سرنوشت روح کودکانی که قبل ازبلوغ می میرند چگونه است؟

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
سرنوشت روح کودکانی که قبل ازبلوغ می میرند چگونه است؟

باسلام
روح کودکانی که قبل ازبلوغ میمیرند ایادوباره به زمین برمیگردندیانه؟
یاحق

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد طاها

با عرض سلام به شما دوست گرامی

بر اساس آیه 42 سوره زمر ، قبض روح انسان دو گونه است: قبض موقت و قبض دائم:

اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حينَ مَوْتِها وَ الَّتي‏ لَمْ تَمُتْ في‏ مَنامِها فَيُمْسِكُ الَّتي‏ قَضى‏ عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَ يُرْسِلُ الْأُخْرى‏ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ

خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض مى‏كند، و ارواحى را كه نمرده‏اند نيز به هنگام خواب مى‏گيرد؛ سپس ارواح كسانى كه فرمان مرگشان را صادر كرده نگه مى‏دارد و ارواح ديگرى را (كه بايد زنده بمانند) بازمى‏گرداند تا سرآمدى معيّن؛ در اين امر نشانه‏هاى روشنى است براى كسانى كه انديشه مى‏كنند.

و همانطور که مشاهده میشود در این آیه فرقی میان نفس کودک و غیر کودک گذاشته نشده است.

از روایات نیز استفاده میشود که روح اطفال نیز بسان دیگر انسانها پس از مرگ به برزخ میرود. در کتاب شریف «من‏ لايحضره‏ الفقيه» بخشی وجود دارد تحت عنوان: « بَابُ حَالِ مَنْ يَمُوتُ مِنْ أَطْفَالِ الْمُؤْمِنِينَ». از جمله روایات این بخش میتوان به حدیث ذیل اشاره نمود:

امام صادق فرمود: إِذَا مَاتَ طِفْلٌ مِنْ أَطْفَالِ الْمُؤْمِنِينَ نَادَى مُنَادٍ فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ أَلَا إِنَّ فُلَانَ بْنَ فُلَانٍ قَدْ مَاتَ فَإِنْ كَانَ مَاتَ وَالِدَاهُ أَوْ أَحَدُهُمَا أَوْ بَعْضُ أَهْلِ بَيْتِهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ دُفِعَ إِلَيْهِ يَغْذُوهُ وَ إِلَّا دُفِعَ إِلَى فَاطِمَةَ ع تَغْذُوهُ حَتَّى يَقْدَمَ أَبَوَاهُ أَوْ أَحَدُهُمَا أَوْ بَعْضُ أَهْلِ بَيْتِهِ فَتَدْفَعُهُ إِلَيْهِ. (من‏ لايحضره‏ الفقيه ج : 3 ص : 490)

هرگاه کودکی از مؤمنان از دنیا رفت، منادی در ملکوت آسمان و زمین ندا می دهد که فلانی فرزند فلانی از دنیا رفته است، اگر پدر یا مادر یا یکی از بستگان مؤمن او از دنیا رفته باشد کودک را به نزد او می برند تا از او پرستاری کند و اگر کسی یافت نشد، او را به حضرت فاطمه (س) می سپارند و آن حضرت، تا زمانی که یکی از پدر یا مادر یا نزدیکانش به آن طفل ملحق شوند، از کودک نگهداری می کنند و بعد کودک را به آن فرد تحویل می دهند.

بر اساس این روایت و روایات متعدد دیگری از کتاب یاد شده و یا کتابهای حدیثی دیگر میتوان چنین نتیجه گرفت که روح طفل پس از مرگ به زمین بازنمیگردد بلکه به برزخ میرود.

در پناه حق

طاها;601593 نوشت:
با عرض سلام به شما دوست گرامی

بر اساس آیه 42 سوره زمر ، قبض روح انسان دو گونه است: قبض موقت و قبض دائم:

اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حينَ مَوْتِها وَ الَّتي‏ لَمْ تَمُتْ في‏ مَنامِها فَيُمْسِكُ الَّتي‏ قَضى‏ عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَ يُرْسِلُ الْأُخْرى‏ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ

خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض مى‏كند، و ارواحى را كه نمرده‏اند نيز به هنگام خواب مى‏گيرد؛ سپس ارواح كسانى كه فرمان مرگشان را صادر كرده نگه مى‏دارد و ارواح ديگرى را (كه بايد زنده بمانند) بازمى‏گرداند تا سرآمدى معيّن؛ در اين امر نشانه‏هاى روشنى است براى كسانى كه انديشه مى‏كنند.

و همانطور که مشاهده میشود در این آیه فرقی میان نفس کودک و غیر کودک گذاشته نشده است.

از روایات نیز استفاده میشود که روح اطفال نیز بسان دیگر انسانها پس از مرگ به برزخ میرود. در کتاب شریف «من‏لايحضره‏الفقيه» بخشی وجود دارد تحت عنوان: « بَابُ حَالِ مَنْ يَمُوتُ مِنْ أَطْفَالِ الْمُؤْمِنِينَ». از جمله روایات این بخش میتوان به حدیث ذیل اشاره نمود:

امام صادق فرمود: إِذَا مَاتَ طِفْلٌ مِنْ أَطْفَالِ الْمُؤْمِنِينَ نَادَى مُنَادٍ فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ أَلَا إِنَّ فُلَانَ بْنَ فُلَانٍ قَدْ مَاتَ فَإِنْ كَانَ مَاتَ وَالِدَاهُ أَوْ أَحَدُهُمَا أَوْ بَعْضُ أَهْلِ بَيْتِهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ دُفِعَ إِلَيْهِ يَغْذُوهُ وَ إِلَّا دُفِعَ إِلَى فَاطِمَةَ ع تَغْذُوهُ حَتَّى يَقْدَمَ أَبَوَاهُ أَوْ أَحَدُهُمَا أَوْ بَعْضُ أَهْلِ بَيْتِهِ فَتَدْفَعُهُ إِلَيْهِ. (من‏لايحضره‏الفقيه ج : 3 ص : 490)

هرگاه کودکی از مؤمنان از دنیا رفت، منادی در ملکوت آسمان و زمین ندا می دهد که فلانی فرزند فلانی از دنیا رفته است، اگر پدر یا مادر یا یکی از بستگان مؤمن او از دنیا رفته باشد کودک را به نزد او می برند تا از او پرستاری کند و اگر کسی یافت نشد، او را به حضرت فاطمه (س) می سپارند و آن حضرت، تا زمانی که یکی از پدر یا مادر یا نزدیکانش به آن طفل ملحق شوند، از کودک نگهداری می کنند و بعد کودک را به آن فرد تحویل می دهند.

بر اساس این روایت و روایات متعدد دیگری از کتاب یاد شده و یا کتابهای حدیثی دیگر میتوان چنین نتیجه گرفت که روح طفل پس از مرگ به زمین بازنمیگردد بلکه به برزخ میرود.

در پناه حق

باسلام
چگونه کودکی بدون ازمایش الهی وارد بهشت میشود
شمافرمودیدمرگ مثل خواب است اماخواب اصلامثل واقعیت نیست مادرخواب اعمالی انجام میدیم که گویااصلاخودمان نیستیم وبه عقل خوددرخواب میخندیم به اگرمرگ باهمان قبض روح درهنگام خواب که دیگرروح مابازنمیگردد همان مرگ است باید بگم واردجهانی مصنوعی شدیم که اصلاخودمان خودمان نیستیم
یاحق

احمد;601610 نوشت:
چگونه کودکی بدون ازمایش الهی وارد بهشت میشود

با عرض سلام به شما دوست گرامی

1- در پست گذشته عرض نکردیم کودک وارد بهشت میشود بلکه گفتیم وارد برزخ میشود و روایتی هم که بیان شد صرفا برای این منظور بود که نشان دهیم روح کودک در این دنیا باقی نمیماند بلکه به برزخ میرود. البته درباره سرنوشت کودکان در برزخ و قیامت روایات متعدد با مضامین گوناگون وارد شده که البته خارج از محل بحث ماست، تنها عرض میکنیم که برزخ مراتبی دارد و سرپرستی از اطفال لزوما در مرتبه بهشت برزخی نخواهد بود زیرا همانطور که از روایات قابل استفاده است بهشت برزخی به مومنان خالص اختصاص دارد.( تفسير نمونه، ج‏14، ص: 324)

2- در پست گذشته عرض نکردیم خواب مثل مرگ است از همه لحاظ، خیر؛ قرآن در آیه یاد شده میفرماید توفّی (قبض روح) دو مصداق دارد یکی خواب و یکی هم مرگ است. به عبارت دیگر خواب شکل ضعیفی از مرگ است به این لحاظ که ارتباط روح و بدن در هر دو سیر تنزلی دارد هر چند این تنزل در مرگ به قطع شدن رابطه روح و بدن می انجامد. در این باره فرقی نمیکند محتوای خواب چه باشد، محتوا هر چه باشد اصل اینکه ارتباط روح با بدن تنزل یافته در جای خود محفوظ و مسلم است.

در پناه حق

طاها;601593 نوشت:
هرگاه کودکی از مؤمنان از دنیا رفت

اگه پدر مادر بچه مومن نباشن چی؟

ღ✿ღ Parisa ღ✿ღ;603078 نوشت:
اگه پدر مادر بچه مومن نباشن چی؟

با عرض سلام به شما دوست گرامی

از مجموع آیات و روایات در کنار برهانهای عقلی میتوان قاطعانه گفت اطفال مشرکین و کفار که در طفولیت از دنیا بروند نه در عالم برزخ و نه قیامت، به صرف اینکه والدین ایشان کافر و مشرک بوده اند عقاب نخواهند شد؛

اما یک نکته از روایات استنباط میشود و آن اینکه اطفال مومنین به علت تلاشی که والدینشان در جهت ایمان داشته اند مورد تفضل قرار میگیرند و طبعا این تفضل شامل حال اطفال کفار و مشرکین نمیشود.

به عبارت دیگر اطفال مؤمنین از ثمرات ایمان والدین خود بهره مند میشوند و اطفال کفار و مشرکین به علت کوتاهی والدین خود از این تفضل محروم خواهند بود.

لطفا دقت شود که اینجا سخن از آثار ایمان والدین است نه حق اطفال.

اطفال (چه مولود شخص مومن باشند یا شخص غیر مومن) در برزخ، به خودی خود، نه استحقاق بهشت را دارند و نه دوزخ و از این نظر هیچ تفاوتی میان ایشان نیست و اگر اطفال کفار و مشرکین از آن امتیاز (تکفل توسط حضرت زهرا) محروم هستند تنها به دلیل کوتاهی والدین ایشان بوده است.
اما در قیامت، بر اساس برخی از روایات، همه اطفال مورد آزمون قرار میگیرند و هر کس توانست از این آزمون سربلند بیرون آید او بهشتی و الا دوزخی خواهد بود.( الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏3، ص: 248)

در پناه حق

موضوع قفل شده است