جمع بندی نماز خواندن امام حسن ع بر جنازه اشعث !

تب‌های اولیه

12 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
نماز خواندن امام حسن ع بر جنازه اشعث !

با عرض سلام

آیا در منابع شیعی مویدی بر نماز خواندن امام حسن ع بر جنازه اشعث آمده است ؟

و قال أبو حاتم السجستانى ، عن الأصمعى : أول من دفن فى جوف منزله الأشعث بن قيس ، و صلى عليه الحسن بن على ، و كانت ابنة الأشعث تحته ، قال : و أول من مشى بين يديه و خلفه بالأعمدة الأشعث بن قيس .
و قال إسماعيل بن أبى خالد ، عن حكيم بن جابر : لما توفى الأشعث بن قيس ،
و كانت ابنته تحت الحسن بن على ، قال الحسن : إذا غسلتموه ، فلا تهيجوه حتى تؤذنونى ، فآذنوه ، فجاء فوضأه بالحنوط وضوءا .
قد ذكرنا عن غير واحد : أنه مات سنة أربعين .

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد عماد

خیر البریه;610064 نوشت:
آیا در منابع شیعی مویدی بر نماز خواندن امام حسن ع بر جنازه اشعث آمده است ؟
و قال أبو حاتم السجستانى ، عن الأصمعى : أول من دفن فى جوف منزله الأشعث بن قيس ، و صلى عليه الحسن بن على ، و كانت ابنة الأشعث تحته ، قال : و أول من مشى بين يديه و خلفه بالأعمدة الأشعث بن قيس .
و قال إسماعيل بن أبى خالد ، عن حكيم بن جابر : لما توفى الأشعث بن قيس ،
و كانت ابنته تحت الحسن بن على ، قال الحسن : إذا غسلتموه ، فلا تهيجوه حتى تؤذنونى ، فآذنوه ، فجاء فوضأه بالحنوط وضوءا .
قد ذكرنا عن غير واحد : أنه مات سنة أربعين

این مطلب در منابع اهل سنت کتابهای زیر آمده
1.مختصر تاريخ دمشق، ابن منظور جلد : 4 صفحه : 416
2.تاريخ مدينة دمشق، ابن عساکر، جلد : 9 صفحه : 143
3.سير اعلام النبلاء ط الحديث، ذهبی، جلد : 3 صفحه : 365
در بعضی منابع دیگر اهل سنت هم آمده اما در منابع شیعی چنین گزارشی یافت نشد بلکه برعکس آن است که از عذاب سخت اشعث هنگام جان کندن خبر می دهد.

در منابع شیعی زیر از عذاب سخت اشعث هنگام مرگ یاد شده است
1.مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ج‏2 263 فصل في إخباره بالغيب ..... ص : 257
2.إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج‏3 558 الفصل الحادي و الستون ..... ص : 557
3.مدينة معاجز الأئمة الإثني عشر ج‏3 198 الثالث و الأربعون و خمسمائة علمه - عليه السلام - بما يكون ممن يقاتل الحسين - عليه السلام - و عنق النار[التي‏] خرجت على الأشعث عند موته ..... ص : 196
4.منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى) ج‏3 282 اللغة ..... ص : 281


سلام

این اشعث شخص عجیبی است خودش در خون امام علی ع شریک است و [=A Lotus]دخترش جُعده زن حضرت امام حسن عليه السلام بود كه وى را مسموم و شهيد ساخت .

محمد پسر اشعث که باعث قتل مسلم بن عقیل شد محمد اشعث، خواهرزاده ابوبکر خليفه‏ ي اول بود.محمدبن‌اشعث پس از صلح امام حسن(ع) ، حُجربن عَدِىّ را دستگیر و به زیادبن ابیه تحویل‌داد ...

اما نوه اش جعفر از محبین اهل بیت شد !!!!

