آیات و روایاتی درباره گرانفروشی و پول حرام و تاثیر آن بر جامعه

تب‌های اولیه

12 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیات و روایاتی درباره گرانفروشی و پول حرام و تاثیر آن بر جامعه

این تاپیک را میزنم چون یکی از عوامل مهم فساد در جامعه را پول حرام میدونم.راستش من اطلاع زیادی راجبه مسائل دینی ندارم.ولی خب حداقل یکی مثل منم میدونه پول حروم بده.ولی نکته ای شاید بعضی ها ندونن تاثیراتش بر خانوادشونه و بر چیزهای دیگه.دلیل زدن تاپیک از اینجا شروع شد:یه روز رفتم مغازه ی دوستم که تازه تاسیس کرده بود.همه جور جنسی اعم از لباس بچه .عروسک.لوازم ارایش.تزیینی.لباس زیر.لباس زنونه.مردونه.که همه ی جنس هاشو میداد 7000-8000 تومن بعضا تک و توک 10تومن.اولش که به من گفت.بهش گفتم حتما یه سری جنس های بی خودی داری میدی در بازار که با این قیمت ها چیزی پیدا نمیشه.ولی وقتی رفتم دیدم همون اجناسی که توی بازار میدن 20000-25000 تومن این دوستم به این قیمت میده.تازه خودش میگفت 4000-4500 میخره.این یکی از مواردی بود که دیدم.در بازار موبایل هم به همین صورت.و .... من یکی از دلایلی که این همه فساد در جامعه زیاد شده.بی غیرتی زیاد شده.همین خوردن پول حروم میدونم.از کارشناس میخام:اگه ایه یا حدیثی هست که در این رابطه باشه و تاثیرات گرانفروشی یا پول حروم را میگه ذکر کنه؟(هدفم از زدن این تاپیک اینه که شاید کسی که قصد زدن مغازه هست یا شغل دیگری.همیشه حواسش باشه پول حلال کسب کنه)

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد پیام

گران فروشی، کم فروشی و احتکار از آن دسته جرایمی است که عنصر تقلب برای بردن مال دیگران در آنها نقش اساسی دارد. جرایم یا ذاتاً دارای قبح هستند و یا از حیث وضع و قرارداد. از آن جا که گران فروشی متضمن تقلب است، از جرایم ذاتاً قبیح است؛ زیرا فطرت بشر با آن مخالف است و عقل سلیم آن را مذموم می داند؛ از این جهت است که هم شرع و هم عرف آن را مذموم و ممنوع و قابل مجازات دانسته اند.
در قرآن کریم به طور صریح و مکرر به کم فروشی اشاره شده و به شدت مذمت شده است و کم ترین مجازات دنیوی آن را ویران شدن شهر مدین و نابود شدن قوم آن معرفی کرده است. مسئله کم فروشی در قرآن در سورهای و آیات زیر آمده است:

1. سوره مطففین که این سوره به نام کم فروشان نام گذاری شده است: "واى بر کم‏فروشان. آنان که وقتى براى خود پیمانه مى‏کنند، حق خود را بطور کامل مى‏گیرند. امّا هنگامى که مى‏خواهند براى دیگران پیمانه یا وزن کنند، کم مى‏گذارند. آیا آنها گمان نمى‏کنند که برانگیخته مى‏شوند. در روزى بزرگ. روزى که مردم در پیشگاه پروردگار جهانیان مى‏ایستند".[1]

2. سوره اسراء: " وَ أَوْفُوا الْکَیْلَ إِذا کِلْتُمْ وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقیمِ ذلِکَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْویلا"؛[2] چون چیزى را پیمانه کنید، پیمانه را کامل گردانید و با ترازویى درست وزن کنید که این بهتر و سرانجامش نیکوتر است‏.

3. سوره الرحمن: "والسماء رفعها و وضع المیزان. الا تطغوافی المیزان. واقیموا الوزن بالقسط ولاتخسروا المیزان"؛[3]
و آسمان را برافراشت، و میزان و قانون (در آن) گذاشت،تا در میزان طغیان نکنید (و از مسیر عدالت منحرف نشوید) و وزن را بر اساس عدل برپا دارید و میزان را کم نگذارید!


