::: نقد فیلم ها از منظر اعتقادات دینی ::: نقد سریال معمای شاه

تب‌های اولیه

750 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

سید محمد جواد;714982 نوشت:
دقیقا چیه این سریال اموزنده هست ؟؟؟ واقعا هنوز برای حرفهای کلیشه ای جایی دارید ؟ چطور این قالب فیلمها در هالیوود هست بده و بد اموزی داره و نیت بد پشتش هست بعد این ابگوشتی که میسازن با این حد بازیگرهای درجه دو و فیلم نامه واقعا ضعیف اموزنده هست؟
روایتی که سعی میکنه داستانی رو با فلش بک و راهکار خیلی خیلی سخت در فیلمنامه نویسی پیش ببره
مثلا قرار هست با قالب پست مدرن ولی در قالب سریالی سنتی بره جلو ....
متاسفانه مردم عزیز فقط قالب عشق و عاشقی رو میبینند و عاشق کینه پروری هستند این جریان از پدر سالار شروع میشه بیاید جلو ببینید ساختار اکثریت سریالهای جدی چی هست

مهمترین چیز محتوا و داستان سریال است.. حالا اگه اومدن از تکنیکهای سریال سازی هالیوودی استفاده کردن اشکالی داره؟ اگه تکنیکی خوبه و مخاطب را بشتر جذب میکنه چرا نباید استفاده کرد؟ حالا می خواهد هالیوودی باشد یا غیر هالاوودی.

زود قضاوت کردن در مورد آموزندگی سریال درست نیست.. شاید برای شما که ادم مذهبی هستی نکته آموزنده نداشته باشه ولی میتونه روی خیلی از جوانهایی که در شرایط شخصیتی چون لیلا هستند یا پسرهایی که با دین و مذهب فاصله دارند شخصیت محمد در تغییر نگرش انها اثر پذیر باشد.

راه جو;715091 نوشت:
مهمترین چیز محتوا و داستان سریال است..

محتوا بر چه اصلی ؟ اینکه موضوعی خیالی که اصلا با زندگی مردم مطابقت نداره را معیار قرار بدیم ؟

راه جو;715091 نوشت:
حالا اگه اومدن از تکنیکهای سریال سازی هالیوودی استفاده کردن اشکالی داره؟

خیر ولی 2کار باید انجام بدن
1::اگه خوبه برای همه خوبه
2::اگر قرار هست چیزی ساخته بشه بهتره درست و با فکر باشه نه با شلنگ اب و اب ول کردن تو سریال
ببینید اصل یک سریال بر پایان اون تکیه داره
تنها عده محدودی از فیلمنامه نویسان سریال ها اینقدر قدرت عمل دارند که بی پروا اخر سریال را در اول مشخص کنند
این نشاندهنده قدرت قلم و هنر بازیگران است
ولی در این سریال کلا داستان در همان اول تمام شد !!!
قالبهای کلیشه و این موضوعات کلیشه ای مثل سوزاندن دست و قالب اینکه پاترون مال پولداراست پیکان جوانان مال لوتیا ویه نفر بده مثل بنگا داره یه حاجی لوتی و...و...و...

راه جو;715091 نوشت:
زود قضاوت کردن در مورد آموزندگی سریال درست نیست..

اموزندگی ؟؟؟
واقعا شما نفهمیدین داره چی میگه ؟؟ خداوکیلی ؟؟؟؟

راه جو;715091 نوشت:
از جوانهایی که در شرایط شخصیتی چون لیلا هستند یا پسرهایی که با دین و مذهب فاصله دارند شخصیت محمد در تغییر نگرش انها اثر پذیر باشد.

نیست عزیز دل
کاری نداره
جلسات نقد و بررسی هست رایگان 15 دقیقه وقت بگیرید صحبت کنید همین حرفو بزنید ببینید همون پولدارها 1نفر اگر حرف شمارو تایید کرد درسته

اینها مثل قصه پری دندون و سیندرلا هست از نوع صدا سیمای ایران و مقادیری زیاد اب ول کردن در سریال
کمی بررسی انجام بدید

ممنون از توضیحات... به هر حال من اون چیزی که بنظرم رسید رو بیان کردم و قادر به نقد آن در حدی که اشاره کردید نیستم.

من تا وسط قسمت دومش بیشتر ندیدم اونم به خاطر حدیثی که اولش نوشته بود:

http://www.askdin.com/thread41592-8.html#post713734

ولی چون بازی ضعیفی داشت (بر خلاف مثل فیلم رسوایی و ...) از سوزوندن دست و اینقدر شهوتی بودنم خوشم نیومد بقیه سریالشو دیگه ندیدم.

به نظرم شخصیت محمد به عنوان یک فرد مذهبی و شاید قهرمان فیلم زیاد جالب نبود و برای من که اصلا جذب کننده نبود.فکر میکنم مومن خیلی قوی تر هست در رابطه با رابطه اش و....

[="DarkSlateBlue"]من امروز خلاصه سریال رو از قسمت اولش دیدم. به نظرم تویه اون شرایط باید باشیم تا بفهمیم این قضیه شوخی بردار نیست... ربطی به شهوتی بودن شخص هم نداره... پیامبرش که پیامبر بود از شر شیطان به خدا پناه برد و از نفسش ترسید و فرار کرد ... این که یک جوان معمولی بود ازش چه انتظاری داشتید
در فیلم رسوایی هم اقای عبدی نقش یک عارف رو بازی میکرد و مسن هم بود طبیعی بود که مثل این جوونه عذب تحریک نشه. فیلم عالیه به نظرم
[/]

من نمیدونم دوستان چطور فیلم رسوایی را با این سریال قیاس میکنند
البته تایید نمیکنم رسوایی فیلم خوبیه ولی کلا زاویه دید به این سریال فرق داره
فیلمهای خیلی بهتری در این زمینه ساخته شده نمیدونم دوستان احتمالا بخاطر نداشتن رنگ و لعاب سراغی ازش نمیگیرند
از نظر بنده این سریال بجز پایین اوردن سطح تقاضای بیننده چیزی دیگه دربر نداره

