●ღ●ღ¸ بانوی بهشتی ( میلاد کریمه اهل بیت و روز دختر مبارک ) ●ღ●ღ¸

تب‌های اولیه

24 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
●ღ●ღ¸ بانوی بهشتی ( میلاد کریمه اهل بیت و روز دختر مبارک ) ●ღ●ღ¸

[b]content[/b]







اول ذیقعده سالروز ولادت حضرت معصومه (س) است،

بانوی بزرگواری که عصمت مادر خود حضرت زهرا (س) در او تجلی یافت

وی بانویی بهشتی،غرق در عبادت و نیایش، پیراسته از زشتیها و شبنم معطر آفرینش است.

اين روز خجسته را كه مقارن است با گراميداشت روز دختر به همه عاشقان و شيفتگان خاندان عصمت و طهارت عليهم السلام


و تمامي دختران مومنه كه الگويشان حضرت معصومه سلام الله عليهاست تبريك
و تهنيت عرض مي كنيم




نوزاد آسمانی


شهر پیامبر، مدینه طیبه چون امروزی چشم به شکفتن گلی دوخت که بر شاخسار شجره طیبه عصمت جوانه زد.

در سال 183 ق، خانه امام در مدینه میزبان نورسیده ای بود که خدا او را واسطه رساندن فیض به بسیاری از بندگانش قرار داده بود.

فاطمه معصومه، دختر امام موسی کاظم و خواهر امام علی بن موسی الرضا علیه السلام چشم به دنیا گشود تا اسوه ای باشد برای زنان و مردانی که جویای روحانیت و پویای راه کمالند و مصداق روشنی باشد برای آسمانی بودن، عرشی بودن و الهی بودن.


[=arial black] حضرت فاطمه معصومه (س)

[=arial black]

[=arial black] در روز اول ذيقعده سال ۱۷۳ هجري، در شهر مدينه چشم به جهان گشود.

[=arial black] اين بانوي بزرگوار، از همان آغاز، در محيطي پرورش يافت که پدر و مادر و فرزندان، همه به فضايل اخلاقي آراسته بودند.

عبادت و زهد، پارسايي و تقوا، راستگويي و بردباري، استقامت در برابر ناملايمات، بخشندگي و پاکدامني و نيز ياد خدا، از صفات برجسته اين خاندان پاک سيرت و نيکو سرشت به شمار مي رفت.

پدران اين خاندان، همه برگزيدگان و پيشوايان هدايت، گوهرهاي تابناک امامت و سکان داران کشتي انسانيت بودند.



سرچشمه دانش


حضرت معصومه (س) در خانداني که سرچشمه علم و تقوا و فضايل اخلاقي بود، پرورش يافت. پس از آنکه پدر بزرگوار آن بانوي گرامي به شهادت رسيد، فرزند ارجمند آن امام، يعني حضرت رضا (ع) عهده دار امر تعليم و تربيت خواهران و برادران خود شد و مخارج آنان را نيز بر عهده گرفت.

در اثر توجهات زياد آن حضرت، هر يک از فرزندان امام کاظم (ع) به مقامي والا دست يافتند و زبانزد همگان گشتند.



ابن صباغ ملکي در اين باره ميگويد: «هر يک از فرزندان ابي الحسن موسي معروف به کاظم، فضيلتي مشهور دارد».

بدون ترديد بعد از حضرت رضا (ع) در ميان فرزندان امام کاظم (ع)، حضرت معصومه (س) از نظر علمي و اخلاقي، والامقام ترين آنان است.

اين حقيقت از اسامي، لقب ها، تعريف ها و توصيفاتي که ائمه اطهار (ع) از ايشان نموده اند، آشکار است و اين حقيقت روشن مي سازد که ايشان نيز چون حضرت زينب (س) «عالمه غير معلمه» بوده است.


مظهر فضايل



حضرت فاطمه معصومه (س) مظهر فضايل و مقامات است. روايات معصومان (ع) فضيلت ها و مقامات بلندي را به آن حضرت نسبت مي دهد.

امام صادق (ع) در اين باره مي فرمايند:
«آگاه باشيد که براي خدا حرمي است و آن مکه است؛

و براي پيامبر خدا حرمي است و آن مدينه است. و براي اميرمؤمنان حرمي است و آن کوفه است.

بدانيد که حرم من و فرزندانم بعد از من، قم است. آگاه باشيد که قم، کوفه کوچک ماست، بدانيد بهشت هشت دروازه دارد که سه تاي آن ها به سوي قم است.

بانويي از فرزندان من به نام فاطمه، دختر موسي، در آن جا رحلت مي کند که با شفاعت او، همه شيعيان ما وارد بهشت مي شوند.»



مقام علمي حضرت معصومه (س)


حضرت معصومه (س) از جمله بانوان گرانقدر و والا مقام جهان تشيع است و مقام علمي بلندي دارد.

نقل شده که روزي جمعي از شيعيان، به قصد ديدار حضرت موسي بن جعفر (ع) و پرسيدن پرسش هايي از ايشان، به مدينه منوره مشرف شدند.




