حجرالاسود چیست و از كجا امده؟

تب‌های اولیه

18 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حجرالاسود چیست و از كجا امده؟

حجرالاسود چیست و از كجا امده؟

در روایات اهل بیت«علیهم السلام» آمده است که حجرالاسود در عالم بالا، حقیقت و جوهری نورانی بوده است. حضرت آدم«علیه السلام»، آن هنگام که در بهشت میزیسته، با آن مأنوس بوده و این جوهر نورانی، شاهد پیمان خداپرستی حضرت آدم«علیه السلام» بوده است. چون آدم«علیه السلام» از بهشت به زمین در آمد، حجرالاسود نیز از جهان غیب به صورت سنگی به زمین هبوط کرد. حضرت آدم«علیه السلام» سنگ را دید و شناخت و به یاد بهشت افتاد و عهد و پیمان فراموش شده خود را به یاد آورد. سپس، آن را برداشت و در خانه کعبه نصب کرد. از آن پس، هنگام عبادت نزد سنگ میرفت و عهدو پیمان خداپرستی را تجدید کرد. و خدا چنین مقرّر فرمود که فرزندان آدم«علیه السلام» نیز نزد آن سنگ رَوند و با دیدنش به یاد بهشت و عهد و پیمان خدایی خویش افتند و آن را استوار سازند. کسانی که با اخلاص مراسم حج و تجدید عهد خداپرستی را انجام دهند، اعمالشان نزد خدا محفوظ و مقبول است و در قیامت به پاداشش خواهند رسید




حجر الاسود یا سنگ سیاه، جزئی بسیار مقدس از مسجد الحرام است که در کنار کعبه قرار گرفته. از زمان بنای کعبه، حجر الاسود در کنار آن قرار داشته

و پیش از اسلام و پس از آن، مورد اعتنای کامل بوده و به لحاظ همین تقدس است که رسول خدا (ص) آن را نگاه داشتو دیگر سنگهایی را که به شکل بت‏ ساخته شده بود، به دور ریخت.

حجر الاسود، در جریان تخریب کعبه در اثر سیل در فاصله دوری از مسجد قرار گرفت. قریش برای نصب آن با یکدیگر به دشمنی پرداختند، اما با درایت رسول خدا (ص ) همه قریش در فضیلت آن سهیم شدند و عاقبت به دست آن حضرت نصب گردید.

به مرور زمان، از حجم نخستین این سنگ کاسته شد و حتی اجزای آن از یکدیگر جدا گردید.آخرین بار قسمتهای مختلف آن را به یکدیگر متصل کردند و آن را در محفظه‏ای نقره‏ای قرار دادند و تنها به آن اندازه که برای بوسیدن و استلام لازم بود، جای خالی گذاشتند.

در روایات بسیاری که شیعه و سنی نقل کرده‏اند، حجر الاسود از سنگهای بهشتی دانسته شده که همراه آدم (ع) به زمین آمده است.

همچنین، در روایتی از پیامبر(ص) حجر الاسود به منزله دست راست ‏خداوند خوانده شده که در روی زمین قرار گرفته است و مردم با دست کشیدن روی آن و بوسیدنش، با خداوند بیعت و اطاعت ‏خود را از او تثبیت می‏کنند.

در سال 317 ه.ق. یکی از فرقه‏های منسوب به اسماعیلی مذهبان که به قرامطه شهرت داشتند، حجر الاسود را از کنار کعبه برداشتند و به احسا بردند. آنان به مدت 22 سال-چهار روز کمتر-(تا سال 339 ه.ق.)سنگ را در آنجا نگاه داشتند و سپس در عید قربان سال مزبور، آن را به جای نخست باز گرداندند.(1)

پس از آن، در طی سالهای پس از آن، حجر الاسود مکرر- به طور عمد یا غیر عمد- از جایش کنده شد و هر بار اجزائی از آن خرد و جدا شد. و باز به هم چسبانیده شد.اکنون مجموعه آن در هاله‏ای از نقره قرار داده شده است.

حجر الاسود در حال حاضر در کنار کعبه قرار دارد. در روایات بر استلام و بوسیدن حجر الاسود سفارش بسیار شده و در نقلها آمده است که رسول الله (ص) مقید به استلام و بوسیدن آن بوده است.

حجر الاسود نقطه آغاز و پایان طواف بوده و برابر آن سنگ سیاهی روی زمین تا انتهای مسجد کشیده شده است.

به علاوه چراغی سبز رنگ بر دیوار مسجد برابر حجر الاسود نصب شده تا راهنمای طواف کنندگان باشد.(2)

پی نوشت:

1 . مصاحبه با عبد العزیز بن عبد الله الشیبی،مجله الاسبوعیة الحدیثه،26 ذی قعده-سال 1416

2 . کتاب آثار اسلامی مکه و مدینه > حجر الاسود > نویسنده: رسول جعفریان

با سلام.
سوره سبا آیه 43-44

و چون آيات تابناك ما بر آنان خوانده مى‏شود مى‏گويند اين جز مردى نيست كه مى‏خواهد شما را از آنچه پدرانتان مى‏پرستيدند باز دارد و [نيز] مى‏گويند اين جز دروغى بربافته نيست و كسانى كه به حق چون به سويشان آمد كافر شدند مى‏گويند اين جز افسونى آشكار نيست (۴۳)

