جمع بندی امامت در اصول دین

تب‌های اولیه

14 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
امامت در اصول دین

با سلام و عرض خسته نباشید به شما استادان و بزرگواران گرانقدر
این دومین سوالی هست که من در این انجمن می پرسم ،اولین سوال من در باب توحید و خدا شناسی بود که دوستان زیادی اومدند و جواب دادند و به نتیجه های خوبی هم رسیدم در باب توحید.
دومین سوال من در باب اصل امامت هست بگذارید مستقیم سر اصل مطلب برم :

آیا " امامت " از اصول دین پیامبر و علی بوده یا نه؟
اگر بوده بفرمایید پیامبر و علی به امامتِ کدام امام اعتقاد داشته اند ؟!
###########
اگر امامت جزو اصول دین هست ایا ایه ای در قران هست که مورد قبول هر دو گروه سنی و شیعه باشه و در باب امامت باشه ؟
پیشاپیش تشکر فراوان از دوستان

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد صدرا

مقدمه: با سلام و عرض ادب

1) موضوعات و مسائل اسلام را می توان به دو دسته تقسيم نمود:
الف) اصول دین: عقاید(اصول دين از پايه ‏هاى اسلام محسوب مى‏ شوند و ايمان به آنها در تحقق اسلام ضرورت دارد، مانند: ايمان به وحدانيت خدا، معاد و نبوت حضرت محمد صلى الله عليه و آله و سلم). بدیهی است که اصول دین مربوط به حوزه ی باورها و اعتقادات می باشد که تحصیل یقین به آن نیز برای همه ی مکلفین میسور می باشد؛ لذا تقلید محض در این مباحث جائی نداشته؛ بلکه در این حوزه مکلفین باید با تحقیق و سوال خود به یقین برسند.

شيعه ی اماميه علاوه بر توحید و نبوت و معاد، امامت و عدل را نيز جزء اصول عقايد [1] دانسته كه در اصطلاح به اصول مذهب معروف است.[2]

ب) فروع دین:
وظایف،( فروع دين مسئوليت‏ها و بايد و نبايدهايى است كه از طرف شارع بر عهده انسان نهاده شده است كه به سه دسته تقسيم مى‏ شوند: اخلاق، عبادات، احكام ومعاملات).

2) اینکه چه اصلی از امور اعتقادی جزو اصول دین بوده باشد به معنای آن نخواهد بود که در منابع تشریع به اصل بودن آن تصریح شده باشد؛ بلکه این امر را علمای فریقین از اهمیت مباحث و جایگاه آنان بدست آورده اند؛ بنابراین وجود اختلاف در تعیین برخی از مصادیق همچون امامت امر غریبی نمی باشد.

3) از آنجا که جایگاه امامت در تعریف شیعی رياست همه جانبه الهى در امور دين و دنيا می باشد، این جایگاه در رتبه ی اصول قرار می گیرد،[3]‌ واین در حالی است که جایگاه امامت در نزد اهل سنت از آنجا که جایگاه آنرا مربوط به مصالح عامه ی مسلمین دانسته اند داخل در مسائل فروع خواهد بود؛ هر چند که برخی از علمای عامه همچون قاضی بیضاوی امامت را همچون شیعه از مباحث اصول اعتقادی دانسته است.[4]

حضرت امام رضا علیه السلام در تبیین جایگاه رفیع امامت می فرمایند: «انَّ الْامامَةَ هِىَ مَنْزِلَةُ الْانْبِياءِ وَ ارْثُ الْاوْصِياءِ، انَّ الْامامَةَ خِلافَةُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ خِلافَةُ الرَّسُولِ ... انَّ الْامامَةَ اسُّ الْاسْلامِ النَّامى‏ وَ فَرْعُهُ السَّامى‏»؛[5]امامت جايگاه پيامبران و ميراث جانشينان‏ آنان مى‏باشد. امامت خلافت خدا و رسول و مقام اميرالمؤمنين و حسن و حسين مى‏ باشد، امامت زمامدارى دين و نظام مسلمين و صلاح دنيا و عزت مؤمنان است. امامت اساس اسلامِ بالنده و شاخه‏ هاى برآمده آن مى ‏باشد. به وسيله امام نماز و زكات و روزه و حج و جهاد و توسعه اموال دولتى و صدقات و اجراى حدود و احكام و نگهدارى از مرزها، به خوبى انجام مى‏ گيرد...

4)‌ ادله ای که می توان به اعتقادی بودن بحث امامت استدلال نمود منحصر به دلیل قرآنی نمی باشد؛ بلکه در این امر می توان به ادله ی چهار گانه ی عقل و قرآن و سنت و اجماع استدلال نمود.

5) صرف نظر از دلیل عقل، علاوه بر اینکه می توان در این مطلب به برخی از آیات قرآن همچون آیه ی ابلاغ[6] و اکمال[7] استشهاد نمود؛ در روایات نیز می توان به احادیث عدم شناخت امام و مردن به مرگ جاهلی، حدیث ثقلین، حدیث سفینه، وبرخی روایات دیگر استدلال نمود.

6) از دیدگاه شیعه که مؤید به روایات کثیره ی اهل سنت می باشد،‌پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله امام علی را به عنوان وصی بلافصل و امام و خلیفه ی بعد از خویش (به دستور خدای متعال) انتخاب فرمودند، ودر روایات شیعه تعیین امامت ائمه علیهم السلام از لسان مبارک پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و ائمه ی بعد از آن حضرت صورت پذیرفته است.

http://www.askdin.com/thread9762.html

موفق باشید.


[/HR] [1] . البته مسائل اعتقادى خود به دو دسته تقسيم مى ‏شوند: اصول و فروع. اصول عقايد امورى هستند كه يقين و باور آنها در تحقق اسلام و یا ايمان ضرورت دارد؛ مثل توحيد، معاد و نبوت. اما فروع عقايد از اصول منشعب مى‏ شوند مانند: اسما و صفات ثبوتى و سلبىِ خداى متعال، عصمت پيامبران، شفاعت، عالم برزخ، كيفيت زنده شدن مردگان و مانند آن.

[2] . البته اختلافی در میان علمای شیعه بوده که امامت آیا جزو اصول دین است و یا اینکه اصول مذهب. مشهور متاخرین شیعه قائل به این قولند که امامت جزو اصول مذهب به شمار می رود.

