جمع بندی حدیث «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة» به چه معناست؟

تب‌های اولیه

11 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حدیث «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة» به چه معناست؟

سلام به عزیزان

درخصوص حدیثی که از پیامبر اکرم (ص) نقل شد
"من مات ولم یعرف امام زمانه مات میتةجاهلیة،هرکس بمیرد در حالی که امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلیت مرده است.که این کنایه از مرگ بدون اسلام است."

منظور حضرت چه نوع شناختی از امام زمان(عج)بوده است؟
شناخت حول شخصیت ایشان مدنظر بوده یا خصوصیات ظاهری یا مواردی دیگر؟
بارها این سوال برایم پیش آمده و بی جواب مانده است

ممنون میشم اساتید در این باره توضیح بدهند

با نام و یاد دوست



کارشناس بحث: استاد مجید

محب زهراء;428641 نوشت:
منظور حضرت چه نوع شناختی از امام زمان(عج)بوده است؟
شناخت حول شخصیت ایشان مدنظر بوده یا خصوصیات ظاهری یا مواردی دیگر؟

با صلوات بر محمد وآل محمد
وسلام وعرض ادب واحترام
از مهم ترین وظایف هرشیعه ى منتظر، شناخت امام زمان است. مراد از شناخت امام شناختن نام و نسب امام (علیه السلام) و صفات و ویژگى هاى امام مى باشد؛مؤلف مكیال المكارم مى فرمایند:« بد ون تردید مقصود از شناختى كه امامان مارا به تحصیل آن نسبت به امام زمانمان امر فرموده اند، این است كه ما آن حضرت را آن چنان كه هست بشناسیم، به گونه اى كه این شناخت سبب در امان ماندن ما از شبهه هاى ملحدان و مایه نجاتمان از اعمال گمراه كننده ى مدعیان دروغین باشد، و چنین شناختى، جز به دو امر حاصل نمى گردد: اول شناختن شخص امام(علیه السلام) به نام و نسب{ شناخت شناسنامه ای} و دوم شناخت صفات و ویژگى هاى او و به دست آوردن این دو شناخت از اهم واجبات است.) الموسوى الاصفهانى، میرزا محمد تقى، مكیال المكارم، ج 2، ص 107)
امام صادق (ع) می فرمایند:« کمترین حد معرفت به امام زمان(عج) آن است که امام، همسنگ ومساوی با پیامبر (ص) است،مگردر درجه نبوت.»(البرهان،ج2،ص34.)و از آن جایی که امام صادق(ع) فرمود؛ معرفت از ساخته های خداوند است.(کافی،ج1،ص163) انسان باید حصول آن را از خداوند متعال طلب کند وبا دعا، آن را از خداوند بخواهد.در این زمینه وبرای حصول معرفت به آن حضرت، خواندن این دعا سفارش شده است:«...اللَّهُمَ‏ عَرِّفْنِي‏ نَفْسَكَ‏ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِيَّكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي‏...»
و به این نکته نیز باید توجه داشت که راه به دست آوردن شناخت نیز با مطالعه و تفکر در روایاتی است که از جانب اهل بیت (ع) به دست ما رسیده است چنان که از امام باقر وصادق (ع) نقل شده که :«بنده ی خدا مؤمن نخواهد بود، مگر این که خدا ورسول وهمه امامان را بشناسد ونیز امام زمانش را بشناسد ودر تمام امور خود به او مراجعه کند وتسلیم امر وی باشد.»(کافی،ج1،ص180) و هم چنین مطالعه و دقت در کتبی که بزرگان و علما در ارتباط با معارف مهدوی به رشته تحریر درآورده اند .

باسمه تعالی
باتشکر از توضیحات استاد مجید، درنفسیر آیات زیر به ارتباط با امام زمان اشاره شده است. بنابراین شناخت حضرت باید به یک رابطه ی روحی منجر شود.

- یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقینَ
- یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ

- در آیه اول دو دستور داده شده نخست دستور به تقوا و سپس دستور به همراه بودن با صادقین ، اگر مفهوم صادقین در آیه عام باشد و همه مؤ منان راستین و با استقامت را شامل گردد باید گفته شود و کونوا من الصادقین از صادقین باشید، نه با صادقین باشید (دقت کنید). این خود قرینه روشنى است که ((صادقین )) در آیه به معنى گروه خاصى است . از سوى دیگر منظور از همراه بودن این نیست که انسان همنشین آنها باشد بلکه بدون شک منظور آن است که همگام آنها باشد. آیا اگر کسى معصوم نباشد ممکن است بدون قید و شرط، دستور پیروى و همگامى با او صادر شود؟ آیا این خود دلیل بر آن نیست که این گروه تنها معصومانند؟!
- درتفسیر آیه دوم چنین آمده است: صبر پیشه کنید بر انجام واجبات الاهی و همگی در مقابل دشمنان خود و در مصیبت‌ها شکیبا باشید و همیشه با امامان معصوم(ع)، و امام زمان خود که در انتظارش هستید باشید و از او مراقبت نمایید.یعنى باید از امام(ع) در برابر دشمنان محافظت نمود و از فرمایشات او اطاعت کرد و از مخالفت با آن پرهیز نمود. در حقیقت، حفظ دین و قرآن، مورد عنایت حضرت حق می باشد. چون حفظ امام، حفظ دین اسلام و قرآن است.

- حضرت زهرا (س)به اباعمرو را جع ولایت امام علی (ع) فرمودند: ای اباعمرو! پیامبر ( ص) فرمودند: مَثَل امام، مثل کعبه است؛ که باید به سوی او آیند و او به سوی مردم نمی‌رود.

- مداومت بر دعای معرفت که استاد مجید اشاره کردند، و رعایت شروط اشاره شده در آیات فوق، توفیق شناخت و معیت روحی با امام زمان (علیه السلام) را فراهم می‌کند.

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

متعلم;433120 نوشت:
- حضرت زهرا (س)به اباعمرو را جع ولایت امام علی (ع) فرمودند: ای اباعمرو! پیامبر ( ص) فرمودند: مَثَل امام، مثل کعبه است؛ که باید به سوی او آیند و او به سوی مردم نمی‌رود.

إبن الأثير - أسد الغابة - رقم الصفحة : ( 4 ) - رقم الحديث : ( 31 )

- أنبئنا : عبد الله بن أحمد بن عبد القاهر ، أنبئنا : أبو غالب محمد بن الحسن الباقلاني إجازة ، أنبئنا : أبو علي بن شاذان ، أنبئنا : عبد الباقي بن قانع ، حدثنا : محمد بن زكريا العلائي ، حدثنا : العباس بن بكار ، عن شريك ، عن سلمة ، عن الصنايجي ، عن علي قال : قال رسول الله (ص) : أنت بمنزلة الكعبة تؤتى ولا تأتى فإن أتاك هؤلاء القوم فسلموها إليك يعنى الخلافة ، فأقبل منهم وإن لم يأتوك فلا تأتهم حتى يأتوك.

سلام
سپاس از عزیزان

مجید;433062 نوشت:
بدون تردید مقصود از شناختى كه امامان مارا به تحصیل آن نسبت به امام زمانمان امر فرموده اند، این است كه ما آن حضرت را آن چنان كه هست بشناسیم، به گونه اى كه این شناخت سبب در امان ماندن ما از شبهه هاى ملحدان و مایه نجاتمان از اعمال گمراه كننده ى مدعیان دروغین باشد

درود جناب استاد
دراین خصوص برای شناخت مدعیان دروغین از ویژگی های ظاهری آنها چه مواردی باید مدنظر باشد؟
در زمان ظهور امام عصر(عج) ،چگونه افراد از ویژگی های ظاهر، ایشان را خواهند شناخت؟
حول شناخت ویژگی های ظاهری حضرت در کتاب خاصی توصیه شده؟

پیشاپیش سپاس از پاسخگویی

محب زهراء;437510 نوشت:
دراین خصوص برای شناخت مدعیان دروغین از ویژگی های ظاهری آنها چه مواردی باید مدنظر باشد؟