من قسمت اول فیلم رو دیدم غم عالم ریخت رو دلم ...دیگه ندیدمش

با وجود جذابیت فیلم دوس ندارم نگاش کنم چون واقعا به جز ناراحتی چیز دیگه ای نداره

تنهایی لیلا عنوان سریالی است که از سوم مردادماه از شبکه 3 سیما پخش می‌شود کاری که از همان قسمت اول، توانست مخاطبان ثابتی را جذب خود کند. در حالی که معمولا سریال‌های ایرانی باید زمانی از پخش‌شان بگذرد تا بتوانند با مخاطبان ارتباط برقرار کنند، اما کار «محمدرضا لطیفی» (کارگردان سریال) به دلیل بهره بردن از ابزارهای جذابیت توانسته ارتباط خوبی با تماشاگران به دست آورد.
حال اگر بخواهیم ارزیابی مختصری از این کار ملودرام که ارتباط بسیار نزدیکی با موضوعات دینی دارد، داشته باشیم باید بررسی خود را از فیلمنامه آن آغاز کنیم.
*جذابیت داستان
مهمترین خصیصه در یک فیلمنامه تلویزیونی این است که داستانش برای همه اقشار جامعه جذابیت داشته باشد. اتفاقی که در «تنهایی لیلا» روی داده است، شاید در وهله اول به نظر برسد داستان کار تکراری است، اما این مسئله به هیچ وجه مهم نیست، بلکه آنچه اهمیت دارد چگونه روایت کردن قصه است که، تماشاگر را با خود همراه می کند.
«تنهایی لیلا» اثری کاملا قصه گونه است و با نمادهای ایرانی - اسلامی پیوند خورده برای همین تماشاگر از همان ابتدا آن را پذیرفته و با آن ارتباط برقرار می‌کند.
فیلمنامه این مجموعه از اوج و فرود خوبی بهره برده. برای مثال می توان از پایان بندی‌های هر قسمت به عنوان یکی از اهرم‌های جذابیت نام برد، چون داستان در جایی تمام می‌شود که حس کنجکاوی تماشاگر را تشدید نموده منتظر قسمت بعدی است.
*چند نکته در خصوص فیلم نامه
درباره فیلمنامه این کار می‌شود به نکات دیگری هم اشاره کرد که نشان دهنده داشته‌های فنی کار است، اما بهتر این است به پیام این سریال توجه داشته باشیم. تک تک موضوعاتی که این کار مد نظر دارد با مضامین دینی پیوند خورده ، حتی در بحث عشق زمینی نیز به نوعی تصویرسازی می‌شود که پاکی و حیای اسلامی – ایرانی را به خوبی در آن می‌توان مشاهده کرد.
نکته زیبا در این حوزه حدیث نبوی است که در ابتدا تیتراژ قصه می‌آید و به نوعی برای تماشاگر زمینه‌سازی مطلوبی به وجود می‌آورد. البته نگاه به موضوعات دینی به هیچ وجه در «تنهایی لیلا» شکلی سفارش گونه ندارد، بلکه لازمه داستان و قصه است.
برای درک بهتر موضوع به بحث وسوسه اشاره داریم. معمولا در سریال های تلویزیونی کمتر می‌دیدیم که شخصیت مثبت قصه در معرض وسوسه اینچنینی قرار گیرد، اما در این کار کارگردان از این امر واهمه نکرده و به خوبی این وضعیت را ترسیم نموده است.
درباره فیلمنامه این مجموعه نکته مثبت دیگری هم وجود دارد. شخصیت‌پردازی‌های داستان به خوبی شکل گرفته است که تک تک آنها را می‌توانیم باور کنیم. به ویژه انتخاب بهروز شعیبی برای نقش یک جوان مذهبی از بهترین انتخاب‌های کارگردان است، باید به آن نمره عالی داد.
البته دیگر شخصیت پردازی‌های «تنهایی لیلا» نیز خوب از کار در آمده این اتفاق دو دلیل دارد، ابتدا انسجام خوب متن و دوم، بازیگرانی که ایفاگر نقش‌ها هستند و به خوبی با کار هماهنگ هستند. این اتفاق نیز معمولا در کارهای ایرانی کمتر روی می‌دهد و ما شاهد چنین هماهنگی در انتخاب‌ها نیستیم.
*پرهیز از مخاطب گریزی
جدا از بحث فیلمنامه باید از کارگردانی محمدحسین لطیفی، به عنوان یکی از امتیازت خوب این کار نام برد. این فیلمساز با ساخت کاری چون «صاحبدلان» نشان داد به خوبی زبان تماشاگر را می‌شناسد و می‌داند چگونه موضوعات دینی را در قالب داستانی تلویزیونی به تماشاگر نشان دهد. این اتفاق در شرایطی روی می‌دهد که معمولا موضوعات دینی از بابت کارگردانی ضربات بدی دیده‌اند به نحوی تماشاگر جذب موضوع نشده اینکه نوعی مخاطب گریزی نسبت به چنین کارهای پیش آمده است.
*انتخاب های خوب کارگردان
بحث بازیگری، دیگر آیتمی است که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم. به عقیده من کارگردان بهترین عملکرد را داشته است، چون حتی یک نقش را نمی‌شود، پیدا کرد که انتخاب درستی نباشد. این خصیصه از نقش‌های مثبت شروع شده و به دیگر شخصیت‌های سریال تعمیم پیدا می‌کند. برای نمونه سام قریبیان یکی از این انتخاب‌های خوب است که بدون تصویرسازی سیاه، یک کارکتر منفی را با همه ویژگی‌هایش بازی می‌کند. اکبر زنجانپور، ساناز سماواتی، بهروز شعیبی و... همگی امتیازات مثبت دیگری هستند که در این زمینه می‌شود به آنها اشاره کرد.
درباره نقاط ضعف به واقع این مسئله آنچنان حاد و مشخص نیست که بخواهیم به راحتی به آن اشاره کنیم، اما به هر حال ضرب آهنگ سریال (روایت قصه) بیش از حد تند است، البته این مسئله سبب می‌شود داستان خسته کننده نشود، اما در جایی دیگر سبب شده برخی از اتفاقات پشت سر هم روی داده و به نوعی این سوال در ذهن تماشاگر پیش بیاورد که چرا این اتفاقات به این سرعت روی می‌دهد؟ یا اینکه چگونه به این سرعت دختری که در کشوری غربی زندگی کرده دلبسته یک متولی امامزاده می‌شود؟ از این دست سوال‌ها باز هم وجود دارد که به نظر نشئت گرفته از شتاب در بیان قصه است.
موضوع پایانی درباره «تنهایی لیلا» وجود دارد، لوکیشن این سریال است که بسیار زیبا و دوست داشتنی است. این امتیاز مثبت به دوست داشتنی‌تر شدن قصه کمک بسیار می‌کند. در انتها این سریال این نکته را به یاد ما می‌آورد که یک سریال خوش ساخت در حوزه موضوعات دینی تا چه حد قادر است در جذب تماشاگر موفق باشد. موضوعی که پاسخی برای کسانی است که اعتقاد دارند این گونه موضوعات دیگر جذابیت لازم را برای مخاطبان تلویزیون ندارد.

منبع حوزه نیوز

داستان تنهايي ليلا برگرفته از داستان ملا محمد باقر استرآبادي معروف به ميرداماد است كه دختر پادشاه به او پناه مي آورد و پادشاه با مشاهده نحوه خويشتنداري ملامحمدباقر او را به عقد دخترش در مي آورد و او ميرداماد (داماد امير) ميشود. لطيفي علاقه اش به بيان نمادين داستان هاي ديني را در سريال صاحبدلان نيز نشان داده بود. آنجا كه داستان قرآني موسي و خضر را با شخصيت حاج خليل بازنمايي كرد و او را در جايگاه حضرت موسي قرار داد. قرينه هاي ديگري هم بين دو داستان وجود دارد، در واقع بن مايه اصلي آنها يكي است. نويسنده نگران از بين رفتن برخي ارزش ها در جامعه است. انتخاب موسيقيي غمگين و مرگ شخصيت هاي اصلي داستان مرثيه اي است كه نويسنده بر اين ارزش ها سرميدهد. در صاحبدلان محور داستان ارزش هاي پاكدستي و صداقت بود كه با مرگ حاج خليل گويا اين ارزش ها هم از بين رفته است. در تنهايي ليلا نويسنده نگران افول حيا و پاكدامني جوانان است. اما بازگشت ليلا از غرب به اصالت ديني خود و تولد نوزاد محمد، اميد به احياي اين ارزش ها را زنده نگه ميدارد.
البته تنهايي ليلا گويا با عجله ساخته شده و انسجام داستاني صاحبدلان برخوردار نيست. در حالي كه ميشد شخصيت پردازي بهتري انجام شود، اما روند سريع اتفاقات داستان را تا حدي غير واقعي كرده است. اما به هر حال سريال مهمي است كه بايد ديده شود.

بازم یک سریال آبکی دیگه محصولی از دوستان صدا و سیمایی
دیگه انقدر از این نوع سریال ها ساخته شده اول داستان رو آدم میبینه خیلی راحت میتونه آخرش رو حدس بزنه(دقیقا مثل سریال ترکی ها)
واقعا خود دوستان صدا و سیمایی نمیفهمن چقدر این سریال هاشون آبکیه؟

باید آخر فیلم رو خوب تموم نکنن، چون نباید عشق ابتدایی از طرف زن رو تبلیغ کنن چون طبیعت زن اینه که باید جواب عشق رو بده نه اینکه شروع به عشق بکنه و زن باید به محبت ها عکس العمل انجام بده نه اینکه خودش شروع به محبت کنه چون طبیعت زن اینطوریه و همین مسائل باعث شده که غالبا مرد به خواستگاری زن رفته و همیشه مردها مجنون و عاشق شدن و زنها لیلا و معشوق. (اگه توضیح بیشتر این مضمون رو می خواهید به کتاب نظام زن در حقوق اسلام نوشته ی شهید مطهری صفحات 250 به بعد رجوع کنید) چون عشقی که از زن شروع بشه زود می خوابه و از بین میره. و اگه بخوان تو این فیلم این مسئله رو به خوبی تموم کنن مسلما این مسئله هم تو جامعه عادی میشه. همونطوری که اگه به یاد داشته باشید از چند سال پیش اونقدر تو فیلمها بی احترامی به پدر و مادر رو نشون دادن که الآن یه مسئله ی عادی ایی شده.

من بااین که این سریال روکم میبینم اما به نظرم سریال جذاب واموزنده ای است:Cheshmak:
به نظر من شخصیت خانم این سریال یعنی خانم لیلا داستانشون شبیه به داستان بچه های از برنامه از لاک جیغ تا خداست:ok:
ممکنه این سریال جذابیتی برای بعضیا نداشته باشه به خاطر این که موضوعش حدودا مذهبیه و بعضی افراد مذهبی هم فکر میکنن این سریال مناسب نیست چون که یه مرد به راحتی میتونه خودش رو کنترل کنه وبه نظرم این درست نیست...
این سریال به نظرم سریال مناسبی هستش به خاطر این که میتونه به شدت بعضی از جوون های مارو به راه واقعی هدایت کنه
درضمن کارگردان این سریال هم کارگردان به نامی هستن . همیشه سریال های بسیار زیبایی درست کردن و مطمعن که این یکی سریالشون هم پر مخاطب خواهد بود:Gol:
انقدر زود قضاوت نکنید:ok:
به نظر من این سریال با این که محتوای عاشقانه ای داره اما واقعیت های زیبایی رو نشون میده:Kaf:

