آیا تعدد زوجات مرد از نظر اسلام خیانت به همسرش محسوب می شود؟

تب‌های اولیه

124 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

[="Tahoma"]

پریزاد;609200 نوشت:
ا اینکه عده ای از فقها امروزه، ازدواج دوم را با اجازه و بدون کسب اجازه ی مرد از همسر اولّش صحیح میدانند، ولی حتّی اگر این فتوا هم صحیح باشد، همین منش حضرت رسول و مولانا علی بن ابی طالب نشان میدهد که ولو اینکه تعدّد ازدواج مجازفقهی باشد ، ولی از نظر اخلاقی مطلوب نمی باشد.

منش تمام ائمه و انبیا بر تعدد زوجات بوده است اصلا هر کسی که تعدد زوجات دارد ابتدا یک همسر دارد و سپس همسر دوم و سوم و ... می گیرد.
پریزاد;609200 نوشت:
چرا که هر دو بزرگوار تا پایان عمر همسر اوّلشان که می توان گفت ازدواج مبتنی بر عاطفه و عشق بوده است، هیچ همسر دیگری نداشته اند و آنچه تاریح نشان میدهد، ازدواج های بعد از همسر اوّلشان هم عمدتاً اغراض سیاسی-اجتماعی داشته است.

1- اگر پيامبر اكرم صلوات الله عليه و آله زندگي خود را با دو يا چند همسري آغاز مي كرد برخي دوستان نادان و دشمنان دانا او را انساني ( نعوذ بالله ) زن باره و هوسران معرفي مي كردند و با استفاده از اين نقطة ضعف ! علاقه مردم و مخصوصاً زنان جوامع مختلف را نسبت به دين مقدس اسلام ، كمرنگ كرده و يا از بين مي بردند . چون به خوبي از احساس ناخوشايند هوو داشتن زنان آگاهي داشتند .

2- مي دانيم كه حضرت خديجه سلام الله عليها در سال دهم بعثت رحلت كردند ولي آية تشريع تعدّد زوجات در اواخر سال هشتم هجري نازل شد يعني حدود يازده سال پس از رحلت حضرت خديجه سلام الله عليها . بنابراين وقتي تا زمان رحلت حضرت خديجه سلام الله عليها ، شريعت و قانوني از جانب خداوند در زمينة تعدّد زوجات بر پيامبر و مسلمانان نازل نشده بود ، پيامبر به چه چيزي مي بايست عمل مي كرد ؟

شايد بگوييد پس چرا پيامبر صلوات الله عليه و آله قبل از نزول آيه ، به چند همسري روي آوردند ؟

در جواب بايد گفت : هر چند آية تجويز و تشريع چند همسري در اواخر سال هشتم هجري نازل شد يعني در دو سال پاياني عمر پيامبر اكرم صلوات الله عليه و آله ، ولي از آنجا كه عمل پيامبر صلوات الله عليه و آله نيز به عنوان شارع مقدس براي مسلمانان حجّت است آنچنانكه خداوند مي فرمايد :

ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا ( حشر / 7 )

آنچه را رسول خدا براى شما آورده بگيريد ( و اجرا كنيد ) ، و از آنچه نهى كرده خوددارى نماييد ؛

ايشان بعد از رحلت حضرت خديجه سلام الله عليها وقتي شرايط لازم به وجود آمد به چنين امري اقدام كردند و نزول اين آيه نيز به منزله تأييد عمل پيامبر اكرم صلوات الله عليه و آله و تشريع چنين حكمي براي همة مسلمانان بود .

3- حكمت خداوند متعال اقتضاء مي كرد تجويز تعدّد زوجات ( البته با شرائط خاص خود ) در مراحل پاياني دعوت پيامبر اكرم ( اواخر سال هشتم هجري ) تشريع شود تا مسلمانان ( مخصوصاً زنان ) آمادگي عمل به چنين حكمي را داشته باشند ؛ همچون مسئله شُرب خمر كه طي چهار مرحله با نزول آيات متعدد ، حكم تحريم ، تشريع شد و مسلمانان مرحله به مرحله از اين گناه بزرگ كه به خوردن آن طبق رسوم جاهلي عادت داشتند اجتناب كردند .

4- خداوند تشريع يك حكم را معلّق بر شخصيت افراد نمي كند ، بلكه اگر حكمي به مصلحت جامعه باشد همه بايد در عمل به آن يا اعتقاد به آن پايبند باشند . بر فرض اگر آية تشريع تعدّد زوجات در زمان حيات حضرت خديجه سلام الله عليها نازل مي شد و اين حكم به مصلحت جامعه مسلمانان بود پيامبر صلوات الله عليه و آله خود را ملزم مي دانست تا با عمل به اين حكم ، راه را براي عمل ساير مسلمانان هموار سازد و در اين امر شخصيت والاي حضرت خديجه و ملاحظه ايشان ، ملاك عمل نبود . همچنانكه پيامبر اكرم صلوات الله عليه و آله از طرف خداوند مكلّف شد با همسر مطلّقة پسرخوانده خود ازدواج كند تا توهّم حرمت ازدواج با همسر پسر خوانده كه در ميان عرب همچون فرزند شمرده مي شد از بين برود . و اين امر هر چند بر رسول خدا صلوات الله عليه و آله سخت و دشوار بود ولي به خاطر مصلحت چنين حكمي به فرمان خداوند عمل كرد .

5- با توجّه به اينكه پيامبر اكرم تقريباً پانزده سال پيش از بعثت ازدواج كردند و با عنايت به اينكه عرب در آن زمان دختران را زنده به گور مي كرد ، تعداد زنان و دختران بسيار كمتر از مردان بود و شايد بتوان گفت اگر هم كسي همچون پيامبر اكرم صلوات الله عليه و آله مي خواست در آن زمان به ازدواج دوّم بپردازد عملاً امكان چنين امري وجود نداشت . ولي در زمان ظهور اسلام و تكريم جايگاه و ارزش زنان و دختران در فرهنگ اسلام ، تعداد زنان و دختران رو به فزوني گذاشت و مخصوصاً با توجّه به جنگهاي تحميلي بر حكومت نوپاي اسلام و شهادت بسياري از مسلمانان و بي سرپرست ماندن زنان شهداء ، لزوم و ارزش تشريع چنين حكمي بيشتر نمايان مي شود .