4 . سوره اعراف: در این سوره خداوند خطاب به قوم شعیب اهالی شهر مدین می فرماید: "پیمانه و وزن را تمام و کمال تحویل بدهید و در مال مردم نقصان روا مدارید و در پهنه زمین پس از آن که صلاح و اصلاح برقرار شد فساد را منتشر نکنید و این امر برای شما بهتر است، اگر ایمان داشته باشید".[4]

5. سوره هود: در این سوره نیز خداوند داستان قوم مدین و رفتار ناهنجار آنان را با شعیب پیغمبر و سرنوشت وحشتناک آنها را بازگو می کند و در خصوص کم فروشی می فرماید: "وَ إِلى‏ مَدْیَنَ أَخاهُمْ شُعَیْباً قالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ وَ لا تَنْقُصُوا الْمِکْیالَ وَ الْمیزانَ إِنِّی أَراکُمْ بِخَیْرٍ وَ إِنِّی أَخافُ عَلَیْکُمْ عَذابَ یَوْمٍ مُحیطٍ"؛ و بسوى "مدین" برادرشان شعیب را (فرستادیم) گفت: "اى قوم من! خدا را پرستش کنید، که جز او، معبود دیگرى براى شما نیست! پیمانه و وزن را کم نکنید (و دست به کم ‏فروشى نزنید)! من (هم اکنون) شما را در نعمت مى‏بینم، (ولى) از عذاب روز فراگیر، بر شما بیمناکم![5]

و اى قوم من! پیمانه و وزن را با عدالت، تمام دهید! و بر اشیاء (و اجناس) مردم، عیب نگذارید و از حق آنان نکاهید! و در زمین به فساد نکوشید! من شما را در حال و روز خوبی می بینم ولی برای شما بیم دارم از فرا رسیدن روزی که عذاب آن شما را هر طرف دربرگیرد ای قوم پیمانه و ترازو را از روی عدالت به تمام و کمال ادا کنید و حق مردم را ضایع نکنید و در روی زمین فساد را پراکنده نسازید . آنچه که بدون کم فروشی و با اطاعت از دستورات الهی برای شما باقی می ماند متضمن خیر و برکت بیشتر می باشد اگر ایمان داشته باشید، و من مأمور مراقبت شما نیستم بلکه خدا ناظر و مراقب شما است و من اخطار کننده ام و بس.[6]

6. سوره انعام: "واوفوا الکیل و المیزان بالقسط"؛[7] پیمانه را تمام و وزن را درست و عادلانه تحویل بدهید.

در این سوره خداوند آنچه را بر بندگان خود حرام کرده است برمی شمرد: خودداری از شرک، احسان به والدین، خودداری از کشتن اولاد خود از ترس فقر و تنگدستی، خودداری از فحشای ظاهر و باطن، قتل نفس، خودداری از تجاوز و دست درازی به مال یتیم، و سرانجام صحت پیمانه و وزن و خودداری از کم فروشی.

توجه به این نکته شایان دقت و تأمل است که شمردن کم فروشی در کنار گناهان بزرگ نشان از اهمیت این موضوع دارد.
گفتنی است؛ اگر مسئله گران فروشی در قرآن کریم مستقیماً و به طور صریح بیان نشده، این شاید از آن جهت باشد که اولاً: همان گونه که می دانید روش قرآن در بیان مسائل نوعاً بیان کلیات بوده و مسائل جزئی را به عهده مفسران قرآن یعنی ائمه واگذار نموده. به اعتقاد ما فرقی میان قرآن و سنت وجود ندارد، بسیاری از مسائل که در قرآن بیان نشده و یا به صورت کلی آمده تبیین آن به عهده سنت گذاشته شده است و این مسئله گران فروشی نیز در زمره آن دسته از مسائلی است که حکمش توسط ائمه بیان شده است مانند آنچه را که امام صادق (ع) در جریان تجارت با مصادف برخورد کرد.[8] و این منافات با جامعیت قرآن ندارد؛ زیرا اگرچه خدای متعال هر چیزی را که مردم تا روز قیامت نیاز دارند، در قرآن آورده و برای پیامبرش بیان کرده، اما این بدان معنا نیست که قرآن یک دایرة المعارف بزرگ است که تمام جزئیات علوم ریاضی و جغرافیایی و... در آن آمده است، بلکه قانون های کلی اساسی؛ مانند مالیات، قانون قضا، قانون معاملات از قبیل تجارت، اجاره، صلح و... قوانین عمومی مانند حدود، قصاص و ... قانون کلی عبادات؛ مانند نماز، روزه، حج، وضو، غسل و امثال آنها، همه در قرآن آمده است، اما جزئیات این مسائل به عهده ائمه گذاشته شده است.


