بطری وقتی پر است و میخواهی خالی اش کنی، خمش میکنی.
هر چه خم شود خالی تر میشود، اگر کاملا رو به زمین گرفته شود، سریع تر خالی میشود.دل آدم هم همین طور است، گاهی وقتها پر میشود از غم، از غصه، ...
قرآن میگوید:
هر گاه دلت پر شد از غم و غصه ها ؛ خم شو و به خاک بیفت.
" وَكُن مِّنَ السَّاجِدِین."
سجده کن؛ ذکر خدا بگو ; این موجب میشود تو خالی شوی تخلیه شوی، سبک شوی؛
صلوات
سلام و عرض ادب خدمت شما
با اجازه همه شما عزیزان، استعفای خودمو اعلام میکنم..
إن شاءالله که توفیقی پیدا شود تا باز بتونیم خدمت کنیم
از اینکه مدتی با شما بودم،باعث افتخارمه و آرزو میکنم در همه مراحل زیر سایه اهل بیت علیهم السلام موفق و سربلند باشید
و اینکه طلب حلالیت دارم از همه شما بزرگواران
التماس دعا
:Sham::Gol:
نکته ای در سیره امام غریبان حضرت رضا علیه السلام : «عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الصَّلْتِ عَنْ رَجُلٍ مِنْ أَهْلِ بَلْخٍ قَالَ: کُنْتُ مَعَ الرِّضَا (ع) فِی سَفَرِهِ إِلَى خُرَاسَانَ فَدَعَا یَوْماً بِمَائِدَةٍ لَهُ فَجَمَعَ عَلَیْهَا مَوَالِیَهُ مِنَ السُّودَانِ وَ غَیْرِهِمْ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ لَوْ عَزَلْتَ لِهَؤُلَاءِ مَائِدَةً فَقَالَ مَهْ إِنَّ الرَّبَّ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى وَاحِدٌ وَ الْأُمَّ وَاحِدَةٌ وَ الْأَبَ وَاحِدٌ وَ الْجَزَاءَ بِالْأَعْمَالِ: .... با امام رضا (ع) در سفر به خراسان همراه بودم. روزی سفرهای طلبید و تمام خدمتکاران و غلامان را نزدش فراخواند. گفتم: فدایتان شوم، کاش برای اینان سفرهای جداگانه میانداختید! فرمود: دست بردار! خدای همة ما یکی است، پدر و مادر همه یکی است و پاداش نیز به اعمال است» (کلینی، 1365، ج 8: 230 و مجلسی، 1403ق.، ج 49: 141).
در سال قحطی، عارفی غلامی دید که شادمان بود؛
گفت: چطور در چنین وضعی شادی می کنی؟
گفت: من غلام اربابی هستم که چندین گله و رمه دارد و تا وقتی برای او کار می کنم روزی مرا می دهد.
عارف گفت:
"از خودم شرم دارم که یک غلام به اربابی با چند گوسفند توکل کرده و غم به دل راه نمی دهد و من خدایی دارم که مالک تمام دنیاست و نگران روزی خود هستم"
-----------------------------------------------------
گاهی اوقات صلاح است که تنها بشوی چون مقدر شده تکخال ورقها بشوی گاهی اوقات قرارست که در پیله ی درد نم نمک شاپرکی خوشگل و زیبا بشوی گاهی انگارضروری ست بِگندی درخود تا مبدل به شرابی خوش و گیرا بشوی گاهی ازحمله ی یک گربه،قفس میشکند تا تو پرواز کنی،راهی صحرا بشوی
گاهی از خار گل سرخ برنجی بد نیست باعث مرگ گل سرخ مبادا بشوی
گاهی ازچاه قرارست به زندان بروی آخرقصه هم آغوش زلیخا بشوی...
امام رضا (ع) فرمود:
«از صفات مؤمن این است که وقتى نیکى کند ،خوشحال مىشود. زمانى که دست به کار بدى بزند، استغفار مىکند. مسلمان [حقیقى] کسى است که سایر مسلمانان از زبان و دستش در امان باشند. آن
که همسایهاش از ظلم او در امان نباشد، از ما نیست».(1)
پی نوشت:
1. آداب معاشرت از دیدگاه معصومان علیهم السلام، ص 101
[=arial]شیخ رجبعلی خیاط میگفت: من هر وقت که نماز میخواندم نمازهایی مثل نماز امام زمان یا نماز جعفر طیار از خداوند حاجتی میخواستم یک روز گفتم بگذار یک بار برای خود خدا نماز بخوانم و حاجتی نخواهم شاعر میگوید:
تو بندگی چو گدایان به شرط مزد نکن
که خواجه خود روش بندهپروری دارد
همان شب شیخ رجبعلی خیاط در عالم خواب دید که به او گفتند چرا دیر آمدی؟ یعنی چه یعنی تو باید 30 سال پیش به فکر این کار میافتادی حالا سر پیری باید بفهمی و نماز بخوانی و حاجتی طلب نکنی.
راستشو بگو ! پورشه رو میخوای که یارانه تونو قطع نکنن ؟
حالا این قدر بگید که فکر کنند منم جزء مرفهین بی درد هستم ......این دو زار یارانه مونم قطع کنند......بابام بیرونم کنه. یه پورشه ناقابل که دیگه این حرفا رو نداره !!!!!!! :Ghamgin::Moteajeb!::Moteajeb!:
دلم بود و حرم بود و امامم بود و تنهایی .
حرم قبله .
حرم کعبه .
عجب احرام زیبایی .
لباس اشک آماده .
سرم از شرم افتاده .
همیشه سنگ فرش او .
برایم مهر و سجاده .
دلم آهو .
دلم از او .
دلم مشغول گفت و گو .
بزن نی زن به نام او .
بگو یا ضامن آهو .
السلام علیک یاعلی بن موسی الرضا(ع)
رحمت و نعمت از واژههای پرکاربرد در قرآن کریم هستند که بررسی همه جوانب آنها بحث مبسوطی را میطلبد. از این رو به اختصار به برخی مطالب اشاره میشود.
معنای رحمت ونعمت:
راغب اصفهانی در معنای رحمت گفته : رحمت ، مهربانی و رقتی است که مقتضای احسان است نسبت به شخص مرحوم (فردی که مورد ترحم قرار گرفته است) و چون خداوند با رَحْم (رحمت) وصف شود، مراد از آن تنها احسان است نه رقت قلب. رحمت خداوند بخشش و تفضل و رحمت آدمیان رقت قلب و عاطفه است. در المیزان ذیل تفسیر بسم اللّه الرحمن الرحیم آمده است: رحمت ،انفعال و تأثر خاصی است که در وقت دیدن محتاج عارض قلب میشود و شخص را به رفع احتیاج و کاستی طرف وادار میکند. این معنا به حسب تحلیل به عطا و فیض بر میگردد و به همین معنا خداوند با رحمت توصیف میشود; یعنی رحمت در خدا، به معنای عطا و احسان است نه تأثر و انفعال قلب; زیرا در او انفعال نیست.
اما نعمت به مواهب الهی گفته میشود که نصیب بندگان میشود.(1)
تفاوت رحمت و نعمت و رابطه بین آن دو :
«رحمت» و «شفقت» تفضل و مهربانی به کسی است که نیازمند است ولی در دادن نعمت چنین شرطی نیست. برای مثال، چنانچه چیزی به فردی که نیازی ندارد داده شود، میتوان گفت نعمتی به او داده شد; اما رحمت و مهربانی در این جا، به کار برده نمیشود.(2)
در قرآن کریم، گاهی برخی چیزها با کلمة رحمت توصیف شدهاند; از این رو برخی مفسران، در بسیاری از آیهها رحمت را به نعمت معنا کردهاند. حتی عدهای از قاموسنویسان گفتهاند: همه نعمتهای خدا رحمت او هستند.»(3)
بنابراین میتوان گفت نعمت، بخشی از رحمت است. وجوه و نظایری که برای رحمت در قرآن کریم آمده است این نکته را تایید میکند.
وجوه و نظایر رحمت در قرآن
در قرآن کریم، رحمت در معانی متعددی به کار رفته است:
1. نعمتی که باعث کرامت شده; (4)
2. لطف و احسان و توفیق;(5)
3. رسالت و نبوت;(6)
4. گذشت، بخشش گناه و مغفرت;(7)
5. پاداش آخرت، بهشت;(8)
6. عطوفت و رأفت;(9)
7. یاری و نصرت;(10)
8. باران;(11)
9. راحتی، گشایش، عافیت و خیر;(12)
10. رزق و وسعت روزی;(13)
وظایف ما در مقابل رحمت خداوند:
رحمت خداوند، گسترده و همه موجودات جهان را فراگیر است.(14) وظیفه آدمی آن است که خود را در معرض آن قرار دهد. در آیهها و روایتها، امور ذیل برای دریافت رحمت سفارش شده است:
1. نیکوکاری; "وَلاَ تُفْسِدُواْ فِی الأَْ رْضِ بَعْدَ إِصْلَـَحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفًا وَطَمَعًا إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِیبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِینَ" (15)
2. ایمان به خدا و توسل به او: "فَأَمَّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ بِاللَّهِ وَاعْتَصَمُواْ بِهِ فَسَیُدْخِلُهُمْ فِی رَحْمَةٍ مِّنْهُ وَفَضْلٍ وَیَهْدِیهِمْ إِلَیْهِ صِرَ َطًا مُّسْتَقِیمًا "(16)
3. شکیبایی و صبر (17);
4. فرمانبری از خداوند و پیامبر (18);
5. اقامه نماز و پرداخت زکات (19);
6. توبه;
7. ذکر خداوند;
8. ترحم و مهربانی با ناتوانان و مردم.(20)
پی نوشت ها:
1. قاموس قرآن، سید علی اکبر قرشی، مدخل "نعمت"
2. معجم فروق اللغه، ابی هلال عسکری، ص 253، دفتر نشر اسلامی.
