هنجارها و ناهنجارهای عزادای (به کار بردن اصطلاحاتی مانند سگ و...در عزاداری)

تب‌های اولیه

73 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
هنجارها و ناهنجارهای عزادای (به کار بردن اصطلاحاتی مانند سگ و...در عزاداری)

با سلام

با سلام و تسلیت ایام سوگواری اقا اباعبدالله

دوستان در مورد

عزاداری سالم و عزاداری هایی که باعث انحراف در عزاداری است پست های مختلفی در تایپک های مختلف نوشته شده است

با اجازه دوستان این تایپک را شروع می کنیم

تا دوستان نظرات خود را در مورد عزاداری هایی که مورد تایید ایمه است
و یا انواع اعمالی که از سوی عزاداران صورت می گیرد و باعث انحرافی در عزاداری می شود را مطرح نمایند

یا علی

منکرات در عزاداری


برخی از منکرات عزاداری را ملاحظه نمایید:

1_ نواختن شيپور و ني و اجراي آهنگ هاي مبتذل ؛ اين امور بدون هماهنگي و دستور فقهاء بوده است و بايد از آن جلوگيري شود.

2_ انجام كارهاي خرافي و ساختگي كه آنها نيز به تأييد فقها نرسيده است

3_ قمه زني ؛ قمه زني مانند زنجير زني و شبيه خواني از دير باز مورد اختلاف علما بوده، اين مراسم از نظر شرعي پايه و مبنايي ديني ندارد و صرفاً از روي علاقه به ابا عبدالله الحسين عليه السلام انجام مي گيرد.

بدون شك اگر به وسيله آن ضرري بر بدن وارد شود حرام است و اگر ضرري هم وارد نسازد در عرف امروز موجب بدبيني و وهن مذهب است و بايد از آن جلوگيري شود.

4_ اشعار غلو آميز و به كار بردن واژه هايي كه خلاف اعتقادات مذهبي است ؛ مثل لا اله الا الفاطمه ، يا من حسين اللهي‌ام ، و ... كه فقهاء فتوا بر حرمت اين گونه اشعار داده اند يا حكم به احتياط داده اند.

5_ در اختيار گرفتن مجالس عزاداري به وسيله افراد بي سواد و كساني كه به جاي پرداختن به محتواي مجالس به ظواهر و مداحيهاي بي روح و بي هدف مي پردازند.

هرکدام از این موارد می تواند انحرافی را در مراسم عزاداری اقا اباعبد الله به وجود اورد و البته هر کدام از این موراد می تواند به تنهایی مورد مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد

منتظر نظرات دوستان

چند سوال در مورد برهنه عزاداری کردن


با سلام خدمت دوستان

چند سوال در مورد برهنه عزاداری کردن به ذهن من رسیده است اکر مایلید شما هم از کسانی که این چنین عزاداری می کنند بپرسید

-این افراد زمانی که عزاداری می کنند و حسین حسین می گویند اکر امام خویش را در همان لحظه ببینند با ان سر و وضع خجل و شرمنده نمی شوند؟

-ایا اینان معتقد هیستند که امامان و معصومین نظاره گرشان هستند؟؟ و در پیشگاه حضرات معصومین و حضرت زهرا(س) لخت و برهنه عزاداری می کنند؟

- اینان با چه رویی ایمه را به مجلس خویش دعوت می کنند و خواهان نظر ایمه به مجلس شان هستند؟امام به سونا یا استخر بیاید یا مجلس عزای حسین(ع)؟

-مجالس عزایی که تا به حال ایمه تایید کرده اند و در این مجالس شرکت کرده اند چه شباهتی به مجالس لختی که این سینه زنان درست می کنند دارد؟ شما می دانید؟

-آیا علماء ما که عزاداری هایشان مورد تایید بوده و در کتب معتبر از عارفان و آگاهان نقل شده است برهنه عزاداری می کردند؟آیا؟؟؟؟

-ایا مجالسی که حضرت زهرا(س) انان را تایید فرموده و در مورد عزاداران خاصی فرموده مثل ایشان گریه کنید زیرا انان چنان بر حسین من کریه می کنند که انکار بر عزیزان خویش کریه می کنند.....
باندها و اکوهای انچنانی داشتند که با پرش و جهش و ....سین ....سین...سین...داد می زدند؟آیا؟؟؟؟

بنده این سوالات را از چند برادر عزادار پرسیدم که فرمودند شما اینها را نمی فهمید باید لخت شوی و سینه بزنی تا بفهمی عزادار واقعی یعنی چه؟ اینها با عقل جور در نمی اید و از این حرفها ....

اصلا عزاداری با لباس چه مشکلی دارد که برخی این گونه عزاداری می کنند؟

لطفا اگر جواب این سوالات را یافتید ما را هم بی نصیب نگذارید



شکل و قالب عزاداری

از ديدگاه اسلام، عزاداري و سوگواري اهل بيت(ع) مي تواند در قالب ها، فرم ها و ابزاري كه در ميان ملل و اقوام مختلف مرسوم بوده، محقق شود و به شيوه هاي گوناگون تجلي يابد.



البته اين تا زماني است كه قالب ها به شكل ها، شيوه ها و گونه ها، به اصل پيام و محتوا لطمه وارد نسازد،

بلكه به بهترين نحو پيام را در ذهن و جان مخاطب جاي دهد. از اين رو استفاده از شيوه هاي عزاداري كه در صدر اسلام رايج نبوده (مانند زنجيرزني، سينه زني، تعزيه و...)

نه تنها از نظر شرعي اشكال ندارد، بلكه مددكار اسلام بوده و مي تواند در حد خود، شعارهاي عاشورا و اهل بيت(ع) را به گوش انسان معاصر رسانده و قلب او را به سمت باورها سوق دهد.

البته بايد به اين نكته مهم نيز توجه كرد كه عزاداري مشروع و مجاز داراي حدود و چارچوب هاي خاصي است كه به وسيله شرع و عقل تعيين مي گردد.

اگر عزاداري در شيوه هايي اجرا شود كه شور را بر شعور غالب سازد و به نوعي موجب انحراف از فلسفه عزاداري گردد خارج از حدود عزاداري مشروع و معقول است.

اگر قالب هاي عزاداري به گونه اي باشد كه عقلاي جامعه، آن را تقبيح كرده، آن را موجب وهن مذهب و آموزه هاي اصلي عاشورا مي دانند، قطعا حد غيرمجاز عزاداري خواهد بود .(1)

پی نوشت:
1 - فلسفه عزاداري، محمد رضا كاشفي، ص 21.

طاها;67583 نوشت:

لطفا اگر جواب این سوالات را یافتید ما را هم بی نصیب نگذارید



[/][/size][/font]

با سلام همین سوال با همین ادله چند سال پیش در کلاس معارف دبیرستانمان مطرح شد که استادمان علاوه بر تایید این ادله یک روایت هم برای تایید برهنه سینه زدن گفتند که میگفتند :

روزی در مراسم سوگواری امام حسین علیه السلام در محضر امام رضا علیه السلام عده ای که سینه زنی می کرده اند برهنه سینه زنی میکرده اند که به امام اطلاع می دهند که اینان برهنه سینه زنی می کنند که امام چیزی نمی گویند که به ایشان می گویند که خانم ها دارن مشاهده می کنند که امام می فرمایند خانم ها مشاهده نکنند .

اتفاقا من امروز میخواستم تاپیکی در همین مورد بزنم تا همه به بحث بشینیم :Gig:

[=Mitra]

[=Mitra] عزاداری در مصیبت اولیای الهی و به خصوص سالار شهیدان از بهترین و شایسته ترین اعمال است و از مستحبات مورد تاکید و سفارش است . آن چه در روایات فراوان مورد سفارش و تأکید است عزاداری و محزون و گریان بودن در مصیبت شهادت و مظلومیت و فقدان اولیای الهی به ویژه سالار شهیدان، امام حسین(ع) است.
[=Mitra] شکل عزاداری و چگونگی آن به حسب عرف و عادت و مراسم و فرهنگ جامعه ای مختلف است و در روایات بر شکل خاصی از آن تأکید نشده است و در برخی روایات سفارش شده بر طبق عرف خودتان عزداری کنید .
[=Mitra] لخت شدن در مراسم عزاداری که در بعضی جاها معمول است تابع همین عرف و عادت است و دارای فضیلت و ارزش خاصی نمی باشد و هیچ گونه تأکیدی بر آن نشده و خود به خود و با صرف نظر از مسائل جانبی آن بی اشکال است .
[=Mitra] در جاهایی که این مراسم در معرض دید و تماشای خانم ها می باشد، عزاداری کردن با لباس بدون شک بهتر و مناسب تر است واگر کمک به گناه باشد، جایز نیست و نیز اگر عزاداری در حال لخت بودن موجب وهن و سستی و ضعف بنیان های فکری، عقیدتی، اخلاقی و احکام دین مقدس اسلام و مذهب حقه شیعه باشد و آن را از نظر عقلی بی پایه و اساس و غیر معقول معرفی کند باید از آن صرف نظر کرد و آ نرا ترک نمود .
[=Mitra] در اینجا توجه شما را به نظر مراجع بزرگوار تقلید در رابطه با این موضوع جلب می نماییم :
[=Mitra] الف- حضرت امام و آیت الله فاضل: اگر لخت شدن باعث مفسده نباشد، اشکال ندارد و بر زنان واجب است از نگاه کردن به بدن نامحرم اجتناب کنند.امام، استفتاءات، ج 3، سؤالات متفرقه، س 46؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 2163 و 2165.
[=Mitra] 2- آیت الله مکارم: احتیاط واجب آن است که مردان از این کار خوددارى کنند.مکارم، استفتاءات، ج 2، س 765.
[=Mitra] 3-آیت الله تبریزى: اشکال ندارد.تبریزى، استفتاءات، س 2004 و [=Times New Roman]tabrizi.org[=Mitra]،
[=Mitra] 4-آیت الله صافى: اگر در معرض دید زنان نامحرم نباشد، اشکال ندارد.صافى، جامع‏الاحکام، ج 2، س 1597
[=Mitra] 5-آیت الله بهجت: بنابراحتیاط واجب باید بدن خود را از نامحرم بپوشاند.بهجت، توضیح‏المسائل، م 1937.




يك نكته ديگر در باب روضه خواندن مداحان.

برخي مداحان روضه حضرت را بسيار رقت بار مي خوانند تا به هر قيمتي شده اشك مردم را دربياورند در حالي كه مقام اهل بيت پيغمبر بالاتر از اين است كه بخواهند با اين گونه روضه خواندن احساسات مردم را تحريك كنند .

در كتاب مصباح الهدي حاج مهدي طيب آمده است:

شخصی در ایام جوانی در زورخانهای که در دولاب داشت ضرب می زد و آواز می خواند به هنگام پیری به مداحی روی آورده بود و چون سوادی نداشت بعضی از روضه های سایر مداح ها وروضه خوانها رایاد گرفته بود و می خواند لکن به خاطر همان روحیه زور خانه ایش تا می توانست مصائب اهل بیت را رقت انگیز تر و شدیدتر می خواند تا گریه بیشتری از مستمعین بگیرد و من از این کارش به شدت آزرده و نا راحت بودم. چند بار خواستم به او تذکر بدهم که مودبانه تر و مختصرتر روضه بخواند اما نشد. یک بار در حالت مکاشفه او را دیدم که تمام صورتش و حتی مژه های چشمش پر از مورچه های سفیدی است که صورنش را می خورند و او دایم با ناخن هاش آنها را از صورت خود می کند و به زمین می ریزد اما بلافاصله مورچه های جدیدی جای آنها ظاهر می شوند.


عموم مردم، دو نقطه ضعف در موضوع عزاداری امام حسین دارند؛ یکی از نقاط ضعف این است که معمولا هم صاحبان مجالس، یعنی مؤسسین مجالس - چه در مساجد و چه در خانه - و هم مستمعین خواهان زیادی جمعیت هستند؛ اگر جمعیت ازدحام کند راضی هستند و اگر جمعیت ازدحام نکند راضی نیستند. این نقطه ضعف است. این جلسات برای این نیست که جمعیت ازدحام کند یا نه! مگر ما میخواهیم سان ببینیم؟ مگر ما میخواهیم رژه برویم؟ هدف چیز دیگری است؛ هدف آشنا شدن با حقایق و مبارزه با تحریفات است.

