مسائلي در مورد حيض

تب‌های اولیه

109 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

سلام!
خانمی که عادت ماهیانه اش گاهی وقت ها هفت روزه و گاهی به ده روز میکشد،باید بنا را برکدام یک بگذارد؟
آیا باید همیشه تا ده روز صبر کند و غسل نکند؟
اگر غسل کند و نماز بخواند و بعد روز هشتم دوباره لکه ببیند آیا گناهی انجام داده ؟

ضمنا مرجع تقلید من آیت الله لنکرانی رحمه الله علیه می باشند.
با تشکر!

ya zahra;220634 نوشت:
خانمی که عادت ماهیانه اش گاهی وقت ها هفت روزه و گاهی به ده روز میکشد،باید بنا را برکدام یک بگذارد؟ آیا باید همیشه تا ده روز صبر کند و غسل نکند؟ اگر غسل کند و نماز بخواند و بعد روز هشتم دوباره لکه ببیند آیا گناهی انجام داده ؟ ضمنا مرجع تقلید من آیت الله لنکرانی رحمه الله علیه می باشند. با تشکر!

با سلام و عرض ادب

اگر زن پيش از ده روز پاك شود و بداند كه در باطن خون نيست، بايد براى عبادتهاى خود غسل كند، اگر چه گمان داشته باشد كه پيش از تمام شدن ده روز دوباره خون مى‏ بيند. ولى اگر يقين داشته باشد كه پيش از تمام شدن ده روز دوباره خون مى ‏بيند، نبايد غسل كند و نمى ‏تواند نماز بخواند، و بايد به احكام حائض رفتار نمايد.

رساله آیت الله فاضل،م501

ببخشید من 1مشکل هورمونی دارم و 3هفته حیض بودم!این هم خونه حیضه دیگه؟؟یک سوال دیگه دراخرین روزهای حیض اگر به جای خون 1چیز زرد مانند خارج بشه این حکمش چیه؟؟حکمه خونو داره؟؟

خادم الزهرا(س);238759 نوشت:
ببخشید من 1مشکل هورمونی دارم و 3هفته حیض بودم!این هم خونه حیضه دیگه؟؟یک سوال دیگه دراخرین روزهای حیض اگر به جای خون 1چیز زرد مانند خارج بشه این حکمش چیه؟؟حکمه خونو داره؟؟


با عرض سلام و احترام خدمت سرکار خادم الزهرا(س) بزرگوار و تشکر از سئوال شما

خون حیض حداقل سه روز و حداکثر ده روز است و خون ریزی که بیش از ده روز ادامه دارد حداقل تا ده روز بعد ، قطعا استحاضه است و حیض نیست .

به عبارت بهتر اگر مثلا خون ریزی در اول تیر ماه شروع شده باشد و ادامه دارد حداکثر تا دهم تیر ماه حیض محسوب می شود و پس از اتمام ده روز یعنی از روز یازدهم تا روز بیستم قطعا استحاضه است و حیض نیست و پس از آن اگر ادامه دارد باید دید که آیا صفات حیض را دارد یا خیر و مباحث دیگری که مفصل است. (1)

لکه های زرد رنگ متصل به ایام حیض اگر خون نباشد حکم عادت را ندارد و حیض محسوب نمی شود و اگر شک دارد یا یقین دارد که خون است باید حیض محسوب شود مگر اینکه از ده روز بگذرد.

همیشه سالم و موفق باشید

پی نوشت:
1. توضیح المسائل مراجع م 440 و 503

ممنون از پاسخ شما..اخه 21 روز بالکه وخون که حساب بشه ادامه داشت !!استحاضه چیه؟یعنی نماز بر من واجب بوده؟:Moteajeb!:تازه هنگام لکه بینی هم همش غسل میکردم روزی 2بار!

خادم الزهرا(س);238807 نوشت:
ممنون از پاسخ شما..اخه 21 روز بالکه وخون که حساب بشه ادامه داشت !!استحاضه چیه؟یعنی نماز بر من واجب بوده؟تازه هنگام لکه بینی هم همش غسل میکردم روزی 2بار! امضاء » خادم الزهرا(س) آیا اسل

با سلام و عرض ادب

از این 21 روز آن مقدار از خون ها که مطابق وقت و عدد عادتتان می باشد حیض محسوب می شود و بقیه استحاضه است به عنوان مثال اگر از ابتدای شروع خون در وقت عادتتان بوده است،به اندازه تعداد روزهایی که همیشه خون می دیدید و پاک می شدید،حیض حساب می کنید مثلا قبلا همیشه 7 روزه پاک میشدید ولی این ماه تا 21 روز ادامه یافت پس از این خونهایی که دیده شده،با 3شرط از ابتدا تا 7 روز حیض می باشد:
1.اتصال و استمرار خون ها از داخل در سه روز اول
2.از حیض قبلی 10 روز فاصله شده باشد
3.ابتدای شروع خونها در وقت عادت باشد(در فرض وقتیه بودن خانم)

در مثال،اگر شرایط بالا وجود داشت از ابتدای خون دیدن تا 7 روز(با توجه به عدد پاکی اتان در ماههای قبل) حیض و از 7تا 17 خونهای دیده شده قطعا استحاضه است و از 17 تا 21 بعد از مشخص نمودن مرجع تقلیدتان یا حیض است یا استحاضه
در ایام استحاضه باید مطابق با وظیفه، نماز خوانده شود.

در ادامه ،مرجع تقلیدتان را بفرمایید تا مطابق با نظر ایشان درباره وظایف مستحاضه توضیحات لازم بیان شود.

رساله مراجع،احکام حایض

من که پاک قاطی کردم!!!

