وظایف مراجع تقلید درباره فسادهاي جنسي و روابط نامشروع

تب‌های اولیه

57 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
وظایف مراجع تقلید درباره فسادهاي جنسي و روابط نامشروع

سلام، یه سوال داشتم در مورد اوضاع جامعه امروزی، چرا در جامعه امروزی که این همه فساد های جنسی و روابط نامشروع رواج پیدا کرده، مراجع تقلید و آیت الله خامنه ای فتوایی در این مورد صادر نمیکنن، مثلا واجب بکنن که همه باید قبل از مثلا 20 سالگی ازدواج کنن یا اینکه در مورد ازدواج موقت و فواید آن توضیح بدن و این عرف و باور غلط رو درباره ازدواج موقت از بین ببرن و زمینه ازدواج موقت جوانان رو فراهم بکنن و خیلی کارهای دیگه که فقط مراجع تقلید میتونن انجام بدن و خیلی هم موثره، ولی این کار ها رو انجام نمیدن؟ خواهشا توضیح بدید، خیلی ممنون، در پناه حق.

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد حامی

سلام بر شما دوست بزرگوار
تشكر از اين كه سؤال تان را كه بر خواست از دغدغه شما براي حفظ ايمان خود و جامعه است را با ما در ميان گذاشتيد

سخنم را با بياني از استاد اخلاق و مرجع بزرگوار آيت الله مظاهري شروع مي كنم:

«راه در وضع فعلي فقط و فقط روی آوردن مردم، مخصوصاً جوان‌ها به‌سوي اسلام عزيز است. اين فساد اخلاقي که در جامعه ديده مي‌شود، از بي‌ديني سرچشمه مي‌گيرد. ‌اگر دين در جامعه قوي شود، اگر دين در خانه‌ها رسوخ کند، فساد اخلاقي از آن خانه‌ها و از آن جامعه بيرون مي‌رود. اگر مردم سر‌ و کار با نماز، مسجد و جلسات دینی داشتند، فساد اخلاقي در ميان آن‌ها نبود یا کم بود. گريزان شدن جوانان از روحانیّت و مجالس مذهبی، آن‌ها را به دام فساد اخلاقي و جنسي و منجلاب مواد مخدر انداخته است. شما قبل از آنکه به فکر ازدواج موقت باشيد، به فکر کشانيدن جوانان به مسجد و پاي منبرها باشيد؛ به فکر این باشید که جوان‌ها را با خدا آشتی بدهید و آن‌ها را از این رفیق بازی‌ها[ دوستي با نامحرم] که بسیار خطرناک است، بر حذر دارید.موفقيّت شما را خواهانم.»
در ادامه اجازه دهيد در پاسخ به بخشي از سؤال شما كه سؤال افراد زياد هم هست. يك سؤال بپرسم.
وقتي ما نزد پزشك يا جراح مي رويم به او و تخصصش اعتماد داريم و شكي نداريم كه او به خاطر سال ها تلاش علمي و تجربه از ما بيشتر به مشكل اشراف دارد. اگر هم سؤالي بكنيم به معناي اعتراض به او يا اطلاع دادن به او نيست بلكه به معناي آگاهي از روند كار يا فهم مشكل و...است.
مراجع به عنوان كارشناس اسلامي با ذكاوتي كه دارند سال هاي بسيار طولاني به كسب علم و دانش پرداخته اند و با تتبع و پژوهش و تدريس و ارتباط با اقشار مختلف جامعه به كار خود اشراف كامل دارند. گاهي در جامعه اشكالاتي به مراجع مي شود كه اگر دقت كنيم مي بينيم با توجه به حوزه كاري آنها اين اشكال متوجه آنها نيست مثلا تعيين مصاديق خارج از حوزه مراجع تقليد است و اگر مرجع تقليدي حكم كلي را بيان كند و وارد مصاديق نشود از نظر علمي نمي توان به او اشكال كرد چون هر علمي موضوع، مسائل، مباني و اهداف و روش هاي خاص خود را دارد. به عنوان نمونه مراجع مي فرمايند هر چيز كه جرم داشته باشد و مانع رسيدن آب به اعضاي غسل شود بايد براي غسل بر طرف شود و غسل با آن صحيح نيست ولي وظيفه ندارند كه كار خود را كنار بگذاريد و يكي يكي بررسي كنند كه آيا فلان خودكار و فلان خودكار و فلان ماژيك و فلان روان نويس و فلان جوهر استامپ و فلان رنگ هاي شيميايي و.....جرم دارند و فهرستي بدهند كه فلان موارد جرم ندارند.
برخي مثلا مي گويند با توجه با اين كه شرايط ازدواج مشكل است و يا تحريكات جنسي زياد است مراجع خودارضايي را حرام ندانند. خب مثل اين است كه به يك رياضي دان بگوييم وقتي يك معادله را چند مجهولي را حل كرديد آن ارقام را بردار و جايگزين چيز ديگري بنويس كه مثلا جامعه هم بپسندد. در رياضيات ما بايد تابع قوانين رياضي باشيم نه نياز و ميل خود. مراجع هم براساس مباني و اصول فقه، فقه الحديث، رجال و درايه احكام شرع را از منابع معتبر اسلام استباط مي كنند و دلبخواهي نيست.
حتي در احكام ثانويه قوانين خاص حكمفرما است.

سخنان مراجع
برخي مي گويند چرا مراجع درباره مشكلات موضع گيري نمي كنند؟
پاسخ اين است كه بايد براي دانستن موضع گيري هاي آنها به سايت ايشان و افراد مرتبط با ايشان ارتباط برقرار كنيم. در سخنراني ها و تدريس، و جلسات با مسؤولان تذكرات لازم را مي دهند.

احكام ازدواج
ازدواج متناسب با شرايط و امكانات و نيازهاي افراد مي تواند احكام خمسه را به خود بگيرد: مباح، مستحب، واجب، حرام و مكروه
مراجع مي فرمايند كسي كه در صورت نداشتن همسر به گناه مي افتد واجب است كه ازدواج( دائم يا موقت) كند.

هزار نكته باريك از مو
زند فصاد بر هركس دو صد نيش
ولي دستش بلرزد بر رگ خويش
گويند مرجع تقليد مي خواست درباره اين تحقيق كند كه مثلا اگر حيواني در چاهي بميرد آيا براي پاك شدن آب چاه لازم است آبي از چاه بكشيم يا بايد چاه را پر كنيم. ايشان قبل از هر چيز دستور داد چاه منزلش را پر كردند. گفت نمي خواهم مسائل شخصي و اميالم در حكم فقي ام اثر بگذارد.
در مورد ازدواج موقت شايد يك پسر مجرد راحت براي رفع نياز خود بخواهد اين مسأله آزاد باشد و هيچ مانعي نباشد ولي
اگر اين جوان تصور كند خواهر جوانش بيوه شده است و شرايط ازدواج برايش مهيا نيست طبعش مي پسندد هر پيوسته به عقد چند روزه مردان يا جواناني در آيد. اگر او خود را در مقام پدر بودن در نظر بگيريد و تصور كند دخترش بيوه شده است چه طور؟
اگر مرداني بخواهند دنبال ازدواج موقت باشند و خيلي راحت در دسترسشان باشد و تشويق هم بشنوند براي اين كارشان آيا اگر منزل كدورتي پيش آمد حاضرند گذشت كنند؟ يا سريع راهي بازار آزاد مي شوند؟
اگر جواناني به راحتي هم آغوشي با افراد مختلف را به صورت مشروع تجربه كنند آيا حاضر مي شوند تعهدات ازدواج دائم را بپذيرند و نفقه بدهند؟
بچه هايي كه در ازدواج موقت ممكن است به بار بيايند چه مي شوند؟
خانمي كه بار دار شده چگونه بايد آن شوهرش را پيدا كند و قانونا به او بگويد تو پدرش هستي و بايد نفقه بدهي؟
اشكالات و توهين هايي كه وهابيون به حكم متعه مي كنند را چه كسي بايد پاسخگو باشد؟
و...

بنابر اين مسائل است كه مراجع مي فرمايند ازدواج موقت فلسفه خاص دارد و براي هوسراني نيست. و بزرگاني چون آيت الله مظاهري ازدواج موقت را براي جوانان مجرد تجويز نمي كنند

حامی;665529 نوشت:
آيت الله مظاهري ازدواج موقت را براي جوانان مجرد تجويز نمي كنند





[TD="align: right"]ازدواج موقّت
[/TD]
[TD="align: justify"] [=&quot]سؤال 39. جوانی هستم که خيلي مايلم ازدواج کنم، ولي فقر و نداشتن استطاعت مالي و مشکلات ديگري که در اين زمينه وجود دارد، مانع ازدواج بنده است؛ حتّي در بلند مدّت هم بعيد مي‌دانم موفّق به ازدواج شوم؛ بنابراين با توجّه به فشاري که غريزۀ جنسي به من مي‌آورد، خيلي تمايل دارم ازدواج موقّت کنم، مي‌دانم که اگر اين کار را نکنم حتماً به گناه مي‌افتم. حال سؤال بنده اين است که من چه بايد بکنم؟ باور کنيد ديگر نمي‌توانم صبر کنم.
[=&quot]اميدوارم هر‌چه زودتر زمینۀ‌ ازدواج دائمي شما فراهم شود. مأيوس نباشيد چه بسيار که در نااميدي‌ها اميدهاي درخشاني بوده است. بنابراین به فکر ازدواج موقت نباشید و بدانید که ازدواج موقت مشکل شما را به‌طور کلّی حل نمی‌کند. مراقب فریب شیطان برای دوستی با جنس مخالف هم باشید، زيرا جز تشويش فکر و طغيان شهوت چيز ديگري را براي شما نمي‌آورد. من به ‌‌غير دعا براي شما کمکي ندارم و اميدوارم هر‌‌چه ‌‌زودتر موفّق به ازدواج دائمي شويد و خودتان هم برای ازدواج دائم سخت‌گیر نباشید تا زودتر حل شود.[=&quot] [=&quot]از رابطه با خداوند تعالی و رابطه با بی‌نوایان هم به اندازۀ وسع خود کمک بگیرید.


[=&quot]سؤال 40. دوستی دارم که پسر خیلی خوب و معتقدی است، امّا نیاز به ازدواج موقت دارد و چون کسی را برای این کار سراغ ندارد، از من درخواست کمک کرده است. به نظر جنابعالي چه کمکي مي‌توانم به او کنم؟ اصولاً ازدواج موقت به‌خاطر اين که احتمال به گناه افتادنش زياد است، صحيح است؟
[=&quot]من با اين‌گونه كارها موافق نيستم و آن را خصوصاً برای جوانان مجّرد، راه‌حلّ ازدواج نمی‌دانم، زیرا معمولاً مشکلاتی به مشکلات آنان اضافه می‌کند. قرآن كريم بهترين راه را براي حل اين‌گونه مشكلات ارائه فرموده و آن راه، «استعفاف» است؛ يعني «انصراف فكر». اگر جوان به‌‌طور جدي از فكر آلوده، نگاه آلوده، سخن آلوده و نيز دوستی با جنس مخالف پرهيز نمايد و اگر وقتي كه افكار آلوده براي او پيش مي‌آيد، خود را منصرف به فكر ديگری نمايد و همچنين از نماز اوّل وقت و انس با قرآن كريم كمك بگيرد، يقين داشته باشد كه سختي‌ها آسان مي‌شود، تا ان‌شاء‌الله در موقع امكان به ‌طور رسمي ازدواج كند. همچنین همه به خصوص جوانان باید تا جایی که می‌توانند، رابطه با خداوند متعال و رابطه با مردم در رفع حوائج آن‌ها داشته باشند؛ در باز شدن گره‌های زندگی، تأثیر به سزا دارد.


[=&quot]سؤال 41. همان‌طور که می‌دانید، روز‌به‌روز فاصلۀ بين بلوغ جنسي و سن ازدواج رو به افزايش است و اين مسئله باعث شده است که روابط پنهاني و نامشروع دختران و پسران از اصلي‌ترين مشکلات جوانان به حساب آيد. روابطي که علاوه بر حرمت شرعي، گاه آثار و تبعات اجتماعي و رواني نيز دارد؛ لذا با توجّه به خودداري جوانان از ازدواج به دلایل مختلفي از جمله مشکلات تحصيلي، شغلي، مسکن و از همه مهم‌تر روا نبودن سکوت در مقابل اين همه خلاف شرع و اثراتي که از بعد معنوي بر روح و جان جوانان مي‌گذارد، خواهشمند است بفرمایيد:
[=&quot]آيا دعوت عمومي دختران و پسراني که داراي روابط نامشروع هستند و بر ادامۀ آن اصرار مي‌ورزند، با حفظ همان ميزان رابطه، به ازدواج غيردائم با اذن ولي يا بدون اذن ولي، صحيح است؟ آيا اين عمل، تبدیل حرام به حلال است که در روايات متعدد به آن اشاره شده است؟
[=&quot]راه در وضع فعلي فقط و فقط روی آوردن مردم، مخصوصاً جوان‌ها به‌سوي اسلام عزيز است. اين فساد اخلاقي که در جامعه ديده مي‌شود، از بي‌ديني سرچشمه مي‌گيرد. ‌اگر دين در جامعه قوي شود، اگر دين در خانه‌ها رسوخ کند، فساد اخلاقي از آن خانه‌ها و از آن جامعه بيرون مي‌رود. اگر مردم سر‌ و کار با نماز، مسجد و جلسات دینی داشتند، فساد اخلاقي در ميان آن‌ها نبود یا کم بود. گريزان شدن جوانان از روحانیّت و مجالس مذهبی، آن‌ها را به دام فساد اخلاقي و جنسي و منجلاب مواد مخدر انداخته است. شما قبل از آنکه به فکر ازدواج موقت باشيد، به فکر کشانيدن جوانان به مسجد و پاي منبرها باشيد؛ به فکر این باشید که جوان‌ها را با خدا آشتی بدهید و آن‌ها را از این رفیق بازی‌ها که بسیار خطرناک است، بر حذر دارید.[=&quot] [=&quot]موفقيّت شما را خواهانم.


[=&quot]سؤال 42. دانشجوی مجرّدی هستم و هم‌اکنون امکان ازدواج دائم ندارم. به نظر شما غیر از متعه، راهی دارم؟
[=&quot]بهترين راه را قرآن فرموده است و آن ‌اهميّت ندادن و پرهیز از تمرکز فکری بر این مسائل و اجتناب از مناظر شهوت‌انگيز است.[=&quot] [=&quot]از نماز اوّل وقت و اگر می‌توانید، از نماز شب و نماز جعفر طیّار کمک بگیرید.


[=&quot]سؤال 43. آيا جايز است براي آشنایي بيشتر، بين دختر و پسر عقد موقّت خوانده شود؟
[=&quot]عقد موقّت خواندن لازم نيست؛ بلکه بعد از خواستگاری، نگاه به يکديگر و حرف‌زدن با يکديگر و شناخت از يکديگر در حدّ متعارف و با اطّلاع خانواده جایز است.

[=&quot]
[=&quot]سؤال 44. اگر دختر مجردي با پسري از راه غير‌شرعي هوس‌راني کرده باشد، آيا براي پاک شدن آن دختر، بايد قبل از ازدواج او را به صيغۀ‌ موقّت فردي متديّن درآورند و نزديکي انجام دهند تا آن دختر پاک شود و بتواند ازدواج کند؟
[=&quot]اين حرف شيطاني است و از اسلام عزيز نيست. دختر اگر گناه کرده است، گناه هرچه باشد، بايد به احدي نگويد و بين خود و خداي رحمان توبۀ‌ واقعي کند و همين‌که دست از بدکار‌ي خود برداشته، مثل اين است که اصلاً گناه نکرده است.


[=&quot]سؤال 45. در بين برخی از دانشجويان، صيغه‌هاي عقد موقّت بدون اذن پدر خوانده مي‌شود؛ البته با شرط عدم‌نزدیکی. استدلال آن‌ها نيز چنين است که اوّلاً به گناه آلوده نشوند؛ ثانياً چنانچه موضوع را با خانواده‌ها در ميان بگذارند، با مخالفت روبه‌رو مي‌شوند. خواهشمند است، بفرمایيد آيا اين عقد باطل است و چنانچه باطل نيست، چه صورتي دارد؟
[=&quot]بايد عقد با اجازۀ‌ پدر باشد. بايد بدانند اين‌گونه عقدها مفاسدی دارد و برای آیندۀ آن‌ها خطرناک است. شارع مقدس بهتر از آن‌ها مي‌دانسته و نبايد در احکام شرع تصرّف يا توجيه شود.


[=&quot][=&quot]سؤال 46. جواني نوزده‌ساله هستم، تازه درسم تمام شده و در پي يافتن کار هستم، نمي‌خواهم ازدواج دائم کنم؛ زيرا شرايط آن را چه از نظر مالي، چه از نظر روحي و چه رواني ندارم و هنوز تصميم به ازدواج دائم ندارم؛ ولي شهوت به‌گونه‌اي به من فشار آورده که آرامش را از من گرفته است، به‌طوري‌که دست خودم نيست، اگر خانمي را ببينم، سريع تحريک مي‌شوم. شرايط من بسيار بحراني است و مي‌خواهم ازدواج موقّت کنم، به نظر شما آیا راه و انتخابم درست است؟
[=&quot]حلّ مشکلات شما به دست خداوند متعال است و من و امثال من نمي‌توانیم حاجت شما را بدهیم؛ ولي قرآن راه را براي شما تعيين کرده است و آن راه اين است: اگر خود را دست شهوت ندهيد و هميشه به فکر آن نباشيد، شهوت، شما را اذيت نمي‌کند. به اميد اينکه شما حرف خدا را بشنويد و ان‌شاءالله خدا وسایل ازدواج دائم شما را هر‌چه‌ زودتر فراهم کند. ازدواج موقّت هم در این شرایط مشکل شما را حل نمی‌کند و چه بسا مشکلاتی برای شما پدید آورد.

منبع


[/TD]
[TD][/TD]

پاسخ به پرسش‌های ازدواج و خانواده ( دانلود : كتاب )

حامی;665529 نوشت:
بنابر اين مسائل است كه مراجع مي فرمايند ازدواج موقت فلسفه خاص دارد و براي هوسراني نيست.

سخنى درباره ازدواج موقّت

حضرت آيت الله العظمي مکارم شيرازي مد ظله العالي
ازدواج موقّت يک ضرورت اجتناب ناپذير اجتماعى است
ازدواج موقت چيست؟
چرا ازدواج موقت يک ضرورت اجتماعى است؟
مشکل جنسى جوانان
فلسفه ازدواج موقت
يک نکته مهم ديگر
اما تکليف فرزندان «ازدواج موقت»
ازدواج مسيار!
نتيجه بحث

ازدواج موقّت يک ضرورت اجتناب ناپذير اجتماعى است


سلام

همانطور که گفتند همه اینها دست خداست و دارد امتحان میکند :

وَلَوْ شَاء رَبُّكَ لآمَنَ مَن فِي الأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعًا أَفَأَنتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُواْ مُؤْمِنِينَ {يونس/99}

و اگر پروردگارت مى خواست تمام آنها كه در روى زمين هستند همگى (از روى اجبار) ايمان مى آوردند، آيا تو مى خواهى مردم را مجبور سازى كه ايمان بياورند؟ (ايمان اجبارى چه سودى دارد؟!)

