جمع بندی فرق انسانی که یک ربات ساخته با خدایی که انسان را ساخته چیست؟

تب‌های اولیه

38 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
فرق انسانی که یک ربات ساخته با خدایی که انسان را ساخته چیست؟

به نام خدا
سلام خدمت دوستان و کارشناسان محترم
من سوالات زیادی دارم که با جواب دادن به هر کدوم به سراغ بعدی میرم
راستش این سوالهام و خیلی خودم سعی کردم بهش پاسخ بدم .ماه ها
ولی به نتیجه نرسیدم
یکیش همینه
فرق انسانی که یک ربات ساخته با خدایی که انسان را ساخته چیه؟
وقتی انسانی چیزی را درست میکنه مالک و مسئول اون چیز میشه
اگر اون ربات یا هر چیزی، کار خطایی کنه اون ربات خطا کار نیست بلکه سازنده اون خطا کار و مسئوله
اگر انسان رباتی درست کنه که اون ربات هم بدون کمک از انسان ربات دومی را هم بسازه باز نه ربات اولی نه دومی هیچ مسئولیتی ندارند بلکه بازم انسان سازنده مسئول هستش
بعید نیست که انسان بتونه رباتی درست کنه که دارای درک و فهم و شعور باشه . که باز هم هیچ مسئولیتی نداره و سازنده مسئوله؟
حالا خدا در قبال انسانی که سلاخته آیا مسئول هست؟

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد صادق

morteza.ham;458979 نوشت:
به نام خدا
سلام خدمت دوستان و کارشناسان محترم
من سوالات زیادی دارم که با جواب دادن به هر کدوم به سراغ بعدی میرم
راستش این سوالهام و خیلی خودم سعی کردم بهش پاسخ بدم .ماه ها
ولی به نتیجه نرسیدم
یکیش همینه
فرق انسانی که یک ربات ساخته با خدایی که انسان را ساخته چیه؟
وقتی انسانی چیزی را درست میکنه مالک و مسئول اون چیز میشه
اگر اون ربات یا هر چیزی، کار خطایی کنه اون ربات خطا کار نیست بلکه سازنده اون خطا کار و مسئوله
اگر انسان رباتی درست کنه که اون ربات هم بدون کمک از انسان ربات دومی را هم بسازه باز نه ربات اولی نه دومی هیچ مسئولیتی ندارند بلکه بازم انسان سازنده مسئول هستش
بعید نیست که انسان بتونه رباتی درست کنه که دارای درک و فهم و شعور باشه . که باز هم هیچ مسئولیتی نداره و سازنده مسئوله؟
حالا خدا در قبال انسانی که سلاخته آیا مسئول هست؟

morteza.ham;458979 نوشت:
به نام خدا
سلام خدمت دوستان و کارشناسان محترم
من سوالات زیادی دارم که با جواب دادن به هر کدوم به سراغ بعدی میرم
راستش این سوالهام و خیلی خودم سعی کردم بهش پاسخ بدم .ماه ها
ولی به نتیجه نرسیدم
یکیش همینه
فرق انسانی که یک ربات ساخته با خدایی که انسان را ساخته چیه؟
وقتی انسانی چیزی را درست میکنه مالک و مسئول اون چیز میشه
اگر اون ربات یا هر چیزی، کار خطایی کنه اون ربات خطا کار نیست بلکه سازنده اون خطا کار و مسئوله
اگر انسان رباتی درست کنه که اون ربات هم بدون کمک از انسان ربات دومی را هم بسازه باز نه ربات اولی نه دومی هیچ مسئولیتی ندارند بلکه بازم انسان سازنده مسئول هستش
بعید نیست که انسان بتونه رباتی درست کنه که دارای درک و فهم و شعور باشه . که باز هم هیچ مسئولیتی نداره و سازنده مسئوله؟
حالا خدا در قبال انسانی که سلاخته آیا مسئول هست؟

پاسخ :
باسلام وتشکر از پرسش دوستانه شما دوست جدید .
در آغاز یاد آوری این سخن مولوی که از زبان جناب طوطی گله نموده وگفته است :
از قیاسش خنده آمد خلق را :Gol::Gol::Gol:

اولا روبات هر اندازه پیش رفته باشد یک مصنوع انسانی است وکار های ان بر اساس مکانسیم ماشنی انجام می شود .
ولی انسان را خداوند به عنوان یک موجود مختار خلق نموده که عمل او از روی اراده خودش انجام می شود .
ثانیا _ در کار های آدمی هر اندازه محکم باشد ممکن است نقص وکوتاهی وقصور وتقصیر رخ دهد که ساز ند ه آن مسول خواهد بود ولی کار های خداوند محکم وبی نقص وعیب است لذا خود فرمود : «ما تَرَى فِی خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِن تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِن فُطُورٍ؛ (1) در آفرینش آن خداى بخشایشگر هیچ گونه اختلاف و تفاوتى نمى‏بینى . باز بنگر آیا خلل و نقصانى مى‏بینى؟».
ثالثا_باید فرق گذاشت بین خلقت وصنعت روبات هر چه باشد یک صنعت است .
:Gol::Gol:
پی‌نوشت‌ها:
1. ملک (67 ) آیه 3.2.

morteza.ham;458979 نوشت:
گر انسان رباتی درست کنه که اون ربات هم بدون کمک از انسان ربات دومی را هم بسازه باز نه ربات اولی نه دومی هیچ مسئولیتی ندارند بلکه بازم انسان سازنده مسئول هستش
بعید نیست که انسان بتونه رباتی درست کنه که دارای درک و فهم و شعور باشه . که باز هم هیچ مسئولیتی نداره و سازنده مسئوله؟
حالا خدا در قبال انسانی که سلاخته آیا مسئول هست؟
بنام الله...با سلام...دوست عزیز....انسان جانشین خدا در زمین است یعنی این...اما انسان جانشین خدا در زمین شد توسط خدا که خدایی کنه بر عالم و موجودات..نه اینکه انسان خدا باشه.. سوال شما فوق العاده زیبا بود مخصوصا ادامه آن که ربات ساخته شده یک ربات درست کند....اما مهم این است که این ربات ها تمام از خود انسان دستور گرفتند و یا می گیرند و هیچ درک و شعوری ندارند...یعنی ربات ساخته شده نمی تونه خودش با اراده خودش دوباره یک ربات دیگه بسازه...بلکه از پیش مصنوعی درست شدند....بله انسان روبات هوشمند هم ساخته که نام چنین چیزی هوش مصنوعی است...یعنی هر چقدر هم این هوش پیچیده درست شود توسط انسان...باز هم برنامه ریزی شدست و هیچ اراده ای از خودش نداره و ربات کاملا بی روح است...ربات دقیقا مثل برداشتن یک سنگ توسط انسان است و پرتاب آن بسویی است...که مثلا سنگ داره خودش با اراده خودش می ره...در صورتی که چنین است...ربات هم دقیقا مثل همین مثال سنگ است اما بسیار پیچیده تر...ولی دقیقا همونه و تقلید محض از کار خداست لذا هیچ انسانی نمی تونه چیزی خلق کنه که از کار خدا تقلید نکرده باشه...اونم مرده کاملا مرده درست می کنه...الان انسان ها بسیاری از اجزای بدن انسان را مصنوعش را درست کردند و برای انسان های نیازمند استفاده می کنند....اما تمام عوالم و مخلوقات جمع شوند هرگز نمی توانند به با تمامی این اندام های مصنوعی به این انسان کاملا مصنوعی حیات و زندگی ببخشند...لذا ما انسان ها داریم در مثال ساده فقط آفریده خدا رو برخ خود خدا یا دیگران می کشیم...پرتاب یک تکه سنگ توسط انسان هرگز مثل اراده پرواز یک پرنده آزاده نیست..و اما خدا هیچ مسئولیتی نداره در قبال آفرینش انسان..کسی نیست بر او بگوید چه می کنی...کسی نمی تواند بر او غلبه کند....لذا خدا خودش برای خودش وظیفه قرار داده برای انسان مسئول او باشد و هم مسئولیت به گردن او قرار دهد..تا در این عشق کاملا دو طرفه بدون اجبار بین خالق و مخلوق جاوید باشیم........:hamdel: منتظر سوالات بعدی شما هستم....در عین کلیشه ای بودن سوالت نوآوری داشت وزیبا بود ممنون

با نام یگانه هستی بخش جهان

بسیار ممنون از وقتی که گذاشتید برای این حقیر:Gol:

1. خوب میزان درک و شعور ، عقل ، توانایی ، قدرت ، ادراکات ، محیط رشد، و تماما هر چی که ما داریم خدا داده
چطور پس مسئول نیست؟
آیا ریس جمهور در قبال جانشینش در استان ها مسئول نیست؟

2. به نظر من در آینده حتما ربات هایی ساخته میشن که داری عقل و اراده و قدرت تصمیم و ....خواهند بود .
ما فرض رو بر این میگریرم که ساخته شد . بنظر شما حالا انسان مسئول نیست ؟
به نظر من اسنان خیلی شبیه اون رباتی هست که ربات دوم را میسازه

3. ما هم تقلیدی از خدا هستیم دیگه؟

4. من که هیچ ندارم و هیچ نیستم چطور مسئولم اما اون که همه چیز داره و همه چیز هست بی مسئولیت؟

5. به گفته شما "

خدا هیچ مسئولیتی نداره در قبال آفرینش انسان
" خوب چرا؟
چون قدرت تصمیم و اراده داریم!
ما هر چی داریم محدود هست ، ما بین چند چیز که شاید از هیچ کدوم خوشمان نیاد قدرت انتخاب داریم. که اسم این آزادی و اراده نست

morteza.ham;459944 نوشت:
. به نظر من در آینده حتما ربات هایی ساخته میشن که داری عقل و اراده و قدرت تصمیم و ....خواهند بود .
ما فرض رو بر این میگریرم که ساخته شد . بنظر شما حالا انسان مسئول نیست ؟
به نظر من اسنان خیلی شبیه اون رباتی هست که ربات دوم را میسازه

3. ما هم تقلیدی از خدا هستیم دیگه؟

4. من که هیچ ندارم و هیچ نیستم چطور مسئولم اما اون که همه چیز داره و همه چیز هست بی مسئولیت؟

5. به گفته شما "
خدا هیچ مسئولیتی نداره در قبال آفرینش انسان
" خوب چرا؟

با سلام مجدد...من نگفتم خدا مسئول نیست...گفتم خودش خواسته مسئول باشه و برای خودش وظیفه تعیین کرده چون ارحم الراحمین است...یعنی در اصل منظورم این بود که کسی نمیتونه خدا رو بزرو مثل شما مسئول بدونه...او بخواد کل مخلوقات رو می بره و جدید میاره.....اما ما تقلید از خدا نیستیم...لیس کمثله شی...خدا هیچ مثلی نداره...تمام این شباهت های مذکور انسان با خدا فقط برای احساس نزدیکی است..برای مثال دست خدا بالا تر از تمام دست ها...اینها استعاره است نه اینکه خدا دست داره... بله ریس جمهورو مردم انتخاب کردن به عنوان مسئول و اگر نپذیره پدرشو مردم در میارن...اما احدی قادر نیست بخدا تو بگه....

morteza.ham;459944 نوشت:
2. به نظر من در آینده حتما ربات هایی ساخته میشن که داری عقل و اراده و قدرت تصمیم و ....خواهند بود .
ما فرض رو بر این میگریرم که ساخته شد . بنظر شما حالا انسان مسئول نیست ؟
در این مورد هم خواب دیدی خیره... انسان ها خودشونم بکشن نمی تونن یک بال مگس خلق کنند..(واقعیشو)... انسان هنوز نتونسته و نخواهد توانست حتی خودش و اندام های درونش را تفسیر کند..انسان هنوز خودش هنگ کرده و در حیرت عقل و اراده و قدرت تصمیم آن است و هیچ جوابی نداره بده که جز خدا چنین چیزی رو نمیتونه خلق کنه...اونوقت شما دارید یقین پیدا می کنید به چنین امر محالی؟؟؟ این از اون امراست که فرض محالشم محاله:Kaf:

nothing;459976 نوشت:
در این مورد هم خواب دیدی خیره... انسان ها خودشونم بکشن نمی تونن یک بال مگس خلق کنند..(واقعیشو)... انسان هنوز نتونسته و نخواهد توانست حتی خودش و اندام های درونش را تفسیر کند..انسان هنوز خودش هنگ کرده و در حیرت عقل و اراده و قدرت تصمیم آن است و هیچ جوابی نداره بده که جز خدا چنین چیزی رو نمیتونه خلق کنه...اونوقت شما دارید یقین پیدا می کنید به چنین امر محالی؟؟؟ این از اون امراست که فرض محالشم محاله:Kaf:

یه زمانی پرواز انسان رو هم ... این تازه داره اتفاق میوفته از شبیه سازی . بعد من گفتم فرض

nothing;459973 نوشت:
من نگفتم خدا مسئول نیست...گفتم خودش خواسته مسئول باشه و برای خودش وظیفه تعیین کرده چون ارحم الراحمین اس

میشه لطفا بگید چه وظایفی را تعیین کرده

[="Tahoma"][="Navy"]

morteza.ham;458979 نوشت:
به نام خدا
سلام خدمت دوستان و کارشناسان محترم
من سوالات زیادی دارم که با جواب دادن به هر کدوم به سراغ بعدی میرم
راستش این سوالهام و خیلی خودم سعی کردم بهش پاسخ بدم .ماه ها
ولی به نتیجه نرسیدم
یکیش همینه
فرق انسانی که یک ربات ساخته با خدایی که انسان را ساخته چیه؟
وقتی انسانی چیزی را درست میکنه مالک و مسئول اون چیز میشه
اگر اون ربات یا هر چیزی، کار خطایی کنه اون ربات خطا کار نیست بلکه سازنده اون خطا کار و مسئوله
اگر انسان رباتی درست کنه که اون ربات هم بدون کمک از انسان ربات دومی را هم بسازه باز نه ربات اولی نه دومی هیچ مسئولیتی ندارند بلکه بازم انسان سازنده مسئول هستش
بعید نیست که انسان بتونه رباتی درست کنه که دارای درک و فهم و شعور باشه . که باز هم هیچ مسئولیتی نداره و سازنده مسئوله؟
حالا خدا در قبال انسانی که سلاخته آیا مسئول هست؟

سلام
فکر میکنم ابتدا باید این دو مساله رو توضیح بدهید
1- منظورتان از مسوول بودن چیه ؟
2- شما چه نسبتی بین خدا و خلق قائلید؟
یاعلیم[/]

morteza.ham;459944 نوشت:
1. خوب میزان درک و شعور ، عقل ، توانایی ، قدرت ، ادراکات ، محیط رشد، و تماما هر چی که ما داریم خدا داده
چطور پس مسئول نیست؟
آیا ریس جمهور در قبال جانشینش در استان ها مسئول نیست؟

سلام علیکم و رحمه الله

خداوند غفار است حکیم است عادل است و الی الآخ . این صفات در عمل تعهداتی است که یک خالق مطلق در قبال بندگان و مخلوقاتش بعهده گرفته .

انسان مجبور نیست مختار است ناقص است نیاز به هدایت دارد در قبال دیگران مسئول و متعهد است و در قبال خدا و خودش نیز بهمچنین .

حال مشکل چیست ؟

یاحق

به نام خدا
آیا خدا در قبال خورشید ماه کوه دریا و ...مسئول هست؟ معلومه نه، چرا چون درک و شعور ندارند .احساس ندارند
همون چیزهایی که خدا به انسان داده و شما میگید به خاطر همین چیزها دیگه مسئول نیست و به اون ها نداده
بنظر من همین مقداری شعور و درک و احساس و قدرت تصمیم هست که باعث میشه خدا در قبال خورشید مسئول نباشه ولی درقبال انسان باشه
البته منم میدونم که جنس مسئول بودن خدا با مسئول بودن انسان فرق داره
مثلا اگر خدا یک انسان خوب را در آخرت پاداش نده یا عذاب بده
خوب خدا که مالک و اختیار داره و مسئول هم نیست انسان هم که چیزی از خودش نداره
آیا این با عدل و عدالت دور نیست
یعنی مسئول بودن خدا از جنس عدل و عدات هستش
به نظر شما این درست نیست؟

محی الدین;460053 نوشت:

سلام
فکر میکنم ابتدا باید این دو مساله رو توضیح بدهید
1- منظورتان از مسوول بودن چیه ؟
2- شما چه نسبتی بین خدا و خلق قائلید؟
یاعلیم

با سلام و ارادت:Gol:
1. مسئول به نیازهای انسان، که از انسان تا انسان دیگر فرق داره
مثلا من نمیتونم درک کنم چطور یک انسان در بستر بیماری به دنیا میاد و عذاب میکشه و عذاب میکشه و بعد در بستر بیماری میمیره؟
و این زندگی تحمیل شده از عدل و عدات به دور هست

2. خداوند مالک و صاحب انسان هست

morteza.ham;460060 نوشت:
به نام خدا
آیا خدا در قبال خورشید ماه کوه دریا و ...مسئول هست؟ معلومه نه، چرا چون درک و شعور ندارند .احساس ندارند
همون چیزهایی که خدا به انسان داده و شما میگید به خاطر همین چیزها دیگه مسئول نیست و به اون ها نداده
بنظر من همین مقداری شعور و درک و احساس و قدرت تصمیم هست که باعث میشه خدا در قبال خورشید مسئول نباشه ولی درقبال انسان باشه
البته منم میدونم که جنس مسئول بودن خدا با مسئول بودن انسان فرق داره
مثلا اگر خدا یک انسان خوب را در آخرت پاداش نده یا عذاب بده
خوب خدا که مالک و اختیار داره و مسئول هم نیست انسان هم که چیزی از خودش نداره
آیا این با عدل و عدالت دور نیست
یعنی مسئول بودن خدا از جنس عدل و عدات هستش
به نظر شما این درست نیست؟

سلام علیکم

شما مفاهیم را با هم مخلوط کردید.

