عقد موقت برای شناخت بیشتر ؛ آری یا نه؟

تب‌های اولیه

33 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
عقد موقت برای شناخت بیشتر ؛ آری یا نه؟

بسم الله الرحمن الرحيم
سلام
اول ميخواستم تشکر کنم از سایت خوبتون
سوال من در مورد مراحل ازدواج هستش خوب تو سخنرانی ها و کتاب های که دیده بودم جلسه خواستگاری و بعد اون هم تحقیقات رو گفته بودن ولی بعضی جاها معتقد بودن که خوب برای شناخت بیشتر دو نفر با هم ازدواج موقت انجام بدن و بعد ازدواج دائم و بعضی جاها هم به شدت مخالف ازدواج موقت برای شناخت بودن راستش ميخواستم ازتون راهنمایی بگیرم که بالاخره باید چه کرد؟
راه های شناخت بیشتر یا باید با هم ازدواج موقت انجام بدهند و یا باید به صورت نا محرم با هم رابطه بیشتری داشته باشند و مثلا بیرون برن و یا مثلا آقا همراه با یکی محارم خانم بیرون بره....
در هر صورت من نميدونم واقعا کدوم راه بهترین روش هست و آیا اصلا این مرحله لازم هستش یا فقط یه حساسیت بیش از حد و شناخت کافی در مراسم خواستگاری و تحقیق ایجاد شده؟
با تشکر

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد حامی

درباره صيغه محرميت بين كارشناسان موافقان و مخالفاني دارد و هر كدام ادله خاص خود را دارند:

الف)مخالفان: فرهنگ جامعه نمي پذيرد، آسيب هايي دارد مانند عروسي كردن، بارداري

ب) موافقان:
يكي از عمده ترين عوامل طلاق «انتخاب نادرست» است براي انتخاب درست بايد به شناخت عمومي و خصوصي جنس مكمل دست بيابيم. شناخت عمومي روان شناسي مرد و زن را با مطالعه نظام حقوق زن و مسأله حجاب اثر شهيد مطهري كامل كنيد شناخت خصوصي چهار مرحله دارد:
1- گفتگو در جلسات خواستگاري
2- تحقيق
3- مشاوره با اهل فن
4- اين مرحله به محض ورود خواستگار نيست بلكه بعد از گذراندن مراحل سه گانه بالا و قبل از عقد دائم است. يعني ما براي شناخت بيشتر با رفت و آمد بدون رعايت دستورات شرع مخالفيم. رفت و آمدهاي خانوادگي در منزل و بيرون از منزل خوبه ولي كافي نيست. ولي قبل از عقد دائم، عقد محرميت مي كنيم تا با انتخاب درست از طلاق جلوگيري كنيم
با اين روش عمده ترين دليل طلاق يعني «انتخاب نادرست» تا حدود زيادي برطرف مي شود.
اگر خانواده ها توجه داشته باشند كه بدتر اين است كه بدون شناخت انتخاب كنند و بعد با طلاق جدا شوند صيغه محرميت را مي پذيرند.
البته دختر و پسر بايد آموزش هاي لازم را ببينند تا ارتباط شان به رابطه تبديل نشود. از سويي هم بايد فرهنگ جامعه را هم بايد با توجه دادن به فوايد صيغه محرميت بالا ببريم.

كارشناس عباس ولدي:

class: Border_tbl

[TD="align: center"] پرسمان خانواده[/TD]
[TD="align: center"] شناخت در ازدواج و نقش آن در كاهش آمار طلاق - جايگاه ظاهر در انتخاب - صيغه محرميت قبل از عقد دائم و نقش آن در كاهش طلاق - مراحل شناخت قبل از ازدواج
[/TD]
[TD="align: center"] ۱۳۹۲/۰۹/۲۴ ۱۶:۰۰ تا ۱۷:۰۰[/TD]
[TD="align: right"] حجم:۶.۷۷MB[/TD]
[TD="align: right"] مدت:۵۸دقیقه[/TD]
[TD="width: 2% align: right"] [/TD]
[TD="width: 5% align: right"] (۹۶۴)[/TD]
[TD="width: 1% align: left"] [/TD]
[TD="width: 6% align: right"] (۱۲۷)[/TD]

class: Border_tbl

[TD="align: center"]پرسمان خانواده[/TD]
[TD="align: center"] نقش عقد محرميت (ازدواج موقت) قبل از عقد دائم در كاهش آمار طلاق - مشكل غلبه احساسات در دوران نامزدي - عدم جسارت دختران براي جدايي در دوران نامزدي - ميزان تاثير قيافه در زندگي - مشكل مقايسه قيافه همسر با ديگران
[/TD]
[TD="align: center"] ۱۳۹۲/۱۰/۰۸ ۱۶:۰۰ تا ۱۷:۰۰[/TD]
[TD="align: right"] حجم:۶.۶۸MB[/TD]
[TD="align: right"] مدت:۵۸دقیقه[/TD]
[TD="width: 2% align: right"] [/TD]
[TD="width: 5% align: right"] (۹۸۰)[/TD]
[TD="width: 1% align: left"] [/TD]
[TD="width: 6% align: right"] (۱۲۱)
[/TD]

