گلچین احادیث معصومین ---> "فضائل اخلاقی"

تب‌های اولیه

3482 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

حدیث (6) حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:

خیارکم الینکم مناکبة و اکرمهم لنسائهم؛
بهترین شما کسی است که در برخورد با مردم نرم تر و مهربان تر باشد و ارزشمندترین مردم کسانی هستند که با همسرانشان مهربان و بخشنده اند.

(دلال الامامه و کنزالعمال ، ج‌ 7، ص225)

حدیث (7) حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:

حبب الی من دنیاکم ثلاث: تلاوة کتاب الله و انظر فی وجه رسول و الانفاق فی سبیل الله؛
از دنیای شما سه چیز محبوب من است: 1-تلاوت قرآن 2-نگاه به چهره رسول خدا 3-انفاق در راه خدا

(وقایع الایام خیابانی، جلد صیام، ص295)

حدیث ( Dirol حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:

فجعل الله...اطاعتنا نظاما للملة و امامتنا أمانا للفرقة؛
خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت اسلامی و امامت و رهبری ما را عامل وحدت و درامان ماندن از تفرقه ها قرار داده است.

(بحار الانوار، ج 43، ص 158)

حدیث ( 9) امام رضا علیه السلام فرمودند:

لا یستَکمِلُ عَبدٌ حقیقةَ الایمانِ حَتَّى تَکونَ فیهِ خِصالُ ثَلاثٍ: اَلتَّفقُّهُ فِى الدّینِ وَحُسنُ التَّقدیرِ فِى المَعیشَةِ، وَالصَّبرُ عَلَى الرَّزایا.؛
هیچ بنده ‏اى حقیقت ایمانش را کامل نمى ‏کند مگر این که در او سه خصلت باشد: دین‏ شناسى، تدبر نیکو در زندگى، و شکیبایى در مصیبت‏ها و بلاها.

(بحار الانوار، ج 78، ص 339، ح1 )

حدیث (10) امام رضا علیه السلام فرمودند:

مَن حاسَبَ نَفسَهُ رَبَحَ وَمَن غَفَلَ عَنهَا خَسِر؛
آن کسى که نفسش را محاسبه کند، سود برده است و آن کسى که از محاسبه نفس غافل بماند، زیان دیده است.

(بحار الأنوار، ج 78، ص 352، باب 26، ح 9)

كسي كه روز عاشورا، روز سوگواري و اندوهش بايد چه پاداشي دارد؟
الإمامُ الرِّضا عليه‏السلام :
مَن كانَ يَومُ عاشوراءَ يَومَ مُصيبَتِهِ وحُزنِهِ وبُكائهِ ، يَجعَلِ اللّه‏ُ عز و جل يَومَ القِيامَةِ يَومَ فَرَحِهِ وسُرورِهِ .

امام رضا عليه‏السلام :
هر كه روز عاشورا ، روز سوگوارى و اندوه و گريه‏اش باشد ، خداوند عز و جل روز قيامت را روز شادى و سرور او قرار دهد .

علل الشرائع : 227 / 2 منتخب ميزان الحكمة : 382:Gol:

امام صادق (عليه ‌السلام):
مَن سَرَّهُ أنْ یَکونَ عَلَی مَوائِدِ النُّورِ یَوْمَ القیِامَةِ فَلْیَکُن مِنْ زُوّارِ الحُسَینِ بنِ عَليٍّ.
هرکس دوست دارد در روز قیامت بر سر سفره‌های نور بنشیند، پس از زائران حسین بن علی (عليه السلام) باشد.
.

بحار الأنوار ج 98، ص 72

پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله):
طُوبی لِمَن طالَ عُمُرُهُ وحَسُنَ عَمَلُهُ، فَحَسُنَ مُنقَلَبُهُ إذا رَضِيَ عَنهُ رَبُّهُ عَزَّ وَجَلَّ.
خوشا به حال کسی که عمرش طولانی و عملش نیکو باشد؛ پس بازگشتگاهی نیکو خواهد داشت چون پروردگارش (که عزیز و بزرگ است) از او راضی است.
Prosperity belongs to someone whose life is long and deeds are good. So he will return to God, the Almighty, beautifully because his Lord is satisfied with him.

