جمع بندی مادرم دوست نداره من چادر بذارم

تب‌های اولیه

26 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
مادرم دوست نداره من چادر بذارم

با سلام خدمت شما دوستان عزیزم:Rose:
میخواستم درمورد مشکلی که جدیدا برایم پیش اومده صحبت کنم و از شما درخواست کمک و راهنمایی دارم
مشکلم اینه که مادرم زیاد دوست نداره من چادر سر کنم
راستش من قبلا چادری نبودم و چند ماهی میشه که چادری شدم و خیلی به حجاب چادر علاقه مند شدم
اما مادرم میگه اگه میخوای کلاس بری چادرتو بذار ولی بر فرض داریم جای خاصی میریم (مثلا مهمونی میریم) چادر نذار
اما من دوست دارم همیشه چادرمو سر کنم؛ هر جایی که میرم؛ واقعا عاشق چادرم شدم
ولی از طرفی دوست ندارم مادرم ازم ناراحت بشه
حتی من رو قسم میده و میگه سپیده "جون مامان" داریم اینجا میریم چادر نذار
این رو میدونیم که اطاعت از پدر و مادر واجبه، اما شنیده بودم که اگر امور مستحبی باعث ناراحتی والدین بشه باید اون امور رو ترک کرد و به حرف والدین گوش کرد
از اونجایی که حجاب بدون چادر هم میتونه کامل باشه؛ میخواستم بدونم آیا چادر یک امر مستحبی به شمار می آد؟
و اگه من در این امر اصرار کنم باعث گناه میشم؟ و باید رضایت کامل مادرمو جلب کنم؟
خیلی این موضوع ناراحتم کرده، خیلی گریه میکنم، میترسم اصلا اینطوری چادر سر کردن باعث خشنودی خدا نباشه و مرتکب گناه بشم
خواهش میکنم راهنماییم کنین و برام توضیح بدین
خیلی ازتون ممنونم:Rose:

با نام الله

کارشناس بحث: استاد نسیم رحمت

سپیده110;493467 نوشت:
با سلام خدمت شما دوستان عزیزم:Rose:
میخواستم درمورد مشکلی که جدیدا برایم پیش اومده صحبت کنم و از شما درخواست کمک و راهنمایی دارم مشکلم اینه که مادرم زیاد دوست نداره من چادر سر کنم
راستش من قبلا چادری نبودم و چند ماهی میشه که چادری شدم و خیلی به حجاب چادر علاقه مند شدم اما مادرم میگه اگه میخوای کلاس بری چادرتو بذار ولی بر فرض داریم جای خاصی میریم (مثلا مهمونی میریم) چادر نذار اما من دوست دارم همیشه چادرمو سر کنم؛ هر جایی که میرم؛ واقعا عاشق چادرم شدم ولی از طرفی دوست ندارم مادرم ازم ناراحت بشه حتی من رو قسم میده و میگه سپیده "جون مامان" داریم اینجا میریم چادر نذار
این رو میدونیم که اطاعت از پدر و مادر واجبه، اما شنیده بودم که اگر امور مستحبی باعث ناراحتی والدین بشه باید اون امور رو ترک کرد و به حرف والدین گوش کرداز اونجایی که حجاب بدون چادر هم میتونه کامل باشه؛ میخواستم بدونم آیا چادر یک امر مستحبی به شمار می آد؟و اگه من در این امر اصرار کنم باعث گناه میشم؟ و باید رضایت کامل مادرمو جلب کنم؟ خیلی این موضوع ناراحتم کرده، خیلی گریه میکنم، میترسم اصلا اینطوری چادر سر کردن باعث خشنودی خدا نباشه و مرتکب گناه بشمخواهش میکنم راهنماییم کنین و برام توضیح بدین
خیلی ازتون ممنونم:Rose:

سلام و عرض ادب؛
اجازه مي خواهم قبل از پرداختن به اصل پاسخ به نكاتي درباره حجاب و نيز اين كه شما در جمعي كه ظاهرا به مسائل ديني كمتر توجه مي كنند،چادر را به عنوان حجاب و پوشش خود انتخاب كرده ايد، بپردازم:
1. به عنوان يك مسلمان معتقديم آنچه خداوند از ما بندگان خواسته و بر ما تكليف نموده است، جز به سود ما و در جهت سعادت و كمال ما نيست. مصالح و منافع واقعي اجراي احكام و مقررات ديني متوجه خود ما مي شود؛ زيرا نه اعمال نيك ما به خداوند سودي مي رساند و نه اعمال بد، ضرري را متوجه او مي سازد. سود و ضرر همه متوجه خود ما است. خداوند نيز به جهت محبت و عشق به بندگانش و اينكه خواهان سعادت و خوشبختي و كمال آن ها است؛ احكامي را مقرر نموده است و از جمله اين احكام، وجوب رعايت حجاب است.
علاوه بر آن كه حجاب امري فطري نيز هست كه در همه اديان و جوامع بشري نيز به آن پايبند بوده اند.

2. دينداري در زماني و جامعه اي كه همه اسباب هدايت و دينداري آماده است و همه مردم به سوي آن گرايش دارند، اگر چه ارزشمند است، ولي ارزشمندتر از آن دينداري در روزگاري و اجتماعي يا در ميان خانواده و گروهي است كه اكثريت آن ها در گرايش به فساد و گناه و بي ديني با هم مسابقه مي دهند.
چه بسيار كساني كه در محيط هاي فاسد و آلوده بودند، اما ايمان خود را حفظ كرده اند. قرآن، افرادي را در اين زمينه معرفي مي كنند تا سرمشق براي ديگران باشند.
از جمله اين افراد، آسيه همسر فرعون است. با اين كه در محيط آلوده به فساد و گناه و كفر بود و حتي همسرش، خود، طاغوت زمان بود، با اين همه، ايمان خويش را حفظ كرد و خود را از آلودگي ها محفوظ داشت. لذا خداوند از او تجليل نموده و او را الگوي بشر معرفي نموده است. (1)
يوسف پيامبر و جوانان اصحاب كهف كه قسمتي از وحي و قرآن را به داستان آنان اختصاص يافته از جمله همين افراد هستند.

ادامه دارد .....

پي نوشت:
1. تحريم (66) آيه 11.


با توجه به دو نكته اي كه در پست قبل بيان شد :
بر اساس آيات قرآن و روايات معصومين آنچه بر زن واجب و لازم است، پوشش بدن از نامحرم است. در لزوم رعايت حجاب و پوشش بدن از نامحرم فرقي نمي كند در محيطي باشد كه افراد حاضر در جامعه، حجاب خود را رعايت كنند يا خير.
كيفيت حجاب نيز فرقي نمي كند خواه با چادر باشد يا با مانتو و مانند آن. اما به طور طبيعي چادر بهتر مي تواند پوشش بدن را حفظ كند و از اين جهت چادر حجاب برتر است.
قرآن مجيد خطاب به پيامبرش فرمود: «به زنان و دختران خود و زنان مؤمن بگو كه: خويشتن را با «جلباب» بپوشند كه اين كار براى اين كه به عفت شناخته ‏شوند و از تعرض محفوظ بمانند، براى آنان بهتر است».(1)
خواهر گرامي؛
در اين تامل كنيد كه در چه شرايطي حجاب برتر را براي خود انتخاب كرده ايد؟! ترديد نكنيد انتخاب حجاب برتر در محيطي كه كمتر به آن توجه مي شود، از ديد خداوند دور نمي ماند. اوست كه حاضر بر اعمالتان است و هدايت گر شماست. قرآن مي فرمايد "و الذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا، آنان كه در راه ما مجاهدت و تلاش مي‏ كنند، راه‏ هاي خود را به آنان نشان مي‏ دهيم."(2)
خوب است به روايتي كه ارزش و ثواب دينداري در بين بي دينان را بيان مي كند،‌ دقت كنيد:
پيامبر اكرم(ص) خطاب به ابوذر فرمود: يَا أَبَاذَرٍّ الذَّاكِرُ فِي الْغَافِلِينَ كَالْمُقَاتِلِ فِي الْفَارِّينَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ (3) اي اباذر كسي در ميان جمعيت اهل غفلت به ياد خدا باشد همانند آن مجاهد در راه خدا (و رزمندگان جنگ احد در ركاب رسول الله (ص) است كه وقتي مي بيند ديگران جنگ را رها كرده و فرار مي كنند (و پيامبر و اسلام را در غربت و تنهايي گذاشته اند) او پايداري و استقامت مي ورزد، يا همانند شهيدي است كه در راه اسلام در خون خود غلطيده است.

ادامه دارد ....

پي نوشت ها:
1. احزاب (33) آيه 59 .
2. عنكبوت (29) آيه 69.
3. شيخ حر عاملي، وسايل الشيعه، چاپ مؤسسه آل البيت، قم، سال انتشار 1409ق، ج 7، ص 165.

