پیشنماز شدن زن برای مرد

تب‌های اولیه

15 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
پیشنماز شدن زن برای مرد

سلام
آیا اساتید مجتهدی را می شناسند که پیشنماز شدن زن برای مرد را جایز بداند؟اصلا کوچکترین دلیل فقهی برای این کار وجود دارد که مثلا برخی بپذیرند و برخی رد کنند؟
ممنون

سلام
مرد در سلسله وجود مافوق زن و مقدم بر اوست و این برتری یک برتری الهی تکوینی است لذا شما جایی در شریعت مقدس نمی یابی که زن را بر مرد مقدم دارد . لذا پیشنمازی زن برای مرد خلاف قانون تکوین و شرع است .
موفق در پناه حق

حامد;74054 نوشت:
سلام مرد در سلسله وجود مافوق زن و مقدم بر اوست و این برتری یک برتری الهی تکوینی است لذا شما جایی در شریعت مقدس نمی یابی که زن را بر مرد مقدم دارد . لذا پیشنمازی زن برای مرد خلاف قانون تکوین و شرع است . موفق در پناه حق

ممنونم دوست گرامی گرچه دلیل منطقی نیست یعنی حداقل بنده با اطلاعات فعلیم نمی توانم بپذیرم و این سوال در ذهن بنده بوجود آمده که چرا مرد در سلسله وجود مافوق زن و مقدم بر اوست؟واصلا هست یا نیست؟ اما چون سوال بنده دراین تاپیک چیز دیگری است فعلا در اینجا دنبال جواب این شبهه نیستم.

اگر ممکنه سایر دوستان و اساتید بیشتر راهنمایی کنند(البته با دلایل فقهی و شرح بیشتر)
چون من یه آقایی را می شناسم که این فتوا را داده که زن می تواند پیشنماز مرد باشد اما مرجعیتش جای اشکال دارد اما می خواهم مطمئن شوم که بدون دلیل فقهی فتوا می دهد.

صابر_ط;74064 نوشت:
ممنونم دوست گرامی گرچه دلیل منطقی نیست یعنی حداقل بنده با اطلاعات فعلیم نمی توانم بپذیرم و این سوال در ذهن بنده بوجود آمده که چرا مرد در سلسله وجود مافوق زن و مقدم بر اوست؟واصلا هست یا نیست؟ اما چون سوال بنده دراین تاپیک چیز دیگری است فعلا در اینجا دنبال جواب این شبهه نیستم.


سلام اخوی:Gol:
فوقیت جنس مرد در سلسله وجودی مثل فوقیت سه بر دو در میان اعداد است و بزرگان از فلسفه و معرفت فقط کاشف آن بوده اند و خدای متعال نیز در قرآن از آن به ما خبر داد :
الرجال قوامون علی النساء بما فضل الله بعضهم علی بعض
که خبر از تفضیل تکوینی است چون بعد آن تفضیل تشریعی را نیز بیان می کند که :
و بما انفقوا ...
بنده به شما توصیه میکنم هرچیز ناشنیده ای را شبهه ننامید اثر روحی بدی بر شما دارد . برهان ناپذیر می شوید . آنها را مساله علمی بنامید تا بی تعصب در صدد حل آن باشید .
و اما مساله فقهی آن در فقه شیعه واضح است
جز فتاوای شاذی مثل آنچه شما فرموده اید در این مورد وجود ندارد لذا پذیرش آن خلاف احتیاط است . اگر مفتی این حکم اهلیت فتوا نداشته باشد که اصلا حجیت ندارد .
موفق در پناه حق
:Gol:

صابر_ط;74020 نوشت:
آیا اساتید مجتهدی را می شناسند که پیشنماز شدن زن برای مرد را جایز بداند

در بین مراجع اعلم ما هیچ کدام امام جماعت شدن زن برای مرد را جایز ندانسته اند و چنین حکمی ندادند ولی دلیل این امر چیزی که جناب حامد اورده اند نمی باشد

حامد;74054 نوشت:
مرد در سلسله وجود مافوق زن و مقدم بر اوست و این برتری یک برتری الهی تکوینی است