[3] . هر چند در اینکه اعتقاد به این جایگاه داخل در اصول دین بوده و یا اینکه داخل در اصول مذهب می باشد در میان متکلمین شیعه مورد اختلاف بوده است.

[4] . وى مى‏ گويد: «كسى كه در مسايل فقهى و فروعى به خطا برود، كافر و بدعت‏كار محسوب نمى ‏شود؛ بر خلاف امامت كه از اصول دين بوده و مخالفت با آن فتنه و بدعت است»، سپس مى‏ گويد: «فالامامة من أعظم مسائل أصول الدين الذي مخالفتها يوجب الكفر والبدعة»؛ امامت از بزرگترين مسايل اصول دين است كه مخالفت با آن موجب كفر و بدعت در دين مى ‏شود. روشن است كه بيضاوى اصل مسأله امامت را از اصول دين مى ‏داند؛ ولى به مصداق آن و فردى خاص نظر ندارد. (نهاية السؤل فى شرح منهاج، قاضى بيضاوى، ج 3، ص 92).

[5] . الکافی، الکلینی، ج1،ص200:« إن الإمامة هي منزلة الأنبياء ، وإرث الأوصياء ، إن الإمامة خلافة الله وخلافة الرسول صلى الله عليه وآله ومقام أمير المؤمنين عليه السلام وميراث الحسن والحسين عليهما السلام إن الإمامة زمام الدين ، ونظام المسلمين ، وصلاح الدنيا وعز المؤمنين ، إن الإمامة أس الاسلام النامي ، وفرعه السامي ، بالامام تمام الصلاة والزكاة والصيام والحج والجهاد ، وتوفير الفئ والصدقات ، وإمضاء الحدود والأحكام ، ومنع الثغور والأطراف ...».

[6]
. المائده/67: «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ»؛ اى رسول آن چه كه از سوى پروردگارت بر تو نازل شده، ابلاغ كن و اگر چنين نكنى رسالت را نرسانيده ‏اى.

[7] . المائدة/3:« «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَرَضيتُ لَكُمُ اْلإِسْلامَ دينًا»؛ امروز دين شما را برايتان تكميل كردم و نعمتم را بر شما تمام گردانيدم و از اين كه دين شما اسلام باشد راضى شدم».

سلامی دوباره به دوستان سایت گفت و گوی دینی:Gol::hamdel:

چه سوال جالبی
اول از همه می خاستم بگم قبل از این که به این بپردازیم که چیا اصول دین هستند و چی ها فروع دین باید توجه کرد که این عبارات و واژه ها تعریف هایی هستند که توسط به اصطلاح اندیشمندانی وارد شده اند ما چنین تعاریقی را از ائمه و یا در قرآن نداریم... اگر چه کاملا صحیح هستند که مفاهیم امامت ، نبوت و توحید در اسلام وجود دارند ولی به این معنا نیست که واژه ی امامت ائمه اطهار مثل قیامت است که حتما پیامبر باید به آن اقرار کند ... مسئله امامت یک ضرورت اجرایی برای پیامبر بود ...

habiballahafg;530903 نوشت:
گر بوده بفرمایید پیامبر و علی به امامتِ کدام امام اعتقاد داشته اند ؟!
وقتی بپذیریم که اینن تعاریف قراردادی هستند بین علما و نه وحی منزل این سوال حذف می شود ...

habiballahafg;530903 نوشت:
اگر امامت جزو اصول دین هست ایا ایه ای در قران هست که مورد قبول هر دو گروه سنی و شیعه باشه و در باب امامت باشه ؟

در این قسمت سوالتان اگر منظور از اصول دین به لحاظ لغت و واژه هست که کلا سوال حذف میشه اما اگه منظور حقیقت امره که آیا اصل اسلام و مسلمان در اعتقاد به تشیع هست باید بگم آره ...
این جا یک نکته ظریف داره ... من شخصا چون روحیه صلح طلبی دارم همیشه دوست داشتم که به این نتیجه برسم و این طور فکر کنم که حق با همه هست و ما چون از اول شیعه بودم به صورت ناخودآگاه حتی وقتی مطالعه می کنیم خودمون رو به این نتیجه می رسونیم که حق باشیعه هست...و وقتی انسان های غیر مسلمان و حتی بی دین رو می دیدم که انسانیت و یا خدمات بشردوستانه زیادی انجام می دهند این مرز بین شیعه و غیرشیعه و مسمان و غیرمسمان برام از بین می رفت
با مطالعه بیشتر به این نتیجه رسیدم که این قضاوت فوق سطحیه ... همونطور که میگن هیچ وقت باطن زندگی خودتون رو با ظاهر زندگی دیگران مقایسه نکنید دیدم نباید یک عمر سبک فکری و ایدئولوژی رو که با زحمت به دیت اومدند با لحظه هایی از زندگی آدم هایی که می بینم مقایسه کنم . کلا هم همانطور که نظام سیستم های کامپیوتری صفر و یک هستند وبینابینی وجود ندارد و در یک زمان یک چراغ یا روشن و یا خاموشه و بر این اساسه که این تکنولوژهای بزرگ کامپیوتری رشد کردند رشد انسان هم داشتن این نظام صفر و یک در تصمیم گیری ها و طرز تفکرشه ...یا اعتقاد به 12 امام با همه ی جزئیات حق است و یا باطل ... یا شیعه درست می گوید و یا سنی ... ضمن احترام به اعتقادات همه ی انسان ها و به خصوص این گروه مسلمان باید مثل سوال پرسید آیا امامت در اصل دین هست و یا نیست !!!!

آیا مواردی هست در مورد امامت در قرآن و یا در سنت که هم شیعه و هم سنی در مورد امامان توافق داشته باشند؟ 100 درصد داریم
انقدر آبه و حدیث داریم ... مواردیش رو ذکر می کنم

راستی در مورد این که باید بعد از پیامبر یکی باشه برای هدایت مردم بین شیعه و سنی اختلافی نیست ... اون ها می گن با شورا و توسط مردم باید چنین کسی انتخاب شود و ما میگیم پیامبری که در مورد جزئیات زندگیمون ما رو راهنمایی کرده در این مورد می تونه چیزی نگفته باشه...
اون ها هم احادیث غدیر رو نقل می کنند ... ولی می گند که پیامبر اسلام که عاقل ترین آدم در کل بشزیت هست این همه آدم رو جمع کرده وسط بیابون گرم عربستان که بگه علی رو دوست داشته باشید ونه این که امام و مولای شماست...
جئیثی داریم به نام سفینه ی نوح که بین سنی و شیعه به لحاظ رفرنس و سند معروفه ... در این حدیث پیامبر تمامی ائمه رو نام می برند...
آیاتشم می نویسم بعد...