حال به پاسخ اصل سوال بپردازيم:
خداوند متعال نعمت هاي فراواني به ما ارزاني داشته؛ پدر و مادر جزو نعمت هايي است كه خداوند متعال آن را به انسان عنايت فرموده است. قدرداني و سپاس از اين نعمت خداوندي مانند ساير نعمت ها بر هر انساني لازم و واجب است.
بهترين احترام و قدرشناسي از والدين، محبت و اطاعت از آن‏ها است. بر اساس آيات و روايات فراواني كه بر ضرورت نيكي به پدر و مادر و بدون خشونت سخن گفتن با ايشان تأكيد دارد، بي توجهي و بي احترامي به پدر و مادر و نافرماني از والدين، از گناهان كبيره محسوب مي‏ شود. اين مسئله به قدري مهم است كه پيامبر اكرم (ص) فرمود: "خشنودي خداوند در گرو خشنودي والدين و خشم او در گرو خشم والدين است"1))
بنابراين جلب رضايت والدين و اطاعت از پدر و مادر تا آن جا كه موجب ترك واجب يا انجام معصيت نشود، لازم است، اما به معناي اين نيست كه فرزندان تمام سخنان آنان را بپذيرند.
در مواردي كه با والدين اختلاف نظر داريد، مي‌توانيد با رعايت ادب و متانت و حفظ جايگاه پدر و مادر، نظر خود را در موضوعات مختلف بيان كنيد و از منطق خود دفاع نماييد. والدين نيز نبايد توقع داشته باشند كه فرزندشان هميشه پيرو نظريات آن‌ها باشد.

خواهر گرامي!
متاسفانه ننوشته ايد دلايل مخالفت مادرتان با انتخاب چادر به عنوان پوشش و حجاب چيست؟ شايد موضوعي مثل تمسخر ديگران سبب نگراني ايشان شده باشد .در اين صورت بهتر است با بيان فلسفه حجاب، و نيز توصيه قرآن به اين كه پوشش بايد به گونه اي باشد كه موجب عفاف شود،و البته چادر بهتر مي تواند اين پوشش را براي زن ايجاد كند و بدن او را حفظ كند و از اين جهت چادر حجاب برتر است و .... ايشان را آرام كنيد و به ايشان بفرمائيد نگران تمسخر ديگران نباشد زيرا مسخره كردن مومنان توسط .... امر جديدي نيست و از قبل بوده است.
علاوه بر آن كه هر چند قبلا بيان شد
بر اساس آيات قرآن و روايات معصومين آنچه بر زن واجب و لازم است، پوشش بدن از نامحرم است. اما كيفيت حجاب فرقي نمي كند خواه با چادر باشد يا با مانتو و مانند آن.
لكن بايد توجه داشته باشيد
از نظر شرعي بسياري از مانتو هاي امروزي حجاب محسوب نشده و كفايت از پوشش واجب را ندارد.
بنابراين چنان چه مادرتان از شما مي خواهد در مجالس مهماني از پوشش استفاده كنيد كه حجاب شرعي نيست، اطاعت از ايشان لازم نيست. لكن دقت بفرمائيد كه پافشاري شما بر اعتقادتان ـ هر چند صحيح است ـ با بي احترامي به مادر نباشد.

در هر حال دو مسئله وجود دارد:
يكي احترام به پدر و مادر كه هميشه بايد باشد.
دوم اطاعت از آن ها كه اين هميشگي نيست و مشروط به آن است كه سبب ورود در گناه يا ترك واجب و يا ظلم به ديگران نباشد. البته اگر خواست و دستور والدين موجب گناه يا آزار و تضييع حق ديگران نشود و اختلال در زندگي و مانند آن ايجاد نكند، اطاعت از آنان واجب است.

پي نوشت :
1. بحار الأنوار، علامة مجلسي، مؤسسة الوفاء، بيروت، 1404 ه ق، ج 71، ص 80.

سلام و عرض تبریک و تهنیت به شما خواهر گرامی ...

شما برای چی حجاب رو انتخاب کردین و چرا مادر گرامی تمایل به حجاب شما نداره؟! تا به حال حول این موضوع با ایشون صحبت کردین؟! سعی به اقناعشون کردین؟!

خیلی وقت ها صحبت کردن منطقی و محترمانه حل می کنه مشکل رو! بالاخره یکی داره اشتباه می کنه دیگه ؟! حفظ احترام مادر هموطنور که بهش مقید هستید فراموش نشه ان شالله ...

یاعلی

خیلی ممنونم از پاسخ کارشناس محترم نسیم رحمت و آقای متحیر:Gol::Gol:
مادرم با حجاب مخالف نیست، خودش با حجاب هست اما چادر نمیذاره، فقط میگه دوست دارم که حجابت بدون چادر باشه
و با مادرم که صحبت میکنم دلایلش اینه که مثلا بهم میگه دوست دارم بتونی راحت باشی یا مثلا میگه دوست ندارم افراطی رفتار کنی؛ در حد تعادل حجابت باشه، میگه دوست دارم با مانتو حجاب داشته باشی، یا چون توی فامیل چادری کم هست میگه هماهنگ با بقیه بگردی و همچنین خواهرم از لحاظ پوشش با من خیلی فرق میکنه میگه باهم یکم هماهنگ باشین
یا میگه حجاب بدون چادر و با چادر فرقی نمیکنه، مهم حجاب هستش... چادر رو یکم زیاده روی در پوشش میبینه
درصورتی که من با چادرم احساس راحتی دارم و خیلی بهش علاقه و وابستگی پیدا کردم و اصلا اذیت نمیشم و به مادرم هم میگم که اصلا با چادرم اذیت نمیشم و باهاش خیلی احساس خوبی دارم

پس من تمام سعی خودمو میکنم که با حفظ چادرم و احترام به والدین توجه آنها رو هم جلب کنم، هرچند گاهی ناراحت و غصه دار میشم
اما سعی میکنم که راضیشون کنم، اما درکل اعمال مستحبی رو اگه والدین مخالف باشند نباید انجام داد؟ ممنون میشم این رو هم پاسخ بدین:Rose:
میتونم بازم سوال بپرسم درمورد پدر و مادرم؟

با سلام خدمت شما خواهر گرامی
بنده به شما تبریک میگم که به حجابتون انقد اهمیت میدین و چادر رو حجاب برتر میدونین
در زمانه ای که ارزش ضد ارزش میشود و بالعکس قطعا دیدگاهی که شما دارین لطفی الهی است که باید قدرش رو بدونین
متاسفانه در فامیل ما بسیاری از دخترانی که سال قبل چادری بودن امسال بیخیال چادر شدن و متاسفانه زمین تا آسمون فرق کردن:Ghamgin:
انشالله که خدا به نوامیس ما عفت و به مردان ما غیرت عنایت کنه
به نظر بنده حقیر بهتره احادیثی که در مورد مسئله حجاب با چادر هست رو پیدا کنین و به مادرتون هم بگین
در کلام ائمه معصومین نوری وجود داره که میتونه انسانها رو هدایت کنه انشالله
امیدوارم که خداوند شما رو حفظ کنه

سپیده110;495127 نوشت:
خیلی ممنونم از پاسخ کارشناس محترم نسیم رحمت و آقای متحیر:Gol::Gol:
مادرم با حجاب مخالف نیست، خودش با حجاب هست اما چادر نمیذاره، فقط میگه دوست دارم که حجابت بدون چادر باشه
و با مادرم که صحبت میکنم دلایلش اینه که مثلا بهم میگه دوست دارم بتونی راحت باشی یا مثلا میگه دوست ندارم افراطی رفتار کنی؛ در حد تعادل حجابت باشه، میگه دوست دارم با مانتو حجاب داشته باشی، یا چون توی فامیل چادری کم هست میگه هماهنگ با بقیه بگردی و همچنین خواهرم از لحاظ پوشش با من خیلی فرق میکنه میگه باهم یکم هماهنگ باشین
یا میگه حجاب بدون چادر و با چادر فرقی نمیکنه، مهم حجاب هستش... چادر رو یکم زیاده روی در پوشش میبینه درصورتی که من با چادرم احساس راحتی دارم و خیلی بهش علاقه و وابستگی پیدا کردم و اصلا اذیت نمیشم و به مادرم هم میگم که اصلا با چادرم اذیت نمیشم و باهاش خیلی احساس خوبی دارم پس من تمام سعی خودمو میکنم که با حفظ چادرم و احترام به والدین توجه آنها رو هم جلب کنم، هرچند گاهی ناراحت و غصه دار میشم اما سعی میکنم که راضیشون کنم، اما درکل اعمال مستحبی رو اگه والدین مخالف باشند نباید انجام داد؟ ممنون میشم این رو هم پاسخ بدین، میتونم بازم سوال بپرسم درمورد پدر و مادرم؟

اهتمام شما براي حفظ ارزش هاي ديني همراه با احترام به والدين قابل ستايش است.
رويه اي كه قصد داريد آن را از اين بعد ادامه دهيد و فرموده ايد سعی خودم را می کنم که با حفظ چادرم و احترام به والدین توجه آنها را هم جلب کنم،‌ بسيار خوب و پسنديده است. درعين حال براي توجيه مادرتان و البته پدرتان لازم است به چند نكته نيز توجه كنيد :
1. همانگونه كه در پست هاي قبل بيان شد آن چه لازم است، رعايت حجاب است. اما در فرضي كه رعايت حجاب به دو صورت خوب(مانتو ـ البته نه مانتو هاي بازاري بلكه مانتوي كه حجاب كامل باشد ـ) و خوب تر(چادر) وجود دارد،‌ چرا نبايد خوب تر را انتخاب كرد؟ مگرنه اين است كه براي انتخاب همه آن چه به آن احتياج داريم،‌ خوب تر را انتخاب مي كنيم؟
2. يك بانوي مسلمان خوب است درباره اين فکر کند كه الگو رفتاري او کيست؟ آيا حضرت زهرا سلام الله عليها است که حجابش شبيه چادر بود حتي بلند تر از چادر، چرا که به زمين کشيده مي شد. (1) درباره پوشش حضرت فاطمه سلام الله عليها هنگام خروج از منزل و رفتن به مسجد براي دفاع از فدک، همين پوشش نقل شده است. وقتي برترين زن عالم چادر را انتخاب کرده، آيا سزاوار نيست بانوي مسلمان نيز به چادر علاقه بورزيد و چادر را عاشقانه انتخاب کند؟!

