آیا تعدد زوجات مرد از نظر اسلام خیانت به همسرش محسوب می شود؟

تب‌های اولیه

124 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

[="Tahoma"]7- ازدواج های ائمه(ع)
ایشان در باب ازدواج های ائمه(ع) گفته اند که این ازدواج ها سیاسی است و به جهت وحدت بین قبائل و جذب قبائل به اسلام بوده است.
در نقد این مدعا می توان گفت که هر چند نمی شود انکار کرد که برخی ازدواج های ائمه(ع) خصوصاً ازدواج های پیامبر(ص) جنبه سیاسی داشته است؛ اما همه ازدواج ها اینگونه نبوده است. اصولاً تعدد زوجات حلال است و ائمه(ع) نیز از این حکم حلال الهی استفاده کرده اند. ممکن است هدف از برخی ازدواج ها مثلاً تولید نسل باشد؛ یا هدف از برخی ازدواج ها کسب ثواب الهی باشد و ... .
در روایتی نیز داریم که همانگونه خداوند دوست دارد نسبت به اوامرش و دستوراتش عمل شود و مردم اوامر خدواند را انجام دهند؛ دوست دارد از مسائلی که به امت رخصت داده و اجازه داده از این اجازه استفاده کنند مسائل آزاد را نیز استفاده کنند.[10]

[="Tahoma"]8- شهوترانی در تعدد زوجات
ایشان در بخش دیگری از مصاحبه مدعی شده است که مردان امروز به قصد شهوترانی به مسأله تعدد زوجات رو می آورند. در نقد این مدعا باید گفت که اولاً فرضاً برخی مردان اینگونه باشند. خوب وقتی خداوند این امر را حلال کرده است؛ چرا کسی از این امر استفاده نکند؟! چرا به ارضاء شهوت از طرق مشروع(که یکی از طرق مشروع تعدد زوجات است کما اینکه متعه نیز یک طریق مشروع دیگر است.) نپردازد؟! ثانیاً اگر کسی فقط نیت شهوترانی داشته باشد؛ و تنها هدفش لذت بیشتر باشد؛ منطقاً نباید به ازدواج دائم مجدد که مسئولیت های زیادی را بر عهده مرد می آورد-مانند بحث نفقه و تهیه یک خانه دیگر برای همسر جدید و ...- رو آورد بلکه مثلاً منطقی این است که اگر میخواهد به طریق شرعی به این امر بپردازد برود سراغ متعه و اگر خدای نکرده شرع برای همچین مردی اهمیت ندارد که طرق غیر شرعی فراوان هست. پس مردی که می رود سراغ ازدواج دائم دوم و سوم و چهارم، به احتمال قریب به یقین هدفش صرفاً شهوترانی نیست.

علــی;602122 نوشت:
سلام
آیا ازدواج مجدد مرد مثلا بر طبق نیازی که دارد و یا مصالحی که خود در آن می بیند از نظر شرع و اسلام در صورتی که دارای شرایطی که شرع برای تعدد زوجات قرار داده می باشد مثلا رعایت عدالت و ... ،خیانت به همسرش محسوب می شود؟
اگر امری از نظر عرف غیر متشرعه جامعه خیانت محسوب شود،اما در اسلام خیانت محسوب نشود کدام حکم مقدم است و آیا باید به سخن مردم توجه نمود؟ در روایات توصیه به توجه به سخن مردم در مقابل حکم شرع شده است؟

از نظر مالی خیانت به زن حساب می شود مگر اینکه مرد انچه دارایی دارد در موقع ازدواج مجددنصف ان را به زنش بدهد و همچنین
اجرت خانه داری زن را نیز تا ان زمان بدهد
یا اینکه از زنش اجازه بگیرد برای اینکه می خواهد زن دیگری را در اموال زن اولش شریک کند

[="Tahoma"]9- نیاز فعلی تعدد زوجات
حتی اگر با یک دید مادی صرف نیز به قضیه نگاه کنیم؛ طبق آمارها امروزه تعداد زنان بیوه و دختران مجردی که از سن ازدواجشان گذشته است بسیار زیاد است. به نحوی که طبق گزارشی که البته مربوط به 3 سال پیش و متعلق به تیرماه سال 90 است تعداد زنان بیوه حدود یک و نیم میلیون نفر و تعداد دختران مجردی که از سن ازدواجشان گذشته است حدود چهار و نیم میلیون نفر است.[11]
حال حتی اگر تعدد زوجات را مطلقاً نیز حلال ندانیم(که حلال است) و مثلاً بگوئیم تعدد زوجات برای زمان صدر اسلام بوده است که تعداد زیادی از مردان کشته می شدند و به همین دلیل زنان زیادی بی شوهر می ماندند و باید مردان چند زن می داشتند که این حق زنان بی شوهر نیز پایمال نشود؛ امروزه نیز با این مسأله تعداد بیشتر دختران و زنان نسبت به مردان روبرو هستیم. پس امروزه نیز نیاز به مسأله تعدد زوجات یک نیاز جدی مطرح است و باید با گسترش و رواج تعدد زوجات؛ از مجرد ماندن این تعداد زیاد دختر و زن جلوگیری کرد.

[="Tahoma"]نتیجه گیری
همانطور که در این نوشته گذشت؛ مصاحبه ایشان دارای اشکالات متعددی می باشد که برخی از این اشکالات در اینجا برشمرده شد.
نکته ی جالب توجه از نظر دیدبان این است که ظاهراً جناب حجت الاسلام موسوی بجنوردی از سوی مجمع روحانیون برای آزمون فقهی کسانی که قرار است از سوی این مجمع جهت نامزدی مجلس خبرگان رهبری معرفی شوند؛ منصوب شده است. همچنین ایشان به لقب بحرالعلوم شهره هستند.
حال وقتی کسی که قرار است از سایرین آزمون فقهی بگیرد خودش اینقدر در مبانی فقهی دارای اشکال است؛ معلوم نیست افرادی که از زیر این آزمون بیرون بیایند وضعشان چطور است. و وقتی بحرالعلوم ایشان باشند؛ دیگر از سایرین انتظاری نیست.


[/HR][1]-http://www.mashreghnews.ir/fa/news/302665

[2] http://jamaran.ir/fa/NewsContent-id_39693.aspx

[3] - الکافی ج1 ص58

[4] - الکافی ج5 ص505

[5] - همان

[6] - الکافی ج5 ص445

[7] - الکافی ج5 ص443

[8] - تهذیب الأحکام ج1 ص134

[9] - عَنْ نُوحِ بْنِ شُعَیْبٍ وَ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ قَالَ: سَأَلَ ابْنُ أَبِی الْعَوْجَاءِ هِشَامَ بْنَ الْحَکَمِ فَقَالَ لَهُ أَ لَیْسَ اللَّهُ حَکِیماً قَالَ بَلَى وَ هُوَ أَحْکَمُ الْحَاکِمِینَ قَالَ فَأَخْبِرْنِی عَنْ قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ- فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَ لَیْسَ هَذَا فَرْضاً قَالَ بَلَى قَالَ فَأَخْبِرْنِی عَنْ قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ لَنْ تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلا تَمِیلُوا کُلَّ الْمَیْلِ‏ أَیُّ حَکِیمٍ یَتَکَلَّمُ بِهَذَا فَلَمْ یَکُنْ عِنْدَهُ جَوَابٌ فَرَحَلَ إِلَى الْمَدِینَةِ إِلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ یَا هِشَامُ فِی غَیْرِ وَقْتِ حَجٍّ وَ لَا عُمْرَةٍ قَالَ نَعَمْ جُعِلْتُ فِدَاکَ لِأَمْرٍ أَهَمَّنِی إِنَّ ابْنَ أَبِی الْعَوْجَاءِ سَأَلَنِی عَنْ مَسْأَلَةٍ لَمْ یَکُنْ عِنْدِی فِیهَا شَیْ‏ءٌ قَالَ وَ مَا هِیَ قَالَ فَأَخْبَرَهُ بِالْقِصَّةِ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَمَّا قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ- فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً یَعْنِی فِی النَّفَقَةِ وَ أَمَّا قَوْلُهُ- وَ لَنْ تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلا تَمِیلُوا کُلَّ الْمَیْلِ فَتَذَرُوها کَالْمُعَلَّقَةِ یَعْنِی فِی الْمَوَدَّةِ قَالَ فَلَمَّا قَدِمَ عَلَیْهِ هِشَامٌ بِهَذَا الْجَوَابِ وَ أَخْبَرَهُ قَالَ وَ اللَّهِ مَا هَذَا مِنْ عِنْدِکَ.(الکافی ج5 ص363)

[10] - قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص- إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ أَنْ یُؤْخَذَ بِرُخَصِهِ کَمَا یُحِبُّ أَنْ یُؤْخَذَ بِعَزَائِمِه‏-وسائل الشیعة ج1 ص108

[11] http://www.afkarnews.ir/vdcexx8x.jh8foi9bbj.html

[="Tahoma"]

امین;608765 نوشت:
همانطور که عرض کردم در مورد صحت چنین شرطی اتفاق نظر وجود ندارد

بنده پرسش مطرح کردم که راهی برای باطل کردن این شرط در صورتی که اگر مراجع هم آن را صحیح بدانند وجود دارد یا خیر؟ که جواب داده اند وجود دارد!
اگر مرد نذر کند که تعدد زوجات داشته باشد تعدد زوجات بر او واجب می شود و این شرط موقع وضع خلاف واجب است و منعقد نمی شود و مرد شرعا می تواند تعدد زوجات انجام دهد بلکه بر او واجب می شود!
یعنی حتی اگر تمام مراجع هم بگویند شرط صحیح است که نیست با این ترفند می توان آن شرط را باطل کرد.

[="Tahoma"]

**گلشن**;608780 نوشت:
یا اینکه از زنش اجازه بگیرد برای اینکه می خواهد زن دیگری را در اموال زن اولش شریک کند

قرار نیست مرد با تعدد زوجات کسی را در اموال زنش شریک کند بلکه زن دیگری مرد با اموال خودش می گیرد و نه با اموال زن

[="Tahoma"]

neɠïn;608743 نوشت:
مسئله چند همسری در همان آغاز سوره "نساء"، آیات ۲ و ۳ مطرح شده است که آن را مورد تدبر قرار می‌دهیم.

تمام این سخنان شما را در ضمن پاسخ به مطالب موسوی بجنوردی پاسخ دادیم

علــی;608786 نوشت:

بنده پرسش مطرح کردم که راهی برای باطل کردن این شرط در صورتی که اگر مراجع هم آن را صحیح بدانند وجود دارد یا خیر؟ که جواب داده اند وجود دارد!
اگر مرد نذر کند که تعدد زوجات داشته باشد تعدد زوجات بر او واجب می شود و این شرط موقع وضع خلاف واجب است و منعقد نمی شود و مرد شرعا می تواند تعدد زوجات انجام دهد بلکه بر او واجب می شود!
یعنی حتی اگر تمام مراجع هم بگویند شرط صحیح است که نیست با این ترفند می توان آن شرط را باطل کرد.

سلام مجدد

مطالب خیلی پرباری را مطرح می کنید و بنده به شخصه استفاده میکنم. البته اشکالاتی هم به همین حرفی که الان زدید دارم مثل زمان این نذر و شرایط شرطی که بدون اطلاع فرد انجام میشه و ... که بهتره اینجا مطرح نشه. اگه اینها رو بذارید برای انجمن احکام خیلی بهتره.

یادآوری:

بهتر است بررسی بیشتر و دقیق تر این مسئله در جای خود یعنی انجمن احکام صورت بگیرد. لذا پیشنهاد بنده این است که تاپیکی جدا در مورد صحت چنین شرطی در انجمن احکام ایجاد کنید تا ضمن بررسی جوانب مسئله، استفتائات مراجع هم آورده شود و هر کس وظیفه خود در این موضوع را بداند.


بنابراین دوستان بررسی فقهی این مسئله را ادامه ندهند و صرفا به جوانب روانشناختی آن بپردازند. فرض را بر این بگیرید که چنین شرطی جایز است منتها به هر دلیلی مرد مخالف آن عمل می کند!

حال سوال اساسی این است که آیا در صورت مخالفت زن، ازدواج مجدد مرد خوب است یا نه؟ به عبارتی وقتی همسر اول مخالف با ازدواج شوهر خود باشد، اگر مرد بدون توجه به این مسئله ازدواج کند، به هدفی که تجویز ازدواج مجدد در اسلام داشته رسیده است یا خیر؟



علــی;608787 نوشت:
قرار نیست مرد با تعدد زوجات کسی را در اموال زنش شریک کند بلکه زن دیگری مرد با اموال خودش می گیرد و نه با اموال زن

اگر مرد خواسته باشد فقط با اموال خودش زن بگیرد باید غیر از مهریه
حقوق خانه داری زن را تا ان موقع حساب کند و همراه با سود افزوده ان به زن اولش بدهد

[="Tahoma"]

امین;608791 نوشت:
البته اشکالاتی هم به همین حرفی که الان زدید دارم مثل زمان این نذر و شرایط شرطی که بدون اطلاع فرد انجام میشه و ... که بهتره اینجا مطرح نشه. اگه اینها رو بذارید برای انجمن احکام خیلی بهتره.