چون امام کاظم (ع) در مسافرت بود، پرسش هاي خود را به حضرت معصومه (س) که در آن هنگام کودکي خردسال بيش نبود، تحويل دادند. فرداي آن روز براي بار ديگر به منزل امام رفتند، ولي هنوز ايشان از سفر برنگشته بود



پس به ناچار، پرسش هاي خود را باز خواستند تا در مسافرت بعدي به خدمت امام برسند، غافل از اين که حضرت معصومه (س) جواب پرسش ها را نگاشته است. وقتي پاسخ ها را ملاحظه کردند، بسيار خوشحال شدند و پس از سپاسگزاري فراوان، شهر مدينه را ترک گفتند.

از قضاي روزگار در بين راه با امام موسي بن جعفر (ع) مواجه شده، ماجراي خويش را باز گفتند. وقتي امام پاسخ پرسش ها را مطالعه کردند، سه بار فرمود: پدرش فدايش.



فضیلت زیارت



دعا و زيارت، پر و بال گشودن از گوشه تنهايي، تا اوج با خدا بودن است.

دعا و زيارت، جامي است زلال از معنويت ناب درکام عطشناک زندگي؛

و زيارت حرم معصومه (س)، بارقه اميدي در فضاي غبارآلود زمانه، فرياد روح مهجور در هنگامه غفلت و بي خبري، و نسيمي فرحناک و برخاسته از باغستان هاي بهشت است.

زيارت مرقد فاطمه معصومه (س)، به انسان اعتماد به نفس مي دهد، و او را از غرق شدن در گرداب نوميدي باز مي دارد و به تلاش بيشتر دعوت مي کند.

زيارت مزار با صفاي کريمه اهل بيت (س)، سبب مي شود که زائر حرم، خود را نيازمند پروردگار ببيند، در برابر او خضوع کند، از مرکب غرور و تکبر- که سرچشمه تمامي بدبختي ها و سيه روزي هاست- فرو آيد و حضرت معصومه (س) را واسطه درگاه پروردگار عالميان قرار دهد. بر همين اساس است که براي زيارت آن حضرت، پاداش بسيار بزرگي وعده داده شده و آن، ورود به بهشت است.

در اين باره از امام جواد (ع) نقل شده که فرمود:
«هر کس عمه ام را در قم زيارت کند، بهشت از آن اوست».




القاب حضرت معصومه(س)

[=microsoft sans serif]

به طور کلي، سه زيارت نامه براي حضرت معصومه (س) ذکر شده که يکي از آن ها مشهور و دو تاي ديگر غير مشهور است.

اسامي و لقب هايي که براي حضرت معصومه (س) در دو زيارت نامه غير مشهور ذکر شده؛ به قرار ذيل است:

طاهره (پاکيزه)،

حميده (ستوده)؛

بِرّه (نيکوکار)؛

رشيده (حد يافته)؛

تقّيه (پرهيزگار)؛

رضّيه (خشنود از خدا)؛

مرضيّه (مورد رضايت خدا)؛

سيده صديقه (بانوي بسيار راستگو)؛

سيده رضيّه مرضّيه (بانوي خشنود خدا و مورد رضاي او)؛

سيدةُ نساء العالمين (سرور زنان عالم).

هم چنين محدثّه و عابده از صفات و القابي است که براي حضرت معصومه (س) عنوان شده است.

[=microsoft sans serif]

شفاعت حضرت معصومه (س)

بالاترين جايگاه شفاعت، از آن رسول گرامي اسلام است که در قرآن کريم، از آن به «مقام محمود» تعبير شده است.

همين طور دو تن از بانوان خاندان رسول مکرم اسلام، شفاعت گسترده اي دارند که بسيار وسيع و جهان شمول است و مي تواند همه اهالي محشر را فرا گيرد. اين دو بانوي عالي قدر، صديقه اطهر، حضرت فاطمه زهرا (س) و شفيعه روز جزا، حضرت فاطمه معصومه (س) هستند.

د


ر مورد شفاعت گسترده حضرت زهرا (س) همين بس که شفاعت، مهريه آن حضرت است و به هنگام ازدواج، پيک وحي طاقه ابريشمي از سوي پروردگار آورد که در آن، جمله «خداوند مهريه فاطمه زهرا را، شفاعت گنهکاران از امت محمد (ص) قرار داد»، اين حديث از طريق اهل سنت نيز نقل شده است.

پس از فاطمه زهرا (س) از جهت گستردگي شفاعت، هيج بانويي به شفيعه محشر، حضرت معصومه (س) نمي رسد. بر همين اساس است که حضرت امام جعفر صادق (ع) فرمودند: «با شفاعت او، همه شيعيان ما وارد بهشت مي شوند».


سرّ قداست قم


در احاديث فراواني به قداست قم اشاره شده است.

از جمله امام صادق (ع) قم را حرم اهل بيت (ع) معرفي و خاک آن را، پاک و پاکيزه تعبير کرده است.

همچنين ايشان در ضمن حديث مشهوري که درباره قداست قم به گروهي از اهالي ري بيان کردند، فرمودند: «بانويي از فرزندان من به نام فاطمه دختر موسي، در آن جا رحلت مي کند که با شفاعت، او همه شيعيان ما وارد بهشت مي شوند».

او مي گويد: من اين حديث را هنگامي از امام صادق (ع) شنيدم که حضرت موسي بن جعفر(ع) هنوز ديده به جهان نگشوده بود.