این موضوع رو باید درنظر گرفت :
بحثی وجود داره به نام فقه تطبیقی ... من یکبار به لطف یکی از دوستان نابینایم که باید متن کتابی به همین نام رو براش ضبط می کردم با این موضوع آشنا شدم ... اونجا یک مورد فقهی مثلا احکام موارد مختلف بحث میشه ... مثلا وضوگرفتن ...توی کتابه نظر هریک از فرقه های سنی در مورد وضو گرفتن و این که باید چطوری وضو گرفت اومده بود(شافعی و حنبلی و حنفیه) و نظر شیعه هم اومده بود...علت اختلاف ها در این افراد فوق بود شلفعی یه چیز نقل میکنه ... حنفیه میگه پیامبر فلان جو وضو می گرفتند و حنبلی هم همینطور ... در این میان شیعه بر اساس احادیث ائمه معصوم عمل می کنه ...

نکته پاراگراف فوق اینه که افراد و برداشت ها متفاوت هستند ...هر چه قدرهم آیه و حدیث داشته باشیم در مورد امامت ... اون ها مدل دیگه ای برداشت می کنند ...
یک نکته جالب در این مورد که نشون میده حق با شیعه هست اینه که علمای اهل سنت زیادی داشته ایم که چون عقلانیت رو معیار قرار دادند و از تعصب به دور بودند نهایت به تشیع رسیدند ولی برعکس رو نداشتیم که در طول تاریخ علمای طراز اول شیعه به سنی گراییده باشند ...
مثل اینه که بگیم زیاد بودند افرادی که اول با php طراحی سایت کردند و بعدش به wordpress گرویدند ولی بر عکسش رو کم تر داشتیم این نشون میده که wordpress از اول انتخاب مناسب تری هست

ادامه دارد....

راستی یکی ازمدیران همین سایت مدتی پیش لینک این مصاحبه رو گذاشتند(اینجا لینکش رو گذاشتند:http://www.askdin.com/thread4345-100.html#post515375) من هم برای شما می گذارم خوندنش جالبه!!
http://arshnews.ir/vdcgnu9xzak9nz4.rpra.html

[="Blue"]

habiballahafg;530903 نوشت:
با سلام و عرض خسته نباشید به شما استادان و بزرگواران گرانقدر
این دومین سوالی هست که من در این انجمن می پرسم ،اولین سوال من در باب توحید و خدا شناسی بود که دوستان زیادی اومدند و جواب دادند و به نتیجه های خوبی هم رسیدم در باب توحید.
دومین سوال من در باب اصل امامت هست بگذارید مستقیم سر اصل مطلب برم :
[=lucida grande]آیا " امامت " از اصول دین پیامبر و علی بوده یا نه؟
اگر بوده بفرمایید پیامبر و علی به امامتِ کدام امام اعتقاد داشته اند ؟!
###########
اگر امامت جزو اصول دین هست ایا ایه ای در قران هست که مورد قبول هر دو گروه سنی و شیعه باشه و در باب امامت باشه ؟
پیشاپیش تشکر فراوان از دوستان

بزرگوار امامت جزو اصول الدین نیست بلکه جزو اصول مذهب هست ! اصول دین اسلام فقط سه چیز است و ان توحید و معاد و نبوت است ... برای اطلاعات بیشتر نظر بزرگ مفسر جهان تشیع حضرت ایت الله العظمی جوادی املی حفظه الله تعالی را جویا شوید

habiballahafg;530903 نوشت:
آیا " امامت " از اصول دین پیامبر و علی بوده یا نه؟

سلام خدمت شما برادر عزيز شيعه
در مصادر شيعه و سني با توجه به پزوهش هايي كه داشته ام اين هست ما از ناحيه پيغمبر و اهل بيت هيچ نص صريحي در باب تفكيك سازي اصول و فروع نداريم نه در مصادر شيعه هست و نه سني و اين مسئله يعني تفكيك و جداسازي ان توسط علما و فقها شكل گرفته است

اما بايد ديد منظرو شما از اينكه از اصول دين پيامبر هست يا نه منظور شما چه هست؟ ليكن ما در مصادر شيعه و سني نصوص صريحي داريم كه اصلا ارسال نبوت انبيا براي نبوت پيغمبر و ولايت علي بن ابي طالب ع هست و يقينان چنين مسئله اي به اين مهمي كهن در غدير هم پيغمبر انرا تعميم دادند خود مويد اين هست كه اين مقام اصل و اساس يك دين به حساب مي ايد

habiballahafg;530903 نوشت:
اگر بوده بفرمایید پیامبر و علی به امامتِ کدام امام اعتقاد داشته اند ؟!

