قرآن

تب‌های اولیه

2 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
قرآن

سلام
خداوند در سوره مبارکه نجم می فرمایید

آنان كه از گناهان بزرگ و زشتكاريها جز لغزشهاى كوچك خوددارى مى‏ورزند پروردگارت [نسبت به آنها] فراخ‏آمرزش است وى از آن دم كه شما را از زمين پديد آورد و از همان‏گاه كه در شكمهاى مادرانتان [در زهدان] نهفته بوديد به [حال] شما داناتر است پس خودتان را پاك مشماريد او به [حال] كسى كه پرهيزگارى نموده داناتر است (32)

منظور از "إِلَّا اللَّمَمَ "چیست و شامل چه می شود
الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ إِلَّا اللَّمَمَ إِنَّ رَبَّكَ وَاسِعُ الْمَغْفِرَةِ هُوَ أَعْلَمُ بِكُمْ إِذْ أَنشَأَكُم مِّنَ الْأَرْضِ وَإِذْ أَنتُمْ أَجِنَّةٌ فِي بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ فَلَا تُزَكُّوا أَنفُسَكُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقَى ﴿32﴾

با سلام خدمت دوست عزيز

samandr;52915 نوشت:
منظور از "إِلَّا اللَّمَمَ "چیست و شامل چه می شود

" لمم" (بر وزن قلم) به گفته" راغب" در" مفردات" به معنى نزديك شدن به گناه است، و از گناهان صغيره نيز تعبير به لمم مى‏شود، اين واژه در اصل از ماده" المام" گرفته شده كه به معنى نزديك شدن به چيزى بدون انجام آن است و گاه به اشياء قليل و كم نيز اطلاق شده است (اطلاق آن بر گناه صغيره نيز به همين جهت است).
مفسران نيز تفسيرهايى در همين حدود براى" لمم" ذكر كرده‏اند، بعضى آن را به" گناه صغيره"، و بعضى به" نيت معصيت بدون انجام آن"، و بعضى به" معاصى كم اهميت" تفسير كرده‏اند.
گاه نيز گفته شده است كه" لمم" هر گونه گناه را اعم از صغيره و كبيره شامل مى‏شود مشروط بر اينكه عادت نشده باشد، و گاه گاه اتفاق بيفتد، و انسان متذكر گردد و توبه كند.
در روايات اسلامى نيز تفسيرهاى گوناگونى براى اين واژه آمده است، در حديثى از امام صادق مى‏خوانيم كه در تفسير اين آيه فرمود:
هو الذنب يلم به الرجل فيمكث ما شاء اللَّه، ثم يلم به بعد:
" منظور گناهى است كه انسان به سراغ آن مى‏رود سپس مدتى از گناه خوددارى كرده بار ديگر به آن آلوده مى‏شود" (و هرگز كار هميشگى او نيست) «1».
در حديث ديگرى نيز از همان امام ع مى‏خوانيم:
اللمم الرجل يلم به الذنب فيستغفر اللَّه منه:
" لمم آن است كه انسان به سراغ گناهى رود سپس از آن استغفار كند" «2».
روايات ديگرى نيز به همين معنى نقل شده است.
قرائن موجود در آيه نيز گواهى مى‏دهد كه" لمم" به معنى گناهانى است كه احيانا از انسان سر مى‏زند، سپس متوجه مى‏شود و آن را ترك مى‏گويد، زيرا استثناء" لمم" از" كبائر" (با توجه به اينكه ظاهر استثناء، استثناء متصل است) گواهى است بر اين معنا.
بعلاوه در جمله بعد قرآن مى‏گويد:" آمرزش پروردگار تو گسترده است" (إِنَّ رَبَّكَ واسِعُ الْمَغْفِرَةِ).
اين نيز دليلى است بر اينكه گناهى از او سر زده كه نياز به غفران پروردگار دارد، نه تنها قصد و نيت و نزديك شدن به گناه بى آنكه آن را مرتكب شده باشد.
به هر حال منظور اين است كه نيكوكاران ممكن است لغزشى داشته باشند، ولى گناه بر خلاف طبع و سجيه آنهاست، روح و قلب آنها همواره پاك است و آلودگيها جنبه عرضى دارد، و لذا به محض ارتكاب گناه پشيمان مى‏شوند و از خدا تقاضاى بخشش مى‏كنند، چنان كه در آيه 201 اعراف مى‏خوانيم:
إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ:
" پرهيزگاران هنگامى كه گرفتار وسوسه‏هاى شيطانى كه پيرامون وجود آنها در گردش است مى‏شوند به ياد خدا مى‏افتند و بينا مى‏گردند (و توبه مى‏كنند)".

تفسير نمونه، ج‏22، ص: 538
__________________________________________________
(1 و 2) كافى جلد دوم كتاب الايمان و الكفر باب اللمم (صفحه 320).

موضوع قفل شده است