روان شناسی رنگ ها

تب‌های اولیه

23 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
روان شناسی رنگ ها

همه ما به نحوی تحت تاثیر رنگها هستیم و به عبارت دیگر (خود) واقعی مان را با این رنگها نشان می دهیم. رنگ ها نقش به سزايي در سلامت رواني فرد بر عهده دارند.

رنگ مانند غذای بدن است و وجود رنگها در دنیای اطراف ما برای سلامت روح و جسم ما لازم است . تحقیقات نشان می دهند ، طیف کامل نور خورشید که شامل تمام رنگهاست ، برای ترشح هورمون های بدن از غدد داخلی بدن ، ضروری است . آن ها بر احساسات و افکار ما اثرات انکار ناپذیری دارند . بعضی از ما عاشق رنگ قرمز هستیم و از نارنجی نفرت داریم ، همه این گرایش ها و گریزها به زندگی و تجربیات ما و در کمان از رنگها بستگی دارند و به وقایع خوشحال کننده و غم انگیز زندگی مان بر می گردند .

رنگ درمانی ، علمی است که از رنگها در درمان بیماران و برای اهداف پزشکی استفاده می شود. متخصصان این رشته اعتقاد دارند ، نورهای رنگی اثرات شفابخشی در بهبود بیماری های مزمن دارند.

رنگ درمانی از گذشته تا امروز

مصریان باستان ، از رنگها برای درمان بیماران استفاده می کردند . آن ها معبدهایی یا اتاقهای جداگانه می ساختند و هر یک از این اتاق ها را با رنگ خاصی ، بنفش ، صورتی ، آبی نورپردازی می کردند .

آنها این معبد را جایگاهی برای پرستش خدایان قرار می دادند و اعتقاد داشتند اگر بیماران در این نورهای رنگی به پرستش خدایان بپردازند، بیماری و دردشان بهبود می یابد .

بومیان آمریکا از رنگها برای التیام زخمهایشان در شکار بوفالو و یا در جنگ بین قبایل استفاده می کردند . در یونان و چین از دانش رنگ درمانی به خوبی استفاده می شد . آنها به خواص درمانی رنگها پی برده بودند و از روشهای درمانی متفاوت مثل : تاباندن نورهای رنگی بر نخاع ، خوردن سنگهای رنگی یا همراه داشتن آنها و … استفاده می کردند .

رنگ ها بر بسیاری از حالات روحی و رفتاری ما موثر است؛ اگر ما با نقش رنگ ها در زندگی آشنا باشیم می توانیم با استفاده از یک ترکیب مناسب برای پوشش، دکوراسیون منزل و دیگر موارد برخی از این حالات روحی را کنترل، افزایش یا کاهش دهیم. لذا در این تاپیک سعی می شود هر بار به معرفی و تاثیر یک رنگ بر اشخاص اشاره شود.

قرمز رنگ زندگی است و نشان دهنده زنده بودن است. در طیف نور خورشید، رنگ حاوی انرژی است. این رنگ گرم ترین رنگ است . عشق و هیجان به رنگ قرمز است . در احساسات انسان ها، قرمز رنگی است که به قلب تعلق دارد و رزهای قرمز و بسته های شکلات در روز عشق همه به رنگ قرمزند.

قرمز رنگی است که انسان را به حرکت وا می دارد. حرکتی را برای ایجاد تحول و دگرگونی در دنیای پیرامون خویش.

رنگ قرمز، نماد و سمبل زندگي، نشاط، تحرك، تهور در مبارزه طلبي براي پيروزي، انرژي حياتي قدرت، رهبري، خلاقيت و سخت كوشي است.

رنگ قرمز روشن: نشانه سخاوت و بخشش، بلندنظري و بلندپروازي، عواطف، احساسات و وابستگي است.

رنگ قرمز تيره:
نشانه هيجانات تند و قوي، عشق، خشم، سلطه طلبي و برتري جويي و پشتكار است.

رنگ قرمز متمايل به شرابي: رنگ قرمز ياقوتي، توانگري، قدرت و سنت را در روحيه افراد يادآور مي‌شود و از تركيبات كلاسيك رنگ قرمز محسوب مي‌شود.

قرمز گيلاسي: سرزندگي، جواني و انرژي را در فرد ايجاد مي‌كند.

رنگ قرمز گوجه‌اي: گرما را به فرد انتقال مي‌دهد.

رنگ قرمز در واقع، جان بخش و انرژي زاست و موجبات تحريكات و بيداري احساسات، عوامل و اسباب فيزيكي فرد را فراهم مي سازد.

رنگ قرمز باعث افزایش دقت در افراد می شود . افرادی که از رنگ قرمز استفاده می کنند در تست های انجام گرفته بهتر از دیگران به یاد می آوردند و به جزئیات توجه بیشتری داشتند . مثل به یاد آوردن کلمات و توجه به شکل صحیح آنها و همچنین بر روی نشانه گذاری های کلمات توجه بیشتری می کنند. اگر شما میخواهید حافظه تان را برای چیزهایی مثل انواع مهارت های تصحیح ِ خطا و اشتباه (proofreading) افزایش بدهید باید از رنگ قرمز استفاده کنید. شاید به همین دلیل بد نباشد به میزان کمی در اتاق مطالعه از این رنگ استفاده شود.

این رنگ دارای كشش و قدرت زیادی است و مثبت و تهییج كننده است . از این رو استفاده از آن باید بر اساس اصول خاصی استفاده شود. افراد عصبی نباید در معرض این رنگ قرار بگیرند، زیرا موجب تشدید ناراحتی شان خواهد شد. موجب بالا رفتن فشار خون، تپش قلب و حرکت تنفسی می گردد و باعث می شود كه كشش عضلانی بدن افزایش یافته و در بعضی افراد نیز ایجاد نیرو و انرژی می‌کند در واقع آثار قرمز معادل با فعالیت اعصاب سمپاتیك است، هم‌چنین باعث به وجود آمدن حالتی صمیمی همراه با عشق و محبت می‌شود. این رنگ هيجان‌انگيز هم باعث اشتياق و علاقه شديد و هم تعصب شديد در فرد مي شود. اين رنگ تركيبي با رنگ خون است و تولد، سرزندگي، فعاليت و توانگري را به روحيه افراد انتقال مي‌دهد.

فعالیت عمومی انسان و حیوان را زیاد می كند. این رنگ خاصیت هشدار دهنده و اعلام خطر دارد و استفاده آن در تابلوهای قرمز رنگ خطر و چراغ های قرمز راهنمایی و رانندگی و... همگی نشانی از توجه دادن و آگاه كردن افراد درباره امر خاصی است . در بین حیوانات زنبورها بیشترین تأثیر را از رنگ قرمز می گیرند به واسطهٔ این رنگ به سرعت جذب آن و به سوی گل های دارای رنگ قرمز متمایل می شوند.

براي بهبود بخشيدن به حس بويايي و اشتها در افراد كاربرد بالايي دارد؛ بدین جهت بهتر است كه وسایل آشپزخانه و رستوران ها و غذاخوری ها از این رنگ انتخاب شوند. ظرف قرمز باعث تحریك اشتها در كودكان می شود. اما هم چنین رنگ قرمز گریه كودكان را تشدید می كند و نگاه طولانی به آن موجب سردرد می شود.