[="Tahoma"]

حامی;665529 نوشت:
و بزرگاني چون آيت الله مظاهري ازدواج موقت را براي جوانان مجرد تجويز نمي كنند

پس حتما برای مردان متاهل توصیه می کنند:khaneh:
ایشان اصلا جز مراجعی نیستند که شبهه اعلمیت داشته باشند و مورد تایید جامعه مدرسین هم نیستند
جالب اینجاست این آقا می گوید مرد متاهل هم حتی سزاوار نیست عقد موقت کند!
سؤال:بسمه تعالی .مردی که همسر دائم دارد اگر بخواهد همسر دومی را به عقد موقت خود در بیاورد آیا شرایطی دارد یا خیر؟

پاسخ:بسمه تعالی .کسیکه زن دارد سزاوار نیست از این کارها بکند.

وقتی حکمت آقایان از خدا هم بالاتر می زند همین است دیگر! خداوند حکمی در قرآن آورده که هیچ کاربردی ندارد نه برای متاهلین و نه برای مجردها!!!!!!!!!
خداوند صیغه را مستحب می داند و تمام مراجع مورد تایید جامعه مدرسین به جز مکارم شیرازی تعدد زوجات و ازدواج موقت را مستحب می دانند آنوقت آقایان می گویند عقد موقت برای متاهلین سزاوار نیست و برای مجردین هم توصیه نمی شود!!!!!!!!!!
شارع مقدس بهتر از این آقایان مي‌دانسته و نبايد در احکام شرع تصرّف يا توجيه شود و خدا را متهم کرد که حکمی را وضع می کند که هیچ کاربردی ندارد.

وقتی این آقایان از خداوند هم عالم تر می شود و می گویند:

حامی;665530 نوشت:
شما قبل از آنکه به فکر ازدواج موقت باشيد، به فکر کشانيدن جوانان به مسجد و پاي منبرها باشيد؛ به فکر این باشید که جوان‌ها را با خدا آشتی بدهید و آن‌ها را از این رفیق بازی‌ها که بسیار خطرناک است

جالب آنکه خداوند می گوید:
يُرِيدُ اللَّهُ أَن يُخَفِّفَ عَنكُمْ وَخُلِقَ الْإِنسَانُ ضَعِيفًا ﴿النساء: ٢٨﴾
خدا میخواهد (با احکام مربوط به ازدواج با کنیزان و مانند آن،) کار را بر شما سبک کند؛ و انسان، ضعیف آفریده شده؛ (و در برابر طوفان غرایز، مقاومت او کم است)
اما آقایان می خواهند با سرکوب غریزه جنسی جوانان را مدیریت کنند و کار هم با این تدبیر برخی آقایان به اینجا می رسد که سال گذشته مجلس گزارشی 82 صفحه ای ارائه کرد که در آن اشاره شده بود 74 درصد دانش آموزان دارای رابطه با جنس مخالف بوده و 17 درصد هم همجنس باز هستند!!!!!!!! و در این گزارش مجلس با ارائه دلایل محکم طرحی را برای تشکیل کانون ازدواج موقت ارائه شد.
بخشی از این گزارش به این شرح است:
در اين گزارش با استناد به نامه‌ای از وزارت آموزش و پرورش، نتايج تحقيق بر ۱۴۱ هزار و ۵۵۵ دانش آموز دختر و پسر دوره متوسطه در سال تحصيلی ۱۳۸۷-۱۳۸۶ منتشر شده است.

به گزارش پارسینه، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران، نوزدهم خرداد گزارشی با عنوان «ازدواج موقت و تاثير آن بر تعديل روابط نامشروع جنسی» روی وب‌سايت خود منتشر کرده است.

در اين گزارش با استناد به نامه‌ای از وزارت آموزش و پرورش، نتايج تحقيق بر ۱۴۱ هزار و ۵۵۵ دانش آموز دختر و پسر دوره متوسطه در سال تحصيلی ۱۳۸۷-۱۳۸۶ منتشر شده است.

بر اساس اين تحقيق، ۱۰۵ هزار و ۴۶ نفر دانش آموز[HL] يعنی ۷۴.۳ درصد دارای رابطه «غير مجاز با جنس مخالف» بوده‌اند.[/HL]

همچنین طبق این گزارش، در سال تحصیلی 1386-1387 از 141552 دانش آموز (دختر و پسر) دوره متوسط در کل کشور تعداد 24889 نفر [HL](17.5 درصد) دارای روابط همجنسگرایی (لواط و مساحقه) بودند.
[/HL]
به نوشته این گزارش، بر اساس اظهارات کارشناسان در سال 1388 در دهه 1960 و 1970 میلادی سن روسپیگری بالای 30 سال بود، [HL]اما اکنون سن روسپگیری به 15 سال به بالا رسیده است.[/HL] تحقیقات دانشگاه شهید بهشتی نشان داده است که آمار روسپیگری بین زنان متاهل بیشتر از مجردهاست و 11 درصد روسپیان شهر تهران با اطلاع همسرانشان دست به روسپیگری می زنند.

در سال های 1388 و 1389 آمار کشف باندهای فساد 30 الی 35 درصد افزایش داشته است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس همچنين به يک تحقيق انجام شده توسط محمود گلزاری، عضو هيات دانشگاه علامه طباطبايی اشاره کرده است.

بر اساس اين تحقيق، ۸۰ درصد دختران مورد پرسش در چند دبيرستان دخترانه تهران گفته‌اند که رابطه با جنس مخالف را تجربه کرده‌اند.

محمود گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزير ورزش و جوانان، ۲۱ ارديبهشت امسال نيز گفته بود که بر اساس گزارش‌های آموزش و پرورش، ۴۰ درصد دانش‌آموزان رابطه با جنس مخالف را از ۱۴ سالگی شروع کرده‌اند.

به گفته وی، ارتباطِ پيش از دانشگاه دختران و پسران نسبت به ۳۰ سال پيش، سه برابر شده و زمان شروع رابطه جنسی نيز به دوره راهنمايی رسيده است.

تهيه کنندگان گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تاکيد کرده‌اند که اين آمار گوشه‌ای از حقيقت را نشان می‌دهد نه همه آن را.

http://www.tabnak.ir/fa/news/423952/%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D9%87%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%AC%D9%86%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86

ازدواج موقت و تأثیر آن بر تعدیل روابط نامشروع جنسی در جامعه

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی موضوع ازدواج موقت و تأثیر آن بر تعدیل روابط نامشروع جنسی را بررسی کرد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات حقوقی این مرکز با بیان این مطلب که نیاز جنسی از جمله نیازهای مهم بشری است که عدم پاسخگویی یا پاسخگویی نادرست به آن موجب مفاسد روانی، اخلاقی و اجتماعی بسیاری می‌شود، افزود: دین اسلام به منظور پاسخ صحیح به این نیاز، ازدواج موقت را در کنار ازدواج دائم تجویز کرده که مورد تأیید عقل و خردمندان صلاح‌جو نیز قرار گرفته و در زمان پیامبر اسلام (ص) نیز به آن عمل شده است.

این نوع ازدواج اگر بر خلاف تبلیغات گسترده‌ای که مروجان آزادی جنسی علیه آن به راه انداخته‌اند، به درستی در باور مردم مستقر و در جامعه ساماندهی شود راه بسیار خوبی است که نیاز جنسی و حتی عاطفی زن و مرد نسبت به یکدیگر را پاسخ می‌دهد و در سلامت جامعه در زمینه روابط جنسی نیز مؤثر است.

این گزارش می‌افزاید: از جمله مسائل اختلافی میان شیعه و اهل سنت مسئله ازدواج موقت (متعه، نکاح منقطع) است. این مسئله از دیرباز در تمام کتب روایی، فقهی و تفسیری معرکه آرا بوده است، لذا به جرئت می‌توان گفت هیچ بعد خرد و کلانی از آن نادیده و ناگفته نمانده تا نیاز باشد رساله‌ای جدید درباره آن ساخته و پرداخته شود.

البته ازدواج موقت زمانی می‌تواند عاملی در کنترل فحشای جنسی باشد که به عنوان یک راه حل مورد قبول فعالان این عرصه قرار گیرد. این در حالی است که طی یک نظرسنجی 82 درصد از جوانان مجرد با آن مخالفت کرده و تنها 10 درصد موافق آن بوده‌اند البته مخالفان راه‌حلی منطقی و جایگزینی برای آن ارائه نداده‌اند.

در ادامه این گزارش مزایای ازدواج موقت به این شرح برشمرده شده است:

1-به لحاظ مباحث نظری، اسلام دین جاویدان و جهانی است، جاودانگی دین مقتضی آن است که در هر زمان پاسخگوی نیازهای بشر در هر زمینه‌ای باشد. شکی نیست که یکی از نیازهای طبیعی بشر نیاز جنسی است که به حکم عقل و شرع باید از طریق مشروع (صالح و سازگار با فطرت بشر) به آن پاسخ داده شود. راه‌های پیشنهادی شرع، ازدواج و ملک یمین است و هر راهی جز این دو از نظر شرع ممنوع است. ملک یمین در این زمان موضوعیت ندارد، پس می‌ماند ازدواج و ازدواج نیز چنانکه گذشت اعم است از دائم و موقت.

2-به دلائل متعددی، امروزه پاسخ به نیاز لجام گسیخته جنسی از طریق ازدواج دائم، با مشکلاتی مواجه است و زمینه این قسم ازدواج به دلیل مخارج سنگین، مهریه سنگین، احساس اسارت زن و مرد به جهت پایبند شدن آن‌ها به خانه و خانواده وسلب آزادی‌های پیش از ازدواج، تقبل هزینه زندگی (نفقه) که با پیدایش فرزندان رو به ازدیاد می‌گذارد، نبودن شغل و درآمد کافی به طوری که با درآمد حاصل از یک شیفت کار زندگی نمی‌چرخد، بالا بودن سطح توقعات زوجین ازیکدیگر در خرج کردن و مهمانی دادن و چنین و چنان بودن، عدم حمایت والدین از آن‌ها به دلیل ناتوانی یا کمرنگ شدن این سنت در جامعه، تمایل زوجین به استقلال در تصمیم‌گیری و سکونت مجزا از پدر و مادر که سبب بالارفتن قیمت مسکن و اجاره بهای آن شده و فراهم نیست و نشان می دهد این سنت حسنه کاری سخت شده است.

همه این‌ها سبب می‌شوند که ازدواج دائم صورت نگیرد و اگر صورت گرفت دوام نیاورد و منجر به طلاق شود. پس چاره‌ای نیست جز اینکه برای جلوگیری از شیوع روابط جنسی نامشروع و بروز فاجعه طلاق تا فراهم شدن شرایط زندگی و ازدواج دائم به ازدواج موقت روی آورد.

3-اکنون که ازدواج دائم مشکل شده است اگر جایگزین صحیحی نداشته باشد نیاز جنسی، افراد را به طرق دیگری از جمله خودارضایی، هم جنس گرایی، روابط جنسی نامشروع یا زنا و تعدیات جنسی سوق می‌دهد. این شیوه نیز که افراد با روزه گرفتن و ورزش و حتی استفاده از دارو یا عمل جراحی غریزه جنسی خود را کنترل کنند نیز کمتر اتفاق می‌افتد راه خلاصی از همه این عوارض منفی استفاده از ازدواج موقت است.

4-با فرض رایج شدن ازدواج موقت در شرایط کنونی، علاوه بر آزاد شدن روح انسان از فشارهای جنسی و آماده شدن افراد برای پرداختن به امور دیگر:

الف) آمار طلاق نیز کاهش می‌یابد. زیرا بدون شک همه افراد اعم از زن و مرد، به لحاظ تربیتی آمادگی وارد شدن به زندگی مشترک را ندارند، لکن این مسئله برای والدین قابل تحمل نیست که بپذیرند فرزندشان به لحاظ جسمی یا روحی و اخلاقی و تربیتی برای زندگی مشترک آمادگی ندارد؛ چون در مرحله اول فکر می‌کنند اشکال متوجه خود آنان است، حال آنکه ممکن است چندان ربطی به آن‌ها نداشته باشد، از این رو مصرانه تلاش می‌کنند دختر یا پسر خود را مزدوج کنند، به ویژه دختران را؛ زیرا هنوز برابر قانون و حاکمیت فرهنگ سنتی فکر می‌کنند دختران باید توسط شوهرانشان اداره شوند، همچنین واقعیات جامعه ایرانی حداقل در محیط‌های شهری این گونه نیستند و آمار روزافزون دختران شاغل شاهد آن است.

ب) آمار رفتارها و روابط جنسی نامشروع و تعدیات جنسی کاهش می‌یابد، چون وقتی افراد بتوانند به سهولت و بدون تبعات منفی نیاز جنسی‌شان را تأمین کنند به سوی راه‌های مفسد و پرخطر نمی‌روند.

5-با فرض مشکل بودن ازدواج دائم و قابل قبول نبودن ازدواج موقت، آمار افرادی که آمادگی تشکیل زندگی مشترک ندارند و به دلیل تقیدات مذهبی و اخلاقی به راه‌های انحرافی نیز نمی‌روند و نمی‌توانند به نیازهای جنسی و عاطفی‌شان از طریق مشروع پاسخ گویند، سال به سال افزایش می‌یابد. ظاهراً در سال 1388 برابر آمارهای موجود «9 میلیون پسر و 8 میلیون دختر آماده ازدواج (بین 20-29 سال) وجود داشته که در حال حاضر احتمالاً بیشتر شده است». آمار «مردان ازدواج نکرده در سال 1390 به 13 میلیون و 130 هزار و 970 نفر رسیده است».

همچنین با جمعیت رو به فزونی زنان طلاق گرفته و بیوه که اقدام مجدد نداشته‌اند مواجهیم که وضعیت روانی و معیشتی آن‌ها نگران کننده است. در سال 1388 «حدود 6 میلیون زن مطلقه در کشور وجود داشته» که قطعاً بر تعدادشان افزوده شده است و نیز «یک ونیم میلیون» زن بیوه (شوهر مرده) در جامعه وجود دارند که به سبب تلقی منفی در مورد ازدواج موقت حاضر به این اقدام نیستند، در حالی که رسیدگی به افراد آسیب‌دیده و تأمین مادی زنان فاقد همسر و سرپرست در هر سنی که باشند، لازم است.

با ازدواج موقت ممکن است بخشی از این دسته زنان تحت سرپرستی و تأمین مادی مردان متمکن قرار گیرند و بخشی از ثروت جامعه در محل مناسب صرف شود.

در مقابل کسانی که نسبت به ازدواج موقت نظر مثبت دارند، گروهی به دلایلی با موجودیت آن در ساختار قانونی و حقوقی کشور مخالف‌اند و از این رو جایگاهی برای آن در حل بحران جنسی قائل نیستند.

انتهای پیام/

http://www.yjc.ir/fa/news/4874683/%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D9%85%D9%88%D9%82%D8%AA-%D9%88-%D8%AA%D8%A3%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%B1-%D8%AA%D8%B9%D8%AF%DB%8C%D9%84-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D9%86%D8%A7%D9%85%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%B9-%D8%AC%D9%86%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87

[="Tahoma"][h=2] مصاحبه اختصاصی تبیان با دکتر ابهری


[/HR]
[/h] رواج پدیده ازدواج موقت در میان جامعه این طور می‌طلبد که با نگاهی موشکافانه و دقیق به بررسی این مسئله از دید علم جامعه شناسی و رفتار شناسی بپردازیم و بسترهایی را که این پدیده از دل آن اتفاق می‌افتد، واکاوی نماییم.


[/HR] به همین منظور تبیان به سراغ دکتر ابهری، جامعه شناس و رفتار شناس رفته و جویای درستی و یا نادرستی ازدواج‌های موقت از زبان ایشان شدیم.

از دید جامعه شناسی، ضرورت ازدواج در چیست؟ این علم در مورد رفتار شناسی ازدواج‌های موقت، چه تبیینی ارائه می‌دهد؟
«ازدواج به عنوان یک پیوند عاطفی رابطه‌ای است که میان دو انسان صورت می‌گیرد و با آغاز این رابطه، کاشانه‌ای شکل می‌گیرد و با تولد فرزندان جامعه ادامه می‌یابد و این مسئله از ضروریات هر جامعه است.».
دو شکل از ازدواج به طور قانونی و منطقی وجود دارد که اولین شکل آن ازدواج دائم بوده که به اندازه کافی در مورد آن بحث و گفتگو گردیده است. اما گروه دوم ازدواج موقت است که در فقه شیعه وجود دارد و در صورت اجرا می‌تواند یکی از راه کارهای اصلی مقابله با فحشا و خود فروشی و تولد کودکان بی هویت گردد.
به نظر شما، ازدواج موقت آری یا خیر؟
بعد از 30 سال تجربه تلخ و شیرین در آسیب شناسی اجتماعی در کشور به این نتیجه رسیده‌ام که توسعه و تبلیغ ازدواج موقت هیچ مغایرتی با گسترش ازدواج دائم نداشته و حتی ممکن است مقدمه‌ای برای ایجاد در روابط عاطفی و افزایش آمار ازدواج دائم باشد.
چه دیدگاه‌هایی مخالف ازدواج موقت هستند؟ آیا این مخالفت‌ها منطقی است؟
معمولاً دو گروه مخالف با ازدواج موقت در جامعه وجود دارند که بدون توجه به جنسیت آن‌ها باید عرض کنم، گروه اول کسانی هستند که علاقه ندارند در چارچوب‌های قانونی و شرعی قرار گیرند و لجام گسیختگی رفتاری را برای خود انتخاب کرده‌اند. تنوع طلبی و عدم پایبندی عاطفی باعث گریز این افراد از ازدواج مخصوصاً از نوع موقت آن است.
گسترش ازدواج دانشجویی، ایجاد امکان ازدواج‌های موقت برای جوانان مجرد و بیوه‌های جوان در کنار حرکت جدی و دلسوزانه در راستای ایجاد امکانات و تسهیلات ازدواج دائم، قدم‌هایی هستند که باید برداشته شوند. آنگاه است که ملاحظه خواهیم کرد که دیگر زنان خیابانی و بیماری‌های وحشتناکی از جمله ایدز، از جامعه رخت بر می‌بندند

گروه دوم را فمینیست‌ها و کسانی که سنگ دفاع از حقوق زنان را به سینه می‌زنند، تشکیل می‌دهند و ازدواج موقت را مغایر با شخصیت زن تفسیر می‌کنند. این‌ها اشخاصی هستند که تحت تأثیر فرهنگ‌های غربی، فقط طوطی‌وار بعضی کلمات را بیان می‌کنند و در مقابله با سوالات منطقی ما سکون می‌کنند. از این گروه سوال می‌کنیم :اگر ازدواج موقت مغایر با شخصیت و جایگاه زنان است، خودفروشی و روسپی گری و به دنیا آوردن فرزندان نا مشروع چگونه تعبیر و ارزیابی می‌گردد؟ زنان خودفروش در معرض انواع تهدید های جانی، روانی و رفتاری بوده و هیچ گاه سرنوشت خوشایندی در انتظار آنان نمی‌باشد.

