نظری به حقوق زن توسط آیت الله موسوی بجنوردی شاگرد امام خمینی (ره)

تب‌های اولیه

33 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
نظری به حقوق زن توسط آیت الله موسوی بجنوردی شاگرد امام خمینی (ره)

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

موسوی بجنوردی: همسر دوم شبهه ی شرعی دارد
تعدد زوجات در صدر اسلام برای مسائل شهوت رانی نبوده است، بلکه تماما ازدواج های سیاسی بوده است و از هر قبیله ای یک همسر اختیار می کردند آن هم بخاطر حمایت آن قبیله از ایشان.

به گزارش جماران، آیت الله موسوی بجنوردی از شاگردان امام خمینی و البته از جمله اساتیدی است که همچنان مکتب فقهی امام خمینی را با دیدگاه های نوگرایانه فقهی خود دنبال می کند. مدیرگروه فقه و حقوق پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی در این گفت و گو ی کوتاه، مشروعیت همسر دوم را در شرایط امروز به گونه ای جدی زیر سوال می برد و با تأکید بر این که همسر دوم مصداق شکنجه همسر اول است؛ دیدگاهی جدید را در این باره مطرح می کند.

در استنباط شما از آیات و روایات با در نظر گرفتن عنصر زمان، بر اساس شرایط امروز آیا همسر دوم از منظر فقهی و شرعی می تواند مشروعیت داشته باشد؛ به طور کلی دیدگاه شما درباره راه حل های رعایت حقوق زنان در قوانین مرتبط با ازدواج چیست؟

قباله های 12 شرطی ازدواج را من درست کردم. یکی از آن شروط را از کانون انگلستان – آمریکا گرفتیم، آن هم مبنی بر این که اگر مردی زنش را طلاق داد، باید نصف دارایی خود را به زن بدهد. دراروپا این طوری است که اگر زن طلاق داد، زن باید نصف دارایی خود را به مرد بدهد و اگر هم مرد طلاق دهد، او باید نصف داراییش را به زن بدهد که ما آمدیم و تنها بخش دوم آن را گرفتیم. یعنی اگر مردی زن خود را بدون عذر موجهی طلاق داد باید نصف دارایی خود را که در زمان زناشویی تحصیل کرده است را به زن بدهد. یادم است آیت الله صافی گلپایگانی به ما گفتند، این چه قانونی است که شما وضع کردید؟ این کار باعث می شود تا خانم ها کیسه بدوزند.

ما در جواب گفتیم هدف ما از این کار، ابتدا کاهش آمار طلاق است و دوم این که زن خانه بعد از چند سال زندگی اگر طلاق بگیرد باید جایی برای زندگی داشته باشد. خوشبختانه آمارهای بعدی نشان داد که این کار ما سبب شد تا طلاق کاهش چشم گیری پیدا کند.

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش
مجلس قصد تصویب قانونی را داشت که با توجه به آن، مرد برای ازدواج دوم، دیگر نیاز به اجازه همسر اولش نداشت. من شدیدا" با این قانون مخالفت کردم و گفتم، این کار برای همسر اول مصداق شکنجه است و شبهه شرعی هم دارد. قرآن می فرماید: در صورت برقراری عدالت می توانید همسر دیگری اختیار کنید. حال من از شما می پرسم مرد 50 ساله ای که زن 20 ساله می گیرد، می تواند بین این دو عدالت برقرار کند؟

ببینید ما وقتی که از حقوق زن در اسلام سخن می گوییم، حرف هایی جدی داریم. من معتقدم که هیچ مردی نمی تواند دو تا زن بگیرد. این تعدد زوجات برای سرپرستان یتیمان است. قرآن می فرماید، «شما سرپرستان یتیمان مبادا کالای خوب را برای خودتان بردارید و کالای بد را برای یتیمان بگذارید و در ادامه نیز می فرماید، ای سرپرستان یتیمان اگر خوف دارید و مى ترسید از اینکه (به هنگام ازدواج با دختران یتیم ) عدالت را رعایت نکنید، (از ازدواج با آنان ، چشم پوشى کنید و) با زنان پاک (دیگر) ازدواج نمایید، دو یا سه یا چهار همسر، و اگر مى ترسید عدالت را (درباره همسران متعدد) رعایت نکنید تنها یک همسر بگیرید...»

اما باید توجه کنید که این اصلا به ماها ربطی ندارد که بتوانیم دو، سه یا چهار تا زن بگیریم. این تعدد زوجات مربوط به سرپرستان مال یتیمان است. فراموش نکنیم که باز هم در ادامه همان آیه خداوند می فرمایند، اگر در مورد آن ها هم نمی توانید عادل باشید، یکی بیشتر نمی توانید بگیرید. ببینید اگر دومی را گرفتید، اولی باطل است چون در مقام حکم وضعی تعریف می شود و نه حکم تکلیفی. به خدا قسم اسلام غریب است. متاسفانه با شهوات خودمان تفسیر به رای می کنیم و همین سبب پیدایش اشکالات می شود.

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش موضوع تعدد زوجات بهانه ای به دست برخی داده؛ تا تعدد زوجات را امری مذهبی توصیف کنند.
تعدد زوجات در صدر اسلام برای مسائل شهوت رانی نبوده است، بلکه تماما ازدواج های سیاسی بوده است و از هر قبیله ای یک همسر اختیار می کردند آن هم بخاطر حمایت آن قبیله از ایشان. چون درعرب رسم است که هر کس از قبیله شان همسر بگیرد از او حمایت می کنند. اگر پیامبر(ص) این کار را نمی کرد همان اول شهید می شد. پیامبر برای حفظ جانش از 9 قبیله زن گرفت.

اما تنها همسری که پیامبر نامش را به زبان می آورد و اشک می ریخت، حضرت خدیجه (س) بود. حضرت خدیجه 80 هزار شتر برای حمل کالا داشت و تمام تجارت شبه جزیره عرب را حضرت خدیجه انجام می داد. ایشان تمام اموالشان را در راه اسلام دادند و وقتی فوت کردند، کفن نداشتند. این را بدانید که اگر اموال حضرت خدیجه نبود، اسلام شکل نمی گرفت. بنده به صراحت به شما بگویم که اسلام بر پایه شمشیر حضرت علی (ع) و اموال حضرت خدیجه (س) بنا شد.

اجازه بدهید در ستایش حضرت خدیجه یک روایت کاملا صحیح به شما بگویم. هر وقت جبرئیل حامل وحی برای پیغمبر بود، حامل سلام هم از طرف خداوند برای خدیجه بود. شما نمی دانید این که خداوند به حضرت خدیجه سلام می رساند، چه مقامی است. این همسر پیامبر بود، باقی تماما ازدواج های سیاسی محسوب می شد.

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش ریشه افزایش آمار طلاق به چه عواملی بر می گردد؟

فقر و مشکلات جنسی، دو عامل اصلی افزایش طلاق ها به شمار می روند. به گفته کارشناسان ناتوانی جنسی مردان و عدم اشباع غریزه زنان، به درگیری های خانوادگی دامن می زند که یکی از مهمترین عوامل افزایش طلاق است. بالا رفتن انتظارات مالی نیز یکی از علل فروپاشی زندگی محسوب می شود و به طور کلی بخش عمده ای از طلاق ها در جامعه امروز ما به مسائل مالی برمی گردد. منبع :موسوی‌بجنوردی: همسر دوم شبهه شرعی دارد

سلام علیکم استاد،
اگرچه دیگر درکش برایم سخت نیست چون دیده‌ام که کسی از علمای بزرگ عصمت اهل بیت علیهم‌السلام را هم به زیر سؤال ببرد. فقط سؤالم از جنابعالی این است که کلام خداوند در قرآن و تبیین آن توسط مبین قرآن از طرف رسول خدا را قبول کنیم یا حرف ایشان را؟ تقریباً تمامی مواردی که ایشان مطرح کرده‌اند در احادیث شیعه نفی شده است و البته آن احادیث تطبیق خیلی بهتری با قرآن دارند تا این تعابیر.
چند همسری برای ارتباط قبایل آن هم در عرب؟ حضرت ابراهیم علیه‌السلام هم دو همسر داشتند و ایشان عرب نبودند و یکی کنیز دیگری بود و دلیل نازایی همسر اول بود. حضرت یعقوب علیه‌السلام چهارهمسر داشتند که دوتایشان کنیز دوتای دیگر بودند و آن دو زن آزاد هر دو خواهر بودند و از قبایل متعدد نبودند. فکر کنم حضرت یوسف علیه‌السلام هم دو همسر داشتند (اگر اشتباه نکنم) بدون آنکه سیاستی در کار باشد و ایشان هم عرب نبودند. امام سجاد علیه‌آلسلام هم ازدواج سیاسی نکردند وقتی خودشان در سیاست وارد نمی‌شدند؟ کدام کلام معصوم قرآن را اینطور معنی کرده است که عدالت بین همسران که واجب است عدالت عاطفی است که بعد نشود بین همسر ۲۰ ساله و ۵۰ ساله عدالت برقرار کرد؟ درست عکس این مطلب در احادیث هست و اتفاقاً با آن احادیث جواب کسانی داده شده است که حکمت خداوند بخاطر دادن دو حکم ظاهراً مغایر را سعی داشتند زیر سؤال ببرند. مثل آن زندیقی که مؤمنی را به چالش کشید که چطور خداوند کار عبث کرده است و در جایی اجازه‌ی کاری را داده است که در جای دیگر گفته است ممکن نیست بشود انجامش داد؟ بعد امام علیه‌السلام به آن مؤمن توضیح دادند که آن دو آیه مربوط به یک حکم نمی‌شدند، یکی عدالت اقتصادی است و دیگری عدالت عاطفی و دلایل این معانی را هم ذکر کردند. وقتی صراحتاً گفته شده است غیرت خانم‌ها به شوهرشان در چندهمسری نامش حسادت است که مذموم است حالا بیاییم بگوییم ازدواج دوم شکنجه‌ی آشکار زن است و غیرانسانی است؟ خداوند اجازه‌ی کار غیرانسانی داده و ما دایه‌ی مهربان‌تر از مادریم برای خانم‌ها؟ خانم بنده دین خدا را کامل قبول کرده است و با چند همسری و ازدواج متعه لااقل به لحاظ نظری مخالفتی ندارد، الحمد لله، و خیلی خانم‌های دیگر هم هستند که خودسازی داشته یا دارند و سعی می‌کنند چه شوهرشان ازدواج مجدد بکند یا نکند این حسادت را از خودشان دور کنند. ما بیاییم بگوییم که نه این غیرت شما خوب است و تقویتش هم بکنید؟ آنوقت اگر سیاست باز یک بار دیگر ایجاب کرد که چندهمسری از اقوام مختلف باب شود چه کسانی جلوی جنگ‌های قبیله‌ای ناشی از همین حسادت را می‌گیرد؟ این آقای عالم می‌تواند چنین معجزه‌ای از خود نشان دهند؟ یا چه تضمینی است که ام‌فضل‌ها که بخاطر حسادتش به هووی خود از امام جواد علیه‌السلام شکایت به پدرش کرد و او در مستی بدن امام را قطعه قطعه کرد (اگرچه امام آن زمان شهید نشدند) تکرار نشود؟