أمالی الصدوق، ص 57

تمنّای اخلاص
امام سجّاد (عليه‌ السلام):
وَاجعَل جِهادَنا فِیكَ، وهَمَّنا في طاعَتِكَ، وأخلِص نِیّاتِنا في مُعامَلَتِكَ.
و تلاش ما را در راه خودت قرار ده و همت ما را مصروف طاعت خود گردان و در معاملۀ با خودت نیّت‌هایمان را خالص کن.
(O Allah) Put our efforts on Your path, specify our endeavors on obeying You, and purify our intentions in dealing with You.

صحیفه سجادیه، ص 411

امام على(سلام الله عليه):
عِندَ حُضُورِ الشَّهَواتِ واللَّذاتِ يَتَبَيَّنُ وَرَعُ الأتقياءِ؛

پارسايى پارسايان به هنگام روى آوردن خواهش‏هاى نفسانى ولذّت‏ها آشكار مى‏شود.

عيون الحكم والمواعظ، ح 5749

مسیح (علیه السلام) :
المَسیحَ (علیه السلام): وإنَّ صِغارَ الذُّنُوبِ ومُحَقَّرَاتِها مِن مَکائِدِ إبلیسَ یُحَقِّرُها لَکُم، ویُصَغِّرُها في أعیُنِکُم، فَتَجتَمِعُ وتَکثُرُ فَتُحِیطُ بِکُم.
گناهان کوچک و خُرد پنداشته شده، از نیرنگ‌های ابلیس است که آن‌ها را برایتان کوچک می‌نمایاند، و در چشمتان خُرد جلوه می‌دهد، تا جمع می‌شود و فراوان می‌گردد و شما را احاطه می‌کند.
Surely the venial-conceived sins are of Satan's plots who abases and shows them venial on your eyes so long as they are collected, massed, and finally embrace you.

بحار الأنوار، ج 1،‌ ص 145

امام على عليه‏السلام :
رَوِّضوا أَنْفُسَكُمْ عَلَى الأَْخْلاقِ الْحَسَنَةِ فَإِنَّ الْعَبْدَ الْمُؤْمِنَ يَبْلُغُ بِحُسْنِ خُلْقِهِ دَرَجَةَ الصّائِمِ القائِمِ؛
خودتان را بر خوش اخلاقى تمرين و رياضت دهيد، زيرا كه بنده مسلمان با خوش اخلاقى خود به درجه روزه‏گير شب زنده‏دار مى‏رسد.

امام رضا علیه السلام در حدیثی بسیار زیبا که در تحفت العقول آمده است ویژگیهای ده گانه عاقل را چنین برشمردند.

عن الرّضا علیه السلام:

لا یتـم عَقل إمـرء مُسلـم حتـّى تكونَ فیه عَشر خِصـال- اَلخیــرُ مِنـهُ مـأمــُول - وَ الشّر منهُ مأمـُون - یَستكثِر قلیلُ الخیر مِن غیره - وَ یَستقل كَثیرُ الخیر مـِن نفسه - لا یسام من طلب الحـوائج الیه - و لا یمل مـن طلب العلـم طول دهره - الفقرفى الله احبّ الیه مِن الغنى - و الذّل فى الله احب الیه مـن العز فى عدوه - و الخمـول اشهى الیه من الشهره - ثـم قال علیه السلام العاشرة و ما العاشرة؟ - قیل له: ما هى؟ - قال علیه السلام: لایرى احدا إلا قال: هو خیر منى و اتقى

ترجمه:

عقل شخص مسلمـان تمـام نیست, مگر ایـن كه ده خصلت را دارا بـاشـد:

ـ از او امید خیر باشد

ـ از بدى او در امان باشند

ـ خیر اندك دیگرى را بسیار شمارد

ـ خیر بسیار خود را اندك شمارد

ـ هـر چه حـاجت از او خـواهنـد دلتنگ نشـود

ـ در عمر خود از دانش طلبى خسته نشود

ـ فقـر در راه خـدایـش از تـوانگـرى محبـوبتـر بـاشــد

ـ خـوارى در راه خـدایـش از عزت بـا دشمنـش محبـوبتـر بـاشــد

ـ گمنـامـى را از پـر نـامـى خـواهـانتـر بـاشـد

ـ سپس فـرمـود: دهمى چیست و چیست دهمى ؟ به او گفته شـد: چیست؟

فـرمـود: كسی را ننگـرد جز ایـن كه بگـویـد او از مـن بهتـر و پـرهیز كـارتـــر است

تحف العقول،ص443

امام علی (عليه ‌السلام):
لا عَدلَ کَالإنصافِ.
هیچ عدالتی همچون انصاف (نسبت به دیگران) نیست.
There is nothing like equanimityto others


