برخورد با فرد هتاک به ائمه علیهم السلام

تب‌های اولیه

39 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
برخورد با فرد هتاک به ائمه علیهم السلام

سلام
اگر کسی به امامان توهین کرد میشه اون فرد را کشت؟یا برخورد فیزیکی انجام داد؟ اگر نه پس چیکار میشه کرد

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد نور

zaker_eshg;565685 نوشت:
سلام
اگر کسی به امامان توهین کرد میشه اون فرد را کشت؟یا برخورد فیزیکی انجام داد؟ اگر نه پس چیکار میشه کرد

با سلام و عرض ادب

خیر کشتن او جایز نیست و با وجود شرایط امر به معروف و نهی از منکر واجب است.
برای اطلاع بیشتر می توانید به تاپیک زیر مراجعه نمایید:
http://www.askdin.com/thread29227.html

موفق و موید باشید

zaker_eshg;565685 نوشت:
اگر کسی به امامان توهین کرد میشه اون فرد را کشت؟یا برخورد فیزیکی انجام داد؟ اگر نه پس چیکار میشه کرد

طبق ماده 513 قانون اساسي حكم اين افراد اعدام است و حكم اين افراد هم از منظر اهل بيت قتل است

شيخ صدوق آن را با سند صحيح از پدرش اين‌گونه نقل مي‌كند:
أبي رحمه الله قال : حدثنا سعد بن عبد الله عن أحمد بن محمد عن علي ابن الحكم عن سيف بن عميرة عن داود بن فرقد ، قال : قلت لأبي عبد الله عليه السلام ما تقول في قتل الناصب ، قال : حلال الدم
يعني: اينها مهدور الدم است.
ولكني أتقي عليك ،
يعني: مي‌ترسم چنانچه اگر اقدام به قتل اينها بكني‌خود نيز كشته شوي.
فان قدرت أن تقلب عليه حائطا أو تغرقه في ماء لكيلا يشهد به عليك ، فافعل ، قلت : فما ترى في ماله ؟ قال : توه ما قدرت عليه .
اگر توانستي به صورت مخفيانه ديوار بر سر آنهاخراب كنيد و آنهارا در آب بيندازيد تا كسي خبر نشود. ....
علل الشرائع - الشيخ الصدوق، ج 2، ص 601

كيفيت طهارت ناصبي از منظر اهل بيت:

امام صادق صلوات الله علیه میفرمایند

....ان الله تبارک و تعالی لم یخلق خلقا انجس من الکلب و ان الناصب لنا اهل البیت لانجس منه
خداوند تبارک و تعالی موجودی نجس تر از سگ نیافریده است و دشمن ما خانواده از سگ نیز نجس تر است.
وسائل الشیعه جلد ۱صفحه ۱۵۹ باب۱۱ حدیث5

جواد ابوالقاسمي;565925 نوشت:
طبق ماده 513 قانون اساسي حكم اين افراد اعدام است و حكم اين افراد هم از منظر اهل بيت قتل است

شيخ صدوق آن را با سند صحيح از پدرش اين‌گونه نقل مي‌كند:
أبي رحمه الله قال : حدثنا سعد بن عبد الله عن أحمد بن محمد عن علي ابن الحكم عن سيف بن عميرة عن داود بن فرقد ، قال : قلت لأبي عبد الله عليه السلام ما تقول في قتل الناصب ، قال : حلال الدم
يعني: اينها مهدور الدم است.
ولكني أتقي عليك ،
يعني: مي‌ترسم چنانچه اگر اقدام به قتل اينها بكني‌خود نيز كشته شوي.
فان قدرت أن تقلب عليه حائطا أو تغرقه في ماء لكيلا يشهد به عليك ، فافعل ، قلت : فما ترى في ماله ؟ قال : توه ما قدرت عليه .
اگر توانستي به صورت مخفيانه ديوار بر سر آنهاخراب كنيد و آنهارا در آب بيندازيد تا كسي خبر نشود. ....
علل الشرائع - الشيخ الصدوق، ج 2، ص 601

كيفيت طهارت ناصبي از منظر اهل بيت:

امام صادق صلوات الله علیه میفرمایند

....ان الله تبارک و تعالی لم یخلق خلقا انجس من الکلب و ان الناصب لنا اهل البیت لانجس منه
خداوند تبارک و تعالی موجودی نجس تر از سگ نیافریده است و دشمن ما خانواده از سگ نیز نجس تر است.
وسائل الشیعه جلد ۱صفحه ۱۵۹ باب۱۱ حدیث5

سلام

کسی میتواند از احادیث در احکام استفاده کند که خود مجتهد باشد.

تشخیص اعدام هم با حکومت اسلامی است نه فرد.

.امین.;565935 نوشت:
سلام

کسی میتواند از احادیث در احکام استفاده کند که خود مجتهد باشد.

تشخیص اعدام هم با حکومت اسلامی است نه فرد.

عليكم سلام

مهندس اگر به مطالب من دقت كرده باشيد كه نكرديد بنده در ابتداي سخنم استناد كرده به قانون اساسي و اين يعني قانون اساسي ما همان گونه كه اعتقاد داريم بر اساس شريعت است شارع هم طبق شريعت فتوا داده است لذا فتوا به اعدام طبق سنت است كه استناد روايي را هم اورديم

بيشتر دقت كنيد

zaker_eshg;565685 نوشت:
سلام
اگر کسی به امامان توهین کرد میشه اون فرد را کشت؟یا برخورد فیزیکی انجام داد؟ اگر نه پس چیکار میشه کرد

نقل قول:

کسی که نعوذ بالله به مقام رسالت صلی الله علیه و اله یا احدی از ائمه اطهار علیهم السلام توهین به معنای ناسزا بگوید اگر در بلاد اسلام باشد و مطلع از موقعیت ان بزرگواران باشد محکوم به حکم ساب النبی هست و باید کشته شود و اگر حکومت چنین نکند شخص میتواند این را بکند .....
حکم ساب النبی در کتاب های مبسوط فقهی بیان شده است ... همه مجتهدین هم سوال شده و همین حکم را گفته اند و این که حالا حکومت برای مسائل سیاسی خود چه میکند دلیل و حجت بر شخص مکلف نیست !

جواد ابوالقاسمي;565939 نوشت:
عليكم سلام

مهندس اگر به مطالب من دقت كرده باشيد كه نكرديد بنده در ابتداي سخنم استناد كرده به قانون اساسي و اين يعني قانون اساسي ما همان گونه كه اعتقاد داريم بر اساس شريعت است شارع هم طبق شريعت فتوا داده است لذا فتوا به اعدام طبق سنت است كه استناد روايي را هم اورديم

بيشتر دقت كنيد


علیک سلام

اولا ما همدیگه رو نمیشناسیم که شما اینطور صمیمانه توهین میکنی و میگی مهندس

ثانیا هنوز هم حرف شما شفاف نیست. چون طبق احادیثی که آوردید:



جواد ابوالقاسمي;565925 نوشت:
اگر توانستي به صورت مخفيانه ديوار بر سر آنهاخراب كنيد و آنهارا در آب بيندازيد تا كسي خبر نشود. ....
علل الشرائع - الشيخ الصدوق، ج 2، ص 601

بعضیها فکر میکند افراد هم با مواجهه با چنین اشخاصی میتوانند به تنهایی دست به قتل اینها بزنند.

شما با مطرح کردن بیجای این احادیث کاری نمیکنید جز اینکه اسلام رو یک دین خشونت بار معرفی کنید. هرچیزی جایی دارد.

ثالثا همانطور که گفتم اینگونه صحبت کردن شما شفاف نیست و میتوان از آن همان نتیجه ای را گرفت که کاربر sard میگوید:

sard;565997 نوشت:
کسی که نعوذ بالله به مقام رسالت صلی الله علیه و اله یا احدی از ائمه اطهار علیهم السلام توهین به معنای ناسزا بگوید اگر در بلاد اسلام باشد و مطلع از موقعیت ان بزرگواران باشد محکوم به حکمساب النبی هست و باید کشته شود و اگر حکومت چنین نکند شخص میتواند این را بکند .....
حکم ساب النبی در کتاب های مبسوط فقهی بیان شده است ... همه مجتهدین هم سوال شده و همین حکم را گفته اند
و این که حالا حکومت برای مسائل سیاسی خود چه میکند دلیل و حجت بر شخص مکلف نیست !