و ما كتابهايى به آنان نداده بوديم كه آن را بخوانند و پيش از تو هشداردهنده‏اى به سويشان نفرستاده بوديم (۴۴)
این دو آیه گویا چه حقیقتی است اعراب بت پرست چه چیزی را میپرستیدند ؟
حالا هم ساختن سنگ جدید در کنار مسجدی جدید و جعلیات 1388ساله و ادعای یگانه پرستی!؟
با تشکر م-مهدی

محمدرضا مهدی;16096 نوشت:
این دو آیه گویا چه حقیقتی است اعراب بت پرست چه چیزی را میپرستیدند ؟ حالا هم ساختن سنگ جدید در کنار مسجدی جدید و جعلیات 1388ساله و ادعای یگانه پرستی!؟ با تشکر م-مهدی

با سلام

مي توانيد اين مطالب را بيشتر توضيح دهيد؟؟؟ منظور؟؟؟

با سلام.
عرب ادعا میکند در مکه خانه خدا توسط ابراهیم و اسمعیل بنیان آن گذاشته شده و این سنگ سیاه جزئی بسیار
مقدس است و .......
چنین ادعائی هیچگونه موردتائید قرآن نمی باشد و ادعائی پوچ وبی اساس است .
سوره ال عمران 96-97
96-همانا نخست خانه که بپا شد برای مردم بکه مبارکه است وآنست هدایتی برای جهانیان
97- در آنست آیت های مقام ابراهیم و کسی که در آیدش ایمن باشد
بکه مبارکه نه مکه
سوره حج آیه 52
نفرستادیم پیش از تو رسول یا نبی ای......


سوره سبا 44-43
44- در صورتی که ما هیچ کتابی که آن را بخوانند یا رسولی پیش از تو بر آنها نفرستادیم .

سوره یس آیه 6
5- تا بیم دهی قومی را که بیم داده نشدن پدران ایشان پس آنانند نا آگاهان .
سوره سجده آیه 3
یا گویند دروغ بست آنرا بلکه آنست حق از پرورگارت تا بترسانی گروهیرا که نیامدستشان بیم دهنده پیش از تو
شاید ایشان رهبری شوند
پس همانطور که می بینیم پیش از حضرت محمد هیچ رسول یا نبی ای به سرزمین عربستان نیآمده است حتی هیچ
بیم دهنده ای و داستان ابراهیم و اسماعیل هم یک داستان تخیلی اعراب بت پرست میباشد.
سوره قصص آیه58
وگفتند اگر پیروی کنیم هدایت را با تو ربوده شویم از سر زمین خویش آیا فرمانروائیشان ندادیم در حرم امنی......
ربوده میشویم از سرزمین خویش !!
نفکر محمد تعقیر قبله ایشان است از مکه بطرف بیت المقدس است نه از بیت المقدس بسوی مکه تفکرمحمد(ص)
تفکر توحیدی است نه تفکر شرک وبت پرست این تفکر امروزی عرب یک تفکر قومیگرائی و ملی گرائی است
سوره فتح آیه 23
سنت خدا ( حج خدا ) که از پیش نوشته شد بر شما هرگز نیابی برای سنت خدا تبدیلی
و سپس فتح مکه برای اینکه اعراب برا ی خدا خانه دیگری را ساخته بودند در صورتیکه
همانا نخست خانه که بپا شد بکه مبارک است بکه از بکا کرفته شده بمعنی شیون و زاری و امروزه به دیوار ندبه
که یک از مقدس ترین مکان ها برای مذاهب اسلامی ( یهودیت - مسیحت - محمدی ) است ودر زیرقبته الصخره
( مسجد الحرام ) واقع شده.
در همین محل بود که سلیمان خانه خدا را ساخت و به شگوه عظمت رسید . سپس توسط بخت النصر تخریب و به دستور کوروش کبیر در سال 538 یش از میلاد باز سازی آن شروع و در زمان داریوش به پایان رسید.
به مقاله " آ ینده جهان اسلام. کدام اسلام ؟"در همین سایت مراحعه نمائید.
با تشکر م-مهدی

محمدرضا مهدی;16288 نوشت:
با سلام.
عرب ادعا میکند در مکه خانه خدا توسط ابراهیم و اسمعیل بنیان آن گذاشته شده و این سنگ سیاه جزئی بسیار
مقدس است و .......
چنین ادعائی هیچگونه موردتائید قرآن نمی باشد و ادعائی پوچ وبی اساس است .[=times new roman]

با سلام خدمت همه قرآن پژوهان عزيز مخصوصا جناب م مهدي

اولا اين ادعايي را كه شما مطرح كرديد صحت ندارد چرا كه بنيان اين خانه توسط حضرت آدم عليه السلام بوده و در طوفان نوح آسيب ديده و به وسيله حضرت ابراهيم عليه السلام تجديد بنا شده و اين مطلب گفته عرب نيست بلكه نظر مسلمانان جهان همين است و ربطي به عرب ندارد .

ان اول بيت وضع للناس للذي ببكه مباركا و هدي للعالمين (آل عمران / 96 )

اين آيه به وضوح تصريح مي نمايد كه كعبه اولين خانه اي بوده كه جهت عبادت بنا شده است .

اما در ترجمه بكه شما چنين فرموديد كه :

[=times new roman]همانا نخست خانه که بپا شد بکه مبارک است بکه از بکا کرفته شده بمعنی شیون و زاری و امروزه به دیوار ندبه
[=times new roman]که یک از مقدس ترین مکان ها برای مذاهب اسلامی ( یهودیت - مسیحت - محمدی ) است ودر زیرقبته الصخره
[=times new roman]( مسجد الحرام ) واقع شده.