بحارالأنوار، ج 78، ص165

امام حسين (عليه ‌السلام):
إنَّ حَوائِجَ النَّاسِ إلَيْكُم مِنْ نِعَمِ اللهِ عَلَيْكُمْ، فَلا تَمِلُّوا النِّعَمَ.
در خواست‌های مردم از شما از نعمت‌های خدا بر شماست، پس از این نعمت‌ها خسته و ملول نشوید.
The fact that people need you is one of the blessings of Allah upon you. Therefore, do not feel any grievance about it.

بحار الأنوار، ج 74، ص 318

امام علی (ع)
اَکبَرُ العَیبِ اَن تَعیبَ ما فیک مِثلُهُ؛
بزرکترین عیب آن است که آنچه را که مانند آن در خود توست عیب بشماری.

امیر المومنین علی (علیه السلام) :



خداوند دوستش را میان بندگانش پنهان کرده، پس هیچ کس را کوچک مشمارید؛ شاید او دوست خدا باشد و تو ندانی.

امیر المومنین علی (علیه السلام) :پس از سلامتی لبخند بزرگ ترین نعمت دنیا ست.

امیر المومنین علی (علیه السلام) :کسی که دو روزش مثل هم باشد، ضرر کرده.

امیرالمومنین (علیه السلام) می فرمایند :



هر کس می خواهد بداند که منزلت او نزد خداوند چگونه است،


بنگرد که در هنگام روبرو شدن با گناهان منزلت خداوند نزد او چگونه است.


منزلت وی در پیشگاه خداوند نیز چنان است.


امیر المومنین (علیه السلام) فرمودند:


" اگر به وجود خدا ایمان داری،


پس شاد باش. "


امیرالمومنین (علیه السلام):
توكل به خداوند ، مايه نجات از هر بدی و محفوظ بودن از هر دشمنی است .



امیرالمومنین (علیه السلام):
هر كس به خدا توكل كند ، دشواری ها برای او آسان می شود و اسباب برايش فراهم می گردد .

رسول اكرم (صلی الله علیه و آله وسلم):
هر كس به خدا توكل كند ، خداوند هزينه او را كفايت می كند و از جايی كه گمان نمی برد به او روزی می دهد .


امام صادق (علیه السلام):
بی نيازی و عزت به هر طرف می گردند و چون به جايگاه توكل دست يافتند در آنجا قرار می گيرند .


امام باقر (علیه السلام):
هر كس به خدا توكل كند ، مغلوب نشود و هر كس به خدا توكل جويد شكست نخورد .


رسول اكرم (صلی الله علیه و آله وسلم):
توكل كردن( به خدا ) بعد از به كار بردن عقل، خود موعظه است .



رسول اكرم (صلی الله علیه و آله وسلم):
فال بد زدن شرك است و هيچ كس از ما نيست مگر اين كه به نحوی دستخوش فال بد زدن می شود، اما خداوند با توكل به او آن را از بين می برد .



رسول اكرم (صلی الله علیه و آله وسلم)
:


گروهی را كه كشت و كار نمی كردند ، ديدند و فرمودند: شما چه كاره ايد ؟ عرض كردند ما توكل كنندگانيم. فرمودند : نه شما سرباريد .

امام كاظم (علیه السلام)
در پاسخ به سوال از آيه « و هر كس به خدا توكل كند، او برای وی بس است » فرمودند:

توكل كردن بر خدا درجاتی دارد : يكی از آنها اين است كه در تمام كارهايت به خدا توكل كنی و هر چه با تو كرد از او خشنود با شی و بدانی كه او نسبت به تو از هيچ خير و تفضلی كوتاهی نمی كند و بدانی كه در اين باره حكم ، حكم اوست ، پس با واگذاری كارهايت به خدا بر او توكل كن و در آن كارها و ديگر كارها به او اعتماد داشته باش .

رسول اكرم (صلی الله علیه و آله وسلم):
خداوند عزوجل مي فرمايد: هيچ مخلوقی نيست كه به غير من پناه ببرد ، مگر اين كه دستش را از اسباب و ريسمان های آسمانها و زمين كوتاه كنم ، پس اگر از من بخواهد عطايش نكنم و اگر مرا بخواند جوابش ندهم .