لنکرانی بود الان خامنه ایست.یعنی من بیشر 10روزه میشم 7روزه هم شده بشم!یعنی اگه همیشه هفت روزه بشم دفعه بد 10 روزه بشم 3روزش استحاضس
من نفهمیدم استحاضه چیه

خادم الزهرا(س);238991 نوشت:
من که پاک قاطی کردم!!! لنکرانی بود الان خامنه ایست.یعنی من بیشر 10روزه میشم 7روزه هم شده بشم!یعنی اگه همیشه هفت روزه بشم دفعه بد 10 روزه بشم 3روزش استحاضس من نفهمیدم استحاضه چیه


با تشکر از اظهار نظر مجدد حضرت عالی

به نظر می رسد برای پاسخ نیاز است که به صورت شفاهی گفتگو شود از این رو لطفا با تلفن 09640 مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی تماس بگیرید تا بتوانیم به صورت تلفنی پاسخ روشن تری ارائه دهیم .

و اما استحاضه :


  • يكى از خونهايى كه از زن خارج مى‏شود خون استحاضه است و زن را در موقع ديدن خون استحاضه، مستحاضه مى‏گويند .

  • خون استحاضه در بيشتر اوقات زرد رنگ و سرد است و بدون فشار و سوزش بيرون مى‏آيد و غليظ هم نيست، ولى ممكن است گاهى سياه يا سرخ و گرم و غليظ باشد و با فشار و سوزش بيرون آيد.
  • برای آشنایی بیشتر با استحاضه به رساله مرجع خود مراجعه نمایید .
برای آگاهی بیشتر لطفا تاپیک های زیر را هم مطالعه فرمایید :

http://www.askdin.com/thread18448.html

http://www.askdin.com/thread4166.html

همیشه سالم و سرفراز باشید

سلام و خسته نباشد من اوایل که پریود می شدم حدود 1سال نمی دانستم که برای پاک شدن می بایست غسل انجام دهم ولی با این حال برای طهارت همیشه تا پاک می شدم به حمام می رفتم ولی نیت غسل نمیکردم چون اطلاع نداشتم .حال نماز و روزه هایی که آن زمان خوانده ام صحیح است یا باید قضایش را به جا آورم باتشکر

مکارم شیرازی

tara69;255665 نوشت:
سلام و خسته نباشد من اوایل که پریود می شدم حدود 1سال نمی دانستم که برای پاک شدن می بایست غسل انجام دهم ولی با این حال برای طهارت همیشه تا پاک می شدم به حمام می رفتم ولی نیت غسل نمیکردم چون اطلاع نداشتم .حال نماز و روزه هایی که آن زمان خوانده ام صحیح است یا باید قضایش را به جا آورم باتشکر

tara69;256273 نوشت:
با سلام مکارم شیرازی

با سلام و تشکر از شما

اگر غسل حیض را انجام نمی دادید،نمازها را باید قضا نمایید ولی در صورت جهل،روزه ها قضا ندارد البته به زبان آوردن نیت شرط نیست،یعنی اگر غسل را انجام می دادید و فقط نیت را بر زبان جاری نمی کردید همین مقدار که توجه به انجام غسل داشتید کفایت می کرد و در غیر این صورت اگر بعد از پاکی از حیض یک غسل واجب یا مستحب دیگر مثل جنابت هم انجام می دادید،غسل حیض از گردن شما ساقط می شده است و باید نمازها را تا زمان انجام همان غسل دیگر اعاده نمایید.

استفتا از دفتر آیه الله مکارم شیرازی در قم

عرفات;7061 نوشت:

حکم لکه های زرد رنگ که خانم ها در ادامه عادت خود چه قبل از ده روزو چه بعد از ده روز می یینند چیست؟

بهجت :ان لکه ها اگر خون باشد اذامه عادت است قبل از ده روز وبعد از ده روز استحاضه است .

تبریزی : این لکه ها در غیر ایام عادت استحاضه است مگر اینکه یکی دو روز زودتر از ایام عادت خود خون ببیند واحتمال بدهد که سه روز مستمر باشد که در این صورت حیض است .

سیستانی :تا قبل از پایان ده روز همه ان حیض است و اگر از ده روز گذشت انچه به صفات حیض است ،حیض وما بقی استحاضه است .

فاضل :اگر خون باشد وقبل از ده روز ،حیض است .و اگر بعد از ده روز باشد ،اشتحاضه است و اگر خون نباشد پاک است .

مکارم :اگر در ایام عادت ویا قبل از پایان ده روز باشد حیض است واگر از ده روز بگذرد فقط ایام عاد ت حیض وبقیه استحاضه است .

0واحد استفتائات


باسلام!
اگر امکان دارد نظر امام خامنه ای را هم در این مورد بیان کنید.
ممنونم!

یا زهرا(س);273396 نوشت:
باسلام! اگر امکان دارد نظر امام خامنه ای را هم در این مورد بیان کنید. ممنونم!

با سلام و عرض ادب

به نظر مقام معظم رهبری،لکه های زردرنگی که در ادامه عادت دیده می شود درصورتیکه با ترشحات دوران پاکی فرق دارد،تا قبل از ده روز ادامه حیض است و بعد از ده استحاضه می باشد.

استفتائات موجود در مرکز ملی پاسخگویی

در مسائل استحاضه و حیض، اگر 3 روز اول پشت سر هم خون دیده شود و 3 روز بعدی فقط لکه هایی کمرنگ از خون دیده شود، و در روز 7 ام ( آخر) لکه های زرد دیده شود، این 4 روز آخر حکم حیض داشته یا

استحاضه ؟ اگر حکم حیض دارد، غسل بعد از اذان مغرب و عشاء روز هفتم بر فرد واجب می شود یا صبح روز هشتم ( قبل از اذان صبح) ؟ ( چه زمانی غسل حیض بر فرد واجب می شود ؟)




مرجع تقلید: مقام معظم رهبری


منتظر فرج;302884 نوشت:
در مسائل استحاضه و حیض، اگر 3 روز اول پشت سر هم خون دیده شود و 3 روز بعدی فقط لکه هایی کمرنگ از خون دیده شود، و در روز 7 ام ( آخر) لکه های زرد دیده شود، این 4 روز آخر حکم حیض داشته یا استحاضه ؟ اگر حکم حیض دارد، غسل بعد از اذان مغرب و عشاء روز هفتم بر فرد واجب می شود یا صبح روز هشتم ( قبل از اذان صبح) ؟ ( چه زمانی غسل حیض بر فرد واجب می شود ؟) مرجع تقلید: مقام معظم رهبری

با سلام و عرض ادب

اگر مجموع خونها از ده روز نگذرد همه خونها جزء حیض است پس درفرض سوال 4روز آخرهم حیض است و هر زمان که خانم از خون حیض پاک شود و به اندازه غسل کردن و خواندن یک رکعت نماز در وقت فرصت داشته باشد غسل و نماز واجب است و درصورت کوتاهی قضا دارد.