من نظراتو از اول نخوندم Smile نظر خودمو میگمدرباره سریال تنهایی لیلا ...
من یکمی شو دیدم ... ولی خب داستانش مشخص بود ...
من نمیدونم چرا انقدررررررر توی سریالا دارن به شخصیت دخترا توهین میکنن ...
همه رو جوری نشون میدن که آدم از دیدنش خجالت میکشه !!!!
یه دختر آویزووون!!! که علیرغم غرورش انقدر پاپی یه پسر (حالا کار ندارم خوب و بدشو ) میشه تا ازدواج میکنن ....
اصلا هم به تناسب و هیچی فکر نمیکنه چون عاشق شده و حتی کار طرفم مهم نیس واسش بااینکه خودش توی رفاه بزرگ شده و فقط از هر راهی سعی میکنه به عشقش برسه!
اخرشم مثلا با واسطه حل میشه ... این تیکه شو فقط گذاشتن چون باید یه جوری ربط میدادن که اصل قضیه بد جلوه نکنه ...
یعنی همون افتادن یه دختر دنبال پسر و خواستگاری ش....
چه فرقی میکنه دوطرف مذهبی باشن یا غیر مذهبی؟؟؟؟؟
همیشه ناز دختره و نیاز پسر.... رسم و رسومات ما ایرانی ها هیچوقت برعکس نشده و ابراز عشق وعلاقه همیشه از جانب پسر بوده ..
ولی تو فیلمایی که جدیدا پخش میشه برعکس شو دارن تبلیغ میکنن ...
اونم یه جوری که انگار دختر باهر میزان تحصیلات هر طبقه ای هر سطحی فقط به یه پسر نیاز داره حالا دیگه شرایط وهیچی طرف مهم نیس فقط اینکه پسره کافیه!!!
مث همین فیلم قبلی شمعدونی!!! یه دختر تحصیل کرده شاغل باهمه شرایط خوب واسه یه پسری بااون شرایط غش میکرد ...
این فیلمم همین طور دختره به طرز ضایعی دنبال پسره س! حتی جایی میگه صدتا پسر از خداشونه بامن باشن اونوقت تو ناز میکنی!!!
اخرشم می بینه اعتنا نمیکنه میره واسطه جور میکنه!!!!
این یعنی اشکال نداره اون خواهش از طرف کدوم یکی مطرح بشه! بالاخره خواستنه دیگه ! مهم رسیدنه دیگه ! حالا این وسط یه چیزایی عکس بشه جاهاشون عوض بشه و یه خجالتایی ریخته بشه و یه حرمتایی شکسته هم مهم نیس نیت خیره دیگه:khaneh:

خب این باعث چندتا مشکل میشه ...
اول اینکه پسرا توهم بزنن دخترا باید با هر شرایطی که باشه قبولشون میکنن چون همه مشتاقن و بعد که میرن خواستگاری با اعتماد به سقف یهو با مخ میرن تو زمین و میفهمن این خبرام نیس و اون چیزا فقط تو فیلماست:khandeh!:
دوم اینکه بعضی دخترا توهم میزنن اونام میتونن کار توی فیلم رو تکرار کنن و جواب مثبتم بگیرن (مث دوست نخود مغز من) که بعدش غرور خرد شده شونو با خاک اندازم نمیشه جمع کرد :ok: (البته الان ازدواج کرده بایکی دیگه )
سوم اینکه اصلا یه چیزایی شکسته میشه .... دختر خواستگار واسش میاد از مامان باباشم خجالت میکشه نه اینکه بره دنبال خواستگار تازه به دونفر غریبه م بسپاره راضیش کنن و یه محله م بفهمن!!! اصولا پسرا میان و میرن تا جواب مثبت بگیرن ولی اینجا دختره صدتا کفش پاره میکنه تا پسره بگه بعــــله!!!
به نظر من این فیلم همه چیزو داره عکس نشون میده ... فقط این وسط پسره رو یه آدم مذهبی گذاشتن بیینده ها بگن اره این عشق زمینیه دختره از این عشقه رسید به عشق اسمونی.... ولی چیزایی دیگه ای که دارن نشون میدن و بد هم نشون میدن دیده نشه!

به نظر من سریال های ایرانی اخرشون را کاملا میشه حدس زد.
در سریال تنهایی لیلا به شخصیت دخترا توهین کردن البته اینم بهش اضافه کنم که در این زمانه همینطوریه که دخترا دنبال پسرا میرن این سریال خیلی معنی ها در دلش نهفته است که با کمی دقت کاملا مشخصه است.
در ضمن همین که دارن نشون میدن باتوکل به خدا همه ی مشکلات حل میشه خب این خوبه و شاید از بین مخاطبین این سریال چند نفری دلشون بلرزه و به خدا ایمان بیاورند.
بااینکه هم جنبه ی منفی داره ولی دوستان باید به جنبه ی مثبتشم نگاه کنیم.....درسته؟؟؟؟؟؟؟؟

اندیشمند جوان;717249 نوشت:
در سریال تنهایی لیلا به شخصیت دخترا توهین کردن

من توهینی به شخصیت خانمها در این سریال نمیبینم , اگر لیلا از اول دختری مذهبی و بزرگ شده ایران بود حرفتون رو قبول داشتم , ولی لیلا در این داستان دختری است که بزرگ شده آمریکاست , و در فرهنگ غرب این دیدگاهها و اعتقادات دینی و فرهنگی وجود نداره , یک دختر خیلی راحت احساساتشو نسبت به یک پسر غریبه بیان میکنه و دنبالش میره و تمنای عشق و محبت از هر دو طرف قابل قبول هست

به نظر من هیچ توهینی به شخصیت دخترها نمیشه
اخه این چه حرفیه شما میزنید خب این یه واقعیته که بعضی از دخترهای امروزی به پسرها پیشنهاد دوستی میدن و ....
این ها توهین نیست واقعیتی که داره نشون داده میشه
به قول اون دوست گرامی جنبه ی مثبت اون رو هم باید در نظر گرفت
خیلی دیگه دارید بی انصافی میکنید
هربرنامه و فیلم و سریالی قطعا هم جنبه ی مثبت داره هم منفی اما این که کلا بیاید این سریال رو تخریبش کنید خیلی بی انصافیه
من خودم دخترم و این سریال رو گفتم کم و پبش میبینم و تا حالا ندیدم بی احترامی به دختر ها شده باشه
لطفا دیگه نامردی نکنید و کاری نکنید که کسایی هم که این فیلم رو میبینن بااین نظرات شما منصرف بشن از دیدن
یاعلی

fatima20;715138 نوشت:
به نظرم شخصیت محمد به عنوان یک فرد مذهبی و شاید قهرمان فیلم زیاد جالب نبود و برای من که اصلا جذب کننده نبود.فکر میکنم مومن خیلی قوی تر هست در رابطه با رابطه اش و....

asad;715142 نوشت:
من امروز خلاصه سریال رو از قسمت اولش دیدم. به نظرم تویه اون شرایط باید باشیم تا بفهمیم این قضیه شوخی بردار نیست... ربطی به شهوتی بودن شخص هم نداره... پیامبرش که پیامبر بود از شر شیطان به خدا پناه برد و از نفسش ترسید و فرار کرد ... این که یک جوان معمولی بود ازش چه انتظاری داشتید
با داش "asad" موافقم
ضمناً یک نکته ای که ظاهراً خیلی از دوستان اطلاع ندارن

این داستان بر اساس حقیقت ساخته شده. این موضوع که یک حوزوی با یک دختر تنها میمونه و برای اینکه جلوی خودش رو بگیره ، دستش رو میسوزونه ، حقیقته
البته برای سریال شدن ، نویسنده به موضوع اصلی شاخ و برگ داده

گمنام 2;714941 نوشت:
عشق زمینی(مناسب) انسان را به عشق الهی رهنمون می کند
روی صحبتم صرفاً با جناب "گمنام" نیست
فقط از فرمایش ایشون استفاده کردم تا مطلبی رو عرض کنم

اگر یه نگاه به سایر تاپیک های سایت بندازیم ، کاملاً برامون مشخص میشه که دوستان مذهبی چه نگاهی به عشق زمینی دارن
تقریباً بطور 100 در 100 با عشق زمینی مخالف هستن و کلاً چیزی به اسم عاشق شدن رو بی معنا و حتی در مواردی مسخره میدونن!

بارها دیدم کسی اومده و صحبت از عاشق شدن کرده ، اما دوستان مذهبی بهش گفتن:
ازدواج راه و رسم داره. شما باید ابتدا با خانواده به خواستگاری میرفتی ، نه اینکه خودت سر خود بری به کسی دل ببندی!!!

من خودم وقتی در یه تاپیک صحبت از عشق کردم ، پاسخ هایی گرفتم که این یه نمونشه (اسم نمیبرم):

قال الصادق علیه السلام:
القلب حرم الله، فلا تسکن فی حرم الله غیر الله

اما حالا در این سریال ، چون اون دختر خانم ، عاشق یک پسر

((مذهبی)) شده ، پس عشق زمینی خیلی خوبه و میتونه به عشق الهی ختم بشه!
دیگه نه کسی از مضرات عاشق شدن میگه ، نه کسی صحبت از امکان خطای دل میکنه

عجیب اینکه اگر همین ابراز علاقه ، اینطور بود که سریال نشون میداد یه دختر ((غیرمذهبی)) ، به دلیل یک کار خوب که از یه پسر ((غیرمذهبی)) دیده ، عاشقش میشه ، الان عنوان تاپیک این بود:
((تنهایی لیلا)) ، سریالی با هدف آزاد سازی روابط دختر و پسر! :Gig:

یک پست بنده بدون اینکه رد و پیی ازش باشه دود شده رفته هوا ROFL
ایرادی نداره حالا قسمت بوده Lol

دقت کردین این سریال هم مثل باقی سریالهای ایرانی هست ؟
همیشه از پشت پرده و تک تک کلمات هالیوودی تو گوشمون خوندن
حالا از سریالهای ایرانی ::

دقت کردین ادم بده تو این سریال تنهایی لیلا اسمش ایرانی هست ؟؟؟ تر تمیز و بدون ریش هست ؟
دقت کردین هرکی قراره خوب باشه اسم غیر ایرانی داره ؟
دقت کردین اسم لیلا دو پهلو هست ؟ وقتی بد بود لیلی بود حالا که خوب شده لیلا شده !!!!
هنوز تفکر فاسد اینکه مانتویی به چادری یعنی بهتر شدن
هنوز تفکر فاسده ریش و موی بهم ریخته و سر و وضع خراب یعنی دینداری ؟؟
اینو یک توهین به شعور خودتون نمیدونید پس چه اسمی روش میزارید ؟؟

Reza-D;717501 نوشت:
تقریباً بطور 100 در 100 با عشق زمینی مخالف هستن و کلاً چیزی به اسم عاشق شدن رو بی معنا و حتی در مواردی مسخره میدونن!