ادامه دارد ....

پي نوشت :
1. ابو منصور احمد بن على طبرسى، الإحتجاج، نشر مرتضى مشهد مقدس، 1403 ه.ق، ج 1، ص 98.

3. خواهر گرامي؛
دلائل مادر شما براي كنار گذاشتن چادر منطقي نبوده ولازم است ايشان با فلسفه حجاب و البته انتخاب پوشش چادر آشنا شوند.
تمام راهکار ها براي انتخاب پوشش چادر توسط بانوان مسلمان، در گرو کسب اطلاعات از مزايا و فوائدي که در قبال آن به او مي رسد،‌ مي باشد. بدين منظور لازم است بانوي مسلمان در اين نکته خوب فکر کند كه پوشيدن چادر چه فائده اي دارد و فلسفه اين نوع حجاب چيست؟چرا اسوه هاي ديني ما كه الگوي رفتار ما هستند از چادر استفاده مي كرده اند؟ آيا حضرت زهرا سلام الله عليها كه پوشش چادر را براي خود انتخاب كرده بود تا كاملترين پوشش را داشته باشد، افراطي رفتار مي كرده؟!اگر افراط بوده پس چرا رسول خدا كه هر جا افراط و تفريطي مي ديد تذكر به ايشان نداده و ايشان را از اين نوع حجاب منع نكرده است؟! خوب است مادرتان به اين سوالات پاسخ بدهند و بفرمايند از كجاي معارف ديني استفاده كرده اند كه تعادل در حجاب، كنار گذاشتن چادر است؟ و كساني كه چادر به سر نمي كنند انسان هايي هستند كه در دينداري اعتدال دارند؟
انشاءالله ما در پست هاي بعدي به اين دو سوال پاسخ خواهيم داد :
1- پوشيدن چادر فائده دارد ؟
2- فلسفه حجاب چيست؟
اميد است كه بتوانيد با بالابردن اطلاعات مادرتان به ايشان نيز كمك كنيد كه ازديگران واهمه نداشته باشند و چه بسا خود ايشان نيز پوشش چادر را انتخاب كنند.

ادامه دارد ....

و اما در خصوص سوال پاياني شما؛‌
همان گونه كه خوتان نيز مي دانيد اعمال مستحبی را اگر موجب رنجش والدين شود، ‌بهتر است ترك شوند. اما قبلا نيز عرض شد،‌ رعايت پوشش اسلامي و حجاب چه با مانتو چه با چادر، واجب است ؛ و از آن جايي كه بيشتر مانتو هاي بازاري حجاب نبوده و شرعا پوشش اسلامي شمرده نمي شود، كنار گذاشتن چادر و استفاده از مانتو، كه خواسته مادرتان است،‌ (اگر مانتوهاي مذكور باشد) امر مستحب نيست تا اگر والدين مخالف باشند، نتوان آن را انجام داد.
بلكه شما بايد براي رعايت حجاب كه خداوند از شما خواسته از چادر استفاده كنيد و اين امر اگر چه سبب ناراحتي مادر شود منعي ندارد. چون اطاعت از خدا بر اطاعت از والدين مقدم است.
البته اگر مادر از شما مي خواهد مانتو با فرض مذكور را به عنوان پوشش خود انتخاب كنيد،‌ مي توانيد خيلي محترمانه ايشان را قانع كنيد كه اين مانتوها به جهت حدود و ميزان پوشش لازم را ندارند،‌ از نظر شرعي مكفي نبوده و لذا من براي حفظ بيشتر خود به چادر نيازمندم.
سوال ديگري درباره پدر و مادر داشتيد در خدمتم.


از جمله عوامل ايجاد انگيزه و علاقه براي تمايل به هر خصيصه نيک، اين است که نخست از مزايا و فوائدي که در قبال آن به انسان مي رسد، اطلاعات كسب كنيم. با توجه به اين مطلب، اكنون وقت آن است كه به وعده خود عمل كنيم و به دو سوال پاسخ دهيم :

1- پوشيدن چادر فائده دارد ؟
در قرآن کريم، در مورد حجاب و پوشش زنان آياتى آمده، در برخى از آن ها به کيفيت و شکل حجاب اشاره شده است. از جمله:
« به زنان با ايمان بگو ديدگان خود را از هر نامحرمى فرو بندند. پاکدامنى ورزند. زيورهاى خود را آشکار نگردانند، مگر آن چه به طور طبيعى از آن پيداست. بايد مقنعه خود را بر گردن خويش فرو اندازند، و زيورهاي شان را جز براى شوهران شان يا ... آشکار نکنند ...». (1)

در آيه مذکور چند نکته قابل توجه است :
1. زنان نبايد زينت هاى خود را ـ جز در مواردى ـ آشکار سازند، به اين ترتيب آشکار کردن هر نوع زينتى، حتى لباس هاى زينتى و مخصوص که زير لباس عادى يا زير چادر مثل پيراهن، کت، دامن، شلوار و.. . مى پوشند، جايز نيست و قرآن کريم، از اين عمل نهى فرموده است.
2. آن ها بايد «خمار»هاى خود را بر سينه هاى خود بيفکنند: «وليضربن بخمرهنّ على جيوبهنّ» (2) واژه «خُمُر» جمع «خمار» به معناى پوشش است. ولى معمولا به روسرى يا مقنعه گفته مى شود که زنان سر خود را با آن مى پوشانند. کلمه «جيوب » نيز جمع «جيب » و به معناى يقه پيراهن است. از آن به گريبان تعبير مى شود. گاه به قسمت بالاى سينه به تناسب مجاورت با آن نيز اطلاق مى شود.(3)
با توجه به اين مطالب روشن مي شود حجاب منحصر در چادر و حتي مانتو نيست، بلکه هر لباسي که غير از صورت و دست‏ها تا مچ و نيز حجم و برجستگي هاي بدن را بپوشاند و موجب تحريک و جلب توجه نامحرم نگردد،کافي است.
البته حجاب نيز چون ساير واجبات، داراي مراتب خوب، متوسط و خوب‏تر است و چادر حجاب برتر بانوان محسوب مي‏گردد. زيرا با چادر حجم بدن زن کاملا محفوظ مي ماند. طبيعي است در اين صورت اين حجاب برتر است. فلسفه چادر پوشيدن تنها مصونيت نيست، بلکه علاوه بر آن رعايت تقوا و اطمينان از انجام وظيفه است. با مانتو پوشيدن هر چند مناسب باشد، اين اطمينان حاصل نمي شود.
بنابراين بهترين و کامل ترين پوشش براى زن که زينت هاى او را بپوشاند،
چادر است.

پي نوشت ها :
1. نور(24)آيه 31.
2. همان.
3. ناصر مكارم شيرازي، تفسير نمونه، دار الكتب الاسلاميه، 1362 ه.ش، ج 14، ص 438ـ450.

سپیده110;493467 نوشت:
با سلام خدمت شما دوستان عزیزم:Rose:
میخواستم درمورد مشکلی که جدیدا برایم پیش اومده صحبت کنم و از شما درخواست کمک و راهنمایی دارم
مشکلم اینه که مادرم زیاد دوست نداره من چادر سر کنم
راستش من قبلا چادری نبودم و چند ماهی میشه که چادری شدم و خیلی به حجاب چادر علاقه مند شدم
اما مادرم میگه اگه میخوای کلاس بری چادرتو بذار ولی بر فرض داریم جای خاصی میریم (مثلا مهمونی میریم) چادر نذار
اما من دوست دارم همیشه چادرمو سر کنم؛ هر جایی که میرم؛ واقعا عاشق چادرم شدم
ولی از طرفی دوست ندارم مادرم ازم ناراحت بشه
حتی من رو قسم میده و میگه سپیده "جون مامان" داریم اینجا میریم چادر نذار
این رو میدونیم که اطاعت از پدر و مادر واجبه، اما شنیده بودم که اگر امور مستحبی باعث ناراحتی والدین بشه باید اون امور رو ترک کرد و به حرف والدین گوش کرد
از اونجایی که حجاب بدون چادر هم میتونه کامل باشه؛ میخواستم بدونم آیا چادر یک امر مستحبی به شمار می آد؟
و اگه من در این امر اصرار کنم باعث گناه میشم؟ و باید رضایت کامل مادرمو جلب کنم؟
خیلی این موضوع ناراحتم کرده، خیلی گریه میکنم، میترسم اصلا اینطوری چادر سر کردن باعث خشنودی خدا نباشه و مرتکب گناه بشم
خواهش میکنم راهنماییم کنین و برام توضیح بدین
خیلی ازتون ممنونم:Rose:

سلام...مبارک باشه انتخابتون..خیلی بهتون تبیک میگم...حضرت زهرا پشت وپناهتون

2- فلسفه حجاب چيست؟
حجاب دو فلسفه اساسي دارد که با يکديگر ارتباط دارند:
1. محافظت زن در برابر طمع ‏ورزي‏هاي هوس‏بازان.
2. پيشگيري از تحريکات شهواني خارج از قوانين الهي و تأمين سلامت و بهداشت معنوي جامعه.
حجاب با چنين نقش مهم و اساسي پيامي قاطع و کوبنده با خود دارد، و آن اين است که در برابر همه مردان اجنبي نوعي هشدار و اعلام «دور باش!» مي‏ دهد؛
اکنون بايد ديد چه عواملي در رساندن اين پيام و اثرگذاري آن مؤثر است:
1. حدود و ميزان پوشش:
هر اندازه بدن زن پوشيده ‏تر باشد، نقش نيرومندتري در دورسازي ديدگان نگاه كننده ايفا مي‏کند. از همين رو چادر را حجاب برتر شناخته‏ اند، زيرا با وجود شرايط ديگر، بيش ترين پوشش و مطمئن‏ترين مصونيت را مي‏ آورد.
2. کيفيت پوشش:
ميزان ضخامت و حتي کيفيت دوخت لباس بخش مهمي از حجاب را تشکيل مي‏ دهد. لباس ‏هاي نازک و تنگ و بدن‏ نما که جاذبه هاي جنسي زن را براي مردان به نمايش مي گذارد، موجب خيره شدن چشم‏ هاي هرزه و آلوده جامعه است. در مقابل لباس ‏هاي غير بدن‏ نما، ديده‏ها را از خود دور مي‏ سازد، و سلامت معنوي نفوس را تأمين مي‏ کند.
3. رنگ‏ ها:
برخي از رنگ‏ ها ديده‏ ها را خيره مي‏ سازد، و پاره‏اي ديگر نگاه‏ ها را از خود مي‏راند و دور مي ‏سازد. کدام يک از اين دو براي تأمين حجاب واقعي و مصونيت معنوي جامعه و خيره نکردن چشم‏ ها و برنيفروختن آتش شهوت مفيدتر است؟ مگر ما در جامعه‏ اي زندگي نمي ‏کنيم که ميليون ها جوان در اوج غريزه جنسي به سر مي‏ برند و در سخت‏ ترين شرايط جواني از امکان ازدواج محرومند؟ کافي است با اندک جرقه ‏اي شعله‏ هاي غريزه در وجودشان برافروخته شود و به انواع گناهان و ناراحتي‏ ها مبتلا گردند. پس چرا به هر وسيله ممکن ـ حتي با گزينش رنگ مناسب لباس در جامعه ـ به سلامت ديني و روحي و رواني آنان کمک نکنيم و موجب جلب توجه آنان و قرار گرفتن‏شان در دام مفاسد نشويم؟ در عين حال علماي دين نسبت به خصوص رنگ‏ ها تأکيد چنداني نکرده، ولي بر اين مسئله پاي مي فشارند که لباس نبايد موجب جلب توجه و عواقب سوء ناشي از آن باشد. از اين‏ رو در طول تاريخ زنان مسلمان به ميل خود لباس مشکي را براي حجاب برگزيدند . اين سنت حسنه مورد پذيرش پيامبر(ص) و امامان(ع) قرار گرفت، زيرا آنان به اين وسيله احساس امنيت و مصونيت بيش تري مي‏ کردند.
4. شيوه‏ هاي رفتاري:
طرز صحبت و چگونگي راه رفتن و ... نيز بخشي از حجاب به معناي وسيع کلمه است. حفظ وقار و متانت هم همان نقشي را دارد که پوشش زن دارد. عدم رعايت آن نيز اثري چون برهنگي در پي دارد. از اين‏ رو قرآن مجيد يکي از صفات خوب زنان مؤمن را که در رفتار دختران شعيب بيان مي‏ کند، «حيا» و وقار است.

آن چه بيان شد گوشه اي از مطالب درباره فلسفه حجاب و آثار و فوائد آن است که مي تواند تا حدي شما را در اين زمينه قانع کند. البته لازم است در اين زمينه مطالعاتي نيز داشته باشيد. بدين منظور منابعي در پايان معرفي مي شود :
منابعي جهت مطالعه:
- در و صدف، محمد شجاعي
- مسئله حجاب، شهيد مطهري
- فرهنگ برهنگي و برهنگي فرهنگي، غلامعلي حداد عادل.
- مجموعه مقالات كنفرانس زن، مقاله حجاب و آزادي.
- نظام حقوق زن در اسلام، مرتضي مطهري، صدرا.
موفق باشيد.

نسیم رحمت;495218 نوشت:
همان گونه كه خوتان نيز مي دانيد اعمال مستحبی را اگر موجب رنجش والدين شود، ‌بهتر است ترك شوند. اما قبلا نيز عرض شد،‌ رعايت پوشش اسلامي و حجاب چه با مانتو چه با چادر، واجب است ؛ و از آن جايي كه بيشتر مانتو هاي بازاري حجاب نبوده و شرعا پوشش اسلامي شمرده نمي شود، كنار گذاشتن چادر و استفاده از مانتو، كه خواسته مادرتان است،‌ (اگر مانتوهاي مذكور باشد) امر مستحب نيست تا اگر والدين مخالف باشند، نتوان آن را انجام داد.

بنابراین اگه والدین امر کنند که به جای چادر، از یه مانتوی پوشیده استفاده بشه، اطاعت از آنها لازم است. اگه اشتباه فهمیدم لطفا تذکر بدید. ممنون :Gol:

*ahmad*;495223 نوشت:
بنابراین اگه والدین امر کنند که به جای چادر، از یه مانتوی پوشیده استفاده بشه، اطاعت از آنها لازم است. اگه اشتباه فهمیدم لطفا تذکر بدید. ممنون :Gol:

در پست هاي قبل بيان شد، جلب رضايت والدين و اطاعت از پدر و مادر تا آن جا که موجب ترک واجب يا انجام معصيت نشود ،لازم است اما به معناي اين نيست که فرزندان تمام سخنان آنان را بپذيرند.
در مورد سوال، بايد به آرامي و محترمانه و با دلايل منطقي ايشان را از برتري چادر بر غير آن آگاه ساخت. و از انتخاب خود دفاع كرد. در اين زمينه مي توان از نكاتي كه در پاسخ به دو سوال كه چادر چه فايده اي دارد؟ و فلسفه حجاب چيست؟ كمك گرفت.
قطعا هيچ انسان عاقلي به اين مهم معترف است كه هر اندازه بدن زن پوشيده ‏تر باشد، نقش نيرومندتري در دورسازي ديدگان نگاه كننده ايفا مي‏ کند. لذا چادر با وجود شرايط ديگر، بيش ترين پوشش و مطمئن ‏ترين مصونيت را مي‏ آورد.

[=arial]بسم الله الرحمن الرحیم

چادر پرچم حضرت زهرا سلام الله علیهاست.. به جمع پرچمداران خوش آمدید
شیطان دید حضرت زهرا سلام الله علیها توی یه خونه ست.. تمام نیروهاشو کشید دم در اون خونه که اثری از اهل اون خانه باقی نذاره ,...
حالا شما شدی پرچم دار اون خانم , توقع دارید شیطان آروم و قرار داشته باشه?
شما با این انتخابت کمر شیطان رو خرد کردی.. مادر پهلو شکسته رو دل شاد کردی..
برای کسی که عفافش به حدی میرسه که چادر رو میفهمه استفاده از چادر واجبه, چرا که احساس میکنه حجابی که خدا ازش خواسته با مانتو محقق نمیشه..
چادر بزنید و مقاومت کنید,حضرت بین در و دیوار... تا این چادر به شما برسه, حالا نمیخواید چند تا حرف بخاطرش بشنوید???کتک چادر رو بخورید و بدونید شیرین ترین کتکه...
به مادر محترمتون بی احترامی نکنید, بنده یه وقتی میخواستم یه کار خوبی بکنم پدرم مخالفت کردن, بهشون التماس کردم, گریه کردم و خم شدم پای پدرم رو بوسیدم.. شما هم اینکارو بکنید, کوچیک نمیشید بلکه بزرگ میشید,.. چادر ارزشش رو داره..
مطمین باشید بعد یک مدت با چادر پذیرفته میشید..
با خود بی بی هم در میون بذارید, بگید خانم خودتون دستمو بگیرید,بگیدمیخوام فاطمی بشم تا چشم دشمناتون کور بشه.. بگید اونا در خونتون رو آتیش زدن تا شما نباشید و من با انتخاب چادر میخوام وجود اون شیاطین رو به آتش بکشم.. قول که همه چیز درست بشه..

