جمع بندی معجزه ی علمی قرآن

تب‌های اولیه

104 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
معجزه ی علمی قرآن

در قرآن اومده که ما موجودات رو جفت و زوج آفریدیم و همین به عنوان معجزه ی علمی قرآن قلمداد میشه،درصورتی که با پیشرفت علم ثابت شده تمام موجودات زوج نیستن.مانند حلزون شما چه جوابی برای این موضوع دارید؟

با نام الله

کارشناس بحث: استاد میقات

[="Tahoma"]

«وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»
و از هر چيز دو جفت آفريديم، شايد متذكّر شويد. (ذاریات، 49)

با سلام و درود

در مورد آیه شریفه فوق و زوجیت، برداشت های تفسیری متفاوت است که در به مهمترین آن ها اشاره می شود:

1. قول مشهور این است که مراد از زوج، صنف و مطلق هر دو چیز متقابل است یعنی آيه به اصناف مختلف موجودات جهان اشاره دارد كه به صورت زوج زوج، در آمده است، مانند شب و روز، نور و ظلمت، دريا و صحرا، خورشيد و ماه، نر و ماده، و ... .

2. زوجیت، به ذرات مثبت و منفی اشاره دارد؛ یعنی تمام اشياى جهان از ذرات مثبت و منفى ساخته شده، و امروزه از نظر علمى مسلم است كه اتم ها از بار الكتريسته منفى (الكترون) و مثبت (پروتون) تشکیل شده اند.

3. مراد از زوجین، زن و شوهر است.

______________
(ر.ک: مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏9، ص 242؛ ترجمه الميزان، ج ‏18، ص 573؛ تفسير نمونه، ج ‏22، ص 376)

[="Tahoma"]

پاسخ شبهه:

آیت الله معرفت به این شبهه این گونه پاسخ می دهند:

اولا: در آیه هیچ اشاره صریحی به لقاح جنسی نشده است، لذا مراد از زوجیت، دو جنس نر و ماده نیست، بلکه مراد صنف های مختلف از هر گونه حیوان و گیاه است، مانند انواع سیب، انواع گلابی، انواع گوسفند و ... .

از اینرو، این شبهه به خاطر برداشتی است که از تعبیر «زوجین» داشته اند و آن را به معنای جفت نر و ماده گرفته اند، در صورتی که «زوج» در این قبیل آیات، به معنای «صنف»است.

در قرآن آیات مختلفی است که به این معنا اشاره دارد:

«فيهِما مِنْ كُلِّ فاكِهَةٍ زَوْجانِ»؛ در آن دو، از هر ميوه‏اى انواع گوناگون قرار دادیم. (رحمن، 52)

«وَ مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ جَعَلَ فيها زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ»؛ و در زمین از هر نوع میوه، اصاناف گوناگون قرار داده است. (رعد، 3)

«سُبْحانَ الَّذي خَلَقَ الْأَزْواجَ كُلَّها مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ مِمَّا لا يَعْلَمُونَ»؛ منزه است كسى كه تمام زوجها را آفريد، از آنچه زمين مى‏روياند، و از خودشان، و از آنچه نمى‏دانند. (یس، 36)

شیخ طوسی در تفسیر این آیه چنین آورده: ازدواج در این جا به معنای اشکال و انواع است که حیوان، درخت، حبوبات و دیگر گیاهان و هم چنین انجیر، انگور و ... دارای انواع متعدد است. (التبيان في تفسير القرآن، ج ‏8، ص 458)

تعبیر به «تثنیه» (زوجین = دو تا زوج) هم در این گونه موارد به معنای مطلق تعدد و کثرت است که در ادبیات عرب، امری شایع است و در قرآن هم به کار رفته است، مانند: «ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْن‏»؛ بار ديگر (به عالم هستى) نگاه كن‏ (ملک، 4)، که مراد تداوم و مطلق تکرار و کثرت است.


ثانیا: اگر اشارتی هم به نر و ماده بودن موجودات باشد باز هم چنین شبهه ای وارد نیست، زیرا در علم زیست‌ شناسی ثابت شده که هیچ موجود زنده‌ای از قانون لقاح جنسی (نر و ماده) مستثنی نیست.

دانش زیست‌ شناسی جدید اثبات کرده که همه جانداران حتی حیوانات ابتدایی تک سلولی (آمیب‌ها) و کرم‌ها از راه جفت‌گیری تولید مثل می‌کنند. و نیز علم زیست ‌شناسی ثابت کرده است که موجوداتی مانند کرم‌ها که از راه تقسیم شدن تکثیر می‌شوند دارای هر دو دستگاه تناسلی نر و ماده هستند.

____________
(ر.ک: شبهات و ردود حول القرآن الکریم، معرفت، ص 313 تا 318)

منکران;555956 نوشت:
با پیشرفت علم ثابت شده تمام موجودات زوج نیستن.مانند حلزون شما چه جوابی برای این موضوع دارید؟

میقات;556198 نوشت:
ثانیا: اگر اشارتی هم به نر و ماده بودن موجودات باشد باز هم چنین شبهه ای وارد نیست، زیرا در علم زیست‌ شناسی ثابت شده که هیچ موجود زنده‌ای از قانون لقاح جنسی (نر و ماده) مستثنی نیست.

دانش زیست‌ شناسی جدید اثبات کرده که همه جانداران حتی حیوانات ابتدایی تک سلولی (آمیب‌ها) و کرم‌ها از راه جفت‌گیری تولید مثل می‌کنند. و نیز علم زیست ‌شناسی ثابت کرده است که موجوداتی مانند کرم‌ها که از راه تقسیم شدن تکثیر می‌شوند دارای هر دو دستگاه تناسلی نر و ماده هستند.


سلام به هر دو بزرگوار اگر قراره بحث علمی باشه لطفا هردو با سند حرف بزنید:Gol:
میتوانید به سایت های معتبر زیستشناسی ارجاع دهید
سوالی هم از کارشناس محترم
بر فرض صحت گفته جناب منکران
تا دیروز می گفتیم همه جهان زوجه و این معجزه قرآن هست حالا تفسیر رو عوض میکنیم و اونطوری که شما فرمودید میشه صحیح
آخر باید نظر نویسنده قرآن معلوم بشه بعد در مورد صدق و کذبش صحبت کنیم!
نمیشه هر بار تفسیر رو عوض کرد که!
نکته بعد اینکه علم همواره در حال رد نظریه های جدید هست و ممکنه یک نظریه که تا دیروز مورد تایید بود امروز رد بشه حالا چطور میشه اعجاز قرآن رو با علم ثایت کرد چون هرچی بگیم ممکنه یک روز رد بشه
آیا اصل اعجاز علمی برای قرآن مطرحه؟ (با توجه به تفسیر های متفاوت بزرگان)یا جنس اعجازش چیز دیگه ایه؟
یا حق

میقات;556198 نوشت:
[="Tahoma"] پاسخ شبهه: آیت الله معرفت به این شبهه این گونه پاسخ می دهند: اولا: در آیه هیچ اشاره صریحی به لقاح جنسی نشده است، لذا مراد از زوجیت، دو جنس نر و ماده نیست، بلکه مراد صنف های مختلف از هر گونه حیوان و گیاه است، مانند انواع سیب، انواع گلابی، انواع گوسفند و ... . از اینرو، این شبهه به خاطر برداشتی است که از تعبیر «زوجین» داشته اند و آن را به معنای جفت نر و ماده گرفته اند، در صورتی که «زوج» در این قبیل آیات، به معنای «صنف»است. در قرآن آیات مختلفی است که به این معنا اشاره دارد: «فيهِما مِنْ كُلِّ فاكِهَةٍ زَوْجانِ»؛ در آن دو، از هر ميوه‏اى انواع گوناگون قرار دادیم. (رحمن، 52) «وَ مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ جَعَلَ فيها زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ»؛ و در زمین از هر نوع میوه، اصاناف گوناگون قرار داده است. (رعد، 3) «سُبْحانَ الَّذي خَلَقَ الْأَزْواجَ كُلَّها مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ مِمَّا لا يَعْلَمُونَ»؛ منزه است كسى كه تمام زوجها را آفريد، از آنچه زمين مى‏روياند، و از خودشان، و از آنچه نمى‏دانند. (یس، 36) شیخ طوسی در تفسیر این آیه چنین آورده: ازدواج در این جا به معنای اشکال و انواع است که حیوان، درخت، حبوبات و دیگر گیاهان و هم چنین انجیر، انگور و ... دارای انواع متعدد است. (التبيان في تفسير القرآن، ج ‏8، ص 458) تعبیر به «تثنیه» (زوجین = دو تا زوج) هم در این گونه موارد به معنای مطلق تعدد و کثرت است که در ادبیات عرب، امری شایع است و در قرآن هم به کار رفته است، مانند: «ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْن‏»؛ بار ديگر (به عالم هستى) نگاه كن‏ (ملک، 4)، که مراد تداوم و مطلق تکرار و کثرت است. ثانیا: اگر اشارتی هم به نر و ماده بودن موجودات باشد باز هم چنین شبهه ای وارد نیست، زیرا در علم زیست‌ شناسی ثابت شده که هیچ موجود زنده‌ای از قانون لقاح جنسی (نر و ماده) مستثنی نیست. دانش زیست‌ شناسی جدید اثبات کرده که همه جانداران حتی حیوانات ابتدایی تک سلولی (آمیب‌ها) و کرم‌ها از راه جفت‌گیری تولید مثل می‌کنند. و نیز علم زیست ‌شناسی ثابت کرده است که موجوداتی مانند کرم‌ها که از راه تقسیم شدن تکثیر می‌شوند دارای هر دو دستگاه تناسلی نر و ماده هستند. ____________ (ر.ک: شبهات و ردود حول القرآن الکریم، معرفت، ص 313 تا 318)
جناب میقات اینو داخل پرانتز میگم: 1)شما این تفسیرها رو بر چه اساسی میارید وقتی در چندین آیه ی قرآن گفته شده"و این قرآن را آسان ادا کردیم تا از آن پند گیرند.آیا پند گیرنده ای هست؟"القمر آیه 22 _القمر آیه 17_الدخان آیه 58_و... .(قرآن را آسان نازل کردیم) لطفا دیگه از تفاسیر بهره نبرید. 2)کتب تفاسیر یعنی کتاب مقدسی که بهش مقتقدین باید حتما برای فهمش از تفاسیر استفاده کنین.این یعنی نقص.البته شما که رشتتون در این زمینه هست اشکالی برش وارد نیست اما اون کسی که رشتش در این زمینه نیست و برای فهم قرآن از تفاسیر استفاده نمیکنه گناهش چیه؟اگه کسی قرآنو نفهمیده و بهش ایمان نیاورده چرا باید تاوان مشکلات معانی سنگین قرآن رو بده و جهنمی باشه؟ 3)خدا چرا باید کتابی نازل کنه که در حد فهم بندش نباشه؟ 4)آیا در صدر اسلام هم به تفاسیر توجه میکردن یا به معانی توجه داشتن؟ میرسیم به بحث اصلی:آیا در صدر اسلام هم زوجیت به معنای صنف های مختلف بود و مسلمانان زوجیت رو به معنای کثرت در گونه های مختلف میدونستن؟اگه میدونستن که هیچ،ما مشکلی باهاش نداریم و معجزه قلمداد نمیشه.اگه نه که پس چرا پیامبر براشون شرح نداد که زوجیت یعنی کثرت گونه های مختلف تا علم مسلمونا به خطا نره و الان ما اینجا در این مورد به شبهه بر نخوریم؟آیا خود پیامبر هم نمیدونست؟پس یعنی علم پیامبر ناقصه.اگه میدونست پس چرا اینو به مسلمونا نگفت؟پس یعنی پیامبر به گمراهی مسلمونا راضی بود؟ و شما چطور میگین که"ثانیا: اگر اشارتی هم به نر و ماده بودن موجودات باشد باز هم چنین شبهه ای وارد نیست، زیرا در علم زیست‌ شناسی ثابت شده که هیچ موجود زنده‌ای از قانون لقاح جنسی (نر و ماده) مستثنی نیست. " شبهه ای وار نیست؟میشه بفرمایین انسان دوجنسیتی در چه دسته قرار داره؟بعضی گیاه ها هستن که گونه ی نر و ماده ی جدا از خودشون ندارن مثل شیب زمینی که شکوفه ی نر و ماده رو در خودش داره.میتونین در اینترنت سرچ کنین Hermaphroditic (هرمافرودیت) و در مورد مورد اولتون هم یه چیز یادم رفت که گفتین:1". قول مشهور این است که مراد از زوج، صنف و مطلق هر دو چیز متقابل است یعنی آيه به اصناف مختلف موجودات جهان اشاره دارد كه به صورت زوج زوج، در آمده است، مانند شب و روز، نور و ظلمت، دريا و صحرا، خورشيد و ماه، نر و ماده، و ... ."میشه بفرمایین زوج خورشید و زمین چیه؟

הנביא מוחמד;556213 نوشت:
سلام به هر دو بزرگوار اگر قراره بحث علمی باشه لطفا هردو با سند حرف بزنید:Gol: میتوانید به سایت های معتبر زیستشناسی ارجاع دهید سوالی هم از کارشناس محترم بر فرض صحت گفته جناب منکران تا دیروز می گفتیم همه جهان زوجه و این معجزه قرآن هست حالا تفسیر رو عوض میکنیم و اونطوری که شما فرمودید میشه صحیح آخر باید نظر نویسنده قرآن معلوم بشه بعد در مورد صدق و کذبش صحبت کنیم! نمیشه هر بار تفسیر رو عوض کرد که! نکته بعد اینکه علم همواره در حال رد نظریه های جدید هست و ممکنه یک نظریه که تا دیروز مورد تایید بود امروز رد بشه حالا چطور میشه اعجاز قرآن رو با علم ثایت کرد چون هرچی بگیم ممکنه یک روز رد بشه آیا اصل اعجاز علمی برای قرآن مطرحه؟ (با توجه به تفسیر های متفاوت بزرگان)یا جنس اعجازش چیز دیگه ایه؟ یا حق
درود و سلام.میتونید در اینترنت سرچ کنید بکرزایی و یا هرمافرودیت

הנביא מוחמד;556213 نوشت:
آیا اصل اعجاز علمی برای قرآن مطرحه؟ (با توجه به تفسیر های متفاوت بزرگان)یا جنس اعجازش چیز دیگه ایه؟

سلام
لطفا حتما اینجا رو ببینید:
http://www.askdin.com/thread40964.html
...
( بعد یه سوال بی ربط...چرا اسم حضرت محمد رو با الفبای عبری نوشتین؟ اخه همونطور که میدونید زبون عبری که مال یهودی هاست )

منکران;556261 نوشت:
جناب میقات اینو داخل پرانتز میگم: 1)شما این تفسیرها رو بر چه اساسی میارید وقتی در چندین آیه ی قرآن گفته شده"و این قرآن را آسان ادا کردیم تا از آن پند گیرند.آیا پند گیرنده ای هست؟"القمر آیه 22 _القمر آیه 17_الدخان آیه 58_و... .(قرآن را آسان نازل کردیم) لطفا دیگه از تفاسیر بهره نبرید. 2)کتب تفاسیر یعنی کتاب مقدسی که بهش مقتقدین باید حتما برای فهمش از تفاسیر استفاده کنین.این یعنی نقص.البته شما که رشتتون در این زمینه هست اشکالی برش وارد نیست اما اون کسی که رشتش در این زمینه نیست و برای فهم قرآن از تفاسیر استفاده نمیکنه گناهش چیه؟اگه کسی قرآنو نفهمیده و بهش ایمان نیاورده چرا باید تاوان مشکلات معانی سنگین قرآن رو بده و جهنمی باشه؟ 3)خدا چرا باید کتابی نازل کنه که در حد فهم بندش نباشه؟ 4)آیا در صدر اسلام هم به تفاسیر توجه میکردن یا به معانی توجه داشتن؟

خدا خودش توی قرآن در مورد ایات قران می فرماید: سوره ی آل عمران آیه 7: او کسی است که این کتاب آسمانی را بر تو نازل کرد که بخشی از آیات آن محکم است که آنها اساس کتاب اند. و بخشی دیگر متشابه ( دو پهلو ) است. اما آنها که در دلهایشان انحراف است به دنبال آیات متشابه اند تا فتنه انگیزی کنند.و تفسیر برای آن می طلبند در حالی که تفسیر آنها را جز خدا و راسخان در علم نمی دانند. می گویند: ما به آن ایمان آورده ایم. تمامی آن از جانب پروردگار ماست. و جز خردمندان متذکر نمی شوند.
..
یه نمونه از ایات متشابه مثلا خدا توی سوره ی فتح آیه ی 10 می فرماید: قطعا کسانی که با تو ( پیامبر ) بیعت می کنند. فقط با خدا بیعت می کنند. دست خدا بالای دست انهاست....
توی اون ایه عینا کلمه ی دست خدا اومده....
حالا یکی بیاد بگه که خدا دست داره ( نعوذ بالله ) چون عینا کلمه ی دست خدا توی قرآن اومده... و خدا فرموده زمانی که شما با پیامبر دست میدادید و باهاش بیعت میکردیددست خدا بالای دست شما بود و شما فقط با خدا بیعت می کردید.....
.
این یکی از ایات متشابه هست.
برای این هم که منظور خدا رو از ایات متشابه متوجه بشیم.... کافیه فقط ایات دیگه از قرآن رو بخونیم.....تا منظور خدا رو متوجه بشیم..... مثلا خدا توی سوره ی شوری آیه ی 11 می فرماید: هیچ چیزی همانند او نیست....
کسی که این دو تا ایه رو.... هر دو رو بخونه..... میدونه که دستی رو که ما میشناسیم رو نمیشه برای خدا تصور کرد..... و منظور خدا رو از کلمه ی "دست خدا" میفهمه
این مثال فکر میکنم مسئله رو براتون روشن کنه.....
..
در ضمن لطفا این لینک رو ببینید:
http://www.askdin.com/thread40964.html
ممنون

