چرا عاصم دو قرائت را به دو شاگردش آموخت؟

تب‌های اولیه

19 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا عاصم دو قرائت را به دو شاگردش آموخت؟

با سلام وعرض تسلیت تاسوعای حسینی



[=&amp]ابن قتيبه و دیگران ذكركرده كه ميان دو روايت ابوبكربن عياش وابوعمر حفص بن سليمان از عاصم درموارد بسيارى اختلاف وجود دارد. علت اين اختلاف را درسخن خود عاصم به حفص مى يابيم: «قرائتى كه به توياد دادم همان قرائتى است كه بر ابوعبدالرحمن السلمى خواندم واو از على نقل مى كرد;[/][=&amp] ولى قرائتى كه به ابوبكربن عياش (شعبه) ياد دادم قرائت زربن حبيش از ابن مسعود رض است[/][=&amp] !!! چرا ؟

یعنی عاصم یکی از این دو قرآن را ترجیح میداد یا ....؟؟؟؟؟
[/]




با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد عمار

[=arial]با سلام
قرائت عاصم مقبولیت بیشتری داشت تا قرائت ابن مسعودی.
1. قرائت‏ حفص ار عاصم همان‏ قرائت عامه مسلمانان است،زیرا حفص و استاد او عاصم شدیدا به آن چه که باقرائت عامه و روایت صحیح و متواتر میان مسلمانان موافق بود،پای بند بودند.این‏ قرائت را عاصم از شیخ خود ابو عبد الرحمان سلمی و او از امام‏«امیر المؤمنین‏»اخذکرده است و علی علیه السلام به هیچ قرائتی جز آن چه با نص اصلی وحی که میان مسلمانان‏ از پیامبر صلی الله علیه و آله متواتر بوده،قرائت نمی‏ کرده است.
2. عاصم در بین قراء،معروف به خصوصیات و خصلت ‏هایی ممتاز بوده که‏ شخصیتی قابل توجه به او بخشیده است.وی ضابطی بی‏نهایت استوار و در اخذ قرآن از دیگران بسیار محتاط بوده است،لذا قرائت را از کسی غیر از ابو عبد الرحمان‏ سلمی که از علی علیه السلام فرا گرفته بود،اخذ نمی‏ کرد.
3. علاوه بر آن اسناد حفص در نقل قرائت عاصم از علی امیر المؤمنین علیه السلام،اسنادی صحیح و عالی است که در دیگر قرائت‏ها نظیر ندارد

مصحف ابن مسعود داراي ويژگي‌هايي بود از جمله:
1 . اين مصحف فاقد سوره حمد و سوره‌هاي معوذتين بود چون او عقيده داشت كه ثبت سوره‌ها در مصحف براي حفظ آن از پراكندگي و گم شدن است و سورة حمد به جهت تكرار قرائت آن در نمازها هرگز گم نمي‌شود. و دو سوره معوذتين را جز قرآن نمي‌دانست بلكه آن دو سوره را دعاي چشم‌زخم (باطل كنندة سحر) مي‌دانست كه از جانب خداوند متعال بر پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ نازل شده بود تا براي سلامتي امام حسن و امام حسين ـ عليهما السّلام ـ بخواند.
2 . مصحف ابن مسعود در بسياري از آيات و كلمات قرآني با مشهور مخالف بود چون او معتقد بود كه برخي از كلمات قرآن را به مترادف آن مي‌توان تبديل كرد.
3 . او الفاظي را به عنوان توضيح و تفسيردر كنار آيات و در ضمن جمله‌ها و عبارات قرآن كريم مي‌آورد و ..(1)

1. معرفت، محمد هادي، علوم قرآني، قم، ‌مؤسسه انتشاراتي التمهيد، چاپ اول، 1378 ش، ص 125 ـ 169.

عمار;746915 نوشت:
[=arial]با سلام
قرائت عاصم مقبولیت بیشتری داشت تا قرائت ابن مسعودی.
1. قرائت‏ حفص ار عاصم همان‏ قرائت عامه مسلمانان است،زیرا حفص و استاد او عاصم شدیدا به آن چه که باقرائت عامه و روایت صحیح و متواتر میان مسلمانان موافق بود،پای بند بودند.این‏ قرائت را عاصم از شیخ خود ابو عبد الرحمان سلمی و او از امام‏«امیر المؤمنین‏»اخذکرده است و علی علیه السلام به هیچ قرائتی جز آن چه با نص اصلی وحی که میان مسلمانان‏ از پیامبر صلی الله علیه و آله متواتر بوده،قرائت نمی‏ کرده است.
2. عاصم در بین قراء،معروف به خصوصیات و خصلت ‏هایی ممتاز بوده که‏ شخصیتی قابل توجه به او بخشیده است.وی ضابطی بی‏نهایت استوار و در اخذ قرآن از دیگران بسیار محتاط بوده است،لذا قرائت را از کسی غیر از ابو عبد الرحمان‏ سلمی که از علی علیه السلام فرا گرفته بود،اخذ نمی‏ کرد.
3. علاوه بر آن اسناد حفص در نقل قرائت عاصم از علی امیر المؤمنین علیه السلام،اسنادی صحیح و عالی است که در دیگر قرائت‏ها نظیر ندارد