آیا در همان احکام شرعی آمده است که اگر حکومت اسلامی اینکار را نکرد شخص هم میتواند بدون حکم فقهی خود اجتهاد کرده و دست به قتل این افراد بزند؟

.امین.;566041 نوشت:
علیک سلام

اولا ما همدیگه رو نمیشناسیم که شما اینطور صمیمانه توهین میکنی و میگی مهندس

ثانیا هنوز هم حرف شما شفاف نیست. چون طبق احادیثی که آوردید:



برادر عزيزم مهندس كه لفظ بدي نيست اگر قرار باشد بد باشد پس بايد بگويد همه مهندسين جامعه مورد هتك حرمت قرار مي گيرند؟

ايا شما از اينكه كسي بهتان احترام و تعظيم و تكريم كند ناراحت مي شويد؟

ما احترام مي كنيم مي گويد چرا احترام مي كنيم حكم نواصب را مي اوريم كه قتل است مي گوي اسلام مورد توحش مي شود بالاخره چه كنيم؟

فرموديد سخن ما شفاف نيست، دوست گرامي ما از خود سخني نگفتيم يك حكم قانوني و روايي را اورديم

.امین.;566041 نوشت:
بعضیها فکر میکند افراد هم با مواجهه با چنین اشخاصی میتوانند به تنهایی دست به قتل اینها بزنند.

شما با مطرح کردن بیجای این احادیث کاری نمیکنید جز اینکه اسلام رو یک دین خشونت بار معرفی کنید. هرچیزی جایی دارد.

ثالثا همانطور که گفتم اینگونه صحبت کردن شما شفاف نیست و میتوان از آن همان نتیجه ای را گرفت که کاربر sard میگوید:



اينكه ديگران چه فكري مي كنند نزد ما حجت نيست زيرا هر انساني مي تواند از هر وسيله اي به نفع خودش استفاده كند مانند چاقو كه يكي ادم بكشد و ديگري ميوه پوست بكند

ايا شما مي خواهيد بگويد اهل بيت اسلام را ديني متوحش نشان داده اند؟

.امین.;566041 نوشت:
آیا در همان احکام شرعی آمده است که اگر حکومت اسلامی اینکار را نکرد شخص هم میتواند بدون حکم فقهی خود اجتهاد کرده و دست به قتل این افراد بزند؟

به نظر ما اشكال در نوشتار و تحرير هاي اقوال حضرت عالي اين است كه اصلا مطالب ما را نمي خوانيد

پرسش كننده سوال نمود حكم اين افراد از منظر روايت و معصوممين چيست و بنده هم قول معصوم را خواندم

دقت بكنيد سوال چيست و پاسخ ما چه بوده بعد قلم زني كنيد

جواد ابوالقاسمي;566087 نوشت:

برادر عزيزم مهندس كه لفظ بدي نيست اگر قرار باشد بد باشد پس بايد بگويد همه مهندسين جامعه مورد هتك حرمت قرار مي گيرند؟

جناب ابوالقاسمی اگر تا حالا فکر میکردید در انتقاد از شخصی که نمیدانید مهندس هست یا نه بگید مهندس احترام گذاشته اید، اشتباه میکردید.
اینکار یعنی تحقیر شخص


جواد ابوالقاسمي;566087 نوشت:

ايا شما از اينكه كسي بهتان احترام و تعظيم و تكريم كند ناراحت مي شويد؟

احتمالا فکر نکردید که دارید با یه بچه حرف میزنید؟؟؟:Gig:

جواد ابوالقاسمي;566087 نوشت:

ما احترام مي كنيم مي گويد چرا احترام مي كنيم

خیلی ممنون از احترامتون


جواد ابوالقاسمي;566087 نوشت:

حكم نواصب را مي اوريم كه قتل است مي گوي اسلام مورد توحش مي شود بالاخره چه كنيم؟

حکم نواصب قتل نیست اعدام است ، اعدام هم به دست مجریان حکومتی است نه افراد جامعه


جواد ابوالقاسمي;566087 نوشت:

فرموديد سخن ما شفاف نيست، دوست گرامي ما از خود سخني نگفتيم يك حكم قانوني و روايي را اورديم

اينكه ديگران چه فكري مي كنند نزد ما حجت نيست زيرا هر انساني مي تواند از هر وسيله اي به نفع خودش استفاده كند مانند چاقو كه يكي ادم بكشد و ديگري ميوه پوست بكند
ايا شما مي خواهيد بگويد اهل بيت اسلام را ديني متوحش نشان داده اند؟
به نظر ما اشكال در نوشتار و تحرير هاي اقوال حضرت عالي اين است كه اصلا مطالب ما را نمي خوانيد


من پست شما رو دو سه بار خواندم بعد جواب دادم. متاسفانه شما متوجه نشدید صحبت بنده این نیست که پاسختان غلط است حرف این است که کامل نبوده.


جواد ابوالقاسمي;566087 نوشت:


پرسش كننده سوال نمود حكم اين افراد از منظر روايت و معصوممين چيست و بنده هم قول معصوم را خواندم
دقت بكنيد سوال چيست و پاسخ ما چه بوده بعد قلم زني كنيد


من نمیدانم شما چطور از سوال پرسش کننده چنین نتیجه ای گرفتید! سوال ایشان این نبود که از منظر روایت و معصومین چیست. بلکه حکم فقهی اینکار را در رابطه با یک فردی که با چنین کسی مواجه میشود میخواستند .

zaker_eshg;565685 نوشت:
سلام
اگر کسی به امامان توهین کرد میشه اون فرد را کشت؟یا برخورد فیزیکی انجام داد؟ اگر نه پس چیکار میشه کرد

.امین.;566140 نوشت:
جناب ابوالقاسمی اگر تا حالا فکر میکردید در انتقاد از شخصی که نمیدانید مهندس هست یا نه بگید مهندس احترام گذاشته اید، اشتباه میکردید.
اینکار یعنی تحقیر شخص

اين نظر شماست دوست عزيز و فكر مي كنيد همه در حال اشتباه هستند جز خودتان كه معصوم هستيد

ما از باب احترام به شما حرف مي زنيم شما خودت را حقير مي داني مشكل خودتان هست كه بايد با خودتان و فكرتان حل و فصل كنيد

.امین.;566140 نوشت:
احتمالا فکر نکردید که دارید با یه بچه حرف میزنید؟؟؟

مگر اينكه خودتان را بچه هم بدانيد

.امین.;566140 نوشت:
حکم نواصب قتل نیست اعدام است ، اعدام هم به دست مجریان حکومتی است نه افراد جامعه

برادر چرا شما نمي فهميد؟ قتل حكم روايي هست و اعدام حكم حكومتي كه حاكم و ولي فقيه انرا به استناد روايت تبديل به حكم حكومتي مي كند

[="#000080"][="#006400"]هوالعالم[/]

سرجمع منظور دوستان اینه که میتونید این شخص رو به افراد مسئول و به کار آگاه معرفی کنید
که مبادا طرف دیوانه باشه ! یا اصلا معنی حرفی که میزنه ندونه ! یا ناخوادگاه حرفی از دهنش پریده باشه و بزنیش بعد ببینی که طرف دچار بیماری روانی بوده ...

ولی اگر بخواد ازین راه به شما حمله کنه
فکر میکنم از بین بردنش در دفاع از خود بدون مشکل باشه ...
البته من احتمالات رو گفتم و در اصل نظر مراجع مربوطه شرطه ! [/]

با سلام
تاجایی که که از امامان شیعه خبر دارم آنها همیشه از خشونت به دور بودن و دوست داشتن که همه چیز با گفتگو حل گردد
از لحاظ روانشناسی تمام آدم ها خصوصیاتی منحصر به فرد دارند
اگر کسی توهینی از او سر زد ابتدا باید دلیل توهنین کردنش را دانست
این شخص یا دلیلی که از نظر خودش منطقی به نظر میرسد می آورد یا از روی نادانی به این کار دست زده است
لذا از نظر من باید اورا متقاعد کرد زیرا ممکن است شناخت درستی از ائمه نداشته باشد
و ما باید از حسنات آنها برای او تعریف کنیم تا بداند که این توهین ها درست نیست
به راه آوردن هرکس بهتر از نابود کردنش است
موفق باشین
:hamdel:

جواد ابوالقاسمي;565925 نوشت:
طبق ماده 513 قانون اساسي حكم اين افراد اعدام است

سلام.

مومن، جواب سلام واجبه! من سئوالی در پروفایل شما پرسیدم، که حتی جواب سلام بنده را هم ندادید، امیدوارم ندیده باشید.

اما در خصوص بحث:

منظور ماده 513 قانون مجازات اسلامی است دیگر؟ (قانون اساسی؟)

متن ماده 513 قانون مجازات اسلامی:
هر كس به مقدسات اسلام و يا هر يك از انبياء عظام يا ائمه طاهرين ع) يا حضرت صديقه طاهره س) اهانت نمايد اگر مشمول حكم‌ساب‌النبي باشد اعدام مي‌شود و در غير اين صورت به حبس از يك تا پنج سال محكوم خواهد شد.