رساله مراجع،احکام حیض

با سلام
ببخشيد من متوجه نشدم حكم لكه هاي زرد رنگ كمرنگ (كه در ايام غير حيض هم ديده مي شود) در روز دهم چيست؟!
پاسخ گويي حرم رضوي: بنا به حيض گذاشته شود!
لطفا روش محاسبه ي ايام حيض را هم بنويسيد چون تفاوتي بين شمارش كارشناس و مردم مي بينم!

مرجع:امام خامنه اي (حفظه الله)

شيعه ي ياس;316313 نوشت:
با سلام ببخشيد من متوجه نشدم حكم لكه هاي زرد رنگ كمرنگ (كه در ايام غير حيض هم ديده مي شود) در روز دهم چيست؟! پاسخ گويي حرم رضوي: بنا به حيض گذاشته شود! لطفا روش محاسبه ي ايام حيض را هم بنويسيد چون تفاوتي بين شمارش كارشناس و مردم مي بينم! مرجع:امام خامنه اي (حفظه الله)

با سلام و احترام

لکه های زردرنگ درصورتی که با ترشحات پاکی فرق داشته باشد در ادامه حیض و تاقبل از اتمام ده روز جزء حیض است و اگر در دوران پاکی و یا بعد از ده روز از شروع حیض دیده شود استحاضه می باشد.

درمحاسبه روزهای حیض اگر خانم در فاصله اذان صبح تا اذان مغرب خون ببیند تا فردا همان ساعت یک روز محسوب می شود مثلا اگر ساعت ده صبح روز شنبه خون ببیند تاده صبح روز یکشنبه یک روز شمارش می شود ولی اگر درفاصله اذان مغرب تا اذان صبح باشد از اذان صبح فردا تا اذان مغرب یک روز محسوب می شود مثلا اگر شب شنبه خون دید از اذان صبح یکشنبه تا اذان مغرب یکشنبه یک روز است.

استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم

عرفات;8140 نوشت:
اگر زن حائض از خون پاك شود؛ ولى مطمئن باشد كه دوباره پيش از ده روز خون مى‏بيند، تكليفش چيست؟
همه مراجع (به جز سيستانى، صافى و مكارم):اگر يقين دارد كه دوباره خون مى‏بيند، نبايد غسل كند و نماز بخواند؛ بلكه بايد به احكام حائض رفتار كند. اما اگر به اين امر يقين ندارد، بايد غسل كند و نماز بخواند.

توضيح‏المسائل مراجع، م 505 ؛ وحيد، توضيح‏المسائل، م 511.
آيات عظام سيستانى و صافى: اگر يقين دارد كه دوباره خون مى‏بيند، بنا بر احتياط غسل كند و نماز خود را به جا آورد و آنچه را كه بر حائض حرام است ترك كند. اما اگر به اين امر يقين ندارد، بايد غسل كند و نماز بخواند. توضيح‏المسائل مراجع، م 505.
آيةاللَّه مكارم: درهر صورت اگر به مقدار غسل و نماز پاک است ،بايد غسل كند و نماز خود را به جا آورد.
،مکارم ،توضيح‏المسائل، م 483 .

من از نظر تعداد روزهای حیض عادت مشخصی ندارم گاهی 8 روز گاهی 9 روز و گاهی 10 روز خون میبینم. در این ماه مبارک شش روز خون دیدم روز هفتم پاک بودم و یقین هم نداشتم که بعد از این خون میبینم. در این صورت از روز ششم به بعد باید هر روز غسل کرده و روزه بگیرم و اگر خون دیدم روزه ام را بشکنم؟ تکلیف من چیست؟ با تشکر. مرجع: آیت الله خامنه ای

soroor;372958 نوشت:
من از نظر تعداد روزهای حیض عادت مشخصی ندارم گاهی 8 روز گاهی 9 روز و گاهی 10 روز خون میبینم. در این ماه مبارک شش روز خون دیدم روز هفتم پاک بودم و یقین هم نداشتم که بعد از این خون میبینم. در این صورت از روز ششم به بعد باید هر روز غسل کرده و روزه بگیرم و اگر خون دیدم روزه ام را بشکنم؟ تکلیف من چیست؟ با تشکر. مرجع: آیت الله خامنه ای

با سلام و عرض ادب

روز ششم اگر از داخل پاک شدید و یقین نداشته باشید که دوباره خون میبینید واجب است غسل حیض را انجام داده و نماز و روزه را بجا آورید ودرصورتی که تاقبل از ده روز دوباره خون دیدید واجب است دوباره غسل حیض را انجام داده و روزه ها را هم قضا نمایید.

استفتااز دفتر آیه الله خامنه ای در قم

من به کسی که همیشه 7 روز بوده و روز ششم پاک شده بود و تکلیف میخواست گفتم باید تا 7 روز کامل صبر کنه درست گفتم؟

یاس...;373354 نوشت:
من به کسی که همیشه 7 روز بوده و روز ششم پاک شده بود و تکلیف میخواست گفتم باید تا 7 روز کامل صبر کنه درست گفتم؟

با سلام و احترام

همانطور که درپست قبلی هم بیان شد اگر همیشه 7 روزه پاک می شده ولی این ماه مثلا روز 6 پاک شد و یقین هم ندارد که روز 7 دوباره لکی ببیند واجب است غسل کند و اعمال عبادی خود را بجا آورد و نباید صبرکند لذا اگر خلاف این را گفته اید اصلاح نمایید.