مصحف ابن مسعود داراي ويژگي‌هايي بود از جمله:
1 . اين مصحف فاقد سوره حمد و سوره‌هاي معوذتين بود چون او عقيده داشت كه ثبت سوره‌ها در مصحف براي حفظ آن از پراكندگي و گم شدن است و سورة حمد به جهت تكرار قرائت آن در نمازها هرگز گم نمي‌شود. و دو سوره معوذتين را جز قرآن نمي‌دانست بلكه آن دو سوره را دعاي چشم‌زخم (باطل كنندة سحر) مي‌دانست كه از جانب خداوند متعال بر پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ نازل شده بود تا براي سلامتي امام حسن و امام حسين ـ عليهما السّلام ـ بخواند.
2 . مصحف ابن مسعود در بسياري از آيات و كلمات قرآني با مشهور مخالف بود چون او معتقد بود كه برخي از كلمات قرآن را به مترادف آن مي‌توان تبديل كرد.
3 . او الفاظي را به عنوان توضيح و تفسيردر كنار آيات و در ضمن جمله‌ها و عبارات قرآن كريم مي‌آورد و ..(1)

1. معرفت، محمد هادي، علوم قرآني، قم، ‌مؤسسه انتشاراتي التمهيد، چاپ اول، 1378 ش، ص 125 ـ 169.

با سلام

جواب سوال ما چي شد ؟!

مگر شما نميگيد :[=arial]عاصم ضابطی بی‏نهایت استوار و در اخذ قرآن از دیگران بسیار محتاط بوده است ...

خوب چرا دوقران يا قرائت را به شاگردانش آموخت ؟!

[=arial]با سلام
در آن زمان چون قرائت های دیگر هم بین مسلمانان مرسوم بود آموزش داده می شد مثل الان که ممکنه در مورد نظریه ای اختلاف نظرات باشد که هنگام بیان، آن نظرات دیگر هم مطرح شود.
عاصم سعی بر آن داشت که محکمترین و استوارترین قرائت ها را که از طریق صحیح و اطمینان بخش به دست آورده بود به حفض تعلیم دهد.

عمار;747557 نوشت:
[=arial]با سلام
در آن زمان چون قرائت های دیگر هم بین مسلمانان مرسوم بود آموزش داده می شد مثل الان که ممکنه در مورد نظریه ای اختلاف نظرات باشد که هنگام بیان، آن نظرات دیگر هم مطرح شود.
عاصم سعی بر آن داشت که محکمترین و استوارترین قرائت ها را که از طریق صحیح و اطمینان بخش به دست آورده بود به حفض تعلیم دهد.

با سلام

آیا مدرکی هم دال بر این سخنتان که گفتید : [=arial]عاصم سعی بر آن داشت که محکمترین و استوارترین قرائت ها را که از طریق صحیح و اطمینان بخش به دست آورده بود به حفص تعلیم دهد.

وجود دارد ؟

زیرا ابوبکر عیاش (شعبه) از حفص موثق تر است تا جائیکه ابوجعفر طبری اسمی از حفص نمیبرد و بخاری ومسلم وابوداود هم وی را ترک کرده اند !

مثلا اهل سنت همین حفص راوی عاصم را تضعیف نموده اند :

الاسم : حفص بن سليمان الأسدى أبو عمر البزاز الكوفى القارىء و يقال له الغاضرى ، و يعرف بحفيص و هو حفص بن أبى داود ( صاحب عاصم )
المولد : 90 هـ
الطبقة : 8 : من الوسطى من أتباع التابعين
الوفاة : 180 هـ
روى له : ت عس ق ( الترمذي - النسائي في مسند علي - ابن ماجه )
رتبته عند ابن حجر : متروك الحديث مع إمامته فى القراءة
رتبته عند الذهبي : واهى الحديث ، ثبت فى القراءة ، قال البخارى : تركوه

حتی بخاری ومسلم وابوداود یک روایت از این حفص نیاورده اند ؟!