6- اگر همة امامان ما با وجود همسر اوّل همسر ديگري اختيار نمي كردند مي شد فهميد كه امامان ما هم با اين امر موافقند ؛ ولي اگر يك امام بزرگوار همچون علي عليه السلام با وجود حضرت زهرا سلام الله عليها به ازدواج دوم مبادرت نكرد حتماً شرايطشان اقتضاء نمي كرد . ولي مي دانيم كه ساير امامان ما كه عمل آنها نيز براي ما حجّت است به ازدواج دوم و سوم و ... با وجود همسر اوّل مبادرت نموده اند همچون امام حسين عليه السلام و امام كاظم عليه السلام و ساير ائمه عليهم السلام ...

7- اگر شرايط سالهاي آخر بعثت و سالهاي آغازين هجرت را ملاحظه كنيم خواهيم دانست كه كثرت اشتغالات علي عليه السلام در امر دفاع از اسلام اجازه و فرصتي به آن حضرت نمي داد تا به اين حكم عمل نمايد ؛ هر چند خوب مي دانيم كه تشريع حكم تعدّد زوجات در دو سال پاياني عمر حضرت زهرا سلام الله عليها بود كه آن دو سال نيز در اوج سختيها و دغدغه هاي علي عليه السلام بود ( زيرا موضوع فتح مكه و غدير خم و رحلت پيامبر اكرم پيش آمد ) . ولي وقتي آن حضرت در بيست و پنج سال سكوت تلخ ؛ فراغتي يافت با ازدواجهاي متعدد به اين حكم عملاً مبادرت فرمود و فرزندان زيادي ( مجموعاً 27 فرزند ) از خود به يادگار گذاشت .

8- اينكه مي گويند علي عليه السلام به خاطر شدّت علاقه و محبت به حضرت زهرا سلام الله عليها همسر ديگري غير از ايشان برنگزيد زيرا مي ترسيد نتواند عدالت را ميان آنها رعايت كند ، شايد سخن درستي نباشد . زيرا مي دانيم كه علي عليه السلام عدالت مجسّم تاريخ بود . اگر امام نتواند در امري عدالت را رعايت نمايد ( آن هم يك حكم مسلّم شرعي را ) نقطة ضعفي براي حضرت به شمار مي رود . زيرا ايشان يك انسان كامل بود و انسان كامل در محضر خداوند متعال از كوچكترين عيب و ايرادي مبرّاست . حكاياتي كه دربارة عدالت امير المؤمنين علي عليه السلام در كتب تاريخي مضبوط است گواه بر اين مدّعاست . در ثاني حضرت زهرا سلام الله عليها نيز انساني كامل بود . مگر مي شود انسان كامل در برابر يك امر شرعي كه از جانب خداي حكيم تشريع شده معترض و ناراضي باشد ؟

پریزاد;609200 نوشت:
لذا می توان این عملکرد حضرت رسول و حضورت امیر را، نوعی عمل اخلاقی شمرد که مطلوب نیست تا وقتی همسر اوّل کسی زنده است، و حالت عادی هم حاکم است، فرد در عرض همسر اولش، همسر دومی اختیار کند. و اگر خلاف این عملکرد، در بعضی انبیاء و اولیاء دیگر دیده شود، باید آن را استثناء شمرد و دلیل ویژه و ضرورت آن را جستجو نمود و همین عملکرد رسول خدا و حضرت علی را اصل و معیار اخلاق در این حیطه، قرار داد. چنانچه بزرگان و شخصیتهای فقهی و سیاسی جامعه نیز که بهتر از ما مستحبات و واجبات را میشناسند به چنین امری مبادرت نمیکنند.

تمام انبیا و ائمه چند همسری داشته اند به جز دو استثنا در ابتدا که در انتها آنها هم تعدد زوجات را برگزیدند که تعدد زوجات از سنت انبیاء است به دلایلی که ذکر شد

[="Tahoma"]ثَلَاثٌ مِنْ سُنَنِ الْمُرْسَلِينَ الْعِطْرُ وَ أَخْذُ الشَّعْرِ وَ كَثْرَةُ الطَّرُوقَة؛
سه چیز از سنتهای رسولان است: عطر و برطرف کردن موهای زاید بدن و کثرت زنان و تعدد زوجات.

قابل ذکر است واژه «طروقه» با فتح طاء به معنای نساء (زنان) است.

علامه مجلسى، بحارالأنوار، مؤسسةالوفاء، 1404 ق، بيروت – لبنان، ج62، ص5.

[="Tahoma"]شیخ صدوق نقل کرده است هنگامی که خدیجه در بستر بیماری و وفات بود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در بالین او فرمود: وقتی بر هووهایت وارد شدی سلام ما را به آنان برسان!
خدیجه گفت: هووهای من چه کسانی هستند ای رسول خدا!
پیامبر فرمود:
مریم دختر عمران، کلثم خواهر موسی و آسیه همسر فرعون
خدیجه گفت:
به خیر و خوشی ای رسول خدا!
متن روایت چنین است:
«دخل رسول اللّه (صلی الله علیه و آله) علی خدیجة و هی لما بها، فقال لها: بالرغم منّا ما نری بک یا خدیجة، فاذا قدمت علی ضرائرک فأقرئیهنّ السلام فقالت: من هنّ یا رسول اللّه ؟ قال(ص): مریم بنت عمران، و کلثم أخت موسی، و آسیة امرأة فرعون، قالت:بالرفاء یا رسول اللّه
منبع:بحارالانوار، ج19، ص24. بیان شباهتها با استفاده از ساره، همسر ابراهیم خلیل الرحمن، احمد حیدری، پیام زن، شماره42 (سال چهارم)، ص24. برگرفته از سایت اطلاع رسانی حوزه

