اشتباه در تعیین جهت قبله

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اشتباه در تعیین جهت قبله

با سلام و احترام خدمت کارشناس محترم

بنده به تازگی متوجه شدم که نمازهایی که در منزل میخواندم به سمت قبله نبوده ( یکی از همسایگان محترم قبله را اشتباهی به ما گفتند) و ما هم به همون سمتی که ایشون گفتند میخوندیم تا اینکه متوجه شدیم قبله سمت دیگری است .

حال سوالم اینه که حکم نمازهایی که تا به حال خواندیم چیست؟ضمنا راه های تعیین قبله کدام است؟


مرجع:رهبری

با تشکر

برچسب: 

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد شفا

باغ بهشت;659410 نوشت:
[=times new roman]با سلام و احترام خدمت کارشناس محترم

بنده به تازگی متوجه شدم که نمازهایی که در منزل میخواندم به سمت قبله نبوده ( یکی از همسایگان محترم قبله را اشتباهی به ما گفتند) و ما هم به همون سمتی که ایشون گفتند میخوندیم تا اینکه متوجه شدیم قبله سمت دیگری است .


حال سوالم اینه که حکم نمازهایی که تا به حال خواندیم چیست؟ضمنا راه های تعیین قبله کدام است؟


مرجع:رهبری

با تشکر

سلام علیکم

طبق نظر رهبری:


اگر نمازگزار،علم به جهت قبله داشته باشد(از طریق شرعی) و جهت قبله را تعيين و به آن سمت نماز خواند و بعد فهميد اشتباه كرده، در صورتى كه انحراف او تا 90 درجه باشد، نمازش صحيح است و اگر بيشتر از اين مقدار باشد در صورتى كه وقت نماز نگذشته، بايد اعاده كند و اگر وقت گذشته، قضا ندارد.
البته در صورتی که مشخص شود پشت به قبله بوده بنابر احتیاط واجب باید نمازهای گذشته را قضا کند.

طریق شرعی:

1-شهادت دو فرد عادل كه از روى نشانه‌هاى حسّى شهادت دهند.
2-هر طریقی که برای او اطمینان حاصل شود:از جمله قبله نما یا راه های نجومی یا از طریق خورشید و....

به این استفتاء از ایشان توجه بفرمایید:

س: شخصى براى مدتى به جهتى که توهم مى‌کرده قبله است نماز خوانده و بعداً فهميده كه قبله كمى متمايل به راست يا چپ است چه حكمى دارد؟
ج) نمازگزار، بايد علم به جهت قبله داشته باشد و شهادت دو فرد عادل كه از روى نشانه‌هاى حسّى شهادت دهند نيز كفايت مى‌كند و اگر اين دو ممكن نبود، تمام تلاش خود را به كار برده و طبق گمانى كه به دست مى‌آورد عمل مى‌كند، حال اگر از طريق معتبرى، جهت قبله را تعيين و به آن سمت نماز خواند و بعد فهميد اشتباه كرده، در صورتى كه انحراف او تا 90 درجه باشد، نمازش صحيح است و اگر بيشتر از اين مقدار باشد در صورتى كه وقت نماز نگذشته، بايد اعاده كند و اگر وقت گذشته، قضا ندارد.

خواندن نماز به غير جهت قبله

س: شخصى در خانه‌اى زندگى مى‌‌كند و بدون تحقيق صحيح، رو به سمتى نماز مى‌‌خواند و بعد از گذشت مدتى معلوم مى شود كه آن سمت اشتباه بوده، حالا وظيفه‌ اين شخص نسبت به نمازهايى كه خوانده چيست؟

ج) اگر با استناد به طريق معتبر شرعى قبله را شناسايى كرد و به سوى آن جهت نماز خواند، نمازهاى گذشته محكوم به صحت است هر چند در صورت كشف خلاف به مقدارى كه معلوم شده باشد كه نمازش پشت به قبله بوده، احتياطاً بايد قضا نمايد.

سلام

باتشکر از استاد شفا

لینک زیر هم برای تعیین قبله کاربردیه که استاد سجاد عزیز معرفی کردند:

http://www.nojumi.org/farsi/qebleh/index.htm

کافی است به لینک بالا مراجعه کنید و روی محل اقامت و منزلتون ، زوم کنید تا جهت دقیق قبله مشخص شود.خط قرمز به سمت قبله است .

[=arial]در دو روز از سال، خورشید به هنگام ظهر بر مکه معظمه عمود می‌تابد و هر ناظری روی زمین می‌تواند با نگاه کردن به خورشید در آن لحظه، جهت قبله خود را تعیین کند. روز ۲۵ تیر (ساعت ۱۳ و ۵۷ دقیقه به وقت ایران) و همچنین روز ۷ خرداد (ساعت ۱۳ و ۴۸ دقیقه) یعنی در لحظه اذان ظهر به افق مکه ، جهت خلافِ سایه شاخص در هر مکان ، جهت قبله را نشان می‌دهد. [=arial]از دیرباز تعیین جهت قبله مورد توجه مسلمانان بوده است و شناسایی آن برای انجام برخی اعمال مذهبی یک نیاز اساسی محسوب می‌شود. با استفاده از روش‌های متفاوت می‌توان جهت قبله را تشخیص داد مانند روابط مثلثات کروی، طریقه رسمی، قطب‌‌نما و غیره اما روش بسیار ساده و دقیق‌تر نیز وجود دارد. با استفاده از مقدار سایه شاخص در زمان معین می‌توان جهت قبله را تشخیص داد. در روزهای مشخصی از سال آفتاب در لحظه ظهر شرعی در سمت رأس خانه خدا قرار می‌گیرد و این لحظه زمانی است که میل خورشید یا فاصله مرکز خورشید تا استوای سماوی معادل عرض جغرافیایی مکه است.
[=arial]بهترین روش برای تعیین قبله، موقعیت خورشید در دو روز خاص از سال است، وقتی‌که خورشید دقیقاً در بالای سر مکه معظمه قرار می‌گیرد. در زمان اذان ظهر این دو روز، خورشید در جهت قبله قرار می‌گیرد و تمام ساکنین کره زمین می توانند با کمک یک شاخص، جهت قبله را تعیین کنند.
[=arial]در روز ۷ خرداد ، ساعت ۱۳ و ۴۸ دقیقه و ۲۵ تیر ، ساعت ۱۳ و ۵۷ دقیقه به وقت تابستانی ایران (مقارن با لحظه اذان ظهر در مکه معظمه) جهت خلاف سایه شاخص در هر مکان جهت قبله را نشان می‌دهد.
[=arial]البته اگر به هر دلیلی نتوانستید این کار را در تاریخ ذکر شده انجام دهید ، در روزهای آینده اقدام نمایید ، چرا که یک یا دو روز اختلاف ، تاثیر چندانی نخواهد داشت.

منبع:http://www.firouzi.org/?p=4412

موضوع قفل شده است