1212;556268 نوشت:
خدا خودش توی قرآن در مورد ایات قران می فرماید: سوره ی آل عمران آیه 7: او کسی است که این کتاب آسمانی را بر تو نازل کرد که بخشی از آیات آن محکم است که آنها اساس کتاب اند. و بخشی دیگر متشابه ( دو پهلو ) است. اما آنها که در دلهایشان انحراف است به دنبال آیات متشابه اند تا فتنه انگیزی کنند.و تفسیر برای آن می طلبند در حالی که تفسیر آنها را جز خدا و راسخان در علم نمی دانند. می گویند: ما به آن ایمان آورده ایم. تمامی آن از جانب پروردگار ماست. و جز خردمندان متذکر نمی شوند. .. یه نمونه از ایات متشابه مثلا خدا توی سوره ی فتح آیه ی 10 می فرماید: قطعا کسانی که با تو ( پیامبر ) بیعت می کنند. فقط با خدا بیعت می کنند. دست خدا بالای دست انهاست.... توی اون ایه عینا کلمه ی دست خدا اومده.... حالا یکی بیاد بگه که خدا دست داره ( نعوذ بالله ) چون عینا کلمه ی دست خدا توی قرآن اومده... و خدا فرموده زمانی که شما با پیامبر دست میدادید و باهاش بیعت میکردیددست خدا بالای دست شما بود و شما فقط با خدا بیعت می کردید..... . این یکی از ایات متشابه هست. برای این هم که منظور خدا رو از ایات متشابه متوجه بشیم.... کافیه فقط ایات دیگه از قرآن رو بخونیم.....تا منظور خدا رو متوجه بشیم..... مثلا خدا توی سوره ی شوری آیه ی 11 می فرماید: هیچ چیزی همانند او نیست.... کسی که این دو تا ایه رو.... هر دو رو بخونه..... میدونه که دستی رو که ما میشناسیم رو نمیشه برای خدا تصور کرد..... و منظور خدا رو از کلمه ی "دست خدا" میفهمه این مثال فکر میکنم مسئله رو براتون روشن کنه..... .. در ضمن لطفا این لینک رو ببینید: http://www.askdin.com/thread40964.html ممنون
به اعتقاد اکثر مسلمونا فصاحت و بلاغت قرآن فوق‌العاده و اعجازآميزه.حالا ببینیم فصاحت و بلاغت یعنی چی؟"فصاحت به معنای شيوايی كلمات و روانی تلفظ آنها و گوش‌نواز بودن سخن؛و بلاغت به معنای رسايی و گويايی و دقت تعابير در فهماندن مقصود است.(مصباح يزدی،قرآنشناسی،ج 1،ص 150)"ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ بنابراين به اعتقاد مسلمونا متن قرآن كاملاً شيوا و رسا و گويا و بدون هيچ ابهام و ايهامیه و اگر هم معدودی از آيات قرآن در نظر ابتدايی معنای روشن نداره،معنای اونا با ارجاع به آيات ديگر معلوم و مشخص ميشه.حالا ما بر طبق چه اساسی باید آیات محکم و متشابه رو از هم تشخیص بدیم؟آیا فهرستی که مورد اتفاق تمام علما باشه وجود داره؟مگه فصاحت و بلاغت قرآن در حد اعجاز نیست پس چرا هر کس از راه میرسه یه تفسیر با فهم و درک خودش وارد بازار میکنه؟ما باید کدوم تفسیر رو قبول کنیم؟آیا مسلمانان صدر اسلام در مورد اون آیات چه فکری میکردن؟یه نمونه واست میارم:" يَوْمَ يُكْشَفُ عَن سَاقٍ وَيُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ فَلَا يَسْتَطِيعُونَ (قلم/42)روزی که یک ساق نمایان می‌شود و برای سجده کردن صدا زده می‌شوند و (کافران) نمی‌توانند (سجده کنند)." مردم صد اسلام اینو اینطوری میفهمیدن که:"امام صادق در تفسیر "يوم يكشف عن ساق" فرمود:کنار رفتن لنگ از ساق الله است و در سجده می‌گوید " سبحان ربي الاعلى" (تفسیر المیزان/جلد 19 / صفحه 389)"ــــــ ابی عبدالله در مورد یوم یکشف عن ساق گفت:خجسته است آن جبار (الله)،سپس (برای توجیه) به ساقش اشاره کرد و لنگش را از آن کنار زد.(توحید شیخ صدوق / صفحه 154)ـــــ از امام صادق در مورد تفسیر "یکشف عن ساق" پرسیده شد، فرمود: (الله) لنگش را از ساق (پایش) کنار می‌زند و (در حالی که) دست دیگرش بر سرش قرار دارد،پس می‌گوید: سبحان ربی الاعلی (توحید شیخ صدوق صفحه 155)ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ این تفاسیرو نیاوردم که کلا معنی آیه رو عوض کنم بلکه آوردم تا فهم مسلمونای صدر اسلام رو بگم.ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ طبق گفته ی قرآن :"جز خدا و راسخان در علم نمی دانند" یعنی فهم این آیات تنها در اختیار خدا و راسخان در علم نه تمام مردم.در صورتی که لازمه ی هدایتگری قرآن توانایی مردم در تفسیر یا فهم آیات قرآنه.حالا چرا باید خدا کتابی رو که هدایتگر همه انسانها و همه ی جوامع تا قیامته آیاتی مبهم و ایهام آلود داشته باشه؟ـــــــــــــــــــــــ و در ضمن این آیه ای که آوردی در تضاد با آیه ایه که من آوردم،چطور کتابی که آسان نازل شده دارای ابهامه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

منکران;555956 نوشت:
در قرآن اومده که ما موجودات رو جفت و زوج آفریدیم و همین به عنوان معجزه ی علمی قرآن قلمداد میشه،درصورتی که با پیشرفت علم ثابت شده تمام موجودات زوج نیستن.مانند حلزون شما چه جوابی برای این موضوع دارید؟
برخی موجودات جفتشون در بدن خودشون هست....من در مستند تلوزیون دیدم که حلزونی بود که نر و مادش کاملا در بدن خودش هست...از طرفی حلزونهای دریایی بود که نیم تنه انان نر نیم تنه دیگه ماده بود که مثل یک زنجیر به سایر حلزون ها زنجیر وار میچسبیدند و جفت گیری می کردند بدین شکل که قسمت نرگی به بخش مادگی دیگری و قسمت نرگی حلزون دیگر به قسمت مادگی یک حلزون وصل میشه و چند زنجیره از این حالت تشکیل میشه....هیچ چیز در دنیا نیست که جفت و نقطه مقابل نداشته باشه فقط خدا تک است و بس

منکران;556317 نوشت:
به اعتقاد اکثر مسلمونا فصاحت و بلاغت قرآن فوق‌العاده و اعجازآميزه.حالا ببینیم فصاحت و بلاغت یعنی چی؟"فصاحت به معنای شيوايی كلمات و روانی تلفظ آنها و گوش‌نواز بودن سخن؛و بلاغت به معنای رسايی و گويايی و دقت تعابير در فهماندن مقصود است.(مصباح يزدی،قرآنشناسی،ج 1،ص 150)"ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ بنابراين به اعتقاد مسلمونا متن قرآن كاملاً شيوا و رسا و گويا و بدون هيچ ابهام و ايهامیه و اگر هم معدودی از آيات قرآن در نظر ابتدايی معنای روشن نداره،معنای اونا با ارجاع به آيات ديگر معلوم و مشخص ميشه.حالا ما بر طبق چه اساسی باید آیات محکم و متشابه رو از هم تشخیص بدیم؟آیا فهرستی که مورد اتفاق تمام علما باشه وجود داره؟مگه فصاحت و بلاغت قرآن در حد اعجاز نیست پس چرا هر کس از راه میرسه یه تفسیر با فهم و درک خودش وارد بازار میکنه؟ما باید کدوم تفسیر رو قبول کنیم؟آیا مسلمانان صدر اسلام در مورد اون آیات چه فکری میکردن؟یه نمونه واست میارم:" يَوْمَ يُكْشَفُ عَن سَاقٍ وَيُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ فَلَا يَسْتَطِيعُونَ (قلم/42)روزی که یک ساق نمایان می‌شود و برای سجده کردن صدا زده می‌شوند و (کافران) نمی‌توانند (سجده کنند)." مردم صد اسلام اینو اینطوری میفهمیدن که:"امام صادق در تفسیر "يوم يكشف عن ساق" فرمود:کنار رفتن لنگ از ساق الله است و در سجده می‌گوید " سبحان ربي الاعلى" (تفسیر المیزان/جلد 19 / صفحه 389)"ــــــ ابی عبدالله در مورد یوم یکشف عن ساق گفت:خجسته است آن جبار (الله)،سپس (برای توجیه) به ساقش اشاره کرد و لنگش را از آن کنار زد.(توحید شیخ صدوق / صفحه 154)ـــــ از امام صادق در مورد تفسیر "یکشف عن ساق" پرسیده شد، فرمود: (الله) لنگش را از ساق (پایش) کنار می‌زند و (در حالی که) دست دیگرش بر سرش قرار دارد،پس می‌گوید: سبحان ربی الاعلی (توحید شیخ صدوق صفحه 155)ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ این تفاسیرو نیاوردم که کلا معنی آیه رو عوض کنم بلکه آوردم تا فهم مسلمونای صدر اسلام رو بگم.ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ طبق گفته ی قرآن :"جز خدا و راسخان در علم نمی دانند" یعنی فهم این آیات تنها در اختیار خدا و راسخان در علم نه تمام مردم.در صورتی که لازمه ی هدایتگری قرآن توانایی مردم در تفسیر یا فهم آیات قرآنه.حالا چرا باید خدا کتابی رو که هدایتگر همه انسانها و همه ی جوامع تا قیامته آیاتی مبهم و ایهام آلود داشته باشه؟ـــــــــــــــــــــــ و در ضمن این آیه ای که آوردی در تضاد با آیه ایه که من آوردم،چطور کتابی که آسان نازل شده دارای ابهامه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دوست عزیز من....
راه فهمیدن منظور خدا از ایات متشابه فقط این هست که ایات دیگه از قرآن رو بخونیم.... همونطور که خدا در مورد راسخان در علم توی اون ایه میفرماید که اونا میگن: به تمامی ان ایمان اوردیم. همه ان از جانب پروردگار ماست..... در ضمن معنی راسخان در علم هم این هست: ریشه داران در دانش....
و همون ایات متشابه هم از طرف خداست و خدا برای گفتنشون حرف داشته.... و اگه ما قران رو مرتب بخونیم.... و همه ی ایات خدا رو در نظر بگیریم.... میتونیم منظور خدا رو از ایات متشابه بفهمیم....
در ضمن همونطور که گفتم خدا توی سوره ی شوری آیه ی 11 می فرماید: هیچ چیزی همانند او نیست....... و باید برای فهمیدن منظور خدا از ایات متشابه... ایات دیگه از قران رو ببینیم... هر کس چیزی مثل ساق پایی که ما میشناسیم رو برای خدا تصور کنه نادان هست.....و پیامبر هم فرمود: اگه دیدین روایاتی از ما با قرآن تناقض داره اونا رو به دیوار بزنید و بدونید اونا از ما نیست....وخدا توی سوره ی شوری آیه ی 11 فرموده: هیچ چیزی همانند او ( خدا ) نیست....در مورد اون ایه هم لطفا این پست رو ببینید: http://www.askdin.com/thread19999.html#post233310
و یه چیز دیگه... قرآن رواگه بخونیمش متوجه میشیم شباهتی به حرفایی که میشنویم نداره و به گفته های یه عرب که 1400 سال پیش زندگی کرده باشه اصلا شبیه نیست....و توی خیلی از مسائل که مردم در مورد اونها اختلاف دارن راه رو مشخص میکنه......این یه معجزه است.... و این که "فصاحت و بلاغت" قران معجزه باشه... من فقط دیدم نظرات شخصی یه عده بوده این حرف.... که مطرح کردین.... و همچین حرفی رو من توی روایات و یا خود قرآن نشنیدم که اسمی از "فصاحت و بلاغت" گفته شده باشه......
اینم که چرا باید توی قرآن ایات متشابه وجود داشته باشه که دو پهلو باشن؟؟؟
خدا توی سوره ی بقره ایه ی 26 می فرماید:.... بسیاری را با آن گمراه می سازد و بسیاری را با آن هدایت می کند، و با آن جز فاسقان ( بد کاران ) را گمراه نمی کند..

1212;556355 نوشت:
دوست عزیز من.... راه فهمیدن منظور خدا از ایات متشابه فقط این هست که ایات دیگه از قرآن رو بخونیم.... همونطور که خدا در مورد راسخان در علم توی اون ایه میفرماید که اونا میگن: به تمامی ان ایمان اوردیم. همه ان از جانب پروردگار ماست..... در ضمن معنی راسخان در علم هم این هست: ریشه داران در دانش.... و همون ایات متشابه هم از طرف خداست و خدا برای گفتنشون حرف داشته.... و اگه ما قران رو مرتب بخونیم.... و همه ی ایات خدا رو در نظر بگیریم.... میتونیم منظور خدا رو از ایات متشابه بفهمیم.... در ضمن همونطور که گفتم خدا توی سوره ی شوری آیه ی 11 می فرماید: هیچ چیزی همانند او نیست....... و باید برای فهمیدن منظور خدا از ایات متشابه... ایات دیگه از قران رو ببینیم... هر کس چیزی مثل ساق پایی که ما میشناسیم رو برای خدا تصور کنه نادان هست.....و پیامبر هم فرمود: اگه دیدین روایاتی از ما با قرآن تناقض داره اونا رو به دیوار بزنید و بدونید اونا از ما نیست....وخدا توی سوره ی شوری آیه ی 11 فرموده: هیچ چیزی همانند او ( خدا ) نیست....در مورد اون ایه هم لطفا این پست رو ببینید: http://www.askdin.com/thread19999.html#post233310 و یه چیز دیگه... قرآن رواگه بخونیمش متوجه میشیم شباهتی به حرفایی که میشنویم نداره و به گفته های یه عرب که 1400 سال پیش زندگی کرده باشه اصلا شبیه نیست....و توی خیلی از مسائل که مردم در مورد اونها اختلاف دارن راه رو مشخص میکنه......این یه معجزه است.... و این که "فصاحت و بلاغت" قران معجزه باشه... من فقط دیدم نظرات شخصی یه عده بوده این حرف.... که مطرح کردین.... و همچین حرفی رو من توی روایات و یا خود قرآن نشنیدم که اسمی از "فصاحت و بلاغت" گفته شده باشه...... اینم که چرا باید توی قرآن ایات متشابه وجود داشته باشه که دو پهلو باشن؟؟؟ خدا توی سوره ی بقره ایه ی 26 می فرماید:.... بسیاری را با آن گمراه می سازد و بسیاری را با آن هدایت می کند، و با آن جز فاسقان ( بد کاران ) را گمراه نمی کند..
اینکه راسخان یعنی ریشه داران در علم دست اما آیا همه ی مردم سواد آنچنانی دارن و جز راسخون هستن تا متوجه آیات خدا بشن؟ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ برای فهم آیات شما نمیتونی دیدی که مسلمونای صدر اسلام به آیات داشتن رو نادیده بگیرین.چون اونا به پیامبر و امامان نزدیک تر بودن و صحبت های اونا رو بهتر درک کردن.و اگه اشکالی در فهم آیات بود پیامبر برطرفش میکرد.چون اگه غیر این فرض کنیم پیامبری محمد و وحی رو زیر سوال بردیم.باز هم تکرار میکنم که اگه میشد آیات متشابه رو از آیات دیگه فهمید پس چرا همه مفسرا با هم اتفاق نظر ندارن؟ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ شما با زبان و فرهنگ عرب آشنایی دارین که میگین "قرآن رواگه بخونیمش متوجه میشیم شباهتی به حرفایی که میشنویم نداره و به گفته های یه عرب که 1400 سال پیش زندگی کرده باشه اصلا شبیه نیست."؟؟؟؟در همون 1400 سال پیش کسایی از شاعران اومدن که به تحدی قرآن جواب دادن(سخنی بهتر از قرآن آوردن) و یا محمد دستور قتلشونو صادر کرد و که میتونین در تاریخ مطالعه کنین و یا نمونه ی بهتر بگم که سخنی مثل قرآن قبل از قرآن هم وجود داشته که در این تاپیک وارد این بحث نمیشم.شما چقد حرف های یک عرب زبان رو شنیدید؟چقد شعرها به زبان عربی خوندید و شنیدید که پی بردید قرآن شباهتی به حرف هایی که میشنویم نداره؟شما مگه در عربستان زندگی میکنین؟________________ میگین که:"توی خیلی از مسائل که مردم در مورد اونها اختلاف دارن راه رو مشخص میکنه"میشه بفرمایین کی و کجا راه درست رو نشون میده؟تا جایی که ما شاهدیم بیشتر مسائلو پیچیده و اختلاف ایجاد کرده.ــــــــــــــــــــــــــــ و یه چیزو نگفتین که کتابی که در چندین آیه مدعیه برای فهم بشر آسان نازل شده باید ایهام داشته باشه؟ فرض کن تو خدایی و میخوای کتابی نازل کنی تا مردم بهت ایمان بیارن.آیا کتابی نازل میکنی که بنده هات قدرت فهمشو نداشته باشن و یا برعکس؟پیشنهاد میکنم رو این موضوع تمام بچه ها فکر کنن.اگه اینطوره که پس عذری بر من نیست اگه با نفهمیدن آیات گمراه باشم.ـــــــــــــــــــــــــ به اون تابیک هم که گفتین سر زدم و خواستم جواب بدم اما تاپیکش بسته شده بود و این تاپیک هم جای بحث درمورد اون موضوع نیست ___________________________ یعنی شما معتقد به بلاغت و فصاحت قرآن نیستین؟(اولین باره که میشنوم یکی به بلاغت و فصاحت قرآن معتقد نیست،(مگر اینکه شما مسلمون نباشی))اگه نیستین پس در چه صورتی قرآن رو معجزه ی پیامبر میدونین؟______________ اگه بخوام درباره ی آیه 26 سوره ی بقره هم بحث کنم وارد مسئله جبر و اختیار میشه که اینم تو این تاپیک جاش نیست.