[="Times New Roman"][="Black"]

علــی;609158 نوشت:

بنده هم در تعجبم که چرا اینقدر علاقه به مخالفت به خدا و جعلی خواندن احادیث و نظر علما دارید

شما فتوای عدم ازدواج می دهید ما نظر اسلام که تعدد زوجات است را بیان کردیم

زندگی دیگران به شما ارتباطی ندارد

آنوقت تو چرا برای زنان تصمیم گیری می کنی و حکم خدا را خیانت و بی عفتی و هزار چیز دیگر می خوانی
می خواهی زن دوم مردان نشوی نشو! اما حق تصمیم گیری برای دیگران را نداری بلکه خدا حق اینکار را دارد

با همین توصیه ها به پسران مجرد هم کمک می شود! احکام خدا جامع و کامل است و اگر به این عمل شود باعث می شود که زنان کم توقع شوند و مشکل مجرد ها هم حل می شود خخخخخخخخخخخخخخ

مرحبا به دین شما که روایاتش همه جعلی و علمایش همه در اشتباه هستند و قرآنش هم بسیاری از آیاتش تاریخ مصرف گذشته و فقط شما می فهمید

neɠïn;609156 نوشت:

ایشون به ما میگویند فتوا ندهید آنوقت خودشان آیات رو تفسیر کردند و نتیجه گیری کردند که مردان بر زنان برتری دارند
میخواستید اینو بگید همون اول میگفتید چرا اینقدر کشش دادی
باشه به خیال خودتان تصور کنید برترید:Kaf:

علــی;609158 نوشت:

بنده هم در تعجبم که چرا اینقدر علاقه به مخالفت به خدا و جعلی خواندن احادیث و نظر علما دارید


دقت کنید..
علــی;609158 نوشت:

نظر علما

neɠïn;609156 نوشت:

آنوقت خودشان آیات رو تفسیر کردند

این بنده ی خدا کجا خودش آیات رو تفسیر کرده..؟ کی حرفی از خودش زده..؟
.
باور کنید پذیرفتن بعضی احکام خداوند برای من هم بسیار غیر قابل تحمل هست و حتی بعضی اوقات گله و شکایت هم می کنم..ولی در نهایت علی رغم میل باطنیم به حکم خدا تن میدم..
.
چون مطمئنم به هرحال یه چیزی هست که من نمی دونم و عقل و شعورم نمی رسه..باید به خدا اطمینان کنید..[/]

Im_Masoud.Freeman;609221 نوشت:
این بنده ی خدا کجا خودش آیات رو تفسیر کرده..؟ کی حرفی از خودش زده..؟
.
باور کنید پذیرفتن بعضی احکام خداوند برای من هم بسیار غیر قابل تحمل هست و حتی بعضی اوقات گله و شکایت هم می کنم..ولی در نهایت علی رغم میل باطنیم به حکم خدا تن میدم..
.
چون مطمئنم به هرحال یه چیزی هست که من نمی دونم و عقل و شعورم نمی رسه..باید به خدا اطمینان کنید..

سلام
ایشون از ایاتی صحبت کردند از جمله دیه ارث و قوام و گفتند مردان بر زنان برتری دارند من منظورم آن سخن بود
اینکه مردان قوام زنان هستند رو همه میدونند به چه معناست ولی ایشون خواستند به این نتیجه برسند که معنی برتری رو میده
منم از خودم تفسیر نکردم همانطور که اینان سخن بزرگان رو آوردند منم سخن بزرگان رو آوردم

[="Tahoma"]

شبـنم;609135 نوشت:
کارشناسان هم توان پاسخگویی ندارن

جالب شد!
بسیاری از آیات قرآن تاریخ مصرف گذشته است!
روایات همه جعلی هستند!
علما همه اشتباه می کنند و معصوم نیستند!
کارشناسان هم توان پاسخگویی به سوالات شما را ندارند!

همه در اشتباه هستند جز شما!

[="Tahoma"]

neɠïn;609222 نوشت:
سلام
ایشون از ایاتی صحبت کردند از جمله دیه ارث و قوام و گفتند مردان بر زنان برتری دارند من منظورم آن سخن بود
اینکه مردان قوام زنان هستند رو همه میدونند به چه معناست ولی ایشون خواستند به این نتیجه برسند که معنی برتری رو میده

این ترجمه علما است و بنده هم همین ترجمه را گفتم علاوه بر تفسیر آیات که فراوان در این مورد بحث شده

ترجمه انصاریان:
مردان، كارگزاران و تدبيركنندگانِ [زندگى‏] زنانند، به خاطر آنكه خدا مردان را [از جهت توان جسمى، تحمل مشكلات و قدرت روحى و فكرى‏] بر زنان برترى داده

ترجمه خسروی:
(از حكمتهاى عاليه خداوند كه مشيّت كامله بر آن قرار گرفته است آنستكه) مردان قوّام بر زنان باشند (يعنى از شأن و طبيعت آنهاست كه بأمر زنان قيام كنند و به بهترين وجه در رعايت جانب آنها بكوشند و در پى همين امر است كه جهاد و حمايت اعراض و نواميس و مخارج زنان از مال خويشتن بر آنها فرض گرديده است و بهمين جهت است كه خداوند بهره آنها را از ميراث دو برابر زنان قرار داده است) و اين قائم بودن مردان بر امر زنان بجهت تفضيل و فزونى است كه پاره‏اى از مردان را بر پاره از زنان است (چه مرد كامل الخلقه قوّى الادراك كبير العقل سليم البنيه و معتدل العاطفه است)

ترجمه فیض الاسلام:
(و پس از بيان فضل و برترى مردان بر زنان در آيه سى و دوّم اكنون سبب آن را يادآورى نموده ميفرمايد:) مردان بر زنان مسلط و نگهبان (و قائم بامر معاش و زندگى ايشان) اند بسبب آنچه (بسيارى عقل و خرد، قوّه و توانايى، فتوّت و جوانمردى، شجاعت و دلاورى و مانند آنها كه) خدا برخى از ايشان (مردان) را بر برخى (زنان) تفضيل و برترى داده