انسان عاقل بالغ در برابر خداوند مسئول است و مجنون و کودک این عهد بر گردنشان نیست.

خداوند آسمانها و زمین را خلق کرده و زمین و اسمان تسبیح گوی خداوند هستند حزب الهی هستند ولی مختار نیستند یعنی اختیاری در انجام عمل خیر یا شر ندارند لذا شرایط انسان را هم ندارند نتیجتا تعهدی هم بر گردنشان نیست

خلقت تمام موجودات و از نیستی هست شدن آنها از رحمت الهی است و نظام بخشیدن به جهان هستی بنا بر حکمت تعهدی است که خداوند بر مخلوق به عهده گرفته و این نظام بدون نقص است . دریاها کوهها خورشید و زمین و ... امکان وجود یافته اند درقالب نظام هستی این امکان وجود و منظم نگاه داشتن این نظام کاری است که تنها در ید قدرت الهی است و لذا هرگز میتوان گفت خداوند آنها را به حال خودرها کرده .

انسان را به بهترین شکل خلق فرمود و پیامبرانی را برای هدایت او فرستاد و در آسمان ها و زمین نشانه هائی برای تفکر و تدبر . اگر انسان به نشانه های خداوند روی زمین با دقت بتواند بنگرد میبیند تمام آنها را برای هدایت او خلق کرده است.

برگ درختان سبز در نظر هوشیار - هر ورقش دفتری است معرفت کردگار

و با هر کسی بنا بر توانائی اش برخورد میکند و به اندازه فهم و موقعیتش . این عدالت خداوند است و هزاران مورد دیگر

مسئولیت خداوند این بوده و هست که آسمانها و زمین و تمام مخلوقات دیگر را خلق کند و آنها را نگاه دارد از نیستی و به آنها بنا بر فراخور نوعشان تعالی و کمال ببخشد.

بله مسئولیت خداوند از جنس عدالت و حکمت و دیگر صفات ثبوتی است.

یاحق

فاتح;460059 نوشت:
سلام علیکم و رحمه الله

خداوند غفار است حکیم است عادل است و الی الآخ . این صفات در عمل تعهداتی است که یک خالق مطلق در قبال بندگان و مخلوقاتش بعهده گرفته .

انسان مجبور نیست مختار است ناقص است نیاز به هدایت دارد در قبال دیگران مسئول و متعهد است و در قبال خدا و خودش نیز بهمچنین .

حال مشکل چیست ؟

یاحق


با سلام
خیلی خیلی ممنون از پاسخ :Kaf:
به نظر شما
یک انسان که در بستر بیماری به دنیا میاد و عذاب میکشه و عذاب میکشه و بعد در بستر بیماری میمیره؟
چطور مختار هست و مجبور نیست ، آیا بجز عذاب کشیدن کاره دیگه ای میتونه انجام بده در این دنیا!!

morteza.ham;460078 نوشت:
خیلی خیلی ممنون از پاسخ
به نظر شما
یک انسان که در بستر بیماری به دنیا میاد و عذاب میکشه و عذاب میکشه و بعد در بستر بیماری میمیره؟
چطور مختار هست و مجبور نیست ، آیا بجز عذاب کشیدن کاره دیگه ای میتونه انجام بده در این دنیا!!


سلام علیکم و رحمه الله

اول مطلبی را عرض کنم و آن اینکه بنده آنچه که در اینجا ذکر میکنم صرفا ذکر

دانسته ای شخصی است و پاسخ استاد بحث شرط است و اما بعد

انسان اول اینکه در برابر خداوند مسول است و در پی این مسئولیت ( در طول آن ) در برابر خودش و دیگران.

حدود اختیارات انسان درمورد خودش و دیگران محدود است و آنچه که شما اشاره کردید حیات و مماتش در اختیار خودش نیست و این در حد مقدر و حکمت الهی است.

فکر کنم قسمت اصلی سوال شما این است که کسی که در بیماری و کلا در رنج بدنیا می آید و در رنج میمیرد آیا عدالت خداوند بااین اوضاع زیر سوال نمی رود ؟

بله اگر مقرر بود که انسان صرفادر این دنیا زندگی کند و شان انسان همین دنیا بود و بس ؛ بله این نقص در کار الهی بود و نقص در نظام الهی هم معنای ظلم میدهد. و ما میدانیم خداوند ظالم نیست .

اوست که زنده میکند و میمیراند و سپس زنده میکند و میفرماید کل نفس ذائقه الموت یعنی تمام نفوس مرگ را میچسند چون در دنیای فانی و میرا زندگی میکنند در حالیکه انسانمیرا نیست.

و بعد میفرماید ثم الینا ترجعون . یعنی بسوی ما باز میگردید و آنجا دنیای میرانیستو مرگ معنی ندارد.

پس اگر تمام آنچه که از انسان میشناسیم و حقوقی که برای او در نظر میگیریم و خداوند متعال برای انسان در نظرگرفته محدود به این دنیا میشود که بله ظلم است ولی همانطوریکه عرض شد اینطور نیست و حقی از کسی پایمال نمیشود حتی اگر ظاهر امر چنین بنماید.

و من الله التوفیق

یاحق

morteza.ham;460048 نوشت:
یه زمانی پرواز انسان رو هم ... این تازه داره اتفاق میوفته از شبیه سازی . بعد من گفتم فرض

بله حرف شما درست است که گفتید فرض...منم برای زیبایی هر چه تمام تر که معنا نداره چیزی جز از خدا...برای زیبایی اغراق کردم که گفتم فرض محال هم محاله...هرچند الان فگر می کنم می بینم فرض یک چیز محال هم واقعا محاله....خدا رو شکر حتی حرف اغراق من تبدیل به حقیقتی آشکار شد...فرض محال وقتی که می دانیم اصل مطلب محال است محال است چون...مثل این می مونه که مثلا یه محمد صاف زاده وجود ندارد و ما مطمئن هستیم وجود ندارد بعد شما فرض می گیرد که وجود دارد.. چی رو فرض گرفتی؟ دقیقا هیچی رو...فرض هیچی هم معنی نداره پس محال است..

میشه لطفا بگید چه وظایفی را تعیین کرده

خداوند هم برای مخلوقات وظایفی رو تعیین کرده هم برای خودش...مثلا خدا برای خودش وظیفه قرار داده که قیماتی بر پا کند و حق بندگان را بدهد...وظیفه قرار داده که روزی همه رو بده(بعضی ها چشیدن طعم مرگ روزی آنان است ولو از گرسنگی لذا روزی فقط غذا نیست) و کلی وظایف دیگر که خود خدا برای خودش وظیفه قرار داده... ما حدیث داریم که خدا برای خودش نسبت به بندگان و عالم وظیفه قرار داده...جستجو کنی میبینی..مثلا وظیفه قرار داده نذار تا قیامت زمین و زمان از هم بپاشه...با اراده او پایدارند و غیره...رسیدگی به کل عالم و اتفاقات خدا و اداره اون برای قرض و غرضی عظیم نیز از همین گونه اند...