اين حديث والا، از رمز شرافت و قداست قم پرده برمي دارد و روشن مي سازد که اين همه فضيلت و شرافت اين شهر که در روايات آمده، از ريحانه پيامبر، کريمه اهل بيت (س)، مهين بانوي اسلام، حضرت معصومه (س) سرچشمه مي گيرد که در اين سرزمين ديده از جهان فرو مي بندد و گرد و خاک اين سرزمين را، توتياي ديدگان حور و ملايک مي کند.

(رفتید حرم حضرت معصومه ما رو نیز از دعای خیرتون فراموش نکنید...)



[b]content[/b]


[=Microsoft Sans Serif]تولد فاطمه معصومه(س) براى اهل‏بيت(عليهم السلام) اهميتى خاص داشت‏زيرا اين خبر قبل از تولد بارها توسط امام صادق(ع) اعلام مى‏شد و به اين ترتيب‏از همان ايام شيعيان به شناخت مقام والاى وى فرا خوانده مى‏شدند.

از جمله آنگاه‏كه گروهى از شيعيان رى نزد امام صادق(ع) آمدند، حضرت فرمود: آفرين بر برادران‏ما از اهل قم.

[=Microsoft Sans Serif]آنان گفتند: ما اهل رى هستيم. ولى امام همان جمله پيشين راتكرار فرمود. و ادامه داد:

[=Microsoft Sans Serif]«الا ان لله تعالى حرما و هو مكه. الا ان لرسول الله‏حرما و هو المدينه الا ان لاميرالمؤمنين حرما و هو الكوفه الا ان حرمى و حرم ولدى‏بعدى قم الا ان قم كوفتنا الصغيره. [=Microsoft Sans Serif]الا ان للجنه ثمانيه ابواب ثلاث منها الى قم.تقبض فيها امراه هى من ولدى و اسمها فاطمه بن موسى. تدخل بشفاعتها شيعتناالجنه باجمعهم‏».

[=Microsoft Sans Serif]براى خداوند حرمى است كه مكه است، حرم رسول، مدينه حرم امير مومنان كوفه است وحرم من و فرزندانم قم است. بدانيد قم كوفه كوچك ماست. بدانيد بهشت هشت در داردكه سه در آن به سوى قم است.بانويى از اولاد من در آنجا وفات مى‏كند كه نامش فاطمه دختر موسى است. همه‏شيعيان ما به شفاعت او وارد بهشت مى‏شوند.

[=Microsoft Sans Serif]اين خبر و نحوه تعريف حضرت از قم به‏طور طبيعى مى‏توانست گروهى از اهالى رى را به عزيمت‏به سوى قم برانگيزد و درحقيقت اهميت ويژه‏اى را كه شهر قم به خاطر حضور فاطمه كبرى مى‏يافت‏براى آنان‏بازگو كند.

[=Microsoft Sans Serif]مى‏توان گفت‏به همين خاطر گروههايى از مردم قم از جمله صاحبان فكر وانديشه از آمدن چنين بانويى به قم مطلع بودند و براى فرا رسيدن آن زمان و يارى‏و پاسداشت مقدم وى لحظه شمارى مى‏كردند. نكات ديگرى نيز از اين روايت‏به دست‏مى‏آيد از جمله اين كه قم حرم ائمه طاهرين است. موضوعى كه در دهها روايت ديگراز زبان پيامبر(ص)، امام على(ع) و اغلب ائمه يكى پس از ديگرى به آن اشاره شده‏است.

[=Microsoft Sans Serif]در خبرى ديگر نيز امام صادق(ع) به پيشگويى تولد وى پرداخت. آن روز يكى ازشيعيان به نزد حضرت آمد، امام را ديد كه با كودكى در گهواره سخن مى‏گويد. گامى‏جلوتر نهاد و مبهوت از اين واقعه پرسيد: آيا با اين طفل سخن مى‏گوييد؟ امام اورا دعوت كرد تا با كودك در گهواره سخن بگويد. مرد باز هم جلوتر آمد و سلام كرد.كودك نه تنها جوابش را داد; بلكه گفت:

[=Microsoft Sans Serif]اى مرد نامى را براى دخترت [كه تازه‏متولد شده است] انتخاب كرده‏اى كه خداوند آن را دشمن مى‏دارد پس نامش را عوض كن[وى نام دخترش را حميرا گذاشته بود] شگفتى مرد دو چندان شد. آنگاه امام‏صادق(ع) فرمود:
[=Microsoft Sans Serif]«اين كودك فرزندم موسى است.

[=Microsoft Sans Serif]خداوند از او دخترى به من عنايت مى‏كند كه نامش فاطمه است. او را در سرزمين قم‏به خاك مى‏سپارند. هر شخصى كه او را در قم زيارت كند، بهشت‏برايش واجب مى‏شود».


فضيلت بي نظير

شيخ محمد تقي تُستري، در قاموس الرجال، حضرت معصومه (س) را به عنوان بانوي اسوه معرفي کرد و فضيلت وي را در ميان دختران و پسران حضرت موسي بن جعفر (ع)، غير از امام رضا (ع) بي نظير دانسته است.

ايشان در اين زمينه چنين مي نويسند: «در ميان فرزندان امام کاظم (ع) با آن همه کثرتشان، بعد از امام رضا (ع) کسي هم شأن حضرت معصومه (س) نيست».