الاسم : عاصم بن بهدلة و هو ابن أبى النجود ، الأسدى مولاهم ، الكوفى ، أبو بكر المقرىء
الطبقة : 6 : من الذين عاصروا صغارالتابعين
الوفاة : 128 هـ
روى له : خ م د ت س ق ( البخاري - مسلم - أبو داود - الترمذي - النسائي - ابن ماجه )
رتبته عند ابن حجر : صدوق له أوهام ، حجة فى القراءة
رتبته عند الذهبي : وثق ، و قال الدارقطنى : فى حفظه شىء

الاسم : أبو بكر بن عياش بن سالم الأسدى الكوفى المقرىء الحناط ، اسمه كنيته ( على الأصح ) مولى واصل بن حيان الأحدب الأسدى
المولد : 95 هـ ، و قيل : 96 هـ ، و قيل : 100 هـ
الطبقة : 7 : من كبار أتباع التابعين
الوفاة : 194 هـ ، و قيل قبل ذلك بسنة أو سنتين
روى له : خ م د ت س ق ( روايته فى مقدمة مسلم ) ( البخاري - مسلم - أبو داود - الترمذي - النسائي - ابن ماجه )
رتبته عند ابن حجر : ثقة عابد إلا أنه لما كبر ساء حفظه و كتابه صحيح
رتبته عند الذهبي : أحد الأعلام ، قال أحمد : صدوق ثقة ، ربما غلط ، و قال أبو حاتم : هو و شريك فى الحفظ سواء


[=arial]با سلام
منبع که خواسته بودید : تاریخ و قرآن، آیت الله معرفت، ص 153

روايت حفص، دقيق‌ترين روايات از عاصم شمرده شده است و ابن‌المنادي، مقري معروف مي‌گويد:
« بارها بر عاصم قرآن را قرائت كرد و پيشينيان او را در حفظ از ابوبكر بالاتر مي‌شناسند و او را به ضبط دقيق حروفي كه بر عاصم قرائت مي‌كرد، توصيف مي‌كنند. ابوهشام رفاعي نيز مي‌گويد« كان حفص العمهم بقراء‌ة عاصم».(1)
حفص، تشيع را از شيخ خود،‌عاصم گرفت و شيخ ابو جعفر طوسي وي را از اصحاب امام صادق(ع)‌برشمرده است.
اما ابوبكر از پيشوايان اهل سنت بود و حدود 7 سال پيش از مرگش ، سمت اقرا و بررسي قرائت ديگران را رها كرد.(2)

ابوبكر،‌شعبة بن عياش، علاوه بر آنچه از استادش عاصم آموخته بود،‌اتفاق قراء‌ات حجاز، بصره و شام را نيز مدنظر داشته و بناي قرائت خود را بر موارد اتفاق قراء‌ات مزبور نهاده است.
ديدگاه‌هاي لغوي و نحوي در روايت ابوبكر،‌همواره حضور خود را نشان مي‌دهند، گاه به صورت تغيير صيغه باب افعال و در بسياري موارد به صورت تغيير صيغه فعل از خطاب به غيبت، از غيب به متكلم ،‌از معلوم به مجهول و برعكس جلوه مي‌كند.
بررسي كلي، حاكي از اين است كه اختلاف روايت حفص و شعبه از عاصم به 520 مورد مي‌رسد.(3) و اين در حالي است كه حفص خود مي‌گويد: قرائت عاصم كه همان قرائت علي(ع) است را بدون كم و زياد اقراء مي‌كند.
به عبارت ديگر حفص برخلاف ابوبكر كه داعيه اختبار در قرائت داشت، اصرار داشته است كه قرائت عاصم را بدون هيچ دستبردي اقراء كند.
در غاية النهايه آمده است: روايت حفص از عاصم، همان قرائت‌عامه است كه قرائت همه صحابه بوده و همواره در زمان پيامبر(ص) و پس از رحلت ايشان تاكنون به عنوان متن قرآن شناخته شده و قراءات مختلف با آن سنجيده شده‌اند.(4)
ابوشامه نيز مي‌گويد: روايت حفص از جهات لغوي، نحوي،‌بلاغي و تفسيري بر ديگر قراءات حتي روايت ابوبكر از عاصم، مرجح است.

شخصيت علمي حفص بر ابوبكر مرجح است چرا كه غالباً او را اضبط از ابوبكر دانسته و روايت او را دقيق‌ترين روايات دانسته‌اند و نيز همان‌طور كه ذكر شد حفص در قرائت، داعيه اختيار نداشته است و تنها آنچه را از استاد و شيخش تلقي كرده است، عيناً قرائت مي‌كرده است برخلاف ابوبكر.(5)

1. معرفة القراء، 1/116؛ غاية النهاية‌1/254؛ النشر، 1/156.
2. تهذيب التهذيب، 12/35.
3.معرفة القراء، 1/87.
4. همان، 1/254
5. علي بن قاصع بغدادي، سراج القاري المبتدي و تذكار القاري المنتهي،‌قاهره، 1373، ص14.