[="Tahoma"][="Navy"]

morteza.ham;460071 نوشت:
با سلام و ارادت:Gol:
1. مسئول به نیازهای انسان، که از انسان تا انسان دیگر فرق داره
مثلا من نمیتونم درک کنم چطور یک انسان در بستر بیماری به دنیا میاد و عذاب میکشه و عذاب میکشه و بعد در بستر بیماری میمیره؟
و این زندگی تحمیل شده از عدل و عدات به دور هست

2. خداوند مالک و صاحب انسان هست


سلام
پس منظورتان از مسوول این است که موظف است نیازهای انسان را برآورده کند
خوب به نظر شما با این ساختار وجودی انسان او هیچ مسوولیتی ندارد ؟
و اما در مورد نسبت خدا و خلق
فرمودید مالک است این که درست است اما مالکیت به چه نحو؟
مثل مالکیت ما بر مثلا خودکارمان ؟
این که یک مالکیت اعتباری است در حالیکه مالکیت خداوند متعال مالکیت حقیقی است و نسبت این مالکیت بسیار متفاوت تر است
اگر روی اینها بحث کنیم کم کم به جواب نزدیک میشویم
یا علیم[/]

فاتح;460074 نوشت:

بله مسئولیت خداوند از جنس عدالت و حکمت و دیگر صفات ثبوتی است.


سلام
همین جمله پاسخ سوال اول من هستش که در جزئیاتش سوالات دیگری هم دارم که خواهم پرسید

محی الدین;460348 نوشت:

سلام
پس منظورتان از مسوول این است که موظف است نیازهای انسان را برآورده کند
خوب به نظر شما با این ساختار وجودی انسان او هیچ مسوولیتی ندارد ؟
و اما در مورد نسبت خدا و خلق
فرمودید مالک است این که درست است اما مالکیت به چه نحو؟
مثل مالکیت ما بر مثلا خودکارمان ؟
این که یک مالکیت اعتباری است در حالیکه مالکیت خداوند متعال مالکیت حقیقی است و نسبت این مالکیت بسیار متفاوت تر است
اگر روی اینها بحث کنیم کم کم به جواب نزدیک میشویم
یا علیم

با سلام
سوال دوم من
لطفا شما بگید مسئولیت انسان در برابر خدا چیست ؟
گفته شده چون خدا انسان را آفرید و به او نعمت داد انسان هم در قبالش دارای مسئولیت و وظیفه شد
حال اگر کسی بگه ای خدا من هیچی از تو نمیخوام هر چی دادی به من پس بگیر و منم وظیفه ای ندارم!
تکلیف چیه؟

morteza.ham;459944 نوشت:
با نام یگانه هستی بخش جهان

بسیار ممنون از وقتی که گذاشتید برای این حقیر:Gol:

1. خوب میزان درک و شعور ، عقل ، توانایی ، قدرت ، ادراکات ، محیط رشد، و تماما هر چی که ما داریم خدا داده
چطور پس مسئول نیست؟
پاسخ مجدد : :Hedye:
باسلام . وتقدیر از تلاش شما برای درک عمیق تر از باور های دینی .:Gol::Gol:
به طور یقین تمام آنچه یاد آوری نموده اید وآنچه هست وداریم از خداوند است واو با لطف خود به ما داده ما هیچ نداشته ونداریم چون هر چه از نعمت و سایر چیزها به انسان می‌رسید، از ناحیه خداوند و خالق انسان‌هاست. از این رو قرآن کریم فرمود: «و ما بکم من نعمه فمن الله؛ هر چه از نعمتی که دارید از خداست». (- نحل (16) آیه 52.)
ولی باید توجه داشت که یکی از این نعمت ها نعمت اراده واختیار است . خدواند آن را به ما داده تا با خواست خود در مسیر درست که منتهی به سعادت ما می شود حرکت نمایم اگر کسی به سوء اختیار خود مسیر نا درست را رفت خداوند چه مسولیت دارد ؟؟ برای نزدیک شدن مطلب به ذهن شریف تان به این مثال توجه کنید :اگر شما به یکی از بستگان وعزیزان خود چراغی بدهید وتوصیه نماید که در شب تارک با استفاده از نور آن چراغ وسایر امکانات مسیر درست را طی کند اگر او علی رغم داشتن آن چراغ وتوصیه های موکد شما در مسیر ی حرکت نمود که منتهی به پرتگاه وسقوط گاه وچاه می شود وبا لاخره سقوط نمود آیا شما مسولیتی دارید ؟؟؟؟ وآیا عقلا شما را مسول عمل کرد نا درست آن فرد می دانند ؟؟؟هرگز چنین نیست مسله مورد بحث نیز شبیه همین مثال است .

آیا ریس جمهور در قبال جانشینش در استان ها مسئول نیست؟
پاسخ مجدد ::Hedye:
گرچه به گفته آن حکیم : میان ماه من تا ماه گردون :hamdel:تفاوت از زمین تا آسمان است .
واین قیاس بسیار مع الفارق است ولی در عین حال باید گفت :
بلی مسول است لذا اگر آن فرد بر خلاف قانون مصوب ووظیفه خود عمل نمود رئس اورا کیفر می دهد . و باید توجه داشت که مسولیت رئس نربوط به عمل کرد مستقیم او نیست بلکه در حد بر کناری وتادیب اوست .

2. به نظر من در آینده حتما ربات هایی ساخته میشن که داری عقل و اراده و قدرت تصمیم و ....خواهند بود .
ما فرض رو بر این میگریرم که ساخته شد . بنظر شما حالا انسان مسئول نیست ؟
به نظر من اسنان خیلی شبیه اون رباتی هست که ربات دوم را میسازه
پاسخ مجدد ::Hedye:
به فرض قبول مطمئن باشید انسان هر اندازه در علم وصنعت پیش رو ی نماید نمی تواند به ربات روح بدهد چون روح موجود مجرد است و در کارخانه روبات سازی بشر قابل تولید نیست وبدون روح اراده واختیار به روبات داده نمی تواند . ممکن است آن روبات تحت اراده وکنتر ل سازنده خود عمل کند ولی مستقیل از خواست واراده او صفت اراده ندارد .

3. ما هم تقلیدی از خدا هستیم دیگه؟

4. من که هیچ ندارم و هیچ نیستم چطور مسئولم اما اون که همه چیز داره و همه چیز هست بی مسئولیت؟

5. به گفته شما "

خدا هیچ مسئولیتی نداره در قبال آفرینش انسان

" خوب چرا؟
چون قدرت تصمیم و اراده داریم!
ما هر چی داریم محدود هست ، ما بین چند چیز که شاید از هیچ کدوم خوشمان نیاد قدرت انتخاب داریم. که اسم این آزادی و اراده نست

امید است با طرح مسله جدید علمی ما را خوش حال نماید .

morteza.ham;460546 نوشت:
سلام
همین جمله پاسخ سوال اول من هستش که در جزئیاتش سوالات دیگری هم دارم که خواهم پرسید

با سلام
سوال دوم من
لطفا شما بگید مسئولیت انسان در برابر خدا چیست ؟
گفته شده چون خدا انسان را آفرید و به او نعمت داد انسان هم در قبالش دارای مسئولیت و وظیفه شد
حال اگر کسی بگه ای خدا من هیچی از تو نمیخوام هر چی دادی به من پس بگیر و منم وظیفه ای ندارم!
تکلیف چیه؟

پاسخ مجدد ::Hedye:
باسلام امید است همیشه شاد کام وخوش وقت باشید باشید .:Gol:
فقط یک مثال در پاسخ تقدیم می شود :
اگر خدای نخواسته نعمت عقل وهوش از کسی گرفته شود (که تنها یکی از نعمت ها الهی است ). بی تردید آن فرد که دیوانه محسوب می شود مسولیتی در قبال عمل خود ندارد . آیا کسی حاضر است چنین معامله ی با خدا نماید ؟؟

morteza.ham;460078 نوشت:
با سلام
خیلی خیلی ممنون از پاسخ :Kaf:
به نظر شما
یک انسان که در بستر بیماری به دنیا میاد و عذاب میکشه و عذاب میکشه و بعد در بستر بیماری میمیره؟
چطور مختار هست و مجبور نیست ، آیا بجز عذاب کشیدن کاره دیگه ای میتونه انجام بده در این دنیا!!