رنگ قرمز برای مدت كوتاهی خوشایند است و پس از آن آزار دهنده و باعث اذیت روانی و ایجاد خستگی می شود. بیشترین تأثیر رنگ قرمز در رده های كوتاه مدت امتحانات و مسابقات ورزشی است كه باعث تحریك روان فرد می شود. این رنگ در معالجه و درمان بیماران مبتلا به سرخك و مخملك بسیار اهمیت دارد. این رنگ عامل مؤثری در تشدید رویش گیاهان است . رنگ قرمز اعصاب و خون را تحریك و با آثار مضر سرما مبارزه می كند. این رنگ در دامداری و كشاورزی فوق العاده مؤثر است زیرا عمل بلع را افزایش می دهد و شیر گاوها را زیاد می كند.

از نگاه پزشکی
تحرك بيشتر بدني، كمك در رفع كم خوني، اشتهاي غذا را زياد مي كند. گلبول هاي قرمز خون، آهن آن را جذب كرده و نمك را از راه كليه ها و پوست دفع مي كند.

اشخاصي كه به كم خوني مبتلا هستند، بهتر است قسمت هايي از تزئينات داخلي خانه مانند مبل ها يا پرده ها را از رنگ قرمز انتخاب كرده تا به اعتدال مزاجي و روحي كمك شود.

پرتو نور قرمز رنگ، بر هموگلوبين اثر كرده و انرژي بدن را افزايش مي دهد و متعاقبا حرارت بدن بالا مي رود و گردش خون را بهتر مي كند. از اين رو رنگ قرمز براي كم خوني و كمبود آهن بدن سرماخوردگي و نيز براي درمان فلج مفيد است. نظر به اينكه رنگ قرمز انرژي دهنده و محرك بسيار قوي به شمار مي رود نبايد براي اشخاصي كه دچار اضطراب، اختلالات هيجاني و عاطفي هستند استفاده شود.

کاربردهای دیگر

از آنجایی که این رنگ به آسانی به چشم انسان می آید ، رنگ اکثر علائم رانندگی، ماشین های آتش نشانی و زنگهای خطر، قرمز است. ماشین های مسابقه در مسابقات اتومبیلرانی، ‌قرمز رنگند .

اگر بیش از حد در تابش نور قرمز بمانیم و یا مدت زیادی به رنگ قرمز خیره شویم، ‌احساس آشفتگی، بی قراری و خشونت می کنیم .پس بهتر است رنگ ثابت دکور منزل شما نباشد، و یا در صورت کاربرد این رنگ با رنگ دیگری قطع گردد. اگر چه شاید گاهاً در فیلم ها دیده باشید از رنگ قرمز برای اتاق خواب نیز استفاده شده اما سعی کنید این رنگ کمترین نقش را در اتاق خواب شما داشته باشد مخصوصاً اگر فرش قرمز رنگ ایرانی اتاق خواب شما را مزین کرده باشد چرا که این رنگ موجب بد خوابی می گردد، در کودکان بی خوابی را به همراه دارد و برای نوجوانانی و جوانان مجرد این رنگ بدترین انتخاب برای اتاق خواب است.

استفاده از آن در فضاهای کوچک و بسته موجب دلتنگی می گردد. چون ما را تحریک می کند ، رنگ مناسبی برای دیوارهای زندان و بیمارستان و محیط های آموزشی مثل مدارس نیست.

اما بهترين سپر در مقابل سرماي زمستان است. مخصوصاً در منازلي كه از گرماي طبيعي خورشيد بي‌بهره هستند؛ استفاده از رنگ زرد و قرمز در قسمت‌هايي از منزل گرما را به افراد خانواده هديه مي‌دهد.

در میان کشورهای مختلف رنگ قرمز معانی متفاوتی دارد؛ در چین رنگ خوش شانسی و مراسم ازدواج است و در روسیه رنگ زیبایی است، در روم باستان نشان دهنده جنگ بوده است. در كابوكی ژاپن نشان دهنده هیجان است.
فيلسوف‌هاي يونان قديم، اصرار مي‌كردند كه مردها غذاي قرمز بخورند و مايعات قرمز بنوشند به منظور اينكه داراي اعتماد به ‌نفس و حس خوشبيني مي‌شود.

***************


افرادي كه رنگ مطلوب آنها رنگ قرمز است، داراي اعتماد‌به‌نفس بالايي هستند، افرادي توانگرند (افراد ثروتمند و افرادي كه در زندگي خود هميشه ريسك مي‌كنند از اين رنگ استفاده مي‌كنند)، افرادي كه عاشق اين رنگ هستند، افرادي با اطلاع، برونگرا، هيجاني، سبقت‌جو، با انرژي، شجاع، خوشبين، ماجراجو و مثبت هستند.

این نکته باید در ابتدای تاپیک بیان می شد اما ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه اس!

رنگ ها را می توان به دو گونه دسته بندی کرد:

1) رنگ های اصلی و رنگ های فرعی و ترکیبی

در این حالت رنگ های قرمز، آبی و سبز جزء رنگ های اصلی محسوب شده و بقیه ی رنگ ها یا جزء رنگ های فرعی هستند یا ترکیبی

2) رنگ های سرد و گرم

در این دسته بندی دو رنگ خودنمایی بیشتری می کنند؛ رنگ قرمز در مجموعه رنگ های گرم و رنگ آبی در دسته بندی رنگ های سرد

هر یک از این رنگ ها خصوصیات خاص خود را دارند. اما علت بیان این مسئله در این جا:

طیف رنگ ها با احتساب رنگ های ترکیبی بسیار گسترده می شود، با بنا نداریم به تاثیر یک یک این رنگ ها بپردازیم، بلکه مشخصه ها و تاثیر رنگ های اصلی برشمرده می شود، خواننده خودش با توجه به دسته بندی رنگ ها باید ببیند رنگ مورد نظر وی در کدام گروه رنگ ها قرار می گیرد رنگ های گرم یا سرد، می توان گفت مشخصه های آن رنگ با توجه به گروهی که به آن تعلق دارد مشخص می گردد.

مثلاً در بیان مشخصه های رنگ صورتی بیان می شود که همان رنگ قرمز است منتها کم رنگ تر؛ با این توصیف تقریباً مشخصه های رنگ قرمز را به صورت ملایم تر دارد اما نه دقیقاً همه ی آن ها را

رنگ صورتی، در واقع همان رنگ قرمز کم رنگ است و معمولاً نشانگر عشق است.
رنگ صورتی اثر آرام‌بخشی دارد. در ورزشگاه‌ها معمولاً رختکن تیم حریف را به رنگ صورتی نقاشی می‌کنند تا بازیکنان آن‌ها کم انرژی و منفعل شوند.
با وجودی که اثر آرام بخشی رنگ صورتی مشخص شده است ولی پژوهشگران دریافته‌اند که این اثر تنها در خلال مواجهه اولیه به وجود می‌آید. مثلاً هنگامی که از این رنگ در زندان‌ها استفاده شد، زندانیان پس از عادت کردن به آن، حتی نا آرامتر از قبل شدند.

************


به همین دلیل است که انتخاب رنگ صورتی برای فرم مدارس مورد انتقاد برخی از کارشناسان قرار می گیرد؛ اگر چه این رنگ با توجه به روحیه ی ظریف دختران انتخاب می گردد اما باید به حالت منفعل کننده گی و ایجاد حس ناآرامی این رنگ نیز توجه گردد.