خب، این قانون، مربوط به قاضی و دادگاه و .. است (در کل مربوط به حکومت است)، نه عموم افراد جامعه.

وظیفه اشاخص و عموم جامعه این است که در مواجه با چنین مسائلی شخص را معرفی به مراجع ذیصلاح نمایند (نیروی انتظامی، آگاهی، وزارت اطلاعات، سپاه و ..)

وظیفه دادگاه و قاضی حکومت اسلامی هم بررسی موضوع است که شامل حکم ساب النبی می شود یا نمی شود. و در نهایت حکم صادر و اجرا می کند.

اگر قرار باشد هرکسی بخواهد خودش و با اجتهاد خودش دست به اجرای این حکم بزند که سنگ روی سنگ بند نمیشود!
فرضا من با شما مشکل شخصی دارم، شما رو میکشم، بعد میپرسند چرا کشتی؟ میگویم توهین به حضرت رسول (ص) کرده بود! شما هم که مردی، حالا بیا ثابت کن!

این مسئله که خیلی سادست.!! این از وظایف حکومت اسلامی هستش و لاغیر.

وظایف مسلمانان هم که مشخصه، نهایت اگر حکومت اسلامی را هم قبول نداشته باشند، باید طبق نظر مرجع تقلیدشان عمل کنند، یعنی بر فرض اگر حکومت اسلامی هم نباشد، باید مجتهد حکم به قتل کسی بدهد.
مانند سلمان رشدی، که حکمش را امام صادر کرد.

موفق باشید.

سجاد93;566298 نوشت:
با سلام
تاجایی که که از امامان شیعه خبر دارم آنها همیشه از خشونت به دور بودن و دوست داشتن که همه چیز با گفتگو حل گردد
از لحاظ روانشناسی تمام آدم ها خصوصیاتی منحصر به فرد دارند
اگر کسی توهینی از او سر زد ابتدا باید دلیل توهنین کردنش را دانست
این شخص یا دلیلی که از نظر خودش منطقی به نظر میرسد می آورد یا از روی نادانی به این کار دست زده است
لذا از نظر من باید اورا متقاعد کرد زیرا ممکن است شناخت درستی از ائمه نداشته باشد
و ما باید از حسنات آنها برای او تعریف کنیم تا بداند که این توهین ها درست نیست
به راه آوردن هرکس بهتر از نابود کردنش است
موفق باشین
:hamdel:

سلام
احسنت به شما، دقیقا به اصل مطلب اشاره کردید. اینکه چه کسی و با چه نیتی توهین کرده.. مثلا به دیوانه حرجی نیست، یا به مست، یا به مستضعف و ...

روایات متعددی داریم که اشخاصی به رسول اکرم (ص) و ائمه توهین میکردند، ولی آنها در جواب با ملاطفت و مهربانی برخورد می کردند. (اگر منابع خواستید متعدد وجود دارد، بگویید تا منابع را در اختیارتان بگذارم)

البته مواردی هم هست که با شدت برخورد کردند (که منابع این نیز موجود است)

لذا مشخص می شود که به همین سادگی نمیشود حکم کرد، و حکم در این خصوص نیاز به مجتهد دارد،
اگر حکومت اسلامی باشد، وظیفه حکومت است

بر فرض اگر کسی شک در وجود حکومت اسلامی دارد، و یا آن را قبول ندارد، باز تشخیص این امر وظیفه مجتهدین و مراجع تقلید می باشد.

مراجع (چه حکومت چه مجتهدین) هم خیلی سخت چنین حکمی میدهند، یعنی شرایط خیلی خاصی داشته باشه تا حکم اعدام بدند. مثل قضیه سلمان رشدی، و یا این قضیه اخیر شاهین نجفی و ..

موفق باشید.

مردی از اهل شام وارد شهر مدینه شد. به خاطر تبلیغات سوء معاویه و دیگر دشمنان اهل بیت، آن مرد کینه ای عمیق از امام علی علیه السلام و فرزندانش در دل داشت. یک روز که امام حسن علیه السلام را سوار بر مرکب دید، زبان به ناسزا گشود و با صدای بلند به لعن و نفرین آن حضرت پرداخت؛ اما امام در برابر این یاوه گویی ها سکوت کرد. وقتی مرد شامی به سخنان زشت و ناپسندش پایان داد، امام حسن علیه السلام نزد او رفت و لبخند زنان سلام کرد و مهربانانه فرمود: «جناب آقا! به گمانم (در این شهر) غریبی و گویا سوء تفاهمی پیش آمده است. اگر بخواهی خشوندت کنیم، چنین می کنیم و اگر چیزی بخواهی به تو می دهیم و اگر راهنمایی بخواهی راهنماییت می کنیم و اگر در بردن بار یاری بجویی، بارت را می بریم و اگر گرسنه باشی سیرت می کنیم و اگر بی لباس باشی لباست می دهیم و اگر نیازمند باشی ثروتمندت می سازیم و اگر فراری باشی پناهت می دهیم و اگر حاجتی داشته باشی آن را برآورده می کنیم. حالا خوب است اسباب و وسائلت را برداری ونزد ما بیایی و تا هنگام رفتنت (از مدینه) مهمان ما باشی که این برای تو بهتر است؛ زیر ما خانه ای بزرگ و آبرو و احترامی زیاد و مالی فراوان داریم (و به خوبی می توانیم از تو پذیرائی کنیم)»

مرد شامی از شنیدن این سخنان محبت آمیز و جوانمردانه درگرگون شد و از برخورد نادرستش پشیمان گشت و در حالی که از ندامت می گریست گفت: «گواهی می دهم که تو جانشین خدا در زمینی. خدا بهتر می دانست که رسالت خویش را به عهده چه کسی قرار دهد. تو و پدرت علی منفورترین مردم نزد من بودید و اکنون محبوب ترین مردم نزد من هستید».

آنگاه دعوت امام علیه السلام را پذیرفت و تا وقت رفتنش مهمان آن حضرت بود.

2- بحارالانوار، ج 43، ص 344

AmirOmidvar;566300 نوشت:
اگر قرار باشد هرکسی بخواهد خودش و با اجتهاد خودش دست به اجرای این حکم بزند که سنگ روی سنگ بند نمیشود!

سلام

اولا پاسخ سلام را كسي نگفته بايد شپور زد و جواب داد

دوما بنده در چند كامنت با زبان سليس و روان فارسي عارض شدم در كامنت هاي ما حقير نه گفتيم و نه اجتهاد كرديم كسي را بايد كشت يا نه و براي هر خواننده و حقيقت جويي مشخص بود ما پاسخ پرسش كننده را داده ايم گويا بايد براي شما هم مانند كاربر امين جداگانه توضيح دهيم اگر به سخن امين و پاسخ من دقت كنيد پاسخ شما داده شده است و تكرار مكررات ملال اور هست انها را بخوانيد اميد هست ديگر پرسشش تكراري نكنيد

سجاد93;566298 نوشت:
تاجایی که که از امامان شیعه خبر دارم آنها همیشه از خشونت به دور بودن و دوست داشتن که همه چیز با گفتگو حل گردد

يعني شما مي خواهيد بگويد قران خشونت پرور است كه مي گويد اشدا علي الكفار؟

ايا مي خواهيد بگويد جمهوري اسلام خشونت پرور است كه حكم اعدام داده است؟

دوست گرامي صدور حكم و جواز به تمكين ان يك مسئله است و مطلب بررسي ان مسئله اي ديگر

بايد به چه زباني اينجا گفته شود؟ اقايان محترم سوالي يك پرسش كننده نموده و اينجا ما پاسخ فقهي و روايي داده ايم گويا همه مجتهد و فقيه هستند كه نظر مي دهند

حكم 513 هم براساس روايات به سند صحيح است لذا مطلب شما يك سخن احساسي هم و مردود مي باشد

جواد ابوالقاسمي;566328 نوشت:
سلام

اولا پاسخ سلام را كسي نگفته بايد شپور زد و جواب داد

و علیکم السلام.
خیر، نیازی به شیپور نیست، اما پاسخ سلام باید طوری باشد که سلام کنند متوجه آن شود.. اما بنده که متوجه نشدم، والله اعلم

جواد ابوالقاسمي;566328 نوشت:
دوما بنده در چند كامنت با زبان سليس و روان فارسي عارض شدم در كامنت هاي ما حقير نه گفتيم و نه اجتهاد كرديم كسي را بايد كشت يا نه و براي هر خواننده و حقيقت جويي مشخص بود ما پاسخ پرسش كننده را داده ايم گويا بايد براي شما هم مانند كاربر امين جداگانه توضيح دهيم اگر به سخن امين و پاسخ من دقت كنيد پاسخ شما داده شده است و تكرار مكررات ملال اور هست انها را بخوانيد اميد هست ديگر پرسشش تكراري نكنيد

چه بگویم! همه چیز مشخص است، سئوال استارتر تاپیک این بوده:

zaker_eshg;565685 نوشت:
سلام
اگر کسی به امامان توهین کرد میشه اون فرد را کشت؟یا برخورد فیزیکی انجام داد؟ اگر نه پس چیکار میشه کرد

و جواب شما اینطور بوده:!