اقا کلا میگن مردوده و انسان رو از خدا باز میداره اگه یه حدیث حتی غیر صحیح پیدا میکردن میگفتن حرام است

Reza-D;717501 نوشت:
ما حالا در این سریال ، چون اون دختر خانم ، عاشق یک پسر ((مذهبی)) شده ، پس عشق زمینی خیلی خوبه و میتونه به عشق الهی ختم بشه!
دیگه نه کسی از مضرات عاشق شدن میگه ، نه کسی صحبت از امکان خطای دل میکنه

عجیب اینکه اگر همین ابراز علاقه ، اینطور بود که سریال نشون میداد یه دختر ((غیرمذهبی)) ، به دلیل یک کار خوب که از یه پسر ((غیرمذهبی)) دیده ، عاشقش میشه ، الان عنوان تاپیک این بود:
((تنهایی لیلا)) ، سریالی با هدف آزاد سازی روابط دختر و پسر!

دقیقا اخوی ....

اونجا بده اینجا عالیه Smile
:Gol:

سید محمد جواد;717831 نوشت:
هنوز تفکر فاسده ریش و موی بهم ریخته و سر و وضع خراب یعنی دینداری ؟؟
درحالیکه پیامبر(ص) وقتی از کوچه ای رد میشدن تا مدتی هر کسی از اون کوچه رد میشد ، از بوی عطری که پیچیده بود ، میفهمید رسول الله(ص) از اونجا عبور کرده. ایشون چشمها رو سرمه میکشیدن و روغن به مو میزدن. لباس های روشن مثل سفید میپوشیدن و گاهی موها رو بلند میذاشتن. منبعش یادم نیست ولی جایی خونده بودم که هر وقت کسی با ایشون کار داشت ، ابتدا توی آب نگاه میکردن که سر و صورتشون مرتب و منظم باشه بعد میرفتن پیش اون شخص

البته بدون شک تمام این اعمال رو در عین وقار و شخصیت و با حفظ شان انجام میدادن. اما اینطور نبوده که سالی یه بار شانه به سر نزنن!!!

سید جان میشه روی دونه دونه مواردی که گفتی صحبت کرد ، ولی ممکنه بگن از موضوع تاپیک خارج شدی

Reza-D;717843 نوشت:
سید جان میشه روی دونه دونه مواردی که گفتی صحبت کرد ، ولی ممکنه بگن از موضوع تاپیک خارج شدی

چرا خارج باشه اخوی

چطور به کارتون و سریال و فیلم هالیوود میرسه تا رنگ مو طرف رو واسه ما انالیز میکنن هزارتا فراماسونری درمیارن ؟
خب اینجا هم دارن اسم و نام ایرانی را به مرور در ذهن مردم خراب میکنن و هرکی تیریپ اینجوری باشه و ریش بزاره دیگه بچه مسلمون میشه و بهترین مسلمین !!
بعد میگن تو جامعه کی گفته معیار خوبی ریش و موی بهم ریخته و پیرهن رو شلوار و ... هست خب از همینجا میاد دیگه
ژولیدگی رو دارن میکنن المان دینداری البته این سالیان سال هست داره تزریق میشه کار امروز و دیروز نیست
مخصوصا روی اسمها و ظاهر ها و پوشش

من تمام اشخاص تو این سریال برات همینجوری نقد میکنم اینقدر تابلو هست که نمیشه ردش کرد

سید محمد جواد;717831 نوشت:
دقت کردین ادم بده تو این سریال تنهایی لیلا اسمش ایرانی هست ؟؟؟ تر تمیز و بدون ریش هست ؟
دقت کردین هرکی قراره خوب باشه اسم غیر ایرانی داره ؟
دقت کردین اسم لیلا دو پهلو هست ؟ وقتی بد بود لیلی بود حالا که خوب شده لیلا شده !!!!
هنوز تفکر فاسد اینکه مانتویی به چادری یعنی بهتر شدن
هنوز تفکر فاسده ریش و موی بهم ریخته و سر و وضع خراب یعنی دینداری ؟؟
اینو یک توهین به شعور خودتون نمیدونید پس چه اسمی روش میزارید ؟؟
خب پس شروع میکنیم :Nishkhand:

بنام خدا

0 و 100
بزرگترین مشکل امروز ما (یا لااقل یکی از بزرگترین ها)

وقتی میخوان فیلم مذهبی بسازن:
ثروتمندان همه بد - فقرا همه خوب (مذهبی ها هم در فیلم ها عمدتاً فقیر هستن!)
بی ریش ها و بی چادرها همه بد - ریشوها و چادری ها همه خوب
ژولیدگی و شلختگی نشانهء دیانت - خوش تیپی و خوش لباسی نشانهء بی دینی
و......

وقتی میخوان فیلمی بسازن که مثلاً مشکل بالا رو حل کنن (فیلم روشن فکری!):
مذهبی ها همه ریاکار - بچه قرتی ها و دختر فراری ها همه پاک! :Gig:
ریشوها همه اخمو و چماق به دست - بی ریش ها و شراب خورها همه لوتی و مرد
چادری ها همه مسئول گشت ارشاد! - مانتویی ها همه روانشناس خانواده!

و......

اما نه اون نگاه درسته و نه این نگاه. چرا که در هر دو نگاه ، آدمها صرف ظاهر قضاوت میشن. همچنین یک نگاه یکطرفه و تعصبی حاکمه (در هر دو نگاه)
منظورم اصلاً این نیست که آدمها رو همه باید خاکستری نشون بدن (حرفی که الان مد شده و خیلی حرف پشتش هست)

حرف من اینه:
نه همه سیاه
نه همه سفید
نه همه خاکستری

بلکه میشه انواع کاراکتر رو تعریف کرد

و نکتهء بسیار مهمتر
اگر کارگردان و نویسنده واقعاً عالم باشن ، جوری فیلم رو میسازه که بیننده ، نه از روی اشخاص ، که از روی عمل ، درستی و نادرستی رو تعریف کنه
یعنی اشخاص رو با اعمالشون تعریف کنه ، نه اعمال رو با اشخاص

Reza-D;717868 نوشت:
خب پس شروع میکنیم :Nishkhand:

بنام خدا

0 و 100
بزرگترین مشکل امروز ما (یا لااقل یکی از بزرگترین ها)

وقتی میخوان فیلم مذهبی بسازن:
ثروتمندان همه بد - فقرا همه خوب (مذهبی ها هم در فیلم ها عمدتاً فقیر هستن!)
بی ریش ها و بی چادرها همه بد - ریشوها و چادری ها همه خوب
ژولیدگی و شلختگی نشانهء دیانت - خوش تیپی و خوش لباسی نشانهء بی دینی
و......

وقتی میخوان فیلمی بسازن که مثلاً مشکل بالا رو حل کنن (فیلم روشن فکری!):
مذهبی ها همه ریاکار - بچه قرتی ها و دختر فراری ها همه پاک! :Gig:
ریشوها همه اخمو و چماق به دست - بی ریش ها و شراب خورها همه لوتی و مرد
چادری ها همه مسئول گشت ارشاد! - مانتویی ها همه روانشناس خانواده!

و......

اما نه اون نگاه درسته و نه این نگاه. چرا که در هر دو نگاه ، آدمها صرف ظاهر قضاوت میشن. همچنین یک نگاه یکطرفه و تعصبی حاکمه (در هر دو نگاه)
منظورم اصلاً این نیست که آدمها رو همه باید خاکستری نشون بدن (حرفی که الان مد شده و خیلی حرف پشتش هست)

حرف من اینه:
نه همه سیاه
نه همه سفید
نه همه خاکستری

بلکه میشه انواع کاراکتر رو تعریف کرد

و نکتهء بسیار مهمتر
اگر کارگردان و نویسنده واقعاً عالم باشن ، جوری فیلم رو میسازه که بیننده ، نه از روی اشخاص ، که از روی عمل ، درستی و نادرستی رو تعریف کنه
یعنی اشخاص رو با اعمالشون تعریف کنه ، نه اعمال رو با اشخاص

شما یک مسئله را در نظر نگرفتی عزیز
کسی که تهیه کننده یا کارگردان یا فیلم نامه نویس هست میخوان نون بخوره فداتشم !!
وقتی استاندارد صدا سیما سلحشور هست و دهنمکی چه انتظاری داریم ؟ فرهاد مجیدی بیاد فیلم بسازه یا کیارستمی ؟؟
حالا یکی هم مثل مهران مدیری یه چیزی با یه گوشه دادن کوچک بسازه میشه داستانی که در قبل بود

درضمن ملت ما دوست دارن همین تیریپ تنهایی لیلا و خاله زنک بازیهارو
به نوعی دولت هم مجبوره این قبیل فیلمهارو بسازه برای مقابله به مثل با شبکهای ماهواره ای و سریالهای چرتشون
این یه قلم مشکل خود مردم هستند

یه مثال ساده میزنم
چرا سوپر مارکتهای بالای شهر همیشه نوشیدنی و مواد غذایی گرانتر و خاص تر را دارند ؟
چون مردم اون منطقه طلب میکنند
و به دلیل معکوسش در مناطق متوسط رو به پایین این چیزارو ندارن
هنر و سینما هم خوراک ذهن جامعه و مردم هست
اگر ملت یکم واکنش نشون بدن حتی عده کمی خودشو نشون میده
مثل همین برنامه ماه عسل
اخرش خودش فهمید برخی راضی نیستند
ولی ملت همیشه در صحنه این نوع فیلم دوست دارن .....

