جمع بندی اگر مردم زمان، لیاقت حضور امام را نداشتند پس چرا خداوند، ارسال امامان را به تاخیر نینداخت؟

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اگر مردم زمان، لیاقت حضور امام را نداشتند پس چرا خداوند، ارسال امامان را به تاخیر نینداخت؟

السلام علی من اتبع الهدی

خداوند پیامبر اسلام، صلی الله علیه و آله وسلم را زمانی فرستاد که جامعه از نظرعقلی برای پذیرش پیامبرخاتم آماده بودند. خداوند پیامبرعزیزمان را زودتر نفرستاد زیرا میدانست که انسانها قادر به پذیرش او نیستند. پس ارسال پیامبر را زمانی انجام داد که جامعه آماده بود.
ولی اینگونه که من اطلاع دارم برای پذیرش امام، آماده نبودند و حتی الان که هزار وچند سال ازآن زمان می گذرد هنوز آمادگی لازم را کسب نکرده اند.
پس حکمت خداوند حکیم از ارسال ائمه ی اطهار چه بود؟ وقتی مردم از نظر عقلی، قادر به پذیرش ولی معصوم و امام نیستند چرا خداوند آنان را فرستاد که هریک درنهایت غربت و مظلومیت به سر ببرند و یکی پس از دیگری این چنین مظلومانه به شهادت برسند؟
ممنون از پاسخ کامل شما

[=arial]

با نام الله


[=arial]


[=arial] کارشناس بحث: استاد شعیب

با سلام
این که بگوییم که :

لبیک یا علی النقی;529165 نوشت:
خداوند پیامبر اسلام، صلی الله علیه و آله وسلم را زمانی فرستاد که جامعه از نظرعقلی برای پذیرش پیامبرخاتم آماده بودند. خداوند پیامبرعزیزمان را زودتر نفرستاد زیرا میدانست که انسانها قادر به پذیرش او نیستند. پس ارسال پیامبر را زمانی انجام داد که جامعه آماده بود.

شاید به این صورت زیاد درست به نظر نرسد چرا که حضرت فرمود: «ما ُاوِذي نبي مثل ما اوذيتُ؛ هيچ پيامبري مانند من با ناملايمت هاي روزگار روبه رو نشد و آزار نديد». همین اعراب در طول13 سال چه اذیت هایی که به پیامبر نرساندند و چه تحریم ها که در حق آن حضرت روا نداشتند سه سال او را در شعب ابی طالب مورد حصر اقتصادی قرار دادند و... و بعد از هجرت پیامبر 10 سال بیش از 80جنگ را بر پیامبر تحمیل کردند!! در همان مدینه هم که مدعیان دفاع از رسالت بودند چه خیانت ها و بی وفایی ها که درباره حضرت روا نداشتند که گوشه ای از آن در سوره توبه مشهود است از نظر پیروی دینی هم که سوره جمعه پرده از کار آنها برداشته و خدا به آنها اعتراض می کند و می فرماید:
"وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انفَضُّوا إِلَيْهَا وَتَرَكُوكَ قَائِمًا قُلْ مَا عِندَ اللَّهِ خَيْرٌ مِّنَ اللَّهْوِ وَمِنَ التِّجَارَةِ وَاللَّهُ خَيْرُ الرَّازِقِينَ "و چون داد و ستد يا سرگرميى ببينند، به سوى آن روى‏آور مى‏شوند، و تو را در حالى كه ايستاده‏اى ترك مى‏كنند. بگو: «آنچه نزد خداست از سرگرمى و از داد و ستد بهتر است، و خدا بهترين روزى‏دهندگان است.»
و از همه مهمتر بزرگ ترین سفارش پیامبر را با آن همه تاکید و بیعتی که بر آن گرفتند(ولایت امام علی(ع)) بعد از چند ماه به راحتی زیر پا گذاشتند و از ولایت روی تافته به در خانه دیگران رفتند.
آیا این مردم آماده ترین مردم برای پذیرش پیامبر بودند؟؟ به نظر اینگونه نیست .و باید وجه ارسال خاتم پیامبران را در این محیط در چیز دیگری جستجو کرد.
به نظر برخی علت ارسال پیامبر خاتم در محیط عربستان آنروزی ظرفیت و آمادگی ادبی حاکم بر عربستان آن روز و قدرت نگهداری و صیانت زبان عربی از معجزه پیامبر خاتم به عنوان قرآن بود. معجزه پیامبر خاتم می بایست در محیطی ارائه شود که صیانت از آن به عنوان یک معجزه جاوید و مانا در همان عصر و اعصار آینده برای ارایه به مشتاقان پذیرش دین حق صورت گیرد و این محیط همان عربستان 1400 سال قبل بوده است.