جواد ابوالقاسمي;565925 نوشت:
يعني: اينها مهدور الدم است.

جواد ابوالقاسمي;565925 نوشت:
اگر توانستي به صورت مخفيانه ديوار بر سر آنهاخراب كنيد و آنهارا در آب بيندازيد تا كسي خبر نشود. ....

جواد ابوالقاسمي;566087 نوشت:
پرسش كننده سوال نمود حكم اين افراد از منظر روايت و معصوممين چيست و بنده هم قول معصوم را خواندم

جواد ابوالقاسمي;566145 نوشت:
برادر چرا شما نمي فهميد؟ قتل حكم روايي هست و اعدام حكم حكومتي كه حاكم و ولي فقيه انرا به استناد روايت تبديل به حكم حكومتي مي كند

جواد ابوالقاسمي;566329 نوشت:
بايد به چه زباني اينجا گفته شود؟ اقايان محترم سوالي يك پرسش كننده نموده و اينجا ما پاسخ فقهي و روايي داده ايم گويا همه مجتهد و فقيه هستند كه نظر مي دهند

کاملا از جوابهای شما مشخص است که لطف کرده و حکم قتل را از حدیث استخراج نموده، و وظیفه استارتر تاپیک را از روایات برای او استنباط و اجتهاد کرده اید!

لطفا رساله توضیح المسائل خود را هم نشانی بدهید تهیه کنیم، همچنین شماره حساب خود را هم بدهید تا سهم امام را هم پرداخت نماییم.

اما در خصوص اسم و عکسی که بکار برده اید، شرعا شما مسئول هستید.. این اسم و عکس حقیقی است، یعنی متعلق به شخصی شناخته شده است، و شما هویت ایشان را دزدیده اید، و با این خو و منشی هم که دارید در حال بی آبرو کردن ایشان هستید.. بنده این نکته را به مدیران انجمن گزارش خواهم کرد.

موفق باشید.

AmirOmidvar;566349 نوشت:
و علیکم السلام.
خیر، نیازی به شیپور نیست، اما پاسخ سلام باید طوری باشد که سلام کنند متوجه آن شود.. اما بنده که متوجه نشدم، والله اعلم

مهم پاسخ ماست كه داديم حالا شما برادر چرامي شنيديد يا نهديگر مشكل از ما نيست

AmirOmidvar;566349 نوشت:
و جواب شما اینطور بوده:!

خدايا يا صاحب الزمان ما را نجات بده از دست اين مردم كه واقعا بحث كردن با شما ها ادم را به قهقرا مي برد

جناب زبان ما قاصر هست واقعا قاصر هست از پاسخ به اين مطالب شما

اخه اي بنده خدا جواب من از جيبم بوده يا روايات معصوم شما مشكل داري برو با اهل بيت حل كن

AmirOmidvar;566349 نوشت:
کاملا از جوابهای شما مشخص است

جناب بنده اگر بخواهم بگويم اينها واجب القتل هستند نه از تو مي ترسم و نه از بزرگ تر از تو اين را صريحا خواهم گفت گويا شما مشكل داريد و علم غيب هم داريد كه از عقايد ديگران خبر مي اوريد

AmirOmidvar;566349 نوشت:
لطفا رساله توضیح المسائل خود را هم نشانی بدهید تهیه کنیم،

شما كه دنبال رساله ما مي گردي ديگر چرا با فتواي ما به زعم خودت درگيري؟ به نظرم اول بايد مشكلتان كه در فهم مسائل هست را حل و فصل كنيد و سپس بدنبال رساله باشيد

AmirOmidvar;566349 نوشت:
همچنین شماره حساب خود را هم بدهید تا سهم امام را هم پرداخت نماییم.

مال امام را هم نگه داريد چون شما خودتان محتاج هستيد و نياز مند

AmirOmidvar;566349 نوشت:
شرعا شما مسئول هستید.

:khaneh::khandeh!: گويا شما مجتهد هستيد كه فتواي شرعي مي دهيد لذا ما پاسخ خودتان را بهتان مي دهيم

AmirOmidvar;566349 نوشت:
لطفا رساله توضیح المسائل خود را هم نشانی بدهید تهیه کنیم، همچنین شماره حساب خود را هم بدهید تا سهم امام را هم پرداخت نماییم.

ايت الله هر زمان رساله داديد بعدا اجتهاد كنيد

اثار و خواص امثالهم كه كارشان چرخيدن و اشكال گرفتن است اين بوده كه خودشان دچار تناقض و پارادوكس هستند ان شا الله خدا هدايت كند

AmirOmidvar;566349 نوشت:
و شما هویت ایشان را دزدیده اید

اين هم ادبيات شما مجتهد گرامي كه متاسفانه نه فهمي در سخن داريد و نه فهم و ادبي در نوشتار اميد است هدايت شويد

AmirOmidvar;566349 نوشت:
و با این خو و منشی هم که دارید در حال بی آبرو کردن ایشان هستید..

دوست گرامي با اين ادبياتتان من فكر مي كنم شما دجار مشكلات روحي و رواني هستيد منشي كيه دزدي كيه حالت خوب است؟ سهم امام را برداريد به دكتر مراجحعه كنيد لطفا

AmirOmidvar;566349 نوشت:
بنده این نکته را به مدیران انجمن گزارش خواهم کرد.

اگر وقت كردي سري هم به قوه قضايه بزن در ان جا هم يك شعبه بزن و از ما شكايت كن اگر كمك خواستي بگو من ميام كمكت مي كنم به هر حال با توجه به اين سابقه ام مي توانم راهنمايت كنم كه چي كار كني

ان الله تبارك و تعالي في القران العزيز و الحكيم اعرض عن الجاهلين

جواد ابوالقاسمي;566386 نوشت:
مهم پاسخ ماست كه داديم حالا شما برادر چرامي شنيديد يا نهديگر مشكل از ما نيست

والله اعلم

جواد ابوالقاسمي;566386 نوشت:
جناب زبان ما قاصر هست واقعا قاصر هست از پاسخ به اين مطالب شما
اخه اي بنده خدا جواب من از جيبم بوده يا روايات معصوم شما مشكل داري برو با اهل بيت حل كن

جواد ابوالقاسمي;566386 نوشت:
جناب بنده اگر بخواهم بگويم اينها واجب القتل هستند نه از تو مي ترسم و نه از بزرگ تر از تو اين را صريحا خواهم گفت گويا شما مشكل داريد و علم غيب هم داريد كه از عقايد ديگران خبر مي اوريد

جواد ابوالقاسمي;566329 نوشت:
بايد به چه زباني اينجا گفته شود؟ اقايان محترم سوالي يك پرسش كننده نموده و اينجا ما پاسخ فقهي و روايي داده ايم گويا همه مجتهد و فقيه هستند كه نظر مي دهند

جواد ابوالقاسمي;566145 نوشت:
برادر چرا شما نمي فهميد؟ قتل حكم روايي هست و اعدام حكم حكومتي كه حاكم و ولي فقيه انرا به استناد روايت تبديل به حكم حكومتي مي كند

جواد ابوالقاسمي;566386 نوشت:
خدايا يا صاحب الزمان ما را نجات بده از دست اين مردم كه واقعا بحث كردن با شما ها ادم را به قهقرا مي برد

جواد ابوالقاسمي;566386 نوشت:
شما كه دنبال رساله ما مي گردي ديگر چرا با فتواي ما به زعم خودت درگيري؟ به نظرم اول بايد مشكلتان كه در فهم مسائل هست را حل و فصل كنيد و سپس بدنبال رساله باشيد

جواد ابوالقاسمي;566386 نوشت:
مال امام را هم نگه داريد چون شما خودتان محتاج هستيد و نياز مند

جواد ابوالقاسمي;566386 نوشت:
گويا شما مجتهد هستيد كه فتواي شرعي مي دهيد لذا ما پاسخ خودتان را بهتان مي دهيم

جواد ابوالقاسمي;566386 نوشت:
ايت الله هر زمان رساله داديد بعدا اجتهاد كنيد

جواد ابوالقاسمي;566386 نوشت:
اثار و خواص امثالهم كه كارشان چرخيدن و اشكال گرفتن است اين بوده كه خودشان دچار تناقض و پارادوكس هستند ان شا الله خدا هدايت كند

جواد ابوالقاسمي;566386 نوشت:
اين هم ادبيات شما مجتهد گرامي كه متاسفانه نه فهمي در سخن داريد و نه فهم و ادبي در نوشتار اميد است هدايت شويد

جواد ابوالقاسمي;566386 نوشت:
دوست گرامي با اين ادبياتتان من فكر مي كنم شما دجار مشكلات روحي و رواني هستيد منشي كيه دزدي كيه حالت خوب است؟ سهم امام را برداريد به دكتر مراجحعه كنيد لطفا

جواد ابوالقاسمي;566386 نوشت:
اگر وقت كردي سري هم به قوه قضايه بزن در ان جا هم يك شعبه بزن و از ما شكايت كن اگر كمك خواستي بگو من ميام كمكت مي كنم به هر حال با توجه به اين سابقه ام مي توانم راهنمايت كنم كه چي كار كني

جواد ابوالقاسمي;566386 نوشت:
ان الله تبارك و تعالي في القران العزيز و الحكيم اعرض عن الجاهلين

سلام علیکم

[="#000080"][="#006400"]هوالعالم[/]

کلا
لازمه روی دفاع از مظلوم و ناموس خود و عزیزانمون خیلی حساس باشیم .
ناموس مهمه و باید و نباید نداره ...