سلام
البته این نذر باید قبل از انعقاد عقد باشد اما نیازی به اطلاع رسانی هم نیست زیرا اولا آن نذر زن است که باید با اجازه شوهرش باشد اما نذر مرد اینگونه نیست و ثانیا مرد هم وظیفه ای ندارد که زمان عقد به زن اطلاع دهد که چنین نذری کرده است البته مسائل دیگری هم هست که ان شاء الله در تاپیکی در قسمت احکام مطرح می کنم.
امین;608791 نوشت:
حال سوال اساسی این است که آیا در صورت مخالفت زن، ازدواج مجدد مرد خوب است یا نه؟ به عبارتی وقتی همسر اول مخالف با ازدواج شوهر خود باشد، اگر مرد بدون توجه به این مسئله ازدواج کند، به هدفی که تجویز ازدواج مجدد در اسلام داشته رسیده است یا خیر؟

زن نباید مخالفت کند در روایات فراوان داریم که زنانی که مخالف چند همسری شوهرانشان بودند ائمه به شدت با این زنان برخورد می کردندروایاتی داریم که نشان می دهد زنان آن دوره نیز با این مسأله مشکل داشته اند. و حتی این مسأله در بیت امام معصوم(ع) نیز وجود داشته است.برای نمونه در روایتی داریم: «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ إِنَّ امْرَأَتِی حَلَبَتْ مِنْ لَبَنِهَا فِی مَکُّوکٍ فَأَسْقَتْهُ جَارِیَتِی فَقَالَ أَوْجِعِ امْرَأَتَکَ وَ عَلَیْکَ بِجَارِیَتِکَ وَ هُوَ هَکَذَا فِی قَضَاءِ عَلِیٍّ ع.» ترجمه: «امام صادق(ع) می فرماید: مردی نزد امیرالمؤمنین(ع) آمد و گفت: ای امیرمؤمنان! همسر من از شیر خود در ظرفی دوشیده و به کنیزم خورانده است. فرمود: همسرت را تنبیه کن و با کنیزت باش»
حدیث جالبی است. زنی آنقدر حس حسادت بر او غلبه کرده است که می آید از شیر خود به کنیز شوهرش می دهد؛ تا به گمان خود فرزند رضاعی اش شود و از این راه دختر رضاعی شوهر محسوب شده؛ بر شوهر حرام گردد. در صورتی که در فقه بحث محرمیت رضاعی در دوران شیرخوارگی فرزند است نه در زمانی که بزرگ شده است. در روایت نیز داریم: «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَا رَضَاعَ بَعْدَ فِطَام‏» یعنی بعد از دوران شیرخوارگی دیگر محرمیت رضاعی محقق نمی شود.
نکته ی بعدی که از این روایت قابل استنباط است این است که امیرالمومنین(ع) به این حس حسادت زن توجهی نکرده اند. نه تنها توجهی نکرده اند بلکه دستور تنبیه همسر را می دهند. درست بر خلاف تصورات عوامانه امروز ما که به امثال اینگونه امور اهمیت می دهیم و حتی ممکن است این اهمیت دادن ها را به عنوان یک امر مطلوب دینی و شرعی قلمداد بکنیم. اما امیرالمومنین(ع) درست بر خلاف تصورات رایج امروز نه تنها به این مسأله توجهی نمی کنند؛ بلکه دستور مقابله نیز می دهند.
حتی ما می بینیم که در بیت امام معصوم(ع) نیز این مسأله وجود داشته است که امام معصوم(ع) نیز با این مسأله برخورد کرده اند. به روایت زیر که از کتاب شریف تهذیب الأحکام از کتب اربعه شیعه است توجه بفرمائید:
«عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فُسْطَاطَهُ‏ وَ هُوَ یُکَلِّمُ امْرَأَةً فَأَبْطَأْتُ عَلَیْهِ فَقَالَ ادْنُهْ هَذِهِ أُمُّ إِسْمَاعِیلَ جَاءَتْ وَ أَنَا أَزْعُمُ أَنَّ هَذَا الْمَکَانَ الَّذِی أَحْبَطَ اللَّهُ فِیهِ حَجَّهَا عَامَ أَوَّلَ کُنْتُ أَرَدْتُ الْإِحْرَامَ فَقُلْتُ ضَعُوا لِیَ الْمَاءَ فِی الْخِبَاءِ فَذَهَبَتِ الْجَارِیَةُ بِالْمَاءِ فَوَضَعَتْهُ فَاسْتَخْفَفْتُهَا فَأَصَبْتُ مِنْهَا فَقُلْتُ اغْسِلِی رَأْسَکِ وَ امْسَحِیهِ مَسْحاً شَدِیداً لَا تَعْلَمُ بِهِ مَوْلَاتُکِ فَإِذَا أَرَدْتِ الْإِحْرَامَ فَاغْسِلِی جَسَدَکِ وَ لَا تَغْسِلِی رَأْسَکِ فَتَسْتَرِیبَ مَوْلَاتُکِ فَدَخَلَتْ فُسْطَاطَ مَوْلَاتِهَا فَذَهَبَتْ تَتَنَاوَلُ شَیْئاً فَمَسَّتْ مَوْلَاتُهَا رَأْسَهَا فَإِذَا لُزُوجَةُ الْمَاءِ فَحَلَقَتْ رَأْسَهَا وَ ضَرَبَتْهَا فَقُلْتُ لَهَا هَذَا الْمَکَانُ الَّذِی أَحْبَطَ اللَّهُ فِیهِ حَجَّکِ.؛»
ترجمه: محمد بن مسلم میگوید: خدمت امام صادق علیه‌السلام در خیمه‌اش وارد شدم در حالی که او با زنی صحبت می‌کرد. کمی این و آن پا کردم. پس امام گفت: نزدیک بیا. این ام‌اسماعیل است (همسر ایشان) و من یقین دارم که این مکان، مکانی است که خدا حج اول او را تباه کرد!قصد احرام (برای حج) را داشتم و گفتم که برایم در آن خیمه آب قرار دهید و کنیز آب را برد و آنجا گذاشت. با آن کنیز بودم... و سپس به او گفتم که سرت را بشوی و خوب خشک کن که خانم (ام‌اسماعیل) متوجه نشود و زمانی که قصد احرام داشتی، بدنت را بشوی و سرت را نشوی، که خانم به تو شک نکند. (توضیح: در غسل برخلاف وضوء، موالات لازم نیست و می‌توان بخشی را شست و شستن بخشی دیگر را با تاخیر انجام داد) آن کنیز (پس از شستن سر و خشک کردن آن) داخل خیمه خانم شد تا چیزی بردارد. خانم سر او را لمس کرد و آب به دستش چسبید!! پس سرش را تراشید و بر آن کوبید، پس به او گفتم که این مکانی است که خدا در آن حج تو را تباه کرد.»
البته از این حدیث 2 نکته را می توان برداشت کرد که قابل توجه است: نکته ی اول اینکه امام(ع) از همان ابتدا نمی خواستند حساسیت زائی بکنند و توجه همسر اولشان به این مسأله جلب شود که این نکته می تواند قابل توجه آقایان باشد. اما نکته ی بعد آنکه بعد از آنکه همسر امام(ع) متوجه این امر شد و سر کنیز را تراشید؛ امام(ع) نیز با قاطعیت با او برخورد کردند.
از امثال این 2 روایت می توان نتیجه گرفت که در آن زمان نیز این مسأله در بین حداقل برخی زنان(اگر نگوئیم همگی) وجود داشته است که با قاطعیت از سوی ائمه(ع) با این مسأله برخورد شده است.

باید دانست که فرق می کند اینکه عملی را انسان انجام دهد به نیت إیذاء یک مومن یا اینکه نه نیت إیذاء نیست؛ اما به هر دلیلی مومنی از فعلی آزار دید. اگر نیت إیذاء باشد قطعاً کار حرام است. اما اگر نیت إیذاء نباشد حکم قضیه فرق می کند. در اینجا نیز اینگونه است. بله اگر مردی برود همسر دوم بگیرد به نیت إیذاء همسر اول؛ قطعاً مرتکب حرام شده است. اما اگر نیت أیذاء نباشد و همسر اول از این کار ناراحت شود؛ حکم قضیه فرق می کند. خداوند نیز نفرموده در صورتی که همسر اول ناراحت شود؛ این حکم حرمت دارد. نه تنها همچین مطلبی را نفرموده؛ بلکه این ناراحتی همسر اول که ناشی از حس مذموم حسادت زنانه است؛ بشدت هر چه تمام تر در روایات ما مذمت شده است. در کتاب شریف کافی 5 حدیث در باب حس حسادت زنانه است که مطالعه آنها خالی از لطف نیست. به برخی از این احادیث توجه بفرمائید:
الف- عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَیْسَ الْغَیْرَةُ إِلَّا لِلرِّجَالِ وَ أَمَّا النِّسَاءُ فَإِنَّمَا ذَلِکَ مِنْهُنَّ حَسَدٌ وَ الْغَیْرَةُ لِلرِّجَالِ وَ لِذَلِکَ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَى النِّسَاءِ إِلَّا زَوْجَهَا وَ أَحَلَّ لِلرِّجَالِ أَرْبَعاً وَ إِنَّ اللَّهَ أَکْرَمُ أَنْ یَبْتَلِیَهُنَّ بِالْغَیْرَةِ وَ یُحِلَّ لِلرِّجَالِ مَعَهَا ثَلَاثاً.[4]
ترجمه: غیرت ورزی روا نیست مگر برای مردان و اما غیرت زنان در حقیقت حسادت است و چون غیرت تنها مخصوص مردان است به همین دلیل خداوند بر زنان جز شوهرشان را حرام کرده است ولی بر مردان چهار زن را حلال نموده است. و خداوند کریم تر از آن است که از سویی به زن غیرت بدهد و از سوی دیگر برای مرد سه زن دیگر را علاوه بر آن زن حلال کند!
در این حدیث می بینیم که امام(ع) یک استدلال عقلی ارائه می دهند مبنی بر اینکه خداوند غیرت را در وجود زنان قرار نداده است؛ و این مسأله همان حسادت هست. چون اگر خدا غیرت را به زنان نیز مانند مردان داده بود؛ بر مردان 3 زن دیگر را حلال نمی کرد.(مانند زن که مردان دیگر جز شوهر بر او حرام هستند.) در صورتی که حلال کرده است. پس معلوم می شود خدا غیرت را به زنان نداده است.
ب- عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ یَجْعَلِ الْغَیْرَةَ لِلنِّسَاءِ وَ إِنَّمَا تَغَارُ الْمُنْکِرَاتُ مِنْهُنَّ فَأَمَّا الْمُؤْمِنَاتُ فَلَا إِنَّمَا جَعَلَ اللَّهُ الْغَیْرَةَ لِلرِّجَالِ لِأَنَّهُ أَحَلَّ لِلرَّجُلِ أَرْبَعاً وَ مَا مَلَکَتْ یَمِینُهُ وَ لَمْ یَجْعَلْ لِلْمَرْأَةِ إِلَّا زَوْجَهَا فَإِذَا أَرَادَتْ مَعَهُ غَیْرَهُ کَانَتْ عِنْدَ اللَّهِ زَانِیَةً[5].
ترجمه: خدای بلند مرتبه غیرت را در وجود زنان قرار نداد و تنها زنان نا شایست غیرت می ورزند ولی زنان مومنه[حقیقی] نه! همانا خداوند غیرت را تنها در مردان قرار داد از اینرو برای مرد چهار زن را حلال فرمود ولی برای زن جز شوهرش را حلال نکرد پس زنی که علاوه بر شوهرش مرد دیگری را اراده کند نزد خداوند زناکار است.
در این حدیث امام(ع) می فرماید زنان مومنه حقیقی به دلیل اینکه تسلیم محض احکام الهی هستند و یکی از احکام الهی حلال بودن تا 4 زن دائم برای یک مرد است؛ لذا از این مسأله احساس ناراحتی و شکنجه نمی کنند و زنی که از این مسأله ناراحت شود یا احساس شکنجه بکند؛ زنی است ناشایست که در برابر احکام الهی تسلیم محض نیست.
ج- عَنْ خَالِدٍ الْقَلَانِسِیِّ قَالَ: ذَکَرَ رَجُلٌ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع امْرَأَتَهُ فَأَحْسَنَ عَلَیْهَا الثَّنَاءَ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَغَرْتَهَا قَالَ لَا قَالَ فَأَغِرْهَا فَأَغَارَهَا فَثَبَتَتْ فَقَالَ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّی قَدْ أَغَرْتُهَا فَثَبَتَتْ فَقَالَ هِیَ کَمَا تَقُولُ.
ترجمه: مردی نزد امام صادق علیه السلام از زن خود بسیار تعریف و تمجید کرد حضرت فرمود:تا به حال غیرت او را آزموده ای؟ مرد گفت :نه! حضرت فرمود غیرتش را بیازما! پس آن مرد چنین کرد و زنش هم ثابت قدم ماند. [و حسادت نورزید.] خبر را به امام داد و حضرت فرمود: زن تو حقیقتا همانگونه است که تعریف کردی!
این حدیث نیز بسیار جالب و قابل تأمل است. فردی از همسرش تعریف می کند یعنی همسر خوبی دارد. اما امام(ع) به او می فرماید او را در موضع غیرت آزموده ای؟! یعنی اینکه اگر زن زن خوبی است و همه ویژگی های یک زن خوب را نیز داشته باشد؛ تا در این موضع نیز سربلند از امتحان بیرون نیاید؛ نمی توان گفت زن خوبی است. بلکه می توان نتیجه گرفت از این حدیث که اگر همسر این مرد در این مسأله شکست می خورد؛ از نظر امام(ع) اصلاً زن خوبی محسوب نمی شد و سایر ویژگی های خوبش نیز به حساب نمی آمد.
پس باید دانست این حس ناراحت شدن همسر اول بشدت در روایات مذمت شده است.

[="Tahoma"]

**گلشن**;608792 نوشت:
اگر مرد خواسته باشد فقط با اموال خودش زن بگیرد باید غیر از مهریه
حقوق خانه داری زن را تا ان موقع حساب کند و همراه با سود افزوده ان به زن اولش بدهد

بله زن شرعا می تواند مهریه و موارد دیگر که شرع آن را تعیین کرده را طلب کند و مرد هم باید به او بدهد که می تواند برای اینکار به دادگاه رجوع کند.
مرد هم شرعا می تواند همسر مجدد بگیرد و زن نباید با این حکم خدا مخالفت کند چنانچه توضیح در پست قبل ذکر شد

علــی;608781 نوشت:
طبق آمارها امروزه تعداد زنان بیوه و دختران مجردی که از سن ازدواجشان گذشته است بسیار زیاد است. به نحوی که طبق گزارشی که البته مربوط به 3 سال پیش و متعلق به تیرماه سال 90 است تعداد زنان بیوه حدود یک و نیم میلیون نفر و تعداد دختران مجردی که از سن ازدواجشان گذشته است حدود چهار و نیم میلیون نفر است.

جناب علی خیلی از دخترانی که از سن ازدواجشان میگذرد بخاطر اینه که مورد مناسبی جهت ازدواج پیدا نکردند و حاضر نشدند به هر خواستگاری حواب دهند حالا انتظار داری همسر دوم مردی عیال وار شوند بسیار بسیار خنده دار بود نقدی که کردید اونی که به مجردش بله نگفته حالا به پیرمرد عیال وار با چندین نون خور اضافه بله بگه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

علــی;608781 نوشت:
حال حتی اگر تعدد زوجات را مطلقاً نیز حلال ندانیم(که حلال است) و مثلاً بگوئیم تعدد زوجات برای زمان صدر اسلام بوده است که تعداد زیادی از مردان کشته می شدند و به همین دلیل زنان زیادی بی شوهر می ماندند و باید مردان چند زن می داشتند که این حق زنان بی شوهر نیز پایمال نشود؛ امروزه نیز با این مسأله تعداد بیشتر دختران و زنان نسبت به مردان روبرو هستیم. پس امروزه نیز نیاز به مسأله تعدد زوجات یک نیاز جدی مطرح است و باید با گسترش و رواج تعدد زوجات؛ از مجرد ماندن این تعداد زیاد دختر و زن جلوگیری کرد.

اولا تعداد تقریبا برابر است حالا ممکنه در رنج سنی خاصی تعداد دختران بیشتر بوده که این هم نیاز به کارشناسی دقیق و فرهنگ سازی ازدواج دختران بزرگتر با پسران کوچکتر دارد ثانیا همانطور که گفتم افزایش سن دختران و آمار دختران مجرد بخاطر توقع آنان از یافتن فردی مناسب و در شان خود بود که چون نیافتند هنوز مجرد مانده اند ثالثا اومدیم انشاله تعداد مردان بیشتر از زنان شد باید چهار تا زن رو برای هر مرد شهوت ران از کجا بیاریم!!!!!!!!!!!!! رابعا در روزگاری که جوان سی ساله و چهل ساله ما در آرزوی یافتن یک زن است ازدواج پیرمردها و عیال وارها چه ضرورتی دارد که این همه بر ان تاکید میشود و وقتی هم گفته میشود جامعه ما نیازی به ان ندارد سریع موضع گیری میکنید خامسا امدید همه دخترهای مجرد و بیوه زنان را به عقد مردان شهوت ران و عیال وار در آوردید با خیل عظیم پسران مجرد چه میکنید ؟ حتما از چین براشون زن صادر میکنید یا با دادن زنان مصنوعی (عروسک های ساخته شده ) شهوت آنان رو جوابگو هستید ؟

امام علی اگر ازدواج مجدد را برای مردان به قیمت ناراحتی همسرشان توصیه میکرد چرا خودشان در زمان حضرت زهرا همسر دیگری اختیار نکردند لطفا نگید چون شان آن خانم بالا بوده که دلیل بچه گانه ای است.