از استاد گرامی و کل سایت اسک‌دین معذرت می‌خواهم ولی در حدیث ثقلین پیامبر خدا فرمودند برای اینکه هرگز منحرف نشوید به دو چیز تمسک جویید، قرآن و عترت. حالا چطور قبول کنیم حرف عالمی را که بعد از یک عمر تلاش و تحصیل اجتهادی کرده‌اند که نه با قرآن تطابق دارد و نه با حدیث و نه با ایدئولوژی شیعه که خداوند حکیم است و کار عبث نمی‌کند و ...؟
اگرچه به شدت با این نظرات که اینترنت پر از آنهاست و مورد سوء استفاده‌های گروه‌های با عقاید روشنفکری و انحرافی قرار می‌گیرد مخالفم و به اندازه‌ی ناچیز خودم ان شاء الله با آنها مقابله می‌کنم اما به شدت هم موافق تقویت جبهه‌ی روحانیت شیعه هستم که در زمان غیبت از ارکان دین و مذهب هستند، با این حال نمی‌دانم چه کنم وقتی در سایتی که باید پخش کننده‌ی فرهنگ اسلامی-قرآنی باشد مطالب مغایر با دین خداوند تبلیغ می‌شود؟ شما راهنمایی بفرمایید که چه کنم و چه کنیم؟ آیا ما هم مثل مرجع تقلید بزرگوار آیت‌الله صافی که در موردی به این عالم بزرگوار فقط تذکری دادند اعتراضی کنیم و عبور کنیم یا کار دیگری باید کرد که جلوی انحراف از دین گرفته شود؟ به نظر شما ممکن است ایشان هم مانند برخی علمای معاصر که گاها مطرود هم شده‌اند به دنبال جمع کردن آراء مخالفان اسلام باشند به دور خودشان؟ در بهترین فرض ممکن برای تقویت جبهه‌ی اسلام؟ اگر اینطور باشد آیا این کار ایشان مجاز است؟ یا آیا بهتر نیست بجای این کار منطق اسلام را توضیح دهند که هیچ عاقلی در اطراف عالم نتواند انکارش کند؟ اگر به درستی دین خودمان ایمان داریم و از کم آوردن جلوی عقلای آنها هم نمی‌ترسیم ...

باز هم ببخشید، ولی حتی اگر این پست را حذف کنید لازم دونستم که بگم، نهی از منکری است از کوچکترین عضو این سایت
حداقل یک جوابیه است که آن صحبت‌ها بدون جواب نمانده باشند

[="Tahoma"][="Navy"]

••ostad••;504921 نوشت:
تعدد زوجات در صدر اسلام برای مسائل شهوت رانی نبوده است، بلکه تماما ازدواج های سیاسی بوده است و از هر قبیله ای یک همسر اختیار می کردند آن هم بخاطر حمایت آن قبیله از ایشان.

سلام
چه امت پرهیزکاری ؟!!!!!
آنها که سرکردگانشان را در مذهب خود دنیا پرست و اسیر هوا معرفی می کنیم در قضیه ازدواج پرهیزکار و عادلند عجب !!!!
یک بام و دو هوا
بعد آقا هم می فرماید فلان قانون را ما از انگلیس آوردیم و افتخار هم می فرمایند
خوب اگر برای طلاق ده ضربه شلاق می گذاشتید که موثرتر بود آقا نبود ؟
حالا که قصه حل مشکل با وضع قانون انگلیسی و نفی حقایق تاریخی است هرکاری دلتان می خواهد بکنید
یا علیم[/]

••ostad••;504878 نوشت:
تعدد زوجات در صدر اسلام برای مسائل شهوت رانی نبوده است، بلکه تماما ازدواج های سیاسی بوده است و از هر قبیله ای یک همسر اختیار می کردند آن هم بخاطر حمایت آن قبیله از ایشان.

سلام استاد عزیز
زمانی در تاپیک های مختلف علت ازدواج مجدد را می پرسیدیم جواب آن وجود غریزه و شهوت زیاد مردان گفته می شد که اگر به طرز صحیح ارضا نشوند به فساد کشیده میشوند ( مثلا در سفر به شدت تاکید میکردند مردان در سفر برای کنترل شهوت خویش میتوانند ازدواج مجدد کنند ) ان زمان دچار عذاب وجدان شدیم که چرا با این حکم مخالفت میکنیم در حالی که ما جای آقایان نیستیم که بتوانیم آنها را درک کنیم تا اینکه در تاپیک جدیدی دوستان گفتند تفاوتی بین شدت غریزه جنسی زن و مرد نیست بعد این دوستانی که ادعا میکردند دلیل اصلی ازدواج مجدد شهوت زیاد مردان است تغییر موضع دادند و در انجا عنوان کردند که ازدواج مجدد حکمت های دیگری دارد که شما از آن بی اطلاع هستید در این شرایط چطور میشود به این سخنان اعتماد کرد که هر روز وقتی به اشتباهشون پی می برند دلیل دیگری را جایگزین آن می کنند تا به اصل حکم خللی وارد نشود والا من دیگر به جز عقل خودم و قران ( در قران هم که می دانید اختلاف زیادی بر سر آن آیه هست ) به هیچ چیز دیگری اعتقاد و اعتماد ندارم.

owari;505633 نوشت:
سلام علیکم،
انکار ضروری دین از روی علم حکم ارتداد را دارد، نمی‌دانستید؟
سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش بزرگوار عجب ادعایی دارید شما !!!!ی به همین راحتی حکم ارتداد صادر میکنید وحتی ذره ای تصور نمیکنید که شاید شما اشتباه میکنید ؟یعنی علماء بزرگوار واز جمله رهبر معظم که این مطالب را در محافل عمومی از شاگرد فقیه امام راحل شنیده اند وهیچ گونه اعتراضی نکرده اند اندازه ی برخی از مدعیان علم نداشتند که مطالب ایشان را رد کنند ؟ فعلا" کاری به نظر تند روها در این باب نداریم عالمی مسئول مشغول تدوین برخی حقوق مسلم برای زنان است و دیگر علماء وفقها نیز مطالب ایشان را زیر زره بین مراقبت میکنند تا ذره ای از مسیر اسلام منحرف نشود .فعلا" بحث ما برسر چگونگی تعلق این حقوق برای بانوان است چه به مذاق برخی تند رو خوش آید وجه خوش نیاید .فعلا" این حقوق با نظارت علماء محترم به قانون تبدیل شده وقصد ما نیز اطلاع عموم از این قوانین است خداوند خیر وبصیرت عنایت فرماید برعموم مسلمین :Gol:

محی الدین;505405 نوشت:
یک بام و دو هوا
بعد آقا هم می فرماید فلان قانون را ما از انگلیس آوردیم و افتخار هم می فرمایند
خوب اگر برای طلاق ده ضربه شلاق می گذاشتید که موثرتر بود آقا نبود ؟
سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش قطعا" علم ایشان و تزکیه ی نفس ایشان بر عموم غلبه دارد که پژوهشکده ی آثار امام (ره) به ایشان واگذار شده وقوانین ارایه شده از طرف ایشان سال ها است که مورد اجرا واقع میشود وبنده وامثالهم در حدی نیستیم که به ایشان خرده بگیریم ومطالب ایشان در جامعه ی اسلامی متولی یان متبحر تر از ما هم دارد . حدیث معتبر از پیامبر (ص)پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
12- اُطلُبوا العِلمَ ولَو بِالصِّینِ ؛ فإنَّ طَلَبَ العِلمِ فَریضَةٌ عَلى کُلِّ مُسلِم ؛
دانش را فرا گیرید ، گرچه در چین باشد ؛ زیرا طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است .
کنز العمّال : ۲۸۶۹۷ ، ۲۸۶۹۸ منتخب میزان الحکمة : ۳۹۸ پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
20- أَعلَمُ النّاسِ مَن جَمَعَ عِلمَ النّاسِ إِلى عِلمِهِ؛
داناترین مردم کسى است که دانش دیگران را به دانش خود بیفزاید.
کنزالعمال، ج۱۰، ص۱۴۳، ح۲۸۷۳۱ به نظر شما چه عیبی دارد که اگر دانشی سبب خیریت برای مسلمانان شود به دانش مسلمانان افزوده گردد ؟ البته دانشی که مضر دین باشد ورودش به عرصه یدین حرام است . اما این مطلب را چه کسانی تشخیص میدهند جز متخصصان دین که تربیت یافته یبزرگان دین هستند ؟ آیا بنده وشما و.... در درجه و مقام تعیین تکلیف برای این بزرگواران هستیم ؟ بزرگوار بخشی از دین تابع عرف وزمان است واین تشخیص با عالمان زمان است دقت فرمایید که این تعدد زوجات با شرط در قران آمده . واین شرط تابع عرف زمان است زیرا عدالت در هرزمان نسبت به عرف تابع همان زمان سنجیده میشود اگر خدا یاری کند در این زمینه تاپیک مرتبطی را ایجاد خواهم کرد واز دوستان بزرگوار برای شرکت در آن تاپیک دعوت مینمایم . لطفا" در این باب این جا اظهار نظر نفرمایید چون تاپیک های متعددی در این زمینه وجود دارد وشما میتوانید برای اظهار نظر به آنها مراجعه فرمایید .در این تاپیک فقط بحث از حقوق بانوان در این زمینه ها است .لطفا" فقط در موارد حقوقی وقانونی این مطالب بحث بفرمایید .با عرض پوزش پستهای غیر مرتبط حذف خواهد شد لطفا" فقط از منظر قانونی بحث شود قطعا" از طریق مستند به اسناد قانونی وفقهی تا بتوانیم بحثی مثمر ثمر داشته باشیم .