3. قاموس قرآن، سید علی اکبر قرشی، ج 4ـ3، ص 71، دارالکتب الاسلامیة
4. بقره(2)آیه 152
5. همان ،آیه،178
6. همان ،آیه105
7. همان،آیه64
8. آلعمران(3)آیه 153
9. همان،آیه 159
10. نسأ(4)آیه112
11. اعراف،(7)آیه 5
12. یونس،(10)آیه 5
13. اسرأ(17)آیه 28؛ دانشنامه قرآن و قرآنپژوهی، بهأالدین خرمشاهی، مدخل "رحمت"
14. غافر(40)آیه 7
15. اعراف(7)آیه 57
16. نسا(4)آیه175
17. بقره،155ـ157
18. آلعمران،131 و 132
19. نور(24)آیه56
20. ر.ک: میزان الحکمه، محمدی ری شهری، ترجمه: حمید رضا شیخی، حدیثهای شماره 6997ـ7004.
از نظر اسلام عملی صحیح و خدایی است که بر اساس حکم خدا وپیامبر و امامان باشد که از آن به صراط مستقیم یاد میشود.به هر مقدار از این مسیر فاصله گرفته شود انحراف صورت میگیرد.
انسان باید اعمال و رفتارهای خود را با موازین شرعی و احکام الهی و ارزشهای اخلاقی بسنجد، تا متوجه شد که چه مقدار در مسیر الهی است و اعمال او رنگ خدایی دارد . هم چنین باید به سیره و سنت و زندگانی پیامبر (ص) و معصومین (ع) بنگرد و آنها را الگوی زندگانی خود قرار دهد .
اگر انسان بخواهد اعمال و رفتار او کاملا رنگ خدایی داشته باشد ، باید اخلاص در اعمال نیک داشته باشد. معیار سنجش عمل از دیدگاه اسلام اخلاص میباشد.
اخلاص روح عبودیت و بندگی است و عبادت جز با اخلاص مفهومی ندارد. به تعبیر امام صادق(ع):
«نیت برتر از عمل است و آگاه باشید که نیت، حقیقت عمل است».(1)
اخلاص به معنای خالص نمودن عمل برای خدا و پاک کردن نیت از شرک و ریا است. در روایات آمده است: چون اخلاص امری قلبی و وجدانی است،نمیتوان آن را ظاهر زیبا و حجم کار ارزیابی کرد. پیامبراکرم(ص) میفرماید: خداوند متعال به اموال و صورتهای شما نگاه نمیکند، بلکه به قلوب و اعمال شما نگاه میکند».(2)
اگر انسان بخواهد به مرحله ای از خلوص برسد که همه کارهای او برای خدا باشد، بسیار دشوار میباشد و هر کس نمیتواند به راستی چنین ادّعایی نماید ، البته نباید انسان مأیوس شود. بلکه در این مسیر هر مقدار که بتواند اخلاص در اعمال را به دست آورد ، نیکو و ارزشمند است ، یا حتی بتواند به آن نزدیک شود . باید تمرین کرد، چرا که خودسازی و ریاضت نفسانی همانند ورزش جسمانی است. همان طور که در تربیت بدن، باید از کم شروع کرد و به تدریج بالا رفت تا به مرحلة قهرمانی رسید، در تهذیب روح نیز باید از کم شروع کرد و به تدریج بالا رفت و هر مقدار که حاصل شود ، ارزشمند است. آنان که به مراحلی از کمال رسیده اند، بدون زحمت و رنج بدین مقام نایل نشده اند، بلکه سالها زحمت کشیده و با هوای نفس مبارزه کرده و کوشیده اند نیت خود را خالص کنند و برای جلب رضایت پروردگار وظایف خویش را انجام دهند.
انسان باید همیشه از خدا بخواهد که به او توفیق دهد تا پایان کار خلوص خود را حفظ کند، چرا که گاهی در میان راه به موانعی برخورد میکند که ادامة راه بسیار دشوار است.
در منابع روایی ما، نشانهها و اسبابی برای به دست آوردن اخلاص ذکر شده است. که به بعضی اشاره مینماییم، تا با شناخت و معیار قرار دادن آنها، متوجه شوید که کار با اخلاص،چگونه است.
1- پیامبر گرامی(ص) فرمود: «علامت انسان مخلص چهار چیز است: دلش پاک، اعضا و جوارحش سالم،خیرش مبذول و شرّش مأمون است (یعنی مردم از خیرش بهره مند و از شرّش در امانند)».(3)
2- امیرالمؤمنین علی(ع) فرمود: «کسی که نهان و آشکار و کردار و گفتارش یکسان باشد، به راستی امانتش را ادا و عبادتش را خالص کرده است».(4)
3- نیز حضرت (ع) فرمود: «کمال اخلاص پرهیز از گناهان است».(5)
4- در روایت دیگری فرمود:«عبادت خالص آن است که انسان به کسی جز خدا امیدی نداشته باشد و جز گناهش از چیزی بیمناک نباشد».(6)
5- امام صادق(ع) فرمود: «عمل خالص آن است که نخواهی کسی جز خدا تو را برای انجام آن ستایش کند».(7)
6- امام صادق(ع) فرمود: «هیچ بنده ای به حقیقت اخلاص نمیرسد مگر آن که دوست نداشته باشد مردم او را برای کارهایی که برای خدا انجام دهد،ستایش کنند».(8)
7- در روایت آمده است که: «سرآغاز اخلاص نا امیدی از غیر الله است».(9) از این روایات معلوم میشود که اصل عبادت اخلاص است و سایر اعمال در سایه اخلاص،عنوان عبادت پیدا میکند و کامل میشود. به علاوه اسلام به کیفیت عمل بیشتر اهمیت میدهد تا به کمیت آن. زیاد بودن عمل موجب تقرّب نمیشود، بلکه خلوص نیت مهم است. اگر میخواهی به مرحله ای برسی که بدانی کارهای شما با اخلاص بوده یا خیر؟ باید مدّتی در رفتار و حرکات و سکنات خود دقّت کنی و خفایای قلب خود را تفتیش نموده و از آن حساب شدیدی بکشی،همانند این که انسان از شریک خود حساب میکشد. حتی اگر دیدی واجبات خود را در ظاهر و علنی نمیتوانید خالص کنید، آن را در خفا انجام دهید. اگر چه کمتر اتفاق میافتد که در واجبات ریا شود،بلکه بیشتر در خصوصیات و مستحبات ریا اتفاق میافتد. در هر صورت، باید با جدیت کامل قلب خویش را از لوث شرک و ریا پاک کنی تا ان شاءالله کارهای شما با اخلاص انجام شود. اگر میخواهید بفهمید که بعد از عمل، کار شما با اخلاص انجام گرفته،باید ببینید که اگر نیتی جز رضای خدا نداشتید،و کار شما از ریا و خودنمایی خالص بود و طمعی از حیث دنیا و یا ترس از کسی جز خدا در کار شما دخیل نبود، بدانید که عمل شما مخلصانه انجام گرفته است، گرچه ممکن است گاهی انسان،کاری را به قصد ثواب، یا کسب بهشت الهی و حتی بر آورده شدن حاجتی،انجام دهد،که این منافاتی با اخلاص ندارد. سخن را با این روایت شریف به پایان میبریم که: «آرزوهایت را کم کن تا اعمالت خالص شود».(10)
پینوشتها:
1. اصول کافی،ج 2،ص 16، حدیث 4.
2. میزان الحکمه، ج 3، ص 2601، حدیث 16917.
3. تحف العقول، ص 16.
4. نهج البلاغه، نامة .
5. بحارالانوار، ج 74، ص 213، چاپ بیروت.
6. همان، ص 229.
7. اصول کافی، ج 2، ص 16، حدیث 4.
8. مشکوه الانوار، ص 11،به نقل از اخلاق عملی، آیت الله مهدوی کنی،ص 421.
9. فهرست موضوعی غرر، ص 430.
10. فهرست موضوعی غرر، ص 91 و با استفاده از اخلاق عملی، ص 428 - 410 و امام خمینی(ره)، چهل حدیث، ص 55 - 51 و معراج السعاده، ص 491 - 489.
