جمع بندی توصیه اسلام به جوانان امروزی کدام است: «سرکوب نیاز جنسی» یا «ازدواج موقت» ؟

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
توصیه اسلام به جوانان امروزی کدام است: «سرکوب نیاز جنسی» یا «ازدواج موقت» ؟

[="Tahoma"]

بسمه تعالی
یک مدتی در سایت کمتر فعالیت داشتم اما دوباره شروع به فعالیت خواهم کرد.
مَّا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا (سوره فاطر آیه 2)
هر رحمتی را خدا به روی مردم بگشاید، کسی نمی‌تواند جلو آن را بگیرد.
و امام صادق علیه السلام فرمود


و المتعة من ذلك‏
و ازدواج موقت از جمله آن رحمت هاست
(وسائل الشيعة)

یک بنده خدایی سوالی داشته من سوالش رو اینجا قرار خواهم داد.
پسری سنش بین 18 تا 24 ساله امکان ازدواج دائم براش حالا حالاها وجود ندارد اما امکان ازدواج موقت برای او وجود دارد،توصیه معصومین در روایات به این شخص این است که نیاز خودش را سرکوب کند یا از طریقی که خداوند قرار داده و آن طریقی که طبق نظر اکثر مراجع متعه مستحب است به آن پاسخ درست دهد؟



و عن حماد عن حريز عن أبي عبد الله ع: أنه قرأ و ليستعفف الذين لا يجدون نكاحا بالمتعة حتى يغنيهم الله من فضله‏ هكذا التنزيل.
مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏14، ص: 448


امام صادق عليه السلام آيه را چنين قرائت به تفسیر كرد: «وليستعفف الذين لا يجدون نكاحا- بالمتعة- حتى يغنيهم الله من فضله‏» اينگونه تنزيل اين آيه است (يعنى منظور از ازدواج در اين آيه ازدواج موقت است) ترجمه آيه: «و كسانى كه امكانى براى ازدواج دائم نمى‏ يابند با ازدواج موقت بايد پاكدامنى پيشه كنند تا خداوند از فضل خود آنان را بى ‏نياز گرداند»

[/]

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد حامی

سلام بر شما پرسشگر محترم
با توجه به اين كه ازدواج موقت الان در تاپيك ديگر بحث مي كنيم(اينجا) اين تاپيك را باز نمي كيم و فقط پاسخ نهايي را بيان مي كنم
براي پاسخ به اين سؤال توجه شما را به نكات ذيل جلب مي كنم.
1- نياز جنسي: شكي نيست كه نياز جنسي نيازي طبيعي و پرقدرت بشر است كه نعمت خداوند است و افرادي با رعايت نكردن حدود الهي اين نعمت را ويرانگر اخلاق خود و جامعه كرده اند.
2- براي ارضا نياز جنسي بيرون از وجود بشر منبع ارضا است و خود ارضايي حرام است و ارضا با ديگري براساس حدود شرع بايد باشد.
3- ازدواج شرعي دو نوع است موقت و دائم
4- ازدواج به خودي خود مستحب است ولي در شرايط عنوان احكام خمسه بر آن بار مي شود : وجوب، حرمت، مباح و مكروه
5- در روايات براي رويارويي و مديريت شهوت راهاي متعددي بيان شده : ازدواج (دائم و موقت)، روزه، عفاف (شنيداري، ديداري، تخيلي و....)، بلندگذاشتن موها، ... .
كتاب مشكلات جنسي جوانان از يك مرجع تقليد، آيت الله مكارم شيرازي) است. ايشان براي رويارويي با شهوت راه هاي متعددي بر شمرده اند. او مي فرمايد ازدواج موقت براي هوسراني نيست و فلسفه خاصي دارد. ايشان پاسخ اشكالات علماي اهل تسنن به اين ازدواج را مي دهند( اينجا)
6- سركوب ميل جنسي به طور كل حرام است.
7. با مديريت مصرف غذا تا حدودي شهوت مهار مي شود:

