جمع بندی کمک به کسی که اعتقادش به احکام ضعیف شده

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
کمک به کسی که اعتقادش به احکام ضعیف شده

سلام
یکی از آشنایان ما که جوانی تحصیل کرده و اتفاقا خانواده مذهبی و مومنی هم دارند، حدود یک سال پیش به صورت کاملا اتفاقی، کتابی ( کتاب بصورت الکترونیکی و pdf بوده) از یکی از دوستانش به دستش رسیده و اتفاقی خونده و این کتاب که اسمش رو نمیدونم باعث تغییر نگرش ایشون نسبت به احکام اسلام و نماز خوندن شده. طوریکه خودش میگفت " کتاب رو تا یه مقدار خوندم و بعد ترسیدم که بیشتر از این افکارم رو منحرف کنه و دیگه ادامه ندادم و پاکش کردم."

الان بیشتر از یک سالی هست که دیگه نماز خوندن رو متاسفانه ترک کرده و اعتقادش اینه که خدا که نیازی به شکرگزاری و نماز ما نداره!؟

خیلی براش نگرانم. میخواستم بدونم آیا راهی هست که بشه رو افکارش تاثیری گذاشت و اونو دوباره به احکام اسلام و نماز پایبند کرد؟ اگر میشه، چه جوری؟
آیا کتابی یا مطلبی در این باره هست که با خوندن اون بتونم ایشون رو از این افکار انحرافی (که این کتاب باعث بوجود اومدنش شده) نجات بدم؟ ممنون

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد نشاط

پرسش:
جوان تحصیل کرده ایی از آشنایان ما، متاسفانه با مطالعه کتابی از اعتقاداتش منحرف شده و خواندن نماز را ترک کرد چطور می شود او را نجات داد
؟

پاسخ:
افرادی که دچار چنین افکار انحرافی و یا تردید می شوند، معمولا در صورتی که خود فرد در جستجوی مشکل و شبهه خودش باشد، امکان حل مشکل بیشتر است.
اما اگر فعلا خودش نسبت به این موضوع هیچ تردیدی ندارد، پس بهتر است، با حفظ کرامت انسانی، ارتباط عاطفی و صمیمی خودتان را با او ادامه دهید و در کنار آن نسبت به عواملی که باعث این مشکل شده خوب شناسایی کنید، حالا فرمودید یک دلیل اصلی کتاب است، می توانید آن کتاب را تهیه کنید و نسبت به مطالب آن حرف های منتقدانه ای داشته باشید، یا شرایط را طوری طراحی کنید که خودشان دنبال حل این شبهات باشند. و به یک شخص متخصص این مباحث رجوع کنند.

البته فراموش نکنید که شاید دلایل دیگری هم باشد و بهتر است آنها را هم کشف کنید، تا بعدا برای حل مشکل نسبت به عوامل زمینه ای آن برنامه ریزی کنید تا مشکل حل شود.
شما به عنوان یک دوست خوب می توانید، شبهات او را شناسایی کنید، یک راهش صحبت کردن با ایشان هست، به طوری که اجازه بدهید هر چه در ذهنش هست به راحتی بیان کند، و هیچ مقاومت و دفاع در وهله اول نداشته باشید، بعدا می توانید با مطالعه بیشتر نسبت به حل شبهات او کمک کنید.

در هنگام بحث با ایشان به این نکات توجه کنید:
1. سعی کنید با حفظ آرامش و صمیمیت بحث را ادامه دهید.
2. به دقت حرف های او را گوش کنید و در مورد حرف هایش دلیل و سند بخواهید. و هر ادعایی که دارد از او دلیل بخواهید.
3. سعی کنید نسبت به شبهاتی که در ذهنش نفوذ کرده و در حقیقت تبدیل به یک باور غلط شده، طوری بحث ها را پیش ببرید که ایشان نسبت به باورهای غلط خودش شک کند. بعد از شک و تردید می توان در رفع شبهاتش استدلال آورد.
4. سعی کنید منطقی و با دلیل و سند صحبت کنید.

یا اگر می توانید با هم پیش کسی که ایشان به او اعتماد دارد و می پذیرد، مباحث را طرح کنید، تا شبهاتش حل شود.
می توانید (بعد از شناسایی شبهات یا سوال های ایشان) کتاب ها و یا مقالاتی را در باب حل شبهات ایشان تهیه کنید و در اختیارش بگذارید تا مشکلش حل شود.
او را به حضور علمای بزرگ ببرید، نه برای حل مساله، فقط صرف دیدن آنها نیز می تواند کمک خوبی باشد.
اگر اهل هیئت های عزاداری است، سعی کنید زمینه حضورش در آن محافل بیشتر باشد خصوصا به هیئت هایی که سخنرانی های خوب و جامعی دارند و مجالس قابل استفاده ای هست با هم حضور داشته باشید.

اگر فردی را از دوستانش می شناسید که نسبت به حرف های او ارزش قائل هست، زمینه ارتباط او را با ایشان بیشتر کنید، تا به مرور زمان تاثیر گذار باشد.
سخنرانی ها و یا کلیپ هایی که در مورد همین مباحث هستند می توانید شناسایی و در اختیارشان بگذارید.
حواستان باشد که طرد کردن و تحقیر و تمسخر در این مسائل نتایج خوبی را نخواهد داشت. و چه بسا بدتر هم بشود.

موضوع قفل شده است