[="Tahoma"][="DarkGreen"]

حامی;690920 نوشت:
ب) موافقان:
يكي از عمده ترين عوامل طلاق «انتخاب نادرست» است براي انتخاب درست بايد به شناخت عمومي و خصوصي جنس مكمل دست بيابيم. شناخت عمومي روان شناسي مرد و زن را با مطالعه نظام حقوق زن و مسأله حجاب اثر شهيد مطهري كامل كنيد شناخت خصوصي چهار مرحله دارد:
1- گفتگو در جلسات خواستگاري
2- تحقيق
3- مشاوره با اهل فن
4- اين مرحله به محض ورود خواستگار نيست بلكه بعد از گذراندن مراحل سه گانه بالا و قبل از عقد دائم است. يعني ما براي شناخت بيشتر با رفت و آمد بدون رعايت دستورات شرع مخالفيم. رفت و آمدهاي خانوادگي در منزل و بيرون از منزل خوبه ولي كافي نيست. ولي قبل از عقد دائم، عقد محرميت مي كنيم تا با انتخاب درست از طلاق جلوگيري كنيم
با اين روش عمده ترين دليل طلاق يعني «انتخاب نادرست» تا حدود زيادي برطرف مي شود.
اگر خانواده ها توجه داشته باشند كه بدتر اين است كه بدون شناخت انتخاب كنند و بعد با طلاق جدا شوند صيغه محرميت را مي پذيرند.
البته دختر و پسر بايد آموزش هاي لازم را ببينند تا ارتباط شان به رابطه تبديل نشود. از سويي هم بايد فرهنگ جامعه را هم بايد با توجه دادن به فوايد صيغه محرميت بالا ببريم.

دكتر محمد مجد روان پزشك معروف كشور با صيغه محرميت موافق است[/]

[="Tahoma"][="DarkGreen"]نظر من
من نظرم تفصيلي است
يعني چه؟ يعني اين كه ما بايد فرهنگي و رسوماتي را كه خانواده ها در آن زندگي مي كنند در نظر بگيريم در فرهنگ هاي كوچك همين كه پاي پسري به خانواده باز مي شود همه متوجه مي شوند كه اينها با هم هستند و جدايي را نمره منفي براي دختر در نظر مي گيرند و ديگر پسران مجرد حاضر نمي شوند از چنين دختري خواستگاري كنند. ولي در فرهنگ هايي كه باز تر هستند و اين مشكل وجود ندارد و اين آسيب كنترل شده است صيغه محرميت اشكالي وارد نمي كند به شرطي كه دختر و پسر به خصوص دختر آموزش هاي لازم را ديده باشد.

****

البته بايد دقت داشته باشيم كه كارشناساني كه موافق عقد محرميت هستند هم به اين راحتي نمي گويند عقد شود ايشان تأكيد مي كنند كه مراحل جلسات خواستگاري، تحقيقات كامل و مشاوره با اهلش را انجام بدهيم اگر در اين موارد تناسب و توافق بود و گفتيم خب شناخت حاصل شد براي اطمينان بيشتر مدتي هم آزمايشي صيغه محرميت خوانده شود و اگر همه چيز خوب بود و شرايط و تناسب هاي لازم بود ازدواج دائم كنند.[/]

[="Arial"][="Navy"]تنها فایده عقد موقت برای همین وقته ( اشنایی قبل ازدواج )[/]

بسمه تعالی
باتشکر از کارشناس محترم
ميخواستم بپرسم اگر می شود بیشتر توضیح بدهید در مورد این دوره که دقیقا روابط به شکل است و چطور شناخت بیشتر حاصل می شود؟
یعنی بعد از انجام جلسات و تحقیقات و مشاوره دقیقا چه چیز های که به چه شکل قرار است در این دوره مشخص شود؟
باتشکر

ali5;691106 نوشت:
بسمه تعالی
باتشکر از کارشناس محترم
ميخواستم بپرسم اگر می شود بیشتر توضیح بدهید در مورد این دوره که دقیقا روابط به شکل است و چطور شناخت بیشتر حاصل می شود؟
یعنی بعد از انجام جلسات و تحقیقات و مشاوره دقیقا چه چیز های که به چه شکل قرار است در این دوره مشخص شود؟
باتشکر
من هرجایی که خواستگاری رفتم اعتقاد داشتن باید چنین دوره ای وجود داشته باشه
یعنی بعد از مراحل مدتی عقد موقت باشه تا طرفین باهم حرف بزنن که شناخت بیشتری نسبت به هم پیدا کنن....
که البته من مخالفم. ..

ازدواج موقت ممکن است از بعد اجتماعی و عرفی بد به نظر برسد.

و بسته به اینکه خود دختر چه قدر احساساتی باشد ( ترس از اینکه در این فرصت محرمیت به جای تعقل ، گرفتار احساسات بشود ) ممکن است والدین از آن گریزان باشند.

