جمع بندی علم در اسلام

تب‌های اولیه

11 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
علم در اسلام

به نام خدا.

با سلام.

علمی که در اسلام به فراگیری آن فرمان داده شده چیست؟ منظور فقط علوم دینی و ادوات اولیه لازم ( ریاضیات ابتدایی و ستاره شناسی بسیار ابتدایی و ... ) هست یا شامل علوم تجربی در پیچیدگی و گستردگی امروز هم میشه؟

بی زحمت با دلیل از روایات و یا آیات بگید شامل میشه یا نمیشه.

با تشکرات زیاد ، ستایشگر :Gol:

با نام و یاد دوست



کارشناس بحث: استاد هادی

با سلام و عرض ادب خدمت برادر بزرگوار

از منظر قرآن و روايات، علم هدف نیست بلکه وسیله ای است که موجب رشد و کمال انسان می شود ، بنابراین هر علمی که موجب رشد معنوی انسان شده ودر جهت کمال انسانی باشد علم مورد نظر دین مقدس اسلام است ، عن ابی الحسن موسی(علیه السلام)قال:
«دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْمَسْجِدَ فَإِذَا جَمَاعَةٌ قَدْ أَطَافُوا بِرَجُلٍ فَقَالَ مَا هَذَا فَقِيلَ عَلَّامَةٌ فَقَالَ وَ مَا الْعَلَّامَةُ فَقَالُوا لَهُ أَعْلَمُ النَّاسِ بِأَنْسَابِ الْعَرَبِ وَ وَقَائِعِهَا وَ أَيَّامِ الْجَاهِلِيَّةِ وَ الْأَشْعَارِ الْعَرَبِيَّةِ قَالَ فَقَالَ النَّبِيُّ ص ذَاكَ عِلْمٌ لَا يَضُرُّ مَنْ جَهِلَهُ وَ لَا يَنْفَعُ مَنْ عَلِمَهُ ثُمَّ قَالَ النَّبِيُّ ص إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آيَةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ وَ مَا خَلَاهُنَّ فَهُوَ فَضْل» (الكافي، ج‏1، ص: 32)

رسول الله(ص)وارد مسجد شد، جماعتی را مشاهده فرمود که اطراف مردی حلقه زده اند، حضرت(ص)فرمود:این کیست؟ گفته شد:ایشان علاّمه است.فرمود(ص):علامه است، یعنی چه؟ گفتند:او داناترین مردم به معرفت اصل و نسب های عرب و دانا به وقایع روزگار(جاهلیت)و اشعار عربی است، همه اینها را خوب می داند.پیامبر(ص)فرمود:این علمی است که از ندانستن آن و جهل به آن ضرر وزیانی نرسد و از علم آن سودی حاصل نشود.همانا علم منحصر به سه چیز است:آیه محکمه(عقاید) یا فریضة عادله(احکام) و یا سنّت قائمه(اخلاق) غیر از اینها زیادت است.

حضرت در این روایت علم را به سه چیز منحصر فرمود ، عقاید ، احکام و اخلاق . علّامه طباطبائى مفهوم علم را در ادبيات قرآن چنين تعريف كرده: «اصولا علم در زبان قرآن عبارت است از يقين به خدا و آيات او»(ترجمه الميزان، ج‏16، ص: 309)

لذا اگر علومی همچون ریاضی ، ستاره شناسی و سایر علوم تجربی در راستای این هدف باشد و یقین انسان را نسبت به خدا و اخرت بیشتر کند و موجبات معرف هر چه بیشتر انسان را فراهم کند از منظر دین اسلام علم محسوب می شود و الا اگر انسان را به دنیا پرستی سوق بدهد و از رشد معنوی بازدارد چیزی جز ضلالت و گمراهی نخواهد بود .