سید محمد جواد;717880 نوشت:
فرهاد مجیدی
فرهاد مجیدی؟! :Moteajeb!:

داداش آخه تو سینما کاملاً برعکسه. هر چی تو سریال ها سعی میکنن تعریف های خشک از سنت و دین ارائه بدن ، برعکسش تو سینما سعی میکنن این دو تا رو بکوبن
برای همین من موضوع رو از هر دو جنبه بررسی کردم. اون بخشی رو هم کف گفتی مشکل از خود مردم هست رو تا حدودی قبول دارم
اما این وظیفهء فیلم ساز هست که سلیقهء مردم رو بالا ببره و بهش جهت بده. اینکه صرفاً هر چی مردم خواستن بسازی ، چندان بد نیست ، ولی کار قوی هم نیست

Reza-D;717885 نوشت:
فرهاد مجیدی؟! :Moteajeb!:

داداش آخه تو سینما کاملاً برعکسه. هر چی تو سریال ها سعی میکنن تعریف های خشک از سنت و دین ارائه بدن ، برعکسش تو سینما سعی میکنن این دو تا رو بکوبن
برای همین من موضوع رو از هر دو جنبه بررسی کردم. اون بخشی رو هم کف گفتی مشکل از خود مردم هست رو تا حدودی قبول دارم
اما این وظیفهء فیلم ساز هست که سلیقهء مردم رو بالا ببره و بهش جهت بده. اینکه صرفاً هر چی مردم خواستن بسازی ، چندان بد نیست ، ولی کار قوی هم نیست


اصغر فرهادی :))))))))))))))))))))))))))

فکرم جای دیگه بود

چرا وظیفه داره سلیقه مردم بالا ببره ؟ مگه رسالت داره ؟ قراره کاسبی کنه نه اینکه راه و روش سینما دیدن یاد ملت بده

نه اینجوری هم که میگید نمیکوبن
شاید دارن واقعیت نشون میدن
که هرکی این تیپی هست و یا حتی عمامه داره دیگه قدیس نیست
شما پس دادگاه ویژه روحانیت بری چی میگی عزیز

این خط و جهت دادنها به نگرش ملت وظیفه خود صدا سیما هست
که صد در صد سازمانی فرمایشی هست !! و اصلا و ابدا برای ملت کار نمیکنه
پس حرف بجایی نمیسه عزیز

به نظر من خیلی خنده دار بود که "محمد" وقتی "لیلا" اومد توی امامزاده دستشو سوزوند.آخه آدم تا این حد بی جنبه که نمیشه آخه O.o

دیالوگای روحانیه هم بعضی جاها خیلی سطحیه مثه اونجا که به محمد میگفت ولی و اما نداره تو فقط توکل کن.اون بیچاره هی میومد حرف بزنه دوباره روحانیه میگفت گفتممم توکل کن

این "محمد" هم به عنوان یه شخص مذهبی خیلی شلخته و ژولیده پولیده س :/

یه فیلمی مثه فیلم دلشکسته یه ویژگی مثبتی که داشت این بود که پسره ( شهاب حسینی) به عنوان یه شخص مذهبی هم خوشتیپ و مرتب بود ؛

هم خانواده درست حسابی داشت برعکس این فیلمه که این محمد خیلیییی داغونه ...

بزرگترین ویژگی مثبت این فیلم هم به نظر من تیتراژ پایانیش هست که علی قربانی میخونه ؛ خیلی قشنگه :Gol:

ღ پریا ღ;717892 نوشت:
بزرگترین ویژگی مثبت این فیلم هم به نظر من تیتراژ پایانیش هست
یعنی با این تعریف کلاً سریال رو نابود کردید! :Nishkhand:


ღ پریا ღ;717892 نوشت:
به نظر من خیلی خنده دار بود که "محمد" وقتی "لیلا" اومد توی امامزاده دستشو سوزوند.آخه آدم تا این حجد بی جنبه که نمیشه O.o
توی داستان واقعی ، شب دختره تو اطاق طلبه میخوابه. یعنی هر دو توی یه اطاق بودن. البته من بعضی قسمت ها رو ندیدم و نمیدونم تو اون قسمت دقیقاً مثل داستان واقعیش ساختن یا نه؟!

ولی خواهرم نمیشه همه چیز رو باز مطرح کرد. تا مرد نباشید نمتونید تصور کنید که چه شرایطی برای یه مرد میتونه پیش بیاد
خداوند تو قرآن میگه یوسف رو من نگه داشتم! دیگه محمد از حضرت یوسف که بالاتر نبود

سید محمد جواد;717888 نوشت:
مگه رسالت داره ؟
بله که داره. عزیز ما حتی اجازهء استفادهء غلط از خودمون رو هم نداریم و اگر مرتکب شدیم باید بابتش جواب پس بدیم. معلومه که هنرمند این رسالت رو داره. حتی بیشتر از سایر مردم جامعه (به نسبت)


سید محمد جواد;717888 نوشت:
نه اینجوری هم که میگید نمیکوبن
شاید دارن واقعیت نشون میدن
که هرکی این تیپی هست و یا حتی عمامه داره دیگه قدیس نیست
شما پس دادگاه ویژه روحانیت بری چی میگی عزیز
منم نگفتم نشون ندن. داداش صحبت من رو کامل بخون جانِ من!
عرض کردم نگاه یکطرفه. یعنی در آخر بیننده به این نتیجه میرسه که کلاً مذهبی ها (یا روحانی ها) همشون اینطوری هستن


سید محمد جواد;717888 نوشت:
این خط و جهت دادنها به نگرش ملت وظیفه خود صدا سیما هست
که صد در صد سازمانی فرمایشی هست !! و اصلا و ابدا برای ملت کار نمیکنه
پس حرف بجایی نمیسه عزیز
قطعاً وظیفهء صدا و سیما هم هست. اما وظیفهء سینما هم هست
سینما که فرمایشی نیست. اونجا چرا چیز درست و درمون ساخته نمیشه؟!

احتمالاً الان میگی به دلیل نظارت! :ok:

Reza-D;717896 نوشت:
توی داستان واقعی ، شب دختره تو اطاق طلبه میخوابه. یعنی هر دو توی یه اطاق بودن. البته من بعضی قسمت ها رو ندیدم و نمیدونم تو اون قسمت دقیقاً مثل داستان واقعیش ساختن یا نه؟!

ولی خواهرم نمیشه همه چیز رو باز مطرح کرد. تا مرد نباشید نمتونید تصور کنید که چه شرایطی برای یه مرد میتونه پیش بیاد
خداوند تو قرآن میگه یوسف رو من نگه داشتم! دیگه محمد از حضرت یوسف که بالاتر نبود

ولی در داستان یوسف، زلیخا اصرار میکرده. در این داستانها که دختر هرزه نیست. و قبول نمیکرده. شما نوعی با یه دختر فامیل یا غیر فامیل که برای اغلب افراد پیش میاد تنها باشید به تجاوز فکر میکنید؟ به تبعات بعدش مثل آبرو، یا اینکه بعدا برگرده حتی به قتل برسونه شما (نوعی) رو و ... فکر نمیکنید؟ همون وجدان برای بالای 99 درصد افراد بازدارنده نیست؟ (کسائی که افراد متدینی نیستند در صورت رضایت هردوست نه فکر کردن به تجاوز)

ضرب المثل;717150 نوشت:
نويسنده نگران از بين رفتن برخي ارزش ها در جامعه است. انتخاب موسيقيي غمگين و مرگ شخصيت هاي اصلي داستان مرثيه اي است كه نويسنده بر اين ارزش ها سرميدهد. در صاحبدلان محور داستان ارزش هاي پاكدستي و صداقت بود كه با مرگ حاج خليل گويا اين ارزش ها هم از بين رفته است. در تنهايي ليلا نويسنده نگران افول حيا و پاكدامني جوانان است. اما بازگشت ليلا از غرب به اصالت ديني خود و تولد نوزاد محمد، اميد به احياي اين ارزش ها را زنده نگه ميدارد.

احسنت
نقد خوبی بود.به نکاتی اشاره فرمودید که کمتر مورد توجه قرار می گیرد.
منتظر نقدهای بعدی هستیم...

Reza-D;717896 نوشت:
قطعاً وظیفهء صدا و سیما هم هست. اما وظیفهء سینما هم هست
سینما که فرمایشی نیست. اونجا چرا چیز درست و درمون ساخته نمیشه؟!

احتمالاً الان میگی به دلیل نظارت!

سلام اخوی

سینما چند حالت داره در ایران یعنی در بین کارگردانان ایرانی

1:: سینمای مذهبی

وقتی اینچنین چیزی ساخته میشه یا مطلوب روحانیون هست و کاری ندارن از کجا اومده ...