-----------------
http://moshaverh-amiri2010.blogfa.com/post-134.aspx

خداوند متعال در قرآن کریم، از رنگ قرمز به عنوان رنگ کوه ها در جاده‌های پر پیچ و خم کوهستانی تعبیر آورده و می‌فرماید: برخی از کوه ها دارای خطوط سفید و سرخ به رنگ های مختلف آفریدیم. که با اندکی تامل در آیه فوق به ‌جایگاه رنگ قرمز در علم زمین شناسی پی می‌بریم زیرا کوه های سرخ رنگ منبع عظیم آتشفشانی هستند و مدام در حالت تلاطم می‌باشند. که نماد اصلی این کوه ها، گرم و فعال بودن آن ها است به همین علت در اثر تغییرات جغرافیایی شروع به فوران می‌کنند.

در آیه37 سوره الرحمن نیز در سرخی دگرگونی های صفحه آسمان به هنگام قیامت به این رنگ تشبیه شده است با این بیان که "پس آن گاه که آسمان شکافته شوند مانند چرمی سرخ وگلگون گردد.." "فاذا انشفت السماء فکانت وردة کالدهان" که کلمه "وردة" در این آیه به معنای گل سرخ تداعی کننده سرخی آسمان در هنگام قیامت است. که وجه شبه این تشبیه همان گرم بودن و فعال بودن زیاد است.

امام باقر علیه السلام از پدر بزرگوارشان نقل می‌کنند: "ایشان لباسی از جنس خز به پنجاه دینار خریدند و نیز لباسی قرمز رنگ از مصر خریده بودند و از آن دو استفاده می‌کرد و می‌فرمودند: " زیورهایی که خدا برای بندگانش پدید آورده و-نیز- روزیهای پاکیزه را چه کسی حرام گردانیده؟... آیه 32سوره اعراف" و نیز در حدیث دیگر از امام صادق علیه السلام نقل شده است که : "ایشان را در روپوشی قرمز رنگ مشاهده می‌کنند و از این پوشش امام علیه السلام تعجب می‌کنند امام آیه فوق را تلاوت کرده، می‌فرمایند: "هیچ اشکالی در پوشیدن چنین لباسی نیست".

با دقت در احادیث مذکور و احادیث دیگر با چنین مضامینی استفاده می‌شود که ائمه علیهم السلام از این نوع لباسها در معرض عموم استفاده نمی‌کردند. بلکه در وقت و جای مخصوص از آنها بهره‌مند می‌شدند.

چرا که، اگر غیر از این بود افراد با دیدن آنها در چنین پوشششی تعجب نمی‌کردند بلکه آن را عادی تلقی می‌کردند. از جمله امام صادق علیه السلام می‌فرماید: پوشیدن رنگ قرمز و استفاده از آن جز در عروسی و سایر مواقع مکروه است.

حکم بن عقبه از امام صادق علیه السلام نقل می‌کند: "وقتی به حضور امام رسیدم ایشان را در منزلی مزین در حالی که لباس تازه و روپوشی رنگین به تن داشت مشاهده کردم. امام علیه السلام فرمود:"در مورد رفتار من چه می گویی؟ گفتم شما را در پوشش جوانان لاابالی دیدم امام فرمود: ای حکم "زیورهایی که خدا برای بندگانش پدید آورده و-نیز- روزیهای پاکیزه را چه کسی حرام گردانیده؟... آیه 32سوره اعراف" این منزلی را که می‌بینی منزل همسرم است و من به زمان عروسی نزدیک هستم و خانه مرا خودت می‌شناسی".

و همچنین روایت است که دو نفر به سوی پیامبر صلی‌الله علیه و آله می‌روند و ایشان را در عبایی سرخ رنگ مشاهده می‌کنند آنها به پیامبر صلی‌الله علیه و آله عرض می‌کنند: ما تو را جوانمرد می‌پنداشتیم، پیامبر صلی‌الله علیه و آله فرمودند: من، فرزندانم و برادرم همه جوانمردیم".

که اگر در احادیث مذکور دقت نظر شود، معلوم می شود که ائمه معصومین علیهم السلام با عملکرد خود می‌خواستند بیان کنند که استفاده از رنگ قرمز به خاطر خاصیت تحریک کنندگی شدیدش در منزل و در نزد همسر خوب و ممدوح است. اما از طرفی دیگر نیز به خاطر همین صفتش و تاثیرات منفی ناشی از این ویژگی بویژه در بین افراد مجرد که باعث انگشت‌نما شدن و ایجاد مشکلات روحی و روانی از جمله زمینه فساد می‌گردد، هر چند ما چنین هدفی نداشته باشیم به همین دلیل استفاده از آن در عموم به خصوص در میان نامحرم نهی شده است.

-----------------------
منبع

این رنگ بر خلاف نظر عامه از لحاظ تربیتی و استفاده در مکانهای آموزشی حائز اهمیت فوق العاده ای است . حالت گرم کنندگی دارد و روشن ترین رنگ در میان کلیه ی رنگ هاست و زمانی که با خاکستری ، سیاه و بنفش مخلوط شود ، تمام خصوصیاتش را ازدست می دهد. زرد تراکمی از سفید و رنگ خوشحالی و شادابی ، نشاط و آرامش است . نماد خلاقیت، امیدواری، مثبت‌گرایی و احتیاط است. علاقه داشتن به رنگ زرد، نشانه ای از خلاقیت و میل به ایجاد ارتباط با دیگران است.

سمبل آخرت، شگفتی و نور خورشید (نور حیات وهستی) است و به گرمای خورشید، عروج انبیاء و شادمانی می ماند. محتوای عاطفی آن امیدواری و آزادی است ، بر خلاف نظر عامیانه که این رنگ را عامل تنفر می دانستند. حس درک رنگ زرد تند و تیز است. نشان روشنی، هوشمندی و روشنفکری است بنابراین حالت تحریک کنندگی در ذهن دارد و باعث توجه و تقویت فکر در انسان می شود . با فهم و دانایی ارتباط دارد و نشانگر دانش و معرفت و صعود به سوی آسمان هاست . صاحب نظران روانشناسی رنگ ها معتقدند اگر زرد که مقداری آبی داشته باشد (مایل به سبز)، آن قسمت از مغز را که حالت جهش فکری دارد تحریک کرده ، افزایش میزان حضور ذهن را در افراد سبب می شود و عامل تقویت حافظه است.

این رنگ در بین مردم اهمیت خیلی کمی دارد زیرا در ایران نشانه ی یاس و نا امیدی وتنفر است و مخالف زندگی . شاید این امر بدان دلیل باشد که در گذشته بهداشت و طب چندان پیشرفت نداشت و مرض یرقان نیز در ایران غوغا می کرد و موجب مرگ و میر می شد و چون این مرض به زردی شهرت یافته بود ، عامل تنفر مردم از رنگ زرد شد . در چین و تمدن مسیحی ، رنگ زرد نماد تقدس و فرزانگی است تا جایی که در رنگ آمیزی کلیساها از آن استفاده می کنند و یا در تابلوهایی که جنبه ی مذهبی دارد ، به کرات دیده شده که اطراف شخصیت های معنوی هاله ای از نور زرد به کار رفته است. رنگ زرد با تاثیر بر اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک موجب آرامش عصبی می شود ، به طوری که افراد عصبی را می توان با قرار دادن در اتاق هایی با رنگ آمیزی و پرده های زرد و لیمویی تسکین داد ( البته این حالت موقتی داشته و پس از آرامش کم کم این تاثیر رنگ زرد کمرنگ می گردد). بیانگر کار و تلاش و روزهای آفتابی است.