ثانیاً: در زمان نزول قرآن مرجع و نهادی برای تعیین و تثبیت قیمت ها وجود نداشته و نرخ اجناس را در آن محیط کوچک و محدود نظام عرضه و تقاضا تعیین می کرد، اما از آن جا که قرآن کریم جامع تمام نیازهای بشری است و حکم هر مسئله یا چیزی در آن یافت می شود در خصوص کم فروشی ملاحظه می شود که خیلی صریح و روشن مورد بحث قرار گرفته و به طور مکرر و موکد مورد نکوهش واقع شده است و عاقبت آن بسیار شوم و نابود کننده معرفی شده است. حال اگر این مطلب را در نظر بیاوریم که حاصل کم فروشی و گران فروشی عدم تعادل و توازن کالا و قیمت است (دریافت وجه بیشتر برای کالای معین که گران فروشی است یا تحویل کالای کمتر برای قیمت معین که کم فروشی است) در آن صورت با توجه به وضع اجتماع و طرز خرید و فروش جامعه امروزی و تنقیح مناط قطعی و استنباط ملاک مشترک می توانیم از باب اقتضای زمان، مصلحت جامعه و حکم عقل، احکام وارده در باب کم فروشی را برگران فروشی تطبیق نماییم.

ثالثاً: از همه اینها که بگذریم، قرآن چهار چوب هایی را در باب معاملات از جنبه اخلاقی بیان کرده که می توانند در جهت پیش گیری از گران فروشی، بسیار راهگشا باشند؛ نظیر دوری از حرص، طمع، ظلم، احتکار، بخس و داشتن انصاف و...
همچنین ادله منع احتکار و خطاکار یا ملعون دانستن محتکر[9] در حقیقت به معنای نکوهش و منع گران فروشی است؛ زیرا که قصد محتکر از مخفی کردن ارزاق عمومی تشدید مضیقه و ازدیاد تقاضا و بالا بردن قیمت کالای احتکار شده است که در حقیقت احتکار مقدمه گران فروشی است.



[/HR] [1] بسم الله الرحمن الرحیم . ویل للمطففین الذین اذا اکتالوا علی الناس یستوفون. و اذا کالو هم او وزنو هم یخسرون. الا یظن اولئک انهم مبعوثون. لیوم عظیم. یوم یقوم الناس لرب العالمین.
[2] اسراء، 35.
[3] الرحمن، 7- 9.
[4] اعراف، 85.
[5] هود، 84.
[6] در باره داستان اصحاب مدین آیات 84- 95 سوره هود را مطالعه کنید.
[7] انعام، 125.
[8] مطهری، مرتضی، داستان راستان. در خبر آمده است، تعداد اعضای تحت سرپرستی امام صادق (ع) و هزینه زندگى آن حضرت زیاد شده بود. امام به فکر افتاد که از طریق کسب و تجارت عایداتى به دست آورد تا جواب مخارج خانه را بدهد. لذا آن حضرت هزار دینار سرمایه فراهم کرد و به یکی از کارکنان خویش که "مصادف" نام داشت، فرمود: این هزار دینار را بگیر و آماده تجارت و مسافرت به مصر باش. مصادف رفت و با آن پول از کالاهایی که معمولا به مصر حمل مى‏شد، خرید و با کاروانى از تجار که همه از همان نوع کالا تهیه کرده بودند، به طرف مصر حرکت کرد. همین که آنان به نزدیک مصر رسیدند، قافله دیگرى از تجار که از مصر خارج شده بود، به آن‌ها برخورد. اوضاع و احوال را از یکدیگر پرسیدند. ضمن گفتگوها معلوم شد که اخیرا کالایی که مصادف و رفقایش حمل مى‏کنند، بازار خوبى پیدا کرده و کمیاب شده است. اتفاقا آن کالا از چیزهایى بود که مورد احتیاج عموم بود و مردم ناچار بودند به هر قیمت هست، آن را خریدارى کنند. لذا صاحبان کالا از بخت نیک خود بسیار خوشحال شدند و بعد از شنیدن این خبر مسرت بخش، با یکدیگر هم عهد شدند که کالای خویش را به سودى کمتر از صد در صد نفروشند. بنابر این آنان طبق عهدى ‏که با هم بسته بودند، پس از ورود به مصر، بازار سیاه به وجود آوردند و کالا را به کمتر از دو برابر قیمتى که براى خود آنها تمام شده بود، نفروختند.
مصادف با هزار دینار سود خالص به مدینه برگشت. خوشوقت و خوشحال به حضور امام صادق (ع) رفت و دو کیسه که هر کدام هزار دینار داشت، مقابل امام (ع) گذاشت.
امام صادق (ع) پرسید: اینها چیست؟ مصادف گفت: یکى از این دو کیسه سرمایه‏اى است که شما به من دادید و دیگرى که مساوى اصل سرمایه است؛ سود خالصى است که به دست آمده.
حضرت فرمود: سود زیادى است، بگو ببینم چه طور شد که شما توانستید این قدر سود ببرید؟ مصادف گفت: قضیه از این قرار است که در نزدیک مصر اطلاع یافتیم که کالای تجاری ما در آن جا کمیاب شده است. لذا هم قسم شدیم که به کمتر از صد درصد سود خالص نفروشیم و همین کار را کردیم.
امام (ع) فرمود: سبحان الله! شما چه کردید؟! قسم خوردید که در میان مردم بازار سیاه درست کنید؟! قسم خوردید که به کمتر از سود خالصِ مساوى اصل سرمایه نفروشید؟! نه، همچو تجارت و سودى را من هرگز نمى‏خواهم... .
[9] وسائل الشیعة، ج‏17، ص 424، "عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْجَالِبُ مَرْزُوقٌ وَ الْمُحْتَکِرُ مَلْعُونٌ"، برای آگاهی بیشتر با احادیث وارده درباره احتکار رجوع کنید به‏ وسائل الشیعة، ج‏17، باب 27، بَابُ تَحْرِیمِ الِاحْتِکَارِ عِنْدَ ضَرُورَةِ الْمُسْلِمِین.‏