و الا خیلی خوب است.

دلسا;690943 نوشت:
تنها فایده عقد موقت برای همین وقته ( اشنایی قبل ازدواج )

سلام

به نظر فایده های بهتری هم دارد.

http://www.askdin.com/thread49434.html#post686503

[="Tahoma"][="DarkRed"]با سلام
به نظر من همونطور که کارشناس محترم فرمودند به شرطی که هر دو طرف خصوصا دختر آموزش های لازم رودیده باشند و دچار احساسات و ... نشن، خیلی هم لازمه و اصولا اگر دختر و پسر عاقل باشن و واقعا منظورشون از این دوره شناخت باشه، در حدود متوسط سه ماه به شناخت خوبی از هم میرسن و میتونن انتخاب بهتری داشته باشند. توصیه میکنم توی این مدت یک مسافرت کوتاه همراه با خانواده هم داشته باشند. این مورد تجربه شده و واقعا کمک میکنه.
[/]

حامی;690920 نوشت:
درباره صيغه محرميت بين كارشناسان موافقان و مخالفاني دارد و هر كدام ادله خاص خود را دارند:

الف)مخالفان: فرهنگ جامعه نمي پذيرد، آسيب هايي دارد مانند عروسي كردن، بارداري

ب) موافقان:
يكي از عمده ترين عوامل طلاق «انتخاب نادرست» است براي انتخاب درست بايد به شناخت عمومي و خصوصي جنس مكمل دست بيابيم. شناخت عمومي روان شناسي مرد و زن را با مطالعه نظام حقوق زن و مسأله حجاب اثر شهيد مطهري كامل كنيد شناخت خصوصي چهار مرحله دارد:
1- گفتگو در جلسات خواستگاري
2- تحقيق
3- مشاوره با اهل فن
4- اين مرحله به محض ورود خواستگار نيست بلكه بعد از گذراندن مراحل سه گانه بالا و قبل از عقد دائم است. يعني ما براي شناخت بيشتر با رفت و آمد بدون رعايت دستورات شرع مخالفيم. رفت و آمدهاي خانوادگي در منزل و بيرون از منزل خوبه ولي كافي نيست. ولي قبل از عقد دائم، عقد محرميت مي كنيم تا با انتخاب درست از طلاق جلوگيري كنيم
با اين روش عمده ترين دليل طلاق يعني «انتخاب نادرست» تا حدود زيادي برطرف مي شود.
اگر خانواده ها توجه داشته باشند كه بدتر اين است كه بدون شناخت انتخاب كنند و بعد با طلاق جدا شوند صيغه محرميت را مي پذيرند.
البته دختر و پسر بايد آموزش هاي لازم

را ببينند تا ارتباط شان به رابطه تبديل نشود. از سويي هم بايد فرهنگ جامعه را هم بايد با توجه دادن به فوايد صيغه محرميت بالا ببريم.

كارشناس عباس ولدي:

class: Border_tbl

[TD="align: center"] پرسمان خانواده[/TD]
[TD="align: center"] شناخت در ازدواج و نقش آن در كاهش آمار طلاق - جايگاه ظاهر در انتخاب - صيغه محرميت قبل از عقد دائم و نقش آن در كاهش طلاق - مراحل شناخت قبل از ازدواج
[/TD]
[TD="align: center"] ۱۳۹۲/۰۹/۲۴ ۱۶:۰۰ تا ۱۷:۰۰[/TD]
[TD="align: right"] حجم:۶.۷۷MB[/TD]
[TD="align: right"] مدت:۵۸دقیقه[/TD]
[TD="width: 2% align: right"] [/TD]
[TD="width: 5% align: right"] (۹۶۴)[/TD]
[TD="width: 1% align: left"] [/TD]
[TD="width: 6% align: right"] (۱۲۷)[/TD]

class: Border_tbl

[TD="align: center"]پرسمان خانواده[/TD]
[TD="align: center"] نقش عقد محرميت (ازدواج موقت) قبل از عقد دائم در كاهش آمار طلاق - مشكل غلبه احساسات در دوران نامزدي - عدم جسارت دختران براي جدايي در دوران نامزدي - ميزان تاثير قيافه در زندگي - مشكل مقايسه قيافه همسر با ديگران
[/TD]
[TD="align: center"] ۱۳۹۲/۱۰/۰۸ ۱۶:۰۰ تا ۱۷:۰۰[/TD]
[TD="align: right"] حجم:۶.۶۸MB[/TD]
[TD="align: right"] مدت:۵۸دقیقه[/TD]
[TD="width: 2% align: right"] [/TD]
[TD="width: 5% align: right"] (۹۸۰)[/TD]
[TD="width: 1% align: left"] [/TD]
[TD="width: 6% align: right"] (۱۲۱)[/TD]