اين روايت در مصادر اهل سنت امده است

وذكر ابن شاذان هذا، حدثنا احمد بن محمد بن عبدالله الحافظ، حدثني علي بن علي بن سنان الموصلي، عن احمد بن محمد بن صالح، عن سلمان بن محمد، عن زياد بن مسلم، عن عبد الرحمن بن يزيد بن جابر، عن سلامه، عن أبي سليمان راعي رسول الله قال سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ یَقُولُ: لَیْلَۀً اُسْرِیَ بِی اِلَی السَّمَاءِ قَالَ لِیَ الْجَلِیلُ جَلَّ جَلاَلُهُ (آمَنَ الرَّّسُولُ بِمَا اُنْزِلَ اِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ) بقره /285 فَقُلْتُ وَ الْمُؤْمِنُونَ، قَالَ صَدَقْتَ، قَالَ یَا مُحَمَّدُ اِنِّی اِطَّلَعْتُ اِلَی اَهْلِ الْاَرْضِ، اِطِّلاَعَۀً فَاخْتَرْتُکَ مِنْهُمْ فَشَقَقْتُ لَکَ اِسْماً مِنْ اَسْمَائِی فَلاَ اَذْکُرُ فِی مَوْضِعٍ اِلاَّ ذَکَرْتُ مَعِی فَاَنَا الْمَحْمُودُ وَ اَنْتَ مُحَمَّدُ، ثُمَّ اِطَّلَعْتُ الثَّانِیَۀ فَاخْتَرْتُ مِنْهُمْ عَلِیّاً فَسَمَّیْتُهُ بِاِسْمِی، یَا مُحَمَّدُ خَلَقْتُکَ وَ خَلَقْتُ عَلِیّاً وَ فَاطِمَۀَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ وَ الْاَئِمَّۀَ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ مِنْ نُورِی وَ عَرَضْتُ وِلاَیَتَکُمْ عَلَی اَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ الْاَرْضِ فَمَنْ قَبِلَهَا کَانَ عِنْدِی مِنَ الْمُؤْمِنیِنَ وَ مَنْ جَحِدَهَا کَانَ عِنْدِی مِنَ الْکَافِرِینَ ...، یَا مُحَمَّدُ تُحِبُّ اَنْ تَرَاهُمْ؟ قُلْتُ نَعَمْ یَا رَبِّ، قَالَ لِی: اُنْظُرْ اِلَی یَمِینِ الْعَرْشِ فَنَظَرْتُ فَاِذاً عَلَی وَ فَاطِمَۀ وَ الْحَسَن وَ الْحُسَیْن وَ عَلِیّ بْن الْحُسَیْن وَ مُحَمَّد بْن عَلَیّ وَ جَعْفَر بْن مُحَمَّد وَ مُوسَی بْن جَعْفَر وَ عَلِیّ بْن مُوسَی وَ مُحَمّد بْن عَلِیّ وَ عَلِیّ بْن مُحَمَّد وَ الْحَسَن بْن عَلِیّ وَ مُحَمَّد الْمَهْدِیّ بْن الْحَسَن کَاَنَّهُ کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ بَیْنَهُمْ وَ قَالَ یَا مُحَمَّدُ هَؤُلاَءِ حُجَجِی عَلَی عِبَادِی وَ هُمْ اَوْصِیَائُکَ وَ الْمَهْدِیُّ مِنْهُمْ، اَلثَّائِرُ مِنْ قَاتِلِ عِتْرَتِکَ، وَ عِزَّتِی وَ جَلاَلِی اِنَّهُ الْمُنْتَقِمُ مِنْ اَعْدَائِی وَ الْمُمِدُّ لِاَوْلِیَائِی
از رسول‌خدا(ص) شنیدم که می‌فرمود:
در شب معراج که مرا به آسمان بردند، در آنجا خداوند جلیل فرمود: آمن الرّسول بما انزل الیه من ربّه، یعنی: پیامبر به آنچه از سوی پروردگارش بر او نازل شده ایمان آورده است، من گفتم: و مومنون (یعنی افراد با ایمان نیز اینگونه هستند) خداوند فرمود: راست گفتی، و فرمود:‌ای محمّد من نظر خاصی به اهل زمین نمودم و تو را از میان آنها برگزیدم، و برای تو اسمی از اسمهای خودم را مشتق نمودم، و در هیچ جائی متذکر نشدم مگر اینکه تو را هم با خود ذکر نمودم، پس من محمودم و تو محمّد، سپس برای بار دوّم نظر خاصّی نمودم و علی را برگزیدم و او را به اسم خودم نامیدم، من تو و علی و فاطمه و حسن وحسین و امامان از فرزندان حسین را از نور خودم آفریدم، و ولایت شما را بر اهل آسمانها و زمین عرضه نمودم، پس هر کسی که این ولایت را قبول کرد از مومنین است و هر کس منکر آن شد نزد من از کافران است ...،‌ای محمّد، آیا دوست داری ایشان را ببینی، من عرض کردم آری ای پروردگار من، پس خداوند به من فرمود: به سمت راست عرش نگاه کن، و من نگاه کردم و در آنجا علی و فاطمه و حسن و حسین، و علی بن حسین (سجاد) و محمد بن علی (باقر) و جعفر بن محمّد (صادق) و موسی بن جعفر (کاظم) و علی بن موسی (رضا) و محمد بن علی (جواد) و علی بن محمد (هادی) و حسن بن علی (عسکری) و «م ح م د» مهدی پسر حسن عسکری را دیدم، و مهدی در میان ایشان همچون ستاره‌ای می‌درخشید، و خداوند فرمود:‌ای محمّد، اینها حجتهای من بر بندگانم هستند، اینها اوصیاء توهستند و مهدی(عج) از ایشان است، مهدی انتقام قاتلین عترت تو راخواهد گرفت، قسم به عزت و جلالم که مهدی(عج)

مقتل الحسین7، خوارزمی، ص‌95، حدیث 203

فرائد السطمین، حموینی، ج‌2، ص‌319، حدیث 571، موسسه محمودی، بیروت

ینابیع المودّۀ، قندوزی حنفی، باب 93، ج3، ص‌380، حدیث 2، دارالاسوه

مصادر شيعي:

حدثنا علي بن الحسين بن محمد، قال: حدثنا هارون ابن موسى التلعكبري، قال: حدثنا عِيسَى بْنِ مُوسَى الْهَاشِمِيِّ بِسُرَّ مَنْ‏رَأَى قَالَ: حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَلِيٍّ عليه السلام قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله فِي بَيْتِ أُمِّ سَلَمَةَ وَقَدْ نَزَلَتْ عَلَيْهِ هَذِهِ الْآيَةُ «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً» فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه وآله: يَا عَلِيُّ هَذِهِ الْآيَةُ نَزَلَتْ فِيكَ وَفِي سِبْطَيَّ وَالْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِكَ قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ وَكَمِ الْأَئِمَّةُ بَعْدَكَ قَالَ: أَنْتَ يَا عَلِيُّ ثُمَّ ابْنَاكَ الْحَسَنُ وَالْحُسَيْنُ وَبَعْدَ الْحُسَيْنِ عَلِيٌّ ابْنُهُ وَبَعْدَ عَلِيٍّ مُحَمَّدٌ ابْنُهُ وَبَعْدَ مُحَمَّدٍ جَعْفَرٌ ابْنُهُ وَبَعْدَ جَعْفَرٍ مُوسَى ابْنُهُ‏ وَبَعْدَ مُوسَى عَلِيٌّ ابْنُهُ وَبَعْدَ عَلِيٍّ مُحَمَّدٌ ابْنُهُ وَبَعْدَ مُحَمَّدٍ عَلِيٌّ ابْنُهُ وَبَعْدَ عَلِيٍّ الْحَسَنُ ابْنُهُ وَبَعْدَ الْحَسَنِ ابْنُهُ الْحُجَّةُ مِنْ وُلْدِ الْحَسَنِ هَكَذَا وَجَدْتُ أَسَامِيَهُمْ مَكْتُوبَةً عَلَى سَاقِ الْعَرْشِ فَسَأَلْتُ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ عَنْ ذَلِكَ فَقَالَ: يَا مُحَمَّدُ هُمُ الْأَئِمَّةُ بَعْدَكَ مُطَهَّرُونَ مَعْصُومُونَ وَأَعْدَاؤُهُمْ مَلْعُونُونَ.
به نقل امام حسين عليه السلام، على عليه السلام فرمود: به محضر رسول خدا در خانه ام سلمه رفتم در حالى كه آيه تطهير نازل شده بود. رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: اى على! اين آيه در باره تو و دو نوه من و امامان از فرزندانت نازل شده است، عرض كردم: اى رسول خدا امامان بعد از تو چند نفرند؟ فرمود: تو اى على سپس پسرانت حسن و حسين، و بعد از حسين فرزندش على، و پس از على فرزندش محمد، و پس از محمد فرزندش جعفر، و بعد از جعفر فرزندش موسى، و پس از موسى فرزندش على، و پس از على فرزندش محمد، و پس از محمد فرزندش على، و بعد از على فرزندش حسن، و حجت فرزند حسن، اين چنين نامهاى ايشان را بر ساق عرش نوشته ديدم؛ پس از خداى تعالى از آنها پرسيدم؟ فرمود: اى محمد ايشان امامان بعد از تو هستند كه پاكيزه و معصومند، و دشمنانشان ملعون (و از رحمت من دورند)

الخزاز القمي الرازي، أبي القاسم علي بن محمد بن علي (متوفاي400هـ)، كفاية الأثر في النص على الأئمة الاثني عشر، ص156، تحقيق: السيد عبد اللطيف الحسيني الكوه كمري الخوئي، ناشر: انتشارات ـ قم، 140هـ.
المجلسي، محمد باقر (متوفاى1111هـ)، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج36، ص336، تحقيق: محمد الباقر البهبودي، ناشر: مؤسسة الوفاء - بيروت - لبنان، الطبعة: الثانية المصححة، 1403هـ - 1983م.

habiballahafg;530903 نوشت:
اگر امامت جزو اصول دین هست ایا ایه ای در قران هست که مورد قبول هر دو گروه سنی و شیعه باشه و در باب امامت باشه ؟

در اينكه امامت جزئي از اصول دين هست در ان هيچ شكي نمي باشد و اين مسئله يك منطق متف عليه نزد فريقين مي باشد كه حتي در نزد اهل سنت به اجماع هم رسيده است امامت جز اصول دين مي باشد

بنده حقير فقط اجماع اهل سنت در اين زمينه را مي اورم كه هيچ معاندي توانايي مردود كردن ان را نداشته باشد علت اينكه اجماع را مي اورم اين هست كه انكار اجماع در نزد اهل سنت دليل بر ثبوت كفر بر هر شخصي مي باشد من انكر ما ثبت بالتواتر و الاجماع فهو كافر

حالا با هم ببينيم اجماع امامت كه جزئي از اصول دين در نزد اهل سنت مي باشد

اتفق جمهور اهل السنة والجماعة على اصول من اركان الدين كل ركن منها يجب على كل عاقل بالغ معرفة حقيقته ولكل ركن منها شعب وفي شعبها مسائل اتفق اهل السنة فيها على قول واحد وضللوا من خالفهم فيها
والركن الحادى عشر في معرفة الخلافة والامامة وشروط الزعامة

علماء و جمهور اهل سنت اتفاق دارند بر اصول كه از اركان دين مي‌باشد و بر هر عاقل واجب است شناخت حقيقت آن ها كه يازدهمين از آن اركان خلافت و امامت مي‌باشد، به عبارتي اين ها قائل به دوازده تا اصول مي‌باشند.

الكتاب: الفرق بين الفرق وبيان الفرقة الناجية - المؤلف: عبد القاهر بن طاهر بن محمد بن عبد الله البغدادي التميمي الأسفراييني، أبو منصور (المتوفى: 429هـ(- الناشر: دار الآفاق الجديدة - بيروت الطبعة: الثانية- ج 1- ص 310
http://shamela.ws/browse.php/book-6520#page-308

حقير ترجمه شخصيت علمي عبدالقادر بغدادي را هم همين جا برايتان مي نويسم تا كسي نتواند شخصيت علمي او را هم تخطئه كمند و ثابت شود كه يك شخص عادي چنين ادعايي را نكرده است بله يكي از كبار علماي تاريخ اهل سنت اينم مسئله را اعتراف كرده است

امام جرح و تعديل اهل سنت يعني امام ذهبي درباره او مي گويد:
هو عبد القاهر بن طاهر بن محمد بن عبد الله التميمي، البغدادي، الشافعي (أبو منصور) فقيه، أصولي، متكلم، أديب، مشارك في أنواع من العلوم، العلامة البارع، المتفنن الاستاذ، أبو منصور البغدادي، نزيل خراسان، وصاحب التصانيف البديعة، وأحد أعلام الشافعية
سير أعلام النبلاء (17/ 572-573)

إمام عظيم القدر جليل المحل كثير العلم حبر لا يساجل في الفقه وأصوله والفرائض والحساب وعلم الكلام، اشتهر اسمه وبعد صيته وحمل عنه العلم أكثر أهل خراسان
طبقات الشافعية الكبرى (5/ 136)

عالم مقدس ملکوت;533696 نوشت:
بزرگوار امامت جزو اصول الدین نیست بلکه جزو اصول مذهب هست ! اصول دین اسلام فقط سه چیز است و ان توحید و معاد و نبوت است ... برای اطلاعات بیشتر نظر بزرگ مفسر جهان تشیع حضرت ایت الله العظمی جوادی املی حفظه الله تعالی را جویا شوید

امامت يكي از اصول دين اسلام هست كه در نزد اهل سنت و شيعه به اجماع رسيده است فلهذا اگر هم دوست داريد عقايد شيعه را هم بدانيد مي توانيد عقايد كبار و اجلا علماي شيعه را از تاريج بازجست بزنيد از شهيد ثاني علامه علي صاحب حدائق و الي اخر

baradar;534275 نوشت:
در اينكه امامت جزئي از اصول دين هست در ان هيچ شكي نمي باشد و اين مسئله يك منطق متف عليه نزد فريقين مي باشد كه حتي در نزد اهل سنت به اجماع هم رسيده است امامت جز اصول دين مي باشد