پیام;717593 نوشت:
گران فروشی، کم فروشی و احتکار .‏

ممنون از پاسختون.در قران اشاره ای بر تاثیر این موارد یا پول حرام بر فرزندان و کسایی که ازین مال بهره میبرند شده؟؟؟عواقبشو میشه بفرمایید.

ببخشید اینکه بعضی دکترها هر ماه میزان درآمدشون تقریبا 1 میلیارده و طبق مصوبه ی نظام پزشکی کار می کنن و خون مردم رو به شیشه می کشن که کم فروشی نمی کنن؟ (عدم نظارت دولت)
و یا بعضی زن ها برای یه شب مهمونی با اراده و خواسته ی خودشون میرن آرایشگاههای گرون قیمت در حالی که غیر اینها هم هست و چند صد هزار تومن میدن، فقط برای اینکه کنار دوستاشون کلاس بذارن، تو اینصورت که اون آرایشگاههایی که با قیمت بالا کار می کنن که به زور ازشون دعوت نکردن که مشتری اونها بشن. (تعطیلی عقل)
و یا بعضی افرادی که فقط برای کلاس و برند کالا خودشون با اختیار خودشون میرن از فروشگاهها ی بالا شهر خرید می کنن، در اینصورت اون فروشگاه چی کار کنه؟ (تعطیلی عقل)
منظورم اینه که مقصر اصلی فقط فروشنده ها نیستن بلکه تو بیشتر اوقات خود مردم مقصر این مسئله هستن و خودشون می خوان که کالایی رو گرون بخرن و برای خودشون کسر شأن میدونن که به فروشگاهها ی پایین شهر سر بزنن... خوب وقتی فروشنده ها هم ببینن مردم اینطوری میخوان مسلما همونطور رفتار می کنن که مشتری ها بخوان... و یا تو برخی موارد کوتاهی مسئولین باعث این مسائله...

پیام;717593 نوشت:
گران فروشی، کم فروشی و احتکار از آن دسته جرایمی است که عنصر تقلب برای بردن مال دیگران در آنها نقش اساسی دارد.



قصد محتکر از مخفی کردن ارزاق عمومی تشدید مضیقه و ازدیاد تقاضا و بالا بردن قیمت کالای احتکار شده است که در حقیقت احتکار مقدمه گران فروشی است.

امام صادق (ع) فرمود: سبحان الله! شما چه کردید؟! قسم خوردید که در میان مردم بازار سیاه درست کنید؟! قسم خوردید که به کمتر از سود خالصِ مساوى اصل سرمایه نفروشید؟! نه، همچو تجارت و سودى را من هرگز نمى‏خواهم... .


من فکر میکنم ارزان فروشی جرم مهمتری شده

پلمب کردن یک نانوائی به جرم ارزان فروشی!
https://www.google.com/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=%D8%AC%D8%B1%D9%85+%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D9%86+%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DB%8C+

در اليگودرز فروشندگان ظروف پلاستيكي به جرم ارزان فروشي كتك خوردند

http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1971299

کتاب‌ فروشی که به دلیل ارزان‌ فروشی جریمه شد!
http://www.farhangnews.ir/content/63286

م.ح.;717900 نوشت:

منظورم اینه که مقصر اصلی فقط فروشنده ها نیستن بلکه تو بیشتر اوقات خود مردم مقصر این مسئله هستن و خودشون می خوان که کالایی رو گرون بخرن و برای خودشون کسر شأن میدونن که به فروشگاهها ی پایین شهر سر بزنن...