نقطه ضعف دوم عوام الناس در مجالس عزاداری این مسئله شور و واویلا به پا شدن است. باید منبری حتما در آخر ذکر مصیبت کند و در این ذکر مصیبت هم نه تنها مردم اشک بریزند؛ اشک بریزند قبول نیست، باید مجلس از جا کنده شود ،باید شور و واویلا به پا شود. من نمیگویم مجلس از جا کنده نشود؛ من میگویم این نباید هدف باشد.

من میگویم اگر کسی در آن مسیر صحیح، با بیان حقایق و واقعیات، بدون آنکه یک روضه دروغی بخواند، بدون اینکه جعلی بکند،بدون اینکه تحریفی بکند، اگر اشکی از روی صداقت و حقیقت ریخت، شور و واویلا هم به پاشد، مجلس هم کربلا شد، بسیار خوب؛ ولی وقتی که نبود ،آن وقت ما باید با امام حسین بجنگیم؟! دشمنی کنیم؟! دروغ ببندیم؟! دروغ بگوییم؟!
مثال: یکی از معروفترین قضایا که حتی یک مورخ به آن گواهی نمیدهد، قصه «لیلا» مادر حضرت علی اکبر است. البته ایشان مادری به نام لیلا داشته اند ولی یک مورخ نگفته که لیلا در کربلا بوده است. اما چقدر ما روضه لیلا و علی اکبر خواندیم.روضه آمدن لیلا به بالین علی اکبر! اصلا لیلایی در کربلا نبوده است.

حال این نقطه ضعف مردم عوام است. با این نقطه ضعف چه باید کرد؟در همه اینها مردم مسئولند.مردم دو مسئولیت بزرگ دارند:

یک مسئولیت این است که نهی از منکر بر همه واجب است. وقتی که میفهمید و میدانید - ومردم هم اغلب میدانند - که دروغ است؛ نباید در آن مجلس بنشینید که حرام است؛ بلکه باید مبارزه کنید. و دو این تمایلی است که صاحب مجلس ها و مستمعین، به گریاندن مجلس دارند؛ مجلس باید بگرید باید کربلا شود.روضه خوان بیجاره می بیند اگر بنا باشد هرچه میگوید از آن راست ها باشد، مجلسش نمیگیرد، بعد همین مردم هم دعوتش نمیکنند، ناچار یک چیزی هم اضافه میکند؛ این انتظار را مردم باید از سر خودشان بیرون کنند.

شما باید روضه راست را بشنوید تا معارف و سطح فکرتان بالا بیاید؛ به طوری که اگر در یک کلمه ،روحتان اهتزاز پیدا کرد؛ یعنی با روح حسین ابن علی هماهنگی کرد و اشکی ولو ذره ای جاری شد، واقعا مقام بزرگی برای شماست. اما اشکی که از راه قصابی کردن بخواهد از چشم شما بیاید اگر یک دریا هم باشد، ارزش ندارد.

«داد بکشید» یعنی چه ؟؟ چرا داد بکشید؟!!!!

منبع: حماسه حسینی / استاد مرتضی مطهری / چ 31/ سال 1377 / انتشارات صدرا

شکل و قالب عزاداری


شكل و صورت عزاداري بايد به گونه اي باشد كه بتواند هسته و محتواي اصلي پيام عاشورا را به مردم ابلاغ كند

و باور انسان ها را نسبت به آنها تقويت نمايد ولي اگر اين ظاهر به صورتي درآيد كه نه تنها باطن و مغز را نشان ندهد
بلكه باعث گردد اصل مسأله و موضوع خدشه دار شود، شكل و صورت مناسبي نخواهد بود.

در هر صورت تعزيه همچون ديگر سنت هاي مذهبي بايد به هنگام اجراي آن موازين شرعي رعايت گردد و ارزش هاي معنوي آن پايمال نشود

و چون سنتي ديني است بايد مروج و مبلغ فضايل، مكارم و خصال نيكو باشد، مردم را دين شناس نمايد و روح معنويت را در آنان تقويت كند،

پس تعزيه در صورتي موجب خشنودي خدا و اولياي الهي است كه در حدود بندگي پروردگار بوده و مشتمل بر دروغ، حرام و امور وهن انگيز نباشد.

از نظر علماي شيعه، خدمتي براي حفظ اسلام بالاتر از اين نيست كه بدعت ها از بين بروند و افكار موهوم، خرافي و مضامين سست از متون نوحه ها و شبيه نامه ها حذف شوند،

لذا در صورتي كه جهات شرعي در تعزيه خواني رعايت گردد و تعزيه پيراسته از وهن و خرافات برگزار شود، بر آن اشكالي مترتب نمي باشد.

طاها;67436 نوشت:
دوستان نظرات خود را در مورد عزاداری هایی که مورد تایید ایمه است و یا انواع اعمالی که از سوی عزاداران صورت می گیرد و باعث انحرافی در عزاداری می شود را مطرح نمایند

با سلام

قالب های عزاداری با تنوع فرهنگ ها در بین شیعیان جهان می تواند مختلف و متفاوت باشد

انچه این میان ضروری می نماید این که:
این تنوع و تفاوت فرهنگ ها در عزاداری نباید باعث انحراف از اصل مطلب که همانا زنده نگاه داشتن یاد شهدای کربلا و فلسفه قیام اقا اباعبد الله است باشد

فلسفه قیام عاشورا و ارتباط ان با زنده نگاه داشتن دین رسول خدا (ص) باید در این قالب ها تبیین شود و در همین قالب ها ست که باید پیرایش شود مسایلی چون جنگ بر سر حکومت و نزاع قدرت و ..... در قیام امام

ابتدا توجه به محتوای مراسمات در قالب های متفاوت

و در ادامه

دوستان اگر در مورد قالب عزاداری مطالبی دارند بفرمایید تا بپردازیم به جنبه مداحی هییات حسینی

نظر برخی از علماء در مورد عزاداری

- آيت الله كاشف الغطاء:
«سعي كنيد عزاداري را از كارهايي كه با حزن و عزا جور در نمي آيد، جدا كنيد. زيرا عزاداري براي زنده ساختن فلسفه قيام امام حسين(ع) است،
نه براي قصه گويي، نمايش و وقت گذراني. بكوشيد مراسم سوگواري را بدون نقطه ضعف برگزار كنيد و مردم را به ياد خدا بياندازيد و ايمان آنها را زياد كنيد».(1)

- آيت الله ميرزا محمد علي شاه آبادي - استاد عرفان امام خميني - وقتي مشاهده كردند در صحن مطهر امام زاده حمزه(ع) مراسم تعزيه خواني با تحريفات و مضامين موهن برگزار مي شود، مانع اجراي آن گرديد و مجلس مذكور را به كانون وعظ و خطابه تبديل نمود. (2)


- آيت الله بروجردي نيز وقتي ملاحظه نمود شبيه خواني هاي قم وضع نگران كننده اي دارند و توأم با بدعت و تحريف اجرا مي شوند،

دست اندركاران تعزيه را فرا خواند و به آنان تأكيد نمود شبيه خواني با اين شكل حرام است
و بايد يا اصلاح گردد و يا از برگزاري آنها با اين روند مخرب اجتناب شود و اجازه نمي دادند عزاداري هاي آفت زده اجرا شود.(3)

- شهيد مطهري در خصوص پالايش و پيرايش تعزيه هشدار مي دهند:
«علما بايد با عوامل پيدايش تحريف مبارزه كنند، جلو تبليغات دشمنان را بگيرند، با اسطوره سازي ها مبارزه كنند...».(4)


- حضرت امام خميني در بخشي از بيانات خود فرموده اند:
«اينجا بايد سخني هم در خصوص عزاداري و مجالسي كه با نام حسين بن علي(ع) برپا مي شود بگوييم.
ما و هيچ يك از دين داران نمي گوييم كه با اين اسم، هر كس هر كاري مي كند خوب است.
چه بسا علماي بزرگ و دانشمندان، بسياري از اين كارها را ناروا دانسته و به نوبت خود از آن جلوگيري كرده اند،». (5)

- حضرت آيت الله خامنه اي فرموده اند:
اگر مراسم شبيه خواني مشتمل بر امور دروغ و باطل نباشد و مستلزم مفسده هم نباشند و با توجه به مقتضيات زمان باعث وهن مذهب حق هم نشوند اشكال ندارد
ولي در عين حال بهتر است كه به جاي آنها، مجالس وعظ و ارشاد و ذكر مصائب حسيني و مرثيه خواني برپا شود.(6)

- از ديدگاه آيت الله مكارم شيرازي:
، شبيه خواني، اگر امر خلاف شرعي در آن نباشد و موجب هتك مقدسات نشود اشكال ندارد.(7)


- از نظر آيت الله ميرزا جواد تبريزي:
تعزيه و شبيه خواني چنانچه مشتمل بر حرام نبوده و وهن به معصومين(ع) نباشد مانعي ندارد. (8)



پی نوشت:

1 -كاشف الغطاء، سوره خشم، محمد رضا سماك اماني، ص 72.
2 -روايت فضيلت، غلامرضا گلي زواره، مجله پاسدار اسلام، ش 160، ص 41.
3 - حماسه حسيني، شهيد مطهري، ج 1، ص 185.
4 - همان، ج 3، ص 293.
5 - قيام عاشورا در كلام و پيام امام خميني، ص 92.
6 -اجوبه الاستفتاآت، ص 322.
7 - استفتاآت جديد، آيت الله مكارم شيرازي، ج 1، ص 158، ش 573.
8 - استفتاآت جديد، آيت الله ميرزا جواد تبريزي، ص 458، ش 2019.

طاها;67436 نوشت:
با اجازه دوستان این تایپک را شروع می کنیم تا دوستان نظرات خود را در مورد عزاداری هایی که مورد تایید ایمه است و یا انواع اعمالی که از سوی عزاداران صورت می گیرد و باعث انحرافی در عزاداری می شود را مطرح نمایند


با سلام

همان طور که بر دوستان وعده کرده بودیم در مورد عزاداری های صحیح بحثی خدمت دوستان خواهیم داشت

مداحی در عزاداری

جنبه دیگری که در مورد عزاداری اقا اباعبد الله در هییات مورد بحث می تواند واقع شود مداحی در عزاداری است

مداحی از دوجنبه قابل بررسی است:

-- اشعار و مطالبی که ذکر می شود
-- قالب هایی که این اشعار بیان می شود

مداح کسی است که شعرهایی را در مدح اهل بیت عصمت و طهارت و البته در مراسمات تعزیه هم ذکر مصیبت از ماجرای کربلا و عاشورا می کند و مستمعین را با ذکر مصیبت های وارد بر اهل بیت اشنا کرده و مردم براین مصیبت ها دل می سوزانند و اشگ می ریزند

این اشگ از محبتی جاری می شود که شیعه بر اهل بیت خود دارد انچنان که اهل بیت عصمت و طهارات (ع) را اهل ، ب

یت خود می داند

این که شاعران و ذاکران اهل بیت نزد امامان جایگاه و منزلت خاصی داشتند مطلبی است که نمی توان منکر ان شد

ولی ایا مداحی هایی که امروزه با سبک و سیاق های موسیقی با حال و هوای جاز و پاپ و با الگو گیری از موسیقی های مبتذل خوانده می شود شباهتی با ذکر مصیبت دارد ؟؟؟

ایا مداح هایی که اشعار اهل بیت را در دستگاههای جاز و رپ و پاپ و .....می خوانند شباهتی به دکلمه خوانی و عزاداری هایی که اهل بیت انها را تایید کرده اند دارد؟؟؟

ایا افرادی که در عزاداری ها شرکت می کنند برای شنیدن ذکر مصیبت می ایند یا شنیدن مصیبت اهل بیت در قالب های موسیقی های مبتذل که تداعی کننده مطالب ان موسیقی هاست ؟؟؟

ایا دستگاههای موسیقی می تواند انتقال دهنده مصیبت اهل بیت باشد؟؟؟

ایا درست است که مداحان اهل بیت به دنبال اولین موسیقی غربی و یا سبک جدید خواننده گان باشند تا به بازار نیامده مداحی به سبک ان بخواند و سی دی های مداح زودتر از خواننده به بازار بیاید؟؟؟


ادامه دارد......