بسمه تعالی
باتشکر از کارشناس محترم
ميخواستم بپرسم اگر می شود بیشتر توضیح بدهید در مورد این دوره که دقیقا روابط به شکل است و چطور شناخت بیشتر حاصل می شود؟
یعنی بعد از انجام جلسات و تحقیقات و مشاوره دقیقا چه چیز های که به چه شکل قرار است در این دوره مشخص شود؟
باتشکر

ali5;694604 نوشت:
بسمه تعالی
باتشکر از کارشناس محترم
ميخواستم بپرسم اگر می شود بیشتر توضیح بدهید در مورد این دوره که دقیقا روابط به شکل است و چطور شناخت بیشتر حاصل می شود؟
یعنی بعد از انجام جلسات و تحقیقات و مشاوره دقیقا چه چیز های که به چه شکل قرار است در این دوره مشخص شود؟
باتشکر

سلام
در واقع اين دوره سوپاپ اطمينان است يعني و احتياط است يعني حرف ها زده شده، بررسي ها و تحقيقات انجام شده و مشاوره ازدواج صورت گرفته است براي اطمينان بيشتر مدتي با هم هستند تا از زوايا و ويژگي هاي اخلاقي و شخصيتي پنهان هم همديگر هم آشنا شوند. مثلا در يك اوقات تلخي چگونه هيجانات را مديريت مي كند. چگونه با پدر و مادرش برخورد مي كند. آيا همتايي لازم را دارند، و.....


نامزدی و ازدواج موقت


[/HR]اخیراً مشاهده می شود که نامزدها برای رفت و آمد بیشتر و آشنایی و فراهم شدن زمینه ازدواج، اقدام به عقد موقت در دوره نامزدی می نمایند که عرفاً به آن «صیغه محرمیّت» می گویند. ضروری است درباره آثار حقوقی عقد موقّت یا نکاح منقطع توضیحاتی داده شود
[/HR]1-عقد موقّت، غیر دائم است هرچند مدت آن چند ساعت یا مدت های طولانی باشد، به هر حال عقد موقت برای مدت معینی واقع می شود و این مدت باید کاملاً معین باشد.(1) اگر مدت در عقد موقت ذکر نشود، عقد واقع شده مشهور فقها معتقدند که عقد نکاح به دائم مبدل می شود.(2)
دختر و پسر می توانند برای آشنایی بیشتر اقدام به عقد موقّت نمایند و شرط ضمن عقد نمایند که محدوده ی روابط آنها فقط در حد معاشرت و رفت و آمد است و رابطه زناشویی نباید واقع گردد. اما اگر با وجود چنین شرطی، نزدیکی واقع شد به سبب عدم وفای به شرط گناه کرده است ولی فرزند متولد از این نکاح به پدر ملحق می شود و مهریه دختر را باید زوج بدهد
2- در عقد موقت، هر چند طولانی باشد، زوجه حقّ ارث و نفقه از شوهر خود ندارد.(3)
3- در عقد موقّت، طلاق وجود ندارد و منحل شدن عقد موقّت تنها به انقضای مدت یا بذل مدت (انصراف از ادامه ی عقد موقت از آن زمان به بعد) از طرف مرد می باشد.(4) بنابراین در صورت احتمال اختلاف، باید مدت محدود باشد والا اگر مرد حاضر به بذل مدت نباشد زن تا پایان مدّت، باید صبر کند.
4- شرط عدم استمتاع (یعنی عدم رابطه زناشویی بین زن و مرد) در عقد موقّت پذیرفته شده در حالیکه در عقد نکاح دائم چنین شرطی ممنوع است.(5)
بنابراین توجه به این نکته مهم است که اگر چنین شرطی در عقد موقّت بیان شود، زن و مرد محرم می شوند ولی رابطه زناشویی بین آنها ممنوع است. پس دختر و پسر می توانند برای آشنایی بیشتر اقدام به عقد موقّت نمایند و شرط ضمن عقد نمایند که محدوده ی روابط آنها فقط در حد معاشرت و رفت و آمد است و رابطه زناشویی نباید واقع گردد. اما اگر با وجود چنین شرطی، نزدیکی واقع شد به سبب عدم وفای به شرط گناه کرده است ولی فرزند متولد از این نکاح به پدر ملحق می شود و مهریه دختر را باید زوج بدهد. (6)
5- عدم تعیین مهریه در نکاح موقت موجب بطلان عقد است.(7) در حالیکه در عقد دائم چنین حکمی نیست و در صورت عدم تعیین مهر، نکاح صحیح است و طرفین می توانند بعد از عقد، مهریه را با رضایت یکدیگر معین کنند و اگر قبل از رضایت بر مهر معین، بین آنها نزدیکی واقع شود زوجه مستحق مهرالمثل است. (8) برای تعیین مهرالمثل، مهریه امثال زن و دختران فامیل او مانند خواهرانش ملاک خواهد بود.
نامزدها چنانچه در دوره نامزدی اقدام به عقد موقت نمایند مرد باید قبل از عقد دائم نسبت به مدت باقیمانده از عقد موقت بذل مدت نماید سپس عقد نماید. (9)
پی نوشت
1-مواد 1075 و 1076 قانون مدنی
2- موسوی خمینی، روح الله، تحریرالوسیله، انتشارات تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، ج2، ص 309.
3- ماده 1113 قانون مدنی مقرر می دارد: در عقد انقطاع، زن حق نفقه ندارد مگر اینکه شرط شده یا آنکه عقد مبنی بر آن واقع شده باشد.
4- موسوی خمینی، همان، ج2، ص 310، مسأله 14.
5- نجفی، محمدحسن، جواهرالکلام فی شرح شرایع الاسلام، دارالحیا التراث العربی، لبنان، 1981، ج 30، ص 186.
6- همان.
7- ماده 1095 قانون مدنی.
8- ماده 1087 قانون مدنی.
9- موسوی خمینی، روح الله، همان، ج 2، ص 310.