صحيح به نظر نمي رسد بكه در اصل از بك به معناي ازدحام و اجتماع مردم در آنجاست و اگر به زميني كه خانه كعبه در آن بنا شده است بكه گفته اند به خاطر ازدحام و اجتماع مردم در آن جاست .

در روايتي از امام صادق عليه السلام نقل شده كه مكه نام مجموع شهر است و بكه نام محلي است كه خانه كعبه در آن بنا شده است .

و اما اين نتيجه گيري شما كه فرموديد :
[=times new roman]پس همانطور که می بینیم پیش از حضرت محمد هیچ رسول یا نبی ای به سرزمین عربستان نیآمده است حتی هیچ
[=times new roman]بیم دهنده ای و داستان ابراهیم و اسماعیل هم یک داستان تخیلی اعراب بت پرست میباشد.
نيز صحيح به نظر نميرسد ، چرا كه خود قرآن به حضور حضرت ابراهيم در آن منطقه تصريح مي نمايد .

ربنا اني اسكنت من زريتي بواد غير ذي زرع عند بيتك المحرم ربنا ليقيموا الصلاه فاجعل افئده من الناس تهوي اليهم وارزقهم من الثمرات لعلهم يشكرون ( ابراهيم / 37 )

با توجه به اينكه فرموده وادي غير مزروعي شكي باقي نمي ماند كه مراد مكه است كه چنين ويژگي هايي دارد و نمي تواند بيت المقدس باشد چرا كه آنجا غير مزروعي نيست و نبوده.

و اين مطلب را تمام مفسرين اسلام تصريح نموده اند و مخصوص اعراب نيست .
آيه 26 سوره حج نيز دلالت بر حضور حضرت ابراهيم در مكه مي نمايد .
«و اذ بَوّأنا لإبراهیم مکان البیت اَن لانُشرک بی شیئا و طهر بیتی للطائفین و القائمین و الرّکع السجود».

( به خاطر بياور ) زماني را كه جاي خانه را براي ابراهيم آماده ساختيم (تا خانه را بنا كند و به او گفتيم ) چيزي را همتاي من قرار مده و خانه ام را براي طواف كنندگان و قيام كنندگان و ركوع كنندگان و سجود كنندگان پاك ساز.
بنابر آنچه گذشت حضور حضرت ابراهيم در مكه خيالي نبوده و حقيقت داشته و دارد .

اما آياتي را كه شما به عنوان عدم حضور پيامبري و بيم دهنده اي در آنجا ذكر نموده ايد پاسخ هاي خاص خود را دارد كه با مراجعه به تفاسير براي شما واضح خواهد شد.

موفق باشيد . :Gol::Gol::Gol:

با سلام.
آقای عزیز با اینکه مقاله اینجانب بیش از چهار ده صفحه است و آیاتی هم که استفاده شده با کتاب مقدس یکی میباشد ولی استنادهای شما با یک و یا دو آیه که انها را هم درست تفسیر نمی نمائید و یا با روایتها که هیچگونه
پایه ای واساس ندارد وبعد ادعا میکنید به تفاسیر های غلط مراحعه نمایم.
قرآن میگوید . قرآن را برای پند گرفتن آسان ساختیم آیا پند گیرنده ای هست ؟
دوست عزیز امروز برای ادعای شما احتیاج به اسنادی است که ثابت نمائی بکه برابر است مکه یا بیت العتیق برابر از با مکه ویا سرزمین امن برابر است مکه این تفکرات پوسیده در ایران من جایگاهی ندارد اسناد میخواهد سندهای معتبر همانند کتاب مقدس شما دارید بحثی را مطرح میکنید که اختلاف زمانی آن بیش از 2700 سال است از زمان
ابراهیم تا زمان محمد با فرض اینکه ما قبول نمائیم حضرت ابراهیم بکه مبارکه را در مکه ساخته است و همانطور که میدانیم پیامبران پس از مانند موسی - داود - سلیمان - عیسی که قرآن تمام پیامبران را مسلمان مینامد چرا برای مراسم حج به مکه نیامدند؟ مراسم حج این مدت زمان در کجا انجام می شد؟ خانه خدا چرا در اورشلیم ساخته شد؟ این مدت زمان اسناد تاریخی مورخین هم انها دروغ گفته اند ! کدام صاحب نظری که روی تاریخ دین کار نموده چنین نظریه را که ابراهیم به مکه آمده است را بیان داشته اند ؟
اما در رابطه با آیات
سوره ال عمران 96
همانا نخست خانه که به پا شد بکه مبارکه است .
مزامیر داود باب 84آیه 6
چون از وادی بکا عبور میکنند.......
وادی بکا منظور از وادی چیست وادی بمعنی دره
سوره ابراهیم آیه 37
پرورگارا همانا جایدادم از نژادم در دره بی گیاه نزد خانه محترم تو پرورگارا تا بپادارند نماز را پس بگروند بسوی آنان
و روزیشان ده از میوه ها شاید سپاس گذارند.
در دره بی گیاه ؟ خوب دره نمی تواند بی گیاه باشد؟ و روزیشان ده از ثمرات لابد ثمرات هم از نظر شما شمشیر است در سرزمین عربستان؟
سوره حج آیه26
و هنگامیکه جایگاه گردانیدیم برای ابراهیم جای خانه را که شرک نورز بمن چیزی را و پاک گردان خانه مرا برای طواف کننده گان و بپا ایستادگان و رکوع کنندگان سجده کنندگان.
سوره نسا ء154
و بر افراشتیم بر فراز ایشان طور را به پیمانشان وبدیشان گفتیم اندر آئید در را سجده کنان........
لابد کوه طور هم در مکه است؟
آیه 28و33 اشاره به بیت العتیق و طواف آن میکند و در کنار بیت العتیق در آیه بعدی چنین میفرماید.
34- وبرای هر ملتی نهادیم پرستشگاهی تا ببرند نام خدا را........
برای هر ملتی نه فقط قوم عرب دوست عزیز برای ملتهای دیکر در عربستان چیزی وجود دارد ؟ واین آیه در آیه 67تکرار میشود
لغت اسلام از کلمه دارالسلام به معنی صلح میباشد سوره 6 آیه 127
آنان راست خانه سلام نزد پرورگار خویش واوست دوست ایشان بدانچه بودند می کردن .
انان راست نه شما را !
سوره10 آیه25
و خدا میخواند شما را بسوی خانه سلام و هدایت کند هرکه را خواهد بسوی راهی راست
با تشکر م- مهدی