نظر دوستان.......

طاها;68539 نوشت:
اشعار و مطالبی که ذکر می شود


با سلام

بحث دیکر در مورد مداحان هییات حسینی مطالبی است که مداحان بیان گر ان هستند

گذشت که مداح اهل بیت کسی هست که مصایب اهل بیت را بیان می کند و با ذکر مصیبت های وارد بر اهل بیت محبت مردم به اهل بیت را شعله ور می کند

مضامین و مفاهیمی که در اشعار و مطالب مداحان به کار می رود باید علاوه بر ابراز محبت

شیعه به خاندان اهل بیت افزایش معرفت هم نسبت به این خاندان بکند

اشعار و دکلمه های شعرای اهل بیت باید دارای مفاهیم و مضامین عالی معرفتی باشد و شنونده را با معارف اهل بیت نیز اشنا کند

شعرای اهل بیت نباید هیچ بیتی را بدون سند تاریخی و یا روایات اهل بیت بسرایند و به شدت مواظب مفاهیم و مضامین اشعار خود باشند

علاوه بر شعرا ؛ مداحان اهل بیت هم باید در ذکر مصیبت از پرداختن به خرافات برحدر باشند و مطالبی را بیان کنند که مطابق با واقع باشد و از غلو و یا مطالب دون شان اهل بیت دوری کنند

مدتی بود که مداحان جوان و تازه به عرصه رسیده مطالبی را بیان می کردند که با مخالفت و بعضا با موضع گیری های علما همراه بود

اشعاری که در مداحی ها به کار می رفت در بر گیرنده مفاهیم ومضامین غلو امیز بود و بعضا مطالبی را به اهل بیت نسبت می دادند که دون شان اهل بیت بود

از انجایی که سی دی و اینترنت و..... به کمک مداحان در نشر و توزیع مداحی ها

امده است ذکر شعر و مطلبی در مورد اهل بیت به سرعت بین مداحان جوان پخش می شود و دیگر ذاکران جوان اهل بیت با تاسی از مداحان مشهور به خواندن ان در هییات می پردازند

این وسط خدای ناکرده ذکرمطلبی خلاف واقع و دون شان اهل بیت به سرعت ورد زبانها خواهد شد و باعث انحراف مداحان از ماجرای کربلا .

ادامه دارد......

طاها;68539 نوشت:


ایا مداح هایی که اشعار اهل بیت را در دستگاههای جاز و رپ و پاپ و .....می خوانند شباهتی به دکلمه خوانی و عزاداری هایی که اهل بیت انها را تایید کرده اند دارد؟؟؟

ایا افرادی که در عزاداری ها شرکت می کنند برای شنیدن ذکر مصیبت می ایند یا شنیدن مصیبت اهل بیت در قالب های موسیقی های مبتذل که تداعی کننده مطالب ان موسیقی هاست ؟؟؟

ایا دستگاههای موسیقی می تواند انتقال دهنده مصیبت اهل بیت باشد؟؟؟

ایا درست است که مداحان اهل بیت به دنبال اولین موسیقی غربی و یا سبک جدید خواننده گان باشند تا به بازار نیامده مداحی به سبک ان بخواند و سی دی های مداح زودتر از خواننده به بازار بیاید؟؟؟


ادامه دارد......

نظر دوستان.......


سلام.

به قول بابا نوحه هم نوحه هاي سنتي قديم.
هنوز كه هنوزه بعد از سالها اين نوحه ها زنده هستند و وقتي توي مراسم خونده مي شوند حال و هواي آدم عوض ميشه.

اي اهل حرم مير و علمدار نيامد
سقاي حسين سيد و سالار نيامد

جوانان بني هاشم بياييد
علي را بر در خيمه رسانيد
خدا داند كه من ظاقت ندارم
علي را بر در خيمه رسانم

مسلما نوحه هايي كه اقتباس شده از آهنگ هاي رپ و پاپ و ... هستند علاوه بر اينكه اون تاثيري كه بايد از مصيبت اهل بيت داشته باشند ندارند باعث بي احترامي به مقام و منزلت ايشان هم ميشوند.

سلام
محك بزنيم
من يك نكته از آيت الله اميني شنيدم پسنديدم ايشان مي گفتند اگر به امام حسين -ع- محبت و علاقه داريد مثل عزاداري بر اقوام نزديك خود عزا داري كنيد چه كسي وقتي پدرش مي ميرد پايكوبي و مرثيه غناگونه مي خواند. با علم آهني زور ورزي مي كند و قمه مي زند

به نظر من نبايد حسينه ها و مداحان اجازه داده شود هر سبكي و هر شعري را بخوانند چگونه ارشاد اجازه پخش هر فيلم و نشر هر كتاب را نمي دهد. قبل از اجراي هر سبك بايد مورد تأييد قرار بگيرد
در واقع نياز به هيات نظارت داريم.

حامی;68831 نوشت:
ه نظر من نبايد حسينه ها و مداحان اجازه داده شود هر سبكي و هر شعري را بخوانند چگونه ارشاد اجازه پخش هر فيلم و نشر هر كتاب را نمي دهد. قبل از اجراي هر سبك بايد مورد تأييد قرار بگيرد در واقع نياز به هيات نظارت داريم.

مراسم تفت و زنجان كه چند بار اين شب ها از صدا و سيما پخش شده است سالم ترين مراسم است كه انحراف در آن راه ندارد
بترسيم كه هركسي براي خودش گوشه كناري مراسمي انحرافي با بودجه هاي دشمن برپا كنند كما اين كه اين براي ما عيان شده است كه دشمن تلاش دارد مداحان و روحانيون و مساجد و حسينه ها رو روبروي هم قرار دهد
چند شب است مراسم مداح بزرگواري از تهران را نشون مي دهد متاسفم كه بگم اگر تصوير و لباس سياه را نبينيم و صدا را بشنويم اگر مطمئن نشويم احتمال مي دهيم كه مولودي خونيه

حامی;68822 نوشت:
با علم آهني زور ورزي مي كند

متاسفانه بعضی افراد به عنوان کمک به هیئت ها ، پول میدن تا علم بخرند. گاهی وقتا علم ها میشه مایه ی چشم و هم چشمی هیئت ها . که کدوم هیئت علمش سنگین تر و گران تره. و یه عده هم با حمل کردن علم ها و ضربه زدن به سلامتی خودشون احساس می کنند خیلی خدا رو با این کار شاد کرده اند.

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

در تایید مطالب دوستان گرامی بنده هم این مطلب را اضافه کنم که استفاده از آلات غنایی در این ایام که جدیدا" بسیار مرسوم و متداول شده نیز حائز اهمیت بررسی از طرف مسئولین رسیدگی به امور مساجد ویا متولیان دیگر است .
صدای مهیب وناهنجار طبل و سنج وشیپور و گاها" صدای نی وحتی ارگ و تزئینات افراطی علم ها و چلچراغ ها انسان را به یاد کارنوالهای طرب انگیز که در بعضی بلاد شرقی که آیین (بودائیسم) را پیروی میکنند ؛ میاندازد تا عزاداری بر حسین (ع) . کوچکترین اعتراض هم حمل بر کفر اعتراض کننده میشودهمانطور که عزیزی در جایی به دلیل اعتراض به برخی بدعتها ؛ از روی جهل بانیان این بدعتها بر اصل قضیه لقب مسلمان نجس را به مؤمنی از عزیزان خدا داده اند .
و خود را به سبب خاموشی و احساسی رفتار کردن سایرین محق و مؤمن در این بدعتها میدانند.

چشم و هم چشمی هم که در این میانه بی داد میکند .

با گوش خودم شنیدم که بزرگان و پیران هیئتی میگفتند فلان حسینیه علمات 21 تیغه دارد وعلمات ما 19 تیغه است واین یعنی عقب ماندن!!!!

آیا واقعا" عزاداری بر حسین شهید کربلا ؛ با آن عظمت بلا و آن اقتدار در حفظ کرامت دین محمد(ص) اینگونه تعریف میشود ؟ این عزاداری است یا کارنوال سالانه؟

راستی چه کسی متولی سامان بخشی به این امر است؟ برای رضای خدا زودتر اقدام کند . اما اگر متولی نبود وظیفه ی سایرین خاموشی وخود خوری است ؟ یا امر به معروف ونهی از منکر در این جا بی حق و متوقف میشود؟

راستی فرهنگ عزاداری بر حسین فاطمه را کی وکجا گم کرده ایم ؟

........................................................................ حق یارتان :roz:...........................................................................

با سلام

از مداحی که بگذریم هر چند مطالب بی شمار دیگری در مورد مداحی چه در مورد سبک مداحی و چه در مورد اشعاری که با مضامین منحرف خوانده می شود باقی مانده است
هرچند دوستان بزرگوار اشارات جالبی به مداحی ها داشتند :

سادات;68813 نوشت:
مسلما نوحه هايي كه اقتباس شده از آهنگ هاي رپ و پاپ و ... هستند علاوه بر اينكه اون تاثيري كه بايد از مصيبت اهل بيت داشته باشند ندارند باعث بي احترامي به مقام و منزلت ايشان هم ميشوند.

حامی;68822 نوشت:
من يك نكته از آيت الله اميني شنيدم پسنديدم ايشان مي گفتند اگر به امام حسين -ع- محبت و علاقه داريد مثل عزاداري بر اقوام نزديك خود عزا داري كنيد چه كسي وقتي پدرش مي ميرد پايكوبي و مرثيه غناگونه مي خواند. با علم آهني زور ورزي مي كند و قمه مي زند


ولی دوستان به انحرافات دیگری در عزاداری پرداختند که انها را بررسی می کنیم :

حامی;68831 نوشت:
به نظر من نبايد حسينه ها و مداحان اجازه داده شود هر سبكي و هر شعري را بخوانند چگونه ارشاد اجازه پخش هر فيلم و نشر هر كتاب را نمي دهد. قبل از اجراي هر سبك بايد مورد تأييد قرار بگيرد در واقع نياز به هيات نظارت داريم.

استاد حامی به مطلب مهمی اشاره کردند

اگر مسئولین هیئات مذهبی نظارت کافی به عزاداران خود داشته باشند و در انتخاب مداحان دقت کنند و به هر مداحی اجازه حضور در سلک مداحی را ندهند و همچنین به اشعار و مضامین مدح یا مرثیه دقت کنند و انها را زیر نظر داشته باشند خیلی از مشکلات حل می شود

حال نظارت بر این هیئات به دو صورت می تواند باشد:

-- نظارت مسئولین شهر و نهادهای زیربط

که البته این امر مشکلات بیشتری را به دنبال خواهد داشت و زیرا :

اولا با کثرت دسته جات حسینی رسیدگی به همه انها میسور نیست

ثانیا مقاومت دسته جات عزاداری، در قبال تذکرات را به دنبال خواهد داشت زیرا معمولا هئیات نمی پذیرند که بیرون از هئیات کسی انها را امر ونهی کند البته بهترین مثال برای این گفته نصب بنرهای تصاویر ائمه و برخورد فیزیکی مسئولین بود که مقاومت شدید جوانان را به دنبال داشت

ادامه دارد.......

با سلام

به این مطالب دقت نمایید

در عزاداري، انجام هر گونه اقدامي كه با اعتدال اسلامي و فطرت انساني تناسب ندارد يا موجب وهن دين مي شود، ناصحيح است.

مصاديق مختلف عزاداري كه اشكالي ندارد.

ـ گر چه ممكن است در دين به آن امر نشده باشد ـ در فتاواي رهبر انقلاب چنين آمده است : (1)

1- شبيه خواني : اگر مشتمل بر امور دروغ نباشد ـ مستلزم مفسده نباشد ـ باعث وهن مذهب نشود.

2- استفاده از شيپور، طبل و سنج : به نحو متعارف

3- عَلَم : نبايد جزء دين شمرده شود.

4- دستة عزداري : بدون اذيت ديگران يا هر عملي كه حرام باشد.

5- زنجير زني : به نحو متعارف

و مواردي كه در فتاوي ايشان، جايز دانسته نشده است عبارتست از :

1- زنجير زدن تيغ دار،

2- استفاده از اُرگ در دسته جات،

3- سوراخ كردن گوشت بدن،

4- ماليدن سر و صورت بر زمين و خوني كردن آن،

5- شركت زنان در دسته هاي سينه زني و زنجير زني،

6- قمه زدن،

7- پابرهنه وارد آتش شدن.