منبع


[="Tahoma"][="DarkGreen"]ي سؤال
در صيغه محرميت اگر مهريه كم باشد ممكن است پسر سو استفاده كند و اگر زياد باشد ممكن است دختر سو استفاده كند چه بايد كرد؟
نظر شما؟
[/]

حامی;695182 نوشت:
[="Tahoma"][="DarkGreen"]ي سؤال
در صيغه محرميت اگر مهريه كم باشد ممكن است پسر سو استفاده كند و اگر زياد باشد ممكن است دختر سو استفاده كند چه بايد كرد؟
نظر شما؟
[/]

اصلا صیغه محرمیت خوانده نشود بهتره به نظر من
خوب اگر قرار باشه دختر و پسر یه مدت باهم فقط حرف بزنن که بعد از پایان مدت به این نتیجه برسن که آیا به درد هم میخورن یا نه، یعنی بعد از پایان دوره محرمیت دوباره باید پسر منتظر بشه که خانواده دختر آیا جواب مثبت میدن یا منفی، چه نیازی اساساً به محرم شدن وجود داره؟ خوب هر تعداد جلسه که لازمه باهم صحبت کنند در حضور خانواده بیان صحبت کنن و برن

mehrant;695187 نوشت:
اصلا صیغه محرمیت خوانده نشود بهتره به نظر من
خوب اگر قرار باشه دختر و پسر یه مدت باهم فقط حرف بزنن که بعد از پایان مدت به این نتیجه برسن که آیا به درد هم میخورن یا نه، یعنی بعد از پایان دوره محرمیت دوباره باید پسر منتظر بشه که خانواده دختر آیا جواب مثبت میدن یا منفی، چه نیازی اساساً به محرم شدن وجود داره؟ خوب هر تعداد جلسه که لازمه باهم صحبت کنند در حضور خانواده بیان صحبت کنن و برن

بعد از من کسی در این تاپیک نظر نداد
بقیه با نظر من موافقند یا مخالف؟

ببخشید این همون دوران نامزدی یا دوست دختر پسری نیستش؟ به نظر همونه فقط شرعیه!

تسنیـم;695432 نوشت:
خب جای تعجب نداره چون اینم درک نکردید که من اینو به شوخی گفتم

نوشتم که خطاب به شما نمیگم
کلا درک نمیکنم سفر رفتن برای شناخت در ازدواج رو
توصیه میشه برای شناخت یه محرمیت صورت بگیره و برن سفر
خوب برن سعر که چی بشه؟ چه حرفی رو در سفر میشه زد یا چه کاری رو میشه کرد که در غیر سفر ممکن نیست؟
اصلا آیا لازمه این حد از ارتباط برای تصمیم گیری درباره اینکه فرد به درد ازدواج میخوره یا نه؟
چرا چند جلسه صحبت در حضور خانواده و تحقیقات کامل کافی نباشه؟

mehrant;695435 نوشت:
نوشتم که خطاب به شما نمیگم
کلا درک نمیکنم سفر رفتن برای شناخت در ازدواج رو
توصیه میشه برای شناخت یه محرمیت صورت بگیره و برن سفر
خوب برن سعر که چی بشه؟ چه حرفی رو در سفر میشه زد یا چه کاری رو میشه کرد که در غیر سفر ممکن نیست؟
اصلا آیا لازمه این حد از ارتباط برای تصمیم گیری درباره اینکه فرد به درد ازدواج میخوره یا نه؟
چرا چند جلسه صحبت در حضور خانواده و تحقیقات کامل کافی نباشه؟

دقیقا....
موافقم!
به نظرم نباید کسیو پیدا کنی ک بهت بخوره و تفاهم داشته باشی!بلکه باید تفاهم ایجاد کنی !

[="Tahoma"]

mehrant;695435 نوشت:
خوب برن سعر که چی بشه؟ چه حرفی رو در سفر میشه زد یا چه کاری رو میشه کرد که در غیر سفر ممکن نیست؟

تازه با سفر بدتر هم میشه!
چون چند روز میرن سفر بهشون خوش میگذره بعد فکر می‌کنند به درد هم می‌خورن
ولی بعد که میرن سر خونه زندگی تازه دعواها شروع میشه و ....

monji-sec;695434 نوشت:
ببخشید این همون دوران نامزدی یا دوست دختر پسری نیستش؟ به نظر همونه فقط شرعیه!