:Gig::Gig:دلیل این حرف چیه و چطور ثابت می کنید ؟

شفا;74332 نوشت:
در بین مراجع اعلم ما هیچ کدام امام جماعت شدن زن برای مرد را جایز ندانسته اند و چنین حکمی ندادند ولی دلیل این امر چیزی که جناب حامد اورده اند نمی باشد

:Gig::Gig:دلیل این حرف چیه و چطور ثابت می کنید ؟

سلام به کارشناس محترم :Gol:
بنده فایده چندانی بر اطاله کلام در این مبحث نمی بینم لذا بصورت عربی و خلاصه جواب را خدمتتان عرض می کنم
لطف کنید شما دلیل حکم فقهی را بیاورید
و اما اثبات مطلب ، به دلیل نقل و عقل :
1- قرآن کریم : الرجال قوامون علی النساء بما فضل الله بعضهم علی بعض کما قال الحکیم : تلک الرسل فضلنا بعضهم علی بعض و سائر التفضیلات فی الکتاب التی یشعر بل یدل علی فضیله تکوینیه
2- احادیث : عن امیر المومنین فی تنقیص النساء و احادیث النبی کما قال : لو شئت ان اقول لشخص ان یسجد لغیره اقول للمرءه ان یسجد لزوجه ( بهذا المضمون ) و لزوم متابعه الزوجه عن الزوج فی الشرع و ....
3- دلیل العقل : قیمه الشی یوزن مع آثاره و آثار جنس الرجال اکثر و اعظم من آثار النساء کما لایخفی و ایضا قول الحکماء ان الرجل مظهر عقل الکلی و والمراه مظهر نفس الکلی و عقل الکلی توجه الی الکل و والوحده و نفس الکلی توجه الی الجزء و الکثره و ایضا ارسال الرسل من جنس الرجال من عندالله العزیز الحکیم دون النساء و سائر الادله الواضحه للباحثین
موفق در پناه حق:Gol:

صابر_ط;74219 نوشت:
خیلی ممنونم
خیلی از این جواب روشنگرتان خوشحال شدم خدا می داند بنده از شبهه منظوری نداشتم همانطور که اشاره کردم با اطلاعات کمی که بنده داشتم نمی توانستم بپذیرم به این معنا نبود که شبهه ی مهمی است اما با این جواب شما به درستی دلیل شما پی بردم
التماس دعا

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش
بزرگوار آیه ای که به آن استنادشده تفسیر صحیحش این مطلب است و نمیتواند مستند عدم جواز پیشنماز شدن بانوان برای آقایان باشد بعد ازمطالعه ی مطلب ؛ بنده چند دلیل منطقی وروایی مرتبط برای این امر خدمتتان عرض میکنم که یک خانم چرا هرگز نمیتواند در نماز جلو تر ازآقا بایستدو نماز بخواند.