اما اینکه در محیط قانونمند درگیر بشی بری بیمارستان یا زندان
و مظلوم و ناموس بدونه شما بمونه یا حقی در این درگیری ناحق بشه یا اصلا مقصرش ناموس آدم باشه
درگیری اصلا منصفانه نیست .

باید اقدام کرد اما از راه درست یا راهی که ضرر بیشتر از سود نباشه ...
گاها پیش میاد که دشمن انسان مهره های به درد نخوره خودشو روانه ی چنین اعمالی میکنه تا عزیزی رو با جو غیرت و ناموس به گیر و بند و گرفتاری اسیر کنه .

کوچکترین توهین و تهمت به انسان و مقدسات الهی مجازات قانونی داره و اگر ببینیم حل مساله توسط ما ضرر زیادی به ما وارد میکنه
بد نیست که قانونن پیگیر بشیم .

قانونی و حتما غیرتمندانه !

البته هیچکدام ازین راه ها بهتر از صبر نیست و به اندازه صبر کارایی نداره ...[/]

سلام
من کجای این متن گفتم که قرآن خشونت آمیزه؟
در پایان بیشتر آیات قرآن اومده که خدا بخشنده مهربان است
اون کسی که خالق ما و تمام هستی های دنیاست همیشه بخشش بکار میبره
چرا ما که مخلوق او هستیم و اعتقاد داریم که همه کارها باید برای خدا باید باشه نبخشیم؟
اولا من قصد دخالت در پاسخهای فقهی ندارم ثانیا شما برداشت بدی از جواب من برداشتید ثالثا ماهم مسلمانیم و دوست نداریم تحت هیچ شرایطی به مقدسات توهین شود
چون دین ما اسلامه و کتاب ما قرآن : پس فرصت دادن به آدم ها شاید بتونه همه چیز رو عوض کنه (خداوند توبه کاران را دوست دارد)
بزدلانی کز هراس ابتر شدن/ از بسیجیها بسیجی تر شدن
به امید موفقیت

اینکه این شخص علنی میگوید یا در جمع خودشان ۲یک نفر است یا چندنفر فرق میکند ، اگر خصوصی میگوید وشما به نحوی خبر دار شده اید فقط باید امربه معروف ونهی از منکرش کنید اما اگر علنی میگوید باید با اهل محل استشهادی جمع کنید و به دست نماینده ولی فقیه دراستان برسانید تا تصمیم درست گرفته شود

سلام
ممنونم از همه ی عزیزان که پاسخ دادن. من چند روزی مسافرت بودم برای همین نتونستم اینجا سر بزنم.
از نظرات دوستان من نتیجه گرفتم حه در مقابل چنین فردی نباید کاری کرد و به دست قانون سپرد اما من فکر نمی کنم اگه یه نفر زنگ بزنه مثلا به نیروی انتظامی بگه یه نفر به ائمه توهین گرده اونا جواب درست و حسابی بدن.

zaker_eshg;567101 نوشت:
سلام
ممنونم از همه ی عزیزان که پاسخ دادن. من چند روزی مسافرت بودم برای همین نتونستم اینجا سر بزنم.
از نظرات دوستان من نتیجه گرفتم حه در مقابل چنین فردی نباید کاری کرد و به دست قانون سپرد اما من فکر نمی کنم اگه یه نفر زنگ بزنه مثلا به نیروی انتظامی بگه یه نفر به ائمه توهین گرده اونا جواب درست و حسابی بدن.

سلام.
پیش شما توهین میکنه؟ یا کلا کارش توهین کردنه؟ و در جمع این کار رو انجام میده؟

از روی نادانی توهین میکنه؟ میخواد حرص شما رو در بیاره؟؟

اگر امکانش هست یک مقدار توضیح بیشتر بدهید، که چه کسی است و کجا توهین میکند و ...

در خصوص سئوال، به نیروی انتظامی مربوط نمیشود، بسته به سئوالاتی که پرسیدم به جاهای مختلفی ممکن است مربوط شود، از وزارت اطلاعات گرفته، تا اطلاعات سپاه، دادستانی و ...

موفق باشید.

بسم الله الرحمن الرحیم

پرسش

با آنکه مجازات فردی که به پیامبر(ص) و امامان توهین کند اعدام است؛ چرا آنان در برابر برخی توهین‌ها واکنشی نشان نداده بلکه در برخی از موارد با توهین‌کنندگان به نرمی برخورد می‌‌کردند؟

پرسش

سلام؛ درباره سب النبی (ص) در روایات هست که مثلاً کسی به مادر حضرت توهین کرد، حضرت فرمودند اگر تو راست می‌گویی خدا او را بیامرزد و اگر دروغ می‌‌گویی خدا تو را بیامرزد و یا در جاهای دیگر می‌بینیم که اگر به حضرات توهین می‌‌شد با عطوفت و نرمی برخورد می‌کردند، حالا چه طرف شرمنده شود یا نشود، آیا این رفتار معصومین با مجازات ساب النبی(ص) و ائمه(ع) که فقها مطرح کرده‌‌اند منافات ندارد؟

پاسخ اجمالی

در برخی از روایات آمده است؛ امامان(ع) در برابر کسانی که به آنان یا به امامان قبل از آنان ناسزا می‌گفتند گاهی سکوت و گاهی نیز با نرمی و ملاطفت برخورد می‌کردند، در حالی‌که مجازات ساب النبی و امامان(ع)، قتل و کشتن است نه مدارا کردن و ملاطفت.
برای دست‌یابی به پاسخ لازم است مجازات ساب النبی و شرایط اجرای آن مورد بررسی قرار گیرد، آن‌گاه فلسفه برخورد امامان روشن خواهد شد.
مجازات توهین‌کنندگان به پیامبر(ص) از لحاظ فقهی و قانونی، اعدام است. اما فقها با پذیرش این مطلب حتی در مورد دیگر معصومان و با آنکه به نجاست چنین افرادی معتقدند، اما گفته‌اند؛ اگر این توهین از روی جهل یا بر اثر غضب و خشم شدید باشد، حکم به ارتداد و کفر نشده و بر او حد جاری نخواهد شد.

بنابراین کسانی که به ائمه(ع) توهین می‌کردند؛

اوّلاً: مشمول حکم ساب النبی نمی‌شدند.

ثانیاً: اهانت از روی خشم و غضب و یا جهالت دارای تعزیر است نه اعدام و فلسفه تعزیر نیز تنبیه و آگاهی مجرم جهت هدایت و پیشگیری از انجام جرم در آینده است که رفتار امامان(ع) نیز بهترین تعزیر برای این‌گونه افراد بود؛ زیرا سبب شناخت و آگاهی آنان نسبت به اهل بیت و حقانیت آنان می‌شد.

ثالثاً: حتی با فرض صدق عنوان ساب النبی، اجرای حکم آن مشروط به ایمن بودن و نبود خطر جانی، مالی و آبرویی برای اجرا کننده و یا وابستگان آنان می‌باشد که چنین شرایطی برای امامان(ع) در آن برهه زمانی مهیا نبوده است.

پاسخ تفصیلی

نقل شده است روزی مروان بن حکم به حضرت امام‏ حسن‏(ع) ناسزا گفت، هنگامى که ناسزا گوئیش تمام شد، امام(ع) به او فرمود: من چیزى از سخنان تو را نادیده نخواهم گرفت، ولى خدا جزاى تو را خواهد داد، اگر راست بگویى خدا جزاى راست‌گویى را به تو خواهد داد و اگر دروغ بگویى نیز خدا جزاى دروغ‌گویى تو را خواهد داد؛ زیرا خداوند جزاى عمل بد را سخت‏تر از من خواهد داد.[1]
ممکن است سؤالی به ذهن برسد و آن این‌که مجازات ساب النبی و ساب الائمه در اسلام، قتل و اعدام است؛ پس چرا امامان معصوم(ع) در برابر این‌گونه افراد نه تنها سکوت می‌کردند، بلکه گاهی با آنان با ملاطفت و خوش‌رویی رفتار می‌نمودند.
برای دست‌یابی به پاسخ این اشکال، لازم است مجازات ساب النبی و شرایط اجرای آن‌را بررسی نماییم تا فلسفه و حکمت کار امامان(ع) برای ما روشن شود.

