حکم دیدن، انتشار و فروش فیلم هایی که مشوق گناه هستند

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حکم دیدن، انتشار و فروش فیلم هایی که مشوق گناه هستند

باسلام

با توجه به اینکه آیت الله سیستانی در استفائات گفتند:

غیبت یعنی بازگو کردن عیب مؤمنی که مستور است.
غیبت یعنی ذکر عیبی که مستور وپوشیده است البته در وقتی که شخص غایب است وتهمت یعنی نسبت ناروا وخلاف واقع به کسی زدن.

در خیلی از این فیلم هایی که از صدا و سیما پخش میشه؛ بنده ملاحظه کردم، در فیلم بین بازیگران غیبت صورت میگیرد.
درسته که فیلم هست؛ ولی خیلی از مردم از همین فیلم ها الگو میگیرند! این چنین فیلم ها تأثیر داره روی کم شدن قباحت گناه یا جاری نکردن حکم غیبت روی چنین سخن ها و حرف ها.

اما نمونه:
بازیگر شماره 1 به خانه بازیگر شماره 2 میرود؛ هنگامی که گرم صحبت هستند در حال خوردن چایی، بازیگر شماره 1 عیب مستوری که بازیگر شماره 2 نمیداند را میگوید یا تهمتی میبندد؛ یا به سخره میگیرد یا خیانت میکند.

لازم به ذکره که این صحنه های و این موارد طوری در فیلم نمایش داده میشود که گویا تأیید شده توسط کارگردان هست یا اصلا مخاطب برداشت نمیکند که این صحنه ‌ی فیلم اشتباه و گناه هست.

با توجه به آنچه گفته شد، لطفا به این سوالات پاسخ دهید:

1- این عمل کارگردان ها (با وجودی که صحنه های غیبت و تهمت و دروغ و خیانت فیلم است) حرام است؟
2- دیدن چنین فیلم ها برای عموم مردم (که قدرت تشخیص صحنه بد رو از خوب ندارند) که خوف اینکه تأثیر پذیر از این اعمال نشان داده شده در فیلم باشند چه حکمی دارد و برای آنانیکه میتوانند عمل خوب و بد بازیگرها را از هم دیگر تشخیص دهند، تا تأثیر پذیر نشوند چه حکمی دارد؟
3- انتشار این چنین فیلم ها برای عوامی که قدرت تشخیص را ندارند و خواص چه حکمی دارد؟
4- پولی که از چنین فیلم هایی به جیب کارگردان ها یا فروشندگان میرود، حلال است؟

جواب رو از آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم بنویسید.
باتشکر

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد نور

علی سجاد فاطمی;579365 نوشت:
باسلام

با توجه به اینکه آیت الله سیستانی در استفائات گفتند:

غیبت یعنی بازگو کردن عیب مؤمنی که مستور است.
غیبت یعنی ذکر عیبی که مستور وپوشیده است البته در وقتی که شخص غایب است وتهمت یعنی نسبت ناروا وخلاف واقع به کسی زدن.

در خیلی از این فیلم هایی که از صدا و سیما پخش میشه؛ بنده ملاحظه کردم، در فیلم بین بازیگران غیبت صورت میگیرد.
درسته که فیلم هست؛ ولی خیلی از مردم از همین فیلم ها الگو میگیرند! این چنین فیلم ها تأثیر داره روی کم شدن قباحت گناه یا جاری نکردن حکم غیبت روی چنین سخن ها و حرف ها.

اما نمونه:
بازیگر شماره 1 به خانه بازیگر شماره 2 میرود؛ هنگامی که گرم صحبت هستند در حال خوردن چایی، بازیگر شماره 1 عیب مستوری که بازیگر شماره 2 نمیداند را میگوید یا تهمتی میبندد؛ یا به سخره میگیرد یا خیانت میکند.

لازم به ذکره که این صحنه های و این موارد طوری در فیلم نمایش داده میشود که گویا تأیید شده توسط کارگردان هست یا اصلا مخاطب برداشت نمیکند که این صحنه ‌ی فیلم اشتباه و گناه هست.

با توجه به آنچه گفته شد، لطفا به این سوالات پاسخ دهید:

1- این عمل کارگردان ها (با وجودی که صحنه های غیبت و تهمت و دروغ و خیانت فیلم است) حرام است؟
2- دیدن چنین فیلم ها برای عموم مردم (که قدرت تشخیص صحنه بد رو از خوب ندارند) که خوف اینکه تأثیر پذیر از این اعمال نشان داده شده در فیلم باشند چه حکمی دارد و برای آنانیکه میتوانند عمل خوب و بد بازیگرها را از هم دیگر تشخیص دهند، تا تأثیر پذیر نشوند چه حکمی دارد؟
3- انتشار این چنین فیلم ها برای عوامی که قدرت تشخیص را ندارند و خواص چه حکمی دارد؟
4- پولی که از چنین فیلم هایی به جیب کارگردان ها یا فروشندگان میرود، حلال است؟

جواب رو از آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم بنویسید.
باتشکر

با سلام و احترام

بنابه استفتای کتبی از دفتر آیه الله مکارم،بدون شک اگر برنامه هایی باشد که افراد آگاه یا ناآگاه را به غیبت کردن تشویق کند جایز نیست.(1)
به نظر آیه الله سیستانی هم همان حکم را دارد.(2)

پی نوشت:
1.استفتای کتبی از دفتر آیه الله مکارم به شماره 9307150131
2.استفتای شفاهی از دفتر آیه الله سیستانی در قم

باسلام و خسته نباشید
متأسفانه روی بسیاری این فیلم های تأثیر میگذاره و طوری نیست که مخاطب (حد اقل مخاطب ساده) این رو درک کنه.
جواب رو خیلی کلی دادید؛ اگه لطف کنید اون بقیه شماره ها رو هم جواب بدید و کاملا مشخص کنید؛ ممنون میشم.

علی سجاد فاطمی;582749 نوشت:
باسلام و خسته نباشید
متأسفانه روی بسیاری این فیلم های تأثیر میگذاره و طوری نیست که مخاطب (حد اقل مخاطب ساده) این رو درک کنه.
جواب رو خیلی کلی دادید؛ اگه لطف کنید اون بقیه شماره ها رو هم جواب بدید و کاملا مشخص کنید؛ ممنون میشم.

با سلام و عرض ادب

دقیقا متن سوال برای استفتای کتبی ارسال شد و پاسخ مذکور از دفتر مراجع دریافت شد برای اطلاع بیشتر می توانید با شماره 02537473 دفتر آیه الله مکارم و 02537836565 دفتر آیه سیستانی تماس بگیرید.

همواره به سلامت باشید

موضوع قفل شده است