••ostad••;504878 نوشت:

به گزارش جماران، آیت الله موسوی بجنوردی از شاگردان امام خمینی و البته از جمله اساتیدی است که همچنان مکتب فقهی امام خمینی را با دیدگاه های نوگرایانه فقهی خود دنبال می کند. مدیرگروه فقه و حقوق پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی در این گفت و گو ی کوتاه، مشروعیت همسر دوم را در شرایط امروز به گونه ای جدی زیر سوال می برد و با تأکید بر این که همسر دوم مصداق شکنجه همسر اول است؛ دیدگاهی جدید را در این باره مطرح می کند.

سلام علیکم،
. فقط یک مطلب را حقیر ذکر می‌کنم که عبرت‌آموز اول خودم و بعد دیگران باشد. بعد شهادت امام صادق علیه‌السلام عده‌ای بر امامت اسماعیل اصرار داشتند اگرچه می‌دانسته‌اند که آن مؤمن بزرگوار پیش از امام صادق علیه‌السلام فوت کرده بودند، عده‌ی دیگری هم که امام زمانشان را نمی‌شناختند و مانند گله‌ی بدون چوپان خود را سرگردان می‌دیدند پی‌در‌پی دنبال راهی بودند که از این سردرگمی نجات یابند. عده‌ای به دور اگر اشتباه یادم نباشد عبدالله پسر امام صادق علیه‌السلام جمع شدند که او زمامدار ایشان باشد و عبدالله انکار نکرد. اما مؤمنی بود که وقتی سخنان و امر عبدالله را دید و احیانا او را آزمایش نمود در امامت او دچار تردید جدی شد و دید او نمی‌تواند حجت خداوند باشد. پس نالان در خیابان‌ها می‌گشت و حیران بود تا خود را روبروی خانه‌ی امام کاظم علیه‌السلام یافت. در زد و خدمتکار درب را باز کرد و او به خدمت امام رسید و از امام حجت‌هایی را دید که انتظارش را داشت. اما هر چه از امام سؤال می‌کرد که آیا شما امام بعد از پدرتان هستید ایشان تقیه می‌کردند و تأیید نمی‌کردند تا اینکه عاقبت آن مؤمن پرسید آیا برای شما در این زمان امام مفترض‌الطاعتی وجود دارد؟ امام فرمودند که خیر. از اینجا آن مؤمن یقین کرد که امام زمان خودش را یافته است. بعد که واقعه‌ی دور عبدالله جمع شدن شیعیان را مطرح کرد امام پاسخ تکان‌دهنده‌ای دادند، اینکه عبدالله دوست ندارد که خداوند پرستیده شود. می‌دانید یعنی چه؟ عبدالله بدون شک خودش عابد و زاهد و پرستنده‌ی قوی‌ای برای خدا بوده است ولی وقتی مورد ابتلا واقع شد به جای دعوت به خدا و حجت خدا دعوت بر خود کرد. کسی که چنین کند طاغوت است. پناه می‌برم به خدا از علمایی که با زدن حرفهای عجیب و غریب و عوام‌دوستانه مردم را به جای خدا و دین خدا به خودشان دعوت می‌کنند. ان شاء الله که ایشان از آن دسته علما نباشند. اما چه باشند و چه نباشند جایگاه عالم در میان مردم به نحوی نیست که به راحتی بتواند هرچه به ذهنش رسید را بیان کند. ماجرای ان عالم یهود که هرچه توبه میکرد توبه‌اش پذیرفته نمی‌شد و از پیامبر زمانش خواست که برای او توبه کند و چون توبه کرد و پذیرفته نشد خداوند بر آن پیامبر وحی فرمود که به آن عالم بگو گیرم که تو را آمرزیدم آن قوم را که با خود از راه به در بردی و رها کردی را چه می‌کنی؟ باز ماجرای آن مرجع شیعه را یاد کنیم که در رؤیای صادقه خود را در محشر دیدند و در صف‌هایی که هر کدام به یک معصوم ختم می‌شد و ایشان در حال رسیدگی به اعمال بندگان خداوند بودند. صفی که در آن ایستاده بود صفی بود که تمام علمای بزرگ شیعه قبل از خود را در ان می‌دید و در جلوی صف امام صادق علیه‌السلام با موشکافی تمامی نظرات ایشان را بررسی می‌کردند و از ایشان بازخواست می‌نمودند که فلان حکم را از کجا آوردی و ... . این بزرگوار ترس برش داشت، به صف کناری نگاه کرد که جلوی صف امام حسین علیه‌السلام ایستاده بودند و از این صف مردم در حال دویدن و بدون حساب و کتاب در حالیکه ذکر حسین حسین به لب داشتند عبور می‌کردند. با خودش گفت من هم عاشق حسین و عزادار او بودم خوب است که از این صف از محاسبه‌ی اعمالم بگذرم. وارد آن صف شدند و دوان‌دوان به سمت درب عبور روان شدند و ذکر یا حسین به لب داشتند. اما امام حسین علیه‌السلام مانع عبور او شدند و به او فرمودند به حساب تو فرزندم جعفر صادق رسیدگی خواهد کرد. از این خواب آن بزرگوار یقین حاصل کرد که به زودی زعامت شیعه به دست او خواهد افتاد و اینطور هم شد و از آن بعد به طور مرتب هم برای امام حسین علیه‌السلام در منزل خود مراسم عزا برگذار می‌کردند. غرض اینکه حرف زدن این عالم بزرگوار با حرف زدن حقیر که هیچ جایگاه خاصی در این جامعه ندارم یکسان محاسبه نخواهد شد، همچنانکه کارشناسان این سایت جایگاهشان متفاوت از ماست و نباید نسبت به تحریف دین خداوند بی‌تفاوت یا کم‌تفاوت باشند.

••ostad••;504878 نوشت:
قباله های 12 شرطی ازدواج را من درست کردم. یکی از آن شروط را از کانون انگلستان – آمریکا گرفتیم، آن هم مبنی بر این که اگر مردی زنش را طلاق داد، باید نصف دارایی خود را به زن بدهد. دراروپا این طوری است که اگر زن طلاق داد، زن باید نصف دارایی خود را به مرد بدهد و اگر هم مرد طلاق دهد، او باید نصف داراییش را به زن بدهد که ما آمدیم و تنها بخش دوم آن را گرفتیم. یعنی اگر مردی زن خود را بدون عذر موجهی طلاق داد باید نصف دارایی خود را که در زمان زناشویی تحصیل کرده است را به زن بدهد.

یعنی خداوند این مصالح را مد نظر نداشته است و تنها به ذهن علمای بزرگ ما می‌رسد؟ در فقه شیعه می‌توان شرایط ضمن عقد وضع کرد، حالا که عقد رسمی حتماً باید با یک دفترخانه‌دار انجام گیرد می‌شد ایشان را طوری تربیت کرد که مردم موقع ازدواج اگر می‌خواستند شرط یا شروطی بگذارند به آنها مشاوره دهند که این شرط چه اشکالات بعدی می‌تواند داشته باشد و یا اصلا این شرط قابل قبول نیست (مثل اینکه از آیت الله بهجت پرسیدند آیا می‌توان برای آقا شرط گذاشت که حق نداشته باشد ازدواج دوم کند و ایشان پاسخ دادند که خیر حقی که خداوند به کسی داده را نمی‌توان از او ساقط کرد!). اما این آقای عالم برداشته‌اند یک سری شروط پیش‌فرض گذاشته‌اند که خیلی سرراست نیست کسی بگوید من برخی از این موارد را نمی‌خواهم، یا اگر از اول نبود مشکلی پیش نمی‌آمد ولی الآن که هست اگر آقایی یا خانمی بگوید راضی نیستم ممکن است طرف مقابل ناراحت شود و خلاصه اول زندگی کدورتی پیش بیاید. اینها می‌شود خود را دایه‌ی مهربان‌تر از مادر دانستن برای بندگان خداوند. نمی‌شود؟ حالا این کار ایشان به اندازه‌ی صحبت‌های دیگرشان بغرنج نیست، اگر قبول ندارید از رویش بگذرید چون حقیر هم اصراری روی آن ندارم ...

••ostad••;504889 نوشت:

مجلس قصد تصویب قانونی را داشت که با توجه به آن، مرد برای ازدواج دوم، دیگر نیاز به اجازه همسر اولش نداشت. من شدیدا" با این قانون مخالفت کردم و گفتم، این کار برای همسر اول مصداق شکنجه است و شبهه شرعی هم دارد. قرآن می فرماید: در صورت برقراری عدالت می توانید همسر دیگری اختیار کنید. حال من از شما می پرسم مرد 50 ساله ای که زن 20 ساله می گیرد، می تواند بین این دو عدالت برقرار کند؟


سلام علیکم، بله می‌تواند عدالت اقتصادی برقرار کند و عدالت عاطفی را هم خداوند خود فرموده است که هیچ کسی نمی‌تواند حتی اگر هر دو هم‌سن باشند و اختلاف سنی آنچنانی بین ۲۰ ساله و ۵۰ ساله هم نداشته باشند. انکار این مطلب انکار حکمت خداوند و لازمه‌ی عبث بودن خداوند به مجاز دانستن کاری است که خودش گفته ممکن نیست کسی بتواند با شرایطش انجامش دهد پس بر همه حرام است. در ضمن اینکه همه قبول دارند که این کارها در صدر اسلام و قبل از آن در زمان انبیاء گذشته و بعد از زمان حضرت خاتم در زمان امامام دیگر هم انجام شده است.