پاسخ مجدد ::Hedye:
باسلام وبا تشکر .:Gol:
مسله بیماری به مسله جبر ربطی ندارد . در جواب در ابتدا باید اشاره نمود :
در یک نگاه باید دانست این عالم منظم، عالم علت ومعلول هاست .این نظام در هم تنیده خلقت بر این ساختار شکل گرفته که معلول ها درپی علت ها واقع شوند . نمی توان توقع داشت که انسان خواسته یا ناخواسته به علت بیماری دچار شود ولی به بیماری که معلول آن علت بود دچار نشود.
ولی باید توجه داشت علت بیمار هر چه باشد خداوند آن را به بهترین وجه جبران می کند لذا از حضرت علی(ع) نقل شده: «هر کس از شیعیان ما به بلایی مبتلا شود و صبر کند، برای او اجر هزار شهید است.»(1)
از امام باقر(ع) حکایت شده: «اگر مؤمن می دانست که خداوند در مقابل بلاها چه اجری به او می دهد، آرزو می کرد گوشت های بدنش را قیچی می کردند تا او به اجر آن برسد.»(2)
هر چه بلا سخت تر و تحملش مشکل تر باشد، اجر آن هم بیشتر خواهد بود . تحمل کردن مشکلات زندگی محدود دنیا و رسیدن به اجر ابدی ارزشمند است.بعضی از درجات اخروی را فقط به کسانی می دهند که بلاهای خاصی را تحمل کرده باشند. از امام صادق(ع) حکایت شده: «در بهشت درجه ای هست که فقط با صبر کردن بر مریضی های جسمی می توان به آن درجه رسید.»(3)

پی نوشت ها:
1- التمحیص، ج 59، ص 125
2-بحارالانوار، ج 67، ص 24
3-همان، ص 212

صادق;460922 نوشت:
پاسخ مجدد ::Hedye:
باسلام وبا تشکر .:Gol:
مسله بیماری به مسله جبر ربطی ندارد . در جواب در ابتدا باید اشاره نمود :
در یک نگاه باید دانست این عالم منظم، عالم علت ومعلول هاست .این نظام در هم تنیده خلقت بر این ساختار شکل گرفته که معلول ها درپی علت ها واقع شوند . نمی توان توقع داشت که انسان خواسته یا ناخواسته به علت بیماری دچار شود ولی به بیماری که معلول آن علت بود دچار نشود.
ولی باید توجه داشت علت بیمار هر چه باشد خداوند آن را به بهترین وجه جبران می کند لذا از حضرت علی(ع) نقل شده: «هر کس از شیعیان ما به بلایی مبتلا شود و صبر کند، برای او اجر هزار شهید است.»(1)
از امام باقر(ع) حکایت شده: «اگر مؤمن می دانست که خداوند در مقابل بلاها چه اجری به او می دهد، آرزو می کرد گوشت های بدنش را قیچی می کردند تا او به اجر آن برسد.»(2)
هر چه بلا سخت تر و تحملش مشکل تر باشد، اجر آن هم بیشتر خواهد بود . تحمل کردن مشکلات زندگی محدود دنیا و رسیدن به اجر ابدی ارزشمند است.بعضی از درجات اخروی را فقط به کسانی می دهند که بلاهای خاصی را تحمل کرده باشند. از امام صادق(ع) حکایت شده: «در بهشت درجه ای هست که فقط با صبر کردن بر مریضی های جسمی می توان به آن درجه رسید.»(3)

پی نوشت ها:
1- التمحیص، ج 59، ص 125
2-بحارالانوار، ج 67، ص 24
3-همان، ص 212

با سلام
بله منم برای فردی که تصادفا دچار بیاری میشود با کسی که از ابتدا بیمار به دنیا میاد اختلاف زیادی قاعل نیستم .
اما ساختار این دنیا را چه کسی تعریف کرده . جواب= خدا
یعنی خدا وقتی که داشت دنیا را خلق میکرد عذاب و سختی را جزئی از دنیا قرار داد


این متن بالا داشتم مینوشتم که خودم به جواب خودم رسیدم . یعنی دیدم نمیشه سختی و عذاب و را از این دنیا حذف کرد
اما نفهمیدم چرا اینقدر سختی و عذاب زیاده! برای هر لبخند اشکی ، برای هر خوشی ناخوشی. اینقدر حیوان درنده؟

صادق;460908 نوشت:
پاسخ مجدد ::Hedye:
باسلام امید است همیشه شاد کام وخوش وقت باشید باشید .:Gol:
فقط یک مثال در پاسخ تقدیم می شود :
اگر خدای نخواسته نعمت عقل وهوش از کسی گرفته شود (که تنها یکی از نعمت ها الهی است ). بی تردید آن فرد که دیوانه محسوب می شود مسولیتی در قبال عمل خود ندارد . آیا کسی حاضر است چنین معامله ی با خدا نماید ؟؟

با سلام و تشکر
باید دوستان ببخشند که با این سوالات پیش پا افتاده وقتشان را میگیرم
در پاسخ باید بگم که بله چنین فردی هست ، در سلامت کامل عقلی .
لطفا بگید تکلیف چیست؟

[="Arial Black"][="Navy"]خدایی که انسان رو آفرید خودش توان آفریدن داشت .انسانی که ربات خلق کرد فقط به کمک عقلی که خدا داده مونتاز کرده داده های خدا را وسلام[/]

غلام زهرا;461026 نوشت:
[=Arial Black]خدایی که انسان رو آفرید خودش توان آفریدن داشت .انسانی که ربات خلق کرد فقط به کمک عقلی که خدا داده مونتاز کرده داده های خدا را وسلام

با سلام سوال قبلی تمام شد سوال جدید
گفته شده چون خدا انسان را آفرید و به او نعمت داد انسان هم در قبالش دارای مسئولیت و وظیفه شد

حال اگر کسی بگه ای خدا من هیچی از تو نمیخوام هر چی دادی به من پس بگیر و منم وظیفه ای ندارم!
تکلیف چیه؟

[="Arial Black"][="Navy"]

morteza.ham;461020 نوشت:
ین متن بالا داشتم مینوشتم که خودم به جواب خودم رسیدم . یعنی دیدم نمیشه سختی و عذاب و را از این دنیا حذف کرد
اما نفهمیدم چرا اینقدر سختی و عذاب زیاده! برای هر لبخند اشکی ، برای هر خوشی ناخوشی. اینقدر حیوان درنده؟
در کل دنیا همه به این باور رسیدن که بدون سختی و عذاب کشیدن به چیزی رسیدن اصلا معنی نداره و بدون کیف است.اما انسان اگه غم و قصه دور و برش رو نگیره محاله به یاد خدا بیافته. و اما نظر خودم بنده حقیر اعتقاد دارم خدا عاشق انسان است و می خواد بدونه آیا انسان حاضره به خاطر اون این همه رنج رو تحمل کنه نازش رو بکشه به هر قیمتی که شده همان رسمی که عاشق به معشوق خودش جان می بازه .البته گفتم نظر بنده اینه[/]

morteza.ham;458979 نوشت:
به نام خدا
سلام خدمت دوستان و کارشناسان محترم
من سوالات زیادی دارم که با جواب دادن به هر کدوم به سراغ بعدی میرم
راستش این سوالهام و خیلی خودم سعی کردم بهش پاسخ بدم .ماه ها
ولی به نتیجه نرسیدم
یکیش همینه
فرق انسانی که یک ربات ساخته با خدایی که انسان را ساخته چیه؟
وقتی انسانی چیزی را درست میکنه مالک و مسئول اون چیز میشه
اگر اون ربات یا هر چیزی، کار خطایی کنه اون ربات خطا کار نیست بلکه سازنده اون خطا کار و مسئوله
اگر انسان رباتی درست کنه که اون ربات هم بدون کمک از انسان ربات دومی را هم بسازه باز نه ربات اولی نه دومی هیچ مسئولیتی ندارند بلکه بازم انسان سازنده مسئول هستش
بعید نیست که انسان بتونه رباتی درست کنه که دارای درک و فهم و شعور باشه . که باز هم هیچ مسئولیتی نداره و سازنده مسئوله؟
حالا خدا در قبال انسانی که سلاخته آیا مسئول هست؟

اتفاقا بنده بر خلاف بقیه دوستان که فکر میکنند موحد بودن و خداپرستی در انکار همانندسازی انسان است, از اونجایی که خودم با این رشته آشنایی نسبتا کاملی دارم, عرض می کنم از لحاظ تئوری بشر امروز می تواند انسانی را شبیه سازی کند, فقط مسائل اخلاقی مانع شده است و سوالاتی که حل نشدند. البته تضمینی نیست بصورت مخفیانه انجام نشده باشد!

انسان تمام عالم رو شبیه سازی کند همچنان در فقر کامل بسر می برد, چون اولین موضوع یعنی وجود خودش را صاحب نیست و در وجود یا عدم وجودش نقشی نداشته. ثانیا, تماما از ابزار هایی که اونها توسط ذات اقدس اله خلق شده اند استفاده می کند, از عقل و اراده بگیرید تا تک تک قوانین فیزیک و شیمی و سایر علوم, تمام قوانین.

پس اولا خواستم روشن کنم چنین موضوعی فقط برای کسانی دلهره آور خواهد بود که توحیدشان نقص دارد یا توحید را بد فهمیدند.