الف- ميوه ها و غذاهاي با طبع گرم و محرك و تقويت كننده نيروي جنسي مانند اديه ها، فلفل، انجير، دارچين، زنجبيل، ماهي غيرپرورشي، عسل، تخم مرغ بومي، هويج و زردك، موز رسيده، زيتون، گوشت گوسفند، شتر و بوقلمون، انواع شيريني ها، كشمش، خرما، ارده، خرمالو، و...[1]
ب- غذاهاي مهار كننده ميل جنسي مانند: گوشت گاو، گوشت مرغ، برنج، ماست، خيار، هندوانه، ذرت، انواع لبنيات، كدو، قارچ، تمبر هندي، گوجه سبز، گيلاس، جو، ماش، باقلا[2]

8- بنياد مقدس خانواده از نظر اسلام مهم و مقدس است و شارع مقدس براي تحكيم آن احكام و دستورات اخلاقي و حقوقي بيان كرده است.
9- ذواق بودن و شهوتراني در مسائل جنسي حتي در موارد حلال مورد پسند و رضاي خداوند نيست و با اخلاق اسلامي منافات دارد.
10- ازدواج متعدد مشروط به عادل بودن است و افراد كمي اين صفت را دارند. فردي كه با حضور نو كهنه را دل آزار مي كند عادل نيست كسي كه با انصاف نفقه نمي دهد عادل نيست. كسي كه در همخوابي انصاف را بين زوج ها رعايت نمي كند عادل نيست
11- همه مراجع مي فرمايند اگر كسي به دليل همسر نداشتن به گناه بيفتد ازدواج (دائم يا موقت) براي او واجب است.
12- ازدواج موقت حكمي است كه مخالفان آن متعدداند افراد متدين مخالف (مانند بسياري از زنان متدين) به اصل حكم ايراد ندارند به چگونگي اجراي آن ولي برخي مخالفان براساس جهل، تعصب و گرايش فمنيستي و سياسي، اعتماد نداشتن به خدا و....اصل آن را رد مي كنند.
13- افراد زيادي نسبت به ازدواج موقت حساس هستند ولي نسبت به روابط نامشروع متنوع نگران نيستند. اگر اسم ازدواج موقت بيايد رگ غيرتشان باد مي كند ولي از نسبت به انواع روابط نامشروع حساسيتي نشان نمي دهند. نگران زنان هستند ولي از ابزار شدن تصاوير و خود زنان در جامعه در فروشگاه ها و تبليغات و...ناراحتي اي ندارند.
14- در برداشت از روايات بايد مجموعه روايات و آيات را در نظر گرفت و چون ما كارشناس نيستيم براي نگاه جامع اسلامي در مورد يك موضوع لازم است نظر كارشناسان بزرگ اسلام مانند مراجع تقليد را ببينيم و هركس نظر مرجع تقليدش را رعايت كند.
15- اسلام سه بخش كلي عقايد، احكام و اخلاق دارد. تكامل همه بعدي وقتي روي مي دهد كه ما در سه بخش رشد كنيم.
16- مردي كه ثبات هيجاني ندارد و لذت هاي آني او را از لذت باقي محروم مي كنند و ذواق مي شود براساس تجربه مشاوره اي همسر موفقي نيست يا نخواهد شد. نهاد خانواده او در خطر است.
17- نمي توان به طور كل براي همه ازدواج موقت را تجويز كرد ولي در كل اگر امر دائر مدار ازدواج موقت و روابط نامشروع (زنا، همجنس بازي، مساحقه، استمنا، استشها، و...) باشد ازدواج موقت كه در آن تعهد است و شرعي است مقدم است. زن بيوه اي كه به خاطر عرف غيرديندار حاضر است تن به رابطه نامشروع بدهد ولي حرفي از ازدواج موقت نباشد شرع را فداي عرف كرده است.

