جمع بندی سؤالاتی در مورد عزاداری

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
سؤالاتی در مورد عزاداری

سلام. سؤالاتی در مورد عزاداری و با توجه روایات مربوط به اهمیت نگه داشتن عزای امام حسین دارم:

1.در سیر و سلوک عرفانی، آیا عزای امام حسین و سایر معصومین اهمیتی دارد؟

2.آیا عزاداری باید به این شکل باشد که صورت مجلسی باشد که بنشینیم و فقط به سخنرانی و ذکر مصیبت توجه کنیم؟ آیا ایرادی دارد که مثلاً با صدای ضبط شده و از طریق گوشی در حین راه رفتن و قدم زدن، به سخنرانیها و عزاداریهای ضبط شده گوش بدهیم؟ آیا این موارد هم می توانند مصداق عزاداری باشند؟

3.آیا عزاداری باید چند نفره باشد و نمی شود یک نفر خودش، مثلاً با خواندن مقاتل، به تنهایی عزاداری کند؟

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد سمیع

مسلمان ایرانی;628672 نوشت:
سلام. سؤالاتی در مورد عزاداری و با توجه روایات مربوط به اهمیت نگه داشتن عزای امام حسین دارم:

1.در سیر و سلوک عرفانی، آیا عزای امام حسین و سایر معصومین اهمیتی دارد؟

2.آیا عزاداری باید به این شکل باشد که صورت مجلسی باشد که بنشینیم و فقط به سخنرانی و ذکر مصیبت توجه کنیم؟ آیا ایرادی دارد که مثلاً با صدای ضبط شده و از طریق گوشی در حین راه رفتن و قدم زدن، به سخنرانیها و عزاداریهای ضبط شده گوش بدهیم؟ آیا این موارد هم می توانند مصداق عزاداری باشند؟

3.آیا عزاداری باید چند نفره باشد و نمی شود یک نفر خودش، مثلاً با خواندن مقاتل، به تنهایی عزاداری کند؟

باسمه تعالی
با عرض سلام و خسته نباشید

1- قطعا اهمیت دارد. به خاطر اینکه عرفان اسلامی جدای از دستورات شریعت نیست. و تمام همت اهل معرفت، پیاده کردن دستورات اسلامی است. عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام هم یکی از توصیه ها و سفارشات دین مبین اسلام و نشانه تولی نسبت به آل الله و تولی تبری از دشمان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام می باشد. لذا عرفای اسلامی نسبت به این مسئله حساس بودند و مجالس عزاداری بر پا می نمودند. شخصیتی مانند مرحوم آیة الله سید علی قاضی(ره) که از چهر های سر شناس عرفان بودند. مقید به این عمل بودند.
در مجلس روضه ابا عبدالله علیه السلام خودش کفش های مهمانان امام حسین علیه السلام را جفت کرده و آن ها را تمیز می کند بدون توجه به آن ها که خرده می گیرند که آدم بزرگ نباید چنین کاری بکند.
آیت الله سید ابوالقاسم خوئی می فرمود: « من هر وقت می رفتم مجلس آقای قاضی، کفش هایم را می گذاشتم زیر بغلم که مبادا کفشم آن جا باشد و آقای قاضی بیاید آن را تمیز یا جفت کند. ». یا خود حضرت امام (ره) که مقید به این امر بودند و سایر عرفای دیگر

و اصلا بالاتر از این‎‌ها، خود اهل بیت علیهم السلام که سرآمد عرفا هستند مانند امام سجاد علیه السلام، امام باقر علیه السلام، امام صادق علیه السلام و سایر ائمه علیهم السلام، برای امام حسین علیه اسلام مجلس عزا تشکیل می دادند. و دیگران را تشویق به این مهم می نمودند.

2-بله قطعا می تواند مصداق عزاداری باشد. چون مهم این است که این ارتباط با اهل بیت علیهم السلام برقرار شود. حال چه در مجلس ، و چه با راه رفتن و گوش کردن عزاداری های ضبط شده.
3-چرا می شود، که انسان به تنهایی و حتی با خواندن کتاب مقتل عزاداری نماید.
موفق باشید

با سلام. آیا محتوای عزاداری در اجر اخروی و اثر معنوی آن اثر دارد؟ منظورم مفاهیمی هست که بابتش گریه می کنیم: گاهی عزاداری بر مبنای مسائل دقیق تاریخی است که در منابع ذکر شده است، و گاهی بر مبنای زبان حالی که شاعری یا مداحی خودش را جای معصوم یا بستگان معصوم قرار می دهد و چیزهایی می گوید. آیا این دو حالت، اثر مساوی دارند؟

