جمع بندی آیا ازدواج موقت اعتیاد آور است؟

تب‌های اولیه

16 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا ازدواج موقت اعتیاد آور است؟

[="Tahoma"][="Navy"]سلام
ما شنیده ایم افرادی که ازدواج موقت کرده اند عمدتا معترفند در مورد آن به نوعی شدید از اعتیاد مبتلا شده اند. یعنی فرد به تکرار تجربه با افراد دیگری مجبور می شود و ترک این کار برایشان امکانپذیر نیست حتی بعد از ازدواج دائم.
این صحیح است ؟
[/][/]

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد حامی

سلام خدمت شما برادر محترم
خب براي گرفتن چنين نتايجي نياز به كار آماري جدي است. بنابراين اين كه بگوييم افرادي كه دنبال اين ازدواج هستند عمدتا براي اين ازدواج تنوع طلب مي شوند درست نيست.
در مشاوره هاي تلفني و اينترنتي و مكتوب افراد راحت تر در اين باره سخن مي گويند بنده در مشاوره هايي كه داشته ام با افراد (زن و مرد) مختلفي مواجه شده ام كه اين نوع ازدواج را تجربه كرده اند:
-برخي جوانان متدين بوده اند كه براي حفظ ايمان خود و اجتناب از گناه ناچار شدند بازناني ازدواج موقت كنند كه يائسه بودند. اين افراد بعد از ازدواج و رفع زمينه هاي گناه تمايلي به اين ازدواج ندارند.
-برخي هم مي گويند مستحب است و يك بار تجربه كرده اند.
-برخي مسائل جنبي در اين ازدواج در نظر داشته اند مانند پيوند سببي با سادات.
-افرادي كه در پي رفع نياز مادي هستند و با رفع نياز اين ازدواج را كنار مي گذارند
-افرادي كه در پي رفع نياز هاي رواني عاطفي و امنيت هستند و با ازدواج اين ازدواج را كنار گذاشته اند
-افرادي كه همسردائم به دليل بيماري يا شرايط زندگي نمي توانند داشته باشند و مجبوراند در طول زندگي چندين ازدواج موقت چند ساله داشته باشند

هوش هيجاني و باروهاي ديني
در كل افرادي كه ثبات هيجاني ندارند و هوش هيجاني و مديريت هيجاني ضعيف دارند و از نظر باورهاي ديني اخلاقي هم رشديافته نيستند و گرفتار برخي از اختلالات رواني مانند باي پلار، نيمفومانيا و دون ژوآنيسم و شخصيت بلدر لاين و.... هستند خطر «تنوع طلبي» آنها زياد است.
افراد بي قبد و بي ديني هم كه هوش هيجاني پاييني دارند و در گير لذت هاي آني و هيجان هاي زودگذر مي شوند و يا افرادي كه اختلالات رواني ياد شده را دارند و نمي توانند خودكنترلي داشته باشد در روابط نامشروع تنوع طلب مي شوند البته تنوع طلبي براي اين افراد دامنه بسيار وسيعي نسبت به افراد متديني دارد كه هوش هيجاني پاييني دارند چون تعهدات و مزرهاي حلال و حرام اجازه ارتباط با افراد زيادي را از انها مي گيرد.
نكته: در كل اگر افرادي به دليل بيماري يا...گرفتار تنوع طلبي جنسي شوند لازم است كه اين كار در چارچوب ازدواج موقت با تعهدات و شروطي دارد در آيد و از زنا و خيانت همسران و ارتباط با محارم و ارتباط با دختران (بدون اذن پدر) و ارتباط با خواهر همسر و...اجتناب شود.

[="Tahoma"][="Navy"]

حامی;738389 نوشت:
خب براي گرفتن چنين نتايجي نياز به كار آماري جدي است. بنابراين اين كه بگوييم افرادي كه دنبال اين ازدواج هستند عمدتا براي اين ازدواج تنوع طلب مي شوند درست نيست.