البته رنگ زرد در هضم غذا نیز مانند موسیقی عمل می کند و موجب سهولت عمل هضم و گوارش غذاست . نشانگر قدرت و شکوه و سمبل عقل و علم بوده ، قدرتی ملایم کننده دارد. محرک قوای دماغی و سیستم عصبی است. معده، روده‌ها، كلیه‌ها و تمامی ‌جهاز‌هاضمه تحت تاثیر این رنگ قرار دارند به همین دلیل در معالجه ی امراض کبدی و سوء هاضمه فوق العاده موثر است .

رنگ زرد و زرد طلایی هم واكنش‌های فرد را در رابطه با زندگی و هم تصورات خوش بینانه در انسان را تقویت می‌بخشد. رنگ زرد روی زمینه ی قرمز پر سر و صدا، بشاش و پر زرق و برق است و روی زمینه ی سیاه نشانگر توان ، نیرو و خودنماست .

سر و كار داشتن با رنگ زرد به ما كمك می‌كند تا به مجهولات و اختلافات وجودمان پی ببریم. رنگ زرد احساسات انسان را زیر و رو می‌كند و انسان از اندوه آزاد می‌شود، رنگ زرد افكاری را به انسان القاء می‌كند كه بیشترین تاثیر را بر نیروی خود درمانی فرد می‌گذارد. فعال شدن این نیرو مانند آن است كه در درون انسان انرژی نهفته عظیمی ‌یك‌باره آزاد شود.

می توان از آن برای فضای نشیمن و هال استفاده کرد. علاوه بر این، انتخابی بسیار هوشمندانه برای روشن و بزرگتر نشان دادن قسمتهای تاریک و کم نور ساختمان مانند راهروها و فضای ورودی منزل است. اگر اتاق کوچک و تاریکی دارید رنگ زرد یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید برای روشن ساختن و وسیع‌تر نمایان کردن این فضا استفاده کنید؛ به خاطر تاثیری که روی معده دارد اگر میل کمی به غذا دارید از این رنگ و یا زرد لیمویی برای فضای آشپزخانه استفاده نمایید.

اگر چه به عنوان یک رنگ شاد بسیاری افراد توصیه می کنند برای رنگ آمیزی اتاق کودک استفاده شود ولی بهتر است به خاطر حساسیتی که برای چشم ایجاد می کند برای اتاق کودک استفاده نگردد. ظاهراً کودکان در محیط های زرد رنگ بیشتر گریه می کنند! شاید به همین دلیل امام علی (ع) مادران را از پوشاندن لباس زرد رنگ به کودکان برحذر داشته اند.

--------------------
http://www.artkhuzestan.ir/Default.aspx?page=9562&section=litem&mid=25210&id=82061
http://patoghu.com/forum/thread38386.html
http://www.delfan.mihanblog.com/post/103
http://forum.p30parsi.com/showthread.php?t=9984

در قرآن کتاب هدایت و تکامل بشر، با اشاره به هدایت تکوینی خداوند در آفرینش طبیعت، انسان را متوجه تاثیر غیر مستقیم محیط اطرافش کرده و در خلال آن به تاثیر روانی رنگها در انسان مینماید از جمله در آیه ۶۹ سوره بقره به بیان تاثیر رنگ زرد پرداخته می فرماید "... زرد یک دست و خالص که رنگش بینندگان را شاد می کند." و بارزترین ویژگی آن را تولید شادی معرفی می کند.

● خواص رنگ زرد
با توجه به آیه مذکور خواص رنگ زرد را می توان چنین بیان کرد.

▪ گرمابخشی

"انه یقول بقرهٔ صفرآء فاقع لونها تسرّ الناظرین"

در این آیه "صفراء" با صفت "فاقع" آمده است. این چینش در بردارنده نکته مهمی در مورد رنگ زرد می باشد، زیرا فاقع از نظر لغوی به معنای زرد یک دست پررنگ و خالص میباشد و از دقت در معنای در آن چنین استفاده می شود که رنگ زرد با ویژگی های مذکور تشابه زیادی با رنگ موی شتر دارد. زیرا اغلب، رنگ موی شتران زرد پر رنگ یک دست است. خداوند در قرآن کریم در این باره می فرماید:

"انما ترمی بشرر کالقصر کانه جمالة صفر"

همانا آن (دوزخ) شراره سحابی چون کاخ پرتاب میکند گویی اشترانی زرد رنگند.

در آیه فوق "جمالهٔ" جمع "جمل" به معنی شتر و "صفر" جمع صفرا به معنی زرد است.

در این آیه وجه شبه، رنگ زرد، شعله و سرعت آن میباشد که نتیجه چنین حالتی حرارت بخشی زیاد است. یعنی شعلههای جهنم همانند شتران زردی هستند که از نظر تندی با سرعت زیاد به هم میپیچند. بنابراین حرارت بخشی یکی از خواص رنگ زرد میباشد.

▪ سرعت بخشی و نشاط آور بودن

با توجه به آیه مورد بحث "انه یقول بقرهٔ صفراء فاقع لونها تسر الناظرین" خاصیت دوم رنگ زرد، سرعت بخشی آن میباشد. همان طور که در معنای "فاقع" بیان شد، رنگ زرد مورد نظر در آیه فوق، رنگ زردی با ویژگی های خاص (یک دست، خالص، پررنگ) است. به عقیده عدهای چنین رنگی، منظری زیبا دارد. زیرا قرآن کریم در ادامه آیه ، با بیان "تسر الناظرین" به این امر اشاره آشکار فرموده است.

امام صادق علیه السلام می فرماید: هر کس رنگ زرد بپوشد تا زمانی که در پایش است در خوشحالی به سر می برد و نیز از امام علی علیه السلام نقل شده است: هر کس کفش زرد بپوشد کدورت و غصه اش کاهش می یابد.

بنابراین با استناد به شواهد قرآنی و روایی مسرت بخش بودن، خاصیت دوم رنگ زرد می باشد و امروزه این امر برای روان شناسان نیز امری اثبات شده است و آن ها معتقدند که: این رنگ علاوه بر حرارت بخشی، مظهر شادی آفرینی می باشد. از این رو در درمان بعضی از بیماری های عصبی از آن استفاده می کنند.

▪ تقویت قوه جنسی

امام صادق علیه السلام می فرماید: از کفش زرد استفاده کنید زیرا در آن سه خصلت زیر است:
۱- چشم را نورانی میکند.
۲- قوه جنسی را تقویت میکند..
۳- غم و غصه را از بین میبرد.

▪ تحریک کنندگی

امام باقر علیه السلام میفرمایند: "ما لباس زرد را در خانه می پوشیم." ایشان در بیان علت پوشش چنین لباسی در منزل فرمودهاند: "همانا با زنی از قریش ازدواج کردم."

از فرمایشات امام باقر علیه السلام دو خاصیت مهم رنگ زرد استفاده می شود:
۱- مسرت و نشاط آورد بودن
۲- تحریک کنندگی.

ایشان به صراحت اهمیت و جایگاه این رنگ را در زندگی زناشویی بیان می کند. چون انسان موجودی است که از لحاظ فطری زیبا خلق شده و دوست دار زیبایی میباشد، و برای هر دو جنس، افزایش و حفظ زیبایی ظاهر همیشه جای خود را محفوظ نگه داشته و ارزش بالایی دارد. به همین علت به هر دو زن و مرد سفارش شده که جهت رعایت حقوق یکدیگر نسبت به آراستگی ظاهر کوشا باشند.