اما در مورد سوال شما:

خواهشا بشین و فکر کن, آیا شما موجود مختار و صاحب اراده هستی یا خیر؟
اختیار از امور وجدانی است, حقیقتا کسی نمی تواند منکر درک چنین قوه ای در خودش شود, اما در آن اندیشیدن برای اطمینان خیلی خوب است.
الان که من دارم می نویسم کسی منو مجبور کرده؟ اگر ناگهان تصمیم بگیرم این کار رو نکنم کسی جلوی من رو میگیره؟!

این است یکی از تفاوت های روبات با انسان.

روبات های هوشمند رو وسط نکشید, چون اونها چیزی نیستند جز تشخیص یک سری ورودی های و انجام یک خروجی بر اساس منطقی که شما به اون دادید. نمی تواند وقتی بر اساس منطق برنامه ریزی شده اش باید کاری را بکند, خلافش را اراده کند. نمی تواند در حالی که می داند دورغ زشت است دورغ بگوید.

مثال انسان با خدا نعوذبالله مثل شما هستین و بچه تون, تحت نظارت شما, کار خودشو میکنه, اجازه میدین هر کاری خواست بکنه. نه شما اونو مجبور به کاری می کنید و نه اون از تحت کنترل شما خارج شده. اون مختاره اما شما هر وقت بخوای میتونی جلوشو بگیری, سنتت اینه که ولش کنی اما شما خلع سلاح نشدی!:)

همانی است که معصوم فرمود: لا جبر و لا تفویض بل امر بین الامرین

یا علی

morteza.ham;461086 نوشت:
با سلام سوال قبلی تمام شد سوال جدید
گفته شده چون خدا انسان را آفرید و به او نعمت داد انسان هم در قبالش دارای مسئولیت و وظیفه شد

حال اگر کسی بگه ای خدا من هیچی از تو نمیخوام هر چی دادی به من پس بگیر و منم وظیفه ای ندارم!
تکلیف چیه؟

1) پس لطف بفرما از این به بعد از خیابون رد میشی سمت چپ و راستت رو نگاه نکن!
انسان خودش رو به فجیع ترین حالت میندازه تا نعمت هاشو از دست نده! شما ازت اینترنت رو بگیرن بعد یه هفته روانی میشی!:khandeh!:

اگرم واقعا رسیده اید به مرحله ای که به فکر خودکشی افتادید باید عرض کنم به این حالت میگن "بیماری روانی" فلذا دیگر مدعای شما مبنی بر "بودن انسان عاقلی که نعمت نمیخواهد" منتفی میشود.

2) بهتر بود این خواسته رو قبل از خلقتتان می فرمودین! عه؟ یادم نبود شما اونموقع هست نبودین اصن!
عزیز من, این حرفا فایده ای نداره, شما کلی نعمت داری, از طرفی عقل داری, خوب و بد رو درک میکنی, عقلا راه فراری از این دنیا نداری. میخوای اسمشو بذار زندان, میخوای اسم خدا رو بذار زندان بان, موضوع این نیست. شما عقلا مجبور هستی, چه بخوای چه نخوای
یا علی
:khandeh!:

morteza.ham;461086 نوشت:
با سلام سوال قبلی تمام شد سوال جدید
گفته شده چون خدا انسان را آفرید و به او نعمت داد انسان هم در قبالش دارای مسئولیت و وظیفه شد

حال اگر کسی بگه ای خدا من هیچی از تو نمیخوام هر چی دادی به من پس بگیر و منم وظیفه ای ندارم!
تکلیف چیه؟

و یه سوال, یه بچه ی رو می برید و واکسن می زنید.
بعد گریه میکنه میگه اگه من نمی خواستم این واکسن رو باید کی رو میدیدم؟!
کمی فکر کنید راجع به نعمت های خدا و تفاوتتان با یک گاو.

kazmo885;461626 نوشت:
1) پس لطف بفرما از این به بعد از خیابون رد میشی سمت چپ و راستت رو نگاه نکن!
انسان خودش رو به فجیع ترین حالت میندازه تا نعمت هاشو از دست نده! شما ازت اینترنت رو بگیرن بعد یه هفته روانی میشی!:khandeh!:

اگرم واقعا رسیده اید به مرحله ای که به فکر خودکشی افتادید باید عرض کنم به این حالت میگن "بیماری روانی" فلذا دیگر مدعای شما مبنی بر "بودن انسان عاقلی که نعمت نمیخواهد" منتفی میشود.

2) بهتر بود این خواسته رو قبل از خلقتتان می فرمودین! عه؟ یادم نبود شما اونموقع هست نبودین اصن!
عزیز من, این حرفا فایده ای نداره, شما کلی نعمت داری, از طرفی عقل داری, خوب و بد رو درک میکنی,
عقلا راه فراری از این دنیا نداری. میخوای اسمشو بذار زندان, میخوای اسم خدا رو بذار زندان بان, موضوع این نیست. شما عقلا مجبور هستی, چه بخوای چه نخوای
یا علی
:khandeh!:

با سلام و تشکر از وقتی که گذاشتید :Gol:
لطفا فقط به سوالی که پرسیدم پاسخ دهید
اگر دوستان و کارشناسان محترم با قسمتی از متن شما که سبز کردم موافق باشند من به جواب سوال دومم رسیدم

kazmo885;461629 نوشت:
و یه سوال, یه بچه ی رو می برید و واکسن می زنید.
بعد گریه میکنه میگه اگه من نمی خواستم این واکسن رو باید کی رو میدیدم؟!
کمی فکر کنید راجع به نعمت های خدا و تفاوتتان با یک گاو.

بحث سر نعمتهای خدا نیست . بحث سر بودن و نبودن

morteza.ham;461943 نوشت:
با سلام و تشکر از وقتی که گذاشتید :Gol:
لطفا فقط به سوالی که پرسیدم پاسخ دهید
اگر دوستان و کارشناسان محترم با قسمتی از متن شما که سبز کردم موافق باشند من به جواب سوال دومم رسیدم

اگر برداشتت از این کلمه ی "عقلا مجبور" جبر در برابر اختیار است باید عرض کنم کاملا چپکی فهمیدید.

عقلا مجبور یعنی شما عقلا یقین پیدا کردید که الکل و سیگار برایتان بسیار خطرناک است, یا اینکه عقلا به این نتیجه رسیدید اگر از بلندی خودتان را پرت کنید پایین باید با کاردک جمعتان کنند, اینجا عقلا مجبور می شوید که نخورید و نپرید. حالا سوال شما اینجا اینه که چرا اصلا جاذبه ای وجود دارد!!! من دارم میگم اونو که کاری نمی تونی بکنی, عقلت رو استفاده کن و نپر!

نه اینکه "نمی توانید" بخورید, اتفاقا بسیاری از پزشکا که بیشتر از من و شما از مضرات سیگار اطلاع دارند بیشتر سیگار می کشن.

عقلا مجبور یعنی اگر بخواهید عاقلانه رفتار کنید بین دو مسیر قطعا یکی را انتخاب می کنید. تا صبح بخواین مثال می زنم, مثل با چنگال ور رفتن به پریز برق. کسی شما رو مجبور نمی کنه این کار رو نکنید, بسم الله! اما اگر کسی عاقل باشد بین انجام و عدم انجام همیشه عدم انجام را انتخاب می کند.

خدا و دین هم همینه, خدا عقلا قابل اثبات است, عقلا لازم الاطاعه است, حالا شما اگر عاقل هستی باید تبعیت کنی. من فرضم در تمام این مسائل این بود که عاقل هستید و راه عقل را حجت می دانید.

و نکته ی آخر, شما دوس داری یه کار دیگه ای بکنی, دوس داری یه فکری داشته باشی, نیازی نیست بیای و از کلمات بقیه استفاده بکنی و از بقیه تایید بگیری, مختار و آزادی, هر کاری دوس داری بکن.

morteza.ham;461943 نوشت:

بحث سر نعمتهای خدا نیست . بحث سر بودن و نبودن

نعمت ها هستند یا نه؟
اگر نیستند که بحثی نداریم با هم, بروید فکر کنید پیدا می کنید.

اگرم هستند سوالتون بی معنی است.
حالا که هستند. بحث شما زمانی درسته که الان خدا می گه میخوای بهت هستی بدم شما بگی نه! الان که داده!

بعدشم, شما نیست بودی, عدم بودی, به قول قرآن "لم یکن شئ مذکورا" بودی, تصمیم و انتخاب معنی نمی دهد, چون "من"ی نداشتی که بخوای بگی من نمیخوام!

kazmo885;461956 نوشت:
اگر برداشتت از این کلمه ی "عقلا مجبور" جبر در برابر اختیار است باید عرض کنم کاملا چپکی فهمیدید.