سلام
باتشکر
کار آماری چرا نشده ؟[/]

علل مختلفي دارد
يكي اين كه افرادي تجربه اين ازدواج را دارند به خصوص زنان براي اجتناب از انگ خوردن در كارهاي آماري شركت نمي كنند
سوم اين كه مراكز و محققان هم از برچسب خوردن هراس دارند
وگرنه اين خلا هست و كار پژوهشي با روش علمي روي اين ازدواج انجام نشده است.
البته درباره انگيزه روي اوردن زنان به اين ازدواج در كاري پژوهشي بررسي شده است كتاب زير حاصل آن است: تحليلي بر روان شناسي زن در ازدواج موقت،طلعت رافعي، نشر دانژه، چاپ اول، 1382.


استاد حامی منم یه سوال دارم
کسی که مجرده بعد از ازدواج از حرف زدن با خانمش و گرفتن دست خانمش تو دستش و این چیزا هم لذت میبره....اما آیا کسی که ازدواج موقت کرده باشه در دوران مجردی هم بعد از ازدواج میتونه همینجور لذت ببره یا دیگه این چیزا براش لذتی نداره؟

[="Tahoma"][="DarkGreen"]

mehrant;738457 نوشت:
استاد حامی منم یه سوال دارم
کسی که مجرده بعد از ازدواج از حرف زدن با خانمش و گرفتن دست خانمش تو دستش و این چیزا هم لذت میبره....اما آیا کسی که ازدواج موقت کرده باشه در دوران مجردی هم بعد از ازدواج میتونه همینجور لذت ببره یا دیگه این چیزا براش لذتی نداره؟

سلام آقاي دكتر
نگران نياشيد:Cheshmak:
هيچ مشكلي پيش نمياد
اين لذت ها هم مثل لذت خوردن و از طبيعت و... است كسي كه در دوران مجرديش برود حافظيه يك چايي بزنه تو رگ خيلي بهش مي چسبه
وقتي متأهل هم باشه بره چايي رو بزنه تو رگ بازم ميچسبه[/]

حامی;738467 نوشت:
كسي كه در دوران مجرديش برود حافظيه يك چايي بزنه تو رگ خيلي بهش مي چسبه

سلام جناب استاد حامی عزیز....
صحبت از اعتباد به متعه بود , سر از اعتیاد به چایی درآوردیم!:Cheshmak:
استاد مسئله:
نحوه زدن چایی به رگ هم مانند دیگر مواد مخدر از طریق تزریق صورت می گیرد یا ....؟
بعد اینکه آیا جدیدا در حافظیه محل مخصوصی برای این کار ایجاد شده است؟
نکته خیلی مهم و اساسی هم اینکه اگر اشتباه نکنم شما اهل اصفهان یا اطراف آن هستید, از اینکه مسائل ویژه از شیراز مطرح می کنید , هراسی ندارید؟
آخه شنیدم شیرازی ها و اصفهانیها ارادت خاصی نسبت به هم دارند, مانند مازندرانیها و گیلانیها و همچنین اردبیلیها و تبریزیها...
البته بنده شیرازی نیستما...فقط شیرازیها را دوست دارم...:Gol:
البته اصفهانیها را بیشتر
سپاسگزارم استاد.

سلام نه حتما در ساعت استراحت شیرازیهای گرامی جرات کردند تشریف ببرن
خخخخخخخخخخخخ

آخه شنیدم شیرازیها یا خوابند یا در حال استراحت برا خواب هستند

با سلام

من شیرازیم ... از همتونم زرنگ ترم و پرانرژی تر :ok: حالا بازم حرفی مونده ؟؟ :khaneh:

...

اونظور که شنیدم از اطرافیانم ، ازدواج موقت ، حس تنوع طلبی رو بیدار میکنه و ممکنه دیگه دست از سر آدم برنداره !!

یه بنده خدایی رو میشناسم الان سنشون بالاست ، میگفتن که دوبار که ازدواج موقت کردم به دلیل اینکه شرایط ازدواج دایم رو نداشتم ، دیگه دیدم عادت کردم به این تنوع و هیچ لذتی در ازدواج نمیبینم تا همین الان که دیگه کار از کار گذشته و به هر کی میرسن میگن ازدواج موقت نکنید !!