همواره به سلامت باشید.

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم خدمت کارشناسان محترم
میشه در مورد استحاضه توضیح بدهید یعنی مثلا فرق حیض با استحاضه یا نفاس با استحاضه چیست؟
اصلا چه موقع حالت استحاضه به وجود میآید؟
احکام آن چگونه است؟؟

مرجع تقلید: امام خامنه ای

سلام

ورود ممنوع;373742 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم خدمت کارشناسان محترم
میشه در مورد استحاضه توضیح بدهید یعنی مثلا فرق حیض با استحاضه یا نفاس با استحاضه چیست؟
اصلا چه موقع حالت استحاضه به وجود میآید؟
احکام آن چگونه است؟؟

مرجع تقلید: امام خامنه ای

لطفا بخش های زیر رو مطالعه بفرمایید، اگه ابهامی باقی موند در تاپیک های مربوطه پیگیری بفرمایید:

http://www.askdin.com/forum261.html

http://www.askdin.com/forum262.html

و تاپیک:

http://www.askdin.com/thread13258.html

پیروز باشید

التماس دعا دارم

:Gol:

ورود ممنوع;373742 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم خدمت کارشناسان محترم
میشه در مورد استحاضه توضیح بدهید یعنی مثلا فرق حیض با استحاضه یا نفاس با استحاضه چیست؟
اصلا چه موقع حالت استحاضه به وجود میآید؟
احکام آن چگونه است؟؟

مرجع تقلید: امام خامنه ای

با سلام و احترام

سوالی که بیان کردید بسیار کلی و احکام آن در موارد مختلف فرق می کند اجمالا اینکه حيض خونى است كه غالبا در هر ماه چند روزى از رحم زنها خارج مى‏ شود، و خون حيض در بيشتر اوقات، غليظ و گرم و رنگ آن سرخ مايل به سياهى يا سرخ است و با فشار و كمى سوزش بيرون مى‏ آيد خون استحاضه در بيشتر اوقات زرد رنگ و سرد است و بدون فشار و سوزش بيرون مي ايد و غليظ هم نيست، ولى ممكن است گاهى سياه يا سرخ و گرم و غليظ باشد و با فشار و سوزش بيرون آيد.معمولا اگر خونی شرایط و صفات حیض را نداشته باشد و خون زخم یا نفاس هم نباشد استحاضه محسوب می شود که حدی ندارد ولی حیض ازسه روز کمتر و از ده روز بیشتر نمی شود.خون نفاس هم از وقتى كه اولين جزو بچه از شكم مادر بيرون مى ‏آيد، هر خونى كه زن مى‏ بيند، اگر پيش از ده روز يا سر ده روز قطع شود، خون نفاس است.(1)

برای اطلاع بیشتر می توانید به تاپیکهای زیر هم مراجعه نمایید و بهتر است در موارد مبتلا به، سوال دقیقا پرسیده شود تا مشخص گردد خون حیض است یا استحاضه:
http://www.askdin.com/thread4166.html
http://www.askdin.com/thread9449.html
http://www.askdin.com/thread18448.html
http://www.askdin.com/thread13258.html

پی نوشت:
1.رساله مراجع،احکام غسلهای اختصاصی بانوان

اگر زنی احکام نفاس را ندانسته و پس از ده روز از متولد شدن بچه غسل استحاضه کند چه حکمی دارد؟

ورود ممنوع;373788 نوشت:
اگر زنی احکام نفاس را ندانسته و پس از ده روز از متولد شدن بچه غسل استحاضه کند چه حکمی دارد؟

با سلام و عرض ادب

اگر در نیتش این بوده که بخاطر پاکی از خونی که میدیده غسل کند یا منظورش انجام غسل دهم بعد از زایمان بوده ولی اسم غسل را نمی دانسته و اشتباها اسم غسل استحاضه را گفته است اشکال ندارد و نیازی به تکرار غسل و اعمالش نمی باشد.

استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم

سلام
سوالم در مورد لکه بینی های قبل عادت ماهیانه است
درمورد نماز ها که به چه صورت باید خونده بشن

من تا2/3 ماه پیش قاعدگی منظم داشتم اما 2/3 ماهی هست که به خاطر مشکلات عصبی این لکه بینی ها پیداشده به صورتی که6/7 روز قبل از قاعدگی من لکه بینی دارم
سوالم اینه که نمازهام چی میشه و چطور باید بخونم

این لکه ها تقریبا 3/4 بار در روز هست و هر روز و سرخرنگ هستن اما ترشحات رنگی دارم یعنی فکر میکنم که در داخل هم خون هست اما کمه


مرجع تقلید:حضرت امام خامنه ای

مهسان;490745 نوشت:
سلام
سوالم در مورد لکه بینی های قبل عادت ماهیانه است
درمورد نماز ها که به چه صورت باید خونده بشن

من تا2/3 ماه پیش قاعدگی منظم داشتم اما 2/3 ماهی هست که به خاطر مشکلات عصبی این لکه بینی ها پیداشده به صورتی که6/7 روز قبل از قاعدگی من لکه بینی دارم
سوالم اینه که نمازهام چی میشه و چطور باید بخونم

این لکه ها تقریبا 3/4 بار در روز هست و هر روز و سرخرنگ هستن اما ترشحات رنگی دارم یعنی فکر میکنم که در داخل هم خون هست اما کمه


مرجع تقلید:حضرت امام خامنه ای


با سلام و عرض ادب

درصورتی که وقت عادت منظمی ندارید و از ابتدا که لکه بینی شروع می شود از درون واژن آلودگی قطع نمی شود و به رنگ قرمز یا تیره است از همان ابتدا را حیض قرار می دهید اگر مجموع لکه بینی ها و خونها از ده روز بیشتر نشود تمام آن روزها حیض است و اگر از ده روز بیشتر شود به اندازه عدد عادتتان در ماههای قبل حیض قرار می دهید واگر عدد عادت منظمی هم ندارید به تعداد روزهایی که خون قرمز و تیره است را حیض محسوب کرده و در بیشتر از آن روزها طبق استحاضه نمازها را می خوانید.