عقلا مجبور یعنی شما عقلا یقین پیدا کردید که الکل و سیگار برایتان بسیار خطرناک است, یا اینکه عقلا به این نتیجه رسیدید اگر از بلندی خودتان را پرت کنید پایین باید با کاردک جمعتان کنند, اینجا عقلا مجبور می شوید که نخورید و نپرید. حالا سوال شما اینجا اینه که چرا اصلا جاذبه ای وجود دارد!!! من دارم میگم اونو که کاری نمی تونی بکنی, عقلت رو استفاده کن و نپر!

نه اینکه "نمی توانید" بخورید, اتفاقا بسیاری از پزشکا که بیشتر از من و شما از مضرات سیگار اطلاع دارند بیشتر سیگار می کشن.

عقلا مجبور یعنی اگر بخواهید عاقلانه رفتار کنید بین دو مسیر قطعا یکی را انتخاب می کنید. تا صبح بخواین مثال می زنم, مثل با چنگال ور رفتن به پریز برق. کسی شما رو مجبور نمی کنه این کار رو نکنید, بسم الله! اما اگر کسی عاقل باشد بین انجام و عدم انجام همیشه عدم انجام را انتخاب می کند.

خوب من عقلا یقین پیدا کردم که الکل و سیگار برایم بسیار خطرناک است. ولی باز میخوام مصرف کنم
آیا اختیار دارم یا ندارم؟

خدا و دین هم همینه, خدا عقلا قابل اثبات است, عقلا لازم الاطاعه است, حالا شما اگر عاقل هستی باید تبعیت کنی. من فرضم در تمام این مسائل این بود که عاقل هستید و راه عقل را حجت می دانید.

و نکته ی آخر, شما دوس داری یه کار دیگه ای بکنی, دوس داری یه فکری داشته باشی, نیازی نیست بیای و از کلمات بقیه استفاده بکنی و از بقیه تایید بگیری, مختار و آزادی, هر کاری دوس داری بکن.

من با تمام احترام سعی دارم سوالاتی که دارم بپرسم . اگر شما فکر میکنید قصد دیگری دارم اشتباه میکنید

kazmo885;461959 نوشت:
نعمت ها هستند یا نه؟
اگر نیستند که بحثی نداریم با هم, بروید فکر کنید پیدا می کنید.

اگرم هستند سوالتون بی معنی است.
حالا که هستند. بحث شما زمانی درسته که الان خدا می گه میخوای بهت هستی بدم شما بگی نه! الان که داده!

بعدشم, شما نیست بودی, عدم بودی, به قول قرآن "لم یکن شئ مذکورا" بودی, تصمیم و انتخاب معنی نمی دهد, چون "من"ی نداشتی که بخوای بگی من نمیخوام!


قبلا که نیست بودم و نمی تونستم بگم نمیخوام ، الان هم که هستم و بازم نمی تونم بگم نمیخوام ؟

morteza.ham;463324 نوشت:
قبلا که نیست بودم و نمی تونستم بگم نمیخوام ، الان هم که هستم و بازم نمی تونم بگم نمیخوام ؟

١) كاملا مختار و آزاد هستين كارهايي رو بكنين كه يقين داريد غلط هستند. اما اگر فرض زندگي تان و مرام مسلكتان عقلايي باشد "انتخاب" نمي كنيد اشتباه برويد. اما مختاريد. انا هديناه السبيل اما شاكرا اما كفورا

٢) الان كه هستيد داراي نعمت شده ايد. خيلي ساده است. يه زماني نبوديد كه قدرت انتخاب نداشتيد؛ بعد خدا تفضل كرد موجودي مختار خلق فرمود، حالا قبل از اينكه نظري بديد فعلا شكر نعمت وجود و شكر نعمت عقل و شكر نعمت اختيار رو بجا بيارين.
اساسا ايني كه ميگين نمي خوام يعني اختيار؛ حالا سوال، مگر اين اختيار شما خلق خودتان بوده؟! نمي شد سنگ بوديد؟ حالا كه انسان هستيد و مختار، اول شكر اين رو بجا بيار بعد برسيم به مسائل بعدي.

يعني سه حالت بيشتر امكان نداشت؛ يا نبوديد پس قدرتي براي اختيار و تعقل نداشتيد و نعمتي هم نبود. يا هست شده بوديد اما نه اختيار داشتيد و نه تعقل، در اين حالت هم باز قدرت اين رو نداشتيد كه بفهميد نعمت داريد كه بخواهيد بگين نمي خوامش. يا مثل الان موجود مختار و عاقل بوديد، در اين صورت چون عقل و اختيارتون خلق خودتان نيست و نهمت است بايد شكرش بجا آورده شود، اگر بگين نعمت رو نمي خوام كه يعني بشويد سنگ.اگر واقعا چنين خواسته اي داريد يعني حقيقتا نعمت هاي خدا رو درك نكرديد.

خلاصه اينكه اين بازي از صفر صفر شروع نشده، شما بالذات هزارتا گل از خدا عقبي، اول مساوي بكن بعد بگو "من" نمي خوام.

١) كاملا مختار و آزاد هستين كارهايي رو بكنين كه يقين داريد غلط هستند.اما اگر فرض زندگي تان و مرام مسلكتان عقلايي باشد "انتخاب" نمي كنيد اشتباه برويد. اما مختاريد. انا هديناه السبيل اما شاكرا اما كفورا


٢) الان كه هستيد داراي نعمت شده ايد. خيلي ساده است. يه زماني نبوديد كه قدرت انتخاب نداشتيد؛ بعد خدا تفضل كرد موجودي مختار خلق فرمود، حالا قبل از اينكه نظري بديد فعلا شكر نعمت وجود و شكر نعمت عقل و شكر نعمت اختيار رو بجا بيارين.
اساسا ايني كه ميگين نمي خوام يعني اختيار؛ حالا سوال، مگر اين اختيار شما خلق خودتان بوده؟! نمي شد سنگ بوديد؟ حالا كه انسان هستيد و مختار، اول شكر اين رو بجا بيار بعد برسيم به مسائل بعدي.

من به شما یک میلیون تومن بدم جوری که خودتان هم نفهمید کی دادم. بعد بگم شکر این را در مقابل من بجا بیار
بعد شما مثلا به من بگید: خیلی آقایی اما من نه پولت را میخوام نه شکرت را
حال حتی اگر من کار شما را اشتباه بدونم یا از دست شما ناراحت بشم ،اگر شما را انسانی مختار و آزاد بدونم باید به شما حق چنین تصمیمی را بدم

يعني سه حالت بيشتر امكان نداشت؛ يا نبوديد پس قدرتي براي اختيار و تعقل نداشتيد و نعمتي هم نبود. يا هست شده بوديد اما نه اختيار داشتيد و نه تعقل، در اين حالت هم باز قدرت اين رو نداشتيد كه بفهميد نعمت داريد كه بخواهيد بگين نمي خوامش. يا مثل الان موجود مختار و عاقل بوديد، در اين صورت چون عقل و اختيارتون خلق خودتان نيست و نهمت است بايد شكرش بجا آورده شود، اگر بگين نعمت رو نمي خوام كه يعني بشويد سنگ.اگر واقعا چنين خواسته اي داريد يعني حقيقتا نعمت هاي خدا رو درك نكرديد.
خلاصه اينكه اين بازي از صفر صفر شروع نشده، شما بالذات هزارتا گل از خدا عقبي، اول مساوي بكن بعد بگو "من" نمي خوام.

شکر نعمت را شاید کسی باید انجام بده که بودن را میخواد . نه کسی که نیست میخواد


morteza.ham;464245 نوشت:

من به شما یک میلیون تومن بدم جوری که خودتان هم نفهمید کی دادم. بعد بگم شکر این را در مقابل من بجا بیار
بعد شما مثلا به من بگید: خیلی آقایی اما من نه پولت را میخوام نه شکرت را
حال حتی اگر من کار شما را اشتباه بدونم یا از دست شما ناراحت بشم ،اگر شما را انسانی مختار و آزاد بدونم باید به شما حق چنین تصمیمی را بدم

شکر نعمت را شاید کسی باید انجام بده که بودن را میخواد . نه کسی که نیست میخواد


متاسفانه بنظرم بجای تفکر روی موضوعی به این سادگی صرفا سعی در جواب دادن دارید و باعث تکرار می شوید.