مجازات ساب النبی و شرایط اجرای آن

مجازات ساب النبی از لحاظ فقهی و قانونی، قتل و اعدام است، حتی فقها کسی را که به یکى از دوازده امام(ع) دشنام دهد، یا با آنان دشمنى داشته باشد، کافر دانسته و حکم به نجاست او داده،[2] قتلش را جایز یا واجب می‌دانند.[3]

اما گفته‌اند؛ اگر از روی جهالت یا بر اثر غضب و خشم شدید دشنام دهد، حکم به ارتداد یا کفرش داده نمی‌شود و بر او حد ساب جاری نخواهد شد.[4]

در ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی و تبصره آن نیز به پیروی از فقه چنین آمده است: هر کس پیامبر اعظم(ص) و یا هریک از انبیاء عظام الهی را دشنام دهد یا قذف کند ساب النبی است و به اعدام محکوم می‌شود. همچنین قذف هر یک از ائمه معصومین(ع) و یا حضرت فاطمه زهرا(س) یا دشنام به ایشان در حکم سب نبی است. اما صدق ساب النبی و حکم اعدام و قتل برای ساب النبی یا امامان معصوم و حضرت فاطمه(س) از لحاظ فقهی و حتی قانونی دارای شرایطی است که اگر آن شرایط فراهم نباشند در برخی از موارد بر فرد، اطلاق ساب النبی نمی‌شود و در برخی از موارد نیز با وجود صدق این عنوان، اعدام و قتلش جایز نیست که اینک به برخی از آن شرایط از دیدگاه فقه و حقوق اشاره می‌کنیم.

در ماده ۲۶۳ قانون مجازات و تبصره آن افرادی که ادعا نمایند اظهاراتشان از روی اکراه، غفلت، سهو یا در حالت مستی یا غضب یا سبق لسان یا بدون توجه به معانی کلمات و یا نقل قول از دیگری بوده است ساب النبی محسوب نمی‌شود.

از نظر فقهی نیز حتی در جایی که عنوان ساب النبی صادق باشد قتل و کشتن فرد زمانی تجویز شده است که اجرای چنین حکمی برای اجرا کننده و یا افراد منتسب به او خطر جانی، آبرویی یا مالی نداشته باشد.[5] در غیر این صورت اجرای حکم و کشتن ساب النبی یا امامان(ع) نه تنها مصلحت نیست، بلکه مصلحت در سکوت و در برخی از موارد در مدارا کردن است.

بنابراین؛ اوّلاً: با توجه به تبلیغات سوء سیاسی در آن زمان علیه ائمه(ع) بویژه امام علی(ع) و انتساب بدبختی‌ها و جنگ و خونریزی‌ها و یتیم شدن کودکان به آن حضرت و بدبین کردن مردم نسبت به آنان و بر انگیختن خشم و غضب مردم جاهل و بی‌اطلاع نسبت به آن بزرگواران و خاندان آنان، این‌گونه اهانت‌ها از سوی مردم به دلیل جهالت و خشم و غضب بوده است و مشمول حکم ساب النبی نمی‌شدند.

ثانیاً: اهانت از روی خشم و غضب و یا جهالت دارای تعزیر است، نه کشتن و اعدام. چنان‌که در تبصره ماده 263 قانون مجازات که بر گرفته از متون فقهی است بدان تصریح شده و فلسفه وضع تعزیرات و محول کردن آن به رأی و نظر حاکم نیز برای تنبیه و آگاهی دادن به مجرم با در نظر گرفتن وضعیت خاص او می‌باشد که امامان معصوم(ع) نیز با رفتار خود در بسیاری از موارد این افراد نا‌آگاه را شرمنده و هدایت به حق و حقانیت خود و اجدادشان می‌فرمودند که این رفتار امامان می‌توانست بهترین تعزیر برای آن مجرمان نا آگاه باشد.

چنانچه در روایت آمده است: «مردی در مدینه بود که امام کاظم(ع) را آزار و اذیت می‌کرد و به امام علی(ع) نیز دشنام و ناسزا می‌گفت، یاران امام(ع) اجازه خواستند تا او را به سزای اعمالش برسانند، امام(ع) آنان را نهی کرد ولی خودش به مزرعه آن مرد رفت و با مرکب خود وارد مزرعه گردید که به بخشی از زراعت خسارت وارد شد، آن مرد بر سر امام فریاد زد و خواستار جبران خسارت شد. امام(ع) فرمود چقدر خسارت وارد شده؟ گفت صد دینار، سپس فرمود چقدر امید داشتی به تو محصول برسد؟ گفت به مقدار دویست دینار، امام(ع) سی‌صد دینار به او داد و مزرعه‌اش را نیز به او بخشید، سپس برایش دعا نیز کرد، آن شخص از جایش برخاست سر مبارک امام(ع) را بوسید و سپس هنگامی که آن‌حضرت را در مسجد دید در حضور همگان بلند شد و گفت، خدا بهتر می‌داند رسالت خود را در کدام خاندان قرار دهد، آن‌گاه امام رو به یارانش کرد و فرمود: کدام کار بهتر بود؟! رفتار من با او یا پیشنهاد قتل از سوی شما؟ من با رفتار خود هم او را هدایت کرده‌ام و هم شرش را دفع نموده‌ام».[6]

ثالثاً: بر فرض صدق عنوان ساب النبی در تمام موارد، همان‌گونه که بیان شد اجرای حکم ساب النبی دارای شرایطی است که آن شرایط برای امامان(ع) در آن برهه زمانی مهیا نبود؛ از این‌رو امامان معصوم(ع) نه تنها خودشان کاری نمی‌کردند، بلکه به شیعیان و پیروان خویش نیز می‌فرمودند متعرض این‌گونه افراد نشوید فقط از مجالست با آنان دوری کنید.

چنان‌که در روایتی از امام صادق(ع) در مورد مردی که به امام علی(ع) ناسزا گفته و از او برائت جسته سؤال شده است، امام(ع) فرمود: «خونش حلال است اما شما متعرض او نشوید،[7] مگر این‌که از خطر ایمن باشید».[8]

در روایت دیگری آن‌حضرت فرموده‌اند: «هر گاه به ناصبى‏ها و هم‌نشینى آنها گرفتار شدى، مانند کسى باش که روى سنگ سرخ شده در آتش باشد تا برخیزى؛ زیرا خدا آنها را دشمن دارد و لعنت مى‏کند و چون دیدى در باره یکى از امامان بد گویند، بى‏درنگ برخیز که خشم خدا در این جا بر آنها فرود آید».[9]


[/HR] [1]. مجلسی، محمد باقر، زندگانی حضرت زهرا(س) (ترجمه بحار الانوار)، مترجم: نجفی، محمد جواد، ص 398، تهران، کتابفروشی اسلامیه، چاپ اول، 1377ش.
[2]. خمینى، موسوی، سید روح اللّٰه، توضیح المسائل( محشّٰى)، گرد آورنده، خمینی بنى هاشمى‌، سید محمد حسین، ج 1، ص 79، قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ هشتم، 1424ق.
[3]. تبریزى، جواد بن على‌، أسس الحدود و التعزیرات‌، ص 257 - 259، قم، دفتر مؤلف، چاپ اول، 1417ق.
[4]. لنکرانى، موحدی، محمد فاضل،‌ جامع المسائل‌ عربی، ص 490، قم، امیر قلم‌، چاپ اول، 1425ق.
[5]. أسس الحدود و التعزیرات، ص 258 – 259؛ مازندرانى، محمد صالح بن احمد، شرح الکافی- الأصول و الروضة، محقق و مصحح، شعرانى، ابوالحسن‏، ج 10، ص 40، تهران، المکتبة الإسلامیة، چاپ اول، 1382ق.
[6]. شیخ مفید، الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج 2، ص 233 - 234، قم، کنگره شیخ مفید، چاپ اول، 1413ق.
[7]. طوسى، محمد بن الحسن، تهذیب الأحکام، محقق، مصحح، خرسان، حسن الموسوى، ج 10، ص 215، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهارم، 1407ق.
[8]. «قلت لأبی عبد اللَّه ع أی شی‏ء تقول فی رجل سمعته یشتم‏ علیا ع‏ و یبرأ منه قال فقال لی هو و اللَّه حلال الدم و ما ألف منهم برجل منکم دعه- الکافی‏، لا تعرض له إلا أن تأمن على نفسک‏.»؛ فیض کاشانی، محمد محسن، الوافی، ج 15، ص 499، کتابخانه امام أمیر المؤمنین علی(ع)، اصفهان، چاپ اول، 1406ق.
[9]. «إِذَا ابْتُلِیتَ بِأَهْلِ النَّصْبِ وَ مُجَالَسَتِهِمْ فَکُنْ کَأَنَّکَ عَلَى الرَّضْفِ حَتَّى تَقُومَ‏ فَإِنَّ اللَّهَ یَمْقُتُهُمْ وَ یَلْعَنُهُمْ فَإِذَا رَأَیْتَهُمْ یَخُوضُونَ فِی ذِکْرِ إِمَامٍ مِنَ الْأَئِمَّةِ فَقُمْ فَإِنَّ سَخَطَ اللَّهِ یَنْزِلُ هُنَاکَ عَلَیْهِمْ.»؛ کلینى، محمد، کافی، محقق، مصحح، غفارى، على اکبر، آخوندى، محمد، ج 2، ص 379، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.