با وجود اشخاص کذابی که به جعل احادیث پرداختند احادیث اصلا قابل اعتماد نیستند حتی در صورت متواتر بودن توجه کنید الان ما صحبتی میکنیم در حال حاضر حتی رودروی ما هر کس یه برداشت از سخن ما می کند در حالی که اصلا ممکنه منظور ما آن چیزی که برداشت شده نباشد راوی حدیث هم ممکنه برداشت خودش رو از حدیث عنوان کرده باشد

نظر مراجع هم وحی منزل نیست که مصون از خطا باشد نظر کسی رو باید پذیرفت که با عقل و منطق جور در بیاد

تنها منبع قران است که در قران هم بسیار مشخصه که اصل موضوع سرپرستی یتیمان بوده نه خوشحال کردن مردان این احکام من درآوردی هم برای خودتان!

علــی;608772 نوشت:
مردی نزد امام صادق علیه السلام از زن خود بسیار تعریف و تمجید کرد حضرت فرمود:تا به حال غیرت او را آزموده ای؟ مرد گفت :نه! حضرت فرمود غیرتش را بیازما! پس آن مرد چنین کرد و زنش هم ثابت قدم ماند. [و حسادت نورزید.] خبر را به امام داد و حضرت فرمود: زن تو حقیقتا همانگونه است که تعریف کردی!این حدیث نیز بسیار جالب و قابل تأمل است. فردی از همسرش تعریف می کند یعنی همسر خوبی دارد. اما امام(ع) به او می فرماید او را در موضع غیرت آزموده ای؟! یعنی اینکه اگر زن زن خوبی است و همه ویژگی های یک زن خوب را نیز داشته باشد؛ تا در این موضع نیز سربلند از امتحان بیرون نیاید؛ نمی توان گفت زن خوبی است. بلکه می توان نتیجه گرفت از این حدیث که اگر همسر این مرد در این مسأله شکست می خورد؛ از نظر امام(ع) اصلاً زن خوبی محسوب نمی شد و سایر ویژگی های خوبش نیز به حساب نمی آمد.پس باید دانست این حس ناراحت شدن همسر اول بشدت در روایات مذمت شده است.

بسیار جالب بود آموزنده و مفید
پس یکی از راههای سنجیدن خوب بودن و میزان ایمان و تسلیم پذیری زنان به احکام خداوند گرفتن همسر دوم و تعدد زوجات از سوی شوهر است
و اگر حس ناراحتی و حسادتی به سراغش نیاید زنی خوب و خدادوست است!!!!!!!!!!!!!!!
حالا چطور باید خوب بودن مردان را سنجید حتما با گرفتن زنان متعدد و اجازه دادن صیغه های بیشمار به مردان که این لطف رو اسلام در حق مردان کرده

امین;608791 نوشت:
حال سوال اساسی این است که آیا در صورت مخالفت زن، ازدواج مجدد مرد خوب است یا نه؟ به عبارتی وقتی همسر اول مخالف با ازدواج شوهر خود باشد، اگر مرد بدون توجه به این مسئله ازدواج کند، به هدفی که تجویز ازدواج مجدد در اسلام داشته رسیده است یا خیر؟

در احادیثی ( که جناب علی زحمتشون رو کشیدند ) و مشخص نیست درست است یا نه؟ راوی آن کذاب بوده یا نه؟ اصلا سخن معصوم است یا نه ؟ که البته اینها هیچ کدوم مهم نبوده و نیست
حضرت علی و امام صادق بدون در نظر گرفتن عواطف همسر و اینکه اصلا مخالف است یا راضی؟ حکم به ازدواج مجدد شوهر داده اند دیگه چه توقعی میشه از فقها و کاربران داشت
اینجور که برداشت میشود تنها رضایت و رفع احتیاج و نیاز ( سیری ناپذیر) برخی مردان مهم است در این وسط زندگی از هم بپاشد یا نه؟ زنی راضی باشد یا نه؟ مهم نبوده و نیست

علــی;608773 نوشت:
امیرالمؤمنین(ع) آمد و گفت: ای امیرمؤمنان! همسر من از شیر خود در ظرفی دوشیده و به کنیزم خورانده است. فرمود: همسرت را تنبیه کن و با کنیزت باش»

علــی;608773 نوشت:
ترجمه: محمد بن مسلم میگوید: خدمت امام صادق علیه‌السلام در خیمه‌اش وارد شدم در حالی که او با زنی صحبت می‌کرد. کمی این و آن پا کردم. پس امام گفت: نزدیک بیا. این ام‌اسماعیل است (همسر ایشان) و من یقین دارم که این مکان، مکانی است که خدا حج اول او را تباه کرد!قصد احرام (برای حج) را داشتم و گفتم که برایم در آن خیمه آب قرار دهید و کنیز آب را برد و آنجا گذاشت. با آن کنیز بودم... و سپس به او گفتم که سرت را بشوی و خوب خشک کن که خانم (ام‌اسماعیل) متوجه نشود و زمانی که قصد احرام داشتی، بدنت را بشوی و سرت را نشوی، که خانم به تو شک نکند. (توضیح: در غسل برخلاف وضوء، موالات لازم نیست و می‌توان بخشی را شست و شستن بخشی دیگر را با تاخیر انجام داد) آن کنیز (پس از شستن سر و خشک کردن آن) داخل خیمه خانم شد تا چیزی بردارد. خانم سر او را لمس کرد و آب به دستش چسبید!! پس سرش را تراشید و بر آن کوبید، پس به او گفتم که این مکانی است که خدا در آن حج تو را تباه کرد.»

علــی;608774 نوشت:
رعایت مساوات بین زن‏ها در انفاق و در توجه به آن‏ها و در گشاده‏رویى و در نزدیکى کردن با آن‏ها مستحب است و مستحب است اینکه در صبح هر شبى نزد صاحب آن شب باشد و مستحب است که به زن اذن بدهد که در فوت پدر و مادرش حضور پیدا کند اگر چه او حق دارد که زن را از حضور نزد آن‏ها و از عیادتشان تا چه رسد به عیادت غیر آن‏ها و از بیرون رفتن از منزلش جلوگیرى نماید مگر براى حق واجب.»

خدا چه لطفهای بیشماری در حق مردان کرده دیگه چیزی مونده بهشون بده چهار تا چهارتا بگیرن بی نهایت صیغه و معشوقه داشته باشند اجازه هم ندن طرف پاشو از خونه بیزاره بیرون هر وقت هم بپرسی چرا کلی توجیه مضحک و خنده دار برات ردیف کنند
بهتره میگفتید در اسلام به زنان ازدواج پیشنهاد نشده برده داری تجویز شده
اسلام نابتان این بود !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

واقعیت این است كه در جامعه ما خانه و كاشانه‌های بسیاری به ناحق و به دلیل استفاده نابجا از این قانون به ویرانی گراییده و فرزندان بسیاری از این رهگذر آسیب دیده‌اند. شاید یكی از دلایل به وجود آمدن چنین شرایطی ناآگاهی گروهی از مردان از چارچوب‌ها و تقیداتی است كه اجرای این قانون را محدود به موقعیت‌هایی كاملا ویژه می‌كند.

در زمانی که دین اسلام نازل شد، محدودیت‌ها و قیودی را نیز برای تعدد زوجات قرار داده است، نشان می‌دهد كه حكم اولیه همان تك همسری و وحدت ازدواج است.مگر در شرایط استثنایی.

الان این همه توصیه به خانم ها میکنن باید با همه ی مشکلات همسرت بسازی و بسوزی اخلاق بدش رو تحمل کن در عوض پاداش بزرگی نصیبت میشه با نداریش بساز از خونه اش بدون اجازه خارج نشو ولی در عوض به مردان سفارش میکنند که نه به خاطر رضای خدا و مصالح جامعه بلکه هر وقت بهت فشار اومد به همسرت خیانت کن این وسط هم زندگی چندین نفر نابود شد به جهنم با گفتن اینکه حقته عذاب وجدانش هم از بین میبرند تا پا روی انسانیتش بذاره خانم هم نباید حسادت ورزد چون کفر محسوب میشود !!!

neɠïn;608840 نوشت:
الان این همه توصیه به خانم ها میکنن باید با همه ی مشکلات همسرت بسازی و بسوزی اخلاق بدش رو تحمل کن در عوض پاداش بزرگی نصیبت میشه با نداریش بساز از خونه اش بدون اجازه خارج نشو ولی در عوض به مردان سفارش میکنند که نه به خاطر رضای خدا و مصالح جامعه بلکه هر وقت بهت فشار اومد به همسرت خیانت کن این وسط هم زندگی چندین نفر نابود شد به جهنم با گفتن اینکه حقته عذاب وجدانش هم از بین میبرند تا پا روی انسانیتش بذاره خانم هم نباید حسادت ورزد چون کفر محسوب میشود

مردها قرار نیست جوابی پس بدن هم این دنیاشون بهشته هم اون دنیاشون. با این نعمت و مزایا که بهشون داده شده دیگه قراره با چی مخالفت کنند
اسلام میخواد توان زنان رو بسنجه این دنیاشون جهنمه اون دنیا هم باید حساب پس بدن خیلی خوبه دینی که فقط یه جنس رو آزمایش میکنه یکی رو معاف :khaneh:
حالا میفهمم چرا اینقدر طرفداری میکنن و همیشه علم دفاع از دین رو بلند میکنند والا به منم چنین مزایای داده میشد گردن هر مخالفی رو میزدم

شبـنم;608846 نوشت:
مردها قرار نیست جوابی پس بدن هم این دنیاشون بهشته هم اون دنیاشون. با این نعمت و مزایا که بهشون داده شده دیگه قراره با چی مخالفت کنند
اسلام میخواد توان زنان رو بسنجه این دنیاشون جهنمه اون دنیا هم باید حساب پس بدن خیلی خوبه دینی که فقط یه جنس رو آزمایش میکنه یکی رو معاف :khaneh:
حالا میفهمم چرا اینقدر طرفداری میکنن و همیشه علم دفاع از دین رو بلند میکنند والا به منم چنین مزایای داده میشد گردن هر مخالفی رو میزدم

خداکنه مردها تو تمام مسائل سنگ دین و به سینه بزنن,آقا تو هیچ مسئله ای دین رو رعایت نمیکنه تا بحث ازدواج مجدد میاد میگه اسلام گفته ,پیامبر ما چنین بوده چنان بوده....

[="Times New Roman"][="Black"]

شبـنم;608846 نوشت:
مردها قرار نیست جوابی پس بدن هم این دنیاشون بهشته هم اون دنیاشون. با این نعمت و مزایا که بهشون داده شده دیگه قراره با چی مخالفت کنند
اسلام میخواد توان زنان رو بسنجه این دنیاشون جهنمه اون دنیا هم باید حساب پس بدن خیلی خوبه دینی که فقط یه جنس رو آزمایش میکنه یکی رو معاف :khaneh:
حالا میفهمم چرا اینقدر طرفداری میکنن و همیشه علم دفاع از دین رو بلند میکنند والا به منم چنین مزایای داده میشد گردن هر مخالفی رو میزدم

هر تاپیکی رو می بینم شما آخرین نویسنده اش هستین میگم برم ببینم چند تا کشته داده..:Nishkhand::Gol:
.
زبانم لال:farar: زبانم لال:farar:
.
اگر شما مطلقه یا بیوه باشید و نیازهای عاطفیتون برطرف نشده باشه..و نیاز به یه حامی و پشتیبان و یه تکیه گاه در زندگی داشته باشید..چه انتظاری از بقیه دارید..؟
.
در حالی که خودتون خودتون رو خوب می شناسید و می دونید که چشم طمع به زندگی کسی ندارید و فقط می خواید نیازهاتون برطرف بشه..اگر کسی باورتون نکنه چه حالی میشین..؟
.
اگر پسر مجردی حاضر نشه باهاتون ازدواج دائم بکنه چیکار می کنید..؟
.
حاضرید ازدواج موقت بکنید..؟
.
اگر یه مرد متاهل که به مراتب از یه مرد مجرد قابل اعتماد تره ( الان یکی میاد میگه من یه مرد متاهل بی بند و بار دیدم و یه مجرد مومن و پاک )
.
حاضر بشه در حالی که خودش تمام نیازهای جنسی و عاطفیش ارضا شده و هیچ نیازی به شما نداره بیاد بشه حامی و پشتیبان شما بشه..
.
تا همه بدونند این دختر صاحب داره..کسی اذیتش نکنه..بدونند یه مرد بالای سرشه..نیاز های عاطفیتون برطرف بشه..شاد و سر زنده تر بشید..پیشرفت کنید..چه اشکالی داره..؟
.
چرا فکر می کنید ازدواج مجدد یعنی اینکه شوهر یه خونه دیگه میگیره یه شب پیش اون می خوابه یه شب پیش این و عشق و حال دنیا رو میکنه و تمام..( برخی به اسم اسلام چنین کاری میکنند )
.
اگر فکر می کنید شما بدون یه مرد هم از پس خودتون بر میاید اشکالی نداره..خیلی ها دیگه هم اینجوری هستند..اما همه قوی نیستند..همه نمی تونند..آسیب می بینند..
.
این رو هم در نظر بگیرید که اون زن هم یک انسان هست که باید نیازهاش برطرف بشه..و ما نسبت به انسان های اطرافمون مسئول هستیم..
.
یک لحظه خودتون رو جای اون زن بزارید..باور کنید گناه داره..اونم انسانه..مثل من..مثل شما..ممکنه برای هر کدوممون پیش بیاد..[/]

Im_Masoud.Freeman;608877 نوشت:
[=Times New Roman][=Times New Roman]اگر یه مرد متاهل که به مراتب از یه مرد مجرد قابل اعتماد تره ( الان یکی میاد میگه من یه مرد متاهل بی بند و بار دیدم و یه مجرد مومن و پاک )
.
حاضر بشه در حالی که خودش تمام نیازهای جنسی و عاطفیش ارضا شده و هیچ نیازی به شما نداره بیاد بشه حامی و پشتیبان شما بشه..
.
تا همه بدونند این دختر صاحب داره..کسی اذیتش نکنه..بدونند یه مرد بالای سرشه

هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمیگیره

آقای متاهل ... اول که زنش باید رضایت داشته باشه

جالا فرض محال هم میگیم زنش راضی بود ... واقعن به نظرتون میشه ؟؟؟ فقط بیاد یکیو حمایت کنه ... هیچیم نخواد از طرف Fool

[="Times New Roman"][="Black"]

Miss Chadoriii;608880 نوشت:
هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمیگیره

آقای متاهل ... اول که زنش باید رضایت داشته باشه

جالا فرض محال هم میگیم زنش راضی بود ... واقعن به نظرتون میشه ؟؟؟ فقط بیاد یکیو حمایت کنه ... هیچیم نخواد از طرف :|

Miss Chadoriii;608880 نوشت:

هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمیگیره

دیگه گربه هم شدیم..:Nishkhand:
Miss Chadoriii;608880 نوشت:

اول که زنش باید رضایت داشته باشه

من که نگفتم مرد مختاره..خدا گفته..برو با خودش صحبت کن نتیجه مذاکرات رو به منم بگو..:ok:
Miss Chadoriii;608880 نوشت:

هیچیم نخواد از طرف

هیچی یعنی چی؟ منظورت رابطه ی جنسیه؟ طرف نیاز عاطفی داره..نیاز به هم آغوشی و محبت داره..باید نیازهاش برطرف بشه..
.
من با ازدواج مجدد به قصد شهوت رانی به شدت مخالفم..ولی با توضیحاتی که دادم هیچ مشکلی نداره..
.
اینارو هم خدا گفته..من که نگفتم..:Nishkhand:[/]

علــی;608801 نوشت:
بله زن شرعا می تواند مهریه و موارد دیگر که شرع آن را تعیین کرده را طلب کند و مرد هم باید به او بدهد که می تواند برای اینکار به دادگاه رجوع کند.
مرد هم شرعا می تواند همسر مجدد بگیرد و زن نباید با این حکم خدا مخالفت کند چنانچه توضیح در پست قبل ذکر شد

واقعا اگر مردی پیدا بشه تو این دورو زمونه که هم مهریه زنش رو بده هم نفقه و هم مزد سالهای خانه داری زن را بدهد فبها
بقول معروف
پولش بیاد کاروانسرا ...خودش بره حرمسرا :Khandidan!:

Im_Masoud.Freeman;608884 نوشت:
[=Times New Roman]

دیگه گربه هم شدیم..:Nishkhand:

من که نگفتم مرد مختاره..خدا گفته..برو با خودش صحبت کن نتیجه مذاکرات رو به منم بگو..:ok:

هیچی یعنی چی؟ منظورت رابطه ی جنسیه؟ طرف نیاز عاطفی داره..نیاز به هم آغوشی و محبت داره..باید نیازهاش برطرف بشه..
.
من با ازدواج مجدد به قصد شهوت رانی به شدت مخالفم..ولی با توضیحاتی که دادم هیچ مشکلی نداره..
.
اینارو هم خدا گفته..من که نگفتم..:Nishkhand:

اون که ضرب المثل بود برادر ... وگرنه که من همچین جسارتی نمیکنم به کسی:Gol:

ولی واقعن حرفتون یه ذره هضمش سخته

آقاهه پامیشه میاد میگه عزیزم ... من از امروز تو رو حمایت میکنم ... اصن ناراحت نباش ... من دیگه بالا سرتم

نیاز عاطفی هم داری دو بار بغلت میکنم فقط در همین حد که تو فکر نکنی من خدایی نکرده نیت سوئ دارم

خدایی همچین مردی آفریده شده ؟:Khandidan!:

[h=1]اجازه تعدد زوجات در قرآن و حکمت آن[/h] آيا در قرآن آيه ‏اى وجود دارد كه به مردان اجازه ازدواج با چند زن را داده باشد؟ شرايط آن چيست؟ آيا اين قانون دست مردان هوسباز را باز نمى‏كند؟ حكمت اين قانون چيست؟

جهت پاسخ به اين پرسش بايد دانست؛ قبل از اسلام برخى از مردم، دختران يتيم را جهت تكفّل و سرپرستى به خانه خود مى بردند و بعد با آنها ازدواج كرده و اموال آنها را هم تملّك مى كردند و چون همه كارها دست آنان بود حتى مهريه آنها را هم كمتر از معمول قرار مى دادند و هنگامى كه كمترين ناراحتى از آنها پيدا مى كردند، به آسانى آنها را رها مى ساختند. در اين هنگام آيه نازل شد: «وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِي الْيَتامى فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً»؛نساء (4)، آيه 3.؛ «اگر مى ترسيد به هنگام ازدواج با دختران يتيم رعايت حق و عدالت را درباره حقوق زوجيت و اموال آنان ننماييد و به سراغ زنان ديگر برويد، از آنها دو نفر يا سه نفر يا چهار نفر به همسرى خود انتخاب كنيد اما اگر مى ترسيد عدالت را رعايت ننماييد تنها به يك همسر اكتفا كنيد».
مقصود از عدالت در اين آيه شريفه، يكسانى تمايلات قلبى و عواطف درونى نيست؛

بلكه منظور رعايت حقوق زناشويى و اقتصادى و نيز ابراز عواطف است. با اين وجود بايد توجه داشت:
1. اصل در ازدواج همان طور كه استاد شهيد مطهرى در كتاب نظام حقوق زن در اسلام خاطرنشان مى سازد، تك همسرى است و قانون چند همسرى در شرايط معمول توصيه و ترغيب نشده است.
2. قانون چند همسرى و تعدّد زوجات مقتضاى آيات صريح قرآن است و نسخ نشده و از احكام جاودانى اسلام است. اصل در تمام احكام و قوانين، ابديّت و ماندگارى است مگر آنكه دليل قطعى بر نسخ يا تغيير آن آورده شود.
3. قانون تعدّد زوجات، به خاطر شرايط خاص اجتماعى يا ضرورت هاى اجتماعى وضع شده است نه براى هوس رانى مردان. البته هميشه بعضى افراد وجود دارند كه از قانون سوء استفاده مى كنند، در چنين مواردى، بايد جلوى سوء استفاده ها را گرفت و راهكار مناسب براى موارد ضرورى ارائه كرد.

يك. پيشينه تعدد زوجات
چند همسرى ريشه اى كهن در ميان جوامع مختلف بشرى و اديان پيش از اسلام دارد بنابراين، ابتكار اسلام در اين باره، اين است كه آن را محدود ساخت و شرايط سنگينى از جهت اخلاقى، اقتصادى و ... بر آن حاكم كرد و بدون تحقّق آن شرايط، چند زنى را غيرمجاز اعلام نمود. تا اين كار سبب تجاوز به حقوق زنان و اسباب هوسرانى مردان نگردد.

دو. چرايى چندهمسرى

در رابطه با چرايى چندزنى، علل مختلفى ذكر شده
فزونى زنان آماده ازدواج بر مردان
در طول تاريخ و در غالب جوامع به طور معمول تعداد زنان آماده ازدواج، از مردان افزون تر است.

«براساس برخى از آمارهاى منتشره، چندى پيش در روسيه، جمعيت زنان 21 ميليون نفر بر مردان فزونى دارد» Why Polygamy Is Allowed In Islam, P.62.
بنابراين تكيه بر «تك همسرى»، باعث مى شود در چنين شرايطى، همواره تعدادى از زنان از نعمت ازدواج محروم بمانند؛
در حالى كه با جواز چند همسرى، مى توانند از داشتن شوهر و كانون خانواده و آثار مهم آن بهره مند گردند.

سه. راه حل
در برابر اين واقعيات، سه راه وجود دارد:
1. هميشه تعدادى از زنان، درمحروميت كامل جنسى به سربرند! چنين چيزى فاقد توجيه منطقى است؛ زيرا به معناى سركوب غريزه و نياز طبيعى گروهى از انسان ها و نوعى ستم بر آنان است. افزون بر آن در سطح كلان و در طولانى مدت، شدنى نيست. به عبارت ديگر سركوب غريزه، در نهايت به سركشى و طغيان آن خواهد انجاميد. تجربه آلمان و بسيارى از ديگر كشورهاى غربى، شاهد اين مدعا است.
استاد مطهرى در اين باره مى نويسد: «اگر عدد زنان نيازمند بر مردان نيازمند، فزونى داشته باشد، منع تعدّد زوجات خيانت به بشريت است؛ زيرا تنها پايمال كردن حقوق زن در ميان نيست ... بحرانى كه از اين راه عارض اجتماع مى شود، از هر بحران ديگر خطرناك تر است. همچنان كه خانواده از هر كانون ديگر، مقدّس تر است... .
زنان محروم از خانواده نهايت كوشش را براى اغواى مرد - كه قدمش در هيچ جا اين اندازه لرزان و لغزان نيست - به كار خواهند برد. و بديهى است كه «چو گل بسيار شد پيلان بلغزند» و متأسفانه از اين «گل» مقدار كمى هم براى لغزيدن اين پيل كافى است.
آيا مطلب به همين جا خاتمه پيدا مى كند؟ خير. نوبت به زنان خانه دار مى رسد. زنانى كه شوهران خود را در حال خيانت مى بينند. آنها نيز به فكر انتقام و خيانت مى افتند و در خيانت دنباله رو مرد مى شوند. نتيجه نهايى در گزارشى - كه به «كينزى راپورت» مشهور شده - در يك جمله خلاصه شده است: «مردان و زنان آمريكايى در بى وفايى و خيانت، دست ساير ملل دنيا را از پشت بسته اند» مرتضى مطهرى، نظام حقوق زن در اسلام، ص 334..

2. گزينه ديگر اين است كه راه روابط نامشروع و روسپى گرى و كمونيسم جنسى، گشوده و جامعه به فساد كشيده شود. اين همان راهى است كه عملاً غرب مى پيمايد: نتيجه اين رفتار ناهنجار را مى توان در گزارش دكتر اسكات - مأمور پزشكى شهردارى لندن - مشاهده كرد. در گزارش او آمده است: «در لندن از هر ده كودكى كه به دنيا آمده اند، يكى غيرمشروع است! تولدهاى غيرقانونى در حال افزايش دائمى است و از 33838 نفر در سال 1957 به 53433 نفر در سال بعدى افزايش يافته است»همان، ص 324، به نقل از: اطلاعات، مورخه 25/9/38، رويتر 16 دسامبر، خبرگزارى فرانسه.. البته اين آمارهاى پنجاه سال پيش است و در زمان معاصر رشد تصاعدى داشته است، چنان كه يكى از بحران هاى مهم آمريكا را «بحران ابوّت» مى دانند و نسبت پدر و فرزندى بسيار گم شده است.
3. راه سوم اين است كه به طور مشروع و قانون مند، با قيود و شرايطى عادلانه، راه چند همسرى گشوده شود. دين مبين اسلام اين راه را - كه حكيمانه ترين و بهترين راه است - گشوده و اجازه چندزنى را به مردانى مى دهد كه توانايى كشيدن بارسنگين آن را به نحو عادلانه دارند و دستورات اكيدى در اين زمينه براى آنان وضع كرده است. اين روش در واقع حقى براى زن و وظيفه اى بر دوش مرد ايجاد مى كند و نه تنها به ضرر زنان نيست؛ بلكه بيشتر تأمين كننده مصالح و منافع آنان است.

برخى از شرايط و توصيه هاى اسلام در اين باره، عبارت است از:
الف. رعايت محدوديت
اسلام گستره چندهمسرى را محدود ساخته و تا چهار نفر تقليل داده است. قرآن مجيد در اين باره مى فرمايد: «فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ ...»؛ نساء (4)، آيه 3. ؛ «با زنان پاك ازدواج كنيد، دو يا سه يا چهار همسر ...».

ب. رعايت عدالت
قرآن مجيد در اهميت اصل عدالت در رابطه بين همسران مى فرمايد: «فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً»؛همان. ؛ «اگر بيم داريد كه به عدالت رفتار نكنيد، پس تنها يك همسر اختيار كنيد».
امام صادق عليه السلام مى فرمايد: «كسى كه دو زن داشته باشد و در تقسيم رابطه خود با همسر و تقسيم مالى بين آنها به عدالت رفتار نكند، روز قيامت - در حالى كه دست هايش بسته و نيمى از بدنش به يك طرف كج شده است - آورده و به آتش داخل مى شود» محمدى رى شهرى، ميزان الحكمه، ج 5، ص 2270، ح 7913..
استاد مطهرى مى نويسد: «اسلام براى شرط عدالت، آن قدر اهميت قائل است كه حتى اجازه نمى دهد مرد و زن دوم، در حين عقد توافق كنند كه زن دوم در شرايطى نامساوى با زن اول زندگى كند؛ يعنى، از نظر اسلام رعايت عدالت تكليفى است كه مرد نمى تواند با قرار قبلى با زن، خود را از زيربار مسئوليت آن خارج كند» مرتضى مطهرى، حقوق زن در اسلام، ص 418..

ج. تأمين مالى
از ديدگاه اسلام نفقه زوجه بر عهده مرد است؛ از اين رو كسى كه نمى تواند نيازمندى هاى همسران متعدد را تأمين كند، نبايد به چندهمسرى روى آورد.

د. تأمين عاطفى و جنسى
امام صادق عليه السلام فرموده است: «هر كه آن قدر زن بگيرد كه نتواند با آنها نزديكى كند و در نتيجه آن، يكى از همسرانش مرتكب زنا شود، گناه اين كار برگردن او است» ميزان الحكمه، ج 5، ص 2272، ح 17915..

امتياز راهكار اسلام
خانم بيزانت Annie Besant. مى نويسد: «گفته مى شود كه در غرب تك همسرى است؛ اما در واقع چندهمسرى است بدون مسئوليت پذيرى! همين كه مرد از زن سير شد، او را رها مى كند. او نيز كم كم زن كنار خيابانى خواهد شد؛ زيرا نخستين عاشق دلداده اش هيچ مسئوليتى در برابر آينده او ندارد.
وضع زنى كه به عنوان يك همسر و مادر، در خانه اى چندهمسرى پناه گرفته، صد بار بهتر از اين است. وقتى هزاران زن بدبخت را مى بينيم كه شبانگاه در خيابان هاى شهرهاى غرب پرسه مى زنند، به يقين درمى يابيم كه غرب نمى تواند اسلام را به جهت چندهمسرى سرزنش كند. براى زن بسى بهتر، خوشبختانه تر و محترمانه تر است كه در چندهمسرى اسلامى زندگى كند و تنها با يك مرد اشتراك زندگى پيدا كند، فرزند قانونى خود را در آغوش گيرد و همه جا مورد تكريم و احترام باشد؛ تا اينكه هر روز توسط اين و آن اغوا شود و احتمالاً با فرزندى نامشروع كنار خيابان رها گردد! نه تحت حمايت قانون باشد و نه پناهگاه و مراقبتى داشته باشد و هر شب قربانى هوس رهگذرى گردد» Why Polygamy Is Allowed In Islam, PP. 33 - 43.
آيزاك تايلور Rev, Canon Issac Tylor LL.D. - در سخنرانى خود درباره «محمديسم» Mohamedanism. در كنگره كليسا در «ولورهامپتون» Wolverhampton (On 7th October, 7881). - اعلام كرد: «چندهمسرى نظام يافته و محدود سرزمين هاى اسلامى، بى نهايت بهتر است از چندهمسرى لجام گسيخته اى كه نكبت جوامع مسيحى است و نمونه آن اصلاً در اسلام شناخته شده نيست»The Times, London, Saturday, 8th Oct. 7881. Quotedin:Wly Polygamy Is Allowel In Islam, PP. 53 - 6.