حال
با توجه به نكات بالا براي اين كه به عنوان مشاور جواب سؤال بالا را بدهم مي گويم موارد مختلف است:
بابررسي ممكن است به يك نفر به دلائل شرايط روان شناختي و اخلاقي بگويم شهوتت را با شيوه هاي مختلف مديريت و مهار كن و تلاش كن زودتر شرايط ازدواج را فراهم بياوري و در موردي ممكن است با توجه به حال او بگويم زودتر ازدواج موقت كند ولي اين نكات روان شناختي و بهداشتي و اخلاقي را رعايت كن و خود را نسبت به گناهان جنسي بيمه كن.

.......................
1و2 - راز كاميابي در زندگي زناشويي، جمشيد خدادادي، ص30-340

[="Tahoma"][="DarkGreen"]

[/]



[="Tahoma"][="DarkGreen"][h=2]جمع بندي
پرسش:
توصیه اسلام به جوانان امروزی کدام است: «سرکوب نیاز جنسی» یا «ازدواج موقت» ؟[/h]پسری سنش بین 18 تا 24 ساله امکان ازدواج دائم براش حالا حالاها وجود ندارد اما امکان ازدواج موقت برای او وجود دارد،توصیه معصومین در روایات به این شخص این است که نیاز خودش را سرکوب کند یا از طریقی که خداوند قرار داده و آن طریقی که طبق نظر اکثر مراجع متعه مستحب است به آن پاسخ درست دهد؟


پاسخ:

سلام بر شما پرسشگر محترم
با توجه به اين كه ازدواج موقت الان در تاپيك ديگر بحث مي كنيم(اينجا) اين تاپيك را باز نمي كيم و فقط پاسخ نهايي را بيان مي كنم
براي پاسخ به اين سؤال توجه شما را به نكات ذيل جلب مي كنم.
1- نياز جنسي: شكي نيست كه نياز جنسي نيازي طبيعي و پرقدرت بشر است كه نعمت خداوند است و افرادي با رعايت نكردن حدود الهي اين نعمت را ويرانگر اخلاق خود و جامعه كرده اند.
2- براي ارضا نياز جنسي بيرون از وجود بشر منبع ارضا است و خود ارضايي حرام است و ارضا با ديگري براساس حدود شرع بايد باشد.
3- ازدواج شرعي دو نوع است موقت و دائم
4- ازدواج به خودي خود مستحب است ولي در شرايط عنوان احكام خمسه بر آن بار مي شود : وجوب، حرمت، مباح و مكروه
5- در روايات براي رويارويي و مديريت شهوت راهاي متعددي بيان شده : ازدواج ( دائم و موقت)، روزه، عفاف( شنيداري، ديداري ، تخيلي و....)، بلندگذاشتن موها، ... .
كتاب مشكلات جنسي جوانان از يك مرجع تقليد، آيت الله مكارم شيرازي) است. ايشان براي رويارويي با شهوت راه هاي متعددي بر شمرده اند. او مي فرمايد ازدواج موقت براي هوسراني نيست و فلسفه خاصي دارد. ايشان پاسخ اشكالات علماي اهل تسنن به اين ازدواج را مي دهند( اينجا)
6- سركوب ميل جنسي به طور كل حرام است.
7. با مديريت مصرف غذا تا حدودي شهوت مهار مي شود:

الف- ميوه ها و غذاهاي با طبع گرم و محرك و تقويت كننده نيروي جنسي مانند اديه ها، فلفل، انجير، دارچين، زنجبيل، ماهي غيرپرورشي، عسل، تخم مرغ بومي، هويج و زردك، موز رسيده، زيتون، گوشت گوسفند، شتر و بوقلمون، انواع شيريني ها، كشمش، خرما، ارده، خرمالو، و...[1]
ب- غذاهاي مهار كننده ميل جنسي مانند: گوشت گاو، گوشت مرغ، برنج، ماست، خيار، هندوانه، ذرت، انواع لبنيات، كدو، قارچ، تمبر هندي، گوجه سبز، گيلاس، جو، ماش، باقلا[2]