1- رساله اجوبة الاستفتائات، ج2، ترجمة فارسي، سؤال 354 تا 377 ،‌ از ص127 تا 133

با سلام و تشکر از استاد طاها و همۀ دوستان عزیز:Gol:

نکاتی که دوستان عزیز فرمودند برخی دقیقاً وارد و برخی بعنوان نسخه هائی تا رسیدن به یک عزاداری مطلوب و کاملاً پسندیده وارد و مقبول است.

اما توجه داشته باشیم، که رسیدن به یک فرهنگ متعالی و عاری از انحراف، برای عزاداری های سنتی و جدید، مستلزم کار فرهنگی عمیق و بسیط و معطوف به زمان است.

پیچیدن نسخه هائی مطلوب و ایده آل و برچیدن نسخه های به ظاهر مسأله دار، مشکلی را حل و بیماری های موجود را درمان نمی کند، بلکه به بدنۀ عظیم و تأثیرگذار عزاداری و روح حساس و لطیف عزاداران لطمه وارد می سازد.

دقت کنیم و بدانیم، که جریان مرثیه سرائی و عزاداری اهل بیت عصمت و طهارت بطور عام و مجالس محرم و صفر اباعبدالله الحسین (ع) که در طول سال، تداوم می یابد، از یکسو و نقش هیئت داران، اهالی حسینه ها و تکایا و مداحان و مرثیه سرایان این مکتب از سوی دیگر در فرایند رشد و بالندگی و حفظ و تداوم نهضت حسینی و مکتب حقۀ اهل بیت (ع) و بصیرت بخشی به حرکت های مردمی بسیار گسترده و غیر قابل احصاء و شمارش است. بگونه ای که دشمنان دین و ملت و فتنه انگیزان نیز متوجه قدرت و نفوذ هیئات و مداحان در دل مردم شده و در برابر این جریان، بارها و بارها به ضعف و ناتوانی خود اذعان نموده اند.

لذا نکند که بدون آشنائی با اقتضاءات کار فرهنگی بلندمدت، رسوم و سنت های عزاداری غلط و انحرافی و شیوه های صحیح و مطلوب و بدون مطالعه و استخراج جایگزین های مناسبی برای برخی رسوم عزاداری غلط و ناصواب، به نقد و مردود شمردن مصادیقی از عزاداری های مرسوم در مناطق مختلف و هیئات مذهبی کشور بپردازیم.

گاهاً ممکن است ظاهر یک رسم و سنت عزاداری بین مردم منطقه ای از کشور اسلامی مان برای ما مطلوب و موجه نبوده و کاری سهو و بی مایه بنظر آید، این ظاهر قضیه است، مادامیکه به فلسفۀ شکل گیری و تعلق خاطر مردم به این آیین، آگاهی نیافتیم، به نقد آن نپردازیم، زیرا نه تنها به تعلقات مذهبی یک منطقه هجوم برده ایم بلکه ممکن است، با چنین برخورد نسنجیده ای گروه زیادی را از اصل عزاداری و حضور و بهره برداری از مجالس اباعبدالله الحسین (ع) دلسرد و محروم کنیم.

نکات و حواشی بسیاری حول این مطلب، قابل ذکر است که بدلیل برخورد با ساعت نماز به همین اندازه بسنده می کنم.

تنها به دلیل ضرورت و اهمیت مطلب اشاره کنم.

بیاییم، تنها در صورتی در اینخصوص وارد شویم و در بارۀ شیوه های عزاداری که بطور قطع و یقین، آیین و رسومی از عزاداری های سنتی و جدید را در مخالفت با شرع مقدس و حلال و حرام الهی دیدید و یا دارای مفسده ای آشکار برای جامعۀ مسلمین و ایمانی مان بود، نظر و اندیشۀ استوار خود را اعلان کنیم و دیگران را از خطر انحراف آشکار و مخالفت با دستورات شرع مقدس و بروز فساد و فتنه در جامعۀ اسلامی را گوشزد کنیم.

باقی کار را به اهل واقعی و خبرگان این امر که همانا مراجع عظام تقلیدند بسپاریم تا رهنمودهای ایشان راهگشای این امر خطیر باشد.

البته شناسائی، جمع آوری و انتقال انحرافات و خطرات احتمالی وارد شده در این آیین الهی و سنتی که ریشه در تاریخ انبیاء الهی دارد، بر عهدۀ تک تک من و شماست.

و این فضا می تواند اقتضای جمع آوری این نقاط ابهام آمیز و انحرافات احتمالی در مراسمات عزاداری مناطق مختلف بعنوان محملی برای انتقال به خبرگان این امر و مراجع معظم تقلید باشد. انشاءالله ...

التماس دعا ...:Gol:

طاها;68861 نوشت:
[=times new roman]با سلام

به این مطالب دقت نمایید

در عزاداري، انجام هر گونه اقدامي كه با اعتدال اسلامي و فطرت انساني تناسب ندارد يا موجب وهن دين مي شود، ناصحيح است.

[=times new roman]مصاديق مختلف عزاداري كه اشكالي ندارد.

[=times new roman]ـ گر چه ممكن است در دين به آن امر نشده باشد ـ در فتاواي رهبر انقلاب چنين آمده است : (1)

[=times new roman]1- شبيه خواني : اگر مشتمل بر امور دروغ نباشد ـ مستلزم مفسده نباشد ـ باعث وهن مذهب نشود.

[=times new roman]2- استفاده از شيپور، طبل و سنج : به نحو متعارف

[=times new roman]3- عَلَم : نبايد جزء دين شمرده شود.

[=times new roman]4- دستة عزداري : بدون اذيت ديگران يا هر عملي كه حرام باشد.

[=times new roman]5- زنجير زني : به نحو متعارف

[=times new roman]1- رساله اجوبة الاستفتائات، ج2، ترجمة فارسي، سؤال 354 تا 377 ،‌ از ص127 تا 133

بزرگوار اینها از مواردی هستند که باید در مورد آن فرهنگ سازی شود استفاده از طبل و شیپور و سنج به حد متعارف!
در محله ی ما در تهران در یک خیابان ده متری 5 دسته ی عزاداری وجود دارد که از ساعت 6 بعد از ظهر بی وقفه طبل زنان و به صورت شیفتی تا 9 شب بر طبل با صدایی مهیب می کوبند ودر توضیح اعتراض ما میگویند که می خواهند سینه زنان را خبر کنند که 9 شب دسته حرکت میکند!!! .
گاهی چنان کلافه می شویم که سر درد و عصبی شدن نتیجه ی آن است .

صدای طبل برای خبر کردن سینه زنان مال 50 سال قبل بوده اکنون لطف کنند با تلفن همرا خبر بدهند که نیم ساعت دیگر دسته حرکت میکند واینقدر باعث آزار مردم نشوند .کجا بزرگواران دین گفته اند که این لوازم مجاز برای استفاده در هیأتها میتواند باعث آزار دیگران باشد ؟

جالب اینجاست که در این کوبیدن به طبل از همدیگر سبقت هم می گیرند .
باور کنید برای خواندن نماز و مطالعه هرچه سعی می کنیم تمرکز کنیم فایده ای ندارد زیرا صدای این طبلها شیشه ها را میلرزاند .چه برسد اعصاب مارا ؟

در تذکر ما هم میگویند شما هم از عزاداری فقط گریه کردن را یاد گرفتید ؟ عزای امام حسین شور و حال میخواهد !!!!

ناهنجاری در این مطلب مد نظر است نه صرف استفاده از این آلات .

وگرنه علماء آنچه را گفتنی است فرموده اند چگونگی عمل و استفاده از این فتاوا مهم است که امثالهم باید در

تفسیر وتوضیح آنها به دیگران کوشش وهمت کنیم .

.................................................................. حق یارتان :roz:.....................................................................................

تشکر می کنم از استاد صدیق که مثل همیشه حق مطلب را ادا کردند .

طاها;68860 نوشت:
حال نظارت بر این هیئات به دو صورت می تواند باشد:

-- نظارت مسئولین شهر و نهادهای زیربط

با سلام

گذشت که نظارت بر هیئات مذهبی به دو صورت امکان پذیر است تا از انحرافات هیئات مذهبی جلوگیری شود

صورت اول که همان نظارت مسئولین و نهادهای مذهبی بود که توضیح ان در صفحه قبل تایپگ 20 گذشت

اما صورت دوم:

همان طور که در گذشته سنت بوده و حال هم در برخی از هیئات رسم بر ان است که عالمی مذهبی در راس هیئت است و مراسم قرائت قران و سخنرانی و تلاوت دعاها بر عهده عالم بود و ایشان فردی بودند که در حوزه ها معارف اسلامی اموخته و با مبانی دین اشنا بودند

تا زمانی که عالم دین راس هیئت حسینی باشد مضامین نوحه ها و مرثیه ها امکان ندارد با مباحث غلو امیز و دون شان اهل بیت در امیخته شود و در صورت مشاهده می توان از طریق عالم و با تذکر ایشان حل شود

تا زمانی که عالم دینی راس هیئت حسینی باشد و مردم معارف دین را از عالمان دینی بیاموزند امکان ندارد مباحث انحرافی در هیئات به وجود اید

متاسفانه امروزه در برخی از هیئات مذهبی مردم به جای اموختن دین خود از عالم دینی کوش به حرف مداحان و مرثیه خوانان داده اند


ادامه دارد.......


شاید بفرمایید عالم دینی هم گاها مباحثی مطرح می کند که با مبانی دین در تضاد است

در جواب بنده به دو مساله اشاره می کنم

-- اولا که بنده در مورد اصول صحبت می کنم که اصل بر این است که مردم باید معارف دین خود را از عالم دینی بیاموزند و ماجرای کربلا هم بخشی از معارف دین ماست و انحراف در این مورد ضربات جبران ناپدیری را بر پیکره اسلام و دین خواهد زد

مردم باید در اموختن معارف دین به عالم دین رجوع کنند و نباید که مداحان و مرثیه سرایان جای عالمان دینی را بگیرد
متاسفانه کم کم در هیئات باب شده است که به جای استفاده از عالم به عنوان سخنران از افراد و سخنرانان شخصی که معلوم نیست معارف دین را کجا اموخته اند استفاده می شود ( البته این مشکلی است که در شهر ما باب شده است و ضربات بی شماری را بر هیئات مذهبی وارد اورده است)

حال که اصل را بر اموختن دین خود از عالمان دینی بگذاریم

-- جواب دوم را بشنوید که در هر صنف و جمعی ادمهای بد و ناخلف هم پیدا می شود که به اصول و موازین خود پایبند نیستند
و عالمان دینی هم انسان هستند و احتمال اشتباه در انها هم وجود دارد

از طرفی اشتباه عالم دینی قابل توجیه است که معارف دین را اموخته است ولی در انتقال ان یا دچار گج فهمی شده است ویا درست نفهمیده است بالاخره مرتبط با رشته ایشان است ولی اشتباه کرده است

و در این صورت مراکزی است که به این اشتباهات رسیدگی می کنند و در صورت اثبات اشتباه ایشان به راحتی با مراکز ذی ربط هماهنک شده ومی توان جایگذین برای ان گذاشت

ولی اموختن مسایل و معارف دین از غیر عالم و کسی که متخصص دین نیست چه توجیهی می تواند داشته باشد؟؟؟
در صورت بیان مسایل انحرافی در دین چه نهاد و مرکزی پاسخ گو خواهد بود ؟؟؟

نتیجه این که:
عالم دینی راس هیئات مذهبی باشد همچون گذشته که مانع انحرافات شود و در صورت انحراف راه کاری برای جلوگیری ان است