معنای آیة شریفة "الرجال قوامون علی النساء" چیست؟

پرسش:معنای آیة شریفة "الرجال قوامون علی النساء" چیست؟
پاسخ:
آیه کریمه:[=Traditional Arabic]الرِّجالُ قَوّامُونَ عَلَی النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلی‏ بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ
چنین ترجمه شده است: (مردان، سرپرست و نگهبان زنانند، بخاطر برتریهایی که خداوند (از نظر نظام اجتماع) برای بعضی دیگر قرار داده است و بخاطر انفاقهائی که از اموالشان در مورد زنان می کنند).
اکنون چند نکته را به اختصار توضیح می دهیم:
اول ـ مفهوم اصلی آیه مربوط به شوهران و همسرانشان می باشد، یعنی مردان در محیط زندگی خانوادگی مسئولیت سرپرستی و مدیریت خانواده را بعهده دارند بنابراین اینچنین نیست که بگوئیم جنس زن باید تحت سرپرستی جنس مرد قرار بگیرد و چنانکه می دانیم مردان به عنوان فرزند تحت قیومیت و مدیریت والدین و از جمله مادران خود هستند و به هر مقام علمی و سیاسی که برسند، دستورات مادر برای آنان واجب الاتباع است.
همچنین باید دانست که زن در غیر امور خانوادگی و در امور شخصی از قبیل حفظ اموال شخصی، اداره و اجرای برنامه های آن، مراجعه به محاکم و… تحت قیومیت شوهر نیست [البته در صورتی که امور مذکور با حق خانواده و شوهر، که بوسیلة قرار داد ازدواج ثابت شده منافات و تعارض داشته باشد، مسئله ایست که احکام خاص خود را داشته و از موضوع بحث بیرون است].
دوم ـ برتری هائی که خداوند برای مردان قرار داده، دو مفهوم می تواند داشته باشد:
الف ـ برتری در توانائی کسب کمال، جهات انسانی، کرامت، فهم و شعور حقائق و….
ب ـ برتری از جهت توانائی اداری، اجرائی، قدرت دفاع، تحمل کارهای سخت و سنگین.
باید دانست که برتریهای مذکور در آیة کریمه طبق نظر مفسرین، برتری از جهت دوم است و این منافاتی ندارد که زن نیز در جهات دیگر برتری داشته باشد.
شک نیست که توانائی اداری و اجرائی و دفاع از حریم خانواده، حریم اقتصادی و…. عموماً و غالباً در مرد بیشتر است و زنان بالطبع عاطفی و احساسی بوده و طبیعت ایشان بر عطوفت و ظرافت مبتنی است. آری ممکن است زنانی در همین جهات بر شوهران خود امتیاز داشته باشند لکن قوانین [و از جمله مدیریت خانواده] به تک تک افراد و نفرات نظر ندارد. بلکه نوع و کلی را در نظر می گیرد. و البته کارهائی هم که بعهده زن گذاشته شده بسیار مهم است و از وظایف مرد کمتر نیست.
خلاصه باید گفت:
مسائل اجتماعی و شم اقتصادی و تلاش و کوشش برای تحصیل مال و تأمین نیازمندیهای منزل و اداره زندگی را مرد بر عهده می گیرد و چون مسئول تأمین هزینه، مرد است، سرپرستی داخل منزل هم با مرد است. اما چنین نیست که مرد از این سرپرستی بخواهد مزیتی هم بدست آورد! نه، این یک کار اجرائی است و وظیفه، و ما باید این آیه را بصورت تبیین وظیفه تلقی کنیم نه اعطای مزیت[ii].

سورة نساء آیه 34 ترجمة آیه الله مکارم شیرازی

[ii]این مقال خلاصه ایست از کتاب تفسیر نمونه نوشته جمعی از دانشمندان زیر نظر آیه الله مکارم شیرازی جلد 3 تفسیر آیه مربوطه و کتاب زن در آیینة جلال و جمال نوشته آیه الله جوادی آملی صفحة 365 تا صفحه 369 و شما می توانید برای اطلاعات بیشتر به منابع مذکور و همچنین تفسیر المیزان نوشته علامه طباطبائی جلد 4 مراجعه نمائید.

منبع: پایگاه حوزه10031003

.................................................. ........................ حق یارتان :roz: .................................................. .............................................

••ostad••;74372 نوشت:

شک نیست که توانائی اداری و اجرائی و دفاع از حریم خانواده، حریم اقتصادی و…. عموماً و غالباً در مرد بیشتر است و زنان بالطبع عاطفی و احساسی بوده و طبیعت ایشان بر عطوفت و ظرافت مبتنی است. آری ممکن است زنانی در همین جهات بر شوهران خود امتیاز داشته باشند لکن قوانین [و از جمله مدیریت خانواده] به تک تک افراد و نفرات نظر ندارد. بلکه نوع و کلی را در نظر می گیرد. و البته کارهائی هم که بعهده زن گذاشته شده بسیار مهم است و از وظایف مرد کمتر نیست.
خلاصه باید گفت:
مسائل اجتماعی و شم اقتصادی و تلاش و کوشش برای تحصیل مال و تأمین نیازمندیهای منزل و اداره زندگی را مرد بر عهده می گیرد و چون مسئول تأمین هزینه، مرد است، سرپرستی داخل منزل هم با مرد است. اما چنین نیست که مرد از این سرپرستی بخواهد مزیتی هم بدست آورد! نه، این یک کار اجرائی است و وظیفه، و ما باید این آیه را بصورت تبیین وظیفه تلقی کنیم نه اعطای مزیت[ii].