یا مطلوب نیست مثل رستاخیز که اول مجوز گرفت بعد گروه رو به خاک سیاه نشوندن

خانومه فیلم ندیده هنوز وسط خیابون اومده با شمشیر میزنه سر خودش فیلمش رو حتما دیدین

2:: سبنما گران حرفه ای

این دسته که عظمت خود را از استاد کیارستمی و سبک ولی میگیرند نسبتا کم هستند
این ردیف اساتید در جهان و جامعه هنری کل جهان خیلی خیلی دارای احترام هستند
دیگه فکر نکنم نیاز بازه سبک واقع گرایانه موج نوین عباس کیارستمی توضیح بدم و اینکه ایشان در حد اندازه استاد شجریان برای دنیای هنر سینما اهمیت دارند

کمتر میشود فیلمهای این ردیف مورد استقبال مردم قرار گیرد به دلیل ساختار ان و تقریبا از طرف کشور و حکومت مردود است !!

3:: سینما گران خوشحال !!
این عده فیلمنامهای در پیت را با نامهای معروف بازیگران مخلوط میکنند و چرتهایی تحویل جامعه میدهند که عملا نباید مجوز بگیرند زیرا توهین مستقیم به شعور هر انسانی میباشد
ولی به دلیل اینکه بیخطر هستند همیشه مجوز میگیرند !!!!

4:: سینماگران نسل جدید ایران
اقای اصغر فرهادی
اقای جعفر پناهی و این دسته افراد هستند که به دلیل نئورئالیست بودن و یا رئالیست بودن همیشه خدا محکوم هستند
اینان نه سیاه نمایی الکی دارند و نه خوشحالی بیخود ارائه میدهند
برایشان نه گیشه مهم است نه حمایت دولتی
این رده فقط فیلم میسازند البته فیلم درست
5:: ابگوشت سازانی که همه چیز را گل و بلبل میدانند هیچ هنری در هیچ سبک دیگری ندارند و همیشه در صدد ساخت گل و بلبل هستند
و گفتن اینکه شهرامها همه بد هستند و محمدها همه خوب

در کل ایران عزیز هنر فرمایشی وجود دارد

گروهای فشار همانند دستی گلوی هنر ایران را گرفته اند و به دیوار کوبده و میفشارند ......

بعد برادر شما میگویی سینمای فرمایشی نداریم ؟
هنر در کل ایران عزیز دل فرمایشی است همه جا....

سید محمد جواد;718068 نوشت:
خانومه فیلم ندیده هنوز وسط خیابون اومده با شمشیر میزنه سر خودش فیلمش رو حتما دیدین
نه اینو اصلاً نمیدونم جریانش چیه؟! :Gig:


سید محمد جواد;718068 نوشت:
وقتی اینچنین چیزی ساخته میشه یا مطلوب روحانیون هست و کاری ندارن از کجا اومده
کاری به شخص ندارم. اما تر و خشک رو با هم سوزوندی ها :ok:
یعنی از نظر شما هر فیلمی که مورد توجه و تایید روحانیون باشه ، لزوماً فیلم بدیه؟

سید محمد جواد;718068 نوشت:
اقای اصغر فرهادی
بیایم به نظر هم احترام بذاریم
(اینو با خودم بودم چون الانه که شدیداً کلاهمون بره تو هم!!! :Narahat:)

فرق العاده یک طرفه داری نگاه میکنی داداش. اصغر فرهادی رو میگی سیاه نمایی نمیکنه ، درحالیکه شدیداً این کار رو میکنه
و از اون طرف اگر کسی خوبی ها رو نشون بده بهش میگی:

سید محمد جواد;718068 نوشت:
5:: ابگوشت سازانی که همه چیز را گل و بلبل میدانند
عجب داداش ، انصافت رو شکر! خدا وکیلی یه سؤال سید جان. اگر فیلم های طنز رو که کلاً رویکرد اونها جداست رو کنار بذاریم ،از سایر فیلم های باقی مونده ، چند درصد بدی ها رو نشون میدن و چند درصد خوبی ها رو؟

سید محمد جواد;718068 نوشت:
گروهای فشار همانند دستی گلوی هنر ایران را گرفته اند و به دیوار کوبده و میفشارند ......
اون وضعیت حجاب و سر و وضع هنرپیشه ها
اون از ساخت فیلم هایی که انواع توهین ها به دین و دیانت توشون هست
اون از فیلم هایی که میخوان نشون بدن شراب هم بخوری ، رابطهء نامشروع هم داشته باشی و.... فقط دلت پاک باشه میری بهشت!
اون از فیلم هایی که فقط و فقط بدبختی رو نشون میدن (لابلاش هم دو تا حرف خوب میزنن که اگه کسی حرفی زد بگن ما از خوبی ها هم گفتیم!)
اون از سیل فیلم های فمنیستی
اون از ترویج روابط آزاد دختر و پسر

خداییش این فیلم سازا دقیقاً دیگه چی میخوان؟ الان فقط دو تا چیز رو شاید بتونن ادعا کنن که در اون آزادی ندارن
یکی مسائل سیاسی (که اونم تا حدی دارن) ، یکی هم س...ک...س!

شما یه آزادی دیگه بگو که فیلم سازای ما نداشته باشن

asad;714944 نوشت:
سلام.. من یه اخلاقه بدی که دارم اگه یه سریالو قسمت اولشو نبینم هرچقدرم قشنگ باشه دیگه دنبالش نمیکنم مگر اینکه یکی قشنگ واسم از اولش ماجرارو توضیح بده.

سلام منم اینجوریم اگر اومدم نت و سمت تی وی نرفتم هر چی فردا بگن برام مهم نیست

موضوع نقد فیلم" تنهایی لیلا" است از بحث خارج نشویم!

『طلوع』;718029 نوشت:
شما نوعی با یه دختر فامیل یا غیر فامیل که برای اغلب افراد پیش میاد تنها باشید به تجاوز فکر میکنید؟
سلام دوست عزیز
(اومدم بگم برادر عزیز گفتم باز الان ضایع میشم!) Fool

((دختر و پسر تنها در یک اطاق ، خوابیدن ، شب ، بدون حضور کسی دیگه))
بعید میدونم دختر و پسری از فامیل در شرایط بالا باهم تنها بشن

اما اینکه فرودید فکر سوء:
کاش جناب "حامی" الان اینجا بودن. چون ایشون کارشون مشاوره هست ، خیلی میتونستن همراهی کنن
بله دوست گرامی ، تجاوز که هیچ ، گاهاً بعضی ها بخاطر همین شهوت مرتکب قتل شدن!! ارتباطی با تاپیک نداره ، وگرنه چند نمونه براتون میاوردم. ضمن احترام به نظر شما ، این از مواردی هست که کسی نمیتونه به دیگران بگه چون من در این مورد مقاوم هستم بقیه هم باید مقاوم باشن. این یه نیاز و حسه شخصیه که برای هر کسی یه جور ممکنه باشه. ضمن اینکه ماها حالت های مختلف در این زمینه داریم که باز هم جای بحثش اینجا نیست

من بِیس سریال "تنهایی لیلا" رو پسندیدم و یه دلیلش هم همین بحث مبارزهء با نفس بود. مبارزه ای که پیامبر(ص) اون رو "جهاد اکبر" میدونن
انتقاد من به پرداخت بد کاراکترها (نه همه) و تعریف غلط از دین و غیردینی بودن هست که برادرم سیدمحمدجواد به خوبی اشاره کردن

به نظر من همین که به این موضوع توجه شده ، اون هم تو زمانی که روابط با نامحرم داره عادی سازی میشه ، جای تقدیر داره
اما همه چیز ، همین نیست. هنوز با اون استادی که غرب در القاء تفکرات از طریق رسانه داره ، خیلی فاصله داریم

[="Tahoma"][="Black"]به نام خدا

چرا فيلم هاي مذهبي همواره قشر مذهبي رو بدبخت بيچاره مصيبت زده با قيافه هاي عجيب غمزده و اشك دم مشك و داراي عدم تعادل رواني نشون ميده؟
اين نه فقط تحريف قشر مذهبي است بلكه در فيلم مذهبي،با مخاطب مذهبي،مذهبي ها را به سخره مي گيرند.
قشر متدين يا حاجي بازاري هستن يا لوتي يا بچه مثبتهاي آفتاب مهتاب نديده اي كه عصرشان به سر آمده.
فيلم يك روحاني دارد،روحاني جواني كه رفتارش اغراق شده طرز حركات جسمي و فيگورها و ديالوگ ها بسيار مضحك هستند.
شخصيتهاي بد فيلم يك بورژواي حريص ،يك جوان ثروتمند آب نبات ليس داراي عدم تعادل رواني كه با زهم با اغراق در حركات و ديالوگها مواجهيم.
اين به اصطلاح فيلم يك فحش نامه است اما فحش نامه اي كه مبادا قشر متدين از ديدن و شيدنش ناراحت شوند.
متاسفانه مخاطبين هم به جا مطالبه و بازخواست مسئولين بابت فيلم هاي ضعيف از آن حمايت مي كنند و سطح مطالبات خود را شديدا تنزل مي دهند با اين اوصاف نبايد انتظار داشته باشيم فيلم سازان به سراغ سوژه ها و موضوعات مورد نياز جامعه و فرهنگ سازي بروند.
اين فيلم در جذب و تغيير نگرش و فرهنگ سازي مخاطبين نه فقط موثر نيست بلكه با توصيفات اغراق آميز و خنده آور از سبك زندگي و طرز فكر قشر متدين حتي فرزندان خانواده هاي متدين را نيز از متدين شدن مي ترساند چرا كه متدين شدن برابر است با غم مصيبت گريه نشستن در گوشه اي و روضه و قرآن و مفاتيح و نماز هاي آن چناني خواندن و تفريح نكردن خوش نبودن به روز نبودن و ....
مطلب در مورد اين فحش نامه زياد است ليكن بيش از اين حرص نمي خوريم از مخاطبيني كه با اشتياق چنين فيلم هاي نازلي مي بينند و توهين مي خورند و ذوق مي كنند از مسئوليني كه خودشان را به آن راه مي زنند كه فيلم سياه ديدي نديدي تمسخر ديدي نديدي از كارگرداناني كه اينچنين بخشي از هموطنان و قشر بزرگي از جامعه را به سخره مي گيرد.
به نظر مي رسد مشكلات ساختاري صدا و سيما هنوز پا برجاست و با تغيير مسئولين هم تغيير رويه چنداني نمي دهد.اما از مردم انتظار است تا به اين حد سطح نگر نباشند.[/]

[="Black"]

mah.17;718091 نوشت:
موضوع نقد فیلم" تنهایی لیلا" است از بحث خارج نشویم!