ترجمه مجتبوی:
مردان بر زنان كارگزاران و سرپرستانند از آن روى كه خدا برخى از ايشان- مردان- را بر برخى- زنان- فزونى و برترى داده

ترجمه مشکینی:
مردان سرپرست زنانند به سبب آنكه خداوند برخى را بر برخى ديگر (مردان را بر زنان در نيروى فكرى و روانى و جسمى) برترى بخشيده (و از اين رو ولايت امر جامعه را در رتبه نبوّت و امامت و ولايت انتصابى از جانب معصوم، از آن مردان قرار داده است)

ترجمه نوبری:
مردان به جميع امور زنان قيم مى‏باشند (اطاعت كردن زنان از مردان واجب است) اين اطاعت كردن از اين جهت است كه خداوند تعالى مردان را به زنان تفضيل داده است

ترجمه نور:
مردان داراى ولايت بر زنانند از آن جهت كه خدا بعضى از ايشان (مردان) را بر بعضى (زنان) برترى داده (قدرت بدنى، توليدى و اراده بيشترى دارند)

امین;608906 نوشت:
ببخشید شما مسلمان نیستید؟

سلام
برای مااصلا مهم نیست که کل مردان ایران سراغ چند همسری بروند یا نه! کسی هم برای آینده خود نگران نیست بله من خبر دارم که چنین مسئله ای رو عرف نمیپسنده خبر دارم که به علت مشکلات موجود کسی توان اداره یک همسر هم ندارد چه برسه به چند همسر خبر دارم که درصد بسیار کمی پیدا میشود سراغ این حکم بروند که اصلا نیازی به نگرانی نیست ولی

من فقط میخوام بدونم چرا خدا چنین حقی رو حتی به قیمت فروپاشی زندگی زن و فرزندان به مردان داده؟
میخوام بدونم ارزش زن در اسلام چگونه است ؟
چرا معصومین چنین برخوردی داشتند؟ چرا کسی که معصومه یعنی محال است اشتباه کند میگه همسرت رو به خاطر چنین مسئله ای تنبیه کن و با کنیزت باش
چطوریه که خدا نگران مردان بوده ولی به احساسات زنان اهمیت نداده
چرا تمام دنیا میدونند این ظلمه ولی دین ما و بزرگانش برعکس میگن

میخوام بدونم دینی که پذیرفتم حقیقتا ارزشی برای من قائل است یا نه و حقیقتا احکامش از سمت خداست؟
چرا این همه از معایب و نابودی زندگی اشخاص دیگه گفته میشه اینکه زنی به خاطر ازدواج مجدد همسرش زندگیش نابود بشه به کفر کشیده شود بچه های اون شخص آینده ی خوبی نداشته باشند ولی مردان مذهبی چشم روی همه ی اینها میبندند
خوب اگه ما اشتباه میکنیم چرا کارشناسان از پاسخ دادن طفره میرند چرا صد صفحه بحث میکنیم درباره شرط قبل از ازدواج قبلش نمی گویند این شرط اصلا صحیح نیست چرا درباره احادیث اظهارنظر نمی کنند

شاید این مسئله برای خیلی از دختران مهم نباشه ولی در حال حاضر برای من خیلی مهمه من دو ساله که نتونستم با چنین مسئله ای کنار بیام چطور باور کنم دینی که ما داریم برامون ارزش قائله با وجود این همه احادیث بر ضد زنان این همه سفارش برای اینکه با زنان مثل برده رفتار کنید و در عوض مرد حتی نیازی به کنترل شهوتش نداره در واقع برای مردان در هر دو دنیا بهشتی ساخته است و برای زنان جهنم! چطور میشه به زنان سفارش به حفظ زندگی و اطاعت از شوهر می کنند به زنان سفارش میکنند حیا ورزند حجاب رعایت کنند بدون اجازه شوهر از خانه خارج نشوند به خاطر فرزند و شوهر از تمام خواسته های خود بگذرند ولی مردان نیازی به این کارها نیست اگه قرار باشه عقل رو تعطیل کنیم بله میشه قبول کنم ولی مگه میشه آدم این همه روایات رو ببینه و به روی خودش نیاره مگه میشه برعکس وجدانم صحبت کنم ما به خاطر ترس از اینکه به فرض با حکم خدا مخالفت نکنیم میگم با تعدد زوجات با شروطی موافقیم اما بقیه چی با تعدد زوجات به هر قیمتی موافقن اینقدر به ما نگویید اطلاعاتتون کمه فتوا ندهید نپرسید مسلمان هستید یا نه؟

من دوست دارم به چیزی ایمان داشته باشم که با عقل هم جور در بیاد به چیزی ایمان داشته باشم که حقیقتا اعتراف کنم از جانب خداست خوب وقتی به این چیزها شک دارم نمیتونم از صمیم قلب خدا رو انجور که دوست دارم تصور کنم و عبادتش کنم دوست دارم وقتی به چیزی ایمان دارم از صمیم قلب باشد نه به خاطر ترس از جهنم

neɠïn;609228 نوشت:
من خبر دارم که چنین مسئله ای رو عرف نمیپسنده

بحث ما در این تاپیک هم همین بود که اگر عرف مسئله این را نپسندد باید چه کار کرد که جواب داده شد عرف ارزشی ندارد و حکم خدا مهمتر از عرف است
neɠïn;609228 نوشت:
من فقط میخوام بدونم چرا خدا چنین حقی رو حتی به قیمت فروپاشی زندگی زن و فرزندان به مردان داده؟

خداوند نگفته زندگی زن خراب شود و یا ...
بلکه خداوند به همان زن گفته که این مرد به این شرط می تواند ازدواج مجدد کند که بین تو و آن همسر دیگرش به عدالت رفتار کند و به زندگی تو آسیب نرسد!
از طرفی به زن هم گفته مخالفت با تعدد زوجات همسرت نکن و غیرت بیجا نداشته باش و به حکم خدا راضی باش چرا که تعدد زوجات به نفع تمام مردم جامعه است.
حالا زن حکم خدا را قبول نکرده و می خواهید زنگی را خراب کند چرا که هوو را نمی تواند تحمل کند! اینجا مشکل از خدا نیست مشکل از آن زن است که به دستور خدا عمل نکرده و اگر به دستور خدا عمل می کرد زندگی از هم نمی پاشد.
neɠïn;609228 نوشت:
میخوام بدونم ارزش زن در اسلام چگونه است ؟