هادی;429526 نوشت:
با سلام و عرض ادب خدمت برادر بزرگوار

از منظر قرآن و روايات، علم هدف نیست بلکه وسیله ای است که موجب رشد و کمال انسان می شود ، بنابراین هر علمی که موجب رشد معنوی انسان شده ودر جهت کمال انسانی باشد علم مورد نظر دین مقدس اسلام است ، عن ابی الحسن موسی(علیه السلام)قال:
«دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْمَسْجِدَ فَإِذَا جَمَاعَةٌ قَدْ أَطَافُوا بِرَجُلٍ فَقَالَ مَا هَذَا فَقِيلَ عَلَّامَةٌ فَقَالَ وَ مَا الْعَلَّامَةُ فَقَالُوا لَهُ أَعْلَمُ النَّاسِ بِأَنْسَابِ الْعَرَبِ وَ وَقَائِعِهَا وَ أَيَّامِ الْجَاهِلِيَّةِ وَ الْأَشْعَارِ الْعَرَبِيَّةِ قَالَ فَقَالَ النَّبِيُّ ص ذَاكَ عِلْمٌ لَا يَضُرُّ مَنْ جَهِلَهُ وَ لَا يَنْفَعُ مَنْ عَلِمَهُ ثُمَّ قَالَ النَّبِيُّ ص إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آيَةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ وَ مَا خَلَاهُنَّ فَهُوَ فَضْل» (الكافي، ج‏1، ص: 32)

رسول الله(ص)وارد مسجد شد، جماعتی را مشاهده فرمود که اطراف مردی حلقه زده اند، حضرت(ص)فرمود:این کیست؟ گفته شد:ایشان علاّمه است.فرمود(ص):علامه است، یعنی چه؟ گفتند:او داناترین مردم به معرفت اصل و نسب های عرب و دانا به وقایع روزگار(جاهلیت)و اشعار عربی است، همه اینها را خوب می داند.پیامبر(ص)فرمود:این علمی است که از ندانستن آن و جهل به آن ضرر وزیانی نرسد و از علم آن سودی حاصل نشود.همانا علم منحصر به سه چیز است:آیه محکمه(عقاید) یا فریضة عادله(احکام) و یا سنّت قائمه(اخلاق) غیر از اینها زیادت است.

حضرت در این روایت علم را به سه چیز منحصر فرمود ، عقاید ، احکام و اخلاق . علّامه طباطبائى مفهوم علم را در ادبيات قرآن چنين تعريف كرده: «اصولا علم در زبان قرآن عبارت است از يقين به خدا و آيات او»(ترجمه الميزان، ج‏16، ص: 309)

لذا اگر علومی همچون ریاضی ، ستاره شناسی و سایر علوم تجربی در راستای این هدف باشد و یقین انسان را نسبت به خدا و اخرت بیشتر کند و موجبات معرف هر چه بیشتر انسان را فراهم کند از منظر دین اسلام علم محسوب می شود و الا اگر انسان را به دنیا پرستی سوق بدهد و از رشد معنوی بازدارد چیزی جز ضلالت و گمراهی نخواهد بود .

به نام خدا.

از پاسخ زیبای شما بسیار سپاسگذارم.

من پاسخ شما اینجور نتیجه میگیرم که پس مثلا دانش هایی مثل مهندسی های مختلف ، علم مد نظر اسلام نیستند درسته؟ میتونم این رو نتیجه بگیرم که از سمت خدا و پیامبر (ص) هم یادگیری این دانش ها زیادی و اضافی هست؟ میتونم نتیجه بگیرم دانش هایی که به تکنولوژی های مختلف منجر میشن از نظر اسلام اتلاف وقت هست؟

حدس میزنم که نتیجه گیری هام غلطه. ولی میخوام براشون از آیات و احادیث دلیل داشته باشم.

ستایشگر :Gol:

ستايشگر;429534 نوشت:
به نام خدا.

از پاسخ زیبای شما بسیار سپاسگذارم.

