قرض دادن اموال وقفي----------سوال فقهی

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
قرض دادن اموال وقفي----------سوال فقهی

با عرض سلام و تسليت ايام سوگواري حسيني

قرض دادن اموال مسجد يا حسينيه يا اماكن وقفي مثل موسسه قرآني و ... به ديگران (باني و غير باني ) اشكال دارد ؟

با تشكر

با سلام

طبق نظر امام (ره) ورهبری :اگر کسی چیزی را وقف کند ،از ملک او خارج می شود (بنابراین حق هیچ گونه تصرفی دران ندارد )وخود او و دیگران نمی توانند ان را ببخشند و.....همچنین اشیائی مانند فرش وغیره را که برای جای خاصی مانند حسینیه وقف کرده اند نمی شود حتی برای نماز به مسجد ببرند،اگر چه مسجد نزدیک حسینیه باشد ،لذا نتیجه می گیریم که اشیاء وقفی را نمی شود به هیچ کس قرض و یا امانت داد و از مسجد یا حسینیه خارج کرد.

رساله مراجع /ج2 / م 2676 و2691

با سلام و تشكر از پاسخ شما

آيا در مورد كتاب هم همينگونه هست ؟مي توان كتاب را به عنوان امانت خارج كرد ؟ كتاب ها دو نوع اند يا كتب ادعيه و زيارت و قرآن كه براي جاهاي ديگه بخوان امانت ببرن كه طبق مسئله قبل نمي توان وقف را خارج كرد يا برخي كتاب هايي كه در مسجد هست مثل كتاب هاي تاريخي ،ادبي ، درسي و غيره .

در مسئله قبل نظر همه مراجع بيان شد ؟ يا رهبري و امام ره

با تشكر

t4h9r1;68856 نوشت:
با سلام و تشكر از پاسخ شما آيا در مورد كتاب هم همينگونه هست ؟مي توان كتاب را به عنوان امانت خارج كرد ؟ كتاب ها دو نوع اند يا كتب ادعيه و زيارت و قرآن كه براي جاهاي ديگه بخوان امانت ببرن كه طبق مسئله قبل نمي توان وقف را خارج كرد يا برخي كتاب هايي كه در مسجد هست مثل كتاب هاي تاريخي ،ادبي ، درسي و غيره . در مسئله قبل نظر همه مراجع بيان شد ؟ يا رهبري و امام ره با تشكر

با سلام و تشکر از شما و همچنین استاد عرفات

بله هر چیزی که وقف شده باشد حتی کتاب ، همین حکم را دارد .
اما اگر کتابی در مسجد باشد که وقفی نباشد ، چنین حکمی ندارد و برای امانت گرفتن (عاریه گرفتن) لازم است از مالک کتاب یا کسی که شرعا وکیل یا ولی او به حساب می آید یا حق تصرف دارد ، اجازه بگیرند و اگر هم کتاب مال مسجد شده یعنی کسی مثلا به مسجد یا حسینیه آنرا هدیه داده است باید از متولی اجازه بگیرند (1)

پی نوشت:
1. توضیح المسائل مراجع ، م
2691 و ذیل آن

موضوع قفل شده است