نمیدونم باز هم نمیشه قضاوت کرد ، آدما متفاوتن..

[="Tahoma"]سلام
بحث شیرین متعه است و نمی شود من در آن شرکت نکنم:khandeh!:

محی الدین;737846 نوشت:
ما شنیده ایم افرادی که ازدواج موقت کرده اند عمدتا معترفند در مورد آن به نوعی شدید از اعتیاد مبتلا شده اند.

البته ما هم مثل شما اینگونه شنیده ام و البته خلافش را دیده ایم:Cheshmak:
این بحث تنوع طلبی یا به نوعی همین اعتیادی که مطرح کردید یکی از اشکالاتی است که مخالفین ازدواج موقت به آن وارد می کنند و به چند طریق می شود به آن جواب داد که جوابی که نه نیاز به کار آماری دارد و نه نیاز است وارد جزئیات شویم این است که:
احکام الهی بر اساس مصالح و مفاسد بنا شده است و نظر مشهور فقها استحباب متعه بوده در واقع با ملاحظه فرض مذکور می توان گفت شارع مقدس در تشریع ازدواج موقت همه جوانب و لوازم آن را لحاظ کرده است یعنی حتی اگر برخی تبعاتی که برای یک حکم به نظر ما می رسد صحیح باشد ولی وقتی می بینیم شارع آن حکم (استحباب یا اقل آن اباحه در برابر کراهت عزب بودن) را مطلق جعل نموده است می فهمیم که مصالحی وجود داشته است که غالب بر این تبعات بوده و آن مصالح ایجاب کرده که آن حکم مطلق باشد.(یعنی گیریم که چنین مشکلی باشد اما اگر این ازدواج صورت نگیرد عواقب ناشی از سرکوب نیاز جنسی بسیار مضرات بیشتری برای فرد داشته باشد!)

mehrant;738457 نوشت:
کسی که مجرده بعد از ازدواج از حرف زدن با خانمش و گرفتن دست خانمش تو دستش و این چیزا هم لذت میبره....اما آیا کسی که ازدواج موقت کرده باشه در دوران مجردی هم بعد از ازدواج میتونه همینجور لذت ببره یا دیگه این چیزا براش لذتی نداره؟

کلا مردی سه تا زن هم داشته باشه بدش نمیاد زن چهارم را هم بگیرد حالا چه برسد به اینکه کسی ازدواج موقت کرده است در دوران مجردی بعدا ازدواج کند و بگوییم آیا زندگی او بعدا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت یا خیر!
نیاز جنسی هم مثل سایر نیاز های انسانه مثل نیاز به غذا! مثلا شما فرض کنید یک غذایی را خیلی دوست دارید حتی از بوی آن غذا هم لذت می برید (شما خودتان مثال را با آن چیزی که گفتید تطبیق بدهید!) حالا دو ماه پیش آن غذا را بخورید دیگر دو ماه بعد از آن علاقه شما به غذا کم می شود و دیگر آن غذا را دوست ندارید؟ یا اینکه می گویید چون من می خواهم مثلا یکسال دیگر آن غذا را بخورم کلا از این نوع غذا در تمام طول عمرم نمی خورم تا یکسال دیگه خواستم بخورم خیلی برام جذاب باشه؟! آیا اینکار عاقلانه است؟

عارف;738507 نوشت:
سلام جناب استاد حامی عزیز....
صحبت از اعتباد به متعه بود , سر از اعتیاد به چایی درآوردیم!
استاد مسئله:
نحوه زدن چایی به رگ هم مانند دیگر مواد مخدر از طریق تزریق صورت می گیرد یا ....؟
بعد اینکه آیا جدیدا در حافظیه محل مخصوصی برای این کار ایجاد شده است؟
نکته خیلی مهم و اساسی هم اینکه اگر اشتباه نکنم شما اهل اصفهان یا اطراف آن هستید, از اینکه مسائل ویژه از شیراز مطرح می کنید , هراسی ندارید؟
آخه شنیدم شیرازی ها و اصفهانیها ارادت خاصی نسبت به هم دارند, مانند مازندرانیها و گیلانیها و همچنین اردبیلیها و تبریزیها...
البته بنده شیرازی نیستما...فقط شیرازیها را دوست دارم...
البته اصفهانیها را بیشتر
سپاسگزارم استاد.

