ریش

تب‌های اولیه

29 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ریش

با سلام و خسته نباشید
آیا گذاشتن ریش پروفسوری حلال است؟ مرجع تقلید: آیت الله موسوی اردبیلی
و یک سوال دیگر دارم اونم اینه که گذاشتن ریش برای مردان واجب است؟(همانند اجبار حجاب برای بانوان) اگر واجب است چرا جامعه اسلامی ما به عنوان یک قانون تعریف نشده؟مثلا ما میبینیم بسیاری از مردان انقلابی و مومنمون در راهپیمایی های 22 بهمن بدون ریش هستند یا حتی در ادارات دولتی یا صدا و سیما نیز اجباری برای گذاشتن ریش نیست.دلیل این امر را باز کنید ممنون میشم.

با نام الله


کارشناس بحث: استاد نور

zarif razavi;491351 نوشت:
با سلام و خسته نباشید
آیا گذاشتن ریش پروفسوری حلال است؟ مرجع تقلید: آیت الله موسوی اردبیلی
و یک سوال دیگر دارم اونم اینه که گذاشتن ریش برای مردان واجب است؟(همانند اجبار حجاب برای بانوان) اگر واجب است چرا جامعه اسلامی ما به عنوان یک قانون تعریف نشده؟مثلا ما میبینیم بسیاری از مردان انقلابی و مومنمون در راهپیمایی های 22 بهمن بدون ریش هستند یا حتی در ادارات دولتی یا صدا و سیما نیز اجباری برای گذاشتن ریش نیست.دلیل این امر را باز کنید ممنون میشم.

با سلام و عرض ادب

به احتیاط واجب تراشیدن ریش جایز نیست و عمل نکردن یک عده به حکمی دلیل بر تغییر حکم نمی شود.

استفتا از دفتر آیه الله موسوی اردبیلی

ممنون.اگه بقیه سوالاتم نیز پاسخ دهید ممنون میشم.

zarif razavi;493537 نوشت:
ممنون.اگه بقیه سوالاتم نیز پاسخ دهید ممنون میشم.

با سلام و تشکر از شما

ظاهرا به تمام سوالات پاسخ داده شد اگر سوال دیگری منظورتان است بفرمایید.

موفق و موید باشید

اینکه چرا در جامعه ما به صورت یک قانون (مانند حجاب بانوان) نیست؟ و سایر سوالات در ادامش :Gol:

نور;493544 نوشت:
با سلام و تشکر از شما

ظاهرا به تمام سوالات پاسخ داده شد اگر سوال دیگری منظورتان است بفرمایید.

موفق و موید باشید

ای کاش واضح توضیح بدید که ریش پروفسری حرام هست یا نه؟
بعد اینکه دین خاصی از ریش پروفسری میزنن؟
که مثلا هرکی ریش پروفسری گذاشت یکی فک کنه این از اون دینه؟آخه قبلا که من ریش پروفسری میذاشتم یه بار یکی که سطح علمی بالایی داره به من یه چیزی گفت که خیلی ازش ناراحت شدم میخواستم جوابشو بدم دیگه احترامشو نگه داشتم معذرت خواهی کردم اومدم
منم قبلا یه تاپیک زدم ازش نتیجه ای نگرفتم بعد چند روزم تاپیکو بستن گفتن خوش اومدی الانم این تاپیکو دیدم با کله اومدم که شاید نتیجه بگیرم میبینم اینجا هم از تاپیک خودم سوت و کورتره
http://www.askdin.com/thread31452.html

zarif razavi;491351 نوشت:
با سلام و خسته نباشید
...
و یک سوال دیگر دارم اونم اینه که گذاشتن ریش برای مردان واجب است؟(همانند اجبار حجاب برای بانوان) اگر واجب است چرا جامعه اسلامی ما به عنوان یک قانون تعریف نشده؟مثلا ما میبینیم بسیاری از مردان انقلابی و مومنمون در راهپیمایی های 22 بهمن بدون ریش هستند یا حتی در ادارات دولتی یا صدا و سیما نیز اجباری برای گذاشتن ریش نیست.دلیل این امر را باز کنید ممنون میشم.