کسی میداند چه کسی بر جنازه اشعث نماز خواند ؟

خیر البریه;612854 نوشت:
کسی میداند چه کسی بر جنازه اشعث نماز خواند ؟

این مطلب در منابع شیعی نیامده ولی در منابع اهل سنت آمده
مثلا در استیعاب آمده اشعث در سال 42 در گذشته و امام حسن علیه السلام بر وی نماز خوانده است(1) با توجه با اینکه اشعث در کوفه از دنیا رفته و در سال 42 امام حسن علیه السلام در مدینه بوده چطور می شود امام حسن بر وی نماز خوانده باشد، کسی نگفته که امام حسن علیه السلام پس از رفتن کوفه به آنجا سفری داشته باشند.
ابن اثیر با نقل این گزارش سخن ابن منده را آورده و خط بطلان بر این گزارش کشیده
وی گفته :
و توفى سنة اثنتين و أربعين، و صلّى عليه الحسن بن على‏، قاله ابن مندة، و هذا وهم، لأن الحسن لم يكن بالكوفة سنة اثنتين و أربعين، إنما كان قد سلم الأمر إلى معاوية و سار إلى المدينة.(2)

ترجمه : اشعث در سال 42 مرد و حسن بن علی(علیهماالسلام) بر وی نماز خواند، ابن منده گفته این خیال باطل است زیرا امام حسن علیه السلام در سال 42 در کوفه نبوده چون خلافت را به معاویه واگزار کردند و به مدینه رفتند.
1. الاستيعاب،ج‏1،ص:134
2.أسدالغابة،ج‏1،ص:119

البته من دو احتمال در این موضوع میدهم اول اینکه بدلیل تقیه وحفظ خون شیعیان لازم بود که ائمه ع چنین کارهایی بکنند مثل همان کاری که امام حسین ع در اجازه دادن به سعید العاص برای نماز خواندن بر جنازه امام حسن ع دادند ویا نماز بر امام هفتم و....

دوم اینکه چند بار وچند نفر خواندن اشکالی ندارد مثلا همین نماز خواندن امام حسن ع بر اشعث در اصل دعای حضرت برای افزایش عذابش بوده مثل رسول خدا ص ونماز بر منافقین .... همچنین امام حسین ع قبل از سعید عاص بر پیکر برادرشان نماز گزارده اند.

الأشعث بن قيس بن معدي كرب الكندي أحد بني الحارث بن معاوية ويكنى أبا محمد وفد إلى النبي صلى الله عليه و سلم ثم رجع إلى اليمن فلما قبض النبي صلى الله عليه و سلم ارتد فحاصره زياد بن لبيد البياضي بالنجير حتى نزل إليه فأخذه وبعث به إلى أبي بكر الصديق فمن عليه وزوجه أخته فلما خرج الناس إلى العراق خرج معهم ونزل الكوفة وابتنى بها دارا في كندة ومات بها والحسن بن علي بن أبي طالب يومئذ بالكوفة حين صالح معاوية وهو صلى عليه قال أخبرنا وكيع بن الجراح عن إسماعيل بن أبي خالد عن حكيم بن جابر قال لما مات الأشعث بن قيس وكانت ابنته تحت الحسن بن علي قال الحسن إذا غسلتموه فلا تهيجوه حتى تؤذنوني فآذنوه فجاء فوضأه بالحنوط وضوءا

طبقات الکبری

وعرض للحسن رجلٌ، فقال: يا مسود وجوه المسلمين. وقال آخر: يا مسخم وجوه المؤمنين، وكان أصحابه يقولون: يا عار المؤمنين. فيقول لهم: العار، خيرٌ من النار.
ثم إنه مات مسموماً؛ قيل إن زوجته جعدة بنت الأشعث بن قيس، أمرها بذلك يزيد بن معاوية لتكون ولاية العهد له، ووعدها أن يتزوجها، فلما مات الحسن، قال يزيد: والله لم نرضك للحسن فكيف نرضاك لأنفسنا، ولم يتزوجها.
وكان الحسن توضع تحته طست وترفع أخرى نحواً من أربعين يوماً، فقال الطبيب: هذا رجل قطع السم أمعاؤه. وأقام نساء بني هاشم عليه النواح شهراً.
ولما مات ارتجت المدينة صياحاً؛ وكان قد أوصى أن يدفن في حجرة رسول الله صلى الله عليه وسلم إلا أن تخاف فتنة، فحال مروان بمن معه دون ذلك، فقال: والله لا يدفن في الحجرة وقد دفن عثمان في البقيع. وبلغ ذلك معاوية فاستصوبه، فدفن عند قبر أمه فاطمة، وصلى عليه سعيد بن العاص وهو أمير المدينة.وافی بالوفیات