ازدواج موقت برای چه افراد و در صورت داشتن چه شرایطی منطقی است؟
البته ازدواج موقت برای افراد مجرد و کسانی که دارای مشکلات زناشویی می‌باشند، تجویز می‌شود و بسیاری از بانوان با رعایت شرایط، با این سبک از ازدواج موافق هستند. اگر مردی تنوع طلب باشد و کیان خانواده را به خطر اندازد و دامن یک خانواده را آلوده سازد، حساب او از دیگران جدا است چرا که اگر یک جوان مجرد، دانشجو و کارمند توانایی ازدواج دائم را نداشته باشد و یا آمادگی مالی و روانی پیدا نکند، در این جامعه چه باید بکند؟ آیا باید به دنبال نوامیس مردم راه بیفتد و به حریم دیگران دست درازی کند؟ در شرایط حاضر که با گسترش طلاق روبه رو هستیم و قشر جدیدی به نام بیوه‌های جوان در حال ظهور هستند که حداقل سن آن‌ها 19 و حداکثر 25 سال است. خب این زن برای غریزه جنسی خود و حتی مسائل عاطفی و مادی‌اش چه باید بکند؟ پس ملاحظه می کنیم ازدواج موقت فقط برای این است که افراد از نظر روانی پاک بمانند و بپذیرند که مرتکب گناه نشده و اگر فرزندی هم به وجود آمد، پدرش موظف به حمایت قانونی از او باشد.
به نظر شما در جامعه فعلی، شاهد ساماندهی جنسی هستیم؟ چه اقداماتی ضروری است؟
مشکل اساسی ما در بروز خودفروشی و تنوع طلبی برخی از مردان و ظهور مردان خیابانی این است که در 30 سال گذشته ما برای مدیریت غریزه جنسی جوانان و افراد مجرد، هیچ برنامه ریزی فکری نکرده ایم و فقط حرف زدیم، مقاله نوشتیم و همایش برپا کرده‌ایم.
تسهیل ازدواج دائم یعنی مسکن رایگان و ارزان قیمت، پرهیز از شیربها و هزینه‌های این گونه، خودداری از مهریه‌های غیر متعارف و غیر فقهی، پرهیز از هزینه‌های سرسام آور مراسم عروسی، این‌ها گام‌هایی هستند که باید از سوی والدین، نهادهای مسئول و سازمان‌های مرتبط برداشته شود و با درست کردن بسته درباره این گونه از مسائل، قطعاً مشکلات جوانان ما حل نمی‌شود.
خانواده‌هایی که از ازدواج موقت فراری بوده و یا آن را برای فرزندان خود قبول ندارند باید عرض کنم خوب است این گونه والدین سری به مراکز و بیمارستان‌های محل نگه داری بیماران ایدزی بزنند و لحظاتی در مورد آلوده شدن فرزندان خود به گناه و نوامیس مردم تفکر کنند، آنگاه اگر قانع نشدند من حاضرم با آن‌ها صحبت کنم

ازدواج دانشجویی را مناسب ارزیابی می‌کنید؟
گسترش ازدواج دانشجویی، ایجاد امکان ازدواج‌های موقت برای جوانان مجرد و بیوه‌های جوان در کنار حرکت جدی و دلسوزانه در راستای ایجاد امکانات و تسهیلات ازدواج دائم، قدم‌هایی هستند که باید برداشته شوند. آنگاه است که ملاحظه خواهیم کرد که دیگر زنان خیابانی و بیماری‌های وحشتناکی از جمله ایدز، از جامعه رخت بر می‌بندند.
به همه‌ی ازدواج‌های موقت نمی‌توان خوش‌بین بود و آن را مقدمه‌ای برای تبدیل به یک پیوند دائم دانست، نظر شما در این رابطه چیست؟
البته گروهی دیگر، اعتقاد دارند، لزوماً همه ازدواج‌های موقت به ازدواج دائم تبدیل نخواهند شد که البته این نظر درست می‌باشد، مگر قرار است همه ازدواج‌های موقت شادکام باشد و یا همه دوستی‌ها تا قیامت ادامه داشته باشند، خب هر کسی روشی برای ادامه زندگی خود دارد، ممکن است یک خانم ازدواج موقت با جوانان مجرد را برای گذارندن امور عاطفی خود انتخاب کند و امیدی به دوام آن نیست، اینجا دیگر کاری نمی‌شود انجام داد. برای کاهش دامنه آسیب‌های این گونه تصورات باید و باید امکانات ازدواج دائم را برای جوانان فراهم کرد.

در رابطه با مدیریت غریزه جنسی در جامعه چه باید کرد؟
مدیریت غریزه جنسی باید همراه با ساماندهی این غریزه بدون فوت و اتلاف وقت، بررسی و اجرا شود. یعنی یک کار گروه مجرب و خبره راه‌ها و روش‌های این مدیریت را بررسی کرده و برای اجرا به سازمان‌های مسئول ارائه دهد و وگرنه باید شاهد تجاوز، جرایم خشن و مرتبط با این مسائل باشیم.
باید سازمان‌های مربوطه مثل بهزیستی به دنبال تصویب قوانین و مقرراتی در راستای حمایت از قربانیان جرایم جسمی و خشونت بوده و برای حمایت و نگه داری از کودکانی که بدون هیچ گناهی متولد می‌شوند، تمهیداتی بیاندیشند تا شاهد کودکان سر راهی نباشیم.
بسیاری از خانواده‌ها مخالف ازدواج موقت فرزندان خود هستند، شما هم با این خانواده‌ها هم عقیده هستید؟
در مورد خانواده‌هایی که از ازدواج موقت فراری بوده و یا آن را برای فرزندان خود قبول ندارند باید عرض کنم خوب است این گونه والدین سری به مراکز و بیمارستان‌های محل نگه داری بیماران ایدزی بزنند و لحظاتی در مورد آلوده شدن فرزندان خود به گناه و نوامیس مردم تفکر کنند، آنگاه اگر قانع نشدند من حاضرم با آن‌ها صحبت کنم.
از صحبت‌ها چنین برداشت می‌شود که رابطه جنسی در ازدواج‌های موقت حرف اول را می‌زند، پس جایگاه عشق در ازدواج چه می‌شود؟
اصولاً عشق باید از ازدواج متولد شود و عشق‌های خیالی و افسانه‌ای دیگر در موزه‌ها وجود دارند، جوانان نباید منتظر عشق‌های رویایی باشند، با منطق می‌توان عاطفه را هدایت کرد.
اگر طبق قواعد اسلام پیش برویم، مسائل و اتفاقات و مشکلات اجتماعی که جامعه فعلی در حال مواجه با آن است، نخواهیم بود.
مصاحبه: مهدیه محمدی
بخش اجتماعی تبیان

[="Tahoma"]

حامی;665529 نوشت:
اشكالات و توهين هايي كه وهابيون به حكم متعه مي كنند را چه كسي بايد پاسخگو باشد؟

وهابیون بیان این سوال رو جواب بدهند که اسماء دختر خلیفه اول ابوبکر چرا متعه می کرده تا بعدا با آنها سر دیگر مسائل بحث شود:
اهل سنت و وهابیت مثل همیشه کور کورانه بدون آنکه به کتاب های خود نگاه کنند به عقاید شیعه حمله می برند . یکی از این دل کوری های آنان در مورد متعه یا همان ازدواج موقت است .

ایشان در مورد کسانی که متعه می کنند زنا کار می گویند و فرزند متولد از متعه را زنازاده می دانند . این در حالی است که در کتاب های خود به سند صحیح نقل کرده اند که اسما دختر خلیفه اول با زبیر (آن یار بهشتی پیامبر البته بنا بر سخن اهل سنت) متعه کرد و عبدالله را به دنیا آورد .جالب اینجاست که عایشه این عبدالله را خیلی دوست داشت .

ای اهل سنت حاضر هستید بگوید دختر مولا و سرورتان زناکار است و نوه اربابتان زنازاده است . چرا بدون دلیل زنان پاکیزه را به زنا تهمت می زنید از خدا بترسید .

ابو جعفر طحاوى، دانشمند شهير و نامدار اهل سنت در كتاب شرح معانى الآثار مى‌نويسد:

حدثنا صَالِحُ بن عبد الرحمن قال ثنا سَعِيدُ بن مَنْصُورٍ قال ثنا هِشَامٌ قال أخبرنا أبو بِشْرٍ عن سَعِيدِ بن جُبَيْرٍ قال سَمِعْت عَبْدَ اللَّهِ بن الزُّبَيْرِ يَخْطُبُ وهو يُعَرِّضُ بِابْنِ عَبَّاسٍ يَعِيبُ عليه قَوْلَهُ في الْمُتْعَةِ فقال بن عَبَّاسٍ يَسْأَلُ أُمَّهُ إنْ كان صَادِقًا فَسَأَلَهَا فقالت صَدَقَ بن عَبَّاسٍ قد كان ذلك فقال بن عَبَّاسٍ رضي الله عنهما لو شِئْت لَسَمَّيْت رِجَالًا من قُرَيْشٍ وُلِدُوا فيها

الطحاوي الحنفي، ابوجعفر أحمد بن محمد بن سلامة (متوفاى321هـ)، شرح معاني الآثار، ج3، ص24، تحقيق: محمد زهري النجار، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولى، 1399م

از عبد الله بن زبير شنيدم كه سخنرانى مى‌كرد و به ابن عباس كنايه مى‌زد، و نظر او را در مورد متعه، بر او عيب مى‌گرفت . ابن عباس گفت: اگر راست مى‌گويد از مادرش بپرسد!!! او نيز از مادرش پرسيد؛ مادرش (اسماء دختر ابوبكر) گفت: ابن عباس راست مى‌گويد، چنين است!

ابن عباس نيز گفت: اگر بخواهم، نام مردانى از قريش را مى‌برم كه همگى از متعه به دنيا آمده‌اند

اين روايت از نظر سندى اشكالى ندارد و طبق مبناى بزرگان علم رجال اهل سنت، معتبر است.

1. سعيد بن جبير:

او از روات صحاح سته و از ديدگاه اهل سنت روايات او حجت است، ابن حجر عسقلانى، حافظ على الإطلاق اهل سنت، در تعريف و تمجيد از او مى‌گويد:

وقال أبو قاسم الطبري: هو ثقة، إمام، حجة على المسلمين.

ابوالقاسم طبرى در مورد او گفته است: ثقه، پيشوا و حجت بر تمام مسلمانان است!

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاى852هـ)، تهذيب التهذيب، ج4، ص11، ناشر: دار الفكر - بيروت، الطبعة: الأولى، 1404 - 1984 م.

2. ابو بشر جعفر بن ابي وحشية اياس اليشكري:

او نيز از روات صحاح سته است! ابن حجر در مورد او مى‌گويد:

930 جعفر بن إياس أبو بشر بن أبي وحشية ... ثقة من أثبت الناس في سعيد بن جبير

مورد اطمينان است، از ثابت‌ترين مردم در نقل از سعيد بن جبير است!

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاى852هـ)، تقريب التهذيب، ج1 ص139، تحقيق: محمد عوامة، ناشر: دار الرشيد - سوريا، الطبعة: الأولى، 1406 - 1986.

3. هشام بن سنبر ابي عبد الله الدستوائي (يا هشيم بن بشير)

او نيز از روات صحاح سته است، شمس الدين ذهبى كه از با عنوان «إمام الجرح والتعديل» ياد مى‌كنند، در باره او مى‌گويد:

هشام الدستوائي ع (مجمع عليه) هو الحافظ الحجة الإمام الصادق أبو بكر هشام بن أبي عبد الله سنبر

هشام دستوائى، حافظ، حجت، امام، راستگو ...است .

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، سير أعلام النبلاء ج7، ص149، تحقيق: شعيب الأرناؤوط , محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ .

4. سعيد بن منصور بن شعبة:

او نيز از روات صحاح سته است، ذهبى در مورد او مى‌گويد:

سعيد بن منصور بن شعبة ع .الحافظ الحجّة،

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام، ج16، ص184، تحقيق د. عمر عبد السلام تدمرى، ناشر: دار الكتاب العربي - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولى، 1407هـ - 1987م.

5. صَالِحُ بن عبد الرحمن بن عمرو الانصاري

ابن ابى حاتم در مورد او مى‌گويد:

صالح بن عبد الرحمن بن عمرو بن الحارث مصرى روى عن العلاء بن عبد الجبار وأبى عبد الرحمن المقرىء وابن أبى حريم سمعت منه بمصر ومحله الصدق

ابن أبي حاتم الرازي التميمي، ابومحمد عبد الرحمن بن أبي حاتم محمد بن إدريس (متوفاى 327هـ)، الجرح والتعديل، ج4، ص408، ش1790، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت، الطبعة: الأولى، 1271هـ ـ 1952م.

6. أحمد بن محمد بن سلامة الطحاوي، صاحب كتاب:

ذهبى در مورد او مى‌گويد:

الطحاوي الإمام العلامة الحافظ الكبير محدث الديار المصرية وفقيهها أبو جعفر أحمد بن محمد بن سلامة بن سلمة بن عبد الملك الأزدي الحجري المصري الطحاوي الحنفي صاحب التصانيف من أهل قرية

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، سير أعلام النبلاء، ج15، ص27، تحقيق: شعيب الأرناؤوط , محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ .

بنابراين سند روايت به نظر اهل سنت معتبر است .

روایت دوم


عبد الله بن الزبير عبد الله بن عباس بتحليله المتعة فقال له: سل أمك كيف سطعت المجامر بينها وبين أبيك. فسألها فقالت: ما ولدتك إلا في المتعة. وسئل عن المتعة فقال: الذئب يكنى أبا حيدة أي ذلك حسن الإسم قبيح الفعل. وقال يحيى بن أكثم لشيخ بالبصرة: بمن اقتديت في جواز المتعة؟ قال: بعمر بن الخطاب رضي الله عنه، فقال: كيف وعمر كان أشد الناس فيها؟ قال: لأن الخبر الصحيح أنه صعد إلى المنبر فقال: إن الله ورسوله قد أحلالكما متعتين وإني محرمهما عليكم، وأعاقب عليهما. فقبلنا شهادته ولم نقبل تحريمه.

محاضرات الأدباء ومحاورات الشعراء والبلغاء ج2 ص235 المؤلف: أبو القاسم الحسين بن محمد المعروف بالراغب الأصفهانى (المتوفى: 502هـ)، الناشر: شركة دار الأرقم بن أبي الأرقم - بيروت، الطبعة: الأولى، 1420 هـ، عدد الأجزاء:2.

عبد الله بن زبیر از عبد الله بن عباس ايراد می گيرد که چرا متعه زنان را حلال می داند. عبد الله بن عباس می گويد: از مادرت بپرس که چگونه بر پدرت حلال شده است. أسماء به فرزندش می گوید: من تو را از طريق متعه به دنيا آورده ام.

روایت سوم


وأول مجمر سطع في المتعة مجمر آل الزبير

اولين كه آتش‌دانى كه براى ازدواج متعه در آن عود ريخته شد (يعنى اولين جشن ازدواج از متعه) آتش‌دان آل زبير بود!

الأندلسي، احمد بن محمد بن عبد ربه (متوفاى: 328هـ)، العقد الفريد، ج4، ص14، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت / لبنان، الطبعة: الثالثة، 1420هـ - 1999م.

شاهد بر اينكه مقصود در اين روايات متعه نساء است (نه متعه حج)

ممكن است كه كسى اشكال كند كه منظور از متعه در اين روايات، متعة النساء و ازدواج موقت نيست، بلكه منظور از آن «متعة الحج» است، در پاسخ به اين مسأله روايات فراوانى وجود داد كه ما به يك روايت با سند معتبر اكتفا مى‌كنيم:

5515 - أَخْبَرَنَا مَحْمُودُ بْنُ غَيْلَانَ الْمَرْوَزِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو دَاوُدَ، قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ مُسْلِمٍ الْقُرِّيُّ، قَالَ: دَخَلْنَا عَلَى أَسْمَاءَ ابْنَةِ أَبِي بَكْرٍ، فَسَأَلْنَاهَا عَنْ مُتْعَةِ النِّسَاءِ، فَقَالَتْ: «فَعَلْنَاهَا عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ»

مسلم قرى مى‌گويد به نزد اسماء دختر ابوبكر (مادر عبد الله بن زبير) رفتيم و از او راجع به متعه نساء پرسيديم، در پاسخ گفت: در زمان رسول خدا (صلی الله علیه وآله) اين كار را انجام داديم!!

النسائي، ابوعبد الرحمن أحمد بن شعيب بن علي (متوفاى303 هـ)، السنن الكبرى، ج3، ص326 ، تحقيق: د.عبد الغفار سليمان البنداري، سيد كسروي حسن، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولى، 1411 - 1991.

اين روايت نشان مى‌دهد كه دختر بزرگ ابوبكر، از كسانى بوده است كه به ازدواج موقت اعتقاد داشته و خود او عملا نيز آن را انجام داده است. سند اين روايت نيز طبق مبناى اهل سنت، كاملا معتبر است:

1. مسلم القري:

او از روات صحيح مسلم است، ابن حجر در مورد او مى‌گويد:

251 م د س مسلم وأبي داود والنسائي مسلم بن مخراق العبدي القاري مولى بني قرة ويقال المازني الفريابي أبو الأسود البصري العطار ويقال إنهما اثنان روى عن بن العباس وابن الزبير وابن عمر ومعقل بن يسار وأبي بكرة الثقفي وأسماء بنت أبي بكر وعنه ابنه سوادة وابن عون وحزم بن أبي حزم القطعي والقاسم بن الفضل الحداني وشعبة قال عبد الله بن أحمد سمعت أبي ذكر مسلم القرى فقال ما أرى به بأسا وقال أبو حاتم شيخ وقال النسائي ثقة وذكره بن حبان في الثقات

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاى852هـ)، تهذيب التهذيب، ج10 ص123 ش 251، ناشر: دار الفكر - بيروت، الطبعة: الأولى، 1404 - 1984 م.

2. شعبة بن الحجاج:

ذهبى در مورد او مى‌گويد:

شعبة بن الحجاج بن الورد الإمام أبو بسطام العتكى الأزدى مولاهم الواسطى شيخ البصرة وأمير المؤمنين في الحديث

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، العبر في خبر من غبر، ج1، ص234، تحقيق: د. صلاح الدين المنجد، ناشر: مطبعة حكومة الكويت - الكويت، الطبعة: الثاني، 1984.

3. سليمان بن داود ابوداود

او از معروفترين اصحاب شعبه است، مزى در مورد او مى‌گويد:

وَقَال أبو مسعود أحمد بن الفرات الرازي: ما رأيت أحدا أكبر في شعبة من أبي داود. وَقَال أيضا: سألت أحمد ابن حنبل عَن أبي داود، فقال: ثقة صدوق.