منتظر نظرات دوستان ................می نشینیم

باعرض سلام و تسلیت
با نگاهی به سبک عزاداری امامان معصومین مثلا حضرت امام صادق به این نتیجه میرسیم بسیاری از این علم و کوتل ها که بعضی از آنها صلیب گونه است و حتی نخل ها و نمادهای تزیین شده بیشتر جزء مواردی بوده است که خواسته یا نخواسته در زمان صفویان وارد شده است ممکن است در دوره صفویان با هدف ترویج شعایر دینی مخصوصا وقایع محرم الحرام سال 61 هجری از امکانات و وسایلی استفاده می کردند که افراد با تصویر سازی ذهنی صحنه ها به شناختی دست پیدا کنند و باعث گریه آنها شده و یک نوع تألم روحی موقت در آنها ایجاد شده و ثواب ببرند البته صرف نظر از وضعیت علم و دانش مخصوصا علم روان شناسی این شعایر ظاهری هدف اصلی حرکت امام حسین نبود و افراد باید به شناخت عمیق رسیده و خود را در مسیر اهداف حرکت و شهادت امام حسین قرار دهند ، همیشه در مراحل مختلف زندگیشان مسیر یزید و امام حسین را تشخیص بدهند و به یاران امام حسین اقتدا کنند . در حالی که فضای دوره صفویان فضای صرفا ثواب اخروی بوده و ترویج احادیث مبنی بر آمرزش گناهان در صورت گریه کردن بر امام حسین و یا حل مشکلات و ثواب اخروی در این دوره بسیار زیاد بوده است اما اینکه حرکت امام حسین تنها برای این موضوعات مذکور بوده است یا خیر جای بحث دارد. به نظر من ما باید با فرهنگ سازی با استفاده از سنت های امامان معصوم و احادیث آنها و تعریف یک عزاداری بهنجار و ترویج آن از طریق رسانه ها و تشویق و ترغیب مردم از طریق روحانیان و مداحان به تدریج از این خرافات تقدس زدایی کنیم مثلا راه انداختن دست جات عزاداری در کوچه و خیابان باعث آزردگی خاطر افراد بیمار در خانه ها و بیمارستان ها شده و حتی عبورو مرور را مختل می کند و حتی از نظر امنیتی هم غیر قابل کنترل است اما اگر در یک مکان عزادارن جمع شوند و با مرثیه خوانی مستند و اشعار سنگین و مقتل خوانی معتبر به عزاداری بپردازند بسیار مناسب تر است و باعث حق الناس هم نمی شود.

صدیق;68862 نوشت:
با سلام و تشکر از استاد طاها و همۀ دوستان عزیز:Gol:

پیچیدن نسخه هائی مطلوب و ایده آل و برچیدن نسخه های به ظاهر مسأله دار، مشکلی را حل و بیماری های موجود را درمان نمی کند، بلکه به بدنۀ عظیم و تأثیرگذار عزاداری و روح حساس و لطیف عزاداران لطمه وارد می سازد.

دقت کنیم و بدانیم، که جریان مرثیه سرائی و عزاداری اهل بیت عصمت و طهارت بطور عام و مجالس محرم و صفر اباعبدالله الحسین (ع) که در طول سال، تداوم می یابد، از یکسو و نقش هیئت داران، اهالی حسینه ها و تکایا و مداحان و مرثیه سرایان این مکتب از سوی دیگر در فرایند رشد و بالندگی و حفظ و تداوم نهضت حسینی و مکتب حقۀ اهل بیت (ع) و بصیرت بخشی به حرکت های مردمی بسیار گسترده و غیر قابل احصاء و شمارش است. بگونه ای که دشمنان دین و ملت و فتنه انگیزان نیز متوجه قدرت و نفوذ هیئات و مداحان در دل مردم شده و در برابر این جریان، بارها و بارها به ضعف و ناتوانی خود اذعان نموده اند.
تنها به دلیل ضرورت و اهمیت مطلب اشاره کنم.

بیاییم، تنها در صورتی در اینخصوص وارد شویم و در بارۀ شیوه های عزاداری که بطور قطع و یقین، آیین و رسومی از عزاداری های سنتی و جدید را در مخالفت با شرع مقدس و حلال و حرام الهی دیدید و یا دارای مفسده ای آشکار برای جامعۀ مسلمین و ایمانی مان بود، نظر و اندیشۀ استوار خود را اعلان کنیم و دیگران را از خطر انحراف آشکار و مخالفت با دستورات شرع مقدس و بروز فساد و فتنه در جامعۀ اسلامی را گوشزد کنیم.

باقی کار را به اهل واقعی و خبرگان این امر که همانا مراجع عظام تقلیدند بسپاریم تا رهنمودهای ایشان راهگشای این امر خطیر باشد.

البته شناسائی، جمع آوری و انتقال انحرافات و خطرات احتمالی وارد شده در این آیین الهی و سنتی که ریشه در تاریخ انبیاء الهی دارد، بر عهدۀ تک تک من و شماست.

و این فضا می تواند اقتضای جمع آوری این نقاط ابهام آمیز و انحرافات احتمالی در مراسمات عزاداری مناطق مختلف بعنوان محملی برای انتقال به خبرگان این امر و مراجع معظم تقلید باشد. انشاءالله ...

التماس دعا ...:Gol:

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

با تشکر از استاد بزرگوار جناب صدیق :Gol:

دقیقا" اشاره ی بنده هم همین مطلب است که متخصصین اکنون خود را با کنار کشیدن و اینکه تکلیف فقط به عهده ی علماء است اجازه ی ورود بدعتهایی را به مراسم عزاداری امام حسین (ع) داده اند که علاوه بر زیر سؤال قرار گرفتن این رفتارها و استفاده از آلات ، هر غیر متخصصی خود را محق به اجرای هر رفتاری میداند که گاها" در شأن عزاداری یا عزاداران نیست . استفاده از ریتم موزیکهای اهنگهای منحط و ریتم بخصوص زنجیر زنی یا سینه زنی (تجربه دیداری خودم) که به نوجوانان میآموختند که با این ریتم پای راست و دست چپ بالا رود بعد یک دور بزنید و به حالت نیم خیز سینه بزنید که می شود (حرکات موزون) برای این آهنگ ها که روی نوحه ها انجام میگیرد و.....

اگر قرار باشد علماء هر مطلبی را که میگویند خودشان نظارت کنند و یا منتظر شوند که تک تک مردم به آنها گزارش دهند وبا سلیقه های خود موضوع را به ایشان انتقال دهند که.....

بزرگوار بنده وشما که شاگردان این بزرگواران بودیم در حد تفسیر فتاوای ایشان وبه عنوان دانش آموختگان ایشان ونمایندگانشان اجازه ی دخالت که نه وظیفه ی دخالت را داریم تا این بدعتها که مثل قارچ ریشه میدواند را قبل از نیاز به فرهنگ سازی بلند مدت متعادل نگاه داریم .

حال هرکس به اندازه ی توان علمی و اجازه ی فقهی و موقعیت حضورش

ازطرفی مراجع عظام هم برای این امور باید که به صورت مقطعی و کوتاه مدت نظارت و دقت فرمایند واین را ما باید از ایشان تقاضا کنیم زیرا سرعت انتقال و انتقاد در عصر ما به اندازه ای است که مهلت مرور بر فتاوای مراجع 50 سال قبل نیست وفتاوا باید با عرف روز اجتماعی تطبیق داده شوند . تا بدعتگذاران که گاهی هم با برنامه ریزی اعمالی را بر عزاداران ساده دل و خالص اما کم اطلاع به عنوان شور بخشیدن به عزاداری تحمیل میکنند فرصت این کار ها را نداشته باشند .و بدانند که این حریم محافظ دارد وحفظ شئونات عزاداری امام حسین(ع) رعایت بشود . البته از حق نگذریم بسیارند کسانی که به عشق حسین و هدف حسین (ع) بی ریا و از صمیم قلب عزاداری میکنند و ما به احترام این عزیزان و سالارشان وظیفه ی پاسداری از حرمتها در محدوده ی نیات پاکشان را داریم . زیرا در این مورد نسبت به ایشان آگاهی بیشتر داریم . و وظیفه ی حفظ حرمتها را هم در محدوده ی شرعی به عهده ی آگاهان آن قرار داده اند و کوتاهی در وظیفه ؛ (دین) بر عهده ی شخص قرار میدهد .والبته علماء که قوانین را استخراج میکنند تبلیغ و اشاعه وتفسیر ان قوانین را برعهده ی اگاهان این علم قرار میدهند ( غیر از این است ؟)

......................................................... حق یارتان :roz:..................................................................

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

یکی از آثار غفلت های آگاهان حضور زننده ی زنان ودختران بزک کرده و با حجاب (بی حجابی) در درون و حواشی دسته جات عزاداری و حتی داخل حسینیه ها ومساجد است .

عزادار ی که رعایت حرمت شرعی را نکند عزادار است ؟ یا تکلیف ما این است که نگاه کنیم وبگوییم به ما ربطی ندارد ! علی الظاهر آمده برای عزاداری علماء باید ایشان را منع کنند ؟ این خودش یک بدعت است که میگویند حجاب ما یک امر شخصی است وتا آنجا پیش رفته اند که کم کم به نام شرکت در عزای حسین(ع) با آن قیافه ها و لباسهای فجیع با دسته های اقایان به صورت مختلط همراه میشوند . البته کم کم داریم به این مرحله می رسیم فعلا" هنوز هستند پیر مردانی که با ابهت از حریم عزای حسینی دفاع میکنند . وبه این حضورها اعتراض و حتی پرخاش میکنند. نظارت بر عزاداری به نحو احسن و با رعایت موازین شرعی را بر خود واجب میدانند .

البته این فقط به خانمها محدود نیست . در میان دسته اقایانی را دیدم که ابرو ها را برداشته بودند وموهای خود را به شکل فشن (سیخ سیخ ) درست کرده بودند وفقط به جای ژل ! گل !!! مالیده بودند! که البته این منع اخلاقی دارد ونه شرعی اما به هر حال از عزادار حسین بودن ایشان بوی کمی به مشام میرسد .
به نظر بنده این کوتاهی ما شاگردان بوده که فرهنگ عاشورا و علت عزاداری در عاشورا را کمتر مورد بر رسی قرار داده ایم وبیشتر به حفظ ظواهر پرداخته ایم که اینان این گونه خیرگی میکنند این مدعیان در ادعای عزاداری . بلکه اکثرا" اگاه به مسایل هم هستند و خوب توجیحاتی هم دارند و بلکه از سکوت ما سوءاستفاده کرده.

.............................................................................. حق یارتان :roz:................................................................................

سلام علیکم....
خیلی نوشتم اما پاک کردم.....
نمی دونم چی بنویسم که اصل مطلب را بتونه بگه.....دل همه پر خونه از این وضعیت....
فقط از آقا خجالت میکشم که زنده هستم و اشک آقا به خاطر این چیزها روانه....
آقا ببخش که حرفم خریدار نداره...:Ghamgin:

*!*طیب طاهر*!*;69011 نوشت:
سلام علیکم.... خیلی نوشتم اما پاک کردم..... نمی دونم چی بنویسم که اصل مطلب را بتونه بگه.....دل همه پر خونه از این وضعیت.... فقط از آقا خجالت میکشم که زنده هستم و اشک آقا به خاطر این چیزها روانه.... آقا ببخش که حرفم خریدار نداره...