سلام به محضر استاد محترم :Gol:
ما نمی دانیم این بحث مزیت و تعصب مردانگی و ... در کجای حرفهای ماست . ما بحث علمی بر مبنای عقل و نقل می کنیم بعد شما بزرگوار مکررا این حرف را می آورید .
اگر بحثی در برتری انسان و فرشته شود یعنی انسان بدنبال مباهات بر فرشته است .
با این حال بنده معتقدم اگر این مطلب جا نیفتد آثار فکری سوء دیگری بدنبال خواهد داشت . شما قرآن و سنت را ببینید . خدا و رسول زن و مرد را چگونه توصیه کرده و چه نوع ارتباطی بین آنها تعریف فرموده است و جامعه زنان امروز مارا هم ببینید . اینها همه نتیجه شعار تساوی است . نه، تساوی نیست . توهم تساوی است .
و اما ترجمه چیزی را ثابت نمی کند . دلیل هم نیاوردید چرا بعضی مفسرین قول دوم را پذیرفته اند . به هیچیک از ادله دیگر ما هم پاسخ ندادید و مهمتر از همه :
ما که یک دلیل اجمالی بر برتری جنس مرد از قرآن آوردیم شما هم یکی برای زنان بیاورید تا مساوی شوند . شما دلیل قرآنی را دلیل بر برتری نمی گیرید بلکه باقی ادله منصوص و معقول را ولی همین یک مزیت امکان حضور زن در مجامع علمی و غیره را معیار تاویل همه ادله قرار می دهید . این انصاف علمی است .
باز هم عرض می کنم مشکل زن در جامعه بشری مشکل مادون بودنش نیست مشکل نگاه حیوانی به نوع انسان است هم مرد هم زن . اما در این میان زن بیشتر آسیب دیده است لضعفه .
والله یهدی الرشاد
موفق در پناه حق
:Gol:

حامد;74404 نوشت:
باز هم عرض می کنم مشکل زن در جامعه بشری مشکل مادون بودنش نیست مشکل نگاه حیوانی به نوع انسان است هم مرد هم زن . اما در این میان زن بیشتر آسیب دیده است لضعفه .

سلام بر بقیةالله الاعظم ونتظرانش

بزرگوار اینجا اگر دقت کرده باشید اصلا" بحث برتری یا کمتری نیست یک بحث فقهی است راجع به چرایی این مطلب که یک خانم نمیتواند پیشنماز برای آقا باشد .
وبنده هم آیاتی را که شما ملاک قرار داده بودید برای این مطلب با تفسیر آوردم آن هم از تفاسیر مختلف که تایید این مطلب جناب کارشناس محترم «شفا» میباشد
فعلا" فقط همین :Gol:

................................................................................ حق یارتان :roz:...................................................................................

••ostad••;74483 نوشت:
سلام بر بقیةالله الاعظم ونتظرانش بزرگوار اینجا اگر دقت کرده باشید اصلا" بحث برتری یا کمتری نیست یک بحث فقهی است راجع به چرایی این مطلب که یک خانم نمیتواند پیشنماز برای آقا باشد . وبنده هم آیاتی را که شما ملاک قرار داده بودید برای این مطلب با تفسیر آوردم آن هم از تفاسیر مختلف که تایید این مطلب جناب کارشناس محترم «شفا» میباشد فعلا" فقط همین

سلام به محضر استاد :Gol:
شما درست می فرمایید اما معرفت بخشی به نسل جدید در کنار بیان احکام کار امروز ماست این اقتضای زمان است
و اما دلیلی هم که فرمودید خود ادعایی است .
موفق در پناه حق
:Gol:

توجه به این نکته داشته باشید هیچ یک از مواردی که بیان گردیده دلیل فقهی مراجع برای عدم امام جماعت شدن زن بر مرد نیست و کسی از جناب حامد هم دلیل فقهی درخواست نکرده بلکه دلایل نظریه و طرز فکرشون سوال شد

حامد;74054 نوشت:
مرد در سلسله وجود مافوق زن و مقدم بر اوست و این برتری یک برتری الهی تکوینی است

که ایشان هم لطف کردند و دلایل خود را فرمودند هر چند که برداشتهایشان ظاهری بود .