لبیک یا علی النقی;529165 نوشت:
ولی اینگونه که من اطلاع دارم برای پذیرش امام، آماده نبودند و حتی الان که هزار وچند سال ازآن زمان می گذرد هنوز آمادگی لازم را کسب نکرده اند.
پس حکمت خداوند حکیم از ارسال ائمه ی اطهار چه بود؟ وقتی مردم از نظر عقلی، قادر به پذیرش ولی معصوم و امام نیستند چرا خداوند آنان را فرستاد که هریک درنهایت غربت و مظلومیت به سر ببرند و یکی پس از دیگری این چنین مظلومانه به شهادت برسند؟
ممنون از پاسخ کامل شما

امامت هم به عنوان ادامه رسالت به عنوان اتمام حجت بر مردم هر عصری صورت می گرفت تا جایی که امامان یک به یک آمدند و در هر عصری نور افشانی کرده و اکثرا مورد بی مهری مردم قرار گرفتند تا آنجا که قصد از میان برداشتن آخرین حجت الهی را داشتند که به حکمت بالغه الهی این حجت آخرین برای بشر به عنوان یک حجت ذخیره شد و حتی در غیبت برای همه حجت اند تا باشد که آمادگی برای پذیرش حضرتش ایجاد شود و خدا جهان را به نورش روشن کند.
پس آمدن ائمه همان گونه که آمدن پیامبر برای اتمام حجت و به مقتضای حکمت الهی بوده است در زمان پس از پیامبر و در راستای تفسیر قرآن صورت گرفت و علت بودن آنها نه فقط از برای آمادگی مردم بوده( همان طور که در زمان پیامبر هم این گونه نبود) بلکه از برای اتمام حجت و ادامه دار بودن امر حجت الهی در بین مردم صورت گرفته است.

لبیک یا علی النقی;529165 نوشت:
خداوند پیامبر اسلام، صلی الله علیه و آله وسلم را زمانی فرستاد که جامعه از نظرعقلی برای پذیرش پیامبرخاتم آماده بودند. خداوند پیامبرعزیزمان را زودتر نفرستاد زیرا میدانست که انسانها قادر به پذیرش او نیستند. پس ارسال پیامبر را زمانی انجام داد که جامعه آماده بود.
ولی اینگونه که من اطلاع دارم برای پذیرش امام، آماده نبودند و حتی الان که هزار وچند سال ازآن زمان می گذرد هنوز آمادگی لازم را کسب نکرده اند.
پس حکمت خداوند حکیم از ارسال ائمه ی اطهار چه بود؟ وقتی مردم از نظر عقلی، قادر به پذیرش ولی معصوم و امام نیستند چرا خداوند آنان را فرستاد که هریک درنهایت غربت و مظلومیت به سر ببرند و یکی پس از دیگری این چنین مظلومانه به شهادت برسند؟

با سلام
به نظر می رسد باید میان آمادگی حداقلی برای شروع اسلام و شروط کمال آن تفاوت قائل شد، بدون شک شرائط حداقلی و مقدمات شروع اسلام که همان شرایط حفظ تعالیم اسلام و... بود در زمان بعثت پیامبر(ص) در عربستان فراهم بوده است اما ظهور وبروز جاودانگی، و فراگیر شدن آن در سرتاسر کره خاکی نیازمند گذر زمان و فراهم شدن سایر شرایط است.