چه جالب من همیشه فکر میکردم مادران محجبه هستند دختران بی حجاب ولی الان برعکس شده
البته خاله منم چنین مشکلی داره یه زمانی ما رو مسخره میکرد که چقدر روسریتو میاری جلو زیبایی به موی سره حالا یه تار موی سرت دیده بشه مگه چی میشه و ...
الان دختر خودش اینقدر محجبه شده که حرص مادرش رو در میاره حالا ما وقتی میریم اونجا به دختر خاله ام گیر میدیم چقدر حجاب سفت و سختی داری یه کم راحت باش ( خاله ام هم میگه اگه این چادری بشه من طلاق میگیریم البته شوخی میکنه :khandeh!:)

حداقل هر لباسی که خانم ها میپوشن تنگ چسبان نباشه .چادر باشه که چه بهتر

ممنونم از همه دوستان و کارشناس محترم:hamdel:
راستش مادرم وقتی جوان بود چادر میذاشت اما الان خیلی سال هست که چادر نمیذاره
و میگه من هم چادری بودم و میدونم چقدر سختی داره
اما من باز هم بهش میگم که برام اصلا آزاری ایجاد نمیکنه، اتفاقا اینطوری خودم رو بیشتر دوست دارم
البته الان دیگه مادرم داره کم کم تسلیم من میشه اما حتما راهنمایی های شما به من کمک میکنه که بهتر بتونم قانعش کنم
حتی به خودش هم پیشنهاد چادر را دادم اما میگه با وجود همسری که من دارم چطوری؟...
راستش پدرم دوست نداره، و این باعث شده مادرم نسبت به قبل نه تنها چادرش رو برداشته و احساس میکنم ایمانش کمی ضعیف شده
و مثلا وقتی بهش میگم که حضرت زهرا(س) چادر میذاشتن میگه اون قدیم بوده اما الان شرایط زندگی فرق میکنه
نظرتون در این مورد چیه؟ چیزی که در قدیم متداول بوده اما الان کمتر بهش توجه میشه
و درمورد این هم برام بگین، که وقتی مردی زیاد مقید نباشه، یک زن چطوری میتونه قانعش کنه؟
خیلی مردها هستن که دوست دارن همسرشون فقط به خودش برسه و مثلا آرایش کنه حتی بیرون از خانه؛ پدرم هم اینطوری دوست داره، البته درمورد من زیاد به چادر نذاشتن اصرار نمیکنه
ببخشید اگه از موضوع بحث کمی خارج میشم
اما راستش پدرم و مادرم خیلی باهم اختلاف دارن، و یکی از مهم ترین دلایلش همین موضوعه که پدرم زیاد مقید نیست و همین کمی روی مادرم هم تاثیر گذاشته
البته مثلا منو می بینه با حجابم و نماز میخونم خوشش میاد، البته در مواردی هم مخالف هست، مثلا توی تلویزیون برنامه سمت خدا رو دوست دارم نگاه کنم زیاد خوشش نمیاد
در کل در بعضی کارهام خانواده ام زیاد موافق نیستن
مثلا در صحبت کردن، غیبت و خیلی موارد تذکر میدم یا همین برنامه های دینی و بعضی مسائل رو دوست دارم انجام بدم زیاد خوششون نمیاد
اما خود پدر ومادرم خیلی باهم بحث میکنن و یکی از بزرگترین مشکلات زندگیم همینه که به احترام نمیذارن و موقع بحث هیچکدومشون گذشت ندارن و کوتاه نمیان و این اختلافت خیلی باعث ناراحتیم شده
میخواستم وظیفه خودم رو بدونم، تا چه حد در بحث ها دخالت کنم؟ یا چیکار کنم با هم خوب رفتار کنن؟ چیکار کنم که زیاد غصه نخورم؟ و چیکار کنم که خدا از من راضی باشه؟
باز هم از شما سپاسگزارم:Rose:

سپیده110;495439 نوشت:
وقتی بهش میگم که حضرت زهرا(س) چادر میذاشتن میگه اون قدیم بوده اما الان شرایط زندگی فرق میکنه نظرتون در این مورد چیه؟ چیزی که در قدیم متداول بوده اما الان کمتر بهش توجه میشه

از مسلّمات اسلامى اين است که احکام شرعى تابع و برگرفته از مصالح و مفاسد واقعى است؛ يعنى هر امر شرعى، به علت مصلحت ضرورى است و هر نهى شرعى، ناشى از مفسده‏اى است که بايد ترک شود. خدا براى اين که بشر را به يک سلسله مصالح واقعى که سعادت او در آن است برساند، امورى را واجب يا مستحب کرده است. براى اين که بشر از مفاسد دور بماند، او را از پاره‏اى کارها منع نموده است. اگر مصالح و مفاسد نبود، نه امرى بود و نه نهى.
از جمله احکام شرعى برگرفته از مصالح و مفاسد واقعى، وجوب رعايت حجاب است که در آيات قرآن به صراحت بيان شده است.
قرآن كريم از دو نوع حجاب و شيوۀ پوشش زن سخن به ميان آورده است: «خمار» و «جلباب»؛
از خمار در آيه سوره نور سخن گفته شده است: «وَليضرِبنَ بِخُمُرِ هِنَّ عَلي جُيوبِهِنَّ»(1) خمارهاي خود را بر گريبان هاي خويش بيفكنيد.» كه اين قسمت آيه بيان گر كيفيت پوشش است كه زن بايد آن را بپوشاند.
نوع دوم پوشش جلباب است كه در سوره احزاب بدان تصريح شده است: «يا أَيهَا النَبي قُل لِأَزواجِكَ و بَناتِكَ وَ نِساءِ المُؤمِنينَ يدُنينَ عَلَيهِنَّ مِن جَلا بيبهنَّ ذلِكَ أَدني أَن يعرِفنَ و لايوذَينَ و كان الله غفوراَ رحيماَ»(2) اي پيامبر، به زنان و دخترانت و زنان مؤمن بگو: جلباب هاي خود را به هم نزديك سازند تا با اين پوشش بهتر شناخته شوند و از تعرض هوس رانان آزار نبينند و خداوند بخشنده و مهربان است.

مصالح و مفاسد و به تعبير ديگر، حکمت‏ها به گونه‏ اى است که اگر عقل انسان به آن‏ها آگاه گردد، همان حکم را مى‏ کند که شرع کرده است.
با اين توصيفات، بطلان اين سخن كه با تغيير شرايط زندگي احكام خدا هم تغيير مي كند روشن مي شود. در مورد سوال هم لزوم چنان چه فقط با چادر حجم بدن زن کاملا محفوظ مي ماند بايد از چادر استفاده كرد.
البته قبلا نيز متذكر شديم حجاب منحصر در چادر و حتي مانتو نيست، بلکه هر لباسي که غير از صورت و دست‏ها تا مچ و نيز حجم و برجستگي هاي بدن را بپوشاند و موجب تحريک و جلب توجه نامحرم نگردد،کافي است.
اما كسي كه با فلسفه حجاب آشنا باشد مي داند كه فلسفه چادر پوشيدن تنها مصونيت نيست، بلکه علاوه بر آن رعايت تقوا و اطمينان از انجام وظيفه است. با مانتو پوشيدن هر چند مناسب باشد، اين اطمينان حاصل نمي شود.
بنابراين بهترين و کامل ترين پوشش براى زن که زينت هاى او را بپوشاند، چادر است كه هيچگاه قديمي نشده و با تغيير شرايط زندگي هم دليلي بر كنار گذاشتنش نيست. زيرا فلسفه وجود حجاب اقتضا مي كند همواره چادر باشد. لذا شما مي بينيد انسان هاي مومن و متعهد علي رغم اين كه در شرايطي نظير مادر شما زندگي مي كنند،‌چادر بر سر مي كنند و هيچگاه به بهانه تغيير شرايط زندگي آن را كنار نگذاشته اند و اين حاكي از آن است كه چادر چیزی نيست که در قدیم متداول بوده باشد اما الان کمتر بهش توجه شود. آن چه الان به آن كمتر توجه مي شود،‌رعايت تقوا و اطمينان از انجام وظيفه است. دقت كنيد.

پي نوشت ها :
1. نور(24) آيه 30.
2. احزاب(33) آيه 59.

سپیده110;495439 نوشت:
درمورد این هم برام بگین، که وقتی مردی زیاد مقید نباشه، یک زن چطوری میتونه قانعش کنه؟