من کاری به بحث شما ندارم ولی انصافا صحبتای این دوستمون حقه

1212;556355 نوشت:
و این که "فصاحت و بلاغت" قران معجزه باشه... من فقط دیدم نظرات شخصی یه عده بوده این حرف.... که مطرح کردین.... و همچین حرفی رو من توی روایات و یا خود قرآن نشنیدم که اسمی از "فصاحت و بلاغت" گفته شده باشه......

داداش آخه یعنی چی این حرف شما؟
یعنی شما به فصاحت و بلاغت قرآن اعتقاد ندارید؟

منکران;556397 نوشت:
اینکه راسخان یعنی ریشه داران در علم دست اما آیا همه ی مردم سواد آنچنانی دارن و جز راسخون هستن تا متوجه آیات خدا بشن؟ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ برای فهم آیات شما نمیتونی دیدی که مسلمونای صدر اسلام به آیات داشتن رو نادیده بگیرین.چون اونا به پیامبر و امامان نزدیک تر بودن و صحبت های اونا رو بهتر درک کردن.و اگه اشکالی در فهم آیات بود پیامبر برطرفش میکرد.چون اگه غیر این فرض کنیم پیامبری محمد و وحی رو زیر سوال بردیم.باز هم تکرار میکنم که اگه میشد آیات متشابه رو از آیات دیگه فهمید پس چرا همه مفسرا با هم اتفاق نظر ندارن؟ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ شما با زبان و فرهنگ عرب آشنایی دارین که میگین "قرآن رواگه بخونیمش متوجه میشیم شباهتی به حرفایی که میشنویم نداره و به گفته های یه عرب که 1400 سال پیش زندگی کرده باشه اصلا شبیه نیست."؟؟؟؟در همون 1400 سال پیش کسایی از شاعران اومدن که به تحدی قرآن جواب دادن(سخنی بهتر از قرآن آوردن) و یا محمد دستور قتلشونو صادر کرد و که میتونین در تاریخ مطالعه کنین و یا نمونه ی بهتر بگم که سخنی مثل قرآن قبل از قرآن هم وجود داشته که در این تاپیک وارد این بحث نمیشم.شما چقد حرف های یک عرب زبان رو شنیدید؟چقد شعرها به زبان عربی خوندید و شنیدید که پی بردید قرآن شباهتی به حرف هایی که میشنویم نداره؟شما مگه در عربستان زندگی میکنین؟________________ میگین که:"توی خیلی از مسائل که مردم در مورد اونها اختلاف دارن راه رو مشخص میکنه"میشه بفرمایین کی و کجا راه درست رو نشون میده؟تا جایی که ما شاهدیم بیشتر مسائلو پیچیده و اختلاف ایجاد کرده.ــــــــــــــــــــــــــــ و یه چیزو نگفتین که کتابی که در چندین آیه مدعیه برای فهم بشر آسان نازل شده باید ایهام داشته باشه؟ فرض کن تو خدایی و میخوای کتابی نازل کنی تا مردم بهت ایمان بیارن.آیا کتابی نازل میکنی که بنده هات قدرت فهمشو نداشته باشن و یا برعکس؟پیشنهاد میکنم رو این موضوع تمام بچه ها فکر کنن.اگه اینطوره که پس عذری بر من نیست اگه با نفهمیدن آیات گمراه باشم.ـــــــــــــــــــــــــ به اون تابیک هم که گفتین سر زدم و خواستم جواب بدم اما تاپیکش بسته شده بود و این تاپیک هم جای بحث درمورد اون موضوع نیست ___________________________ یعنی شما معتقد به بلاغت و فصاحت قرآن نیستین؟(اولین باره که میشنوم یکی به بلاغت و فصاحت قرآن معتقد نیست،(مگر اینکه شما مسلمون نباشی))اگه نیستین پس در چه صورتی قرآن رو معجزه ی پیامبر میدونین؟______________ اگه بخوام درباره ی آیه 26 سوره ی بقره هم بحث کنم وارد مسئله جبر و اختیار میشه که اینم تو این تاپیک جاش نیست.

در مورد فصاحت و بلاغت قرآن من نگفتم معتقد نیستم!. من فقط گفتم این که فصاحت و بلاغت قران معجزه باشه رو من از روایت یا خود قرآن نشنیدم......
..
من گفتم پیامبر توی یه حدیث گفته که هر روایتی که دیدید با قرآن تناقض داشت اون رو به دیوار بزنید و بدونید از ما نیست...... باز شما ندیدی و میگی اونایی که توی صدر اسلام بودن به محمد (ص) نزدیکترن!.
خیلی از روایتها تحریف شده است. یه زمانی یه عده ای بودن پول می گرفتن روایت جعل میکردن...شاید شنیده باشی یکی بود پول گرفت از یه پیاز فروش و روایت جعل کرد که از رسول خدا شنیدم هر کی پیاز های فلانی رو بخره فلان مقدار از زمین های بهشت رو براش مینویسن!! که مردم ریختن و خاک های پیاز اون رو هم جمع کردن!....یا مثلا بعضی از ادما هم بودن که ادمای خوبی بودن اما مثلا میگفتن فلان عمل خوب داره ترک میشه و یه روایت جعل می کردن که هر کی فلان عمل رو انجام بده فلان مقدار پاداش می گیره!! به خیال خودش میخواستن یعنی کمک کنن ولی روایات رو تحریف می کردن....
الان برای این که درستی یه روایت رو معلوم کنن... میان اول نگاه میکنن که توی چه کتابی جمع اوری شده..... بعد میان میگن خب این روایت یه سلسله راویانی داشته.... و مثلا فلانی از فلانی شنیده و اون هم از یکی دیگه و همینطوری میره تا میرسه به معصوم..... باید سوابق اون اشخاص رو هم بررسی کرد. و کلا این یه علم هست که توی حوزه ها درس میدن که چطور روایت اصلی رو تشخیص بدیم.... و ما اونایی که احتمال زیاد میدن که از طرف معصوم گفته شده باشه میگن سندش صحیح هست..... بعضی روایات هم هستن که ما از چند جای مختلف و با سند های صحیح اونا رو دریافت کردیم..... به این روایات متواتر میگن.... که اینا دیگه میدونیم صد در صد از طرف معصوم گفته شدن.....
قرآن یه کتاب روشنگر هست... توی روایات گفته شده برای یه مومن خوب هست که روزی 50 ایه از قرآن رو بخونه.... پیشنهاد میکنم یه قرانی که ترجمه ی روونی هم داشته باشه رو روی 50 ایه اش رو بخونید..( مثل ترجمه ایه الله مکارم شیرازی) .. اینطوری بعد یه مدت خودتون دیگه منظور خدا رو از ایات متشابه متوجه میشین...... چون گفتین مثال میزنم.... مثلا لطفا این پست رو بخونید:http://www.askdin.com/thread40963.html لطفا کامل و با دقت بخونید داخلش ایات متشابه هم اومده ولی در نهایت با خوندن ایات مختلفی که از جاهای مختلف قرآن اومده منظور رو متوجه میشین.... و میبینین که خدا توی موضوعاتی که ما اختلاف داریم راه رو روشن کرده....

منکران;556397 نوشت:
در همون 1400 سال پیش کسایی از شاعران اومدن که به تحدی قرآن جواب دادن(سخنی بهتر از قرآن آوردن) و یا محمد دستور قتلشونو صادر کرد و که میتونین در تاریخ مطالعه کنین و یا نمونه ی بهتر بگم که سخنی مثل قرآن قبل از قرآن هم وجود داشته که در این تاپیک وارد این بحث نمیشم.شما چقد حرف های یک عرب زبان رو شنیدید؟چقد شعرها به زبان عربی خوندید و شنیدید که پی بردید قرآن شباهتی به حرف هایی که میشنویم نداره؟شما مگه در عربستان زندگی میکنین؟

شما که قرآن رو به گفته ی خودتون زیاد نخوندید میاید بی اساس قضاوت میکنید و در حالی که قرآن رو نمیشناسید میگین بهتر از قرآن اورده شده!..
جوابی که میدم فقط اینه که خدا کسی رو به زور هدایت نمی کنه و برای کافران هم عذاب سختی اماده کرده که جاودانه در اون خواهند بود...

Mostafa7;556402 نوشت:

داداش آخه یعنی چی این حرف شما؟
یعنی شما به فصاحت و بلاغت قرآن اعتقاد ندارید؟

در مورد فصاحت و بلاغت قرآن من نگفتم معتقد نیستم!. من فقط گفتم این که فصاحت و بلاغت قران معجزه باشه رو من از روایت یا خود قرآن نشنیدم......

منکران;556264 نوشت:
درود و سلام.میتونید در اینترنت سرچ کنید بکرزایی و یا هرمافرودیت

سلام
بزرگوار شما یک ادعا کردید و خودتون باید سندشو ارائه بدید! نه اینکه به کسی که از شما سند میخواهد بگید خودت برو سرچ کن!
البته امیدوارم مطالب خود را از وبلاگ های شخصی بیان نکرده باشید
میتوانید به مقالات علمی یا سایت های موسسات معتبر علمی یا دانشگاه های جهان ارجاع بدید!!!
یا حق

הנביא מוחמד;556528 نوشت:
سلام بزرگوار شما یک ادعا کردید و خودتون باید سندشو ارائه بدید! نه اینکه به کسی که از شما سند میخواهد بگید خودت برو سرچ کن! البته امیدوارم مطالب خود را از وبلاگ های شخصی بیان نکرده باشید میتوانید به مقالات علمی یا سایت های موسسات معتبر علمی یا دانشگاه های جهان ارجاع بدید!!! یا حق
به سایت ویکی پدیا مراجعه کنید.منابع دقیقتر علمی و تحقیقی از سایت های خارجی و ایرانی درش موجوده ـــــــــــــــــــــــــــــــ در اطلاعاتم ذکر شده که تمام پاسخ هایی که از این پیج داده میشه از وبسایت و وبلاگ زندیق و اسلام شناسیه.اگه کسی به پاسخ ها شک داشت داشت مشکلی نیست،میتونه تحقیق کنه،هدف منم همینه،"تحقیق".اما تحقیق نه تنها از سایت هایی که دلخواهمون هست،بلکه از سایت های مخالف و منتقد هم تحقیق بشه بعد به نتیجه رسید.ـــــــــــــــ.موفق باشید.

הנביא מוחמד;556528 نوشت:
سلام بزرگوار شما یک ادعا کردید و خودتون باید سندشو ارائه بدید! نه اینکه به کسی که از شما سند میخواهد بگید خودت برو سرچ کن! البته امیدوارم مطالب خود را از وبلاگ های شخصی بیان نکرده باشید میتوانید به مقالات علمی یا سایت های موسسات معتبر علمی یا دانشگاه های جهان ارجاع بدید!!! یا حق
درود دوباره.به سایت ویکی پدیا مراجعه کنید.منابع دقیقتر علمی و تحقیقی از سایت های خارجی و ایرانی درش موجوده ـــــــــــــــــــــــــــــــ در اطلاعاتم ذکر شده که تمام پاسخ هایی که از این پیج داده میشه از وبسایت و وبلاگ زندیق و اسلام شناسیه.اگه کسی به پاسخ ها شک داشت داشت مشکلی نیست،میتونه تحقیق کنه،هدف منم همینه،"تحقیق".اما تحقیق نه تنها از سایت هایی که دلخواهمون هست،بلکه از سایت های مخالف و منتقد هم تحقیق بشه بعد به نتیجه رسید.ـــــــــــــــ.موفق باشید.

1212;556424 نوشت:
در مورد فصاحت و بلاغت قرآن من نگفتم معتقد نیستم!. من فقط گفتم این که فصاحت و بلاغت قران معجزه باشه رو من از روایت یا خود قرآن نشنیدم...... .. من گفتم پیامبر توی یه حدیث گفته که هر روایتی که دیدید با قرآن تناقض داشت اون رو به دیوار بزنید و بدونید از ما نیست...... باز شما ندیدی و میگی اونایی که توی صدر اسلام بودن به محمد (ص) نزدیکترن!. خیلی از روایتها تحریف شده است. یه زمانی یه عده ای بودن پول می گرفتن روایت جعل میکردن...شاید شنیده باشی یکی بود پول گرفت از یه پیاز فروش و روایت جعل کرد که از رسول خدا شنیدم هر کی پیاز های فلانی رو بخره فلان مقدار از زمین های بهشت رو براش مینویسن!! که مردم ریختن و خاک های پیاز اون رو هم جمع کردن!....یا مثلا بعضی از ادما هم بودن که ادمای خوبی بودن اما مثلا میگفتن فلان عمل خوب داره ترک میشه و یه روایت جعل می کردن که هر کی فلان عمل رو انجام بده فلان مقدار پاداش می گیره!! به خیال خودش میخواستن یعنی کمک کنن ولی روایات رو تحریف می کردن.... الان برای این که درستی یه روایت رو معلوم کنن... میان اول نگاه میکنن که توی چه کتابی جمع اوری شده..... بعد میان میگن خب این روایت یه سلسله راویانی داشته.... و مثلا فلانی از فلانی شنیده و اون هم از یکی دیگه و همینطوری میره تا میرسه به معصوم..... باید سوابق اون اشخاص رو هم بررسی کرد. و کلا این یه علم هست که توی حوزه ها درس میدن که چطور روایت اصلی رو تشخیص بدیم.... و ما اونایی که احتمال زیاد میدن که از طرف معصوم گفته شده باشه میگن سندش صحیح هست..... بعضی روایات هم هستن که ما از چند جای مختلف و با سند های صحیح اونا رو دریافت کردیم..... به این روایات متواتر میگن.... که اینا دیگه میدونیم صد در صد از طرف معصوم گفته شدن..... قرآن یه کتاب روشنگر هست... توی روایات گفته شده برای یه مومن خوب هست که روزی 50 ایه از قرآن رو بخونه.... پیشنهاد میکنم یه قرانی که ترجمه ی روونی هم داشته باشه رو روی 50 ایه اش رو بخونید..( مثل ترجمه ایه الله مکارم شیرازی) .. اینطوری بعد یه مدت خودتون دیگه منظور خدا رو از ایات متشابه متوجه میشین...... چون گفتین مثال میزنم.... مثلا لطفا این پست رو بخونید:http://www.askdin.com/thread40963.html لطفا کامل و با دقت بخونید داخلش ایات متشابه هم اومده ولی در نهایت با خوندن ایات مختلفی که از جاهای مختلف قرآن اومده منظور رو متوجه میشین.... و میبینین که خدا توی موضوعاتی که ما اختلاف داریم راه رو روشن کرده.... شما که قرآن رو به گفته ی خودتون زیاد نخوندید میاید بی اساس قضاوت میکنید و در حالی که قرآن رو نمیشناسید میگین بهتر از قرآن اورده شده!.. جوابی که میدم فقط اینه که خدا کسی رو به زور هدایت نمی کنه و برای کافران هم عذاب سختی اماده کرده که جاودانه در اون خواهند بود...
پس شما از چه لحاظ قرآن رو معجزه میدونید که هم در قرآن باشه و هم روایتش موجود باشه.و اینکه اگه به فصاحت و بلاغت قرآن معتقدین پس چرا این همه دشواری و ایهام در قرآن موجوده؟چرا کتابی ساده نازل نشد تا باعث اختاتف نشه؟اگه یه فرد عادی به آیات متشابه رسید و مفهوم واقعی آیات رو نفهمید و به اسلام معتقد نشد گناهش چیه؟ لطفا اینو پاسخ بدید.ــــــــــــــ پس چرا علمای شیعه کتاب مفاتیح الجنانی که با خود قرآن در تعرضه رو سندی برای گفته های دیگشون قرار میدن؟میتونین به کتاب مفاتیح الجنان و قرآن اثر آیت الله سید ابوالفضل برقعی مراجعه کنید.شما میگی روایات تحریف شده ما هم قبول میکنیم.اما چرا از بزرگترین علمای شیعه یکیش ملا مجلسی احادیثی در کتبش آورده که خرافات اندر خرافاته که با عقل و فهم و دین و شریعت در تضاده؟یعنی عالمی به اون بزرگی به صحت و سقم احادیث علم نداشت که هر خرافاتی رو در کتاباش آورده؟که الان علمای اسلام دیدن با عقل و دین در تضاده اومدن گفتن نه احادیث اونطوره و احادیث اینطوره.در زمان ملا مجلسی اونطور برای خام کردن مردم بود الان اینطوری.________________________هنوز به یک سوالم پاسخ درست و حسابی ندادین که اگه میشد با آیات دیگه ی قرآن به آیات متشابه پی برد چرا هیچ فهرست دقیقی وجود نداره که اتفاق نظر تمام علما باشه؟؟؟چرا این آیات نسبیه نه مطلق؟چرا هر کسی یه تفسیری با نظر خودش داره؟ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اینکه گفتین "شما که قرآن رو به گفته ی خودتون زیاد نخوندید میاید بی اساس قضاوت میکنید و در حالی که قرآن رو نمیشناسید میگین بهتر از قرآن اورده شده!.." شما از کجای کلام من متوجه شدید که قرآن رو نخوندم؟اینکه شما اطلاعاتتون ناقصه و قرآن رو تحریف شده میخونید مشکل من نیست،اینکه گفتم "نمونه ی بهتر بگم که سخنی مثل قرآن قبل از قرآن هم وجود داشته که در این تاپیک وارد این بحث نمیشم" دلیل از خود قرآن دارم که در تاپیک های بعدی حتما ذکر میکنم،من نیازی به این ندارم که در چیزی دروغی به بقیه بگم وقتی مدرکش موجوده.من اینجا برای وادار کردن به فکرم نه چپوندن دروغ در مغز بقیه.