من پاسخ شما اینجور نتیجه میگیرم که پس مثلا دانش هایی مثل مهندسی های مختلف ، علم مد نظر اسلام نیستند درسته؟ میتونم این رو نتیجه بگیرم که از سمت خدا و پیامبر (ص) هم یادگیری این دانش ها زیادی و اضافی هست؟ میتونم نتیجه بگیرم دانش هایی که به تکنولوژی های مختلف منجر میشن از نظر اسلام اتلاف وقت هست؟

حدس میزنم که نتیجه گیری هام غلطه. ولی میخوام براشون از آیات و احادیث دلیل داشته باشم.

ستایشگر :Gol:


سلام
پاسخ کارشناس محترم واضح هست.
مهم اینه که هدف از یادگیری هر علمی چی باشه. مهندسی ها هم اگر در راستای اهداف مقدس و الهی یادگرفته شوند، علوم مد نظر خداوند خواهند بود.

علی ;429628 نوشت:
سلام
پاسخ کارشناس محترم واضح هست.
مهم اینه که هدف از یادگیری هر علمی چی باشه. مهندسی ها هم اگر در راستای اهداف مقدس و الهی یادگرفته شوند، علوم مد نظر خداوند خواهند بود.

به نام خدا.

سلام.

شما چون خیلی باهوش تر از من هستید براتون واضح هست و جای سوال نشده. ولی برای من شده. شما ببخشید که مثل شما باهوش نیستم و سوال زیادی میپرسم.

جناب هادی فرمودند که طبق حدیث ، اونچیزی بهش علم گفته میشه که در یکی از این سه زمینه باشه : عقاید ، احکام ، اخلاق.

حالا برای من این سوال شد که : مهندسی برق (مثلا! چون خودم برق میخونم مثال زدم) نه باعث ازدیاد عقیده ی آدم میشه ( همه اش صحبت از استفاده از نیروی برق برای کارهای مختلف هست نه اینکه با استفاده از نیروی برق خدا رو بشناسیم هر چند که میشه گفت قدرت خدا رو بنگرید که این انرژی رو در الکترون ذخیره کرده ولی بحث رشته اصلا اینجور چیزا نیست و اگر بحث اینجور چیزا باشه دیگه اینهمه عمق و کاربرد نداره ) نه ازش حکمی در باب حلال بودن یا حرام بودن کسب میشه ( والا تا اینجا که من اومدم و میبینم ، نمیگن بر اساس قانون KCL مثلا فلان چیز حلال است یا حرام است ) و نه حکمی اخلاقی ازش استخراج میشه ( بحثی در رابطه با اینکه فلان قانون الکتریسیته یا فلان سیستم برقی باعث متخلق شدن آدم به اخلاق نیکو میشه نیست ). پس از نظر اسلام علم نیست؟ یعنی اینهمه تاکیداتی که بر علم آموزی شده ، تاکید بر علوم حوزه هست و بقیه ول معطل هستند؟

میخوام ببینم درست فهمیدم یا نه تا سوال های بعدیم رو بپرسم.

ستایشگر :Gol:

[="Tahoma"][="DarkSlateBlue"]

ستايشگر;429634 نوشت:
به نام خدا.

سلام.

شما چون خیلی باهوش تر از من هستید براتون واضح هست و جای سوال نشده. ولی برای من شده. شما ببخشید که مثل شما باهوش نیستم و سوال زیادی میپرسم.

جناب هادی فرمودند که طبق حدیث ، اونچیزی بهش علم گفته میشه که در یکی از این سه زمینه باشه : عقاید ، احکام ، اخلاق.