شاید چون برخی مشکلات (ژنتیکی، سوختگی و ...) می‌تواند مانع از ریش داشتن برخی آقایان شود مانع از وضع قانون شده باشد، اما چیزی که وضع را از آنکه شما توصیف کرده‌اید بدتر نشان می‌دهد تبلیغ تیغ اصلاح و ماشین اصلاح است با تأکید بر روی اصلاح صورت برای آقایان (اگر برای بدن بود اشکال نداشت)، سه تیغه و ...، عکس‌هایش را هم با افتخار به بیلبوردها زده‌اند، در ام‌القری اسلام، اگر تهران چیزی از ام‌القرای اسلام بودن درش مانده باشد وقتی علمهای جهالت در همه جای آن افراشته شده و کسی کارشان ندارد ...
به هر حال کار شیطان اغواست، اغوا هم یعنی جابجا کردن کار درست با غلط، یعنی تعویض جای ارزش و ضد ارزش، از زبان برخی مذهبی‌ها شنیده‌ام که ریش باید گذاشت ولی کسانی که ریششان را می‌زنند خیلی تر و تمیزتر هستند و قشنگ‌تر است! یعنی ریش داشتن مسلمانی را در تعارض با زیبایی می‌دانند در حالیکه خداوند ریش را زینت مرد قرار داده است، چه بسا اصلاح ریش از مصادیق تشابه به زنان باشد، علما بهتر می‌دانند

zarif razavi;493750 نوشت:
اینکه چرا در جامعه ما به صورت یک قانون (مانند حجاب بانوان) نیست؟ و سایر سوالات در ادامش

با سلام و عرض ادب

این گونه سوالات از حوزه پاسخگویی شرعی خارج است ولی اگر کسی بخواهد پایبند به قوانین باشد چه قانونی بالاتر از قانون الهی می تواند باشد! و قانون الهی همان احکامی است که بدستمان رسیده است.

موفق و موید باشید

MEHDI!;493771 نوشت:
ای کاش واضح توضیح بدید که ریش پروفسری حرام هست یا نه؟
بعد اینکه دین خاصی از ریش پروفسری میزنن؟
که مثلا هرکی ریش پروفسری گذاشت یکی فک کنه این از اون دینه؟آخه قبلا که من ریش پروفسری میذاشتم یه بار یکی که سطح علمی بالایی داره به من یه چیزی گفت که خیلی ازش ناراحت شدم میخواستم جوابشو بدم دیگه احترامشو نگه داشتم معذرت خواهی کردم اومدم
منم قبلا یه تاپیک زدم ازش نتیجه ای نگرفتم بعد چند روزم تاپیکو بستن گفتن خوش اومدی الانم این تاپیکو دیدم با کله اومدم که شاید نتیجه بگیرم میبینم اینجا هم از تاپیک خودم سوت و کورتره
مدل ریش مردان

با سلام و عرض ادب

ریش پوفسوری اگر عنوان تراشيدن ريش بر آن صدق كند، بنابر احتياط حرام است درمورداینکه در ادیان دیگر اینگونه ریش گذاشته می شده یا خیر می توانید سوال خود را از کارشناسان تاریخ و ادیان انجمن پیگیری نمایید ولی همانطور که درتاپیک دیگر هم کارشناس مربوطه پاسخ دادند اگر عرفا تشبه به کفار یا ترویج فرهنگ باطل باشد جایز نیست.

موفق و موید باشید

نور;494016 نوشت:
با سلام و عرض ادب

این گونه سوالات از حوزه پاسخگویی شرعی خارج است ولی اگر کسی بخواهد پایبند به قوانین باشد چه قانونی بالاتر از قانون الهی می تواند باشد! و قانون الهی همان احکامی است که بدستمان رسیده است.