اگر حضرت فاطمه را بشناسید،ارزش زن در اسلام را متوجه می شوید
neɠïn;609228 نوشت:
چرا معصومین چنین برخوردی داشتند؟ چرا کسی که معصومه یعنی محال است اشتباه کند میگه همسرت رو به خاطر چنین مسئله ای تنبیه کن و با کنیزت باش
چطوریه که خدا نگران مردان بوده ولی به احساسات زنان اهمیت نداده

به دلیل اینکه آن زن با حسادت و خودبینی فقط خودش و مصالح خودش را می بیند و زنان دیگر و مصالح جامعه را که نیاز به تعدد زوجات دارند برای جلوگیری از فساد نمی بیند و برای حسادت خودش حاضر نیست به حکم خداوند راضی باشد!
neɠïn;609228 نوشت:
چرا تمام دنیا میدونند این ظلمه ولی دین ما و بزرگانش برعکس میگن

تمام دنیا اسلام که به تعدد زوجات ضابطه داده را باطل می دانند اما تعدد زوجات بی ضابطه را همه قبول دارند طرف هر روز با یک نفر هست بدون هیچ ضابطه ای اما دنیا آن را مطابق آزادی فردی و حقوق بشر و آزادی مسلم هر فردی می داند اما اما اسلام که به این رفتار ها ضابطه می دهد را باطل می داند.
neɠïn;609228 نوشت:
میخوام بدونم دینی که پذیرفتم حقیقتا ارزشی برای من قائل است یا نه و حقیقتا احکامش از سمت خداست؟

اگر شما کسی که دین را ارسال کرده از خود عالم تر می دانید که دیگر نباید بگویید من اینجا را متوجه نمی شوم و اگر نمی دانید پس مشکلتان در توحید است و نه در احکام بروید در انجمن های توحید در مورد حقانیت اسلام و وجود خدای عالم تر از خود شما بحث کنید!
neɠïn;609228 نوشت:
من دوست دارم به چیزی ایمان داشته باشم که با عقل هم جور در بیاد

تعدد زوجات با عقل جور در میاد و مخالفتی با عقل ندارد اگر احساسات را قاطی عقل و تفکر نکنید و به جای اینکه به حکم خدا از دید کلی نگاه کنید از دید زن اولی که هوو را تحمل نمی کند آنهم با دید احساسی و جزئی نگری محض نگاه کنید!

[="Tahoma"]

The Emotion Machine;608939 نوشت:
آیا با این همه تبلیغات در موردازدواج موقت و چند همسریِ مردان مشکلات جامعه در زمینه فحشا و ازدواج برطرف شده است؟

دقیقا مشکل از همینجا ناشی می شود که تعدد زوجات و متعه که از احکام اسلام هستند به طور کامل اجرا نشده است.
The Emotion Machine;608939 نوشت:
چرا آقایان مدافع ازدواج موقت و چند همسری هستند در حالی که مدعی هستند به نفع خانم هاست ،اما هیچ زنی از آن راضی نیست.

اگر هیچ زنی از آن راضی نیست پس اینهمه زن می آیند که همسر دوم شخصی می شوند از کره مریخ می آیند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بسیاری از زنان هستند که به مردی علاقمند می شوند و به خاطر علاقه ای که دارند همسر دوم می شوند،حقارت و ... که شما عنوان می کنید دیگر چه صیغه ای است؟؟؟؟؟
The Emotion Machine;608939 نوشت:
اگر ازدواج موقت خوب است چرا همه ی مردانی که دارای همسر دوم و سوم هستند آن را از مردم و خانواده مخفی می کنند؟

به خاطر عرف غلط جامعه!
امروزه اگر نماز هم بخوانی مسخره ات می کنند حالا تعدد زوجات که جای خودش دارد!
یعنی اگر مردم چیزی را نپسندیدند باید این کار از بین رود؟
The Emotion Machine;608939 نوشت:
چرا هیچ زنی با افتخار نمی گوید که برادرم یا پدرم چندین همسر دارد؟

باز هم به خاطر عرف غلط جامعه و غربی شدن جامعه!
بسیاری از افراد فاسد هستند که افتخار می کنند که مثلا چقدر دوست پسر دارند و یا دوست دختر دارند!!
اما به شرع که می رسد خجالتی می شوند!!!!!!!!!!!
اینها اگر واقعا از کاری باید خجالت بکشند فحشاء است و نه تعدد زوجات و متعه که حکم خداوند است.
The Emotion Machine;608939 نوشت:
ازدواج موقت برای کسانی است که شرایط ازدواج دائم را ندارند نه برای ارضای حس تنوع طلبی مردانی که دارای همسر هستند.

ازدواج مجدد در فقه منحصر به این مورد نشده

دخترک کبریت فروش;609255 نوشت:
فاطمه هم وقتی علی میخواست ازدواج مجددکنه ناراحت ش د و رفت پیش پیامبر و گله کرد پیامبر گفت کسی ک فاطمه رو ناراحت کنه انگار منو ناراحت کرده و عی از ازدواج مجدد منصرف شد

اون حدیث جعلیه و راویش حتی در اون زمان زنده نبوده

بی اعصاب;609256 نوشت:
اون حدیث جعلیه و راویش حتی در اون زمان زنده نبوده

کی میگه جعلیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اره کسی ک این حدیث ب ضررشه میگ جعلیه چوووووووون خدای نکرده ازدواج هایشان با محدودیت رو به رو میشه :khaneh:

The Emotion Machine;608939 نوشت:
یک زن حتی زمانی که با همسر دائمش با کلی ناز و نوازش، خواهش و التماس نزدیکی می کند باز هم اندکی با حس حقارت تن به این کار می دهد، برسد به این که همسر موقت باشد.