عمار;748324 نوشت:
روايت حفص، دقيق‌ترين روايات از عاصم شمرده شده است و ابن‌المنادي، مقري معروف مي‌گويد:
« بارها بر عاصم قرآن را قرائت كرد و پيشينيان او را در حفظ از ابوبكر بالاتر مي‌شناسند و او را به ضبط دقيق حروفي كه بر عاصم قرائت مي‌كرد، توصيف مي‌كنند. ابوهشام رفاعي نيز مي‌گويد« كان حفص اعلمهم بقراء‌ة عاصم».(1)
حفص، تشيع را از شيخ خود،‌عاصم گرفت و شيخ ابو جعفر طوسي وي را از اصحاب امام صادق(ع)‌برشمرده است.
اما ابوبكر از پيشوايان اهل سنت بود و حدود 7 سال پيش از مرگش ، سمت اقرا و بررسي قرائت ديگران را رها كرد.(2)

با سلام وتشكر

بحث بر سر عمل عاصم است كه شما گفتيد :‌ [=arial]عاصم سعی بر آن داشت که محکمترین و استوارترین قرائت ها را که از طریق صحیح و اطمینان بخش به دست آورده بود به حفص تعلیم دهد.

در حاليكه خود عاصم ميگويد :

و قال أبو يوسف يعقوب بن خليفة الأعشى، عن أبى بكر بن عياش (ثقة): قرأت على عاصم، و قال عاصم: قرأت على أبى عبد الرحمن السلمي، و قرأ أبو عبد الرحمن على علي ابن أبى طالب. قال عاصم: و كنت أرجع من عند عبد الرحمن، فأعرض على زر بن حبيش، و كان زر قد قرأ على عبد الله بن مسعود. قال أبو بكر: قلت لعاصم: لقد استوثقت، أخذت القراءة من وجهين، قال: أجل

يعني عاصم قرائتي را كه از سلمي آموخته بود بر زر عرضه ميداشت ، چرا ؟

بزبان ديگر چرا عاصم دو قرآن را به دو شاگردش اموخت ؟!

خیر البریه;748342 نوشت:
بزبان ديگر چرا عاصم دو قرآن را به دو شاگردش اموخت ؟!

[=arial]با سلام و احترام
عمار;747557 نوشت:
در آن زمان چون قرائت های دیگر هم بین مسلمانان مرسوم بود آموزش داده می شد مثل الان که ممکنه در مورد نظریه ای اختلاف نظرات باشد که هنگام بیان، آن نظرات دیگر هم مطرح شود.

عمار;748350 نوشت:
[=arial]با سلام و احترام
[=arial]در آن زمان چون قرائت های دیگر هم بین مسلمانان مرسوم بود آموزش داده می شد مثل الان که ممکنه در مورد نظریه ای اختلاف نظرات باشد که هنگام بیان، آن نظرات دیگر هم مطرح شود.

با سلام

دقيقا ، مقصود من هم همين است كه خود عاصم از اين رفتارش هدفي خاص ومهم داشته و گرنه همان قرائت سلمي را كافي ميدانست !

علتش را بايد در قرائت خاص شعبه جستجو كرد .

مثلا :

وفي رواية أبي بكر بن عياش عن عاصم عن زر عن عبد الله بن مسعود قال :
كنا نقرأ على عهد رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم " يا أيها الرسول بلغ ما أنزل
إليك من ربك إن عليا مولى المؤمنين وإن لم تفعل فما بلغت رسالته والله
يعصمك من الناس
" .
توضيح الدلائل على تصحيح الفضائل ، تأليف شهاب الدين أحمد بن جلال الدين عبداللّه بن قطب الدين محمّد بن جلال الدين عبداللّه بن قطب الدين محمّد بن معين الدين عبداللّه بن هادي بن محمّد الحسيني الإيجي الشافعي من أعلام ‫#‏القرن التاسع

من فکر میکنم سوال زننده تاپیک کاملا مشخص هست اما چرا کارشناس جوابشون به چیز دیگه است رو نمیدونم
زننده تاپیک به زبان ساده تر میگند : چرا عاصم به حفص قراءت معتبره رو اموخت اما به شعبه قراءتی رو که کمتر اعتبار داشت.
یعنی اینجور برداشت میشه که عاصم فکر میکرده اگر قراءت درسته رو به شعبه یاد بده ممکنه شعبه توی قراءت درست دست ببره؟
در واقع میخوام بدونم چرا به شعبه قراءت غلط اموخته شد؟الان بین علمای اهل سنت حفص همونطور که زننده تاپیک گفت خیلی معتبر نیست

خیر البریه;748354 نوشت:
علتش را بايد در قرائت خاص شعبه جستجو كرد .