امام صادق (ع): وای بر مسلما نی که در هفته یک روز را برای شناخت امر دین خود و پرسش از آن قرار ندهد.
بحار الانوار:ج1،ص167

پیامبر(ص):بهترین مردان کسانی هستند که دیر عصبانی شوند و زود خشنود شوند

رفع گرفتاري مؤمن

امام حسین (ع): كسی‌ كه‌ گرفتاری‌ و اندوه‌ مؤمنی را برطرف‌ كند و او را آسوده‌ كند، خداوند گرفتاری‌ و اندوه‌ دنيا و آخرت‌ را از او رفع‌ می‌كند.

بحار الانوار، ج‌ 78، ص 122


امام حسین (ع): يكی‌ از نشانه‌های‌ جهل‌ و نادانی‌، نزاع‌ و جدال‌ با غير اهل‌ فكر است‌ از نشانه‌های‌ عالم‌، نقد سخن‌ و انديشه‌ خود و آگاهی‌ از نظرات‌ مختلف‌ است.

امام حسین (ع): عجله‌ كردن‌، كم‌خردی‌ است.

امام حسین (ع): گريه‌ از روی‌ ترس‌ از خدا، موجب‌ رهايی‌ از آتش‌ است‌.

امام حسین (ع): همنشينی‌ با فاسقان‌ انسان‌ را در معرض‌ اتهام‌ قرار می‌دهد.

امام حسین (ع): عقل‌ كامل‌ نمی‌شود مگر با پيروی‌ از حق‌.

امام حسین (ع): بترس‌ از ستم‌ كردن‌ بر كسی‌ كه‌ به‌ جز خدا ياوری‌ ندارد.

امام حسین (ع): عده‌ای‌ از روی‌ طمع‌ عبادت‌ خدا می كنند، اين‌ عبادت‌ سوداگران‌ است‌، و جمعی‌ از ترس‌ بندگيی خدا می‌كنند، اين‌ عبادت‌ بردگان‌ است‌ و برخى‌ به‌ انگيزه‌ شكر خدا را عبادت‌ می كنند، اين‌ عبادت‌ آزادمردان‌ و بهترين‌ عبادتهاست.‌

امام حسین (ع): وای‌ بر شما ای‌ پيروان‌ آل‌ ابی‌سفيان‌، اگر دينی‌ نداريد و از معاد و روز قيامت‌ نمی‌ترسيد، پس‌ لااقل‌ در دنيا آزاده‌ و جوانمرد باشيد.

امام حسین (ع): اگر دنيا باارزش‌ شمرده‌ شود، منزل‌ آخرت‌ و دار ثواب‌ الهی‌ باارزشتر و والاتر است‌. و اگر بدن‌ و جسم‌ انسانها براى‌ مرگ‌ آفريده‌ شده‌، به‌ خدا سوگند كشته‌ شدن‌ انسان‌ با شمشير (شهادت‌) بهتر است‌.
و اگر رزق‌ و روزى‌ موجودات‌ تقسيم‌ شده‌ و مقدّر گرديده‌، زيباتر و نيكوتر آن‌ است‌ كه‌ انسان‌ در طلب‌ رزق‌ و روزي‌ كمتر حرص‌ داشته‌ باشد.
اگر جمع‌ كردن‌ اموال‌ براي‌ ترك‌ كردن‌ آن‌ است‌، چرا انسان‌ آزاده‌ نسبت‌ به‌ اين‌ چيزي‌ كه‌ ترك‌ كردنی‌ است‌ بخل‌ بورزد.

امام حسین (ع): خداوندا، تو آگاهی‌ كه‌ آنچه‌ انجام‌ داديم‌، نه‌ برای‌ رقابت‌ در كسب‌ جاه‌ و مقام‌ بود و نه‌ برای‌ چيزهاى‌ پوچ‌ و بيهوده‌ دنيا، بلكه‌ برای‌ اين‌ بود كه‌ نشانه‌های‌ راه‌ دينت‌ را ارائه‌ دهيم‌ و (مفاسد را) در شهرهای‌ تو اصلاح‌ كنيم‌ تا بندگان‌ مظلوم‌ تو در امنيت‌ و آسايش‌ باشند و به‌ احكام‌ تو عمل‌ كنند.