من اونموقع که نامزد دتشتم و بعد بهم خورد یک بار در بیمارستان ایستاده یودم یه آقای روحانی اومد و سلام علیکی با من کرد.گفت دکتر ازدواج کردی؟ گفتم نامزد دارم به تازگی نامزد کردیم....گفت نامزدی شیرین ترین دوران زندگیه و بهش میگن دوست دختر بازی حلال!
ادامه اش دیگه خارج از بحث تاپیک میشه و در تاپیک قبلی خودم به اسم "آیا شیرین ترین دوران زندگی دوره نامزدیه؟" بخونید...

[="Tahoma"]

monji-sec;695440 نوشت:
به نظرم نباید کسیو پیدا کنی ک بهت بخوره و تفاهم داشته باشی!بلکه باید تفاهم ایجاد کنی !

به نظر من باید هر دوش باشه، یعنی هم سعی کنی کسی رو پیدا کنی که بهت بخوره و تا حدودی تفاهم داشته باشی و هم در سایر مسائل تفاهم ایجاد کنی

بچه محله امام رضا;695444 نوشت:

به نظر من باید هر دوش باشه، یعنی هم سعی کنی کسی رو پیدا کنی که بهت بخوره و تا حدودی تفاهم داشته باشی و هم در سایر مسائل تفاهم ایجاد کنی

تو روابط عاشقانه ک یکی از دو طرف بیشتر عاشق هستش.....سعی میکنه طرف مقابل هرچی میگه بگه چشم!

من ب شخصه هم تجربه کردم هم دیدم........چون دوسش داشته تو نظرات باهاش موافقت یا مخالفت کرده بر خلاف نظر باطنیش.....

[="Tahoma"]

monji-sec;695453 نوشت:
تو روابط عاشقانه ک یکی از دو طرف بیشتر عاشق هستش.....سعی میکنه طرف مقابل هرچی میگه بگه چشم!

من ب شخصه هم تجربه کردم هم دیدم........چون دوسش داشته تو نظرات باهاش موافقت یا مخالفت کرده بر خلاف نظر باطنیش.....

خودتم تجربه کردی؟!
پس عاشق بودی:khandeh!:

ببخشید اخه صیغه واسه شناخت بیشتر چ لزومی داره؟

گفتگوی دو نامحرم اگه خوف مفسده نباشه اشکالی نداره
چ برسه این دو نفر ک قصد ازدواج هم دارند و با هدف هم رفت و آمد میکنن
قرار نیست کاری کنن که!
اتفاقا اگه صیغه بشن چون روابط ازاد میشه حتی یه دست همو گرفتن بیشتر اونا رو از هدف محرمیتشون دور میکنه....

من مخالف این قضیه هستم.......
دو تا جوون پر از شور و هیجان جنسی رو صیغه کنیم برای آشنایی بیشتر؟؟؟؟:Moteajeb!:

یاس...;695578 نوشت:
ببخشید اخه صیغه واسه شناخت بیشتر چ لزومی داره؟

گفتگوی دو نامحرم اگه خوف مفسده نباشه اشکالی نداره
چ برسه این دو نفر ک قصد ازدواج هم دارند و با هدف هم رفت و آمد میکنن
قرار نیست کاری کنن که!
اتفاقا اگه صیغه بشن چون روابط ازاد میشه حتی یه دست همو گرفتن بیشتر اونا رو از هدف محرمیتشون دور میکنه....

من مخالف این قضیه هستم.......
دو تا جوون پر از شور و هیجان جنسی رو صیغه کنیم برای آشنایی بیشتر؟؟؟؟:Moteajeb!:


منم هم نظر هستم با چیزی که نوشتید
اگر صرفاً برای آشنایی و تصمیم گیری باشه،چه لزومی برای محرم شدن هست؟
اگر هم قرار بر آشنایی نیست، و هدف اینه که بدونن اخلاق همدیگه چطوریه و کنار بیان باهم،خوب کارکرد دوره عقد تا ازدواج چیه؟ اونم همینه دیگه؟ پس بازم نیازی به یک مدت محرمیت نیست

mehrant;695607 نوشت:
اگر هم قرار بر آشنایی نیست، و هدف اینه که بدونن اخلاق همدیگه چطوریه و کنار بیان باهم،خوب کارکرد دوره عقد تا ازدواج چیه؟ اونم همینه دیگه؟ پس بازم نیازی به یک مدت محرمیت نیست