المزي، ابوالحجاج يوسف بن الزكي عبدالرحمن (متوفاى742هـ)، تهذيب الكمال، تحقيق: د. بشار عواد معروف، ج11، ص406، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: الأولى، 1400هـ – 1980م.

4. محمود بن غيلان المروزي

ذهبى در مورد او مى‌گويد:

محمود بن غيلان خ م ت س ق الإمام الحافظ الحجة أبو أحمد العدوي مولاهم المروزي من أئمة الأثر

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، سير أعلام النبلاء، ج12، ص223، تحقيق: شعيب الأرناؤوط , محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ .

5. نسائي:

مولف يكى از صحاح سته و يكى از امامان حديث اهل سنت!

بنابراين، سند اين روايت نيز طبق نظر اهل سنت معتبر است .

صحابه که متعه میکردند

و همچنین ابن حزم در کتاب المحلی نام اسامی از صحابه که متعه میکردند را آورده است

1858 - مَسْأَلَةٌ: قَالَ أَبُو مُحَمَّدٍ: وَلَا يَجُوزُ نِكَاحُ الْمُتْعَةِ، وَهُوَ النِّكَاحُ إلَى أَجَلٍ، وَكَانَ حَلَالًا عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - ثُمَّ نَسَخَهَا اللَّهُ تَعَالَى عَلَى لِسَانِ رَسُولِهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - نَسْخًا بَاتًّا إلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ. وَقَدْ ثَبَتَ عَلَى تَحْلِيلِهَا بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - جَمَاعَةٌ مِنْ السَّلَفِ - رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ - مِنْهُمْ مِنْ الصَّحَابَةِ - رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ - أَسْمَاءُ بِنْتُ أَبِي بَكْرٍ الصِّدِّيقِ، وَجَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، وَابْنُ مَسْعُودٍ. وَابْنُ عَبَّاسٍ، وَمُعَاوِيَةُ بْنُ أَبِي سُفْيَانَ، وَعَمْرُو بْنُ حُرَيْثٍ، وَأَبُو سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ، وَسَلَمَةُ، وَمَعْبَدٌ ابْنَا أُمَيَّةَ بْنِ خَلَفٍ وَرَوَاهُ جَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ جَمِيعِ الصَّحَابَةِ مُدَّةَ رَسُولِ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - وَمُدَّةَ أَبِي بَكْرٍ، وَعُمَرَ إلَى قُرْبِ آخَرِ خِلَافَةِ عُمَرَ. وَاخْتُلِفَ فِي إبَاحَتِهَا عَنْ ابْنِ الزُّبَيْرِ، وَعَنْ عَلِيٍّ فِيهَا تَوَقُّفٌ. وَعَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ أَنَّهُ إنَّمَا أَنْكَرَهَا إذَا لَمْ يُشْهِدْ عَلَيْهَا عَدْلَانِ فَقَطْ، وَأَبَاحَهَا بِشَهَادَةِ عَدْلَيْنِ. وَمِنْ التَّابِعِينَ: طَاوُسٌ، وَعَطَاءٌ، وَسَعِيدُ بْنُ جُبَيْرٍ، وَسَائِرُ فُقَهَاءِ مَكَّةَ أَعَزَّهَا اللَّهُ.

المحلى بالآثار ج9 ص127 و 128 المؤلف: أبو محمد علي بن أحمد بن سعيد بن حزم الأندلسي القرطبي الظاهري (المتوفى: 456هـ)، الناشر: دار الفكر - بيروت، الطبعة: بدون طبعة وبدون تاريخ، عدد الأجزاء: 12.

ابو محمد گفت : صيغه ( متعه ) قديمي نشده است و براي ازدواج است و در زمان پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم حلال بود سپس خداوند تعالي نسخه كرد بر زبان پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم نسخه اي كامل تا روز قيامت ، و تثبيت شد توسط جماعتي از اجداد كه اسامي آنها : دختر ابوبكر ، جابربن عبدالله ، ابن مسعود ، ابن عباس ، و معاويه پسر ابوسفيان ، و عمر بن حريث ، و ابوسعيدالخدري ، و سلمة ، و معبد پسران اميه پسر خلف ، و روايت جابربن عبدالله از جميع صحابه زمان رسول خدا صلي الله عليه و آله وسلم. و زمان ابوبكر ، و عمر تا نزديكي پايان يافتن خلافت عمر ، اختلاف ايجاد شد در اجازه گرفتن از پسر زبير. و از عمر بن الخطاب همانا كه او انكار كرد متعه را و از تابعين : طاوس و عطاء. و سعيدبن جبير.


شما اهل سنت ادعای پیروی از صحابه را دارید اما ازشان پیروی نمی کنید ادعا دارید به صحابه احترام می کذارید در حالی که به دختر خلیفه تهمت زنا می زنید .

[="Tahoma"]

حامی;665529 نوشت:
خانمي كه بار دار شده چگونه بايد آن شوهرش را پيدا كند و قانونا به او بگويد تو پدرش هستي و بايد نفقه بدهي؟
قبل از بیان جواب لازم است نکاتی را متذکر شویم:
اولاً: لازم است همیشه جایگاه و هدف از تشریع هر یک از احکام الاهی را خوب تشخیص داده تا از هر قانون و دستوری انتظار متناسب با آن را داشته باشیم. به عنوان مثال ما نمی توانیم به جهاد اشکال وارد کنیم؛ زیرا موجب کشته یا مصدوم شدن و یا بی سرپرست شدن فرزندان زیادی می شود! ؛ چرا که جایگاه جهاد پاسداری و دفاع از دین و جان و مال و ناموس مسلمانان است و اگر عده ای خود را در این راه در معرض انواع خطرات قرار ندهند کل جامعه در معرض خطر قرار می گیرد.
ثانیاً: هدف و حکمت احکام و دستورات اجتماعی اسلام باید در رابطه با غالب افراد جامعه بررسی شود؛ زیرا هر قانونی ممکن است در موارد نادری با آن هدف کلی ناسازگاری هایی داشته و به اصطلاح موارد استثنائی داشته باشد. بر این اساس احکام و قوانین و آثار ازدواج موقت، باید نسبت به غالب و اکثریت افراد جامعه بررسی شود.
ثالثا: در ازواج دایم نیز حضانت و نگه داری فرزند پسر تا دو سالگی و فرزند دختر تا هفت سالگی برعهده مادر است و بعد از آن این حق به پدر واگذار شده است.[1]
با توجه به این نکات باید گفت: ازدواج موقت؛ ازدواجی آسان برای کسانی است که امکان ازدواج دایم را ندارند و یا مشکلاتی در این راه پیش روی دارند و برای جلو گیری از فساد و انحرا فات جنسی، و سالم ماندن جوامع، چنین ازدواجی از طرف خداوند حکیم تشریع شده است. به همین جهت شارع مقدس بعضی از احکام مخصوص ازدواج دایم را در این ازدواج قرار نداده است.[2]
یکی از نقاط قوت قوانین اسلام در ازدواج موقت این است که از اول تکلیف فرزندانی را که ممکن است از این ازدواج متولد شوند تعیین کرده و فرموده است فرزندی که ازاین ازدواج به دنیا می آید هیچ فرقى با فرزند نکاح دائم ندارد.[3] شرعا و قانونا فرزند این پدر و مادر محسوب مى شود، نفقه (مخارج) او بر پدر واجب است و از پدر و مادر هم ارث مى برد. بنابراین، چنین هیچ فرزندی هیچ گاه احساس شرمنده گی نخواهدکرد؛ زیرا پدر و مادر او بر اساس یک ازدواج شرعی و قانونی و بر طبق دستور الاهی تن به چنین ازدواجی داده اند و هیچ کار خلاف شرعی انجام نداده اند. اما این که مسئولیت فرزند به عهده پدر گذاشته شده است، باید توجه داشته باشیم که این اختصاص به ازدواج موقت ندارد. چه در ازدواج دایم و چه در ازدواج موقت حضانت (نگه داری و پرورش) پسر تا دو سالگی و دختر تا هفت سالگی حق مادر است[4] که می تواند از این حق استفاده کند و یا آن را به پدر واگذار نماید و بعد از این سن حتی در ازدواج دایم نیز مسئولیت فرزند به عهده پدر گذاشته شده است، ولی در ازدواج دایم چون معمولا زن و شوهر با هم زندگی می کنند این مطلب احساس نمی شود. همچنین در هر دو ازدواج کلیه مخارج و هزینه های مالی فرزندان و سرپرستی آنها بعد از سن حضانت بر عهده پدر است و روشن است که این به خاطر ارفاق و جانبداری از مادران است؛ زیرا نوع زنان از نظر مالی و اقتصادی ضعیف تر از مردان هستند و ممکن است برای اداره فرزند خود به زحمت بیفتند. بهمین جهت اسلام برای رعایت حال مادر و فرزند سرپرستی و نفقه فرزند را ابتدا بر عهده پدر گذاشته است. ولی مادر می تواند با توافق پدر این مسئولیت را مجانا یا در قبال اخذ اجرت بر عهده بگیرد و هیچ کس نمی تواند مادر را از دیدن فرزند و ابراز محبت به او منع کند.
علاوه بر این که معمولاً در چنین ازدواج هایی طرفین به دنبال فرزند دار شدن نیستند. و هر یک از دو طرف می توانند شرط کنند که اصلاً بچه دارنشود و یا این که مادر برای مدتی و یا برای همیشه بچه را بزرگ کند. ولی چنین نیست که تمام فرزندانی که از متعه به دنیا آمده باشند ناخواسته بوده اند، بلکه گاهی بعضی از مردها چون از همسر اول خود بچه دار نمی شوند اقدام به چنین عملی کرده و بچه را به بهترین وجه محافظت و نگه داری می کنند.
ممکن است در بخش هایی از جامعه امروز فرهنگ پذیرش چنین ازدواجی وجود نداشته باشد که لازم است فرهنگ سازی شود تا جامعه از برکات چنین ازدواجی محروم نماند. البته وجود استثنائات در هر قانونی غیر قابل اجتناب است و ممکن است در مواردی به فرزندان حاصل از چنین ازدواجی بی مهری هایی صورت گیرد، اما نباید به خاطر آنان اصل یک قانون را کنار گذاشت.


[/HR][1]. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏2 ، ص 257، س 1504.
.[2] طباطبائی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 15، ص 15، دفتر انتشارات اسلامی.
[3]. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج ‏2، ص 486 (مکارم): مسئله 2079 ، ازدواج موقّت بعد از تمام شدن مدّت آن، عدّه دارد ... و فرزندانى که از آن متولّد مى‏شوند تمام حقوق فرزندى را دارند و از پدر و مادر و بستگان خود ارث مى‏برند هر چند آن زن و شوهر از هم ارث نمى‏برند.

[4] همان؛ امام خمینی، تحریر الوسیلة، ج 2، ص 312، انتشارات قدس محمدی، (احکام الولادة و ما یلحق بها)، مسئله 12- 16- ۱۷.

[="Tahoma"][="DarkGreen"]

علــی;665668 نوشت:
پس حتما برای مردان متاهل توصیه می کنند
ایشان اصلا جز مراجعی نیستند که شبهه اعلمیت داشته باشند و مورد تایید جامعه مدرسین هم نیستند
جالب اینجاست این آقا می گوید مرد متاهل هم حتی سزاوار نیست عقد موقت کند!
سؤال:بسمه تعالی .مردی که همسر دائم دارد اگر بخواهد همسر دومی را به عقد موقت خود در بیاورد آیا شرایطی دارد یا خیر؟

پاسخ:بسمه تعالی .کسیکه زن دارد سزاوار نیست از این کارها بکند.

وقتی حکمت آقایان از خدا هم بالاتر می زند همین است دیگر! خداوند حکمی در قرآن آورده که هیچ کاربردی ندارد نه برای متاهلین و نه برای مجردها!!!!!!!!!

سلام بر شما
بزرگوار ايشان در رساله خود بحث ازدواج (دائم و موقت )را دارند اگر اعتقاد داشتند كارايي ندارد ازدواج را دو نوع نمي دانستند و قوانينش را بيان نمي كردند. اينجا
اگر شبهه اعلميت در ايشان است شبهه استاد اخلاق بودن در ايشان نيست و اين كه مي دانند دامن زدن به چه چيزي انسان را رشد مي دهد و چه چيزي سبب افت اخلاقي مي شود. اگر مي گويند سزوار نيست اشاره به اين مطلب دارد به همين دليل نفرمودند جايز نيست.
اگر اعلميت بزرگاني مانند آيت الله مكارم و نوري همداني و صافي گلپايگاني و.... را يقيني مي دانيم
چرا ما بخواهيم به آنها آداب حكم دادن را ياد بدهيم؟
ايشان قوانين اين ازدواج را در رساله ها و استفتائات بيان كرده اند ولي وقتي حكم مي شود كه كاري مستحب است اين طوري نيست كه براي همه اين امر مستحب باشد. چه بسا فردي غذاي سالم برايش سم باشد و پزشكان او را منع كنند.
خود ازدواج به خود خود مستحب موكد است ولي در شرايط مختلف حكم هاي متنوعي بر آن بار مي شود مانند واجب، مكروه، حرام و....

[/]

[="Tahoma"]اصل و اساس مخالفت با صیغه در چند مطلب است:

۱- عده ای تصور می کنند هر نوع رابطه جنسی یک نوع پلیدی و خباثت است. و صیغه را با همین معیار محکوم می کنند چرا که در آن اغراض جنسی وجود دارد. این در حالی است که با اندک توجهی می توانند بیابند که در ازدواج دائم نیز اغراض جنسی وجود دارد. و زوجین با یکدیگر ارتباط جنسی دارند. و بسیاری نیز با همین امیال و برای پاسخگویی به آن ازدواج کرده اند. پس نمی توان وجود غرض جنسی و ارضای شهوت را عامل پلیدی و خباثت دانست. خصوصا که بدون روابط جنسی، نسل بشر منقرض می شود و تولید مثل محقق نمی شود.

۲- عده ای شباهت ها را می بینند و از درک تفاوت ها عاجر هستند. به تعبیری هر گردی را گردو می بینند و به محض دیدن چند شباهت، صیغه را با فاحشگی یکسان می کنند. در حالی که برای نگاه معقول باید علاوه بر شباهت ها، تفاوت ها را نیز مد نظر قرار داد. اگر در فاحشگی مرد به زن پول می دهد یا اینکه با او رابطه جنسی برقرار می کند، و این امور در صیغه نیز وجود دارد، باید توجه کنیم که این امور در ازدواج دائم نیز وجود دارد. در فرهنگ ما مرد به زن نفقه می دهد. و زوجین با یکدیگر ارتباط جنسی دارند. ایا می توانیم به دلیل وجود شباهت فاحشگی و صیغه، صیغه را محکوم کنیم؟ ایا دو شباهت ذکر شده در ازدواج دائم نیز وجود ندارند؟ پس روشن می شود که وجود این شباهت ها نیز سبب قبح و پلیدی صیغه نمی شود. و از این حیث صیغه با ازدواج دائم فرقی ندارد.

۳- عده ای صیغه را با توجه به چند مصداق آن مد نظر قرار داده و آن را نقد می کنند. در حالی که سوء استفاده از یک قانون نمی تواند، سبب بد دانستن قانون شود. و روشن است که از بهترین امور نیز سوء استفاده می شود. آیا بلوک شرق به اسم عدالت، مردم را به فلاکت نینداخت؟ آیا نظام استکبار، به اسم دموکراسی، جنگ ها و کشتارها ایجاد نکرده است؟ آیا استعمار (ایجاد عمران و آبادانی) بد بوده است که با شعار آن ثروت های جوامع را غارت کرده اند؟

بنابراین رویکردهایی که علیه قانون متعه و ازدواج موقت هجمه می کنند، با دیدگاههای غلط و ناروا به این هجمه دست می زنند.

زشتی و قباحت فاحشگی در غیر منضبط بودن روابط و عدم مسئولیت پذیری طرفین است. و با فهمیدن این معیار می توان فرق صیغه با فاحشگی را دریافت که صیغه با احکام و ضوابط روشن و از پیش تعیین شده این بی انضباطی را از بین برده و طرفین با خواندن خطبه اولیه، خود را ملتزم به رعایت تعهدات می کنند.

و نکته ای که باید بدان توجه جدی کرد؛ این است که هجمه ها علیه صیغه، بدون درک حقایق جامعه و در نظر گرفتن واقعیت هاست. از همین رو، می بینیم که با مطرود شدن اموری نظیر صیغه، دوستی های نامشروع و روابط زشت فراگیر می شود. کسانی که به صیغه حمله می کنند، غالبا از درک این واقعیت عاجر هستند که نیروی شهوانی انسان، نیرویی قوی است و اگر در بستر مناسب خود قرار نگیرد، مانند سیلی ویرانگر خواهد شد. و بهترین کار برای جلوگیری از زیان های این سیل، بستر سازی برای رویه ای منطقی و معقول است. نمی توان همگان را مجبور به ریاضت کرد و در جامعه ای که سن ازدواج به دهه سوم زندگی می رسد، افراد را تا آن سن وادار به سرکوب غریزه کرد. همچنان که نمی توان کمونیسم جنسی را پذیرفت و اجازه داد روابط کثیف و خیانت بار در جامعه رایج شود.

