دعا برای رفع اضطراب

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
دعا برای رفع اضطراب

مدتی است که دچار اضطراب شدید هستم. به طوری که انجام امور روزمره برایم سخت شده است. در احادیث و روایات برای رفع اضطراب چه آمده است؟ چه دعایی بخونم؟

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد راهنما

rasool.khaleghi;679624 نوشت:
مدتی است که دچار اضطراب شدید هستم. به طوری که انجام امور روزمره برایم سخت شده است. در احادیث و روایات برای رفع اضطراب چه آمده است؟ چه دعایی بخونم؟

با عرض سلام و ادب خدمت شما برادر گرامی
امیدوارم نکاتی را که خدمتتون عرض میکنم راهگشا باشد:

اضطراب به خودی خود بد نیست و حتی وجود آن برای زندگی لازم است. انسان بدون اضطراب، انسان بی‌خیال و شاید بی‌تفاوت خواهدبود. اضطراب زمانی مشکل محسوب می‌شود که روند زندگی را با دشواری همراه سازد و در فعالیت‌های انسان مانع ایجاد کند. اضطراب زیاد موجب کاهش عملکرد می‌شود و در این حالت باید با آن مقابله کرد.
ضمن توجه به نکات زیر به این دو تاپیک نیز مراجعه نمایید:
[h=1]ذکری برای رفع اضطراب ونگرانی
[/h][h=1]مهارت های عرفانی در غم و گرفتاری زدایی (دعا درمانی)
[/h]

  1. ایمان و اعتقاد قلبی به خداوند، آرامش بیشتر را در همه‌ی امور زندگی به ارمغان می آورد انجام واجبات و انجام ندادن گناهان و نماز اول وقت و دائم الوضو بودن و ذکرهایی همچون استغفار و ...در آرامش انسان بسیار تاثیر گذار می باشد.
  2. درس خواندن، کنکور، و همه‌ی فعالیت‌های دیگر با فلسفه‌ی زندگی ارتباط دارند. یاد خدا اگر همراه با یک فلسفه‌ی زندگی روشن و آگاهانه باشد، به طور حتم در آرامش انسان مؤثر خواهدبود. انسان خدامدار، افق زندگی بسیارگسترده و وسیعی دارد و اهداف زندگی را در امور کوچک و گذرا خلاصه نمی‌کند. برای او هم شکست و هم پیروزی معنای خاصی دارد. و آنان که ایمان آورده‌اند و دل‌های‌شان به یاد خدا آرام می‌گیرد، آگاه باشید که یاد خدا آرامش‌بخش دل‌ها است. سوره‌ی رعد آیه‌ی ۲۸
  3. احساس ناتواني و ارزشيابي منفي از خود سبب بروز اضطراب می شود و البته سبب کاهش اعتماد به نفس نیز می شود لذا برای کاهش اضطراب، ضمن بررسی و ارزیابی توانایی های خود و ارزشیابی مثبت از خود ،اعتماد به نفس خود را نیز تقویت کنید.
  4. بيش از حدّ مهم جلوه دادن مسائل سبب بروز اضطراب می شود لذا با شناخت کافی نسبت به مسائل زندگی به اندازه به هر مسئله ای اهمیت دهید.
  5. ورزش و تحرک جسمانی، شادابی و نشاط و آمادگی‌های روانی را افزایش می‌دهد.
  6. خاصیت شوخ طبعی و بذله‌گویی را در کاهش اضطراب نادیده نگیرید.
  7. گاهی می‌توان با به تصویر کشیدن ذهنی آن چه که ممکن است برای‌مان پیش بیاید، هم موقعیت را بهتر درک کرد و هم پیش‌بینی‌های لازم را انجام داد.
  8. نداشتن آمادگی لازم برای مسائل زندگی که با آنها مواجه می شویم سبب بروز اضطراب می شود لذا باید آمادگی های لازم را بدست آوریم.
  9. اصولاً شما به یکی از دو طریق می‌توانید زندگی کنید: یکی این که بگذارید مغزشما به ترتیب سابق کار کند. بگذارید هر تصویر، صدا، یا احساس را که خواست به صحنه‌ی ذهن‌تان بیاورد، و شما نیز به طور خودکار نسبت به آن عکس‌العمل نشان دهید. راه دیگر این است که به اختیار و آگاهانه فعالیت‌های مغزی خود را اداره کنید. می‌توانید حالات دلخواه در خود ایجاد کنید. می‌توانید خیالات و خاطرات تلخ را ضعیف و بی‌اثرکنید، می‌توانید آنها را طوری در نظر مجسم سازید که نتوانند بر شما مسلط شوند. طوری آنها را ناچیز و کوچک در نظر آورید که شما بر آنها مسلط باشید. به هنگام خستگی، بی‌حوصلگی و یا عصبانیت، به کسی یا چیزی که دوستش دارید فکرکنید، یک گل زیبا را در ذهن خود مجسم سازید، به خاطره‌ای خوش در زندگی‌تان بیندیشید. چه اتفاقی می‌افتد؟
  10. اگر مضطرب شدید، سعی کنید به حالت قبل از اضطراب بازگردید تا بتوانید اوضاع را به کنترل خود در آورید.
  11. یک راه مقابله با اضطراب آن است که به جای تلاش برای کنترل، آن راتجربه کنیم، این یعنی جسارت ورزی.
  12. آموزش آرمیدگی، روشی سریع برای بازگشت به حالت آرامش است. حداقل استفاده از آرمیدگی این است که وقتی خسته شدید یا اضطراب به شما دست داد، روی صندلی راحت بنشینید، چند نفس عمیق بکشید و تعدادی ازعضلاتی را که لازم می‌دانید، با فرمان خودتان سفت و شل کنید. البته شیوه های طولانی تری نیز وجود دارد.

  13. شناخت رفتارهای نشان دهنده‌ی اضطراب، به کنترل آن کمک می‌کند. اما اکثر افراد از خود اضطراب هول و دستپاچه شده و این باعث می‌گردد اضطراب آنها دچار افت و خیز بیشتری شود و طول بکشد
    دو یادآوری بسیار مهم

    ۱- برای کنترل اضطراب، به هیچ وجه از چند روش با هم استفاده نکنید. ببینید در روش‌های ذکر شده، کدام مورد برای شما مناسب‌تر است. بر اساس اولویت بندی خودتان به ترتیب از روش‌هایی که قابلیت بیشتری دارند، استفاده کنید.

    ۲- هیچ وقت برای کنترل اضطراب یا رفع خستگی و خواب آلودگی، سر خود و بدون تجویز پزشک سراغ داروها و مواد مسکن نروید.




توكل به خدا مي‌تواند در پيشگري و درمان اضطراب نقش داشته باشد؛ لذا خداوند در قرآن مي‌فرمايد: «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ؛كسي كه بر خدا توكل كند، خداوند او را د موفقيت‌اش كفايت مي‌كند

در پناه قرآن و عترت موفق باشید
یا علی

توصیه مهم برای عموم: همیشه بعد نماز صبح، مغرب (قبل غروب) و قبل خواب، سه یا هفت بار سوره فلق و ناس را برای حفظ خود و خانواده تان بخوانید!

بعد نماز صبح و عصر هم صد بار استغفار و صلوات بگویید!

به جای خواندن سوره فلق و ناس، میتوانید تعویذی همراه خود داشته باشید!

برای رفع اضطراب قرائت سوره یس یا فتح را توصیه میکنم

موضوع قفل شده است