گردنش حالت ارتجاعی داره ها و مگه میشه به همین راحتی گردنش رو لوله کنیم و در این حال که گردنش به حالت لوله هست با یک دستمان در یخچال رو باز کنیم و بزاریم اونجا ؟
گردن جانور وحشی به اون درازی و لوله ! ( مثل فنره اصلا !) :Gig:
پنجره ای که به نماد کرامت و بازکردن گره های بسته زندگی تبدیل شده است. این جا«پنجره فولاد» حرم امام رضا(ع) است. محبوب ترین پنجره دنیا.
چه کسی این جا را «پنجره فولاد » کرد؟
وقتی صحن عتیق(انقلاب) در دوره صفوی و با طرح «شیخ بهایی» ساخته شد، «ملا محسن فیض کاشانی» که حکیم، فیلسوف ، عارف و شاعر ان دوره بود، پیشنهاد داد برای کسانی که به هردلیل نمی توانند وارد حرم مطهر شوند و کنار ضریح بایستند، فضایی طراحی شود که بتوانند در نزدیک ترین فاصله از ضریح مطهر، بایستند وبتوانند ضریح امام رضا “ع”را ببینند و زیارتنامه بخوانند. بنابراین پنجره ای فولادی در محلی که مشرف به ضریح مطهر بود نصب شد و از آن به بعد به «پنجره فولاد» معروف شد.
بنابراین، اولین پنجره فولاد در قرن نهم هجری قمری در دوره صفویه و در زمان شاهرخ میرزا تیموری، همسر گوهرشاد خانم در سال ۲۷۰۱ قمری ساخته شد. این پنجره نسبتاً کوچک از جنس فولاد بود و در نزدیکترین مکان ممکن به ضریح مطهر رضوی، در صحن انقلاب اسلامی (عتیق) قرار گرفته تا اشخاصی که به خاطر عذر شرعی و یا موارد مشابه، از رفتن به کنار ضریح معذورند، بتوانند از پشت این پنجره که ضریح مطهر از داخل شبکههای آن پیداست، زیارتنامه بخوانند و با امام رضا(ع) درددل کنند.
غیر از این ها، پنجره فولاد، مورد توجه یک گروه دیگر هم قرار گرفته بود. گروهی که فرصت زیادی برای زیارت نداشتند و یا مجبور به ترک سریع حرم بودند، پشت این پنجره می ایستادند، رو به ضریح مطهر سلامی می دادند و سپس به سراغ کار خود می رفتند.
شفایافتن بیماران صعب العلاج، معلول و حاجت گرفتن حاجتمندان پشت پنجره فولاد و با کرامت های ویژه امام رضا(ع)، سبب شد تا نگاه ها به این پنجره کوچک، نگاه ویژه ای باشد و به سرعت، این محل را به یکی از شلوغ ترین و محبوب ترین مکان های حرم مطهر امام رضا(ع) تبدیل کرد. تا جایی که بستن پارچه و قفل و زنجیر به شبکه های پنجره فولاد، به تدریج تبدیل به یک سنت برای حاجتمندان و مراجعان به این محل شد. سنتی که البته ریشه دینی نداشته و تنها از یک باور عامیانه سرچشمه گرفته است.
پنجره های حرم
اما پنجره فولاد نصب شده از دوره صفویه، پنجره فولاد فعلی حرم مطهر نیست و پنجره فولاد فعلی، سومین پنجره فولاد نصب شده در حرم مطهر است.
پنجره فولاد اول، تا زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار در صحن انقلاب وجود داشت. اما در عهد ناصری، پنجره دیگری این بار از جنس برنز ساخته شد که جایگزین پنجره اول شد.
دومین پنجره هم تا اوایل انقلاب اسلامی در حرم مطهر وجود داشت. اما با توجه به فرسودگی و ساییده شدن برخی از قسمتهای پنجره قدیمی و مشکلاتی که برای زائران به وجود آمده بود، مسئولان آستان قدس رضوی تصمیم گرفتند این پنجره را به موزه آستان قدس منتقل کرده و پنجره جدیدی را جایگزین آن کنند. بنابراین سومین پنجره از جنس برنز در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران ساخته شده و جایگزین پنجره دوم شد .
امروز یه سرگرمی و سوال هوش اینجا مطرح میکنم ببینم کی پاسخ میده :
.
یه عمو زرافه ای در جنگل های ماداگاسکار گرمش شده . . . . 313 درجه کلوین
.
حالا اینو میخواهیم توی یخچال فریزر ساید بای ساید امرسان قرار بدیم تا خنک بشه
با چند حرکت اینو توی یخچال بزاریم ؟ :Gig:
.
کسانی که جواب صحیح رو ارایه دهند تصویر یه شاقالات خامه ای جایزه اش هست . . .
جواب رو خودمون ارایه کنیم که مهلتش به پایان رسید
[=arial]درب یخچال رو باز می کنیم .
زرافه رو با جرثقیل برش میداریم و وارد یخچال می کنیم .
درب یخچال رو می بندیم . می بینیم گردنش بیرون مونده هنوز . ( گردنش از کناز در زده بیرون)
پس دوباره درب یخچال رو باز می کنیم .
گردن زرافه رو هم به زور میدیم بره تو .
حالا درب رو با زور می بندیم .
می شه شش حرکت .
محبت و دوست داشتن از راه آگاهی و انس و برطرف ساختن موانع به دست میآید؛ حب خدا و اولیای او نیز، از طریق شناخت و معرفت پدید میآید.هر اندازه آدمی معرفت خودش را افزون کند و در عمل نیز انس و الفت خود را با خداوند و مقربان درگاهش بیشتر سازد و موانع راه را - که علایق و وابستگیهای مادی و دنیایی است - از دل بیرون کند، عشق الهی و اولیای او در دلش افزونتر خواهد شد.
محبت و دوست داشتن خانم فاطمه زهرا(س) بسیار ارزنده و سازنده است. تقویت و استمرار این دوستی و خشنود کردن آن حضرت تنها با عمل میسر می باشد، کسی که واقعا به احکام الهی مقید گردد، حقیقتا ایشان را خشنود ساخته است؛ چرا که هیچ چیزی به اندازه پای بندی به احکام الهی ایشان را خشنود نمی کند.
بنا بر این برای خشنودی آن حضرت توجه به این امور ضروری است:
1. تقوای الهی و دوری از گناه
محبت واقعی نشانه هایی دارد که از مهم ترین آن ها تسلیم و تبعیت مطلق از محبوب است. امام باقر(ع) در روایتی می فرمایند:«مَنْ کَانَ لِلَّهِ مُطِیعاً فَهُوَ لَنَا وَلِیٌّ وَ مَنْ کَانَ لِلَّهِ عَاصِیاً فَهُوَ لَنَا عَدُوٌّ وَ مَا تُنَالُ وَلَایَتُنَا إِلَّا بِالْعَمَلِ وَ الْوَرَعِ (1) ؛کسی که مطیع خداوند باشد، دوست ما است ، کسی که از خدا نا فرمانی کند،دشمن ما است. زیرا به مقام دوستی و ولایت ما بدون عمل صالح و ورع و دوری از گناه نمی توان رسید.
پس اگر شخص ادعای محبت داشته باشد، ولی در عمل پیرو محبوب نباشد، محب واقعی نیست.
2- مطالعه تاریخ زندگانی ائمه (ع) و به خصوص فاطمه زهرا (س) و شناخت راه و هدف ایشان
3-تبعیت از ائمه اطهار (ع) و فاطمه زهرا (س) در تمام ابعاد زندگی به خصوص در امر حجاب و عفاف
4- شرکت در مجالس ذکر و انس با اولیا و ارتباط روحی و معنوی با اهل بیت(ع)
علاوه بر اینکه شما می توانید با دعا و انجام نماز مستحبی و انجام کارهای خوب و اهداء ثواب آنها برای آن حضرت، ایشان را خشنود سازید.
پی نوشت:
1. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، تهران، اسلامیه، ج67، ص99.
مبارک باشه
از طرف من یه سبد گلهای شادی با ساقه های سبز سعادت و برگهای لطیف برکت و غنچه ی بانشاط غیرت در نجابت نثارتان باد .
همیشه تندرست و سرافراز باشید .
پول همون مقداره،فقط از این جیب به اون جیب میشه.همش تو جیب یه نفر نیست فقط.
در این جا کلبه ی گل است وآواز
نباید کرد از پول نکته ا ی باز
در این کلبه سخن از گل برانید
به سان بلبل خوش دل بخوانید
دلـــتـــنـــگی…
حـــس عـــجـــیـــبـــی اســـتـــ کـــه گـــاهـــی تــــــو را بـــه یـــادم مـــی آورد…
گـــاهـــی یـــعـــنـــی هـــمـــیـــشـــه…
گـــاهي
یـــعـــنـــی الـــان…
همه چیز در زندگی عادت می شود
مانده ام
چرا "دوری از حرمت" این قانون را نمی پذیرد.....؟!
[="Arial"][="Navy"]
مرحوم شیخ رجبعلی خیاط می فرمود:
بطری وقتی پر است و میخواهی خالی اش کنی، خمش میکنی.