بنده حقير فقط اجماع اهل سنت در اين زمينه را مي اورم كه هيچ معاندي توانايي مردود كردن ان را نداشته باشد علت اينكه اجماع را مي اورم اين هست كه انكار اجماع در نزد اهل سنت دليل بر ثبوت كفر بر هر شخصي مي باشد من انكر ما ثبت بالتواتر و الاجماع فهو كافر

حالا با هم ببينيم اجماع امامت كه جزئي از اصول دين در نزد اهل سنت مي باشد

اتفق جمهور اهل السنة والجماعة على اصول من اركان الدين كل ركن منها يجب على كل عاقل بالغ معرفة حقيقته ولكل ركن منها شعب وفي شعبها مسائل اتفق اهل السنة فيها على قول واحد وضللوا من خالفهم فيها
والركن الحادى عشر في معرفة الخلافة والامامة وشروط الزعامة

علماء و جمهور اهل سنت اتفاق دارند بر اصول كه از اركان دين مي‌باشد و بر هر عاقل واجب است شناخت حقيقت آن ها كه يازدهمين از آن اركان خلافت و امامت مي‌باشد، به عبارتي اين ها قائل به دوازده تا اصول مي‌باشند.

الكتاب: الفرق بين الفرق وبيان الفرقة الناجية - المؤلف: عبد القاهر بن طاهر بن محمد بن عبد الله البغدادي التميمي الأسفراييني، أبو منصور (المتوفى: 429هـ(- الناشر: دار الآفاق الجديدة - بيروت الطبعة: الثانية- ج 1- ص 310
http://shamela.ws/browse.php/book-6520#page-308

حقير ترجمه شخصيت علمي عبدالقادر بغدادي را هم همين جا برايتان مي نويسم تا كسي نتواند شخصيت علمي او را هم تخطئه كمند و ثابت شود كه يك شخص عادي چنين ادعايي را نكرده است بله يكي از كبار علماي تاريخ اهل سنت اينم مسئله را اعتراف كرده است

امام جرح و تعديل اهل سنت يعني امام ذهبي درباره او مي گويد:
هو عبد القاهر بن طاهر بن محمد بن عبد الله التميمي، البغدادي، الشافعي (أبو منصور) فقيه، أصولي، متكلم، أديب، مشارك في أنواع من العلوم، العلامةالبارع، المتفنن الاستاذ، أبو منصور البغدادي، نزيل خراسان، وصاحب التصانيف البديعة، وأحد أعلام الشافعية
سير أعلام النبلاء (17/ 572-573)

إمام عظيم القدر جليل المحل كثير العلم حبر لا يساجل في الفقه وأصوله والفرائض والحساب وعلم الكلام، اشتهر اسمه وبعد صيته وحمل عنه العلم أكثر أهل خراسان
طبقات الشافعية الكبرى (5/ 136)

سلام آقای برادر
خیلی ممنون از پاسختون
خدا رو شکر که آدم هایی به سواد و اشراف شما هستند
منم این سوال رو به همین سبک سوال کننده از خیلی ها پرسیدم درست از پس پاسخ برنمی آمدن
د

فقط یک نکته از این حقیر: یکی از دوستانم که آمریکایی الصل هستند و سال هاست در ایران و آمریکا کارهای تبلیغی انجام می دهند یک بار این جمله رو گفتند:
ما توی دین و مذهبمون با وجود غنای مطالب و درستی و بر حق بودن آن ها قدرت پاسخ گویی و ایستادن در مقابل همه ی سوالات و شبهات و سرآمدشدن در بین همه ی ایدئولوژی ها را داریم
منتها باید این علوم و مطالب از بین کتاب های چند هزار صفحه ای وقدیمی و لغات ثقیل و سنگین به یک شکل قابل فهم دربی آید...یک نفر علوم را از آن کتاب ها خارج کند و در اختبار عموم قرار دهد

من مطالب شما رو خیلی دوست داشتم ولی خیلی سخته... بعضی جملات عربی هم فارسیشون رو نیاوردید
به هر حال دست شما درد نکنه
استفاده بردیم

Sa-Ka;534291 نوشت:
سلام آقای برادر
خیلی ممنون از پاسختون
خدا رو شکر که آدم هایی به سواد و اشراف شما هستند
منم این سوال رو به همین سبک سوال کننده از خیلی ها پرسیدم درست از پس پاسخ برنمی آمدند

فقط یک نکته از این حقیر: یکی از دوستانم که آمریکایی الصل هستند و سال هاست در ایران و آمریکا کارهای تبلیغی انجام می دهند یک بار این جمله رو گفتند:
ما توی دین و مذهبمون با وجود غنای مطالب و درستی و بر حق بودن آن ها قدرت پاسخ گویی و ایستادن در مقابل همه ی سوالات و شبهات و سرآمدشدن در بین همه ی ایدئولوژی ها را داریم
منتها باید این علوم و مطالب از بین کتاب های چند هزار صفحه ای وقدیمی و لغات ثقیل و سنگین به یک شکل قابل فهم دربی آید...یک نفر علوم را از آن کتاب ها خارج کند و در اختبار عموم قرار دهد

من مطالب شما رو خیلی دوست داشتم ولی خیلی سخته... بعضی جملات عربی هم فارسیشون رو نیاوردید
به هر حال دست شما درد نکنه
استفاده بردیم

عليكم سلام به شما دوست عزيزم

عرض ادب و احترام و هم چنين سپاس فراوان از اظهار لطف شما دوست عزيزم

بنده حقير تصاوير اين كتاب را هم دارم اگر كسي مايل بود اشاره كند و به ما دستور دهد تصاوير اين كتاب را هم اپلود و سپس ارسال خواهم نمود

مطالب در اين مورد در مصادر شيعه و اهل سنت بسيار كثير هست لذا بنده براي جلوگيري از اطلاف وقت و همچنين براي اينكه مانع از خستگي خواننده شوم مطلبي را اشاعه كردم كه قابل مناقشه نباشد و اگر دوست داريد مي توانم بقيه مطالب را هم ارائه كنم فقط منتظر دستور شما هستيم قربان :ok:

شما ترجمعه كدام بخش را مي خواهيد دوست عزيزم البته شايان ذكر هست كه در ان قسمتي كه ميگويد والركن الحادى عشر في معرفة الخلافة والامامة وشروط الزعامة يعني ركن يازدهم خلافت و امامت هست بايد توجه كنيد كه اين ركن يازدهم عطف به همان اجماع اهل سنت هست كه اقاي عبدالقادر بغدادي كه از معاصرين شيخ مفيد و سيد مرتضي و شيخ طوسي هست گفتند اجماع اهل سنت بر اين هست كه اصول همان اركان هست و ايشان مي ايند اصول دين را توضيح مي دهند كه يازدهمين ان خلافت و امامت هست لذا ديگر من انرا ترجمه نكرده ام

با سپاس فراروان از حضرتعالي

[="Blue"]

baradar;534279 نوشت:
امامت يكي از اصول دين اسلام هست كه در نزد اهل سنت و شيعه به اجماع رسيده است فلهذا اگر هم دوست داريد عقايد شيعه را هم بدانيد مي توانيد عقايد كبار و اجلا علماي شيعه را از تاريج بازجست بزنيد از شهيد ثاني علامه علي صاحب حدائق و الي اخر

چند حدیثی که جنابعالی ذکر کردی اولا اصلا این مطلب را نمیرساند که امامت به صورت مستقل جزو یکی از اصول دین باشد ثانیا قرار نیست با هر حدیثی اصولی در دین ساخته شود بلکه احادیث باید ان قدر زیاد و متاواتر و در کتاب های اصلی باشد که مورد اجماع امت قرار بگیرد که حکم به اصول بودنش بکنند که امامت از این امر محروم است ... قرار نیست با هر نظری از محدثین مختلف اصولی در دین ساخته شود که در این صورت از زمین به اسمان اصول دین مختلف خواهد رسید ! اصول اصلی دین یعنی امری که با ترک ان کفر حاصل میشود ! کدام یک از علمای شیعه گفته اند که با ترک امامت کفر حاصل میشود ؟؟ یعنی 90 درصد مسلمین جهان کافرند ؟؟!!!! امامت مورد قبول شیعه و سنی هست ولی نه اینکه جزو اصول دین باشد .. بلکه جزو فروعات هست و هر کدام از دو مذهب تفسیر خود را بر امامت دارند .... اصول دین یعنی امور ثلاثه ای که ایمان بر ان ها استوار است ....

برای اطلاع از اصول دین اهل سنت به سایت جامع فتاوای اهل السنت در لینک زیر رجوع کنید که در صفحه اول سایت اصول دین و اصول ایمان را گذاشته اند و در هیچ کدام امامت به چشم نمیخورد !

http://www.islampp.com/index.php[/]

عالم مقدس ملکوت;534660 نوشت:
چند حدیثی که جنابعالی ذکر کردی اولا اصلا این مطلب را نمیرساند که امامت به صورت مستقل جزو یکی از اصول دین باشد

دوست عزيز احاديث ما در قبال پرسش برادر عزيزي بود كه سوال داشتند ايا از ناحيه پيغمبر رواياتي در باب نام اهل بيت و امامت انها امده است اينها چه ارتباطي با اصول دين دارد؟ اضافه بر اينكه اگر شما واقعا شما در همه مسائل ديني اينقدر زود سنج و سطحي نگر هستيد بايد فاتحه بقيه مطالب شما را هم خواند زيرا همين طور بدون دقت قلم فرسايي مي كنيد لهذا مطالب را مجدد بخوانيد اميد هست در ذمه السلام علي من اتبع الهدي باشيد

بعد فرموديد امامت به صورت مستقل جز از اصول دين باشد، ببخشيد بهتر نيست اين جمله را براي خودتان هم يك بار معنا كنيد كه ما هم بفهميم كه چيست؟ درست هست كه لفاظه بازي مانيتيسم كلام را افزايش مي دهد اين متاسفانه مطالب شما و نوتار هاي شما تخلص در ان رعايت نمي شود دوست عزيز

علاوه بر اين ما ثابت كرديم احجماع امت اسلامي بر اين هست كه امامت جزئي از اصول دين هست لذا ما نيازي به اجتهاد شما نداريم و خروج از اين اجماع دليلي بر اثبات كفر هست كه حكمش را هم گفتيم


عالم مقدس ملکوت;534660 نوشت:
ثانیا قرار نیست با هر حدیثی اصولی در دین ساخته شود بلکه احادیث باید ان قدر زیاد و متاواتر و در کتاب های اصلی باشد که مورد اجماع امت قرار بگیرد که حکم به اصول بودنش بکنند که امامت از این امر محروم است ...


پس مسئله امامت به تواتر نرسيده است؟ يك حديث غدير خود به تنهايييييييييييي به تواتر لفظي رسيده است حالا بماند مطالب ديگري كه در باب امامت امده است البته فكگر نكنم شما هم معناي تواتر را بدانيد چيست چون اگر مي دانستيد اين سوتي به اين بزرگي را نمي داديد البته اگر هم در منظر شما متواتر ضعيف وجود نداشته باشد

ثانيا ما براي اثبات امامت نيازي به روايات نداريم بلكه قران ما را كفايت مي كند و ما را از اينكه بخواهيم به روايات احتجاج كنيد اغني نموده است لذا قبل از اينكه وارد جلگه روايات بشويد بهتر هست سري به قران مي زديد تا يقين حاصل مي كرديد كه تفكر امامت جزئي از اصول دين هست كه قران در ايات متعدد به ان اشاره نموده است مانند اني جاعلك للناس اماما

عالم مقدس ملکوت;534660 نوشت:
قرار نیست با هر نظری از محدثین مختلف اصولی در دین ساخته شود که در این صورت از زمین به اسمان اصول دین مختلف خواهد رسید !

اتفاقا اشكال ما هم در هيمن جا هست زيرا قرار نيست اجماع امت به خاطر مطالب شما كه نه برگرفته از سنت هست و نه قران دجار چالش شود زيرا همان طور كه ما عارض شديم طبق اجماع امت امامت از اصول دين مي باشد

عالم مقدس ملکوت;534660 نوشت:
اصول اصلی دین یعنی امری که با ترک ان کفر حاصل میشود ! کدام یک از علمای شیعه گفته اند که با ترک امامت کفر حاصل میشود ؟؟ یعنی 90 درصد مسلمین جهان کافرند ؟؟!!!!