بي گمان اين گونه اظهار نظرها و نگرش به شخصيت فاطمه دختر موسي بن جعفر (ع) بر برداشت هايي استوار است که از متن و روايات وارده از ائمه اطهار (ع) به دست آمده است.

اين روايت ها، مقام هايي را براي فاطمه معصومه (س) برشمرده اند؛ مقامي که نظير آن، براي ديگر برادران و خواهران وي ذکر نکرده اند و به اين ترتيب، نام فاطمه معصومه (س) درشمار زنان برتر جهان قرار گرفته است.




پاداش و فضيلت زيارت حضرت فاطمه معصومه عليها السلام





درباره فضيلت زيارت حضرت معصومه (عليهاالسلام) روايات متعددّي از سوي امامان معصوم عليهم‌السلام صادر گرديده است كه هم بر منزلت و قداست اين بانوي بزرگوار دلالت مي‌كند و هم پاداش زيارتش را بيان مي‌دارد؛ پاداشي بزرگ و بي مانند كه همانند آن براي غير امام معصوم عليه‌السلام كم نظير است.

۱. امام رضا عليه السلام فرمود: «مَنْ زارَها فَلَهُ الْجَنَّةُ»؛
«كسي كه فاطمه معصومه را زيارت كند بهشت براي او خواهد بود.»

۲. امام جواد عليه السلام فرمود: «مَنْ زارَ قَبْرَ عَمَّتي بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ»؛
«كسي كه قبر عمه‌ام را در قم زيارت كند، بهشت براي او است.»

۳. امام رضا عليه السلام فرمود: «مَنْ زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الْجَنَّةُ»؛ «كسي كه فاطمه معصومه را زيارت كند، در حالي كه حق او را بشناسد، بهشت براي او است.»

۴. امام صادق عليه السلام فرمود: «... وَ لَنا حَرَماً و هُو قُمُّ و سَتُدْفَنُ فيها اِمْرَأَةٌ مِنْ وُلْدي تُسمَّي فاطِمَةَ، مَنْ زارَها وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ»؛
«... و براي ما حرمي است و آن شهر قم است و به زودي زني از فرزندان من در آن جا دفن مي‌شود كه نامش فاطمه مي‌باشد. هر كس او را زيارت كند، بهشت براي او واجب است.»

۵. پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) فرمودند: «مَنْ زارَني اَوْ زارَ اَحَداً مِنْ ذُرِّيَّتي، زُرْتُهُ يومَ الْقِيامَةِ فَاَنْقَذْتُهُ مِنْ اَهْوالِها»؛
«آن كس كه مرا يا يكي از فرزندانم را زيارت كند، روز قيامت او را ديدار خواهم كرد و از ترس و وحشت آن روز، نجاتش خواهم داد.»



زيارتش بهانه نمى خواهد !


سرت را به شيشه پنجره تكيه داده اى. ماشين از پليس راه مى گذرد و هر لحظه به شهر نزديك تر مى شود، دلت بهانه مى گرفت، هواى او را كرده بود كه پا در سفر گذاشتى از لحظه اى كه ساك را بسته اى و راه افتاده اى هر لحظه بى تابتر شده اى از بلنداى جاده به شهر خيره مى شوى نگاهت از روى ساختمان ها مى گذرد.



چشمان تشنه ات در التهاب عطش مى سوزند. چيزى را مى كاوند كه خود نمى دانى، دلت گواهى روشنى مى دهد. در تابش نور آفتاب تشعشع خيره كننده «گنبد طلايى» حرمش چشمانت را به آتش مى كشد. نگاه تشنه ات بر روى گنبد قفل مى شود، مى ماند. گويى به آنچه مى طلبيده رسيده است...


مطاف ملائكه الله

جذبه محبت كريمه، امان فكر كردن به غير را از تو گرفته است. هنوز نگاهت خيره به گنبد است و «گلدسته ها» كه آواى «ربنا» از قنوتشان جارى است. توان ايستادن ندارى، تا لحظه اى ديگر بر دروازه حرمش خواهى بود.

بيقرار، بيخود از خود، دل هواى پرواز مى كند، بى تاب از ماندن. چششم ها بهانه باريدن مى گيرند. زبان زمزمه نيايش پيدا مى كند و دست هايت تشنه قنوت دعا مى شوند. ضرباهنگ قلبت با پايت درهم مى آميزد, كسى تو را به خود مى خواند...

اذن دخول

بر آستان دركه پا مى گذارى بى اختيار دلت مى لرزد. حس مى كنى در دريايى از نوز غوطه ور شده اى. «صحن و سراى» با صفايش روح تو را سرشار از لطافت و مهر مى كند. نگاهت از لابه لاى گلدسته ها مى گذرد.




نسيم هر لحظه بر «پرچم سبز» گنبد طلايى اش بوسه مى زند.«كبوتران حرم» اين ساكنان هميشگى دسته دسته بر گرد حرم طواف مى كنند و به او سلام مى دهند. دست بر سينه مى گذارى، صداى هق هق قلبت را مى شنوى. چشمانت خلسه خود پر چشم سبز را زيارت مى كنند و بى اختيار اشك ورود به حرمش را از خدا و پيامبر و ملائكه الله و خود كريمه مى طلبى،چرا كه ورود به اين مكان مقدس بى اجازه نشايد.