امام حسین (ع): ای مردم‌! رسول‌ خدا فرمود: هر كس‌ سلطان‌ زورگويی‌ را ببيند كه‌ حرام‌ خدا را حلال‌ نموده‌، پيمان‌ الهی‌ را مي‌شكند و با سنّت‌ و قوانين‌ رسول‌ خدا از در مخالفت‌ درآمده‌ و در ميان‌ بندگان‌ خدا، راه‌ گناه‌ و معصيت‌ و ستم‌ و دشمني را در پيش‌ می‌گيرد، ولي‌ با عمل‌ يا سخن‌ اظ‌هار مخالفت‌ نكند، بر خداوند است‌ كه‌ او را در محل‌ و جايگاه‌ آن‌ سلطان‌ ظ‌الم‌ قرار دهد.

امام حسین (ع): هيچ‌ كس‌ روز قيامت‌ در امان‌ نيست‌، مگر آن‌ كه‌ در دنيا خداترس‌ باشد.

امام حسین (ع): كسانی‌ كه‌ رضايت‌ مخلوق‌ را به‌ بهای‌ غضب‌ خالق‌ بخرند، رستگار نخواهند شد.

امام حسین (ع): درباره‌ برادر مؤمنت‌ پشت‌ سر سخنيی بگو كه‌ دوست‌ داری‌ او پشت‌ سر تو بگويد.

امام حسین (ع): هرگز با دو كس‌ به‌ گفتگو و مجادله‌ مپرداز: يكی با افراد حليم‌ و بردبار ، ديگرى‌ با افراد نادان‌ و سفيه‌ ، زيرا افراد حليم‌ با حلم‌ و بردباريی بر تو چيره‌ گردند و افراد سفيه‌ آزارت‌ خواهند داد.

امام حسین (ع): به‌ شما هشدار می دهم‌ اين‌ يزيد حرام‌زاده‌ پسر زنازاده‌، مرا در سر دوراهی‌ قرار داده‌ است‌: يا شمشيركشی‌ يا ذلت‌ بيعت‌ با او. امّا داشته‌ باشيد كه‌ ذلت‌ از ساحت‌ قدس‌ ما به‌ دور است‌. خدا و رسول‌ خدا و مؤمنان‌ و آن‌ دامنهای‌ پاكی‌ كه‌ ما را پرورده‌ و آن‌ دودمان‌ شريف‌ و آن‌ ذلت‌ ناپذيران‌ِ عزّتمند و آن‌ نفسهايی با عزتِ‌ نياكان‌ ما قبول ندارند كه‌ ما پيروى‌ و فرمانبردارى‌ از اين‌ افراد پست‌ را بر مرگ‌ با عزت‌ ترجيح‌ دهيم‌.

امام حسین (ع): براي‌ پيران‌ زشت‌تر از آن‌ نيست‌ كه‌ هوسرانی‌ كنند، برای‌ پادشاهان‌ زشت‌تر از آن‌ نيست‌ كه‌ سختگيری‌ نمايند، برای‌ افراد نجيب‌ زشت‌تر از دروغگوييی چيزی‌ نيست‌ و براى‌ علما زشت‌تر از حرص‌ و آز چيزى‌ نيست‌ .

مردي‌ به‌ حضرتش‌ گفت‌: يا ابْن‌ رسول‌ الله‌، من‌ شيعه‌ شما هستم‌! حضرت‌ فرمود: اي‌ مرد از خدا بترس‌ و ادعا مكن‌ چيزي‌ را كه‌ خداوند تكذيب‌ نمايد و بر ادعايت‌ گناهكارت‌ شمارد. شيعيان‌ ما كسانی‌ خواهند بود كه‌ قلبشان‌ پاكيزه‌ از غل‌ و غش‌ و خيانت‌ باشد، لكن‌ تو می ‌توانی‌ ادعا كنی‌ كه‌ از علاقه‌مندان‌ و دوستداران‌ ما هستی.‌

امام حسین (ع): هر كس‌ نزد ما آيد، حداقل‌ يكی‌ از اين‌ چهار خصلت‌ را خواهد يافت‌: برهانی متين‌ می ‌شنود، از قضاوتی عادلانه‌ برخوردار می ‌گردد، با برادری‌ سودمند و پرفايده‌ روبرو خواهد شد و ثواب‌ همنشينی با علما هم‌ خواهد برد.