سلام خب ايشان دارند با طنز و شوخي مطب را بيان مي كنند و كمي پياز داغش را زياد مي كنند قبل و بعد كلام ايشان را هم بايد شنيد و با توجه به كل سخنراني اصل كلام را بيان بگيرم
پليدي دروغ امري مسلم است

با تشکر

راستش من این سخنرانی رو بصورت کامل ، یکی دو سال پیش از تلویزیون نگاه میکردم ، اونجا اقای مجتهدی داشتند ، جاهایی که دروغ گفتن جایزه رو نام میبردن که یک موردش همینی بود که شما فایلش رو گذاشتید ، من از همونجا اصلا این حرف اقای مجتهدی رو نتونستم درک کنم و هضم کنم که یک مرد میتونه به زنش دروغ بگه ! و برای همین اینجا از شما توضیح بیشتر خواستم که توضیح شما هم زیاد برای من قانع کننده نبود ، درسته لحن ایشون شوخی بود، اما اصل مطلب جدی بود.

حامی;755207 نوشت:
مثلا اگر زني به مردي متلك بگويد و زن بداند الان در خيابان به شوهرش بگويد كه اين مرد چنين گفت و احتمال بدهد شوهرش خونريزي به پا كند آيا اين جا دروغ گفتن اشكال دارد؟ مسلما نه. و زن اينجا خيانت نكرده است دفع مفسده كرده است

زن به مرد متلک بگه یا مرد به زن؟

البته این مثالی که شما زدید فکر نکنم زیاد ارتباطی با اون سخنرانی اقای مجتهدی داشته باشه ، ایشون میگه دروغ گفتن جایزه ، ولی در این مثال زن ، راستش رو نمیگه... جز راست نباید گفت ، هر راست نشاید گفت...
و بالفرض هم اگر مورد بازخواست شوهر قرار بگیره ، منطق هم قبول میکنه که در این مورد چون واقعا مفسده ایجاد میکنه ، میشه دروغ گفت ... اما مگر از این موارد چند بار در زندگی پیش میاد؟ اقای مجتهدی میگه ، هر چی زنتون میگه الکی بگید چشم ، طلا میخوام ، چشم ، مسافرت میخوام ، چشم.... این حرف کجا و اون مثال شما کجا .

[="Tahoma"][="DarkGreen"]

مولکول 68;755216 نوشت:
با تشکر
راستش من این سخنرانی رو بصورت کامل ، یکی دو سال پیش از تلویزیون نگاه میکردم ، اونجا اقای مجتهدی داشتند ، جاهایی که دروغ گفتن جایزه رو نام میبردن که یک موردش همینی بود که شما فایلش رو گذاشتید ، من از همونجا اصلا این حرف اقای مجتهدی رو نتونستم درک کنم و هضم کنم که یک مرد میتونه به زنش دروغ بگه ! و برای همین اینجا از شما توضیح بیشتر خواستم که توضیح شما هم زیاد برای من قانع کننده نبود ، درسته لحن ایشون شوخی بود، اما اصل مطلب جدی بود.

سلام
يك اصل است كه دفع مفسده با دروغ اشكال ندارد و اين براي فريب و دغل بازي نيست.
ببينيد بنده الان در صدد اين نيستم كه ازدواج دوم يا موقت را ترويج كنم ولي مي گويم اگر مردي زنش هم به او گفت من بيمار و برو زن بگير. بهتر است طوري صحبت كند كه دل همسرش را به دست آورد و نشكند. بله ابتدا بايد با ظرافت سخن بگويم كه مثلا
اگر پرسيد من را بيشتر دوست داري يا او را بگويد
شما ي چيز ديگري هستي اين فرمايشان چيه؟
بعد توريه كند
اگر راه نداشت دروغ بگويد و اين هم گفتم براي اصلاح امور نه فريب و دغل بازي

مولکول 68;755216 نوشت:
البته این مثالی که شما زدید فکر نکنم زیاد ارتباطی با اون سخنرانی اقای مجتهدی داشته باشه ، ایشون میگه دروغ گفتن جایزه ، ولی در این مثال زن ، راستش رو نمیگه... جز راست نباید گفت ، هر راست نشاید گفت...
و بالفرض هم اگر مورد بازخواست شوهر قرار بگیره ، منطق هم قبول میکنه که در این مورد چون واقعا مفسده ایجاد میکنه ، میشه دروغ گفت ... اما مگر از این موارد چند بار در زندگی پیش میاد؟ اقای مجتهدی میگه ، هر چی زنتون میگه الکی بگید چشم ، طلا میخوام ، چشم ، مسافرت میخوام ، چشم.... این حرف کجا و اون مثال شما کجا .