این حرف خیلی وحشتناکه

مگه میشه... کسی که انقدر برات عزیز و خواستنی بوده ....که به عنوان شوهرت انتخابش کردی... باعث شه احساس حقارت کنی؟؟؟؟

واقعن میشه؟؟؟

من الان تو شوکم

[="Tahoma"][="Navy"]

علــی;602122 نوشت:
سلام
آیا ازدواج مجدد مرد مثلا بر طبق نیازی که دارد و یا مصالحی که خود در آن می بیند از نظر شرع و اسلام در صورتی که دارای شرایطی که شرع برای تعدد زوجات قرار داده می باشد مثلا رعایت عدالت و ... ،خیانت به همسرش محسوب می شود؟
اگر امری از نظر عرف غیر متشرعه جامعه خیانت محسوب شود،اما در اسلام خیانت محسوب نشود کدام حکم مقدم است و آیا باید به سخن مردم توجه نمود؟ در روایات توصیه به توجه به سخن مردم در مقابل حکم شرع شده است؟

سلام
به هیچ وجه نمی توان پذیرفت که یک حلال مشروع عنوان خیانت داشته باشد
هرچند عقلا پرهیز از امور مذموم اجتماعی قابل پذیرش است اما این به معنای ترجیح عرف بر شرع نیست
این انتخاب راه حلی برای مصونیت است همانطور که در تقیه امر باطلی جایگزین امر حقی میشود تا فرد مومن حفظ شود
متاسفانه در جامعه ما به مساله تعدد زوجات صرفا از نگاه خانومهای همسر دار توجه میشود در حالیکه دین همه جانبه نگاه می کند و مصالح و مفاسد دیگری را هم مد نظر قرار داده است
البته خوب است بدانید که
1- تعدد زوجات حتی در کشورهای غرب مسیحی مثل آمریکا هم هست
2- تعدد زوجات در میان اهل سنت کشور خودمان هم زیاد است
3- تعدد زوجات در سایر کشورهای اسلامی نیز وجود دارد
یا علیم[/]

دخترک کبریت فروش;609263 نوشت:
کی میگه جعلیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اره کسی ک این حدیث ب ضررشه میگ جعلیه چوووووووون خدای نکرده ازدواج هایشان با محدودیت رو به رو میشه

این حدیث رو اهل سنت استفاده می کنند. ربطی به منافع مردها نداره. سندش رو بدین کارشناس بررسی کنه .
البته ظاهرا این جمله رو پیامبر در جای دیگه فرمودند.

یارب;608933 نوشت:
این که ما خانمها تحمل نداریم زن دیگری را کنار خود ببینیم،اینکه حسادت میکینیم بحث دیگری است که برمیگردد به نفسانیات ما

بحث دیگریست یعنی چه ؟
پس چرا خداوند در نهاد زن این نیروی عظیم غیرت را قرار داد ؟
مگر فلسفه ازدواج رسیدن به ارامش برای دو طرف نیست ؟
ازدواج مجدد مرد بر خلاف و مغایر رسیدن به ارامش برای زن اول است
و چه بسا برای زن دوم و خود مرد

[="Tahoma"]

**گلشن**;609289 نوشت:
پس چرا خداوند در نهاد زن این نیروی عظیم غیرت را قرار داد ؟

خداوند قرار نداده! روایتش را قبلا قرار دادم
بلکه این حسادت است که در درون زن قرار گرفته!
مثلا اگر کسی نسبت به شما حسادت کرد و به شما آسیب رساند خداوند این حس را در درون او برای آسیب رساندن به شما قرار داده؟
**گلشن**;609289 نوشت:
ازدواج مجدد مرد بر خلاف و مغایر رسیدن به ارامش برای زن اول است

زن اول اگر حسود نباشد به آرامش می رسد اما حسود هرگز به آرامش نمی رسد که زن دون بیاید و چه نیاید

علــی;602122 نوشت:
سلام
آیا ازدواج مجدد مرد مثلا بر طبق نیازی که دارد و یا مصالحی که خود در آن می بیند از نظر شرع و اسلام در صورتی که دارای شرایطی که شرع برای تعدد زوجات قرار داده می باشد مثلا رعایت عدالت و ... ،خیانت به همسرش محسوب می شود؟
اگر امری از نظر عرف غیر متشرعه جامعه خیانت محسوب شود،اما در اسلام خیانت محسوب نشود کدام حکم مقدم است و آیا باید به سخن مردم توجه نمود؟ در روایات توصیه به توجه به سخن مردم در مقابل حکم شرع شده است؟

سلام
از نظر من در اسلام خیانت نیست. در عرف خیانت شمرده میشه.

فقط نکته ای که هست (من قبلا تمام روایاتی که در مورد کراهت متعه بود جمع کرده بودم)
http://www.askdin.com/thread44664.html

اینه که باید حفاظت اطلاعات داشت یعنی لزومی ندارد که همسر اول از متعه باخبر شود. چون حتی اگر تقوا هم داشته باشد و اعتراض نکند؛ در دل رنجیده خاطر میشود. و این کار لزومی ندارد.

[="Times New Roman"][="Black"]عرض سلام خدمت دوستان گرامی

این تاپیک موقتا تا حضور استاد بسته میشود .

همچنین از اینکه تا حضور و ذکر تبئین شان صبر می نمائید سپاسگذارم.