روحانى مسيحى اودوتولا Rev. Odotulla. - در كنفرانسى در تورنتو Toronto. - اظهار داشت: «غرب با ممنوعيت چند همسرى، منافقانه عمل مى كند؛ چرا كه با طلاق هاى مكرّر همان را (-( در طول زمان)-) عملى مى سازد».
بنابراين تك همسرى غرب، چيزى جز چند همسرگرايى بى ضابطه و مسئوليت گريزانه نيست. اما چه نيكوست اين اعتراف غربى ها را هم بخوانيم كه اسلام، در قالب چند همسرى بهنجار خود، عملاً تك همسرى را حفظ نموده است.
رابرت ا.هيوم مى نويسد: « ... برخى از محقّقان معقول نشان مى دهند كه (-( حضرت)-) محمد صلى الله عليه وآله روى هم رفته موقعيت زنان را ارتقا بخشيد و به آنها مرتبه اى از آزادى اقتصادى داد كه هنوز در پاره اى از كشورهاى غربى و يا به اصطلاح مسيحى تا آن حد به زنان، آزادى اقتصادى داده نشده است و براى چندهمسرى نامحدود - كه تا آن زمان به دلخواه انجام مى شد - حد و مرزى مقرّر داشت كه بسيار لازم و نافع بود.

رسم دختركشى را - كه در عربستان آن روز كاملاً رواج داشت - به كلّى برانداخت و بالاخره اينكه حكم تعدّد زوجات را تنها در صورتى مجاز دانست كه شوهر، بتواند با تمامى همسران خود با عدالت كامل رفتار كند. او عملاً تك همسرى را رواج داد» رابرت ا. ، هيوم، اديان زنده جهان، ترجمه: دكتر عبدالرحيم گواهى، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى، چاپ هفتم، 1377، ص 306..
استاد مطهرى در اين باره مى نويسد: «تعجّب مى كنيد اگر بگويم تعدّد زوجات در مشرق زمين، مهم ترين عامل براى نجات تك همسرى است. مجاز بودن تعدّد زوجه، بزرگ ترين عامل نجات تك همسرى است ... در شرايطى كه موجبات اين كار فراهم مى شود و عدد زنان نيازمند به ازدواج فزونى مى گيرد؛ اگر حق تأهل اين عدّه به رسميت شناخته نشود و به مردان واجد شرايط اخلاقى، مالى و جسمى، اجازه چند همسرى داده نشود؛ دوست بازى و معشوقه گيرى، ريشه تك همسرى را مى خشكاند» مرتضى مطهرى، نظام حقوق زن در اسلام، ص 330..
در اينجا ممكن است سؤالى ديگر پديد آيد و آن اينكه چرا چند شوهرى مجاز نيست؟ جواب آن است كه:
1. عمده ترين علت چند زنى - كه فزونى تعداد زنان آماده به ازدواج بر مردان است - به طور معمول در مورد چند شوهرى وجود ندارد.
2. اين خلاف طبيعت و روحيات زن بوده و او به طور طبيعى از آن گريزان است. شايد به همين علت است كه در طول تاريخ بشر، چند شوهرى رواج چندانى نيافته و اگر هم در جايى (مانند قبيله «تودا» يا برخى از قبايل «تبت») مشاهده شده، پديده اى بسيار استثنايى است ر.ك: همان، ص 286..
البته همه آنچه گفتيم حكمت هاى اين قضيه است اما تمام علّت مؤثّر در اين حكم را نمى دانيم. اما همين قدر كه از حكمت و اسرار نهفته در اين حكم مى بينيم و با واقعيات خارجى تطبيق مى كنيم اين حكم را بسيار حكيمانه مى دانيم.

شبـنم;608835 نوشت:
اسلام نابتان این بود !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

سلام

ببخشید شما مسلمان نیستید؟

هدیه الهی;608690 نوشت:
راستش هضم این قضیه برای شما خیلی راحته واین موضوع راحت بیان میکنید,

سلام علیکم

خواهر خوب و بزرگوارم

بحث ازدواج مجدد از آن مباحثی است که نمیشود به صورت یک بعدی به آن نگاه کرد
شاید اگر این مطلب را از بنده حقیر که هم جنس خودتان هستم بشنوید هضمش برای شما هم آسان شود!

این را بدانید اگر بعضی از احکام شرعی و دستورات دین برای ما قابل پذیرش نیست دلیل به رد آن احکام و دستور ویا قابل قبول نبودن آن دستورات الهی نیست!

اسلام به ذات خود ندارد عیبی
هرعیب که هست از مسلمانی ماست

بنده حقیر هرگز توصیه نمیکنم آقایی ازدواج مجد داشته باشد و از طرفی ازدواج مجدد آنقدر شرایط و مشکلات و سختی های خودش را دارد که یقینا آقایان هم اگر به آن مطلع باشند تمایلی به این قضیه نخواهند اشت

اما بنده میخواهم این را بگویم که هرچیزی در اسلام یک سری شرایط دارد، پس اگر مردی واقعا شرایط گرفتن همسر دیگری را داشت ما هرگز حق نداریم مانع شویم!
اگر خانمی در زندگی نسبت به وظایفش کوتاهی کرد و مرد رفت همسر دیگری گرفت ،این حق آن مرد بوده و اسم این کار ش خیانت نیست! اگر خانم در حدتوانش در خانه برای شوهرش کم نگذاشت و کوتاهی هم نکرد ،اما با این حال باز هم شوهر به همسر دیگری نیاز داشت و زن دیگری گرفت این حق آن مرد بوده و باز هم اسمش خیانت نیست!! اما اگر زن هیچگونه کوتاهی نکرد و مرد هم هیچ نیازی نداشت اما رفت زن دیگری گرفت اگر شرعی و عرفی زن دیگری بگیرد نمیشود به او گفت خائن!! چون خداوند به او این اجازه را داده بیش از یک زن بگیرد ،حالا اگر نمیتواند عدالت را رعایت کند به خودش مربوط است و خودش باید در آخرت پاسخگو باشد

این که ما خانمها تحمل نداریم زن دیگری را کنار خود ببینیم،اینکه حسادت میکینیم بحث دیگری است که برمیگردد به نفسانیات ما !!وگرنه خداوند اگر میدانست مرد نباید بیشتر از یک زن بگیرد(دائم و موقت) مانند زنان که گفته حق ندارید بیشتر از یک شوهر کنید به مردها هم میگفت حق ندارید تحت هیچ شرایطی بیشتر از یک زن بگیرید!!! یعنی ما خانمها نعوذ بالله بیشتر از خدا میفهمیم ؟!!!! یعنی ما به خداوند اعتماد نداریم ؟ نمیدانیم هر دستور و حکمی در اسلام داده قطعا به نفع ماست؟! حتی اگر به نظر ما در ظاهر اینگونه نباشد؟!

پس خواهر خوبم یقیین بدانید اگر خداوند در یک سری شرایط این اجازه را به آقایان داده قطعا زنان و روحیه زنان و زن اول و چه وچه و چه ... را هم در نظر داشته است ،پس شک نکنید که خداوند هم عادل است ،هم حکیم هم مهربان ، و هرگز دستوری نمیدهد که در آن کسی مورد ظلم و ستم واقع شود یا سر سوزنی حقش ضایع گردد!

خداوند عاقبت امور همه مارا ختم به خیر بگرداند ،ان شاءالله

یازهرا(س)

آیا با این همه تبلیغات در موردازدواج موقت و چند همسریِ مردان مشکلات جامعه در زمینه فحشا و ازدواج برطرف شده است؟

چرا آقایان مدافع ازدواج موقت و چند همسری هستند در حالی که مدعی هستند به نفع خانم هاست ،اما هیچ زنی از آن راضی نیست. یک زن حتی زمانی که با همسر دائمش با کلی ناز و نوازش، خواهش و التماس نزدیکی می کند باز هم اندکی با حس حقارت تن به این کار می دهد، برسد به این که همسر موقت باشد.زنانی که تن به ازدواج موقت می دهند از سر بدبختی راضی به این کار می شوند.اما برای مردان فقط ارضای غرایز جنسی است.

اگر ازدواج موقت خوب است چرا همه ی مردانی که دارای همسر دوم و سوم هستند آن را از مردم و خانواده مخفی می کنند؟
چرا هیچ زنی با افتخار نمی گوید که برادرم یا پدرم چندین همسر دارد؟
ازدواج موقت برای کسانی است که شرایط ازدواج دائم را ندارند نه برای ارضای حس تنوع طلبی مردانی که دارای همسر هستند.

[="Navy"]

امین;608906 نوشت:
سلام

ببخشید شما مسلمان نیستید؟


سلام
اکثر افرادی که در این تاپیک شرکت می کنند ادعای اسلام دارند اما مسلمان حقیقی بودن به معنای تسلیم در برابر احکام و اوامر خدا باشیم محل تامل است و ان شاء الله خداوند توفیق مسلمان واقعی یعنی تسلیم در برابر تمام احکام و اوامر خداوند به همه ما بدهد.
بنده تفسیر یک آیه را برای این خانم های محترمی که روی به تفسیر و تقیید احکام خداوند متعال می آورند و برای آن شرط می گذارند،محدود به زمان خاصی می کنند اما تخصصی در زمینه فقهی و آشنایی با مبانی اجتهاد ندارند این آیه را برای تذکره قرار می دهیم ابتدا برای خودم و در آخر برای دوستنای که احکام را با نظرات خودشان تفسیر می کنند چرا که
فَذَكِّرْ إِن نَّفَعَتِ الذِّكْرَىٰ سَيَذَّكَّرُ مَن يَخْشَىٰ وَيَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى الَّذِي يَصْلَى النَّارَ الْكُبْرَىٰ
پس تذکّر ده اگر تذکّر مفید باشد! و بزودی کسی که از خدا می‌ترسد متذکّر می‌شود امّا بدبخت‌ترین افراد از آن دوری می‌گزیند، همان کسی که در آتش بزرگ وارد می‌شود،

خداوند می فرماید
وَلَا تَقُولُوا لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُكُمُ الْكَذِبَ هَٰذَا حَلَالٌ وَهَٰذَا حَرَامٌ لِّتَفْتَرُوا عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ لَا يُفْلِحُونَ ﴿النحل: ١١٦﴾
لفظ" ما" در جمله" لِما تَصِفُ" مصدريه است، و كلمه" كذب" مفعول تصف است، يعنى به سبب وصف زبانهاى خود و به خاطر افتراء و دروغ بر خدا، نگوئيد اين حرام است و اين حلال و برای حلال و حرام خدا شرط تعیین نکنید
با توجه به سیاق آیات كه خطابهاى اين آيات، متوجه مؤمنين است، اين احتمال را تاييد مى‏كند كه مراد از جمله مورد بحث نهى از بدعت در دين باشد، يعنى چيزى از حلال و حرام داخل در دين مكنيد و چيزى كه از دين نباشد و به وسيله وحى نرسيده باشد در ميان جامعه باب مكنيد، زيرا اين، افتراء به خداست هر چند كه باب‏كننده‏اش آن را به خدا نسبت ندهد.
سپس خداى متعال در مقام تعليل نهى خود فرمود:" إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ لا يُفْلِحُونَ" به یقین کسانی که به خدا دروغ می‌بندند، رستگار نخواهند شد!
ببینید خداوند می فرماید نماز بخوانید شاید رستگار شوید فلان صالح را انجام دهید شاید رستگار شوید اما در مورد حلال و حرام هایش صراحتا می گوید که اگر در مورد حلال و حرامها افترا ببندید یقینا رستگار نمی شوید و به فلاح نمی رسید!
وظیفه ما گفتن بود
إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَذِكْرَىٰ لِمَن كَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَهُوَ شَهِيدٌ ﴿ق: ٣٧﴾[/]

سلام دوستان
بعضی از تاپیک ها رو دنبال میکردم ولی در این تاپیک لازم دونستم چند مورد رو بیان کنم
به همین خاطر عضو شدم :)

1- چند همسری بشرطی در آن دنیا عواقبی برای مرد نداره که بطور 100 درصد عدالات رعایت بشه
یعنی اگه یه همسرت کاخ نشین نباشه و دیگری خاک نشین
البته در لغت کلمه "عدالت" به معناى اعتدال و حد وسط بین عالى و دانى، میانه بین دو طرف افراط و تفریط است و معنای مساوی ندارد و این یعنی نباید اگه یه روسری آبی 5 هزاری واسه همسر اول خریدی عینا همونو واسه همسر دوم بخری ، ولی نباید هم خودتو واسه یکی بکشی و دیگری رو واسه خودت بکشی Smile
که از اونجایی که در روزگار ما به وضوح میشه گفت نزدیک به 90 درصد ازدواج های مجدد پنهانی هستند و این امر باعث میشه یا همسر پنهانی عذاب ببینه یا همسر آشکار Smile
2- در جواب شخصی که گفتن اگه خانمی بیوه بودید و نیاز داشتید و جوان مجردی با شما ازدواج نکرد چه میکردید ؟؟ با مرد متاهل ازدواج نمیکردین؟؟؟
باید بگم مگه فقط آقایون میمیرن که همسرانشون بیوه بشن؟؟؟ یعنی هیچ مردی نیست که همسرش فوت کنه و تنها بشه و بخواد ازدواج مجدد داشته باشه؟؟؟
خب عاقلانه و عادلانه اینه که چنین مردی با اون زن بیوه یا مطلقه ازدواج کنه ( کبوتر با کبوتر ، باز با باز )