امام باقر علیه السلام در زمینه سفارش به آراستگی زنان میفرماید: برای زن سزاوار نیست که خود را نیاراید. و اما امام علی علیه السلام در حدیثی این آراستگی را مختص به همسران شان معرفی می کنند و می فرمایند: زنهار که خود را برای مردم بیارایی و با معصیت به جنگ خدا بروی. البته تذکر امام مربوط به آرایشی است که فرد در مقابل نامحرم انجام می دهد در نتیجه عامل معصیت خود و دیگری می شود و به این روش شیطان را یاری می رساند.

رنگ ها می توانند یک عامل برای آراستگی زن و مرد در زندگی زناشویی محسوب شوند و در تداوم روابط بین همسران نقش مهم ایفا کنند.

در همین راستا ابوخالد از سیره امام سجاد علیه السلام روایت میکند: " روزی به خدمت امام زین العابدین علیه السلام رسیدم و ایشان را با لباسی رنگین در اتاقی lمزین به رنگ شیری دیدم، مدت کمی در آنجا نشستم سپس جهت برگشتن بلند شدم، امام فرمود: "فردا به سوی من بیا" فردای آن روز دوباره به حضور ایشان رفتم. دیدم در منزل شان باز است و کسی در آن جا نیست امام مرا مورد خطاب قرار داد و فرمود" داخل شو" و وقتی داخل شدم دیدم اما در خانهای گلی بر روی حصیر در حالی که لباس خشن به تن دارد نشسته است. اما فرمود: دیروز نزدیک به زمان عروسی بود و من به خاطر همسرم آراسته بودم"

-----------------
منبع

سلام

پس ابی چی شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟

میشه یه کم بین پاراگراف ها فاصله بذارید و فونت رو بزرگتر کنید و ...

اینجوری خوندنش سخته و یه جوریه

sajedee;54290 نوشت:
فاقع لونها تستر الناظرین

فاقع لونها تسرّ الناظرین

sajedee;54290 نوشت:
"انما ترمی بشرر کالصفر کانه جمالت صفیر"

انها ترمی بشرر کالقصر کانه جمالة صفر ؛ مرسلات 32و33

هانیه;54293 نوشت:
سلام

پس ابی چی شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟

میشه یه کم بین پاراگراف ها فاصله بذارید و فونت رو بزرگتر کنید و ...

اینجوری خوندنش سخته و یه جوریه

تاپیک از مجموعه ی رنگ های گرم شروع شده، در حال حاضر خواص رنگ قرمز و زرد ذکر شده، ان شاء الله به یاری خدا در ادامه خصوصیات دیگر رنگ ها نیز آورده می شود.

زمزم;54319 نوشت:
فاقع لونها تسرّ الناظرین

انها ترمی بشرر کالقصر کانه جمالة صفر ؛ مرسلات 32و33

ممنون
تصحیح شد

رنگ نارنجي يك رنگ گرم مي باشد، زيرا مخلوطی از قرمز و زرد است پس حرکت رنگ زرد و قدرت رنگ قرمز را دارد؛ گفته شده شوق را با استعداد ترکیب می‌کند. رنگی زنده و چابک است که خاصیت جذب و هیجان فراوانی دارد. در ضمن رنگ یادگیری، آزمایش، قضاوت، پذیرش یا رد مطلب هم هست. احساسات متلاطم و هیجانی را تسکین می‌دهد و برای رسیدن به آرامش بسیار مؤثر است؛ چرا که قسمت زرد آن، با خنثی کردن انرژی و هیجان رنگ قرمز، انجام این فرایند را به صورت عقلانی و منطقی تضمین می‌کند.

به نظر مي رسد كه اين رنگ يك رنگ شاد و زندگي بخش باشد. شاید به همین دلیل می گویند در رنگ نارنجی، حسی مستتر شده که می‌تواند بر حمله‌های غیرمنطقی و فوبی‌ها (ترسها) پایان دهد. يكي از رنگ هاي التيام دهنده مي باشد و گفته مي شود كه ميل به غذا را افزايش داده و نيز باعث تحريك اشتياق و خلاقيت مي شود؛ نارنجي يعني شور و نشاط با بردباري.

نارنجي رنگ خوشبختي مي باشد، احساسات ما را آزاد و باعث ترويج احترام به خود مي شود و به خاطر اثر تحريك كنندگي آن با افسردگي مقابله و شوخ طبعي را در انسان پرورش داده به علاوه باعث ایجاد حالت خوش بینی در اشخاص نیز می گردد. رنگ هاي روشن تر آن مانند هلويي و زرد آلويي باعث رفع عصبانيت مي شود. از آن جا که تركيبي از زرد و قرمز است به عنوان يك رنگ انرژي زا در نظر گرفته مي شود، به طرق گوناگوني شاد به نظر مي رسد و مثل زرد تحريك كننده و مانند قرمز مملو از شور و علاقه و نشاط؛ هرچند كه با يك درجه كمتر، مي باشد.

قرار گرفتن در محیط نارنجی، افق دید و فکر را وسیع تر کرده و رنگی انقلابی به شمار می‌رود، چرا که پشتکار و پروژه‌های رسیدن به گام های موفقیت آمیز را ترسیم می‌کند.

رنگ نارنجي به گرما، خورشيد، انرژي، پاييز و شعله آتش اشاره دارد. اين رنگ را مي توان در تغيير رنگ برگ هاي پاييزي، غروب خورشيد و پوست و گوشت مركبات ديد. اين رنگ تغيير فصل ها را نشان مي دهد كه با اين مفهوم به صورت يك مرز (حد فاصل ) مي باشد، يعني رنگ تغيير بين گرماي تابستان و سرماي زمستان؛ همچنين به اين خاطر كه رنگ مركبات مي باشد مي تواند تصوري از ويتامين c و سلامتي خوب باشد.

اگر به دنبال توجه هستید از این رنگ استفاده کنید! چون اين رنگ توجه را مطالبه مي كند. اين رنگ به افراد فعال و متكي به نفس اشاره دارد و حتي به نظر مي رسد كه رقاص ها اغلب مجذوب رنگ نارنجي مي شوند.

استفاده از لباس های نارنجی رنگ برای خوشایندی و سر حالی و نیز تمرکز ضمیر آگاه بر جسم مناسب است. وجود این رنگ در محیط به صورت غالب موجب تحریک چشم و مغز برای اشتهای بیشتر و هضم مناسب می شود و اثر بهبود و شادمانی در فرد دارد.

اگر در زندگي تان به دنبال خوشايند بودن امور موقعي كه احساس مي كنيد زمان به كندي حركت مي كند، افزايش خلاقيت ، خلاص يا رهايي از چيزهايي كه خيلي جدي و خشك به نظر مي رسند از رنگ نارنجي استفاده كنيد.

رنگ نارنجی، رنگی زنده و قوی است و بهتر است با رنگ هایی همچون رُسی یا زردآلویی مخلوط شود تا اتاق را از حالت پرتنش خارج کرده و به محیطی آرام‌ و دوستانه‌تر تبدیل کند. از آن جا که نارنجی رنگی است محرک، برای فضای آموزشی در مقطع دبستان مناسب است؛ چرا که از یک طرف دانش آموزان را سرزنده، نیرو‌بخش، گرم و آرامش طلب می‌کند و از طرف دیگر از خواب آلودگی و بی علاقگی کودک مخصوصاً در ساعات اولیه صبح جلوگیری می‌کند.

براي اتاق ناهار خوري ، اتاق نشيمن و سالن هاي ورودي نیز استفاده مي شود. ولي وقتي كه در اتاق خواب استفاده شود، ممكن است شخص را در حالت بيدار نگه دارد. وقتي كه از رنگ نارنجي در اتاقي استفاده مي شود، باعث مي شود كه اتاق كوچكتر به نظر برسد. به اين خاطر كه اين رنگ گسترش كننده است. بنابراين در صورت استفاده از آن مطمئن شويد كه به اتاق نور فراوان برسد.