[="Tahoma"][="DarkGreen"]

علــی;665679 نوشت:
بل از بیان جواب لازم است نکاتی را متذکر شویم:
اولاً: لازم است همیشه جایگاه و هدف از تشریع هر یک از احکام الاهی را خوب تشخیص داده تا از هر قانون و دستوری انتظار متناسب با آن را داشته باشیم. به عنوان مثال ما نمی توانیم به جهاد اشکال وارد کنیم؛ زیرا موجب کشته یا مصدوم شدن و یا بی سرپرست شدن فرزندان زیادی می شود! ؛ چرا که جایگاه جهاد پاسداری و دفاع از دین و جان و مال و ناموس مسلمانان است و اگر عده ای خود را در این راه در معرض انواع خطرات قرار ندهند کل جامعه در معرض خطر قرار می گیرد.
ثانیاً: هدف و حکمت احکام و دستورات اجتماعی اسلام باید در رابطه با غالب افراد جامعه بررسی شود؛ زیرا هر قانونی ممکن است در موارد نادری با آن هدف کلی ناسازگاری هایی داشته و به اصطلاح موارد استثنائی داشته باشد. بر این اساس احکام و قوانین و آثار ازدواج موقت، باید نسبت به غالب و اکثریت افراد جامعه بررسی شود.
ثالثا: در ازواج دایم نیز حضانت و نگه داری فرزند پسر تا دو سالگی و فرزند دختر تا هفت سالگی برعهده مادر است و بعد از آن این حق به پدر واگذار شده است.[1]
با توجه به این نکات باید گفت: ازدواج موقت؛ ازدواجی آسان برای کسانی است که امکان ازدواج دایم را ندارند و یا مشکلاتی در این راه پیش روی دارند و برای جلو گیری از فساد و انحرا فات جنسی، و سالم ماندن جوامع، چنین ازدواجی از طرف خداوند حکیم تشریع شده است. به همین جهت شارع مقدس بعضی از احکام مخصوص ازدواج دایم را در این ازدواج قرار نداده است.[2]
یکی از نقاط قوت قوانین اسلام در ازدواج موقت این است که از اول تکلیف فرزندانی را که ممکن است از این ازدواج متولد شوند تعیین کرده و فرموده است فرزندی که ازاین ازدواج به دنیا می آید هیچ فرقى با فرزند نکاح دائم ندارد.[3]

سلام
طوري بحث مي فرماييد كه گويي به طور كل ما اين حكم الهي را رد مي كنيم!
نكاتي كه بيان شد اشاره به سؤال پست اول بود كه مراجع نمي توانند حكم كلي بدهند شرايط و موقعيت ها و افراد فرق دارد.
اين حكم مورد ظلم واقع شده است. برخي به دليل مسائلي سياسي با آن به طور كلي مخالفت كردند و اجازه آسيب شناشي و قانونمند كردنش را ندارند چون مثلا افرادي كه طرح را دادند از جناح انها نبودند
از سوي فمنيست هاي اسلامي و لائيك حسابي ان را قبيح و ظلم به زن مي شمارند در حالي كه نگران روابط آزاد و بازار آزاد و زنان عريان در ويترين برخي كشورها و...ننيستند
برخي افراد كه خود مرج فيلم هاي مبتذل ماهواره اي و...هستند و زن در اينها ابزار شهوتراني مردان است غيرتشان جابه جا شده و اين حكم الهي را بد مي دانند
در سايت هاي عربي سري بزنيد وهابيون و برخي از سني ها چه گرد و خاكي به راه انداخته اند و به شيعه ناسزا مي گويند براي اين حكم
بله خداوند حكيم حتما براساس مصالح اين حكم را وضع كرده اند و اگر قرار بود اين حكم مصداق نداشته باشد از خداي حكيم قبيح بود ولي
من به عنوان روان شناس، شما به عنوان جامعه شناس، او به عنوان فيلم ساز و... چقدر زمينه ساز اجراي اين حكم را فراهم كرده ايم در حالي كه در اين كشور اسلامي فيلمي ساخته مي شود كه ازدواج موقت را به طور كلي قبيح مي دانند و ازدواج متعدد مردي را در كل فيلم از رباي او بدتر مي دانند.
خانم هاي محترم! نبايد احساسي برخورد كنند منظور ترويج خيانت و....نيست منظور تشويق به ازدواج متعدد هر مردي نيست ولي حداقل قبول كنيد كه اين حكم از خداوند است و خداي حكيم براي برخي مصاديق جامعه اين حكم را بيان كرده است.
مواردش را هم در مشاوره ها داشته ايم
مانند زني كه به دليل معلوليت براي رسيدگي به فرزندانش به همسرش مي گويد كه ازدواج كند و....
يا بيمار اسكيزوفرني اي كه نمي تواند ازدواج دائم كند و هيچ مردي با شنيدن شرايطش او را به همسري دائم قبول نمي كند ولي خود اين بيمار مي خواهد از ازدواج موقت محروم نشود و به زنان تذكر مي دهد كه شما كه شوهر داريد چرا با بد دانستن ازدواج موقت به طور كلي حق امسال من را نداديده مي گيريد[/]

[="Arial Black"][="Black"]

حامی;665681 نوشت:
سلام بر شما
بزرگوار ايشان در رساله خود بحث ازدواج (دائم و موقت )را دارند اگر اعتقاد داشتند كارايي ندارد ازدواج را دو نوع نمي دانستند و قوانينش را بيان نمي كردند. اينجا
اگر شبهه اعلميت در ايشان است شبهه استاد اخلاق بودن در ايشان نيست و اين كه مي دانند دامن زدن به چه چيزي انسان را رشد مي دهد و چه چيزي سبب افت اخلاقي مي شود. اگر مي گويند سزوار نيست اشاره به اين مطلب دارد به همين دليل نفرمودند جايز نيست.
اگر اعلميت بزرگاني مانند آيت الله مكارم و نوري همداني و صافي گلپايگاني و.... را يقيني مي دانيم
چرا ما بخواهيم به آنها آداب حكم دادن را ياد بدهيم؟
ايشان قوانين اين ازدواج را در رساله ها و استفتائات بيان كرده اند ولي وقتي حكم مي شود كه كاري مستحب است اين طوري نيست كه براي همه اين امر مستحب باشد. چه بسا فردي غذاي سالم برايش سم باشد و پزشكان او را منع كنند.
خود ازدواج به خود خود مستحب موكد است ولي در شرايط مختلف حكم هاي متنوعي بر آن بار مي شود مانند واجب، مكروه، حرام و....

جناب حامی عزیز

به نظر می‌رسد استحباب حکم ازدواج موقت و تعدد زوجات، آنقدر استثنا دارد که از مصادیق آن می توان چشم پوشی کرد.
اگر چنین بود، لازم می‌شد که حکم به کراهت آن می‌دادند، مگر در موارد استثنا.
قاعده این است که احکام بر اساس مصادیق عام بیان می‌شوند و نه بر اساس استثناأت.

حامی;665681 نوشت:
چه بسا فردي غذاي سالم برايش سم باشد و پزشكان او را منع كنند.

اگر غذایی برای اکثریت افراد مضر باشد، توصیه کردن افراد به آن منطقی نخواهد بود. بلکه سزاوار این است که افراد از آن منع شوند، مگر افرادی خاص. نه اینکه توصیه به آن خوردن آن کنند، مگر اکثریت مردم را.

اصولا در ورای کلمه استثنا، قید اندک نهفته است.
لذا اگر تعدد زوجات یا ازدواج موقت، مستحب شمرده شده است (که شده) نمی‌بایست استثناأت آن -در غیر از شرایط بحرانی- بیش از مصادیق آن باشد. و در حال حاضر از این نظر بحرانی دیده نمی‌شود که هیچ، بلکه شرایط جامعه، ضرورت فرهنگ‌سازی در این زمینه را بیشتر می‌کند.

والسلام علی من اتبع الهدی[/]

علــی;665683 نوشت:
اصل و اساس مخالفت با صیغه در چند مطلب است:

۱- عده ای تصور می کنند هر نوع رابطه جنسی یک نوع پلیدی و خباثت است. و صیغه را با همین معیار محکوم می کنند چرا که در آن اغراض جنسی وجود دارد. این در حالی است که با اندک توجهی می توانند بیابند که در ازدواج دائم نیز اغراض جنسی وجود دارد. و زوجین با یکدیگر ارتباط جنسی دارند. و بسیاری نیز با همین امیال و برای پاسخگویی به آن ازدواج کرده اند. پس نمی توان وجود غرض جنسی و ارضای شهوت را عامل پلیدی و خباثت دانست. خصوصا که بدون روابط جنسی، نسل بشر منقرض می شود و تولید مثل محقق نمی شود.

۲- عده ای شباهت ها را می بینند و از درک تفاوت ها عاجر هستند. به تعبیری هر گردی را گردو می بینند و به محض دیدن چند شباهت، صیغه را با فاحشگی یکسان می کنند. در حالی که برای نگاه معقول باید علاوه بر شباهت ها، تفاوت ها را نیز مد نظر قرار داد. اگر در فاحشگی مرد به زن پول می دهد یا اینکه با او رابطه جنسی برقرار می کند، و این امور در صیغه نیز وجود دارد، باید توجه کنیم که این امور در ازدواج دائم نیز وجود دارد. در فرهنگ ما مرد به زن نفقه می دهد. و زوجین با یکدیگر ارتباط جنسی دارند. ایا می توانیم به دلیل وجود شباهت فاحشگی و صیغه، صیغه را محکوم کنیم؟ ایا دو شباهت ذکر شده در ازدواج دائم نیز وجود ندارند؟ پس روشن می شود که وجود این شباهت ها نیز سبب قبح و پلیدی صیغه نمی شود. و از این حیث صیغه با ازدواج دائم فرقی ندارد.

۳- عده ای صیغه را با توجه به چند مصداق آن مد نظر قرار داده و آن را نقد می کنند. در حالی که سوء استفاده از یک قانون نمی تواند، سبب بد دانستن قانون شود. و روشن است که از بهترین امور نیز سوء استفاده می شود. آیا بلوک شرق به اسم عدالت، مردم را به فلاکت نینداخت؟ آیا نظام استکبار، به اسم دموکراسی، جنگ ها و کشتارها ایجاد نکرده است؟ آیا استعمار (ایجاد عمران و آبادانی) بد بوده است که با شعار آن ثروت های جوامع را غارت کرده اند؟

سلام
خدا خيرت بدهد اين افراد باز از افرادي كه به خاطر منافع جناحي و سياسي، گرايش جنسيتي (فمنيستي)، تعصب مذهبي( وهابيون)، بي ديني و بي قيدي و مخالفت با دين و.....منع مي كنند بهتر هستند.
افرادي كه نگران عفاف زن در ازدواج موقت هستند چند مقاله درباره ازدواج بي قانون و تعهد «جهادي» داعش نوشتند؟ چقدر درباره ابزار شدن زن در فيلم هاي پورنو كه زنان ابزار شهوت مردان شده اند و رونق صنعت سكس، و... قلم فرسايي كردند؟

Ruhollah;665691 نوشت:
اگر غذایی برای اکثریت افراد مضر باشد، توصیه کردن افراد به آن منطقی نخواهد بود. بلکه سزاوار این است که افراد از آن منع شوند، مگر افرادی خاص. نه اینکه توصیه به آن خوردن آن کنند، مگر اکثریت مردم را.

اصولا در ورای کلمه استثنا، قید اندک نهفته است.
لذا اگر تعدد زوجات یا ازدواج موقت، مستحب شمرده شده است (که شده) نمی‌بایست استثناأت آن -در غیر از شرایط بحرانی- بیش از مصادیق آن باشد. و در حال حاضر از این نظر بحرانی دیده نمی‌شود که هیچ، بلکه شرایط جامعه، ضرورت فرهنگ‌سازی در این زمینه را بیشتر می‌کند.

والسلام علی من اتبع الهدی

سلام
بحث اصلي من اينها نيست
بلكه اين است كه آن قدر اين حكم مورد ظلم واقع شده است كه بايد افراد متدين در رشته هاي مختلف آسيب ها را دفع كنيم و قوانين را شفاف و سوء تفاهم را رفع.
حكم استحباب هم ( اگر قائل به آن در اين شرايط باشيم ) براي همه نيست براي افرادي است كه شأن انجام اين حكم را دارند ( دختراني كه اذن پدر ندارند، زنان متأهل، كودكان، افرادي كه مفسده اين ازدواج براي خودشان يا جامعه بيش از مصلحتش است و... تخصصا از اين حكم خارج هستند)
.....
از بحث اصلي خارج نشويم
چون بحث ازدواج موقت بارها و بارها در سايت انجام شده است
محور بحث تعيين تكليف كردن براي مراجع است كه چرا مراجع با توجه به شرايط موجود فلان حكم را نمي كنند (بنابراين براي ديدن مباحث به ازدواج موقت به تاپيك هاي مربوطه رجوع شود و يا اگر سؤال جهت تازه اي دارد در تاپيك جديد مطرح شود)

حامی;665699 نوشت:
فرادي كه مفسده اين ازدواج براي خودشان يا جامعه بيش از مصلحتش است

در برخي از روايات ازدواج موقت مي بينيم كه امام به پرسشگر مي گويد تو كه زن داري به اين ازدواج چه كار؟ بزرگان از سياق روايات استفاده مي كنند كه رواي در دستگاه حكومتي بوده و اگر حاكم وقت متوجه مي شد ايشان اين كار را كرده است او را اين كار بركنار مي كرد و به شيعه برچسب و انگ زده مي شد و با اين بهانه ظلم و توهين به آنها را بيشتر مي كردند
به هر حال
مراجع اعلم
براساس خبرويت و آگاهي آنها به شرايط حكم را مي دانند و اگر لازم مي بود حكم جديدي مي فرمودند.
ما به عنوان نويسنده، فيلم ساز، نقاد فيلم، جامعه شناس و مشاور، قاضي، نيروي انتظامي و....چه قدر براي اجرايي كردن اين حكم و دفع مفاسد كار كرده ايم؟ يعني ايراد به اين است كه ما وظايف خودمان را خوب انجام نداده ايم نه مراجع تقليد

آخه بحث اینجاست که همه جوان ها مذهبی خفن نیستن که بخوان تقوا پیشه کنند یا نماز شب بخونن و روزه بگیرن و این چیزا. این حرفا هم پاک کردن صورت مسئله ست بیشتر تا حل مسئله.

[=Arial Black]

حامی;665699 نوشت:
آن قدر اين حكم مورد ظلم واقع شده است كه بايد افراد متدين در رشته هاي مختلف آسيب ها را دفع كنيم و قوانين را شفاف و سوء تفاهم را رفع.

برادر عزیزم
ما هم چیزی جز این نگفتیم. لکن شما در این تاپیک صرفاً نظرات آیت الله مظاهری را بیان فرمودید که عموماً نهی از ازدواج موقت بود. و این به دور از انصاف می‌نماید.
آیا با نهی کردن از ازدواج موقت، ظلمی که به این حکم شده، جبران می‌شود؟

حامی;665699 نوشت:
حكم استحباب هم ( اگر قائل به آن در اين شرايط باشيم ) براي همه نيست براي افرادي است كه شأن انجام اين حكم را دارند ( دختران و زنان متأهل و كودكان، افرادي كه مفسده اين ازدواج براي خودشان يا جامعه بيش از مصلحتش است و... تخصصا از اين حكم خارج هستند)

ما گفتیم اگر تعداد افرادی که شأن انجام این حکم را دارند بسیار کم باشد، دیگر بیان استحباب آن چه منطقی دارد؟
ضمناً مگر زنان متأهل هم می‌توانند ازدواج موقت کنند؟
در مورد دختران هم، شرع مقدس اجازه پدر را لازم دانسته است. استثنا کردن آنها به طور عموم، صحیح به نظر نمی‌رسد. در غیراینصورت در شرایط این حکم عنوان می‌شد.
مرجع مقایسه بین مفاسد و مصالح این امر کیست؟

والسلام علی من اتبع الهدی

[="Tahoma"][="DarkGreen"]

ahmad70;665707 نوشت:
پاک کردن صورت مسئله ست بیشتر تا حل مسئله.

مسأله چيه؟
مسأله اين تاپيك مشخص است: چرا مراجع .......حكم به وجوب ازدواج نمي دهند و...؟
حكم ازدواج موقت را كسي حرام نكرده است همه مراجع آن در رساله در كنار ازدواج موقت دارند ولي تذكر مي دهند كه مراقب آسيب هاي فردي و اجتماعي و رواني و معنوي باشيم براي يكي ممكن است دوا باشد و براي يكي وبا[/]

Ruhollah;665723 نوشت:
برادر عزیزم
ما هم چیزی جز این نگفتیم. لکن شما در این تاپیک صرفاً نظرات آیت الله مظاهری را بیان فرمودید که عموماً نهی از ازدواج موقت بود. و این به دور از انصاف می‌نماید.
آیا با نهی کردن از ازدواج موقت، ظلمی که به این حکم شده، جبران می‌شود؟

Ruhollah;665723 نوشت:
ما گفتیم اگر تعداد افرادی که شأن انجام این حکم را دارند بسیار کم باشد، دیگر بیان استحباب آن چه منطقی دارد؟
ضمناً مگر زنان متأهل هم می‌توانند ازدواج موقت کنند؟
در مورد دختران هم، شرع مقدس اجازه پدر را لازم دانسته است. استثنا کردن آنها به طور عموم، صحیح به نظر نمی‌رسد. در غیراینصورت در شرایط این حکم عنوان می‌شد.
مرجع مقایسه بین مفاسد و مصالح این امر کیست؟

سلام بر شما
من هم مي گويم زنان متأهل نمي توانند ازدواج موقت كنند
براي دختران فرمايش شما درست است «قيد» نياز دارد.
ولي افرادي كه با احكام شرع آشنايي دارند مي دانند كه نهي كردن آيت الله مظاهري در هيچ كدام موارد به معني حرمت نيست و جنبه اخلاقي دارد
به نظرم از بحث خارج نشويم بهتر است
اين كه معيار چيست خودش يك سؤال جداگانه است و وارد بحث شويم از موضوع اصلي خارج مي شويم مي توانيد همين را در يك سؤال جديد در تاپيك جديد بيان كنيد

دفع آسيب هاي اين ازدواج در قالب يك مصاحبه و يك داستان تمثيلي و نمودار

1. دانلود مصاحبه با يک عاقد.
http://www.askdin.com/thread15432.html

2. دانلود داستان من و حرام زادگي؟

http://www.askdin.com/thread10391.html

3 .[URL="http://www.askdin.com/thread28577-10.html"]نمودارها
[/URL]

0123456;663388 نوشت:
یا اینکه در مورد ازدواج موقت و فواید آن توضیح بدن و این عرف و باور غلط رو درباره ازدواج موقت از بین ببرن و زمینه ازدواج موقت جوانان رو فراهم بکنن

سلام علیکم
باتشکر از استاد گرامی و کاربران بزرگوار

در مورد ازدواج موقت بارها بحث شده و قطعا نظر همه ما که ان شاءالله مسلمان هستیم قبول اخکام الهی است و ازدواج موقت نیز جزو احکام الهی است و در شرایط خودش بسیار هم خوب و عالی و پسندیده است