منبع

.امین.;567125 نوشت:
پاسخ تفصیلی

سلام.

خدا خیرتان دهد،

واقعا از پستتان استفاده کردم، ممنون

بنده هم از اول سعی داشتم همین مطالب را بگویم، که البته شما کامل و مستند و مستدل آن را آوردید و حقیقتا استفاده کردم.

در ماده 513 قانون مجازات اسلامی آمده است که اگر مشمول ساب النبی (ص) شود حکمش اعدام است و اگر نه حبس از یک تا پنج سال و ... (احتمالا بدل از تعزیر است)

بنده نیز حرفم این بود که در حکومت اسلامی، قاضی این وظیفه را دارد که تشخیص دهد که ساب النبی است یا خیر و در مورد فرد حکم کند.

و بر فرض هم که حکومت اسلامی و قاضی و ... را قبول نداشته باشیم، باز باید مجتهد حکم به قتل کسی بدهد.. مانند قضیه سلمان رشدی.

در خصوص اینکه وظیفه ما چیست هم قطعا اگر امکان نهی از منکر (قلبی و لسانی) وجود دارد، در درجه اول وظیفه ما نهی از منکر است.
در درجه بعد هم معرفی فرد به قانون وظیفه ماست (بسته به نوع و شرایطش فرق میکند که به کجا معرفیش کنیم.. از پایگاه بسیج گرفته تا وزارت اطلاعات و ... میشه معرفی کرد و ترتیب اثر می دهند)

بازهم ممنون و موفق باشید.

.امین.;567125 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم

پرسش

با آنکه مجازات فردی که به پیامبر(ص) و امامان توهین کند اعدام است؛ چرا آنان در برابر برخی توهین‌ها واکنشی نشان نداده بلکه در برخی از موارد با توهین‌کنندگان به نرمی برخورد می‌‌کردند؟

پرسش

سلام؛ درباره سب النبی (ص) در روایات هست که مثلاً کسی به مادر حضرت توهین کرد، حضرت فرمودند اگر تو راست می‌گویی خدا او را بیامرزد و اگر دروغ می‌‌گویی خدا تو را بیامرزد و یا در جاهای دیگر می‌بینیم که اگر به حضرات توهین می‌‌شد با عطوفت و نرمی برخورد می‌کردند، حالا چه طرف شرمنده شود یا نشود، آیا این رفتار معصومین با مجازات ساب النبی(ص) و ائمه(ع) که فقها مطرح کرده‌‌اند منافات ندارد؟

پاسخ اجمالی

در برخی از روایات آمده است؛ امامان(ع) در برابر کسانی که به آنان یا به امامان قبل از آنان ناسزا می‌گفتند گاهی سکوت و گاهی نیز با نرمی و ملاطفت برخورد می‌کردند، در حالی‌که مجازات ساب النبی و امامان(ع)، قتل و کشتن است نه مدارا کردن و ملاطفت.
برای دست‌یابی به پاسخ لازم است مجازات ساب النبی و شرایط اجرای آن مورد بررسی قرار گیرد، آن‌گاه فلسفه برخورد امامان روشن خواهد شد.
مجازات توهین‌کنندگان به پیامبر(ص) از لحاظ فقهی و قانونی، اعدام است. اما فقها با پذیرش این مطلب حتی در مورد دیگر معصومان و با آنکه به نجاست چنین افرادی معتقدند، اما گفته‌اند؛ اگر این توهین از روی جهل یا بر اثر غضب و خشم شدید باشد، حکم به ارتداد و کفر نشده و بر او حد جاری نخواهد شد.

بنابراین کسانی که به ائمه(ع) توهین می‌کردند؛

اوّلاً: مشمول حکم ساب النبی نمی‌شدند.

ثانیاً: اهانت از روی خشم و غضب و یا جهالت دارای تعزیر است نه اعدام و فلسفه تعزیر نیز تنبیه و آگاهی مجرم جهت هدایت و پیشگیری از انجام جرم در آینده است که رفتار امامان(ع) نیز بهترین تعزیر برای این‌گونه افراد بود؛ زیرا سبب شناخت و آگاهی آنان نسبت به اهل بیت و حقانیت آنان می‌شد.

ثالثاً: حتی با فرض صدق عنوان ساب النبی، اجرای حکم آن مشروط به ایمن بودن و نبود خطر جانی، مالی و آبرویی برای اجرا کننده و یا وابستگان آنان می‌باشد که چنین شرایطی برای امامان(ع) در آن برهه زمانی مهیا نبوده است.


این سخن قرمز رنگ را با سخن حضرت آیت الله العظمی روحانی تطابق دهید نگاه کنید و قضاوت کنید ::


این جا هست که مشمول قاعده ساب النبی قرار می گیرد ؟؟!!!!در سایتشون این نامه هم هست !!!

http://www.rohani.ir/page-1618.htm

عجيبه واقعا ما روايت داريم علي مني و انا من علي اقايان مي گويند حكم ساب النبي شامل مولا علي ع نمي شود حالا از كجا اينها را مي اورند نمي دانيم جالبه از علما هم پيشه گرفته اند

AmirOmidvar;567150 نوشت:
در ماده 513 قانون مجازات اسلامی آمده است که اگر مشمول ساب النبی (ص) شود حکمش اعدام است و اگر نه حبس از یک تا پنج سال و ... (احتمالا بدل از تعزیر است)

ماده 513 قانون مجازات اسلامی، موضوع اهانت به مقدسات اسلامی در صورتی که جرم ارتکابی مشمول حکم سب النبی (توهین شدید به پیامبر گرامی اسلام و امامان و حضرت فاطمه زهرا و...) باشد اعدام و در غیر این صورت مشمول مجازات حبس از یک تا پنج سال خواهد بود.

سيد عباس;567170 نوشت:
عجيبه واقعا ما روايت داريم علي مني و انا من علي اقايان مي گويند حكم ساب النبي شامل مولا علي ع نمي شود حالا از كجا اينها را مي اورند نمي دانيم جالبه از علما هم پيشه گرفته اند

سلام.
دوست من چه کسی گفت شامل مولی علی (ع) نمی شود؟

ساب النبی، شامل پیامبران، حضرت رسول (ص) و ائمه اطهار (ع) و حضرت زهرا (س) می شود.

لطفا تاپیک را کامل مطالعه بفرمایید.

موفق باشید.

سيد عباس;567171 نوشت:
ماده 513 قانون مجازات اسلامی، موضوع اهانت به مقدسات اسلامی در صورتی که جرم ارتکابی مشمول حکم سب النبی (توهین شدید به پیامبر گرامی اسلام و امامان و حضرت فاطمه زهرا و...) باشد اعدام و در غیر این صورت مشمول مجازات حبس از یک تا پنج سال خواهد بود.

سلام مجدد

بنده این قانون را کامل در صفحه 2 همین تاپیک آورده ام:

AmirOmidvar;566300 نوشت:
متن ماده 513 قانون مجازات اسلامی:
هر كس به مقدسات اسلام و يا هر يك از انبياء عظام يا ائمه طاهرين ع) يا حضرت صديقه طاهره س) اهانت نمايد اگر مشمول حكم‌ساب‌النبي باشد اعدام مي‌شود و در غير اين صورت به حبس از يك تا پنج سال محكوم خواهد شد.

