تثلیث و نقد آن

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تثلیث و نقد آن

سلام، خب همه‌ی ما میدونیم که تثلیت از نظر عقلی مشکل داره و امکان‌پذیر نیست. یه جواب تازه ای البته شاید برای من تازه هست، یه جا خوندم که خودم جواب نداشتم براش، اگه میشه این جوابی که الان می‌نویسم و از یه سایت تبلیغ مسیحیت بود رو نقد کنین برام، نمیخوام این سوال برام بی جواب بمونه هرچند ک باور دارم تثلیت رد شد هست اما برای رد دلیل زیر چیزی ب ذهنم نرسید:

*صورت سوال این بود:

چگونه ممکن است خدا در آن واحد هم سه نفر و هم یک نفر باشد؟

*جوابی که داده بود:

"بهترین پاسخ برای این سؤال اینست که این موضوع یک راز الهی می‌باشد!‌ چیزهایی وجود دارند که ما نمی‌توانیم آنها را به خوبی درک کنیم. اما با این وجود می‌دانیم که آنها حقیقت دارند. درک بسیاری از حقایق ممکن است برای ما مشکل باشد. فقط به این مفهوم که خدا بی‌نهایت است، و یا این ایده که او تمام کائنات را از هیچ ایجاد کرده است بیاندیشید! هر دو برداشت صحیح می‌باشد، هرچند که درک واقعی آن پیچیده و فراتر از ذهن ماست! آموزه‌ی تثلیث درست همینگونه است.

یک راه خوب برای درک نسبی مفهوم تثلیث اینست که به عنوان مثال آب را که به ۳ حالت فیزیکی وجود دارد در نظر بگیریم. آب می‌تواند به حالت‌های مایع، جامد (یخ) و گاز (بخار آب یا بخار) موجود باشد، اما در هر سه حالت همچنان ماهیّت آب ثابت است.
کشف کنید که چگونه می‌توانید با خدا رابطه داشته باشید
یوحنّا ۱۴:۹یوحنّا ۱۰:۳۰"

این سوالو 5 6 ماه پیش پرسیدم جواب ندادن نمیشد هم زیرش پست گذاشت و جدیدش کرد دوباره پرسیدم. جوابش برام مهمه لطفا جواب بدین! مرسی

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد مبشر

[=Times New Roman]با سلام خدمت دوست پرسشگر گرامی
از پیگیری دوست گرامی برای یافتن پاسخ تشکر می کنم:Gol:
عذرخواهی بنده را برای پاسخ ندادن طی مدت گذشته پذیرا باشید .
بدون مقدمه به سراغ پاسخ شما دوست عزیز می روم
[=Times New Roman]

unknownprime;727656 نوشت:
بهترین پاسخ برای این سؤال اینست که این موضوع یک راز الهی می‌باشد!‌ چیزهایی وجود دارند که ما نمی‌توانیم آنها را به خوبی درک کنیم. اما با این وجود می‌دانیم که آنها حقیقت دارند. درک بسیاری از حقایق ممکن است برای ما مشکل باشد. فقط به این مفهوم که خدا بی‌نهایت است، و یا این ایده که او تمام کائنات را از هیچ ایجاد کرده است بیاندیشید! هر دو برداشت صحیح می‌باشد، هرچند که درک واقعی آن پیچیده و فراتر از ذهن ماست! آموزه‌ی تثلیث درست همینگونه است.

[=Times New Roman]
به گمان بنده این پاسخ نمی تواند مناسب باشد بلکه ادعایی است که مسأله را پیچیده تر می کند ، فرض کنید این ادعا را یک بودایی انجام دهد و معتقد باشد ایمان به بودا یک راز است که فقط باید به آن ایمان بیاورید ، آیا یک مسیحی این سخن را خواهد پذیرفت ؟ ؟؟ یا یک هندو برای شما استدلال کند که شیوا خدای هندوها یک راز است و قابل فهم نیست ؟؟ آیا مسیحیان می پذیرند با این استدلال به شیوا ایمان بیاورند ؟
اصلا اگر یک مسلمان همین ادعا را بکند و معتقد شود که کتاب مقدس مسیحیان متنی راز آلود و غیرقابل فهم درباره پیامبر اسلام است که تنها پس از مسلمان شدن می توانید انجیل را به صورت واقعی بفهمید آیا کلیسای مسیحی این ادعا را می پذیرد ؟
ادعای رازآلود بودن و غیرقابل درک بودن ، به نظر این بنده کوچک خداوند تنها تحقیر عقل و منطق بشر است و در این باره استدلالی بسیار سست است .

[=Times New Roman]

unknownprime;727656 نوشت:
یک راه خوب برای درک نسبی مفهوم تثلیث اینست که به عنوان مثال آب را که به ۳ حالت فیزیکی وجود دارد در نظر بگیریم. آب می‌تواند به حالت‌های مایع، جامد (یخ) و گاز (بخار آب یا بخار) موجود باشد، اما در هر سه حالت همچنان ماهیّت آب ثابت است.

[=Times New Roman]
گمان قاصر بنده بر این است که مثال حالتهای سه گانه آب ، نمی تواند مثال مناسبی باشد . زیرا آب در حالتهای سه گانه دیگر مثلا در همان لحظه که بخار است ، همزمان آب نخواهد بود ، آیا بخار در همان لحظه که بخار است دارای خواص و آثار آب نیز هست ؟ مثلا با بخار می توان تشنگی را برطرف کرد یا آتش را خاموش کرد ؟
حالتهای سه گانه آب هر کدام ویژگی خاص خود را دارند و فاقد برخی از ویژگیهای همدیگر هستند و دوستانی که اصرار بر تثلیث دارند اگر قائل شوند که هر کدام از اقانیم تثلیث دارای ویژگی خود است و ویژگی سایر اقانیم را ندارد ممکن است سخن قابل قبولی ارائه داده باشند اما آنها معتقدند این سه اقنوم (پدر، پسر، روح القدس) همزمان خدای کامل از خدای کامل و در عین حال تمام ویژگیهای یکدیگر را دارا هستند .
امیدوارم این پاسخ مختصر مورد قبول دوست گرامی قرار بگیرد :Gol:
بهره مندی از نظرات سایر دوستان در رابطه با موضوع مطرح شده باعث خرسندی ما خواهد بود .:Gol:

موضوع قفل شده است