هر چه خم شود خالی تر میشود، اگر کاملا رو به زمین گرفته شود، سریع تر خالی میشود.دل آدم هم همین طور است، گاهی وقتها پر میشود از غم، از غصه، ...
قرآن میگوید:
هر گاه دلت پر شد از غم و غصه ها ؛ خم شو و به خاک بیفت.
" وَكُن مِّنَ السَّاجِدِین."
سجده کن؛ ذکر خدا بگو ; این موجب میشود تو خالی شوی تخلیه شوی، سبک شوی؛
صلوات
[/]
سلام و عرض ادب خدمت شما
با اجازه همه شما عزیزان، استعفای خودمو اعلام میکنم..
إن شاءالله که توفیقی پیدا شود تا باز بتونیم خدمت کنیم
از اینکه مدتی با شما بودم،باعث افتخارمه و آرزو میکنم در همه مراحل زیر سایه اهل بیت علیهم السلام موفق و سربلند باشید
و اینکه طلب حلالیت دارم از همه شما بزرگواران
التماس دعا
:Sham::Gol:
من خوشبخت ترین آدم روی کره ی زمین هستم
و مطمئنم کسی از من خوشبخت تر وجود ندارد.
خدا بی نهایت شکر:Sham:
نکته ای در سیره امام غریبان حضرت رضا علیه السلام :
«عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الصَّلْتِ عَنْ رَجُلٍ مِنْ أَهْلِ بَلْخٍ قَالَ: کُنْتُ مَعَ الرِّضَا (ع) فِی سَفَرِهِ إِلَى خُرَاسَانَ فَدَعَا یَوْماً بِمَائِدَةٍ لَهُ فَجَمَعَ عَلَیْهَا مَوَالِیَهُ مِنَ السُّودَانِ وَ غَیْرِهِمْ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ لَوْ عَزَلْتَ لِهَؤُلَاءِ مَائِدَةً فَقَالَ مَهْ إِنَّ الرَّبَّ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى وَاحِدٌ وَ الْأُمَّ وَاحِدَةٌ وَ الْأَبَ وَاحِدٌ وَ الْجَزَاءَ بِالْأَعْمَالِ: .... با امام رضا (ع) در سفر به خراسان همراه بودم. روزی سفرهای طلبید و تمام خدمتکاران و غلامان را نزدش فراخواند. گفتم: فدایتان شوم، کاش برای اینان سفرهای جداگانه میانداختید! فرمود: دست بردار! خدای همة ما یکی است، پدر و مادر همه یکی است و پاداش نیز به اعمال است» (کلینی، 1365، ج 8: 230 و مجلسی، 1403ق.، ج 49: 141).
در سال قحطی، عارفی غلامی دید که شادمان بود؛
گفت: چطور در چنین وضعی شادی می کنی؟
گفت: من غلام اربابی هستم که چندین گله و رمه دارد و تا وقتی برای او کار می کنم روزی مرا می دهد.
عارف گفت:
"از خودم شرم دارم که یک غلام به اربابی با چند گوسفند توکل کرده و غم به دل راه نمی دهد و من خدایی دارم که مالک تمام دنیاست و نگران روزی خود هستم"
-----------------------------------------------------
الســــــــلامـ عــــ .. لیکــــ یا اباصالح . . ...
ای مــرکــــــــز ثقل كهكشان دل مـن
خورشید بلنــــــد آسمـان دل من
عمریـــست كه من منتظـــــر دیدارم
یك جمعه بیــــــا به جمكران دل من
[b]content[/b]
[="Arial"][="Navy"][=arial]امام علي (علیه الاف و التهیه و السلام) :
چهار چيز براي چهار مقصد ديگر آفريده شده اند :
1.مال براي خرج کردن در احتياجات زندگي نه براي نگهداري.
2.علم براي عمل کردن به آن نه جدال و کشمکش و بحث.
3.انسان براي بندگي و اطاعت از خدا نه خوشگذراني و معصيت
4.دنيا براي جمع آوري توشه آخرت نه غفلت از اخرت و آباد ساختن دنيا.
نصايح صفحه 179
[=arial]
[=Microsoft Sans Serif]
گاهی اوقات صلاح است که تنها بشوی
چون مقدر شده تکخال ورقها بشوی
گاهی اوقات قرارست که در پیله ی درد
نم نمک شاپرکی خوشگل و زیبا بشوی
گاهی انگارضروری ست بِگندی درخود
تا مبدل به شرابی خوش و گیرا بشوی
گاهی ازحمله ی یک گربه،قفس میشکند
تا تو پرواز کنی،راهی صحرا بشوی
گاهی از خار گل سرخ برنجی بد نیست
باعث مرگ گل سرخ مبادا بشوی
گاهی ازچاه قرارست به زندان بروی
آخرقصه هم آغوش زلیخا بشوی...
[="Times New Roman"][="Black"]لنگگگگگگگگگگگگگگگگ فروشیییییییییییییه لنگگگگگگگگگگگگگ :ghash: :ghash: :shad:
[/]
دایی حسن :ghash: :ghash: :ghash:
راستشو بگو ! پورشه رو میخوای که یارانه تونو قطع نکنن ؟ :tajob:
[="Microsoft Sans Serif"][="RoyalBlue"]Http://parsico.net/pages/imamreza/
اینم هدیه من به مناسبت تولد امام رضا(ع)
(پیشاپیش عیدتون مبارک.))
بعد از بازشدن تصویر با انگشتتون به آسمانش ضربه بزنید
خداوکيلى اگه خوشتون اومد منم دعا کنید[/]
"ﮔﻨﺎﻩ"،
ﺭﻓﺘﻪ ﺩﺭ ﭼﺸﻤﻢ!
" ﺧﺪﺍ " ﺩﺍﺭﺩ" ﻓﻮﺕ" ﻣﯽ ﮐﻨﺪ!
ﺍﯾﻦ "ﺍﺷﮏ " ﻫﺎ
ﺑﯽ ﺩﻟﯿﻞ ﻧﯿﺴﺖ..
امام رضا (ع) فرمود:
«از صفات مؤمن این است که وقتى نیکى کند ،خوشحال مىشود. زمانى که دست به کار بدى بزند، استغفار مىکند. مسلمان [حقیقى] کسى است که سایر مسلمانان از زبان و دستش در امان باشند. آن
که همسایهاش از ظلم او در امان نباشد، از ما نیست».(1)
پی نوشت:
1. آداب معاشرت از دیدگاه معصومان علیهم السلام، ص 101
[="Arial"][="Navy"][=arial]شیخ رجبعلی خیاط میگفت: من هر وقت که نماز میخواندم نمازهایی مثل نماز امام زمان یا نماز جعفر طیار از خداوند حاجتی میخواستم یک روز گفتم بگذار یک بار برای خود خدا نماز بخوانم و حاجتی نخواهم شاعر میگوید:
تو بندگی چو گدایان به شرط مزد نکن
که خواجه خود روش بندهپروری دارد
همان شب شیخ رجبعلی خیاط در عالم خواب دید که به او گفتند چرا دیر آمدی؟ یعنی چه یعنی تو باید 30 سال پیش به فکر این کار میافتادی حالا سر پیری باید بفهمی و نماز بخوانی و حاجتی طلب نکنی.
[=arial]
[="Microsoft Sans Serif"][="Indigo"] یارقیه;721830 نوشت:
کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور
وین سر شوریده بازآید به سامان غم مخور
چتر گل در سر کشی ای مرغ خوشخوان غم مخور
دایما یک سان نباشد حال دوران غم مخور
باشد اندر پرده بازیهای پنهان غم مخور
چون تو را نوح است کشتیبان ز طوفان غم مخور
سرزنشها گر کند خار مغیلان غم مخور
هیچ راهی نیست کان را نیست پایان غم مخور
جمله میداند خدای حال گردان غم مخور
تا بود وردت دعا و درس قرآن غم مخور
[="Microsoft Sans Serif"][="Indigo"] مشاوره میدین؟!;722401 نوشت:
عجب صبری خدا دارد !
برای خاطر تنها یکی مجنون صحرا گرد بی سامان ،
هزاران لیلی ناز آفرین را کو به کو ،
آواره و ، دیوانه میکردم .
عجب صبری خدا دارد !
بگرد شمع سوزان دل عشاق سر گردان ،
سراپای وجود بی وفا معشوق را ،
پروانه میکردم .
عجب صبری خدا دارد !
اگر من جای او بودم .
بعرش کبریایی ، با همه صبر خدایی ،
تا که میدیدم عزیز نابجایی ، ناز بر یک ناروا گردیده خواری میفروشد ،
گردش این چرخ را
وارونه ، بی صبرانه میکردم .
عجب صبری خدا دارد !
که میدیدم مشوش عارف و عامی ، ز برق فتنۀ این علم عالم سوز مردم کش ،
بجز اندیشه عشق و وفا ، معدوم هر فکری ،
در این دنیای پر افسانه میکردم .
عجب صبری خدا دارد !
همین بهتر که او خود جای خود بنشسته و ،تاب تماشای تمام زشتکاریهای این مخلوق را دارد،!
یکنفس کی عادلانه سازشی ،
با جاهل و فرزانه میکردم .