زندگي مشترک بين زن و شوهر ، يک ارتباط دو سويه بين دو نفر است که در تمامي ابعاد جسماني و رواني شريک يکديگرند.
از اين رو، زن و شوهر مي‏ توانند نقش ‏آفريني حياتي گسترده‏اي بر يک ديگر داشته باشند. البته کيفيت و ميزان اثرگذاري و اثر پذيري‏ ها بسيار متفاوت است. آنچه در اين جا با اهميت مي‏ باشد، داشتن درک روان‏شناختي ژرف و درستي از طرف مقابل است.
يك همسر ـ‌ مرد يا زن ـ زماني مي تواند همسر خود را قانع كند كه نقطه پذيرش و به قول معروف «رگ خواب» همسرش را بشناسد. متناسب با آن برنامه ‏ريزي کند. تا بتواند به مطلوب خويش برسد. بدون داشتن چنين درکي چه بسا بسياري از زحمات شما بي‏ نتيجه يا کم ثمر خواهد بود.
توصيه ما به همسراني چون مادر شما اين است كه :
سعي کنيد اين رگ خواب و نقطه پذيرش را به دست آوريد. از اين کانال وارد شويد و هدف خود را تعقيب کنيد. بايد دقيقاً
راه‏ هاي نفوذ و تأثيرگذاري بر همسر خود را بشناسيد. متناسب با آن برنامه‏ ريزي کنيد. هر شخصي يک نقطه پذيرش و به قول معروف «رگ خوابي» دارد. به صرف اين که بايد شخصي را هدايت کرد ،بسنده نکنيد، بلکه با مطالعه روي خصوصيات وي، راه نفوذ در او و جلب نظر او را به دست آوريد و اقدام کنيد. موارد فراواني را حقير سراغ دارم كه طرفين توانسته اند در تغيير اعتقاد همسر خود موثر باشند. البته هم در جنبه مثبت و هم در جنبه منفي؛
چه بسيار دختران و پسراني كه معتقد بودند اما بعد از ازدواج و با گذشت زمان از اعتقادات ديني خود دست برداشته اند و چه بسيار دختران و پسراني كه معتقد نبودند اما بعد از ازدواج با راهنمايي هاي همسر تغيير عقيده داده اند.
و اما توصيه ما به دختران و پسراني كه هنوز مجردند و در آينده بال پرواز در آسمان زندگي مشترك خود را انتخاب خواهند كرد اين كه :
براي اين كه گرفتار مشكلاتي نظير مشكلي كه براي مادر شما اتفاق افتاده نشوند،‌ سعي كنند در انتخاب همسر به ملاك تناسب و همتايي در تدين بين طرفين توجه وي‍ژه اي داشته باشند تا در آينده زندگي مشترك با مشكل روبرو نشوند. سراغ داريم خانواه هايي كه به خاطر عدم توجه به اين مهم از هم گسسته شد.
افرادي که در انتخاب همسر دين و ايمان و عمل صالح را مهم‏ترين معيار انتخاب قرار مي‏ دهند، سازگاري و آرامش را در زندگي براي خود فراهم مي‏ کنند. افراد با ايمان، به علت پيروي از دستورهاي دين، تابع ارزش‏ هاي مشخص و واحد و هم چنين داراي بينش ‏ها، خواسته ‏ها و سليقه‏ هاي کم‏ و بيش يکساني هستند. از اين رو، در زندگي مشترک تناسب فکري و روحي دارند. زن و شوهري که هر دو در سايه دين بزرگ شده ‏اند، اگرچه ممکن است همديگر را از قبل نشناسند. اما به علت برخورداري از تربيت واحد ديني، نقاط مشترک اساسي فراواني با هم دارند . در مواردي که اختلاف نظري پيش آيد، مي‏ توانند با مراجعه به تعاليم ديني ـ که مورد قبول هر دو است ـ به وحدت نظر برسند . اين بهترين و مطمئن‏ ترين وسيله براي تضمين سعادت در پيوند زناشويي است.

سپیده110;495439 نوشت:
خیلی مردها هستن که دوست دارن همسرشون فقط به خودش برسه و مثلا آرایش کنه حتی بیرون از خانه؛ پدرم هم اینطوری دوست داره،

از سويي در فطرت و سرشت هر مرد و زن، زيباپسندي و آراسته گري نهفته است؛ لذا در اسلام بر آراستن خويش تأکيد زيادي شده است؛ البته اين علاقه به آراسته بودن و آرايش در زنان به خاطر خصوصيات رواني که در وجودشان نهفته است بيشتر است.
از سوي ديگر سفارش شده که زن و شوهر نيز خود را براي يک ديگر بيارايند و ظاهر خود را جذاب و دوست داشتني نمايند. اين عمل علاوه بر احترام به خواست و علاقه طرف ديگر، عفت و پاکدامني را در جامعه تقويت مي نمايد. البته به شرط اينکه در مقابل نامحرمان نباشد. فرقي نمي کند در محيط خانه يا بيرون محيط خانه.
بر اين اساس، آرايش کردن زن براي غير شوهر و يا حتي براي شوهر، چه در خانه باشد و چه در بيرون از خانه، با حضور نامحرمان، به هر بهانه، جايز نيست. اما چنان چه نامحرمي حضور نداشته باشد، اشکالي ندارد.

نكته :
در اوامر و نواهى الهى (يعنى آنچه شرعا بر زن واجب يا حرام است مثل نماز يا ترک گناه ) امر و نهى و رضايت و عدم رضايت واذن و عدم اذن شوهر اثرى ندارد، بلکه بر زن واجب است مطيع شرع مقدس باشد نه دستور شوهر؛
البته در مورد خروج از منزل و پوشيدن لباس و انجام مستحبات بايد مطيع شوهر باشد، مگر اين که شوهر از او بخواهد که بدون رعايت حجاب و يا با لباس مهيج يا با آرايش از خانه بيرون رود که در اين صورت اطاعت لازم نيست. بنابراين حد اطاعت از شوهر تا آنجا است که مخالف دستور الهي نباشد لذا در عين احترام كافي و لازم ،در اين مورد اطاعت مادر شما از همسرش لازم نيست.

در روايتي طولاني پيامبر اعظم راجع به اينكه زن، زينت هايش را براي غير شوهرش آشكار كند كه شامل آرايش كردن هم مي شود مي فرمايد :
«يَا حَوْلَاءُ لَا تُبْدِي زِينَتَكِ لِغَيْرِ زَوْجِكِ يَا حَوْلَاءُ لَا يَحِلُّ لِامْرَأَةٍ أَنْ تُظْهِرَ مِعْصَمَهَا وَ قَدَمَهَا لِرَجُلٍ غَيْرِ بَعْلِهَا وَ إِذَا فَعَلَتْ ذَلِكَ لَمْ تَزَلْ فِي لَعْنَةِ اللَّهِ وَ سَخَطِهِ وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهَا وَ لَعَنَتْهَا مَلَائِكَةُ اللَّهِ وَ أَعَدَّ لَهَا عَذَاباً أَلِيماً ؛ اي حولا (اسم زني است)! زينتت را براي غير شوهرت آشكار نكن. اي حولا !براي زن حلال نيست كه مچ دست و پاهايش را براي مردي غير از همسرش ظاهر كند. پس اگر اين كار را كرد ،يعني آشكار كرد، هميشه در لعنت و غضب خدا خواهد بود . خدا بر او غضب مي كند . ملائكه او را لعنت مي كنند . خدا براي او عذابي دردناك آماده مي نمايد».
در ادامه حديث مي فرمايد:
«لَا تَطَيَّبِي وَ زَوْجُكِ غَائِبٌ يَا حَوْلَاءُ مَنْ كَانَتْ مِنْكُنَّ تُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ لَا تَجْعَلُ زِينَتَهَا لِغَيْرِ زَوْجِهَا وَ لَا تُبْدِي خِمَارَهَا وَ مِعْصَمَهَا وَ أَيُّمَا امْرَأَةٍ جَعَلَتْ شَيْئاً مِنْ ذَلِكَ لِغَيْرِ زَوْجِهَا فَقَدْ أَفْسَدَتْ دِينَهَا وَ أَسْخَطَتْ رَبَّهَا عَلَيْهَا؛ (1) وقتي همسرت غايب است ، عطر و بوي خوش استعمال نكن . اي حولا ! هر كس از شما زنان ايمان به خدا و روز قيامت دارد، زينتش را براي غير شوهرش آشكار نكند . روسري و مچ دستش را نشان ندهد. هر زني اين كارها را براي غير شوهرش انجام دهد ، دينش را فاسد ساخته و پروردگارش را بر خود غضبناك كرده است».

پي‌نوشت‌ها:
1. محدث النوري، مستدرك الوسائل، مؤسسه آل البيت، قم، 1408 ه.ق ، ج 14 ، ص 243.

سپیده110;495439 نوشت:
پدر ومادرم خیلی باهم بحث میکنن و یکی از بزرگترین مشکلات زندگیم همینه که به احترام نمیذارن و موقع بحث هیچکدومشون گذشت ندارن و کوتاه نمیان و این اختلافت خیلی باعث ناراحتیم شده میخواستم وظیفه خودم رو بدونم، تا چه حد در بحث ها دخالت کنم؟ یا چیکار کنم با هم خوب رفتار کنن؟ چیکار کنم که زیاد غصه نخورم؟ و چیکار کنم که خدا از من راضی باشه؟

اين تاپيك را مطالعه كنيد :

http://www.askdin.com/thread24148.html

پرسش :
من قبلا چادری نبودم و تازه چادری شدم و خیلی به حجاب چادر علاقه مندم اما مادرم می گويد اگهر وقت خواستي كلاس يري چادز بذار اما توي مهماني از چادر استفاده نكن.
قبلا شنیده بودم که حجاب بدون چادر هم می تواند کامل باشد؛ این را هم می دونم که اطاعت از پدر و مادر واجب است، اما چون شنيدم اگر انجام امور مستحبی باعث ناراحتی والدین بشود، باید آن امور را ترک کرد و به حرف والدین گوش کرد،‌ می خواستم بدانم آیا چادر یک امر مستحبی به شمار می آيد؟ می ترسم این طوری چادر سر کردن مورد خشنودی خدا نباشد و من مرتکب گناه بشوم. شما به من بگوئيد چگونه رفتار كنم كه مادر ناراحت نشود؟ اگر من در این امر (چادر) ‌اصرار کنم باعث گناه می شوم؟ باید رضایت کامل مادرم را جلب کنم؟

پاسخ :
اجازه مي خواهم قبل از پرداختن به اصل پاسخ به نكاتي درباره حجاب و نيز اين كه شما در جمعي كه ظاهرا به مسائل ديني كمتر توجه مي كنند،چادر را به عنوان حجاب و پوشش خود انتخاب كرده ايد، بپردازم:
1. به عنوان يك مسلمان معتقديم آنچه خداوند از ما بندگان خواسته و بر ما تكليف نموده است، جز به سود ما و در جهت سعادت و كمال ما نيست. مصالح و منافع واقعي اجراي احكام و مقررات ديني متوجه خود ما مي شود؛ زيرا نه اعمال نيك ما به خداوند سودي مي رساند و نه اعمال بد، ضرري را متوجه او مي سازد. سود و ضرر همه متوجه خود ما است. خداوند نيز به جهت محبت و عشق به بندگانش و اينكه خواهان سعادت و خوشبختي و كمال آن ها است؛ احكامي را مقرر نموده است و از جمله اين احكام، وجوب رعايت حجاب است.
علاوه بر آن كه حجاب امري فطري نيز هست كه در همه اديان و جوامع بشري نيز به آن پايبند بوده اند.
2. دينداري در زماني و جامعه اي كه همه اسباب هدايت و دينداري آماده است و همه مردم به سوي آن گرايش دارند، اگر چه ارزشمند است، ولي ارزشمندتر از آن دينداري در روزگاري و اجتماعي يا در ميان خانواده و گروهي است كه اكثريت آن ها در گرايش به فساد و گناه و بي ديني با هم مسابقه مي دهند.