اما یک نکته ای را بنده میخواهم عرض کنم این است که به نظر حقیر ازدواج موقت باید باشد، اما در جایی که واقعا ازدواج دائم برای طرف مقابل ممکن نیست!! الان چقدر پسر و دختر مجرد داریم؟!! بنده فکر نمیکنم آقا و خانم اگر ایمان قلبی به رزاقیت خداوند داشته باشند ،اگر توکل به خداوند داشته باشند و بدانند تمام زندگی ها به نوعی سختی دارد از ازدواج دائم سر باز بزنند و نخواهند ازدواج کنند! وقتی واقعا آمار دختران مجرد و مذهبی در جامعه بالاست برای چه یک پسر جوان مذهبی باید برود ازدواج موقت کنند؟ وقتی میتواند با یک ازدواج دائم هم خودش از تجرد بیرون بیاید هم یک دختر مجرد را از تجرد در آورد و هم مانع بالا رفتن سن ازدواج در کشور شود برای چه باید برود ازدواج موقت کند؟! وقتی میتواند با یک ازدواج دائم هم خودش به آرامشی برسد که خداوند در قرآن از آن یاد کرده و هم دختر مجردی را به این آرامش برساند برای چه باید ازدواج موقت کنند؟ وقتی میتوان خانه ای را محکم برروی زمین ساخت برای چه باید برروی آب خانه ساخت؟!!
بنده به هیچ وجه و به هیچ وجه با این حکم حکیمانه الهی یعنی ازدواج موقت مخالف نیستم و اتفاقا در جای خودش بسیار هم خوب و مناسب میدانم و در همه جا از این حکم دفاع کرده و در آینده نیز دفاع خواهم کرد ان شاءالله ،اما نه برای یک پسر جوانی که میتواند به جای ازدواج موقت که فقط یک نیازش را برآورده میکند برود ازدواج دائم کند،ازدواجی که با آن خانواده تشکیل میشود ،و در آن زن و مرد در تمام ابعاد وجودی رشد میکنند نه یک بعد،خانواده ای که منتهی به تولید نسل میشود!منتهی به کمال الهی! خاواده ای که مرد انگیزه کار و تلاش پیدا میکند و غیره...
اگر قرار باشد پسران و دختران مجرد برای برآوردن نیازهایشان به ازدواج موقت روی بیاورند کم کم پایه های ازدواج دائم سست میشود!!
یک جوان مجرد (آقا) وقتی به ازدواج نیاز پیدا میکند اگر بگویند باید ازدواج دائم کنی به خاطر اینکه به گناه نیافتد هرگونه شده دنیال ازدواجش را میگیرد و زندگی تشکیل میدهد اما اگر ازدواج موقت کرد دیگر میلی به ازدواج دائم نخواهد داشت و دیگر خیلی عجله ای برای تشکیل یک زندگی دائمی نخواه داشت،حال فکر کنید با این اوضاع تکلیف جامعه چه میشود!!
به نظر بنده واقعا باید برای مشکلات کنونی باید فکری کرد،همه هم باید بسیج شوند و نگران باشند ،اما باید زمینه های ازدواج دائم را ایجاد کرد نه موقت!،باید برای ازدواج دائم جوانان فکر کرد که واقعا بالا رفتن سن ازدواج مشکلی بس بزرگ درجامعه ایجاد کرده است

خداوند عاقبت همه مارا ختم به خیر بگرداند
یازهرا(س)

[="Tahoma"]

حامی;665681 نوشت:
بزرگوار ايشان در رساله خود بحث ازدواج (دائم و موقت )را دارند اگر اعتقاد داشتند كارايي ندارد ازدواج را دو نوع نمي دانستند و قوانينش را بيان نمي كردند. اينجا

سلام
اینکه ایشان بیایند بگویند ازدواج موقت جایز است بعد بیایند بگویند برای افراد متاهل سزاوار نیست و برای افراد مجرد تجویز نمی شود دیگر به چه معنا است؟
اگر این حکم مستحب است که مستحب است دیگر سزاوار نیست و تجویز نمی شود چه صیغه ایست؟
مستحب غیر از این است که تجویز می شود و توصیه می شود؟
حامی;665681 نوشت:
اگر شبهه اعلميت در ايشان است شبهه استاد اخلاق بودن در ايشان نيست و اين كه مي دانند دامن زدن به چه چيزي انسان را رشد مي دهد و چه چيزي سبب افت اخلاقي مي شود. اگر مي گويند سزوار نيست اشاره به اين مطلب دارد به همين دليل نفرمودند جايز نيست.

اینکه عملی مستحب است یعنی اخلاقی است و باعث کمال انسان می شود و متعه هم از این قاعده مستثنی نیست.
حامی;665681 نوشت:
اگر اعلميت بزرگاني مانند آيت الله مكارم و نوري همداني و صافي گلپايگاني و.... را يقيني مي دانيم
چرا ما بخواهيم به آنها آداب حكم دادن را ياد بدهيم؟

به غیر از آقای مکارم تمامی مراجع مورد تایید جامعه مدرسین از آقایان خامنه ای و سیستانی و صافی و وحید خراسانی و ... همگی تعدد زوجات و متعه را مستحب می دانند و حتی بنده از دفاتر تمام این بزرگواران استفتای کتبی کرده ام و مثلا آقای صافی جواب داده اند تعدد زوجات مستحب است حتی برای کسی که سه همسر دارد برای او مستحب است زن چهارم را بگیرد و این از نعمات خداوند بر مومنین است که می خواهد عفاف آنها حفظ شود و آنها را از وقوع در مفاسد اجتماعی و اخلاقی دو نماید.(اگر خواستید برای شما تصاویر استفتا مراجع را هم ارسال خواهم کرد)
بنا بر این نیاز نیست کسی حکم دهد مراجعی که شبهه اعلمیت ندارند حکم داده اند و وظیفه من و شما تبعیت است.
حامی;665681 نوشت:
ايشان قوانين اين ازدواج را در رساله ها و استفتائات بيان كرده اند ولي وقتي حكم مي شود كه كاري مستحب است اين طوري نيست كه براي همه اين امر مستحب باشد. چه بسا فردي غذاي سالم برايش سم باشد و پزشكان او را منع كنند.
خود ازدواج به خود خود مستحب موكد است ولي در شرايط مختلف حكم هاي متنوعي بر آن بار مي شود مانند واجب، مكروه، حرام و....

این حرف شما که تخصیص اکثر است و یکی از مواردی که عموماتی تخصيص‌ناپذيرند مواردى است كه تخصيص عام موجب تخصيص اكثر شود و افراد كمى تحت عام باقى ماند بنا بر این اینکه متعه مستحب است و برخی از آقایان مجرد ها و متاهلین را از عمومیت حکم خارج کنند صحیح نیست.

[="Tahoma"]

ahmad70;665707 نوشت:
آخه بحث اینجاست که همه جوان ها مذهبی خفن نیستن که بخوان تقوا پیشه کنند یا نماز شب بخونن و روزه بگیرن و این چیزا. این حرفا هم پاک کردن صورت مسئله ست بیشتر تا حل مسئله.

سلام
به حرف این آقایان گوش ندهید ازدواج موقت هم مستحب است طبق فتاوای مراجع تقلید و هم مورد تایید اسلام است و حدیث امام صادق است که می گوید:
وَ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع: أَنَّهُ قَرَأَ وَ لْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحاً بِالْمُتْعَةِ حَتَّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ‏ هَكَذَا التَّنْزِيلُ.
امام صادق عليه السلام آيه را چنين قرائت كرد: «وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذينَ لا يَجِدُونَ نِكاحاً- بِالْمُتْعَةِ- حَتّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ‏» اينگونه تنزيل تفسیری اين آيه است (يعنى منظور از ازدواج در اين آيه ازدواج موقّت است) ترجمه آيه: «و كسانى كه امكانى براى ازدواج نم ى‏يابند (با ازدواج موقّت) بايد پاكدامنى پيشه كنند تا خداوند از فضل خود آنان را بى‏ نياز گرداند»

مستدرك الوسائل، ج‏14،ص: 448

بنا بر این توصیه قرآن این است که کسانی که ازدواج دائم برایشان نیست با انجام متعه و ازدواج موقت تقوا پیشه کنند.

[="Tahoma"]

یارب;665730 نوشت:
یک جوان مجرد (آقا) وقتی به ازدواج نیاز پیدا میکند اگر بگویند باید ازدواج دائم کنی به خاطر اینکه به گناه نیافتد هرگونه شده دنیال ازدواجش را میگیرد و زندگی تشکیل میدهد اما اگر ازدواج موقت کرد دیگر میلی به ازدواج دائم نخواهد داشت و دیگر خیلی عجله ای برای تشکیل یک زندگی دائمی نخواه داشت،حال فکر کنید با این اوضاع تکلیف جامعه چه میشود!!

دکتر ابهری (پژوهش‌گر و آسیب‌شناس مسائل اجتماعی) مصاحبه اختصاصی فوق با تبیان گفته که:
بعد از 30 سال تجربه تلخ و شیرین در آسیب شناسی اجتماعی در کشور به این نتیجه رسیده‌ام که توسعه و تبلیغ ازدواج موقت هیچ مغایرتی با گسترش ازدواج دائم نداشته و حتی ممکن است مقدمه‌ای برای ایجاد در روابط عاطفی و افزایش آمار ازدواج دائم باشد.

ایشان در بخش ادامه این مصاحبه پیرامون زنانی که تحت تاثیر اندیشه‌های فمنیستی دائما حرف‌های خاصی را تکرار می‌کنند گفت:
کسانی که سنگ دفاع از حقوق زنان را به سینه می‌زنند، ازدواج موقت را مغایر با شخصیت زن تفسیر می‌کنند. این‌ها اشخاصی هستند که تحت تأثیر فرهنگ‌های غربی، فقط طوطی‌وار بعضی کلمات را بیان می‌کنند و در مقابله با سوالات منطقی ما سکوت می‌کنند. از این گروه سوال می‌کنیم :اگر ازدواج موقت مغایر با شخصیت و جایگاه زنان است، خودفروشی و روسپی‌گری و به دنیا آوردن فرزندان نا مشروع چگونه تعبیر و ارزیابی می‌گردد؟ زنان خودفروش در معرض انواع تهدید های جانی، روانی و رفتاری بوده و هیچ گاه سرنوشت خوشایندی در انتظار آنان نمی‌باشد. [به عبارت دیگر راه‌حل واقع‌بینانه و غیرآرمانی برای حل معضلات موجود ندارند]
در بخش دیگری از مصاحبه از ایشان پرسیده شده که: بسیاری از خانواده‌ها مخالف ازدواج موقت فرزندان خود هستند، شما هم با این خانواده‌ها هم عقیده هستید؟
در مورد خانواده‌هایی که از ازدواج موقت فراری بوده و یا آن را برای فرزندان خود قبول ندارند باید عرض کنم خوب است این گونه والدین سری به مراکز و بیمارستان‌های محل نگه داری بیماران ایدزی بزنند و لحظاتی در مورد آلوده شدن فرزندان خود به گناه و نوامیس مردم تفکر کنند، آنگاه اگر قانع نشدند من حاضرم با آن‌ها صحبت کنم.
همچنین ایشان درباه این شبهه که در ازدواج موقت عشق نیست چون بعد جنسی در آن پررنگ‌تر است گفت: عشق باید از ازدواج متولد شود و عشق‌های خیالی و افسانه‌ای دیگر در موزه‌ها وجود دارند، جوانان نباید منتظر عشق‌های رویایی باشند، با منطق می‌توان عاطفه را هدایت کرد.
http://manmote.com/post/444776426/

[="Tahoma"]http://www.askdin.com/thread48318.html#post665269

در تاپیک فوق هم مطالب خوبی آمده

علــی;665745 نوشت:
در بخش دیگری از مصاحبه از ایشان پرسیده شده که: بسیاری از خانواده‌ها مخالف ازدواج موقت فرزندان خود هستند، شما هم با این خانواده‌ها هم عقیده هستید؟
در مورد خانواده‌هایی که از ازدواج موقت فراری بوده و یا آن را برای فرزندان خود قبول ندارند باید عرض کنم خوب است این گونه والدین سری به مراکز و بیمارستان‌های محل نگه داری بیماران ایدزی بزنند و لحظاتی در مورد آلوده شدن فرزندان خود به گناه و نوامیس مردم تفکر کنند، آنگاه اگر قانع نشدند من حاضرم با آن‌ها صحبت کنم.
همچنین ایشان درباه این شبهه که در ازدواج موقت عشق نیست چون بعد جنسی در آن پررنگ‌تر است گفت: عشق باید از ازدواج متولد شود و عشق‌های خیالی و افسانه‌ای دیگر در موزه‌ها وجود دارند، جوانان نباید منتظر عشق‌های رویایی باشند، با منطق می‌توان عاطفه را هدایت کرد.

شنا خوب است ولي اگر پلاژ گذاشته نشود و فنون شنا را افراد نداند به جاي لذت غرق مي شوند
تأكيد من اين است كه اگر دقت نشود از قضا سكنجين سودا مي افزايد.نبايد به تنوع طلبي كشيده شود و اصل ازدواج سست شود. فردي كه ثبات هيجاني ندارد اين ازدواج برايش سم است اگر براي افرادي اين مشكلات را ايجاد نمي كند با حدود رعايت شرعي كسي مانع آن نشده است

علــی;665740 نوشت:
به غیر از آقای مکارم تمامی مراجع مورد تایید جامعه مدرسین از آقایان خامنه ای و سیستانی و صافی و وحید خراسانی و ... همگی تعدد زوجات و متعه را مستحب می دانند و حتی بنده از دفاتر تمام این بزرگواران استفتای کتبی کرده ام و مثلا آقای صافی جواب داده اند تعدد زوجات مستحب است حتی برای کسی که سه همسر دارد برای او مستحب است زن چهارم را بگیرد و این از نعمات خداوند بر مومنین است که می خواهد عفاف آنها حفظ شود و آنها را از وقوع در مفاسد اجتماعی و اخلاقی دو نماید.(اگر خواستید برای شما تصاویر استفتا مراجع را هم ارسال خواهم کرد)
بنا بر این نیاز نیست کسی حکم دهد مراجعی که شبهه اعلمیت ندارند حکم داده اند و وظیفه من و شما تبعیت است.


راستي مراجع براي افرادي كه صلاحيت دارند واجب مي كنند وارد حوزه علميه شوند اين وجوب و امثال اين را افراد با استعداد مذهبي به بهانه هاي مختلف گوش نمي دهند ولي مستحبات را تأكيد زيادي دارند:Nishkhand:
يك نفر سادات زيبا را مي بوسيد گفتند اين كار را نكن اشكال دارد گفت به خاطر جدشان است سيدي نازيبا يافتندي و گفتند از بهر خداي او را ببوس گفت چرا هر چه كار خير است بردوش من بايد باشد:khandeh!:
***

الان بحث ما در اين نيست كه آيا اين حكم مستحب است يا نيست؟
يا اين كه تخصيص اكثر پيش مياد يا نه
و من بحث را ادامه نمي دهم
راستش اختلافي با شما احساس نمي كنم فقط من مي گويم تشويق به اين حكم نياز به سواد آموزي بيشتر دارد يعني در مشاوره ها مي بينيم كه جواني كه ازدواج موقت كرده يا از روابط نامشروع متعدد داشته در زندگي زناشويي خود مشكل جدي دارد نبايد يك مستحب بنياد زندگي زناشويي تخريب كند بنابراين هركسي برايش مستحب نيست و....
اما گذشته از اينها
بحث اصلي اين سؤال است
0123456;663388 نوشت:
سلام، یه سوال داشتم در مورد اوضاع جامعه امروزی، [HL]چرا [/HL]در جامعه امروزی که این همه فساد های جنسی و روابط نامشروع رواج پیدا کرده، مراجع تقلید و آیت الله خامنه ای [HL]فتوایی[/HL] در این مورد صادر نمیکنن، مثلا واجب بکنن که همه باید قبل از مثلا 20 سالگی ازدواج کنن یا اینکه در مورد ازدواج موقت و فواید آن توضیح بدن و این عرف و باور غلط رو درباره ازدواج موقت از بین ببرن و زمینه ازدواج موقت جوانان رو فراهم بکنن و خیلی کارهای دیگه که فقط مراجع تقلید میتونن انجام بدن و خیلی هم موثره، ولی این کار ها رو انجام نمیدن؟ خواهشا توضیح بدید، خیلی ممنون، در پناه حق.

[HL]بنابراين لطف كنيد از سؤال بيرون نرويد به هرحال اگر موضوع بحث مشخص نشود هرج و مرج پيش مياد و وقت زيادي گرفته مي شود و گرنه مجبور مي شوم قيچي اصلاحات را بردارم (سؤال جديد تاپيك جديد)[/HL]

علــی;665745 نوشت:
دکتر ابهری (پژوهش‌گر و آسیب‌شناس مسائل اجتماعی) مصاحبه اختصاصی فوق با تبیان گفته که:
بعد از 30 سال تجربه تلخ و شیرین در آسیب شناسی اجتماعی در کشور به این نتیجه رسیده‌ام که توسعه و تبلیغ ازدواج موقت هیچ مغایرتی با گسترش ازدواج دائم نداشته و حتی ممکن است مقدمه‌ای برای ایجاد در روابط عاطفی و افزایش آمار ازدواج دائم باشد.

سلام علیکم
کاربر گرامی و محترم

اگر اینگونه بود که دختران و پسران مجرد ازدواج موقت میکردند و بعد این ازدواج موقت باعث میشد به یک ازدواج دائم تبدیل شود خیلی هم عالی بود!! (باز هم تاکید میکنم بنده با ازدواج موقت و تعدد زوجات به هیچ وجه مخالف نیستم و در جای خودش ضروری میدانم)اما شما چند تا پسر مجرد سراغ دارید که با دختر مجرد ازدواج موقت کرده که به دائم تبدیل شود؟!! حال شما ببینید چقدر دختر مجرد داریم؟! آنوقت فکر کنید آقا پسر های مجرد به جای ازدواج با اینها (چه دائم چه موقت!!) بروند با خانمهای بیوه یا مطلقه عقد موقت کنند!! حال چه اتفاقی می افتد؟! سن دختران مجرد روز به روز بالا میرود،از حق یک ازدواج محروم میشوند تا جایی که مجبور شوند یا مجرد بمانند یا همسر دوم شوند!
بنده گاهی با خودم میگویم حتی همین خانمهای شریف و متدینی که همسرانشان فوت کردند یا طلاق داده اند چرا باید از ازدواج دائم محروم باشند؟!!

ازدواج موقتی که زمینه ساز یک ازدواج دائم شود خیلی خوب است،ازدواج موقتی که طرف واقعا شرایط دائم را ندارد بسیار پسندیده است،امااگر با ازدواج موقت آقایان مجرد باعث شود دختران مجرد در خانه بمانند آیا ظلمی در حق این دختران نیست؟! آیا ظلم در حق نسلی که دارد کم میشود نیست؟!

یقیین بدانید اگر ازدواج موقت یا متعدد بد بود هرگز خداوند حکیم آن را قرار نمیداد،اما باید در جای خودش استفاده شود

خداوند عاقبت همه مارا ختم به خیر بگرداند

یازهرا(س)

علــی;665745 نوشت:
بسیاری از خانواده‌ها مخالف ازدواج موقت فرزندان خود هستن

اگر در جامعه کنونی که فساد ها زیاد شده است ،خانواده ها واقعا به فکر باشند و وقتی میبینند جوانشان به ازدواج نیاز دارد اسباب ازدواج دائم را برایش فراهم آوردند نصف مشکلات حل میشود!!
پس به نظر بنده یک جوانی که واقعا شرایط ازدواج دائم را دارد( که اگر درست نگاه کنید 90 درصد جوانان که میگویند شرایطش را نداریم واقعا دارند!!) باید ازدواج دائم کند و اگر ازدواج موقت کند به خودش و یک دختر مجرد به نوعی ظلم کرده است!! امااگر واقعا شرایط را نداشت از هر نظر هنوز آماده ازدواج دائم نبودو از طرفی واقعا داشت به گناه می افتاد( کنترل نفس برایش ممکن نبود تا زمینه ازدواج دائمش فراهم شود) به نظر بنده اینجا خیلی خوب است که پدر و مادر زمینه ازدواج موقت پسرشان را با یک دختر مجرد همسن خودش ایجاد کنند!!! با توافق خانواده ها و آگاهی دادن به این دختر و پسر ،تا بحران و نیازهایشان در قالب ازدواج موقت رفع گردد از طرفی همین عقد موقت زمینه ای شود برای یک ازدواج دائم!! اینگونه هم فرزندانشان سالم مانده اند و هم بدون نگرانی و بدون گناه بحرانهای دوران نوجوانی و جوانی را طی نموده اند(البته این امر نیاز به یک فرهنگ سازی و دادن آگاهی به والدین و دختر و پسر دارد!)