حالا برای من این سوال شد که : مهندسی برق (مثلا! چون خودم برق میخونم مثال زدم) نه باعث ازدیاد عقیده ی آدم میشه ( همه اش صحبت از استفاده از نیروی برق برای کارهای مختلف هست نه اینکه با استفاده از نیروی برق خدا رو بشناسیم هر چند که میشه گفت قدرت خدا رو بنگرید که این انرژی رو در الکترون ذخیره کرده ولی بحث رشته اصلا اینجور چیزا نیست و اگر بحث اینجور چیزا باشه دیگه اینهمه عمق و کاربرد نداره ) نه ازش حکمی در باب حلال بودن یا حرام بودن کسب میشه ( والا تا اینجا که من اومدم و میبینم ، نمیگن بر اساس قانون KCL مثلا فلان چیز حلال است یا حرام است ) و نه حکمی اخلاقی ازش استخراج میشه ( بحثی در رابطه با اینکه فلان قانون الکتریسیته یا فلان سیستم برقی باعث متخلق شدن آدم به اخلاق نیکو میشه نیست ). پس از نظر اسلام علم نیست؟ یعنی اینهمه تاکیداتی که بر علم آموزی شده ، تاکید بر علوم حوزه هست و بقیه ول معطل هستند؟

میخوام ببینم درست فهمیدم یا نه تا سوال های بعدیم رو بپرسم.

ستایشگر :Gol:

انسان و جامعه انسانی در هر زمانی اگه مطابق با اقتضائات اون زمان پیش نره و از رفاه حداقلی زمانه خودشو برخوردار نکنه اونقد ذهنش مشغول حل مسائل معیشتیش خواهد بود که از رسیدن به مراتب عالی یقین، جا میمونه

اینکه مقام معظم رهبری تاکید دارن رو پیشرفت هم در علوم جدید و مسائل مادی و هم در سبک و محتوای زندگی و معنویات، یه دلیلش توجه به همین نکته اس
مومن عاقل، با زمانه جلو میره اما با دیدگاه توحیدی؛ رفاه بیشتر اونو به خدا وابسته تر می کنه نه اینکه احساس بی نیازی از خدا بکنه

علوم جدید، نقش مستقیمی شاید در اون سه بخش ندارن اما با این توضیح قطعاً نقش غیر مستقیم دارن و به نظر حقیرمیشه کسب اونها رو با همین هدف هم الهی و درراستای اعتلای عقاید، احکام و اخلاق، دونست

التماس دعا
موید باشید:Sham:[/]

ستايشگر;428800 نوشت:
علمی که در اسلام به فراگیری آن فرمان داده شده چیست؟ منظور فقط علوم دینی و ادوات اولیه لازم ( ریاضیات ابتدایی و ستاره شناسی بسیار ابتدایی و ... ) هست یا شامل علوم تجربی در پیچیدگی و گستردگی امروز هم میشه؟

بی زحمت با دلیل از روایات و یا آیات بگید شامل میشه یا نمیشه.

اینم هست که اسلام گفته هیچ کاری رو زمین نمونه. مشاغلی که جامعه بهشون نیاز داره واجب کفایی هستند و خب خیلی از مشاغلم امروزه تخصصی هستند.
کسی هم که میخواد در هر مقطعی ادامه تحصیل بده ببینه چه رشته ای نیاز جامعه هست. البته بیشتر به مسئولین برمیگرده که نیاز سنجی برای رشته ها انجام بدن.

ستايشگر;429534 نوشت:
از پاسخ زیبای شما بسیار سپاسگذارم.

من پاسخ شما اینجور نتیجه میگیرم که پس مثلا دانش هایی مثل مهندسی های مختلف ، علم مد نظر اسلام نیستند درسته؟ میتونم این رو نتیجه بگیرم که از سمت خدا و پیامبر (ص) هم یادگیری این دانش ها زیادی و اضافی هست؟ میتونم نتیجه بگیرم دانش هایی که به تکنولوژی های مختلف منجر میشن از نظر اسلام اتلاف وقت هست؟

حدس میزنم که نتیجه گیری هام غلطه. ولی میخوام براشون از آیات و احادیث دلیل داشته باشم.