چايي وقتي حسابي مي چسبه مثل تزريق ميشه ولي اين روزها اين قدر چايي ها قلابي است كه آب يخ بيشتر مي چسبه
در مثال مناقشه نيست ما تكبري نداريم فلاسك چايي را مي بريم مقابل حافظيه چايي مي خوريم
من نه اصفهاني هستم نه شيرازي من مسافر يا مهاجر الي الله ام :Nishkhand: براي همين به نظرم بايد نمازهايم را هم شكسته بخونم چون تو دنيا مسافرم مگه اين كه كثيرالسفر حساب شوم

مشک;738518 نوشت:
من شیرازیم ... از همتونم زرنگ ترم و پرانرژی تر حالا بازم حرفی مونده ؟؟

سلام خانم مدیر ببخشید عذر خواهی میکنم شرمنده
نمیدونستم شما هم شیرازی هستید ببخشید

من یه چیزی شنیدم دیروز در یه جایی بگم؟
:Hedye::ok::ok::Hedye:

[="Tahoma"][="DarkGreen"]

علــی;738536 نوشت:
کلا مردی سه تا زن هم داشته باشه بدش نمیاد زن چهارم را هم بگیرد حالا چه برسد به اینکه کسی ازدواج موقت کرده است در دوران مجردی بعدا ازدواج کند و بگوییم آیا زندگی او بعدا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت یا خیر!
نیاز جنسی هم مثل سایر نیاز های انسانه مثل نیاز به غذا! مثلا شما فرض کنید یک غذایی را خیلی دوست دارید حتی از بوی آن غذا هم لذت می برید (شما خودتان مثال را با آن چیزی که گفتید تطبیق بدهید!) حالا دو ماه پیش آن غذا را بخورید دیگر دو ماه بعد از آن علاقه شما به غذا کم می شود و دیگر آن غذا را دوست ندارید؟ یا اینکه می گویید چون من می خواهم مثلا یکسال دیگر آن غذا را بخورم کلا از این نوع غذا در تمام طول عمرم نمی خورم تا یکسال دیگه خواستم بخورم خیلی برام جذاب باشه؟! آیا اینکار عاقلانه است؟

پاسخ به يك شبهه
بانو مجتهده و عارفه امين در كتاب به سوي خوشبختي خود به شبهه زير پاسخ مي دهند:
در غرب چون بي حجابي و بد حجابي است براي مردم عادي شده است ولي در ايران چون حجاب است براي مردم تازگي دارد و چون مردم از چيزي كه منع مي شوند به آن حريص مي شوند بايد منع ( حجاب) برداشته شود.
پاسخ:
قوانين اجتماعي مانند قوانين راهنمايي رانندگي و يا قفل مغازه ها منع كننده است ولي كدام عاقلي مي گويد براي اين كه ديگران حريص نشوند قوانين را برداريم و مغازه ها را باز بگذاريم و دزدگير نبينديم و پليسي در كار نباشد؟!
دوم اين كه آيا گل هايي كه در طبيعت هست و چشم اندازه اي زيبا و شگفت انگيز و غروب دل نشين آفتاب براي افرادي كه آنها را پيوسته مي بينند زدگي مي آورد؟ يا بازم هم براي اهل معرفت تازگي دارد؟[/]