موفق و موید باشید

با سلام مجدد
حرفتون درسته ولی بالاخره چون کشور ما قوانینش از ریشه اسلامی نشات میگیره میخواستم علت عدم این قانونگذاری چه در اوایل انقلاب و چه در حال حاضر بدونم.مثلا اگر اکثر علما قایل به حرمت تراشیدن ریش هستند چرا نسبت به فعل حرام در جامعه اخطار و تذکر نمی دهند؟ممنون میشم از همکاراتون شرکت در این بجث را بخواهید چون اگر تاپیکی مشابه این موضوع بگذارم تاپیک تکراری میشه:Gol:

zarif razavi;495067 نوشت:
حرفتون درسته ولی بالاخره چون کشور ما قوانینش از ریشه اسلامی نشات میگیره میخواستم علت عدم این قانونگذاری چه در اوایل انقلاب و چه در حال حاضر بدونم

استفاده از زور و اجبار معمولا باعث تنفر و لج بازی طرف مقابل میشه و نتیجه مطلوبی رو در بر نداره. ممکنه بگید پس چرا در مورد حجاب قانون اجباری داریم؟ شاید علتش این باشه که حجاب فقط یه مسئله شخصی نیست و با سلامت روانی جامعه ارتباط داره.
ضمن اینکه حرمت ریش تراشی دلیل محکمی نداره و اکثر علما در این مسئله بنابر احتیاط واجب حکم داده اند.

ریش گذاشتن سنت اهل بیت عصمت وطهارت است حیفه که بهش عمل نکنیم .حتی الان اورپایی ها هم ریش میزارن خیلی هاشون

کی با زدن ریشش به جهنم میره :khaneh:

owari;493790 نوشت:
شاید چون برخی مشکلات (ژنتیکی، سوختگی و ...) می‌تواند مانع از ریش داشتن برخی آقایان شود مانع از وضع قانون شده باشد، اما چیزی که وضع را از آنکه شما توصیف کرده‌اید بدتر نشان می‌دهد تبلیغ تیغ اصلاح و ماشین اصلاح است با تأکید بر روی اصلاح صورت برای آقایان (اگر برای بدن بود اشکال نداشت)، سه تیغه و ...، عکس‌هایش را هم با افتخار به بیلبوردها زده‌اند، در ام‌القری اسلام، اگر تهران چیزی از ام‌القرای اسلام بودن درش مانده باشد وقتی علمهای جهالت در همه جای آن افراشته شده و کسی کارشان ندارد ...
به هر حال کار شیطان اغواست، اغوا هم یعنی جابجا کردن کار درست با غلط، یعنی تعویض جای ارزش و ضد ارزش، از زبان برخی مذهبی‌ها شنیده‌ام که ریش باید گذاشت ولی کسانی که ریششان را می‌زنند خیلی تر و تمیزتر هستند و قشنگ‌تر است! یعنی ریش داشتن مسلمانی را در تعارض با زیبایی می‌دانند در حالیکه خداوند ریش را زینت مرد قرار داده است، چه بسا اصلاح ریش از مصادیق تشابه به زنان باشد، علما بهتر می‌دانند

ماشالله شما خیلی تند رفتید.
تا جایی که ما میدونیم اسلام به زیبایی و خوش رویی اهمیت میده
وقتی شما زیبایی خودت رو در کوتاه بودن ریش میبینی(مثلا در حد اندازه 1 میلی متر ، به سه تیغ کردن و تراشیدن کاری نداریم) میشه بفرمایید چه ایرادی از لحاظ شرعی ، عقلی و اجتماعی داره که ریشمون رو کوتاه کنیم؟
مسائل دینی رو خیلی سخت نکنیم