چه بسيار كساني كه در محيط هاي فاسد و آلوده بودند، اما ايمان خود را حفظ كرده اند. قرآن، افرادي را در اين زمينه معرفي مي كنند تا سرمشق براي ديگران باشند.
از جمله اين افراد، آسيه همسر فرعون است. با اين كه در محيط آلوده به فساد و گناه و كفر بود و حتي همسرش، خود، طاغوت زمان بود، با اين همه، ايمان خويش را حفظ كرد و خود را از آلودگي ها محفوظ داشت. لذا خداوند از او تجليل نموده و او را الگوي بشر معرفي نموده است. (1)
يوسف پيامبر و جوانان اصحاب كهف كه قسمتي از وحي و قرآن را به داستان آنان اختصاص يافته از جمله همين افراد هستند.

با توجه به دو نكته :
بر اساس آيات قرآن و روايات معصومين آنچه بر زن واجب و لازم است، پوشش بدن از نامحرم است. در لزوم رعايت حجاب و پوشش بدن از نامحرم فرقي نمي كند در محيطي باشد كه افراد حاضر در جامعه، حجاب خود را رعايت كنند يا خير.
كيفيت حجاب نيز فرقي نمي كند خواه با چادر باشد يا با مانتو و مانند آن. اما به طور طبيعي چادر بهتر مي تواند پوشش بدن را حفظ كند و از اين جهت چادر حجاب برتر است.
قرآن مجيد خطاب به پيامبرش فرمود: «به زنان و دختران خود و زنان مؤمن بگو كه: خويشتن را با «جلباب» بپوشند كه اين كار براى اين كه به عفت شناخته ‏شوند و از تعرض محفوظ بمانند، براى آنان بهتر است».(2)

خواهر گرامي؛
در اين تامل كنيد كه در چه شرايطي حجاب برتر را براي خود انتخاب كرده ايد؟! ترديد نكنيد انتخاب حجاب برتر در محيطي كه كمتر به آن توجه مي شود، از ديد خداوند دور نمي ماند. اوست كه حاضر بر اعمالتان است و هدايت گر شماست. قرآن مي فرمايد "و الذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا، آنان كه در راه ما مجاهدت و تلاش مي‏ كنند، راه‏ هاي خود را به آنان نشان مي‏ دهيم."(3)
خوب است به روايتي كه ارزش و ثواب دينداري در بين بي دينان را بيان مي كند،‌ دقت كنيد:
پيامبر اكرم(ص) خطاب به ابوذر فرمود: يَا أَبَاذَرٍّ الذَّاكِرُ فِي الْغَافِلِينَ كَالْمُقَاتِلِ فِي الْفَارِّينَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ (4) اي اباذر كسي در ميان جمعيت اهل غفلت به ياد خدا باشد همانند آن مجاهد در راه خدا (و رزمندگان جنگ احد در ركاب رسول الله (ص) است كه وقتي مي بيند ديگران جنگ را رها كرده و فرار مي كنند (و پيامبر و اسلام را در غربت و تنهايي گذاشته اند) او پايداري و استقامت مي ورزد، يا همانند شهيدي است كه در راه اسلام در خون خود غلطيده است.

حال به پاسخ اصل سوال بپردازيم:
خداوند متعال نعمت هاي فراواني به ما ارزاني داشته؛ پدر و مادر جزو نعمت هايي است كه خداوند متعال آن را به انسان عنايت فرموده است. قدرداني و سپاس از اين نعمت خداوندي مانند ساير نعمت ها بر هر انساني لازم و واجب است.
بهترين احترام و قدرشناسي از والدين، محبت و اطاعت از آن‏ها است. بر اساس آيات و روايات فراواني كه بر ضرورت نيكي به پدر و مادر و بدون خشونت سخن گفتن با ايشان تأكيد دارد، بي توجهي و بي احترامي به پدر و مادر و نافرماني از والدين، از گناهان كبيره محسوب مي‏ شود. اين مسئله به قدري مهم است كه پيامبر اكرم (ص) فرمود: "خشنودي خداوند در گرو خشنودي والدين و خشم او در گرو خشم والدين است"(5)

بنابراين جلب رضايت والدين و اطاعت از پدر و مادر تا آن جا كه موجب ترك واجب يا انجام معصيت نشود، لازم است، اما به معناي اين نيست كه فرزندان تمام سخنان آنان را بپذيرند.
در مواردي كه با والدين اختلاف نظر داريد، مي‌توانيد با رعايت ادب و متانت و حفظ جايگاه پدر و مادر، نظر خود را در موضوعات مختلف بيان كنيد و از منطق خود دفاع نماييد. والدين نيز نبايد توقع داشته باشند كه فرزندشان هميشه پيرو نظريات آن‌ها باشد.
خواهر گرامي!
متاسفانه ننوشته ايد دلايل مخالفت مادرتان با انتخاب چادر به عنوان پوشش و حجاب چيست؟ شايد موضوعي مثل تمسخر ديگران سبب نگراني ايشان شده باشد .در اين صورت بهتر است با بيان فلسفه حجاب، و نيز توصيه قرآن به اين كه پوشش بايد به گونه اي باشد كه موجب عفاف شود،و البته چادربهتر مي تواند اين پوشش را براي زن ايجاد كند و بدن او را حفظ كند و از اين جهت چادر حجاب برتر است و .... ايشان را آرام كنيد و به ايشان بفرمائيد نگران تمسخر ديگران نباشد زيرا مسخره كردن مومنان توسط .... امر جديدي نيست و از قبل بوده است.
علاوه بر آن كه هر چند قبلا بيان شد بر اساس آيات قرآن و روايات معصومين آنچه بر زن واجب و لازم است، پوشش بدن از نامحرم است. اما كيفيت حجاب فرقي نمي كند خواه با چادر باشد يا با مانتو و مانند آن.

لكن بايد توجه داشته باشيد از نظر شرعي بسياري از مانتو هاي امروزي حجاب محسوب نشده و كفايت از پوشش واجب را ندارد.
بنابراين چنان چه مادرتان از شما مي خواهد در مجالس مهماني از پوشش استفاده كنيد كه حجاب شرعي نيست، اطاعت از ايشان لازم نيست. لكن دقت بفرمائيد كه پافشاري شما بر اعتقادتان ـ هر چند صحيح است ـ با بي احترامي به مادر نباشد.
در هر حال دو مسئله وجود دارد:
يكي احترام به پدر و مادر كه هميشه بايد باشد.
دوم اطاعت از آن ها كه اين هميشگي نيست و مشروط به آن است كه سبب ورود در گناه يا ترك واجب و يا ظلم به ديگران نباشد. البته اگر خواست و دستور والدين موجب گناه يا آزار و تضييع حق ديگران نشود و اختلال در زندگي و مانند آن ايجاد نكند، اطاعت از آنان واجب است.
نكته :
اعمال مستحبی را اگر موجب رنجش والدين شود، ‌بهتر است ترك شوند. اما همانگونه كه قبلا نيز عرض شد،‌ رعايت پوشش اسلامي و حجاب چه با مانتو چه با چادر، واجب است ؛ و از آن جايي كه بيشتر مانتو هاي بازاري حجاب نبوده و شرعا پوشش اسلامي شمرده نمي شود، كنار گذاشتن چادر و استفاده از مانتو، كه خواسته مادرتان است،‌ (اگر مانتوهاي مذكور باشد) امر مستحب نيست تا اگر والدين مخالف باشند، نتوان آن را انجام داد.

بلكه شما بايد براي رعايت حجاب كه خداوند از شما خواسته از چادر استفاده كنيد و اين امر اگر چه سبب ناراحتي مادر شود منعي ندارد. چون اطاعت از خدا بر اطاعت از والدين مقدم است.
البته اگر مادر از شما مي خواهد مانتو با فرض مذكور را به عنوان پوشش خود انتخاب كنيد،‌ مي توانيد خيلي محترمانه ايشان را قانع كنيد كه اين مانتوها به جهت حدود و ميزان پوشش لازم را ندارند،‌ از نظر شرعي مكفي نبوده و لذا من براي حفظ بيشتر خود به چادر نيازمندم.

پي نوشت ها:
1. تحريم (66) آيه 11
2. احزاب (33) آيه 59 .
3. عنكبوت (29) آيه 69.
4. شيخ حر عاملي، وسايل الشيعه، مؤسسه آل البيت، قم، سال انتشار 1409ق، ج 7، ص 165.
5. بحار الأنوار، علامة مجلسي، مؤسسة الوفاء، بيروت، 1404 ه ق، ج 71، ص 80.