عجب صبری خدا دارد ! عجب صبری خدا دارد ![/]
[="Microsoft Sans Serif"][="Indigo"] یارقیه;722407 نوشت:
من که معانی عارفانه سر در نمیارم.... از معنی عامیانش خوشم اومد....:khandeh!:[/]
[="Arial"][="Navy"]
[/B][/]چهان تابی ز نور حق بیاموز
که او با صد تجلی در حجاب است
با نام خدا
.
سلام و دردود
.
.
امروز یه سرگرمی و سوال هوش اینجا مطرح میکنم ببینم کی پاسخ میده :
.
یه عمو زرافه ای در جنگل های ماداگاسکار گرمش شده . . . . 313 درجه کلوین
.
حالا اینو میخواهیم توی یخچال فریزر ساید بای ساید امرسان قرار بدیم تا خنک بشه
با چند حرکت اینو توی یخچال بزاریم ؟ :Gig:
.
کسانی که جواب صحیح رو ارایه دهند تصویر یه شاقالات خامه ای جایزه اش هست . . .
سلام
با دو حرکت!!!!!!
برش میداریم و میذاریمش تو یخچال:Nishkhand:
حالا این قدر بگید که فکر کنند منم جزء مرفهین بی درد هستم ......این دو زار یارانه مونم قطع کنند......بابام بیرونم کنه. یه پورشه ناقابل که دیگه این حرفا رو نداره !!!!!!! :Ghamgin::Moteajeb!::Moteajeb!:
دلم بود و حرم بود و امامم بود و تنهایی .
حرم قبله .
حرم کعبه .
عجب احرام زیبایی .
لباس اشک آماده .
سرم از شرم افتاده .
همیشه سنگ فرش او .
برایم مهر و سجاده .
دلم آهو .
دلم از او .
دلم مشغول گفت و گو .
بزن نی زن به نام او .
بگو یا ضامن آهو .
السلام علیک یاعلی بن موسی الرضا(ع)
با نام خدا
با سلام
لطفا دقت بیشتر کنید . .
همین طوریا هم نیست
عمو زرافه هست پلنگ که نیست . . :Gig:
فرق بین رحمت و نعمت ؟
رحمت و نعمت از واژههای پرکاربرد در قرآن کریم هستند که بررسی همه جوانب آنها بحث مبسوطی را میطلبد. از این رو به اختصار به برخی مطالب اشاره میشود.
معنای رحمت ونعمت:
راغب اصفهانی در معنای رحمت گفته : رحمت ، مهربانی و رقتی است که مقتضای احسان است نسبت به شخص مرحوم (فردی که مورد ترحم قرار گرفته است) و چون خداوند با رَحْم (رحمت) وصف شود، مراد از آن تنها احسان است نه رقت قلب. رحمت خداوند بخشش و تفضل و رحمت آدمیان رقت قلب و عاطفه است. در المیزان ذیل تفسیر بسم اللّه الرحمن الرحیم آمده است: رحمت ،انفعال و تأثر خاصی است که در وقت دیدن محتاج عارض قلب میشود و شخص را به رفع احتیاج و کاستی طرف وادار میکند. این معنا به حسب تحلیل به عطا و فیض بر میگردد و به همین معنا خداوند با رحمت توصیف میشود; یعنی رحمت در خدا، به معنای عطا و احسان است نه تأثر و انفعال قلب; زیرا در او انفعال نیست.
اما نعمت به مواهب الهی گفته میشود که نصیب بندگان میشود.(1)
تفاوت رحمت و نعمت و رابطه بین آن دو :
«رحمت» و «شفقت» تفضل و مهربانی به کسی است که نیازمند است ولی در دادن نعمت چنین شرطی نیست. برای مثال، چنانچه چیزی به فردی که نیازی ندارد داده شود، میتوان گفت نعمتی به او داده شد; اما رحمت و مهربانی در این جا، به کار برده نمیشود.(2)
در قرآن کریم، گاهی برخی چیزها با کلمة رحمت توصیف شدهاند; از این رو برخی مفسران، در بسیاری از آیهها رحمت را به نعمت معنا کردهاند. حتی عدهای از قاموسنویسان گفتهاند: همه نعمتهای خدا رحمت او هستند.»(3)
بنابراین میتوان گفت نعمت، بخشی از رحمت است. وجوه و نظایری که برای رحمت در قرآن کریم آمده است این نکته را تایید میکند.
وجوه و نظایر رحمت در قرآن
در قرآن کریم، رحمت در معانی متعددی به کار رفته است:
1. نعمتی که باعث کرامت شده; (4)
2. لطف و احسان و توفیق;(5)
3. رسالت و نبوت;(6)
4. گذشت، بخشش گناه و مغفرت;(7)
5. پاداش آخرت، بهشت;(8)
6. عطوفت و رأفت;(9)
7. یاری و نصرت;(10)
8. باران;(11)
9. راحتی، گشایش، عافیت و خیر;(12)
10. رزق و وسعت روزی;(13)
وظایف ما در مقابل رحمت خداوند:
رحمت خداوند، گسترده و همه موجودات جهان را فراگیر است.(14) وظیفه آدمی آن است که خود را در معرض آن قرار دهد. در آیهها و روایتها، امور ذیل برای دریافت رحمت سفارش شده است:
1. نیکوکاری; "وَلاَ تُفْسِدُواْ فِی الأَْ رْضِ بَعْدَ إِصْلَـَحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفًا وَطَمَعًا إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِیبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِینَ" (15)
2. ایمان به خدا و توسل به او: "فَأَمَّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ بِاللَّهِ وَاعْتَصَمُواْ بِهِ فَسَیُدْخِلُهُمْ فِی رَحْمَةٍ مِّنْهُ وَفَضْلٍ وَیَهْدِیهِمْ إِلَیْهِ صِرَ َطًا مُّسْتَقِیمًا "(16)
3. شکیبایی و صبر (17);
4. فرمانبری از خداوند و پیامبر (18);
5. اقامه نماز و پرداخت زکات (19);
6. توبه;
7. ذکر خداوند;
8. ترحم و مهربانی با ناتوانان و مردم.(20)
پی نوشت ها:
1. قاموس قرآن، سید علی اکبر قرشی، مدخل "نعمت"
2. معجم فروق اللغه، ابی هلال عسکری، ص 253، دفتر نشر اسلامی.
3. قاموس قرآن، سید علی اکبر قرشی، ج 4ـ3، ص 71، دارالکتب الاسلامیة
4. بقره(2)آیه 152
5. همان ،آیه،178
6. همان ،آیه105
7. همان،آیه64
8. آلعمران(3)آیه 153
9. همان،آیه 159
10. نسأ(4)آیه112
11. اعراف،(7)آیه 5
12. یونس،(10)آیه 5
13. اسرأ(17)آیه 28؛ دانشنامه قرآن و قرآنپژوهی، بهأالدین خرمشاهی، مدخل "رحمت"
14. غافر(40)آیه 7
15. اعراف(7)آیه 57
16. نسا(4)آیه175
17. بقره،155ـ157
18. آلعمران،131 و 132
19. نور(24)آیه56
20. ر.ک: میزان الحکمه، محمدی ری شهری، ترجمه: حمید رضا شیخی، حدیثهای شماره 6997ـ7004.
:hamdel:[=arial]روحت شاد برادر:hamdel:
از نظر اسلام عملی صحیح و خدایی است که بر اساس حکم خدا وپیامبر و امامان باشد که از آن به صراط مستقیم یاد میشود.به هر مقدار از این مسیر فاصله گرفته شود انحراف صورت میگیرد.
انسان باید اعمال و رفتارهای خود را با موازین شرعی و احکام الهی و ارزشهای اخلاقی بسنجد، تا متوجه شد که چه مقدار در مسیر الهی است و اعمال او رنگ خدایی دارد . هم چنین باید به سیره و سنت و زندگانی پیامبر (ص) و معصومین (ع) بنگرد و آنها را الگوی زندگانی خود قرار دهد .
اگر انسان بخواهد اعمال و رفتار او کاملا رنگ خدایی داشته باشد ، باید اخلاص در اعمال نیک داشته باشد. معیار سنجش عمل از دیدگاه اسلام اخلاص میباشد.
