جمع بندی درخواست اطلاعاتی راجع به ابی مخنف و مقتل او « مقتل الحسین علیه السلام »

تب‌های اولیه

10 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
درخواست اطلاعاتی راجع به ابی مخنف و مقتل او « مقتل الحسین علیه السلام »

با عرض سلام و تسلیت بمناسبت ایام غم و اندوه محرم و سوگواری اهل بیت علیهم السلام

بنده اطلاعاتی راجع به مقتل ابی منخف و مقتل او تحت عنوان مقتل الحسین علیه السلام میخواستم .

اطلاعاتی راجع به مذهب ابی مخنف و میزان اعتبار و وثاقت او و همچنین میزان اعتبار و ارزش مقتل او از دیدگاه علما و محدثین خصوصا رجالیون شیعه و سنی .

بسیار سپاسگزارم ...


با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد عماد

IVI.@.H.D.I;744870 نوشت:
نده اطلاعاتی راجع به مقتل ابی منخف و مقتل او تحت عنوان مقتل الحسین علیه السلام میخواستم .

اطلاعاتی راجع به مذهب ابی مخنف و میزان اعتبار و وثاقت او و همچنین میزان اعتبار و ارزش مقتل او از دیدگاه علما و محدثین خصوصا رجالیون شیعه و سنی .

ابی مخنف از علمای قرن دوم است که در سال 157 وفات کرد، در مورد مذهب ایشان گفته اند یا شیعه بوده یا متمایل به شیعه
به احتمال زیاد ابی مخنف بعد از واقعه کربلا به دنیا آمده ولی او مقتل خود را به نقل از حاضران در جریان کربلا نگاشته است.(1)

مقتل او اولین مقتل در مورد امام حسین علیه السلام محسوب می شود و اصل کتاب وی تا قرن چهار در دسترس تاریخ نویسان بوده اما بعد از آن از بین رفته است.

محدث نوری در این باره می فرماید: «ابومخنف لوط بن یحیی از بزرگان محدثین و معتمد ارباب سیر و تواریخ است و مقتل او در نهایت اعتبار.... و لکن افسوس که اصل مقتل بی‌عیب او در دست نیست و این مقتل موجود که به او نسبت می‌دهند مشتمل است بر بعضی مطالب منکرۀ مخالف اصول مذهب و البته آن را اعادی و جهال به‌جهت پاره‌ای از اغراض فاسده در آن کتاب داخل کردند و از این جهت از حداعتبار و اعتماد افتاده، بر منفردات آن هیچ وثوقی نیست»(2)

همچنین شیخ عباس قمی می فرماید:
«مقتل او [ابومخنف] اگر در دست بود، در نهایت اعتبار بود؛ چنانچه از نقل اعاظم علمای قدیم معلوم می‌شود. لکن افسوس و آه که اصل آن مقتل... به تمادی ایام مفقود شده و به دست ما نرسیده.»(3)

آنچه امروزه به نام مقتل الحسین ابی مخنف در کتابفروشی ها عرضه می شود اصل کتاب نیست بلکه بعد ها نگاشته شده و با روایاتی که در کتابهای دیگر از ابی مخنف نقل شده تفاوت های زیادی دارد
اخیرا جناب استاد یوسفی غروی از لابلای کتابهای تاریخی و حدیثی شیعه وسنی نظرات ابی مخنف را جمع کرده و در کنار هم گذاشته و به عنوان وقعه الطف عرضه نموده است
اگر چه این اثر نیز نمی تواند همه مقتلی باشد که ابی مخنف نوشته ولی به نسبت به مقتل ابی مخنف موجود با واقعیت بیشتری همراه است زیرا همانطور که عرض شد مقتل ابی مخنف موجود با گزارشهای ابی مخنف که در کتابهای مختف آمده تفاوت بسیار دارد و لذا قابل اعتماد نیست اما نوشته استاد یوسفی غروی چون از لابلای کتابهای مختلف وگزارشات ابی مخنف در آن کتاب ها تالیف شده به اصل کتاب نزدیکتر است.