سلام
بله قرائت شعبه از عاصم اختلافات بسیار جالبی با حفص از عاصم دارد مثلا همان جر ارجلکم و ثبوت مسح پا در وضو:
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلِكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ

muiacir;749300 نوشت:
من فکر میکنم سوال زننده تاپیک کاملا مشخص هست اما چرا کارشناس جوابشون به چیز دیگه است رو نمیدونم
زننده تاپیک به زبان ساده تر میگند : چرا عاصم به حفص قراءت معتبره رو اموخت اما به شعبه قراءتی رو که کمتر اعتبار داشت.
یعنی اینجور برداشت میشه که عاصم فکر میکرده اگر قراءت درسته رو به شعبه یاد بده ممکنه شعبه توی قراءت درست دست ببره؟
در واقع میخوام بدونم چرا به شعبه قراءت غلط اموخته شد؟الان بین علمای اهل سنت حفص همونطور که زننده تاپیک گفت خیلی معتبر نیست

اتفاقا قرائت شعبه از نظر سندی محکم تر از حفص است ! و بقول ابوبکرابن مجاهد و طبری ؛ تا قبل از قرن 4 هجری اسمی از قرآن حفص نیست !

بزبان دیگر راویان قرائت شعبه همگی از رجال بخاری ومسلم هستند اما حفص از نظر شیخین متروک است !

یکتای بی همتا;749345 نوشت:

سلام
بله قرائت شعبه از عاصم اختلافات بسیار جالبی با حفص از عاصم دارد مثلا همان جر ارجلکم و ثبوت مسح پا در وضو:
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُ
لِكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ

سلام

درقرون اوليه كدام قرائات مشهور بودند ؟

قال مالك: قراءة أهل المدينة سُنَّة، قيل له: قراءة نافع؟ قال: نعم.

وقال عبد الله بن أحمد بن حنبل: سألت أبي: أي القراءة أحب إليك؟ قال: قراءة أهل المدينة، قلت: فإن لم يكن؟ قال: قراءة عاصم.

الكتاب: جمال القراء وكمال الإقراء
المؤلف: علي بن محمد بن عبد الصمد الهمداني المصري الشافعي، أبو الحسن، علم الدين السخاوي (المتوفى: 643هـ)

أيا قرائت حفص قبلا هم مشهور بود ؟

قال ابن مجاهد في كتاب السبعة (ص71): «وإلى قراءة عاصم صار بعض أهل الكوفة، وليست بالغالبة عليهم. لأن أضبط من أخذ عن عاصم: أبو بكر بن عياش –فيما يقال– لأنه تعلمها منه تعلماً خمساً خمساً. وكان أهل الكوفة لا يأتمّون في قراءة عاصم بأَحَدٍ ممن يثبتونه في القراءة عليه إلا بأبي بكر بن عياش.

وكان أبو بكر لا يكاد يُمَكِّن من نفسه من أرادها منه، فقلَّتْ بالكوفة من أجل ذلك، وعَزَّ من يحسنها، وصار الغالب على أهل الكوفة إلى اليوم قراءة حمزة بن حبيب الزيات».

الْكُوفَة
وَأما أهل الْكُوفَة فَكَانَ الْغَالِب على الْمُتَقَدِّمين من أَهلهَا قِرَاءَة عبد الله بن مَسْعُود رَضِي الله تَعَالَى عَنهُ لِأَنَّهُ هُوَ الَّذِي بعث بِهِ إِلَيْهِم عمر بن الْخطاب رَضِي الله تَعَالَى عَنهُ ليعلمهم فَأخذت عَنهُ قِرَاءَته قبل أَن يجمع عُثْمَان رَضِي الله تَعَالَى عَنهُ النَّاس على حرف وَاحِد ثمَّ لم تزل فِي صحابته من بعده يَأْخُذهَا النَّاس عَنْهُم كعلقمة وَالْأسود بن يزِيد ومسروق بن الأجدع وزر بن حُبَيْش وَأبي وَائِل وَأبي عَمْرو الشَّيْبَانِيّ وَعبيدَة السَّلمَانِي وَغَيرهم