حامی;738565 نوشت:
به سوي خوشبختي

حريص تر شدن مرد با حجاب زن
طرفداران کشف حجاب چه می گویند؟
گویند مفسده حجاب دو چیز است: یکی آن که حجاب مانع ترقی زن است و زن را از هر کمال و فضیلت محروم می گرداند و بزرگتر جلوگیر آنها از کسب علوم و صنایع و تجارت و فلاحت و آنچه موجب استقلال و سعادت آنها است همان حجاب است.
هر دانشمندی می داند که تعلیم و تعلم و کسب علوم به هیچ وجه منافات با حجاب ندارد و حجاب مربوط برشد عقلی و عملی زن نیست ، مدارس دخترانه و پسرانه از هم ممتاز و جدا است و نیز زن هر گونه علمی و صنعتی را می تواند در منزل خود با کمال عفت و نجابت فرا گیرد اگر محتاج بمرد شد در پشت پرده بطوری که مواجه هم نباشند تحصیل نماید و باین ترتیب بهتر تحصیل علوم می شود زیرا اگر این طور شد تمام توجه به مطالب می شود و از مفسده نظر نیز محفوظ می ماند.
آری ما قبول داریم که زن با حجاب بخصوص با پوشانیدن صورت در جائی که منطقه مفسده باشد نمی تواند مشغول تجارت و ایالت و وکالت و باقی امور اجتماعی شود ، لکن بناچار نوع انسان بایستی برای تنظیم امور تمدن دو قسمت شوند ، بعضی امور خارجی را انجام دهند و بعضی در اصلاح امور داخلی بپردازند و معلوم است که در سازمان خلقت طبیعت شالوده زن طوری خلقت شده که امور داخلی را بهتر می تواند انجام دهد و طبیعت مرد طوری است که برای امور خارجی بهتر است و چون امور (تشریعی) مطابق امور(تکوینی) است (21) لذا شرع اسلام امور معاش را بعهده مرد گذاشته و تنظیم امور داخلی را بعهده زن.
و بعضی گفته اند غرض اصلی از حجاب جلوگیری از زنا است و زنا در حجاب زیادتر می شود، زیرا بحکم آن که (الانسان حریص علی ما منع) انسان را از هر چه منع کنند بآن حریص تر می گردد و هر قدر زن خود را بپوشاند مرد حریص تر می شود که او را ببیند.
و روی این اصل می گویند حجاب از اسلام نیست ، لکن این حرف خلاف وجدان و تجربه است و مثل این است که بگویند اگر کسی جواهرات خود را در صندوق پنهان نکند ، و در کوچه و بازار پخش نماید بهتر محفوظ می ماند ، زیرا وقتی مانعی در کار نیامد کسی میل نمی کند دستبردی بآن ها بزند ، آری اگر قوه شهوت در بشر تمام شود دیگر مایل به نگاه نیست مگر از جهت حسن منظر.
هر کس در عمر خود چندین دفعه گل و ریاحین و مناظر زیبا دیده آیا چون مکرر دیده است دیگر مایل بدیدن نیست؟
در بعضی جرائد دیدم نوشته بود تاسیس حجاب از زمان خلفای عباسی شده که آمیزش با ایرانی ها داشتند و حجاب را از آنها آموختند .
کدام عاقل منصفی قبول می کند که حکم باین مشکلی که بقول متجددین زنان را بروپوشی و زندانی دائمی وا دارد ، بدون اصل مسلمی و قانون محکمی انجام گیرد، در صورتی که طبیعت زن مایل بخود آرائی و جلوه گری است آن هم این طور عمومیت پیدا نماید و بتمام فرق مسلمین و ممالک اسلامی سرایت نماید.