با سلام خدمت شما دوست محترم

محمدرضا مهدی;16664 نوشت:
آقای عزیز با اینکه مقاله اینجانب بیش از چهار ده صفحه است و آیاتی هم که استفاده شده با کتاب مقدس یکی میباشد ولی استنادهای شما با یک و یا دو آیه که انها را هم درست تفسیر نمی نمائید و یا با روایتها که هیچگونه
پایه ای واساس ندارد وبعد ادعا میکنید به تفاسیر های غلط مراحعه نمایم.

دوست عزيز قرآن تنها كتاب آسماني است كه دست تحريف گران از رسيدن به آن كوتاه مانده است . چرا كه خدا نگاهبان او بوده است ( انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون ).

از آنجا كه قران كلام خداست اگر چه ساده و روان است ولي فهم همه حقايق آن نيازمند تبيين و تفسير است. چنانچه يكي از وظايفي كه خداوند براي پيامبرش معين مي نمايد تبيين همين كلام است .

( وما انزلنا عليك الكتاب الا لتبين لهم ) ( و انزلنا اليك الذكر لتبين للناس )

بعد از پيامبر اكرم اهل بيت آنحضرت عهده دار اين مطلب بوده و پس از ايشان علما و دانشمندان اسلامي بر اساس آيات و روايات به اين مهم پرداخته اند و كتابهاي تفسير موجود تبيين و تفسير همين كلام الهي است .

دوست گرامي مطالبي را كه به قرآن نسبت مي دهيد اگر مبتني بر قران و روايات اهل البيت عليهم السلام نباشد ؛ اگر تفسير به راي نباشد نهايتا در حد برداشت شخصي شما از قرآن خواهد بود و فقط براي شما معتبر خواهد بود .

لذا توصيه مي شود براي فهم بهتر مباحث قرآني به تفاسير معتبر مراجعه بفرماييد .

استفاده از كتابهاي تحريف شده به عنوان كتاب صحيح و معتبر و تطبق غير واقعي با قرآن كاري است غير علمي .

محمدرضا مهدی;16664 نوشت:
دوست عزیز امروز برای ادعای شما احتیاج به اسنادی است که ثابت نمائی بکه برابر است مکه یا بیت العتیق برابر از با مکه ویا سرزمین امن برابر است مکه این تفکرات پوسیده در ایران من جایگاهی ندارد اسناد میخواهد سندهای معتبر همانند کتاب مقدس شما دارید ا

جناب مهدي ، آنچه از دير باز تا كنون براي همه مسلمانان بلكه براي همه جهانيان مشخص بوده اينست كه مكه خانه خدا بوده و مردم گرد آن طواف مي نموده اند حتي قبل از اسلام و آن را يك عبادت ابراهيمي ميدانسته اند . چرا كه ابراهيم مامور به آماده سازي آن براي طواف كنندگان بوده است . (طهر بيتي للطائفين )

دوست عزيز در كجا ديده اي كه گفته اند در بيت المقدس هم طواف مي كرده اند .

بنابر اين اين ادعاي شماست كه در حقيقت نيازمند اثبات و سند معتبر است .

آقا محمد رضا ؛ ايرانيان از دير باز انسانهاي زيرك و با هوشي بوده اند وحتي روايتي داريم كه مضمونش اينست اگر علم در ثريا باشد ايرانيان بر آن دست خواهند يافت . لذا ايراني بودن براي ماهم افتخار است اما اين دليل نمي شود كه ما از قرآن و حقايق آن دست برداريم وبه كتاب مقدسي كه شما ميفرماييد تمسك كنيم . كتابي كه قاعدتا در اين سالها كه شما از آن ياد كرده ايد دستخوش تغيير و تبدل شده است .

قبل از پاسخ به مطالب ديگرتان از شما ميخواهم يكبار ديگر به تفاسير معتبر مراجعه بفرماييد و همين آياتي را كه خود بيان نموده ايد ببينيد و تفاوت ها را ملاحظه نما ييد آنگاه قضاوت كنيد .