اینهم لینکش:
http://www.askdin.com/thread42855-2.html#post566300

منظور بنده قسمتی بود که باید تشخیص داده شود شامل "ساب النبی" می گردد یا خیر. (بجهت عصبانیت، مستی، دیوانگی، ندانستن معنی کلمات و ... ممکن است مشمول حکم ساب النبی نباشد و تشخیص این با مجتهد و یا قاضی حکومت اسلامی است)

موفق باشید.

ammarshia;567169 نوشت:
این سخن قرمز رنگ را با سخن حضرت آیت الله العظمی روحانی تطابق دهید نگاه کنید و قضاوت کنید ::

سلام.

پاسخی که ایشان دادند، دو قسمت داشت،

پاسخ اجمالی

پاسخ تفصیلی

مطلبی که شما قرمز کردید در پاسخ اجمالی آمده است..

برای مشخص شدن منظور آن مطلب، لازم است پاسخ تفصیلی را بخوانید..

شما اشتباه برداشت کردید.. و این از پاسخ تفصیلی کاملا مشخص است.

شما اینطور برداشت کردید: اینکه شامل حکم ساب النبی نمی شود، به این معنی است که چون به ائمه توهین کرده، مشمول حکم ساب النبی نیست

ولی قطعا منظور پاسخ این نبوده، چرا که در پاسخ تفصیلی کامل توضیح داده... منظور این است که چون از روی خشم و غضب مردم جاهل بوده، مشمول حکم ساب النبی (ص) نیست... نه اینکه چون به ائمه توهین کرده اند مشمول حکم نباشد..

دقت کنید و یکبار دیگر کامل بخوانید..

مخصوصا قسمت زیر:

.امین.;567125 نوشت:
مجازات ساب النبی از لحاظ فقهی و قانونی، قتل و اعدام است، حتی فقها کسی را که به یکى از دوازده امام(ع) دشنام دهد، یا با آنان دشمنى داشته باشد، کافر دانسته و حکم به نجاست او داده،[2] قتلش را جایز یا واجب می‌دانند.[3]

اما گفته‌اند؛ اگر از روی جهالت یا بر اثر غضب و خشم شدید دشنام دهد، حکم به ارتداد یا کفرش داده نمی‌شود و بر او حد ساب جاری نخواهد شد.[4]


.امین.;567125 نوشت:
بنابراین؛ اوّلاً: با توجه به تبلیغات سوء سیاسی در آن زمان علیه ائمه(ع) بویژه امام علی(ع) و انتساب بدبختی‌ها و جنگ و خونریزی‌ها و یتیم شدن کودکان به آن حضرت و بدبین کردن مردم نسبت به آنان و بر انگیختن خشم و غضب مردم جاهل و بی‌اطلاع نسبت به آن بزرگواران و خاندان آنان، این‌گونه اهانت‌ها از سوی مردم به دلیل جهالت و خشم و غضب بوده است و مشمول حکم ساب النبی نمی‌شدند.

این اولاً که نقل قول کردم، مربوط به قسمت پاسخ تفصیلی می باشد و قرینه آن در پاسخ اجمالی همان است که شما از آن برداشت نادرست کردید.

موفق باشید.

ammarshia;567169 نوشت:
این جا هست که مشمول قاعده ساب النبی قرار می گیرد ؟؟!!!!در سایتشون این نامه هم هست !!!

در خصوص پاسخی (فتوا) که آیت الله العظمی روحانی داده اند هم حکمت آن در سئوال صورت گرفته نهفته است.

سئوال مربوط به تمسخر و توهین در سایتها و وبلاگها علیه ائمه بود..

این یک جریان بود و مشخص است که از روی جهل و عصبانیت و مستی و دیوانگی و ... نیست و با برنامه ریزی اینکار علیه اسلام و خدا و تشیع و ... انجام می شود و توطئه ای برنامه ریزی شده است.

و طبق نظر مراجع این از مصادیق ساب النبی می باشد و حتی بالاتر از آن حکم ارتداد دارد، و واجب القتل هستند. (مانند شاهین نجفی و امثالهم)

مشابه این فتوا را آیت الله العظمی مکارم شیرازی نیز داده اند.

حقیر نیز اگر دستم به شاهین نجفی و امثالهم برسد کوتاهی در به هلاکت رساندنشان نخواهم کرد، ولو اینکه به قیمت جانم تمام شود. و حجت شرعی بر همه ما در این خصوص تمام شده.

موفق باشید.

AmirOmidvar;567104 نوشت:
سلام.
پیش شما توهین میکنه؟ یا کلا کارش توهین کردنه؟ و در جمع این کار رو انجام میده؟

از روی نادانی توهین میکنه؟ میخواد حرص شما رو در بیاره؟؟

اگر امکانش هست یک مقدار توضیح بیشتر بدهید، که چه کسی است و کجا توهین میکند و ...

در خصوص سئوال، به نیروی انتظامی مربوط نمیشود، بسته به سئوالاتی که پرسیدم به جاهای مختلفی ممکن است مربوط شود، از وزارت اطلاعات گرفته، تا اطلاعات سپاه، دادستانی و ...

موفق باشید.

بله پبش من توهین می کنه برخی مواقع هم سخنان معصومین رو مسخره می کنه.
اما من باز فکر نمی کنم اگه به یکی از این ارگانهای که نام بریدن زنگ بزنیم و بگیم مثلا به فلان امام توهین شده جواب بدن اما اگه بگیم به یکی از مسئولین نظام توهین شده سریعا اقدام می کنن.

zaker_eshg;567384 نوشت:
بله پبش من توهین می کنه برخی مواقع هم سخنان معصومین رو مسخره می کنه.
اما من باز فکر نمی کنم اگه به یکی از این ارگانهای که نام بریدن زنگ بزنیم و بگیم مثلا به فلان امام توهین شده جواب بدن اما اگه بگیم به یکی از مسئولین نظام توهین شده سریعا اقدام می کنن.

سلام.
چیزی که من از صحبتهای شما متوجه شدم، اینکه شخصی است که فقط پیش شما (و احیانا آشنایان نزدیک و فامیل و ..) به معصومین اهانت میکند، و تمسخر میکند و ...
یعنی این مسئله علنی نشده. تبلیغ علیه دین انجام نمیدهد، در سایت و وبلاگ و ... اینکار را نمیکند، در جمع اینکار را نمیکند و ...

اگر اینطور باشد، حق با شماست، هیچ کدام از ارگانها در این خصوص کاری انجام نخواهند داد.

فرقی هم نمیکنه که مسئولین نظام مورد توهین باشند، باز هم اگر فقط پیش شما و با شرایط ذکر شده اینکار را انجام دهد، باز ارگانهای یاد شده کاری نمیکنند.

چون این براحتی قابل انکار است.

شما اگر وظیفه شخص خودتان را میخواهید بدانید، ماجرا را کامل برای مرجع تقلید خود بنویسید و از وی استفتاء بگیرید.

اما فکر میکنم، اگر با نهی از منکر کار درست میشود، وظیفه شما همین باشد، و البته قطع ارتباط وظیفه مسلم شماست. (حتی اگر قطع رحم حساب شود)

و باز تکرار میکنم، اگر فقط پیش شما (و احیانا آشنایان نزدیک و فامیل و ...) اینکار را انجام میدهد، هیچ دادگاه و ارگانی به این موضوع حساس نخواهد شد، چرا که براحتی قابل انکار است.

توصیه اکید من این است که ماجرا را کامل (با جزئیات) برای مرجع تقلید خود بنویسید و از وی استفتاء بگیرید.

موفق باشید.

ammarshia;567169 نوشت:
این سخن قرمز رنگ را با سخن حضرت آیت الله العظمی روحانی تطابق دهید نگاه کنید و قضاوت کنید ::


این جا هست که مشمول قاعده ساب النبی قرار می گیرد ؟؟!!!!در سایتشون این نامه هم هست !!!

http://www.rohani.ir/page-1618.htm



بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

شما طوری وارد بحث شدید که هرکس که فقط پست شما رو ببینه فکر میکنه بنده مخالف حکم ساب النبی هستم.

لطفا پستها را منصفانه بخوانید.

ما هم از همان اول حرفمان همین بود که این یک حکم فقهی است ، یعنی سرخود نمیتوانند کاری انجام دهند.

حتی حکم آیت الله روحانی هم مشروط بر این بود که در این قبیل موارد باید به گونه ای عمل شود که موجب مفسده ای بزرگتر نشود.

ضمنا نکته این بحث اینجا بود که اگر چه مرجع ایشان یا حاکم شرع حکم داده باشد ولی شخصی نتواند به آن عمل کند و اهانت کننده را بکشد نباید در جمع هتاکان اهلبیت علیهم السلام حاضر شود و اگر در آن جمع بود باید فورا آنجا را ترک کند

به نام خدا

سلام عليكم

به دليل روند مباحثه دوستان و آثاري كه در پي داشته ، تاپيك تا حضور مجدد كارشناس محترم و اظهار نظر نهايي ايشون بسته خواهد بود .

موضوع قفل شده است