حَدثنِي أَبُو بكر الْأنْصَارِيّ قَالَ حَدثنَا عبد الله بن مُحَمَّد قَالَ حَدثنَا أَبُو مُعَاوِيَة عَن الْأَعْمَش عَن مُسلم عَن مَسْرُوق قَالَ كَانَ عبد الله يقرئنا فِي الْمَسْجِد تمّ تجْلِس بعده نثبت النَّاس فَلم تزل قِرَاءَة عبد الله بِالْكُوفَةِ لَا يعرف النَّاس غَيرهَا

الكتاب: كتاب السبعة في القراءات
المؤلف: أحمد بن موسى بن العباس التميمي، أبو بكر بن مجاهد البغدادي (المتوفى: 324هـ)

ابن مجاهد ميگه كه قرائت حمزه در قرن 4 مشهور بوده نه عاصم و اسمي از حفص نيست !

وقبل از آن يعني در زمان عمر وعثمان هم كوفيان غير از قران ابن مسعود رض قرائت ديگري نميشناختند !

اما چطور شد كه ناگهان قران و مصحف ابن مسعود که بنص صحیحین مورد سفارش پیامبر ص بود ، مهجورو سوزانده وتحريم گشت ؛ بايد در سركوب حجاج ملعون وساير خلفاي سني ديد كه از قرائت ابن مسعود كه نام علي ع و آل محمد ص را در قران و مصحفش ميخواند ونوشته بود وحشت داشتند !

خود ابن مسعود را هم كشتند و ابن مسعود هم فتواي قتل عثمان را داد و ....

با سلام و عرض ادب و با تشکر از سوال کننده محترم
===================================
[h=3]ابوبکر[/h] ابوبکر در سال ۹۵ قمری به دنیا آمد و در سال ۱۹۳ قمری وفات کرد. از حفص روایت است که گفت: روزی عاصم چنین به من گفت که هر چه از قرائت به ابابکر بن عیاش آموختم، همان قرائتی است که از زرّ بن حبیش یاد گرفتم و او هم آن را از ابن مسعود آموخته بود. وی از تلاوت قرآن هرگز خسته نمی‌شد و گفته اند که او در عمر خود ۱۲ هزار بار قرآن را ختم کرده است. برخی هم ۲۴ هزار بار آورده‌اند. او ۱۸ روز پس از مرگ هارون الرشید در کوفه وفات کرد. او از اهل سنت بود. پس از وفات استادش عاصم، در سال ۱۲۷ قمری، بر جای وی نشست و تا سال ۱۹۳ که پایان زندگانیش بود این سمت را داشت. آنچه را که در بین علماء درباره ابوبکر دیده می‌شد این است که بسیاری او را از نظر حافظه، سرزنش کرده‌اند که اصلاً حافظهٔ خوبی نداشته است. ابونعیم در طبقات القراء نوشته که: «در میان استادان قرائت، کسی مانند ابوبکر به لغزش حافظه دچار نبود...» ابن ابی حاتم گفته: «از پدرم درباره ابوبکر بن عیاش و ابی الاحوص پرسیدم، گفت: یقیناً صحت این دو تن را اقراء نمی‌کنم.» روش او در قرائت قرآن، اختیار بود. یعنی علاوه بر آنچه که از عاصم یاد می‌گرفت، نگاهی هم به آنچه که در حجاز و بصره و شام رایج بود نیز داشت. او قرائت خویش را بر پایهٔ اتفاق قرائات می‌گذاشت. دیدگاه‌های لغوی و نحوی در قرائت ابوبکر، بسیار به چشم می‌خورد. به شکل میانگین حدود ۵۲۰ اختلاف بین قرائت ابوبکر و حفص وجود دارد، در حالی که استاد هر دو یکی است. این نشان می‌دهد که ابوبکر اجتهاد خویش را هم در آنچه آموخته بود دخالت می‌داد. اما حفص اصلاً این روش را نمی‌پذیرفت و می‌گفت آنچه را که از استادم عاصم آموختم بدون هیچ دخل و تصرفی اقراء می‌کنم.
=====================================