بسم رب الشهدا

سلام و عرض ادب

کاربر گرامی mah.17 درست میگن.

لطفا از بحث اصلی خارج نشوید و در مورد انواع سینما و فیلم سازی و کارگردانان مختلف بحث نکنید.[/]

دوستان یه بحثی که درمورد فیلم مطرح میشه.بحث" دیدن ارواح پس از مرگشان"است . من اینو رد نمی کنم به هر حال ممکنه برای آدم هایی که حال دلشون خوب باشه پیش بیاد. ولی ترسیم کردن همچین صحنه هایی برای عامه ی مردم فیلم را خیلی ماورائیی و برای بعضی غیرقابل باور می کند.مثلا شاید بهتر بود لیلا آن روح را در خواب میدید که کمی برای عموم واقعی به نظر برسد.نظر شما چیست؟

ناگفته هاي ناب;718105 نوشت:
اين فيلم در جذب و تغيير نگرش و فرهنگ سازي مخاطبين نه فقط موثر نيست بلكه با توصيفات اغراق آميز و خنده آور از سبك زندگي و طرز فكر قشر متدين حتي فرزندان خانواده هاي متدين را نيز از متدين شدن مي ترساند چرا كه متدين شدن برابر است با غم مصيبت گريه نشستن در گوشه اي و روضه و قرآن و مفاتيح و نماز هاي آن چناني خواندن و تفريح نكردن خوش نبودن به روز نبودن و ....

با عرض سلام
قصد حمایت از فیلم را ندارم.هر اثری باید نقد شود و این کار هم به مخاطب کمک می کند هم به فیلم سازان.
اما در فیلم صحنه ها یی هست که نشان می دهند تماما غم و غصه نیست مثلا"مراسم ازدواج محمد و لیلا" و "به خرید رفتن آن ها قبل مراسم"که با فضای شاد و ساده ای برگزار شد.
نوع صحبت کردن و احترامی که محمد به همسرش می گذارد هم تامل برانگیز است.
یا صبح های شادی که (در خانه ی آن حاجی لوتی که اسشم را نمیدانم ) وجود دارد و اعضای خانواده تقریبا سحرخیز هستند و دور هم صبحانه می خورند.
هدیه گرفتن محمد برای همسرش و خوشحال شدن او با یک روسری سفید ساده.
یه قسمتی از فیلم هم هست که بعد ازدواج محمد پشت میز نشسته بود در دست مفاتیح داشت فکر می کنم دعای کمیل می خواند و وقتی همسرش به کنار او می آید مفاتیح را کنار گذاشته و به همسرش توجه می کند.(یعنی حق همسرش را بر آن کار مستحب ارجح می داند.)

بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا صاحب الزمان
السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

با سلام . نکاتی دیگر در خصوص سریال تنهایی لیلا:

- محمد پسری با خصوصیات کاملا مذهبی که به خوبی نمایش داده شده مگر در چند مورد که یکی از اونها نوع لباس و گریم موهای اوست . مسلما یک جوان مذهبی مطابق با سنت رسول(ص) باید ظاهری مرتب و اراسته نیز داشته باشد.

- اینکه یک جوان مذهبی در وضعی ساده باشد اما خانواده مشتاقی ثروتمند برای برخی ممکن است سوال باشد که چرا او ثروتمند نباشد و خانواده دختر فقیر; که با حسابی سرانگشتی میشود گفت اگر اینگونه بود, کل موضوع سریال تغییر میکرد چرا که لیلا دیگر به سراغ محمد نمی رفت زیرا اگر اینگونه بود مسلما گفته میشد بخاطر پولش عاشقش شده است در حالیکه لیلا طبق اذعان خودش گمشده همیشگی اش را یافته بود. او به ایمان و کشش درونی محمد نسبت به خداوند عاشق او شده بود نه برای هیچ چیز دیگر بنابراین وقتی کشش چیزی ورای مادیات باشد مسلما نتیجه نیز بالاتر است.

- ایجاد یک ازدواج ساده و زیبا نشان از این دارد که میتوان با اتکا به ااین روش نیز زندگی سرشار از خوشبختی را اغاز کرد. زندگی لیلا و محمد و همدلی هر دو با یکدیگر نشان میدهد که زندگی با گذشت نتیجه اش چیست. زندگی ای ساده اما سرشار از صفا و صمیمیت و اعتماد متقابل.

- اما یکی از اشکالات این سریال به نظر بنده که بیننده هستم اینه که به نوعی یک غم کل ماجرا رو در بر میگیره.. فوت محمد در اولین قسمت شروع غم انگیز بود که با خاطراتی تلخ و شیرین همراه است.

- یکی از جالبترین شخصیت های سریال حاج سیف الله و همسرش شریفه خانم هستند.. اگر دقت کرده باشید در پایان دیدار این دو فرد با هم در سکانس های مختلف , از کلمه مواظب خودتون باشید استفاده میشه که نشون میده در خانواده هایی که زندگی بر مبنای صداقت و درستی باشد, تا نهایت خانواده پای صداقتشون هستند

یک نفر ادم راوی خوش صدا و خوش سیما :Khandidan!: میتونه یک خلاصه ای از داستان برام تعریف کنه ؟ من همین دو سه قسمت اخر رو فقط دیدم

سلام به همه

مولکول 68;718363 نوشت:
یک نفر ادم راوی خوش صدا و خوش سیما میتونه یک خلاصه ای از داستان برام تعریف کنه ؟ من همین دو سه قسمت اخر رو فقط دیدم
محمد و لیلا عروسی کردن
این بود خلاصهء داستان :Nishkhand:

گمنام 2;718361 نوشت:
اینکه یک جوان مذهبی در وضعی ساده باشد اما خانواده مشتاقی ثروتمند برای برخی ممکن است سوال باشد که چرا او ثروتمند نباشد و خانواده دختر فقیر
داداش نکات خوبی گفتید و نگاه دو جانبه هم داشتید. تشکر

درمورد بخشی که نقل قول کردم انتقادی به صحبت شما ندارم. اما به تناسب نکته ای که اشاره کردید (و با دید زیبایی هم نگاه کردید) دو نکته رو عرض میکنم

1 - من سؤالی که شما گفتید برام پیش نمیاد. بلکه سؤال دیگری برام پیش اومده
اینکه اصلاً چه لزومی داره که تو فیلمها و سریال های عاشقانهء ما ، حتماً یکی پولدار باشه و یکی فقیر؟! (چه دختر چه پسر)
اصافاً این تم "فقیر و پولدار" دیگه از خز بودن هم گذشته
آیا در مناسبات بین افراد یه جامعه ، هیچ رابطهء دیگری بجز همین یک مورد نیست؟

2 - سؤال دومی که همیشه در ذهنم هست (و تو همین تاپیک هم اشاره کردم) چرا همیشه باید پولدارها بد باشن؟!
فقط هم بحث این سریال نیست. در اکثر سریال هایی که چنین تم داستانی دارن همین موضوع صادقه

[="Tahoma"][="Black"]

mah.17;718227 نوشت:
با عرض سلام
قصد حمایت از فیلم را ندارم.هر اثری باید نقد شود و این کار هم به مخاطب کمک می کند هم به فیلم سازان.
اما در فیلم صحنه ها یی هست که نشان می دهند تماما غم و غصه نیست مثلا"مراسم ازدواج محمد و لیلا" و "به خرید رفتن آن ها قبل مراسم"که با فضای شاد و ساده ای برگزار شد.
نوع صحبت کردن و احترامی که محمد به همسرش می گذارد هم تامل برانگیز است.
یا صبح های شادی که (در خانه ی آن حاجی لوتی که اسشم را نمیدانم ) وجود دارد و اعضای خانواده تقریبا سحرخیز هستند و دور هم صبحانه می خورند.
هدیه گرفتن محمد برای همسرش و خوشحال شدن او با یک روسری سفید ساده.
یه قسمتی از فیلم هم هست که بعد ازدواج محمد پشت میز نشسته بود در دست مفاتیح داشت فکر می کنم دعای کمیل می خواند و وقتی همسرش به کنار او می آید مفاتیح را کنار گذاشته و به همسرش توجه می کند.(یعنی حق همسرش را بر آن کار مستحب ارجح می داند.)