سلام
در مهذب بودن استاد مجتهدي زن و مرد متدين شكي ندارند
خب كار طنز اين است كه گاهي مسائلي را غلو مي كنند تا طنزآميز شود وگرنه اين كه واضح است اگر مردي هميشه كه نه حتي چندين بار هم دروغ بگويد همسرش متوجه مي شود. ايشان حتي به طنز مي گويند خانم ها پشت پرده هستند خوب نيست بگويم.

در مكالمه هاي روزانه هم ما به مناسبت غلو مي كنيم و شنونده متوجه مي شود كه ما منظورمان تأكيد است مثلا مي گوييم چه كنم هزار بار تماس گرفتم دعوتش كردم تشريف نياورد[/]

حامی;755195 نوشت:

سلام
واجب نيست
منظور بنده كنايه به اين افراد است كه از بين مسائل اسلامي تأكيد ويژه به اين امر دارند

:Kaf::Kaf::Kaf::Kaf::Kaf::Kaf:

Reza-D;754974 نوشت:
وقتی منِ مرد قبول میکنم برای زنم مهریه تعیین کنم ، یعنی حقش رو محترم شمردم. در نتیجه:

چند درصد از آقایون حق زنشون رو محترم میشمرن؟
پاسخ: همه

اما اگر مردی ابتدای ازدواج به زن آیندش بگه من قصد دارم بعد از ازدواج با شما ، باز هم ازدواج کنم ، خودتون خوب میدونید چه اتفاقی میفته. در نتیجه

چند درصد از خانمها حق شوهرشون رو محترم میشمرن؟
پاسخ: تعداد بسیار اندک


جناب رضای بزرگوار.با عرض سلام
من فکر میکنم خیلی شما را عصبی کردم ولی باور کنید فقط خواستم بگویم نباید یک سری از حقوقی را که اسلام برای انسانها تعریف کرده محترم بدانیم و بقیه ی حقوق را برای تزیین سر طاقچه بگذاریم
تمام حرف من این است:
مگر مردان از زنان انتظار ندارند که این حق ازدواج مجدد و موقت را محترم بشمارند و در صورت انجام این کار توسط مرد زمین و زمان را بهم ندوزند و این احساسات زنانه ی بی ارزش و بچه گانه که از بی ظرفیتی و عدم پختگی و کمال روحی زن ناشی میشود را کنار بگذارند؟(چیزی که در کلام کارشناس محترم و یکی از مدیران انجمن بارها به چشم میخورد)
خب .ما هم میگوییم چشم.از این به بعد احساسات زنانه تعطیل و به جایش عقلانی با موضوع مواجه میشویم.
اگر قرار است مرد حقوقش محترم باشد،زن هم باید همین گونه باشد.مهریه در اسلام به مثابه ی صداق و هدیه است. کسی نباید هدیه را درخواست کند. هدیه باید با عشق و احترام داده شود.و
این اصلا منصفانه نیست که اگر زن هم خواست از حقوقش برخوردار شود،مارک بی وجدانی بخورد.
مگر شما نمیخواهید خودتان در مورد استفاده از حقتان تصمیم بگیرید و به بی اخلاقی متهم نشوید؟
خب ما هم همین را میخواهیم. همین!!

برای همیشه;755199 نوشت:
همه ی افراد کنایه فهم نیستند. مخصوصا افرادی که این حکم استحباب را گرفته اند و چشمشان جای دیگری را نمی بیند.

عرض سلام و ادب
اتفاقا در کنایه تاثیر بسیار بیشتری هست:ok:
فقط واسه بعضی ها دیرتر میفته!