••ostad••;504889 نوشت:

ببینید ما وقتی که از حقوق زن در اسلام سخن می گوییم، حرف هایی جدی داریم. من معتقدم که هیچ مردی نمی تواند دو تا زن بگیرد. این تعدد زوجات برای سرپرستان یتیمان است. قرآن می فرماید، «شما سرپرستان یتیمان مبادا کالای خوب را برای خودتان بردارید و کالای بد را برای یتیمان بگذارید و در ادامه نیز می فرماید، ای سرپرستان یتیمان اگر خوف دارید و مى ترسید از اینکه (به هنگام ازدواج با دختران یتیم ) عدالت را رعایت نکنید، (از ازدواج با آنان ، چشم پوشى کنید و) با زنان پاک (دیگر) ازدواج نمایید، دو یا سه یا چهار همسر، و اگر مى ترسید عدالت را (درباره همسران متعدد) رعایت نکنید تنها یک همسر بگیرید...»
اما باید توجه کنید که این اصلا به ماها ربطی ندارد که بتوانیم دو، سه یا چهار تا زن بگیریم. این تعدد زوجات مربوط به سرپرستان مال یتیمان است. فراموش نکنیم که باز هم در ادامه همان آیه خداوند می فرمایند، اگر در مورد آن ها هم نمی توانید عادل باشید، یکی بیشتر نمی توانید بگیرید. ببینید اگر دومی را گرفتید، اولی باطل است چون در مقام حکم وضعی تعریف می شود و نه حکم تکلیفی.


با این استدلال در مورد آیه‌ی ۳۳ سوره‌ی احزاب هم منظور از اهل بیت زنان پیامبر خدا هستند و نه آنانکه شیعه به عنوان اهل بیت می‌شناسد چون ابتدا و انتهای آیه در مورد ایشان است. همچنین با این استدلال ازدواج‌های پیامبر خدا و امامان تنها اگر سرپرست یتیمان می‌بودند درست بود و الآن که در خیلی موارد اینطور نبوده است اشکال داشته است؟

••ostad••;504889 نوشت:
به خدا قسم اسلام غریب است. متاسفانه با شهوات خودمان تفسیر به رای می کنیم و همین سبب پیدایش اشکالات می شود.

این اولین موردی است که با ایشان موافقم، بدون اینکه قصد توهینی داشته باشم

••ostad••;504921 نوشت:
موضوع تعدد زوجات بهانه ای به دست برخی داده؛ تا تعدد زوجات را امری مذهبی توصیف کنند. تعدد زوجات در صدر اسلام برای مسائل شهوت رانی نبوده است، بلکه تماما ازدواج های سیاسی بوده است و از هر قبیله ای یک همسر اختیار می کردند آن هم بخاطر حمایت آن قبیله از ایشان. چون درعرب رسم است که هر کس از قبیله شان همسر بگیرد از او حمایت می کنند. اگر پیامبر(ص) این کار را نمی کرد همان اول شهید می شد. پیامبر برای حفظ جانش از 9 قبیله زن گرفت.


یعنی زنان بزرگواری که خود را به پیامبر هدیه می‌دادند بحث سیاسی مطرح بوده است؟ یعنی ام سلمه سلام‌الله‌علیها و ماریه قبطیه رحمهاالله اینها همه ازدواج‌های سیاسی بوده است؟ آنوقت سیاسی هم بوده که خداوند فرموده است زنان پیامبر مادران امت هستند؟ آنها خودشان که هیچ ارزشی نداشته‌اند و قبیله‌اشان مهم بوده است درست است؟ سبحان الله! آن دو نفری از همسران را که با ایشان مشکل داریم لااقل یکی از ایشان را خبرش رسیده است که بعد جنگ جمل از این فیض محروم گشت، چون پیامبر خدا اجازه‌ی طلاق ایشان را بعد از فوتشان به حضرت امیر علیه‌السلام داده بودند، اگر اشتباه نکنم ...

••ostad••;504921 نوشت:
اما تنها همسری که پیامبر نامش را به زبان می آورد و اشک می ریخت، حضرت خدیجه (س) بود. حضرت خدیجه 80 هزار شتر برای حمل کالا داشت و تمام تجارت شبه جزیره عرب را حضرت خدیجه انجام می داد. ایشان تمام اموالشان را در راه اسلام دادند و وقتی فوت کردند، کفن نداشتند. این را بدانید که اگر اموال حضرت خدیجه نبود، اسلام شکل نمی گرفت. بنده به صراحت به شما بگویم که اسلام بر پایه شمشیر حضرت علی (ع) و اموال حضرت خدیجه (س) بنا شد. اجازه بدهید در ستایش حضرت خدیجه یک روایت کاملا صحیح به شما بگویم. هر وقت جبرئیل حامل وحی برای پیغمبر بود، حامل سلام هم از طرف خداوند برای خدیجه بود. شما نمی دانید این که خداوند به حضرت خدیجه سلام می رساند، چه مقامی است. این همسر پیامبر بود، باقی تماما ازدواج های سیاسی محسوب می شد.

در برتری حضرت خدیجه‌ی کبری سلام‌الله‌علیها بر همسران دیگر پیامبر که کسی شک ندارد اما آیا پس حضرت صل‌الله‌علیه‌و‌آله ازدواج با ام‌سلمه را هم تنها سیاسی داشتند و هیچ محبتی بین ایشان وجود نداشت؟ برای اثبات نظرات خودمان تا کجا پیش خواهیم رفت؟

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش بزرگواران لطفا" تفسیر به رای نفرمایید . عرض کردم این تاپیک فقط برای بحث در مورد همین حقوق در حال اجرا است وغیر از این پست های نامربوط به موضوع یا مطالب تکراری در سایر تاپیک ها این جاحذف خواهد شد زیرا بنده وشما در مقام تعیین مصداقها نیستیم و وظیفه مان فقط پیرو علما بودن است نه توهین به سایر علما که مطابق سلیقه ی ما فتوا نمیدهند . با تشکر از دوستان . لطفا" این مطالب را در تاپیک های مرتبط بنویسید . این جا فقط توضیح در مورد این قوانین وضع شده بدون لحاظ جانبداری از هیچ گروه مور د بحث میباشد

••ostad••;505232 نوشت:
سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش ریشه افزایش آمار طلاق به چه عواملی بر می گردد؟

فقر و مشکلات جنسی، دو عامل اصلی افزایش طلاق ها به شمار می روند. به گفته کارشناسان ناتوانی جنسی مردان و عدم اشباع غریزه زنان، به درگیری های خانوادگی دامن می زند که یکی از مهمترین عوامل افزایش طلاق است. بالا رفتن انتظارات مالی نیز یکی از علل فروپاشی زندگی محسوب می شود و به طور کلی بخش عمده ای از طلاق ها در جامعه امروز ما به مسائل مالی برمی گردد. منبع :موسوی‌بجنوردی: همسر دوم شبهه شرعی دارد

سلام علیکم،
قبلاً زنان حداکثر امور خانه را به عهده داشتند، امروز نان‌آور خانه شده‌اند و به اینکه هر دو کار را انجام می‌دهند افتخار می‌کنند و گمان می‌کنند حقوق خود را که ضایع شده بود پس گرفته‌اند؟ حقوق ایشان امروز ضایع شده که برای هر خرجی مرد از حقوق زنش هم می‌گیرد و کاری که فقط بر عهده‌ی مرد است به گردن زن هم انداخته شده است.

یک قسمت سستی خانواده‌ها هم تعاملات غیرشرعی خانم‌ها سر کار با آقایان لاابالی همکارشان است. شوخی و خنده و دور هم صبحانه خوردن و خواهر و برادر شدن و کم‌کم شکل گرفتن محبت و کم‌کم کم شدن محبت در خانه و بعد ... این هم در مورد زن است و هم در مورد مرد. نمی‌گویم همه اینطور هستند و ان شاء الله بخش کمی از طلاق‌ها هم به این خاطر است ولی در یک نگاه منصفانه نباید اینها را هم ندید.

زنی که استقلال مالی دارد بعد از مدتی که کلی در خانه و بیرون زحمت کشید و جوانی‌اش را به پای شوهرش گذاشت به خودش می‌آید که من اصلاً چه نیازی به شوهر دارم؟ کار خانه که با من است و از پس مخارجم هم که بر می‌آیم، چرا باید جور یک بداخلاق و فلان که مدام با هم مشکل داریم را هم من بکشم، من که تنها زندگی کنم مشکلی ندارم. خانم‌ها هم که در حالت معمول نیاز جنسی خیلی کمتری به نسبت آقایان دارند از این بابت مشکلی بزرگی ندارند.