وقعة الطف لابی مخنف به کوشش محمد های یوسفی غروی، توسط انتشارات اسلامی نشر و توسط جواد سلیمانی با عنوان نخستین گزارش مستند از نهضت عاشورا به فارسی ترجمه شد که توسط موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی انتشار یافته است

منابع:
1.اسفندیاری، محمد، کتاب‌شناسی تاریخی امام‌حسین، قم، صحیفه خرد، ۱۳۹۱، ص422.
2. همان، ص43
3. همان، ص44

اما در مورد شخص وی نظرات متعددی دیده می شود، برخی وی را شیعه سیاسی دانسته اند نه اعتقادی بدین معنا که ابوبکر وعمر را قبول داشته و حضرت علی علیه السلام را بر عثمان ترجیج می داده است(1) همان که بسیاری از کوفیان چنین بودند.

استاد یوسفی غروی نیز می فرمایند : هیچ دلیلی بر شیعه بودن ابومخنف نداریم و ابن ابی الحدید نیز بر این مطلب تاکید می‌کند که وی شیعه نیست و محدث بوده است. ابومخنف شیعه به معنای عام کلمه یعنی محب اهل بیت(ع) بوده ولی شیعه به معنای خاص، که به نص و عصمت اعتقاد داشته باشد، نبود.(2)

نجاشی که از رجال دادنان بزرگ شیعه است نیز روایات وی را تحسین، مدح و توثیق می‌کند و نمی‌گوید که وی شیعه بود.(3)


منابع:

1.جعفریان، رسول، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه علیهم السلام، انصاریان، ص۱۳.
2.http://www.abna.ir
3. همان

سلام

از همان صدر اسلام كه تحريف دين واحاديث توسط حزب سقيفه شروع شد چنين كتبي يا كلا نابود شدند يا بعضا تحريف گشتند تا مدركي عليه خلفا باقي نباشد !

حتي كتب خودشان را هم ناقص وسانسور و ابتر نمودند تا چه رسد به كتب مخالفشان را .

جالبست كه كتب متاخرين را هم نابود ميكنند مانند تفسير ترجمان القرآن امام سيوطي و .... تا هيچ مدرك وسندي بدست شيعه نباشد .

خيلي بايد حواسمان باشد به نقشه هاي شوم نسل سقيفه .

سلام
با تشکر از استاد عماد
سوال بنده این است که مقتل ابومخنف غیر از تحقیق آقای یوسفی غروی از کیست؟ ومتعلق به چه دوره ای ؟ و چه منابعی استفاده کرده و چرا غیر معتبر است؟

سید بهاء الدین;749978 نوشت:
سوال بنده این است که مقتل ابومخنف غیر از تحقیق آقای یوسفی غروی از کیست؟

مقتل ابومخنف که مشهور و معروف از قدیم بوده به خود ابومخنف منسوب است نه شخص دیگری

سید بهاء الدین;749978 نوشت:
ومتعلق به چه دوره ای ؟

دقیق مشخص نیست که چه کسی و در چه دوره ای اقدام به جعل کتاب به نام ابومخنف کرده است
سید بهاء الدین;749978 نوشت:
و چه منابعی استفاده کرده و چرا غیر معتبر است؟

محققین دلایل مختلف بر عدم اعتبار این کتاب ارائه کرده اند از جمله
الف: آنچه در این کتاب است با آنچه در کتابهای کهن از ابومخنف گزارش شده از جمله طبری تفاوت بسیار دارد
ب:
نخستین عبارت این مقتل چنین است: «قال ابومخنف: حدثنا ابوالمنذر هشام عن محمد بن سائب الکلبی» (ص ۵). درحالی‌که هشام شاگرد ابومخنف بوده است.ج:در صفحۀ ۱۲ کتاب آمده است: «روی الکلینی فی حدیث...» درحالی‌که کلینی نزدیک به صد سال پس از مرگ ابومخنف به دنیا آمده است.
د: در صفحۀ ۱۱۳ کتاب آمده است طرماح بن عدی پس از آنکه هفتاد نفر را از لشکر عمر بن سعدکشت، خود نیز کشته شد. حال‌آن‌که طبری در تاریخش (ج۵) از ابومخنف نقل می‌کند که طرماح بن عدی در کربلا نبوده است(1)
1. اسفندیاری، محمد، کتاب‌شناسی تاریخی امام‌حسین، قم، صحیفه خرد، ۱۳۹۱؛ اسفندیاری، ص۴۳