منم با نظراتتون موافقم فقط یه چیزی که هس اینه که تو عقد دائم برگشتن خیلی سخت تره. گاهی آدم احساس می کنه واقعا نیاز هست یه دوره ای باشه اما نه طولانی، نه مسافرت ... .که اونم به نظر من در صورتی که کسی غیر از بستگان درجه یک، دو طرف ازش خبر نداشته باشن خوب باشه. که اگه دیدن مناسب هم نیستن بدون دغدغه ی دیگه ای تصمیم نهایی رو بگیرن

mehrant;695607 نوشت:
بدونن اخلاق همدیگه چطوریه و کنار بیان باهم،خوب کارکرد دوره عقد تا ازدواج چیه؟

اینجاشو مخالفم
وقتی عقد میکنی دیگه پای آبرو هم میاد وسط همه چیز سخت میشه
برای شناخت اخلاقم ی رابطه معمولی کافیه
بعد مدتی کم کم اخلاقا رو میشن....لزومی هم نداره اطرافیان و فامیل و...بدونن ک این دو در ارتباطم
اگه هم نشد بی سر و صدا جدا میشن
انگار از اول چیزی نبوده
نه رابطه لمسی بوده نه لفظی نه هیجی

منظورم رو متوجه نشدید...
میگم دو حالت داره:
1- یه دوره محرمیت برای اینکه بیشتر آشنایی پیدا کنن و تصمیم بگیرن باهم ازدواج کنن یا نه
2- تصمیم قطعی به ازدواج با اون فرد گرفته شده ولی برای اینکه اخلاق همدیگه دستشون بیاد دوره محرمیت داشته باشند
در هر دو صورت من نیازی به یه دوره محرمیت نمیبینم.در حالت اول بدون محرمیت هم میشه این کار رو کرد در حالت دوم هم بعد از عقد یا حتی بعد از ازدواج میشه این کار رو کرد

باور کنید دوران ازدواج موقت قبل از ازدواج دائم اگه اصولی انجام بشه برای دو طرف تقریبا ضروریه.
افسوس که جامعه زیر بار مصلحت نمیره.افسوس

ali5;688115 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحيم
سلام
اول ميخواستم تشکر کنم از سایت خوبتون
سوال من در مورد مراحل ازدواج هستش خوب تو سخنرانی ها و کتاب های که دیده بودم جلسه خواستگاری و بعد اون هم تحقیقات رو گفته بودن ولی بعضی جاها معتقد بودن که خوب برای شناخت بیشتر دو نفر با هم ازدواج موقت انجام بدن و بعد ازدواج دائم و بعضی جاها هم به شدت مخالف ازدواج موقت برای شناخت بودن راستش ميخواستم ازتون راهنمایی بگیرم که بالاخره باید چه کرد؟
راه های شناخت بیشتر یا باید با هم ازدواج موقت انجام بدهند و یا باید به صورت نا محرم با هم رابطه بیشتری داشته باشند و مثلا بیرون برن و یا مثلا آقا همراه با یکی محارم خانم بیرون بره....
در هر صورت من نميدونم واقعا کدوم راه بهترین روش هست و آیا اصلا این مرحله لازم هستش یا فقط یه حساسیت بیش از حد و شناخت کافی در مراسم خواستگاری و تحقیق ایجاد شده؟
با تشکر

سلام علیکم

عقد موقت چندان دردی را دوا نمیکند بلکه امکان اینکه مشکلات بعدی اضافه شود هم وجود دارد مثل علاقه و دلبستگیهای طبیعی که نتواند آنها را از هم جدا کند. بیشتر باید روی صحبتها و تحقیقات قبل از ازدواج دقت کرد همینقدر برای یک شناخت کلی کفایت میکند که با عقد موقت هم بیشتر از آن بعیده چیزی بدست بیاید. اگر کسی را با همین تحقیقات و جلسات خواستگاری قبل از ازدواج نشود شناخت با چند سال زندگی کردن میشود شناخت که آنهم دیگر دیر است. البته این کلی نیست ممکن هم هست با عقد موقت همه چیز به خوبی پیش رود ازدواج موفقی هم داشته باشند.

آیا آماری هم در دست هست از کسانیکه عقد موقت کرده باشند و به ازدواج ختم نشده باشد و مشکلات بعدی هم ایجاد نکرده باشد؟ این مساله برای شما در رسیدن به پاسخ اهمیت دارد.

ضمن اینکه عقد موقت برای استمتاع قرار داده شده و نباید توقع داشت این قبیل مسائل ما را هم حل کند

حامی;690927 نوشت:

دكتر محمد مجد روان پزشك معروف كشور با صيغه محرميت موافق است

یعنی نمی شه در صیغه حدود تعیین کرد مثلا حد خواهر و برداری ؟

[="Black"]

ali5;688115 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحيم
سلام
اول ميخواستم تشکر کنم از سایت خوبتون
سوال من در مورد مراحل ازدواج هستش خوب تو سخنرانی ها و کتاب های که دیده بودم جلسه خواستگاری و بعد اون هم تحقیقات رو گفته بودن ولی بعضی جاها معتقد بودن که خوب برای شناخت بیشتر دو نفر با هم ازدواج موقت انجام بدن و بعد ازدواج دائم و بعضی جاها هم به شدت مخالف ازدواج موقت برای شناخت بودن راستش ميخواستم ازتون راهنمایی بگیرم که بالاخره باید چه کرد؟
راه های شناخت بیشتر یا باید با هم ازدواج موقت انجام بدهند و یا باید به صورت نا محرم با هم رابطه بیشتری داشته باشند و مثلا بیرون برن و یا مثلا آقا همراه با یکی محارم خانم بیرون بره....
در هر صورت من نميدونم واقعا کدوم راه بهترین روش هست و آیا اصلا این مرحله لازم هستش یا فقط یه حساسیت بیش از حد و شناخت کافی در مراسم خواستگاری و تحقیق ایجاد شده؟
با تشکر