از انجایی که این موارد به صورت مفصل در سایت بررسی شده نیازی به تکرار و یاداوری مجدد نیست کسانی که تمایل به ادامه این بحث و بررسی این موضوع دارند می توانند به این ادرسها مراجعه فرمایند و اگر ابهامی بود در همان جا مطرح نمایند
http://www.askdin.com/showthread.php?t=2937
http://www.askdin.com/showthread.php?t=386

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

اکنون برای مقدمه ورود در بحث چرایی این مسئله از آیات کلام الله مجید وچند حدیث معتبر استعانت میجوییم

1 - رعایت حدود شرعی ارتباط با نامحرم که بر زنان واجب است

در روایتى ابن عباس گوید: بعد از نزول آیه 53 احزاب که به مردان دستور مى داد با زنان پیامبر از پشت پرده صحبت کنند، على (علیه السلام) به منزل ام سلمه براى دیدار رسول خدا رفت و دقّ الباب کرد. پیامبر(صلى الله علیه وآله) کوبنده در را شناخت، ولى ام سلمه او را نشناخت. پیامبر به همسرش فرمود: برو و در را باز کن. ام سلمه گفت: مگر چه کسى پشت در است که من باید در را براى او باز کنم، مگر دیروز آیه نازل نشد که با زنان پیامبر از پشت پرده صحبت کنید؟ آیا من باید با محاسن و زیبایى هایم جلوى او ظاهر شوم؟ رسول خدا از این سخن ناراحت شد و فرمود: هر کس دستور پیامبر را اطاعت کند دستور خدا را اطاعت کرده است، بلند شو و در را باز کن، همانا پشت در، مردى است که نه نادان است ونه سبک مغز و نه عجول، خدا و پیامبر را دوست دارد و خدا و پیامبر هم او را دوست دارند، هرگز در را باز نمى کند مگر آن که تو آن قدر از او دور شوى که صداى پایت شنیده نشود. ام سلمه به طرف در آمد در حالى که سخنان پیامبر را درباره حضرت على تکرار مى کرد و در را باز کرد. پس امام(علیه السلام) آن قدر در آن جا مکث کرد تا این که ام سلمه از کنار در دور شد و وارد اتاقش گردید. سپس امام وارد شد و بر رسول خدا سلام کرد. آنگاه ام سلمه او را شناخت (تفسیر البرهان، ج6، ص299).

امام صادق (علیه السلام) فرمود: بر زن جوان سزاوار نیست به تشییع جنازه رود و بر آن نماز بگزارد ، مگر آن که زنى مسن و پیر باشد (منبع پیشین، ج3، ص 243).
پیامبر خدا (صلى الله علیه وآله) فرمودند: بهترین مسجد زنان کنج خانه آنهاست (علل الشرایع، ج 1، ص 374).
امام صادق فرمود: بر زنان جایز نیست صداى خود را به لبیک بلند کنند و حجرالاسود را استلام نمایند به خانه کعبه وارد شوند و در سعى بین صفا و مروه، هروله (دویدن) کنند (فروع کافى، ج4، ص405).

3) التزام وتعهد نسبت به اخلاق و رفتار اسلامی درهمه چیز به ویژه در برخورد با مردان:
الف) در سخن گفتن ؛ به گونه ای که از تحریک و تهییج (مردان )دور باشد . خداوند متعال میفرماید : زنهار! با ناز و کرشمه با مردان سخن نگویید مبادا آنکه دلش بیمار است به طمع افتد ، بلکه متین و درست و نیکو سخن گویید . [الاحزاب / 32]