از این رنگ براي جلب توجه در علامتها يا تابلوهاي ترافيكي در جاده ها و بزرگراه ها و آگهي ها نیز استفاده مي گردد.

در ستاره‌شناسی، نارنجی با علامت شیر (مرداد) ارتباط خاصی دارد و به تقویت ایده‌آلهای دوستانه و اجتماعی، خلاقیت و خودشکوفایی کمک می‌کند.

اثر این رنگ بر گوارش اثبات شده است و بر انگیزاننده و هیجان آور و در عین حال آرام بخش و تسکین دهنده است. به آرامی نبض را زیاد می کند ولی بر فشار خون اثر ندارد. اگر فردي در ناحيه مثانه و پروستات،دستگاه توليد مثل،طحال و عضلات مقعد دچار مشکل باشد موثر است. پوست نارنگي،خرمالو،خرما و کدو حلوايي و زرد آلو از جمله خوراکي هايي هستند که به طور عام بر نيروي حيات و به خصوص بر دستگاه توليد مثل موثر است. اثر ضد اسپاسم آن نيز غير قابل انکار است.

خاصیت نیرو بخش رنگ نارنجی باعث شده است که دکتر مک نوتون این رنگ را ضد خستگی نامگذاری کند.

-----------------
منابع
http://www.rasekhoon.net/article/Show-28904.aspx
http://www.niksalehi.com/goonagoon/archives/125738.php
http://www.tebyan.net/Weblog/shermineh/post.aspx?PostID=97487
http://patoghu.com/forum/thread110774.html


رنگ قهوه ای یک رنگ ثالث است، یعنی ترکیبی از سه رنگ اولیه است. از لحاظ سمبولیک، قهوه ای، نارنجی تیره است وبسیاری از معانی آن را دارد، البته به طور جدی تر، معقول تر و مسوولانه تر.

رنگ شكوفايي و روشني است. رنگ زمين و خاك است. قهوه اي به ما يادآوري مي كند كه فطرتاً چه رابطه تنگاتنگي با طبيعت داريم. همان گونه كه زمين زير پايمان براي ايستادن و راه رفتن به ما اطمينان مي دهد رنگ قهوه اي نيز حس استحكام و امنيت را القا مي كند.

قهوه ای مانند رنگ مادر خود، احساسات گرم و دوستی را نشان می دهد. نماینده ی طبیعت است و رنگ کرم، هم نشین جذاب رنگ قهوه ای ست. هر کدام از طیف های رنگ قهوه ای، حالات و ویژگی های مخصوص خود را دارا می باشند. از جمله این خصوصیات قدرت، ثبات، گرما و تکامل است.

از دیگر جنبه های مثبت این رنگ می توان گفت که احساس راحتی و تجمل را القا می کند. قهوه ای اغلب با احساس غنا و ذاتا پر بودن همراه است. رنگ قهوه ای، رنگ حس کردن احساسات است و در زمانی که ما احساس آسیب پذیر بودن می کنیم، خود را پشت این رنگ که ترکیبی از 3 رنگ قرمز، زرد و سیاه است پنهان می نماییم، به عبارتی دیگر، ما از قهوه ای برای محافظت خود استفاده می کنیم. جالب است بدانيد كه آقايان بيشتراز خانم ها رنگ قهوه اي را رنگ مورد علاقه خود مي دانند.

قهوه ای، رنگی ست که هیچ گونه توهم و رویایی در آن وجود ندارد.

در کل می توانیم بگوییم که رنگ قهوه ای، رنگی طبیعی ست که برانگیزاننده ی حس قدرت، اطمینان پذیری و اعتماد است و به دلیل طبیعی بودن، زمینی بودن ومتفاوت بودن این رنگ، حس گرما، محبت، آسایش و امنیت را به ذهن متبادر می کند اما با وجود امنیت، شادی و آسایشی که قهوه ای القا می کند، این رنگ نشان دهنده ی معانی منفی از جمله احساس غم و اندوه زیاد هم می باشد که نتیجه ی استفاده ی زیاد از آن است.

قهوه ای سمبل رویش وتکامل است. يكي از عناصر پنج گانه انرژي چوب است و چوب از زمين مي رويد و بسوي آسمان قد مي كشد. همان گونه كه انسان ها رشد مي كنند و قد مي كشند. به همين دليل است كه قهوه اي رنگ رويش ، انرژي و سرزندگي است و اشياء چوبي و قهوه اي رنگ ، نقش مكمل را در طراحي داخلي دارند.

طرفداران این رنگ در گذشته، آوارگان بودند.(رنگ قهوه ای، رنگ مورد علاقه ی آوارگان جنگ جهانی دوم بوده است؛ احتمالاً به همین دلیل می گویند افراد علاقه مند به رنگ قهوه ای به دنبال خانه و سرپناه هستند.)

در پایان باید بدانیم که قهوه ای روشن و خرمایی به وسایل واشیاء، حالتی روستایی وچوب گونه می دهد و قهوه ای سیر به کار نمایش محصولات چرمی می آید و هم چنین قهوه ای متمایل به قرمز احتمالاً نشانگر وجود نیاز جنسی است.

-------------------
http://forum.iranblog.com/archive/index.php/t-114685.html
http://www.manzelmag.com/main/home-health/123-serenity-in-home/843-brown.html

یکی از سه رنگ اصلی، رنگ آبی است. رنگ آبي جزء رنگهاي سرد مي باشد. اين رنگ اولين و مهمترين رنگ آرامش دهنده است. رنگي كه آرامش فكري و جسمي، اطمينان خاطر دروني و اعتماد به نفس را گسترش مي دهد. معمولاً نشانگر صلح، امنیت و نظم است؛ باعث افزایش کنترل اشخاص بر روی خود، احساسات و هیجانات شان شده؛ احساس آرامش و احترام را به اشخاص القا می کند.

آبي رنگ آسمان، اقيانوس و خواب مي باشد. رنگ آبي محض، رنگ الهام بخشي، صداقت و معنويت مي باشد.

آبي روشن باعث گسترش خلاقيت مي شود. به اين دليل است كه توصيه مي شود كه ادارات و سالن هاي مطالعه را با رنگ آبي تزئين نمايند و به طور ايده آل آبي را بايد با رنگ زرد به كار برد تا باعث تحريك فكر يا ذهن گردد.

رنگ آبی باعث افزایش خلاقیت شده، طبق تحقیقاتی که اخیراً انجام شده نشان می دهد افرادی که در هنگام مطالعه یا کار با این رنگ سر و کار دارند می توانند استفاده ی هوشمندانه تری از وسایل داشته باشند و موارد مطالعه شده را بهتر تصور و تجسم نمایند.

آبي تيره رنگ حقيقت و اعتدال مي باشد.
رنگ فيروزه اي نماد جواني است. اين رنگ اثر آرامش دهنده دارد. فيروزه اي رنگ ارتباط است. اين رنگ تركيبي از خصيصه رشد سبز و ويژگي ارتباط آبي مي باشد. آبي فيروزه اي باعث سهولت ارتباط بين اشخاص در جايي كه توسط اين رنگ احاطه شده اند مي شود.
فيروزه اي براي مدت طولاني در طلسم ها جهت حفاظت ، اطمينان نفس و قدرت به كار مي رود.