رساله مراجع،احکام حیض

از راهنماییتون ممنونم :Gol:
اما ببخشید چطور بفهمم از چه نوع استحاضه است
من حکم مربوط به استحاضه رو خوندم ولی متوجه نشدم کاملا:Gig:

با سلام خدمت کارشناس محترم
من نیز این مسئله را مدتها است دارم و مسئله اینجاست که بعد از 6 یا 7 روز تازه عادت ماهانه باز می شود و باید روزهای عادت را نیز سپری کنیم که مجموع آن از 10 روز بیشتر می شود به طوری که اگر اوایل را عادت ماهیانه حساب کنیم خونریزی بعد از 10 روز به حدی است که قادر به حمام رفتن نمی شوم
با اینکه تازه زایمان کردم ولی باز لک هایی دارم که دکتر می گوید لک شیردهی است و روزی یک بار یا یک روز در میان است است واقعا نمی دانم باید چه کنم.

مرجع تقلید:حضرت امام خامنه ای

یه سوال...

کسی که میدونه ریتم عادت ماهانه اش جوریه که تو هر دوره تقریبا از عصر روز سوم تا ظهر روز چهارم هیچ لک و خونی نمیبینه....دوباره خونریزیش از ظهر روز چهارم با شدت شروع میشه و تا اخر دوره ادامه داره...

باید نمازهایی که بین عصر روز سوم تا ظهر روز چهارم هست رو بخونه ؟

مرجع تقلید هم بهجت...


مهسان;491244 نوشت:
از راهنماییتون ممنونم
اما ببخشید چطور بفهمم از چه نوع استحاضه است
من حکم مربوط به استحاضه رو خوندم ولی متوجه نشدم کاملا

با سلام و احترام

سه نوع استحاضه داریم:
قلیله،متوسطه،کثیره

راه تشخیص انواع استحاضه به روش زیر است:

اگر مقداری پنبه(تقریبا اندازه یک گردوی کوچک) ابتدای واژن گذاشته شود بعد از اینکه یک مرتبه خون خارج شد(حدود یک دقیقه) اگر فقط خون یا لکه روی پنبه باشد استحاضه قلیله است اگر خون درون پنبه فرو رود متوسطه است و اگر ازطرف دیگر پنبه بیرون بزند و به دستمال زیرش جریان یابد کثیره است.

احکام انواع استحاضه:
در استحاضه قلیله برای هرنماز قسمتهای ظاهری فرج را درصورتی که خون به آن رسیده آب کشیده و پنبه گذاشته و بعد از وضو بلافاصله نماز می خواند.
در استحاضه متوسطه برای اولین نمازی که متوسطه شد غسل کرده و اگر استلحاضه متوسطه ادامه یافت هر روز قبل از نمازصبح روزی یک بار غسل دارد و برای هر نماز باید کارهای استحاضه قلیله را انجام دهد.
در استحاضه کثیره حداقل سه غسل نیاز است در صورتی که فاصله بین نماز ظهرو عصر و مغرب و عشا نیفتد برای نمازصبح یک غسل برای نماز ظهر و عصر یک غسل و برای نمازمغرب و عشا یک غسل انجام داده و تمام کارهای استحاضه قلیله برای هر نماز انجام شود.

توضیح المسائل امام خمینی،احکام استحاضه(مطابق با نظر مقام معظم رهبری)

*نرجس*;491258 نوشت:
با سلام خدمت کارشناس محترم
من نیز این مسئله را مدتها است دارم و مسئله اینجاست که بعد از 6 یا 7 روز تازه عادت ماهانه باز می شود و باید روزهای عادت را نیز سپری کنیم که مجموع آن از 10 روز بیشتر می شود به طوری که اگر اوایل را عادت ماهیانه حساب کنیم خونریزی بعد از 10 روز به حدی است که قادر به حمام رفتن نمی شوم
با اینکه تازه زایمان کردم ولی باز لک هایی دارم که دکتر می گوید لک شیردهی است و روزی یک بار یا یک روز در میان است است واقعا نمی دانم باید چه کنم.

مرجع تقلید:حضرت امام خامنه ای

با سلام و احترام و تشکر از سوال شما

در مورد خانمی که وقت عادت دقیق و منظمی ندارد درصورتی که از حیض قبلی حداقل ده روز فاصله شده باشد و از ابتدا که لکه بینی شروع می شود از درون واژن در سه روز اول اتصال و استمرار داشته باشد و البته صفات حیض را هم داشته باشد یعنی به رنگ قرمز یا تیره است حیض محسوب می شود حتی اگر مقدارش کم باشد و بعدا خونریزی بیشتر شود.درمورد حکم لکه بینی های بعد از زایمان برای دریافت پاسخ دقیق بفرمایید چندوقت است که زایمان کرده و تاچندروز لکه بینی و خونریزی ادامه داشته است.

موفق و موید باشید

SH!SH-GoOoSHe*;491261 نوشت:
یه سوال...

کسی که میدونه ریتم عادت ماهانه اش جوریه که تو هر دوره تقریبا از عصر روز سوم تا ظهر روز چهارم هیچ لک و خونی نمیبینه....دوباره خونریزیش از ظهر روز چهارم با شدت شروع میشه و تا اخر دوره ادامه داره...

باید نمازهایی که بین عصر روز سوم تا ظهر روز چهارم هست رو بخونه ؟

مرجع تقلید هم بهجت...

با سلام و عرض ادب

یکی از شرایط حیض این است که سه روز اول حیض اتصال و استمرار داخلی داشته باشد یعنی اگر از عصر روز سوم خون از درون واژن قطع شده باشد و سه روز کامل نشده باشد آن روزهای قبلی اصلا حیض محسوب نمی شود و واجب است طبق استحاضه نمازها را بخوانید و در زمان پاکی هم نماز واجب است و از روز چهارم به بعد درصورتی که سه روز کامل ادامه یابد حیض است.