3 - حریم روابط با نامحرم
1. به حد ضرورت اكتفا كنید: اسلام زن و مرد نامحرم را از صحبت كردن با هم و برخوردهایی كه لازمه رسیدگی به كارهای روزمرّه است منع نموده است البته در صورتی كه بدون هیچ شائبه‌ای بوده و به مسائل دیگر آلوده نباشد. (زن در اینهی جلال وجمال ص394 )
2. حریم نگه دارید: حریم نگه داشتن میان زن و مرد نامحرم در متون روایی و در سیره معصومین ـ علیهم السّلام ـ ذكر شده است، سنّت جاری مسلمین از زمان رسول اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ همین بوده و زنانی از شركت در مجالس و مجامع منع نمی‌شده‌اند ولی همواره اصل «حریم» رعایت می‌شده و در مساجد و مجامع حتی در كوچه و معبر زن و مرد مختلط نبوده و درب ورودی زنان در مسجدالنبی(ص) جدا بوده است. (فلسفه ی حجاب ص 341 شهید مرتضی مطهری )

3. از نگاه و رفتار هوس آلود پرهیز کنید اسلام می‌خواهد جامعه عاری از هرگونه نگاه و رفتار هوس‌آلود و سرشار از كار و فعّالیت باشد و زن و مرد فارغ از دغدغه‌های شهوانی به تحصیل و سایر كارهای زندگی برسند لذا زن و مرد از اختلاط بی‌حدّ و مرز از زیر پاگذاشتن حریم‌های عفاف و شرم و حیا باز داشته تا سلامت فرد و جامعه تأمین گردد. (زن در اینه ی جلال وجمال ص395 وفلسفه ی حجاب ص 93)

ثمرات قرار دادن حریم در روابط زن و مرد عبارتند از:

1. جلوگیری از آشفتگی ذهنی.
2. كنترل غرایز جنسی.
3. پرهیز از قرار گرفتن در موضع تهمت.
4. آرامش روانی.
5. تحكیم نظام خانواده و وفاداری به همسر.
6. انجام سالم فعالیت‌های اجتماعی.
7. كاهش جرائم اخلاقی همچون سقط جنین، هم جنس بازی و..
8. پیشگیری از ناكامی و شكست در زندگی.
9. موفقیت تحصیلی و شغلی.
10. اجرای فرامین الهی و كسب رضایت خداوند (خداوند متعال در قرآن كریم ضمن بیان دقیق حریم‌های لازم در روابط بین زن و مرد، از دوستی زن و مرد در خارج از چارچوب الهی نهی فرموده است).

منابع :مركز مطالعات و پژوهش هاي فرهنگي حوزه علميه قم

................................................................................. حق یارتان :roz:............................................................................

سلام بر بفیةالله الاعظم ومنتظرانش

با توجه به بیان ایات واحادیث در مورد روابط و حریم میان زن ونامحرمان میتوان به نتایج ذیل مخصوصا" در باب حکم فقهی این مسئله رسید .

اگرچه حکمت این حکم برای ما روشن نیست لکن می توان حدس زد که اگر زن امام شود به طور طبیعی اندام زنانه در جلوی مردان و شنیدن صدای زنان تحریک کننده خواهد بود و نماز را که ذکر و یاد خداوند و خلوت نمودن با او و مبارزه با وسوسه شیطان است ، از حقیقت خود منحرف می کند و این با روح عبادت و پرستش الهی سازگار نیست.

حکم فقهی امام جماعت زن از منظر شیعی

از قدما مرحوم شیخ طوسی که از علماء و فقهای بر جسته شیعه و بنیان گذار حوزه علمیه نجف اشرف بوده است، امامت زن برای زن را مستحب می داند.«و یستحب للمرئة ان تؤم النساء»(3)

اما فقیهان هم روزگار ما در این باره سه گونه حکم داده اند:1.جواز2.عدم جواز3.کراهت

قول مشهور و غالب می گوید اگر مأموم مرد است امام او هم باید مرد باشد.(4)

برخی امام جماعت شدن زن را بنابر احتیاط واجب، جایز نمى‏دانند.(5) آیت الله العظمی فاضل لنکرانی از این دسته است.