به ریش نیست به ریشست...
چه بسا شخصی با تیغ بزنه بهترین تیپ رو بزنه اما آنقدر که به خلق کمک میکنه شخصی که مهر میشکونه کمک نکنه....
باطن همه ی مردم توحیدی کاشکی یاد بگیریم ظاهر مردم رو نگاه نکنیم...
دنبال ریش بلند رفتن برای خود نمایی کردن و ... دلیل نیست و حجاب راه هست حقیر خودم دیدم که شخصی تا کجا ریش میزاره اما نماز صبح نمیخونه...
یکی دیگرو میبینی با تیغ میزنه بعد توی نیمه شد صدای گریه و مناجاتش با خدا بلند میشه...
ای کاش ما هم با تیغ میزدم اما ظاهر بین نبودیم...به خلق کمک میکردیم...خوش اخلاق بودیم...عباداتمون ترک نمیشد....
:Gol::Gol::Gol:

b4domid;502190 نوشت:
به ریش نیست به ریشست...
چه بسا شخصی با تیغ بزنه بهترین تیپ رو بزنه اما آنقدر که به خلق کمک میکنه شخصی که مهر میشکونه کمک نکنه....
باطن همه ی مردم توحیدی کاشکی یاد بگیریم ظاهر مردم رو نگاه نکنیم...
دنبال ریش بلند رفتن برای خود نمایی کردن و ... دلیل نیست و حجاب راه هست حقیر خودم دیدم که شخصی تا کجا ریش میزاره اما نماز صبح نمیخونه...
یکی دیگرو میبینی با تیغ میزنه بعد توی نیمه شد صدای گریه و مناجاتش با خدا بلند میشه...
ای کاش ما هم با تیغ میزدم اما ظاهر بین نبودیم...به خلق کمک میکردیم...خوش اخلاق بودیم...عباداتمون ترک نمیشد....

حرفای شما درست اما هستند کسانی که هم ریش دارن و هم خیلی خوش تیپن و هم کسانی که میشناسنشون دوستشون دارن.
چنین افرادی رو میشناسم که می گم.
مردی که ریششو می تراشه تا تغییر جنسیت یه روسری کم داره.
ماشین 0 هم تقریبا کار ریش تراشو می کنه اما دیگه اون دنیا مجازات نمیشیم.
اگه یه کم فکر کنیم می بینیم اگه یه کم از تیپمون بزنیم بهتر از اینه که اون دنیا وارد آتشی بشیم که خداوند اینقدر ما رو ازش ترسونده و حتی بزرگان دین ما هم ازش می ترسن.
انصافاً بهتر نیست؟

با سلام درود خدمت جناب الحیاه...
جناب شبستری به گمانم میفرمایند: انسان در بند دو چیزست.. تایید دیگران... طلب مقام ....
اگر بر حسب ظاهر باشد که شما ذکر کردید انسان باید جهد کند بند تاییده دیگران را از خور برهاند....برای همین طریق ملامتی را پیش گرفتند که البته ما نمیپسندیم...
و اگر از نظر دیدگاه شرع مقدس باشد باید رعایت شود اما اگر کسی ریش را تراشید وجوب احتیاطی نتراشیدن ریش را رعایت نکرده نه مستحبیات دیگرو واجبات دیگر و اعمال دیگر...
حقیر این مطلب را ذکر نمودم تا بیشتر بر باطن توجه شود...
حقیر مطلبی از شخصی که از اولیا خداست مطلبی در باب توجه نکردم به ظاهر شنیدم که حتی نظرم نسبت به کلیه مردم تغییر کرد....
:Gol::Gol:

owari;493790 نوشت:
اما چیزی که وضع را از آنکه شما توصیف کرده‌اید بدتر نشان می‌دهد تبلیغ تیغ اصلاح و ماشین اصلاح است با تأکید بر روی اصلاح صورت برای آقایان (اگر برای بدن بود اشکال نداشت)، سه تیغه و ...، عکس‌هایش را هم با افتخار به بیلبوردها زده‌اند، در ام‌القری اسلام، اگر تهران چیزی از ام‌القرای اسلام بودن درش مانده باشد

از اینکار نمی توان نتیجه گرفت
شما آیا یقین دارید که میخواهند تمام ریش را با این ابزار بتراشند . شما گمان نمی برید که کسی بخواهد خط بگیرد یا موی زاید را برطرف کند . اگر اینطور بود که مراجع فروش ژیلت و تیغ را حرام اعلام میکردند. حال آنکه فروش تیغ و ... در صورتی مشکل دارد که تو تیغ را به او دهی و بگویی تمام ریشت را بتراش.