سؤال: آیا کار کردن زن در اجتماع اشکال شرعی دارد؟ خیر.
آیا توصیه می‌شود؟ به این سادگی جواب کلی ندارد ولی در موارد متعدد می‌توان به این سؤال پاسخ داد، مثلاً برای رسیدگی به امور زنان، پزشک زنان، معلم زنان، پلیس زنان، حقوقدان زنان و ... برخی هم که سرپرست خانواده هستند و اگرچه پیشنهاد اسلام به ازدواج مجدد زنان بی‌سرپرست است (از وظایف فرزندان این است که برای والدینشان همسر پیدا کنند، اگر اغراق نکرده باشم، بخصوص اگر آن والدین نیاز داشته باشند) ولی اگر شرایطش فراهم نباشد کار کردن برای ایشان لازم می‌شود تا دستش جلوی دیگران دراز نباشد و کرامت خودش را هم حفظ کند و خلاصه بحث مفصل است

یک بحث دیگر هم این است که زنان امروز به جای مکمل مرد تبدیل شده‌اند به رغیب شوهرهایشان، نخوردیم نون گندم (الحمدلله) دیدیم دست مردم (متأسفانه). دو رغیب زیر یک سقف چطور زندگی کنند؟ مگراینکه درویش باشند و برای خود هیچ نخواهند و رغابتشان در ایثار باشد نه در مرد بودن و ...

یا علی

••ostad••;505671 نوشت:
سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش بزرگواران لطفا" تفسیر به رای نفرمایید . عرض کردم این تاپیک فقط برای بحث در مورد همین حقوق در حال اجرا است وغیر از این پست های نامربوط به موضوع یا مطالب تکراری در سایر تاپیک ها این جاحذف خواهد شد زیرا بنده وشما در مقام تعیین مصداقها نیستیم و وظیفه مان فقط پیرو علما بودن است نه توهین به سایر علما که مطابق سلیقه ی ما فتوا نمیدهند . با تشکر از دوستان . لطفا" این مطالب را در تاپیک های مرتبط بنویسید . این جا فقط توضیح در مورد این قوانین وضع شده بدون لحاظ جانبداری از هیچ گروه مور د بحث میباشد

سلام علیکم،
به هیچ وجه قصد توهین ندارم و نداشتم. شما نظرات بزرگواری را نقل کردید که پیرامون فقط نظرات ایشان جواب گذاشتم و اگر موارد بی‌ربطی دیدید بفرمایید تا ویرایش کنم. اگرچه موضوع تاپیک فقط چندهمسری است ولی خود ایشان موارد دیگری را هم به میان آورده‌اند.

owari;505670 نوشت:
یعنی زنان بزرگواری که خود را به پیامبر هدیه می‌دادند بحث سیاسی مطرح بوده است؟ یعنی ام سلمه سلام‌الله‌علیها و ماریه قبطیه رحمهاالله اینها همه ازدواج‌های سیاسی بوده است؟ آنوقت سیاسی هم بوده که خداوند فرموده است زنان پیامبر مادران امت هستند؟ آنها خودشان که هیچ ارزشی نداشته‌اند و قبیله‌اشان مهم بوده است درست است؟
سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش بزرگوار این هم یک نظر است از یکی از علما وما این نظر را چون ازطرف سایر علما رد نشده در کنار بقیه ی نظرات قرار میدهیم که احتمال صحت در آن نیز میباشد .گرامی چه عیبی میبینید که رسول خدا به جهت حفظ اسلام ازدواج سیاسی داشته باشند ؟ یعنی ایشان فقط مجاز بودند که اول عاشق شوند بعد ازدواج کنند؟ در این صورت ام سلمه که یک زن میانسال بوده باید رد میشده وفقط دختران جوان وزیبا به عقد رسول خدا در می آمدند که میبینیم اینطور نیست

owari;505675 نوشت:
سلام علیکم،
قبلاً زنان حداکثر امور خانه را به عهده داشتند، امروز نان‌آور خانه شده‌اند و به اینکه هر دو کار را انجام می‌دهند افتخار می‌کنند و گمان می‌کنند حقوق خود را که ضایع شده بود پس گرفته‌اند؟ حقوق ایشان امروز ضایع شده که برای هر خرجی مرد از حقوق زنش هم می‌گیرد و کاری که فقط بر عهده‌ی مرد است به گردن زن هم انداخته شده است.

یک قسمت سستی خانواده‌ها هم تعاملات غیرشرعی خانم‌ها سر کار با آقایان لاابالی همکارشان است. شوخی و خنده و دور هم صبحانه خوردن و خواهر و برادر شدن و کم‌کم شکل گرفتن محبت و کم‌کم کم شدن محبت در خانه و بعد ... این هم در مورد زن است و هم در مورد مرد. نمی‌گویم همه اینطور هستند و ان شاء الله بخش کمی از طلاق‌ها هم به این خاطر است ولی در یک نگاه منصفانه نباید اینها را هم ندید.

زنی که استقلال مالی دارد بعد از مدتی که کلی در خانه و بیرون زحمت کشید و جوانی‌اش را به پای شوهرش گذاشت به خودش می‌آید که من اصلاً چه نیازی به شوهر دارم؟ کار خانه که با من است و از پس مخارجم هم که بر می‌آیم، چرا باید جور یک بداخلاق و فلان که مدام با هم مشکل داریم را هم من بکشم، من که تنها زندگی کنم مشکلی ندارم. خانم‌ها هم که در حالت معمول نیاز جنسی خیلی کمتری به نسبت آقایان دارند از این بابت مشکلی بزرگی ندارند.

سؤال: آیا کار کردن زن در اجتماع اشکال شرعی دارد؟ خیر.
آیا توصیه می‌شود؟ به این سادگی جواب کلی ندارد ولی در موارد متعدد می‌توان به این سؤال پاسخ داد، مثلاً برای رسیدگی به امور زنان، پزشک زنان، معلم زنان، پلیس زنان، حقوقدان زنان و ... برخی هم که سرپرست خانواده هستند و اگرچه پیشنهاد اسلام به ازدواج مجدد زنان بی‌سرپرست است (از وظایف فرزندان این است که برای والدینشان همسر پیدا کنند، اگر اغراق نکرده باشم، بخصوص اگر آن والدین نیاز داشته باشند) ولی اگر شرایطش فراهم نباشد کار کردن برای ایشان لازم می‌شود تا دستش جلوی دیگران دراز نباشد و کرامت خودش را هم حفظ کند و خلاصه بحث مفصل است

یک بحث دیگر هم این است که زنان امروز به جای مکمل مرد تبدیل شده‌اند به رغیب شوهرهایشان، نخوردیم نون گندم (الحمدلله) دیدیم دست مردم (متأسفانه). دو رغیب زیر یک سقف چطور زندگی کنند؟ مگراینکه درویش باشند و برای خود هیچ نخواهند و رغابتشان در ایثار باشد نه در مرد بودن و ...

یا علی

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش بزرگوار بنده با این پست شما موافقم اما در این تاپیک به هیچ عنوان قصد پرداختن به این موضوعات را نداریم لطفابیشتر از این بحث را منحرف وشلوغ نکنید تا بتوانیم به موضوع اصلی یعنی موارد قانونی در حقوق زنان وحقوق متقابل زوجین بپردازیم . شما آقایان چرا هروقت قرار است مطلبی در مورد حقوق قانونی بانوان مطرح شود موضوع را منحرف وشلوغ میکنید ؟ بنده با عرض پوزش ناچارم موضوعات عیر مرتبط با حقوق زنان را حذف کنم

••ostad••;505671 نوشت:
سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش بزرگواران لطفا" تفسیر به رای نفرمایید . عرض کردم این تاپیک فقط برای بحث در مورد همین حقوق در حال اجرا است وغیر از این پست های نامربوط به موضوع یا مطالب تکراری در سایر تاپیک ها این جاحذف خواهد شد زیرا بنده وشما در مقام تعیین مصداقها نیستیم و وظیفه مان فقط پیرو علما بودن است نه توهین به سایر علما که مطابق سلیقه ی ما فتوا نمیدهند . با تشکر از دوستان . لطفا" این مطالب را در تاپیک های مرتبط بنویسید . این جا فقط توضیح در مورد این قوانین وضع شده بدون لحاظ جانبداری از هیچ گروه مور د بحث میباشد

سلام علیکم،
در آن پستی که کامل پاکش کردید لااقل یک مثال در رد استدلال علمی ایشان که آن آیه در رابطه با ایتام بود آوردم، اینکه با آن استدلال شیعه دیگر چیزی به نام آیه‌ی تطهیر نخواهد داشت، این بیانم بی‌احترامی بود که پاک شد؟ سایر مطالب آن پست را به یاد ندارم که در موردش سؤال بپرسم.

راستی قبل از انقلاب یک عده از علمای باتقوا و بزرگ (تمسخر برداشت نکنید) در شرعی بودن انقلاب شبهه وارد می‌نمودند. یک عده هم بعد انقلاب مانع از ادامه‌ی تدریس تفسیر سوره‌ی حمد شدند، نشدند؟

اگر حرف این عالم بزرگوار در مخافل علمی حوزوی مطرح می‌شد خود علما می‌دانستند چگونه صحبت کنند و پاسخ ایشان را بدهند که ایشان هم قانع شوند، ولی الآن دیگر مصاحبه‌ای انجام شده که شما هم اینجا پخشش کرده‌اید. در اینجا دیگر بحث علمی مطرح نیست و بحث فرهنگ و دینداری مردم جامعه است. همه‌ی ما هم مسؤول هستیم. اگر شما که وظیفه‌اتان در این سایت دفاع از قرآن و عترت و شیعه هست دفاع نکنید ما هم نکنیم چه کسی باید بکند؟ فقط کسانی که تمایلات به فمینیستی دارند این بار خود را در حمایت عالم شیعه هم می‌بینند و دیگر اگر کارشان اشتباه باشد چه کسی می‌تواند جبرانش کند؟ شما مسؤولیت آن را می‌پذیرید؟

••ostad••;505689 نوشت:
سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش بزرگوار بنده با این پست شما موافقم اما در این تاپیک به هیچ عنوان قصد پرداختن به این موضوعات را نداریم لطفابیشتر از این بحث را منحرف وشلوغ نکنید تا بتوانیم به موضوع اصلی یعنی موارد قانونی در حقوق زنان وحقوق متقابل زوجین بپردازیم . شما آقایان چرا هروقت قرار است مطلبی در مورد حقوق قانونی بانوان مطرح شود موضوع را منحرف وشلوغ میکنید ؟ بنده با عرض پوزش ناچارم موضوعات عیر مرتبط با حقوق زنان را حذف کنم