1212;556424 نوشت:
در مورد فصاحت و بلاغت قرآن من نگفتم معتقد نیستم!. من فقط گفتم این که فصاحت و بلاغت قران معجزه باشه رو من از روایت یا خود قرآن نشنیدم...... .. من گفتم پیامبر توی یه حدیث گفته که هر روایتی که دیدید با قرآن تناقض داشت اون رو به دیوار بزنید و بدونید از ما نیست...... باز شما ندیدی و میگی اونایی که توی صدر اسلام بودن به محمد (ص) نزدیکترن!. خیلی از روایتها تحریف شده است. یه زمانی یه عده ای بودن پول می گرفتن روایت جعل میکردن...شاید شنیده باشی یکی بود پول گرفت از یه پیاز فروش و روایت جعل کرد که از رسول خدا شنیدم هر کی پیاز های فلانی رو بخره فلان مقدار از زمین های بهشت رو براش مینویسن!! که مردم ریختن و خاک های پیاز اون رو هم جمع کردن!....یا مثلا بعضی از ادما هم بودن که ادمای خوبی بودن اما مثلا میگفتن فلان عمل خوب داره ترک میشه و یه روایت جعل می کردن که هر کی فلان عمل رو انجام بده فلان مقدار پاداش می گیره!! به خیال خودش میخواستن یعنی کمک کنن ولی روایات رو تحریف می کردن.... الان برای این که درستی یه روایت رو معلوم کنن... میان اول نگاه میکنن که توی چه کتابی جمع اوری شده..... بعد میان میگن خب این روایت یه سلسله راویانی داشته.... و مثلا فلانی از فلانی شنیده و اون هم از یکی دیگه و همینطوری میره تا میرسه به معصوم..... باید سوابق اون اشخاص رو هم بررسی کرد. و کلا این یه علم هست که توی حوزه ها درس میدن که چطور روایت اصلی رو تشخیص بدیم.... و ما اونایی که احتمال زیاد میدن که از طرف معصوم گفته شده باشه میگن سندش صحیح هست..... بعضی روایات هم هستن که ما از چند جای مختلف و با سند های صحیح اونا رو دریافت کردیم..... به این روایات متواتر میگن.... که اینا دیگه میدونیم صد در صد از طرف معصوم گفته شدن..... قرآن یه کتاب روشنگر هست... توی روایات گفته شده برای یه مومن خوب هست که روزی 50 ایه از قرآن رو بخونه.... پیشنهاد میکنم یه قرانی که ترجمه ی روونی هم داشته باشه رو روی 50 ایه اش رو بخونید..( مثل ترجمه ایه الله مکارم شیرازی) .. اینطوری بعد یه مدت خودتون دیگه منظور خدا رو از ایات متشابه متوجه میشین...... چون گفتین مثال میزنم.... مثلا لطفا این پست رو بخونید:http://www.askdin.com/thread40963.html لطفا کامل و با دقت بخونید داخلش ایات متشابه هم اومده ولی در نهایت با خوندن ایات مختلفی که از جاهای مختلف قرآن اومده منظور رو متوجه میشین.... و میبینین که خدا توی موضوعاتی که ما اختلاف داریم راه رو روشن کرده.... شما که قرآن رو به گفته ی خودتون زیاد نخوندید میاید بی اساس قضاوت میکنید و در حالی که قرآن رو نمیشناسید میگین بهتر از قرآن اورده شده!.. جوابی که میدم فقط اینه که خدا کسی رو به زور هدایت نمی کنه و برای کافران هم عذاب سختی اماده کرده که جاودانه در اون خواهند بود...
و یک چیزی که یادم رفت بگم اینه که شما با این بحث ها میدونید دارید به طور غیر مستقیم پیامبری محمد رو زیر سوال میبرید؟به این صورت که من دارم از ظاهر آیه و شما از باطن آیه (گرچه با توجه به چندین آیات آسان نازل شدن قرآن نمیشه تفسیری برای قرآن قائل شد) پی به مفاهیم قرآن میبریم مسلما در صدر اسلام در زمان پیامبر هم مردم به آیات قرآن فکر میکردن و از اونجا که سخنی از پیامبر در مورد تفاسیر این آیات وجود نداره یعنی پیامبر هم تأییدگر حرف مردم بود و اگه معنی تفاسیر آیات رو میدونست به مسلمونا نمیگفت یعنی پیامبر به گمراهی مسلمونا راضی بود.ــــــــــــــــــــــــ حالا نتیجه گیری با شما دوست ارجمند

منکران;556676 نوشت:
پس شما از چه لحاظ قرآن رو معجزه میدونید که هم در قرآن باشه و هم روایتش موجود باشه.و اینکه اگه به فصاحت و بلاغت قرآن معتقدین پس چرا این همه دشواری و ایهام در قرآن موجوده؟چرا کتابی ساده نازل نشد تا باعث اختاتف نشه؟اگه یه فرد عادی به آیات متشابه رسید و مفهوم واقعی آیات رو نفهمید و به اسلام معتقد نشد گناهش چیه؟ لطفا اینو پاسخ بدید.ــــــــــــــ پس چرا علمای شیعه کتاب مفاتیح الجنانی که با خود قرآن در تعرضه رو سندی برای گفته های دیگشون قرار میدن؟میتونین به کتاب مفاتیح الجنان و قرآن اثر آیت الله سید ابوالفضل برقعی مراجعه کنید.شما میگی روایات تحریف شده ما هم قبول میکنیم.اما چرا از بزرگترین علمای شیعه یکیش ملا مجلسی احادیثی در کتبش آورده که خرافات اندر خرافاته که با عقل و فهم و دین و شریعت در تضاده؟یعنی عالمی به اون بزرگی به صحت و سقم احادیث علم نداشت که هر خرافاتی رو در کتاباش آورده؟که الان علمای اسلام دیدن با عقل و دین در تضاده اومدن گفتن نه احادیث اونطوره و احادیث اینطوره.در زمان ملا مجلسی اونطور برای خام کردن مردم بود الان اینطوری.________________________هنوز به یک سوالم پاسخ درست و حسابی ندادین که اگه میشد با آیات دیگه ی قرآن به آیات متشابه پی برد چرا هیچ فهرست دقیقی وجود نداره که اتفاق نظر تمام علما باشه؟؟؟چرا این آیات نسبیه نه مطلق؟چرا هر کسی یه تفسیری با نظر خودش داره؟ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اینکه گفتین "شما که قرآن رو به گفته ی خودتون زیاد نخوندید میاید بی اساس قضاوت میکنید و در حالی که قرآن رو نمیشناسید میگین بهتر از قرآن اورده شده!.." شما از کجای کلام من متوجه شدید که قرآن رو نخوندم؟اینکه شما اطلاعاتتون ناقصه و قرآن رو تحریف شده میخونید مشکل من نیست،اینکه گفتم "نمونه ی بهتر بگم که سخنی مثل قرآن قبل از قرآن هم وجود داشته که در این تاپیک وارد این بحث نمیشم" دلیل از خود قرآن دارم که در تاپیک های بعدی حتما ذکر میکنم،من نیازی به این ندارم که در چیزی دروغی به بقیه بگم وقتی مدرکش موجوده.من اینجا برای وادار کردن به فکرم نه چپوندن دروغ در مغز بقیه.

ببینید.... مثلا تا حالا شده یه تیتر عجیب و غریب توی یه روزنامه یا یه سایت به نقل از یه فرد مشهور سیاسی دیده باشین؟؟.... یه تیتر عجیب و غریب که وقتی اون تیتر رو میخونید فکر میکنید که اون ادم چی گفته..... اما وقتی خود متن رو میخونید میبینید طرف اصلا یه چیز دیگه گفته و اون تیتر رو فقط برای این زدن که مخاطب رو جذب کنن..... و اون تیتر با این که از داخل حرفای همون طرف انتخاب شده..... اما یه چیز دیگه رو میگه که ابدا منظور اون طرف نبوده..... ایات متشابه هم مثل همین هست..... بار ها شده که افراد سیاسی رو دیده باشین که توی سخنانشون محتاط هستن و توی واژه هایی که انتخاب میکنن.... اما باز هم میان یه تیتر های عجیب و غریب در موردشون میزنن که اصلا منظور حرفای اونا نبوده و وقتی حرفای اونا رو میشنوین میفهمین که منظورشون چیه...... بار ها شده این مورد رو حس کنین....
در مورد کتاب خدا و حرفهای خدا هم همینطوره.... اگه میخواین منظور رو متوجه بشین.... لازم نیست کار سختی بکنین.... فقط به تیتر هایی که افراد میزنن اکتفا نکنید و اصل متن رو برید بخونید.... و توصیه شده که ادم روزی 50 ایه رو بخونه.... و تامل کنه..... ترجمه ی اقای مکارم شیرازی خوبه و روون ترجمه کرده... توی سایتشون اگه خواستی نرم افزار قران رو با ترجمه اش گذاشتن برای موبایل..... هر روز به مقدار رو از ازش بخونید هر چه قدر خواستید..... تا بهتر درک کنید.... و سعی کنید هر چه قدر هم که طول کشید.... یه دور کامل قرآن رو بخونید....ترجمه ی ایه الله مکارم به نظر من خوبه....... همه چیز در مورد زندگی انسان توی قران بیان شده و خدا راه رو مشخص کرده.... هر چیزی که ممکنه پیش بیاد که توی اون اختاف داشته باشیم.... این یکی از معجزات قران هست...و خدا توی سوره ی قصص ایه 49 فرموده: بگو اگر راست می گویید ( که تورات و قرآن از سوی خدا نیست ) کتابی هدایت بخش تر از این دو از نزد خدا بیاورید تا از آن پیروی کنم.... ( البته توی پرانتز بگم ما اعتقاد داریم مقداری از تورات تحریف شده ولی قران تحریف نشده )
اون سیاستمدار ها که خیلی دارن روی واژه هاشون دقت میکنن و برای هر کلمه ای که میگن بعضی وقتا مجبور میشن یه حرفی که میزنن بعدش سه ساعت توضیح بدن که منظورشون چی بوده!!! با این همه بعضی وقتا چه تیتر هایی که از حرفاشون در نمیارن ..... حالا خدا باید بیاد روی تک تک کلماتش توضیح بده که من اینو گفتم و یه وقت فکر بد نکنید؟!...... اینطوری نیست.... ولی خدا منظورش رو مشخص کرده برای کسی که واقعا بخواد پیداش کنه....و میشه با خوندن ایات مختلف....منظور خدا رو از یه ایه ی دو پهلو فهمید......و مثلا این ایه هم به موضوع ما ربط داره.....که خدا توی قرآن فرموده: خداوند از این که به پشه و حتی کمتر از آن مثال بزند باکی ندارد. در این میان کسانی که ایمان آورده اند می دانند که آن حقیقتی است از جانب پروردگارشان. و اما کسانی که کافر شده اند می گویند: منظور خداوند از این مثال چه بوده است؟ خدا جمع زیادی را با آن گمراه و گروه بسیاری را هدایت می کند. و جز فاسقان را با آن گمراه نمی کند... ( همون سوره بقره ایه ی 26 که قبلا گفته بودم )
..
در ضمن من گفتم شما قران رو زیاد نخوندید..... نگفتم اصلا نخوندید.....از صحبتهاتون مشخصه که زیاد نخوندید......
در ضمن قران تحریف نشده و من همچین حرفی نزدم.... و قران کاتبان و حافظان زیادی داشت و در طول 23 سال و به تدریج نازل شد.... به خاطر همین خیلیها کامل حفظ بودنش و اگه کسی تغییر میداد معلوم می شد.... زمان عثمان هم رو نوشت های زیادی از قران تهیه کردن و به شهر های مختلف فرستادن که دیگه احتمال تحریف برای زمان های بعد هم از بین رفت...
..
در ضمن اگه معجزه میخواید این رو حتما ببینید http://www.askdin.com/thread40964.html#post538149
یه سری معجزات قابل لمس هست برای همه....
امیدوارم هعمونطور که گفتین فکر کنید.... و منصفانه قضاوت کنید

منکران;556680 نوشت:
و یک چیزی که یادم رفت بگم اینه که شما با این بحث ها میدونید دارید به طور غیر مستقیم پیامبری محمد رو زیر سوال میبرید؟به این صورت که من دارم از ظاهر آیه و شما از باطن آیه (گرچه با توجه به چندین آیات آسان نازل شدن قرآن نمیشه تفسیری برای قرآن قائل شد) پی به مفاهیم قرآن میبریم مسلما در صدر اسلام در زمان پیامبر هم مردم به آیات قرآن فکر میکردن و از اونجا که سخنی از پیامبر در مورد تفاسیر این آیات وجود نداره یعنی پیامبر هم تأییدگر حرف مردم بود و اگه معنی تفاسیر آیات رو میدونست به مسلمونا نمیگفت یعنی پیامبر به گمراهی مسلمونا راضی بود.ــــــــــــــــــــــــ حالا نتیجه گیری با شما دوست ارجمند

Smile
دو حالت داره ....یا شما واقعا نمی دونید... که اینطوری قضوت میکنید... یا این که قابل هدایت نیستید و خدا نمیخواد شما رو هدایت کنه و هر کس رو خدا گمراه کنه هیچ هدایت کننده ای براش نیست......
..
و هر کس از یاد خداوند رحمن روی گردان شود شیطانی را بر او مسلط می سازیم که همواره همنشین او خواهد بود
و آنها این گروه را از راه باز می دارند در حالی که گمان می کنند هدایت یافتگان آنها هستند! ( سوره ی زخرف آیات 35 تا 37 )
..
( در ضمن یادتون نره پست بالایی رو هم بخونید.... )
...
..

[="Tahoma"]

توجه!

دوستان بزرگوار به موضوع تاپیک توجه داشته باشند.

پرداختن به موضوع فصاحت و بلاغت، راسخان در علم، محکم و متشابه و ... خارج از موضوع تاپیک است و به خذف منجر می شود.

1212;556687 نوشت:
ببینید.... مثلا تا حالا شده یه تیتر عجیب و غریب توی یه روزنامه یا یه سایت به نقل از یه فرد مشهور سیاسی دیده باشین؟؟.... یه تیتر عجیب و غریب که وقتی اون تیتر رو میخونید فکر میکنید که اون ادم چی گفته..... اما وقتی خود متن رو میخونید میبینید طرف اصلا یه چیز دیگه گفته و اون تیتر رو فقط برای این زدن که مخاطب رو جذب کنن..... و اون تیتر با این که از داخل حرفای همون طرف انتخاب شده..... اما یه چیز دیگه رو میگه که ابدا منظور اون طرف نبوده..... ایات متشابه هم مثل همین هست..... بار ها شده که افراد سیاسی رو دیده باشین که توی سخنانشون محتاط هستن و توی واژه هایی که انتخاب میکنن.... اما باز هم میان یه تیتر های عجیب و غریب در موردشون میزنن که اصلا منظور حرفای اونا نبوده و وقتی حرفای اونا رو میشنوین میفهمین که منظورشون چیه...... بار ها شده این مورد رو حس کنین.... در مورد کتاب خدا و حرفهای خدا هم همینطوره.... اگه میخواین منظور رو متوجه بشین.... لازم نیست کار سختی بکنین.... فقط به تیتر هایی که افراد میزنن اکتفا نکنید و اصل متن رو برید بخونید.... و توصیه شده که ادم روزی 50 ایه رو بخونه.... و تامل کنه..... ترجمه ی اقای مکارم شیرازی خوبه و روون ترجمه کرده... توی سایتشون اگه خواستی نرم افزار قران رو با ترجمه اش گذاشتن برای موبایل..... هر روز به مقدار رو از ازش بخونید هر چه قدر خواستید..... تا بهتر درک کنید.... و سعی کنید هر چه قدر هم که طول کشید.... یه دور کامل قرآن رو بخونید....ترجمه ی ایه الله مکارم به نظر من خوبه....... همه چیز در مورد زندگی انسان توی قران بیان شده و خدا راه رو مشخص کرده.... هر چیزی که ممکنه پیش بیاد که توی اون اختاف داشته باشیم.... این یکی از معجزات قران هست...و خدا توی سوره ی قصص ایه 49 فرموده: بگو اگر راست می گویید ( که تورات و قرآن از سوی خدا نیست ) کتابی هدایت بخش تر از این دو از نزد خدا بیاورید تا از آن پیروی کنم.... ( البته توی پرانتز بگم ما اعتقاد داریم مقداری از تورات تحریف شده ولی قران تحریف نشده ) اون سیاستمدار ها که خیلی دارن روی واژه هاشون دقت میکنن و برای هر کلمه ای که میگن بعضی وقتا مجبور میشن یه حرفی که میزنن بعدش سه ساعت توضیح بدن که منظورشون چی بوده!!! با این همه بعضی وقتا چه تیتر هایی که از حرفاشون در نمیارن ..... حالا خدا باید بیاد روی تک تک کلماتش توضیح بده که من اینو گفتم و یه وقت فکر بد نکنید؟!...... اینطوری نیست.... ولی خدا منظورش رو مشخص کرده برای کسی که واقعا بخواد پیداش کنه....و میشه با خوندن ایات مختلف....منظور خدا رو از یه ایه ی دو پهلو فهمید......و مثلا این ایه هم به موضوع ما ربط داره.....که خدا توی قرآن فرموده: خداوند از این که به پشه و حتی کمتر از آن مثال بزند باکی ندارد. در این میان کسانی که ایمان آورده اند می دانند که آن حقیقتی است از جانب پروردگارشان. و اما کسانی که کافر شده اند می گویند: منظور خداوند از این مثال چه بوده است؟ خدا جمع زیادی را با آن گمراه و گروه بسیاری را هدایت می کند. و جز فاسقان را با آن گمراه نمی کند... ( همون سوره بقره ایه ی 26 که قبلا گفته بودم ) .. در ضمن من گفتم شما قران رو زیاد نخوندید..... نگفتم اصلا نخوندید.....از صحبتهاتون مشخصه که زیاد نخوندید...... در ضمن قران تحریف نشده و من همچین حرفی نزدم.... و قران کاتبان و حافظان زیادی داشت و در طول 23 سال و به تدریج نازل شد.... به خاطر همین خیلیها کامل حفظ بودنش و اگه کسی تغییر میداد معلوم می شد.... زمان عثمان هم رو نوشت های زیادی از قران تهیه کردن و به شهر های مختلف فرستادن که دیگه احتمال تحریف برای زمان های بعد هم از بین رفت... .. در ضمن اگه معجزه میخواید این رو حتما ببینید http://www.askdin.com/thread40964.html#post538149 یه سری معجزات قابل لمس هست برای همه.... امیدوارم هعمونطور که گفتین فکر کنید.... و منصفانه قضاوت کنید
بهتون پیشنهاد میکنم پست هایی رو که نوشتم چند دور بخونید تا کاملا متوجه منظور من بشید و یک حرف رو به چند طریق بیان نکنید.من میگم گاو نره شما میگی بدوش.من میگم کتابی که مشهور به فصاحت و بلاغته چرا ابهام داخلش داره شما داری تیتر روزنامه رو مثال میزنی.شما داری کار خدا رو با کار انسان مقایسه میکنی؟یعنی واقعا خودت حرفای خودتو قبول داری؟شما چندتا پرسشی که پرسیدم جواب درست و حسابی ندای و فقط داری تیتر روزنامه واسم مثال میزنی؟مچکرم که موجبات خنده ی ما رو حتی در این مکان هم فراهم میکنی.دیگه به این بحث ادامه نمیدم چون ممکنه باعث حذف تاپیک بشه.ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ به اون نوشته ای هم که گفتین سر زدم که همش ردیه داره که در روزهای آینده حتما قرار میدم.ــــــــــــــــــــ موفق باشید