3- در جواب شخصی که گفتن مردها هم این دنیاشون بهشته و هم اون دنیا و زن ها این دنیا جهنم و اون دنیا ...
باید بگم متاسفانه اکثر مرد ها در این روزگار بخاطر دلایل بیهوده و در اصل هوس ازدواج های مجدد دارند
چند مثال رایج که خودم به شخصه خیلی دیدم و شنیدم : مردی که میگه همسرم اصلا به امیال من احترام نمیذاره و اصلا ارتباط نداریم با هم {که البته موردی که خودم این چنین شنیدم که گفت طرف خدایی یه هفته طول نکشید شنیدم همسرش فرزند دومشونو بارداره ، البته یه فرزند هم قبل داشتند که فوت شده بود ، به احتمال قوی این سه فرزند با خود ارضایی اون خانوم به وجود اومده بودن Smile }
یا پیرمردانی که میگوین همسرم پیر هست میخوام زن جوان بگیرم ، انگار خودش جوان بیست ساله هست و همسرش 80 ساله ، اینو از کسانی شنیدم که همسرشون از خودشون سالم تر و سرپا تر بوده
و یا مواردی که فرزند دختر دارند و فرزند پسر ندارند ، البته بنظر شخص خودم این توهین هستش چون حضرت محمد که والاتر از ایشون شخصی نیست هم پسر نداشتند و دختر داشتن ، دختری که بهترین ها از او خلق شدند
و .... )
در کل حرف من این است که بیش از 90 درصد مردان ( حداقل چند همسره این روزگار ) گناهان زیادی در نامه اعمالشان هست ( فقط از تعدد همسرانشان ) دیگر گناهان که بماند.
خداوند به مردان در آن دنیا ( البته بهشت نه جهنم ) وعده زنان زیبا و .. داده هست ، ولی آیا مردان این روزگار همه به بهشت میرن؟؟؟؟
این مردان پر گناه که ذکر کردم ( باز هم میگم اکثریت ، چون همیشه یه اقلیت هایی هم وجود دارن ) به بهشت میرون؟؟؟که آن دنیاشان بهشت باشد؟؟؟
فکر کردین هر شخصی به بهشت میره؟؟؟نخیر بهشت رفتن مثل اداره جات ما نیست که با رشوه و پارتی بلیطش اوکی بشه
درضمن اون اشخاصی که مستقیم به بهشت میرن اینقدر انسان های شریفی هستند که نه بخاطر موز و انگور و نه بخاطر اون هم بانوی خوشگل و جوان خوب بودن و بهشت رفتن رو انتخاب کردن
و خداوند خودش میدونه که مردها رابطه جنسی خیلی واسشون مهمه و به همین دلیل چنین آف هایی ( منظورم وعده یه عالمه زن خوشگل هستش ) رو براشون گذاشته تا شاید به اون دلیل انسان های رستگار و خوب بشن
که مردهای خوب به این فکر نیستن و مردهای بد جوابشون اینه که نقد رو رها کنیم و نسیه رو بچسبیم؟؟؟( نقد : زنان و دختران که با آنان رابطه ها دارن ( شرعی و غیرشرعی) و نسیه هم خانوم خوشگلای اون دنیا یعنی بهشت )
4- در انتها باید بگم مردها 2 دسته هستن به نظر من:
1- مردهای خوب ، که شما موقع ازدواج با چشم باز انتخاب کن و صد البته زندگی خوب رو باهم بسازید بطوری که همسر شما آنقدر خانه شما و خود شما رو دوست داشته باشه که لحظه شماری کنه برای به خانه رسیدن
( چه زیباست وقتی جلو آینه دارین خودتون رو آرایش میکنید فرزندتون بیاد و بگه آخ جون بابا میخواد بیاد نه اینکه بگه مامان کجا میخوایم بریم؟؟)اینو واسه اون خانومایی گفتم که بیرون حوری بهشتی هستن و تو خونه لولو ( همین میشه که این مردای خوب کم کم از خونه زده میشن و خوبی شون از بین میره که اگه واقعا چنین دلیلی باشه و صد البته با گفتگو و مشاوره حل نشده باشه اون مرد واقعا حق داره ازدواج کنه ، چون خودم به عنوان یه خانم اگه همسرم تو خونه برج زهر مار باشه و کثیف و هزار چیز بد دیگه و بیرون خونه شیک و بیست فکر نمیکنم بتونم یه عمر باهاش بسازم ، حال آقایون که قوه جنسیشون قوی تره در پنین شرایطی حق دارن )
2- مردهای مریض که اگه تو خونه حوری بهشتی داشته باشن باز هم وقتی بیرون خونه دختر یا خانمی میبینن دلشون میخواد با اون هم ، هم آغوش باشن
که البته از این موارد هم زیاد دیده میشه ( یه نمونه آقایی که با وجود داشتن همسر خوب کم کم مخ همسر دوست خودشو زد و باعث شد اون خانم طلاق بگیره و با این ازدواج کنه که در نتیجه 2 خانواده از هم پاشید و 4 فرزند طلاق که آینده شان خدا میدونه چی میشه بجا موند )
البته ممکنه آقایونی بیان و بگن ازدواج دائم و موقت حق مرد هست و دین اینو گفته
من مردانی دیدم که مثلا بیش از 60 صیغه نامه نشون دادن که مربوط به همسران موقت پنهانی اونا بوده !!!!
آیا واقعا بین این همه خانوم یکیشون نتونسته نیاز های این آقا رو رفع کنه؟؟؟؟
مسلما این کار شهوت پرانی مردان هوس باز هست نه دین و حکم دین
خانوم های عزیز تا میتونید قبل از ازدواج دقت کنید چون مردهای بد و مریض یجا سوتی میدن بلاخره ولی اگه هم بعداز ازدواج پی به مریض بودن همسرتان بردین ابتدا سعی در درمان کنید و اگه قطع امید شد زندگی با اون مرد رو خاتمه بدین و توکل کنید به خدا
در کل باید بگم اگه آقایی چند همسر داره احتمال به قوی ( بیش از 90 درصد ) نمیتونه عدل صحیح رو برقرار کنه و نتیجش میشه گناه و اون دنیا عذابش میمونه واسش که حقشه Smile
به نظر من آقایون هم موقع ازدواج عینکشون رو بزنن تا با دقت ازدواج کنن تا بعد بهانه های الکی نیارن و اگه به هر دلیل مشکلاتی پیش اومد و لازم دونستن ازدواج مجدد داشته باشن بهتره به همسر اولشون بگن ، اگه خواست میمونه وگرنه طلاق میگیره (اینطوری حداقل پنهان کاری و مسائل و گناهان بعدش پیش نمیاد)

Im_Masoud.Freeman;608877 نوشت:
اگر شما مطلقه یا بیوه باشید و نیازهای عاطفیتون برطرف نشده باشه..و نیاز به یه حامی و پشتیبان و یه تکیه گاه در زندگی داشته باشید..چه انتظاری از بقیه دارید..؟
.
در حالی که خودتون خودتون رو خوب می شناسید و می دونید که چشم طمع به زندگی کسی ندارید و فقط می خواید نیازهاتون برطرف بشه..اگر کسی باورتون نکنه چه حالی میشین..؟
.

سلام جناب مسعود
اولا من هیچ وقت وارد زندگی زن دیگه ایی نمیشم این رو مطمئن باشید خوب میدونم اون زن چه حسی داره وقتی شوهرش میره سراغ زنی جوانتر !!!!!!!!!!!!
یه جوری دوستان از رفع نیاز حرف میزنن انگار طرف افسارش دست نیازشه، خوب ما هم آدمیم افسار نیازمون رو دستمون میگیریم پاکدامنی رو برای چی گذاشتن
این همه مجرد اطراف من ریخته آیا همه بدنبال رفع نیازشون دست به هر کاری زدند؟

Im_Masoud.Freeman;608877 نوشت:
اگر پسر مجردی حاضر نشه باهاتون ازدواج دائم بکنه چیکار می کنید..؟
.
حاضرید ازدواج موقت بکنید..؟

من هیچ وقت ازدواج موقت نخواهم کرد حاضر نیستم اینقدر خودم خار و خفیف کنم که برای چند صباحی نیازهای مردی هوس ران رو پاسخگو باشم بعد هم مثل یه دستمال مصرفی دورم بندازه و بره سراغ یکی دیگه
ازدواج نکنه مگه همه قراره ازدواج کنن؟؟؟؟؟ منم مثل یکی از هزاران و میلیون ها مجرد دنیا حتما قسمت بوده ازدواج نکنم شاید هم امتحان خدا بوده فکر میکنید ازدواج کردن آخرین هدف و رویایی منه اونقدر هدف دارم که اگر هیچ وقت هم ازدواج نکنم چیزی رو در زندگی از دست نمیدم با این همه حق و حقوقی هم که هر روز برای اقایان ایجاد میشه همون بهتر هیچ وقت ازدواج نکنم و زندگیم رو بخطر نندازم

Im_Masoud.Freeman;608877 نوشت:
حاضر بشه در حالی که خودش تمام نیازهای جنسی و عاطفیش ارضا شده و هیچ نیازی به شما نداره بیاد بشه حامی و پشتیبان شما بشه..

جناب مسعود مگه دوران 1400 سال پیشه حتما هر زنی یه سایه بالا سر بخواد الان خیلی از خانمها سایه بالا سر زندگی خود و خونوادشون هستند به هیچ مردی هم احتیاج ندارن من چرا باید یه سایه اضافی بخوام

Im_Masoud.Freeman;608877 نوشت:
تا همه بدونند این دختر صاحب داره..کسی اذیتش نکنه..بدونند یه مرد بالای سرشه..نیاز های عاطفیتون برطرف بشه..شاد و سر زنده تر بشید..پیشرفت کنید..چه اشکالی داره..؟

این عقاید هم قدیمی شده همین الان هم خانمهای مجرد با سرزندگی پیشرفت میکنن به همه مراتب و مقام ها میرسن نیازی هم نیست حتما در سایه یه مرد به خواسته هاشون برسن
اینجا باید دولت توان برقراری امنیت اجتماعی رو برای زنان داشته باشه

Im_Masoud.Freeman;608877 نوشت:
این رو هم در نظر بگیرید که اون زن هم یک انسان هست که باید نیازهاش برطرف بشه..و ما نسبت به انسان های اطرافمون مسئول هستیم..

شما هم در نظر بگیرید همسر اون آقا یک انسانه نمیتونه چنین وضعی رو تحمل کنه ازدواج مجدد همسرش به قیمت نابودی زندگی اون تموم میشه یک عمر زیر فشار روحی و روانی قرار بگیره مهم نیست زندگیش از هم پاشیده بشه مهم نیست ؟ زندگی یه زن ساخته میشه این قبول ولی به چه قیمتی ؟ به قیمت نابودی زندگی زنی دیگر و آوارگی بچه هاش؟
ما نگفتیم جلو میاستیم نمیزاریم هیچ مردی ازدواج مجدد بکنه هیچ مردی نباید متعه بکنه ازدواج مجدد بکنند ولی این وسط باید رضایت زن اول در نظر گرفته بشه این وسط باید بدونن در این زندگی کس دیگه ایی هم وجود داره که حرفش شرطه ، حالا نگاه کن به پست های کاربران ببین چی میگن
میگیم رضایت زن اول احادیثی میارن که امام ( معصوم ما ) بدون در نظر گرفتن احساسات خانم با بیرحمی حکم میده که برو با کنیزت باش تازه خانم هم تنبیه کن
چه چیزی از این حرفها برداشت میکنی؟
اینجا زن رو آدم حساب نمیکنن افسارشو دادن دست مرد، به هر سو خواست بکشونه و ببره، پاهاش رو زنجیره کنه، هر زمان اجازه داد خانم سری به اقوام بزنه، کیان خانواده در اسلام یعنی سرسپردگی و تسلیمت محض زن و آزادی بی حد و حصر مرد و هرنوع مقابله با این طرز تفکر کفر محسوب میشه
اینه چیزی که به ما گفته میشه
کارشناسان هم توان پاسخگویی ندارن اول میان ازدواج مجدد رو محدود به شرایطی خاص میکنن بعد از حرفشون برمیگردن و هرگونه شرط و شروطی رو رد میکنن

[="Tahoma"]

شبـنم;608819 نوشت:
جناب علی خیلی از دخترانی که از سن ازدواجشان میگذرد بخاطر اینه که مورد مناسبی جهت ازدواج پیدا نکردند و حاضر نشدند به هر خواستگاری حواب دهند حالا انتظار داری همسر دوم مردی عیال وار شوند بسیار بسیار خنده دار بود!

اگر حاضر نیستند زن دوم مرد شوند پس این زنهایی که می آیند همسر دوم مردان می شوند از چین وارد می شوند یا در همین جامعه هستند؟!!!!!
بنده در تعجبم که شما چه کاره هستید که برای دیگر زنان تصمیم می گیرید وقتی زنانی حاضر می شوند همسر دوم مردی شوند،به شما چه ارتباطی دارد که در کار دیگران دخالت می کنید؟
شبـنم;608819 نوشت:
اولا تعداد تقریبا برابر است حالا ممکنه در رنج سنی خاصی تعداد دختران بیشتر بوده

کاملا به این مورد جواب دادم و اصلا تعدد زوجات مشروط به زیادی یا کم بودن تعداد دختران نیست بلکه اگر تعداد دختران زیاد باشد و مردان کمتر باشند به دلیل ازدواج زنان به فساد می افتند تعدد زوجات در آن شرایط واجب می شود اما اگر کم هم باشد همچنان مستحب هست و ثواب اخروی دارد.
شبـنم;608835 نوشت:
پس یکی از راههای سنجیدن خوب بودن و میزان ایمان و تسلیم پذیری زنان به احکام خداوند گرفتن همسر دوم و تعدد زوجات از سوی شوهر است

بله دقیقا همینطور است البته شما که تمام احادیث معصومین را انکار می کنید لزومی ندارد اینها را هم قبول کنید چون تمام احادیث که جعلی هستند و تمام علما هم اشتباه می کنند و معصوم نیستند وفقط شما می فهمید و امثال شما
شبـنم;608835 نوشت:
حضرت علی و امام صادق بدون در نظر گرفتن عواطف همسر و اینکه اصلا مخالف است یا راضی؟

رضایت همسر شرط ازدواج مجدد نیست
شبـنم;608835 نوشت:
بهتره میگفتید در اسلام به زنان ازدواج پیشنهاد نشده برده داری تجویز شده
اسلام نابتان این بود !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

از آنجایی که احساسات بر شما چیره شده است اینگونه در برابر اسلام موضع می گیرید،ان شاء الله خداوند همه را به راه راست هدایت کند!
مطالب گفته شده را یکبار بدون تعصب بخوانید
شبـنم;608846 نوشت:
مردها قرار نیست جوابی پس بدن هم این دنیاشون بهشته هم اون دنیاشون. با این نعمت و مزایا که بهشون داده شده دیگه قراره با چی مخالفت کنند

خداوند احکام را بر طبق مصالح و مفاسد قرار داده است تا کور شود هر آنکه نتواند دید و کسی که به احکام خداوند عمل کند هم دنیا را خواهد داشت و هم آخرت را
ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه
هدیه الهی;608871 نوشت:
خداکنه مردها تو تمام مسائل سنگ دین و به سینه بزنن,آقا تو هیچ مسئله ای دین رو رعایت نمیکنه تا بحث ازدواج مجدد میاد میگه اسلام گفته ,پیامبر ما چنین بوده چنان بوده....

اصلا کسی یک مورد را قبول داشته باشد اشکالی ایجاد می کند؟ مثلا شخصی هیچ کاری را انجام نمی دهد جز نماز خواندن،آیا باید به او بگوییم نماز خواندن را ترک کن؟ در حالی که چنین مطلبی هم که شما گفتید نیست.
neɠïn;608840 نوشت:
در زمانی که دین اسلام نازل شد، محدودیت‌ها و قیودی را نیز برای تعدد زوجات قرار داده است، نشان می‌دهد كه حكم اولیه همان تك همسری و وحدت ازدواج است.مگر در شرایط استثنایی.

به این مطالب کاملا پاسخ دادیم که تعدد زوجات مستحب است،آنوقت شما برای ما فتوا می دهید؟
neɠïn;608840 نوشت:
بلکه هر وقت بهت فشار اومد به همسرت خیانت کن

شما ابتدا ثابت کن این کار خیانت است که مرد شرعا و طبق شرایط شرع برود همسر دوم بگیرد بعد بیایید برای ما روضه بخوانید
neɠïn;608829 نوشت:
امام علی اگر ازدواج مجدد را برای مردان به قیمت ناراحتی همسرشان توصیه میکرد چرا خودشان در زمان حضرت زهرا همسر دیگری اختیار نکردند لطفا نگید چون شان آن خانم بالا بوده که دلیل بچه گانه ای است.

امام علی با زنان حسود که مخالفت تعدد زوجات همسرانشان هستند به شدت برخورد می کرد مبکرد مطالبی در اینمورد گفته شد!
هیچ یک از امامان ما تک همسر نبودند و تمام آنها همسران متعددی داشتند
neɠïn;608829 نوشت:
ظر مراجع هم وحی منزل نیست که مصون از خطا باشد نظر کسی رو باید پذیرفت که با عقل و منطق جور در بیاد
تنها منبع قران است که در قران هم بسیار مشخصه که اصل موضوع سرپرستی یتیمان بوده نه خوشحال کردن مردان این احکام من درآوردی هم برای خودتان!