اولا شما بفرمايد كه اين 90 درصد را از كجا اورده ايد؟ نكند اين امار شما هم بمثال همان امار عدم تواتر مبحث امامتتان هست؟

مطلب دوم همين 90 در صد مسلمين يعني اهل سنت كه حقير نيز از اين مذهب هستم خود معتقد هستند من انكر امامت ابي بكر و عمر فهو كافر ايا به نظر ما شما كافر هستيد؟

نتنها در مذهب شيعه بلكه در مذهب اهل سنت هم حكم بر اين هست اگر كسي منكر امامت شود كافر هست در نتيجه ادعاي شما مردود هست

عالم مقدس ملکوت;534660 نوشت:
امامت مورد قبول شیعه و سنی هست ولی نه اینکه جزو اصول دین باشد بلکه جزو فروعات هست و هر کدام از دو مذهب تفسیر خود را بر امامت دارند

پاسخ شما يك بار داده شده است لذا اگر بضاعت علمي داريد بحث علمي كنيد ورديه بزنيد وگرنه تكرار مكررات به عنوان فضل علمي محسوب نمي شود دوست عزيز

ما گفتيم امامت به اجماع امت اسلامي از اصول دين مي باشد و يا به قول شما 90 درصصد مسلمانان جهان امامت را از اصول دين مي دانند

اتفق جمهور اهل السنة والجماعة على اصول من اركان الدين كل ركن منها يجب على كل عاقل بالغ معرفة حقيقته ولكل ركن منها شعب وفي شعبها مسائل اتفق اهل السنة فيها على قول واحد وضللوا من خالفهم فيها
والركن الحادى عشر في معرفة الخلافة والامامة وشروط الزعامة

علماء و جمهور اهل سنت اتفاق دارند بر اصول كه از اركان دين مي‌باشد و بر هر عاقل واجب است شناخت حقيقت آن ها كه يازدهمين از آن اركان خلافت و امامت مي‌باشد، به عبارتي اين ها قائل به دوازده تا اصول مي‌باشند.

الكتاب: الفرق بين الفرق وبيان الفرقة الناجية - المؤلف: عبد القاهر بن طاهر بن محمد بن عبد الله البغدادي التميمي الأسفراييني، أبو منصور (المتوفى: 429هـ(- الناشر: دار الآفاق الجديدة - بيروت الطبعة: الثانية- ج 1- ص 310
http://shamela.ws/browse.php/book-6520#page-308


عالم مقدس ملکوت;534660 نوشت:
اصول دین یعنی امور ثلاثه ای که ایمان بر ان ها استوار است

زحمتي بكشيد اين تاويلات و تفاسير خود را به ما بگويد از كجا استخراج مي كنيد و منابع و ماخذتان كجا هست

دوست خوب دقت كنند چقدر فرمايش اساطيري كردند ايشان كه فكر كنم در قاموس فلاسفه هم نشود گنجانده شود

اصول دین یعنی امور ثلاثه ای که ایمان بر ان ها استوار است

يكي جمله بالا را برايمان تفسير كند

جالب هست كه در خط قبل خودش گفته امامت را هر كسي هر طور مي خواهد تاويل مي كند گويا خود ايشان هم در ذمه سخن خودشان هست زيرا مطالبش فكر نكنم تاكنون به گوش هيچ كدام از مذاهب اسلامي حتي اباذيه هم خورده باشد

عالم مقدس ملکوت;534660 نوشت:
برای اطلاع از اصول دین اهل سنت به سایت جامع فتاوای اهل السنت در لینک زیر رجوع کنید که در صفحه اول سایت اصول دین و اصول ایمان را گذاشته اند و در هیچ کدام امامت به چشم نمیخورد !

سايتي كه تحت فيلتر جمهوري اسلامي ايران باشد يعني در قائده اسلامي نيست لذا اين سايت نمي تواند اهل سنت باشد نكته دوم ما اجماع اهل سنت را مبني بر اينكه امامت جزئي از اصول دين هست را اورديم و طبق اين فتوا اگر كسي اين اجماع را منكر شود كافر هست مگر مي شود خود اهل سنت حكم به اجماع كند بعدا خودشان ،‌ خودشان را هم تكفير كنند؟ برادر چيزي بگويد كاربران به شما نخندند

اينها كبار علماي اهل سنت هستند خوب بخوان

قاضی بیضاوی میگوید
ان الامامه من اعظم مسائل اصول الدین التی مخالفتها توجب الکفر و البدعه
امامت از بزرگترین مسائل اصول دین است که مخالفت با ان موجب کفر و بدعت میشود
منهاج الوصول فی معرفه علم الاصول ص167 قاضی بیضاوی

امام سبكي كه جايگاه ويژه درميان اهل سنت دارد، نيز مي‌گويد:
بخلاف الإمامة فإنها من الأصول ومخالفتها بدعة ومؤثرة في الفتن.
به خلاف امامت كه از جمله اصول به حساب مي‌آيد و مخالفتش بدعت به حساب آمده و مؤثر در فتنه واقع شدن مي‌باشد.
الإبهاج ،ج 2، ص 296

جناب بدخشي كه از علماء احناف مي‌باشد و جايگاه ويژه در ميان اهل سنت دارد در شرح سخنان بيضاوي مي‌گويد:
بخلاف الإمامة فإنها من الأصول ومخالفتها يقتضي الي الامرين.
بخلاف امامت كه از اصول مي‌باشد و مخالفتش انسان را به دو امر بدعت و كفر مي‌كشاند.
مناقب الرسول بدخشي ج 2، ص226

جناب فخرالدين جاوردي نيز مي‌گويد:
و اجاب عنه به أن اولين اعني الاقامة‌ و التسمية لا نسلم عنهما مما تواتر دوائي علي نقلي هما لان أن هما من الفروع بخلاف نصي الذي يدل علي (رضي الله عنه)امامة علي فأن في مخالفته بدعة العظيمة .
دوتاي اولي؛ يعني: اقامه و تسيمه از جمله فروع مي‌باشد بخلاف نصي كه دلالت مي‌كند بر امامت حضرت علي (عليه السلام) كه در مخالفتش بدعت عظيم مي‌باشد.
السراج الوهاج في شرح المنهاج ج2،ص730

موضوع قفل شده است