سلام دوست عزیز
من کارشناس دین نیستم و مطالعمم خیلی زیاد نیست اما چیزی که عیانه اینه قرآن کتاب علمی نیست که بطور مفصل راجع به علم توضیح بده و نکات علمیش صرفا در حد اشاره هست و نه بیشتر یعنی در حد آیه
شما انتظار نداری که خدا تو قرآن بیاد بگه همه موجودات زوج اند الا حلزون نوع فلان یا ...
خودت نگاه کن این مفهوم زوجیت اکثرا جهان هستی رو در بر گرفته و نمیتونی انکارش کنی
زمین و خورشید زوجشون کو؟
حالا بذار اینجوری بگم
اگه خیلی ذره بینی نگاه کنیم زمین و خورشید و حتی همون حلزونه در نهایت به ذره های میکروسکوپی زوج با بار مخالف تقسیم میشن که باعث شده اجزای سازنده کنار هم قرار بگیرن پس زوجیت اجرا شده والسلام
(جواب من دقیقا عین سوال خودت بود)
راجع به موضوع ابهام هم باید بگم
هرکسی در حد خودش میتونه از قرآن بهره برداری کنه و سود ببره و نیازی حتما بر تمام مسائل فایق بشه،اونجوری که همه میشن آیت ا... و اگر کسی دچار ابهام شد میره پیش کارشناس دین که کارش همینه
اگه قرآن زبونش ساده بود فک کنم خیلی راحت تحریف میشد و برای همین هم خیلی از معانیش پنهان اند
من وقتی قرآن میخونم متوجه لحن متفاوتش میشم،نمیدونم شما انتظار داشتی برات شعر حافظ و سعدی بنویسه؟
خدا مسئله اجتماعی مهم متعه رو در حد یکی دو تا جمله کوتاه در قرآن آورده اونوقت انتظار داشتی برات زوجیت رو کامل توضیح بده؟
اگه اونجور بود به اندازه کل دنیا باید کتاب نازل میشد
متاسفانه قدرت جدل زیادی ندارم و در حد خودم جواب دادم و الا خفن باهات بحث میکردم
این سوالاتت واقعا خوبن و باید جواب داده بشن و وظیفه آخوند همینه
موفق باشی

این رو همین الان از یه وبلاگ برداشتم
شاید برات جالب باشه
راجع به همون معنای عمیق در قرآنه
============================================
تعدادی از دانشمندان جمع شدند تا با تحقیق در متن قرآن ؛ خطا و اشتباهی در آن بیابند و به این ترتیب قرآن را رد کنند!!!!
لذا بسیار در متن قرآن و کلمات آن دقت کردند تا اینکه به این آیه رسیدند که در مورد داستان حضرت سلیمان است که وقتی مورچه ای
لشکر حضرت سلیمان را میبیند به سایر مورچه ها میگوید :پناه بگیرید تا لشکر سلیمان شما را خرد نکنند (لایحطمنکم)
در حالی که: این کلمه در زبان عربی فقط در مورد خرد شدن شیشه به کار میرود اما مورچه ها آن را درباره ی خود بکار برده اند.!!!
پس این اشکالی است که میتوان به متن قرآن گرفت !!!!
بعد از آن یک دانشمند استرالیایی در تحقیقات علمی خود کشف کرد که:بیش از 75 درصد از غشای خارجی بدن مورچه ها را شیشه تشکیل میدهد
و با کشف این معجزه ی قرآن بلافاصله به اسلام ایمان آورد و مسلمان شدنش را اعلام نمود.
لا اله الا اله
الملک الحق المبین

و این است از حکمت و حکیم بودن خداوند

داغ کردن فراموش نشود[http://pardisgame]

بعضی از کاربران در خواست کردند که منبع معتبری درون وبلاگ درباره این مطلب قرار بگیره که این مطلب رو اثبات کنه خوب ما هم به نظرات شما احترام می گذاریم و منبع رو هم قرار می دهید

با تشکر از کاربر davoodghafeliدر مورد منابع به ما کمک کردند

منبع1: http://news.dabi.ir/Default.aspx?Type=News&idG=5&id=16696

منبع 2: http://www.gomaneh.com/2590/مورچه-و-دانشمندان-خیالی/

اصن اونو ولش(من خودمم هرچیزیو باور نمیکنم)
ولی دیگه مراحل رشد جنینو چی میگی تو قرآن؟؟؟
میتونی قبول کنی یا بری دنبال همون حلزونت بگردی!
در ضمن اسلام همون دین خداست و تکمیل شده ی دین عیس و موسی و ابراهیم و نوحه و ...
پس اگه مشکل داری باید از کل ادیان الهی ایراد بگیری
اون قدر هم عقلت کامل نیست که بتونی درست و غلط قرآنو دربیاری چون از لحنت معلومه یه طرفه میری به قاضی و به جای بهره گیری از معارف فقط دنبال ایرادی
همین!
اصلا کل مسلمان ها ساده و نادان،شما دانا

امیدک;556919 نوشت:
این رو همین الان از یه وبلاگ برداشتم شاید برات جالب باشه راجع به همون معنای عمیق در قرآنه ============================================ تعدادی از دانشمندان جمع شدند تا با تحقیق در متن قرآن ؛ خطا و اشتباهی در آن بیابند و به این ترتیب قرآن را رد کنند!!!! لذا بسیار در متن قرآن و کلمات آن دقت کردند تا اینکه به این آیه رسیدند که در مورد داستان حضرت سلیمان است که وقتی مورچه ای لشکر حضرت سلیمان را میبیند به سایر مورچه ها میگوید :پناه بگیرید تا لشکر سلیمان شما را خرد نکنند (لایحطمنکم) در حالی که: این کلمه در زبان عربی فقط در مورد خرد شدن شیشه به کار میرود اما مورچه ها آن را درباره ی خود بکار برده اند.!!! پس این اشکالی است که میتوان به متن قرآن گرفت !!!! بعد از آن یک دانشمند استرالیایی در تحقیقات علمی خود کشف کرد که:بیش از 75 درصد از غشای خارجی بدن مورچه ها را شیشه تشکیل میدهد و با کشف این معجزه ی قرآن بلافاصله به اسلام ایمان آورد و مسلمان شدنش را اعلام نمود. لا اله الا اله الملک الحق المبین و این است از حکمت و حکیم بودن خداوند داغ کردن فراموش نشود[http://pardisgame] بعضی از کاربران در خواست کردند که منبع معتبری درون وبلاگ درباره این مطلب قرار بگیره که این مطلب رو اثبات کنه خوب ما هم به نظرات شما احترام می گذاریم و منبع رو هم قرار می دهید با تشکر از کاربر davoodghafeliدر مورد منابع به ما کمک کردند منبع1: http://news.dabi.ir/Default.aspx?Type=News&idG=5&id=16696 منبع 2: http://www.gomaneh.com/2590/مورچه-و-دانشمندان-خیالی/
جناب شما الان اینو معجزه دونستید تا به معجزه ی علمی قرآن پی ببریم؟اگه این فکرو کردید سخت در اشتباهید.این داستان دیگه قدیمی شده و مدتی در شبکه های مجازی پیچید اینو در منبع دومی هم که معرفی کردین هم گفتن و بعد دیری نشد که معلوم شد دروغی بیش نیست سریعا ردیه ای براش نوشته شد.حالا ردیه ای که خود منبعی که معرفی کردین رو میذارم تا بقیه هم ببینن.از سایت گمانه که معرفی کردین.____________________________ .....بررسی شایعه..... مورچه‌ها از شاخه بندپایان و از رده حشرات هستند که همراه با زنبورها و مگس‌ها در راسته «پره‌بالان» قرار می‌گیرند. اجداد این موجودات اجتماعی حدود 110-130 میلیون سال پیش بر روی زمین به وجود آمده‌اند. از آنجا که بندپایان موجوداتی ابتدایی هستند، اسکلت داخلی ندارند و بدن آن ها توسط اسکلت خارجی شکل داده شده و محافظت می‌شود. اسکلت خارجی بندپایان از پلیمرهایی به نام «کیتین» در زمینه‌ای از ماده‌ای سیلک مانند و نوعی پروتئین به نام «رزیلین» قرار گرفته است. همچنین در اسکلت خارجی برخی از بندپایان ترکیباتی مانند کربنات کلسیم وجود دارد. ترکیبات کلسیمی در سنگ‌ها، پوسته حلزون و صدف‌ها و پوسته تخم پرندگان وجود دارد.__________________________________________________________________________- این ادعا دارای اشکالات زیر است: 1) دانشمندان نام برده شده چه کسانی هستند و چرا منبع علمی دقیقی برای این ادعا توسط مدعیان ارائه نمی شود؟ یافته های علمی باید به صورت بی طرفانه و با منبع موثق ارائه شوند تا بتوان به آنها استناد کرد. در علم مدرن نقل قول از افراد و شنیده های اطرافیان به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. در چنین ادعاهای بی‌اساسی معمولاً منبع مجهول یا بسیار ضعیف است. در این مورد خاص هیچ اثری از این دانشمند و همکارانش وجود ندارد. 2) فعل «یَحْطِمَنَّکُمْ » از ریشه «یَحْطِمَ» می‌آید که به معنی شکستن است.ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اما این فعل در صرف و نحو عربی کاربردهای فراوان دارد و فقط برای شکستن شیشه استفاده نمی‌شود. مثال‌های فراوانی از کاربرد این فعل در شرایط دیگر موجود است.&& • «شکستن رکورد» و معنی واژه به انگلیسی در وبسایت‌های معتبر عربی: “وار” فیلم یحطم أرقاما قیاسیه فی السینما الباکستانیه@ میسی یحطم رقم دی ستیفانو@ ریال مدرید ینتقم من بایرن فی عقر داره وأمام جمهوره برباعیه تاریخیه ورونالدو یحطم الرقم القیاسی ویصنع التاریخ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ • «خرد کردن و تبدیل به اجزا کوچکتر» در ترجمه کتابی از دانشگاه ملی مصر:&& بل جیتس یحطم ویندوز : کیف قلب بل جیتس مستقبل مایکروسوفت Breaking Windows: How Bill Gates Fumbled the Future of Microsoft &&& • این فعل کاربری و معانی دیگری هم دارد که دراینجا به اختصار آمده است:http://www.almaany.com 3) گرچه در اسکلت خارجی بسیاری از بندپایان، کلسیم وجود دارد که جز ترکیبات موجود در شیشه است؛ اما میزان آن در حشرات هرگز به 75 درصد نمی رسد. به علاوه ترکیباتی مانند کلسیم در اسکلت داخلی و خارجی بیشتر موجودات وجود دارد و مختص حشرات و بندپایان نیست.ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اینم بخونید بد نیست،نظر یکی از کاربرا بود:سلام خیلی خیلی ممنونم از دوستان بابت روشنگری هاشون. این سایت کمترین فایده ش این بوده برای من که هرچیزی رو که واسم فرستاده میشه و میبینم و میشنوم بدون تحقیق و شناخت کافی قبول نکنم…اتفاقی که متاسفانه به واسطه ی شبکه های اجتماعی بهش عادت کردیم.. عادت کردیم که از چیزهایی که واسمون میفرستن اونایی رو که با علایق و سلایق خودمون همخونی داره روبدون دلیل و منبع و مدرک میپذیریم و واسه دیگران میفرستیم و برعکس اونایی رو که باهامون جور نیست با هزار دلیل و مدرک و منبع هم نمیپذیریم… در واقع هر کاری رو میخوایم انجام بدیم واسش دلیل میتراشیم هرکاری رو هم نمیخوایم انجام بدیم بهانه اش رو پیدا میکنیم..ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پس متوجه شدید این تنها داستانی بود برای کسانی که اندیشه نمیکنند؟؟؟؟:D ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اینم از وبلاگ اسلام شناسی:برخی از مسلمین از دل واژه " لایحطمنکم" در در اینجا به معنی له شدن است معجزه استخراج می‌کنند با این ادعا که واژه "حطم" در زبان عربی ویژه شیشه است و باز ادعا می‌کنند که بیشتر بدن مورچه از جنس شیشه است، در اینجا کاری به درستی این ادعا نداریم ولی در زبان عربی درست است که به معنی شکستن هم آمده است ولی حتی به مرد پرخور و به شتر هم به دلیل اینکه گیاهان را له می‌کند حطم می‌گویند: و رجل حطمه كثير الاكلو ابل حطمه و غنم حطمه كثيره تحطم الارض بخفافها و اظلافها و تحطم شجرها و بقلها فتاكله و يقال للعكره من الابل حطمه لانها تحطم كل شیء و قال الازهری: لحطمها الكلا، و كذلک الغنم اذا كثرت. و به آتش هم حطمه می‌گویند زیرا له کننده است: و نار حطمه: شدیده و فی التنزيل "كلا لينبذن في الحطمه"؛ الحطمه: اسم من اسماء النار، نعوذ بالله منها؛ لانها تحطم ما تلقی.(لسان العرب / ابن منظور / جلد 12 / صفحه 138)_____________________ موفق باشید (متأسفانه از مرورگری که استفاده میکنم امکان زیباسازی نوشته ها نیست،شرمنده)

امیدک;556910 نوشت:
سلام دوست عزیز من کارشناس دین نیستم و مطالعمم خیلی زیاد نیست اما چیزی که عیانه اینه قرآن کتاب علمی نیست که بطور مفصل راجع به علم توضیح بده و نکات علمیش صرفا در حد اشاره هست و نه بیشتر یعنی در حد آیه شما انتظار نداری که خدا تو قرآن بیاد بگه همه موجودات زوج اند الا حلزون نوع فلان یا ... خودت نگاه کن این مفهوم زوجیت اکثرا جهان هستی رو در بر گرفته و نمیتونی انکارش کنی زمین و خورشید زوجشون کو؟ حالا بذار اینجوری بگم اگه خیلی ذره بینی نگاه کنیم زمین و خورشید و حتی همون حلزونه در نهایت به ذره های میکروسکوپی زوج با بار مخالف تقسیم میشن که باعث شده اجزای سازنده کنار هم قرار بگیرن پس زوجیت اجرا شده والسلام (جواب من دقیقا عین سوال خودت بود) راجع به موضوع ابهام هم باید بگم هرکسی در حد خودش میتونه از قرآن بهره برداری کنه و سود ببره و نیازی حتما بر تمام مسائل فایق بشه،اونجوری که همه میشن آیت ا... و اگر کسی دچار ابهام شد میره پیش کارشناس دین که کارش همینه اگه قرآن زبونش ساده بود فک کنم خیلی راحت تحریف میشد و برای همین هم خیلی از معانیش پنهان اند من وقتی قرآن میخونم متوجه لحن متفاوتش میشم،نمیدونم شما انتظار داشتی برات شعر حافظ و سعدی بنویسه؟ خدا مسئله اجتماعی مهم متعه رو در حد یکی دو تا جمله کوتاه در قرآن آورده اونوقت انتظار داشتی برات زوجیت رو کامل توضیح بده؟ اگه اونجور بود به اندازه کل دنیا باید کتاب نازل میشد متاسفانه قدرت جدل زیادی ندارم و در حد خودم جواب دادم و الا خفن باهات بحث میکردم این سوالاتت واقعا خوبن و باید جواب داده بشن و وظیفه آخوند همینه موفق باشی
جناب امید اگه نکات علمیش فقط در حد اشاره باشه مطمئنن به راحتی میشه هم معنی و هم مفهوم رو عوض کرد.یه مثال برات میارم:ما به یکی میگیم ما یه خونه میسازیم که محکم است.حالا چه معنی چه چیزایی میشه از این فهمید؟؟؟؟ما خونه رو با بتن و آهن ساختیم و محکمه،ما خونه رو از فولاد آب دیده ساختیم و محکمه،ما خونه ای به اندازه ی قوطی کبریت ساختیم برای زیبایی از فولاد آب دیده و محکمه و... .دیدید که صرفا اگه اشاره بکنیم به راحتی چندین معنی و مفهوم ازش میزنه بیرن.بلکه باید گفته میشد ما خانه ای برای زندگی ساختیم از آهن و بتن و محکم است.این عذری که شما آوردی بدتر از گناه بود.و در ضمن اونایی که گفتی "اگه خیلی ذره بینی نگاه کنیم..."اینا تنها توجیهاتیه ساخته ی ذهن خودت و یا کسیه که اینو ساخته تا با علم روز دنیا مطابقت پیدا کنه.ـــــــــــــــــــــــــــــــ در مورد ادامه ی پستت هم بحثی نمیکنم چون مسئولان فرمودن باعث حذف تاپیک میشه.مطمئنا یک تاپیک اختصاصی برای اون موضوع میذارم.