ديگر تاب ايستادن ندارى، وارد مى شوى و خود را در جارى آب حرمش تطهير مى كنى...


علی الله اکبری

زیارتنامه کریمه اهل بیت


اَلـسَّلامُ عَـلى آدَمَ صَـفْوَةِ اللّه ِ،
سـلام بـر حـضـرت آدم بـرگزيده خـدا

اَلسَّلامُ عَلى نوُح نَبِىِّ اللّه ِ ،
سلام بر حضرت نوح پيامبر خدا

اَلسَّلامُ عَلى ا ِبْراهيمَ خَليل ِ اللّه ِ،
سلام بر حضرت ابراهيم دوست خدا

اَلسَّلامُ عَلى موُسى كَليم ِاللّه ِ ،
سلام بر حضرت موسى هم صحبت خدا

اَلسَّلامُ عَلى عيسى روُح ِ اللّه ِ،
سلام بر حضرت عيسى روح الله

اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خَيْرَ خَلْقَ اللّه ِ ،
سلام بر تو اى رسول خدا

اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا صَفِىَّ اللّه ِ،
سلام بر تو اى برگزيده خدا

اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مُحَمّدَ بْنَ عَبْد ِاللّه ِ خاتَمَ النَّبِيّينَ،
سلام بر تو اى محمّد بن عبداللّه خاتم پيامبران

اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَميرَالْمُؤْمِنينَ عَلىَّ بْنَ اَبى طالِب وَصِىَّ رَسوُل ِ اللّه ِ،
سلام بر تو امير مؤمنان علىّ بن ابى طالب وصىّ رسول خدا

اَلسَّلامُ عَلَيْك ِيا فاطِمَةُ سَيِّدَةَ نِساءِ الْعالَمينَ،
سلام بر تو اى فاطمه اى بزرگ بانوى بانوان اسلام

اَلسَّلامُ عَلَيْكُما يا سِبْطَىْ نَبِىِّ الرَّحْمَة وَ سَيِّدَىْ شَباب ِ أَهْل ِ الْجَنَّة ِ
سلام بر شما اى دو سبط پيامبر رحمت، اى دو سرور جوانان اهل بهشت

اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَلِىَّ بْنَ الْحُسَيْن ِ،
سلام بر تو اى على بن حسين

سَيِّدَ الْعابِدينَ وَ قُرَّةَ عَيْن ِ النّاظِرينَ،
اى سرور عبادت پيشگان اى فروغ ديده بينندگان

اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِىٍّ، باقِرَ الْعِلْم بَعْدَ النَّبِىِّ ،
سلام بر تو اى محمّد بن على، اى شكافنده علم بعد از پيامبر

اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّد الصّاد ِقَ الْبارَّ الْامينَ ،
سلام بر تو اى جعفر بن محمّد، اى راستگوى نيكوكار امين

اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا موُسَى بْنَ جَعْفَر الطّاهِرَ الطُّهْرَ،
سلام بر تو اى موسى بن جعفر، اى پاك و پاكيزه

اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَلِىِّ بْنَ موُ سَى الرِّضَا الْمُرْتَضى،
سلام بر تو اى على بن موسى اى پسنديده

اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِى التَّقِىَّ،
سلام بر تو اى محمّد بن على، اى خويشتن دار،

اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَلِىِّ بْنَ مُحَمَّدالنَّقِىَّ النّاصِحَ الْأَمينَ،
سلام بر تو اى على بن محمّد اى پاك سرشت و خيرخواه و امين،

اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حَسَنَ بْنَ عَلِىٍّ،
سلام بر تو اى حسن بن على،

اَلسَّلامُ عَلَى الْوَصِىِّ مِنْ بَعْدِه ِ .
سلام بر وصى بعد از او

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى نُورِكَ وَ سِراجِكَ، وَ وَلِىِّ
بار خدايا صلوات بفرست بر نور و چراغ روشنگرت ، بر ولىّ

وَلِيِّكَ، وَ وَصِيِّكَ، وَ حُجَّتِكَ عَلى خَلْقِكَ .
وليّت ، بر وصىّ وصيّت، بر حجّت خود بر بندگانت .

اَلسَّلامُ عَلَيْك ِ يابِنْتَ رَسوُل ِ اللّه ِ،
سلام بر تو اى دختر رسول خدا

اَلسَّلامُ عَلَيْك ِ يابِنْتَ فاطِمَةَ وَ خَديجَةَ ،
سلام بر تو اى دختر فاطمه و خديجه

اَلسَّلامُ عَلَيْك ِ يابِنْتَ اَمير ِ الْمُؤْمِنينَ ،
سلام بر تو اى دختر امير مؤمنان

اَلسَّلامُ عَلَيْك ِ يابِنْتَ الْحَسَن ِ وَ الْحُسَيْن ِ
سلام بر تو اى دختر امام حسن و امام حسين

اَلسَّلامُ عَلَيْك ِ يابِنْتَ وَلِىِّ اللّه ِ ،
سلام بر تو اى دختر ولىّ خدا

اَلسَّلامُ عَلَيْك ِ يا اُخْتَ وَلِىِّ اللّه ِ،
سلام بر تو اى خواهر ولىّ خدا

اَلسَّلامُ عَلَيْك ِ يا عَمَّةَ وَلِىِّ اللّه ِ ،
سلام بر تو اى عمه ولىّ خدا

اَلسَّلامُ عَلَيْك ِ يابِنْتَ موُسَى بْن ِ جَعْفَر وَ رَحْمَةُ اللّه ِ وَ بَرَكاتُهُ.
سلام بر تو اى دختر موسى بن جعفر و رحمت و بركات خدا بر تو باد.