یاحق[/]

شبـنم;609140 نوشت:
مسلمان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تو اسلام مگه ما رو آدم حساب کردند که مسلمان بمونیم ؟
افسارمون رو دادن دست مرد، برای مرد آزادی بی حصر و برای زن سپردگی مطلق و غیر از این رو کفر حساب کردن
شماها و دیگر کارشناسان هم هیچ وقت پاسخی منطقی برای سئوالات ما نداشتید
اول از شرط و شروطی حرف میزنید که زن میتونه برای ممانعت از ازدواج مجدد مرد بزاره بعد میگید اگه شرط نافذ باشه قبوله ؟ این چی؟ یعنی کشک و خیال واهی
بهتره کل احادیث و روایات و واقعیات رو یه دفعه بیان کنید
کسی که تحمل پذیرش داره بمونه و مسلمان بشه
کسی هم که نداره بره سراغ منطق خودش
اینجوری اسلام ناب شما هم خالص میمونه و از نخاله ها پاک میشه خیلی از کاربران همین رو میخواستند
البته وقتی تصمیم گیرنده ها همگی مرد بودند باید هم نسخه ایی بهتر از این برای زنان پیچیده نمیشد

سلام و وقت بخیر

ببینید سرکار خانم شبنم اسلام برای من و شما و ایشان و ... نیست که بگویم اسلامتان یا اسلامشان یا اسلاممان!! اسلام یک ایدئولوژی و جهان بینی است که با در نظر گرفتن تمام جوانب مادی و معنوی، یک برنامه کامل ارائه داده است که فرد از بدو تولد تا زمان مرگ بتواند با عمل کردن به آن به بهترین نتیجه برسد چنانچه مکاتب دیگر هم برای خود یک جهان بینی خاص دارند و برای رسیدن به هدفشان مطابق آن عمل می کنند. حال شما به عنوان یک فرد عاقل و مختار باید از بین اینها یکی را انتخاب کنید و به آن پایند باشید چون با عدم پایبندی به هیچ ایدئولوژی، انحراف و بی نتیجه ماندن زندگی شما یقینی خواهد بود.

حال در مقام تشخیص یا شما به تنهایی توان چنین کاری را دارید و یا ندارید. اگر دارید که خیلی عالی است اما اگر ندارید چاره ای جز اعتماد به یک بلد راه ندارید چنانچه اگر شما در بیابانی گیر کنید طبیعی است که یا باید خود راه بلد باشید و یا اینکه به حرف یک راه بلد اعتماد کنید. اگر اعتماد کردید، برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید گوش به فرمان او باشید. اگر گفت تا فلان ساعت آب نخور یا فلان ساعت استراحت کن یا فلان ساعت چشم هایت را ببند و ... نباید بگویی نه من این کار را نمی کنم چون عقلم می گوید اگر آب نخورم می میرم! شما مو میبنی و او پیچش مو.

بنابراین بعد از برداشتن قدم اول یعنی پذیرش یک جهان بینی، عمل کردن به آن عاقلانه ترین کار است. البته با این حال یکی از مزیت های اصلی اسلام این است که حرف های آن قابل درک است و دور از عقل نیست. بله در مواردی ممکن است عقل معمولی توانایی درک آن را نداشته باشد که آن هم با ارتقاء معرفت قابل درک خواهد شد.

لذا این انتظار که ما به تمام حکمت ها و فلسفه احکام شرعی عالم شویم انتظار بجایی نیست و بنده به شخصه چنین توانی را در خود نمی بینم. برای همین در خیلی از موارد یک شخص را به عنوان مرجع انتخاب کرده و مطابق حرف او عمل میکنیم چون اولا احتمال صحت حرف او به مراتب از آنچه خودم می فهمم بیشتر است ثانیا خدا با گذاشتن چنین راهی یعنی استفاده از مرجع، اگر خدایی نکرده تشخیص مرجع اشتباه باشد، مرا عذاب نخواهد کرد چون راهی است که خودش پیش پای ما گذاشته است. برای همین بنده ابتدا مسئله را به طور کلی مطرح کردم و سپس عرض کردم در اینکه چنین شرطی یعنی شرط عدم ازدواج مجدد نافذ هست یا خیر بین مراجع اختلاف بوده و هر فردی مطابق مرجع خود عمل کند تا در آن دنیا معذور باشد.

پیروز و سربلند

neɠïn;609228 نوشت:
سلام
برای مااصلا مهم نیست که کل مردان ایران سراغ چند همسری بروند یا نه! کسی هم برای آینده خود نگران نیست بله من خبر دارم که چنین مسئله ای رو عرف نمیپسنده خبر دارم که به علت مشکلات موجود کسی توان اداره یک همسر هم ندارد چه برسه به چند همسر خبر دارم که درصد بسیار کمی پیدا میشود سراغ این حکم بروند که اصلا نیازی به نگرانی نیست ولی

من فقط میخوام بدونم چرا خدا چنین حقی رو حتی به قیمت فروپاشی زندگی زن و فرزندان به مردان داده؟
میخوام بدونم ارزش زن در اسلام چگونه است ؟
چرا معصومین چنین برخوردی داشتند؟ چرا کسی که معصومه یعنی محال است اشتباه کند میگه همسرت رو به خاطر چنین مسئله ای تنبیه کن و با کنیزت باش
چطوریه که خدا نگران مردان بوده ولی به احساسات زنان اهمیت نداده
چرا تمام دنیا میدونند این ظلمه ولی دین ما و بزرگانش برعکس میگن

میخوام بدونم دینی که پذیرفتم حقیقتا ارزشی برای من قائل است یا نه و حقیقتا احکامش از سمت خداست؟
چرا این همه از معایب و نابودی زندگی اشخاص دیگه گفته میشه اینکه زنی به خاطر ازدواج مجدد همسرش زندگیش نابود بشه به کفر کشیده شود بچه های اون شخص آینده ی خوبی نداشته باشند ولی مردان مذهبی چشم روی همه ی اینها میبندند
خوب اگه ما اشتباه میکنیم چرا کارشناسان از پاسخ دادن طفره میرند چرا صد صفحه بحث میکنیم درباره شرط قبل از ازدواج قبلش نمی گویند این شرط اصلا صحیح نیست چرا درباره احادیث اظهارنظر نمی کنند