با سلام

بزرگوار اسم قبلی شما چی بود ؟؟؟هر چی گشتم پیدا نکردم؟؟؟

به هر حال

چرا پاک کردید مطالب نوشته شده را ؟؟؟

بفرمایید

با ذکر نظر دوستان شاید فرجی حاصل بشه و با دلایل متقن دوستان مداحان و مسئولین هیئت و همه وهمه قبول کنیم که

دود برخی اعمالی که در جامعه به نام اسلام و دین انجام می دهیم به چشم دین و اسلام و در نهایت همه ما می رود

با ذکر دو مساله بحث را پی می گیریم:

-- اولا که بیشتر مسئولین و مداحان و هیئات مدهبی از همین بچه مذهبی ها هستند که دوست و رفیق و اشنای بنده و شما هستند و اگر اینها قانع شوند خیلی از مسایل حل می شود
دیگه مسئولین هیئت ها که از انگلیس و امریکا و اسراییل نیامده اند !!!
و ما خود باید مواطب برخی اعمال خود باشیم

-- دیشب در شام غربیان اقااباعبدالله در یکی از هیئات حسینی حضور داشتم و مداح جاهل و نادان-- نام دیگری نمی توان روی ان گداشت -- هرچی از دهانش در امد نثار اهل بیت کرد و کربلای دیگری به پا کرد برای گرفتن گریه از مردم

ماجرایی که در کتب تحریف شده عاشورا هم نبود
اصلا گودال قتل گاهی برای خود تصور کرده بود و هر چه از دهانش در امد گفت

جالب و البته جای تعجب مساله این جاست که بعد از اتمام هیئت بنده به مداح مسئول تذکر دادم و گفتم که این حرف های همکار شما درست نیست
جواب ایشان شنیدنی است :
گفت اره این دوست ما هر وقت مقتل می خواند من دست به صورت گرفته و می خندم
به مسئولین هیئت تذکر دادم و ایشان هم مثل همان مداح

الغرض که:
بی تفاوتی بین مداحان و مسئولین هیئت ها تا کجا پیش رفته و جهالت چنان در این قشر نفود کرده که به انحراف علنی مداح هیئت می خند و خم به ابرو نمی اورد

طاها;67583 نوشت:
چند سوال در مورد برهنه عزاداری کردن


با سلام خدمت دوستان


چند سوال در مورد برهنه عزاداری کردن به ذهن من رسیده است اکر مایلید شما هم از کسانی که این چنین عزاداری می کنند بپرسید


-این افراد زمانی که عزاداری می کنند و حسین حسین می گویند اکر امام خویش را در همان لحظه ببینند با ان سر و وضع خجل و شرمنده نمی شوند؟


-ایا اینان معتقد هیستند که امامان و معصومین نظاره گرشان هستند؟؟ و در پیشگاه حضرات معصومین و حضرت زهرا(س) لخت و برهنه عزاداری می کنند؟


- اینان با چه رویی ایمه را به مجلس خویش دعوت می کنند و خواهان نظر ایمه به مجلس شان هستند؟امام به سونا یا استخر بیاید یا مجلس عزای حسین(ع)؟


-مجالس عزایی که تا به حال ایمه تایید کرده اند و در این مجالس شرکت کرده اند چه شباهتی به مجالس لختی که این سینه زنان درست می کنند دارد؟ شما می دانید؟


-آیا علماء ما که عزاداری هایشان مورد تایید بوده و در کتب معتبر از عارفان و آگاهان نقل شده است برهنه عزاداری می کردند؟آیا؟؟؟؟


-ایا مجالسی که حضرت زهرا(س) انان را تایید فرموده و در مورد عزاداران خاصی فرموده مثل ایشان گریه کنید زیرا انان چنان بر حسین من کریه می کنند که انکار بر عزیزان خویش کریه می کنند.....
باندها و اکوهای انچنانی داشتند که با پرش و جهش و ....سین ....سین...سین...داد می زدند؟آیا؟؟؟؟

بنده این سوالات را از چند برادر عزادار پرسیدم که فرمودند شما اینها را نمی فهمید باید لخت شوی و سینه بزنی تا بفهمی عزادار واقعی یعنی چه؟ اینها با عقل جور در نمی اید و از این حرفها ....


اصلا عزاداری با لباس چه مشکلی دارد که برخی این گونه عزاداری می کنند؟


لطفا اگر جواب این سوالات را یافتید ما را هم بی نصیب نگذارید




اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
سلام علیکم
با احترامات فائقه برای استاد ارجمند و بزرگوارم جناب طاها
من این مطلب شما رو صبح روز عاشورا خواندم و کاش اون موقع نمیخواندم چون تمام مدت روز ذهنم مشغول این مطلب بود که چطور از چیزی حرف بزنم که متهم به بی ادبی نشم
خدا رو شکر تا امشب صبوری کردیم و الان در خدمتتون هستیم
جناب استاد طاها برای بنده سوال بود چرا زنجیر میزنن؟خوب مگه سینه زدن چه بدی داره؟اصلا چرا سینه زنی؟با این سینه زنی مگر به بدن آسیب وارد نمیشه؟مگر حفظ جان لازم نیست؟خوب چرا؟

جناب استاد گرانقدرم طاهای محترم
وقتی سینه زدن ارزش داره که شما بدونید با تن مبارک امام ارجمند ما چه شده؟
این به سینه کوبیدن های آرام فقط ذره ای و ذره ای از آن اسب تازاندن اهل کفر است بر

پیکر عریان حسین بن علی(علیه السلام)
این زنجیر زدنها تنها و تنها ذره ای است از
تازیانه های چند شاخه ای که بر پیکر مبارک اولاد رسول خدا وارد شد
این لطمه به صورت زدن ها تنها ذره ای است از لطمه زدنها و سیلی خوردنهای زنان حرم حضرت رسول
این پرش و جهشی که فرمودید از سر بی تابی است جناب استاد.مسلما کمتر کسی است که با غم از دست دادن بهترینش به این نحو عزاداری کند .مسلما اینطور است.نباید و نباید یکی کرد عزاداری آرام در فراق بستگان را با عزاداری اماممان.مگر امام در همان جایگاهی است که بستگانمان هستند؟مگر بستگانمان را به همان نحوی از دست داده ایم که اماممان را از ما گرفتند؟وقتی میشونی با قبر کوچک علی اصغر چه کردند آیا میتوان آرام ماند؟وقتی فکر میکنی امام که دریای علم بود.امام که غیرت الله بود.امام که مظهر خیر و برکت برای اهل زمین بود با اون چنین کردند آیا میتوان آرام ماند و...
کاش میتوانستیم لحظه ای تصور کنیم وقتی که در دربار عبیدالله گهواره علی اصغر را به درخواست حضرت زینب(سلام الله علیها) برگرداندن حضرت رباب با خود چه کرد؟
چگونه میتوان شنید نحوه عربا عربای اشبه الناس خَلقا و خُـلقا و منطقا به رسول الله را و آرام ماند؟
ما کی میتوانیم گوشه ای از آن همه آسیب را نشان دهیم؟
میفرمایید آیا حاضرند با این تن عریان در مقابل حضرات ائمه حاضر شوند؟
بنده عرض میکنم ما حیامان بیشتر است یا امام؟وقتی پیکر عریان امام بدون سر در گودال افتاده بود و بر پیکر نازنینش اسب می تازاندن آیا رسول االله نبود؟
مگر امام نمیتوانست نگذارد که عریانش کنند؟همانطور که نگذاشت کمربندش را ببرند چون غیرت الله است؟آیا نمیتوانست بگذارد که لباسش را نبرند تا تن عریانش را کسی از جمله جدش رسول الله و مادر و پدر بزرگوارش که در کنارش بودند نبینند؟
این جوانان که به خیال خیلی ها عده ای کله داغ بیشتر نیستند تن خود را عریان میکنند و بر سینه میکوبند تا گوشه ای از آسیب اسب تازاندن بر پیکر امامشان را بر خود ببینند و بدانند که برای حفظ دین واقعی چه باید کرد و چه چیزها را باید تحمل کرد
من هم همانند شما بسیار دیده ام بزرگوارانی که به آرامی بر سینه میزنن

من همیشه برایم جای سوال است اینها که بیشتر از ما مقاتل را خوانده اند مخصوصا مقاتل پنهانی را(دست نوشته ها).بیشتر از ما عوام الناس میدانند اتفاقات روز عاشورا را.پس این آرامش از چیست؟اگر جوابی دارید شما این بار به من بدهید.چطور میتوان با دانستن این همه بلایی که بر سر این خانواده آمده و با شنیدینش آرام ماند؟
البته امیدوارم بنده هم مثل همکار محترممون جناب...متهم به توهین به بزرگان نشم

این بحث لخت سینه زنی کردن با بحث جملات موهومی که در عزاداری ها خوانده میشود یا نواهای غیر دینی که بر مداحی ها گذاشته میشود اصلا نباید خلط شود.هر کدام موضوعی هستند که در جای خود بسیار مکان بحث دارند
بنده هم به نوبه خود بسیار حساس به بیان مسایل لغو در مداحی ها و به قول معروف گریاندن مردم به هر قمیتی ، هستم و از آن طرف هم بی ادبانه ذکر کردن نام مبارک حضرت ابا عبدالله الحسین به همین صورتی که شما ذکر فرمودید سین، سین،سین،..



بعد از این همه سال آرام عزاداری کردن ها 5سالی هست که حضرات محترم جناب ایه الله تبریزی و وحید خراسانی با پای برهنه به عزاداری حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) میپردازند.آیا آنان فکر نمیکنن در این حال که پایشان برهنه است چطور رویشان میشود در محضر حضرت زهرا حاضر شوند؟

اما ممکن است اینجا سوالی مطرح شود که خوب.شما که میگویید این جوانان میخواهند گوشه ای از آسیب وارد شده بر خاندان رسول الله را ببینند با خود چنین و چنان میکنند به یکباره بروند سر خود را ببرند و...
کاش میشد
کاش میشد برای کسی که چنین جان خود و خانواده اش را در طبق اخلاص میگذارد و همه چیزش را میدهد برای اینکه دینش را حفظ کند.برای اینکه وظیفه امامتش را کامل کند جان داد
ولی ما میمانیم
می مانیم برای حفظ دینی که او تلاش کرده
میمانیم برای جلوگیری از وهمیاتی که وارد کارها و سخنان او گردانده اند
میانیم برای حفظ دین تا رسیدنش به دست امام آخر

سلام بر
سرکار خانم مریم و طه های بزرگوار
راه روشن و شفاف است هیچ یک از شما طبیعتا دوست ندارید از مسیر شرع خارج شوید من و شما هم مقلد هستیم در این خصوص باید از مراجع بزرگوار مان سئوال کنیم. و به استفتائات رجوع کنیم.
چیزی که هست مسلماً جلسه امام حسین - ع - باید از گناه بری باشد. عریان سینه زدن در کنار زنان اگر حرام شرعی نباشد اخلاقی است.
در المراقبات نوشته عارف بزرگ میرزا جوادآقای ملکی تبریزی می خواندم که روز عاشورا بگویید اگر کربلا بودم جان و مال و بچه و..مان فدای امام حسین -ع- می کردم.
اما باز می فرمایند مراقب حال خود باشید اگر این کار را به دلیل ضعف معنوی نمی کردید بگویید ای کاش با شما بودم و رستگار می شدم یا لیتنی کنت معکم فافوز فازا عظیما.
ببینیم ائمه چه می کردند روز عاشورا بلند گریه کردن را تشویق می کردند تباکی رو تشویق می کردند و البته پر واضح است که فرهنگ های مختلف مراسم سوگ خاص خود را دارند. مراسم ماباید از خلاف شرع (در سینه زنی، اختلاط نامحرم، اشعار سبک، سبک مرثیه و تعذیه و...) بری باشد.
نکته مهم این که
من نمی توانم باور کنم فردی در عزای امام حسین سینه چاک کند ولی نسبت به باورها و شعارهای کربلا کر و کورباشد.
- فردی که نذر می دهد ولی کمک به غزه و کودکان آنان را رد می کند و می گوید به ما چه ربطی دارد تو سر کله زدنش معنی نداره؟
- کسی که می داند امام حسین در آخرین لحظات عمرشان نگران حجاب و عفاف ناموس خود بودند و دخترو همسرش را امربه معروف نمی کند زنجیر زدندنش ...