نمی دانم حضراتی که چنین می گویند آیا آیاتی که در خصوص حجاب وارد شده که بعضی از آن را تذکر دادم و نیز به اخبار راجعه بحجاب چه می گویند؟
آیا تعلیمات اسلام غیر از آن چه از قرآن و احادیث معلوم می شود از جای دیگر می توان استفاده نمود.
و چون در سابق حجاب و روپوشی از مسلمیات تمام فرق اسلامی بشمار می رفت لهذا علمای صدر اسلام کمتر در مقام ادله و بیان اخباری که در این خصوص رسیده بر آمده و متعرض خصوصیات آن می شدند لکن چون اخیراً مسئله حجاب خیلی اهمیت پیدا نموده بطوری که بعضی یا از روی جهل و نادانی یا تجاهل نموده و از روی اغراض شخصی منکر وجوب و مشروعیت آن شده اند و گویند اصلاً حجاب در شریعت نرسیده.
این است که علماء در مقام بر آمده و کتابهای بسیار راجع به «حجاب» تالیف نموده اند و در دسترس مردم گذارده اند و بهترین کتابی که در این زمینه تالیف گردیده کتاب ( سفینه النجات) است که از تالیفات فاضل دانشمند آقای ابوالفضل خراسانی است که الحق کتاب جامعی است مراجعه نمائید تا آن که بدانید حجاب در شریعت محمدی (صلی الله علیه و آله )خیلی اهمیت دارد و بیشتر فساد اخلاقی که امروز بین مردم شیوع پیدا نموده زیر سر بی عفتی و بی حیائی زن ها است.
و از عموم مسلمین که پای بند بدیانت اسلامند تقاضا می نمائیم که همت گمارند که این گم گشته را باز آرند که شاید اندازه ای از این وحشی گری و بی عفتی که سر تا سر ممالک اسلامی را گرفته و شیوع پیدا نموده جلوگیری شود.
ای مردهای با غیرت با ایمان که اندازه ای پای بند قرآن می باشید ببینید خداوند در کلام مجید بشما چه دستور می دهد : «
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلیکُمْ نارًا وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَیْها مَلائِکَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یَعْصُونَ اللّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ(سوره تحریم، آیه 6)».
خداوند در این آیه مبارکه بمومنین خطاب فرموده که خودتان و اهل بیت خودتان را نگاه دارید از آتشی که آتش گیرینی آن خود مردم می باشند وملائکه غلاظ و شدادی موکل بر آن آتشند که نا فرمانی از امر حق تعالی نمی نمایند و آن چه امر می فرماید اطاعت می نمایند.
پس بحکم قرآن شما بایستی جلو گيري کنید از خانواده خودتان اگر زنهای شما یا دختر ها یا پسران شما بکج رفتند و بر خلاف حکم خدا عمل نمودند بهر ترتیبی که ممکن است آنها را از کج روی باز دارید لکن بایستی اول خود را از اعمال ناشایسته نگاه دارید سپس آنها را هدایت نمائید و گرنه کلام شما تاثیر ندارد.
خوب است حضرات متجددین عوض این که می گویند حجاب از اسلام نیست ، بفرمائید حجاب درتمدن اروپائی ها نیست، اگر این طور بگویند اروپا منشها زودتر بی حجابی را عملی می کنند همان تقلید بیگانگان است که ایرانی های بیچاره را بخاک سیاه نشانیده ( ای دو صد لعنت بر این تقلید باد).