پرسش :
چگونه مي توان كسي كه اعتقادي به چادر ندارد را قانع كرد كه استفاده از حجاب چادر بر حجاب با مانتو برتري دارد و او را قانع كرد استفاده از چادر افراط نيست؟

پاسخ :
تمام راهکار ها براي انتخاب پوشش چادر توسط بانوان مسلمان، در گرو کسب اطلاعات از مزايا و فوائدي که در قبال آن به او مي رسد،‌ مي باشد. بدين منظور لازم است بانوي مسلمان در اين نکته خوب فکر کند كه پوشيدن چادر چه فائده اي دارد و فلسفه اين نوع حجاب چيست؟ چرا اسوه هاي ديني ما كه الگوي رفتار ما هستند از چادر استفاده مي كرده اند؟ آيا حضرت زهرا سلام الله عليها كه پوشش چادر را براي خود انتخاب كرده بود تا كاملترين پوشش را داشته باشد، افراطي رفتار مي كرده؟!اگر افراط بوده پس چرا رسول خدا كه هر جا افراط و تفريطي مي ديد تذكر به ايشان نداده و ايشان را از اين نوع حجاب منع نكرده است؟!
و اما :
1- پوشيدن چادر فائده دارد ؟
در قرآن کريم، در مورد حجاب و پوشش زنان آياتى آمده، در برخى از آن ها به کيفيت و شکل حجاب اشاره شده است. از جمله:
» به زنان با ايمان بگو ديدگان خود را از هر نامحرمى فرو بندند. پاکدامنى ورزند. زيورهاى خود را آشکار نگردانند، مگر آن چه به طور طبيعى از آن پيداست. بايد مقنعه خود را بر گردن خويش فرو اندازند، و زيورهاي شان را جز براى شوهران شان يا ... آشکار نکنند ...». (1)
در آيه مذکور چند نکته قابل توجه است :
1. زنان نبايد زينت هاى خود را ـ جز در مواردى ـ آشکار سازند، به اين ترتيب آشکار کردن هر نوع زينتى، حتى لباس هاى زينتى و مخصوص که زير لباس عادى يا زير چادر مثل پيراهن، کت، دامن، شلوار و.. . مى پوشند، جايز نيست و قرآن کريم، از اين عمل نهى فرموده است.
2. آن ها بايد «خمار»هاى خود را بر سينه هاى خود بيفکنند: «وليضربن بخمرهنّ على جيوبهنّ» (2) واژه «خُمُر» جمع «خمار» به معناى پوشش است. ولى معمولا به روسرى يا مقنعه گفته مى شود که زنان سر خود را با آن مى پوشانند. کلمه «جيوب » نيز جمع «جيب » و به معناى يقه پيراهن است. از آن به گريبان تعبير مى شود. گاه به قسمت بالاى سينه به تناسب مجاورت با آن نيز اطلاق مى شود.(3)
با توجه به اين مطالب روشن مي شود حجاب منحصر در چادر و حتي مانتو نيست، بلکه هر لباسي که غير از صورت و دست‏ها تا مچ و نيز حجم و برجستگي هاي بدن را بپوشاند و موجب تحريک و جلب توجه نامحرم نگردد،کافي است.
البته حجاب نيز چون ساير واجبات، داراي مراتب خوب، متوسط و خوب‏تر است و چادر حجاب برتر بانوان محسوب مي‏گردد. زيرا با چادر حجم بدن زن کاملا محفوظ مي ماند. طبيعي است در اين صورت اين حجاب برتر است. فلسفه چادر پوشيدن تنها مصونيت نيست، بلکه علاوه بر آن رعايت تقوا و اطمينان از انجام وظيفه است. با مانتو پوشيدن هر چند مناسب باشد، اين اطمينان حاصل نمي شود.
بنابراين بهترين و کامل ترين پوشش براى زن که زينت هاى او را بپوشاند، چادر است.

2- فلسفه حجاب چيست؟
حجاب دو فلسفه اساسي دارد که با يکديگر ارتباط دارند:
1. محافظت زن در برابر طمع ‏ورزي‏هاي هوس‏بازان.
2. پيشگيري از تحريکات شهواني خارج از قوانين الهي و تأمين سلامت و بهداشت معنوي جامعه. حجاب با چنين نقش مهم و اساسي پيامي قاطع و کوبنده با خود دارد، و آن اين است که در برابر همه مردان اجنبي نوعي هشدار و اعلام «دور باش!» مي‏ دهد؛
اکنون بايد ديد چه عواملي در رساندن اين پيام و اثرگذاري آن مؤثر است:
1. حدود و ميزان پوشش:
هر اندازه بدن زن پوشيده ‏تر باشد، نقش نيرومندتري در دورسازي ديدگان نگاه كننده ايفا مي‏کند. از همين رو چادر را حجاب برتر شناخته‏ اند، زيرا با وجود شرايط ديگر، بيش ترين پوشش و مطمئن‏ترين مصونيت را مي‏ آورد.
2. کيفيت پوشش:
ميزان ضخامت و حتي کيفيت دوخت لباس بخش مهمي از حجاب را تشکيل مي‏ دهد. لباس ‏هاي نازک و تنگ و بدن‏ نما که جاذبه هاي جنسي زن را براي مردان به نمايش مي گذارد، موجب خيره شدن چشم‏ هاي هرزه و آلوده جامعه است. در مقابل لباس ‏هاي غير بدن‏ نما، ديده‏ها را از خود دور مي‏ سازد، و سلامت معنوي نفوس را تأمين مي‏ کند.
3. رنگ‏ ها:
برخي از رنگ‏ ها ديده‏ ها را خيره مي‏ سازد، و پاره‏اي ديگر نگاه‏ ها را از خود مي‏راند و دور مي ‏سازد. کدام يک از اين دو براي تأمين حجاب واقعي و مصونيت معنوي جامعه و خيره نکردن چشم‏ ها و برنيفروختن آتش شهوت مفيدتر است؟ مگر ما در جامعه‏ اي زندگي نمي ‏کنيم که ميليون ها جوان در اوج غريزه جنسي به سر مي‏ برند و در سخت‏ ترين شرايط جواني از امکان ازدواج محرومند؟ کافي است با اندک جرقه ‏اي شعله‏ هاي غريزه در وجودشان برافروخته شود و به انواع گناهان و ناراحتي‏ ها مبتلا گردند. پس چرا به هر وسيله ممکن ـ حتي با گزينش رنگ مناسب لباس در جامعه ـ به سلامت ديني و روحي و رواني آنان کمک نکنيم و موجب جلب توجه آنان و قرار گرفتن‏شان در دام مفاسد نشويم؟ در عين حال علماي دين نسبت به خصوص رنگ‏ ها تأکيد چنداني نکرده، ولي بر اين مسئله پاي مي فشارند که لباس نبايد موجب جلب توجه و عواقب سوء ناشي از آن باشد. از اين‏ رو در طول تاريخ زنان مسلمان به ميل خود لباس مشکي را براي حجاب برگزيدند . اين سنت حسنه مورد پذيرش پيامبر(ص) و امامان(ع) قرار گرفت، زيرا آنان به اين وسيله احساس امنيت و مصونيت بيش تري مي‏ کردند.
4. شيوه‏ هاي رفتاري:
طرز صحبت و چگونگي راه رفتن و ... نيز بخشي از حجاب به معناي وسيع کلمه است. حفظ وقار و متانت هم همان نقشي را دارد که پوشش زن دارد. عدم رعايت آن نيز اثري چون برهنگي در پي دارد. از اين‏ رو قرآن مجيد يکي از صفات خوب زنان مؤمن را که در رفتار دختران شعيب بيان مي‏ کند، «حيا» و وقار است.
آن چه بيان شد گوشه اي از مطالب درباره فلسفه حجاب و آثار و فوائد آن است که مي تواند تا حدي شما را در اين زمينه قانع کند. البته لازم است در اين زمينه مطالعاتي نيز داشته باشيد. بدين منظور منابعي در پايان معرفي مي شود :
منابعي جهت مطالعه:
- در و صدف، محمد شجاعي
- مسئله حجاب، شهيد مطهري
- فرهنگ برهنگي و برهنگي فرهنگي، غلامعلي حداد عادل.
- مجموعه مقالات كنفرانس زن، مقاله حجاب و آزادي.
- نظام حقوق زن در اسلام، مرتضي مطهري، صدرا.
نكته :
بهره مندي از الگوي رفتاري

يك بانوي مسلمان خوب است درباره اين فکر کند كه الگو رفتاري او کيست؟ آيا حضرت زهرا سلام الله عليها است که حجابش شبيه چادر بود حتي بلند تر از چادر، چرا که به زمين کشيده مي شد. (4) درباره پوشش حضرت فاطمه سلام الله عليها هنگام خروج از منزل و رفتن به مسجد براي دفاع از فدک، همين پوشش نقل شده است. وقتي برترين زن عالم چادر را انتخاب کرده، آيا سزاوار نيست بانوي مسلمان نيز به چادر علاقه بورزيد و چادر را عاشقانه انتخاب کند؟!

پي نوشت ها :
1. نور(24)آيه 31.
2. همان.
3. ناصر مكارم شيرازي، تفسير نمونه، دار الكتب الاسلاميه، 1362 ه.ش، ج 14، ص 438ـ450.
4. ابو منصور احمد بن على طبرسى، الإحتجاج، نشر مرتضى مشهد مقدس، 1403 ه.ق، ج 1، ص 98.

موضوع قفل شده است