استاد بزگوار،
آن قسمتی که شما می‌فرمایید ربطی به بحث ندارد پاسخی است به یکی از پست‌هایی که خود شما فرستاده‌اید؟ چطور ممکن است آن مربوط باشد و این نامربوط؟

بعد هم نمی‌دانستم شما خانم هستید، اما اگرچه کارشناس شما هستید و حقیر فقط مطالعات شخصی داشته‌ام و در مقابل شما بی‌سواد محسوب می‌شوم ولی وظیفه‌ی خودم می‌دانم وقتی از کارشناسان سایت کسی به داد حکمت خداوند که به زیر سؤال رفته و کلام معصوم که سبک شمرده شده و حرف مراجع تقلید که نقض می‌شود بی‌آنکه دلایل ایشان هم بیان شود تا حد امکان خودم با شما وارد بحث شوم. شلوغش نمی‌کنم ان شاء الله در کمال آرامش برویم جلو ببینیم به کجا می‌رسیم و خداوند چه اراده کرده است. ممنون میشوم اگر هرجایی از پست‌های قبلی را خواستید پاک کنید (که ظاهرا ما حق اعتراض نداریم) لااقل آن پست را برای خودم به صورت خصوصی بفرستید، به هر حال حقیر با تمام حقارتم روی آنها هم ذهن گذاشته‌ام و هم وقت. اگر هم دوست نداشتید بفرستید که برای جلوگیری از اغتشاشات بعدی از آنها صرفنظر میکنم.

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
بنده قصد داشتم نقد هایم را بنویسم.ولی وقتی با سانسور فجیع در این تاپیک روبرو شدم،گفتم اول این مسئله را حل کنیم.
از مدیریت تقاضا دارم پاک کردن خود به خود پست ها توسط سرکار استاد را بررسی کنند.

لبیک یا مهدی
و من الله التوفیق

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش بزرگواران شما را به آرامش دعوت نموده ومجددا" متذکر میشوم که مطالب تکراری را در این تاپیک مطرح نفرمایید و همچنین شما را به تفکر عمیق در مورد مطالبتان دعوت میکنم دوستان بزرگوار موضوع تاپیک حقوقی وفقهیاست و ابدا" در مورد فلسفه یاحکام یا موارد دیگر نمیباشد تا آرامش شما بزرگواران بنده فعلا" تاپیک را میبندم واز مدیر محترم نیز تقاضای بررسی دارم وقصدم این است که این تاپیک را در مورد حقوق بانوان وحقوق متقابل همسران ادامه دهم لطفا" با شلوغ کردن ؛ مطلب را منحرف نکنید

بن موسی;505698 نوشت:
از مدیریت تقاضا دارم پاک کردن خود به خود پست ها توسط سرکار استاد را بررسی کنند.

سلام و عرض ادب

با تشکر از همکار خوبم سرکار استاد و سایر کاربران عزیز
چند نکته :
1. این که چند همسری غلط است یا نه ؟ و اگر درست است ( که البته اصل آن نص قرآن است و کسی قدرت انکار آن را ندارد ) و حال که یک تصریح قرآنی است تحت چه شرایطی مجاز است و در چه شرایطی غیر مجاز است قبلا بارها و بارها توسط کارشناسان و کاربران عزیز مورد بحث قرار گرفته است و کافی است در سایت گفتگوی دینی سرچ کنید .
2. تفسیر آیات بر عهده علما و مراجع و مفسران گرانقدر است و این بزرگان هم در جای خود مفصل بحث کرده اند مثلا علامه طباطبایی ؛ آیت الله العظمی مکارم شیرازی ؛ آیت الله جوادی آملی و سایر بزرگان دین در ذیل آیه مربوطه به تعدد زوجات مفصل بحث کرده اند بنابر این نظریه پردازی یک عالم دینی در باره عدم مشروعیت و یا تقبیح این حکم قرآنی زیاد نمی تواند مورد توجه قرار بگیرد و با حفظ احترام این عالم بزرگوار ولی ملاک عمل و تفسیر آیات قرآن بزرگان عرصه تفسیری هستند نه ایشان .
3. سمت و جایگاه مدیریتی و حتی انتساب به بزرگان دین در توانمندی علمی و اثبات مسائل علمی تاثیر چندانی ندارد .
4.توقع و انتظار از دوستان می رود که مباحث را با تعقل و به دور از هر گونه حس فمنیستی و یا تعصبات مرد گرایانه و ژست دفاع از حقوق مردان و زنان به دور بدانند و بدانند که با این شیوه بحث کردن به نتیجه نخواهیم رسید .
5. در ویرایش و حذف پست ها باید دقت کافی و انصاف را باید بخرج دهیم و تا جایی که با ویرایش می توان اصلاح کرد از حذف مطالب کاربران پرهیز کنیم البته دوستان و کاربران عزیز هم باید به گونه ای بنویسند که همکاران و مدیران سایت ناچار به حذف مطالب نشوند .
6. بستن موضوعات باید با هماهنگی مدیر تدوین و همکاران ایشان و یا مدیر اجرایی و یا همکاران بخش ارجاع سئوالات و یا مدیر سایت صورت بگیرد .
7. در پایان همه کاربران و دوستان و همکاران مخلص و بزرگوارم می خواهم که خویشتنداری و سعه صدر و تحمل نظرات مخالف را مثل همیشه سر لوحه فعالیت کار خود قرار دهند .

با تشکر

[="Tahoma"][="Teal"]به نام خدا
حضرت آيت الله موسوي بجنوردي
سلام عليكم
1- آيا تمام پيامبران و امامان ازدواج هاي سياسي داشتند؟

2-آيا همه پيامبران و امامان در موضع قدرت بودند كه ازدواج سياسي كنند؟

3-آيا بخشش نيمي از اموال منبعي شرعي دارد يا فقط قانوني آمريكايي-انگليسي است؟

4-آيا شما نمي دانيد تنها شرطي كه از نظر شرعي زن نمي تواند ضمن عقد بگذارد،نگرفتن همسر دوم است؟

5-آيا اين سخن اميرالمومنين علي(ع) را در تحقيقاتتان نخوانديد كه اگر عُمر ازدواج موقت را حرام نمیکرد زنا رواج پیدا نمیکرد؟

6-حضرت آيت الله،آيا نمي دانيد در جوامع غربي روابط نا مشروع زياد و نرخ ازدواج كم است؟

7-آيا نمي دانيد در غرب بسياري از ازدواج ها ثبت رسمي نمي شود و دختر و پسر هم خانه هستند و با اين حال آمار طلاق در غرب زياد است؟

8-آيا فكر نمي كنيد با ترويج و عمل به اسلام ناب و نه اسلام آمريكايي-انگليسي،نتيجه بهتري حاصل مي شود؟

9-آيا نمي دانيد در جهان تعداد زنان بيشتر از مردان است و اين زنان كه يا ازدواج نكرده يا بيوه يا مطلقه اند نيز نيازهاي عاطفي،احساسي و جنسي دارند؟

10-حضرت آيت الله آيا گمان نمي كنيد با وجود جمعيت كمتر مردان،با حكم جناب عالي زناني كه به هر علت بي شوهر هستند ممكن است به بيراهه روند؟

11-آيا با علم به جمعيت كمتر مردان براي امنيت،نياز هاي مالي،عاطفي،جنسي و... زنان بيوه،مطلقه و بي شوهر چاره اي انديشيده ايد يا اينكه اينگونه زنان را محكوم به تنهايي و طرد از جامعه مي دانيد؟

12-آيا از آمار پايين ازدواج و تعداد بالاي فرزندان نا مشروع در آمريكا و انگليس مطلع هستيد و باز هم چنان جامعه اي الگوي شماست حضرت آيت الله؟

13-حضرت آيت الله آيا براي حرام كردن حلال خدا از كتاب خدا و سنت رسول الله و اهل بيت برداشت نموده ايد؟

14-حضرت آيت الله آيا شما هم به خيل تحريف كنندگان،خاطره گويان،خواب ديده ها و رمالان و جايزه ساخاروف بگيران و كانديداهاي خبرگان و... پيوسته ايد؟

15-آيا فكرنمي كنيد اگر طلاق گرفتن نيز شرايط سختي داشته باشد موجب دوستي هاي دو جنس مخالف و انحرافات جنسي و... مي شود؟

16-حضرت آيت الله آيا نمي دانيد رعايت عدالت در امور مادي وابراز محبت است نه ميزان عشق و علاقه كه هيچ ميزاني براي سنجش عشق قلبي نيست و آيا اين آيه تحريف شده يا آنكه خداوند سخني بيهوده گفته است؟

17-حضرت آيت الله آيا نمي دانيد چند همسري از قبل از اسلام بوده واسلام آن را محدود به چهار همسر نمود؟
18-آيا جناب عالي نمي دانيد در جامعه ايراني چند همسري امري ناپسند و فقط براي شرايط خاص است پس علت طرح اين موضوع كه در الويت جامعه مانيست چيست؟

19-طرح موضوعي كه در جامعه مطرح نيست آيا بازي در پازل حقوق بشري غربيان مبني بر عدم رعايت حقوق زن در ايران و تهيه خوراك براي رسانه ها و نهاد هاي حقوق بشر غربي براي بيانيه و قطعنامه و فشار و تحريم نيست؟

20-حضرت آيت الله آيا تمام پيامبران،امامان و علما با دختران يتيم ازدواج ميكردند؟
[/]

[="Tahoma"][="Navy"]