با سلام مجدد خدمت شما و تشکر از توضیحات خوب سایر دوستان بزرگوار

بله نتیجه گیری که از عرایض بنده کردید اشتباهه و البته مختصر بودن عرایض بنده دلیل بر نتیجه گیری اشتباه شما شد لذا مقصر بنده هستم . علوم تجربی اتلاف وقت نیست بلکه این علوم نیز می تواند اسلامی باشد ...
توضیح مطلب:
با توجه به آیات و همچنین روایات مختلف، علمی که اسلام تاکید بر فراگیری آن دارد علم خداشناسی است که هدف از خلقت انسان و جهان نیز همین است که انسان در این فرصت محدود به هدف خلقت که عبودیت خداست برسد .
تحصیل در رشته های مختلف علوم تجربی مانند مهندسی برق و ... که حضرت عالی هم در این رشته تحصیل می فرمایید اگر مانع خداشناسی نباشد و انسان را از هدف دور نکند منافاتی با عرایض بنده ندارد ، بلکه گاهی ضرورت ایجاب می کند که مومنین به دنبال چنین علومی بروند تا جامعه اسلامی محتاج به جوامع دیگر نبوده و در تمامی زمینه ها مستقل باشد .
به هر حال آحاد مومنین ،یک جامعه را تشکیل می دهند و ضرورت جامعه ایجاب می کند مومنین در هر زمینه ای تخصص داشته باشند مهم این است که اساس دین که خداشناسی است فراموش نشود و در کنار تحصیل و یا فعالیت در رشته های علوم تجربی علم خداشناسی ، احکام و اخلاق را به طور جد دنبال بکنند .
آیت الله جوادی املی مکررا می فرمایند ما اگر بخواهیم دانشگاه ها را اسلامی بکنیم بایستی برای اول همه کار ها خدا بیاوریم آنگاه دانشگاه های ما می شود اسلامی ، اگر در علم ستاره شناسی بگوییم خدا این کار را انجام داد این علم می شود اسلامی، اما اگر خدا را از اول علوم برداریم(همچنان که غرب چنین کرد) این علم چیزی جز ضرر و زیان نیست .
اساسا ما چیزی به نام علم غیر اسلامی نداریم چون علوم تجربی هم در حقیقت توضیح و تبیین آفریده های خدا هستند و اگر در علوم ، خدا مد نظر باشد این علوم اسلامی است .
آیت الله جوادی آملی می فرمایند :«ما هرگز فیزیک و شیمی غیر اسلامی نداریم. علم اگر علم است نمی تواند غیر اسلامی باشد زیرا علم صائب تفسیر خلقت و فعل الهی و تبیین کار خدا، حتما اسلامی است گرچه فهمنده این حقیقت را درنیابد و خلقت خدا را طبیعت بپندارد» (بيانات حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي (مدظلّه العالي) در ديدار با جمعي از قرآن پژوهان ، اعضاي هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي ـ حسينيّه احمد آباد ؛ مرداد 1386)

هادی;429691 نوشت:
با سلام مجدد خدمت شما و تشکر از توضیحات خوب سایر دوستان بزرگوار