محدث نوری درباره کتاب مقتل ابی مخنف منسوب به ابومخنف می فرمایند:
«ابومخنف لوط بن یحیی از بزرگان محدثین و معتمد ارباب سیر و تواریخ است و مقتل او در نهایت اعتبار.... و لکن افسوس که اصل مقتل بی‌عیب او در دست نیست و این مقتل موجود که به او نسبت می‌دهند مشتمل است بر بعضی مطالب منکرۀ مخالف اصول مذهب و البته آن را اعادی و جهال به‌جهت پاره‌ای از اغراض فاسده در آن کتاب داخل کردند و از این جهت از حداعتبار و اعتماد افتاده، بر منفردات آن هیچ وثوقی نیست»(1)
نیز شیخ عباس قمی دراین باره می فرمایند:
«مقتل او [ابومخنف] اگر در دست بود، در نهایت اعتبار بود؛ چنانچه از نقل اعاظم علمای قدیم معلوم می‌شود. لکن افسوس و آه که اصل آن مقتل... به تمادی ایام مفقود شده و به دست ما نرسیده است»(2)
1.اسفندیاری، ص ۴۳
2.اسفندیاری، ص 44

البته بجز آقای یوسفی غروری ، بز رگان دیگری نیز اقدام به گردآوری نظرات ابی مخنف از طبری کرده اند از جمله:
مقتل الحسین ابی‌مخنف گردآوری و ترجمه حجه السلام جودکی، که توسط انتشارات خیمه در سال 1393در قم انتشار یافت
۱۳۹۳
مقتل الحسین به‌کوشش حسن غفاری که در کتابخانه آیه الله مرعشی نجفی در قم انتشار یافت

پرسش:
ابومخنف کیست؟ و مقتل وی تا چه اندازه اعتبار دارد؟

پاسخ:
ابی مخنف از علمای قرن دوم است که در سال 157 وفات کرد،وی از نظر مذهبی به شیعه گرایش داشته اما شیعه بودن وی مورد تردید است. شیخ طوسی پدر او را از اصحاب امام علی علیه السلام می داند(1) برخی نیز او را از اصحاب امام صادق علیه السلام دانسته اند که این مطلب نیز مورد تردید نجاشی است(2)

به احتمال زیاد ابی مخنف بعد از واقعه کربلا به دنیا آمده ولی او مقتل خود را به نقل از حاضران در جریان کربلا نگاشته است.(3) این مقتل اولین مقتل در مورد وقایع عاشورا و امام حسین (علیه السلام) محسوب می شود و اصل کتاب وی تا قرن چهار در دسترس تاریخ نویسان بوده اما بعد از آن از بین رفته است.

محدث نوری در این باره می فرماید: «ابومخنف لوط بن یحیی از بزرگان محدثین و معتمد ارباب سیر و تواریخ است و مقتل او در نهایت اعتبار.... و لکن افسوس که اصل مقتل بی‌عیب او در دست نیست و این مقتل موجود که به او نسبت می‌دهند مشتمل است بر بعضی مطالب منکرۀ مخالف اصول مذهب و البته آن را اعادی و جهال به‌جهت پاره‌ای از اغراض فاسده در آن کتاب داخل کردند و از این جهت از حداعتبار و اعتماد افتاده، بر منفردات آن هیچ وثوقی نیست»(4)

همچنین شیخ عباس قمی می فرماید:«مقتل او [ابومخنف] اگر در دست بود، در نهایت اعتبار بود؛ چنانچه از نقل اعاظم علمای قدیم معلوم می‌شود. لکن افسوس و آه که اصل آن مقتل... به تمادی ایام مفقود شده و به دست ما نرسیده.»(5)

از نظر مذهبی برخی وی را شیعه سیاسی دانسته اند نه اعتقادی بدین معنا که ابوبکر وعمر را قبول داشته و حضرت علی علیه السلام را بر عثمان ترجیج می داده است(6) همان که بسیاری از کوفیان چنین بودند.