موفق باشيد .:Gol::Gol::Gol:

با سلام.
آقای عزیز نه قرآن بلکه تورات و اناجیل هر سه کتاب از دست تحریف گران تاریخ در امان مانده اند چرا برای اینکه هر سه کتاب خدا است واوست نگهبان آن .
در رابطه با تورات واناجیل آنچه که در قرآن آمده است.
آیات 43تا 48 سوره مائده را اکر با دقت بخوانی متوجه میشوی.
از عبارت( عندهم التوراه فیها حکم الله): تورات نزد آنان است ودر آن حکم خدا است معلوم میشود که تورات موجود در دسترس یهودیان زمان محمد(ص) بوده در بر دارنده خکم خدا واز نظر قرآن برای یهودیان معتبر شمرده شده است یعنی وظیفه الهی یهودیان زمان محمد(ص) عمل کردن به تورات موجود بوده و انجام وظیفه الهی مکتوب در آن موجب رستگاری و هدایت و نور بوده است (فیها هدی و نور) و سر پیچی از آن موجب عذاب الهی
در باره مسیحیان آیه 47 سوره مائده: 47- و باید حکم کنند انجیلیان بدآنچه فرستاده است خدا در آن و انکس که حکم نکند بدانچه خدا فرستاده است آنانندتبهکاران (هم الفاسقون)
بنابر این مسیحیان باید به انجیل موجود عمل کنند در غیر اینصورت (هم الفاسقون)
مائده 69- همانا آنانکه ایمان آوردند و آنانکه جهود شدند و صابیان و ترسایان هر انکس ایمان آرد بخدا و روز باز پسین و کردار شایسته کنند نیست بر ایشان بیمی و نه اندوه کین شوند.
بقره آیه 62- همانا آنانکه ایمان آوردندو آنانکه جهود شدند و ترسایان و صابیان هرکس ایمان آرد بخدا وروز باز پسین و کردار نیک کنند آنانراست پاداششان نزد پرورکارشان نه ترسی است بر ایشان و نه اندوهکین شوند.
اما در رابطه با اعراب
سوره مائده آیه 69- و اکر اهل کتاب (اعراب) ایمان می آوردند و پرهیزگاری میکردند هر آینه ما بیقین گناهایشان را محو میسازیم و حتما در بهشت پر نعمت داخل میکردانیم.
اما در باره گفتار شما در باره کتاب مقدس قرآن را باز نمودم سوره قصص آمد آیه 49

49- بگو پس بیاریدکتابی از نزد خدا را نماینده تر از این دوتا (تورات و اناجیل) پیرویش کنم اکر هستید راستکویان
50- پس اکر نپذیرفتند از تو بدان که همانا پیروی کنندهوسهای خویش را وکیست گمراه تر از آنکه پیروی
کند هوس خود را بی رهبری از خدا همانا خدا هدایت نکند گروه ستمکاران را
در پایان برای اینکه به این بحث پایان دهم این یک مبحث کهنه و قدیمی است .بحث مکان قبلا توسط گروهی
در کوفه بنام اسماعیلیان در سال 278 هجری مطرح شد و قبله خود را از مکه به اورشلیم تعقیر دادند
و حتی مراسم حج خود را و مورخین ای مانند ابن خلدون و طبری و......این را مطرح نمودند پس از او مولانا
در مثنوی آن را مطرح می نمایند و در زمان عثمانی ها که اورشلیم توسط محمد فاتح فتح گردید عثمانیها
این موضوع را متوجه شدند و ایرانیان هم آنرا بصورت شعری چنین بیان میدارند
آغنیا مکه روند و فقرا نزد تو آیند
که تو شاه ها حج فقرائی
یک طواف مرقد موسی الرضا
هفت هزار و هفصد و هفتاد حج اکبر است
که البته برای هوشیاران ایرانی هم شاه اسماعیل شیعه را درمقابل ترکهای عثمانی مطرح چرا که حق ایرانی ها بدست ترکهای عثمانی افتاده بود. ( ضرب المثلی در رابطه با قبرس در ایران مطرح می شود)
البته اکر به مباحث فیزیک و فلسفی آشنائی داشته باشی میتوانی با وارد کردن زمان عینی موضعی
از طریق ارتباط زنجیره زمانی تجربه ها به قرائتهای یک ساعت یعنی دستگاهی بسته که کار حود رابه
صورتی تناوبی تکرار میکند با وارد کردن مفهوم زمان عینی برای رویدادها در سراسر فضا میتوانی وقایع
باز خوانی نمائی.
این بحث مکان بود ولی بحث زمان کار دیکر از من که برای اولین بار مطرح میشود نظریه ای بر رد تقویم قمری
در همین سایت.
با تشکر م-مهدی

با سلام خدمت شما دوست محترم

دوست عزيز وقتي سخن از تحريف به ميان مي آيد به اين معنا نيست كه هيچ سخن صحيحي در آن باقي نمانده است .

از طرفي خود مسيحيان و يهوديان هم مي دانند كه آن انجيل و توراتي كه در زمان پيامبرشان بوده از ميان رفته و موجود نمي باشد . و اين كتابهاي موجود بعد از مدتها توسط عده اي از علما و دانشمندان زمان نوشته شده است ، و تعدد اناجيل موجود با نامهاي مختلف به اين مهم اشاره دارد .

نكته ديگري كه بايد بدان توجه نماييد اينست كه خداوند اديان مختلفي را در زمين ترويج ننموده است بلكه تنها دين اسلام را از زمان حضرت آدم تا پيامبر خاتم ارائه نموده است ( ان الدين عندالله الاسلام ) و البته به صورت تدريجي ؛ بنابر اين دستورات الهي كه از زمان حضرت آدم تا زمان پيامبر اكرم تغيير نيافته در قرآن آمده است و آنچه كه در تورات و انجيل واقعي آمده و خداوند آنها را براي مسلمانان و متدينان لازم دانسته در قرآن كريم ابقاء نموده و در قالب وحي بر پيامبر نازل نموده است .