منکران;556857 نوشت:
بهتون پیشنهاد میکنم پست هایی رو که نوشتم چند دور بخونید تا کاملا متوجه منظور من بشید و یک حرف رو به چند طریق بیان نکنید.من میگم گاو نره شما میگی بدوش.من میگم کتابی که مشهور به فصاحت و بلاغته چرا ابهام داخلش داره شما داری تیتر روزنامه رو مثال میزنی.شما داری کار خدا رو با کار انسان مقایسه میکنی؟یعنی واقعا خودت حرفای خودتو قبول داری؟شما چندتا پرسشی که پرسیدم جواب درست و حسابی ندای و فقط داری تیتر روزنامه واسم مثال میزنی؟مچکرم که موجبات خنده ی ما رو حتی در این مکان هم فراهم میکنی.دیگه به این بحث ادامه نمیدم چون ممکنه باعث حذف تاپیک بشه.ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ به اون نوشته ای هم که گفتین سر زدم که همش ردیه داره که در روزهای آینده حتما قرار میدم.ــــــــــــــــــــ موفق باشید

....آنها که در دلهایشان انحراف است به دنبال آیات متشابه اند تا فتنه انگیزی کنند....( همون سوره ال عمران ایه 7 )
خدا خودش گفته ایات متشابه رو قرار داده.... و خودش گفته که باید ایات دیگه رو هم بخونیم تا تفسیر رو بفهمیم....و اینطوری میشه تفسیر رو فهمید .... و منظور اینطوری به روشنی مشخص شده..... اگه همه ی ایات رو کنار هم ببینیم قرانی فصیح و گویاست...
..

بحث اولش اصلا در مورد یه چیز دیگه بود.... یه ابهامی پیش اومد.... اون ایه از قران که خود خدا در مورد ایات متشابه حرف زده رو اوردم..... همون ایه که خدا داخلش میگه : تفسیر آنها را جز خدا و راسخان در علم نمی دانند. می گویند: ما به آن ایمان آورده ایم. تمامی آن از جانب پروردگار ماست....
همخون ایه فقط کافی بود اگه خوب در موردش تامل می شد.....و منظور اینطوری به روشنی مشخص شده..... اگه همه ی ایات رو کنار هم ببینیم قرانی فصیح و گویاست...
همون موقه دیگه ابهامی نموند....
حالا ما هیچی نگفتیم و به بحث ادامه دادیم!...
...بی شک آنان خودشان سفیهان هستند! ولی نمی دانند! ( سوره بقره ایه 13 ).
در ضمن
توی دعای کمیل به خدا میگیم که تدبیر تو توی کار ها پنهان و امر و فرمان تو اشکار هست.....
کسی که ایمان اورده باشه به خدا با این که شاید تدبیر خدا رو از یه چیز ندونه.... ولی باز در برابر خدا تسلیم هست....
..
خدا توی سوره ی یس ایه 11 می فرماید:
تو فقط کسی را می توانی انذار کنی که از این یادآوری پیروی کند و از خداوند رحمان در نهان بترسد....

امیدک;556921 نوشت:
اصن اونو ولش(من خودمم هرچیزیو باور نمیکنم) ولی دیگه مراحل رشد جنینو چی میگی تو قرآن؟؟؟ میتونی قبول کنی یا بری دنبال همون حلزونت بگردی! در ضمن اسلام همون دین خداست و تکمیل شده ی دین عیس و موسی و ابراهیم و نوحه و ... پس اگه مشکل داری باید از کل ادیان الهی ایراد بگیری اون قدر هم عقلت کامل نیست که بتونی درست و غلط قرآنو دربیاری چون از لحنت معلومه یه طرفه میری به قاضی و به جای بهره گیری از معارف فقط دنبال ایرادی همین! اصلا کل مسلمان ها ساده و نادان،شما دانا
در مورد مراحل رشد جنین هم به موقش میرسیم اما این تاپیک جای بحث در مورد زوجیته. یک سوال ازت دارم:میشه سنتو بدونم چندسالته؟با این طرز لحنت میخوره بیشتر از 20 سال سنت نباشه.ـــــــــــــــــــــــ تو چند چقد از ادیان رو تحقیق و مطالعه کردی که به این نتیجه رسیدی اسلام همون دین خداست؟شما که عقلتون به کمال رسیده میشه بفرمایین چقد در ادیان مختلف هم گروه موافق و هم گروه مخالف و منتقد تحقیق و مطالعه کردین که فهمیدین من یه طرفه به قاضی میرم اما شما دوطرفه؟شما که در پستای قبلیت میگی "من کارشناس دین نیستم و مطالعمم خیلی زیاد نیست" از کجا فهمیدی دینی که درش هستی حقه؟آیا با تحقیق از دوگروه موافق و مخالف بوده یا این اعتقادتو از خانوادت و جبر جغرافیا به ارث بردی؟ــــــــــــــــــــــــــــــــــ نمیخوام جواب این سوالا رو بدی و نیازی هم بهش نیست،فقط تو خلوت با خودت فکر کن.

امیدک;556921 نوشت:
اصن اونو ولش(من خودمم هرچیزیو باور نمیکنم)
ولی دیگه مراحل رشد جنینو چی میگی تو قرآن؟؟؟

لطفا این لینک رو حتما ببینن.... طولانی نیست......یه سری از معجزاتی که برای ما قابل لمس هست رو اورده
ممنون

[="Tahoma"]

הנביא מוחמד;556213 نوشت:

تا دیروز می گفتیم همه جهان زوجه و این معجزه قرآن هست حالا تفسیر رو عوض میکنیم و اونطوری که شما فرمودید میشه صحیح
آخر باید نظر نویسنده قرآن معلوم بشه بعد در مورد صدق و کذبش صحبت کنیم!
نمیشه هر بار تفسیر رو عوض کرد که!
نکته بعد اینکه علم همواره در حال رد نظریه های جدید هست و ممکنه یک نظریه که تا دیروز مورد تایید بود امروز رد بشه حالا چطور میشه اعجاز قرآن رو با علم ثایت کرد چون هرچی بگیم ممکنه یک روز رد بشه
آیا اصل اعجاز علمی برای قرآن مطرحه؟ (با توجه به تفسیر های متفاوت بزرگان)یا جنس اعجازش چیز دیگه ایه؟
یا حق

با سلام و درود

نمی دانم راجع به چه چیزی صحبت می کنید. قرآن از طرف خداوند متعال بر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نازل شده و در مدعای خود صادق و راستگو است.

بله، برداشت های تفسیری می تواند متفاوت باشد که آن از طرف مفسران است و می تواند کامل یا صحیح نباشد؛ لذا جدای از اصل قرآن است.

مدعای ما در باره قرآن این است که قرآن با قطعیات علمی تنافی و تضاد ندارد.

این آیه شریفه (ذاریات، 49) نیز با قطعیات علمی سازگاری دارد و تنافی و تضادی بین این آیه با قطعیات علمی وجود ندارد.

[="Tahoma"]

منکران;556261 نوشت:
جناب میقات اینو داخل پرانتز میگم: 1)شما این تفسیرها رو بر چه اساسی میارید وقتی در چندین آیه ی قرآن گفته شده"و این قرآن را آسان ادا کردیم تا از آن پند گیرند.آیا پند گیرنده ای هست؟"القمر آیه 22 _القمر آیه 17_الدخان آیه 58_و... .(قرآن را آسان نازل کردیم) لطفا دیگه از تفاسیر بهره نبرید. 2)کتب تفاسیر یعنی کتاب مقدسی که بهش مقتقدین باید حتما برای فهمش از تفاسیر استفاده کنین.این یعنی نقص.البته شما که رشتتون در این زمینه هست اشکالی برش وارد نیست اما اون کسی که رشتش در این زمینه نیست و برای فهم قرآن از تفاسیر استفاده نمیکنه گناهش چیه؟اگه کسی قرآنو نفهمیده و بهش ایمان نیاورده چرا باید تاوان مشکلات معانی سنگین قرآن رو بده و جهنمی باشه؟ 3)خدا چرا باید کتابی نازل کنه که در حد فهم بندش نباشه؟ 4)آیا در صدر اسلام هم به تفاسیر توجه میکردن یا به معانی توجه داشتن؟

با سلام و درود

1. آسان بودن قرآن برای فهم، به معنای به تفسیر نیاز نداشتن نیست. معنایش این است که هر کسی متناسب با فهم خودش، بهره ای از قرآن می برد، نه این که همه افراد همه قرآن را می فهمند و فهم کاملی از قرآن دارند.

به همین جهت است که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و حضرات معصومین علیهم السلام به تفسیر قرآن می پرداختند.

2. اولا بهشت و جهنم اختصاص به اسلام و آموزه های قرآنی ندارد و در همه ادیان الهی، معاد از اصول اعتقادی آن ها است.

در ثانی هر کسی به اندازه فهم خود، عمومات قرآن را می فهمد ولی برای فهم جزئیات و مسائل تخصصی نیاز به مراجعه به کارشناس دارد، که این کاملا منطقی و معقول است.

لازم به ذکر است که پشتوانه برداشتهای تفسیری مفسران، قرآن، کلام اهلبیت، عقل و ... است؛ لذا اعتبار یک کتاب تفسیری به مفسر آن نیست.

3. خداوند مفاهیم عالیه را در قالب الفاظ برای بشر نازل فرموده است لذا این واضح است که انسان عادی نتواند همه مراد الهی را بفهمد و برای فهم آن نیاز به معصوم داشته باشد. البته عرض شد که هر کسی می تواند اندازه ای از قرآن را بفهمد و از آن بهره ببرد. بلکه برای فهم عمیق تر و فهم مطالب تخصصی نیاز به تفسیر دارد.

4. بله، نقل های تفسیری از پیامبر صلی الله علیه و آله و نیز حضرت علی علیه السلام و دیگر صحابه، بر همین موضوع دلالت دارد.

البته پرداختن به این مطالب، موجب خروج از موضوع تاپیک است. لذا به همین حد اکتفا می شود.

منکران;556261 نوشت:
میرسیم به بحث اصلی:آیا در صدر اسلام هم زوجیت به معنای صنف های مختلف بود و مسلمانان زوجیت رو به معنای کثرت در گونه های مختلف میدونستن؟اگه میدونستن که هیچ،ما مشکلی باهاش نداریم و معجزه قلمداد نمیشه.اگه نه که پس چرا پیامبر براشون شرح نداد که زوجیت یعنی کثرت گونه های مختلف تا علم مسلمونا به خطا نره و الان ما اینجا در این مورد به شبهه بر نخوریم؟آیا خود پیامبر هم نمیدونست؟پس یعنی علم پیامبر ناقصه.اگه میدونست پس چرا اینو به مسلمونا نگفت؟پس یعنی پیامبر به گمراهی مسلمونا راضی بود؟ و شما چطور میگین که"ثانیا: اگر اشارتی هم به نر و ماده بودن موجودات باشد باز هم چنین شبهه ای وارد نیست، زیرا در علم زیست‌ شناسی ثابت شده که هیچ موجود زنده‌ای از قانون لقاح جنسی (نر و ماده) مستثنی نیست. " شبهه ای وار نیست؟میشه بفرمایین انسان دوجنسیتی در چه دسته قرار داره؟بعضی گیاه ها هستن که گونه ی نر و ماده ی جدا از خودشون ندارن مثل شیب زمینی که شکوفه ی نر و ماده رو در خودش داره.میتونین در اینترنت سرچ کنین Hermaphroditic (هرمافرودیت) و در مورد مورد اولتون هم یه چیز یادم رفت که گفتین:1". قول مشهور این است که مراد از زوج، صنف و مطلق هر دو چیز متقابل است یعنی آيه به اصناف مختلف موجودات جهان اشاره دارد كه به صورت زوج زوج، در آمده است، مانند شب و روز، نور و ظلمت، دريا و صحرا، خورشيد و ماه، نر و ماده، و ... ."میشه بفرمایین زوج خورشید و زمین چیه؟

چند نکته عرض می شود:

1. این که فهم مخاطبان در صدر اسلام تا چه حد بوده، دلیل بر این نمی شود که ما نیز محدود به همان باشیم.

2. کاملا طبیعی است که آن زمان، مخاطب قرآن به موضوعاتی با عنوان صنف موجودات و یا بار مثبت و منفی و ... فکر نکند و توجهش محدود به جنس نر و ماده باشد. این دلیل نمی شود تا مفهوم آیه را نیز محدود به فهم مخطاب آن زمان نماییم.

3. از طرفی لزومی ندارد که در روایات در تفسیر این آیه به صنف و انواع مختلف موجودات، اشاره شده باشد، چرا که هر فهمی از قرآن که با سایر آیات و روایات و نیز با عقل و علم منافات و تضادی ندارد، می تواند به عنوان یک برداشت، مطرح باشد.

4. قرار نیست به یکباره یک معصوم همه مراد آیه را بیان کند. بلکه این مهم مطابق با ظرفیت و میزان فهم مخاطب و نیز در طول زمان و توسط سایر معصومین بیان می شود.

5. ندانستن همه مراد این آیه، موجب گمراهی نمی شود تا ادعا کنیم چرا پیامبر تفسیرهای مختلف را نگفتند تا از گمراهی جلوگیری کنند.

6. بنابر نظر دانشمندان، انسان دو جنسیتی و خنثی نداریم بلکه یا مذکرند یا مونث. و در اکثر موارد، یک جنس بر دیگری غلبه دارد. بله، مواردی وجود دارد که تشخیص آن برای ما مشکل است، نه این که جنسیت آن دوگانه باشد؛ که به این موارد خنثای مشکل گفته می شود.

7. مقارنه زمین را آسمان و مقارنه خورشید را ماه، ذکر می کنند.

توجه داشته باشید که این مقارنه و زوجیت را گاه بر اساس جنسیت و نر و ماده بودن در نظر می گیرند، مانند زن و مرد.
و گاه به حسب تعاقب، مانند روز و شب، آفتاب و ماه، بهار و پائيز، تابستان و زمستان.
و يا به جهت مخالفت ذاتى، مانند نور و ظلمت، و خشک و تر، و ... .
و گاه به جهت مخالفت صفات، مانند حلم و قهر، شيرين و تلخ، سلامتى و مرض، غنى و فقر، خنده و گريه، شادی و غم، مرگ و حيات، و ...،
و گاه بر اساس مقایسه و بر همین قیاس، از آسمان و زمين، صحرا و دريا، جن و انس و ... نام می برند.

لذا هر یک از این موارد را به حسب خودش باید برشمرد. از این رو آن چه که در تقابل جنسیت لحاظ است در تقابل آسمان و زمین لحاظ نیست.

میقات;557075 نوشت:
نمی دانم راجع به چه چیزی صحبت می کنید. قرآن از طرف خداوند متعال بر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نازل شده و در مدعای خود صادق و راستگو است.

با سلام و احترام
بنده حرفم اینه که اول منظور قرآن مشخص بشه بعد بگیم آیا قرآن خطا درش هست یا نه(دقت بفرمایید مسئله برون دینیه!)
شما چند تا تفسیر فرمودید هرکدوم رو رد کنیم به یکی دیگه متمسک میشید اینکه نمیشه!
البته فکر کنم بحثم خارج موضوع تاپیک هست مسئول محترم اگر صلاح دونستن کامنت های بنده رو حذف کنند
یا حق

میقات;557076 نوشت:
[="Tahoma"] با سلام و درود 1. آسان بودن قرآن برای فهم، به معنای به تفسیر نیاز نداشتن نیست. معنایش این است که هر کسی متناسب با فهم خودش، بهره ای از قرآن می برد، نه این که همه افراد همه قرآن را می فهمند و فهم کاملی از قرآن دارند. به همین جهت است که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و حضرات معصومین علیهم السلام به تفسیر قرآن می پرداختند. 2. اولا بهشت و جهنم اختصاص به اسلام و آموزه های قرآنی ندارد و در همه ادیان الهی، معاد از اصول اعتقادی آن ها است. در ثانی هر کسی به اندازه فهم خود، عمومات قرآن را می فهمد ولی برای فهم جزئیات و مسائل تخصصی نیاز به مراجعه به کارشناس دارد، که این کاملا منطقی و معقول است. لازم به ذکر است که پشتوانه برداشتهای تفسیری مفسران، قرآن، کلام اهلبیت، عقل و ... است؛ لذا اعتبار یک کتاب تفسیری به مفسر آن نیست. 3. خداوند مفاهیم عالیه را در قالب الفاظ برای بشر نازل فرموده است لذا این واضح است که انسان عادی نتواند همه مراد الهی را بفهمد و برای فهم آن نیاز به معصوم داشته باشد. البته عرض شد که هر کسی می تواند اندازه ای از قرآن را بفهمد و از آن بهره ببرد. بلکه برای فهم عمیق تر و فهم مطالب تخصصی نیاز به تفسیر دارد. 4. بله، نقل های تفسیری از پیامبر صلی الله علیه و آله و نیز حضرت علی علیه السلام و دیگر صحابه، بر همین موضوع دلالت دارد. البته پرداختن به این مطالب، موجب خروج از موضوع تاپیک است. لذا به همین حد اکتفا می شود.
یک سوال:پاسخ دادن به این پست باعث حذف تاپیک میشه؟اگه حذف نمیشه پاسخ بدم و اگه حذف میشه پاسخ نمیدم میتونید به پست های قبلی مراجعه کنید.

