راه های دستیابی به بصیرت

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
راه های دستیابی به بصیرت

بصیرت به معنى دانایى، بینایى، بینایى دل، هوشیارى، زیرکى و یقین است.[1]
نزد اهل معنا، نیرویى نهانى و قوّه‏اى قلبى است که در شناخت حقایق تا عمق وجود و باطن ذات آن رسوخ مى کند.
شاه نعمت اللَّه ولى و برخى از اهل معرفت [2]مى گویند: بصیرت قوّه قلبى یا نیرویى باطنى است که به نور قدس روشن گردیده و از پرتو آن، صاحب بصیرت، حقایق و بواطن اشیا را در مى یابد. بصیرت به مثابه بَصَر (چشم) است براى نفس.[3]
راه های تحصیل بصیرت
براى نیل به مقام رفیع بصیرت باید به بازسازى و اصلاح نفس خویش پرداخت.
مجاهده با هواى نفسانى و تهذیب روح از زنگارهاى گناه، و لطیف و شفاف ساختن آیینه دل به نور توحید، تنها صراط مستقیمى است که حجاب دیدگان دل را مى‏گشاید و آدمى را در معرض الهامات غیبى و مقام کشف و شهود قرار مى‏دهد.
1- توبه:
اولین گام براى تهذیب نفس و تحصیل بصیرت است. توبه از تقصیرات و گناهان، بلکه از کوتاهى‏ها و جبران حق اللَّه و حق النّاسى است.
2- ذکر خدا:
ذکر زبانى، قلبى و عملى، موجب بصیرت مى گردد. امیرالمؤمنین(ع) مى فرماید: مَنْ ذکر اللَّه استبصر؛[4] هر کسى به یاد خدا باشد، بینایى و بصیرت یابد.
3- هم نشینى با علما:
مجالست با علما که موجب بصیرت و بینایى است. على(ع) مى فرماید: جاور العلماء تستبصر؛[5] با دانایان بنشین تا آگاهى یابى.
4- خرد ورزى:
کسى که هر خبر یا مطلبى را مى شنود، فوراً نمى‏پذیرد، بلکه پیرامون آن مى اندیشد و آن را از صافى عقل و اندیشه‏اش مى گذراند، بصیرت و بینایى مى یابد، چنان که آینده نگرى و به کارگیرى خرد در فرجام امور باعث بصیرت و بینایى مى گردد.[6]
5- زهد:
زهد و عدم دلبستگى به دنیا، از امورى است که باعث بصیرت مى گردد.[7]
6- ارتباط با خدا:
ازدیاد معرفت به خدا، انس با قرآن و معانى و معارف آن، توسل به ائمه(ع) و مناجات با خدا در خلوت مخصوصاً نماز شب از امورى هستند که موجب بصیرت و بینایى و برخوردارى از الهامات غیبى مى شود.



[=&quot][1][/] - دکتر محمد معین، فرهنگ فارسى، ج 1، ص 546.

[=&quot][2][/] - اصطلاحات الصوفیه کاشانى، ماده بصیرة؛ تعریفات جرجانى، ماده بصیرة؛ رسایل شاه نعمت اللَّه ولى، ج 3، ص 14؛ کشاف اصطلاحات، ج 1، ص 123.

[=&quot][3][/] - دائرة المعارف تشیع، جمعى از محققان، ج 3، ص 271.

[=&quot][4][/] - غررالحکم، ج 5، ص 166؛ معجم الفاظ غررالحکم، ص 93.

[=&quot][5][/] - مصطفى درایتى، معجم الفاظ غررالحکم، ص 93؛ غررالحکم، ج 3، ص 387.

[=&quot][6][/] - من استقبل الامور ابصر یا من فکّر أبصر العواقب.

[=&quot][7][/] - مصطفى درایتى، معجم الفاظ غررالحکم، ص 93؛ غررالحکم، ج 3، ص 387.

سلام
منظور از اینکه میگویند رنگ رخسار نشان میدهد از سر درون عموما در چه مضوعاتی مصداق
پیدا میکند . ایا تجربی هست یا این هم به بصیرت فرد مربوط میشود؟
تشکر

با سلام متوجه منظورتان از سوال نشدم و اینکه این ضرب المثل را چگونه به این بحث ربط دادید لطفا کمی بیشتر توضیح دهید
با تشکر

سلام

منظورم اینه که بعضی ها با چند لحضه صحبت کردن با کسی تا حدود زیادی میتوانند با طرز فکر و اخلاق و نیت طرف مقابل اشنا شوند // ایا این موضوع تجربی هست یا به واسطه بصیرتی که شما نقل فرمودید میباشد

_____________________________________________________________________
نقل عمار:
بصیرت به معنى دانایى، بینایى، بینایى دل، هوشیارى، زیرکى و یقین است.[1]

سلام علیکم جمیعا

عمار;61327 نوشت:
شاه نعمت اللَّه ولى و برخى از اهل معرفت [2]مى گویند: بصیرت قوّه قلبى یا نیرویى باطنى است که به نور قدس روشن گردیده و از پرتو آن، صاحب بصیرت، حقایق و بواطن اشیا را در مى یابد. بصیرت به مثابه بَصَر (چشم) است براى نفس.[3]

مسودی;61381 نوشت:
منظورم اینه که بعضی ها با چند لحضه صحبت کردن با کسی تا حدود زیادی میتوانند با طرز فکر و اخلاق و نیت طرف مقابل اشنا شوند // ایا این موضوع تجربی هست یا به واسطه بصیرتی که شما نقل فرمودید میباشد

سپاسگذارم از عمار گرامی از توصیفاتی بسیط و جامعشان

در مورد این مطلب اگر جناب مسودی کسی تجربه زیادی داشته باشد و در بین مردم گشته باشد و آدم تیز هوشی باشد این کار را که شما توصیف کردید انجام میدهد.

ولی آن بصیرتی که جناب عمار توصیف فرمودند نوری است الهی در قلب طالبین حقیقی

( طالب دروغین و مردد نداریم )

ماهیت نور خداوند متعال است و موهبتهای الهی از آن طریق بر قلب بصیر نازل میگردد بطوریکه مطالبی را مطرح میکند که حتی عالمترین انسانها از آن بیخبرند و کلیدهائی در قلب اوست که آن کلیدها موهبتی الهی است برای او و برای جویندگان حق.
نمونه آن
همان توصیف شاه نعمت الله ولی است.
واقعا شرح خوبی برای این افراد نوشته.
خدایش رحمت کند

یاحق

موضوع قفل شده است