مسلمان ایرانی;639406 نوشت:
با سلام. آیا محتوای عزاداری در اجر اخروی و اثر معنوی آن اثر دارد؟ منظورم مفاهیمی هست که بابتش گریه می کنیم: گاهی عزاداری بر مبنای مسائل دقیق تاریخی است که در منابع ذکر شده است، و گاهی بر مبنای زبان حالی که شاعری یا مداحی خودش را جای معصوم یا بستگان معصوم قرار می دهد و چیزهایی می گوید. آیا این دو حالت، اثر مساوی دارند؟

باسمه تعالی
قطعا خواندن مقتل معتبر در اولویت است و اگر انسان همین مقتل معتبر را بخواند واقعا اثر گذار خواهد بود. اگر چه خواندن زبان حال با شرایط خاص خود هم اشکال ندارد و در درجه بعدی می باشد.
«
منظور از زبان حال آن است که حالت آن بزرگواران چنین تعبیراتى را اقتضا مى کند و این کار به دو شرط جایز است: نخست اینکه واقعاً این سخنان مناسب چنان حالتى باشد، و دیگر اینکه معلوم باشد که زبان حال است نه زبان قال»[1]

پی نوشت:
[1]. http://portal.anhar.ir/node/1549#gsc.tab=0


پرسش:
1.در سیر و سلوک عرفانی، آیا عزای امام حسین و سایر معصومین (علیهم السلام) اهمیتی دارد؟

2.آیا عزاداری باید به این شکل باشد که صورت مجلسی باشد که بنشینیم و فقط به سخنرانی و ذکر مصیبت توجه کنیم؟ آیا ایرادی دارد که مثلاً با صدای ضبط شده و از طریق گوشی در حین راه رفتن و قدم زدن، به سخنرانیها و عزاداریهای ضبط شده گوش بدهیم؟ آیا این موارد هم می توانند مصداق عزاداری باشند؟

3.آیا عزاداری باید چند نفره باشد و نمی شود یک نفر خودش، مثلاً با خواندن مقاتل، به تنهایی عزاداری کند؟

پاسخ:
قطعا اهمیت دارد. به خاطر اینکه عرفان اسلامی جدای از دستورات شریعت نیست. و تمام همت اهل معرفت، پیاده کردن دستورات اسلامی است. عزاداری برای اهل بیت (علیهم السلام) هم یکی از توصیه ها و سفارشات دین مبین اسلام و نشانه تولی نسبت به آل الله و تولی تبری از دشمان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام می باشد. لذا عرفای اسلامی نسبت به این مسئله حساس بودند و مجالس عزاداری بر پا می نمودند. شخصیتی مانند مرحوم آیة الله سید علی قاضی(ره) که از چهر های سر شناس عرفان بودند. مقید به این عمل بودند.
در مجلس روضه ابا عبدالله (علیه السلام) خودش کفش های مهمانان امام حسین (علیه السلام) را جفت کرده و آن ها را تمیز می کند بدون توجه به آن ها که خرده می گیرند که آدم بزرگ نباید چنین کاری بکند.
آیت الله سید ابوالقاسم خوئی می فرمود: «من هر وقت می رفتم مجلس آقای قاضی، کفش هایم را می گذاشتم زیر بغلم که مبادا کفشم آن جا باشد و آقای قاضی بیاید آن را تمیز یا جفت کند. » یا خود حضرت امام (ره) که مقید به این امر بودند و سایر عرفای دیگر
بالاتر از این‎‌ها، خود اهل بیت (علیهم السلام) که سرآمد عرفا هستند مانند امام سجاد (علیه السلام)، امام باقر (علیه السلام)، امام صادق (علیه السلام) و سایر ائمه (علیهم السلام)، برای امام حسین (علیه السلام) مجلس عزا تشکیل می دادند، و دیگران را تشویق به این مهم می نمودند.
2-بله قطعا می تواند مصداق عزاداری باشد. چون مهم این است که این ارتباط با اهل بیت (علیهم السلام) برقرار شود. حال چه در مجلس، و چه با راه رفتن و گوش کردن عزاداری های ضبط شده.
3-انسان به تنهایی و حتی با خواندن کتاب مقتل می تواند عزاداری نماید.

موضوع قفل شده است