اين هم ترفندي است تكراري.كارگردان با چند صحنه مثبت قصد شيرين كردن فيلم تلخ خود را دارد.متاسفانه به علت تنزل ذائقه مخاطب اين حربه موثر مي افتد.[/]

ناگفته هاي ناب;718608 نوشت:
اين هم ترفندي است تكراري.

تکراری بودن قدیمی بودن چیزی دلیل بر نادرستی آن نیست.همچنین که جدید و نو بودن نشانه ی درستی و یا نادرستی نمی تواند باشد. اما نیاز به خلاقیت و ایده های نو هم به شدت در برخی سریال ها احساس می شود.

ناگفته هاي ناب;718608 نوشت:
كارگردان با چند صحنه مثبت قصد شيرين كردن فيلم تلخ خود را دارد.

البته من در ذهن و فکر کارگردان نیستم که نیت او را بخوانم و معمولا فیلم نامه نویس متن را مینویسد که باز هم من در ذهن او نیستم که نیت خوانی کنم!

ناگفته هاي ناب;718608 نوشت:
متاسفانه به علت تنزل ذائقه مخاطب اين حربه موثر مي افتد.

بله متاسفانه شاهد تنزل ذائقه ی مخاطب هستیم و ممکن است برخی از ما گاهی در این دسته جایی بگیریم و گشایش و رواج فضای نقد ممکن است کارگر افتد!

دوستان!
سوال منو درمورد ارواح سرگردان در پست قبل جواب ندادین!!!!
بماند...
یه نکته ای که مطرح میشه این هست که ما شنیده ایم که مومن زیرک و صاحب کیاست است اما تو فیلم شخصیت های مذهبی فیلم یه جاهایی اعتمادهایی به بقیه دارند که آسیبشون به خودشون بر میگرده مثلا چیزی که امروز و دیروز دیدیم:پناه دادن به دختر دزد (البته لیلا نمی دونسته فرار کرده و میگن گناهکار رو با دید قبلی نگاه نکنید) و اینکه میبینیم بچشو میسپره به اون گاهی وقتا!!!و مثال های دیگه....

تفکر ایرانی مذهبی درباره سینما کل جهان بسیار شایسته هست
هر فیلم و سریال و کارتون انیمیشن به قول خودمون غربی اشغاله
هر چرتی که داخل به خوردمون بدن برداشت مثبت ازش داریم
واقعا و الحق ساخت این نوع سریالها در ایران شایسته و بجا هست

حد و اندازه دیدگاه سرگرمی و نگرش مردم حداقل در این سایت درخور این سریال هست

باشد که مثل باقیه سریالها شیر اب تا اخر باز کنن و تا "تهایی نوه لیلا "براتون بسازند

یا حق

mah.17;718704 نوشت:
دوستان!
سوال منو درمورد ارواح سرگردان در پست قبل جواب ندادین!!!!
بماند...
سلام
من شخصاً عذرخواهم :Gol:

کاملاً با شما موافقم. شاید بشه اسمش رو گذاشت اسلامیزه کردن هالیوود! هر چند تو همینم اکثراً داغون عمل میکنیم!
توی سریال های دیگه ای مثل

"اغما" و "او یک فرشته بود" و نمونه های دیگه هم مثل همین حرکت رو دیده بودیم (با تفاوت هایی)

اولاً این موضوع ارواح ، عینیت یافتن شیطان و..... باید با روح حاکم بر داستان هم هماهنگی داشته باشه
مثلاً در سریال "اغما" تناسب وجود داشت. هر چند ایراد هم زیاد داشت ، اما به هر حال با داستان هماهنگ بود
اما واقعاً در سریالی مثل تنهایی لیلا ، هیچ نیازی به وجود همچین موضوعی در فیلم نبود. در واقع اضافه کردن این رویا ، نه تنها فیلم رو جذاب تر نکرده ، بلکه فیلم رو از هدف اصلی نویسنده و کارگردان (باور پذیری گذشت محمد و عشق لیلا) دور میکنه و باعث میشه بیننده بیشتر به داستان به عنوان یک افسانهء عشقی نگاه کنه



حسین سلطان محمدی، منتقد و کارشناس سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه» درباره سریال «معمای شاه» گفت: بحث اصلی این مجموعه، ذات تاریخی است، بنابراین طبیعی است همانند هر بحث تاریخی (معاصر) دیگری مدعی زیاد داشته باشد، اما درباره «معمای شاه» همین اندازه باید گفت: محققان تاریخی این کار، همانگونه که در تیتراژ نامشان ذکر شده هویت علمی دارند و در دانشگاه صاحب نظر و کرسی هستند.

*واکنش های متفاوت تا اینجای کار
وی افزود: این مجموعه در کنار داشته‌های تاریخی با داشته‌های تکنیکی کارگردان همراه شده و نتیجه آن چیزی است که این روزها ما در قاب تلویزیون شاهد آن هستیم.
سلطان محمدی گفت: واکنش‌هایی که نسبت به این کار مطرح شده کاملا متفاوت است، اما عمده نقدها به نگاه سریال و واقعه تاریخی بر می‌گردد یا این‌که توانایی کارگردان در شکل‌گیری درام مورد بحث مورد ارزیابی قرار می گیرد، اما معتقدم بحث‌های انتقادی این سریال از زمانی که محمدرضا شاه زمام قدرت را در دست می‌گیرد بیشتر می‌شود، چون تعداد افرادی که در آن زمان حضور داشته و زندگی کرده‌اند بسیار بیشتر از زمان رضا شاه است.
این کارشناس رسانه فوق اضافه کرد: برای مثال در کارهایی نظیر «محمد رسول الله» و «مختارنامه» هم چنین واکنشی وجود دارد و در نقدهایی که نسبت به فیلم مجید مجیدی (محمد رسول الله) انجام شده می‌شود می توان این واکنش را مشاهده کرد، چون عده‌ای معتقد هستند در این کار، روایت‌هایی که مورد استفاده قرار گرفته جز نقل قول‌های ضعیف است. این اتفاق به نوعی دیگر در «معمای شاه» نیز روی داده است.
سلطان محمدی با بیان این‌که بخش برنامه کارشناسی بعد از سریال از اقدامات خوب سیماست، تاکید کرد: تلویزیون همانند سریال «مختارنامه» در این کار نیز با دعوت از مورخانی که نظرات آنها در سریال استفاده شده به سوالات و شبهاتی که پیرامون مطرح شده پاسخ داده می‌شود و بازخوردهای هر قسمت از نظر منتقدان و مردم مورد توجه «معمای شاه» نظر قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا این کار در مقایسه با سریال «شهرزاد» از کیفیت پایین‌تری بهره برده یا خیر، گفت: اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین «شهرزاد» و «معمای شاه» داشته باشیم. تنها در بعد کارگردانی و درام پردازی می‌تواند انجام شود، چون «شهرزاد» به هیچ وجه ادعای تاریخ نگاری ندارد، بلکه داستانی است که یک رویداد در حال عبور را گزارش کرده است، اما در «معمای شاه» شاهد یک اثر تاریخی هستیم که می‌خواهد زمان مورد نظر را روایت کند، هرچند به دلیل گسترده بودن موضوع مجبور است بسیاری از مواقع به طور گذرا از کنار برخی رویدادها بگذرد.
*مشکل معمای شاه
این منتقد سینما ادامه داد: به نظر من مشکل اصلی «معمای شاه» در انبوه بودن تاریخ است و کارگردان نمی‌تواند بسیاری از موضوعات مورد نظر را به درستی بگنجاند. برای نمونه بحث کشف حجاب که پیش می‌آید ما می‌بینیم که به شکلی کاملا گذار به اتفاقات می‌پردازد و همین مسئله به کار لطمه می‌زند. حال این ضعف‌ها را مقایسه کنید با کاری چون «در چشم باد» که روایتی از تاریخ معاصر را شاهد هستیم. برای نمونه صحنه عزل رضا شاه در «در چشم باد» به هیچ وجه قابل مقایسه با صحنه مورد نظر در «معمای شاه» نیست.
*شاهد شروع خوبی نبودیم
سلطان محمدی درباره نقدهای مطرح شده گفت: نقدهایی که نسبت به این سریال شاهد هستیم نشان می‌دهد شروع خوبی در مواجهه با منتقدان نداشته است، البته در خوشبیانه‌ترین حالت می‌توان تصور کنیم مجموعه هنوز در فاز معرفی است، برای همین امکان دارد کیفیت تغییر نماید.
این کارشناس رسانه ادامه داد: یک نکته را نمی‌توان در نقدها مد نظر قرار نداد؛ مثلا نقدها در برخی مواقع جهت دار است، برای همین کارگردان نیز در برخی رسانه موضع گیری کرده است، اما به هر حال من معتقدم شخصیت پردازی‌ها در این کار خوب از کار در نیامده است، حتی نقش فروغی کار در مقایسه با فروغی «کلاه پهلوی» از کیفیت پایین‌تری بهره می‌برد.
سلطان محمدی در پایان گفت: با تمام توضیحات بیان شده معتقدم، باید منتظر بمانیم تا قسمت‌های بیشتری از سریال معمای شاه پخش شود، چون ممکن است وضعیت تغییر کند.