اَلسَّلامُ عَلَيْك ِ، عَرَّفَ اللّهُ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ فِى الْجَنَّة ِ،
سلام بر تو، خداوند آشنايى برقرار كند ميان ما و شما در بهشت،

وَ حَشَرَنا فى زُمْرَتِكُمْ، وَ أَوَرَدْنا حَوْضَ نَبِيِّكُمْ،
و ما را در زمره شما محشور كند، و ما را بر حوض پيامبر شما وارد كند،

وَ سَقانا بِكَأْس ِ جَدِّ كُمْ
و ما را با كاسه جدّ شما

مِنْ يَد عَلِى ِّ بْن ِ اَبى طالِب ،صَلَواتُ اللّه عَلَيْكُمْ ،ِ
از دست علىّ بن ابى طالب سيراب كند ـ صلوات خدا بر شما باد ـ

أَسْئَلُ اللّه أَنْ يُر ِيَنا فيكُمُ السُّروُرَ وَ الْفَرَجَ ،
از خداوند مى خواهم كه سرور و فرج شما رابه ما بنماياند،

وَ أَنْ يَجْمَعَنا وَ إِيّاكُمْ فى زُمْرَة ِ جَدِّكُمْ مُحَمَّد،
ما و شما را در زمره جدّ بزرگوارتان حضرت محمّد ـ كه

صَلَّى اللّهُ عَلَيْه ِ وَ آلِه ِ، وَ أَنْ لا يَسْلُبَنا
درود خدا بر او و آلش باد ـ گرد آورد، و معرفت شمارا

مَعْر ِ فَتَكُمْ، إِنَّهُ وَلِىِّ قَديرٌ.
از ما نگيرد، كه او صاحب اختيار و مقتدر است .

أَتَقَرَّبُ إِلَى اللّه ِ بِحُبِّكُمْ وَ الْبَرإَة ِ مِنْ
به سوى خداوندتقرّب مى جويم با محبّت شما و بيزازى از

أَعْدائِكُمْ، وَ التَّسْليم ِ إِلَى اللّه ِ ، راضِياً بِه ِ غَيْرَ
دشمنان شما، و با تسليم شدن به فرمان خدا، از روى رضايت، نه

مُنْكِر وَ لا مُسْتَكْبِر وَ عَلى يَقين ِ ما أَتى بِه مَحَمَّدٌ
انكار و نه استكبار، و با يقين به آنچه حضرت محمّد (ص) آورده

وَ بِهَ راض، نَطْلُبُ بِذلِكَ وَجْهِكَ
و به آن راضى هستم، با اين عقيده عنايت تو را مى طلبم

يا سَيِّدى ، اَللّهُمَّ وَ رِضاكَ وَ الدّارَ الْآخِرَةِ .
اى سرور من، خدايا رضايت ترا و سراى آخرت را خواستارم .

يا فاطِمَةُ ا ِشْفَعى لى فِى الْجَنَّة ِ ،
اى فاطمه(معصومه) در مورد بهشت از من شفاعت كن ،

فَا ِنَّ لَكَ عِنْدَاللّْه ِ شَأْناً مِنَ الشَّأْن ِ.
كه ترا نزد خدا مقام رفيعى است.

اَللّْهُمّ ا ِنى اَسْئَلُكَ أَنْ تَخْتِمَ لى بِالسَّعادَة ِ ،
خداوندا من از تو مى خواهم كه عاقبت امر مرا به سعادت ختم كنى ،

فَلاتَسْلُبْ مِنّى ِ ما أَنَا فيه ِ،وَ لاحُولَ وَ لا قُوَةَ
پس عقايدى كه دارم از من نگير، كه هيچ نيرو و قدرتى

إِلا بالّله الْعَلِىِّ الْعَظيم ِ .
جز خداوند بزرگ و والانيست

اَللّهُمَ اسْتَجِبْ لَنا، وَ تَقَبَّلْهُ بِكَرَمِكَ وَ عِزَّتِكَ ،
خداوندا دعايم را مستجاب كن، و آنرا به كرم و عزت

وَ بِرَحْمَتِكَ وَ عافِيَتَكَ، وَ صَلَّى الّلهُ عَلى مُحَمَّد
و رحمت و عافيت خود از من قبول فرما، بر محمّد و همه

وَ آلِه ِ أَجْمَعينَ، وَ سَلَّمَ تَسْليما
اهلبيت او صلوات فراوان و درود بى پايان بفرست

يا أَرْحَمَ الرّاحِمينَ .
اى بخشنده ترين بخشندگان




مژده باد طلوع تو ای معصومه زکیّه
که بارقه شهاب تو، روشنایی دیگر
در شب های مناجات اهل زمین است.



معصومه، یعنی قداست مریم و عصمت فاطمه
و ادامه قصه غصه های زینب در جست وجوی برادر.



معصومه یعنی ترنم ترانه ای دیگر
برای استجابت دعا.