میقات;557077 نوشت:
چند نکته عرض می شود: 1. این که فهم مخاطبان در صدر اسلام تا چه حد بوده، دلیل بر این نمی شود که ما نیز محدود به همان باشیم. 2. کاملا طبیعی است که آن زمان، مخاطب قرآن به موضوعاتی با عنوان صنف موجودات و یا بار مثبت و منفی و ... فکر نکند و توجهش محدود به جنس نر و ماده باشد. این دلیل نمی شود تا مفهوم آیه را نیز محدود به فهم مخطاب آن زمان نماییم. 3. از طرفی لزومی ندارد که در روایات در تفسیر این آیه به صنف و انواع مختلف موجودات، اشاره شده باشد، چرا که هر فهمی از قرآن که با سایر آیات و روایات و نیز با عقل و علم منافات و تضادی ندارد، می تواند به عنوان یک برداشت، مطرح باشد. 4. قرار نیست به یکباره یک معصوم همه مراد آیه را بیان کند. بلکه این مهم مطابق با ظرفیت و میزان فهم مخاطب و نیز در طول زمان و توسط سایر معصومین بیان می شود. 5. ندانستن همه مراد این آیه، موجب گمراهی نمی شود تا ادعا کنیم چرا پیامبر تفسیرهای مختلف را نگفتند تا از گمراهی جلوگیری کنند. 6. بنابر نظر دانشمندان، انسان دو جنسیتی و خنثی نداریم بلکه یا مذکرند یا مونث. و در اکثر موارد، یک جنس بر دیگری غلبه دارد. بله، مواردی وجود دارد که تشخیص آن برای ما مشکل است، نه این که جنسیت آن دوگانه باشد؛ که به این موارد خنثای مشکل گفته می شود. 7. مقارنه زمین را آسمان و مقارنه خورشید را ماه، ذکر می کنند. توجه داشته باشید که این مقارنه و زوجیت را گاه بر اساس جنسیت و نر و ماده بودن در نظر می گیرند، مانند زن و مرد. و گاه به حسب تعاقب، مانند روز و شب، آفتاب و ماه، بهار و پائيز، تابستان و زمستان. و يا به جهت مخالفت ذاتى، مانند نور و ظلمت، و خشک و تر، و ... . و گاه به جهت مخالفت صفات، مانند حلم و قهر، شيرين و تلخ، سلامتى و مرض، غنى و فقر، خنده و گريه، شادی و غم، مرگ و حيات، و ...، و گاه بر اساس مقایسه و بر همین قیاس، از آسمان و زمين، صحرا و دريا، جن و انس و ... نام می برند. لذا هر یک از این موارد را به حسب خودش باید برشمرد. از این رو آن چه که در تقابل جنسیت لحاظ است در تقابل آسمان و زمین لحاظ نیست.
1)به اشتباه دارید نمیرید؟چطور دلیل بر این نمیشه که ما هم محدود نباشیم؟فهم مخاطبان صدر اسلام یعنی فهم پیامبر،چون پیامبر از رازهای قرآنی آگاه بود.اینکه ما الان دو نقطه ی مقابلیم در مورد زوجیت یعنی خود پیامبر هم این آیه رو برای مردم شرح نداد و فقط به فهم درست یا نادرست مردم راضی بود.چون اگه شرح داده بود روایتی حدیثی چیزی باید از پیامبر وجود میداشت.ـــــــــــــ 2)در گزینه ی اول جوابش داده شد. 3)به نظر شما وقتی سخنی چندین پهلو باشه میشه واسش تضادی با عقل و علم قائل شد تا وقتی ما مفهوم سخن گوینده رو نفهمیدیم؟چون با مرور زمان معنی آیه هم تغییر میکنه که الان شاهدش هستیم.تا یه علم جدید کشف میشه سریعا علما دست به کار میشن یک تفسیر جدید ازش درمیارن. 4)طبق گفته ی قرآن خود پیامبر معصوم نبود خطا داشت،حالا ما در این زمان معصوم از کجا پیدا کنیم؟ 5)مورد بارز گمراهی الان اینه که هر مفسری به فهم خودش یک تفسیر وارد بازار میکنه و چون واضح نبودن آیه رو میرسونه که هر تفسیری بشه ازش در آورد میشه یه نقص. 6)منبع بدین تا ما بفمیم سیب زمینی و هویج و گندم جنس مؤنث هستن یا مذکر،ممنون میشم. 7)"مقارنه زمین را آسمان و مقارنه خورشید را ماه، ذکر می کنند." چه کسی و بر چه اساسی؟

منکران;556982 نوشت:
در مورد مراحل رشد جنین هم به موقش میرسیم اما این تاپیک جای بحث در مورد زوجیته. یک سوال ازت دارم:میشه سنتو بدونم چندسالته؟با این طرز لحنت میخوره بیشتر از 20 سال سنت نباشه.ـــــــــــــــــــــــ تو چند چقد از ادیان رو تحقیق و مطالعه کردی که به این نتیجه رسیدی اسلام همون دین خداست؟شما که عقلتون به کمال رسیده میشه بفرمایین چقد در ادیان مختلف هم گروه موافق و هم گروه مخالف و منتقد تحقیق و مطالعه کردین که فهمیدین من یه طرفه به قاضی میرم اما شما دوطرفه؟شما که در پستای قبلیت میگی "من کارشناس دین نیستم و مطالعمم خیلی زیاد نیست" از کجا فهمیدی دینی که درش هستی حقه؟آیا با تحقیق از دوگروه موافق و مخالف بوده یا این اعتقادتو از خانوادت و جبر جغرافیا به ارث بردی؟ــــــــــــــــــــــــــــــــــ نمیخوام جواب این سوالا رو بدی و نیازی هم بهش نیست،فقط تو خلوت با خودت فکر کن.

بله من ۱۹ سالمه ولی حق اظهار نظر دارم و تو هم نمیتونی نفیش کنی
پدر من اصلا به اسلام معتقد نیست...توی خونه حرفایی رو میزنه که جاش نیست اینجا بگم،همیشه خدا منو بخاطر بیماریم تحقیر کرده و دیگه تربیت و مسائل دیگه بماند.
من سندرم مارفان از نوع وخیم جناب زیست شناس که باید خوب بشناسیش و بدون راحت تر از تو میتونم بهونه بیارم و از دینم برگردم
راجع به ادیان هم تو با اینهمه ادعای مطالعه باید بهتر بدونی که بعضی پیامبرا وعده ظهور حضرت محمد رو تو کتاباشون دادن،مگه غیر از اینه؟
هر پیامبر میگفت من کامل کننده دین پیامبر قبلی ام و دین نسل به نسل گذشته تا به پیامبر و اسلام رسیده
یکی از کاربرای همین سایت رفته بود تو یه سایت کلیمی و از تشابه احکام و عقایدشون با اسلام میگفت
اگه اسلام دین خدا نباشه،پس یهودیت،مسیحیت،زرتشتیت و ... هم دین خدا نیستن و تمام پیامبرا فقط الکی جون خودشونو به خطر انداختند و دیگر هیچ
شما خودت چند سالته؟مدرک دانشگاهیت چیه؟
نکنه تمام چند صد میلیون مسلمون تفکرشون اشتباهه و تو عاقل و دانایی؟
من به شخصه تأثیر اسلام و تعالیمش رو تو زندگیم دیدم و جز خوبی چیزی ازش ندیدم
اگه بخوایم فقط با سؤال پرسیدن محض چیزی رو نقض کنیم منم خیلی راحت میتونم اسلام رو نقض کنم
اصلا چرا اسلام حتی خود تو و علمتو میتونم نقض کنم
فقط یه سؤال دارم
فرض کن من اسلامو گذاشتم کنار
خوب الآن یه آیین بگو برم پیروش شم فقط یهودی و مسیحی و ... نباشه که در اون صورت اسلام رو ترجیح میدم
برم شیطان پرست شم؟بی دین شم؟
اسلام دین خدا نیست لابد وهابیت و شیطان پرستی دین خداست،آره؟
نکنه تو از خدا خبر داری ما بی اطلاعیم؟بگو بینم دین خدا چیه؟
خدا رو اصلا قبول داری؟
یه سؤال دیگم دارم
خودت پیرو چه دینی هستی؟

قرآن راجع به زوجیت در گیاهان حرف زده
یه جا خوندم تو چند دهه قبل به این موضوع پی برده شد
اصلا بگو بینم آدم درس ناخوانده از کجا میدونه تو گیاه زوجیت هست؟
اصلا همون حلزونه اگه زوج نداره چجوری تولید مثل میکنه؟
فک کنم زوجش تو خودشه؛)))))
چرا در رابطه با مراحل رشد جنین از کوره در رفتی؟
درس ناخوانده از کجا میدونه مراحل رشد جنین چیه؟
در رابطه با آیه:
و من ((کل)) شئ خلقنا زوجین
خوب آدم خوب چرا نمیری راجع به کلمه ((کل)) و حدود کیفیتش از یه کارشناس زبان عربی سؤال کنی؟
شاید اون زمان معنای دیگری هم داشته که گسترگی رو نشون میداده نه همه گیر بودن رو
مثلا معنی بسیار،خیلی،بسیار زیاد و ...
در زبان ما کلمه (همه) بیشتر بر گستردگی دلالت داره تا همه گیری ۱۰۰٪ و خوب میدونیم احتمال وجود حتی ۰/۰۰۱ استثنا وجود داره
و اگر بخواهیم به طور علمی اون یه ذره استثنا رو رد کنیم حتما به این موضوع اشاره میکنیم
جنابعالی زوجیت رو در همه جا دیدی و بعد کلی گشت و گذار به اون حلزونه رسیدی
نشونه های خدا و قرآن جلو چشماته و تو هنوز دنبال دلیل برای انکاری
تو از کجا میدونی همون علمی که میگه اون حلزون زوج نیست پس فردا حرفش عوض نشه بگه زوجه؟
تو تاریخ کلی از قوانین علمی دگرگون شدند،از کجا میدونی تو نظریه های آینده این معضل برطرف نشه؟
نکنه فکر میکنی علم کامله؟
در ضمن همه میدونند با گذر تاریخ و پیشرفت علم تفکرات قدیمی از بین میروند نه اینکه مثل قرآن اعجازشون آشکارتر شه
خود قرآن دفعات بسیار زیادی بر آموختن علم تأکید کرده،چرا باید اینکارو کنه؟بنظرت این برای یه کتاب قدیمی که گفته شده بی نقصه خطر بزرگی نیست؟
خوب به خاطر اون حلزون تمام اسلام و خدا و پیغمبر کشکه خداحافظ!من کافر شدم!
دمت گرم حالا یه آیه مثل آیه های قرآن برام بیار!
خداحافظ

ضمنا دو جنسه ها و ... بیمار ژنتیکی اند و با درمان نیازمند زوج میشن
بیماری یعنی ناهنجاری،یعنی حالت غیر عادی
از اسمشم مشخصه
قرآن نگفته مریضی وجود نداره
انقدر تفکیکش سخته؟
نکنه مریضیم نباید باشه به خاطر قرآن؟

در ضمن من خودم اعتقادم بر اینه که تا زمانی که امام زمان (عج) ظهور نکنه
احکام و معجزات قرآن و مواردی دیگر
یا پنهان میمونه یا مبهم و نصفه نیمه
چون امام زمان قراره با اثبات همین ابهامات و معجزات پنهان حقانیت خودش رو ثابت کنه و الا از ما از کجا بفهمیم امام زمانه؟!!!

ضمنا تمام انسان ها حداقل با یه دین الهی آشنا هستند(آشنا نه پیرو) یا حداقل از وجودش أگاهی دارن و برای کسی که نمیدونه اسلام چیه و دین دیگه ای داره خدا تصمیم گیری میکنه و از من و تو مهربان تره

[="Tahoma"]

הנביא מוחמד;557118 نوشت:
با سلام و احترام
بنده حرفم اینه که اول منظور قرآن مشخص بشه بعد بگیم آیا قرآن خطا درش هست یا نه(دقت بفرمایید مسئله برون دینیه!)
شما چند تا تفسیر فرمودید هرکدوم رو رد کنیم به یکی دیگه متمسک میشید اینکه نمیشه!

با سلام و درود

تفاسیری که مفسران از آیات قرآن مطرح می کنند، تظنّیات است لذا نمی توان گفت بطور قطع نظر قرآن این است؛ مگر مواردی که از معصوم وارد شده باشد.

لذا قدر متیقن، همان طور که مخاطب آن زمان می فهمیده است، جفت بودن، زوجیت و نر و ماده بودن است. البته هیچ منعی ندارد که توسط اهلبیت علیهم السلام و یا در آینده و با رشد علمی و ...، مصادیق دیگری بر مصادیق آیه اضافه شود.

بنابر این اگر برداشت های تفسیری خودمان از قرآن را، مراد قطعی قرآن بدانیم، نادرست و ناصحیح است. آن چه را از اهلبیت علیهم السلام وارد شده است را می توان بطور قطعی به قرآن نسبت داد.

خلاصه: قدر متیقنی که از این آیه فهم می شود زوجیت و جفت بودن موجودات است. البته می توان برای این زوجیت و جفت بودن، مصادیقی را بر شمرد و بطور ظنی و احتمالی به قرآن نسبت داد.

با توجه به روایات در این زمینه، می توان مفهوم وسیع تری را در نظر داشت و مصادیق دیگری برای آیه بر شمرد.

[="Tahoma"]

منکران;557163 نوشت:
1)به اشتباه دارید نمیرید؟چطور دلیل بر این نمیشه که ما هم محدود نباشیم؟فهم مخاطبان صدر اسلام یعنی فهم پیامبر،چون پیامبر از رازهای قرآنی آگاه بود.اینکه ما الان دو نقطه ی مقابلیم در مورد زوجیت یعنی خود پیامبر هم این آیه رو برای مردم شرح نداد و فقط به فهم درست یا نادرست مردم راضی بود.چون اگه شرح داده بود روایتی حدیثی چیزی باید از پیامبر وجود میداشت.ـــــــــــــ 2)در گزینه ی اول جوابش داده شد. 3)به نظر شما وقتی سخنی چندین پهلو باشه میشه واسش تضادی با عقل و علم قائل شد تا وقتی ما مفهوم سخن گوینده رو نفهمیدیم؟چون با مرور زمان معنی آیه هم تغییر میکنه که الان شاهدش هستیم.تا یه علم جدید کشف میشه سریعا علما دست به کار میشن یک تفسیر جدید ازش درمیارن. 4)طبق گفته ی قرآن خود پیامبر معصوم نبود خطا داشت،حالا ما در این زمان معصوم از کجا پیدا کنیم؟ 5)مورد بارز گمراهی الان اینه که هر مفسری به فهم خودش یک تفسیر وارد بازار میکنه و چون واضح نبودن آیه رو میرسونه که هر تفسیری بشه ازش در آورد میشه یه نقص. 6)منبع بدین تا ما بفمیم سیب زمینی و هویج و گندم جنس مؤنث هستن یا مذکر،ممنون میشم. 7)"مقارنه زمین را آسمان و مقارنه خورشید را ماه، ذکر می کنند." چه کسی و بر چه اساسی؟

با سلام و درود

1-3. ما یک قدر متیقنی داریم که همان فهم مخاطبین آن زمان باشد. این را می توانیم بطور واضح به قرآن نسبت دهیم. همچنین تفسیر یا تطبیقی که از اهلبیت در تفسیر آیه آمده باشد را می توان بطور قطعی به قرآن نسبت داد.

اما این گونه نیست که محدود به همین باشیم و دیگر کسی حق تفسیر نداشته باشد. بله، تفاسیر مطرح شده تظنیات و محتملاتی هستند که در حد همین ظن و احتمال، آن ها را قبول داریم.

بله اشکال جایی پیش می آید که کسی این ظنون و احتمالات را مراد قطعی قرآن بداند، ولی ما که چنین نگفتیم، بلکه به صورت احتمال بیان کرده ایم.

لذا این که با رشد علم، مفسر برای آیه قرآن مصداقی جدید معرفی می کند، این صحیح است زیرا تفسیر قطعی ایه نیست بلکه بیان مصداقی برای آیه است. تا این حد هیچ اشکالی ندارد. مشکل جایی است که مفسر بخواهد نظر شخصی خودش را بطور قطع به قرآن نسبت بدهد.

4. خیر، این ادعا باطل است و با آیات متعدد، عصمت پیامبران از قرآن ثابت می شود. البته جای آن این جا نیست و در جای دیگر باید بدان پرداخته شود.

5. خیر، تا موقعی که بطور احتمالی و ظنی چیزی را بیان کنند، گمراهی نیست.

6. نمی دانیم. در این موارد به قرآن اعتماد می کنیم. شاید آن بذر گیاه، به گونه ای است که هر دو جنس نر و ماده ای را در خودش دارا است. نمی دانیم. لذا به چون قرآن می گوید باور و قبول می کنیم.

7. این گفته مفسران و برای سهولت در فهم است و الا ما به چیزی اگر در روایات بیان شده باشد، مقید می شویم و می توانیم آن را بطور قطعی به قرآن نسبت دهیم.