و اما مطلب بعدی :
ما برطبق نظر اسلام باید حداقل چیزی بر صورت بگذاریم که صدق ریش کند و اگر نخواهیم این را بپذیریم و به اجتماع نگاه کنیم که آنها ریش نمی گذارند ما هم نگذاریم . باید در دینداری خود شک کنیم مصداق عمل ما دین است نه مردم . در زمان مولا علی علیه السلام اکثریت ولایت ایشان را نپذیرفتند .اگر ما با این استدلال ریش میخواستیم جلو برویم ما هم ولایت ایشان را نباید می پذیرفتیم.

ببخشید ریش پروفسوری تشبه به کفاره؟؟؟
همسر من ریشش پروفسوری هست اما صورتشوهم کامل نمیزنه یعنی تقریبا دو درجه اختلاف داره و روی صورتش مو هست، یعنی صدق ریش میکنه، اما بخش دور لبش بلندتره. این تشبه به کفاره؟!

تسنیمانه;502451 نوشت:
ببخشید ریش پروفسوری تشبه به کفاره؟؟؟
همسر من ریشش پروفسوری هست اما صورتشوهم کامل نمیزنه یعنی تقریبا دو درجه اختلاف داره و روی صورتش مو هست، یعنی صدق ریش میکنه، اما بخش دور لبش بلندتره. این تشبه به کفاره؟!

با سلام و عرض ادب

اینکه تشبه به کفار محسوب می شود یا خیر تشخیص موضوع و برعهده مکلف است ولی اگر حکم ریش پروفسوری را بخواهید لازم است نام مرجع تقلیدتان را ذکر بفرمایید.

موفق و موید باشید

نور;502685 نوشت:
اینکه تشبه به کفار محسوب می شود یا خیر تشخیص موضوع و برعهده مکلف است ولی اگر حکم ریش پروفسوری را بخواهید لازم است نام مرجع تقلیدتان را ذکر بفرمایید.

با سلام و احترام
1- من یه مساله ای شنیدم که اولین نفری که فتوای جواز ریش چانه (پروفسوری) رو دادند آیت الله خوئی رحمه الله بودند و قبل از ایشون سابقه نداشته؟ درسته؟
2- من دلایل حرمت تراشیدن ریش رو که نگاه کرده بودم یک مورد همین تشبه به کفار هست که مثلا ممکن است مرجع بگوید چون ریش چانه رو گذاشتن و بقیه رو زدن تشبه به کفار هست حرام است.
پس وقتی مرجعی مثلا آقای مکارم شیرازی میفرماید که ریش پروفسوری کافی است. یعنی دلیل تشبه به کفار برای مرجع محرز نشده. مگه نه حرام میفرمودند. درسته؟
3- اگر یقین نداشته باشیم که تشبه به کفار است و مردد باشیم که معمولا هم همینطور هست. چجوریه؟
استصحاب میکنند میگن اوایل و گذشته ها که این مدل تازه اومده تشبه بوده ولی زمان حاضر نمیدونیم هنوزم هست یا نه، پس هست؟!! حکم تردید در این که تشبه هست یا نه؟

متشکرم

نور;502685 نوشت:
با سلام و عرض ادب

اینکه تشبه به کفار محسوب می شود یا خیر تشخیص موضوع و برعهده مکلف است ولی اگر حکم ریش پروفسوری را بخواهید لازم است نام مرجع تقلیدتان را ذکر بفرمایید.

موفق و موید باشید

با سلام

آیت الله مکارم شیرازی
با سپاس

نور;502685 نوشت:
نوشته اصلی توسط تسنیمانه
ببخشید ریش پروفسوری تشبه به کفاره؟؟؟
همسر من ریشش پروفسوری هست اما صورتشوهم کامل نمیزنه یعنی تقریبا دو درجه اختلاف داره و روی صورتش مو هست، یعنی صدق ریش میکنه، اما بخش دور لبش بلندتره. این تشبه به کفاره؟!