مثالتون دو ایراد دارد:
اولا, در این مثالتون چه قبل و چه بعد از هدیه شخص مختار است. نکته ای که دقت نمی کنید این است که خود اختیار و عقل هم نعمت است و مال شما نیست. یعنی معنی نمی دهد بپرسیم عقل می خوای؟ اختیار می خوای؟!
چطوری کسی که فهم ندارد, کسی که نمی تواند انتخاب کند, بودن یا نبودن چیزی را انتخاب می کند؟!

ثانیا, شما در اینجا یک میلیون تومن را رد کردید, یعنی واقعا با نعمت حیات مشکل دارید و نمی خواهید زندگی کنید؟! عرض کردم, پس چرا مریض می شوید می روید دکتر؟! شاید در زبان حرفی بزنید اما لحظه لحظه نعمت ها را می خواهید

یک سوال, شما به وجود خدایی با آن صفاتش ایمان دارید یا خیر؟
اگر نخیر که برویم اثبات کنم برایتان,
اگرم ایمان دارید به چنان خدایی یعنی لزوم عبادت اش رو هم یقین پیدا کردید.
در این صورت دوم, بهتر نیست سوالتان را اینجوری مطرح می کردید که "من نمی خوام خدا رو عبادت کنم, باید کی رو ببینم؟!"
عبادت خدا رو با عقلتون کشف کردید, الان می خواین سنگ باشین یا دیوانه, کی چی بشود؟ که تکلیف نداشته باشین. خب برادر من چرا می پیچونی موضوع رو؟!:Nishkhand:

خلاصه ی کلام, شما خواه ناخواه به غرق در رحمت الهی شده اید؛ حالا اینارو نمی خواین؟ یا از نفهمیدن نعمت هاست یا برای در رفتن از زیر بار مسئولیت هایی که مترتب این نعمت ها می شود.
یا علی

kazmo885;464280 نوشت:
متاسفانه بنظرم بجای تفکر روی موضوعی به این سادگی صرفا سعی در جواب دادن دارید و باعث تکرار می شوید.

مثالتون دو ایراد دارد:
اولا, در این مثالتون چه قبل و چه بعد از هدیه شخص مختار است. نکته ای که دقت نمی کنید این است که خود اختیار و عقل هم نعمت است و مال شما نیست. یعنی معنی نمی دهد بپرسیم عقل می خوای؟ اختیار می خوای؟!
چطوری کسی که فهم ندارد, کسی که نمی تواند انتخاب کند, بودن یا نبودن چیزی را انتخاب می کند؟!

ثانیا, شما در اینجا یک میلیون تومن را رد کردید, یعنی واقعا با نعمت حیات مشکل دارید و نمی خواهید زندگی کنید؟! عرض کردم, پس چرا مریض می شوید می روید دکتر؟! شاید در زبان حرفی بزنید اما لحظه لحظه نعمت ها را می خواهید

یک سوال, شما به وجود خدایی با آن صفاتش ایمان دارید یا خیر؟
اگر نخیر که برویم اثبات کنم برایتان,
اگرم ایمان دارید به چنان خدایی یعنی لزوم عبادت اش رو هم یقین پیدا کردید.
در این صورت دوم, بهتر نیست سوالتان را اینجوری مطرح می کردید که "من نمی خوام خدا رو عبادت کنم, باید کی رو ببینم؟!"
عبادت خدا رو با عقلتون کشف کردید, الان می خواین سنگ باشین یا دیوانه, کی چی بشود؟ که تکلیف نداشته باشین. خب برادر من چرا می پیچونی موضوع رو؟!:Nishkhand:

خلاصه ی کلام, شما خواه ناخواه به غرق در رحمت الهی شده اید؛ حالا اینارو نمی خواین؟ یا از نفهمیدن نعمت هاست یا برای در رفتن از زیر بار مسئولیت هایی که مترتب این نعمت ها می شود.
یا علی

سلام:Gol:
اتفاقا من قبل از پاسخ خیلی فکر میکنم ، اما منکر این نیستم که شاید منم که نوشته های شما را درک نمیکنم
شاید هم غرق نعمت هستید و از دیگران خبر ندارید
خودتون را بزارید جای اون برده ای که از صبح تا شب توف میکنند تو صورتش یکسره کتک و عذاب و درد . قتل خانواده اش ، بی کسی ، تنها ، غرق نعمت یا غذاب؟
آیا به این کس حق نمیدید که بگه
ای خدا من هیچی از تو نمیخوام هر چی (هستی) دادی به من بیا پس بگیر

http://www.askdin.com/thread35242.html
جمع بندی _1
پرسش : فرق انسانی که یک ربات ساخته با خدایی که انسان را ساخته چیه؟
وقتی انسانی چیزی را درست میکنه مالک و مسئول اون چیز میشه
اگر اون ربات یا هر چیزی، کار خطایی کنه اون ربات خطا کار نیست بلکه سازنده اون خطا کار و مسئوله
اگر انسان رباتی درست کنه که اون ربات هم بدون کمک از انسان ربات دومی را هم بسازه باز نه ربات اولی نه دومی هیچ مسئولیتی ندارند بلکه بازم انسان سازنده مسئول هستش
بعید نیست که انسان بتونه رباتی درست کنه که دارای درک و فهم و شعور باشه . که باز هم هیچ مسئولیتی نداره و سازنده مسئوله؟
حالا خدا در قبال انسانی که سا خته آیا مسئول هست؟
پاسخ :
در آغاز یاد آوری این سخن مولوی که از زبان جناب طوطی گله نموده وگفته است :
از قیاسش خنده آمد خلق را :Gol::Gol::Gol:

اولا روبات هر اندازه پیش رفته باشد یک مصنوع انسانی است وکار های ان بر اساس مکانسیم ماشنی انجام می شود .
ولی انسان را خداوند به عنوان یک موجود مختار خلق نموده که عمل او از روی اراده خودش انجام می شود .
ثانیا _ در کار های آدمی هر اندازه محکم باشد ممکن است نقص وکوتاهی وقصور وتقصیر رخ دهد که ساز ند ه آن مسول خواهد بود ولی کار های خداوند محکم وبی نقص وعیب است لذا خود فرمود : «ما تَرَى فِی خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِن تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِن فُطُورٍ؛ (1) در آفرینش آن خداى بخشایشگر هیچ گونه اختلاف و تفاوتى نمى‏بینى . باز بنگر آیا خلل و نقصانى مى‏بینى؟».
ثالثا_باید فرق گذاشت بین خلقت وصنعت روبات هر چه باشد یک صنعت است .
:Gol::Gol:
پی‌نوشت‌ها:
1. ملک (67 ) آیه 3.2.
جمع بندی _2
مهم این است که این ربات ها تمام از خود انسان دستور گرفتند و یا می گیرند و هیچ درک و شعوری ندارند...یعنی ربات ساخته شده نمی تونه خودش با اراده خودش دوباره یک ربات دیگه بسازه...بلکه از پیش مصنوعی درست شدند....بله انسان روبات هوشمند هم ساخته که نام چنین چیزی هوش مصنوعی است...یعنی هر چقدر هم این هوش پیچیده درست شود توسط انسان...باز هم برنامه ریزی شدست و هیچ اراده ای از خودش نداره و ربات کاملا بی روح است...ربات دقیقا مثل برداشتن یک سنگ توسط انسان است و پرتاب آن بسویی است...که مثلا سنگ داره خودش با اراده خودش می ره...در صورتی که چنین است...ربات هم دقیقا مثل همین مثال سنگ است اما بسیار پیچیده تر...ولی دقیقا همونه و تقلید محض از کار خداست لذا هیچ انسانی نمی تونه چیزی خلق کنه که از کار خدا تقلید نکرده باشه...اونم مرده کاملا مرده درست می کنه...الان انسان ها بسیاری از اجزای بدن انسان را مصنوعش را درست کردند و برای انسان های نیازمند استفاده می کنند....اما تمام عوالم و مخلوقات جمع شوند هرگز نمی توانند به با تمامی این اندام های مصنوعی به این انسان کاملا مصنوعی حیات و زندگی ببخشند...لذا ما انسان ها داریم در مثال ساده فقط آفریده خدا رو برخ خود خدا یا دیگران می کشیم...پرتاب یک تکه سنگ توسط انسان هرگز مثل اراده پرواز یک پرنده آزاده نیست..و اما خدا هیچ مسئولیتی نداره در قبال آفرینش انسان..کسی نیست بر او بگوید چه می کنی...کسی نمی تواند بر او غلبه کند....لذا خدا خودش برای خودش وظیفه قرار داده برای انسان مسئول او باشد و هم مسئولیت به گردن او قرار دهد..تا در این عشق کاملا دو طرفه بدون اجبار بین خالق و مخلوق جاوید باشیم

موضوع قفل شده است