آنچه امروزه به نام مقتل الحسین ابی مخنف در کتابفروشی ها عرضه می شود اصل کتاب نیست بلکه بعد ها نگاشته شده و با روایاتی که در کتابهای دیگر از ابی مخنف نقل شده تفاوت های زیادی داردمحققین دلایل مختلف بر عدم اعتبار این کتاب ارائه کرده اند از جمله:

الف: آنچه در این کتاب است با آنچه در کتابهای کهن از ابومخنف گزارش شده از جمله طبری تفاوت بسیار دارد

ب: نخستین عبارت این مقتل چنین است: «قال ابومخنف: حدثنا ابوالمنذر هشام عن محمد بن سائب الکلبی» (ص ۵). درحالی‌که هشام شاگرد ابومخنف بوده است.

ج:در صفحۀ ۱۲ کتاب آمده است: «روی الکلینی فی حدیث...» درحالی‌که کلینی نزدیک به صد سال پس از مرگ ابومخنف به دنیا آمده است.

در صفحۀ ۱۱۳ کتاب آمده است طرماح بن عدی پس از آنکه هفتاد نفر را از لشکر عمر بن سعدکشت، خود نیز کشته شد. حال‌آن‌که طبری در تاریخش (ج۵) از ابومخنف نقل می‌کند که طرماح بن عدی در کربلا نبوده است(7)محدث نوری درباره کتاب مقتل ابی مخنف منسوب به ابومخنف می فرمایند:«ابومخنف لوط بن یحیی از بزرگان محدثین و معتمد ارباب سیر و تواریخ است و مقتل او در نهایت اعتبار.... و لکن افسوس که اصل مقتل بی‌عیب او در دست نیست و این مقتل موجود که به او نسبت می‌دهند مشتمل است بر بعضی مطالب منکرۀ مخالف اصول مذهب و البته آن را اعادی و جهال به‌جهت پاره‌ای از اغراض فاسده در آن کتاب داخل کردند و از این جهت از حداعتبار و اعتماد افتاده، بر منفردات آن هیچ وثوقی نیست»(8)

اخیرا جناب استاد یوسفی غروی از لابلای کتاب های تاریخی و حدیثی شیعه وسنی نظرات ابی مخنف را جمع کرده و در کنار هم گذاشته و به عنوان وقعه الطف عرضه نموده است. اگر چه این اثر نیز نمی تواند همه مقتلی باشد که ابی مخنف نوشته ولی به نسبت به مقتل ابی مخنف موجود با واقعیت بیشتری همراه است زیرا همانطور که عرض شد مقتل ابی مخنف موجود با گزارش های ابی مخنف که در کتابهای مختف آمده تفاوت بسیار دارد و لذا قابل اعتماد نیست

اما نوشته یوسفی غروی چون از لابلای کتاب های مختلف وگزارشات ابی مخنف در آن کتاب ها تالیف شده به اصل کتاب نزدیکتر است.
وقعة الطف لابی مخنف به کوشش محمد های یوسفی غروی، توسط انتشارات اسلامی نشر و توسط جواد سلیمانی با عنوان نخستین گزارش مستند از نهضت عاشورا به فارسی ترجمه شد که توسط موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی انتشار یافته است.

البته بجز آقای یوسفی غروری ، بزرگان دیگری نیز اقدام به گردآوری نظرات ابی مخنف از طبری کرده اند از جمله:
مقتل الحسین ابی‌مخنف گردآوری و ترجمه حجه السلام جودکی، که توسط انتشارات خیمه در سال 1393در قم انتشار یافت ۱۳۹۳
مقتل الحسین به‌کوشش حسن غفاری که در کتابخانه آیه الله مرعشی نجفی در قم انتشار یافت.

کلید واژه: ابومخنف، مقتل، اعتبار
منابع:

1.طوسی، رجال، ص۸۱.
2.نجاشی، رجال، ص۳۲۰.
3. اسفندیاری، محمد، کتاب‌شناسی تاریخی امام‌حسین، قم، صحیفه خرد، ۱۳۹۱، ص42
4. همان، ص43
5. همان، ص44
6.جعفریان، رسول، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه علیهم السلام، انصاریان، ص۱۳.
7.اسفندیاری، پیشین، ص43
8.همان، ص43

موضوع قفل شده است