با سلام و عرض ادب

اینکه تشبه به کفار محسوب می شود یا خیر تشخیص موضوع و برعهده مکلف است ولی اگر حکم ریش پروفسوری را بخواهید لازم است نام مرجع تقلیدتان را ذکر بفرمایید.

موفق و موید باشید

همسر من مقلد اقای وحید هستن.
اگر میشه نظر مقام معظم رهبری رو هم در این خصوص بفرمایید، که ایشون تشبه به کفار میدونن یا خیر

با سلام
ما شیعه هستیم و تکلیفی که بر گردنمان هست عمل به فتوای مرجع تقلیدمان است
امام زمان (عج) : هر گاه برای شما اتفاقی رخ داد به راویان احادیث ما رجوع کنید که آنها حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنها.
که منظور همان مراجع تقلید میباشند.
من خودم ریش میزارم که این بخاطر تبعیت از حکم مرجع تقلیدم هست نه بخاطر بسیجی بودن یا بخاطر قوانین یا بخاطر گرفتن پست یا گرفتن وام
فقط برای رضای خدا میگذارم
اما متاسفانه بعضی ها اهداف دیگری دارند.......
و این نکته مهم است که آدم باید ببینه مرجعش چی میگه چون نظراتشان اندکی با هم متفاوت هست بعضی ها ریش کامل را ریش میدانند بعضی ها میگن ریش پرفوسری هم صدق ریش میکنه بعضی ها هم میگویند ......
برو ببین مرجعت چی میگه
یاعلی

سلام
یک نکته در مورد مسأله تشبه به کفار به ذهنم می رسه که دوست دارم نظر دوستان و کارشناسان محترم رو هم بدونم:
آیا می شه این طور استدلال کرد که زمان تشریع حکم تراشیدن محاسن مسلمانان و غیر مسلمانان همجواری و مراودات زیادی داشتند و مثلا در جامعه اسلامی زمان اهل بیت درصد قابل توجهی غیرمسلمان هم از مذاهب نصرانی و ... زندگی می کردند و بحث عدم تشبه به کفار مصداق واضح و عینی پیدا می کرد. اما الان در اکثر شهرهای ایران بالای 99 درصد مسلمان زندگی می کنند و مثلاً سبیل بلند یا ریش مدل پروفسوری [SPOILER](داخل پرانتز من میگم بهش می گم مهندسی!:Nishkhand: چون الان دیگه آدم پروفسور متخصص در چند علم نداریم و اکثراً افراد معمولی و حتی کم سواد هم این رو استفاده می کنند و منشأ شهرت این مدل به این نام در بین ما ایرانی ها شاید چند تا فیلم قدیمی خارجی بوده... پرانتز بسته!)[/SPOILER] با اینکه عمومیت نداره اما همه افرادی که الآن دور و برمون می بینیم که این مدلی می تراشند مسلمان هستند؛ لذا نمی شه با یقین گفت اگر من این شکلی بتراشم شبیه کفار شدم چون اولاً الآن دیگه عرف این مدل رو مختص کفار نمی دونه و ثانیاً خود کفار عصر حاضر در خارج یا داخل کشور معمولاً به عنوان نماد و نشانه تفکر خاصی این طوری نمی تراشند (به استثنای موارد و مدلهای خاص و عجیب و غریب) و ثالثاً عده قابل توجهی از مسلمانان داخل جامعه اسلامی هم این طور اصلاح می کنند. البته تأکید می کنم یک سری مدل ها در جامعه اسلامی عمومیت نداره و ممکنه عرفاً شبیه کفار تلقی بشه. منظور بنده از مدلهای مورد بحث در فوق اونهاییه که تقریباً عادی شده دیدنشون در اجتماع.
دوستان و کارشناسان لطفاً نظرشون رو بفرمایند تا ببینیم می شه از این موضوع برای تشخیص مصداق تشبه به کفار استفاده کرد یا نه.

bsky;502740 نوشت:
با سلام

آیت الله مکارم شیرازی
با سپاس

با سلام و عرض ادب

به نظر آیه الله مکارم،در مورد ریش تراشی، احتیاط در ترک آن است، ولى چنانچه قسمت چانه باقى بماند، که گاه به آن ریش پروفسورى گفته مى شود، کافى است.