به طور خلاصه اگر در زندگي تان به دنبال آرامش و آسودگي براي مقابله با آشفتگي و اضطراب؛ بازكردن جريان ارتباط، گسترش پرسپكتيوتان و صلح هستيد، از رنگ آبي استفاده كنيد.

در روانشناسی افرادی که رنگ آبی را انتخاب می کنند به نظر می رسد که افرادی با نشاطی هستند. رنگ آبی نشانه آرامش کامل بوده و اندیشیدن درباره این رنگ و مشاهده آن باعث کاهش فشار خون و تعداد ضربان نبض و قلب می گردد. در هنگام بیماری و خستگی نیاز به مشاهده این رنگ افزایش می یابد. این رنگ افسردگی بیماران را کم می کند. رنگ درماني، آبي را براي انگيزش سلامتي، تسكين درد و كاهش فشار خون به كار مي برد.

این رنگ باعث کاهش اشتها نیز می گردد به همین دلیل به افرادی که در رژیم به سر می برند توصیه می گردد غذای خود را در ظروف آبی رنگ میل نمایند. می بینید که رنگ آبی به ندرت به صورت طبیعی درخوراکی‌ها وجود دارد. هم چنین رنگ آبی غذا معمولاً به عنوان نشانه فاسد بودن و یا سمّی بودن آن در نظر گرفته می‌شود.

آزمایش های علمی ثابت کرده که اشعه آبی موجب افزایش فعالیت های حیاتی سلول ها می گردد و در صورتی که به سلول های پوست تابیده شود، فعالیت آن ها افزوده و گلبول های سفید از سطح پوست به سوی بدن کشیده می شوند.

رنگ آبی در فرهنگ ها

یک رنگ مقدس به خصوص در فرهنگ اسلامی چون گنبد آبی مساجد،آسمان آبی که جایگاه فر شتگان و خدا و موجودات پاک است دارای تقدس و احترامی خاص است.

مصريان باستان از رنگ لاجورد براي نشان دادن بهشت و آسمان استفاده مي كردند. از طرفی آبي مظهر حضرت مريم مي باشد.

امام جعفر صادق(ع)خطاب به مفضل می فرمایند : تفکر شما در رنگ آسمان خداوند که موافق ترین رنگ ها است دیده و نور بصر را تقویت می کند.

-------------------
رنگ آبی در معماری

آبي تيره يك رنگ خوب براي اتاق خواب مي باشد چون خواب آرام و عميق را ايجاد مي كند، ولي مراقب باشيد كه از اين رنگ در اتاقي كه در نظر داريد روزهايتان را در آنجا سپري كنيد ، استفاده نكنيد كه ممكن است تحت تاثير عدم انگيزش آن و اثرات قوي الهام بخشي آن قرارگيريد.

از آن جايي كه رنگ آبي به عنوان كاهنده اشتها عمل مي كند (شايد به اين خاطر كمتر غذايي به رنگ آبي وجود دارد) از اين رنگ براي اتاق ناهارخوري و آشپزخانه استفاده نكنيد؛ مگر اين كه شما در يك رژيم غذايي باشيد.

همچنين، رنگ آبي مي تواند يك انتخاب خوب براي رنگ حمام باشد. به اين دليل كه تداعي كننده رنگ دريا است. از آن جايي كه آبي يك رنگ آرامش دهنده است، انتخاب مناسبي براي رنگ پيژامه مي باشد.

به خاطر تاثیر رنگ آبی برای خلاقیت در دفاتری که افراد گروه جمع می شوند تا راه کاری را برای یک مسئله ارایه نمایند توصیه می گردد از رنگ آبی استفاده شود؛ مثل دفاتر و اتاق کنفرانس؛ البته این رنگ نباید حالت یک نواخت و یک دست داشته باشد.

---------------------
http://sahand[=&quot]1361.parsiblog.com/-[=&quot]867450.htm
http://fa.parsiteb.com/news.php?nid[=&quot]
http://www.niksalehi.com/public/archives/[=&quot]004582.php
http://asemuni.blogfa.com/post-[=&quot]48.aspx
http://www.ravanyar.com/psycologyworld/color.asp[=&quot]
http://diggerfa.wordpress.com/[=&quot]2009/02/07/red-blue-effects-study[=&quot]/[=&quot]

رنگ سبز، رنگ سردی است که نماد طبیعت است و نشانگر آرامش و خوشبختی به شمار می رود. رنگی جذاب که احساس سلامت، باروری، حاصل خیزی، آرامش و صمیمیت و اعتماد به نفس را القا می‌کند. سبز نیز تا حدی مانند آبی عمل می‌کند، اما گرم‌تر و منعطف‌تر است. تعادل بخشی، رشد و سازندگی، آرامش بخشی و نشاط آوری از ویژگی های کلیدی این رنگ محسوب می گردند.

به خاطر تأثیر آرام بخشی که بر ذهن دارد؛ ایجاد زندگی می‌كند و هم چنین احساسات را آرام می‌كند و شادی را به قلب می‌آورد و موجب کاهش افسردگی می گردد.

در روانشناسی رنگ ها آمده است: انتخاب كننده رنگ سبز دارای صفات روحی اراده در انجام دادن كار، پشت كار و استقامت است. سبز مایل به آبی نمایانگر عزم راسخ، پایداری، و مهم تر از همه مقاومت در برابر تغییرات است. انتخاب كنندگان رنگ سبز اصلاح گرانی هستند كه مایل به اصلاح وضع موجود هستند. شخصی كه رنگ سبز را انتخاب می‌كند مایل است تا عقاید خود را به كرسی بنشاند و خود را به عنوان نماینده اصول اساسی و تغییرناپذیر معرفی كند و می خواهد به دیگران پند و اندرزهای اخلاقی دهد. سبز موجب نرمش‌پذیری اراده نیز می‌شود و همین نرمش پذیری به شخص امكان ایستادگی در برابر مشكلات را می‌دهد؛ زیرا از طریق این ایستادگی است كه شخص می‌تواند كاری را به انجام برساند و بدین سان موجب احترام بیشتر برای خود می‌شود.

رنگ سبز می‌تواند باعث افزایش قابلیت خواندن گردد. برخی از دانش‌آموزان و دانش جویان با قراردادن یک برگه شفاف سبز رنگ بر روی صفحه کتاب، می‌توانند مطالب را با سرعت بیشتری از حدّ معمول بخوانند و درک کنند.

از این رنگ به خاطر خواص میکروب کشی و القای آرامش در بیمارستان‌ها، مطب‌ها و اتاق انتظار دندانپزشکی استفاده می‌شود.
سبز روشن رنگ مناسبی برای اتاق‌های خواب، نشیمن و هال به شمار می‌رود. سبز تیره نیز برای آشپزخانه و اتاق‌ناهار خوری مناسب است، زیرا که این رنگ تأثیر خوبی بر سلامت و تغذیه دارد.

رنگ سبز رنگ چاکراه قلبی و رنگ غالب در گیاهان است. این رنگ سبب تعادل در انرژی های بدن می شود و سبب افزایش قدرت تمایز و حساس بینی می شود . این رنگ بخصوص در نواحی ملتهب بدن خاصیت تسکین دهنده دارد و سبب آرامش سیستم عصبی و تقویت قدرت عضلات و استخوان ها می شود

اثرات فیزیکال رنگ سبز

٭ خنک کننده و آرامش دهندگی : این رنگ در درمان گرمازدگی کاربرد دارد
٭
غلبه کننده بر سیستم سمپاتیک : کاهش فشار خون بالا و القای خاصیت تسکین دهنده در افرادی که مبتلا به بی خوابی یا تحریک پذیری مفرط
٭ افزایش ساخته شدن عضلات و بافتهای بدن می شود
٭
تقویت قوای جنسی فرد می شود
٭
خاصیت ضد باکتریایی و ضد عفونی کنندگی دارد و به همین دلیل رنگ لباس جراحان سبز است .