با صلوات بر محمد وآل محمد
وسلام وعرض ادب واحترام
براى تشخيص حضرت مهدى (عج) از مدعيان دروغين مى ‏توان به نكات ذيل اشاره كرد:
1- پيامبران و امامان (ع) عموماً براى معرفى خود نياز به معجزه داشته‏ اند. چنان كه آن حضرت نيازى بدان پيدا كند حتماً اقدام به عمل معجزه خواهد نمود. گرچه احاديث رسيده صريحاً در اين موضوع مطلبى بيان نداشته است. البته تذكر نكته‏ اى لازم است و آن اين كه، گرچه در نظر شيعه نص و تصريح از ناحيه پيامبر (ص) از لوازم شناخت امام مطرح است اما اگر ادعاى امامت از جانب كسى به همراه اظهار معجزه صورت بگيرد، اين مسأله به نوبه خود مى‏ تواند دليل و قرينه بر امامت آن شخص تلقى گردد.
2- نشانه‏ هاى قبل از قيام مى‏ تواند براى معرفى آن حضرت كافى باشد و نيازى به معرف ديگرى مانند- معجزه خاصى- نباشد. آن علامت‏ ها عبارتند از: رويدادهاى آسمانى مانند: خسوف و كسوف در غير وقت طبيعى، صيحه آسمانى، اعلان آسمانى در ظهور و حوادث اجتماعى مانند: ظهور دجال و خروج سفيانى، فرو بردن زمين ارتش سفيانى را در بيابانى ميان مكه و مدينه، كشته شدن نفس زكيه در مسجد الحرام ميان ركن و مقام. به هر حال اين علامت‏ ها در مجموع مى‏ تواند دليل بر تشخيص امام زمان (عج) بوده باشد يعنى كسى كه پس از اين علائم به صورت آشكار در مسجدالحرام به عنوان قائم آل محمد (ص)، مردم را به سوى خدا دعوت كند جز مهدى موعود (عج) كسى ديگر نمى‏ تواند باشد. زيرا غير از او هر كس باشد رسوا خواهد شد. در همين زمينه حديثى از امام صادق (ع) در كتاب اصول كافى آمده است که: « مفضل بن عمر گويد: شنيدم امام صادق عليه السلام مي فرمود براى صاحب الامر دو غيبت است، در نخستين آنها بسوى خانواده‏ اش مراجعت مي كند. و در ديگرى مردم مي گويند: هلاك شد و در كدام وادى افتاد: عرض كردم: اگر چنان شد. ما چه كنيم؟ فرمود: هر گاه كسى مدعى امامت شد، مسائلى از او بپرسيد كه مثل امام جواب دهد (اگر پاسخ درست نگفت) او امام نيست.

محب زهراء;437510 نوشت:
در زمان ظهور امام عصر(عج) ،چگونه افراد از ویژگی های ظاهر، ایشان را خواهند شناخت؟