پایگاه اطلاع رسانی آیه الله مکارم به آدرس:
http://makarem.ir/Question/ViewQuestion.aspx?lid=0

Moradali;502722 نوشت:
با سلام و احترام
1- من یه مساله ای شنیدم که اولین نفری که فتوای جواز ریش چانه (پروفسوری) رو دادند آیت الله خوئی رحمه الله بودند و قبل از ایشون سابقه نداشته؟ درسته؟
2- من دلایل حرمت تراشیدن ریش رو که نگاه کرده بودم یک مورد همین تشبه به کفار هست که مثلا ممکن است مرجع بگوید چون ریش چانه رو گذاشتن و بقیه رو زدن تشبه به کفار هست حرام است.
پس وقتی مرجعی مثلا آقای مکارم شیرازی میفرماید که ریش پروفسوری کافی است. یعنی دلیل تشبه به کفار برای مرجع محرز نشده. مگه نه حرام میفرمودند. درسته؟
3- اگر یقین نداشته باشیم که تشبه به کفار است و مردد باشیم که معمولا هم همینطور هست. چجوریه؟
استصحاب میکنند میگن اوایل و گذشته ها که این مدل تازه اومده تشبه بوده ولی زمان حاضر نمیدونیم هنوزم هست یا نه، پس هست؟!! حکم تردید در این که تشبه هست یا نه؟

متشکرم

م.مهدی;507231 نوشت:
با اینکه عمومیت نداره اما همه افرادی که الآن دور و برمون می بینیم که این مدلی می تراشند مسلمان هستند؛ لذا نمی شه با یقین گفت اگر من این شکلی بتراشم شبیه کفار شدم چون اولاً الآن دیگه عرف این مدل رو مختص کفار نمی دونه و ثانیاً خود کفار عصر حاضر در خارج یا داخل کشور معمولاً به عنوان نماد و نشانه تفکر خاصی این طوری نمی تراشند (به استثنای موارد و مدلهای خاص و عجیب و غریب) و ثالثاً عده قابل توجهی از مسلمانان داخل جامعه اسلامی هم این طور اصلاح می کنند. البته تأکید می کنم یک سری مدل ها در جامعه اسلامی عمومیت نداره و ممکنه عرفاً شبیه کفار تلقی بشه. منظور بنده از مدلهای مورد بحث در فوق اونهاییه که تقریباً عادی شده دیدنشون در اجتماع.
دوستان و کارشناسان لطفاً نظرشون رو بفرمایند تا ببینیم می شه از این موضوع برای تشخیص مصداق تشبه به کفار استفاده کرد یا نه.

با سلام و عرض ادب

درجایی که شک کند تشبه به کفار محسوب می شود یا خیر و باتحقیق هم مشخص نشد بنابراین می گذارد که تشبه محسوب نمی شود.

استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم

تسنیمانه;503129 نوشت:
همسر من مقلد اقای وحید هستن.
اگر میشه نظر مقام معظم رهبری رو هم در این خصوص بفرمایید، که ایشون تشبه به کفار میدونن یا خیر

با سلام و عرض ادب

به نظر مقام معظم رهبری،اگر عنوان تراشيدن ريش بر آن صدق كند، بنابر احتياط حرام است
به نظر آیه الله وحید بنابر احتياط واجب تراشيدن ريش چانه يا قسمتى از آن جايز نيست و اگر به مقدارى ريش بگذارد كه عرفاً صدق كند ريش دارد كافى است و ريش پروفسورى در صورتى كه عرفاً صدق كند كه ريش دارد ، مانعى ندارد.

پایگاه اطلاع رسانی آیه الله خامنه ای به آدرس:
http://www.leader.ir/tree/index.php?catid=49
پایگاه اطلاع رسانی آیه الله وحید به آدرس:
http://wahidkhorasani.com/web/index.php?option=com_quickfaq&view=category&cid=39&Itemid=713&lang=fa

موضوع قفل شده است