فقال عمرو لمعاوية ما أردت إلا هذا.
ومات الحسن بن علي رضي الله عنهما بالمدينة واختلف في وقت وفاته فقيل مات سنة تسع وأربعين وقيل بل مات في ربيع الأول من سنة خمسين بعد ما مضى من إمارة معاوية عشر سنين وقيل بل مات سنة إحدى وخمسين ودفن ببقيع الغرقد وصلى عليه سعيد بن العاص وكان أميراً بالمدينة قدمه الحسين للصلاة على أخيه وقال لولا أنها سنة ما قدمتك.
وقد كانت أباحت له عائشة أن يدفن مع رسول الله صلى الله عليه وسلم في بيتها وكان سألها ذلك في مرضه فلما مات منع من ذلك مروان بن أمية في خبر يطول ذكره.
وقال قتادة وأبو بكر بن حفص سم الحسن بن علي سمته امرأته جعدة بنت الأشعث بن قيس الكندي.استیعاب

طبراني با سند خودش از ابوحازم، نقل کرده که گفت: وقتي که امام حسن (ع) وفات کرد، امام حسين (ع) را ديدم که سعيد بن عاص را از پشت سر به پيش مي‏خواند و به او مي‏گفت: براي اقامه نماز تو پيش برو. شيبه مي‏گويد: امام فرمود اگر مرسوم نبود، تو را مقدم نمي‏داشتم و سعيد در آن دوران، حاکم مدينه بود.

اشعث یک عرب هوسران شیر شترخور بوده .....وبس

مردعشق;614994 نوشت:
اشعث یک عرب هوسران شیر شترخور بوده .....وبس

سلام علیکم برادر عزیز،
ارتباط پست شما را با موضوع متوجه نشدم و اینکه شیرشترخور چه معنای کنایی دارد را نیز متوجه نشدم،
اشعث آدم صالحی نبوده است درست اما در زمان پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌واله هم ایشان سر ماجرایی بر پیکر یک منافق نماز خواندند (بخاطر آبروی فرزند او که مؤمن بود اگر درست خاطرم باشد) و باز اگر درست خاطرم باشد دومی به رسول خدا ایراد گرفت که چرا بر منافق نماز گزاردی و پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله هم فرمودند که چون خداوند مرا مخیر کردی که خواستی بخوان و خواستی نخوان، مطابق با این آیه که: «اسْتَغْفِرْ‌ لَهُمْ أَوْ لَا تَسْتَغْفِرْ‌ لَهُمْ إِن تَسْتَغْفِرْ‌ لَهُمْ سَبْعِينَ مَرَّ‌ةً فَلَن يَغْفِرَ‌ اللَّـهُ لَهُمْ»، اگر درست خاطرم باشد.
یا علی علیه‌السلام

پس‌نامه: اصل روایت مورد اشاره:

البرهان في تفسير القرآن، ج‏2، ص: 822
و قال علي بن إبراهيم، إنها نزلت لما رجع رسول الله (صلى الله عليه و آله) إلى المدينة و مرض عبد الله بن أبي، و كان ابنه عبد الله بن عبد الله مؤمنا، فجاء إلى رسول الله (صلى الله عليه و آله) و أبوه يجود بنفسه، فقال: يا رسول الله، بأبي أنت و امي، إنك إن لم تأت أبي كان ذلك عارا علينا، فدخل إليه رسول الله (صلى الله عليه و آله) و المنافقون عنده، فقال ابنه عبد الله بن عبد الله: يا رسول الله: استغفر له. فاستغفر له. فقال عمر: ألم ينهك الله- يا رسول الله- أن تصلي عليهم أو تستغفر له؟ فأعرض عنه رسول الله (صلى الله عليه و آله) و أعاد عليه، فقال له: «ويلك، إني خيرت فاخترت، إن الله يقول: اسْتَغْفِرْ لَهُمْ أَوْ لا تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِينَ مَرَّةً فَلَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ».