با صلوات بر محمد و آل محمد
حضرت مهدى (عليه السلام) سيمايى چون سيماى پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) دارد، در رفتار و گفتار و سيرت نيز شبيه و همانند اوست. از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده است: « (مهدی) شبیه‌ترین مردم به من است در اوصاف و قیافه‌اش و در گفتار و کردارش».
اميرالمؤمنين (عليه السلام) روزى به امام حسين (عليه السلام) نظر افكنده به اصحاب خود فرمودند: «در آينده خداوند از نسل او مردى را پديد مى آورد كه هم نام پيامبر شماست و در ويژگي هاى ظاهرى و سجاياى اخلاقى به او شباهت دارد.»
چهره آن حضرت، جوان و گندمگون، پیشانی‌اش بلند و تابنده، ابروانش هلالی و کشیده، چمشانش سیاه و درشت، بینی‌اش کشیده و زیبا، و دندان هایش برّاق و گشاده است.
زيبايى اگر به اعتدال و تناسب اعضاى چهره، يا به گيرايى نگاه و نورانيّت صورت و جذّابيّت آن باشد، همگى در وجود نازنين يادگار پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) به وديعت نهاده شده است.)
بر گونه راست حضرتش خالی مشکین و در میانه شانه‌اش اثری ویژه همانند اثر نبوت دیده می‌شود. اندام آن بزرگوار متناسب و میانه است. صورت ایشان می‌درخشد: «وَجهُهُ یَضِیءُ کأنّهُ القَمَرُ لَیلَة البَدر»؛ «صورت او مانند ماه شب چهارده می‌درخشد».
«شابُّ حَسنُ الوَجهِ، طَیبُ الرائِحة، هَیوب وَ مَعَ هَیبَتِهِ متقرِّب اِلی الناسِ»؛ «جوانی خوش سیما، خوش بو و دارای هیبت و عظمت بوده و به مردم نزدیک است».
در باره شمايل ظاهرى امام زمان(عليه السلام) پاره اى صفات ديگر از مجموعه روايات وارده در اين باب مى توان بدست آورد:
* آن حضرت رنگى سپيد، كه آميختگى مختصرى با رنگ سرخ دارد.
* از بيدارى شب ها، چهره اش به زردى مى گرايد.
* چشمانش سياه و ابروانش بهم پيوسته است و در وسط بينى او بر آمدگى كمى پيداست.
* ميان دندانهايش گشاده و گوشت صورتش كم است.
* ميان دو كتفش عريض است و شكم و ساق او به اميرالمؤمنين(عليه السلام)شباهت دارد.
* در وصف او وارد شده: «المهدىّ طاووس اهل الجنّة. وجهه كالقمر الدّرى عليه جلابيب النور».
«حضرت مهدى(عليه السلام) طاووس اهل بهشت است، چهره اش مانند ماه درخشنده است و گويا جامه هايى از نور بر تن دارد.»
«اللهم ارنى الطلعة الرشيدة والغرّة الحميدة واكحل ناظرى بنظرة منى اليه»
«بار خدايا ! آن جمال بارشادت و پيشانى نورانى ستايش شده را، به من بنمايان، و چشمم را به نگاهى به او، سرمه كن».

سلام و عرض ادب:Gol:
در اين كه مقصود از مرگ جاهليّت چيست دو احتمال داده مى شود:
1 ـ مراد، مرگ در عصر جاهليت است. جاهليّتى كه همراه با شرك و بت پرستى و اوهام و دورى از تمدّن اسلامى و كارهاى زشت و دورى از حقايق و معارف اصيل و ناب بوده است.
2 ـ مراد، مرگى باشد كه توأم با جهل و نادانى است؛ يعنى انسان اگر بدون معرفت به امام زندگى كند و بدون معرفت بميرد به مانند اين است كه جاهل از دنيا رفته است.
در روايتى از امام صادق(عليه السلام) مرگ جاهليت در اين روايات به مرگ ضلالت تفسير شده است.
ابن ابى يعفور مى گويد: از امام صادق(عليه السلام) درباره قول رسول خدا(صلى الله عليه وآله): «من مات وليس له امام فميتته ميتة جاهلية» سؤال كردم كه آيا مقصود از آن مرگ كفر است؟ حضرت فرمود: مرگ ضلالت و گمراهى است...(1)
علامه مجلسى(رحمه الله) در تفسير اين حديث مى گويد: «شايد علّت عدول امام(عليه السلام) از تصديق كفر آنان به اثبات ضلالت بر ايشان، اين باشد كه گويا سؤال كننده توهّم كرده كه احكام كفر در دنيا؛ همانند نجاست و نفى نكاح و توارث و شبيه اين امور بر آن ها جارى مى شود، لذا حضرت اين امور را نفى مى كند و براى آنان ضلالت از حق در دنيا و محروميت از بهشت در آخرت را ثابت مى نمايد. و اين منافات ندارد كه در آخرت آنان ملحق به كفار و مخلّد در آتش جهنّم باشند، همان گونه كه ساير اخبار بر اين مطلب دلالت دارد.
و نيز احتمال دارد كه توقف امام از اثبات كفر براى آنان به جهت آن است كه شامل كسانى از اهل سنت مى شود كه مستضعف بوده و برايشان امامى نيست؛ زيرا در آنان احتمال نجات از عذاب وجود دارد...».(2)
تأييد مى كند توجيه اول مجلسى را روايت ديگرى كه كلينى به سندش از حارث بن مغيره نقل كرده كه به امام صادق(عليه السلام)عرض كردم: آيا رسول خدا(صلى الله عليه وآله) فرمود: «من مات لا يعرف امامه مات ميتة جاهلية»؟ هر كس بدون معرفت امامش بميرد به مرگ جاهليت از دنيا رفته است؟ حضرت فرمود: آرى. عرض كردم: آيا مقصود جاهليّت مطلق است يا جاهليتى كه فقط امامش را نمى شناسد؟ حضرت فرمود: جاهليّت كفر و نفاق و ضلالت است.(3)(4)
_________
1. كافى، ج 1، ص 376و377.
2. مرآة العقول، ج 4، ص 220.
3. اصول كافى، ج 1، ص 377.