همه روایات جعلی هستند و تمام مراجع هم اشتباه می کنند قرآن هم آیاتی دارد البته برخی از آنها تاریخ مضرف گذشته هستند مثل ایات ارث و آیه ای که می گوید زن ناشزه را بزنید و آیه ای که می گوید مردان به دلیل برتری بر زنان قوام آنها هستند و ...
مرحبا به دینکن!!!!
در مورد اینکه آیه در مورد سرپرست یتیمان هست یا نیست هم کاملا پاسخ دادم

The Emotion Machine;608939 نوشت:
یک زن حتی زمانی که با همسر دائمش با کلی ناز و نوازش، خواهش و التماس نزدیکی می کند باز هم اندکی با حس حقارت تن به این کار می دهد، برسد به این که همسر موقت باشد.زنانی که تن به ازدواج موقت می دهند از سر بدبختی راضی به این کار می شوند.اما برای مردان فقط ارضای غرایز جنسی است.

سلام. خانوم این منطقتون اشتباهه چون دارین حس خودتون رو به تموم زن ها تعمیم میدین.
تا الان نمیدونستم خانوما با شوهرشون با حس تحقیر رابطه برقرار میکنن!

امین;608906 نوشت:
ببخشید شما مسلمان نیستید؟

مسلمان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تو اسلام مگه ما رو آدم حساب کردند که مسلمان بمونیم ؟
افسارمون رو دادن دست مرد، برای مرد آزادی بی حصر و برای زن سپردگی مطلق و غیر از این رو کفر حساب کردن
شماها و دیگر کارشناسان هم هیچ وقت پاسخی منطقی برای سئوالات ما نداشتید
اول از شرط و شروطی حرف میزنید که زن میتونه برای ممانعت از ازدواج مجدد مرد بزاره بعد میگید اگه شرط نافذ باشه قبوله ؟ این چی؟ یعنی کشک و خیال واهی
بهتره کل احادیث و روایات و واقعیات رو یه دفعه بیان کنید
کسی که تحمل پذیرش داره بمونه و مسلمان بشه
کسی هم که نداره بره سراغ منطق خودش
اینجوری اسلام ناب شما هم خالص میمونه و از نخاله ها پاک میشه خیلی از کاربران همین رو میخواستند
البته وقتی تصمیم گیرنده ها همگی مرد بودند باید هم نسخه ایی بهتر از این برای زنان پیچیده نمیشد

ملاصدرا;608966 نوشت:
اکثر افرادی که در این تاپیک شرکت می کنند ادعای اسلام دارند اما مسلمان حقیقی بودن به معنای تسلیم در برابر احکام و اوامر خدا باشیم محل تامل است و ان شاء الله خداوند توفیق مسلمان واقعی یعنی تسلیم در برابر تمام احکام و اوامر خداوند به همه ما بدهد.
بنده تفسیر یک آیه را برای این خانم های محترمی که روی به تفسیر و تقیید احکام خداوند متعال می آورند و برای آن شرط می گذارند،محدود به زمان خاصی می کنند اما تخصصی در زمینه فقهی و آشنایی با مبانی اجتهاد ندارند این آیه را برای تذکره قرار می دهیم ابتدا برای خودم و در آخر برای دوستنای که احکام را با نظرات خودشان تفسیر می کنند چرا که

ملاصدرا;608966 نوشت:
ببینید خداوند می فرماید نماز بخوانید شاید رستگار شوید فلان صالح را انجام دهید شاید رستگار شوید اما در مورد حلال و حرام هایش صراحتا می گوید که اگر در مورد حلال و حرامها افترا ببندید یقینا رستگار نمی شوید و به فلاح نمی رسید!

سلام
به نظرم هر کسی میتونه خودش راه درست رو انتخاب کند ما که نباید بگم راه درست این است و بقیه راه ها خطاست اگر شما مطالعه کردید و به این نتیجه رسیدید که نظر فلان شخص درست و منطقی است دلیل نمی شود همه به نتیجه ای که شما رسیدید برسند ما هم مطالعه کردیم و از نظر ما نظرات برخی بزرگان دیگر با عقل و منطق جور در میاد درسته هر کسی به مخالفش بگه شما که با ما مخالف هستید به خدا دروغ بستید و حرام و حلال خدا رو زیر سوال می برید

مگر از هر کس به اندازه فهم و درکش بازخواست نمیشه مگر نمی گویند اگر کسی بعد از تحقیق مسلمان نشد و واقعا در این راه کوتاهی نکرده باشد گناهی نکرده خوب عقل من میگه نظر بزرگانی چون موسوی و صانعی منطقی تر است و اگر به خاطر ترس بگم نظرات مراجع دیگر قابل قبول است فکر نکنم قبول مطلبی به خاطر ترس ارزش داشته باشد

اینجا کسی در مورد حرام و حلال ها افترا نمی بندد اینجا قرار نیست همه نظرات شبیه هم باشه هر کسی باید این حق رو داشته باشد از بین نظرات، نظری رو که براش عاقلانه تر و منطقی تر و خداپسندانه تر است انتخاب کند

علــی;609138 نوشت:
خداوند احکام را بر طبق مصالح و مفاسد قرار داده است تا کور شود هر آنکه نتواند دید و کسی که به احکام خداوند عمل کند هم دنیا را خواهد داشت و هم آخرت را

:khaneh::khaneh::khaneh:
هم دنیا رو دارید هم آخرت رو
این دنیا رو با کلی زن و معشوقه سر میکنید
اخرت رو هم با کلی حوری
البته بهت حق میدم اینطوری موضع بگیری خدا چنین لطفی در حق منم میکرد حتما گردن مخالف رو با شمشیر میزدم
پس راحت باش بهت حق میدم

[="Tahoma"]

شبـنم;609135 نوشت:
پاکدامنی رو برای چی گذاشتن

ازدواج دوم و متعه به معنای عدم پاکدامنی نیست!
مواظب باشید که چه حرفی می زنید.
شبـنم;609135 نوشت:
شما هم در نظر بگیرید همسر اون آقا یک انسانه نمیتونه چنین وضعی رو تحمل کنه

زن اول حق مخالفت با حکم خدا را ندارد و باید این حسادت مسخره و متعصبانه ای که در وجودش است را از بین ببرد

شبـنم;609145 نوشت:
هم دنیا رو دارید هم آخرت رو
این دنیا رو با کلی زن و معشوقه سر میکنید
اخرت رو هم با کلی حوری
البته بهت حق میدم اینطوری موضع بگیری خدا چنین لطفی در حق منم میکرد حتما گردن مخالف رو با شمشیر میزدم
پس راحت باش بهت حق میدم

:khaneh:
آخر و عاقبت کارتان به تمسخر آیات قرآن هم کشیده شد که هم حوری را مسخره می کنید و هم تعدد زوجات را
کسی که تابع احکام خدا باشد هم دنیا را دارد و هم آخرت را اما کسی که منکر احکام خدا باشد آخرتی ندارد و دنیا هم همینطور

[="Times New Roman"][="Black"]

شبـنم;609135 نوشت:
سلام جناب مسعود
اولا من هیچ وقت وارد زندگی زن دیگه ایی نمیشم این رو مطمئن باشید خوب میدونم اون زن چه حسی داره وقتی شوهرش میره سراغ زنی جوانتر !!!!!!!!!!!!
یه جوری دوستان از رفع نیاز حرف میزنن انگار طرف افسارش دست نیازشه، خوب ما هم آدمیم افسار نیازمون رو دستمون میگیریم پاکدامنی رو برای چی گذاشتن
این همه مجرد اطراف من ریخته آیا همه بدنبال رفع نیازشون دست به هر کاری زدند؟

من هیچ وقت ازدواج موقت نخواهم کرد حاضر نیستم اینقدر خودم خار و خفیف کنم که برای چند صباحی نیازهای مردی هوس ران رو پاسخگو باشم بعد هم مثل یه دستمال مصرفی دورم بندازه و بره سراغ یکی دیگه
ازدواج نکنه مگه همه قراره ازدواج کنن؟؟؟؟؟ منم مثل یکی از هزاران و میلیون ها مجرد دنیا حتما قسمت بوده ازدواج نکنم شاید هم امتحان خدا بوده فکر میکنید ازدواج کردن آخرین هدف و رویایی منه اونقدر هدف دارم که اگر هیچ وقت هم ازدواج نکنم چیزی رو در زندگی از دست نمیدم با این همه حق و حقوقی هم که هر روز برای اقایان ایجاد میشه همون بهتر هیچ وقت ازدواج نکنم و زندگیم رو بخطر نندازم

جناب مسعود مگه دوران 1400 سال پیشه حتما هر زنی یه سایه بالا سر بخواد الان خیلی از خانمها سایه بالا سر زندگی خود و خونوادشون هستند به هیچ مردی هم احتیاج ندارن من چرا باید یه سایه اضافی بخوام

این عقاید هم قدیمی شده همین الان هم خانمهای مجرد با سرزندگی پیشرفت میکنن به همه مراتب و مقام ها میرسن نیازی هم نیست حتما در سایه یه مرد به خواسته هاشون برسن
اینجا باید دولت توان برقراری امنیت اجتماعی رو برای زنان داشته باشه

شما هم در نظر بگیرید همسر اون آقا یک انسانه نمیتونه چنین وضعی رو تحمل کنه ازدواج مجدد همسرش به قیمت نابودی زندگی اون تموم میشه یک عمر زیر فشار روحی و روانی قرار بگیره مهم نیست زندگیش از هم پاشیده بشه مهم نیست ؟ زندگی یه زن ساخته میشه این قبول ولی به چه قیمتی ؟ به قیمت نابودی زندگی زنی دیگر و آوارگی بچه هاش؟
ما نگفتیم جلو میاستیم نمیزاریم هیچ مردی ازدواج مجدد بکنه هیچ مردی نباید متعه بکنه ازدواج مجدد بکنند ولی این وسط باید رضایت زن اول در نظر گرفته بشه این وسط باید بدونن در این زندگی کس دیگه ایی هم وجود داره که حرفش شرطه ، حالا نگاه کن به پست های کاربران ببین چی میگن
میگیم رضایت زن اول احادیثی میارن که امام ( معصوم ما ) بدون در نظر گرفتن احساسات خانم با بیرحمی حکم میده که برو با کنیزت باش تازه خانم هم تنبیه کن
چه چیزی از این حرفها برداشت میکنی؟
اینجا زن رو آدم حساب نمیکنن افسارشو دادن دست مرد، به هر سو خواست بکشونه و ببره، پاهاش رو زنجیره کنه، هر زمان اجازه داد خانم سری به اقوام بزنه، کیان خانواده در اسلام یعنی سرسپردگی و تسلیمت محض زن و آزادی بی حد و حصر مرد و هرنوع مقابله با این طرز تفکر کفر محسوب میشه
اینه چیزی که به ما گفته میشه
کارشناسان هم توان پاسخگویی ندارن اول میان ازدواج مجدد رو محدود به شرایطی خاص میکنن بعد از حرفشون برمیگردن و هرگونه شرط و شروطی رو رد میکنن

سلام و عرض ادب و احترام..
.
به نظرم احادیث رو هرکسی خودش تفسیر میکنه..بخاطر همین مشکل به وجود میاد..
.
مثلا حدیث داریم که از آدم بد دوری کنید..ولی خیلی از مومنین هستن با انسان های بد می گردن تا اصلاحشون کنند..و روی خوبی هاشون تمرکز می کنند و تا جایی که می تونند هدایتشون میکنند..
.
نظر شخصیم اینه که معنی احادیث و روایات دقیقا توی جمله نیست..و کلی ماده و تبصره داره..
.
اما در مورد حرفهایی که زدم عقاید و نظرات من همینه و حرف دیگه ای ندارم..قرار نیست همه با من موافق باشند..:Gol:[/]

علــی;609138 نوشت:
به این مطالب کاملا پاسخ دادیم که تعدد زوجات مستحب است،آنوقت شما برای ما فتوا می دهید؟

علــی;609138 نوشت:
شما ابتدا ثابت کن این کار خیانت است که مرد شرعا و طبق شرایط شرع برود همسر دوم بگیرد بعد بیایید برای ما روضه بخوانید

علــی;609138 نوشت:
مرحبا به دینکن!!!!

کسی برای شما روضه نمی خواند کسی هم براتون فتوا صادر نمی کند شما بروید هر کاری دوست دارید بکنید
مرحبا به دین شما که در هر دو دنیا برای مردان بهشتی ساخته است و جهنمی برای زنان
مردی که سراغ تعدد زوجات رود حالا به هر دلیلی و دل همسر و فرزندانش را بشکند انسانیت رو زیر پا گذاشته اینو حتی بچه ای هم میدونه
حالا بیام چی رو براتون ثابت کنم که خیانته اصلا انسانه که بیام بگم کارش خیانت بوده یا نه

علــی;609138 نوشت:
بنده در تعجبم که شما چه کاره هستید که برای دیگر زنان تصمیم می گیرید وقتی زنانی حاضر می شوند همسر دوم مردی شوند،به شما چه ارتباطی دارد که در کار دیگران دخالت می کنید؟

بنده هم در تعجبم چرا این همه سفت و سخت مردان متاهل رو دعوت به ازدواج مجدد میکنی؟
طرف زیر بار مسئولیت یه زن و بچه ش مونده اونقدر حضرتعالی فتوای ازدواج مجدد میدی
شما توان دارید برو سراغ ازدواج مجدد کسی جلوت رو گرفته؟
برای دیگران هم تصمیم گیری نکن مردم عقل و شعور دارن لازم نیست مرتب زیرگوششون متعه و تعدد زوجات زمزمه کنی
تو که نگران دختران مجرد هستی چرا نگران پسران مجرد نیستی؟
شما که وکیل وصی همه زنان بیوه و دختران مجرد شدی و جز متعه و تعدد زوجات راهی هم به ذهنت نمیرسه حداقل برای پیرپسران مجرد هم پیشنهادی ارائه بده
تخصصتون فقط در رفع نیاز زنان بیوه و مطلقه است ؟
در ضمن سئوالات رو هم جواب بده از زیرشون در نرو
اگر تعداد مردان بیشتر بود این همه زن رو از کجا میاری؟
برای پسران مجرد چه پیشنهادی داری؟

اینم اخرین پست من بود
شما هم بشین تا صد سال دیگه تاپیک تعدد زوجات بزن

علــی;609138 نوشت:
مثل ایات ارث و آیه ای که می گوید زن ناشزه را بزنید و آیه ای که می گوید مردان به دلیل برتری بر زنان قوام آنها هستند و ...