منبع: به سوي خوشبختي، نويسنده بانو مجتهده امين


اعتیاد آور بودن ازدواج موقت
سوال:
افرادی که ازدواج موقت کرده اند عمدتا معترفند در مورد آن به نوعی شدید از اعتیاد مبتلا شده اند. یعنی فرد به تکرار تجربه با افراد دیگری مجبور می شود و ترک این کار حتی بعد از ازدواج دائم برایشان امکان پذیر نیست. این صحیح است؟
در غرب چون بي حجابي و بد حجابي است براي مردم عادي شده است ولي در ايران چون حجاب است براي مردم تازگي دارد

پاسخ:
براي گرفتن چنين نتايجي نياز به كار آماري جدي است. بنابراين اين كه بگوييم افرادي كه دنبال اين ازدواج هستند عمدتا براي اين ازدواج تنوع طلب مي شوند درست نيست.
در مشاوره هاي تلفني و اينترنتي و مكتوب افراد راحت تر در اين باره سخن مي گويند در اين مشاوره ها با افراد (زن و مرد) مختلفي مواجه شده ايم كه اين نوع ازدواج را تجربه كرده اند:
-برخي جوانان متدين بوده اند كه براي حفظ ايمان خود و اجتناب از گناه ناچار شدند ازدواج موقت كنند. اين افراد بعد از ازدواج و رفع زمينه هاي گناه تمايلي به اين ازدواج ندارند.
-برخي هم مي گويند مستحب است و يك بار تجربه كرده اند.
-برخي مسائل جنبي در اين ازدواج در نظر داشته اند مانند پيوند سببي با سادات.
-افرادي كه در پي رفع نياز مادي هستند و با رفع نياز اين ازدواج را كنار مي گذارند
-افرادي كه در پي رفع نياز هاي رواني عاطفي و امنيت هستند و با ازدواج اين ازدواج را كنار گذاشته اند
-افرادي كه همسردائم به دليل بيماري يا شرايط زندگي نمي توانند داشته باشند و مجبوراند در طول زندگي چندين ازدواج موقت چند ساله داشته باشند
-و...
هوش هيجاني و باروهاي ديني
در كل افرادي كه ثبات هيجاني ندارند و هوش هيجاني و مديريت هيجاني ضعيف دارند و از نظر باورهاي ديني و اخلاقي هم رشديافته نيستند و گرفتار برخي از اختلالات رواني مانند باي پُلار، نيمفومانيا و دون ژوآنيسم و شخصيت بلدر لاين و.... هستند خطر «تنوع طلبي» آنها زياد است.

افراد بي قید و بي ديني هم كه هوش هيجاني پاييني دارند و در گير لذت هاي آني و هيجان هاي زودگذر مي شوند و يا افرادي كه اختلالات رواني ياد شده را دارند و نمي توانند خودكنترلي داشته باشد در روابط نامشروع تنوع طلب مي شوند البته تنوع طلبي براي اين افراد دامنه بسيار وسيعي نسبت به افراد متديني دارد كه هوش هيجاني پاييني دارند چون تعهدات و مزرهاي حلال و حرام اجازه ارتباط با افراد زيادي را از انها مي گيرد.
نكته: در كل اگر افرادي به دليل بيماري يا...گرفتار تنوع طلبي جنسي شوند لازم است كه اين كار در چارچوب ازدواج موقت با تعهدات و شروطي دارد در آيد و از زنا و خيانت همسران و ارتباط با محارم و ارتباط با دختران (بدون اذن پدر) و ارتباط با خواهر همسر و...اجتناب شود.

سؤال: چرا کار آماری نشده؟
علل مختلفي دارد
يكي اين كه افرادي تجربه اين ازدواج را دارند به خصوص زنان براي اجتناب از انگ خوردن در كارهاي آماري شركت نمي كنند
سوم اين كه مراكز و محققان هم از برچسب خوردن هراس دارند
وگرنه اين خلا هست و كار پژوهشي با روش علمي روي اين ازدواج انجام نشده است.
البته درباره انگيزه روي اوردن زنان به اين ازدواج در كاري پژوهشي بررسي شده است كتاب زير حاصل آن است: تحليلي بر روان شناسي زن در ازدواج موقت،طلعت رافعي، نشر دانژه، چاپ اول، 1382.

اين لذت ها هم مثل لذت هاي فيزيولوژيكي خوردن و نوشيدن است ؛ كسي كه در دوران مجرديش برود حافظيه شيراز بستني بخورد به او مي‌چسبد. وقتي متأهل هم باشد بروده باز هم مي‌چسبد

بانو مجتهده و عارفه امين در كتاب به سوي خوشبختي خود به اين شبهه(حریص شدن گناه بخاطر اجبارحجاب) پاسخ مي دهند:
قوانين اجتماعي مانند قوانين راهنمايي رانندگي و يا قفل مغازه ها منع كننده است ولي كدام عاقلي مي گويد براي اين كه ديگران حريص نشوند قوانين را برداريم و مغازه ها را باز بگذاريم و دزدگير نبينديم و پليسي در كار نباشد؟!
دوم اين كه آيا گل هايي كه در طبيعت هست و چشم اندازه اي زيبا و شگفت انگيز و غروب دل نشين آفتاب براي افرادي كه آنها را پيوسته مي بينند زدگي مي آورد؟ يا بازم هم براي اهل معرفت تازگي دارد؟
...
انجمن گفتگوي ديني، بخش مشاوره، كارشناس: حامي، 1394/9/19

موضوع قفل شده است