4. على اصغر رضوانى، امام شناسى و پاسخ به شبهات(2)، ص 301.

سلام.

یعنی اینکه اگه امام زمانت و تواناییهاش رو نشناسی، جاهلی...

این در ابتدا برای کسانیست که:
امام زمان عج را کاملا قبول داشته باشد.

جمع بندی

پرسش:

سلام به عزیزان
درخصوص حدیثی که از پیامبر اکرم (ص) نقل شده:"من مات ولم یعرف امام زمانه مات میتةجاهلیة،هرکس بمیرد در حالی که امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلیت مرده است.که این کنایه از مرگ بدون اسلام است."
منظور حضرت چه نوع شناختی از امام زمان(عج)بوده است؟
شناخت حول شخصیت ایشان مدنظر بوده یا خصوصیات ظاهری یا مواردی دیگر؟
بارها این سوال برایم پیش آمده و بی جواب مانده است
ممنون میشم اساتید در این باره توضیح بدهند.

پاسخ:
با سلام وعرض ادب واحترام
کاربر گرامی از مهم ترین وظایف هرشیعه ى منتظر، شناخت امام زمان است. مراد از شناخت امام شناختن نام و نسب امام (علیه السلام) و صفات و ویژگى هاى امام مى باشد؛مؤلف مكیال المكارم مى فرمایند:« بد ون تردید مقصود از شناختى كه امامان مارا به تحصیل آن نسبت به امام زمانمان امر فرموده اند، این است كه ما آن حضرت را آن چنان كه هست بشناسیم، به گونه اى كه این شناخت سبب در امان ماندن ما از شبهه هاى ملحدان و مایه نجاتمان از اعمال گمراه كننده ى مدعیان دروغین باشد، و چنین شناختى، جز به دو امر حاصل نمى گردد: اول شناختن شخص امام(علیه السلام) به نام و نسب{ شناخت شناسنامه ای} و دوم شناخت صفات و ویژگى هاى او و به دست آوردن این دو شناخت از اهم واجبات است.) الموسوى الاصفهانى، میرزا محمد تقى، مكیال المكارم، ج 2، ص 107)

امام صادق (ع) می فرمایند:« کمترین حد معرفت به امام زمان(عج) آن است که امام، همسنگ ومساوی با پیامبر (ص) است،مگردر درجه نبوت.»(البرهان،ج2،ص34.)و از آن جایی که امام صادق(ع) فرمود؛ معرفت از ساخته های خداوند است.(کافی،ج1،ص163) انسان باید حصول آن را از خداوند متعال طلب کند وبا دعا، آن را از خداوند بخواهد.در این زمینه وبرای حصول معرفت به آن حضرت، خواندن این دعا سفارش شده است:«...اللَّهُمَ‏ عَرِّفْنِي‏ نَفْسَكَ‏ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِيَّكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي‏...»
و به این نکته نیز باید توجه داشت که راه به دست آوردن شناخت نیز با مطالعه و تفکر در روایاتی است که از جانب اهل بیت (ع) به دست ما رسیده است چنان که از امام باقر وصادق (ع) نقل شده که :«بنده ی خدا مؤمن نخواهد بود، مگر این که خدا ورسول وهمه امامان را بشناسد ونیز امام زمانش را بشناسد ودر تمام امور خود به او مراجعه کند وتسلیم امر وی باشد.»(کافی،ج1،ص180) و هم چنین مطالعه و دقت در کتبی که بزرگان و علما در ارتباط با معارف مهدوی به رشته تحریر درآورده اند

موضوع قفل شده است