بله نتیجه گیری که از عرایض بنده کردید اشتباهه و البته مختصر بودن عرایض بنده دلیل بر نتیجه گیری اشتباه شما شد لذا مقصر بنده هستم . علوم تجربی اتلاف وقت نیست بلکه این علوم نیز می تواند اسلامی باشد ...
توضیح مطلب:
با توجه به آیات و همچنین روایات مختلف، علمی که اسلام تاکید بر فراگیری آن دارد علم خداشناسی است که هدف از خلقت انسان و جهان نیز همین است که انسان در این فرصت محدود به هدف خلقت که عبودیت خداست برسد .
تحصیل در رشته های مختلف علوم تجربی مانند مهندسی برق و ... که حضرت عالی هم در این رشته تحصیل می فرمایید اگر مانع خداشناسی نباشد و انسان را از هدف دور نکند منافاتی با عرایض بنده ندارد ، بلکه گاهی ضرورت ایجاب می کند که مومنین به دنبال چنین علومی بروند تا جامعه اسلامی محتاج به جوامع دیگر نبوده و در تمامی زمینه ها مستقل باشد .
به هر حال آحاد مومنین ،یک جامعه را تشکیل می دهند و ضرورت جامعه ایجاب می کند مومنین در هر زمینه ای تخصص داشته باشند مهم این است که اساس دین که خداشناسی است فراموش نشود و در کنار تحصیل و یا فعالیت در رشته های علوم تجربی علم خداشناسی ، احکام و اخلاق را به طور جد دنبال بکنند .
آیت الله جوادی املی مکررا می فرمایند ما اگر بخواهیم دانشگاه ها را اسلامی بکنیم بایستی برای اول همه کار ها خدا بیاوریم آنگاه دانشگاه های ما می شود اسلامی ، اگر در علم ستاره شناسی بگوییم خدا این کار را انجام داد این علم می شود اسلامی، اما اگر خدا را از اول علوم برداریم(همچنان که غرب چنین کرد) این علم چیزی جز ضرر و زیان نیست .
اساسا ما چیزی به نام علم غیر اسلامی نداریم چون علوم تجربی هم در حقیقت توضیح و تبیین آفریده های خدا هستند و اگر در علوم ، خدا مد نظر باشد این علوم اسلامی است .
آیت الله جوادی آملی می فرمایند :«ما هرگز فیزیک و شیمی غیر اسلامی نداریم. علم اگر علم است نمی تواند غیر اسلامی باشد زیرا علم صائب تفسیر خلقت و فعل الهی و تبیین کار خدا، حتما اسلامی است گرچه فهمنده این حقیقت را درنیابد و خلقت خدا را طبیعت بپندارد» (بيانات حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي (مدظلّه العالي) در ديدار با جمعي از قرآن پژوهان ، اعضاي هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي ـ حسينيّه احمد آباد ؛ مرداد 1386)

به نام خدا.

از توضبحات شما بسیار سپاسگذارم.

ستایشگر:Gol:

پرسش:
علمی که در اسلام به فراگیری آن فرمان داده شده چیست؟ منظور فقط علوم دینی و ادوات اولیه لازم ( ریاضیات ابتدایی و ستاره شناسی بسیار ابتدایی و ... ) هست یا شامل علوم تجربی در پیچیدگی و گستردگی امروز هم میشه؟

پاسخ:

از منظر قرآن و روايات، علم هدف نیست بلکه وسیله ای است که موجب رشد و کمال انسان می شود ، بنابراین هر علمی که موجب رشد معنوی انسان شده و در جهت کمال انسانی باشد علم مورد نظر دین مقدس اسلام است، عن ابی الحسن موسی(علیه السلام)قال:
«دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْمَسْجِدَ فَإِذَا جَمَاعَةٌ قَدْ أَطَافُوا بِرَجُلٍ فَقَالَ مَا هَذَا فَقِيلَ عَلَّامَةٌ فَقَالَ وَ مَا الْعَلَّامَةُ فَقَالُوا لَهُ أَعْلَمُ النَّاسِ بِأَنْسَابِ الْعَرَبِ وَ وَقَائِعِهَا وَ أَيَّامِ الْجَاهِلِيَّةِ وَ الْأَشْعَارِ الْعَرَبِيَّةِ قَالَ فَقَالَ النَّبِيُّ ص ذَاكَ عِلْمٌ لَا يَضُرُّ مَنْ جَهِلَهُ وَ لَا يَنْفَعُ مَنْ عَلِمَهُ ثُمَّ قَالَ النَّبِيُّ ص إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آيَةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ وَ مَا خَلَاهُنَّ فَهُوَ فَضْل» (1)