حضرت امام(ره) در تحریر الوسیله تصریح دارد که : «اگر مأموم مرد است امام هم باید مرد باشد»(6)

برخی قائلند به اینکه امامت زن در غیر نماز میت، بر زن ها کراهت دارد(7)

عده ای نیز همچون آیت الله مکارم شیرازی امامت زن بر جماعت زنان را جایز و بدون مانع می داند.

ب)دیدگاه فقه اهل سنت

راجع به امامتِ جماعت زنان در فقه اهل سنت، فتاواى مختلفى وجود دارد كه اختصاراً اشاره مى‏شود:

در «الأمّ» جواز با كراهت از ائمه چهارگانه اهل سنت نقل شده است(8) شافعى خود قائل به جوازند واز احمد بن حنبل در یكى از دو روایتش قول به جواز را نقل كرده است. شعبى، نخعى و قتاده قائل به منع امامت جماعت زنان در فرائض‏اند.(9) صاحب حدائق از عایشه، عطاء، ثورى، اوزاعى، اسحاق، ابى ثور و احمد (در روایت دیگر) و مالك قول به كراهت را نقل كرده است.(10 و11)


3. کتاب خلاف، ج 1، ص 562، مسئله 313، چاپ جامعه مدرسین
4. به فتوای فوق: حضرت امام خمینی، حضرت آیت الله بهجت و حضرت آیت الله خامنه ای تصریح دارند. و نیز آیات عظام تبریزی، خوئی، اراکی و فاضلی با فتوای حضرت امام موافقند و حاشیه ندارند.
5. توضیح‏المسائل مراجع، ج‏1، ص 819، مسئله 1453.
6. تحریر الوسیله، ص274
7. ر.ک: رساله توضیح المسایل آیت الله صافی
8. شافعى، الامّ، ص‏164
9. ابن قدامه، المغنى، ج‏2، ص‏36
10. ر.ك: الحدائق الناضره، ج‏11، ص‏192. البته در برخى كتب از عایشه روایاتى نقل شده مبنى بر اینكه امّ سلمه امامت جماعت زنان را برعهده داشتند.

................................................................................. حق یارتان :roz:......................................................................................

حامد;75078 نوشت:
اینطوره ؟ اگه اینطوره .......

سلام بر بقیةالله الاعظم منتظرانش

سؤالتان نامفهوم ونیمه کاره مانده .اگر کامل بود ومنظورتان را بدون شبهه از این سؤال می دانستم حتما" پاسخ کامل میدادم .

ولی با توجه به پیشینه ی فکری شما باید عرض کنم که بنده عادت ندارم خارج از اصول و قواعد وشواهد وبر اساس دلخواه خود از آیات واحادیث نتیجه گیری کنم .
لذا آنچه را که شما از قران تفسیر کرده بودید را با سند از تفاسیر معتبر رد کردم زیرا در این مکان عمومی کسی حق ندارد تفسیر به رأی کند ودیگران را به اشتباه بکشاند وموافق رأی خود فتوا !!! صادر کند .

لذا می بینید که بنده از نتیجه ی آیات و روایات و حکم فقها نوشته ام که «می توان حدس زد» !!! ان هم بدیهیات را !!!!

حال اعتراض شما به چیست؟؟؟ به آیات ؟ به روایات ؟ یا به علماء وفقها که مطابق رأی ومیل شما تفسیر وحکم نکرده اند؟

.............................................................................. حق یارتان :roz:...................................................................................

سلام
در راستای تعهد به بحث علمی و خردورزانه
این مشکلی که به عنوان دلیل یا شاهد بر عدم جواز است به راحتی قابل حل بوده و هست لذا نمی تواند دلیل و حتی شاهد حکم باشد و اما راه حل :
امام جماعتی که زن است می تواند سمت خواهران بایستد همانطور امام جماعت مرد سمت مردان می ایستد . این کار مشکل دیدن بدن را حل می کند . اخفات هم مشکل شنیدن صدارا حل می کند .
مشکلی که به این سادگی قابل حل است چطور ممکن است علت عدم جواز پیشنمازی زن باشد ؟
موفق در پناه حق

موضوع قفل شده است