سلام
نیازی به ازدواج موقت برای آشنایی بیشتر در حالت معمولی نیست هر چند که عقد موقت به خودی خود برای آن مقصودی که تشریع شده کار بسیار پسندیده­ ای است؛ اما عقد موقت در چنین حالتی برای ایجاد شناخت بیشتر بسیار اشتباه است. علت اشتباه بودنش هم این است که با ایجاد محرمیت علقه ­ی عاطفی خاصی میان این دو جوان ایجاد می­ شود. همین علقه موجب می ­شود تا نتوانند به درستی تصمیم بگیرند و به جای آن که یکدیگر را بشناسند مشغول ابراز محبت به یکدیگر گردند. همچنین اگر یکی از آن ها طرف مقابل را پسندید؛ اما طرف مقابل نپسندید، ممکن است احساس کند که پاسخ منفی، از رسم جوان مردی به دور است و موجب دل­ شکستگی او می­ گردد. لذا در تصمیم ­گیری دچار تردید می ­شود و قدرت «نه» گفتن را از دست می­ دهد به خصوص در دختران که پس از جدایی ممکن است دختر احساس لطمه کنه یا اینکه تصور کند اگر این مساله را به همسر اینده اش نگوید به او خیانت کرده یا اینکه امکان داره ازدواج دختر بخاطر ازدواج موقت لطمه بخوره یعنی وقتی می فهمند قبلا صیغه بوده از ازدواج صرف نظر کنند یا حتی ممکن است پس از ازدواج شوهر از این موضوع مطلع شود و عوارض دیگری که به هیچ عنوان برای شناخت بیشتر توصیه نمی گردد علاوه بر آنکه در آن دوران ازدواج موقت هم با توجه به رفتار هایی که زن و مرد دارند و ملاحظه کاری هایی که بعضا انجام می دهند امکان شناخت به حداقل می رسد.
آنچه که برای شناخت بیشتر در دوران خواستگاری نیاز بوده از نظر شرع برای آن چاره ای در نظر گرفته شده است به عنوان مثال نگاه به نامحرم به استثنای وجه و کفین اشکال شرعی دارد که در مورد شخصی که از او خواستگاری می شود برای شناخت این اجازه داده شده است
آيات عظام امام، خامنه‏اى و فاضل: مى‏تواند به بدن دختر نگاه كند ؛ هر چند احتياط مستحب است كه تنها به دست و صورت و پاها، مو و مقدارى از بدن (مانند گردن و بالاى سينه ) اكتفا كند. امام، تحريرالوسيله، ج 2، النكاح، م 28 ؛ فاضل، تعليقات على‏العروة، ج‏2، النكاح، م‏26 و خامنه‏اى، استفتاء، س 525.
آيات عظام بهجت، تبريزى، سيستانى و مكارم: تنها مى‏تواند به دست و صورت، پاها، مو و مقدارى از بدن (مانند گردن و بالاى سينه ) دختر نگاه كند. مكارم، تعليقات على العروة، النكاح، م 26 ؛ سيستانى، منهاج الصالحين، ج 2، النكاح، م 28 ؛ تبريزى، استفتاءات، س 1580 ؛ النكاح، م 28 ؛ بهجت، توضيح‏المسائل، م 1944.
آيةاللَّه صافى: بنا بر احتياط واجب، تنها به صورت و دست‏ها تا مچ اكتفا كند صافى، هداية العباد، ج 2..
آيةاللَّه نورى: مى‏تواند به دست و صورت، پاها، مو و مقدارى از بدن (مانند گردن و بالاى سينه ) دختر نگاه كند و اگر نتواند از خصوصيات ساير بدن، از روى لباس آگاهى پيدا كند، نگاه به تمام بدن جايز است. نورى، تعليقات على العروة، النكاح، م 26.
تبصره. نگاه به دختر براى خواستگارى شرايطى دارد كه عبارت است از:
1. به قصد لذت و ريبه نباشد.
2. براى آگاهى از وضع جسمانى او باشد.
3. مانعى از ازدواج در ميان نباشد.
4. احتمال بدهد كه دختر او را رد نمى‏كند.

بنا بر این برای آشنایی بیشتر در حالت معمولی نیازی به ازدواج موقت نمی باشد و این ازدواج موقت نمی تواند شناخت مناسبی ایجاد نماید.[/]

موضوع قفل شده است