یک مطلب دیگر:
گفته میشود که این کار را پنهانی انجام دهید تا از وجهه ی اخلاقی قضیه ضربه ای به آن وارد نشود!!!!!
پنهانی از تمام حقوقتان بهره مند شوید تا زن در خانه همچنان به انجام اخلاقیات مشغول باشد . بگذارید با خیالات خودش سرگرم باشد. بگذارید فکر کند یکه تاز قلب همسرش هست.بگذارید بهای عشقش را بپردازد.تمام کارهایی که از وظایفش نیستند را انجام دهد و در عوض با یک دروغ دلخوش باشد.
خب البته این گونه به صرفه هست. ولی آیا انسانی است؟

آقایانی که از دست دادن ثواب یک عمل مستحب را بر نمی تابند باید دقت داشته باشند که مهریه ی بی حساب کتاب و نا معقولی که میپذیرند،در صورتی که در این دنیا پرداخت نشود ،در روزی به نام یوم الحساب بر عهده شان خواهد بود.
دین است بر گردنشان.
موقعی که میخواستند مهریه ،هدیه کنند،در بند واجب و مستحب الهی نبودند.از یک جایی به بعد در برهه ی زندگی مترصد مستحبات میشوند و در طی مشاهدات و مکاشفات عرفانی ،دیون قبلی را از گردن خود ساقط شده می بینند و نگرانی ای در پیشگاه الهی ندارند.
ضمن اینکه میتوان تحقیق کرد که این استحباب از چه جهت یا جهاتی است.

برای همیشه;755237 نوشت:
آقایانی که از دست دادن ثواب یک عمل مستحب را بر نمی تابند باید دقت داشته باشند که مهریه ی بی حساب کتاب و نا معقولی که میپذیرند،در صورتی که در این دنیا پرداخت نشود ،در روزی به نام یوم الحساب بر عهده شان خواهد بود.
دین است بر گردنشان.
موقعی که میخواستند مهریه ،هدیه کنند،در بند واجب و مستحب الهی نبودند.از یک جایی به بعد در برهه ی زندگی مترصد مستحبات میشوند و در طی مشاهدات و مکاشفات عرفانی ،دیون قبلی را از گردن خود ساقط شده می بینند و نگرانی ای در پیشگاه الهی ندارند.

من نمیخوام وارد بحث بشم اما
ببخشید چه اصراری دارید بر مهریه و فلسفه اش و...؟
آیا تاپیک درباره مهریه است؟
تیتر تاپیک درباره ازدواج موقت هست
ضمنا سایت مقام معظم رهبری رو باز کنید: khamenei.ir
در قسمت جستجوی سایت کلمه مهریه رو بزنید
و سپس صحبتهای آقا رو مطالعه کنید
ببینید در مورد مهریه چی گفتن
احساس کردم خیلی یکطرفه صحبت کردید
صحبتهای آقا رو بخونید بعد مجددا نظرات تون رو مرور کنید

mehrant;755240 نوشت:
احساس کردم خیلی یکطرفه صحبت کردید
صحبتهای آقا رو بخونید بعد مجددا نظرات تون رو مرور کنید

با سلام
یکطرفه صحبت نکردم . و اصلا منظورم مهریه ی سنگین نیست.
عرضم این است که اگر صحبت از حق است خانم ها هم در اسلام حقوق زیادی دارند که همین احساسات زائد است که نمیگذارند این قدر از حق شان دم بزنند.فکر میکنم صحبت ام واضح بود و نیازی به این توضیح اضافی نبود

برای همیشه;755199 نوشت:
سلام و احترام
تا الان مستحب بود الان واجب شد!
خدایا من معذرت میخوام

واجب نیست ولی بسیار مفید است چون باعث کمال معنوی مومن می شود
http://www.rohani.ir/istefta-431.htm

[="Tahoma"][="DarkGreen"]

سلام بر شما
خب دوستان بزرگوار
مطالبي را كه داريد يادداشت كنيد
چند روز تاپيك را مي بندم فقط به سؤال اصلي توجه كنيد
تاپيك را كه باز كردم بر همين سؤال متمركز خواهيم شد
[/]

موضوع قفل شده است