••ostad••;505660 نوشت:
سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش قطعا" علم ایشان و تزکیه ی نفس ایشان بر عموم غلبه دارد که پژوهشکده ی آثار امام (ره) به ایشان واگذار شده وقوانین ارایه شده از طرف ایشان سال ها است که مورد اجرا واقع میشود وبنده وامثالهم در حدی نیستیم که به ایشان خرده بگیریم ومطالب ایشان در جامعه ی اسلامی متولی یان متبحر تر از ما هم دارد . حدیث معتبر از پیامبر (ص)پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
12- اُطلُبوا العِلمَ ولَو بِالصِّینِ ؛ فإنَّ طَلَبَ العِلمِ فَریضَةٌ عَلى کُلِّ مُسلِم ؛
دانش را فرا گیرید ، گرچه در چین باشد ؛ زیرا طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است .
کنز العمّال : ۲۸۶۹۷ ، ۲۸۶۹۸ منتخب میزان الحکمة : ۳۹۸ پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
20- أَعلَمُ النّاسِ مَن جَمَعَ عِلمَ النّاسِ إِلى عِلمِهِ؛
داناترین مردم کسى است که دانش دیگران را به دانش خود بیفزاید.
کنزالعمال، ج۱۰، ص۱۴۳، ح۲۸۷۳۱ به نظر شما چه عیبی دارد که اگر دانشی سبب خیریت برای مسلمانان شود به دانش مسلمانان افزوده گردد ؟ البته دانشی که مضر دین باشد ورودش به عرصه یدین حرام است . اما این مطلب را چه کسانی تشخیص میدهند جز متخصصان دین که تربیت یافته یبزرگان دین هستند ؟ آیا بنده وشما و.... در درجه و مقام تعیین تکلیف برای این بزرگواران هستیم ؟ بزرگوار بخشی از دین تابع عرف وزمان است واین تشخیص با عالمان زمان است دقت فرمایید که این تعدد زوجات با شرط در قران آمده . واین شرط تابع عرف زمان است زیرا عدالت در هرزمان نسبت به عرف تابع همان زمان سنجیده میشود اگر خدا یاری کند در این زمینه تاپیک مرتبطی را ایجاد خواهم کرد واز دوستان بزرگوار برای شرکت در آن تاپیک دعوت مینمایم . لطفا" در این باب این جا اظهار نظر نفرمایید چون تاپیک های متعددی در این زمینه وجود دارد وشما میتوانید برای اظهار نظر به آنها مراجعه فرمایید .در این تاپیک فقط بحث از حقوق بانوان در این زمینه ها است .لطفا" فقط در موارد حقوقی وقانونی این مطالب بحث بفرمایید .با عرض پوزش پستهای غیر مرتبط حذف خواهد شد لطفا" فقط از منظر قانونی بحث شود قطعا" از طریق مستند به اسناد قانونی وفقهی تا بتوانیم بحثی مثمر ثمر داشته باشیم .

سلام خواهر گرامی
در مطالبتان برهانی بر تایید مطالب دلخواه خودتان نیافتم
اینکه می فرمایید احکام تابع شرایط زمان است آنطور که شما تصور می کنید و به مساله تعدد زوجات تسری می دهید نیست
به برکت افکار این چنینی به زودی جمعیت اهل تسنن از شیعه ها پیشی خواهد گرفت چون حالیکه اهل تسنن تعدد زوجات و تعدد فرزندان را تبلیغ می کنند جوانان ما از تشکیل زندگی مشترک هم فاصله گرفته اند چه رسد به اینکه تعدد زوجات معضل ما باشد
یا علیم[/]

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش باتشکر از مدیر محترم :Gol: بزرگواران بنده در چند پست قبل عرض کردم هدفم از ایجاد این تاپیک همانطور که از اسم تاپیک وانجمن تاپیک مشخص است فقط بررسی حقوق زن وبالطبع حقوق متقابل همسران و .... میباشد ونظر به این که تلاش ها ونظرات این فقیه مکرم به خصوص در دهه ی اخیر تاثیرات بسزایی در تدوین این قوانین و شروط ضمن عقد در کشورمان داشته مخصوصا" نام ایشان را که به مناسب روز زن چند مصاحبه در این مورد داشتند را بردم . واصلا" قصد ورود به مباحث چرا ؟؟ ویا درست وغلط بودن مطالب ایشان را ندارم بلکه به عنوان یک حقیقت عینی که اکنون قوانینش یا آثارش در جامعه جاری است میخواستم بحث کنم .این مطلب را در چند پست به دوستان تذکر دادم .اما کجایند گوشهای شنوا ؟؟؟؟ یک تاپیک داشتیم که (اصل را رها کردیم وبه فرعیات پرداخته ایم ) اینجا مصداق همان مطلب است . بزرگواران این که ایشان درست میگویند یا نه بررسی آن در انجمن های قرانی و کلامی است نه انجمن فقه وحقوق ! فعلا" ایشان گفته وتلاش کرده و به اجرا در آورده (اصلا" تصور کنید ویروس وارد کرده) وشروط ضمن عقدی را قرار داده (بنده خودم با تمام این شروط موافق نیستم ) در آراء مجلس با تلاشهای تفسیری خودشان از تصویب قانون چند همسری پیش گیری کرده و..... قطعا" تلاش های مخالفان نظرات ایشان که بسیار بزرگتر از ما هم درزمینه ی علمی وکاربردی بوده اند نیز بنا به مصالحی مؤثر نبوده که این قوانین این گونه تصویب وشروط اجرا میشوند . بنده فقط قصدم بررسی این حقوق تصویب شده یا نشده وشروط در حال اجرا است وراه های تعدیل و اگاهی از این موارد . حال اگر به نظرتان موضوع در این زمینه فقط دادو فریاد برسر مطالب خارج از اختیار ما است بفرمایید این هم یک تاپیک بی فرجام دیگر که از هم اکنون بسته شود عین ثواب است . اما اگر در حیطه ی قوانین (به حق یا ناحق) وشروط جاریه بحث وسؤال شود بنده وسایر دوستان حقوق دان یا کارشناس فقه وحقوق که در بین دوستان وکارشناسان محترم کم هم نیستند در خدمت پاسخ گفتن وبحث کردن میباشیم . اما این که ایشان درست گفته یا نه وچرا گفته وچرا کسی به نظرات ایشان اعتراض مؤثر نداشته از حیطه ی عقل ومنطق بنده و موضوع تاپیک خارج است طبعا" خود ایشان هم برای پاسخ گویی حضور ندارند پس وارد شدن به این مباحث فقط انحراف از موضوع اصلی است .همه ی دوستان بزرگوار را به سعه ی صدر و روبرویی با واقعیات جامعه در این مورد مینمایم،غفلت امثالهم و پرداختن به فرعیات به عوض روبرو شدن با واقعیات زیاد معقول به نظر نمیرسد آسیب ها از این جهت قطعا" بیشتر خواهد بود به امان خدا:Gol:

[="Tahoma"][="Navy"]

••ostad••;505876 نوشت:
بنده فقط قصدم بررسی این حقوق تصویب شده یا نشده وشروط در حال اجرا است

سلام خواهر گرامی
لطفا بفرمایید منظورتان از بررسی این حقوق چیست ؟
از چه جهت ؟
آیا اشکال به مواردی که ایشان در قانونی شدنش دخیل بوده اند از مصادیق بررسی نیست ؟
یا علیم[/]

محی الدین;505885 نوشت:

سلام خواهر گرامی
لطفا بفرمایید منظورتان از بررسی این حقوق چیست ؟
از چه جهت ؟
آیا اشکال به مواردی که ایشان در قانونی شدنش دخیل بوده اند از مصادیق بررسی نیست ؟
یا علیم
سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش علیکم السلام بزرگوار اگر دقت فرمایید این جا انجمن فقه وحقوق است وقصد بنده فقط بررسی خود قوانین تصویب شده وشروط ضمن عقد وآیین نامه هایی است که در ارتباط با حقوق زن و یا حقوق متقابل زوجین و.....که مرتبط با این موضوعات است این که این قوانین جای اشکال دارند یا نه وصحیح اجرا میشوند یا نه میباشد . یعنی واقعیات در حال اجرا درجامعه ونه چرایی و صحت وسقم مطلب .بزرگواران اگر مایل به بحث در باره ی نظرات این فقیه که فعالیت مؤثر در ایجاد این قوانین دارند ویا تلاشهای مؤثر در عدم اجرای برخی از قوانین در این رابطه داشته اند ، میباشند میتوانند به انجمن های مرتبط مراجعه ودر این مورد موضوع جدیدی ایجاد کنند و تلاشهای ایشان وچرایی و دلیل و رد یا تایید نظرات ایشان را در آن تاپیک مورد بحث قرار دهند

با سلام

برادران بزرگوار

این حق همه خانمهاست از قوانین موجود مطلع باشند چرا یه خانم نباید بدونه اگر یه زمانی با مشکلی مواجه شد چگونه عمل کنه؟ چه حقوقی داره؟ قانون چطور حمایتش میکنه؟

این ناآگاهی و جهل خانمها باعث شده مورد ظلم و ستم قرار بگیرند نه وجود قوانین و احکام .

چه بسا خیلی از قوانین به نفع خانمها ست ولی از آن بی خبرند.

چرا من بعنوان یک دختر مسلمان نباید از قوانین مطلع شم؟ قوانینی که در کشورم تصویب شده و اگر منع شرعی و قانونی داشت مسئولین خود حتما مانع میشدند.

من میخوام بدانم اگر یک زمانی در آینده دچار مشکل شدم چطور از حقم دفاع کنم ؟ فقط همین

چرا آقایان در این مورد همکاری نمیکنند و در مقابل جبهه هم گرفته اند و با واقعیات موجود جامعه روبرو نمیشوند ؟

برای شما اقایان نیز اطلاع از حقوق زنان و حقوق متقابل زوجین میتواند مفید باشد .

شبـنم;505917 نوشت:
با سلام

برادران بزرگوار

این حق همه خانمهاست از قوانین موجود مطلع باشند چرا یه خانم نباید بدونه اگر یه زمانی با مشکلی مواجه شد چگونه عمل کنه؟ چه حقوقی داره؟ قانون چطور حمایتش میکنه؟

این ناآگاهی و جهل خانمها باعث شده مورد ظلم و ستم قرار بگیرند نه وجود قوانین و احکام .