تعداد اینجور ادما زیاد نیست.چند درصد جامعه پول اینجور کالاهای اصل را دارن.بحث سر اینا نیست.بحث اینه که جنس را به قیمت واقعی به اضافه ی سود مشخص و مالیات و اینجور چیزا بدن به مردم.هر جنسی را نسبت به ارزشی که داره بدن.جنس اصل میارزه پول خرجش کرد.جنس برند و اصل که قیمتش مشخصه که خیلی زیاده.هر ادم عاقلی میدونه برند 25تومن نیست.و از روی مجبوری که ارزونتر پیدا نکرده میخره اونو.وگرنه خیلی ها(حداقل دوستان و اشنایان) هستن که جنس ارزونتر پیدا کنن خب اون ارزونه را میخرن.

یه دوستی یه مغازه ی موبایل فروشی داشت،ورشکست شد،دلیل ورشکستی ش هم گویا این بوده که اجناس رو ارزون میفروخته،مغازه موبایلی روبروش اجناس رو دو تا سه برابر میفروخته(برای مثال یه جنسی رو این 80000 تومن میفروخته روبرویی دویست هزارتومن میفروخته،مردم هم میرفتن از روبرویی میخریدن با این استدلال که هیچ ارزونی ای بی دلیل نیست هیچکی از این خرید نمیکرد،اینطوری ورشکست شد...
یه سر به هر مغازه ی لوازم الکترونیکی بزنید اجناس رو تا ده برابر قیمتش میفروشن(جنسی اونجا ده بیست دلاره،اینجا دویست سیصد هزارتومن)،و فروششون هم بسیار بالاست،گویا این روز ها همه حرام خور ها خیلی راحت دارن پول درمیارن و حلال خور ها هستن که نیازمند یه لقمه نون هستند(اعصابم خرد میشه بهش فکر میکنم)

amirabdi;718075 نوشت:
مردم هم میرفتن از روبرویی میخریدن با این استدلال که هیچ ارزونی ای بی دلیل نیست هیچکی از این خرید نمیکرد،اینطوری ورشکست شد...

متاسفانه عوامل زیادی تاثیر دارن مثلا وقتی شما جنسی میخری اگر کاملا معیوب و بلااستفاده بود حق اعتراض نداری چون قوانین ما چند دهه هست که خاک می خورن و اصلاحاتی روشون انجام نشده در نتیجه تو این آشفته بازار مردم می ترسن از خرید اجناسی که مشکوک به نظر بیاد

mohsen1990;716902 نوشت:
(هدفم از زدن این تاپیک اینه که شاید کسی که قصد زدن مغازه هست یا شغل دیگری.همیشه حواسش باشه پول حلال کسب کنه)

قوانین یه کشور خیلی تعیین کننده هستن
متاسفانه کسب و کارها جنبه مافیایی پیدا کردن این اصلا در شان کشور اسلامی ما نیست
هر جا بخوای فعالیت اقتصادی کنی می گن باید کار چاق کن داشته باشی یه پولی بگیره قانون رو برات دور بزنه
چه بهتر که افراد متدین و مذهبی در این موارد دقت عمل به خرج بدن و کمک کنن روال سالم به ظاهر و باطن بازارها وارد بشه

[h=2]تاثیر مال حرام

[/h]«إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَسَمَ الْأَرْزَاقَ بَیْنَ خَلْقِهِ حَلَالًا وَ لَمْ یَقْسِمْهَا حَرَاماً فَمَنِ اتَّقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ صَبَرَ أَتَاهُ اللَّهُ بِرِزْقِهِ مِنْ حِلِّهِ وَ مَنْ هَتَكَ حِجَابَ السِّتْرِ وَ عَجَّلَ فَأَخَذَهُ مِنْ غَیْرِ حِلِّهِ قُصَّ بِهِ مِنْ رِزْقِهِ الْحَلَالِ وَ حُوسِبَ عَلَیْهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ ؛ خداوند عزیز و با عظمت خلایق را آفرید و روزی آن‌ها را نیز به صورت حلال برای آنها قرار داد. پس اگر كسی چیزی از حرام مصرف كند به همان میزان از حلال محروم می‌شود و در قیامت نیز مورد ملامت خداوند قرار خواهد گرفت.»
کافی / ج 5 / ص 80

[h=2]لقمه حرام وفرزندان

[/h]« كَسْبُ الْحَرَامِ یَبِینُ فِی الذُّرِّیَّةِ ؛ مال حرام در فرزندان آشكار می شود و روی آن‌ها اثر می ‌گذارد.»
کافی / ج 5 / ص 124

موضوع قفل شده است