اخلاص روح عبودیت و بندگی است و عبادت جز با اخلاص مفهومی ندارد. به تعبیر امام صادق(ع):
«نیت برتر از عمل است و آگاه باشید که نیت، حقیقت عمل است».(1)
اخلاص به معنای خالص نمودن عمل برای خدا و پاک کردن نیت از شرک و ریا است. در روایات آمده است: چون اخلاص امری قلبی و وجدانی است،نمیتوان آن را ظاهر زیبا و حجم کار ارزیابی کرد. پیامبراکرم(ص) میفرماید: خداوند متعال به اموال و صورتهای شما نگاه نمیکند، بلکه به قلوب و اعمال شما نگاه میکند».(2)
اگر انسان بخواهد به مرحله ای از خلوص برسد که همه کارهای او برای خدا باشد، بسیار دشوار میباشد و هر کس نمیتواند به راستی چنین ادّعایی نماید ، البته نباید انسان مأیوس شود. بلکه در این مسیر هر مقدار که بتواند اخلاص در اعمال را به دست آورد ، نیکو و ارزشمند است ، یا حتی بتواند به آن نزدیک شود . باید تمرین کرد، چرا که خودسازی و ریاضت نفسانی همانند ورزش جسمانی است. همان طور که در تربیت بدن، باید از کم شروع کرد و به تدریج بالا رفت تا به مرحلة قهرمانی رسید، در تهذیب روح نیز باید از کم شروع کرد و به تدریج بالا رفت و هر مقدار که حاصل شود ، ارزشمند است. آنان که به مراحلی از کمال رسیده اند، بدون زحمت و رنج بدین مقام نایل نشده اند، بلکه سالها زحمت کشیده و با هوای نفس مبارزه کرده و کوشیده اند نیت خود را خالص کنند و برای جلب رضایت پروردگار وظایف خویش را انجام دهند.
انسان باید همیشه از خدا بخواهد که به او توفیق دهد تا پایان کار خلوص خود را حفظ کند، چرا که گاهی در میان راه به موانعی برخورد میکند که ادامة راه بسیار دشوار است.
در منابع روایی ما، نشانهها و اسبابی برای به دست آوردن اخلاص ذکر شده است. که به بعضی اشاره مینماییم، تا با شناخت و معیار قرار دادن آنها، متوجه شوید که کار با اخلاص،چگونه است.
1- پیامبر گرامی(ص) فرمود: «علامت انسان مخلص چهار چیز است: دلش پاک، اعضا و جوارحش سالم،خیرش مبذول و شرّش مأمون است (یعنی مردم از خیرش بهره مند و از شرّش در امانند)».(3)
2- امیرالمؤمنین علی(ع) فرمود: «کسی که نهان و آشکار و کردار و گفتارش یکسان باشد، به راستی امانتش را ادا و عبادتش را خالص کرده است».(4)
3- نیز حضرت (ع) فرمود: «کمال اخلاص پرهیز از گناهان است».(5)
4- در روایت دیگری فرمود:«عبادت خالص آن است که انسان به کسی جز خدا امیدی نداشته باشد و جز گناهش از چیزی بیمناک نباشد».(6)
5- امام صادق(ع) فرمود: «عمل خالص آن است که نخواهی کسی جز خدا تو را برای انجام آن ستایش کند».(7)
6- امام صادق(ع) فرمود: «هیچ بنده ای به حقیقت اخلاص نمیرسد مگر آن که دوست نداشته باشد مردم او را برای کارهایی که برای خدا انجام دهد،ستایش کنند».(8)
7- در روایت آمده است که: «سرآغاز اخلاص نا امیدی از غیر الله است».(9) از این روایات معلوم میشود که اصل عبادت اخلاص است و سایر اعمال در سایه اخلاص،عنوان عبادت پیدا میکند و کامل میشود. به علاوه اسلام به کیفیت عمل بیشتر اهمیت میدهد تا به کمیت آن. زیاد بودن عمل موجب تقرّب نمیشود، بلکه خلوص نیت مهم است. اگر میخواهی به مرحله ای برسی که بدانی کارهای شما با اخلاص بوده یا خیر؟ باید مدّتی در رفتار و حرکات و سکنات خود دقّت کنی و خفایای قلب خود را تفتیش نموده و از آن حساب شدیدی بکشی،همانند این که انسان از شریک خود حساب میکشد. حتی اگر دیدی واجبات خود را در ظاهر و علنی نمیتوانید خالص کنید، آن را در خفا انجام دهید. اگر چه کمتر اتفاق میافتد که در واجبات ریا شود،بلکه بیشتر در خصوصیات و مستحبات ریا اتفاق میافتد. در هر صورت، باید با جدیت کامل قلب خویش را از لوث شرک و ریا پاک کنی تا ان شاءالله کارهای شما با اخلاص انجام شود. اگر میخواهید بفهمید که بعد از عمل، کار شما با اخلاص انجام گرفته،باید ببینید که اگر نیتی جز رضای خدا نداشتید،و کار شما از ریا و خودنمایی خالص بود و طمعی از حیث دنیا و یا ترس از کسی جز خدا در کار شما دخیل نبود، بدانید که عمل شما مخلصانه انجام گرفته است، گرچه ممکن است گاهی انسان،کاری را به قصد ثواب، یا کسب بهشت الهی و حتی بر آورده شدن حاجتی،انجام دهد،که این منافاتی با اخلاص ندارد. سخن را با این روایت شریف به پایان میبریم که: «آرزوهایت را کم کن تا اعمالت خالص شود».(10)
پینوشتها:
1. اصول کافی،ج 2،ص 16، حدیث 4.
2. میزان الحکمه، ج 3، ص 2601، حدیث 16917.
3. تحف العقول، ص 16.
4. نهج البلاغه، نامة .
5. بحارالانوار، ج 74، ص 213، چاپ بیروت.
6. همان، ص 229.
7. اصول کافی، ج 2، ص 16، حدیث 4.
8. مشکوه الانوار، ص 11،به نقل از اخلاق عملی، آیت الله مهدوی کنی،ص 421.
9. فهرست موضوعی غرر، ص 430.
10. فهرست موضوعی غرر، ص 91 و با استفاده از اخلاق عملی، ص 428 - 410 و امام خمینی(ره)، چهل حدیث، ص 55 - 51 و معراج السعاده، ص 491 - 489.
استاد محمد شاه محمدي
استاد مديريت و روانشناسى
کلاس اول یزد بودم سال1340، وسطای سال اومدیم تهران
یه مدرسه اسمم را نوشتند
شهرستانی بودم، لهجه غلیظ یزدی و گیج از شهری غریب
ما کتابمان دارا آذر بود ولی تهران آب بابا
معظلی بود برای من ، هیچی نمی فهمیدم
البته تو شهر خودمان هم همچین خبری از شاگرد اول بودنم نبود ولی با سختی و
بدبختی درسکی می خواندم
تو تهران شدم شاگرد تنبل کلاس
معلم پیر و بی حوصله ای داشتیم که شد دشمن قسم خورده ی من
هر کس درس نمی خواند می گفت:می خوای بشی فلانی و منظورش من بینوا بودم
با هزار زحمت رفتم کلاس دوم
آنجا هم از بخت بد من، این خانم شد معلممان
همیشه ته کلاس می نشستم و گاهی هم چوبی می خوردم که یادم نرود کی هستم!!
دیگر خودم هم باورم شده بود که شاگرد تنبلی هستم تا ابد
کلاس سوم یک معلم جوان و زیبا آمد مدرسه مان
لباسهای قشنگ می پوشید و خلاصه خیلی کار درست بود، او را برای کلاس ما گذاشتند
من خودم از اول رفتم ته کلاس نشستم
میدانستم جام اونجاست
درس داد، مشق گفت که برا فردا بیاریم
انقدر به دلم نشسته بود که تمیز مشقم را نوشتم
ولی می دانستم نتیجه تنبل کلاس چیست
فرداش که اومد، یک خودنویس خوشگل گرفت دستش و شروع کرد به امضا کردن مشق ها
همگی شاخ در آورده بودیم آخه مشقامون را یا خط میزدن یا پاره می کردن
وقتی به من رسید با ناامیدی مشقامو نشون دادم
دستام می لرزید و قلبم به شدت می زد
زیر هر مشقی یه چیزی می نوشت
خدایا برا من چی می نویسه؟
با خطی زیبا نوشت : عالی
باورم نمی شد بعد از سه سال این اولین کلمه ای بود که در تشویق من بیان شده بود
لبخندی زد و رد شد
سرم را روی دفترم گذاشتم و گریه کردم
به خودم گفتم هرگز نمی گذارم بفهمد من تنبل کلاسم
به خودم قول دادم بهترین باشم...
آن سال با معدل بیست شاگرد اول شدم و همینطور سال های بعد
همیشه شاگرد اول بودم
وقتی کنکور دادم نفر ششم کنکور در کشور شدم و به دانشگاه تهران رفتم
یک کلمه به آن کوچکی سرنوشت مرا تغییر داد
چرا کلمات مثبت و زیبا را از دیگران دریغ می کنیم به ویژه ما مادران، معلمان، استادان، مربیان...
کسی نیست ؟
یه کم مغز رو گریس کاری کنیم بَدَک نیست . .
.
بیچاره این زرافه هه پخت از گرما ؟
:khandeh!:
بیزحمت شما در یخچال فریزر رو باز کن زرافه رو بذارتو فیریزر بعد در رو ببند تا ما یه فکری بکنیم ببینیم چه کاری میشه براش کرد . :Ealam:
[="Microsoft Sans Serif"][="Indigo"] ابوالفضل;722904 نوشت:
سلام
با پنج حرکت
برش می داریم
گردنشو لوله می کنیم تا کوچیک بشه
در یخچالو باز می کنیم
می ذاریمش تو یخچال
در یخچالو می بندیم
:lol:[/]
سلام
شاقالات خامه ای چیست؟
هر کسی تمرین بدنی دارد .