اگر ما تمام احکامهای الهی را در جای خودش استفاده میکردیم هیچ مشکلی در زندگی ها نداشتیم!!

خداوند عاقبت همه مارا ختم به خیر بگرداند
یازهرا(س)

[="Tahoma"][="DarkGreen"]

حامی;665748 نوشت:
بنابراين لطف كنيد از سؤال بيرون نرويد به هرحال اگر موضوع بحث مشخص نشود هرج و مرج پيش مياد و وقت زيادي گرفته مي شود و گرنه مجبور مي شوم قيچي اصلاحات را بردارم (سؤال جديد تاپيك جديد)

:ok::ok::ok:
[/]

سلام .ببخشید اقای حامی که تاپیک رو منحرف میکنم. ولی برای من این یه علامت سوال بزرگ شده که چرا برخی افراد صاحب نظر اینقدر با ازدواج موقت جوانان مخالفت می کنند؟ من دو پست اول شمارو خوندم واقعا تعجب کردم.
تو این جامعه که به دلایل مختلف من جمله مسائل اقتصادی امکان ازدواج دائم برای اکثر جوونها نیست، اینها ازدواج موقت نکنند و سالها صبر کنند که چه اتفاقی بیفته؟ اگه امکان ازدواج موقت داشته باشند و انجام بدهند چه بحرانی پیش میاد؟ دلیل و منطق این ریاضت چیه؟
بازم ببخشید از این موضوع پرسیدم.

حامی;665784 نوشت:
نقل قول نوشته اصلی توسط حامی نمایش پست ها
بنابراين لطف كنيد از سؤال بيرون نرويد به هرحال اگر موضوع بحث مشخص نشود هرج و مرج پيش مياد و وقت زيادي گرفته مي شود و گرنه مجبور مي شوم قيچي اصلاحات را بردارم (سؤال جديد تاپيك جديد)

سلام علیکم
باتشکر از شما استاد محترم
اگر مباحث بنده حقیر احیانا خارج از موضوع بوده است از شروع کنن گرامی تاپیک و شما عذرخواهی میکنم

0123456;663388 نوشت:
مراجع تقلید و آیت الله خامنه ای فتوایی در این مورد صادر نمیکنن، مثلا واجب بکنن که همه باید قبل از مثلا 20 سالگی ازدواج کنن

به این دلیل که قبلا این فتوا صادر شده است!!! ازدواج چند دسته است،واجب ،مستحب،مکروه ،حرام!
اگر کسی قبل از 20 سالگی به حدی باشد که دارد به گناه میافت و هیچ راه دیگری نداشته باشد ازدواج واجب میشود!!(نگاه نفرمایید که خیلی افراد در عرف دارند اشتباه عمل میکند وبه این موضوع(ازدواج به موقع ) عمل نمیکنند،وگرنه انسان هرزمان بداند واقعا به ازدواج نیاز دارد و دارد به گناه میافتد ازدواج برایش واجب میشود! خیلی ها هستند که در سنین پایین ازدواج میکنند )

مشکل اینجاست که متاسفانه نوع نگاه و دید جوانان و خانواه ها به زندگی و ازدواج عوض شده است و زندگی اسلامی شده اسلامی غربی و بعضا حتی بخش غربی زندگی ها به بخش اسلامیش اشراف دارد!! متاسفانه تجملات جای سادگی و صداقت در زندگی ها را گرفته است توکل ها در ازدواج ها کمرنگ شده است ،بعضا آستانه تحمل سختی ها پایین آمده است وایمانها کم شده است و ....که همه اینها دست به دست هم داده و باعث شده تا ازدواج ها سخت شود...

یازهرا(س)

[="Tahoma"][="DarkGreen"]

mohamad313;665797 نوشت:
سلام .ببخشید اقای حامی که تاپیک رو منحرف میکنم. ولی برای من این یه علامت سوال بزرگ شده که چرا برخی افراد صاحب نظر اینقدر با ازدواج موقت جوانان مخالفت می کنند؟ من دو پست اول شمارو خوندم واقعا تعجب کردم.
تو این جامعه که به دلایل مختلف من جمله مسائل اقتصادی امکان ازدواج دائم برای اکثر جوونها نیست، اینها ازدواج موقت نکنند و سالها صبر کنند که چه اتفاقی بیفته؟ اگه امکان ازدواج موقت داشته باشند و انجام بدهند چه بحرانی پیش میاد؟ دلیل و منطق این ریاضت چیه؟
بازم ببخشید از این موضوع پرسیدم.

سلام
مطالعه فرماييد
http://www.askdin.com/thread48318.html[/]

[="Microsoft Sans Serif"][="Blue"]

نقل قول:

الدین القیم

این ارسال توسط حامی حذف شده است. دلیل:خروج از بحث


چه خروج از بحثی؟
تحمل فتوای مراجع را ندارید؟
اینهمه مطالب غیر مرتبط و خلاف شرع خود شما گفته اید آنوقت مطلب من را حذف می کنید؟
و السلام علی من اتبع الهدی[/]

الدین القیم;665827 نوشت:
چه خروج از بحثی؟
تحمل فتوای مراجع را ندارید؟
اینهمه مطالب غیر مرتبط و خلاف شرع خود شما گفته اید آنوقت مطلب من را حذف می کنید؟
و السلام علی من اتبع الهدی

سلام
خوانندگان محترم اين تاپيك قضاوت كنيد سؤال چيست؟
نسبت به اصل حكم كسي سؤالي ندارد؟
اين كه آورده ام كه آيت الله مكارم به عنوان يك مرجع تقليد بزرگ مي فرمايند «ازدواج موقت براي هوسراني و سرگرمي نيست»
سخن من نيست حالا اگر كسي مي گويد من ازدواج موقت مي كنم نياز جنسي دارم، هوسران هم نيستمف براي زندگي زناشويي ام خطري هم ندارد، و...از بحث خارج است كسي با او حرفي ندارند و منعي نشده است
سؤال اصلي تاپيك چرايي فتوا ندادن به وجوب ازدواج و....است

[=Microsoft Sans Serif]

حامی;665831 نوشت:
خوانندگان محترم اين تاپيك قضاوت كنيد سؤال چيست؟

خوانندگان فهیم قضاوت می کنند که سوال این تاپیک این است که چرا مراجع نسبت به ازدواج موقت موضع نمی گیرند و عین پست اول این است
0123456;663388 نوشت:
یا اینکه در مورد ازدواج موقت و فواید آن توضیح بدن[HL] و این عرف و باور غلط رو درباره ازدواج موقت از بین ببرن[/HL]

و بنده استفتا از آیت الله وحید آوردم که ایشان فرمودند تقبیحی که نسبت به ازدواج موقت انجام می شود صحیح نیست و تقبیح حکم خداست یعنی مراجع با تقبیح ازدواج موقت مخالف هستند آنوقت شما مطالب بنده (تقبيح ازدواج موقت، تقبيح حكم خداوند است و كسي نميتواند اين حلال خدا را تقبيح كند.) که تنها پست در کل این دو صفحه اخیر مرتبط با موضوع است را حذف کرده چون به مذاقتان خوش نیامده و دیگر مطالب را باقی گذاشتید.
و السلام علی من اتبع الهدی

حامی;665826 نوشت:
سلام
مطالعه فرماييد
توصیه اسلام به جوانان امروزی کدام است: «سرکوب نیاز جنسی» یا «ازدواج موقت» ؟

ممنونم. ولی به نظر بنده سخنان شما در این تاپیکی که معرفی کردین(مثلا بند 6) با موضع شما در همین تاپیک کمی ناسازگار است.
به هر حال بنده درخواست دارم با توجه به تجربه زیاد شما در مشاوره چند مورد از معضل هایی که ممکنه با ازدواج موقت پیش بیاد و شما هم مشاهده کردین رو همینجا که حرفش شده بیان کنیداگه امکانش هست. ممنونم.

[="Microsoft Sans Serif"][="Blue"]

mohamad313;665835 نوشت:
با توجه به تجربه زیاد شما در مشاوره چند مورد از معضل هایی که ممکنه با ازدواج موقت پیش بیاد و شما هم مشاهده کردین رو همینجا که حرفش شده بیان کنیداگه امکانش هست. ممنونم.

این روانشناس ها که بیشتر روانشاسی غربی خوانده اند تا اسلامی اگر می توانستند مصالح و مفاسد احکام را درک کنند خداوند صدور احکام را به اینها می داد و نه اینکه خودش حکم دهد و این آقایان با این به اصطلاح علم خود بخواهند در مورد احکام خدا نظر دهند.
در مورد احکام خدا باید به فقیه رجوع کرد آنهم نه هر فقیهی بلکه فقیهی که اعلم باشد و برای خواست مردم فتوا ندهد و نظر شخصی را در حکم خدا دخیل نکند تا حکم خدا را که مطابق مصالح عامه مردم است بیان کند و نه روانشناسی که تا دو متر جلوی پای خودش را می بیند.[/]

حامی;665748 نوشت:
بنابراين لطف كنيد از سؤال بيرون نرويد به هرحال اگر موضوع بحث مشخص نشود هرج و مرج پيش مياد و وقت زيادي گرفته مي شود و گرنه مجبور مي شوم قيچي اصلاحات را بردارم (سؤال جديد تاپيك جديد)

سلام جناب استاد حامی چون این موضوع توصیه اسلام به جوانان امروزی کدام است: «سرکوب نیاز جنسی» یا «ازدواج موقت» ؟
را بسته بودید مجبور شدم اینجا حرفم را بزنم اگر لازم دانستید مطلبم را حذف کنید.

در تایید این فرمایش شما می خواستم حرف بزنم:

حامی;665748 نوشت:
شويق به اين حكم نياز به سواد آموزي بيشتر دارد

صرفا جهت اطلاع: این حدیث جعلی است.

علــی;665744 نوشت:
وَ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع: أَنَّهُ قَرَأَ وَ لْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحاً بِالْمُتْعَةِ حَتَّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ‏ هَكَذَا التَّنْزِيلُ.
امام صادق عليه السلام آيه را چنين قرائت كرد: «وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذينَ لا يَجِدُونَ نِكاحاً- بِالْمُتْعَةِ- حَتّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ‏» اينگونه تنزيل تفسیری اين آيه است (يعنى منظور از ازدواج در اين آيه ازدواج موقّت است) ترجمه آيه: «و كسانى كه امكانى براى ازدواج نم ى‏يابند (با ازدواج موقّت) بايد پاكدامنى پيشه كنند تا خداوند از فضل خود آنان را بى‏ نياز گرداند»

مستدرك الوسائل، ج‏14،ص: 448

اشکالات سندی:
1- این حدیث سندش ناقص است و ادامه راویان از حماد ذکر نشده است.
2-علامه نوری در کتاب مستدرک الوسایل در حقیقت این روایت را از کتاب (( التنزیل و التحریف)) نقل کرده است . این کتاب در مورد اثبات تحریف قرآن نوشته شده است و نویسنده ی این کتاب احمد بن محمد سياري معروف به ابوعبدالله سياري است که فاسد المذهب و غالی و منحرف بوده است. (قاموس الرجال: ج ١، ص ۴٠٣-۴٠۴___ رجال نجاشی ص 80__ معجم الرجال الحدیث ج3 ص 71)

علامه عسکری در این باره می گوید:اکثر رواياتي که شيخ نوري نقل کرده، از کتاب قرائات سياري است. او به ائمه اهل‌بيت (ع) افترا زده و روايات را دسّ و جعل مي‌نمود و اسنادي براي آنها مي‌ساخت و به اهل‌بيت (ع) نسبت مي‌داد. محدثين، روايات او را نقل و وارد کتب احاديث مکتب اهل‌بيت (ع) نمودند و محدثيني مثل شيخ نوري در اثبات تحريف قرآن به اين روايات استشهاد کرده‌اند.» ( عسکري، القرآن الکريم و روايات المدرستين، ج 3، ص 253 ـ 248)

اشکالات محتوایی:
1- به متن حدیث دقت کنید: أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع: أَنَّهُ قَرَأَ وَ لْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحاً بِالْمُتْعَةِ حَتَّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ‏ هَكَذَا التَّنْزِيلُ.

در روایت گفته نشده است که ازدواج موقت ( کلمه با المتعه) تفسیر یا تاویل این آیه است بلکه گفته شده که این تنزیل این آیه است یعنی قرآن تحریف شده و این کلمه از قرآن حذف شده است!

2-خداوند در این آیه گفته(( کسانی امکانی برای نکاح نمی یابند)) و نکاح اعم از موقت و دائم است یعنی عدم امکان در آیه شامل نکاح موقت هم می شود پس توصیه به نکاح موقت در حدیث از این آیه امری بیجا است و مثل این می ماند که کسی که به طور کلی امکان حج رفتن را ندارد به حج تمتع دعوت کنیم.

مطالب من غیر مرتبط نبود. بحث از سوال پست اول تاپیک یعنی وظایف مراجع به رویکرد آنها هم مربوط میشود.

اگر حس میکنید انجراف از بحث بود ممنون میشوم لااقل در پیام خصوصی برای خودم پستهایم را بفرستید چون با وجود درگیریهای روزانه و شغل غیر مرتبط، برای نوشتنشان زمان گذاشتم.

0123456;663388 نوشت:
خیلی کارهای دیگه که فقط مراجع تقلید میتونن انجام بدن و خیلی هم موثره، ولی این کار ها رو انجام نمیدن؟

در مورد این قسمت سوالتان اتفاقا یک زمانی بنده هم نشستم با خودم فکر کردم کاش میشد به مراجع نامه نوشت و در خواست کرد تا برای وضع موجود کاری انجام دهند،حتی یادم است همین جا یک تاپیکی بود که آنجا بر سر این موضوع صحبت شد و توافق شد که جهت ازدواج جوانان به مراجع نامه ای نوشته شود، اما بعد بنده نشستم خیلی فکر کردم،با خودم گفتم خب مراجع چکار باید الان در این زمینه انجام بدهند که هنوز انجام نداده اند؟ !
فرض بیایند بگویند هرچه پسر مجرد است واجب است تا آخر امسال ازدواج کند!! حال جوانان چه میگویند؟می گویند این را که خودمان بلد بودیم پولش را از کجا بیاوریم! (صحبتی که فقط در تایپکهای این سایت فراوان میتوانید مشاهده کنید بحث اقتصادی است که تا موضوع ازدواج پیش می آید بحث اقتصادی پیش کشیده میشود) در حالی اگر همه جوانان توکل داشتند و به رزاقیت خداوند ایمان داشتند اصلا به این موضوع فکر هم نمیکردند!!! خداوند میگوید از تو حرکت از من برکت...خب خالا این مشکل را چه کسی باید حل کند؟مراجع؟!! اینکه ما جوانان توکلمان به خداوند کم است را مراجع باید چه فتوایی برایش بدهند؟!!
مورد بعدی اینکه مراجع اعلام کنندفرض تا آخر امسال هیچ پدر و ماری حق ندارد مانع ازدواج فرزندش شود!!! خب جوانان چه میگویند؟! میگویند این را که روزی صد بار روحانیون دارند میگویند کو گوش شنوا!! یکی باید بیاید بنشیند پدر و مادر را راضی کند، خب این مشکل را چه کسی باید حل کند؟مراجع؟ در این خصوص به نظرتان چه حکمی باید صادر کنند؟!
مورد بعدی تجملاتی شدن زندگی ها!! فرض مراجع بگویند حق ندارید تجملاتی زندگی کیند،جوانان چه میگویند؟ میگویند این را که از زمانی که پیامبراکرم (ص) اسلام را به مردم عرضه کردند گفته شده تا حالا!!! وقتی کسی عمل نمیکند چه فایده؟ وقتی میخواهند مراسم آنچنانی بگیرند و جهزیه آنچنانی داشته باشند،وقتی جوانان امروزی میخواهند دکتری بگیرند بعد ازدواج کنند یا میخواهند از اول زندگی خانه و ماشین و چه چه چه آماده داشته باشند،وقتی بعضی جوانها تحمل حتی یک یکسال سختی کشیدن را ندارند چه برسد به چند سال اول زندگی !! به نظرتان اینجا مراجع باید چه حکمی صادر کنند؟!!
و دها مورد دیگر که متاسفانه همه ما به خوبی به آنها آگاهیم...
باور کنید در همین دوره کنونی که بعضا میفرمایند گرانی است و نمیشود ازدواج کرد،اگر دختران و پسران و خانواده ها دیدهایشان را اسلامی کنند به راحتی به یک سال نکشیده همه ازدواج میکردند!!
هرچه تذکر لازم بوده در اسلام داده شده، این ماها هستیم که عمل نمیکینم،به نظرتان برای عامل نبودن ماها به اسلام و دستورات دینی مراجع چه فتوایی باید صادر کنند؟!!

خداوند عاقبت همه مارا ختم به خیر بگرداند
یازهرا(س)

[="Tahoma"][="DarkGreen"]

الدین القیم;665834 نوشت:
و بنده استفتا از آیت الله وحید آوردم که ایشان فرمودند تقبیحی که نسبت به ازدواج موقت انجام می شود صحیح نیست و تقبیح حکم خداست یعنی مراجع با تقبیح ازدواج موقت مخالف هستند آنوقت شما مطالب بنده (تقبيح ازدواج موقت، تقبيح حكم خداوند است و كسي نميتواند اين حلال خدا را تقبيح كند.) که تنها پست در کل این دو صفحه اخیر مرتبط با موضوع است را حذف کرده چون به مذاقتان خوش نیامده و دیگر مطالب را باقی گذاشتید.
و السلام علی من اتبع الهدی

دوست بزرگوارم
كسي كه اين مسأله اينجا اختلافي ندارد
حرف من اين است كه مراجع زحمت خود را كشيده اند و ما بايد با روش هاي علمي آسيب شناسي و آسيب زدايي كنيم.
من امروز به اين سايت نيامده ام كه محكوم شوم با حكم خدا مخالفم يا آن را تقبيح مي كنم و با بررسي اجمالي مي توان نوشته هاي من را درباره اين مسأله ببنيد داستان شيب شهوت و چسب احساس براي بيان آسيب ها بوده نه رد اين حكم
در داستان هاي واقعي مشاوره هم درباره ازدواج موقت داستاني اورده ام
مصاحبه با يك عاقد را خوانده ايد؟
من و حرام زادگي را خوانده ايد؟
و خداوند در دادگاه خانواده محالمه مي شود را خوانده ايد؟
نمودارهاي زيادي را كه درباره اين ازدواج را در سايت قرار داده ام را ديده ايد؟
پس
من مخالف اين حكم نيستم
در اين جامعه هم زندگي مي كنم و به دليل رشته ام بيشتر از شما با جوانان ارتباط دارم و از مشكلات جنسي آنها خبر دارم ولي
خبر دارم كه براي برخي جوانان اين ازدواج سم است مي خواهيم ابرو را اصلاح كنيم چشم را نبايد كور كنيم.
به همين دليل مراجع به طور كلي حكم نمي دهند[/]

الدین القیم;665842 نوشت:
این روانشناس ها که بیشتر روانشاسی غربی خوانده اند تا اسلامی اگر می توانستند مصالح و مفاسد احکام را درک کنند خداوند صدور احکام را به اینها می داد و نه اینکه خودش حکم دهد و این آقایان با این به اصطلاح علم خود بخواهند در مورد احکام خدا نظر دهند.
در مورد احکام خدا باید به فقیه رجوع کرد آنهم نه هر فقیهی بلکه فقیهی که اعلم باشد و برای خواست مردم فتوا ندهد و نظر شخصی را در حکم خدا دخیل نکند تا حکم خدا را که مطابق مصالح عامه مردم است بیان کند و نه روانشناسی که تا دو متر جلوی پای خودش را می بیند.