بنا برآنچه گذشت قرآن جامع دستورات هدايتي خداوند براي بشريت است و حفظ آن براي انسانها كافي است و به صيانت از تورات و انجيل نيازي نست .

در انجيل و تورات دستوراتي مبني بر پيروي از پيامبري آمده كه نشانه هاي آن در كتابهاي آنها شرح داده شده و زمان و مكان بعثت آن پيامبر كه مراد همين پيامبر خاتم است مشخص شده است ، اگر واقعا آنها پيرو عيسي و موسي بودند مي بايست بدون چون و چرا ايمان مي آوردند ولي چنين نكردند .

( و لما جائهم كتاب من عند الله مصدق لما معهم و كانوا من قبل يستفتحون علي الذين كفروا فلما جائهم ما عرفوا كفروا به فلعنه الله علي الكافرين ) بقره / 89

در پايان ضمن دعوت شما به مطالعه تفاسير مختلف در ذيل همين آيه و دقت در شان نزول اين آيه ؛ توجه شمارا به يك نكته جلب مي نمايم كه مراد از اهل كتاب كه شما به اعراب ترجمه نموده ايد همين يهود و نصاري هستند كه شما از آنها دفاع مي نماييد .

موفق باشيد . :Gol::Gol::Gol:

سلام دوست همیشگی
یکی از آفت هایی که دوستان پر مطالعه را تهدید می کند این است که بعضا انگیزه شان در مطالعه دستیابی به مطالب جدید و پر ماجرا است که ترجیحا بیانگر قدرت مطالعاتی و دایره افراد باشد نه اینکه دنبال حقیقت و راه درست باشند. و این بزرگترین خطر برای دوستان پر مطالعه است.
یک راه حل ساده برای درمان این آفت این است که در این موضوعات جنجالی و بی فایده باهم بحث نکنیم چرا که معمولا افرادی که دچار این دیدگاه می شوند با وجود اینکه خود هم اعتماد زیادی به موضوع خود ندارند ، با بحث و مناظره کردن در انگیزه اشتباه خود از مطالعه کردن ، مصر تر می شوند.
و اما جواب سوال دوست عزیز:
[=Calibri][=Calibri]1) درخصوص کتب آسمانی اگر هم بپذیریم که آنها مصون از تحریف مانده اند که خود مسیحیان نیز چنین اعتقادی ندارند!!! باز کمکی به ما نخواهند کرد چرا که اگر تورات برای هدایت بشر کافی بود دیگر نیازی به نزول انجیل نبود و اگر انجیل برای هدایت بشر کافی بود دیگر نیازی به قرآن کریم نبود و شما که قرآن را حجت دانسته و به آن استناد می کنید ضرورتا باید نقصان کتب دیگر آسمانی را معترف باشید.
[=Calibri][=Calibri]2) ثانیا اگر به حجیت قرآن معترف باشید که هستید!!! حتما خاتمیت پیامبر اسلام (ص) را پذیرفته و همچنین خاتم بودن قرآن را نیز خواهید پذیرفت که در این صورت بحث از دیگر کتب آسمانی دلیلی نخواهد داشت
[=Calibri][=Calibri]3) بحث شما حجر الاسود بود و اینکه احترام به آن نوعی بت پرستی است؟
شاید شما در تعریف شرک و ایمان یک راه انفرادی به آسمان و خداوند پیدا کرده اید.
اما عموم مسلمانان با استناد به سفارشات پیامبرشان فهم دین را مبتنی به دو رکن قرآن و سنت می دانند.
* استلام حجر الاسود توسط پیامبر اسلام (ص) نه تنها سنت های مستمر ایشان بوده است بلکه مورد تأکید نیز قرار می گرفته است.
* رسول خدا(ص) حتی صحابه را در مورد چگونگی استلام حجر الاسود می آزمود[=Calibri][1].
* بر بوسیدن آن سفارش می نمود[=Calibri][2].
* رسول خدا(ص)به هنگام بوسیدن حجر الاسود اشک می ریختند[=Calibri][3].
* رسول خدا(ص) مناسک خود در مکه را با استلام حجر الاسود آغاز می نمودند[=Calibri][4].
4) استلام و بوسیدن و سجده بر حجر الاسود عین توحید است.
در روایتی که منابع شیعه به نقل از امام صادق(ع)[=Calibri][5] و منابع سنی به نقل از امام باقر(ع)[=Calibri][6] به آن استناد کرده اند امده است:
حجر الاسود نماد و نشان از پیمانی است که خداوند از بندگان خود مبنی بر یگانه پرستی و توحید گرفته است. و هر آن کس که حجر الاسود را استلام نماید بر این پیمان تأکید نموده است.

5)البته خلیفه دوم که فاتح ایران بود نیز مانند دوست عزیزمان فکر می کرده و حجر الاسود را تنها به عنوان یک سنگ می شناخت نه یک نماد و سمبل تعریف شده. همانند برخی که ممکن است پرچم یک کشور را تنها یک تکه پارچه بدانند.
در این گزارش امده است که عمر بن خطاب به هنگام طواف و استلام حجر الاسود گفت: من می دانم که تو فقط یک سنگ هستی که هیچ نفع یا ضرری نداری و تنها بخاطر اینکه رسول خدا(ص) تو را استلام نموده و بوسید است من نیز چنین می کنم.
علی بن ابی طالب (ع) با شنیدن سخن عمر به او چنین گفت: که این سنگ هم نفع رساننده است و هم ضرر رسان چراکه خداوند در عالم زر از بندگان خود پیمان گرفت که تنها من خدای شمایم. و استلام حجر الاسود تجدید همان پیمان است[=Calibri][7]. :Gol:
:Gol:




[=Calibri]

[=Calibri][=Calibri][1] .صنعانی(م211ق)، المصنف، ج5، ص34.