لبریز از نام توایم که غربت شاه غریب را
به یادمان می آوری.



امروز، سپیده دم طلوع تو،
عطر نوشکفته بهار را بر قلب مشتاقانت می پراکند.



چه زیباست سرنوشت تو در خطه قم،
وقتی هم آسمان با ماه و ستارگانش می شوی
و اجازه میهمانی تو برای قلب های شکسته،
به منزله زیارت حسین علیه السلام می شود.



شرافتِ زن در یاد توست،
آن هنگام که قدسیان بر گلدسته های نورانی ات
سلام می فرستند.



طلوع می کنی و نام تو،
سپیدارها را به وجد می آورد.



محبت تو ای بانو،
تالاب های تیرگی روح را
پر از زلالی عرفان می کند.



میلاد تو، نبض پرتلاطمی است
که اندام خواب رفته سکوت را بیدار می کند
تا ساعات مه گرفته ایمان را آفتابی کند.




سلام

اگر میشود منابع احادیث پست 11، 12، 13 را ذکر کنید ، نیاز دارم

در ضمن من داستانی شنیده بودم از 6 سالگی حضرت معصومه که جواب سوالات فقهی یک نفر را بدرستی داده بودند، اگر آن داستان را هم می دانید همراه منبع بگذارید ممنون میشوم.

razi;54134 نوشت:
سلام

اگر میشود منابع احادیث پست 11، 12، 13 را ذکر کنید ، نیاز دارم

در ضمن من داستانی شنیده بودم از 6 سالگی حضرت معصومه که جواب سوالات فقهی یک نفر را بدرستی داده بودند، اگر آن داستان را هم می دانید همراه منبع بگذارید ممنون میشوم.



ماه منیر قم

خاک پاک دارالایمان قم، مدفن بیش از چهار صد تن از امام زادگان شایسته تعظیم و تجلیل است.

در میان این چهار صد اختر تابناکی که در آسمان معنویت قم نور افشانی می کنند تربت پاک شفیعه روز حشر و کریمه اهل بیت چون ماه تابانی همه آنها را تحت الشعاع انوار درخشان خود قرار داده و دیار مقدس قم را شکوهی بی پایان و عظمتی کم نظیر بخشیده است؛

به گونه ای که همه روزه هزاران عاشق دل سوخته، از هر شهر و دیار و کوی و برزن، بر آن ضریح نقره فام چونان نشانی از کوی دوست بوسه می زنند و شمیم بهشتیِ قبر پنهان زهرای مرضیه علیهاالسلام را از آن استشمام می کنند.

بیت النور

حضرت معصومه علیهاالسلام از عالی ترین نمونه های بندگی خدا در خاندان ولایت و امامت است. عبادت و شب زنده داری آن حضرت در اقامت هفده روزه شان در قم، گوشه ای از یک عمر خضوع و خشوعِ آن زاده عبد صالح خدا در برابر ذات پاک الهی است.

حجره ای که آن حضرت در مدت اقامت خود در قم در آن جا مشغول عبادت بود، هم اکنون به«بیت النور» معروف و تا دامنه قیامت هدایتگر و الهام بخش بندگان عاشق عبادت و ولایت است و چه خوش سروده اند اهل ذوق:

این جایگاه که چون ماه و اختر است

خود سجده گاه دختر موسی بن جعفر است


کریمه اهل بیت


از دیر باز آستان قدس حضرتمعصومه علیهاالسلام منشأ هزاران کرامت و عنایت الهی بوده است.

قرن هاست که قلب های ناامید، دل به درگاه نورانی اش می بندند. دست های تهی، از مهر جاری اش سرشار می شوند و انسان های بی پناه در جوار لطفش پناه می گیرند؛

زیرا آن حضرت را عبد صالح خدا و واسطه فیض الهی می دانند. سفره بی کران کرم حضرتمعصومه نیز همواره بر زائران حاجتمند گسترده است.

بارگاه لطف و فیض سرشار آن حضرت باعث شده که ایشان را به وصف زیبای «کریمه اهل بیت» بخوانند.


[b]content[/b]


تاريخ چشم به راه فاطمه اي ديگر است

انتظار به سر مي آيد و شميم دلنوازي، خانه خورشيد را فرا ميگيرد
خنكاي حضور دوباره فاطمه س) در فضاي مدينه جاري مي شود و كوثر فاطمي، جوشيدن ميگيرد

به كوچه باغهاي حرم تو پناه مي آورم و در سايه سار ملكوتي آن نفسي تازه مي نمايم

كنار نهر استجابت مي نشينم و قطره اي مي شوم در آبي زلال اشك هاي زائرانت

ضريح نوراني ات را در آغوش ميگيرم و از بين شبكه هاي آن، مزار مطهر تو را تماشا مي كنم

باورم نمي شود .........