حفص

نوشتار اصلی: حفص

حفص در سال ۹۰ هجری متولد و در سال ۱۸۰ قمری وفات کرد. او ربیب (پسر همسر) عاصم بود. نوشته‌اند که حفص، پنج آیه به پنج آیه قرآن را از عاصم یاد می‌گرفت. ابوبکر خطیب می‌نویسد: «پیشینیان حفص را از نظر قدرت حافظه بر ابوبکر بن عیاش برتر می‌دانند چه او تمام وجوه قرائت عاصم را به یاد داشت... دقیقترین روایت از عاصم همان روایت حفص است.» حفص، مردم مکه و بغداد و کوفه را اقراء می‌کرد. او تشیع خوذ را از استاد خویش یعنی عاصم گرفت. حفض هم مانند استاد خویش در بین قاریان هفتگانه، مقامی بالا دارد و قرائت او در بین مسلمانان گسترش یافت. قرائتی را که عاصم به حفض یاد داده بود همان بود که خود از ابو عبدالرحمن سلمی آموخته بود و او هم آن را از علی علیه السلام آموخته بود.[۱۱] حفص از بین شاگردان عاصم، بهترین بود و داناترین فرد به قرائت او بود. او از شعبه (ابوبکر) راوی دیگر عاصم، ثقه تر هست و به همین دلیل قرآن بر اساس قرائت حفص در بین مسلمانان نوشته شد. ذهبی در کتاب خویش آورده: «حفض در نقل حدیت حافظهٔ خوبی نداشت ولی در قرائت قرآن مورد اطمینان است. وی گفته است که با عاصم در قرائت قرآن هیچ مخالفتی نکرده است مگر در یک حرف از سورهٔ روم، الله الذی خلقکم من ضعف که حفص کلمه ضعف را با ضمه خوانده است، ولی عاصم آن را با فتحه خوانده است.» [۱۲] شیخ طوسی حفص را ار شاگردان امام صادق علیه السلام برشمرده است.

عاصم با یک واسطه راوی قرائت علی است. به همین جهت گفته‌اند فصیح‌ترین قراآت قرائت عاصم می‌باشد، زیرا وی قرائت اصیل آورده‌است. کسانی که از و روایت کرده‌اند:

[=arial]

muiacir;749300 نوشت:
زننده تاپیک به زبان ساده تر میگند : چرا عاصم به حفص قراءت معتبره رو اموخت اما به شعبه قراءتی رو که کمتر اعتبار داشت.
یعنی اینجور برداشت میشه که عاصم فکر میکرده اگر قراءت درسته رو به شعبه یاد بده ممکنه شعبه توی قراءت درست دست ببره؟
در واقع میخوام بدونم چرا به شعبه قراءت غلط اموخته شد؟الان بین علمای اهل سنت حفص همونطور که زننده تاپیک گفت خیلی معتبر نیست

با سلام
به نظر جواب بنده هم خیلی مشخص بود. مجدد با دقت بخونید جواب به این سوالتون رو دادم.
اگر با دقت خونده بودید متوجه می شدید که قرائت غلطی یاد داده نشده.

خیر البریه;749437 نوشت:
اتفاقا قرائت شعبه از نظر سندی محکم تر از حفص است ! و بقول ابوبکرابن مجاهد و طبری ؛ تا قبل از قرن 4 هجری اسمی از قرآن حفص نیست !

بنده جواب رو دادم نمیدونم چرا بی جهت ادامه میدید.

در این که کدامیک از این دو راوی برتر و دارای قرائتی متقن ‏تر هستند، در میان علماء اختلاف است. برخی چون «شاطبی» در منظومه «حرزالامانی و وجه التهانی»، «حفص» را از جهت اتقان، برتر می‏داند.
ابن‌المنادي، مقري معروف مي‌گويد: « بارها بر عاصم قرآن را قرائت كرد و پيشينيان او را در حفظ از ابوبكر بالاتر مي‌شناسند و او را به ضبط دقيق حروفي كه بر عاصم قرائت مي‌كرد، توصيف مي‌كنند. ابوهشام رفاعي نيز مي‌گويد« كان حفص العمهم بقراء‌ة عاصم».معرفة القراء، 1/116؛ غاية النهاية‌1/254؛ النشر، 1/156.

[=arial]در غاية النهايه آمده است: روايت حفص از عاصم، همان قرائت‌عامه است كه قرائت همه صحابه بوده و همواره در زمان پيامبر(ص) و پس از رحلت ايشان تاكنون به عنوان متن قرآن شناخته شده و قراءات مختلف با آن سنجيده شده‌اند.[معرفة القراء, 1/254]
[=arial] [=arial]ابوشامه نيز مي‌گويد: روايت حفص از جهات لغوي، نحوي،‌بلاغي و تفسيري بر ديگر قراءات حتي روايت ابوبكر از عاصم، مرجح است.[=arial] [=arial]از آنچه گذشت نتيجه مي‌گيريم كه 2 عامل،‌دليل ترجيح قرائت عاصم بر قراء ديگر بوده است: 1ـ خصوصيات و خصايل ممتاز علمي و ديني عاصم . 2ـ إسناد قرائت.[=arial] [=arial]اين دو عامل در ترجيح روايت حفص بر روايت شعيه از عاصم، قابل پيگري و اثبات است.
[=arial] [=arial]چنانكه ذكر شد،‌شخصيت علمي حفص بر ابوبكر مرجح است چرا كه غالباً او را اضبط از ابوبكر دانسته و روايت او را دقيق‌ترين روايات دانسته‌اند و نيز همان‌طور كه ذكر شد حفص در قرائت، داعيه اختيار نداشته است و تنها آنچه را از استاد و شيخش تلقي كرده است، عيناً قرائت مي‌كرده است برخلاف ابوبكر.[علي بن قاصع بغدادي، سراج القاري المبتدي و تذكار القاري المنتهي،‌قاهره، 1373، ص14.]
[=arial]

