آیا در آمد من در این شغل حلال است؟

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا در آمد من در این شغل حلال است؟

سلام
قرار است بزودی در سازمان امور مالیاتی استخدام شوم .
از یکی از مراجع تقلید در مورد این شغل سوال کردم .
گفتند اگر به مردم اجحاف نشود و دریافت مالیات برای نظام اسلامی ضرورت داشته باشد اشکالی ندارد.
خب بنده نمی توانم این تشخیص را بدهم . حال آیا میشود احتیاطا مقداری از حقوق را خمس بدهم تا
این مال مطمئن و حلال باشد؟
اگه ممکنه پاسخ دفتر آیت الله سیستانی رو هم بفرمایید.
با تشکر فراوان

برچسب: 

[=impact]

با نام الله




[=impact]


کارشناس بحث: استاد سجاد

[="Tahoma"][="Black"]

شفیق;488822 نوشت:
سلام
قرار است بزودی در سازمان امور مالیاتی استخدام شوم .
از یکی از مراجع تقلید در مورد این شغل سوال کردم .
گفتند اگر به مردم اجحاف نشود و دریافت مالیات برای نظام اسلامی ضرورت داشته باشد اشکالی ندارد.
خب بنده نمی توانم این تشخیص را بدهم . حال آیا میشود احتیاطا مقداری از حقوق را خمس بدهم تا
این مال مطمئن و حلال باشد؟
اگه ممکنه پاسخ دفتر آیت الله سیستانی رو هم بفرمایید.
با تشکر فراوان

با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

لطفا این سؤال را با دفتر حضرت آیت الله سیستانی در میان بگذارید .

sistani.org/persian/qa/

همیشه سلامت و موفق باشید[/]

با سلام
حضورا به دفتر آیت الله سیستانی در مشهد مراجعه کردم .
گفتند:
آیت الله سیستانی می فرمایند که قوانین باید رعایت شود پس گرفتن و دادن مالیات بلامانع
و شاغل شدن در این شغل برای شما اشکالی ندارد.

شفیق;488822 نوشت:
حال آیا میشود احتیاطا مقداری از حقوق را خمس بدهم تا
این مال مطمئن و حلال باشد؟

این قسمتو از یه کارشناس پاسخگویی مسایل شرعی تو حرم امام رضا علیه السلام پرسیدم و ایشون گفت:
مالی که یقین داریم حرام قاطی اش شده است را می توانیم با خمس دادن حلالش کنیم . نه مالی که شک داریم

یه مطلبی رو هم خدمت سرکار نفر نفر عرض کنم :
بنده تو یه شهرستان کم جمعیت و کویری زندگی میکنم و اصولا توقعات مردم زیاد نیست و از طرفی چون مشکل
مسکن و ... هم ندارم. و با شغل فعلی هم می توان گذران زندگی کرد لذا خیلی مقدارحقوقش برام مهم نیست.
بیشتر چیزی که برام مهمه اینه که حلال تو زندگیم باشه
و اگه این شرایط هم نمی بود گرد حرام نمی رفتم اصلا یکی از خط قرمز های بنده حلال خوریه و این از کلیدی ترین
ملاک های انتخاب همسر برای بنده ست . خب مسلما بنده اگر با کسی ازدواج کنم که این دیدگاه رو نداشته باشه
و نتونه با حلال ولو کم قناعت کنه شاید خدای نکرده بنده هم روزی ...
چون برکت و حلاوت و فرزند سالم با نون حلال بدست میاد. دنیا و آخرت با نون حلال تامینه و محصول یک زندگی
سالم آرامش و نبود عذاب وجدانه اصلا چون خدا گفته حلال منم دنبال حلالم.
نظر بنده یکی از دلایل گناه های اینچنینی (گناهان مربوط به حرام خواری)استدلال های نادرست و خودرایی چشم
و همچشمی قانع نبودن فشار خانواده و در یک کلام عدم ااعتماد و توکل بر خداست .
درست است که کارمندی در کلان شهری مثل تهران در اکثر موارد پاسخگوی نیاز های فرد نیست ولی متوسل
شدن به روش های نامتعارف کاری کاملا غیر اخلاقی و نوعی بی اعتمادی به خداست . عزت انسان و داشتن فطرت
پاک مهم تر از لقمه نانی چرب تر لیکن حرام است .
ضمنا
مسئول یکی از بخش های مربوط به استخدام سازمان امورمالیاتی تهران به دوستام گفته بود که خودم چندین نفر
از کارمندای سازمان رو بخاطر رشوه اخراج کرده ام پس گرد این موضوعات نچرخید.

شفیق;491327 نوشت:
این قسمتو از یه کارشناس پاسخگویی مسایل شرعی تو حرم امام رضا علیه السلام پرسیدم و ایشون گفت:
مالی که یقین داریم حرام قاطی اش شده است را می توانیم با خمس دادن حلالش کنیم . نه مالی که شک داریم

از کارشناسای سایت یه سوال دارم در مورد این نظر دوستمون:
منظور از حرف بالا چیه؟
یعنی اگه یقین داریم مالی به حرام آلوده است با خمس دادن حلال می شود؟
و اگر شک داشته باشیم مالمان یا درآمدی که به دست آورده ایم 100% حلال است یا نه باید آن را حلال بدانیم؟
آیا به چنین مالی مشکوک میگویند؟

مرجع تقلید: آیت الله مکارم شیرازی

[="Tahoma"][="Black"]

farshidss;493798 نوشت:
از کارشناسای سایت یه سوال دارم در مورد این نظر دوستمون:
منظور از حرف بالا چیه؟
یعنی اگه یقین داریم مالی به حرام آلوده است با خمس دادن حلال می شود؟
و اگر شک داشته باشیم مالمان یا درآمدی که به دست آورده ایم 100% حلال است یا نه باید آن را حلال بدانیم؟
آیا به چنین مالی مشکوک میگویند؟
مرجع تقلید: آیت الله مکارم شیرازی

با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

منظور این است که هرگاه مال حلال با حرام مخلوط شود بطورى كه انسان نتواند آنها را از هم تشخيص دهد و مقدار مال حرام و همچنين صاحب آن، هيچ كدام معلوم نباشد، بايد خمس تمام آن مال را بدهد و بقيّه براى او حلال است. (1)

اگر شک داشته باشید مال حلال است و مانعی از مصرف نیست و این مال نام خاصی ندارد .

پی نوشت:
1. آیت الله مکارم شیرازی ، توضیح المسائل م 1542[/]

موضوع قفل شده است