سلام بر شما
به نظرم براي بحث علم نياز به صبوري بيشتري داريم
وقتي در اين كه امثال آيت الله مكارم و مظاهري و. نوري همداني و... مي توانند مصالح و مفاسد احكام را درك كنند شك داريد حقم داريد كه نظر امثال من را قبول نكنيد:Nishkhand:
بزرگوار شما تاب سخنان من را كه در 98 درصد با شما اشتراك دارم و از مراجع نقل مي كنم نداريد. سخت حيرانم چگونه مي خواهيد با مخالفين اين حكم بحث كنيد؟!:Ghamgin:
من ادعايي ندارم من در وادي شريعت كورم و دومتر جلوي پيام را هم نمي بينم به همين دليل است از عطاي احتياط و چراغ نظر مراجع استفاده مي كنم
بيان سخنان آيت الله مكارم بود وگرنه من تخصصي ندارم كه بخواهم نظر فقهي بدهم
هركجاي بحث من هم با فقه شيعه تضاد دارد بفرماييد اين كه مي گويم ازدواج موقت فلسفه خاص دارد و براي هوسراني نيست؟ بزرگوار اين سخن آيت الله مكارم است
به هرحال مكلف اگر به حكم مرجع تقليد اعلم عمل كند در پيشگاه خداوند نگراني اي ندارد.

...............
ضمنا
ما نرم افزاري داريم با عنوان احكام روان شناختي. اين يعني اين كه ما ادعا فقيه بودن نداريم و در مسائل شرعي - روان شناختي را از مراجع مي پرسيم
در همين نرم افزار احكام ازدواج موقت نيز آمده است
اينجا هم يعني اين كه ما باز در مسائل روان شناختي نظر مي دهيم ولي در مسائل فقيه مطيع نظر مراجع تقليد هستيم
بنابراين
اگر ما مقليد هستيم كه مرجع تقليد مان مشخص است نظر او را اگر مي دانيم كه فبها المراد اگر نمي دانيم بپرسيم
اگر هم مرجع تقليد هستيم نمي توانيم ديگران را بالاجبار مكلف كنيم كه از ما تقليد كنند مگر اين كه با معيارها تشخيص دهند اعلم هستيم البته نظرمان براي خودمان حجت شرعي است

[="Tahoma"][="DarkGreen"]

یارب;665857 نوشت:
در مورد این قسمت سوالتان اتفاقا یک زمانی بنده هم نشستم با خودم فکر کردم کاش میشد به مراجع نامه نوشت و در خواست کرد تا برای وضع موجود کاری انجام دهند،حتی یادم است همین جا یک تاپیکی بود که آنجا بر سر این موضوع صحبت شد و توافق شد که جهت ازدواج جوانان به مراجع نامه ای نوشته شود، اما بعد بنده نشستم خیلی فکر کردم،با خودم گفتم خب مراجع چکار باید الان در این زمینه انجام بدهند که هنوز انجام نداده اند؟ !
فرض بیایند بگویند هرچه پسر مجرد است واجب است تا آخر امسال ازدواج کند!! حال جوانان چه میگویند؟می گویند این را که خودمان بلد بودیم پولش را از کجا بیاوریم! (صحبتی که فقط در تایپکهای این سایت فراوان میتوانید مشاهده کنید بحث اقتصادی است که تا موضوع ازدواج پیش می آید بحث اقتصادی پیش کشیده میشود) در حالی اگر همه جوانان توکل داشتند و به رزاقیت خداوند ایمان داشتند اصلا به این موضوع فکر هم نمیکردند!!! خداوند میگوید از تو حرکت از من برکت...خب خالا این مشکل را چه کسی باید حل کند؟مراجع؟!! اینکه ما جوانان توکلمان به خداوند کم است را مراجع باید چه فتوایی برایش بدهند؟!!
مورد بعدی اینکه مراجع اعلام کنندفرض تا آخر امسال هیچ پدر و ماری حق ندارد مانع ازدواج فرزندش شود!!! خب جوانان چه میگویند؟! میگویند این را که روزی صد بار روحانیون دارند میگویند کو گوش شنوا!! یکی باید بیاید بنشیند پدر و مادر را راضی کند، خب این مشکل را چه کسی باید حل کند؟مراجع؟ در این خصوص به نظرتان چه حکمی باید صادر کنند؟!
مورد بعدی تجملاتی شدن زندگی ها!! فرض مراجع بگویند حق ندارید تجملاتی زندگی کیند،جوانان چه میگویند؟ میگویند این را که از زمانی که پیامبراکرم (ص) اسلام را به مردم عرضه کردند گفته شده تا حالا!!! وقتی کسی عمل نمیکند چه فایده؟ وقتی میخواهند مراسم آنچنانی بگیرند و جهزیه آنچنانی داشته باشند،وقتی جوانان امروزی میخواهند دکتری بگیرند بعد ازدواج کنند یا میخواهند از اول زندگی خانه و ماشین و چه چه چه آماده داشته باشند،وقتی بعضی جوانها تحمل حتی یک یکسال سختی کشیدن را ندارند چه برسد به چند سال اول زندگی !! به نظرتان اینجا مراجع باید چه حکمی صادر کنند؟!!
و دها مورد دیگر که متاسفانه همه ما به خوبی به آنها آگاهیم...
باور کنید در همین دوره کنونی که بعضا میفرمایند گرانی است و نمیشود ازدواج کرد،اگر دختران و پسران و خانواده ها دیدهایشان را اسلامی کنند به راحتی به یک سال نکشیده همه ازدواج میکردند!!
هرچه تذکر لازم بوده در اسلام داده شده، این ماها هستیم که عمل نمیکینم،به نظرتان برای عامل نبودن ماها به اسلام و دستورات دینی مراجع چه فتوایی باید صادر کنند؟!!

خداوند عاقبت همه مارا ختم به خیر بگرداند
یازهرا(س)

سلام
به نظرم اين بحث در پاسخ به سؤال اصلي تاپيك است و اغلب دوستان خارج از محور تاپيك پست زدند[/]

یارب;665857 نوشت:
باور کنید در همین دوره کنونی که بعضا میفرمایند گرانی است و نمیشود ازدواج کرد،اگر دختران و پسران و خانواده ها دیدهایشان را اسلامی کنند به راحتی به یک سال نکشیده همه ازدواج میکردند!!
هرچه تذکر لازم بوده در اسلام داده شده، این ماها هستیم که عمل نمیکینم،به نظرتان برای عامل نبودن ماها به اسلام و دستورات دینی مراجع چه فتوایی باید صادر کنند؟!!

تازه برخي از واحدهاي روان شناسي ارشد را خوانده بودم
روزي به سخنان يكي از مراجع نقد كردم و در پي دي اف در سايتي قرار دادم
كمي كه از نظر علمي بزرگ تر شدم از نقد خودم خجالت كشيدم و خودم متوجه شدم چه نقدهاي ( مباني و روش ) بر نقدم وارد است و سريع ان را حذف كردم و با ايميل از آن مرجع عذر خواهي كردمنق
نقد كردن عيب نيست ولي بايد در نقد اصولي را رعايت كنيم
نقد روش علمي خاص خود را دارد.
كتاب [HL]مشكلات جنسي جوانان[/HL] از يك مرجع تقليد است ايشان براي رويارويي با شهوت راه هاي متعددي بر شمرده اند چرا ما مي خواهيم همگي را منحصر كنيم به ازدواج موقت؟! البته همين مرجع هم از اين ازدواج به شدت دفاع مي كنند و پاسخ اشكالات اهل تسنن را مي دهند ولي به عنوان كارشناس بزرگ اسلام اجازه نمي دهند حكم بازيچه هوس قرار گيرد( اينجا)

[=Microsoft Sans Serif]

حامی;665859 نوشت:
در اين جامعه هم زندگي مي كنم و به دليل رشته ام بيشتر از شما با جوانان ارتباط دارم و از مشكلات جنسي آنها خبر دارم ولي
خبر دارم كه براي برخي جوانان اين ازدواج سم است مي خواهيم ابرو را اصلاح كنيم چشم را نبايد كور كنيم.

حامی;665859 نوشت:
حرف من اين است كه مراجع زحمت خود را كشيده اند و ما بايد با روش هاي علمي آسيب شناسي و آسيب زدايي كنيم.

یعنی شما دقیقا الان می خواهید کجا را آسیب شناسی کنید؟
مراجع فتوا می دهند اگر جوانی خود ارضایی می کند که شما گفتید من با مشکلات جنسی جوانان آگاه هستم و حتما می دانید چه قشر عظیمی مرتکب چنین عملی می شوند و یا کسانی که با جنس مخالف رابطه دارند که آمار های رسمی در این مورد واقعا فاجعه است برای اینها مراجع می گویند ازدواج واجب است و اگر نمی توانند ازدواج دائم کنند واجب است ازدواج موقت کنند،آنوقت شما می خواهید کجا را آسیب شناسی کنید و کدام ابرو را اصلاح کنید تا کور نشود در حالی که با این اتفاقات کور و کر هم شده اند آنوقت شما تازه می خواهید آسیب شناسی ازدواج شرعی که حکم خداست را انجام دهید؟
شما که اینقدر به فکر آسیب شناسی احکام خدا هستید:Nishkhand: (قربوم خدا که همه می خواهند یک ایرادی به کارش بگیرن:khaneh:) اونهم از بین این احکام زوم کنید به این ازدواج موقت که از فمنیست و بی دین گرفته تا وهابی به این حکم ایراد می گیره!! به فکر آسیب شناسی آن معضلاتی که عرض شد هم هستید؟
حامی;665865 نوشت:
وقتي در اين كه امثال آيت الله مكارم و مظاهري و. نوري همداني و... مي توانند مصالح و مفاسد احكام را درك كنند شك داريد

مسابقه فوتباله که یار کشی می کنید؟!:Nishkhand:
من هم می گویم وقتی شما در علم امثال صاحب جواهر و شیخ انصاری و ابن‌فهد حلی و سیدبن طاووس و سید بحرالعلوم و شیخ مفید و علامه حلی و سید مرتضی و سید رضی و شیخ طوسی و محقق حلی و شهید اول و شهید ثانی و شیخ بهایی و مقدس اردبیلی و شهید ثالث و فیض کاشانی و علامه مجلسی و وووو
از معاصرین امام خمینی و آیت الله خامنه ای و آیت الله سیستانی و آیت الله صافی و آیت الله وحید خراسانی ووووو
شک دارید و خود را اعلم از آنها می دانید و فکر می کنید که آنها نتوانستند مفاسد احکام را تشخیص دهند و شما توانستید کشف کنید که حکم خدا مفسده ای داشته که شما فهمیده اید و این علمای اعلام نفهمیده اند دیگر بحث با شما چه سودی دارد؟
حامی;665865 نوشت:
من ادعايي ندارم

همینکه من ادعایی ندارم هم کم ادعایی نیست:Nishkhand:
حامی;665865 نوشت:
هركجاي بحث من هم با فقه شيعه تضاد دارد بفرماييد

شما هر کجا سخنان ما با فقه شیعه در تضاد بوده است را بفرمایید اصلا مگر ما چیزی گفته ایم که شما مخالفت می کنید با ما؟
ما سخنی از مرجع تقلید که عمری در دین گذرانده نقل کردیم که تقبیح حکم خدا یعنی متعه صحیح نیست!
حامی;665865 نوشت:
به هرحال مكلف اگر به حكم مرجع تقليد اعلم عمل كند در پيشگاه خداوند نگراني اي ندارد.

خدا رحمت کنه شما و اموتتان را
پس چرا با سخنان آقای مظاهری برای مقلیدن آیت الله خامنه ای و سیستانی و وحید خراسانی و ... نسخه می پیچید؟
شما بحث فقهی نکنید و بگویید هر کسی به مرجعش رجوع کند به همین راحتی و دستور یک مرجع خاص را هم برای همه نپیچید.
حامی;665865 نوشت:
ما نرم افزاري داريم با عنوان احكام روان شناختي. اين يعني اين كه ما ادعا فقيه بودن نداريم و در مسائل شرعي - روان شناختي را از مراجع مي پرسيم در همين نرم افزار احكام ازدواج موقت نيز آمده است اينجا هم يعني اين كه ما باز در مسائل روان شناختي نظر مي دهيم ولي در مسائل فقيه مطيع نظر مراجع تقليد هستيم بنابراين اگر ما مقليد هستيم كه مرجع تقليد مان مشخص است نظر او را اگر مي دانيم كه فبها المراد اگر نمي دانيم بپرسيم

این نرم افزار های شما فقط احکام را از عده ای خاص ذکر می کند یا مربوط به همه مراجع هست؟ یا فقط آسیب شناسی احکام الهی است؟
ما از اول هر چه دیدیدم شما از ابتدا که زوم کرده بودید به آقای مظاهری در مورد اعلمیت او برخی دوستان نظر دادند زوم کردید به آقای مکارم که تو هر پست یک تکه ثابت از کلام ایشان (در مورد هوسرانی) را چماقی کرده اید که تا هر کسی نظری می دهد می گویید اِ!! تو خودت را از آقای مکارم اعلم می دانید! وای! تو چرا حرف می زنی! شما بیشتر می دانید یا آقای مکارم!
انگار در کل عالم یک مرجع هست و آن هم آقای مکارم و وقتی فتاوای دیگر مراجع را قرار می دهیم حذف می کنید که غیر مرتبط است با موضوع تاپیک!
آقای علی گفتند که تمام مراجع به جز آقای مکارم معتقدند ازدواج موقت مستحب است اما اینکه شما چرا نظرات بقیه مراجع را ول کرده اید و چسبیدید به نظر یک مرجع و نظر آن مرجع را برای همه تجویز می کنید جای سوال دارد؟ در طول تاریخ فراوان داشتیم که برخی از مراجع نظرات خاصی داشته اند اما شما به عنوان یک پاسخگو موظف هستید نظر اکثریت مراجع را تبلیغ کنید و نه نظر شخصی خاص را به عنوان نظر اسلام.

الدین القیم;665897 نوشت:
صاحب جواهر و شیخ انصاری و ابن‌فهد حلی و سیدبن طاووس و سید بحرالعلوم و شیخ مفید و علامه حلی و سید مرتضی و سید رضی و شیخ طوسی و محقق حلی و شهید اول و شهید ثانی و شیخ بهایی و مقدس اردبیلی و شهید ثالث و فیض کاشانی و علامه مجلسی و وووو
از معاصرین امام خمینی و آیت الله خامنه ای و آیت الله سیستانی و آیت الله صافی و آیت الله وحید خراسانی ووووو
شک دارید و خود را اعلم از آنها می دانید و فکر می کنید که آنها نتوانستند مفاسد احکام را تشخیص دهند و شما توانستید کشف کنید که حکم خدا مفسده ای داشته که شما فهمیده اید و این علمای اعلام نفهمیده اند دیگر بحث با شما چه سودی دارد؟

كجا گفته ام حكم خدا مفسده دارد؟
من گفتم اگر مستحب هم باشد همين حكم مي تواند نسبت به شرايط متفاوت شود حتي براي برخي حرام شود
اين را در مورد ازدواج دائم كه مستحب موكد هم هست مراجع مي گويند يعني نمي گويند چون مستحب موكد است براي همه و در هر شرايطي همين طور است ازدواج هم متناسب با شرايط عناوين مختلفي به خود مي گيرد
اگر اينجا را قبول داريد كه حرفي نداريم و يك نظر داريم
ولي اگر اينجا نقد داريد اجازه دهيد از كارشناسان احكام شرعي بخواهيم وارد بحث شوند

[=Microsoft Sans Serif]

حامی;665899 نوشت:
كجا گفته ام حكم خدا مفسده دارد؟
من گفتم اگر مستحب هم باشد همين حكم مي تواند نسبت به شرايط متفاوت شود حتي براي برخي حرام شود
اين را در مورد ازدواج دائم كه مستحب موكد هم هست مراجع مي گويند يعني نمي گويند چون مستحب موكد است براي همه و در هر شرايطي همين طور است ازدواج هم متناسب با شرايط عناوين مختلفي به خود مي گيرد
اگر اينجا را قبول داريد كه حرفي نداريم و يك نظر داريم
ولي اگر اينجا نقد داريد اجازه دهيد از كارشناسان احكام شرعي بخواهيم وارد بحث شوند

ما با این حرف شما مشکلی نداریم تنها به یک شرط
که شما ذکر کنید این مشکلی که ممکن است به وجود بیاید برای اقلیت است و نه اکثریت مردم.
چون اگر استثنا برای اکثریت باشد لازمه آن است است که خداوند حکیم حکمی را که باید برای اکثریت باشد وضع نموده اما برای اکثریت ضرر دارد و برای اقلیت قلیلی نافع است که با حکمت خدا در تضاد است.
پس اگر شما قید بزنید که ازدواج موقت ممکن است برای اقلیتی نه تنها سود داشته باشد بلکه ضرر هم داشته باشد بنده نه تنها مخالف نخواهم بود بلکه موافقت هم خواهم کرد اما اگر قید اقلیت را نزنید خیر.

[="Tahoma"][="DarkGreen"]

الدین القیم;665900 نوشت:
ما با این حرف شما مشکلی نداریم تنها به یک شرط
که شما ذکر کنید این مشکلی که ممکن است به وجود بیاید برای اقلیت است و نه اکثریت مردم.
چون اگر استثنا برای اکثریت باشد لازمه آن است است که خداوند حکیم حکمی را که باید برای اکثریت باشد وضع نموده اما برای اکثریت ضرر دارد و برای اقلیت قلیلی نافع است که با حکمت خدا در تضاد است.
پس اگر شما قید بزنید که ازدواج موقت ممکن است برای اقلیتی نه تنها سود داشته باشد بلکه ضرر هم داشته باشد بنده نه تنها مخالف نخواهم بود بلکه موافقت هم خواهم کرد اما اگر قید اقلیت را نزنید خیر.

بله اگر مستحب بدانيم و براساس شرايط حكم عناوين مختلف ديگر را پيدا نكند براي اكثر نافع است[/]

موضوع قفل شده است