8- بيناد مقدس خانواده از نظر اسلام مهم و مقدس است و شارع مقدس براي تحكيم آن احكام و دستورات اخلاقي و حقوقي بيان كرده است.
9- ذواق بودن و شهوتراني در مسائل جنسي حتي در موارد حلال مورد پسند و رضاي خداوند نيست و با اخلاق اسلامي منافات دارد.
10- ازدواج متعدد مشروط به عادل بودن است و افراد كمي اين صفت را دارند. فردي كه با حضور نو كهنه را دل آزار مي كند عادل نيست كسي كه با انصاف نفقه نمي دهد عادل نيست. كسي كه در همخوابي انصاف را بين زوج ها رعايت نمي كند عادل نيست
11- همه مراجع مي فرمايند اگر كسي به دليل همسر نداشتن به گناه بيفتد ازدواج (دائم يا موقت) براي او واجب است.
12- ازدواج موقت حكمي است كه مخالفان آن متعدداند افراد متدين مخالف (مانند بسياري از زنان متدين) به اصل حكم ايراد ندارند به چگونگي اجراي آن ولي برخي مخالفان براساس جهل، تعصب و گرايش فمنيستي و سياسي، اعتماد نداشتن به خدا و....اصل آن را رد مي كنند.
13- افراد زيادي نسبت به ازدواج موقت حساس هستند ولي نسبت به روابط نامشروع متنوع نگران نيستند. اگر اسم ازدواج موقت بيايد رگ غرتشان باد مي كند ولي از نسبت به انواع روابط نامشروع حساسيتي نشان نمي دهند. نگران زنان هستند ولي از ابزار شدن تصاوير و خود زنان در جامعه در فروشگاه ها و تبليغات و...ناراحتي اي ندارند.
14- در برداشت از روايات بايد مجموعه روايات و آيات را در نظر گرفت و چون ما كارشناس نيستيم براي نگاه جامع اسلامي در مورد يك موضوع لازم است نظر كارشناسان بزرگ اسلام مانند مراجع تقليد را ببينيم و هركس نظر مرجع تقليدش را رعايت كند.
15- اسلام سه بخش كلي عقايد، احكام و اخلاق دارد. تكامل همه بعدي وقتي روي مي دهد كه ما در سه بخش رشد كنيم.
16- مردي كه ثبات هيجاني ندارد و لذت هاي آني او را از لذت باقي محروم مي كنند و ذواق مي شود براساس تجربه مشاوره اي همسر موفقي نيست يا نخواهد شد. نهاد خانواده او در خطر است.
17- نمي توان به طور كل براي همه ازدواج موقت را تجويز كرد ولي در كل اگر امر دائر مدار ازدواج موقت و روابط نامشروع (زنا، همجنس بازي، مساحقه، استمنا، استشها، و...) باشد ازدواج موقت كه در آن تعهد است و شرعي است مقدم است. زن بيوه اي كه به خاطر عرف غيرديندار حاضر است تن به رابطه نامشروع بدهد ولي حرفي از ازدواج موقت نباشد شرع را فداي عرف كرده است.

حال
با توجه به نكات بالا براي اين كه به عنوان مشاور جواب سؤال بالا را بدهم مي گويم موارد مختلف است:
بابررسي ممكن است به يك نفر به دلائل شرايط روان شناختي و اخلاقي بگويم شهوتت را با شيوه هاي مختلف مديريت و مهار كن و تلاش كن زودتر شرايط ازدواج را فراهم بياوري و در موردي ممكن است با توجه به حال او بگويم زودتر ازدواج موقت كند ولي اين نكات روان شناختي و بهداشتي و اخلاقي را رعايت كن و خود را نسبت به گناهان جنسي بيمه كن.

.......................
1و2 - راز كاميابي در زندگي زناشويي، جمشيد خدادادي، ص30-340

[/]

موضوع قفل شده است