اما مسئله امامت، اولا این امر مختص به زمان خاص یا شرایط ویژه ای نیست و باید در هر زمانی واسطه ای بین آسمان و زمین باشد و زمین هیچ گاه از حجت خداوند خالی نمی شود، چه مردم قدر و منزلت آن را بدانند یا ندانند:
«لَوْ بَقِيَتِ‏ الْأَرْضُ‏ يَوْماً وَاحِداً بِلَا إِمَامٍ‏ مِنَّا لَسَاخَتِ‏ الْأَرْضُ‏ بِأَهْلِهَا» (احتجاج، طبرسی، ج2، ص317؛ دلائل الامامه، ابن جریر طبری، ص436)

ثانیا: اینکه همیشه تقابل بین حق و باطل وجود داشته است و اگر بنا بود مظلومیت فرستادگان الهی مانع ارسال آنها شود هرگز هیچ پیامبری نباید فرستاده می شد، چون همه آنها چه زجرهایی که نکشیدند و برخی نیز مانند حضرت یحیی(ع) ذبح شدند.

و ثالثا: فاصله بین نبوت و امامت مفاسد فراوان دیگری به دنبال داشت:

1- هرگز اسلام بدون امامت باقی نمی ماند، یعنی خود امامت یکی از شرایط حداقلی ظهور اسلام بوده است، بدیهی است اگر حرکت های سیاسی امام علی(ع) و امام حسن(ع) نبود، اگر قیام سیدالشهدا(ع) نبود اگر افشاگری های امام سجاد(ع) و تعالیم و شاگردپروری صادقین(ع) و و حرکت های سایر ائمه(ع) نبود امروز جز اسمی از اسلام شنیده نمی شد.

2- وجود اهل بیت (ع) برای انسان های حق جوی آن عصر، و به ثمر نشاندن استعدادهایشان ضروری می بود، اگر بر فرض فاصله ای بین نبوت و امامت می افتاد هرگز شاهد بروز شخصیت های بزرگی چون تک تک شهدای کربلا، و سایر اصحاب ائمه(ع) نبودیم.

علاوه بر این که امروزه نیز امامت، گواه بر صحت عمل به دین موجود است، یعنی یکی از دلایل ما بر اینکه بفهمیم فقه موجود و شریعتی که به آن عمل می کنیم همان اسلام ناب محمدی هست و تحریف جدی نشده وجود حضرت مهدی(ع) است، چون اگر تعالیم اسلام دچار انحراف شده بود یا روایتی کلیدی از دست رفته بود بر امام زمان(ع) به عنوان حافظ شریعت لازم بود آن را به طریقی به مسلمان ها برساند، پس معلوم میشود فقه و روایات موجود گره گشا هست( امامت در بینش اسلامی، علی ربانی گلپایگانی، براهین ضرورت وجود امام)

برا اتمام حجت لازم بود امامانی بیاند وقدرنشناسی مردم مشخص شود....

سوال:
خداوند پیامبر اسلام، صلی الله علیه و آله وسلم را زمانی فرستاد که جامعه از نظرعقلی برای پذیرش پیامبرخاتم آماده بودند. خداوند پیامبرعزیزمان را زودتر نفرستاد زیرا میدانست که انسانها قادر به پذیرش او نیستند. پس ارسال پیامبر را زمانی انجام داد که جامعه آماده بود.
ولی اینگونه که من اطلاع دارم برای پذیرش امام، آماده نبودند و حتی الان که هزار وچند سال ازآن زمان می گذرد هنوز آمادگی لازم را کسب نکرده اند.
پس حکمت خداوند حکیم از ارسال ائمه ی اطهار چه بود؟ وقتی مردم از نظر عقلی، قادر به پذیرش ولی معصوم و امام نیستند چرا خداوند آنان را فرستاد که هریک درنهایت غربت و مظلومیت به سر ببرند و یکی پس از دیگری این چنین مظلومانه به شهادت برسند؟