فلما مات عبد الله جاء ابنه إلى رسول الله، فقال: بأبي أنت و امي- يا رسول الله- إن رأيت أن تحضر جنازته. فحضره رسول الله (صلى الله عليه و آله)، و قام على قبره، فقال له عمر: يا رسول الله، ألم ينهك الله أن تصلي على أحد منهم مات أبدا، و أن تقوم على قبره؟ فقال له رسول الله (صلى الله عليه و آله): «ويلك، و هل تدري ما قلت، إنما قلت: اللهم احش قبره نارا، و جوفه نارا، و أصله النار». فبدا من رسول الله (صلى الله عليه و آله) ما لم يكن يحب.

سلام

یک روایت هست اما نمیدانم این منافق کی بوده که امام حسین ع بر وی نماز خواند و دعایش کرد :

الفقیه ،عن صفوان بن مهران الجمال، عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال: مات رجل من المنافقين فخرج الحسين بن علي (عليه السلام) يمشي فلقيه مولى له فقال له: إلى أين تذهب؟ فقال: أفر من جنازة هذا المنافق أن أصلي عليه، فقال له الحسين (عليه السلام) قم إلى جنبي فما سمعتني أقول فقل مثله، قال: فرفع يديه فقال: اللهم أخز عبدك في عبادك وبلادك، اللهم أصله أشد نارك ، اللهم أذقه حر عذابك فإنه كان يتولى أعداءك، ويعادي أولياءك، ويبغض أهل بيت نبيك.
ورواه الحميري في (قرب الإسناد) عن السندي بن محمد، عن صفوان بن مهران، مثله .
محمد بن يعقوب، عن عدة من أصحابنا، عن سهل بن زياد، عن ابن أبي نجران، عن صفوان الجمال، مثله

وعنه، عن أبيه، وعن عدة من أصحابنا، عن سهل بن زياد، عن ابن محبوب، عن زياد بن عيسى، عن عامر بن السمط، عن أبي عبدالله (عليه السلام)، أن رجلا من المنافقين مات فخرج الحسين بن علي (عليه السلام) يمشي معه، فلقيه مولى له، فقال له الحسين (عليه السلام): أين تذهب يا فلان؟ ! قال: فقال له مولاه: أفر من جنازة هذا المنافق أن أصلي عليها، فقال له الحسين (عليه السلام): أنظر أن تقوم على يميني فما تسمعني أقول فقل مثله، فلما أن كبر عليه وليه قال الحسين: الله أكبر، اللهم العن فلانا عبدك الف لعنة مؤتلفة غير مختلفة، اللهم أخز عبدك في عبادك وبلادك، وأصله حر نارك، وأذقه أشد عذابك، فإنه كان يتولى أعداءك، ويعادي أولياءك، ويبغض أهل بيت نبيك.

باء;615459 نوشت:

سلام علیکم برادر عزیز،
ارتباط پست شما را با موضوع متوجه نشدم و اینکه شیرشترخور چه معنای کنایی دارد را نیز متوجه نشدم،
اشعث آدم صالحی نبوده است درست اما در زمان پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌واله هم ایشان سر ماجرایی بر پیکر یک منافق نماز خواندند (بخاطر آبروی فرزند او که مؤمن بود اگر درست خاطرم باشد) و باز اگر درست خاطرم باشد دومی به رسول خدا ایراد گرفت که چرا بر منافق نماز گزاردی و پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله هم فرمودند که چون خداوند مرا مخیر کردی که خواستی بخوان و خواستی نخوان، مطابق با این آیه که: «اسْتَغْفِرْ‌ لَهُمْ أَوْ لَا تَسْتَغْفِرْ‌ لَهُمْ إِن تَسْتَغْفِرْ‌ لَهُمْ سَبْعِينَ مَرَّ‌ةً فَلَن يَغْفِرَ‌ اللَّـهُ لَهُمْ»، اگر درست خاطرم باشد.
یا علی علیه‌السلام

پس‌نامه: اصل روایت مورد اشاره:

البرهان في تفسير القرآن، ج‏2، ص: 822
و قال علي بن إبراهيم، إنها نزلت لما رجع رسول الله (صلى الله عليه و آله) إلى المدينة و مرض عبد الله بن أبي، و كان ابنه عبد الله بن عبد الله مؤمنا، فجاء إلى رسول الله (صلى الله عليه و آله) و أبوه يجود بنفسه، فقال: يا رسول الله، بأبي أنت و امي، إنك إن لم تأت أبي كان ذلك عارا علينا، فدخل إليه رسول الله (صلى الله عليه و آله) و المنافقون عنده، فقال ابنه عبد الله بن عبد الله: يا رسول الله: استغفر له. فاستغفر له. فقال عمر: ألم ينهك الله- يا رسول الله- أن تصلي عليهم أو تستغفر له؟ فأعرض عنه رسول الله (صلى الله عليه و آله) و أعاد عليه، فقال له: «ويلك، إني خيرت فاخترت، إن الله يقول: اسْتَغْفِرْ لَهُمْ أَوْ لا تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِينَ مَرَّةً فَلَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ».

فلما مات عبد الله جاء ابنه إلى رسول الله، فقال: بأبي أنت و امي- يا رسول الله- إن رأيت أن تحضر جنازته. فحضره رسول الله (صلى الله عليه و آله)، و قام على قبره، فقال له عمر: يا رسول الله، ألم ينهك الله أن تصلي على أحد منهم مات أبدا، و أن تقوم على قبره؟ فقال له رسول الله (صلى الله عليه و آله): «ويلك، و هل تدري ما قلت، إنما قلت: اللهم احش قبره نارا، و جوفه نارا، و أصله النار». فبدا من رسول الله (صلى الله عليه و آله) ما لم يكن يحب.


سلام
بنده اعتقادی به امثال اشعث ندارم ...این صحابه جعلی پیامبر ساخته وپرداخته داستان سرایان عرب هستند ..
بود نبودشان برای اسلام ومسلمانی هیچ منفعتی ندارد .

اشعث از کسانی است که به گفته خود اهل سنت بعد از رحلت رسول خدا حضرت محمد صلی الله و علیه و آله مرتد شد.
ابن حجر، الاصابه ج 1 ص239 ،
ابن اثیر، اسد الغابه، ج1، ص118

و كان الأشعث ممن ارتد بعد النبي صلّى الله عليه و سلم‏

پرسش:
آیا در منابع شیعی مویدی بر نماز خواندن امام حسن (علیه السلام) بر جنازه اشعث بن قیس آمده است؟

پاسخ:
با جستجویی که در منابع اولیه شیعی مطلبی دال بر اقامه نماز توسط امام حسن مجتبی(علیه السلام) بر جسد اشعث بن قیس یافت نشد اما شد در منابع اهل سنت آمده است که: اشعث در سال 42 در گذشته و امام حسن (علیه ) بر وی نماز خوانده است(1) با توجه با اینکه اشعث در کوفه از دنیا رفته و در سال 42 امام حسن علیه السلام در مدینه بوده چطور می شود امام حسن بر وی نماز خوانده باشد، کسی نگفته که امام حسن علیه السلام پس از رفتن کوفه به آنجا سفری داشته باشند.
ابن اثیر با نقل این گزارش سخن ابن منده را آورده و خط بطلان بر این گزارش کشیده
وی گفته :
و تُوفى سنة اثنتين و أربعين، و صَلّى عليه الحسن بن على‏، قاله ابن مندة، و هذا وَهم، لأنّ الحسنَ لم يكن بالكوفة سنة اثنتين و أربعين، إنما كان قد سلم الأمر إلى معاوية و سارَ إلى المدينة.(2)

ترجمه : اشعث در سال 42 مرد و حسن بن علی(علیهماالسلام) بر وی نماز خواند، ابن منده گفته این خیال باطل است زیرا امام حسن (علیه السلام) در سال 42 در کوفه نبوده چون خلافت را به معاویه واگزار کردند و به مدینه رفتند.
بنابراین اقامه نماز توسط امام حسن مجتبی(علیه السلام) نه تنها در منابع شیعه دیده نمی شود بلکه گزارش آن در منابع اهل سنت نیز قابل خدشه است.

منابع:
1. ابن عبدالبر، الاستیعاب، دارالجیل، 1412ق، بیروت،ج‏1،ص:134
2.ابن اثیر، أسد الغابة فى معرفة الصحابة، بيروت، دار الفكر، 1409.ج‏1،ص:119

موضوع قفل شده است