شاید این مسئله برای خیلی از دختران مهم نباشه ولی در حال حاضر برای من خیلی مهمه من دو ساله که نتونستم با چنین مسئله ای کنار بیام چطور باور کنم دینی که ما داریم برامون ارزش قائله با وجود این همه احادیث بر ضد زنان این همه سفارش برای اینکه با زنان مثل برده رفتار کنید و در عوض مرد حتی نیازی به کنترل شهوتش نداره در واقع برای مردان در هر دو دنیا بهشتی ساخته است و برای زنان جهنم! چطور میشه به زنان سفارش به حفظ زندگی و اطاعت از شوهر می کنند به زنان سفارش میکنند حیا ورزند حجاب رعایت کنند بدون اجازه شوهر از خانه خارج نشوند به خاطر فرزند و شوهر از تمام خواسته های خود بگذرند ولی مردان نیازی به این کارها نیست اگه قرار باشه عقل رو تعطیل کنیم بله میشه قبول کنم ولی مگه میشه آدم این همه روایات رو ببینه و به روی خودش نیاره مگه میشه برعکس وجدانم صحبت کنم ما به خاطر ترس از اینکه به فرض با حکم خدا مخالفت نکنیم میگم با تعدد زوجات با شروطی موافقیم اما بقیه چی با تعدد زوجات به هر قیمتی موافقن اینقدر به ما نگویید اطلاعاتتون کمه فتوا ندهید نپرسید مسلمان هستید یا نه؟

من دوست دارم به چیزی ایمان داشته باشم که با عقل هم جور در بیاد به چیزی ایمان داشته باشم که حقیقتا اعتراف کنم از جانب خداست خوب وقتی به این چیزها شک دارم نمیتونم از صمیم قلب خدا رو انجور که دوست دارم تصور کنم و عبادتش کنم دوست دارم وقتی به چیزی ایمان دارم از صمیم قلب باشد نه به خاطر ترس از جهنم

سلام و وقت بخیر

علاوه بر نکاتی که خدمت خانم شبنم عرض کردم چند نکته دیگر هم اضافه میکنم:

1- اینطور نیست که هر نظری که در انجمن داده می شود مورد تایید ما باشد و لذا شما نباید حرف یک کاربر را دلیل بر حرف ما یا حتی حرف دین بدانید. وقتی یک روایت مطرح می شود، صرف برداشت شخصی منتهی به صدور حکم نمی شود. اگر روایتی به امام معصوم نسبت داشته می شود که به فردی گفته است که همسرت را تنبیه کن، دلیل بر این نمی شود که پس نعوذ بالله امام هیچ ارزشی برای شخصیت زن قائل نیست و تنها به شهوت مرد بها داده است. بررسی سندی، بررسی دلالی، بررسی فضای حاکم بر روایت و ... برای تفسیر یک روایت ضروری است که صد البته در تخصص ما نیست. لذا من شدیدا با این مخالفم که فردی با استناد به چنین روایتی حکم کند که حتی با وجود مخالفت همسر اول ازدواج دوم جایز خواهد بود. بله در فقه خانواده چنین چیزی ممکن است ثابت شود که آن هم قطعا با دلیل و حکمت خواهد بود اما در اخلاق خانواده هیچ جا چنین چیزی گفته نمی شود. ساده ترین دلیل آن هم نگاه کردن به فلسفه ازدواج است. خداوند می فرماید من شما را جفت آفریدم تا لتسکنوا یعنی ازدواج شما برای رسیدن به آرامش است. حال ما بگوییم خدا و امامی که این را می گوید در جایی دیگر بگوید آرامش خانواده اهمیت ندارد!! عقل من که نمی پذیرد. البته این حرف مسئله ازدواج مجدد را زیر سوال نمی برد زیرا وقتی مسئله در اسلام جایز دانسته می شود قطعا حکمتی دارد. اما همیشه مباحات یک لبه نیست بلکه دو لبه دارد. مثل چاقو. هم می شود میوه پوست کند و هم می شود آدم کشت! فتأمل

2- اگر قرار بود عقل ما این توانایی را داشته باشد که همه چیز را درک کند، حرف از وحی و نبوت و امامت بی معنا بود. لذا همانطور که خدمت سرکار شبنم عرض کردم ما توانایی درک تمام جزئیات این ایدئولوژی را نداریم چنانچه در مورد پزشک هم همین حرف گفته می شود و ما به عدم داشتن اطلاعات لازم در مورد تخصص او اعتراف می کنیم. برای همین در این موارد به سراغ تعبد می رویم. تعبد یعنی من به فردی به قدری اعتماد دارم که اگر بگوید ماست سیاه است میگویم شما درست می گویید( این صرفا از باب تشبیه است و در این مثال مناقشه هست چون هیچ وقت حرف امام، عقل ستیر نیست).

3- پذیرش قلبی با پذیریش عقلی ملازمه دارد یعنی تا عقل چیزی را نپذیرد قلب آن را قبول نمی کند متنها همیشه لزومی برای پذیریش عقلی مستقیم نیست یعنی اینطور نیست که من برای عمل کردن به نسخه پزشک حتما خاصیت دارو و ... را بدانم بلکه همینکه آن پزشک مورد تایید عقل من باشد هم کافی است که قلب من در عمل کردن به گفته او تسلیم شود. لذاست که در اسلام به مسئله تعبد تاکید زیادی شده است.

انشاء الله خداوند نور علم را در قلب همه ما روشن کند و ما را از وسوسه های شیطان در امان بدارد.

سلام خدمت همه دوستانی که فعالانه و دلسوزانه در این بحث شرکت کردند.

با توجه به مطالبی که در این تاپیک مطرح شده است به نظرم حضور کارشناس اعتقادات لازم است چون بحث از فلسفه احکام و اساسا بحث در مورد برنامه ای که دین مطرح کرده و حقوق زن و مرد که با عدل خداوند در ارتباط است، در علم کلام باید مورد بررسی قرار گیرد.

لذا بنده این درخواست را به مدیر ارجاع خواهم داد تا بعد از حضور ایشان تاپیک باز شده و دوستان به بحث و بررسی در این باره ادامه دهند.


سلام

این بحث در اختیار کارشناس اعتقادات قرار گرفت و در این پست پیگیری می شود: http://www.askdin.com/thread45376-6.html

موضوع قفل شده است