امیدک;557473 نوشت:
بله من ۱۹ سالمه ولی حق اظهار نظر دارم و تو هم نمیتونی نفیش کنی
پدر من اصلا به اسلام معتقد نیست...توی خونه حرفایی رو میزنه که جاش نیست اینجا بگم،همیشه خدا منو بخاطر بیماریم تحقیر کرده و دیگه تربیت و مسائل دیگه بماند.
من سندرم مارفان از نوع وخیم جناب زیست شناس که باید خوب بشناسیش و بدون راحت تر از تو میتونم بهونه بیارم و از دینم برگردم
راجع به ادیان هم تو با اینهمه ادعای مطالعه باید بهتر بدونی که بعضی پیامبرا وعده ظهور حضرت محمد رو تو کتاباشون دادن،مگه غیر از اینه؟
هر پیامبر میگفت من کامل کننده دین پیامبر قبلی ام و دین نسل به نسل گذشته تا به پیامبر و اسلام رسیده
یکی از کاربرای همین سایت رفته بود تو یه سایت کلیمی و از تشابه احکام و عقایدشون با اسلام میگفت
اگه اسلام دین خدا نباشه،پس یهودیت،مسیحیت،زرتشتیت و ... هم دین خدا نیستن و تمام پیامبرا فقط الکی جون خودشونو به خطر انداختند و دیگر هیچ
شما خودت چند سالته؟مدرک دانشگاهیت چیه؟
نکنه تمام چند صد میلیون مسلمون تفکرشون اشتباهه و تو عاقل و دانایی؟
من به شخصه تأثیر اسلام و تعالیمش رو تو زندگیم دیدم و جز خوبی چیزی ازش ندیدم
اگه بخوایم فقط با سؤال پرسیدن محض چیزی رو نقض کنیم منم خیلی راحت میتونم اسلام رو نقض کنم
اصلا چرا اسلام حتی خود تو و علمتو میتونم نقض کنم
فقط یه سؤال دارم
فرض کن من اسلامو گذاشتم کنار
خوب الآن یه آیین بگو برم پیروش شم فقط یهودی و مسیحی و ... نباشه که در اون صورت اسلام رو ترجیح میدم
برم شیطان پرست شم؟بی دین شم؟
اسلام دین خدا نیست لابد وهابیت و شیطان پرستی دین خداست،آره؟
نکنه تو از خدا خبر داری ما بی اطلاعیم؟بگو بینم دین خدا چیه؟
خدا رو اصلا قبول داری؟
یه سؤال دیگم دارم
خودت پیرو چه دینی هستی؟

جناب این دیگه قدیمی شده خانوادم مسلمون نیستو مادرم مسیحیه و بابام به اسلام اعتقاد نداره و... .لطفا حرف جدید بیار.
قبول یک دین تحقیقیه نه ارثی تا شما بخوای از دینت برگردی یا نه.
منم از یه کتاب دیگه رونوشت کنم عین حرفای همون کتابو تو کتاب خودم میارم مثلا در یک کتاب نوشته شده باشه من در آسمان بشقاب پرنده دیدم و خودمم تو کتابم رونوشت کنم بگم در آسمان بشقاب پرنده است.و بعدش مدتی دیگه یه نفر دیگه روانگردان مصرف کنه بگه اوه واقعا من بشقاب پرنده دیدم.
یه تاپیک بذار خودمو عملمو نقض کنم تا با هم یه بحث دوستانه داشته باشیم.
تو اگه بخوای با نظر من یه دینو قبول کنی هیچ ارزشی نداره تا وقتی خودت ادیان مختلفو تحقیق نکنی ببینی کدوم حقه.
اینطوری از لحن حرفت مشخصه انگار اومدی به جنگ من تا منو شکست بدی.
شرط یه بحث مفید این نیست که بخوایم طرف مقابلمونو شکست بدیم بلکه یکی از شروط یک بحث اینه که طرفو به فکر وادار کنیم.

بنده آزاد اندیشم.

منم دیگه به این پست پاسخ نمیدم و در حد توانم جدل کردم و فقط یه حرف دارم باهات
مشکل تو ابهام در فراگیر بودن زوجیتیه که قرآن بهش اشاره کرده که جناب میقات به خوبی جوابتو داده ولی خودت نمیخوای قبولش کنی
مشکل من رنج از بیماری ایه که ذره ذره جونم رو ازم داره میگیره و مسائل زیادی رو پیش روم گذاشته
به پاس قرآنه که به زندگی امیدوارم و عاشق پدر و مادرمم و حتی با اینکه در بیماری الآن من نقش بسزایی داشتن،هیچ گله ازشون ندارم و تازه خودمو شدیدا بدهکار میدونم بهشون
قرآن ارزشش خیلی بالاتر از ایناست که با چنتا ابهام و اختلاف در تفسیر مسائل کوچیکی مثل این موضوع اعتبارشو از دست بده
هنوز نفهمیدی قرآن کتاب زندگیه نه کتاب درسی؟
آدمایی مثل تو کی میخوان بفهمن برای اثبات حقانیت دین نیازی به گشت و گذار تو آیات دو پهلو نیست
برو اونایی رو ببین که آسایش الآن ما به خاطر ۸ سال فداکاری و دلسوزی اوناست
اگه با دقت نگاه کنی میبینی اثبات دین و قرآن و خدا تو دست و پاهای قطع شده و ترکشای توی بدنشون هویداست نه تو حلزون خود لقاح...
خود دانی
خدا نگهدارت باشه

امیدک;557483 نوشت:
قرآن راجع به زوجیت در گیاهان حرف زده
یه جا خوندم تو چند دهه قبل به این موضوع پی برده شد
اصلا بگو بینم آدم درس ناخوانده از کجا میدونه تو گیاه زوجیت هست؟
اصلا همون حلزونه اگه زوج نداره چجوری تولید مثل میکنه؟
فک کنم زوجش تو خودشه؛)))))
چرا در رابطه با مراحل رشد جنین از کوره در رفتی؟
درس ناخوانده از کجا میدونه مراحل رشد جنین چیه؟
در رابطه با آیه:
و من ((کل)) شئ خلقنا زوجین
خوب آدم خوب چرا نمیری راجع به کلمه ((کل)) و حدود کیفیتش از یه کارشناس زبان عربی سؤال کنی؟
شاید اون زمان معنای دیگری هم داشته که گسترگی رو نشون میداده نه همه گیر بودن رو
مثلا معنی بسیار،خیلی،بسیار زیاد و ...
در زبان ما کلمه (همه) بیشتر بر گستردگی دلالت داره تا همه گیری ۱۰۰٪ و خوب میدونیم احتمال وجود حتی ۰/۰۰۱ استثنا وجود داره
و اگر بخواهیم به طور علمی اون یه ذره استثنا رو رد کنیم حتما به این موضوع اشاره میکنیم
جنابعالی زوجیت رو در همه جا دیدی و بعد کلی گشت و گذار به اون حلزونه رسیدی
نشونه های خدا و قرآن جلو چشماته و تو هنوز دنبال دلیل برای انکاری
تو از کجا میدونی همون علمی که میگه اون حلزون زوج نیست پس فردا حرفش عوض نشه بگه زوجه؟
تو تاریخ کلی از قوانین علمی دگرگون شدند،از کجا میدونی تو نظریه های آینده این معضل برطرف نشه؟
نکنه فکر میکنی علم کامله؟
در ضمن همه میدونند با گذر تاریخ و پیشرفت علم تفکرات قدیمی از بین میروند نه اینکه مثل قرآن اعجازشون آشکارتر شه
خود قرآن دفعات بسیار زیادی بر آموختن علم تأکید کرده،چرا باید اینکارو کنه؟بنظرت این برای یه کتاب قدیمی که گفته شده بی نقصه خطر بزرگی نیست؟
خوب به خاطر اون حلزون تمام اسلام و خدا و پیغمبر کشکه خداحافظ!من کافر شدم!
دمت گرم حالا یه آیه مثل آیه های قرآن برام بیار!
خداحافظ

میگی که "قرآن راجع به زوجیت در گیاهان حرف زده
یه جا خوندم تو چند دهه قبل به این موضوع پی برده شد
اصلا بگو بینم آدم درس ناخوانده از کجا میدونه تو گیاه زوجیت هست؟"
تو از کجا میدونی قرآن از یه درس نخوندست؟و قرآن کلام وحیه؟

تو از کجای حرفم متوجه شدی با طرح مسئله ی جنین از کوره در رفتم؟گفتم این معجزه الی در این تاپیک جاش نیست و یه تاپیک جداگانه بهش اختصاص میدم.

شما حتما برای تأیید قرآن از یه کارشناس در زبان عربی سوال کردی،آره؟

من هیچ چیزی رو مطلق نمیدونم تا بگم همه ی یافته های علمی مطلقه.تا الان چیزی که کشف شده در مورد زوجیت علم اونو گفته.حالا حرف وقت علم ردش کرد ما هم با نظر علم جلو میریم.ما مثل شما تعصب نداریم که همه ی گفته های یک کتابو مطلق بدونیم.

معجزه اگه میخوای که بچه ها تو همین سایت گذاشتن.میخوای همونو واست بذارم؟؟؟؟:khaneh:

موفق باشی

میقات;557546 نوشت:

با سلام و درود

تفاسیری که مفسران از آیات قرآن مطرح می کنند، تظنّیات است لذا نمی توان گفت بطور قطع نظر قرآن این است؛ مگر مواردی که از معصوم وارد شده باشد.

لذا قدر متیقن، همان طور که مخاطب آن زمان می فهمیده است، جفت بودن، زوجیت و نر و ماده بودن است. البته هیچ منعی ندارد که توسط اهلبیت علیهم السلام و یا در آینده و با رشد علمی و ...، مصادیق دیگری بر مصادیق آیه اضافه شود.

بنابر این اگر برداشت های تفسیری خودمان از قرآن را، مراد قطعی قرآن بدانیم، نادرست و ناصحیح است. آن چه را از اهلبیت علیهم السلام وارد شده است را می توان بطور قطعی به قرآن نسبت داد.

خلاصه: قدر متیقنی که از این آیه فهم می شود زوجیت و جفت بودن موجودات است. البته می توان برای این زوجیت و جفت بودن، مصادیقی را بر شمرد و بطور ظنی و احتمالی به قرآن نسبت داد.

با توجه به روایات در این زمینه، می توان مفهوم وسیع تری را در نظر داشت و مصادیق دیگری برای آیه بر شمرد.

[=arial black]درود

[=&quot] "همچنین تفسیر یا تطبیقی که از اهلبیت در تفسیر آیه آمده باشد را می توان بطور قطعی به قرآن نسبت داد[=&quot]. " [=&quot]اینکه گفتین اهل بیت یعنی معصوم.اما محمدی که ما به اون عظمتی و پیامبر خدا میدونیم معصوم نبود بعد چطور میشه انتظار داشت اهل بیت معصوم باشن؟[=&quot]
[=&quot]

[=&quot]تا از گناه گذشته و آینده تو(محمد) در گذریم و نعمت خود را بر تو به حد کمال برسانیم و تورا به راه راست هدایت کنیم . (فتح/آیه 2[=&quot])[=&quot][=&quot]

[=&quot]در آیات اولیه ی سوره عبس،الله،حضرت محمد رو بخاطر روی گردانی از فردی نابینا (عبدالله ابن امّ مکتوم) مورد سرزنش قرار داده و این نشون میده که حضرت محمد معصوم نبوده بلکه در بعضی از مواقع گناهی انجام داده که مورد سرزنش الله قرارمی گرفت[=&quot]:[=&quot]
[=&quot]عبوس و ترشرو گشت چون آنمرد نابینا به حضورش امد و تو چه می دانی شاید او مردی پارسا و پاکیزه صفت باشد اما انکه داراست ای رسول تو به او توجه کنی.اما آنکس که به سوی تو می شتابد و او مرد خدا ترس و با تقوایی است تو از توجه به او خودداری می کنی.(عبس/آیه 1-10[=&quot])[=&quot]
[=&quot]
[=&quot]
[=&quot]در آیه 98 سوره نحل الله صراحتا به حضرت محمد گوشزد می کنه که از شر و وسوسه شیطان در امان نیست چرا که میدونیم معصوم کسیه که شیطان توان نفوذ در اونو نداره[=&quot]:[=&quot][=&quot]

[=&quot]چون خواهی تلاوت قران کنی اول از شر وسوسه شیطان مردود به خدا پناه ببر. (نخل/آیه 98[=&quot]) [=&quot]

[=&quot]ای رسول گرامی آیا ما تورا شرح صدر عطا نکردیم.و بارسنگین گناه را از تو دور داشتیم در حالیکه ان بار سنگین گناه ممکن بودپشت تو را گران دارد. (الانشراح/آیه 1-3[=&quot] ) [=&quot][=&quot]

[=&quot]در سوره یونس الله اشاره به شک و دودلی حضرت محمد به حقانیت قرآن کرده و میگه[=&quot]:[=&quot]

[=&quot]پس هرگاه شک و ریبی از انچه به تو فرستادیم در دل داری از پیشینیان خود و علما اهل کتاب بپرس که همانا این کتابی از جانب خدای تو امد و ابدا در حقانیت ان نباید شک و دودلی به خود راه دهی.و نباید هرگز از آنان که تکذیب آیات خدا کنند باشی که از زیانکاران عالم خواهی شد. (یونس/آیه 94[=&quot]) [=&quot]
[=&quot]
[=&quot]حضرت محمد بارها توسط الله مورد سرزنش قرار گرفته،لذا باید گفت حضرت محمد معصوم (عاری از اشتباه و گناه) نبوده است[=&quot].[=&quot]
[=&quot]
[=&quot]پس در صورتی که نظر قرآن رو احتمالی بیان میشه ما از کجا منظورشو بفهمیم تا معجزه قلمداد بشه؟شاید منظور دیگه ای داره و اصلا معجزه نیست.درسته؟[=&quot]

[=&quot]ببخشید چرا صحیحه وقتی صدتا مفهوم میشه ازش در آورد؟[=&quot]
[=&quot]اگه اینطوره منم سعدی رو پیامبر میدونم چون در کتابش خبر از یه معجزه داده[=&quot]:[=&quot]
[=&quot]طیران مرغ دیدی توزبندشهوت[=&quot] [=&quot]
[=&quot]بدرای تا ببینی "طیران آدمیت"[=&quot]

[=&quot]طیران آدمیت یعنی پرواز آدمی،یعنی پیش بینی هواپیما
[=&quot]هر مومنی که ادعا کنه این تفسیر وبرداشت منه، به من حق بده که منم اونارو به برداشت وتفسیر خودشون از قرآن متهم کنم که صحت نداشته باشه.
[=&quot]

[=&quot]اینطور باشه اندازه ی یک کتاب 10 جلدی میتونم معجزه جمع کنم.[=&quot]

[=&quot]

[=&quot]6)شاید شما بخواید کورکورانه قبول کنید اما منی که از علامت سوال لبریزم میتونه قابل قبول باشه؟

[=&quot]
[=&quot]7)برای یکی که میخواد از با یه تحقیق وارد یک دینی بشه واقعا قابل قبوله؟شما خودته بذار جای طرف،حقو به کی میدین؟

منکران;557649 نوشت:
[=arial black]درود

"همچنین تفسیر یا تطبیقی که از اهلبیت در تفسیر آیه آمده باشد را می توان بطور قطعی به قرآن نسبت داد. " اینکه گفتین اهل بیت یعنی معصوم.اما محمدی که ما به اون عظمتی و پیامبر خدا میدونیم معصوم نبود بعد چطور میشه انتظار داشت اهل بیت معصوم باشن؟

.....

پس در صورتی که نظر قرآن رو احتمالی بیان میشه ما از کجا منظورشو بفهمیم تا معجزه قلمداد بشه؟شاید منظور دیگه ای داره و اصلا معجزه نیست.درسته؟

ببخشید چرا صحیحه وقتی صدتا مفهوم میشه ازش در آورد؟
اگه اینطوره منم سعدی رو پیامبر میدونم چون در کتابش خبر از یه معجزه داده:
طیران مرغ دیدی توزبندشهوت
بدرای تا ببینی "طیران آدمیت"

طیران آدمیت یعنی پرواز آدمی،یعنی پیش بینی هواپیما
هر مومنی که ادعا کنه این تفسیر وبرداشت منه، به من حق بده که منم اونارو به برداشت وتفسیر خودشون از قرآن متهم کنم که صحت نداشته باشه.



اینطور باشه اندازه ی یک کتاب 10 جلدی میتونم معجزه جمع کنم.



6)شاید شما بخواید کورکورانه قبول کنید اما منی که از علامت سوال لبریزم میتونه قابل قبول باشه؟




7)برای یکی که میخواد از با یه تحقیق وارد یک دینی بشه واقعا قابل قبوله؟شما خودته بذار جای طرف،حقو به کی میدین؟



با سلام و درود

چند نکته عرض می شود:

1. عصمت پیامبر و ائمه علیهم السلام با ادله قرآنی و روایی و عقلی و ... به اثبات رسیده و این آیات، منافاتی با عصمت ندارند. که البته پرداختن به موضوع عصمت، موجب خروج از موضوع تاپیک است.

2. قدرمتیقن و آن چه از اهلبیت وارد شده را بطور قطع می توان به قرآن نسبت داد، لذا مراد قرآن روشن است.

3. از طرفی اعجاز قرآن از جهات و طرق مختلف قابل بررسی و اثبات است.

4. دیگر این که وقتی ثابت شد قرآن در قدر متیقنش صادق و راستگو است، نسبت به بقیه موارد آن و با توجه به اثبات نبوت و ...، اعتماد و پذیرش حاصل می شود. به عنوان مثال، شخصیتی مانند مولوی را قرار نیست صد در صد آثارش را بخوانیم تا ثابت شود او فردی حکیم بوده است بلکه با مطالعه و تحقیق برخی از آثارش می توان به این نتیجه رسید.

در قرآن هم وقتی قدر متیقن قرآن برای ما ثابت می شود، نسبت به ظرائف و زوایای دیگر آن، به آن اعتماد می کنیم.

5. کسی که می خواهد در باره حقانیت قرآن تحقیق کند ابتدا بایستی تاحدودی نبوت پیامبر صلی الله علیه وآله برایش ثابت شده باشد. البته از طریق قرآن و با اثبات این قدر متیقن ها (محکمات)، نیز می توان به معجزه بودن قرآن و نیز به نبوت آورنده آن پی برد. لذا نمی توان کاملا و بدون اعتقاد به توحید و نبوت به سراغ قرآن رفت.

اما از موضوع اصلی دور نشویم:

در مورد آیه شریفه، قدر متیقن، همان وجود زوجیت و جفت بودن و نر و ماده بودن موجودات است. این را ما در موجودات بسیاری می بینیم و برایمان ثابت شده است. می ماند مواردی که برای ما هنوز ناشناخته است که آن موارد را هم با توجه به اعتماد به قرآن که نسبت به قدر متیقن و محکمات، برایمان ثابت شده است، می پذیریم.

اگر چه در همان موارد نیز گفته شده که نر و ماده بودن، هر دو می تواند در یک موجود، وجود داشته باشند.

موضوع قفل شده است