خیر البریه;749439 نوشت:
درقرون اوليه كدام قرائات مشهور بودند ؟

این که دلیل نمی شود.
هریک از روایات و قرائات که در دوره‏ ای مشهورتر و رایج‏ تر بوده‏ اند، چه بسا در دوره دیگر از رواج کمتری برخوردار گردیده ‏اند، مانند همین رواج روایت شُعبه در کوفه و رکود آن پس از مدتی و سپس رواج قرائت حمزه کوفی.

اخه برادر کارشناس عزیز اگر شما میگویید بین برتری این دو قاری ، اختلاف هست مشکل اینجاست اختلاف کلمه ای زیادی در قراءت این دو وجود داره حالا قران کدوم درسته؟

muiacir;750053 نوشت:
مشکل اینجاست اختلاف کلمه ای زیادی در قراءت این دو وجود داره

[=arial]با سلام
من متوجه منظورتون از این جمله نشدم.
اختلاف در قرائت باعث غلط بودن یا همون تحریف نمی شود که مفصل در تاپیک های دیگر بحث شده است.
این که کدام مورد قبول هست در قرائت توضیحش را دادیم.

عمار;750254 نوشت:
[=arial]با سلام
من متوجه منظورتون از این جمله نشدم.
اختلاف در قرائت باعث غلط بودن یا همون تحریف نمی شود که مفصل در تاپیک های دیگر بحث شده است.
این که کدام مورد قبول هست در قرائت توضیحش را دادیم.

با سلام

اختلاف در قرائات (يا قرآنها) يا اختلاف در مصاحف صحابه در موارد بسياري منجر به تحريف ميشود ! 73 فرقه و تفسير داعشي از قران و خشونت يهودي كه وارد اسلام شده ، شاهد عيني بر مدعاي ماست .

چون تحريف يعني حرف حرف شدن وفاصله از مقصود وهدف و اختلاف قرائات در موارد بسياري منجر به اختلاف در معني و حكم آيه ميشود .

نقل قول:

[=arial]بنده جواب رو دادم نمیدونم چرا بی جهت ادامه میدید.

در این که کدامیک از این دو راوی برتر و دارای قرائتی متقن ‏تر هستند، در میان علماء اختلاف است. برخی چون «شاطبی» در منظومه «حرزالامانی و وجه التهانی»، «حفص» را از جهت اتقان، برتر می‏داند.

دوست گرامي بيجهت ادامه ندادم !

ما بايد ابتدا به منابع كهن واصيل مراجعه كنيم نه منابع موخر وتحريف شده !

جناب ابوبكر مجاهد كه امام اين فن است و قرائات را به 7 عدد مشهور ساخت اعتقادي به سخن شما ندارد !

وكان أهل الكوفة لا يأتمّون في قراءة عاصم بأَحَدٍ ممن يثبتونه في القراءة عليه إلا بأبي بكر بن عياش.

حَدثنِي أَبُو بكر الْأنْصَارِيّ قَالَ حَدثنَا عبد الله بن مُحَمَّد قَالَ حَدثنَا أَبُو مُعَاوِيَة عَن الْأَعْمَش عَن مُسلم عَن مَسْرُوق قَالَ كَانَ عبد الله يقرئنا فِي الْمَسْجِد تمّ تجْلِس بعده نثبت النَّاس فَلم تزل قِرَاءَة عبد الله بِالْكُوفَةِ لَا يعرف النَّاس غَيرهَا

الكتاب: كتاب السبعة في القراءات
المؤلف: أحمد بن موسى بن العباس التميمي، أبو بكر بن مجاهد البغدادي (المتوفى: 324هـ)

حال اصل بحث همين جاست كه چرا از دوقران امام عاصم فقط يكي مشهور شد وقرائت امام عاصم از ابن مسعود رض در اين اواخر مهجور ومتروك گرديد ؟!

موضوع قفل شده است