کسی که حاضر است تا صبح سینه بزند ولی نیم ساعت در سخنان حسین غور نکند و از سخنرانان و عالمان خودساخته هم فرار کند بیراهه می رود
دوست طه از خلاف شرع ها سخن می گویند که حق است.
و سرکار خانم مریم هم درباره عظمت مصیبت و سنگینی داغ سخن گفته اند که این هم حق است. بله می دانم شما هم موافق خلاف شرع نیستید، موافق ریا نیستید موافق بازی در آوردن نیستید
بله به قول خانم یا آقای فراری در تاپیک تمثیلات
كربلا درس حركت در جاده آينده است. تصور كنيد در جبهه كسي براي رسيدن به هدف ايثار كندو روي مين برود تا افراد ديگر از آن جا عبور كنند و به مقصد برسند ولي بعد از شهادت او آنها به جاي اين كه بروند تا به هدف برسند بنشينند و فقط براي او گريه كنند.

maryam;69133 نوشت:
با احترامات فائقه برای استاد ارجمند و بزرگوارم جناب طاها من این مطلب شما رو صبح روز عاشورا خواندم و کاش اون موقع نمیخواندم چون تمام مدت روز ذهنم مشغول این مطلب بود که چطور از چیزی حرف بزنم که متهم به بی ادبی نشم خدا رو شکر تا امشب صبوری کردیم و الان در خدمتتون هستیم


با عرض سلام و احترام خدمت سرکار بزرگوار مریم

ممنون از این که مطالب خود را مطرح کردید بنده هیچ گاه از مناطرات و مطالب علمی و تضارب ازا فراری نبودم و همیشه زمان ان را مفید حال خود و دوستان دانسته و می دانم

تضارب ارا در هر زمان مفید و مثمر ثمر خواهد بود الا در جواب قول و فعل و تقریر معصوم که انجا ابتدای کلام بنده است

من بعد هم در از تمام دوستان خواهشمندم که در تمام مطالب و مسایل علمی افکار و ارا خود ذکر کنند تا از مطالب ارزشمند دوستان استفاده نماییم


و اما مطالب سرکار مریم بزرگوار

maryam;69133 نوشت:
وقتی سینه زدن ارزش داره که شما بدونید با تن مبارک امام ارجمند ما چه شده؟ این به سینه کوبیدن های آرام فقط ذره ای و ذره ای از آن اسب تازاندن اهل کفر است بر پیکر عریان حسین بن علی(علیه السلام) این زنجیر زدنها تنها و تنها ذره ای است از تازیانه های چند شاخه ای که بر پیکر مبارک اولاد رسول خدا وارد شد این لطمه به صورت زدن ها تنها ذره ای است از لطمه زدنها و سیلی خوردنهای زنان حرم حضرت رسول

با سلام

این مطالب سرکار بزرگوار را از جنبه های گوناگون شرعی و اخلاقی و اعتقادی می توان بررسی کرد و

به عون الله و تعالی و با کمک دوستان و خود سرکار بزرگوار این کار را می کنیم تا به نظر واحدی دست یابیم

از نظر شرعی:

--- همان طور که استاد حامی هم اشاره ای داشتند همه ما موظف به رعایت دستورات دین و شرع مقدس هستیم و رعایت این دستورات برای ما از اوجب واجبات است

زیرا که امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) جان و مال خود نثار کرده اند که لطمه ای به این شرع مقدس نرسد

می پردازیم به نظرات مراجع در مورد لطمه زدن عزادار به خود:

این عین عبارات است به این ادرس:

http://www.askdin.com/showpost.php?p=4833&postcount=4

[=arial]برهنه شدن عزادارن در عزاداريهاي براي سينه زني چه صورت داشته وتكثير فيلم وسي دي هاي اين گونه جلسات ونگاه كردن زنان به اين فيلمها چگونه است؟
مكارم :برهنه شدن اشكال دارد واگر جائي باشدكه زنها هستند ونگاه ميكنند حرام است.
بهجت :در حضور نامحرم احتياط در ترك است ونظر به تصوير اگر موجب مفسده باشد اجتناب لازم است.
صافي:زنها بايد ازنگاه كردن به بدن نامحرم خوداري كند.
فاضل: :نگاه زنها به فيلم بدن برهنه مردان اگر انها را نشناخته ومفسدهاي نداشته باشد مانعي ندارد والا جايز نيست
سيستاني:اشكال ندارد گرچه زنان به احتياط واجب نبايد نگاه كنند.
تبريزي : در صورتي كه فسادي بر ان مترتب نباشد مانعي ندارد
استفتائات موجود درکتاب ازدیدگاه مراجع(محمودی

ادامه دارد.............

maryam;69133 نوشت:
وقتی سینه زدن ارزش داره که شما بدونید با تن مبارک امام ارجمند ما چه شده؟ این به سینه کوبیدن های آرام فقط ذره ای و ذره ای از آن اسب تازاندن اهل کفر است بر پیکر عریان حسین بن علی(علیه السلام) این زنجیر زدنها تنها و تنها ذره ای است از تازیانه های چند شاخه ای که بر پیکر مبارک اولاد رسول خدا وارد شد این لطمه به صورت زدن ها تنها ذره ای است از لطمه زدنها و سیلی خوردنهای زنان حرم حضرت رسول

با سلام

همان طور که گذشت ما از نظر شرعی موظف به رعایت دستورات دین هستیم و درمورد اعمال خود هم باید از مراجع تقلید ، راه خود را خواهان باشیم

و این هم ادامه مطالب و نوع دیگری از پرسش به این ادرس:

http://www.askdin.com/showpost.php?p=4919&postcount=6

در برخی از مجالس عزاداری بعضی مداحان با الفاظ نا مناسب به ائمه (ع)خطاب می کنندیا به عنوان عزاداری به صورت چنگ انداخته ویا زنجیرخاردار میزنند وبر بدن ولباس انان خون جاری شده ولباس و بدنومنزل دیگران را نجس میکننداز انجائی که اینگونه روشها در حال ترویجبوده ومجالس را از وزانت ومعنویت وتهی ساخته چه بسا موجب وهن مقدسات میشود ،تکلیف ما را در این باره روشن فرمائید.

فاضل ،بهجت:هر عملی که موجب وهن مذهب شود جایز نیست.
صافی گلپایگانی:در موردی که موجب وهن مذهب شود از ان خودداری گردد.
مکارم:عزاداری برای امام حسین (ع) از افضل قرباتست ولی کارهائی که نوشته اید مناسب این مراسم نیست وموجب وهن مذهب میشود
سیستانی:باید از کارهائی که عزاداری را خدشه دار میکند اجتناب شود.
تبریزی:مجالس عزاداری برای تظیم شعائراسلامی باید به صورتی واقع شود که تعظیم معصومین (ع)بالاخص ابی عبدالله الحسین (ع) واظهار حزن وشیون بر مصائب وارده باشد 1)

1)استفتائات از دیدگاه مراجع ازکتاب (محمودی)

ادامه دارد.......

maryam;69133 نوشت:
این پرش و جهشی که فرمودید از سر بی تابی است

با سلام

این پرشس و جهش از هر سر وسودایی که باشد برخلاف دین و ایین و مذهب ماست

عین مطالب ، بنگرید به این ادرس

http://www.askdin.com/showpost.php?p=6389&postcount=16

هروله در عزاداری
بعضی مداح ها می گویند :امام حسین (علیه السلام )روز عاشورا هروله کرد،لذا در عزاداریها باید هروله نمودایاچنین عملی مشروع است؟
سیستانی:صحت مطلب نقل شده ثابت نیست
صافی :چنین چیزی نشنیده ایم.
تبریزی:خصوصیا ت واقعیه از امور قطعیه نیست ،لذابا تخیلات وتصور واقعه از دی وملاحظه افراد مخلوط میشود واین امور را نباید به ائمه علیم السلام نسبت داد
فاضل:در مورد سوال هروله استحباب ندارد وانجام ان به قصد عبادت مشروع نیست .
مکارم :این مطلب صحت وامام حسین هرگز در عاشوراءهروله نکرد
بهجت:به قصد استحباب خصوصی ندهندندارد.
استفتائات از دیدگاه مراجع (کتاب اقای محمودی)

maryam;69133 نوشت:
وقتی سینه زدن ارزش داره که شما بدونید با تن مبارک امام ارجمند ما چه شده؟ این به سینه کوبیدن های آرام فقط ذره ای و ذره ای از آن اسب تازاندن اهل کفر است بر پیکر عریان حسین بن علی(علیه السلام) این زنجیر زدنها تنها و تنها ذره ای است از تازیانه های چند شاخه ای که بر پیکر مبارک اولاد رسول خدا وارد شد این لطمه به صورت زدن ها تنها ذره ای است از لطمه زدنها و سیلی خوردنهای زنان حرم حضرت رسول

با سلام

سرکار مریم گرامی و دوستان بزرگوار

از نظر فقهی به نظر راه روشن است و کلام منعقد

از منظر دیگر فرق و ادیان الهی :

ولی باز بنده از این دوستان سوالات دیگری دارم:

-- شما گرامی می فرمایید بر حسین (ع)ع و اهل بیت(ع) در روز عاشورا چه گذشت چه مصیبت ها بر اهل بیت وارد شده

خب کاری که نباید می شده ، شده است و هزار مرتبه با ندای عالی سر می دهیم اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و ال محمد

ولی بزرگوار

-- این کار مجوری می شود بر خروج از دستورات دین ؟؟

-- این عمل مجوری می شود که ابروی حسین (ع) و دینی که به خاطر ان اهل بیت خود را اواره بیابان کرد را بیش از بیش ببریم ؟؟؟

-- این عزاداری با این تکنولوژی به سرعت در دنیا پخش می شود و شیعه با این تفکر در دنیا مطرح می شود که العیاذ بالله مثل .......... بر سر و صورت خود می زند و ........هستند این ها وهن مذهب و دین و ایین نیست؟؟؟

-- چه جوابی به برخی فرقه های ضاله مثل وهابیت در مناظرات خواهیم داد وقتی که به ایشان می گوییم شما بدعت گذار در دین پیامبر خدا هستید و ابروی اسلام را در دنیا می برید اگر بگویند در هیئات حسینی شما هم چنین کارهایی را می کنند که باعث وهن اسلام است و ابروی اسلام می رود؟؟؟

-- حسین (ع) در راه دین خدا گشته شد که بعد از 1400 سال عده ای بچه شیعه پیدا شوند و به نام حسین(ع) و ماتم اهل بیت (ع) و به نام دین هر کاری دلشان خواست بکنند و ما هم تایید کنیم که به نام حسین (ع) است و بی خیال؟؟؟؟

-- این وسط تحریف در عزای حسین(ع) چه معنا دارد؟؟؟

-- این اعمال ما به دنیا چه پیامی دارد جزء این که:
حسین (ع) یعنی سر وسینه چاک کردن
حسین (ع) یعنی دیوانگی
حسین(ع) یعنی برهنه کردن خود و بی ادبی
حسین (ع) یعنی پرش و جهش و هروله و خون و زنجیر و .....

ایا حسین (ع) یعنی این؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

حسین(ع) برای دین جانبازی کرده است که بعد 1400 سال فرزندان شیعه او را این چنین معنا کنند؟؟

این سینه زنان چه حسینی برجهانیان در جهان معرفی کرده اند؟؟؟

فقط نگویید که مادر مقابل نفهمیها و کج فهمیهای دنیا وظیفه ای نداریم که عذر بدتر از گناه فرموده اید

حسین (ع) جان داده است که اسلام زنده بماند و ما در مقابل تک تک انسانهای دنیا در معرفی حسین (ع) و دین و ایین حسین (ع) مسئولیم

ادامه دارد........

سلام

نظر آيت الله العظمي سيستاني درباره عزاداري اهل بيت عليهم السلام:

1
سؤال: آيا در مجالس عزاداری، ناله وشيون بلند سر دادن و محکم به سر و صورت و دست کوبيدن جايز است ؟
پاسخ: اشکال ندارد.

2
سؤال: ما حدود سی سال است که در شب تاسوعا در مسجد شمع ميگذاريم آيا می شود به جای شمع چيز ديگری مانند لامپ به مسجد داد؟
پاسخ: اشکال ندارد.

3
سؤال: آيا هروله کردن ( بالا وپايين پريدن ) در عزاداری يا جشن يا حتی عزاداری امام حسين (ع) جايز است يا خير؟
پاسخ: اشکال ندارد.

4
سؤال: ميخواستم نظر حضرت عالی وشرعی ونحوه حلال يا حرام را درباره لخت شدن افراد در هيئت های مذهبی که جهت سينه زنی انجام می گيرد را بدانم؟
پاسخ: اشکال ندارد.

5
سؤال: ايا کار کردن در روز عاشورا حرام يا مکروه است؟
پاسخ: کار کردن و کسب در روز عاشورا مکروه است.

6
سؤال: آيا در عزاداری و سينه زنی امام حسين در آوردن پيراهن و لخت شدن در مسا جد جايز است ؟
پاسخ: جايز است .

7
سؤال: لخت شدن در مراسم سينه زنی چه حکمی دارد؟
پاسخ: اشکال ندارد.

8
سؤال: حکم لباس مشکی در دو ماه محرم وصفر مستحب است يا مکروه ؟
پاسخ: کار شايسته و پسنديده ای است.

