جمع بندی مضطر کیست؟

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
مضطر کیست؟

«أَمَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَكْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ أَإِلهٌ مَعَ اللَّهِ قَلیلاً ما تَذَكَّرُونَ»


«یا كسى كه دعاى مضطرّ را اجابت میكند و گرفتارى را برطرف می‏سازد، و شما را خلفاى زمین قرار میدهد آیا معبودى با خداست؟! كمتر متذكّر می‏شوید!».

عرض سلام و ادب خدمت همه همراهان گرامی

در این آیه خداوند مهربان می فرماید که هرگاه بندگان مضطرش او را بخوانند آنها را اجابت کرده و هر نوع گرفتاری و غم و اندوه رو از جان آنها میزداید.
خب برای من اینجا این سوال مطرح میشه که حقیقتا مضطر کیست و چه ویژگی هایی داره که خدا با این صراحت بیان میکند که اجابتشون میکنه و آنها را خلیفه زمین قرار میده؟
و آیا واقعا حقیقت این آیه در همین حد هست که در حال حاضر میبینیم هرکی قرضی داره یا مریضی داره یا مشکلات زندگی بهش فشار وارد کرده این آیه شریفه رو میخونه ؟!!!
یا اینکه نه، مضطری که مد نظر خداوند هست امری فراتر از این مسایل رو شامل میشه و وارد در وادی مسایل معنوی و معرفتی میشه!؟

خیلی مشتاق هستم که اگر اساتید و سروران مایل باشند در مورد مضطرِ حقیقی و ویژگی های یک مضطر مباحثی بیان بشه که انشالله ما هم در زمره مضطرین واقعی قرار بگیریم...

باتشکر

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد اویس

[=Georgia]با عرض سلام خدمت همه دوستان و سروران گرامی ام
در ابتدا لازم است از سرکار خانم گوهر تشکر ویژه داشته باشم که سوالی بدین مهمی را طرح فرمودند زیرا یکی از مهمترین ارکان تلقی حقایق و فیض الهی سوال و پرسش مناسب و سنجیده است و این سوال خوب است که سهمی عظیم در نزول خیرات و برکات از خزینه الاسرار الهی دارد.

اضطرار، به قیام قیامت نفس انسانی رسیدن است که «یوم تبلی السرائر» شخص متجلی گردد و ملکات شوم خویش را نگریسته و از شرّ و پلیدی آنها به حضرت حق پناه برد. اضطرار، رحل اقامت به کوی دوست گزیدن و با یار نیایش داشتن و از نوای سینه و نای گلو در دل شب، های و هوی برآوردن است. اضطرار، هر ذره ای را غرق نور حق دیدن و جز حق ندیدن است. اضطرار، به رمز کریمه «فاینما تولوا فثمّ وجه الله» رسیدن و جان و دل به حق دادن است. اضطرار، سَر به دار بردن و سِرّ به اغیار نسپردن است. اضطرار، از معاشر نا اهل دوری گزیدن و از غیر ذکر حق تبری جستن و با اهل الله انس داشتن است. اضطرار از لذائذ مادی برحذر بودن و از زندان نفس فرعونی مسلک رها گشتن و لذت همنشینی یار را برگزیدن است.

به دیگر سخن، اضطرار، همان صراط مستقیم منتهی به سرّ اسم اعظم است و مضطرّ کسی است که به اسم اعظم حق راه یافته و به فتح مبین نایل گشته است. لذا در روایت است که وقتی آن شخص از امام صادق علیه السلام از اسم اعظم سوال کرد و آن را درخواست نمود حضرت تدبیر به اضطرارش نمود و به اصحاب دستور فرمود که این شخص را به درون حوضی عمیق از آب بیندازند. او را به آب انداختند و چون بی بهره از شناگری بود به تلاطم درآمد و دست و پا زد و فریاد کشید تا او را از آب دربیاورند و حضرت اصحاب را نهی از نجات او کرده و امر فرمود به محض رسیدنش به کناره های حوض دستش را از کناره ها جدا کرده و او را در آب نگه دارند تا غرق شود. شخص چون دید در شرف غرق شدن است و کسی به فریادش نمی رسد و از دستگیری اصحاب مایوس و نا امید و مضطر گشت، انقطاع کامل از خلق یافته و از حاقّ جان فریاد برآورده و صدای استغاثه اش بلند کرده گفت: «یا الله اغثنی» در اين هنگام امام دستور داده يارانشان او را خسته و نالان از آب بيرون آورند.فرد از امام پرسيد: يابن رسول الله اين چه کاري بود در پاسخ به سوال من؟ امام فرمود اسم اعظم خواستی راه دریافتش را نشانت دادم.

آری ای عزیز! اضطرار همان راه منتهی به اسم اعظم است و اسم اعظم نیز در متن جدول وجودی خودت نهفته است و آن همان است که به واسطه او به دریای بیکران حق متصلی و به هر مقداری که از غیر مانوسی به همان اندازه از آن اسم اعظم بهره مندی و از حق نصیبی داری.

آری با نامیدی از اغیار است که می توان به مرز اضطرار رسید و به قلمرو کانال ارتباطی و فقر نوری خویش که همان اسم اعظم است راه یافت.


چو از هر در درآید نا امیدی

به اسم اعظمت آنگه رسیدی

چو از هرجا امیدت قطع گردید

بیابی دولت سلطان توحید

چو داری اسم اعظم ای برادر

چرا سرگشته ای زین در به آن در


سلام علیکم و رحمه الله

توضیحات استاد اویس مثل همیشه گرم و کامل هست و جایی برای سخن اضافه رو باقی نمیگذاره اما این معنای عمومی آیه بود... آیه تاویلی عمیق داره به آخرین شب غیبت حضرت ولیعصر (عج) سلام خدا بر او هر جا که هست اکنون در این زمان و در همه زمانها ...

معنای خاص آیه اشاره میکنه به ولی مطلق، امام دوازهم شیعیان که در شب آخر از غیبتشون دچار اضطرار میشه و خدا رو به طور خاصی میخونه پس معنی آیه میشه و خدا همان است که مضطر (حجه ابن الحسن) رو در صبح ظهور اجابت میکنه و غمش رو برطرف میکنه و ایشون رو خلیفه قرار میده...

موضوع قفل شده است