نیاز بهیچ دارو ندارد .
دارو او همان جنبش وحرکت است .
( بوعلی )
باسلام و تشکر
.
گردنش حالت ارتجاعی داره ها و مگه میشه به همین راحتی گردنش رو لوله کنیم و در این حال که گردنش به حالت لوله هست با یک دستمان در یخچال رو باز کنیم و بزاریم اونجا ؟
گردن جانور وحشی به اون درازی و لوله ! ( مثل فنره اصلا !) :Gig:
علیکم سلام
یه نوع شاقالاتی هست که خامه ای هم هست .
[/TD]
[="Microsoft Sans Serif"][="Indigo"][/]
[="Microsoft Sans Serif"][="Indigo"][/]
پنجره ای که به نماد کرامت و بازکردن گره های بسته زندگی تبدیل شده است. این جا«پنجره فولاد» حرم امام رضا(ع) است. محبوب ترین پنجره دنیا.
چه کسی این جا را «پنجره فولاد » کرد؟
وقتی صحن عتیق(انقلاب) در دوره صفوی و با طرح «شیخ بهایی» ساخته شد، «ملا محسن فیض کاشانی» که حکیم، فیلسوف ، عارف و شاعر ان دوره بود، پیشنهاد داد برای کسانی که به هردلیل نمی توانند وارد حرم مطهر شوند و کنار ضریح بایستند، فضایی طراحی شود که بتوانند در نزدیک ترین فاصله از ضریح مطهر، بایستند وبتوانند ضریح امام رضا “ع”را ببینند و زیارتنامه بخوانند. بنابراین پنجره ای فولادی در محلی که مشرف به ضریح مطهر بود نصب شد و از آن به بعد به «پنجره فولاد» معروف شد.
بنابراین، اولین پنجره فولاد در قرن نهم هجری قمری در دوره صفویه و در زمان شاهرخ میرزا تیموری، همسر گوهرشاد خانم در سال ۲۷۰۱ قمری ساخته شد. این پنجره نسبتاً کوچک از جنس فولاد بود و در نزدیکترین مکان ممکن به ضریح مطهر رضوی، در صحن انقلاب اسلامی (عتیق) قرار گرفته تا اشخاصی که به خاطر عذر شرعی و یا موارد مشابه، از رفتن به کنار ضریح معذورند، بتوانند از پشت این پنجره که ضریح مطهر از داخل شبکههای آن پیداست، زیارتنامه بخوانند و با امام رضا(ع) درددل کنند.
غیر از این ها، پنجره فولاد، مورد توجه یک گروه دیگر هم قرار گرفته بود. گروهی که فرصت زیادی برای زیارت نداشتند و یا مجبور به ترک سریع حرم بودند، پشت این پنجره می ایستادند، رو به ضریح مطهر سلامی می دادند و سپس به سراغ کار خود می رفتند.
شفایافتن بیماران صعب العلاج، معلول و حاجت گرفتن حاجتمندان پشت پنجره فولاد و با کرامت های ویژه امام رضا(ع)، سبب شد تا نگاه ها به این پنجره کوچک، نگاه ویژه ای باشد و به سرعت، این محل را به یکی از شلوغ ترین و محبوب ترین مکان های حرم مطهر امام رضا(ع) تبدیل کرد. تا جایی که بستن پارچه و قفل و زنجیر به شبکه های پنجره فولاد، به تدریج تبدیل به یک سنت برای حاجتمندان و مراجعان به این محل شد. سنتی که البته ریشه دینی نداشته و تنها از یک باور عامیانه سرچشمه گرفته است.
پنجره های حرم
اما پنجره فولاد نصب شده از دوره صفویه، پنجره فولاد فعلی حرم مطهر نیست و پنجره فولاد فعلی، سومین پنجره فولاد نصب شده در حرم مطهر است.
پنجره فولاد اول، تا زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار در صحن انقلاب وجود داشت. اما در عهد ناصری، پنجره دیگری این بار از جنس برنز ساخته شد که جایگزین پنجره اول شد.
دومین پنجره هم تا اوایل انقلاب اسلامی در حرم مطهر وجود داشت. اما با توجه به فرسودگی و ساییده شدن برخی از قسمتهای پنجره قدیمی و مشکلاتی که برای زائران به وجود آمده بود، مسئولان آستان قدس رضوی تصمیم گرفتند این پنجره را به موزه آستان قدس منتقل کرده و پنجره جدیدی را جایگزین آن کنند. بنابراین سومین پنجره از جنس برنز در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران ساخته شده و جایگزین پنجره دوم شد .
[="Times New Roman"][="Black"]عجب سعادتی. :khandeh!:
[/]
فردا تولدمه. :Kaf:
:shadi:خوش به حالم.:shadi:
:tavallod:دلتون آب.:tavallod:
:khoshali:بازم خوش به حالم.:khoshali:
بنده های خاص خدا اینجوری هستن دیگه. :ok::Nishkhand:
حالا روز تولد یا رقیه رو ببینید ، مصادف با روز ساواک :ghash: :shad: :ghash:
جواب رو خودمون ارایه کنیم که مهلتش به پایان رسید
[=arial]درب یخچال رو باز می کنیم .
زرافه رو با جرثقیل برش میداریم و وارد یخچال می کنیم .
درب یخچال رو می بندیم . می بینیم گردنش بیرون مونده هنوز . ( گردنش از کناز در زده بیرون)
پس دوباره درب یخچال رو باز می کنیم .
گردن زرافه رو هم به زور میدیم بره تو .
حالا درب رو با زور می بندیم .
می شه شش حرکت .
[SPOILER]اینم جایزه اش بود که خوردمش :
http://www.sooran.com/public/images/upload/2964[/SPOILER]
[=Times New Roman]
این سبد گل باد تقدیم رضا
گرچه او خود گلشن ورهنما
محبت و دوست داشتن از راه آگاهی و انس و برطرف ساختن موانع به دست میآید؛ حب خدا و اولیای او نیز، از طریق شناخت و معرفت پدید میآید.هر اندازه آدمی معرفت خودش را افزون کند و در عمل نیز انس و الفت خود را با خداوند و مقربان درگاهش بیشتر سازد و موانع راه را - که علایق و وابستگیهای مادی و دنیایی است - از دل بیرون کند، عشق الهی و اولیای او در دلش افزونتر خواهد شد.
محبت و دوست داشتن خانم فاطمه زهرا(س) بسیار ارزنده و سازنده است. تقویت و استمرار این دوستی و خشنود کردن آن حضرت تنها با عمل میسر می باشد، کسی که واقعا به احکام الهی مقید گردد، حقیقتا ایشان را خشنود ساخته است؛ چرا که هیچ چیزی به اندازه پای بندی به احکام الهی ایشان را خشنود نمی کند.
بنا بر این برای خشنودی آن حضرت توجه به این امور ضروری است:
1. تقوای الهی و دوری از گناه
محبت واقعی نشانه هایی دارد که از مهم ترین آن ها تسلیم و تبعیت مطلق از محبوب است. امام باقر(ع) در روایتی می فرمایند:«مَنْ کَانَ لِلَّهِ مُطِیعاً فَهُوَ لَنَا وَلِیٌّ وَ مَنْ کَانَ لِلَّهِ عَاصِیاً فَهُوَ لَنَا عَدُوٌّ وَ مَا تُنَالُ وَلَایَتُنَا إِلَّا بِالْعَمَلِ وَ الْوَرَعِ (1) ؛کسی که مطیع خداوند باشد، دوست ما است ، کسی که از خدا نا فرمانی کند،دشمن ما است. زیرا به مقام دوستی و ولایت ما بدون عمل صالح و ورع و دوری از گناه نمی توان رسید.
پس اگر شخص ادعای محبت داشته باشد، ولی در عمل پیرو محبوب نباشد، محب واقعی نیست.
2- مطالعه تاریخ زندگانی ائمه (ع) و به خصوص فاطمه زهرا (س) و شناخت راه و هدف ایشان
3-تبعیت از ائمه اطهار (ع) و فاطمه زهرا (س) در تمام ابعاد زندگی به خصوص در امر حجاب و عفاف
4- شرکت در مجالس ذکر و انس با اولیا و ارتباط روحی و معنوی با اهل بیت(ع)
علاوه بر اینکه شما می توانید با دعا و انجام نماز مستحبی و انجام کارهای خوب و اهداء ثواب آنها برای آن حضرت، ایشان را خشنود سازید.
پی نوشت:
1. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، تهران، اسلامیه، ج67، ص99.
[=Microsoft Sans Serif]ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﺭﺳﻢ ﺗﺸﯿّﻊ ﺍﯾﻦ ﻧﺒﻮﺩ
ﺑﺎﯾﺪ ﺍﯾﻦ ﺯﻧﮕﺎﺭ ﻏﻔﻠﺖ ﺭﺍ ﺯﺩﻭﺩ،
ﺷﯿﻌﻪ ﺍﯼ؟ ﺳﻨﮕﯿﻦ ﭼﺮﺍ گوشت ﺷﺪﻩ؟
ﻋﻬﺪ ﻭ ﭘﯿﻤﺎﻧﺖ ﻓﺮﺍﻣﻮﺷﺖ ﺷﺪﻩ؟
ﺩﺭ ﺍﺯﻝ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺗﻮ ﭘﯿﻤﺎﻥ ﺑﺴﺘﻪ ﺍﯼ...