رسول الله(ص)وارد مسجد شد، جماعتی را مشاهده فرمود که اطراف مردی حلقه زده اند، حضرت(ص)فرمود:این کیست؟ گفته شد:ایشان علاّمه است.فرمود(ص):علامه است، یعنی چه؟ گفتند:او داناترین مردم به معرفت اصل و نسب های عرب و دانا به وقایع روزگار(جاهلیت)و اشعار عربی است، همه اینها را خوب می داند.پیامبر(ص)فرمود:این علمی است که از ندانستن آن و جهل به آن ضرر وزیانی نرسد و از علم آن سودی حاصل نشود.همانا علم منحصر به سه چیز است:آیه محکمه(عقاید) یا فریضة عادله(احکام) و یا سنّت قائمه(اخلاق) غیر از اینها زیادت است.

حضرت در این روایت علم را به سه چیز منحصر فرمود: عقاید، احکام و اخلاق. علّامه طباطبائى مفهوم علم را در ادبيات قرآن چنين تعريف كرده: «اصولا علم در زبان قرآن عبارت است از يقين به خدا و آيات او»(2)
ممکن است شبهه ای در این زمینه ایجادشود که در این صورت به غیر از علوم حوزی، سایر علوم، از منظر اسلام علم محسوب نمی شوند! در پاسخ به این شبهه عرض می شود: با توجه به آیات و روایات، علمی که اسلام تاکید بر فراگیری آن دارد علم خداشناسی است که هدف از خلقت انسان و جهان نیز همین است که انسان در این فرصت محدود به هدف خلقت که عبودیت خداست برسد .

تحصیل در رشته های مختلف علوم تجربی، اگر مانع خداشناسی نباشد و انسان را از هدف دور نکند منافاتی با علم اسلامی ندارد، بلکه گاهی ضرورت ایجاب می کند که مومنین به دنبال چنین علومی بروند تا جامعه اسلامی محتاج به جوامع دیگر نبوده و در تمامی زمینه ها مستقل باشد .
به هر حال آحاد مومنین، یک جامعه را تشکیل می دهند و ضرورت جامعه ایجاب می کند مومنین در هر زمینه ای تخصص داشته باشند مهم این است که اساس دین که خداشناسی است فراموش نشود و در کنار تحصیل و یا فعالیت در رشته های علوم تجربی علم خداشناسی ، احکام و اخلاق را به طور جد دنبال بکنند .

آیت الله جوادی املی مکررا می فرمایند ما اگر بخواهیم دانشگاه ها را اسلامی بکنیم بایستی برای اول همه کار ها خدا بیاوریم آنگاه دانشگاه های ما می شود اسلامی ، اگر در علم ستاره شناسی بگوییم خدا این کار را انجام داد این علم می شود اسلامی، اما اگر خدا را از اول علوم برداریم(همچنان که غرب چنین کرد) این علم چیزی جز ضرر و زیان نیست .
اساسا ما چیزی به نام علم غیر اسلامی نداریم چون علوم تجربی هم در حقیقت توضیح و تبیین آفریده های خدا هستند و اگر در علوم ، خدا مد نظر باشد این علوم اسلامی است .
آیت الله جوادی آملی می فرمایند :«ما هرگز فیزیک و شیمی غیر اسلامی نداریم. علم اگر علم است نمی تواند غیر اسلامی باشد زیرا علم صائب تفسیر خلقت و فعل الهی و تبیین کار خدا، حتما اسلامی است گرچه فهمنده این حقیقت را درنیابد و خلقت خدا را طبیعت بپندارد» (3)

......................................................................................................
1. الكافي، ج‏1، ص: 32
2. ترجمه الميزان، ج‏16، ص: 309
3. بيانات حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي (مدظلّه العالي) در ديدار با جمعي از قرآن پژوهان ، اعضاي هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي ـ حسينيّه احمد آباد ؛ مرداد 1386

موضوع قفل شده است