جواب:
شاید به این صورت زیاد درست به نظر نرسد چرا که حضرت فرمود: «ما ُاوِذي نبي مثل ما اوذيتُ؛ هيچ پيامبري مانند من با ناملايمت هاي روزگار روبه رو نشد و آزار نديد». همین اعراب در طول13 سال چه اذیت هایی که به پیامبر نرساندند و چه تحریم ها که در حق آن حضرت روا نداشتند سه سال او را در شعب ابی طالب مورد حصر اقتصادی قرار دادند و... و بعد از هجرت پیامبر 10 سال بیش از 80جنگ را بر پیامبر تحمیل کردند!! در همان مدینه هم که مدعیان دفاع از رسالت بودند چه خیانت ها و بی وفایی ها که درباره حضرت روا نداشتند که گوشه ای از آن در سوره توبه مشهود است از نظر پیروی دینی هم که سوره جمعه پرده از کار آنها برداشته و خدا به آنها اعتراض می کند و می فرماید:
"وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انفَضُّوا إِلَيْهَا وَتَرَكُوكَ قَائِمًا قُلْ مَا عِندَ اللَّهِ خَيْرٌ مِّنَ اللَّهْوِ وَمِنَ التِّجَارَةِ وَاللَّهُ خَيْرُ الرَّازِقِينَ "و چون داد و ستد يا سرگرميى ببينند، به سوى آن روى‏آور مى‏شوند، و تو را در حالى كه ايستاده‏اى ترك مى‏كنند. بگو: «آنچه نزد خداست از سرگرمى و از داد و ستد بهتر است، و خدا بهترين روزى‏دهندگان است.»
و از همه مهمتر بزرگ ترین سفارش پیامبر را با آن همه تاکید و بیعتی که بر آن گرفتند(ولایت امام علی(ع)) بعد از چند ماه به راحتی زیر پا گذاشتند و از ولایت روی تافته به در خانه دیگران رفتند.
آیا این مردم آماده ترین مردم برای پذیرش پیامبر بودند؟؟ به نظر اینگونه نیست .و باید وجه ارسال خاتم پیامبران را در این محیط در چیز دیگری جستجو کرد.
به نظر برخی علت ارسال پیامبر خاتم در محیط عربستان آنروزی ظرفیت و آمادگی ادبی حاکم بر عربستان آن روز و قدرت نگهداری و صیانت زبان عربی از معجزه پیامبر خاتم به عنوان قرآن بود. معجزه پیامبر خاتم می بایست در محیطی ارائه شود که صیانت از آن به عنوان یک معجزه جاوید و مانا در همان عصر و اعصار آینده برای ارایه به مشتاقان پذیرش دین حق صورت گیرد و این محیط همان عربستان 1400 سال قبل بوده است.
امامت هم به عنوان ادامه رسالت به عنوان اتمام حجت بر مردم هر عصری صورت می گرفت تا جایی که امامان یک به یک آمدند و در هر عصری نور افشانی کرده و اکثرا مورد بی مهری مردم قرار گرفتند تا آنجا که قصد از میان برداشتن آخرین حجت الهی را داشتند که به حکمت بالغه الهی این حجت آخرین برای بشر به عنوان یک حجت ذخیره شد و حتی در غیبت برای همه حجت اند تا باشد که آمادگی برای پذیرش حضرتش ایجاد شود و خدا جهان را به نورش روشن کند.
پس آمدن ائمه همان گونه که آمدن پیامبر برای اتمام حجت و به مقتضای حکمت الهی بوده است در زمان پس از پیامبر و در راستای تفسیر قرآن صورت گرفت و علت بودن آنها نه فقط از برای آمادگی مردم بوده( همان طور که در زمان پیامبر هم این گونه نبود) بلکه از برای اتمام حجت و ادامه دار بودن امر حجت الهی در بین مردم صورت گرفته است.

موضوع قفل شده است