توضیح المسائل مراجع،احکام حیض

[="Indigo"]

نور;492771 نوشت:
با سلام و عرض ادب

یکی از شرایط حیض این است که سه روز اول حیض اتصال و استمرار داخلی داشته باشد یعنی اگر از عصر روز سوم خون از درون واژن قطع شده باشد و سه روز کامل نشده باشد آن روزهای قبلی اصلا حیض محسوب نمی شود و واجب است طبق استحاضه نمازها را بخوانید و در زمان پاکی هم نماز واجب است و از روز چهارم به بعد درصورتی که سه روز کامل ادامه یابد حیض است.

سلام خدمت شما کارشناس بزرگوار... :Gol:
حداقل دلیل واسه حیض اینه که سه روز خونریزی اتصال و استمرار داشته باشه...درسته ؟
خب سه روز اتصال که هست پس استحاضه حساب نمیشه که طرف بخواد نمازای سه روز اول رو طبق استحاضه بخونه...
چون خونریزی متصل و شدید از روز اول ادامه داره تا تقریبا همون عصر یا شب روز سوم...
پس تا این جا که حیض محسوب میشه این سه روز درست ؟

اما از شب سوم تا ظهر چهارم خونریزی قطع میشه...
از ظهر چهارم به بعد هم سه روز خونریزی استمرار نداره...فقط از ظهر چهارم دوباره خونریزی با شدت شروع میشه و تا عصر پنجم ادامه داره... دو روزم لکه بینی و بعد هم دوره ی عادت شیش یا هفت روزه تموم میشه...

فک نکنم با این شرایط سه روز اول و یا سه روز اخر جزو حیض محسوب نشن:Gig:

پس اگه استحاضه نباشن و حیض باشن تکلیف نماز این دوازده ساعت وسط دوره ی حیض چیه ؟ شب سوم تا ظهر چهارم؟[/]

SH!SH-GoOoSHe*;493078 نوشت:
سلام خدمت شما کارشناس بزرگوار...
حداقل دلیل واسه حیض اینه که سه روز خونریزی اتصال و استمرار داشته باشه...درسته ؟
خب سه روز اتصال که هست پس استحاضه حساب نمیشه که طرف بخواد نمازای سه روز اول رو طبق استحاضه بخونه...
چون خونریزی متصل و شدید از روز اول ادامه داره تا تقریبا همون عصر یا شب روز سوم...
پس تا این جا که حیض محسوب میشه این سه روز درست ؟

اما از شب سوم تا ظهر چهارم خونریزی قطع میشه...
از ظهر چهارم به بعد هم سه روز خونریزی استمرار نداره...فقط از ظهر چهارم دوباره خونریزی با شدت شروع میشه و تا عصر پنجم ادامه داره... دو روزم لکه بینی و بعد هم دوره ی عادت شیش یا هفت روزه تموم میشه...

فک نکنم با این شرایط سه روز اول و یا سه روز اخر جزو حیض محسوب نشن

پس اگه استحاضه نباشن و حیض باشن تکلیف نماز این دوازده ساعت وسط دوره ی حیض چیه ؟ شب سوم تا ظهر چهارم؟

با سلام و عرض ادب و تشکر از پیگیری شما

درصورتی که سه روز اول کامل،اتصال و استمرار داشته باشد و مجموع خونها از ده روز بیشتر نشود تمام خونها و پاکی وسط هم جزء حیض محسوب می شود.

آیه الله بهجت،توضیح المسائل،احکام حیض

نور;492769 نوشت:
درمورد حکم لکه بینی های بعد از زایمان برای دریافت پاسخ دقیق بفرمایید چندوقت است که زایمان کرده و تاچندروز لکه بینی و خونریزی ادامه داشته است.

5 ماه است که زایمان کرده ام حدود 3 ماه و نیم پشت سرهم لکه بینی داشتم و 10 روز پاک بودم ومجدداً دچار لکه بینی شدم به پزشک مراجعه کردم و موارد را برایش توضیح دادم با اینکه او گفت لکه بینی شیردهی است ولی باز نمی دانم چه کنم؟ چند روز از روزه های زمان بارداری را گرفتم که 2 روزش را نزدیک اذان لک دیدم ونمی دانم چه کنم 2 روز پاکم یک روز لک می بینم یا 4روز لک می بینم 2 روز پاکم.
نمازهایم را چگونه بخوانم لکه بینی به صورت قلیله است مشکل من برای نمازهایی است که می خوانم و روزه هایی که هنوز نگرفته ام نمی دانم باید چه کنم اصلا چه حکمی دارد.

از راهنمایی شما ممنون می شوم.

[="Arial Black"][="Blue"]سلام
بنده یک روز قبل از حیض لکه بینی داشتم که در اون روز اعمال استحاضه رو انجام دادم و شبش مقدار کمی خون دیدم و پیش خودم گفتم حتما حیضم شروع شده و خوابیدم تا صبح. شب هم دل درد داشتم و مطمئن بودم که حیض شدم... اما صبح که بیدار شدم دیدم خونی روی پنبه نیست و فقط لکه زرد رنگ هست و ظهر اون روز خونریزیم شروع شد. تکلیف بنده در اون شب که خون ندیدم و نماز صبحم چیه؟ با تشکر از پاسخگوییتون
مرجعم رهبر هستند
[/]

*نرجس*;495486 نوشت:
نقل قول نوشته اصلی توسط نور نمایش پست ها
درمورد حکم لکه بینی های بعد از زایمان برای دریافت پاسخ دقیق بفرمایید چندوقت است که زایمان کرده و تاچندروز لکه بینی و خونریزی ادامه داشته است.