ﭘﺲ ﭼﺮﺍ ﭘﯿﻤﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﺸﮑﺴﺘﻪ ﺍﯼ؟
ﺷﯿﻌﻪ ﻣﻮﻻﯼ ﺧﻮﺩﺕ ﺭﺍ ﯾﺎﺩ ﮐﻦ
ﺍﺯ ﻏﻢ ﻫﺠﺮﺍﻥ ﺍﻭ ﻓﺮﯾﺎﺩ ﮐﻦ
ﻫﯿﭻ ﺩﺍﻧﯽ ﺣﺎﻝ ﻣﻮﻻ ﭼﻮﻥ بوَد؟
ﺩﯾﺪﻩ ﺍﺵ ﮔﺮﯾﺎﻥ ﻭ ﻗﻠﺒﺶ ﺧﻮﻥ بوَد
ﻫﯿﭻ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﯽ ﮐﻪ ﻗﻠﺒﺶ ﺧﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ؟
ﭘﺸﺖ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺑﺎﺭ ﻏﻢ ﺑﺸﮑﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ
ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ! ﺑﺲ ﻧﯿﺴﺖ ﻏﻔﻠﺖ ﻫﺎﯾﻤﺎﻥ؟!
ﻏﺮﺑﺖ ﻭ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﻣﻮﻻﯾﻤﺎﻥ؟
"ﻣﺎ" ﺯﺧﻮﺩ ﻣﻮﻻﯼ ﺧﻮﺩ را ﺭﺍﻧﺪﻩ ﺍﯾﻢ،
ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻮﯾﺶ ﻏﺎﻓﻞ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﯾﻢ
ﮔﺮﭼﻪ ﺍﺯ ﯾُﻤﻦ ﻭﺟﻮﺩﺵ ﺯﻧﺪﻩ ﺍﯾﻢ
ﻗﻠﺐ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺎﺭﻫﺎ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪﻩ ﺍﯾﻢ
ﺩﺳﺖ ﻣﻬـــــﺪﯼ(عج)ﺑﺴﺘﻪ ﺍﺯ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﺎﺳﺖ،
ﻗﻔﻞ ﺯﻧﺪﺍﻧﺶ ﻫﻤﯿﻦ ﮐﺮﺩﺍﺭ ﻣﺎﺳﺖ
ﻣﺎ ﻋﺒﯿﺪ ﻭ ﻋﺒﺪ ﺩﻧﯿﺎ ﮔﺸﺘﻪ ﺍﯾﻢ
ﻏﺎﻓﻞ ﺍﺯ ﻣﻬـــــﺪﯼّ ﺯﻫﺮﺍ(س) ﮔﺸﺘﻪ ﺍﯾﻢ...
ﺑﯽ ﺧﺒﺮ ﺍﺯ ﻏﺼﻪ ﻣﻮﻻ ﺷﺪﯾﻢ
ﺟﻤﻠﮕﯽ ﺳﺮﮔﺮﻡ ﺍﯾﻦ ﺩﻧﯿﺎ ﺷﺪﯾﻢ
ﺍﺯ ﺩﻋﺎ ﺑﻬﺮ ﻓﺮﺝ ﻏﺎﻓﻞ ﺷﺪﯾﻢ
ﺳﺨﺖ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺭﻩ ﺑﺎﻃﻞ ﺷﺪﯾﻢ !
ﺍﯼ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﯼ ﺍﺩﻋﺎﯼ ﺑﻨﺪﮔﯽ
ﭘﺎﺳﺨﯽ ﺩﺍﺭﯼ ﺑﻪ ﺟﺰ ﺷﺮﻣﻨﺪﮔﯽ
ﻏﺎﻓﻠﯽ ﺍﺯ ﻏﺮﺑﺖ ﻣﻬﺪﯼ ﺍﮔﺮ
ﮔﺸﺘﻪ ﺍﯼ کوفی نداری خود خبر.
ﻣﻬـــــﺪﯼ ِﺯﻫﺮﺍ(س)ﺣﺴﯿﻨﯽ ﺩﯾﮕﺮﺳﺖ
ﺁﺧﺮﯾﻦ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﻧﺴﻞ ﺣﯿﺪﺭ ﺍﺳﺖ
ﻏﯿﺒﺖ ﺍﻭ ﮐﺮﺑﻼﯾﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺳﺖ
ﺑﻬﺮ ﺷﯿﻌﻪ ﺍﺑﺘﻼﯾﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺳﺖ
ﮐﻞّ ﺍﺭﺽ ﮐﺮﺑﻼ ﯾﻌﻨﯽ همین
ﺧﺎﻟﯽ ﺍﺯ ﺣﺠﺖ ﻧﻤﯽ ﻣﺎﻧﺪ ﺯﻣﯿﻦ !
ﺷﯿﻌﺎﻥ « ﻫﻞ ﻣﻦ ﻣﻌﯿﻦ » ﺁﯾﺪ ﺑﻪ ﮔﻮﺵ
ﺑﺸﻨﻮﯾﺪ ﺍﯼ ﺣﻖ ﭘﺮﺳﺘﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺳﺮﻭﺵ
ﮐﯿﺴﺖ #ﻣﻬـــــﺪﯼ(عج) ﺭﺍ ﮐﻨﻮﻥ ﯾﺎﺭﯼ ﮐﻨﺪ؟
ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻮﺩ ﻃﺮﻓﺪﺍﺭﯼ ﮐﻨﺪ
ﮐﻮ ﺑُﺮﯾﺮ ﻭ ﮐﻮ ﺯﻫﯿﺮ ﻭ ﮐﻮ ﺣﺒﯿﺐ
ﺗﺎ ﻧﻤﺎﻧﺪ ﻣﻬﺪﯼ ﺯﻫﺮﺍ(س) ﻏﺮﯾﺐ
ﮐﻮ ﺍﺑﻮﻓﺎﺿﻞ ﻋﻠﻤﺪﺍﺭ ﺷﻬﯿﺪ
ﺳﯿﺼﺪ ﻭ ﺍﻧﺪﯼ ﺻﺤﺎﺑﯽ ﺭﺷﯿﺪ
ﻋﻮﻥ ﻭ ﺟﻌﻔﺮ، ﺍﻫﻞ ﻭﻻ ﻭ ﺩﺭﺩ، ﮐﯿﺴﺖ؟
ﺍﻧﺪﺭ ﺍﯾﻦ ﻭﺍﺩﯼ ﻏﺮﺑﺖ، ﻣﺮﺩ ﮐﯿﺴﺖ؟
ﺻﺒﺢ ﻋﺎﺷﻮﺭﺍﺳﺖ، ﺩﯾﻦ ﺑﺎﻭﺭ ﺷﻮﯾﺪ
ﺑﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﺼﺮ ﺧﻮﺩ، ﯾﺎﻭﺭ ﺷﻮﯾﺪ
ﺍﺳﺐ ﻫﺎﯼ ﺭﺯﻣﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺯﯾﻦ ﮐﻨﯿﺪ
ﮐﻮﭼﻪ ﻫﺎﯼ ﺷﻬﺮ ﺭﺍ ﺁﺫﯾﻦ ﮐﻨﯿﺪ
ﻣﯽ ﺭﺳﺪ ﺍﺯ ﺭﻩ ﻭﻟﯽّ ﮐﺮﺩﮔﺎﺭ
ﻭﺍﺭﺙ ﺣﯿﺪﺭ، ﺑﻪ ﺩﺳﺘﺶ ﺫﻭﺍﻟﻔﻘﺎﺭ
ﺍﻟﻠﻬﻢ ﻋﺠﻞ ﻟﻮﻟﯿﮏ ﺍﻟﻔﺮﺝ
ﺍﻟﻌﺠﻞ ﯾﺎ ﻣﻮﻻی ﯾﺎ ﺻﺎﺣﺐ ﺍﻟﻌﺼﺮ ﻭﺍﻟﺰﻣﺎﻥ(ﻋﺞ)
مبارک باشه
از طرف من یه سبد گلهای شادی با ساقه های سبز سعادت و برگهای لطیف برکت و غنچه ی بانشاط غیرت در نجابت نثارتان باد .
همیشه تندرست و سرافراز باشید .
فراز 13 دعای شریف مکارم الخلاق:
خداوندا به جای دشنام و ناسزا یا عیب جویی و عیب گویی یا گواهی دادن باطل
یا غیبت کردن برادر مؤمن و یا ناسزا گفتن به برادر حاضر و چیزهایی شبیه به آن،بر زبانم
سپاس گویی تو و ستایش فراوان تو و حرکت در راه بزرگ شمردن تو،و شکر نعمتهای فراوان تو
و اعتراف به نیکی تو،و بر شمردن نعمتهایت را جاری کن.
"دعای 20 صحیفه سجادیه"