اثرات روانی رنگ سبز

٭ تقویت حس دوستی و امیدواری و صلح در فرد می شود
٭ خاصیت تسکین دهندگی سیستم عصبی است
٭ یکی شدن و تعادل در سیستم های انرژی بدن می شود
٭ ررنگ انرژی مثبت - جوانی – امید – رشد و تکامل – باروری و زایش است
٭ پایدار کننده خلق و عملکرد هیپوفیز است

درمان بیماری ها با رنگ سبز

از آن جا که رنگ سبز رنگ چاکراه قلبی است و سبب متعادل شدن سیستم عصبی اتونوم ( خودمختار ) می شود در درمان بیماری های قلبی، فشار خون بالا، تسریع ترمیم زخم ها، گرمازدگی و سر درد کاربرد دارد. ذهن و اعصاب را آرامش می دهد تب بالا را کاهش می دهد متابولیسم بدن را متعادل می کند اسیدوز خون را کاهش می دهد عمل کرد کبد و طحال را پایدار می سازد و عمل کرد غده هیپوفیز را بهبود می بخشد. برای چشم، ملایم ترین رنگ بوده و می تواند قدرت دید را افزایش دهد. از آن جایی که باعث کاهش استرس می‌شود. کسانی که در فضای کاری سبز رنگ کار می‌کنند، کمتر دچار دردهای دستگاه گوارش می‌شوند.

بیماری هایی که از درمان با رنگ سبز سود می برند
• آسم
• درد تحتانی کمر
• سرماخوردگی
• کولیک
• زرد زخم
• گرمازدگی
• تب یونجه
• بیماری های قلبی
• بیماری های کبدی
• فشار خون بالا
• تحریک پذیری و پرخاشگری
• لارنژیت
• مالاریا
• نورالژیا
• بی خوابی
• سفلیس
• تب تیفوئید
• بهبود زخمه ای بدن

هشدار / توجه
رنگ سبز نباید در روند درمان بدخیمی ها مورد استفاده قرار گیرد چرا که می تواند سبب تقویت رشد تومور بدخیم شود

در اسلام از رنگ سبز تعريف و تمجيد شده است. برخى از فقيهان در ترتيب درجه رنگ لباس از نظر خوبى گفته اند: بهترين رنگ ها در لباس سفيد و بعد از آن زرد و سپس سبز و بعد از آن سرخ ملايم و كبود و عدسى است. امّا سرخ تيره مكروه است ـ به ويژه ـ در نماز و پوشيدن لباس سياه كراهت شديد دارد.

در خبرى آمده است كه رسول خدا ـ صلى الله عليه وآله وسلم ـ قبايى از سندس داشت. وقتى آن را مى پوشيد رنگ سبزش به همراه سپيدى رنگ آن حضرت، به وى جلوه خاصى مى بخشيد. هم چنين نقل شده كه آن حضرت لباس سبز را دوست مى داشت.

نيز از ابوالعلاء روايت شده كه گفت: ديدم امام صادق ـ عليه السلام ـ در حال احرام بُردى سبز به تن داشت. مرحوم مجلسى در مرآة العقول بعد از نقل روايت فوق گويد: اين عمل امام دلالت بر عدم كراهت، و جواز احرام در رنگ سبز در صورتى كه لباس احرام بُرد باشد، مى كند. شايد هم براى بيان اصل جواز باشد.

در حديث ديگرى است كه امير مؤمنان ـ عليه السلام ـ حضرت خضر را در حالى كه دو برد سبز به تن داشت، مشاهده كرد.

در حديث جالب ديگر درباره ماجراى ولادت باشكوه حضرت حجت ـ عليه السلام ـ از زبان حكيمه خاتون آمده است: امام حسن عسكرى ـ عليه السلام ـ شخصى را با پيغامى نزد من فرستاد كه اى عمه! امشب روزه ات را نزد من افطار كن كه شب نيمه شعبان است و نزديك است در همين شب فرزندى كه كريم است نزد خداى عز و جل و حجت اوست بر مردم ... متولد شود.
جناب حكيمه گويد: وقتى روز سوم - از وقتى كه حضرت حجت ـ عليه السلام ـ متولد گشت، - شد، شوقم به ديدن ولى الله افزون گرديد. لذا براى بازديد رفتم به حضور ايشان. اول به حجره اى كه نرجس خاتون بود، رفتم ... پس سلام كردم بر او و سپس متوجه جانبى از حجره شدم كه گهواره اى در آن جا بود. ديدم روى آن پوششى سبز رنگ است. رفتم به سوى آن گهواره، پوشش سبز رنگ را كنار زدم، ديدم كه ولى الله به پشت خوابيده، نه پاهايش را بسته اند و نه دست هاى مباركش را. چشم هاى خود را گشود و خنديد و با من با انگشتان خويش راز گفت. آن جناب را برداشتم و نزديك دهان خود آوردم كه ببوسم، بوى خوشى كه تا آن زمان نظيرش را استشمام نكرده بودم، به مشامم رسيد. در آن حال امام حسن عسكرى ـ عليه السلام ـ فرمود: اى عمه! كودكم را بياور ... .

چنان كه ملاحظه مى شود پوشش حضرت حجت ـ عليه السلام ـ و يا گهواره ايشان سبز رنگ بوده است.

به طور کلی در عرفان اسلامی رنگ فیروزه ای و سبز، جایگاه خاصی دارد؛ مخصوصاً که این رنگ مشخصه ی بنی هاشم و علویان بوده است. چنان که علاء الدوله ی سمنانی آن را رده ی مرکز خدایی و یا رنگ حضرت محمد(ص) برشمرده است. این رنگ نمادی مذهبی در فرهنگ ایرانیان دارد و نشانه متبرک بودن و توسل به ائمه و معصومین می باشد.

رنگ سبز مخصوصاً زمرد سبز نماد سعادت آسمانی محسوب می گردد؛ برخی گفته اند پادشاهانی که زمرد سبز رنگ استفاده می کرده اند پس از ازدست دادن آن حکومت خود را نیز از دست داده اند. این رنگ را نماد قدرت الهی برای شخص و ثروت بهشتی به شمار می آوردند، در مقابل رنگ طلایی و طلا که نماد قدرت این جهانی به شمار می رود.

کوتاه ترین آیه در قرآن مجید در سوره الرحمن اشاره به رنگ سبز دارد." مُدْهَامَّتَانِ " آیه ی 64 سوره ی الرحمن اشاره به رنگ درختان بهشت در سبزی و خرمی می کند که " از سبزی نزدیک به سیاهی هستند" و البته آن را نام درختی در بهشت نیز برشمرده اند.

------------------------------
http://www.tebyan.net/social/house_family/artathome/decoration/[=&quot]2007/10/28/52439.html
http://sportmedicine.ir/modules.php?name=contents&t=[=&quot]698
http://nillo.blogfa.com/post-[=&quot]7.aspx
http://www.tebyan.net/literary_criticism/[=&quot]2009/4/21/89826.html
http://www.ravanyar.com/psycologyworld/color.asp
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8708010895
http://www.guru.blogfa.com/post-[=&quot]76.aspx
http://www.dokhtiran.com/articles/000043.php?q=print

موضوع قفل شده است