ایشون به ما میگویند فتوا ندهید آنوقت خودشان آیات رو تفسیر کردند و نتیجه گیری کردند که مردان بر زنان برتری دارند
میخواستید اینو بگید همون اول میگفتید چرا اینقدر کشش دادی
باشه به خیال خودتان تصور کنید برترید:Kaf:

[="Tahoma"]

شبـنم;609151 نوشت:
بنده هم در تعجبم چرا این همه سفت و سخت مردان متاهل رو دعوت به ازدواج مجدد میکنی؟

بنده هم در تعجبم که چرا اینقدر علاقه به مخالفت به خدا و جعلی خواندن احادیث و نظر علما دارید
شبـنم;609151 نوشت:
اونقدر حضرتعالی فتوای ازدواج مجدد میدی

شما فتوای عدم ازدواج می دهید ما نظر اسلام که تعدد زوجات است را بیان کردیم
شبـنم;609151 نوشت:
شما توان دارید برو سراغ ازدواج مجدد کسی جلوت رو گرفته؟

زندگی دیگران به شما ارتباطی ندارد
شبـنم;609151 نوشت:
برای دیگران هم تصمیم گیری نکن مردم عقل و شعور دارن لازم نیست مرتب زیرگوششون متعه و تعدد زوجات زمزمه کنی

آنوقت تو چرا برای زنان تصمیم گیری می کنی و حکم خدا را خیانت و بی عفتی و هزار چیز دیگر می خوانی
می خواهی زن دوم مردان نشوی نشو! اما حق تصمیم گیری برای دیگران را نداری بلکه خدا حق اینکار را دارد
شبـنم;609151 نوشت:
تو که نگران دختران مجرد هستی چرا نگران پسران مجرد نیستی؟

با همین توصیه ها به پسران مجرد هم کمک می شود! احکام خدا جامع و کامل است و اگر به این عمل شود باعث می شود که زنان کم توقع شوند و مشکل مجرد ها هم حل می شود خخخخخخخخخخخخخخ
neɠïn;609150 نوشت:
کسی برای شما روضه نمی خواند کسی هم براتون فتوا صادر نمی کند شما بروید هر کاری دوست دارید بکنید
مرحبا به دین شما که در هر دو دنیا برای مردان بهشتی ساخته است و جهنمی برای زنان

مرحبا به دین شما که روایاتش همه جعلی و علمایش همه در اشتباه هستند و قرآنش هم بسیاری از آیاتش تاریخ مصرف گذشته و فقط شما می فهمید

[="Tahoma"]

neɠïn;609156 نوشت:
ایشون به ما میگویند فتوا ندهید آنوقت خودشان آیات رو تفسیر کردند و نتیجه گیری کردند که مردان بر زنان برتری دارند
میخواستید اینو بگید همون اول میگفتید چرا اینقدر کشش دادی
باشه به خیال خودتان تصور کنید برترید

حتما می خواهی از روایاتی که طبق نظر شما جعلی هستند در تفسیر این آیه استفاده کنید؟
بیا برای ما شما تفسیر کن!
همینکه دارید از بحث اصلی فرار می کنید نشانه این است که در بحث اصلی چیزی برای گفتن ندارید

شبـنم;609151 نوشت:
شما هم بشین تا صد سال دیگه تاپیک تعدد زوجات بزن

جالب اینجاست شما دو کاربر شبنم و نگین در تمام پست ها بر علیه احکام تعدد زوجات و ارث و دیه و اجازه بیرون رفتن زن و ... موضع گیری می کنید و آنوقت ما که درباره حکم خدا سخن می گوییم متهم می شویم!

[="Tahoma"]

آیا تعدد زوجات از احکام مستحب اسلام است؟

مسئله تعدد زوجات از جمله مسائل مهمی است که در دهه های اخیر مورد توجه جدی قرار گرفته است. ریشه اصلی این مسئله به قرآن بازمیگردد که تعدد همسر برای شوهر را اجازه میدهد.

قرآن در آیه 3 سوره نساء میفرماید:


وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِي الْيَتامى‏ فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً؛ و اگر مى‏ترسيد كه هنگام ازدواج با دختران يتيم، عدالت را رعايت نكنيد، از ازدواج با آنان، چشم‏پوشى كنيد و با زنان پاك ديگر ازدواج نمائيد، دو يا سه يا چهار همسر و اگر مى‏ترسيد عدالت را درباره همسران متعدد رعايت نكنيد، تنها يك همسر بگيريد.

آيه فوق دلالت صريحى بر مسئله جواز تعدد زوجات دارد.

برخی گمان کرده اند این حکم اختصاص به سرپرست ایتام دارد زیرا خطاب آیه به ایشان است اما همانطور که از ملاحظه اسلوب قرآن در دیگر آیات روشن میشود خطابهای قرآنی به خودی خود دلالتی بر اختصاص حکم به مخاطب خاصی ندارند مگر اینکه قرینه ای در بین باشد. از اینروست که هم در روایات و هم توسط فقها و مفسران اسلامی این حکم به سرپرستان ایتام منحصر نشده است.[1]

جواز تعدد زوجات مشروط به شرایطی است که یکی از مهمترین آنها که در آیه مذکور نیز مورد توجه است «رعایت عدالت میان همسران» است.

باید توجه داشت منظور از عدالت در این آیه، عدالت در امور زندگى از قبيل هم‏خوابگى و وسايل زندگى و رفاه و آسايش است نه عدالت در حريم قلب و عواطف انسانى‏ زیرا محبت قلبى، حالتی انفعالی و خارج از اراده انسان است.[2]

از اینروست که در آيه 129 سوره نساء، رعايت اين نوع از عدالت واجب نشده است:
وَ لَنْ تَسْتَطيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلا تَميلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوها كَالْمُعَلَّقَةِ؛ شما هرگز نمى‏توانيد از نظر محبّت قلبى در ميان زنان، عدالت برقرار كنيد، هر چند كوشش نماييد، ولى تمايل خود را به كلّى متوجّه يك طرف نسازيد كه ديگرى را بصورت زنى كه شوهرش را از دست داده درآوريد.

بنابراين محبت‏هاى درونى مادامى كه موجب ترجيح بعضى از همسران بر بعضى ديگر از جنبه‏هاى عملى، نشود، ممنوع نيست، و آنچه مرد موظف به آن است رعايت عدالت در جنبه‏هاى عملى و خارجى است.[3]

در روایتی از امام صادق به همین حقیقت تصریح شده است:

أَمَّا قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ «فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً» يَعْنِي‏ فِي‏ النَّفَقَةِ وَ أَمَّا قَوْلُهُ «وَ لَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوها كَالْمُعَلَّقَةِ» يَعْنِي فِي الْمَوَدَّة؛ منظور از عدالت در آيه «فَانْكِحُوا...» عدالت در نفقه (و رعايت حقوق همسرى و طرز رفتار و كردار) است و منظور از عدالت در آيه «وَ لَنْ تَسْتَطِيعُوا...» عدالت در تمايلات قلبى است. [4]

از اين بيان روشن ميشود توصیه به تعدد زوجات هم جایز و هم امکانپذیر است و اینکه برخی گمان میکنند قرآن رعایت عدالت را محال دانسته پس تعدد زوجات عملا منتفی است، تلقی اشتباهی است زیرا آنچه از نظر قرآن محال است رعایت عدالت در محبت قلبی است و قرآن نیز هرگز این را جزو شرایط تعدد زوجات قرار نداده است.

قابل ذکر است حکم جواز تعدد زوجات در هیچ آیه یا روایتی نسخ و باطل نشده و به محدوده زمانی یا جغرافیایی خاصی نیز منحصر نشده است. پس طبق حدیث معروف: «حَلَالُ‏ مُحَمَّدٍ حَلَالٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَا يَكُونُ غَيْرُهُ وَ لَا يَجِي‏ءُ غَيْرُه‏؛ حلال محمد حلال است تا روز قیامت و حرام محمد حرام است تا روز قیامت و غیر از این نیست و غیر این هم نخواهد آمد» [5] جواز این حکم در عصر و جامعه ما نیز وجود دارد هر چند عمل به آن الزامی ندارد.

با مراجعه به روایات نکته عجیب تری را پیرامون مسئله تعدد زوجات مشاهده میکنیم اینکه احادیث نه تنها به تجویز تعدد زوجات اشاره دارند بلکه روی آوردن به آن را نیز تشویق میکنند. به عبارت دیگر اگر قرآن مسئله تعدد همسر برای شوهر را صرفا اجازه داده است در روایات به استحباب و رجحان آن نیز اشاره شده است.

از جمله در روایتی از امام رضا میخوانیم:

ثَلَاثٌ مِنْ سُنَنِ الْمُرْسَلِينَ الْعِطْرُ وَ أَخْذُ الشَّعْرِ وَ كَثْرَةُ الطَّرُوقَة؛ سه چیز از سنتهای رسولان است: عطر و برطرف کردن موهای زاید بدن و کثرت زنان.[6]

قابل ذکر است واژه «طروقه» با فتح طاء به معنای نساء (زنان) است.[7]

همچنین از امام صادق روایتی به همین مضمون آمده است: «أَرْبَعٌ مِنْ أَخْلَاقِ الْأَنْبِيَاءِ ع التَّطَيُّبُ وَ التَّنْظِيفُ... وَ كَثْرَةُ الطَّرُوقَةِ».[8]

نیز در کتاب «وسائل الشیعه» بابی وجود دارد با این عنوان: «بَابُ اسْتِحْبَابِ كَثْرَةِ الزَّوْجَاتِ وَ الْمَنْكُوحَاتِ؛ بابی درباره استحباب کثرت همسر و نکاح.» [9]

در کتاب فقهی معروف «عروه الوثقی» درباره استحباب تعدد زوجات آمده است:
الاستحباب لا يزول بالواحدة بل التعدد مستحب أيضا؛ استحباب ازدواج با انتخاب یک همسر تمام نمیشود بلکه تعدد همسر نیز مستحب است. [10]

از مجموع آنچه بیان شد استفاده میشود که تعدد زوجات از مستحبات اسلامی است؛ اما مستحب و نه بیشتر.

امروزه با توجه به تبلیغات فراوانی که علیه سنت تعدد زوجات شده است شنیدن اینکه تعدد زوجات امر مستحبی است لااقل برای زنان شگفت انگیز مینماید و بسیاری نیز از آسیبهای احتمالی اجرای این حکم با شرایط فعلی جامعه، ابراز نگرانی میکنند.

حقیقت این است که این حکم الزامی ندارد و مادام که شرایط عمل به این مستحب فراهم نباشد حتی اقدام به آن مجاز نیست زیرا همانگونه که امیرالمؤمنین فرمود: «إِذَا أَضَرَّتِ النَّوَافِلُ بِالْفَرَائِضِ فَارْفُضُوهَا؛هنگامی که امور مستحب به انجام واجبات ضرر میزند آنرا ترک کنید.»[11] (حکمت 279 نهج البلاغه)؛ اما توجه به فواید مهم اجرای این حکم و نیز شناسایی آسیبهای احتمالی و چاره اندیشی شایسته درباره آنها، بسیاری از ابهامها و نگرانیهای موجود را برطرف میسازد.

توجه داشته باشیم که ازدواج علاوه بر حفظ نسل و ایجاد توازن جمعیتی، فواید مهمتر دیگری هم دارد که یکی از آنها کاستن از زمینه های فساد و فحشاست و اینگونه به افزایش رشد کیفی جامعه کمک میکند و از طرف دیگر نیروی لازم برای پشتیبانی از اسلام را (مخصوصا اسلام شیعی) تامین میکند که این نیز از نظری به جنبه کیفی و از نظری به جنبه کمّی مساله نظر دارد. با اینحال حکمت یا حکمتهای واقعی این حکم الهی بسان بسیاری دیگر از احکام شرعی، برای ما روشن نیست اما این ناآگاهی نباید به مخالفت با اصل حکم الهی بیانجامد.

بنابراین قانون تعدد زوجات از منظر اسلام، هم مشروع است و هم مستحب و دارای فواید فراوانی برای دین و دنیا، هم دیروز و هم امروز و هم فرداست؛ پس اگر در اجرای امروزی آن نقصی میبینیم منطقی تر اینست که به رفع موانع آن بیاندیشیم. البته توجه داریم که این حکم، مستحب است و نه واجب، پس کسی مجبور نیست انجامش دهد یا به کسی توصیه کند اما چون عرف نمیپسندد یا ما نمیپسندیم یا زمینه های آنرا آماده نداریم نباید به این تلقی نادرست ختم شود که این حکم تاریخ مصرفش برای گذشته یا محدوده جغرافیای عربستان بود و نه امروز و هر جا.

منابع
[1] ناصر مكارم شيرازى، تفسیرنمونه، دارالكتب الإسلامية، 1374 ش، چاپ اول، تهران، ج‏3، ص: 256.
[2] همان ، ص: 255.
[3] همان.
[4] ثقةالاسلام كلينى، الكافي (8 جلدی)، دارالكتب الإسلامية، 1365 ش، تهران، ج‏5، ص: 363.
[5] همان، ج‏1، ص: 58.
[6] همان، ج5، ص320.
[7] علامه مجلسى، بحارالأنوار، مؤسسةالوفاء، 1404 ق، بيروت – لبنان، ج62، ص5.
[8] شيخ صدوق، من لايحضره الفقيه (4 جلدی)، انتشارات جامعه مدرسين، 1413 ق، قم، ج1، ص131.
[9] شيخ حر عاملى، وسائل الشيعة (29 جلدی)، مؤسسه آل البيت، 1409 ق، قم، ج20، ص241.
[10] سید محمد کاظم طباطبائی یزدی، العروه الوثقی (دو جلدی)، موسسه الاعلمی للمطبوعات، 1409 ق، بیروت، ج‏2، ص 797.
[11] نهج البلاغه، حکمت 279.

با اینکه عده ای از فقها امروزه، ازدواج دوم را با اجازه و بدون کسب اجازه ی مرد از همسر اولّش صحیح میدانند، ولی حتّی اگر این فتوا هم صحیح باشد، همین منش حضرت رسول و مولانا علی بن ابی طالب نشان میدهد که ولو اینکه تعدّد ازدواج مجازفقهی باشد ، ولی از نظر اخلاقی مطلوب نمی باشد.

چرا که هر دو بزرگوار تا پایان عمر همسر اوّلشان که می توان گفت ازدواج مبتنی بر عاطفه و عشق بوده است، هیچ همسر دیگری نداشته اند و آنچه تاریح نشان میدهد، ازدواج های بعد از همسر اوّلشان هم عمدتاً اغراض سیاسی-اجتماعی داشته است.

لذا می توان این عملکرد حضرت رسول و حضرت امیر را، نوعی عمل اخلاقی شمرد که مطلوب نیست تا وقتی همسر اوّل کسی زنده است، و حالت عادی هم حاکم است، فرد در عرض همسر اولش، همسر دومی اختیار کند. و اگر خلاف این عملکرد، در بعضی انبیاء و اولیاء دیگر دیده شود، باید آن را استثناء شمرد و دلیل ویژه و ضرورت آن را جستجو نمود و همین عملکرد رسول خدا و حضرت علی را اصل و معیار اخلاق در این حیطه، قرار داد. چنانچه بزرگان و شخصیتهای فقهی و سیاسی جامعه نیز که بهتر از ما مستحبات و واجبات را میشناسند به چنین امری مبادرت نمیکنند.

[="Tahoma"]

neɠïn;609150 نوشت:
مرحبا به دین شما که در هر دو دنیا برای مردان بهشتی ساخته است و جهنمی برای زنان

تعدد زوجات به نفع زنان است.
به نفع زن دوم و سوم و چهارم است وگرنه چرا باید بزن دوم و سوم و چهارم بشوند؟
شما احکام خدا را قبول ندارید نداشته باش و خودت هم جواب خدا را می دهی اما برای دیگران تصمیم گیری نکنید که به ضرر زنان است و به نفع مردان.
من نمی دانم این وسط شما چه کاره هستید که مرد راضی است به ازدواج و زن دوم و سوم و چهارم راضی است به اینکه زن دوم و سوم و چهارم شود،آنوقت شما می آیید فتوا می دهید که این حکم به ضرر تمام زنان است!

موضوع قفل شده است