جمع بندی آيا دعاهاي ما با علائم آخرالزمان و فرج حضرت تناقض ندارد؟

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آيا دعاهاي ما با علائم آخرالزمان و فرج حضرت تناقض ندارد؟

بسم الله و بالله
و علي ملت رسول الله
بنام نامي
علي ولي الله

سلام و ادب و احترام
در مورد اتفاقات و حالات آخرالزمان مسائل و علائم و نشانه هايي گفته شده مثلا حوادث و جنگها زياد ميشه گناه و منكر زياد ميشه و...
اما چرا ما خيلي وقتا هنگام دعا مثلا ميگيم خدايا جنگ و ظلم رو ريشه كن كن مريضهارو شفا بده و...
آيا اين دعاها به نوعي بر خلاف رخدادها و ظهور حضرت نيست؟
بنظرم اين 2 مورد باهم تناقض دارن ندارن؟!
سپاس

ياعلي مدد
اللهم عجل لوليك الفرج

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد طاها

پرسش:
آيا دعاهای ما با علائم آخرالزمان و فرج حضرت تناقض ندارد؟

پاسخ:
- هم دعا و هم اقدام عملی در برابر ظلم ها و منکرات جزو دستورات الزامی اسلام و تصریح قرآن و روایات فراوان است که محدود به زمان یا منطقه جغرافیای خاصی هم نشده است. بنا بر این اگر هم میان دو موردی که شما بیان کرده اید، تناقضی دیده شود باید طبق قاعده ای که دانشمندان مسلمان و علمای عظام در مانند این موارد به کار می گیرند رفتار کنیم یعنی عمل کردن به محکمات و قطعیات دینی و توجیه کردن ظواهری که با آن قطعیات در تناقض است.
- اما به نظر می رسد اصلا تناقضی میان دو موردی که شما اشاره کرده اید وجود ندارد. گزاره «دعا برای ریشه کن شدن ظلم» و گزاره «ظهور امام عصر برای برچیدن ظلم» با یکدیگر تناقض ندارند زیرا ظهور امام زمان خود یکی از موارد ریشه کن شدن ظلم هاست بنا بر این وقتی برای ریشه کن شدن ظلم دعا می کنیم در حقیقت چیزی را از خدا خواسته ایم که شامل ظهور امام عصر هم میشود درست مثل دعا برای رفع گرفتاری مردم که منافاتی با اقدام عملی یک انسان خیّر در این جهت (مثلا پرداخت قرض الحسنه) ندارد.
- از این گذشته، فراگیری ظلم و منکر در دوره آخرالزمان، نتیجه عملکرد مخالفان امام زمان است در حالی که موافقان امام زمان خواهان عدالت هستند و این روحیه را باید از زمان انتظار، در خود تقویت کرده و از خود بروز دهند و طبعا یکی از آثار این روحیه، دعا برای برطرف شدن ظلم و منکر است زیرا این نشان دهنده انزجار از وجود چنین عملکردهای نادرستی است؛ هر چند ممکن است این دعا طبق صلاحدید خدا در حال حاضر تماما به اجابت نرسد یا اجابت حتمی آن تا زمان ظهور به تاخیر افتد.

به عبارت دیگر، با این قبیل دعاها در حقیقت خود را از صف مخالفان ظهور خارج می کنیم و ضمن کاستن از رنج مظلومین، آن ها را به سوی مکتب عدالت جویان دعوت می کنیم.

موضوع قفل شده است