9
سؤال: آيا اشکالی ندارد در ابتدای دسته های عزاداری چهلچراغ قرار داشته باشد ؟
پاسخ: مانعی ندارد .

منبع: سايت رسمي دفتر آيت الله سيستاني
http://al-sistani.org/local.php?modules=v&nid=5&cid=959&page=1

maryam;69133 نوشت:
مسلما کمتر کسی است که با غم از دست دادن بهترینش به این نحو عزاداری کند .مسلما اینطور است.نباید و نباید یکی کرد عزاداری آرام در فراق بستگان را با عزاداری اماممان.مگر امام در همان جایگاهی است که بستگانمان هستند؟مگر بستگانمان را به همان نحوی از دست داده ایم که اماممان را از ما گرفتند؟وقتی میشونی با قبر کوچک علی اصغر چه کردند آیا میتوان آرام ماند؟وقتی فکر میکنی امام که دریای علم بود.امام که غیرت الله بود.امام که مظهر خیر و برکت برای اهل زمین بود با اون چنین کردند آیا میتوان آرام ماند و... کاش میتوانستیم لحظه ای تصور کنیم وقتی که در دربار عبیدالله گهواره علی اصغر را به درخواست حضرت زینب(سلام الله علیها) برگرداندن حضرت رباب با خود چه کرد؟ چگونه میتوان شنید نحوه عربا عربای اشبه الناس خَلقا و خُـلقا و منطقا به رسول الله را و آرام ماند؟ ما کی میتوانیم گوشه ای از آن همه آسیب را نشان دهیم؟

با سلام

از منظر اعتقادی:

شاید در چند میلیارد چند نفر هم نباشد که در غم عزیزش این کارها را بکند و این چنین عزادار باشد ان هم بعد از سالها
بنده هم قبول دارم

ولی بزرگوار قیاستان کمی مع الفارق نیست

ما به که عزاداریم؟؟؟
به امام؟؟
امام مان زنده است و منتطر ، نیست؟؟

حسین (ع) زمانمان ندای هل من ناصر ینصرنی سر می دهد و ما بی خیال ایم ، نیستیم؟؟؟
حسین(ع) هنوز هم در کربلاست و ما به سر و سینه می زنیم؟؟؟؟

ما برای حسین (ع) عزاداری می کنیم که عزاداری کرده باشیم ؟!؟!؟!؟!
یا برای حسین (ع) عزاداریم که عزادار باشیم

حسین(ع) شهید شد که امامت بماند ، دین بماند ؛ نه ببخشید
حسین(ع) شهید شد که دین تنها نماند
امام بی یاور نماند

حال که هم دین تنهاست و هم امام بی یاور برای چه بر سر و سینه لخت می زنیم؟؟؟ ولی می زنیم

وقتی که می زنیم بر سر و سینه و نمی دانیم که برای چه می زنیم چه فایده ؟؟؟ ما با این کار به دین و اسلام ضرر هم می زنیم

ای کاش
ای کاش
و هزاران ای کاش و افسوس
که همه کسانی که برای حسین(ع) لخت سینه می زنند اندکی از این مطلبی را که شما فرمودید را در اعتقاد داشتند ان موقع بنده مشکلی نداشتم و البته ما مشکلی نداشتیم حتی شما بزرگوا ر

دقت کنید به مطالب استاد حامی در پست 33

من نمی توانم باور کنم فردی در عزای امام حسین سینه چاک کند ولی نسبت به باورها و شعارهای کربلا کر و کورباشد.
- فردی که نذر می دهد ولی کمک به غزه و کودکان آنان را رد می کند و می گوید به ما چه ربطی دارد تو سر کله زدنش معنی نداره؟
- کسی که می داند امام حسین در آخرین لحظات عمرشان نگران حجاب و عفاف ناموس خود بودند و دخترو همسرش را امربه معروف نمی کند زنجیر زدندنش ...

کسی که حاضر است تا صبح سینه بزند ولی نیم ساعت در سخنان حسین غور نکند و از سخنرانان و عالمان خودساخته هم فرار کند بیراهه می رود
دوست طه از خلاف شرع ها سخن می گویند که حق است.


کسانی که عزاداری می کنند لااقل به رسم و سنت دین و اسلام و قران عزاداری می کنند ولی انها که تازه وارد اند و جوان و این گونه عزاداری می کنند

با چه دلیل و منطق و استدلال و برهان و سنت ائمه و شرع این گونه عزاداری می کنند ؟؟؟

با مراجعه ای به عزاداری هایی که مورد تایید ائمه در طول تاریخ بود و در کتب معتبر ثبت شده است می توانیم دریابیم که کدام عزاداری مورد تایید است

ادامه دارد......

maryam;69133 نوشت:
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
سلام علیکم

من همیشه برایم جای سوال است اینها که بیشتر از ما مقاتل را خوانده اند مخصوصا مقاتل پنهانی را(دست نوشته ها).بیشتر از ما عوام الناس میدانند اتفاقات روز عاشورا را.پس این آرامش از چیست؟اگر جوابی دارید شما این بار به من بدهید.چطور میتوان با دانستن این همه بلایی که بر سر این خانواده آمده و با شنیدینش آرام ماند؟



سلام عیلکم
دیشب خیلی به این جای حرفم و در اصل سوالی که مدتها در ذهنم مطرح بود فکر کردم
انگاری نوشتن این سوال(به قول معروف به روی کاغذ آوردنش) باعث شد دقیق تر به مسله فکر کنم
فکر به اینکه هر شخصیتی به دو نحوه عزاداری میکند .هم به نحوه شخصیت اجتماعی خود و موقعیتی که در آن قرار دارد و هم به نحوه تفکر خود
داشتم فکر میکردم که وقتی من میگویم علما از من عامه بیشتر با مقاتل یعنی اصل ماجرا آگاهند چطور میتوانند اینطور در آرامش عزاداری کنند به خود گفتم:
1.تو از کجا میدانی آنها در تنهایی خود چگونه بر سید و مولای خود عزاداری میکنند؟آیا تو از پنهان آنها خبر داری؟اینکه در ظاهر چنین هستند دلیل است که در باطن هم چنین باشند؟
2.مگر تو خودت در مجالس خصوصی همان جوری عزاداری میکنی که در فلان محفل هستی؟مسلما نه.گاهی به تناسب موقعیت آدمی باید موقعیت خود را تعویض کند و این دو چهره گی نیست

این مطلب رو من باب توضیح مطلب بالا آوردم که بگویم متوجه اشتباهم در آن نکته شدم

مطلب دیگه اینکه:::::::
من و استاد طاها رد مقابل هم نایستاده ایماااااااااا
ایشون صحبتی کردند.حقیر جوابی دادم.باز ایشون جواب میدن تا به نتیجه ای برسیم
کسی قرار نیست کسی رو بکوبه ها.بعضی ها گمان کردند خدایی نکرده جبهه گیری است.خیر
ما را چه به در افتادن با اساتید
شبه و سوالی است سرش هم اندیشی میکنیم برای سرافرازی اسلام و بالاخص شیعه

و من الله توفیق

سلام بر عزاداران حسینی
فکر میکنم اگر روی فلسفه عزاداری بیشتر کار کنیم خودبخود جوابها روشن میشه
ما چرا باید عزا داری کنیم؟

با سلام

ممنون از دوستاني كه در مباحث شركت داشتند

دوستان نظرات خود را بفرمايند

تا نتيجه گيري داشته باشيم از بحث مطرح شده

بخشي از موضوعات مطرح شده در تايپك :

شکل و قالب عزاداری

چند سوال در مورد برهنه عزاداری کردن

يك نكته ديگر در باب روضه خواندن مداحان.

منکرات در عزاداری

دوستان جديد الورود به بحث اگر نظري داشتند

مايل به شنيدين ان هستيم



منتظر نظرات نهايي دوستان ايم

يا علي

به نام خدا
سلام
بحث خیلی خوبی بود البته وقت نکردم کامل ببینم
یک سوال شما درباره عزاداری دیوانگان چیزی شنیدید؟؟
عزادارا صدای سگ درمیارن ....
نظرتون چیه؟

goolha;71550 نوشت:
شما درباره عزاداری دیوانگان چیزی شنیدید؟؟ عزادارا صدای سگ درمیارن .... نظرتون چیه؟

باز سلام

پست هاي قبلي را ملاحظه نماييد

بحث هايي درمورد نوع عزاداري صورت گرفته

كه به نظر مربوط به سوال شما عزيز باشد

با سلام و تشكر از استاد طاها و ساير دوستان.

-نتيجه اي كه مي شود از اين تاپيك گرفت اين است كه:

-شكل و قالب عزاداري بايد مطابق با شرع و عرف جامعه باشد.

-از خواندن نوحه ها با پيش زمينه آهنگ هاي نامتعارف اجتناب كرد.

-از خواند روضه هاي رقت برانگيز و غير مستند خودداري كرد.

-مداحان سعي كنند مطالعه بيشتري در زمينه هاي مذهبي و تاريخي داشته باشند.

-از داخل كردن خرافات و مراسم غير اخلاقي( مانند قمه زني) در عزاداريها خود داري كنيم.

-از اصراف در مراسم عزاداري بپرهيزيم.

-حريم محرم و نامحرم در مراسم عزاداري حفظ شود.

با توجه به اينكه ما مسلمان و شيعه هستيم بايد به نظر مراجع در اين زمينه احترام بگذاريم و تقليد از آنها بر ما واجب است.

با سلام

پارسال محرم با دوستان

بحث خوبی در مورد عزاداری داشتیم

دوستان اگر مایل باشند و در این مورد سوال و مطلبی داشتند

بفرمایند

التماس دعا

یا علی

سلام بر استاد عزیز طاها :hamdel:

درسته بحث خوبی است ناهنجاری زیاد شده این سالها بهتره بازش کنیم!

باتشکر

یاعلی

madanchi11;163884 نوشت:
درسته بحث خوبی است ناهنجاری زیاد شده این سالها بهتره بازش کنیم!


با سلام

بزرگوار

این موضوعات بحث های ماست در سال قبل

--شکل و قالب عزاداری

--چند سوال در مورد برهنه عزاداری کردن

--يك نكته ديگر در باب روضه خواندن مداحان.

--منکرات در عزاداری

دوستان در مورد هر کدام که خواستند

بسم الله

سلام.
متاسفانه اشتباهات زیادی وارد عزاداری های ما شده. یکی اش اینکه خودشون رو سگ امام حسین(ع) می خونند. امام حسین سگ نمی خواد، شیعه می خواد. اگه اونقدر مرد عمل هستن، شیعه حقیقی اش بشن. نه فقط ادعا و ادعا و ادعا.
خداوند اگر می خواست اونها رو سگ خلق بکند، می کرد. خداوند ما رو انسان آفرید ، و این ناسپاسی بزرگی که به خودمون بگیم سگ! خداوند وقتی جد ما رو آفرید فرمود: فتبارک الله احسن الخالقین. اون وقت ما بگیم نه، ما ترجیح می دیم سگ امام حسین (ع) باشیم! کاش کسی بودیم که به ندای هل من ناصرا ینصرنی جواب می دادیم.
برای تواضع هم می شه گفت ما غلام آقاییم. یا چیزایی شبیه این..

با سلام

زمانی بود که هئیت ها دست علما بود
و از سخنران گرفته تا مداح هئیت ها علما بودند و روحانی
مداح و شاعر و سینه زن و...... نزد عالمی زانومی زدند و کسب علم می کردند


شد زمانی که نباید می شد و امد روزگاری
که نقش اصلی و اساسی علما به تشریفات تبدیل شد و عالم فقط سخنرانی می کند و کاری به کار هئیت و دست اندرکاران ندارد

عالم باید بگوید چه تابلویی و چه بنری باید زده شود وچه بنری و تصویری زده نشود
عالم سخنرانی می کند
عالم قران تدریس می کند
عالم مداح تربیت می کند نه جوانان هیئت
مدح ها و روضه ها را عالم باید نظاره کند نه جوان خوش صدا

هر چند این سنت حسنه هنوز هم پابرجاست و
عالمان نکته ثقل هیئات حسینی اند و در چنین هیئاتی خرافه و خلاف راه نفوذی ندارد

خدا ناصر و حافظ عزاداران ماتم حسین(ع)

موضوع قفل شده است