آيا به اين سادگي به زيارت تو آمده ام

تو كه زيارتت، همسان زيارت ياس گمشده مدينه است

د[=microsoft sans serif]ر بزرگی ات محو می شوم[=microsoft sans serif]
[=microsoft sans serif]
[=microsoft sans serif]

[=microsoft sans serif]
[=microsoft sans serif] اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا فاطِمَةَ الْمَعْصُومه علیهاالسلام
[=microsoft sans serif] آمده ام، تا در سایه سار محبت و کرامتت جان بگیرم.
[=microsoft sans serif]
[=microsoft sans serif] [=microsoft sans serif]کبوترانه آمده ام تا شاید لحظه ای بر گنبد طلایی نگاهت بیاسایم و از دست مهربانی ات، آب و دانه ام دهی!
[=microsoft sans serif] حرم، محو تماشای حضور عاشقان است و ضریح، کعبه آمال دل های سوخته![=microsoft sans serif]
[=microsoft sans serif]
[=microsoft sans serif] همه به دور سفره کرامتت حلقه زده اند و سفره دل با تو گشوده اند که تو خوبِ خوب می شنوی و خوب تر پاسخ می دهی.
[=microsoft sans serif] هرکس، به هر زبانی و به هر شیوه ای، با تو سخن می گوید؛ نام سبز توست که بر کویر لب ها جوانه زده است. وای دختر باب الحوائج!
[=microsoft sans serif][=microsoft sans serif]
[=microsoft sans serif] ای فرزند بهشت، ای فرزند ساقی کوثر، ای فرزند طوبی!
[=microsoft sans serif] زیارت نامه می خوانم و در هر کلمه، در بزرگی ات محو می شوم؛ چقدر عظمت تو جریان دارد!
[=microsoft sans serif] اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ فاطِمَةَ وَ خَدیجِه![=microsoft sans serif]
[=microsoft sans serif]
[=microsoft sans serif] چه اصالتی دارید بانو! شجره نامه تان عجیب نورانی است، دختر فاطمه علیهاالسلام !
[=microsoft sans serif] اصلاً چقدر به مادرتان زهرا شباهت دارید!
[=microsoft sans serif] ای عالمه دوران! شنیده ام که در مکتب آسمانی تان، عالمان بسیاری، جرعه معرفت نوشیده اند.
[=microsoft sans serif]
[=microsoft sans serif] [=microsoft sans serif]شنیده ام. آن قدر مقام ملکوتی تان بی حد بود که پدر، بوسه بر دستانتان نهاد و خود را فدایی تو خواند؛ بوسه یک معصوم بر دست معصومه!
[=microsoft sans serif] تاریخ، دوباره تکرار شد و تو فاطمه ثانی لقب گرفتی.
[=microsoft sans serif] اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ وَلیَّ اللّه![=microsoft sans serif]
[=microsoft sans serif]
[=microsoft sans serif] هزاران پنجره روشن و هزاران درود بی پایان، ارزانی تو ای دختر حجت خداوند، دختر برگزیده عالم، بریده شده از معصیت ها، پاک شده از گناه ها!
[=microsoft sans serif] اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُخْتَ وَلیِّ اللّه!
[=microsoft sans serif]
[=microsoft sans serif] [=microsoft sans serif]سلام بر تو ای خواهر بزرگوار حجت خداوند! سلام بر تو و بر تمام لحظه هایت؛ همان لحظه هایی که به جستجوی برادر و به شوق دیدار امام خویش، منزل به منزل، راه وصال پیمودید و درست مثل عمّه بزرگوارتان، پیامبر دیگری شدید تا پیام مظلومیّت برادر و حقّانیت ولایت را به گوش غیرت هستی فریاد کنید![=microsoft sans serif]
[=microsoft sans serif]
[=microsoft sans serif] ای شفیعه روز جزا!
[=microsoft sans serif] چه می شود، لحظه ای کوتاه، میهمان کرامتت شوم؟
[=microsoft sans serif] چه می شود زیارت مرا هم قبول کنی؟
[=microsoft sans serif] چه می شود یا کریمه اهل بیت؟!

[=microsoft sans serif]خدیجه پنجی

[=microsoft sans serif]کریمه اهل بیت

از دیر باز آستان قدس حضرتمعصومه علیهاالسلام منشأ هزاران کرامت و عنایت الهی بوده است.

قرن هاست که قلب های ناامید، دل به درگاه نورانی اش می بندند. دست های تهی، از مهر جاری اش سرشار می شوند و انسان های بی پناه در جوار لطفش پناه می گیرند؛

زیرا آن حضرت را عبد صالح خدا و واسطه فیض الهی می دانند. سفره بی کران کرم حضرتمعصومه نیز همواره بر زائران حاجتمند گسترده است.

بارگاه لطف و فیض سرشار آن حضرت باعث شده که ایشان را به وصف زیبای «کریمه اهل بیت» بخوانند.


[=microsoft sans serif]بشارت ولادت



[=microsoft sans serif] اهل بیت علیهم السلام به فضایل و مناقب حضرت فاطمه معصومه علیها السلام)حتی قبل از تولد او اشاره کرده اند.

[=microsoft sans serif]امام جعفر صادق علیه السلام در ضمن حدیث مشهوری - پیش از آنکه امام کاظم علیه السلام متولد شد - از دفن پیکر مطهر حضرت فاطمه معصومه علیها السلام در قم خبر داده و در این باره فرموده بود:[=microsoft sans serif]

[=microsoft sans serif]«آگاه باشید! حرم خدا، مکه است و ... همانا قم، کوفه کوچک است و سه در از درهای هشت گانه بهشت به سوی قم گشوده می شود. به زودی بانویی از تبار من در قم دفن می گردد و نام او فاطمه دختر موسی است و با شفاعت او همه شیعیان من داخل بهشت خواهند شد»