[=Calibri][2] . بیهقی(م458ق)، معرفة السنن و الآثار،ج4، ص52.

[=Calibri][3] . ابن خزیمة(م311ق)، صحیح این خزیمة، ج4، ص212.

[=Calibri][4] .ابن کثیر(م774ق)، اسیرة النبویة، ج4، ص304.

[=Calibri][5] .صدوق(م381ق)، علل الشرائع،ج2، ص423.

[=Calibri][6] .صالحی شامی(م942ق)، سبل الهدی، ج1، ص177.

[=Calibri][7] .سرخسی(م483ق)، المبسوط،ج4، ص9؛ صالحی شامی(م942ق)، سبل الهدی، ج1، ص177؛ صدوق(م381ق)، علل الشرائع، ج2، ص426؛ حلبی(م1044ق)، السیرة الحلبیة، ج1، ص257.

با سلام.
جناب ایمان یهودیان ومسیحان مومن اعتقاد به کتاب مقدس دارند وهیچ مسئله در این رابطه ندارند اما عده ای از آنانکه اعتقادی ندارند قران به آنان اشاره میکند ( مائده 42و47)
در باره "بنا برآنچه گذشت قرآن جامع دستورات هدايتي خداوند براي بشريت است و حفظ آن براي انسانها كافي است و به صيانت از تورات و انجيل نيازي نست .
قرآن برای مذهب محمدی است نه برای مذاهب (مسیحان و یهودیان) مائده 69 وبقره 62 ونسا. 136
69- همانا آنانکه ایمان آوردند و آنانکه جهود شدند و صابیان وترسایان هرکس ایمان آرد بخدا و روز باز پسین و کردار
شایسته کنند نیست بر ایشان بیمی و نه اندوهکین شوند.
این چیزی است که قرآن میگوید.
"در انجيل و تورات دستوراتي مبني بر پيروي از پيامبري آمده كه نشانه هاي آن در كتابهاي آنها شرح داده شده و زمان و مكان بعثت آن پيامبر كه مراد همين پيامبر خاتم است مشخص شده است ، اگر واقعا آنها پيرو عيسي و موسي بودند مي بايست بدون چون و چرا ايمان مي آوردند ولي چنين نكردند .
شمائی که اعتقاد به تورات انجیل نداری چگونه است که در اینجا استناد به آنها می نمائی آنان پیرو ابراهیم موسی
و عیسی هستند ولی اعتقاد به اسلام عربی (قومیگرائی و ملیگرائی) ندارند.
نسا. 136
ای آنانکه ایمان آوردید ایمان آرید ایمان آرید بخدا و پیمبرش و کتابی که فرستاد بر پیمبرش و کتابی که فرستاده است
از پیش و کسیکه کفر ورزد بخدا و فرشتگان او و کتابهای او و پیامبران او و بروز باز پسین همانا گمراه شده است گمراهی دور.
و آیه که فرموده بودید (بقره 89 )در حقیقت برای اعراب میباشد.
اما در رابط با آیه 65 سوره مائده اکر تصور شود این ایه برای یهودیان و مسیحان است آنوقت مسئله با آیه 85 ال عمران خواهد بود. و شاید هم شما جزء کسانی هستید که ادعا می کنند آیه65 سوره مائده بوسیله آیه 85 سوره ال عمران
نسخ شده است. ابو عبدالله القرطبی ذکر میکند که در مورد این آیه اختلاف نظر وجود دارد
al-gamil li Ahkamal-Quran(cairo:dar al--Manarah/1986)123
ابو محمدمکی القیسی اظهار میکند که اکثر فقها این آیه را نسخ شده میدانند.
al-Idah li-Nasikh al-quran wa Mansuk huh(jedda:Dar al- Manarah/1986
پس شما هم میباید جزء کسانی هستی که میگویند این آیه را باید از قرآن حذف نمود.البته فخرالدین رازی معتقد است که این آیه نسخ نشده است
البته من از یهود ونصاری دفاع نمی کنم قرآن محمدی است که از آنان دفاع میکند.
در رابطه با آقای عماد هم در آینده نزدیک بحث خواهم نمود.
باتشکر م-مهدی

گمنام;6345 نوشت:
در روایات اهل بیت«علیهم السلام» آمده است که حجرالاسود در عالم بالا، حقیقت و جوهری نورانی بوده است. حضرت آدم«علیه السلام»، آن هنگام که در بهشت میزیسته، با آن مأنوس بوده و این جوهر نورانی، شاهد پیمان خداپرستی حضرت آدم«علیه السلام» بوده است. چون آدم«علیه السلام» از بهشت به زمین در آمد، حجرالاسود نیز از جهان غیب به صورت سنگی به زمین هبوط کرد. حضرت آدم«علیه السلام» سنگ را دید و شناخت و به یاد بهشت افتاد و عهد و پیمان فراموش شده خود را به یاد آورد. سپس، آن را برداشت و در خانه کعبه نصب کرد. از آن پس، هنگام عبادت نزد سنگ میرفت و عهدو پیمان خداپرستی را تجدید کرد. و خدا چنین مقرّر فرمود که فرزندان آدم«علیه السلام» نیز نزد آن سنگ رَوند و با دیدنش به یاد بهشت و عهد و پیمان خدایی خویش افتند و آن را استوار سازند. کسانی که با اخلاص مراسم حج و تجدید عهد خداپرستی را انجام دهند، اعمالشان نزد خدا محفوظ و مقبول است و در قیامت به پاداشش خواهند رسید