در مورد این سئوال

*نرجس*;495486 نوشت:
5 ماه است که زایمان کرده ام حدود 3 ماه و نیم پشت سرهم لکه بینی داشتم و 10 روز پاک بودم ومجدداً دچار لکه بینی شدم به پزشک مراجعه کردم و موارد را برایش توضیح دادم با اینکه او گفت لکه بینی شیردهی است ولی باز نمی دانم چه کنم؟ چند روز از روزه های زمان بارداری را گرفتم که 2 روزش را نزدیک اذان لک دیدم ونمی دانم چه کنم 2 روز پاکم یک روز لک می بینم یا 4روز لک می بینم 2 روز پاکم.
نمازهایم را چگونه بخوانم لکه بینی به صورت قلیله است مشکل من برای نمازهایی است که می خوانم و روزه هایی که هنوز نگرفته ام نمی دانم باید چه کنم اصلا چه حکمی دارد.

حکم نمازها و روزه های مانده ام چه می شود؟؟؟

*نرجس*;495486 نوشت:
5 ماه است که زایمان کرده ام حدود 3 ماه و نیم پشت سرهم لکه بینی داشتم و 10 روز پاک بودم ومجدداً دچار لکه بینی شدم به پزشک مراجعه کردم و موارد را برایش توضیح دادم با اینکه او گفت لکه بینی شیردهی است ولی باز نمی دانم چه کنم؟ چند روز از روزه های زمان بارداری را گرفتم که 2 روزش را نزدیک اذان لک دیدم ونمی دانم چه کنم 2 روز پاکم یک روز لک می بینم یا 4روز لک می بینم 2 روز پاکم.
نمازهایم را چگونه بخوانم لکه بینی به صورت قلیله است مشکل من برای نمازهایی است که می خوانم و روزه هایی که هنوز نگرفته ام نمی دانم باید چه کنم اصلا چه حکمی دارد.

از راهنمایی شما ممنون می شوم.

با سلام و عرض ادب

اگر لکه ها به صورت منقطع می باشد و از درون واژن قطع و وصل می شود حیض نیست بلکه واجب است درصورتی که ناشی از زخم داخلی نباشد طبق استحاضه نمازها را بخوانید و در استحاضه قلیله روزه هم صحیح است فقط اگر برای بدن ضرر ندارد درطول روز پنبه می گذارید تا از خروج خون به بیرون جلوگیری شود.

موفق و موید باشید

در جستجوی عمار;495503 نوشت:
سلام
بنده یک روز قبل از حیض لکه بینی داشتم که در اون روز اعمال استحاضه رو انجام دادم و شبش مقدار کمی خون دیدم و پیش خودم گفتم حتما حیضم شروع شده و خوابیدم تا صبح. شب هم دل درد داشتم و مطمئن بودم که حیض شدم... اما صبح که بیدار شدم دیدم خونی روی پنبه نیست و فقط لکه زرد رنگ هست و ظهر اون روز خونریزیم شروع شد. تکلیف بنده در اون شب که خون ندیدم و نماز صبحم چیه؟ با تشکر از پاسخگوییتون
مرجعم رهبر هستند

با سلام و عرض ادب

درصورتی که لکه زرد با پاکی فرق داشته است و از داخل قطع نشده باشد آن شب هم جزء حیض است و اگر مجموع خونها از ده روز بیشتر نشده باشد نمازهای آن روز قضا ندارد.

همواره به سلامت باشید

نور;220071 نوشت:
با سلام و عرض ادب و خوش آمدگویی خدمت شما

بهتر بود نام مرجع خود را ذکر می فرمودید اما به نظر امام و مقام معظم رهبری(و بسیاری از مراجع) اگر خون در وقت عادتتان است و استمرار و اتصال دارد،جز حیض محسوب می شود.



به نظر امام و آیه الله مکارم،اگر لکه بینی در وقت عادت است و اتصال و استمرار دارد،جز حیض محسوب می شود و در ایام حیض نزدیکی حرام است.

با سلام
اگر چند روز قبل از عادت خونی ببینیم که اتصال و استمرار داره اما ویژگیهای خون حیض رو نداره(مثلا رنگش تیره باشه)،خون حیض محسوب میشه؟دقت کنید که بعد از اون چند روز خونریزی عادت شروع میشه دقیقا مثل حالت عادی(سه روز اول شدید و پیوسته روزهای بعد کمتر)
اگر مجموع این چند روز از 10 روز بیشتر بشه خونریزی روزهای اضافی رو باید استحاضه گرفت؟(با وجود اینکه شباهتشون به حیض بیشتره از روزهای اول)
مرجع تقلید آقای خامنه ای

samanehriahi;536977 نوشت:
با سلام
اگر چند روز قبل از عادت خونی ببینیم که اتصال و استمرار داره اما ویژگیهای خون حیض رو نداره(مثلا رنگش تیره باشه)،خون حیض محسوب میشه؟دقت کنید که بعد از اون چند روز خونریزی عادت شروع میشه دقیقا مثل حالت عادی(سه روز اول شدید و پیوسته روزهای بعد کمتر)
اگر مجموع این چند روز از 10 روز بیشتر بشه خونریزی روزهای اضافی رو باید استحاضه گرفت؟(با وجود اینکه شباهتشون به حیض بیشتره از روزهای اول)
مرجع تقلید آقای خامنه ای

با سلام و عرض ادب

به نظرمقام معظم رهبری از ابتدا را حیض قرار می دهید و در انتها اگر مجموعا از ده روز بیشتر شود و خانم صاحب عدد معینی درحیض نباشد به تعداد روزهایی که قرمز یا تیره بوده را حیض قرار داده و در بیشتر از آن استحاضه است البته اگر تعداد روزهایی که خون با صفت مذکور(قرمز یا تیره) از ده روز بیشتر شود نحوه شمارش روزهای حیض متفاوت است و خانم باید به تعداد روزهای خویشاوندان و اقاربش(درصورتی که عدد خویشان نزدیکش متحد باشد)را حیض قرار داده و در بیشتر از آن طبق استحاضه اعمال خود را بجا آورد.

استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم

اگرخانم صاحب عدد معینی در حیض باشد چطور؟

samanehriahi;537259 نوشت:
اگرخانم صاحب عدد معینی در حیض باشد چطور؟

با سلام و عرض ادب

در انتها اگر مجموعا از ده روز بیشتر شود و خانم صاحب عدد معینی درحیض باشد به تعداد روزهایی که عدد حیض دارد را حیض قرار داده و در بیشتر از آن واجب است طبق استحاضه نماز و روزه ها را بجا آورد.

رساله مراجع،احکام حیض

با سلام من خانومی هستم که عادت ماهیانه نامرتب دارم که اکثرا ده روز طول میکشد و گاهی تا چند روز بعد از آن دچار لکه بینی هستم.
امسال اول ماه رمضان عادت شدم که تا ده روز طول کشید.
از روز یازدهم تا هجده ماه رمضان پاک بودم و روز هجدهم خون دیدم(مشابه خون حیض).
1-برای روزه باید طبق احکام استحاضه عمل کنم یا حیض؟
2- اگر استحاضه است تا پایان زمانی که خون ببینم این حکم را دارد یا بعد از 10 روز فاصله از آخرین روز پریودی بقیه روزها حکم حیض را دارد؟
مرجه تقلید:آیت الله سیستانی

saraa;542331 نوشت:
با سلام من خانومی هستم که عادت ماهیانه نامرتب دارم که اکثرا ده روز طول میکشد و گاهی تا چند روز بعد از آن دچار لکه بینی هستم.
امسال اول ماه رمضان عادت شدم که تا ده روز طول کشید.
از روز یازدهم تا هجده ماه رمضان پاک بودم و روز هجدهم خون دیدم(مشابه خون حیض).
1-برای روزه باید طبق احکام استحاضه عمل کنم یا حیض؟
2- اگر استحاضه است تا پایان زمانی که خون ببینم این حکم را دارد یا بعد از 10 روز فاصله از آخرین روز پریودی بقیه روزها حکم حیض را دارد؟
مرجه تقلید:آیت الله سیستانی

با سلام و عرض ادب

درصورتی که خون اول (در اول ماه رمضان ) شرایط و صفات حیض را داشته است آن خون تا ده روز حیض بوده است و دو روز از خون دوم(از 18 رمضان) استحاضه می باشد بعد از این دو روز استحاضه اگر خون با شرایط و صفات حیض ادامه یابد حیض است (یعنی تا سه روز کامل اتصال و استمرار داخلی را داشته باشد) درغیر این صورت و اگر شرایط و صفات حیض را نداشت واجب است طبق استحاضه نماز و روزه ها را بجا آورید.

استفتا از دفتر آیه الله سیستانی در قم

[=arial]سلام
بعد از پاکی از حیض، غسل انجام شد اما بعد از چند روز که از طول ده روز از شروع حیض گذشت، یک مقدار ترشح قهوه ای تقریبا مایل به قرمز البته خیلی کم رنگی داشتم که از این سمت لباسم به پشت سرایت نمی کرد و کم بود و از پنبه هم رد نمی شد، حکم این ترشح چیست؟ آیا نیازی به غسل دارد؟ من بدون اینکه غسلی انجام دهم مشغول انجام عباداتم هستم:Gig:
مرجع رهبری
ممنون

سوگل;572851 نوشت:
سلام
بعد از پاکی از حیض، غسل انجام شد اما بعد از چند روز که از طول ده روز از شروع حیض گذشت، یک مقدار ترشح قهوه ای تقریبا مایل به قرمز البته خیلی کم رنگی داشتم که از این سمت لباسم به پشت سرایت نمی کرد و کم بود و از پنبه هم رد نمی شد، حکم این ترشح چیست؟ آیا نیازی به غسل دارد؟ من بدون اینکه غسلی انجام دهم مشغول انجام عباداتم هستم
مرجع رهبری
ممنون

با سلام و عرض ادب

اگر منظورتان این باشد که بعد از غسل حیض ده روز پاک بودید و سپس این لکه را دیدید و در کمتر از سه روز قطع شد درصورتی که زخم داخلی نداشته باشید این لکه استحاضه است و اگر داخل پنبه فرو نرود و فقط درحد روی پنبه باشد قلیله محسوب شده و غسل ندارد.

رساله امام خمینی،احکام حیض و استحاضه(مطابق با نظر مقام معظم رهبری)

نور;573106 نوشت:
با سلام و عرض ادب

اگر منظورتان این باشد که بعد از غسل حیض ده روز پاک بودید و سپس این لکه را دیدید و در کمتر از سه روز قطع شد درصورتی که زخم داخلی نداشته باشید این لکه استحاضه است و اگر داخل پنبه فرو نرود و فقط درحد روی پنبه باشد قلیله محسوب شده و غسل ندارد.

رساله امام خمینی،احکام حیض و استحاضه(مطابق با نظر مقام معظم رهبری)

سلام مجدد
خیر از روز اول حیض تا روز هفتم که خون حیض بود بعد سه روز پاک بودم که مجموع آنها 10 روز شد و روز 11 ام این لکه ها را دیدم .آیا با این توضیح نیازی به غسل بود؟

سوگل;573485 نوشت:
سلام مجدد
خیر از روز اول حیض تا روز هفتم که خون حیض بود بعد سه روز پاک بودم که مجموع آنها 10 روز شد و روز 11 ام این لکه ها را دیدم .آیا با این توضیح نیازی به غسل بود؟

با سلام و احترام

اگر خون اول که 7 روز طول کشید در وقت حیض و با شرایط و صفات حیض باشد خون بعد از ده روز استحاضه است و درصورتی که قلیله باشد یعنی اگر یک لایه پنبه بگذارید به داخل پنبه نفوذ نمی کرد نیاز به غسل ندارد و واجب است طبق اعمال استحاضه نمازها را بخوانید حتی اگر لکه بینی قطع شود هم نیاز به غسل ندارد و به پاکی باید نمازها را بخوانید.

رساله امام خمینی،احکام استحاضه

موضوع قفل شده است