جمع بندی ولایت و نماز دهه اول ذیحجه

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ولایت و نماز دهه اول ذیحجه

سلام
برای دوستان مشخص کنید چرا از این همه آیه، آیه وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثینَ لَیْلَةً، وَ أَتْمَمْناها بَعَشْر، فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَیْلَةً، وَ قالَ مُوسى لاَِخیهِ هارُونَ اخْلُفْنى فى قَوْمى، وَ أَصْلِـحْ وَلا تَتَّبِعْ سَبیـلَ الْمُفْسِـدینَ.
رو برای این نماز انتخاب کرد؟آیا بحث جانشینی حضرت پیامبر اعظم (ص) است یعنی حضرت امیرالمومنین (ع)با تشکر

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد صدیقین

سلام به شما پرسشگر گرامی

دستور نمازها جنبه تعبدی دارد و شاید نتوانیم به علل اصلی تشریع جزئیات آن دست پیدا کنیم مگر آنچه که از سوی شارع حکیم برای ما بیان می شود. ظاهرا تنها یک روایت داریم که به نماز همراه با آیه مذکور، دلالت دارد که سید بن طاووس آن را در اقبال الاعمال آورده است. (1) از باب بررسی ذوقی مطلب، شاید بتوان گفت تناسب این آیه با ماه ذی حجه، در واقع یادآوری رخداد بزرگ روز هجدهم همین ماه یعنی عید بزرگ غدیر و عید ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) است که از اعیاد بزرگ اسلامی محسوب می شود و پیامبر و اهل بیت (علیهم السلام) هم در بزرگداشت این روز دستورالعمل های متعددی بیان کرده اند.

آیه 142 اعراف، بیانگر غیبت موقتی موسی از قومش برای مناجات با پروردگار و دریافت تورات است. در این مدت کوتاه _که چهل شب طول کشید_ هارون جانشین وی در میان بنی اسرائیل بود. در سوره طه این ماجرا به تفصیل بیان شده و اینکه قوم موسی با ترفند سامری، فریب خوردند و از فرمانبرداری جانشین موسی _یعنی هارون_ سرکشی کردند و راه کفر و ارتداد را در پیش گرفتند (2) و خدای متعال هم حکم بسیار سختی برای سرکشان و طغیان‌گران صادر فرمود. (3)

در روایت نبوی است که احوالات قوم موسی، در امت اسلام هم عینا اتفاق می افتد: وَ قَالَ النَّبِيُّ ص يَكُونُ فِي هَذِهِ الْأُمَّةِ كُلُّ مَا كَانَ فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ حَذْوَ النَّعْلِ بِالنَّعْلِ وَ حَذْوَ الْقُذَّةِ بِالْقُذَّةِ (4) ؛ در عمل هم می بینیم که این خبر غیبی و پیشگویی پیامبر، دقیقا رخ داده و بر سر جانشین پیامبر، همان گذشت که بر جانشین موسی گذشته بود!

ذکر این آیه در نماز مستحبی دهه اول ذی حجه، شاید از باب یادآوری آن واقعه بزرگ باشد.

توضیحات بهتر و دقیق تری در اینجا ( http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa24700 ) آمده است که جهت اطلاع بیشتر، می توانید مطالعه فرمایید.

پی نوشت
--------------------------------
1- اقبال الاعمال، ج 1، ص 317
2- رجوع کنید به: طه/83 تا 98
3- رجوع کنید به: اعراف/ 142 تا 153 و بقره/54
4- من‏ لايحضره‏ الفقيه، ج 1، ص 203، ح 609

با سلام و تشکر
چیزی که خودم استنباط کردم این بود که دلیل این نماز این بوده در مراسم حج که همه هستند این واقعیت روشن شود که حضرت موسی 30 روز رفت جانشین برای خودش گذاشت. (توجه کنید که بعدا ده روز اضافه شد جهت تکمیل که ظاهرا در همین ایام دهه اول ذیحجه بوده)
حالا پیامبر اعظم (ص) که به سفر ابدی می روند جانشین نمی گذارند؟

و با مطرح شدن این سوال ولایت الهی حضرت امیر ع برای همگان حتی انها که در جهل نگهشان داشته اند روشن شود.

موضوع قفل شده است