بالاخره ما نفهمیدیدم بهشت و جهنم مادی هست یا معنوی:Ghamgin:

با سلام.
به جناب آقای عماد.داشتن مطالعه فکر نمی کنم اشکالی داشته باشد.اما در رابطه با سوال شما.
درخصوص کتب آسمانی اگر هم بپذیریم که آنها مصون از تحریف مانده اند که خود مسیحیان نیز چنین اعتقادی ندارند!!!
مسیحیان ویهودیان مومن وحتی محمدی نه اینکه به کتاب خود علاقه مندند بلکه به آن عشق میورزند اما غیر مومنان
بحث دیکری است.
ثانیا اگر به حجیت قرآن معترف باشید که هستید!!! حتما خاتمیت پیامبر اسلام (ص) را پذیرفته و همچنین خاتم بودن قرآن را نیز خواهید پذیرفت که در این صورت بحث از دیگر کتب آسمانی دلیلی نخواهد داشت
سئوال اصلی همین است در قرآنی که تفاسیرش برای خدا شریک قائل شده اند ودین خدای واحد را به خدای دوگانه تبدیل نمودن مسلم است آنرا نخواهند پذیرفت.

شما در تعریف شرک و ایمان یک راه انفرادی به آسمان و خداوند پیدا کرده اید
نه دوست عزیز من راه انفرادی پیدا نکردم خواندن یکبار قرآن برای من کافی بود که ببینم چه برسر ایران من آمده است؟
وبرای اینکه متوجه شوی به این بحث کهنه قدیم مولانا در مثنوی در باره اتحاد داود وسایر انبیا در دفتر چهارم سطر406
چنین بیان میدارد!
گر چه بر نایدبجهد و زور تو
لیک مسجد را بر آرد پور تو
کردهء او کردهء تست ای حکیم
مومنان را اتصالی دان قدیم
مومنان معدود لیک ایمان یکی
جسمشان معدود لیکن جان یکی
غیر فهم و جان که در گاو و خرست
آدمیرا عقل و جانی دیگرست
باز غیر جان و عقل آدمی
هست جانی در ولی آن دمی
جان حیوان ندارد اتحاد
تو مجو این اتحاد از روح باد
گر خورد این نان نگردد سیر آن
ورگشد باراین این نگردد او گران
بلک این شادی کند از مرگ او
از حسد میرد چو بیند برک او
جان گرگان و سگان هر یک جداست
متحد جانهای شیران خداست
جمع گفتم جهانهاشان من باسم
کان یکی جان صدبود نسبت بجسم
همچو آن یک نور خورشید سما
صد بود نسبت بصحن خانها
لیک یک باشد همه انوارشان
چونک برگیری تو دیوار از میان
چون نماند خانها را قاعده
مومنان مانند نفس واحده
دوست عزیز آن حجرالاسود(سنک سیاه) بدرد همان کفار قریش میخورد!!!!!!
با تشکر:
م-مهدی

محمدرضا مهدی;17319 نوشت:
آقای عزیز نه قرآن بلکه تورات و اناجیل هر سه کتاب از دست تحریف گران تاریخ در امان مانده اند چرا برای اینکه هر سه کتاب خدا است واوست نگهبان آن .

محمدرضا مهدی;25928 نوشت:
مسیحیان ویهودیان مومن وحتی محمدی نه اینکه به کتاب خود علاقه مندند بلکه به آن عشق میورزند اما غیر مومنان بحث دیکری است

محمدرضا مهدی;22702 نوشت:
جناب ایمان یهودیان ومسیحان مومن اعتقاد به کتاب مقدس دارند وهیچ مسئله در این رابطه ندارند

در پستهايتان برآنيد که اثبات کنيد کتاب يهوديان ومسيحيان از تحريف در امان وبوده است اگر چه دراينباره تاپيکهاي مختلفي زده شده است واين تاپيک بحثش چيز ديگري است . ولي به براي روشن شدن مطلب به اين تاپيکها مراجعه نماييد

http://www.askdin.com/showthread.php?p=156106#post156106
دلایل تحریف کتاب مقدس (۱): گم‌شده‌های عهد قدیم

دلایل تحریف کتاب مقدس (۲) : اسفار بی نام و نشان

دلایل تحریف کتاب مقدس (۳): تورات‌های متناقض

دلایل تحریف کتاب مقدس (۴): آدرس‌های بدون مرجع

با سلام.
دوست عزیز آقای عماد من احتیاج به دلایل تحریف کتااب مقدس که معلوم نیست متعلق به چه کسانی است
را بخوانم کتاب خدا در دست ماست قرآن وهمانطور که قبلا بوسیله آیات بیان داشتم هیچ تحریفی در آن دوکتاب صورت نگرفته است امیدوارم یک مقداری کتاب های تاریخی را بیشتر مطالعه مخصوصا فرقه قرامطه
در ایران را با تشکر:
م-مهدی

سلام دوستان به شما پیشنهاد می کنم که سخنرانی های استاد رائفی پور را از سایت های گوناگون دانلود کنید تا برای شما روشن کنن که انجیل و تورات تحریف شدند یا نه؟ اگر واقعا دنبال حل این مساله هستید سری به این سایت ها بزنید.اگر من هم بتونم بعضی از این سخنرانی ها رو براتون میذارم.

موفق باشید

موضوع قفل شده است