چه بسا خیلی از قوانین به نفع خانمها ست ولی از آن بی خبرند.

چرا من بعنوان یک دختر مسلمان نباید از قوانین مطلع شم؟ قوانینی که در کشورم تصویب شده و اگر منع شرعی و قانونی داشت مسئولین خود حتما مانع میشدند.

من میخوام بدانم اگر یک زمانی در آینده دچار مشکل شدم چطور از حقم دفاع کنم ؟ فقط همین

چرا آقایان در این مورد همکاری نمیکنند و در مقابل جبهه هم گرفته اند و با واقعیات موجود جامعه روبرو نمیشوند ؟

برای شما اقایان نیز اطلاع از حقوق زنان و حقوق متقابل زوجین میتواند مفید باشد .

سلام علیکم،
سرکار خانم شبنم و سرکار استاد، این حرفهای شما در یکی دو پست اخیر همگی خوب و قابل قبولند، فکر میکنم مشکل بزرگ کل این تاپیک این است که اگرچه در انجمن حقوق منتشر شده باشد ولی اصلاً ظاهر بیان حقوقی ندارد. یک وقت هست مجلس تصویب می‌کند که مردها حق گرفتن زن دوم یا انجام متعه را ندارند، نه اینکه با دین خدا مخالفت کرده‌باشند ولی برای مصلحت امروز جامعه به طور موقت یک نظر می‌دهند که مصداق احکام ثانویه در اسلام را دارد (احکام حکومتی)، چون با گرفتن عنوان ثانویه مغایرتی با دین اسلام نخواهد داشت و تعریف حق نمی‌کند و بیان موقت در جهت مصلحت موقت دارد شورای نگهبان هم تأییدش می‌کند و حتماً می‌دانید که مراجع عظامی مثل حضرت آقا از نظر شرعی مطیع قوانین جمهوری اسلامی بودن را واجب می‌دانند. این بحثش خیلی ساده است. تمام دعوای ما از ابتدا تا به اینجا بیان این مطالب بوده و راستش هنوز هم هست (آتش زیر خاکستره)، اگرچه شکر خداوند همینکه جوابیه‌ها را پاک نکردید شاید کمی مسأله را تعدیل کند. در این تاپیک به جای آنکه موارد حقوقی و قوانین مصوب لیست شده و توضیح داده شوند بحث شرعیات و اینکه اسلام بد فهمیده شده و دین خداوند اصلاً آنطور که خداوند در قرآن و معصومین در احادیث و مراجع تقلید در رساله‌ها گفته‌اند نیست و بعد هم تاریخ اسلام تحریف شود که نیت پیامبر از ازدواج چه بوده و پیامبر خدا فقط یک همسرشان را واقعا دوست داشتند و ... که مرورش هم برایم عذاب‌آور است به میان آمده است. اولین بازخوردش هم این بود که کاربر ونوس در همان ابتدا فرمودند که ما دیگر نمی‌دانیم به چه کسی اعتماد کنیم و این ماجرای ازدواج موقت و چندهمسری چه هست، ظاهراً علما خودشان هم نفهمیده‌اند. این آن چیزی است که مدام حرفش را می‌زنیم که علما مسؤول حرفهای خود و چگونه حرفهای خود هستند و اساتید و کارشناسان هم همینطور. سرکار خانم شبنم این که شما و ما چه بگوییم تأثیر زیادی در خواننده ندارد تا اینکه کسی این حرفها را بزند که نامش با آبی یا قرمز نوشته شود و تأیید مرکز ملی پاسخگویی را داشته باشد.
امیدوارم توانسته باشم منظورم را بیان کرده باشم

پس‌نامه: در تمام طول این بحث هم آرامشم حفظ شد مگر در حد نگرانی از اینکه چرا مسأله‌ی اعتقاد مردم جدی گرفته نمی‌شود

owari;505949 نوشت:
اولین بازخوردش هم این بود که کاربر ونوس در همان ابتدا فرمودند که ما دیگر نمی‌دانیم به چه کسی اعتماد کنیم و این ماجرای ازدواج موقت و چندهمسری چه هست، ظاهراً علما خودشان هم نفهمیده‌اند. این آن چیزی است که مدام حرفش را می‌زنیم که علما مسؤول حرفهای خود و چگونه حرفهای خود هستند

سلام دوست عزیز

حق با شماست نباید چنین پستی میزاشتم با توجه به عنوان تاپیک
چون در تاپیک های مختلفی علت چندهمسری در عصر کنونی (حتی در صورت عدم نیاز) را پرسیده بودم و جواب قانع کننده ای نگرفته بودم تصور میکردم نظر تمام بزرگان چنین است ولی با دیدن این تاپیک متوجه شدم برخی نیز نظرات دیگری دارند

بله نباید تاپیک به بحث های دیگری کشیده میشد از سرکار استاد عذرخواهی میکنم و از شما و سایر آقایان خواهش میکنم اجازه دهید در این تاپیک فقط در مورد قوانین بحث شود و با همکاری با سرکار استاد کمک کنید تا خانم ها از حقوق خویش آگاه شوند واقعا ما از خیلی از قوانین خبر نداریم

با تشکر :Gol:

owari;505949 نوشت:
سلام علیکم،
سرکار خانم شبنم و سرکار استاد، این حرفهای شما در یکی دو پست اخیر همگی خوب و قابل قبولند، فکر میکنم مشکل بزرگ کل این تاپیک این است که اگرچه در انجمن حقوق منتشر شده باشد ولی اصلاً ظاهر بیان حقوقی ندارد. یک وقت هست مجلس تصویب می‌کند که مردها حق گرفتن زن دوم یا انجام متعه را ندارند، نه اینکه با دین خدا مخالفت کرده‌باشند ولی برای مصلحت امروز جامعه به طور موقت یک نظر می‌دهند که مصداق احکام ثانویه در اسلام را دارد (احکام حکومتی)، چون با گرفتن عنوان ثانویه مغایرتی با دین اسلام نخواهد داشت و تعریف حق نمی‌کند و بیان موقت در جهت مصلحت موقت دارد شورای نگهبان هم تأییدش می‌کند و حتماً می‌دانید که مراجع عظامی مثل حضرت آقا از نظر شرعی مطیع قوانین جمهوری اسلامی بودن را واجب می‌دانند. این بحثش خیلی ساده است. تمام دعوای ما از ابتدا تا به اینجا بیان این مطالب بوده و راستش هنوز هم هست (آتش زیر خاکستره)، اگرچه شکر خداوند همینکه جوابیه‌ها را پاک نکردید شاید کمی مسأله را تعدیل کند.د
سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش بزرگوار بنده چنان مورد هجوم نظرات مخالفان این فقیه قرار گرفتم که فرصت مطرح کردن موارد حقوقی را هنوز پیدا نکرده ام از نظرات شما که بسیار روشن بینانه است در مورد مصوبات قوانین متشکرم وبعد چرا به بنده ایراد میگیرید در مورد تعدد زوجات ویا متعه ؟ بزرگواران حکم قرآن است وگویا اکثر آقایان در مورد اجرای این حکم مقصر هستند وکوتاهی از خودشان است زیرا عملا" میبینیم که در اجرای این حکم فقط در حد داد وقال فعالند وگر نه این خیل دوشیزگان ومطلقه های در انتظار ازدواج گواهند که قصور از جانب شما بزرگواران است وخانم هایی را که با ازدواج مجدد وحضور هوو موافقند را مطابق امر قرآن کریم به زندگی مشترک دعوت نمی کنید آیا کسی جلوی اجرای شرع را میتواند بگیرد ؟ شما خودتان در کناری ایستاده اید وفریاد وا مظلوما سر میدهید و منتظر پیداکردن یک مقصر هستید .موضوع اعتقادی است وهر کس مطیع مرجع تقلید خود دراین باره میباشد لطفا" کوتاهی خود را به گردن دیگران نیندازید . :ok: اما اگر دوستان اجازه بدهند باتشکر از مدیر محترم که با باز کردن تاپیک اجازه ی ادامه ی آن را دادند برویم سر موضوع اصلی تاپیک . همانطور که درمتن مصاحبه خواندید شروط ضمن عقدی که در سند های ازدواج کنونی قرار دارند ؛ توسط این فقیه وبا تلاش ایشان این شروط در سندهای ازدواج قرار گرفته را میخواهیم به عنوان شروع مطلب مورد بررسی قرار دهیم اگر کسی در این مورد نظری دارد بفرمایند تا بحث به روال عادی ادامه یابد .

••ostad••;505967 نوشت:
گویا اکثر آقایان در مورد اجرای این حکم مقصر هستند وکوتاهی از خودشان است زیرا عملا" میبینیم که در اجرای این حکم فقط در حد داد وقال فعالند وگر نه این خیل دوشیزگان ومطلقه های در انتظار ازدواج گواهند که قصور از جانب شما بزرگواران است وخانم هایی را که با ازدواج مجدد وحضور هوو موافقند را مطابق امر قرآن کریم به زندگی مشترک دعوت نمی کنید آیا کسی جلوی اجرای شرع را میتواند بگیرد ؟

سلام علیکم، حقیر جزء آن آقایانی که فرمودید نیستم که در حدّ قیل و داد فعال باشند و خودشان هم حکم خداوند را باور نداشته باشند یا از انجام آن بترسند، اما بحث را هم کش نمی‌دهم ... شما مطلب اصلیتان را ادامه دهید، حقیر بعیده بتوانم کمکی به بحث حقوقی شما کنم ولی اگر کمکی از دستم برمی‌آمد ان شاء الله کوتاهی نخواهم کرد ...

سلام و عرض ادب

این موضوع به علت داشتن شبهه رنگ و لعب سیاسی و نیز بخاطر چالش های ایجاد شده بسته شد

لطفا بحث تعدد زوجات را در موضوعات دیگر سایت دنبال کنید

موضوع قفل شده است